Dealers voor de Langstraat: NVWavee m - Waa Iwijk
Zescylinders
meer economisch dan
Viercylinders.
CHEVROLET.
ZESCYLINDERS SUPERIEUR.
jndi:r
rv
De Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland organiseerde in Groningen een wedstrijd voor automobielenzuinigheid, onderhoud, storingen, enz, Daarbij
kwam o.m. vast te staan dat een Chevrolet-personenauto liep 1 op 9.04 K.H. en een ChevroleMruck (G*cylinder) met twee ton belast 1 op 8.03 K.M.
GENERAL MOTORS CONTINENTAL, N. V„ ANTWERPEN
Theorie en praciijk stemmen volkomen overeen. De superioriteit van den zes boven den
viercylinder beiust op onloochenbare feiten.
Bijgevoegd artikel is verschenen in het Augustus-nummer 1929 van de
General Motors Revue. Om te voldoen aan de talrijke verzoeken, die
ons dienaangaande hebben bereikt, werd het in dezen vorm herdrukt.
i
INDER
Naar aanleiding van de campagne, die van
zekere zijde niet alléén vóór den vier-
maar ook tegen den zescylinder gevoerd wordt,
willen we de aandacht eens vestigen op de on
derlinge verhouding der eigenschappen en ver
diensten van vier- en zescylinder-automobiel-
motoren, zooals deze ge
grond zijn op feiten uit
theorie en praktijk.
Zijn vele automobilisten
alléén al tevreden met de
wetenschap, dat de zescy
linder een betere automo
bielmotor is dan de viercy-
linder en dat Chevrolet den
zescylinder thans zelfs bin
nen het bereik heeft ge
bracht van hen, die zich
„pecunia causa" tot nu toe
met een viercylinder moés
ten ve'rgenoegen, andere
stellen toch wel degelijk be
lang in het „hoe en waar
om", in de wetten der the
orie en de feiten uit de
praktijk, welke gezamenlijk
de oorzaak zijn de'r supe
rioriteit van den zescylinder, een logisch en al
gemeen erkende superioriteit, welke hoogstens
met den moed der wanhoop doch in geen geval
met overtuiging kan worden betwist. Het ver-
eischt slechts zee'r weinig rij-ervaring en kor
ten tijd om het verschil tusschen een goeden
„vier" en een di
to „zes" op den
weg te kunnen
constateeren, en
in te zien, waar
om het publiek
in steeds sterker
mate naar zescy
linderwagens
vraagt en waar
om de, in soepel
heid, t'rillingvrij-
heid, acceleratie
vermogen en
handelbaarheid
superieure zes
cylinder den veel
minder volmaak
ten viercylinder
eerst in de hoo-
gere en later in
middelste prijs-
klassen ver
drong, totdat de
Chevrolet Motor
Company, in het
Bij een viercylinder kunnen alle, bij een
zescylinder hoogstens twee krukken lege-
lijn in het doode punt staan.
traject in een Chevrolet Six te rijden om te be-
g'rijpen, dat, behalve natuurlijk voor motoren
van zeer geringe capaciteit, ook voor laagge
prijsde automobielen de vie'rcylinder-construc-
tie haar tijd heeft gehad.
Het behoeft geen nader
betoog, dat, met het oog
zoowel op maximum rij-
comfo'rt en prestatievermo
gen als op minimum Slij
tage van alle transmissie
organen, het arbeidsvermo
gen, van een automobielmo
tor zoo soepel, gelijkmatig
en trillingvrij mogelijk
dient te worden ontwik
keld. Bij den viercylinde'r
nu heeft men vier werksla-
gen (slagen, aan het begin
waarvan de explosie plaats
vindt) pe'r twee krukasom
wentelingen. Nadat de ar-
beidsslag van cylinder 1
gehéél ten einde is, begint
die van No. 2, als deze is
afgeloopen, vangt die van
No. 4 aan enz. Bij den zes-
cylindermotor echter komen op de twee kruk-
asomwentelingen^zes arbeidsslagen; de werk-
slag van één cylinder is nog slechts voor 2/3
afgeloopen, als de explosie in den volgenden
plaats heeft. De arbeidsslagen „overlappen" el
kaar dus, en de schommelingen in de door den
moto'r afgelever
de a a n d r ij f -
kracht zijn
veel geringer dan
bij een viercylin
der.
Een en ander
is benaderd en
schematisch
voorgesteld in
de onderstaande
afbeeldingen.
Men ziet, dat
bij den viercy
linder het motor
vermogen vier
maal pe'r twee
krukasomwente
lingen tot op nul
terugloopt, zoo-
daj men, om nog
een redelijk soe-
Een langsdoorsnede van den zescylinder Chevrolet motor, welke Pe'en motor te
duidelijk toont, hoe stijf de krukas is geconstrueerd. krijgen, ten na-
deele van het ac
celeratievermogen een betrekkelijk zwaar vlieg
wiel moet toepassen, dat den motor over zijn
doode punten heen helpt.
begin van dit jaar, de groote verrassing bracht
in de ontwikkelings-geschiedenis de'r automo
biel en na vier jarige voorbereiding met een ge-
perfectionneerden zescylinder voor den prijs
van een „vier" aan de markt kwam. Men be
hoeft slechts een half uur over een moeilijk
In tegenstelling hiermee resulteert, 't zij di
rect 't zij indirect, de veel meer gelijkmatige
Bij een vier- en een zescylinder van
gelijk vermogen zijn de bewegende deelen
van den laatsten lichter en hebben zjj
de geringste traagheidsbewerking. Dien
tengevolge is niet alleen het acceleratie-,
doch ook het „deceleratie-vermogen"
beter. De motor valt bij het afsluiten van
het gas sneller in toeren af, oefent zoo
doende een betere remwerking uit en
helpt, meer dan bij een viercylinder, de
remmen ontlasten, zulks ten voordeele
van den levensduur der remvoeringen.
Een ander gevolg van het relatief lich
ter zjjn der bewegende deelen is, dat de
motor desgewenscht meer toeren kan
maken, zonder dat er deelen overbelast
worden, en dat de P.K.-grafiek van den
De voorverwarmtng van 't gasmengsel bevordert de volledige
verdamping en gaat daardoor smeerolieverdunning tegen.
In het kopkleppen-mechanisme van den zescylinder.motor,
dat in werkelijkheid geheel is ingesloten, vindt men overal
ruim bemeten dragende oppervlakken, welke overvloediê
worden gesmeerd.
gingen onderhevig is. Natuurlijk zijn de
fabricage-kosten van een zescylinder
hooger dan die van een viercylinder
Maar dat is nu iets, waarover het pu
bliek, dat zijn zinnen heeft gezet op een
wagen van lagen aanschaffinsgprijs, zich
niet bezorgd behoeft te maken. Het ver
nuft van de ingenieurs der Chevrolet
Motor Company en de unieke produc
tie-faciliteiten der General Motors Cor
poration hebben er voor gezorgd, dat
sedert het begin van dit jaar zescylin-
der-superioriteit tegen viercylinder-prijs
verkrijgbaar is. Wij hebben gemeend
tegenover de tendentieuze wijze, waar
op den laatsten tijd getracht wordt, hol
leekenpubliek gunstig te stemmen voor
den viercylinder, ten koste van den zes-,
niet onbeantwoord te mogen laten, al
zijn wjj ook overtuigd, dat het overbo
dig is, voor een bekende en algemeen
erkende waarheid nog bewijzen aan
te voeren.
ontwikkeling van het
motorvermogen bij
den zescylinder in zeer
soepelen gang, zelfs
bij laag toerental
dus b.v. bij zeer lang
zaam 'rijden op de
hoogste versnelling
in uitstekende accele
ratie- en klimcapaci-
teiten en in langeren
levensduur de'r trans
missie en banden, wel
ke aanmerkelijk gun
stiger belast worden
doo'r snel opeenvol
gende impulsies van
geringe intensiteit, dan 1
door zware stoo-
ten, die elkaar met
langere tusschenpoo-
zen opvolgen. Wij heb
ben daarbij, zooals
niet meer dan logisch
is, vier- en zescylin-
der-motoren van een
gelijk aantal P.K. op
het oog.
Een ande're oorzaak
van het superieure rij-
comfo'rt der zescylinders vindt men in
de omstandigheid, dat, tengevolge van
den vorm der krukas (6 k'rukken onder
120°) en den daarmee overeenkomen-
den onderlingen stand der zuigers, het
telkenmale versnellen en vertragen der
ten deele heen en weer gaande, ten dee-
le roteerende deelen (zuiger, zuigerpen,
drijfstang) bij den zescylinder geen
vrije massa-krachten oplevert en de
motor dienaangaande automatisch en
volkomen is uitgebalanceerd, terwijl er
bij den viercylinder vrije massakrach
ten optreden, die nietj zijn weg te wer
ken, onvermijdelijk trillingen veroor
zaken en bovendien nog een extra la-
gerbelasting te voorschijn 'roepen. Het
heeft geen zin op deze plaats het overi
gens niet zeer ingewikkelde wiskundi
ge bewijs hie'rvan te leveren.
Het eenige soort trillingen, dat in een
zescylinder zou kunnen optreden, en
dit door de grootere lengte der zescylin-
der-krukas, indien deze niet al te stijf
geconstrueerd was, iets eerder dan bij
den viercylinder, is de torsietrilling,
welke echter zooals in de praktijk blijkt,
twee. omw krukas.
7eO° KRUKMOtN.
zescylinder speciaal in hoogere toe
rentallen gunstiger verloopt dan die
van den „vier", waardoor de eerste over
een hoogere maximum-snelheid zal be
schikken.
De opvatting, als zou een motor, die
meer bewegende deelen heeft dan een
andere, noodzakelijkerwijs minder be
trouwbaar en soliede moeten zijn, moge
in den oertijd der automobielfabricage
eenig recht van bestaan hebben gehad,
bij den tegenwoordigen stand der tech
niek mist ze eiken grond en zal ze overi
gens door niemand, die ter zake kundig
is, nog in ernst verdedigd worden. De
nuchtere werkelijkheid heeft, zooals
trouwens logischerwijze te verwachten
was, bewezen, dat het meer aankomt op
de belasting dan op het aantal dezer
deelen, en nu is de eerste bij een nor
malen zscylinder kleiner dan of hoog
stens gelijk aan die bij een even zwaren
viercylinder. Onder gelijke omstandig
heden zal, trouwens ook al door de veel
minder heftig pulseerende werking en
door zijn trillingvrijheid, een zescylinder-
daaróm een langeren levensduur hebben
dan een viercylinder-wagen.
Ten slotte nog het sprookje, als zou
een goed geconstrueerde zescylinder
noodzakelijkerwijze meer benzine ver
bruiken dan een
TW££ OM w.
7SO
«RukhoEK
De zescylinder-motor, die tengevolge van de doordachte
constructie bij gering brandstofverbruik een groot vermogen
ontwikkelt, evenaart in bedrijfszuinigheid den ouden,
hierom befaamden viercylinder.
door een bijzonder stevige constructie
der krukas, bij grootere motoren nog
voorzien van een torsietrillingdemper,
volkomen in de kiem kan worden ge
smoord. In totaal krijgt men als resul
taat, dat een goed gebouwde „zes" tril
lingvrij is, de „vier" het echter nooit kan
wezen.
dito viercylinder,
De praktijk heeft
onomstootelijk be
wezen, dat de zoo
prachtig soepel en
gelijkmatig loo-
pende Chevrolet
Six in de handen
van willekeurige
particuliere eige
naars niet alleen
niet méér, maar
in vele gevallen
zelfs nog minder
benzine verbruikt
dan het om zijn
bedrijfszuinigheid
beroemd gewor
den viercylinder-
type.
Weliswaar wer
den vroeger, toen
de constructie
van zescylinders
nog in haar kin
derjaren was, veel
moeilijkheden on
dervonden in het
verkrijgen eener
bij alle toerental
len juiste verdee
ling van het gas
mengsel over de
zescylinders. Te
genwoordig ech
ter zijn, zooals
uit het loopen en
de prestaties van een werkelijk door
dacht gebouwden zescylinder-motor
blijkt, door de toepassing van meer ge-
perfectionneerde carburateurs en zorg
vuldig geconstrueerde inlaatkanalen
deze bezwaren volkomen uit den weg
geruimd. In verband hiermede zij op
gemerkt, dat het benzineverbruik uarv
een automobiel uitsluitend bepaald wordt
door het gewicht van den wagen en de
snelheid, waarmee gereden wordt. Wat
het eerste betreft, wordt de gewichts
vermeerdering, welke de zescylinder-
constructie van den motor medebrengt,
in de lager belaste transmissie - ven
versnellingsbak tot achterwielen
weer uitgewonnen. En wat de snelheid
aangaat, is de groote fout, die bewast
of onbewust gemaakt wordt, de absurde
vergelijking tusschen het benzinever
bruik van een viercylinder, die uiterst
kalm en voorzichtig wordt gereden, en
dat van een zescylinder, welks bestuur
der, door de schitterende prestatie van
den motor verleid, aan coureurs-bevlie-
""VkD/srn*dim