Ook in DEN HAAG Official Dealers N. V. A. DE GRAAFF Do's AUTOMOBIELHANDEL Kerstkruiden» I""®8"Si"SSSi»*©».©.»© WAALWIJK. Telefoon 194. MEEUWEN. 1. nen aan, want geen mensclielijke hand mag den gewijden boom aanraken, slingert korenhalmen tegen den stam om zoo de vruchtbaarheid van het veld met die van het woud te vereenigen, omarmt den boom en zegt Goeden dag en gelukkig Kerst mis. De byl wordt dan op een bepaalde plaats ingeslagen, geen spaander mag op den grond val len geschoeide handen vangen ze op en dragen ze naar huis. Deze spaanders bezitten n.l. de kracht de melkproducten van de boerderij te vermeerderen. De moedèr heeft intusschen aan beide zijden van de deur bran dende kaarsen geplaatst; de va der trekt eveneens handschoenen aan en draagt den heiligen boom over den drempel, waarbij een plechtig gezang weerklinkt. Dan wordt de eik op het vuur gelegd en verbrand tot op een stuk, dat tot na Nieuwjaar bewaard wordt. Het laatste einde wordt in het voorjaar om den bijenkorf ge dragen en heeft dan de toover- kracht een overvloed van honig te verleenen. KERSTGEBRUIKEN. Een zonderling Kerstgebruik heerscht in Kaukasië. Ieder be zoeker van 't aan natuurschoon heden rijke Tiflis kent de hooge, op een steile rots staande witje bedevaartskerk van den Heili gen David. Vanaf het terras de zer kerk heeft men een heerlij ken blik op de stad, die zich uit strekt in Oostersche schoonheid. Het uiterlijk der kerk ver toont niets bijzonders, maar in de kerk wordt men verrast, door het groot aantal wiegen die hier bij het hoofdaltaar staan. Deze de streek overheerschende bede vaartskerk wordt in de twee laatste weken van het jaar op vallend druk bezocht door geloo- vige vromen uit den omtrek, die daar kinderzegen komen afsmee- ken. Onder de landbouwbevol king is n.l. het geloof verspreid dat Maria, de Moeder Gods, aan de vrouwen, die in den Kerst tijd komen bidden, het geluk van het moederschap ten deel laat worden, wanneer zij een wieg ten offer brengen. Omdat nu het aantal geofferde wiegen in den loop van de tijden zoo zeer steeg, dat de ruimte in de kerk te kort srïioot, -werd het voorschrift uit gevaardigd, dat voortaan slechts miniatuurwiegen geofferd moch ten worden, doch ook deze vul len reeds nu een groot gedeelte van het Godshuis. Ook verschillende Indianen stammen vieren het Kerstfeest. Sinds den tijd, dat „Uncle Sam" begonnen is, het idee van scho len voor Indianenkinderen aan te moedigen, hebben de onder wijzers veel werk gemaakt van het Kerstfeest, en de kleine rood huiden stelden dadelijk veel be lang in den Kerstboom en het Kribje... Het Kerstfeest van de „Brule Sioux" Indianen geeft blijken van een handelsgeest. In elk dorp wordt een commissie van aanzienlijke dapperen benoemd, dikwijls reeds weken tevoren, om bij de stamgenooten rond te gaan, om een fonds bijeen te brengen voor aankoopen voor het groote feest. Zoodra de gel den bijeen zijn, wordt er een lijst van benoodigdheden opgemaakt en met echte Yankee-geslepen heid worden de verschillende handelaren in de buurt uitgenoo- digd in te schrijven voor de le vering der verschillende eetwa ren en den laagsten inschrijver wordt natuurlijk de levering ge gund. Bij de Sioux-In- dianen speelt ge woonlijk een der le den voor Sinter klaas (het Kerst feest en Sinter klaasfeest worden dooreen verward) die zich voor die gelegenheid ver momt en toespra ken houdt en ge schenken uitdeelt. boomen met lichtjes nooren we voor het eerst in 1757. Pas na 1850 kwamen de Kerstboomen ook in niet-Germaansche lan den. KERSTVERTELLINGEN. Sedert het begin der 18e eeuw zijn in de West-Europeesche lan den ieder jaar Kerstvertellingen gepubliceerd. Een Kerstvertel- moet de Amerikaansche feuille tonist Hope al 900 Kerstverhalen op zijn geweten hebben. DE KERSTSPELEN. De Kerstspelen waren een bij zonder soort middeleeuwsche spelen, die zich evenals de Paaschspelen, maar later dan deze, uit den kerkelijken eere- DE KERSTBOOM. De Kerstboom, die tegenwoordig bijna onafscheide lijk met onze Kerst misviering verbon den is, is afkomstig uit de grijze oud heid. De oorsprong van den Kerstboom is waarschijnlijk te zoeken in het oud- Romeinsche Nieuw- jaarsfees t met zijn tabula fortunae een tafel, beladen met allerlei begeer lijks als voorteeken van den overvloed in het nieuwe jaar en zijn laurier en olijftakken, waarmee het ge- heele huis versierd werd en waar uit de vrouwen voorspellingen voor het nieuwe jaar wisten te doen. Toen dit feest door de Ger manen werd overgenomen, ge bruikten zij dennetakken voor de Romeinsche laurier. Langza merhand werden die Nieuwjaars- feestgebruiken overgedragen op den 25 December. Een Arabisch geograaf uit de 10e eeuw meende, dat^ de wonde ren in den nacht van Jezus' ge boorte zich ieder jaar zouden herhalen. Dit geloof werd al meer en meer verspreid en men vertelde, dat de boomen in het bosch in den Kerstnacht bloei den en vruchten droegen. Nu werden kersenboomtakken in de kamers geplaatst; van hun bloei en hing[ het geluk in het volgen de jaar af. Dit gebruik is in veel streken tot nu toe behouden ge bleven; waar geen loofboomen waren, kwamen daarvoor in de plaats pijnboomen, dennen of wel pyramiden uit stokken en bont papier gemaakt. Het Ro meinsche toekpmst voorspellen geraakte spoedig op den achter grond. De oudste Kerstboom stond in 1605 te Straatsburg; hij was ver sierd met papieren rozen, appe len en suikerwerk; van Kerst ling schijnt een prettige vorm te zijn, om een novelle of een schets, die in den winter speelt, in te kleeden. Zoowel in Enge land als in Duitschland heeft men langen tijd bij de Kerstver halen en Kerstsprookjes gezwo ren en geen geroutineerd uitge ver van een geïllustreerd maand blad zal zijn December-nummer durven laten uitkomen, zonder althans één Kerstvertelling. Een snuffelaar heeft eens uit gerekend, dat alleen tusschen 1875 en 1910 in Duitschland min stens 7000 Kerstverhalen enz. waren gepubliceerd; in Engeland zou dit aantal minstens 4000 be dragen. Op zichzelf is dit nu niet zoo'n feit van beteekenis, alleen vraagt men zich af, wie er al niet moeten schryven, om in de behoefte aan oorspronkelijke Kerstvertellingen te helpen voor zien. Dit aantal is chter niet zoo groot, naar het schijnt. Er zijn n. 1. enkele feulletonisten in Duitschland en Engeland en vooral in Amerika, die het heele jaar niets anders doen dan Kerstvertellingen schrijven. Als het Kerstfeest dan nadert, en de maandblad-redacteur Kerst-co- pie moet hebben, schijnen der gelijke specialiteiten hooge ho noraria te kunnen bedingen. Zoo dienst ontwikkelden. Zoo werd bijv. in den Kerstnacht de ge boorte van Christus vertoond, op den Kerstdag zelf de aanbid ding der herders, op den dag van de onschuldige kinderen (28 De cember) de Bethlehem sche kin dermoord en op Driekoningen dag (6 Januari) de aanbidding der wijzen. Ook werden profe tenspelen opgevoerd, waarin in aansluiting aan een liturgischen tekst de profeten voorgesteld werden, die de geboorte van Christus hadden aangekondigd. Later werden deze spelen tot een samenhangend geheel gemaakt. KOSTBARE KERSTBOOMEN. De schoonste tooi van den Kerstboom is zonder twyfel de flikkerende schaar van lichtjes, in welker glans hef symbool van het Christusfeest plechtig en feestelijk zijn stille bekoring uit straalt. Toch zal het velen, niet zonder reden, wel eenigszins vreemd voorkomen, dat 't stem mige kleed van den boom som tijds met de uitgezochtste kost baarheden versierd wordt. Zoo was koningin Victoria elk jaar gewoon haar Kerstboom met ve le kleinoodiën te behangen. Maar het meest waardevol was toch de eerste den, die in bet koninkiyk paleis te Londen schitterde. Hij bereikte de indrukwekkende hoogte van veertig voet en de waarde der geschenken, die hij torste, beliep zeker wel 120.000. Een paar jaar later sierde de hertog van Norfolk in het Arun del Castle een reuze-kerstboom om de kinderen van zijn pachters te onthalen. De bijna zeventig voet hooge boom was met speel goederen en ande re zaken, ter waar de van wel 60.000 gulden behangen. Engeland is, als het er op aan komt naast Amerika het land van de kostbare Kerstboo men. Daar worden tal rijke reusachtige boomen opgesmukt. Er zijn families in het voorname wes telijk deel van Lon den, maar vooral onder den Engel- schen landadel, waarbij op Kerst avond boomen van vijftig tot honderd voet hoogte bran den. Natuurlijk is voor zulk een boom heel wat plaats ruimte noodig. In het Londen- sche Crystal Palace, waar elk jaar een groot aantal kinde ren op den heiligen avond onthaald worden, heeft de boom zelfs eens een hoogte van honderd twintig voet be reikt. De geschenken worden zooveel mo gelijk aan de takken gehangen, die dan ook meermalen gestut moeten worden en zoo'n boom vertegen woordigt, al hij heelemaal klaar is, gauw een waarde van 50 tot 75 duizend gulden. Amerika houdt echter ook hier weer, als in zooveel andere op zichten, het record. De Ameri kaansche millionnair James Cle ments tooide in 1897 een Kerst boom met goudklompen uit Klon- dyke, die den vroegeren treinrem- mer tot een. Nabob gemaakt had den, en liet den stam uit een hoop twintigdollarstukken te voor schijn komen. De waarde van dezen boom be droeg 200.000 gulden. Door de juweelen, die een mil lionnair te Chicago aan den boom hing, wist hij de waarde te berei ken van 250.000 gulden. Of deze rijken gelukkiger zijn op den ge- wijden avond dan de een of an dere arme familie, die in haar klein vertrekje het Kerstfeest viert bij een nederig boompje met een enkel flikkerend kaarsje, valt misschien wel te betwijfelen. KERSTMIS VOOR DE VOGELS. Een heel aardig Kerstgebruik bestaat er, naar men zegt, ergens in Noorwegen; het is daar n.l. de gewoonte om ook den vogels een Kerstmaaltijd te bezorgen, Op Kerstmorgen is iedere gevel, poort of schuur versierd met een korenschoof, aan het einde van een langen stok gebonden, bij den een dikker dan bij den an der, al naar de welgesteldheid. Daar komen de vogels hun Kerst maal gebruiken. Zelfs de armste boerenarbeider tracht een koren schoofje voor dat doel machtig te worden. Aardig denkbeeld om ook de vogels, die het natuurlijk in dien tijd van het jaar in de Noorde lijke landen niet te breed heb ben, een paar blijde dagen te be zorgen. Hun blijdschap, hun ge stoei en hun gesjilp is een aar dige bekoorlijkheid bij de Kerst viering. Kleine neef tot groote oom, (die de Kerstdagen komt vie ren) „Fijn, dat u bent gekomen! Zullen we eens gauw spelen, wie het langst op z'n hoofd kan staan? Z'n zusje: Nu moet je Oompie niet dadelijk lastig vallen. Wacht nou tot dat hij gegeten heeft." Mijnheer Jansen komt nijdig in het sigarenwinkeltje van Rookdas. Met een driftig gebaar wijst hij op de lawaaierige re clameplaat van Rookdas, waar op te lezen staat: „Onze stelre gel: Slechts het ALLERBESTE voorradig." en zegt dan: „Ik kom die kist sigaren terug bren gen, die u voor Kerstmis aan mijn vrouw verkocht hebt, op dat u ook eens het allerslechtste voorradig kunt hebben." Hij„Weet je ook vrouwtje, waar de wollen das is, die je me met Kerstmis gegeven hebt?" Zij„O, die heb ik teruggezon den om te ruilen. Ik kan de kleur niet uitstaan." Zij, tot haar man, die wel op gepakt muildier gelijkt: „Nu nog een cadeautje voor jou, manlief, dan zijn we klaar. Wat wil jij nu eens hebben Hij „Een, een taxi, om ons gauw naar huis te rijen!" „Wil je geen vrij hebben met Kerstmis, Betje?" De oude Betje „Och, Me vrouw, ik weet nie of het nog wel gevierd zal worre. Alles raakt tegeswoordig uit de tijd, en zoo zal dat ook wel tot het verleje behoore II Vraagt nadere inlichtingen en demonstratie bij de r laat men zich niet verblinden door z.g. groote inruilbedragen voor oude wagens of door het geven van abnormale kortingen bij aankoop van nieuwe wagens. Neen, de gemeente 's Gravenhage heeft na herhaald overleg en proefnemingen met diverse andere merken, besloten om uitsluitend FORD-WagenS aan te koopen voor de gemeente bedrijven, als zijnde in de practijk de meest VOORDEELIGSTE wagen in het gebruik. De juistheid hiervan wordt bewezen door het feit, dat FORDWAGENS en TRUCKS worden aangekocht door bedrijven als Philips, Shell. A. P. C„ Texaco, GemeentenHaarlem, Zwolle, Zaandam, enz,, diverse groote Brouwerijen, Staatsmijnen enz. enz. Bij hen is de hoofdzaak goede en economische bedrijfsresultaten, welke na het gebruik gedurende een bepaald aantal jaren, met het rollend materiaal worden bereikt. Overal waar hooge eischen gesteld worden aan betrouwbaarheid en lage be drijfskosten volgt men dit goede voorbeeld. LI i! kerstnacht, ais elk ding zoö stil geen onrust kent om eigen wil, om eigen zoo verward begeeren, dat dan Gods hemel openbreek', en Hij Zijn lamp op aard' ontsteek', en wij Zijn schamel kind veréeren. DUCO VORSTER. &erd £3 §3 'llllll» "lllllllll'1

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1929 | | pagina 7