GEMEENTERAAD. De Gemeentebegrooting. wnTxrar» a n qi nnmrvn-FT? iqoq 51 ft .TAARGAN" ZATERDAG 27 OCTOBER 1928 51e jaargang VIERDE BLAD. De Raad dezer gemeente vergaderde sterenavond ten Raadhuize, onder 0orzitterschap van den Edelachtb. >er Burgemeester Moonen. Aanwezig alle leden. Aan de orde 1. Ingekomen stukken. 3i Proces-verbaal van kasopneming jden Gemeente-Ontvanger met apport van de verificatie zijner ad- linistratie over het 3e kwartaal 1928. b. Rapport van het Centraal Bureau oor Verificatie inzake 't verweer van en boekhouder van het Woning- edrijf- c. Rapport van het Centraal Bureau j0r Verificatie van het onderzoek er rekening en balans van't Woning- edrijf '27. d. Verslag van de Commissie van oezicht op het Middelbaar Onderwijs ,ver 1927. e. Goedgekeurd raadsbesluit tot erhuring van 2 winkelhuizen aan 'b v. d. Sanden en de Wed. A. 'ullens-Dumoulin. Al deze stukken worden voor ken- isgeving aangenomen. 2. Voorstel tot toekenning eener ergoeding in de kosten van aanschaf- jng van leermiddelen aan de R K. Meisjesschool in voorm. Besoijen. Wordt m a s. goedgekeurd. 3. Voorstel tot verkoop van een trekkende Meter bouwterrein in de tfr van Coothstraat aan G. W. Vrinte. Wordt goedgekeurd. 4. Voorstel tot het aangaan van en geldleening ad f225 000 met het Mgemeen Burgerlijk Pensioenfonds Rox Is in deze leening ook be nepen een bedrag voor verbetering -an de waterputjes in de Besoijensche <lraal Voorz. Dat wordt uit de gewone jegrooting gehaald. We kunnen de verbetering niet aanbrengen zoolang je Holl Buurtspoor nog niets aan 't ramspoor gedaan heeft. We hebben iog pas een dringend schrijven aan je Directie gericht. Hierna wordt het voorstel aange- lomen. 5 Behandeling van de begrootingen er gemeente en bedrijven voor '29. Algemeene Beschouwingen. Pulles. De voorgemelde prijsverla- ;ingen van gas en electriciteit hebben nog niet alleszins bevredigd, maar ne gaan tenminste in dalende richting n door de moderniseering van bet be- Irijf, kan men mogelijk in de toe- iomst lager gaan. Met het saldo en de lestemming daarvan kan ik mij slechts en deele vereenigen. Ik wil de vraag tellen op welke wijze is dit saldo voor namelijk verkregen. Hieruit kan ik oncludeeren of voor sommige bedrij en de uitgaven te hoog geraamd zijn ol'wel de belasting-opbrengst aanmer kelijk lager werd geraamd dan in wer- lelijkheid is en 'l belastingcijfer te boog is vastgesteld geworden. We krij gen zoo een reserve voor noodzakelijke r. misschien niet voorziene uitgaven. Maar deze kapitaalvorming in zoo'n tort tijdsbestek acht ik niet in 't be- ang der belastingbetalers, of in dat van flie gemeentezaken, waaraan aldus Biet de noodige zorg kan worden be leed. Wel ben ik voorstander van eèn veiligen weg bij 't bepalen van vermoe. lelijke ontvangsten en uitgaven, maar r is een groot verschil tusschen een goed sluitende begrooting en een over- chot van 47.000.Ik acht bet he ling van 45.000 voor 't raadhuisfonds n een jaar een te groot offer voor on- gemeente. Ik had gaarne een grooter bedrag voor onderhoud van wegen enz. gezien, l>.v. voor de Stationsstraat, die al lang in erbarmelijken staat verkeert en 't is wel gewenscht dat hier zoodanige maatregelen worden genomen, opdat de gelden hieraan besteed, afdoende re- ultaten opleveren. De Groote Straat, ie bij 't moderne verkeer veel te smal zal groote finantieele offers vragen. Ik juich voorts de plannen der elec- riciteits-commissie inzake 't voorge telde tarief en bet vastrecht-tarief teer toe. v. d. Waerden. Ik heb met onver- teeld g<Mioegen de uiteenzettingen an den heer Pulles gevoigd, maar gezien daarvan wensch ik nog de lgende beschouwing te houden. De heer v. d. Waerden begint met n onderscheid te maken tusschen de 'ijze waarop men deze begrooting kan eschouvVen, n.l. uit conservatief of emocratisch standpunt, uit egoistisch algemeen maatschappelijk. Volgens eersten is deze begrooting wel te aan arden, voor de laatsten bevredigt dit twerp niet, omdat er niet genoeg kening wordt gehouden met de be ugen der min-gegoeden, die recht bben op onze belangelooze tocwij- ng, doordat het eenvoudig onze icht is. In dit Ontwerp wordt de prijs van is en electriciteit een weinig verlaagd, mdat men liet blijkbaar niet langer m tegenhouden. De winsten zijn te oot en worden blijkbaar gereserveerd het niet geheel dan toch gedeeltelijk, Di' inproductieve doeleinden, zooals bouw van een monumentaal Raad- s. Rij 't matig of onvoldoend inko- ii heeft 't volk, dat voor dit plan niets lt, recht op vermindering van gas, ïtriciteit en water tot het uiterste mi- ium. Niemand zal met recht kunnen bewe ren, dat zulks geschied is bij een ver koop van gas, electriciteit en water, zoo als tot heden geschied is en ook nu weer wordt voorgesteld. Uit een voorgelezen staatje blijkt dat in deze drie diensten is gebruikt 190265, winst in guldens 23485,04 winst in pCt. van het verbruik 12,3 pCt. De winst op het gas zou nog een ver- laging met pl.m. l'/a cent toelaten, in totaal zou dus bel gas 21/a cent omlaag kunnen, als niet zooals in 1927 een groot gedeelte van dit bedrag weer aan het bedrijf zelf wordt uitgekeerd. De voorgestelde vermindering ver wondert mij overigens. Toen ik niet lang geleden vermindering bepleitte, werd dit hef tig bestreden o.a. door den arbeider- wethouder, daar de winsten zeer toe vallig bleken en nu stelt men 't zelf voor. Een verbeterd inzicht, dat hoop geeft voor de toekomst. Als bet bedrijf zich bedruipt is vol doende een reserve voor onvoor zien. Het gebruik van winst voor an dere doeleinden is uit den booze. Waarom wordt die winst niet ge bruikt om de vele dammen te bestra ten en te verlichten, zoo ook de le Zcine. Wilt U met alle geweld winsten maken, reserveer ze dan tenminste uit sluitend voor de bedrijven, maar be steed ze vooral voor sociale voorzie ning. Wat ik ook vroeger reeds betoogde, wensch ik nogmaals te zeggen: Indien de prijs van gas, water en electriciteit hooger is dan strikt noodzakelijk, dan worden de ingezetenen gezegend met een indirecte belasting, die evenals alle andere indirecte belastingen juist daar liet zwaarst drukt waar de weerstand liet geringst is. Besteed de winst voor de menschen, die door de nieuwe gasfabriek werke loos worden, tot ze ander loonend werk gevonden hebben. Reeds meer heb ik er op gewezen, dat bier een prineipieele fout is, 't levend geslacht te zwaar te belasten voor een nieuw Raadhuis, dat meerdere geslachten duren zal. Een ander punt. waarop ik juist bij le Begrooting meen terug te moeten komen is het feit, dat Waalwijk in te genstelling van bijna alle andere ge meenten in deze provincie van gelijke grootte en belangrijkheid, geen opcen ten op de Vermogenbelasting heft. Ook deze ontwerp-begrooting doet bo vendien de meening postvatten, dat wij er finahtieel goed voor staan. Of ik het daarmede geheel eens hen, laat ik op dit oogenblik in het midden, maar in ieder geval wordt door dit college van B. en W. steeds weer ge daan of wij het best hebben, o.a. door het geven van een hoogere subsidie dan gevraagd werd aan liet concours-liip- pique. Dat de opcenten op de Vermo gensbelasting zeer mild drukken op de meer gegoeden, ik zette het reeds vroe ger uiteen. Waarom vermijdt u toch zoo angstvallig deze bron aan te ho ren en daaruit de middelen te putten om den belastingfactor te verlagen of iets dergelijks. De opbrengst van de Vermogensbelasting voor Waalwijk zal pl.m. ƒ,8000.zijn. 100 Opcenten zouden ons in staat stellen -omj den be- lastingfactor van 3.1 te verminderen op 2.95. Met deze opcenten te heffen be vindt men zich in goed gezelschap n.l. de Minister van Financiën. Spreker verwijst in dit verband naar een arti kel in „De Echo van het Zuiden" over de financieele verhoudingen tusschen Rijk en Gemeenten, alsook naar de democratische richting van dit wets- ontwerp. Voorts wijst hij op liet feit, dat voor de Hoogtezon-installatie der Kliniek de gewone prijs van 35 cent wordt ge vraagd en vraagt waarom de Wethou der niet met een voorstel voor een zeer laag tarief voor dit doel komt, zooals b.v. in Raamsdonk. De vraag, die mij het meest interes seerde was Waar komen toch die abnormaal groote overschotten in de laatstd jaren vandaan, zijn die overschotten toeval lig en in hoeverre zou men kunnen zeggen, dat hier met een vooropgezet doel overschotten gekweekt worden? Bij een Inkomstenbelasting van ƒ184.000.—, zijn in 1927 48.000.— overgehouden d.i. dus pl.m. 25 of van de geheele Inkomstenbelasting. Bij een vergelijking nu van de ge schatte en de werkelijk uitgegeven be dragen over 1927 valt direct op, dat vrijwel over heel de linie de schatting zoo is, <lat. belangrijke overschotten ontstaan, ook bij die posten, die naar mij voorkomt, wel juister te schatten waren, zooals salarissen e.d. Door de inkomsten dermate laag en de uitgaven dermate hoog te schatten, zooals hier geschied, maakt men in beide richtingen overschotten, welke overschotten, en dat is mijn hoofdbe zwaar, opgebracht moeten worden door de belastingbetalers. Het hier blijkbaar gevolgde beleid moge gedeeltelijk samenvallen met een voorzichtig beleid, maar verdient toch dien naam niet. Een voorzichtig be leid zal slechts voldoende rekening dienen te houden met eventueele mee- en tegenvallers, maar mag niet over dadige overschotten in de hand werken en daardoor de bevolking overdadig belasten. Die overbelasting zou te j voorkomen zijn door de overschotten als beginpost. in het volgend jaar over le nemen, hetgeen echter door dit col lege niet geschiedt. In deze opvatting, n.l. dat vanwege het Dagelijksch Bestuur doelbewust 't maken van overschotten wordt nage streefd, wordt ik ten zeerste versterkt door de jaarlijks terugkeerende veel te hooge schatting der z.g. kwade pos- ten, d.i. van het bedrag, dat de Ge meente aan het Rijk moet terugbetalen voor te veel genoten Inkomstenbelas ting, die door het Rijk voor de Ge meente geïnd wordt. Deze schatting is onbegrijpelijk, ten zij daaraan een bepaald doel ten grond slag ligt en als reden van deze wijze van schatten kan ik werkelijk niets anders vinden, dan een doelbewust kweeken van een belangrijk overschot voor het Raadhuisfonds, waarvoor spr. naast elkaar zet de posten, waarbij zich overschotten boven de raming ver toon en. Waerden sprak verder zijn verwon dering uit over het overschot, maar dat kan ik nog niet goed verklaren. Het is nog niet zoo lang geleden.dat u mij daar een verwijt van maakte, toen u alarmeerend schreef in de kranten, Maar uw becijferingen zijn falikant uitgekomen. U begrijpt toch wel dat men ook in een gemeentelijke huishouding rekening moet houden met mogelijke tegenslagen. Het over- schot moet dankbaar worden aan- 1 vaard. Pullens. Ik heb met genoegen Uw antwoord gehoord. Wat nu betreft het werk in de Stationsstraat, 't is mogelijk dat de stratenmaker ook elders wel arbeid heeft, maar dat mag nog geen aanleiding zijn om de straat zoo te laten liggen. Een verbetering op die wijze geelt nog meer moeilijkheden aan 't verkeer. De toestand is werke lijk abnormaal. Het lijkt me ook noodig, dat voor verbetering van Voorzitter. Dat is nu nog niet te zeggen, maar ons nageslacht zal er ook aan moeten betalen. U begrijpt, dat niet elk jaar zoo'n groot saldo in het fonds kan worden gestort, dat is nu toeval. Pullens. Maar is't nu niet gewenscht dat ook een deel van dit saldo voor andere doeleinden wordt benut, zooals de verbetering van de Groote straat? detis noodig dat daarvoor een reserve iomt, opdat straks weer niet al te groote offers moeten worden gevraagd. Voorzitter. De verbetering van de straten geschiedt geleidelijk en de druk komt dus niet in eens maar wordt over enkele jaren verdeeld. Pulles. Maar de Grootestraat moeten we toch in eens in orde maken. Voorzitter. Dat kan ook in 2 jaar Pulles. Dan zal het nog een groot bedrag wezen. Voorzitter. Ged. Staten vinden goed I Uit deze gegevens kunt u zien, dat uit deze straten grootere bedragen wor- delnkomstenbelasting alleen reeds pl.m. 36000 (ƒ26.600 uit inkomsten belasting en pl.m. ƒ9500 uit kwade posten) zoo maar overgeheveld wor den in het Raadhuisfonds, d.i. 20 of 1/5 van de .geheele Inkomstenbelasting. Werd dit bedrag besteed voor vermin dering van de Inkomstenbelasting, dan zou de belastingfactor kunnen da len van 3.1 op 2.5 en dan houden we na aftrek van deze ƒ36000 toch nog pl.m. ƒ11000 over, verkregen uit an deren hoofde. Smolders. Aangaande de bespre kingen van den heer v. d. Waerden over de bedrijven, moet ik er mijn verwondering over uiten, dat hij zijn blikken niet verder heeft laten gaan dan de begrooting die hem werd thuis gezonden. Als de heer v. d. Waerden ook daarbuiten eens had rond gekeken, dan zou hij daar niet zoo vreemd tegenover gestaan hebben. Men leest toch in de couranten dat in diverse gemeenten beteekenende winsten uit de bedrijven worden genomen voor de gemeente. Dit is normaal. U sprak daar straks over in goed gezelschap zijn, we zullen daar nog even in blij ven. Amsterdam maakte over 1925 in de gezamelijke bedrijven een winst van f 11.748.000, Rotterdam f 10.643.000, 's Hage f6.552.000, Utrecht fl.117.000, Over 1926 maakte Amsterdam een winst van f12.624 000, d.i. f 17.30 per inwoner. In onze gemeente be draagt de druk per inwoner: over 1926 f 1.52, 1927 f2.45, 1928 f2.51 en voor 1929 f2.86. Waar de richting van den heer v. d. Waerden in een gemeente als Amsterdam een sterke vertegenwoor diging heeft en ook Weth. Wibaut een dergelijke bedrijfspolitiek voor staat, had ik van den heer v. d. Waerden een andere houding ver wacht. De gasprijzen slaat hij dankbaar aan, maar komen hem nog niet gun stig genoeg voor. Maar het is toch van beteekenis te noemen als over één bedrijfsjaar door de afnemers voor f 10.000 minder wordt afgeno men Uit het betoog van den heer v. d. Waerden kan ik ook opmaken, dat hij heeft misverstaan. Ik heb vroeger al eens gezegd dat de over winst in de kas van de bedrijven wordt teruggestort. Verder wijst hij op enkele kleinig heden, zooals verlichting in de le Zeine bij het klooster. Maar daar staat reeds een lantaarn en verderop staan slechts 4 woningen. Wil de heer v. d. Waerden in het algemeen bereiken wat hij betoogt, dan moeten we de begrooting een half jaar na het verstrijken van het begrootings- jaar vaststellen. Dan pas hebben we vaste cijfers. Voorzitter. De heer Pullens heeft gesproken over verbetering van de Stationsstraat en de Grootestraat. Wij hebben voor 3 jaar op den gewonen dienst voor de verbetering van de St. Antoniusstraat f 4000 gebracht. Dit jaar komt dit bedrag voor 't laatst op de begrooting voor. Er is indertijd besproken om de andere verbeteringen uit te stellen tot we van de St. An toniusstraat af waren. We willen nl. de verbeteringen van straten zooveel mogelijk met de gewone middelen bestrijden. Ik ben 't verder met U eens, dat de Stationsstraat niet vol doet aan de eischen van 't moderne verkeer. We hebben er aan gedaan wat we konden doen. Maar omdat de stratenmaker weer met ander werk werd belast is 't er zoolang bij blijven liggen. De Grootestraat elscht ook noodzakelijk voorziening. De straat is te smal en't wegdek met kinderkopjes laat inderdaad te wenschen over. Ik heb a.s. Maandag een conferentie met den Hoofdlngeneur en den in genieur van den Prov. Waterstaat en zal dan 't een en ander over de Groote straat bespreken. We zullen dan ook eens zien of 't mogelijk is om de trambaan uit de straat te krijgen. Verder dienen we te weten welke bijdragen de provincie zal geven in de verbetering van de Grootestraat. Wanneer die zaken zijn afgehandeld, dan kunnen we volgend jaar met de verbetering van de Groofe- straat beginnen. De heer v. d. Waerden heeft ge sproken over de kwade posten. Dit is een gevolg van voorzichtig beleid van B. en W. Waar hij zoo angstig tegen aanziet wekt verwondering, Ik weet n.l. niet of 't u bekend is, maar de kwade posten worden vast gesteld in overleg met den Inspecteur der Belastingen. En die posten kunnen voor elk jaar uiteenloopen, dat hangt af van de resultaten der industrie. Bovendien is 't bedrag van kwade posten afhankelijk van de wijze hoe de aanslagen geregeld worden. Doet de Inspecteur 't speculatief, dan loopt deze post op, houdt hij zich echter aan een vaste basis, dan blijven ze mogelijk aan den lagen kant. De heer van der 'l mij niet schelen, maar ik heb deze klacht gehoord, ook in Besoijen. Van Driel. We zouden b.v. wel op eenigen afstand (le hokjes met lat kun nen afscheiden. Voorzitter. Maar U moet niet inee- nen, dat U bij een verkiezing (le men schen als schapen achter elkaar kunt zetten. Men moet dat zelf maar eens ondervonden hebben, om er over te kunnen oordeelen. Als we zoo door gaan, dan zouden we de menschen bij het binnenkomen ook wel een zwarten bril kunnen opzetten. (Hilariteit). Het beste is, dat de heeren zelf maar eens de Kieswet bestudeeren. Onderhoud lantaarns en verlichting. Van der Waerden. Voor onderhoud van lantaarns en verdere kosten van verlichting is minder geschat dan in 1927 werd uitgegeven. Zouden we de zen post niet kunnen aanhouden op dat we de lasten over 5 jaar verdee-8200? en de verlichting uitbreiden, den uitgetrokken. Voorzitter. Wij hebben nu een heele familie stratenmakers in dienst en het is vooreerst niet mogelijk om er nog bij te krijgen. Rox. Ik heb vorig jaar gezien, da de Stationsstraat is opgehaald tot de openbare school en ook nu is men nog niet verder gekomen. Toen mijn heer Hartog nog zitting had in den Raad, heeft hij naar voren gebracht om 't wegdek voor de openbare schoo zóó te maken, dat bij passage 't on derwijs geen hinder zou hebben. Voorzitter. Haitog heeft wel zijn be zwaar naar voren gebracht, maar ver der heb ik geen klachten gehoord, 't Automobielverkeer maakt daar niet zoo'n geraas dat het hinderlijk wordt voor de lessen. Maar als we de Sta tionsstraat verder onder handen nemen kunnen we daar misschien toch wel rekening mee houden. v. d. Waerden. Weth. Smolders heeft mij eenige cijfers voorgezet van Am sterdam, Rotterdam en Den Haag, maar we hebben 't hier toch over de be grooting van de gemeente Waalwijk. En bovendien kunnen onze toestanden toch niet vergeleken worden met die van de groote steden. Dat daar veel winst gemaakt wordt, is mij ook be kend, maar dat vind ik absoluut ver keerd. Of dat nu gedaan wordt onder Wibaut van de S D.A.P., ik keur een dergelijke politiek af. De richting Wi baut, waarover de heer Smolders sprak, wil ik voorbijgaan, als zijnde niet ter zake en bovendien ben ik geen lid van de S D.A.P. Dit alles doet dus niets af aan 't feit dat ik hier uiteen heb gezet, 't Misverstaan van weth. Smolders geef ik toe, maar de massa winst vloeit toch af in de gemeente kas. U zei dat de kwade posten wor den vastgesteld in overleg met den Inspecteur. Als de Inspecteur specu latief te werk gaat, dan loopen wij vast, wij moeten aannemen dat hij zulks niet doet. Als ambtenaar mag hij dat niet. Doel hij 't wel dan is 't een fout. Telken jare zien we dat reuzenbedra- gen worden overgehouden. |a, u zult zeggen, dat Is toeval, maar afgezien van Uw uitleg hoe we 't binnenkrij gen, komen ze toch uit de zakken van de belastingbetalers, 't Bezwaar komt hierbij, dat de belasting niet proges sief is, maar onregelmatig op de in gezetenen drukt en 't zwaarst waar de weerstand 't minst is; Ik kan van mijn bezwaren dan ook niets, heelemaal niets terugnemen. Voorz. Ik heb 't woord speculatief gebruikt, maar daar moet u geen ver keerden uitleg aan geven Ik zal 't fiscaal noemen. Smolders. Wanneer de heer v. d, Waerden zijn betoog blijft handhaven tegen mijn cijfers, dan behoef ik er verder niet op in te gaan. Hiermede waren de algemeene be schouwingen afgeloopen en werd overgegaan tot art. gewijze behande ling van de begrooting. De posten die aanleiding gaven tot noemenswaardige opmerkingen of vragen vermelden wij hieronder. De heer Rox wijst op het saldo van f45.000 dat wordt overgebracht naar het Raadhuisfonds. Neemt men het gemiddelde van 2 jaar n.l. f 30.000 en f45.000 is f37.500 en rekent men dat over 5 jaar met die f 75.000, dan is dat een bedrag van f 262.500, werkelijk een aardig kapitaal voor het toekomstig raadhuis. Op die manier loopt men wel wat vlug van stapel. Ik vind het juist, wat de heer v. d. Waerden het vorig jaar gezegd heeft, n.l. om ook 't nageslacht daarin te laten bijdragen. Bovengenoemd saldo is natuurlijk verkregen door goed beheer door t Dag. Bestuur, maar vermoedelijk ook door bedrijfswinsten maar leeuwen aandeel is toch zeker belastinggeld. De belasting is sinds de mobilisatie de schrik der bevolking. Men moet toch aannemen dat 90, misschien 95% der bevolking haar belasting betaalt van het inkomen, noodig voor 't gezin. En wat is tegenwoordig het inkomen Van dit standpunt bezien, zou ik hoogstens ieder jaar slechts f 10.000 in 't fonds storten en de rest brengen ten bate van den belastingbetaler. Vroegere diensten. Voorz. Een batig saldo aanwenden voor verlaging van belasting kan groote verrassingen geven. De heeren weten zich dat zeker nog wel ie her inneren van voor eenige jaren. Toen een batig slot van f 20 000 werd aan gewend voor belastigverlaging, zaten we 't daarop volgend jaar zóó vast, dat we tot belasting-verhooging moe sten overgaan. Het is vervelend zoo'n groot over- schot, maar van den anderen kant moeter. we 't dankbaar aanvaarden omdat we een groot raadhuis zullen noodig hebben. En wat we nu binnen hebben is betaald, 'i Kan zwaar geld zijn, maar we zijn door 't lijden heen. Rox. Hoeveel denkt U dat er noo dig is voor 't nieuwe Raadhuis len. Maar van Uwe opmerking zullen we ook nota nemen. Het lid v. d. Waerden merkt op dat boven het geraamde bedrag voor den aankoop van de panden nog f 9000 in de kas is geduwd. Voorzitter. Wij duwen niets, maar de Raad en die is souverein. De Raad heeft zich uitgesproken het batig saldo in dat fonds te storten en daar hebben B. en W. zich bij neer te leggen. Wij hebben het dus te gebruiken waarvoor de Raad het indertijd heeft aange wezen. Pullens. Er is toen 't bedrag ge noemd voor aankoop van de panden en daarop is de beslissing genomen, maar niet op f 47000. Timmermans, 't Bedrag dat toen genoemd is, speelt hier geen rol. Er is in principe besloten om 't fonds te stichten en we kunnen vooruit niet weten hoe groot 't batig saldo is. 't Gaat hier om een principieeele kwe stie. B. en W. hebben niets anders gedaan dan uitvoering gegeven aan on9 besluit. Rox. Wat denkt men in de toe komst met de gelden te doen. Voorzitter, Dat is onmogelijk te zeggen. We kunnen komende jaren wel voor 'n nadeelig saldo komen te staan, zoodat we dus niets in 't fonds kunnen storten. De bedoeling is om een fonds te krijgen, waaruit, 't z.t. zonder belasting verfiooging, de raad huisplannen bestreden kunnen worden. Dat is alleen ons doel en ook de uit gesproken meening van den Raad. Jaarwedden van de ambtenaren ter secretarie. Timmermans. Allereerst wil ik hulde brengen aan B. en W. en de samen stellers der begrooting voor 't goed stuk werken de duidelijke toelichting waar door ons 't overzicht wordt verge makkelijkt. Ik zie niet in de begrooting, dat uitvoering is gegeven aan den wensch om te komen tot een centrale boekhouding der gemeente. Zou met ingang van 1 Jan. a.s, een centrale boekhouding ingevoerd kunnenworden en is dit mogelijk van invloed op den post salarissen ambtenaren? Voorzitter. De bedoeling is om met 1 Jan. 1929 een centrale boekhouding in te voeren. De correspondentie met het verificatie-bureau loopt op 't oogen blik niet erg vlot. Wij moeten nog nadere inlichtingen hebben alvorens met een uitgewerkt voorstel te kunnen komen. De invloed op de begrooting hangt af van de keuze van een chef boekhouder. Op dit hoofdstuk zou deze post lager worden, maar op een ander hooger. Op 't eindcijfer zal 't echter wel niet van invloed zijn, In de volgende vergadering hopen B. en W. met een definitief voorstel te komen. Kiezerslijsten en het uttoejenen der kiesverrichting. V. d. Waerden: Staat de verhoo ging in verband met de a.s. verkie zing voor de Tweede Kamer Voorzitter Ja. V. d. Waerden Is deze post vol doende, om de verkiezingsgelegenhe den zoo in te richten, dat de stem ming werkelijk geheim is. De plaatsing der hokjes in de onmiddelijk nabij heid van de tafel van het stembureau met de open zijde naar dat stembu reau toe, maken het mogelijk vanaf die plaats te zien of men bovenaan, in 't midden of onderaan der kaart een hokje rood maakt. Mij kan dat niet schelen ik stem toch zooals ik wil, maar van de meest verschillende zijden is op dit euvel mijn aandacht gevestigd. Het Gemeentebestuur zal het met mij eens zijn, dat de stemming, die volgens de wet geheim is, alle waar borgen moet bieden. Is het nu niet mogelijk, om de hokjes met een deur af te sluiten en ze in ieder geval zoo ver van de tafel van 't stembureau te plaatsen, dat aangenomen kan worden, dat men van daaruit beslist niets con- stateeren kan; of wat ook goed is plaatst de stemhokjes zoo dat de open kant naar de muur i9 en een zijwand de stemmers aan 't oog van ieder on- bescheidene onttrekt. Zooals de toestand in het gymna- f stieklokaal was bij een vorige gelegen- heid kon het stembureau en ook kie zers die binnenkwamen zonder veel moeite wel een indruk krijgjen hoe gestemd werd en dat mag niet vol gens de wet. Voorzitter. De eisch van (len heer v. d. Waerden is onvereenigbaar met (le Kieswet. De hokjes moeten zóó zijn in gericht, dat de leden van het stembu reau een overzicht hebben en overal kunnen inzien. Maar zooals we de in richting hebben, geloof ik niest, dat men angstig behoeft te zijn, dat anderen kunnen zien hoe men stemt. De hokjes zijn steeds geplaatst zooaVs de Kies wet voorschrijft. De leden moeten ook kunnen toezien dat niemand een stem biljet meeneemt. Van der Waerden. Persoonlijk kan zooals langs den Dijk en de le Zeine bij 't Klooster? Voorzitter. Wenscht iemand dit voorstel te steunen? De leden Rox en Pullens verklaren zich daartoe bereid. Timmermans. Maar 't lijkt me toch gewenscht dat aan den Raad een om lijnd voorstel wordt voorgelegd. Voorzitter. Ik kan die meening wel deelen en stel voor om dit voorstel te renvoyeeren naar B. en W. om advies. Smolders. Zou 't dan niet beter zijn, dat de Raad zich eerst in beginsel uil- spreekt of hij tot uitbreiding der ver lichting kan besluiten? Anders doen we tevergeefs werk. Ik ben voor een behoorlijke verlichting, maar als we lantaarns gaan aanbrengen op plaatsen waar slechts drie woningen staan, dan wijken we af van onze vroegere ge dragslijn. Eibers. Het is gevaarlijk reeds een standpunt te bepalen, als we nog geen afgerond voorstel hebben. Pullens. Ik kan me wel vereenigen met het voorstel van den heer Smol ders. Timmermans. Als we nu in beginsel besluiten tot uitbreiding der verlich ting, dan krijgen we voor de volgende vergadering een massa aanvragen van alle uithoeken der gemeente. Met een algemeen raadsbesluit zouden we nu een gevaarlijk precedent scheppen. Pullens. Dat kunnen we nader onder 't oog zien. Het is natuurlijk niet (le bedoeling om alle uithoeken der ge meente te verlichten. Voorz. Als een billijk verzoek komt dan zijn we steeds bereid liet. welwil lend in overweging te nemen. De Raad kan zich nu in beginsel uitspreken of hij de algemeene verlichting in de Ge meente wil herzien. B. en W. zullen dan (le Gascommissie hooren en in de volgende vergadering met een uitge werkt voorstel komen. v. d. Waerden. We kunnen natuur lijk niet beginnen met een heele serie lantaarns aan te brengen, dat heeft bij mijn voorstel ook geenszins voorge zeten. Mijne bedoeling is om op den dijk een paar lampen te plaatsen, van wending tot wending, vooral bij de dammen. In de le Zeine zouden de menschen al geholpen zijn, als de groo te booglamp bij het Station iets hoo ger dan het dak van liet Station werd gehangen. Het licht valt dan voldoen de op den weg. Voorz. Maar we kunnen de kosten van uw voorstel nog niet overzien. v. d. Waerden. U wilt een algeheele herziening, een voorstel (lus, dat veel verder gaat dan 't mijne. Ik vrees, (lat wanneer uw voorstel aan (le orde komt, het weinig kans van slagen heeft, waar door dus ook het mijne wordt uitge schakeld. Voorz. We zullen het in studie ne men en dan later met een voorstel ko men. Rox. Er zijn nog meer plaatsen waar ik al eens op gewezen hel). Komen die dan ook in aanmerking? Voorz. Dat zullen we overwegen. Onderhoud waarschmcmgsb onto ti. v. Driel. Is het plaatsen van waar schuwingsborden achterwege gebleven? Voorz. We hebben er met hetj Hoofd der School over gesproken, en die werd bereid gevonden om bij het uit gaan der school (le kinderen over de straat te geleiden. Zoo'n maatregel is natuurlijk nog beter dan een waar schuwingsbord. Contributie aan de Vereen, van Noord-Brabant sclic en Lim- burf/schc gemeenten r oor ge meenschappelijk fil nikeuring. Timmermans. Ik meen dat (le na keuring is stopgezet, zoodat we deze post dus zonden kunnen afvoeren. Voorz. De kwestie is (leze. Wij heb ben een centrale keuring gehad, die aan hooge eischen voldeed en zelfs strenger was dan (le Zuidelijke nakeu ring. Maar nu worden er filmen ver toond die voor het Zuiden nakeuring behoeven. In enkele groote plaatsen is die klacht reeds geuit. Nu laat de wet nakeuring toe, maar om vele rede nen is dit voor kleine gemeenten zeer bezwaarlijk. Een centrale nakeuring is daarom liet meest gewenschte en dat wil ook (le Bioscoopbond. Voor de na keuring in het Zuiden hebben we ech ter een lokaal en een toestel noodig, dat ons vroeger door (len Bioscoop bond gratis werd afgestaan. In Eind hoven is er over gesproken (lat we nu zelf een zaal huren en een toestel voor (le nakeuring. De bedoeling is om met 1 Jan 1929) de nakeuring voor het Zuiden weer in te voeren. v. d. Waerden. Zooals vroeger ben ik ook nu tegen nakeuring, omdat we reeds een Rijkscommissie voor keuring hebben. We behoeven nog niet meer onder curateele te staan. Voorz. Wij niet, maar wel de jeugd die de bioscoop bezoekt. v. d. Waerdem. Daar kunnen de ouders op toezien. Subsidie Vrijwillige Landstorm. v d. Waerden. Ik ben tegen deze rifi tn nw ie Echo van het Zuiden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1928 | | pagina 11