Jcïïwsuil Kaatsheuve
I-1 II l
vat
N.
'ori»!
chit)
"den,
mpje
'even
vei'
dooi
low-
nd
t dt
item,
e op.
l de
werp
ning
ten
held
land
?30
2e.
LAATSTE BERICHTEN.
Bijna verdronken.
Toen de voerman de R. uit Sprang
jisiermiddag aan de Haven aan het
deenen laaen was, vitl hij achterover
in 't water. Spoedig kwam hulp toe
gesneld, maar de man bleef zoo lang
«nder, doordat hij in de modder was
gezakt, dat men 't ergste vreesde, n l.
iat hij gestikt zou zijn. Tenslotte
kwam hl] boven en kon gelukkig het
toegeworpen touw grijpen, zoodat hij
uit 't water getrokken kon worden en
aog juist bijtijds gered.
Afsluiting Oude Maasje.
i (Naar wij vernemen ligt het in de
bedoeling van de Kamer van Koop-
handel om den oud—minister van
Waterstaat Ir. Ëongaers uit te noodi-
gen alhier een openbare uiteenzetting
te komen geven van de resultaten die
voor deze streek zijn te verwachten
van de afsluiting van het Oude Maasje,
indien de actie van de Kamer van
Koophandel in die richting mocht
slagen.
Op de eerste plaats zal dit een
groot belang zijn voor de Langstraat-
sche havens, maar waar men verwacht
dat de gronden daardoor voor nieuwe
cultures geschikt zouden worden en nog
vele andere scheepvaart, industrieele
en waterschapsbelangen hieraan vast
zitten, wordt deze lezing met belang
stelling tegemoet gezien.
Winktlsluii ng.
De Tweede Kamer heeft glstefen
het wetsontwerp Winkelsluiting afge
handeld. De stemmirg over het ont
werp werd bepaald op Vrijdag a.s.
Uit sovjet—Rusland.
Tot een belangrijke wijziging in de
sovjet—politiek is het presidium der
'Xecutieve van de communistische
partij in Rusland besloten. De wijzi
gingen omvat o a. dat de sluiting dtr
kerken terstond zal worden gestaakt.
Ons blad kan 's Woensdags en
Zaterdags aan ons bureau
worden afgehaald 10 cent
per week.
>26(1
in dj
ÏSttl
eurig
or 'I M
esscr
meet ;t t;
'ames
tra,
(kun
it
>ecre-
•chie-
n het
55,
dt
arbl|
scbr
lang
noet
den
als
leen
Kaatsheuvel, 13 Maart 1930.
Gemeenteraadsvergadering.
.^nadering van den Gemeenteraad,
Sen op a.s. Zaterdag 15 Maart, des
middags om 3 uur ten Gemeentehuize.
AGENDA:
Ingekomen stukken,
verslag der Commissie tot Wering
schoolverzuim te Kaatsheuvel.
schrijven stichting „Moederlied"
Breda als dankbetuiging voor ver-
j^Verzoek van het Bestuur der B.K.
ij iiijesschool te Kaatsheuvel om ïnrich-
i van de localen der vroegere meis-
■chool voor het geven van onderwijs,
'tijdelijke vestiging van een 2e meis-
nsteiLschool.
0, afwachting van den bouw eener 2e
Meisjesschool te Kaatsheuvel, ligt
tin het voornemen tijdelijk de localen
vroegere meisjesschool voor het on
twijs in te richten. Aan deze localen
meft niets te gebeuren. Alleen moet
school opnieuw worden gemeubi
welk meubilair later naar de
mve school zal overgaan en met de
udige leermiddelen en behoeften
lorden geïnstalleerd.
Daarvoor wordt een bedrag van
(015.41 gevraagd, zijnde 1891.90
meubilair en 4123.51 als kosten
eerste inrichting. De banken, welke
Je oude school niet noodig zijn, wor
ld naar de nieuw te vestigen school
«■gebracht, terwijl voor wat de in-
Ihtingskosten betreft, in hoofdzaak
»ds met de installatie van de later
iaw te bouwen school is rekening ge
ilden.
Voorgesteld wordt daartoe te beslui-
De nieuwe school zal, zulks met in-
i van 1 April a.s. door pl.m. 180 kin-
Uren worden bezocht
I, Verzoek van het Bestuur .der R.K.
,/ensschool te Kaatsheuvel om uit
lading van de school in de Telefoon-
hat in verband met de plaatsing van
a aantal leerlingen. Met het oog op de
atandigheid dat met 1 September a.s.
It ruimte niet meer voldoende is om
It kinderen te kunnen plaatsen, wordt
«gesteld het verzoek in te willigen.
Si waar het zich laat aanzien dat in her
tomende jaar opnieuw een locaal zal
joelen worden bijgebouwd, meenen
Sirgemeester en Wethouders goed te
loen de school in eens met 2 localen
it te breiden, waartoe door hen dan
het voorstel wordt gedaan.
1, Verzoek van het Bestuur der
ihool voor N. H. te Loonschendijk om
tschikbaarstelling van gelden voor ver
ding van de speelplaats, vernieuwing
u schoolmeubelen en het maken van
ai bergplaats voor leermiddelen.
Voorgesteld wordt de speelplaats door
iorting met grind te verbeteren, het-
itii gevoeglijk is te doen om een bete-
i» toestand te krijgen. Met betrekking
Ut de vernieuwing van het meubilair,
Moud is, wordt voorgesteld de banken
mor de helft in dit jaar en voor de an
te helft in het volgend jaar te verwis-
èn. Bovendien is het noodig, dat een
èuwe kast voor berging van leermid-
ttn wordt gemaakt, dat enkele matten
«orden verstrekt en dat de rooster vóór
lichooldeur over de volle breedte van
de deur wordt veranderd,
ïomenteel beslaat deze rooster slechts
Ie helft van de deur, hetgeen minder
jtjascht is.
I Schrijven van het Bestuur der R.K.
imjesschool te Berkdijk, om een be-
van 200.-— te willen disponibel
1 voor inrichting van het 7e leer-
itr,
en Weth. adviseeren den Raad
iaartoe te. besluiten.
I. Voorstel tot het aangaan eener
jtldleening wegens schoolbouwkosten in
wordt voorgesteld aan het verzoek te
voldoen.
14. Bespreking wegverbetering te
Loon-op-Zand door het leggen van een
trottoirband, eventueel met het maken
van trottoirs. Overeenkomstig de des
wege vroeger gevoerde besprekingen
volgt hieronder de begrooting van het
maken van een trottoirband, eventueel
met het leggen van trottoirs aan de eenc
zijde van den Hoogen Steenweg en Kerk
straat te Loon-op-Zand, loopende vanaf
de Gasthuisstraat tot de Pastorie.
Trottoirbanden 700 M. k f 5
Trottoirtegels 1050 M2 2
Riool 40 M. 3
(Kleine uitbreiding).
Rioolput, 1 stuks
Rioolkolkjes, 4 stuks
Gresbuizen 10 M.
3500
2100
120
80
80
20
Voor zoover tot heden bekend, hebben
de kosten van den schoolbouw in 1929
Mragen:
a, bouw school Telefoonstraat met
istallatie, enz. f 47.074.33
verbouwing van de school in de
Schoolstraat met installatie, enz.
20.652.88
c. verbouwing van de R.K. Meisjes
mooi te Loon-op-Zand met installatie
14.706.07
verbouwing van de R.K. Jongens-
al te Loon-op-Zand met installatie
14482.35
5900
Zou het riool op den Hoogen Steenweg
worden doorgetrokken tot in de Gast
huisstraat, dan zijn de kosten 700 hoo-
ger.
15. Vaststelling kohier trottoirbelas
ting. Het kohier heeft een eindcijfer van
524.72.
16. Aanstelling van L. Koenen en J.
Hulst tot vaste arbeiders (stokers) in
dienst van het gemeentelijk gasbedrijf.
Voorgesteld wordt de stokers L. Koe
nen en J. Hulst in vasten dienst van de
gemeentegasfabriek over te nemen. Tot
heden waren deze arbeiders daaraan
slechts onder tijdelijk verband werk
zaam.
17. Benoeming leden Lichtcommis-
sic.
18. Benoeming leden Wegencommis-
sic.
19. Schrijven Centraal Bureau voor
Verificatie en Financieele Adviezen der
Vereeniging van Nederlandsche Gemeen
ten inzake controle van de administra
tie van den Gemeente-Ontvanger.
Overeenkomstig het deswege ontvan
gen schrijven zullen de kosten van con
trole van de administratie van den Ge
meente-Ontvanger 175.beloopen.
20. Schrijven van het bestuur van
den Bosschen Diocesanen Werklieden-
bond inzake de heffing der personeele
belasting (1931 en volgende jaren) en de
schoolgeldregeling.
't Adres ware te behandelen bij de re
gelingen welke in den loop van den zo
mer, met betrekking tot de financieele
verhouding tusschen Rijk en gemeente
zijn te treffen.
21. Schrijven van hetzelfde Bestuur
met betrekking tot de volkshuisvesting,
speciaal voor wat betreft het komen tot
een eigen woning.
22. Voorstel tot het verleenen van
machtiging aan Burgemeester en Wet
houders tot het houden van verpachtin
gen.
23. Voorstel om den Gemeentebode
H. Bok een vaste aanstelling in gemeen
tedienst te geven.
Ophaaldienst.
In verband met het voorstel van B. en
W. onzer gemeente om een Gem. op
haaldienst in te voeren bereikten de le
den van de Raad hieromtrent uitgebrei
de toelichtingen.
Daar in onze gemeente de urgentie ge
bleken is om een ophaaldienst van huis
vuil in het leven te roepen, hebben wij
gemeend ons niet te moeten beperken
tot dezen dienst alleen, doch waar deze
in nauw verband staat niet de andere
takken van het gemeentebedrijf, een ge
heele studie gemaakt van dat bedrijf,
voor wat betreft het vervoer in den uit
gebreidsten zin.
W(j werden hierbij geleid door de
vraag: wat zal het beste en het voordee-
ligste zijn, aanbesteding zooals nu en
paardentractie of het bedrijf moderm-
seeren en alles in eigen beheer nemen
door middel van autotractie.
Om ons geheel in deze materie in te
werken was het volgende noodig.
Ie. Hoe is dezen dienst geregeld in
andere gemeenten met gelijk aantal in
woners of minder.
2e. Is voor onze gemeente een alge
heel vervoer met vrachtauto's mogelijk.
3e. Wat is de aanschaffingsprijs.
4e. Wat zijn de kosten per jaar.
5e. Wat is voordeeliger, autotractie
of paardentractie.
Totaal 96.915.63
Voorgesteld wordt daarvoor 90.000
geldleening op te nemen en het
nstant uit de gewone middelen te vin-
loi, De geldleening is op basis van
li/4% op te nemen bij de Bank voor
Werlandsche Gemeenten, waar 't geld
JP onderhandsche schuldbekentenis te
«komen is.
De aflossingen zullen gedurende de
«rite 10 jaren bedragen 3200.- per
I®, gedurende de volgende 10 jaren
f2500per jaar en vervolgens 2000
'tor de resteerende jaren.
Aangehouden verzoek van het Be-
Vtiur der Noordbrabantsche en Gelder
se R.K. Blindenvereeniging om subsi-
te- Voorgesteld wordt een subsidie van
'50.— te verleenen.
Aangehouden verzoek van het Be-
«wir der Afd. Loon-op-Zand van den
Br. Chr. Boerenbond om subsidie
'oor gegeven huishoudcursus.
Voorgesteld wordt het subsidie op ƒ50
bepalen.
O- Voorstel inzake het inrichten van
«o ophaaldienst in deze gemeente.
Als toelichting moge worden verwezen
JWr^het rapport dat hiervoor is afgc-
10. Schrijven Ged. Staten inzake de
jj^eentebegrooting voor het dienstjaar
11. Voorstel vaststelling verordening
°P de heffing van keurloonen.
Deze verordening is te wijzigen om
«bepalingen te doen aanpassen aan
'«geen in de andere gemeenten tot den
r'ng behoorende is gereglementeerd.
Overeenkomstig de gemeenschappelü-
regeling moeten alle bepalingen in
n kring gelijkluidend zijn.
"'enovereenkomstig is ook voor onze
8 meente, in navolging van hetgeen
oor Waalwijk werd noodig geacht, in
«ra Ter,or(Tening het keurloon voor een
Li °P te nemen, met definitie wat
t. er graskalf té verstaan is. Het keur-
voor een graskalf wordt gesteld
sta/ terwijl daaronder wordt ver-
An e®n kalf van 36 maanden oud.
dinn "00rstel verordening tot bestrij-
van de rupsenplaag.
assen te aempehj~zoocfat we na
langdurige besprekingen tot het besluit
zijn gekomen dat het voor onze gemeen
te het meest doelmatige is om een stuk
heide of zandgrond door onderspitten
van het afval rijp te maken voor bouw-
dan wel weiland.
Zoodoende zou een terrein, dat toch
in ieder geval aangekocht moet worden,
nog volkomen rendabel gemaakt kunnen
worden.
Burgemeester en Wethouders hebben
voor Kaatsheuvel een geschikt stuk hei
degrond op het oog. In Loon-op-Zand is
de woeste grond van de drainage daar
voor uitstekend geschikt. Ieder Uwer
zal het met ons eens zijn, dat de mest
hoop in de buurt van Bart Dingemans,
die aan een wandelweg ligt en dikwijls
een ondragelijken stank verspreidt, zoo
spoedig mogelijk moet verdwijnen.
Wij zouden mogelijk ook, hetgeen ook
in andere gemeenten geschiedt, ons kun
nen belasten, tegen vergoeding natuur
lijk, met het ophalen van afval van een
bedrijf, b.v. van leerlooierijen in Loon-
op-Zand, hetgeen ook gebracht kan wor
den in de laagten op de vloeivelden.
Nu komt de vraag naar voren onder
nummer 2.
Gesteld: is voor onze gemente een al
geheel vervoer met vrachtauto's moge
lijk. Aan de hand van verschillende ge
gevens moeten wij dat volmondig met
ja beantwoorden. Onze bedoeling is in
den autodienst ook te betrekken het ver
voer van steenkolen voor de gasfabriek
en het vervoer van de teer. Hiervoor
wordt jaarlijks uitgegeven ongeveer
2000.terwijl we nu afhankelijk zijn
van voerlieden. We hebben er rekening
mede te houden, dat in een betrekkelijk
beperkten tijd de kolen vervoerd moeten
worden van de haven van Waalwijk
naar de gasfabriek. In den autodienst
betrekken wij dus: ophalen huis- en
straatvuil, het halen van sintels, kei
slag, zand, steenen, klinkers en steenko
len gasfabriek.
Het zand en de sintels kunnen wij
over alle buitenwegen vervoeren. Dit
wordt ons gegarandeerd. Mogelijk zou
den wij dan op de slechtste wegen
eenigszins minder moeten laden. Maar
hierbij moet ook in aanmerking geno
men worden, dat over het algemeen hel
zand en de sintels vervoerd worden over
dat gedeelte van den weg dat in orde ge
maakt is of wordt.
Nu komen wij aan punt 3.
Wat is de aanschaffingsprijs?
Voor het goede overzicht is het even
wel noodzakelijk vraag 3 en 4 te combi
neeren, daar aanschaffingsprijs en kos
ten per jaar in nauw verband staan met
elkaar. Tot verduidelijking voegen wij
eenige bijlagen bij.
Bijlage I. Verklaring
Oorspronkelijk was de bedoeling één
aanhangwagen voor te stellen van 5 ton.
De heer Directeur der Gasfabriek
heeft ons evenwel aangetoond, dat hier
tegen ernstige bezwaren bestaan, welke
bezwaren wij volkomen deelen en komen
de kosten met 2 aanhangwagens, hetgeen
van zelf spreekt hooger. Wij zijn over
tuigd, dat het vervoer der steenkolen
vooral, zeer geregeld kan plaats vinden.
Het laden en lossen is van groot belang.
De aanhangwagens zijn niet kipbaar,
wel de vuilniswagen. Voor de eerste is
dat niet noodig, zelfs niet gewenscht,
daar de steenkolen in zakken worden
vervoerd, omreden ze opgehoopt moeten
worden. Ze worden dan in zakken om
hoog gebracht. Wel kunnen de wagens
aan een kant opengeslagen worden, noo
dig voor het afladen van andere mate
rialen. Moeten de kole" afgereden wor
den, hetgeen hoogstens 68 keer per
jaar is, dan kan al het materiaal in ge
bruik genomen worden. Het vervoer per
voerman wordt steeds moeilijker, daar
hjj zijn paardentractie ook veelal omzet
in autotractie. Wij zijn dan van niemand
afhankelijk. De prijs der Ford vuilnis
wagen, inhoud 2 ton bedraagt 2760.25.
Zooals reeds opgemerkt, is de vuilnis
wagen kipbaar. Alle banden zijn van pri
ma kwaliteit 32 x 6 verzwaarde banden.
Een wagen met inhoud 5 ton zou met
dubbele wielen en banden moeten zijn.
In onze berekening zijn we niet aan den
lagen kant gebleven. Wij schrijven de
autotruck, alsmede de vuilniswagen in
vijf jaren geheel af. Wat de Truck voor
den aanhangwagen betreft is dit zeer
spoedig daar deze weinig gebruikt
wordt.
De aanhangwagens worden in tien
jaar afgeschreven, zeker geen te langen
autotractie alles in eigen beheer kom'
De bedragen vermeld zijn juist te con
troleyen, omdat die bedragen per jaar
uitgegeven worden of zijn.
Zooals reeds vermeld, is het bedrag
uit te geven voor het vervoer van steen
kolen en teer plus minus f 2000.Het
vervoer van sintels is aangenomen voor
een bedrag van 1888.Voor steen
slag hebben wij betaald f 150, voor het
rijden van zand door boeren 525.
voor vervoer van klinkers 240.Aan
IJpelaar betalen wij voor rijden van
zand, keien en gruiscokes 830.
Evenals bij autotractie moet het aan
tal werklieden met minstens 2 vermeer
derd worden is IV2 werkkracht. In wel
ken, geest de Raad ook moge besluiten,
de werkzaamheden, boven omschreven
moeten allen uitgevoerd worden.
Ons rapport zou hier kunnen eindigen
doch wij achten het van zeer groot be
lang het volgende onder de aandacht
van de leden van den Raad te brengen.
De Telefoonstraat te Kaatsheuvel en de
Gasthuisstraat te Loon-op-Zand zullen
dit jaar eene bewerking met teer of Bi-
tume ondergaan, waardoor een meer ge
sloten wegdek wordt verkregen. Voor
deze bewerking is echter een vrij zware
wals noodig.
Na informatie bleek echter, dat de
huur van zulk een wals 2530 per
dag bedraagt. Daar deze huur ons hoog
voorkomt en een wals ook uitstekende
diensten kan doen op de buitenwegen,
vooral indien wij afval van steenen en
steenpuin en sintels hebben, meenden
wij goed te doen verschillende offerten
te vragen van een wals voor onze wegen
noodig. Na kennisneming van verschil
lende aanbiedingen, meenen wij voor
onze gemeente, indien de Raad er ten
minste zijn goedkeuring aan zou kunnen
hechten, een 3.5 tons wals voor den
prijs van 3790.— geschikt.,
De zwaarte van zulk een wals is ruim
voldoende voor ons doel, terwijl ook
hiermede de fietspaden gewalst kunnen
worden en in goeden staat kunnen ge
houden worden. Daar wij verschillende
menschen zullen hebben, die een auto
kunnen besturen, kan deze dienst bij de
andere ingelascht worden.
Wij willen er den nadruk op leggen
dat dit geen uitbreiding van personeel,
maar beperking zal tengevolge hebben,
terwijl alles in goeden staat zal blijven.
De jaarlijksche kostenberekeniig van
een wals bij een kostprijs van 3790.
zal zijn:
Aan rente 200.
Afschrijving 250.
Brandstofolie 80.
Onderhoud 30.
Prin-
ons
3e.
Deze
van k verordening stelt het zuiveren
hm. ®en» heggen en struiken van
ruP ennesten tot plicht.
1Verzoek van A. C. Beunis te
jnJ?"°P"Zand en J. Merkx te Tilburg,
ene verlegging van 'n weg in de Moer.
overleg met de Wegencommissio
Öisterwijk, Boxtel, Ginneken en
cenhage.
Bij die onderzoekingen bleek
reeds spoedig, dat onze gemeente zeer
weinig materiaal heeft in dienst van het
bedrijf.
Waalwijk heeft vuilniswagens, veeg-
wagen, sproeiwagen, faecaliënwagen,
motorbrandspuit en benzinewals.
Öisterwijk 2 vrachtauto's, veeg- en
sproeiwagen en motorbrandspuit.
Boxtel eveneens autodienst in dienst
van het bedrijf, een wals zal aangekocht
worden.
Ginneken en Princenhage autodienst
voor ophaaldienst en alle ander vervoer
veeg,- sproeiwagen en wals.
In alle gemeenten werden ons zeer
welwillend alle mogelijke inlichtingen
verstrekt Overal had de ondervinding
geleerd dat aan autotractie verre de
voorkeur moest gegeven worden hoven
paardentractie:
le. om de veel mindere kosten;
om de meerdere mate van onaf
hankelijkheid;
omdat alles sneller vervoerd kan
worden.
Ginneken verstrekte ons de uitvoerig
ste gegevens en daaruit blijkt, dat alleen
de reinigingsdienst eene besparing gaf
van ettelijke duizenden guldens boven
paardentractie en aanbesteding.
Het snellere vervoer is voor onze ge
meente ook van zeer groot belang, indien
we in aanmerking nemen, dat het ter
rein, waarheen het vuil moet vervoerd
worden, verre buiten de kom onzer ge
meente moet liggen, terwijl ook Loon-
op-Zand, dat op vrij verren afstand van
Kaatsheuvel ligt, in den ophaaldienst en
andere diensten moet betrokken worden.
In dit verband willen wij even wijzen
op de moeilijkheden voor onze gemeen
te van het bergen van het vuil. In eenige
gemeenten, waarover zich ons onder
zoek uitstrekte, heeft men wielen of laag
gelegen land, waar ze nog vele jaren 't
vuil kwijt kunnen. In Ginneken en Prin
cenhage wordt het eenigszins gesorteerd
en verkocht aan de landbouwers, die 't
gaarne hebben. In weer andere gemeen
ten, Waalwijk en Breda, wordt, om dit
vuil nog meer en vlugger bekwaam te
maken als mest, het afval vermengd met
de faecaliën.
De ondervinding heeft hier echter ge
leerd dat in onze plaats de landbouwers
voor dit afval weinig interesse gevoelen.
Verder zijn in onze naaste omgeving
550.—
Daar volgens de gemaakte berekenin
gen ook het ophalen van straatvuil dan
in eigen beheer zou geschieden, rijst bü
ons de vraag of het voor het zeer spoe
dig reinigen der straat niet dienstig zou
zijn een veegwagen aan te schaffen. Deze
wagen zou dan achter de Truck gehan
gen kunnen worden en in zeer korten
tijd de straat grondig kunnen vegen.
Thans wordt alleen al in Kaatsheuvel
met 1 voerman kar en paard en 2 arbei
ders D/2 dag gereden voor het ophalen
van straatvuil. En hoe zien de straten
er dan nog uit, bij regen modderig, bi
droog weer stof.
Met handvegers is het niet beter mo
gelijk. Even zij hier opgemerkt, dat hel
vegen der wegen door de aangrenzende
bewoners zeer slecht of in het geheel
niet geschiedt. Trouwens, deze werk
wijze is verouderd en behoort deze taak
tot de gemeentereiniging.
De aanschaffingskosten van een veeg
wagen, gemonteerd met een kleine
sproeitank bedraagt 1040.
De jaarlijksche kostenberekening hier
van zal zijn.
Rente 52.
Afschrijving 10 j. 104.
Onderhoudskosten 19.
omen tot oordeelen bevoegd.
Volgen verschillende exploitatiebe-
grootingen.
R.K. Spaarbank.
Over 1929 werd ingelegd 57896.74
en terugbetaald 55900.03. Het totaal In
gelegde op de Bank bedraagt 174520.61
en er zijn 31 nieuwe spaarders toegetre
den, in totaal 551.
1 Rib gebroken.
De heer S. kwam hedenmorgen zoo
ernstig te vallen, dat hij een rib brak.
Uitbreiding.
Door de N.V. M. Zacht's Stoomschoen-
fabrieken en de firma Vesters en Roes-
tenberg is krachtens de Hinderwet ver
gunning aangevraagd tot uitbreiding der
bestaande schoenfabrieken.
Spüskokery.
Woensdagmiddag werd de spijskokerij voor de
kinderen voor dit seizoen gesloten. Behalve de le
den der St. Vincentiusvereeniging, van wie dit
schoone liefdewerk uitgaat, waren aanwezig, de
HoogEerw. Heer Pastoor Mgr. Völker, de Overste
der Broeders van Liefde, de Moeder Overste der
Eerw. Zusters en de heide heer en doktoren, Capetti
en Vercauteren.
Nadat de kleinen hun laatsten maaltijd genuttigd
hadden, sprak do heer M. van der Wee, voorzitter
der St. Vincentius-Vereeniging een slotwoord:
Spreker heette de aanwezigen welkom, zeggende,
dat de spijskokerij bij herhaling in het teeken der
belangstelling staat, nu wij met dankbaren blik
op ons werk over de afgeloopen maanden mogen
terugzien.
Hij brengt vervolgens dank aan allen die de
spijskokerij hebben gesteund, aan de landbouwers,
die de noodige aardappelen gaven, aan de leden
van den jongen boerenstand, die het bestuur zoo
trouw terzijde stonden in het inzamelen en het
inkuilen daarvan, aan de vereenigingen, door
wier financieelen bijstand de spijskokerij kon wor
den geadministreerd en niet in het minst aan de
Overste en de Zusters, die zoo liefderijk waren
om deze spijskokerij te verzorgen.
Zeker zou het niet mogelijk zijn geweest dit
werk te ondernemen, indien niet op de belange-
looze hulp van de Zusters mocht worden gerekend.
Daarvoor dan ook bracht hij den besten dank
en hij hoopte, dat God in Zijn liefdevolle barm-
nartigheid de Zusters in al haai* omstandigheden
zou zegenen.
Verder bracht hij dank, ook al werd deze als
Vincentiaan niet gevraagd, aan den heer Henri
van Woensel, die zich met hart en ziel aan het
werk van de kindervoeding heeft verbonden.
Daarvoor verdient hij de grootste waardeering en
spreker vertrouwt dat de kinderen door hun ge
bed en hun sympathie den dank zullen toonen
voor alles wat de heer van Woensel voor de spijs-
Kokerij heeft gedaan.
Voorts nog memoreert hij dat de belangstelling
>or de spijskokerij steeds groeiend is en hfj
spreekt de hoop uit dat met aller sympathie en
steun dit zoo bij uitstek mooie liefdewerk voort
durend moge gedijen tot eer van God en tot wel
zijn van onze kinderen.
Hij spoort de kinderen aan tot dankbaarheid,
door Katholiek en braaf te leven, waardoor de
waarde van het werk zoowel voor de kinderen
als voor de Vincentiusvereeniging wordt verhoogd
bij God, tot zegen en tot bloei van het liefdewerk,
waarvan in de afgeloopen maanden zooveel kinde
ren hebben geprofiteerd.
De HoogEerw. heer Pastoor, hierna het woord
nemend, sluit zich van geheeler harte aan bij de
woorden van den President, doch hij wil in dezen
dank ook diens persoon betrekken, die zooveel
voor de Vincentiusvereeniging en het liefdewerk
der spijskokerij heeft gedaan. Hij dankt verder
allen die het liefdewerk hebben gesteund en be
vorderd, waartoe hij meer speciaal wil deuken
aan de Zusters, die zich zooveel moeiten hebben
getroost en aan den heer van Woensel voor zijn
oijzondere zorgen, waarna hij de kinderen aan
spoort tot godsdienstigheid om aldus te toonen
dat zij dankbaar zijn voor alles wat voor hen
wordt gedaan.
Met een spontaan „Lang zullen zij leven" door
de kinderen werd de spijskokerij vflor deze win
terperiode gesloten.
Wfj hebben onze onderzoekingen uit- I termijn, daar deze ook niet geregeld in
gestrekt over de gemeenten: V»aalwijk, gebruik zijn.
Wij hebben gerekend twee menschen
meer, een chauffeur-monteur, en een die
ook een wagen kan besturen, doch bei
den moeten dienst doen als arbeiders
in de gemeente. Misschien zal blijken,
dat het te weinig personeel is, daar het
slechts IV2 werkkracht meer is, omreden
dan de tegenwoordige vrachtrijder IJpe
laar niet meer noodig is. Dit geldt even
eens voor Bijl. III kosten aanbesteding en
paardentractie. Daar is IV2 werkkracht
mèer al zeer weinig, vooral omdat ook
Loon-op-Zand in den ophaaldienst be
grepen is. Wij achten het evenwel on
noodig voorloopig meer personeel in
dienst te nemen.
Aan den vuilniswagen dient noodza
kelijk een zijstuurinrichting te zijn, zoo
als dat in Breda en Princenhage is. De
chauffeur behoeft dan niet in de cabine
te zitten en helpt in alles als werkman
mede.
Voor olie hebben wij zeer ruim bere
kend ongeveer 2.per week (prima
olie). Voor slijtage en banden 600.
hetgeen volgens deskundigen ruim be
rekend is, ook in aanmerking nemende
dat het eerste jaar alle kosten zeker uit
geschakeld kunnen worden.
Wat het benzineverbruik betreft, dit
is berekend over een afstand van 25.000
K.M. per jaar, 7 K.M. per L. van 18 cent.
Wij willen hier nog even den nadruk
leggen op het belangrijke van autotrac
tie voor onze wegen. Het vervoer ge
schiedt snel en wat met paard en kar
niet te bereiken is, kan wel bereikt wor
den met autovervoer.
Wij bedoelen dit. Het gebeurt dikwijls
dat aan steenfabrieken massa's stukken
steen te verkrijgen zijn bijna voor niets.
Deze zijn zeer geschikt om onze wegen
te verharden. Zooals U weet heeft de
Raad er op aan gedrongen, de buitenwe
gen in goeden toestand te brengen.
Bijlage II. Dit is de berekening van
Chevrolet. De verklaring is als bijlage I.
Omtrent Ford en Chevrolet zullen zoo
mogelijk nog nadere inlichtingen ver
strekt worden.
Bijlage III. Indien wij de werkzaam
heden door aanbesteden laten verrich
ten, dan zullen wij een bedrag uit moe
ten geven van minstens 8614.
De berekeningen geven de juiste cij
fers weer en toonen aan dat paarden
tractie ongetwijfeld veel duurder is voor
de gemeente dan autotractie. Daarbij
willen wij er nogmaals den nadruk op
leggen dat bü aanbesteding alle vervoer
in verschillende handen is, terwül by
175.-
Nogmaals zy hier opgemerkt, dat
vooral deze materialen den arbeid niet
alleen verlichten maar ook arbeidskracht
uitgespaard wordt, terwül alles in goe
den staat kan gebracht en gehouden
worden.
Aan kapitaal zou de gemeente uitge
ven pl.m. 12.000.terwyl de kosten
met wals en veegwagen en autotractie
zou bedragen: 5900 plus 550 plus
ƒ175 is 6625.—.
Terwyl aanbesteding en paardentrac
tie zonder wals en zonder veegwagen 'n
kostenberekening met zich brengt van
8614.ongeveer dus nóg 2000.
meer.
In verschillende gemeenten wordt
voor het ophalen van huisvuil een extra
belasting berekend, b.v. in Oisterwyk
per week 0.10 per gezin. Wy achten
deze wyze verkeerd, doch zouden wil
len voorstellen om daar, waar de rio-
teering ligt, dus daar waar in hoofdzaak
het huisvuil opgehaald wordt, de straat
belasting eenigszins te verhoogen, om
de afschrijvingskosten te dekken zou dit
zeer weinig zyn. Wy bereiken daarmee,
dat deze lichte druk alleen op de huis
eigenaren gelegd wordt, hetgeen ook
van belang is voor de bewoners der
bouwvereeniging, die alle huurder zyn.
Aan de hand van bovenstaande vra
gen wy aan den Raad een bedrag te vo-
teeren van ongeveer 12.000.waar
voor we tot aanschaffing kunnen over
gaan van autovuilniswagen, truck met
twee aanhangwagens, veegwagen met
sproeitank en wals of een bedrag van
ƒ7 8000.zonder veegwagen en
wals.
Verder zyn wy gaarne bereid alle mo-
gelyke verdere inlichtingen te verstrek
ken.
Burgemeester en Wethouders der
gemeente Loon-op-Zand.
Inmiddels hebben wy bü verschillen
de firma's inlichtingen ingewonnen,
waaruit blükt, dat zoowel de Ford als
de Chevrolet volkomen bedrijfswaardig
is. De firma Sneep deelde ons mede, dat
zü eenige jaren 2 Chevrolets had, die
reeds ieder een afstand gereden hadden
van 70.000 K.M., terwül zü nog geen
kosten had gehad, noch aan banden,
noch aan reparatie.
Wel zou het aan te bevelen zün de 3-
tons aanhangwagens met dubbele wielen
te nemen. Het zou de aanschaffing met
300.verhoogen, doch de kosten vei-
minderen, daar, zooals de firma de Grut
ter te 's Bosch die pl.m. 40 wagens riydt,
zoowel Chevrolet als Ford, ons verze
kerde dat de banden dan zeker 34 ja
ren in goeden staat bhjven en zeker op
onze wagens daar deze er geen verren
afstand mede behoeven te rüden en
evenmin snel. Ook verzekerde dezelfde
firma ons, dat de ervaring geleerd had,
dat beide merken uitstekend voldeden.
Beide soorten waren aangeschaft om 't
verschil na te gaan, doch tot heden was
geen verschil gevonden. Wü meenen den
Raad zoo goed mogelük voorgelicht te
hebben en in deze, ons inziens, nu vol-
'i 1 -.