Keurig zittend Haar Kanters. Wilt U alleen inwoners laten inschrijven of ook anderen? Voorzitter. Neen, iedereen. Wij wil len verder ook geen verantwoording hebben voor het uitgebaggerde slik. Sctioenmakers. Zou men daarmee soms de kade kunnen versterken, zooals vroeger D. Lanktuijzen Szn. Toen was de haven niet zoo diep en lag de kade veel lager, zoodat men het er gemak kelijk kon opkruien. Kanters. U kunt tweeledig laten inschrijven, wat 't kost om het op de kade te kruien of ergens anders te lossen. Voorzitter. Dat is goed. We zouden dan ook aan den Polder kunnen vragen of zij de meerdere kosten wilien bij dragen. Lankhuijzen. Dat is ook mijn be doeling. D. Lankhuijzen Szn. Het zou heel goed zijn ais we op die manier de kade konden versterken. Bij denlaatsten vloed is de kade op sommige plaatsen bijna bezweken. Lankhuijzen. Misschien hebben de Ingelanden er ook wel iets voorover. v. Woerden. Heeft de gemeente het recht grond op de kade te brengen Sctioenmakers, Dat moeten we met de eigenaren overleggen. Voorzitter. We zullen aan't Polder- bestuur een brief schrijven en twee ledig aanbesteden. De Raad gaat hiermede accoord. Zijlmans Hoe moet dat nu met de W C.'s in de Zusterschool? Voorzitter. Indertijd is het verzoek afgewezen omdat we het plan te luxueus vonden. Zijlmans. De opzichter heeft vroeger een begrooting gemaakt, maar daar voor kon het niet worden uitgevoerd. Voorzitter. Wij hadden den indruk dat het eenvoudiger kon. Zijlmans, De toestand is nu onhoud baar en ik kan me begrijpen dat van Dongen lastig wordt. Voorzitter. Ik zal er den opzichter eens op uit sturen. Schoenmakers. Het hoofd van de Zusterschool op het Veer klaagde over dezelfde dingen. Voorzitter. Daar hebben ze nog nooit om verbetering gevraagd. D. Lankhuijzen Szn. Het zou ook wel van belang zijn als we bij de scholen voor auto's en motorrijders waarschuwingsborden plaatsten. Voorzitter. Bij ondervinding weet ik dat er weinig op gelet wordt. D. Lankhuijzen Szn Er zijn er toch die wel op zoo'n bord letten. Als er later iets zou gebeuren bij de school dan zeggen zewaarom is er ook geen waarschuwingsbord. Lankhuijzen. Op het veer worden de kinderen onder geleide over de straat gebracht. Borden helpen niets meer. D. Lankhuijzen Szn. Het zijn toch geen hooge kosten en men kan ons later geen verwijt maken. Voorzitter. Daarin hebt U gelijk. Naar aanleiding van het jongste ongeval met doodelijken afloop, vraagt het lid D. Lankhuijzen Szn. of in de politieverordening een bepaling kan worden opgenomen dat het verboden is om wagens onbeheerd in de kom van de gemeente te laten staan en dat geen wagens van de tram mogen worden voortbewogen zonder dat iemand van het personeel voorop loopt. Voorzitter. Het is te probeeren, maar het verkeer per spoor is bij algemeene maatregel van bestuur ge regeld. Het lid D Lankhuijzen Szn. wijst er op, hoe de tram met razende vaart door de bebouwde kom snort. Voorzitter. Ze zijn aan een maxi mum snelheid gebonden. Ik geloof dat het 30 K.M is Lankhuijzen. De hoek naar de Schans is ook zeer gevaarlijk. Zou daar de weg niet breedej kunnen worden gemaakt Voorzitter. We zullen eens zien of we daar nog iets kunnen koopen. v. Woerden. Het bordje aan de Speijkstraat „Let op de tram" ziet er onleesbaar uif. Voorzitter. Daar moet de tram voor zorgen. Zijimans. Dat moesten ze elk jaar opschilderen. Voorzitter. Wij zullen er op wijzen. Hierna sluiting Als men zoo nu en dan des morgens slechts een weinig Purol even tusschen de handen wrijft, d<n wordt dit bij het uitstrijken door de haren, onmiddellijk daarin opgenomen en het gevolg hiervan is dat na het kammen Uw haar den geheelen dag keurig blijft zitten BINNENLAND. De Haagsche Mise-en-Scène. Mr. M P. L. Steenberghe schrijft in de R K. Werkgever: De lezers hebben in de dagbladen kennis kunnen nemen van de ver slagen der bijeenkomst inzake de telefoontarieven, uitgeschreven door het Hoofdbestuur der Posterijen, Telegrafie en Telefonie op 7 Maart 1929 in Den Haag Men mag hier gerust van een Mise—en—scène spreken. Aanstonds bleek op de ver gadering. dat aan de zaak zelf niets meer veranderd zal wordendal het de publieke opinie moest nog bevre digd worden door een openbare ver gadering met mogelijkheid van debat. Maar vooral geen lang debat! Na de inleiding van den Heer Claassen met de inleiding van den directeur- generaal, nam deze reeds l'/a uur in beslag werd nog een technische uiteenzetting gehouden, welke met de onderhavige quaesfie slechts in ver verwijderd verband staat. Maar het vulde den tijdEr bleef nog drie kwartier van den geheelen middag voor debat over. Het is wel duidelijk geworden, ook na de inleidingen, dat er geen argumenten gevonden kunnen worden om de kosten van de kl. verbr. (één gesprek per dag en minder) te laten betalen door het bedrijfsleven. De bezadigde woorden van den af gevaardigde van de Kamer van Koop handel van Rotterdam klonken als een waardig protest. Maar, zooals gezegd, criliek mag niet baten. De zaak is practisch reeds beslisten het bedrijfsleven zal de volle vrijheid krijgen om te bloeden. Wie het meest er van zwijgt, heeft het best er van gezeid. Onderwijskosten. In een pas verschenen officieel rap port van het Amerikaarsche onder wijsministerie (Bulletin 1928, no. 13; vinden wij de volgende gegevens betreffende het percentage van het totale staatsbudget, dat besteed wordt voor onderwijs over 1926. Nederland 22, Denemarken, 20.5 Zweden 19 8 Noorwegen 17. Frank rijk 4.8 Spanje 5.8 Italië 6 7, Hon garije 19.7 Roemenië 11.1, Bulgarije 10, Sowjet Rusland 6 2. A.N. W ,B —blocnote. De A N.W B„ Toeristenbond voor Nederland, heeft een blocnote van handig formaat uitgegeven, die gratis aan belangstellenden wordt aange boden en ten doel heeft deaandacht te vestigen op de onderscheidene bemoeiingen van den Bond, welke met een enkel woord op den omslag staan vermeld en die zoowel het toerisme in uitgebreiden zin raken, als het algemeen belang, zooals be houd van natuurschoon, opruiming van verkeersbelemmeringen, enz. Aan den voet van de blaadjes dezer blocnote worden in dichterlijk rijm of zakelijk proza, verschillende nuttige wenken gegeven, die, inbelang van de algemeene verkeersveiligheid, de weggebruikers aan hun plichten herinneren. Onlogisch en Onverklaarbaar. We zijn een land van fietsers, dat is bekend op iedere drie Neder landers (zuigelingen en grijsaards meegerekend) bestaat er één fiets 't Spreekt dan van zelf, dat er ook veel contact moet bestaan tusschen het rijwielvervoer en het spoorweg vervoer. Maar... nu komt er een groote „maar". De Spoorwegen kregen enkele jaren terug grooten „last" van dat drukke rijwielvervoer. Het oponthoud der treinen aan de stations werd erdoor verlengd, want het in en uitladen van rijwielen vorderde ricgal eenigentijd. Mitsdien werden geen maatregelen getroffen, om dat In- en uitladen te bespoedigen, maar wel, om het ver voer van rijwielen per spoor tefnuiken. Althans, de kosten voor vervoer per sneltrein werden schrikbarend verhoogd. In „De Kampioen" wordt dit als volgt beschreven en becritiseerd De regeling komt hierop neer, dat rijwielen met het meerendeel der snel treinen slechts vervoerd worden tegen een uniform tarief van f 1.25 voor. alle afstanden. Van de sneltreinen, genummerd beneden 500. zijn slechts 79 geheel of gedeeltelijk vrijgegeven voor het goedkoope rijwielvervoer; voor 264 sneltreinen geldt het hooge tarief. Welk een belemmerenden invloed deze volkomen onlogische bepaling uitoefent op het rijwielvervoer laat zich met enkele voorbeelden makke lijk aantoonen. Op het oogenblik moet men n.l. over een afstand beneden 40 K.M. voor het vervoer van een rijwiel met een sneltrein, voorzien van het be kende teekentje, een tarief betalen van f 1 25; terwijl voor het vervoer van een rijwiel met een sneltrein, niet aangeduid met voormeld teeken, slechts f 0 30 (f 0 25) wordt in re kening gebracht Niettemin zijn beide sneltreinen meestal volkomen gelijk waardig; en ook gaat het argument niet op, dat bij den eenen trein een grooter rijwielvervoer te verwachten is dan bij den ander, waardoor kans zou bestaan, dat de treinenloop wordt vertraagd. Waarom zulk een onverklaarbaar verschil in de kosten var. rijwiel vervoer En waarom voor het vervoer van een rijwiel met een sneltrein (voor zien van het bekendeteeken)van b.v. Vlissingen Middelburg (afstand 7 kilometer I) hetzelfde tarief van f 1.25 ais voor het vervoer van een rijwiel met een dergelijken sneltrein van Vlissingen- Groningen (afsland 384 kilometer In ieder geval dunkt ons, ware een kosfen-regeling te overwegen, welke afstand, zooals ook in Duitschland geschiedt, waar is bepaald, dat on verpakte rijwielen over afstanden tot 150 K M tegen overglfte van rijwiel- kaarten worden vervoerd waarbij de tarieven bedragen: tot 25 K.M. 0 30 R M tot 100 K M. 0 50 R M. en tot 150 KM 0 80 R.M. Petitionnement van de A.V.R.O De Algemeens Vereeniging Radio Omroep (A.V.R.O zal deze week de luisteraars oproepen om een petition nement te onderteekenen aan de regeering, waarin zij op grond van de -ympathie, die zij bij de luisteraars tieeft gekweekt, het recht opvordert te verlangen, dat haar verder gelegen heid wordt gegeven om zich te ont plooien, waartoe noodig iseen zendtijd van een volle week op een eigen zender op de beste omroepgolf. Rijksmiddelen De opbrengst der rijksmiddelen Februari jl. bedroeg f 37 403 551.18 egen f 37-402 570 87 over de maand Februari 1928. De opbrengst der rijwielbelasting over Februari jl. be droeg f 2870, tegen t 292 605 over die maand in 1928 pag 8. Opbrengst der Rijksmddelen over de eersie twee maanden van 1929 f 2.3 millioen hooger dan in 1928 en f 4.2 millioen hooger dan de raming. Prof. Dr. H. FM Huybers f Hoogleer aar te Nijmegen. Hedennacht is na een langdurige ziekte overleden prof. dr H. F. Huy bers, hoogleeraar in de létteren en Wijsbegeerte aan de R K. Universiteit te Nijmegen. De Statendam. Prins Hendrik is voornemens den proeftocht van het dubbelsehroef- turbine stoomschip Statendam op 3 en 4 April mee te tmken DE NIEUWE N. S. F. 4. De Nederlandsche Seintoestellenfa- briek (Radio N.S.F.) te Hilversum le vert thans haar ontvangtoestel N.S.F. 4 in '11 mechanisch: geheel nieuwen vorm. De werking en uitwendige bediening van het toestel zijn echter hetzelfde ge bleven. Wanneer men het deksel opent, ver toont het inwendige een geheel gewij zigd aanzien. Het geheele electrisch-ge- deelte is aan het oog onttrokken door een horizontaal geleerlakte metalen (montage) plaat, welke als scherm dienst doet en waarin openingen zijn aangebracht voor de lampvoetjes dei- vier ontvanglampen E 44^ 2 x E 415 en B 403. Bij de opstelling der onderdeelen is er rekening mede gehouden dat aan de achterzijde onder Je genoemde monta geplaat een ruimte overblijft, waarin bij het algeheel-wisselstroom-type het p.s.a. geplaatst wordt. Dit laatste is voorzien van een inrichting voor nega tieve roosterspanning. De constructie van het p.s.a. is zoodanig, dat de hier bij behoorende gelijkrichtlampen, n.l. type 2506 voor anodespanning en type 2504 voor roosterspanning, evenals de ontvanglampen boven de montage plaat uitsteken en dus event, gemakke lijk kunnen worden verwisseld. Telkens wanneer men het deksel op licht, wordt de lichlnetstroom verbro ken, hetgeen de gevolgen van verkeerd inzetten van lampen opheft. Binnen tegen de frontplaat is een lichtbron aangebracht, welke de golf- lengtecijfers op de condensatorschalen goed zichtbaar houdt. Hoewel de bediening van het appa raat onveranderd is gebleven, zijn aan de voorzijde eenige kleine wijzigingen aangebracht,. Vooreerst zijn alle bedie ningsknopjes een weinig verkleind, terwijl de wipschakelaar, welke als kort-, lang- en als hoofdschakelaar dienst deed, door een draaischakelaar is vervangen met dien verstande, dat het in of buiten bedrijf stellen nu ver richt wordt door een push-pull- of drukschakelaar, welke links in de kast is ingevoegd en uitwendig een rood en een zwart drukknopje vertoont. Voor hen, die reeds een p.s.a. bezit ten en tot aanschaffing van een N.S.F. 4 overgaan, is een tusschenmodel ge fabriceerd, waarin alleen een gloei- stroomtransformator is ingebouwd en dan eigenlijk ook als algeheel wissel stroom uitvoerig beschouwd kan wor den. Voorzitter Zuiderzeeraad. De heer H. Colijn, lid der Eerste <amer is benoemd tot Voorzitter van den Zuiderzeeraad. Helden van de .Krassln" naar ons land. Na de geestdriftige ontvangst, die den leiders van de Krassin-expeditie, prof. Samojlowitsj en den vliegeniei Tsjoechnofski te Moskou, Rome, Berlijn en Parijs te beurt viel. is het Oenootschap Nederland—Nieuw Rus land met medewerking van den uit gever Andries Blitz, er in geslaagd voordrachten van deze beide Russen in ons land te organiseeren. De redders van de verongelukte Italiaansche be manning zullen op 26 Maart in het schappen te Den Haag en op 27 Maart in de groote zaal van het Concertgebouw te Amsterdam in het üuitsch de geschiedenis van de reddingsexpedlite vertellen, toegelicht met lichtbeelden en fragmenten uit de oificieele regeeringsfiim tijdens de expeditie opgenomen. De heer Dresselhuys, directeur van de Nederl. Spitsbergen Cy. in wier dienst Sjef van Dongen op eigen initiatief met zijn hondenslede even eens een stoutmoedige reddingspoging waagde, heeft zich bereid verklaard, op deze avonden een inleidend woord te spreken. BUITENLAND. Een banket op het Vaticaan. Mgr. Gasparii, de kardinaal-staats secretaris heeft gisteren op het Vati caan een banket gegeven, waarop alle diplomaten, die bij den Heiligen Stoel geaccrediteerd zijn, verschenen waren. Mgr. Qasparrie hield een toespraak, waarin hij zeide, dat de Paus deze uitnoodigtngen had rond iatenzenden om de gasten te danken voor de eer betuiging, die zij hem den 8;n Febr. gebracht hebben. Hij heette de gasten uit naam van den Paus welkom en sprak daarbij den wensch uit, dat dt eendracht der volken bevestigd zou worden. Aan het einde van het ban ket betuigde de Braziiiaansche gezant als deken van het corps diplomatique, den kardinaal-staatssecretaris den dank zijner gasten, waarbij hij zich aan sloot bij 's kardinaals wenschen naar eendracht der volken. Azeredo besloot zijn woorden met een dronk op den Paus en diens onvergankelijke» roem gevoigd door een dronk op den kar dinaal—staatssecretaris, die daarop nog even bedankte en zijn beste wenschen uitsprak voor het welzijn zijner gasten en de volken die zij vertegenwoordigen. Het huwelijk van kroonprins Olaf. Gisterenmorgen legen halt twaalf is prinses Martha met haar ouders en verdere verwantente Oslo aangekomen Reeds buiten de stad strooiden vliegers in opdracht van prins Olai oioemen op den salontrein. Aan het station werd de prinses door de ge heele Noorsche koninklijke familie ontvangen en in open auto's reed men naar het paleis Prins Olaf en prinse- Martha moesten onder aanhoudende Orjuichingender talrijk saamgestroom; de menigte op het balcon verschijnen, waar de ééne ovatie de andere voigde. Qistermiddag heeft bij stralender zonneschijn de rijtoer door de straten olaats gehad, waar een dichte menigte het jonge paar overal opnieuw ver welkomde en toejuichte. Maarschalk F och. De toestand van maarschalk Foch is wederom slechter geworden en zljr omgeving vreest het ergste. De ont steking van de nieren is oorzaak.dat ook het hart minder goed werkt. Crediet voor feesten in 1930. Door de Belg.regeeringis een credtet uitgetrokken, 25 miitioen francs, dat ter beschikking zal worden gesteld van het comité voor de feesten vart 1930. RECHTSZAKEN. Doodeljjk auto-ongeluk. J. H., aannemer te Rosmalen, ver dacht van dood door schuld bij het auto-ongeluk te Nistelrode, waarbij G. Spierings door de auto van verdachte werd aangereden, tengevolge waarvan Spierings overleed, werd conform den eisch wegens gebrek aan wettig en overtuigend bewijs vrijgesproken. Diefstal met inklimming. Het gerechtshof, uitspraak doende in hooger beroep, veroordeelde A. A. v. d. Staak, kellner te Heusden, wegens diefstal van 125.door middel van inklimming gepleegd in de woning van zijn oom te Heusden, tot een jaar en zes maanden gevangenisstraf conform den eisch. De rechtbank had den verdachte vrij gesproken op grond van gebrek aan wettig en overtuigend bewijs. SPORT. NEDERLAND—ZWITSERLAND 3—2. Nederland heeft Zondag in het Olympisch Stadion een zwaar bevoch ten 32 zege op Zwitserland behaald. De Zwitsers hebben het kranige stukje geleverd een 30 achterstand tot 32 op te halen. Nagenoeg de geheele eerste helft waren de Oranjemannen in den aan val. De Zwitsers bepaalden zich tot uitvallen, die niet. van gevaar ontbloot waren, waarbij v. d. Meulen een twee tal malen meesterlijk redde. Aan den anderen kant traden Ramseyer en Se- chehaye op den voorgrond. De laatste kreeg steeds meer werk, doch verricht te dat op keurige wijze. Vijf minuten voor het einde der eerste helft kwam het eerste Nederlandsche doelpunt, toen Ramseyer bij een aanval van Bakhuys op Sechehaye terugspeelde. De Zwitsersche doelverdediger was echter reeds uitgeloopen en de bal ver dween over zijn vingertoppen in. het net. Drie minuten later bracht Bak huys met een mooien overhaal uit een voorzet van Smeets den stand op 20 rust inging. De tweede helft werd ingezet met een serie Nederlandsche aanvallen. Er ontstonden geweldige scrimmages voor het Zwitsersche doel, doch door opeenhooping van spelers was er voor de Oranjemannen geen doorkomen aan. Toen, na 'n kwartier, viel Nederland een strafschop ten deel, welke werd genomen, door v. Kol. Keihard suisde de bal precies onder de lat in het Zwitsersche doel, 30 voor Nederland. Wie gedacht had, dat de Zwitsers thans ontmoedigd zouden zijn, bleek zich zeer te vergissen. Zij kwamen goed opzetten en 5 minuten latei- kreeg Abegglen een kans, die hij niet onbenut liet, met een kalm laag ge plaatst schot gaf hij v. d. Meulen het nakijken. Ongeveer 7 minuten later was het Grim, die uit een voorzet van Fasller het Nederlandsche doel door- hoorde. De onzen, die zagen, dat, er steviger aangepakt diende te worden, hielden verder het heft in handen. In den stand kwam verder geen ver andering, zoodat Nederland met 3—2 overwinnaar bleef. Over de spelers zegt de Mm. o.a. Indien we overgaan tot het noemen van namen komen ons vier spelers voor den geest, van wie gezegd kan worden dat ze zich uitmuntend hebben geweerd. Dat zijn: Van der Meulen, Van Kol, van Heel en Bakhuijs. Van Zwieteren had wel een heel moeilijke karwei om de plaats van 'n geroutineerden speler als Denis in te nemen. Maar de Spartaan kan op geen stukken na halen bij zijn voorganger. Het wil ons voorkomen dat spelers als Vermetten, Van Run e.d. meer in aan merking komen dan deze Rotterdam mer. Of we over den nieuwen midhalf tevreden zijn? Eerlijk gezegd is ons zijn spel zeer weinig opgevallen. Een stuwkracht hebben we in hem niet ont dekt. Van Dolder heeft verschillende goede dingen gedaan. Geestdrift is bij hem een meer in het oog vallend ken merk dan zijn speltechniek- In de voorlinie muntte Bakhuijs uit door zijn beweeglijkheid en doortas tendheid. De ZAC-ert heeft gewerkt dat het een lust was en liet moet hem tot vreugde stemmen, dat hij als midvoor de beide doelpunten heeft gescoord, dank zij zijn doortastendheid. Smeets heeft, zooals altijd hard gewerkt, zon der iets bijzonders te hebben gedaan. Het meest verdienstelijk vonden we de pass die hij aan Bakhuijs gaf op een oogenblik waarop hij zelf ook een goe de scorekans had. Barendregt en Tap zijn verdien-stelijke spelers zonder meer. Een lans zouden we nog willen breken voor Gerritsen die de kunst verstaat met. zijn dribbels en swerves een heele verdediging in de war te brengen en voor zijn partijgenooten de mooiste kansen opent. De scheidsrechter, de heer Remke uit Denemarken, heeft zeer goed en vooral rustig geleid. Een zware taak had hij niet. Hij volgt het spel goed en we hebben hem, behoudens een onbe- teekenend feit, geen enkele fout zien maken. De stand is nu Nederland 8 4 0 4 8 1716 1. Zwitserland 8 4 0 4 8 1617 1. BELGIë—NEDERLAND UITGESTELD. Eveneens Antwerpen—Rotterdam. Vrees voor politieke manifestaties. De Belgische voetbalbond heeft in overleg met den Nederlandschen voet balbond besloten den voetbalwedstrijd België—Nederland op Zondag 24 Maart uit te stellen, uit vrees voor politieke manifestaties. Eveneens is uitgesteld de steden wed strijd AntwerpenRotterdam, welke zou gespeeld worden Zaterdag 23 Mrt. Het Bestuur van den Belgischen Voetbalbond is tot liet inzicht geko men, dat deze wedstrijd aanleiding zou kunnen zijn tot manifestaties, on- vereenigbaar met het uitsluitend spor tieve karakter, dat deze ontmoetingen beliooren te dragen. De toegangsbewijzen, welke op aan vraag zijn toegezonden, blijven geldig. Desgewenscht kunnen zij aan het bu reau van den N.V.B. worden terugge zonden, waarna terugbetaling van liet bedrag van cje toegangsbewijzen zal plaats hebben. N.V.B. NederlandZwitserland 32. Stand met rust 20. HET ZUIDEN. Ie Klasse. PSVEindhoven ,32. NOAD—Wilhelmina 6—3. Roermond—NAC 52. LONGA—Willem II 2—4. BVV-MVV 4—2. 2e Klasse A. BredaBredania 32. RBCZeelandia 70. DOSKOVlissingen 14. GUDOKMiddelburg 41. DongenAlliance 62. 2e Klasse B. TegelenHelmond 23. VOS—HEC 4—0. TAC—DE VALK 0—2. 2e Klasse C. f MZMStm. Emma 13. AACPalemig 51. KerkradeHeerlen Sport 23. ChèvremontJuliana 11.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1929 | | pagina 2