Ook in DEN HAAG
Official
Dealers
N. V. A. DE GRAAFF Do's AUTOMOBIELHANDEL
Kerstkruiden»
I""®8"Si"SSSi»*©».©.»©
WAALWIJK. Telefoon 194.
MEEUWEN. 1.
nen aan, want geen mensclielijke
hand mag den gewijden boom
aanraken, slingert korenhalmen
tegen den stam om zoo de
vruchtbaarheid van het veld met
die van het woud te vereenigen,
omarmt den boom en zegt
Goeden dag en gelukkig Kerst
mis. De byl wordt dan op een
bepaalde plaats ingeslagen, geen
spaander mag op den grond val
len geschoeide handen vangen
ze op en dragen ze naar huis.
Deze spaanders bezitten n.l. de
kracht de melkproducten van de
boerderij te vermeerderen. De
moedèr heeft intusschen aan
beide zijden van de deur bran
dende kaarsen geplaatst; de va
der trekt eveneens handschoenen
aan en draagt den heiligen boom
over den drempel, waarbij een
plechtig gezang weerklinkt. Dan
wordt de eik op het vuur gelegd
en verbrand tot op een stuk, dat
tot na Nieuwjaar bewaard wordt.
Het laatste einde wordt in het
voorjaar om den bijenkorf ge
dragen en heeft dan de toover-
kracht een overvloed van honig
te verleenen.
KERSTGEBRUIKEN.
Een zonderling Kerstgebruik
heerscht in Kaukasië. Ieder be
zoeker van 't aan natuurschoon
heden rijke Tiflis kent de hooge,
op een steile rots staande witje
bedevaartskerk van den Heili
gen David. Vanaf het terras de
zer kerk heeft men een heerlij
ken blik op de stad, die zich uit
strekt in Oostersche schoonheid.
Het uiterlijk der kerk ver
toont niets bijzonders, maar in
de kerk wordt men verrast, door
het groot aantal wiegen die hier
bij het hoofdaltaar staan. Deze
de streek overheerschende bede
vaartskerk wordt in de twee
laatste weken van het jaar op
vallend druk bezocht door geloo-
vige vromen uit den omtrek, die
daar kinderzegen komen afsmee-
ken. Onder de landbouwbevol
king is n.l. het geloof verspreid
dat Maria, de Moeder Gods, aan
de vrouwen, die in den Kerst
tijd komen bidden, het geluk van
het moederschap ten deel laat
worden, wanneer zij een wieg
ten offer brengen. Omdat nu het
aantal geofferde wiegen in den
loop van de tijden zoo zeer steeg,
dat de ruimte in de kerk te kort
srïioot, -werd het voorschrift uit
gevaardigd, dat voortaan slechts
miniatuurwiegen geofferd moch
ten worden, doch ook deze vul
len reeds nu een groot gedeelte
van het Godshuis.
Ook verschillende Indianen
stammen vieren het Kerstfeest.
Sinds den tijd, dat „Uncle Sam"
begonnen is, het idee van scho
len voor Indianenkinderen aan
te moedigen, hebben de onder
wijzers veel werk gemaakt van
het Kerstfeest, en de kleine rood
huiden stelden dadelijk veel be
lang in den Kerstboom en het
Kribje...
Het Kerstfeest van de „Brule
Sioux" Indianen geeft blijken
van een handelsgeest. In elk
dorp wordt een commissie van
aanzienlijke dapperen benoemd,
dikwijls reeds weken tevoren, om
bij de stamgenooten rond te
gaan, om een fonds bijeen te
brengen voor aankoopen voor
het groote feest. Zoodra de gel
den bijeen zijn, wordt er een lijst
van benoodigdheden opgemaakt
en met echte Yankee-geslepen
heid worden de verschillende
handelaren in de buurt uitgenoo-
digd in te schrijven voor de le
vering der verschillende eetwa
ren en den laagsten inschrijver
wordt natuurlijk de levering ge
gund.
Bij de Sioux-In-
dianen speelt ge
woonlijk een der le
den voor Sinter
klaas (het Kerst
feest en Sinter
klaasfeest worden
dooreen verward)
die zich voor die
gelegenheid ver
momt en toespra
ken houdt en ge
schenken uitdeelt.
boomen met lichtjes nooren we
voor het eerst in 1757. Pas na
1850 kwamen de Kerstboomen
ook in niet-Germaansche lan
den.
KERSTVERTELLINGEN.
Sedert het begin der 18e eeuw
zijn in de West-Europeesche lan
den ieder jaar Kerstvertellingen
gepubliceerd. Een Kerstvertel-
moet de Amerikaansche feuille
tonist Hope al 900 Kerstverhalen
op zijn geweten hebben.
DE KERSTSPELEN.
De Kerstspelen waren een bij
zonder soort middeleeuwsche
spelen, die zich evenals de
Paaschspelen, maar later dan
deze, uit den kerkelijken eere-
DE
KERSTBOOM.
De Kerstboom,
die tegenwoordig
bijna onafscheide
lijk met onze Kerst
misviering verbon
den is, is afkomstig
uit de grijze oud
heid.
De oorsprong van
den Kerstboom is
waarschijnlijk te
zoeken in het oud-
Romeinsche Nieuw-
jaarsfees t met zijn
tabula fortunae
een tafel, beladen
met allerlei begeer
lijks als voorteeken
van den overvloed
in het nieuwe jaar
en zijn laurier
en olijftakken,
waarmee het ge-
heele huis versierd werd en waar
uit de vrouwen voorspellingen
voor het nieuwe jaar wisten te
doen. Toen dit feest door de Ger
manen werd overgenomen, ge
bruikten zij dennetakken voor
de Romeinsche laurier. Langza
merhand werden die Nieuwjaars-
feestgebruiken overgedragen op
den 25 December.
Een Arabisch geograaf uit de
10e eeuw meende, dat^ de wonde
ren in den nacht van Jezus' ge
boorte zich ieder jaar zouden
herhalen. Dit geloof werd al
meer en meer verspreid en men
vertelde, dat de boomen in het
bosch in den Kerstnacht bloei
den en vruchten droegen. Nu
werden kersenboomtakken in de
kamers geplaatst; van hun bloei
en hing[ het geluk in het volgen
de jaar af. Dit gebruik is in veel
streken tot nu toe behouden ge
bleven; waar geen loofboomen
waren, kwamen daarvoor in de
plaats pijnboomen, dennen of
wel pyramiden uit stokken en
bont papier gemaakt. Het Ro
meinsche toekpmst voorspellen
geraakte spoedig op den achter
grond.
De oudste Kerstboom stond in
1605 te Straatsburg; hij was ver
sierd met papieren rozen, appe
len en suikerwerk; van Kerst
ling schijnt een prettige vorm
te zijn, om een novelle of een
schets, die in den winter speelt,
in te kleeden. Zoowel in Enge
land als in Duitschland heeft
men langen tijd bij de Kerstver
halen en Kerstsprookjes gezwo
ren en geen geroutineerd uitge
ver van een geïllustreerd maand
blad zal zijn December-nummer
durven laten uitkomen, zonder
althans één Kerstvertelling.
Een snuffelaar heeft eens uit
gerekend, dat alleen tusschen
1875 en 1910 in Duitschland min
stens 7000 Kerstverhalen enz.
waren gepubliceerd; in Engeland
zou dit aantal minstens 4000 be
dragen. Op zichzelf is dit nu niet
zoo'n feit van beteekenis, alleen
vraagt men zich af, wie er al
niet moeten schryven, om in de
behoefte aan oorspronkelijke
Kerstvertellingen te helpen voor
zien. Dit aantal is chter niet zoo
groot, naar het schijnt. Er zijn
n. 1. enkele feulletonisten in
Duitschland en Engeland en
vooral in Amerika, die het heele
jaar niets anders doen dan
Kerstvertellingen schrijven. Als
het Kerstfeest dan nadert, en de
maandblad-redacteur Kerst-co-
pie moet hebben, schijnen der
gelijke specialiteiten hooge ho
noraria te kunnen bedingen. Zoo
dienst ontwikkelden. Zoo werd
bijv. in den Kerstnacht de ge
boorte van Christus vertoond,
op den Kerstdag zelf de aanbid
ding der herders, op den dag van
de onschuldige kinderen (28 De
cember) de Bethlehem sche kin
dermoord en op Driekoningen
dag (6 Januari) de aanbidding
der wijzen. Ook werden profe
tenspelen opgevoerd, waarin in
aansluiting aan een liturgischen
tekst de profeten voorgesteld
werden, die de geboorte van
Christus hadden aangekondigd.
Later werden deze spelen tot een
samenhangend geheel gemaakt.
KOSTBARE KERSTBOOMEN.
De schoonste tooi van den
Kerstboom is zonder twyfel de
flikkerende schaar van lichtjes,
in welker glans hef symbool van
het Christusfeest plechtig en
feestelijk zijn stille bekoring uit
straalt. Toch zal het velen, niet
zonder reden, wel eenigszins
vreemd voorkomen, dat 't stem
mige kleed van den boom som
tijds met de uitgezochtste kost
baarheden versierd wordt. Zoo
was koningin Victoria elk jaar
gewoon haar Kerstboom met ve
le kleinoodiën te behangen. Maar
het meest waardevol was toch de
eerste den, die in bet koninkiyk
paleis te Londen schitterde. Hij
bereikte de indrukwekkende
hoogte van veertig voet en de
waarde der geschenken, die hij
torste, beliep zeker wel 120.000.
Een paar jaar later sierde de
hertog van Norfolk in het Arun
del Castle een reuze-kerstboom
om de kinderen van zijn pachters
te onthalen. De bijna zeventig
voet hooge boom was met speel
goederen en ande
re zaken, ter waar
de van wel 60.000
gulden behangen.
Engeland is, als
het er op aan komt
naast Amerika
het land van de
kostbare Kerstboo
men.
Daar worden tal
rijke reusachtige
boomen opgesmukt.
Er zijn families in
het voorname wes
telijk deel van Lon
den, maar vooral
onder den Engel-
schen landadel,
waarbij op Kerst
avond boomen van
vijftig tot honderd
voet hoogte bran
den. Natuurlijk is
voor zulk een boom
heel wat plaats
ruimte noodig.
In het Londen-
sche Crystal Palace,
waar elk jaar een
groot aantal kinde
ren op den heiligen
avond onthaald
worden, heeft de
boom zelfs eens een
hoogte van honderd
twintig voet be
reikt.
De geschenken
worden zooveel mo
gelijk aan de takken
gehangen, die dan
ook meermalen gestut moeten
worden en zoo'n boom vertegen
woordigt, al hij heelemaal klaar
is, gauw een waarde van 50 tot 75
duizend gulden.
Amerika houdt echter ook hier
weer, als in zooveel andere op
zichten, het record. De Ameri
kaansche millionnair James Cle
ments tooide in 1897 een Kerst
boom met goudklompen uit Klon-
dyke, die den vroegeren treinrem-
mer tot een. Nabob gemaakt had
den, en liet den stam uit een hoop
twintigdollarstukken te voor
schijn komen.
De waarde van dezen boom be
droeg 200.000 gulden.
Door de juweelen, die een mil
lionnair te Chicago aan den boom
hing, wist hij de waarde te berei
ken van 250.000 gulden. Of deze
rijken gelukkiger zijn op den ge-
wijden avond dan de een of an
dere arme familie, die in haar
klein vertrekje het Kerstfeest
viert bij een nederig boompje met
een enkel flikkerend kaarsje, valt
misschien wel te betwijfelen.
KERSTMIS VOOR DE VOGELS.
Een heel aardig Kerstgebruik
bestaat er, naar men zegt, ergens
in Noorwegen; het is daar n.l. de
gewoonte om ook den vogels een
Kerstmaaltijd te bezorgen,
Op Kerstmorgen is iedere gevel,
poort of schuur versierd met een
korenschoof, aan het einde van
een langen stok gebonden, bij
den een dikker dan bij den an
der, al naar de welgesteldheid.
Daar komen de vogels hun Kerst
maal gebruiken. Zelfs de armste
boerenarbeider tracht een koren
schoofje voor dat doel machtig
te worden.
Aardig denkbeeld om ook de
vogels, die het natuurlijk in dien
tijd van het jaar in de Noorde
lijke landen niet te breed heb
ben, een paar blijde dagen te be
zorgen. Hun blijdschap, hun ge
stoei en hun gesjilp is een aar
dige bekoorlijkheid bij de Kerst
viering.
Kleine neef tot groote oom,
(die de Kerstdagen komt vie
ren) „Fijn, dat u bent gekomen!
Zullen we eens gauw spelen, wie
het langst op z'n hoofd kan
staan?
Z'n zusje: Nu moet je Oompie
niet dadelijk lastig vallen. Wacht
nou tot dat hij gegeten heeft."
Mijnheer Jansen komt nijdig
in het sigarenwinkeltje van
Rookdas. Met een driftig gebaar
wijst hij op de lawaaierige re
clameplaat van Rookdas, waar
op te lezen staat: „Onze stelre
gel: Slechts het ALLERBESTE
voorradig." en zegt dan: „Ik
kom die kist sigaren terug bren
gen, die u voor Kerstmis aan
mijn vrouw verkocht hebt, op
dat u ook eens het allerslechtste
voorradig kunt hebben."
Hij„Weet je ook vrouwtje,
waar de wollen das is, die je me
met Kerstmis gegeven hebt?"
Zij„O, die heb ik teruggezon
den om te ruilen. Ik kan de kleur
niet uitstaan."
Zij, tot haar man, die wel op
gepakt muildier gelijkt: „Nu nog
een cadeautje voor jou, manlief,
dan zijn we klaar. Wat wil jij nu
eens hebben
Hij „Een, een taxi, om ons
gauw naar huis te rijen!"
„Wil je geen vrij hebben met
Kerstmis, Betje?"
De oude Betje „Och, Me
vrouw, ik weet nie of het nog wel
gevierd zal worre.
Alles raakt tegeswoordig uit
de tijd, en zoo zal dat ook wel tot
het verleje behoore
II
Vraagt nadere inlichtingen en demonstratie bij de r
laat men zich niet verblinden door z.g. groote inruilbedragen voor oude wagens of door het
geven van abnormale kortingen bij aankoop van nieuwe wagens.
Neen, de gemeente 's Gravenhage heeft na herhaald overleg en proefnemingen met diverse
andere merken, besloten om uitsluitend FORD-WagenS aan te koopen voor de gemeente
bedrijven, als zijnde in de practijk de meest VOORDEELIGSTE wagen in het gebruik.
De juistheid hiervan wordt bewezen door het feit, dat FORDWAGENS en TRUCKS
worden aangekocht door bedrijven als Philips, Shell. A. P. C„ Texaco, GemeentenHaarlem,
Zwolle, Zaandam, enz,, diverse groote Brouwerijen, Staatsmijnen enz. enz.
Bij hen is de hoofdzaak goede en economische bedrijfsresultaten, welke na het gebruik
gedurende een bepaald aantal jaren, met het rollend materiaal worden bereikt.
Overal waar hooge eischen gesteld worden aan betrouwbaarheid en lage be
drijfskosten volgt men dit goede voorbeeld.
LI
i!
kerstnacht, ais elk ding zoö stil
geen onrust kent om eigen wil,
om eigen zoo verward begeeren,
dat dan Gods hemel openbreek',
en Hij Zijn lamp op aard' ontsteek',
en wij Zijn schamel kind veréeren.
DUCO VORSTER.
&erd
£3
§3
'llllll» "lllllllll'1