Dealers voor de Langstraat: NVWavee m - Waa Iwijk Zescylinders meer economisch dan Viercylinders. CHEVROLET. ZESCYLINDERS SUPERIEUR. jndi:r rv De Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland organiseerde in Groningen een wedstrijd voor automobielenzuinigheid, onderhoud, storingen, enz, Daarbij kwam o.m. vast te staan dat een Chevrolet-personenauto liep 1 op 9.04 K.H. en een ChevroleMruck (G*cylinder) met twee ton belast 1 op 8.03 K.M. GENERAL MOTORS CONTINENTAL, N. V„ ANTWERPEN Theorie en praciijk stemmen volkomen overeen. De superioriteit van den zes boven den viercylinder beiust op onloochenbare feiten. Bijgevoegd artikel is verschenen in het Augustus-nummer 1929 van de General Motors Revue. Om te voldoen aan de talrijke verzoeken, die ons dienaangaande hebben bereikt, werd het in dezen vorm herdrukt. i INDER Naar aanleiding van de campagne, die van zekere zijde niet alléén vóór den vier- maar ook tegen den zescylinder gevoerd wordt, willen we de aandacht eens vestigen op de on derlinge verhouding der eigenschappen en ver diensten van vier- en zescylinder-automobiel- motoren, zooals deze ge grond zijn op feiten uit theorie en praktijk. Zijn vele automobilisten alléén al tevreden met de wetenschap, dat de zescy linder een betere automo bielmotor is dan de viercy- linder en dat Chevrolet den zescylinder thans zelfs bin nen het bereik heeft ge bracht van hen, die zich „pecunia causa" tot nu toe met een viercylinder moés ten ve'rgenoegen, andere stellen toch wel degelijk be lang in het „hoe en waar om", in de wetten der the orie en de feiten uit de praktijk, welke gezamenlijk de oorzaak zijn de'r supe rioriteit van den zescylinder, een logisch en al gemeen erkende superioriteit, welke hoogstens met den moed der wanhoop doch in geen geval met overtuiging kan worden betwist. Het ver- eischt slechts zee'r weinig rij-ervaring en kor ten tijd om het verschil tusschen een goeden „vier" en een di to „zes" op den weg te kunnen constateeren, en in te zien, waar om het publiek in steeds sterker mate naar zescy linderwagens vraagt en waar om de, in soepel heid, t'rillingvrij- heid, acceleratie vermogen en handelbaarheid superieure zes cylinder den veel minder volmaak ten viercylinder eerst in de hoo- gere en later in middelste prijs- klassen ver drong, totdat de Chevrolet Motor Company, in het Bij een viercylinder kunnen alle, bij een zescylinder hoogstens twee krukken lege- lijn in het doode punt staan. traject in een Chevrolet Six te rijden om te be- g'rijpen, dat, behalve natuurlijk voor motoren van zeer geringe capaciteit, ook voor laagge prijsde automobielen de vie'rcylinder-construc- tie haar tijd heeft gehad. Het behoeft geen nader betoog, dat, met het oog zoowel op maximum rij- comfo'rt en prestatievermo gen als op minimum Slij tage van alle transmissie organen, het arbeidsvermo gen, van een automobielmo tor zoo soepel, gelijkmatig en trillingvrij mogelijk dient te worden ontwik keld. Bij den viercylinde'r nu heeft men vier werksla- gen (slagen, aan het begin waarvan de explosie plaats vindt) pe'r twee krukasom wentelingen. Nadat de ar- beidsslag van cylinder 1 gehéél ten einde is, begint die van No. 2, als deze is afgeloopen, vangt die van No. 4 aan enz. Bij den zes- cylindermotor echter komen op de twee kruk- asomwentelingen^zes arbeidsslagen; de werk- slag van één cylinder is nog slechts voor 2/3 afgeloopen, als de explosie in den volgenden plaats heeft. De arbeidsslagen „overlappen" el kaar dus, en de schommelingen in de door den moto'r afgelever de a a n d r ij f - kracht zijn veel geringer dan bij een viercylin der. Een en ander is benaderd en schematisch voorgesteld in de onderstaande afbeeldingen. Men ziet, dat bij den viercy linder het motor vermogen vier maal pe'r twee krukasomwente lingen tot op nul terugloopt, zoo- daj men, om nog een redelijk soe- Een langsdoorsnede van den zescylinder Chevrolet motor, welke Pe'en motor te duidelijk toont, hoe stijf de krukas is geconstrueerd. krijgen, ten na- deele van het ac celeratievermogen een betrekkelijk zwaar vlieg wiel moet toepassen, dat den motor over zijn doode punten heen helpt. begin van dit jaar, de groote verrassing bracht in de ontwikkelings-geschiedenis de'r automo biel en na vier jarige voorbereiding met een ge- perfectionneerden zescylinder voor den prijs van een „vier" aan de markt kwam. Men be hoeft slechts een half uur over een moeilijk In tegenstelling hiermee resulteert, 't zij di rect 't zij indirect, de veel meer gelijkmatige Bij een vier- en een zescylinder van gelijk vermogen zijn de bewegende deelen van den laatsten lichter en hebben zjj de geringste traagheidsbewerking. Dien tengevolge is niet alleen het acceleratie-, doch ook het „deceleratie-vermogen" beter. De motor valt bij het afsluiten van het gas sneller in toeren af, oefent zoo doende een betere remwerking uit en helpt, meer dan bij een viercylinder, de remmen ontlasten, zulks ten voordeele van den levensduur der remvoeringen. Een ander gevolg van het relatief lich ter zjjn der bewegende deelen is, dat de motor desgewenscht meer toeren kan maken, zonder dat er deelen overbelast worden, en dat de P.K.-grafiek van den De voorverwarmtng van 't gasmengsel bevordert de volledige verdamping en gaat daardoor smeerolieverdunning tegen. In het kopkleppen-mechanisme van den zescylinder.motor, dat in werkelijkheid geheel is ingesloten, vindt men overal ruim bemeten dragende oppervlakken, welke overvloediê worden gesmeerd. gingen onderhevig is. Natuurlijk zijn de fabricage-kosten van een zescylinder hooger dan die van een viercylinder Maar dat is nu iets, waarover het pu bliek, dat zijn zinnen heeft gezet op een wagen van lagen aanschaffinsgprijs, zich niet bezorgd behoeft te maken. Het ver nuft van de ingenieurs der Chevrolet Motor Company en de unieke produc tie-faciliteiten der General Motors Cor poration hebben er voor gezorgd, dat sedert het begin van dit jaar zescylin- der-superioriteit tegen viercylinder-prijs verkrijgbaar is. Wij hebben gemeend tegenover de tendentieuze wijze, waar op den laatsten tijd getracht wordt, hol leekenpubliek gunstig te stemmen voor den viercylinder, ten koste van den zes-, niet onbeantwoord te mogen laten, al zijn wjj ook overtuigd, dat het overbo dig is, voor een bekende en algemeen erkende waarheid nog bewijzen aan te voeren. ontwikkeling van het motorvermogen bij den zescylinder in zeer soepelen gang, zelfs bij laag toerental dus b.v. bij zeer lang zaam 'rijden op de hoogste versnelling in uitstekende accele ratie- en klimcapaci- teiten en in langeren levensduur de'r trans missie en banden, wel ke aanmerkelijk gun stiger belast worden doo'r snel opeenvol gende impulsies van geringe intensiteit, dan 1 door zware stoo- ten, die elkaar met langere tusschenpoo- zen opvolgen. Wij heb ben daarbij, zooals niet meer dan logisch is, vier- en zescylin- der-motoren van een gelijk aantal P.K. op het oog. Een ande're oorzaak van het superieure rij- comfo'rt der zescylinders vindt men in de omstandigheid, dat, tengevolge van den vorm der krukas (6 k'rukken onder 120°) en den daarmee overeenkomen- den onderlingen stand der zuigers, het telkenmale versnellen en vertragen der ten deele heen en weer gaande, ten dee- le roteerende deelen (zuiger, zuigerpen, drijfstang) bij den zescylinder geen vrije massa-krachten oplevert en de motor dienaangaande automatisch en volkomen is uitgebalanceerd, terwijl er bij den viercylinder vrije massakrach ten optreden, die nietj zijn weg te wer ken, onvermijdelijk trillingen veroor zaken en bovendien nog een extra la- gerbelasting te voorschijn 'roepen. Het heeft geen zin op deze plaats het overi gens niet zeer ingewikkelde wiskundi ge bewijs hie'rvan te leveren. Het eenige soort trillingen, dat in een zescylinder zou kunnen optreden, en dit door de grootere lengte der zescylin- der-krukas, indien deze niet al te stijf geconstrueerd was, iets eerder dan bij den viercylinder, is de torsietrilling, welke echter zooals in de praktijk blijkt, twee. omw krukas. 7eO° KRUKMOtN. zescylinder speciaal in hoogere toe rentallen gunstiger verloopt dan die van den „vier", waardoor de eerste over een hoogere maximum-snelheid zal be schikken. De opvatting, als zou een motor, die meer bewegende deelen heeft dan een andere, noodzakelijkerwijs minder be trouwbaar en soliede moeten zijn, moge in den oertijd der automobielfabricage eenig recht van bestaan hebben gehad, bij den tegenwoordigen stand der tech niek mist ze eiken grond en zal ze overi gens door niemand, die ter zake kundig is, nog in ernst verdedigd worden. De nuchtere werkelijkheid heeft, zooals trouwens logischerwijze te verwachten was, bewezen, dat het meer aankomt op de belasting dan op het aantal dezer deelen, en nu is de eerste bij een nor malen zscylinder kleiner dan of hoog stens gelijk aan die bij een even zwaren viercylinder. Onder gelijke omstandig heden zal, trouwens ook al door de veel minder heftig pulseerende werking en door zijn trillingvrijheid, een zescylinder- daaróm een langeren levensduur hebben dan een viercylinder-wagen. Ten slotte nog het sprookje, als zou een goed geconstrueerde zescylinder noodzakelijkerwijze meer benzine ver bruiken dan een TW££ OM w. 7SO «RukhoEK De zescylinder-motor, die tengevolge van de doordachte constructie bij gering brandstofverbruik een groot vermogen ontwikkelt, evenaart in bedrijfszuinigheid den ouden, hierom befaamden viercylinder. door een bijzonder stevige constructie der krukas, bij grootere motoren nog voorzien van een torsietrillingdemper, volkomen in de kiem kan worden ge smoord. In totaal krijgt men als resul taat, dat een goed gebouwde „zes" tril lingvrij is, de „vier" het echter nooit kan wezen. dito viercylinder, De praktijk heeft onomstootelijk be wezen, dat de zoo prachtig soepel en gelijkmatig loo- pende Chevrolet Six in de handen van willekeurige particuliere eige naars niet alleen niet méér, maar in vele gevallen zelfs nog minder benzine verbruikt dan het om zijn bedrijfszuinigheid beroemd gewor den viercylinder- type. Weliswaar wer den vroeger, toen de constructie van zescylinders nog in haar kin derjaren was, veel moeilijkheden on dervonden in het verkrijgen eener bij alle toerental len juiste verdee ling van het gas mengsel over de zescylinders. Te genwoordig ech ter zijn, zooals uit het loopen en de prestaties van een werkelijk door dacht gebouwden zescylinder-motor blijkt, door de toepassing van meer ge- perfectionneerde carburateurs en zorg vuldig geconstrueerde inlaatkanalen deze bezwaren volkomen uit den weg geruimd. In verband hiermede zij op gemerkt, dat het benzineverbruik uarv een automobiel uitsluitend bepaald wordt door het gewicht van den wagen en de snelheid, waarmee gereden wordt. Wat het eerste betreft, wordt de gewichts vermeerdering, welke de zescylinder- constructie van den motor medebrengt, in de lager belaste transmissie - ven versnellingsbak tot achterwielen weer uitgewonnen. En wat de snelheid aangaat, is de groote fout, die bewast of onbewust gemaakt wordt, de absurde vergelijking tusschen het benzinever bruik van een viercylinder, die uiterst kalm en voorzichtig wordt gereden, en dat van een zescylinder, welks bestuur der, door de schitterende prestatie van den motor verleid, aan coureurs-bevlie- ""VkD/srn*dim

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1929 | | pagina 8