Jcïïwsuil Kaatsheuve I-1 II l vat N. 'ori»! chit) "den, mpje 'even vei' dooi low- nd t dt item, e op. l de werp ning ten held land ?30 2e. LAATSTE BERICHTEN. Bijna verdronken. Toen de voerman de R. uit Sprang jisiermiddag aan de Haven aan het deenen laaen was, vitl hij achterover in 't water. Spoedig kwam hulp toe gesneld, maar de man bleef zoo lang «nder, doordat hij in de modder was gezakt, dat men 't ergste vreesde, n l. iat hij gestikt zou zijn. Tenslotte kwam hl] boven en kon gelukkig het toegeworpen touw grijpen, zoodat hij uit 't water getrokken kon worden en aog juist bijtijds gered. Afsluiting Oude Maasje. i (Naar wij vernemen ligt het in de bedoeling van de Kamer van Koop- handel om den oud—minister van Waterstaat Ir. Ëongaers uit te noodi- gen alhier een openbare uiteenzetting te komen geven van de resultaten die voor deze streek zijn te verwachten van de afsluiting van het Oude Maasje, indien de actie van de Kamer van Koophandel in die richting mocht slagen. Op de eerste plaats zal dit een groot belang zijn voor de Langstraat- sche havens, maar waar men verwacht dat de gronden daardoor voor nieuwe cultures geschikt zouden worden en nog vele andere scheepvaart, industrieele en waterschapsbelangen hieraan vast zitten, wordt deze lezing met belang stelling tegemoet gezien. Winktlsluii ng. De Tweede Kamer heeft glstefen het wetsontwerp Winkelsluiting afge handeld. De stemmirg over het ont werp werd bepaald op Vrijdag a.s. Uit sovjet—Rusland. Tot een belangrijke wijziging in de sovjet—politiek is het presidium der 'Xecutieve van de communistische partij in Rusland besloten. De wijzi gingen omvat o a. dat de sluiting dtr kerken terstond zal worden gestaakt. Ons blad kan 's Woensdags en Zaterdags aan ons bureau worden afgehaald 10 cent per week. >26(1 in dj ÏSttl eurig or 'I M esscr meet ;t t; 'ames tra, (kun it >ecre- •chie- n het 55, dt arbl| scbr lang noet den als leen Kaatsheuvel, 13 Maart 1930. Gemeenteraadsvergadering. .^nadering van den Gemeenteraad, Sen op a.s. Zaterdag 15 Maart, des middags om 3 uur ten Gemeentehuize. AGENDA: Ingekomen stukken, verslag der Commissie tot Wering schoolverzuim te Kaatsheuvel. schrijven stichting „Moederlied" Breda als dankbetuiging voor ver- j^Verzoek van het Bestuur der B.K. ij iiijesschool te Kaatsheuvel om ïnrich- i van de localen der vroegere meis- ■chool voor het geven van onderwijs, 'tijdelijke vestiging van een 2e meis- nsteiLschool. 0, afwachting van den bouw eener 2e Meisjesschool te Kaatsheuvel, ligt tin het voornemen tijdelijk de localen vroegere meisjesschool voor het on twijs in te richten. Aan deze localen meft niets te gebeuren. Alleen moet school opnieuw worden gemeubi welk meubilair later naar de mve school zal overgaan en met de udige leermiddelen en behoeften lorden geïnstalleerd. Daarvoor wordt een bedrag van (015.41 gevraagd, zijnde 1891.90 meubilair en 4123.51 als kosten eerste inrichting. De banken, welke Je oude school niet noodig zijn, wor ld naar de nieuw te vestigen school «■gebracht, terwijl voor wat de in- Ihtingskosten betreft, in hoofdzaak »ds met de installatie van de later iaw te bouwen school is rekening ge ilden. Voorgesteld wordt daartoe te beslui- De nieuwe school zal, zulks met in- i van 1 April a.s. door pl.m. 180 kin- Uren worden bezocht I, Verzoek van het Bestuur .der R.K. ,/ensschool te Kaatsheuvel om uit lading van de school in de Telefoon- hat in verband met de plaatsing van a aantal leerlingen. Met het oog op de atandigheid dat met 1 September a.s. It ruimte niet meer voldoende is om It kinderen te kunnen plaatsen, wordt «gesteld het verzoek in te willigen. Si waar het zich laat aanzien dat in her tomende jaar opnieuw een locaal zal joelen worden bijgebouwd, meenen Sirgemeester en Wethouders goed te loen de school in eens met 2 localen it te breiden, waartoe door hen dan het voorstel wordt gedaan. 1, Verzoek van het Bestuur der ihool voor N. H. te Loonschendijk om tschikbaarstelling van gelden voor ver ding van de speelplaats, vernieuwing u schoolmeubelen en het maken van ai bergplaats voor leermiddelen. Voorgesteld wordt de speelplaats door iorting met grind te verbeteren, het- itii gevoeglijk is te doen om een bete- i» toestand te krijgen. Met betrekking Ut de vernieuwing van het meubilair, Moud is, wordt voorgesteld de banken mor de helft in dit jaar en voor de an te helft in het volgend jaar te verwis- èn. Bovendien is het noodig, dat een èuwe kast voor berging van leermid- ttn wordt gemaakt, dat enkele matten «orden verstrekt en dat de rooster vóór lichooldeur over de volle breedte van de deur wordt veranderd, ïomenteel beslaat deze rooster slechts Ie helft van de deur, hetgeen minder jtjascht is. I Schrijven van het Bestuur der R.K. imjesschool te Berkdijk, om een be- van 200.-— te willen disponibel 1 voor inrichting van het 7e leer- itr, en Weth. adviseeren den Raad iaartoe te. besluiten. I. Voorstel tot het aangaan eener jtldleening wegens schoolbouwkosten in wordt voorgesteld aan het verzoek te voldoen. 14. Bespreking wegverbetering te Loon-op-Zand door het leggen van een trottoirband, eventueel met het maken van trottoirs. Overeenkomstig de des wege vroeger gevoerde besprekingen volgt hieronder de begrooting van het maken van een trottoirband, eventueel met het leggen van trottoirs aan de eenc zijde van den Hoogen Steenweg en Kerk straat te Loon-op-Zand, loopende vanaf de Gasthuisstraat tot de Pastorie. Trottoirbanden 700 M. k f 5 Trottoirtegels 1050 M2 2 Riool 40 M. 3 (Kleine uitbreiding). Rioolput, 1 stuks Rioolkolkjes, 4 stuks Gresbuizen 10 M. 3500 2100 120 80 80 20 Voor zoover tot heden bekend, hebben de kosten van den schoolbouw in 1929 Mragen: a, bouw school Telefoonstraat met istallatie, enz. f 47.074.33 verbouwing van de school in de Schoolstraat met installatie, enz. 20.652.88 c. verbouwing van de R.K. Meisjes mooi te Loon-op-Zand met installatie 14.706.07 verbouwing van de R.K. Jongens- al te Loon-op-Zand met installatie 14482.35 5900 Zou het riool op den Hoogen Steenweg worden doorgetrokken tot in de Gast huisstraat, dan zijn de kosten 700 hoo- ger. 15. Vaststelling kohier trottoirbelas ting. Het kohier heeft een eindcijfer van 524.72. 16. Aanstelling van L. Koenen en J. Hulst tot vaste arbeiders (stokers) in dienst van het gemeentelijk gasbedrijf. Voorgesteld wordt de stokers L. Koe nen en J. Hulst in vasten dienst van de gemeentegasfabriek over te nemen. Tot heden waren deze arbeiders daaraan slechts onder tijdelijk verband werk zaam. 17. Benoeming leden Lichtcommis- sic. 18. Benoeming leden Wegencommis- sic. 19. Schrijven Centraal Bureau voor Verificatie en Financieele Adviezen der Vereeniging van Nederlandsche Gemeen ten inzake controle van de administra tie van den Gemeente-Ontvanger. Overeenkomstig het deswege ontvan gen schrijven zullen de kosten van con trole van de administratie van den Ge meente-Ontvanger 175.beloopen. 20. Schrijven van het bestuur van den Bosschen Diocesanen Werklieden- bond inzake de heffing der personeele belasting (1931 en volgende jaren) en de schoolgeldregeling. 't Adres ware te behandelen bij de re gelingen welke in den loop van den zo mer, met betrekking tot de financieele verhouding tusschen Rijk en gemeente zijn te treffen. 21. Schrijven van hetzelfde Bestuur met betrekking tot de volkshuisvesting, speciaal voor wat betreft het komen tot een eigen woning. 22. Voorstel tot het verleenen van machtiging aan Burgemeester en Wet houders tot het houden van verpachtin gen. 23. Voorstel om den Gemeentebode H. Bok een vaste aanstelling in gemeen tedienst te geven. Ophaaldienst. In verband met het voorstel van B. en W. onzer gemeente om een Gem. op haaldienst in te voeren bereikten de le den van de Raad hieromtrent uitgebrei de toelichtingen. Daar in onze gemeente de urgentie ge bleken is om een ophaaldienst van huis vuil in het leven te roepen, hebben wij gemeend ons niet te moeten beperken tot dezen dienst alleen, doch waar deze in nauw verband staat niet de andere takken van het gemeentebedrijf, een ge heele studie gemaakt van dat bedrijf, voor wat betreft het vervoer in den uit gebreidsten zin. W(j werden hierbij geleid door de vraag: wat zal het beste en het voordee- ligste zijn, aanbesteding zooals nu en paardentractie of het bedrijf moderm- seeren en alles in eigen beheer nemen door middel van autotractie. Om ons geheel in deze materie in te werken was het volgende noodig. Ie. Hoe is dezen dienst geregeld in andere gemeenten met gelijk aantal in woners of minder. 2e. Is voor onze gemeente een alge heel vervoer met vrachtauto's mogelijk. 3e. Wat is de aanschaffingsprijs. 4e. Wat zijn de kosten per jaar. 5e. Wat is voordeeliger, autotractie of paardentractie. Totaal 96.915.63 Voorgesteld wordt daarvoor 90.000 geldleening op te nemen en het nstant uit de gewone middelen te vin- loi, De geldleening is op basis van li/4% op te nemen bij de Bank voor Werlandsche Gemeenten, waar 't geld JP onderhandsche schuldbekentenis te «komen is. De aflossingen zullen gedurende de «rite 10 jaren bedragen 3200.- per I®, gedurende de volgende 10 jaren f2500per jaar en vervolgens 2000 'tor de resteerende jaren. Aangehouden verzoek van het Be- Vtiur der Noordbrabantsche en Gelder se R.K. Blindenvereeniging om subsi- te- Voorgesteld wordt een subsidie van '50.— te verleenen. Aangehouden verzoek van het Be- «wir der Afd. Loon-op-Zand van den Br. Chr. Boerenbond om subsidie 'oor gegeven huishoudcursus. Voorgesteld wordt het subsidie op ƒ50 bepalen. O- Voorstel inzake het inrichten van «o ophaaldienst in deze gemeente. Als toelichting moge worden verwezen JWr^het rapport dat hiervoor is afgc- 10. Schrijven Ged. Staten inzake de jj^eentebegrooting voor het dienstjaar 11. Voorstel vaststelling verordening °P de heffing van keurloonen. Deze verordening is te wijzigen om «bepalingen te doen aanpassen aan '«geen in de andere gemeenten tot den r'ng behoorende is gereglementeerd. Overeenkomstig de gemeenschappelü- regeling moeten alle bepalingen in n kring gelijkluidend zijn. "'enovereenkomstig is ook voor onze 8 meente, in navolging van hetgeen oor Waalwijk werd noodig geacht, in «ra Ter,or(Tening het keurloon voor een Li °P te nemen, met definitie wat t. er graskalf té verstaan is. Het keur- voor een graskalf wordt gesteld sta/ terwijl daaronder wordt ver- An e®n kalf van 36 maanden oud. dinn "00rstel verordening tot bestrij- van de rupsenplaag. assen te aempehj~zoocfat we na langdurige besprekingen tot het besluit zijn gekomen dat het voor onze gemeen te het meest doelmatige is om een stuk heide of zandgrond door onderspitten van het afval rijp te maken voor bouw- dan wel weiland. Zoodoende zou een terrein, dat toch in ieder geval aangekocht moet worden, nog volkomen rendabel gemaakt kunnen worden. Burgemeester en Wethouders hebben voor Kaatsheuvel een geschikt stuk hei degrond op het oog. In Loon-op-Zand is de woeste grond van de drainage daar voor uitstekend geschikt. Ieder Uwer zal het met ons eens zijn, dat de mest hoop in de buurt van Bart Dingemans, die aan een wandelweg ligt en dikwijls een ondragelijken stank verspreidt, zoo spoedig mogelijk moet verdwijnen. Wij zouden mogelijk ook, hetgeen ook in andere gemeenten geschiedt, ons kun nen belasten, tegen vergoeding natuur lijk, met het ophalen van afval van een bedrijf, b.v. van leerlooierijen in Loon- op-Zand, hetgeen ook gebracht kan wor den in de laagten op de vloeivelden. Nu komt de vraag naar voren onder nummer 2. Gesteld: is voor onze gemente een al geheel vervoer met vrachtauto's moge lijk. Aan de hand van verschillende ge gevens moeten wij dat volmondig met ja beantwoorden. Onze bedoeling is in den autodienst ook te betrekken het ver voer van steenkolen voor de gasfabriek en het vervoer van de teer. Hiervoor wordt jaarlijks uitgegeven ongeveer 2000.terwijl we nu afhankelijk zijn van voerlieden. We hebben er rekening mede te houden, dat in een betrekkelijk beperkten tijd de kolen vervoerd moeten worden van de haven van Waalwijk naar de gasfabriek. In den autodienst betrekken wij dus: ophalen huis- en straatvuil, het halen van sintels, kei slag, zand, steenen, klinkers en steenko len gasfabriek. Het zand en de sintels kunnen wij over alle buitenwegen vervoeren. Dit wordt ons gegarandeerd. Mogelijk zou den wij dan op de slechtste wegen eenigszins minder moeten laden. Maar hierbij moet ook in aanmerking geno men worden, dat over het algemeen hel zand en de sintels vervoerd worden over dat gedeelte van den weg dat in orde ge maakt is of wordt. Nu komen wij aan punt 3. Wat is de aanschaffingsprijs? Voor het goede overzicht is het even wel noodzakelijk vraag 3 en 4 te combi neeren, daar aanschaffingsprijs en kos ten per jaar in nauw verband staan met elkaar. Tot verduidelijking voegen wij eenige bijlagen bij. Bijlage I. Verklaring Oorspronkelijk was de bedoeling één aanhangwagen voor te stellen van 5 ton. De heer Directeur der Gasfabriek heeft ons evenwel aangetoond, dat hier tegen ernstige bezwaren bestaan, welke bezwaren wij volkomen deelen en komen de kosten met 2 aanhangwagens, hetgeen van zelf spreekt hooger. Wij zijn over tuigd, dat het vervoer der steenkolen vooral, zeer geregeld kan plaats vinden. Het laden en lossen is van groot belang. De aanhangwagens zijn niet kipbaar, wel de vuilniswagen. Voor de eerste is dat niet noodig, zelfs niet gewenscht, daar de steenkolen in zakken worden vervoerd, omreden ze opgehoopt moeten worden. Ze worden dan in zakken om hoog gebracht. Wel kunnen de wagens aan een kant opengeslagen worden, noo dig voor het afladen van andere mate rialen. Moeten de kole" afgereden wor den, hetgeen hoogstens 68 keer per jaar is, dan kan al het materiaal in ge bruik genomen worden. Het vervoer per voerman wordt steeds moeilijker, daar hjj zijn paardentractie ook veelal omzet in autotractie. Wij zijn dan van niemand afhankelijk. De prijs der Ford vuilnis wagen, inhoud 2 ton bedraagt 2760.25. Zooals reeds opgemerkt, is de vuilnis wagen kipbaar. Alle banden zijn van pri ma kwaliteit 32 x 6 verzwaarde banden. Een wagen met inhoud 5 ton zou met dubbele wielen en banden moeten zijn. In onze berekening zijn we niet aan den lagen kant gebleven. Wij schrijven de autotruck, alsmede de vuilniswagen in vijf jaren geheel af. Wat de Truck voor den aanhangwagen betreft is dit zeer spoedig daar deze weinig gebruikt wordt. De aanhangwagens worden in tien jaar afgeschreven, zeker geen te langen autotractie alles in eigen beheer kom' De bedragen vermeld zijn juist te con troleyen, omdat die bedragen per jaar uitgegeven worden of zijn. Zooals reeds vermeld, is het bedrag uit te geven voor het vervoer van steen kolen en teer plus minus f 2000.Het vervoer van sintels is aangenomen voor een bedrag van 1888.Voor steen slag hebben wij betaald f 150, voor het rijden van zand door boeren 525. voor vervoer van klinkers 240.Aan IJpelaar betalen wij voor rijden van zand, keien en gruiscokes 830. Evenals bij autotractie moet het aan tal werklieden met minstens 2 vermeer derd worden is IV2 werkkracht. In wel ken, geest de Raad ook moge besluiten, de werkzaamheden, boven omschreven moeten allen uitgevoerd worden. Ons rapport zou hier kunnen eindigen doch wij achten het van zeer groot be lang het volgende onder de aandacht van de leden van den Raad te brengen. De Telefoonstraat te Kaatsheuvel en de Gasthuisstraat te Loon-op-Zand zullen dit jaar eene bewerking met teer of Bi- tume ondergaan, waardoor een meer ge sloten wegdek wordt verkregen. Voor deze bewerking is echter een vrij zware wals noodig. Na informatie bleek echter, dat de huur van zulk een wals 2530 per dag bedraagt. Daar deze huur ons hoog voorkomt en een wals ook uitstekende diensten kan doen op de buitenwegen, vooral indien wij afval van steenen en steenpuin en sintels hebben, meenden wij goed te doen verschillende offerten te vragen van een wals voor onze wegen noodig. Na kennisneming van verschil lende aanbiedingen, meenen wij voor onze gemeente, indien de Raad er ten minste zijn goedkeuring aan zou kunnen hechten, een 3.5 tons wals voor den prijs van 3790.— geschikt., De zwaarte van zulk een wals is ruim voldoende voor ons doel, terwijl ook hiermede de fietspaden gewalst kunnen worden en in goeden staat kunnen ge houden worden. Daar wij verschillende menschen zullen hebben, die een auto kunnen besturen, kan deze dienst bij de andere ingelascht worden. Wij willen er den nadruk op leggen dat dit geen uitbreiding van personeel, maar beperking zal tengevolge hebben, terwijl alles in goeden staat zal blijven. De jaarlijksche kostenberekeniig van een wals bij een kostprijs van 3790. zal zijn: Aan rente 200. Afschrijving 250. Brandstofolie 80. Onderhoud 30. Prin- ons 3e. Deze van k verordening stelt het zuiveren hm. ®en» heggen en struiken van ruP ennesten tot plicht. 1Verzoek van A. C. Beunis te jnJ?"°P"Zand en J. Merkx te Tilburg, ene verlegging van 'n weg in de Moer. overleg met de Wegencommissio Öisterwijk, Boxtel, Ginneken en cenhage. Bij die onderzoekingen bleek reeds spoedig, dat onze gemeente zeer weinig materiaal heeft in dienst van het bedrijf. Waalwijk heeft vuilniswagens, veeg- wagen, sproeiwagen, faecaliënwagen, motorbrandspuit en benzinewals. Öisterwijk 2 vrachtauto's, veeg- en sproeiwagen en motorbrandspuit. Boxtel eveneens autodienst in dienst van het bedrijf, een wals zal aangekocht worden. Ginneken en Princenhage autodienst voor ophaaldienst en alle ander vervoer veeg,- sproeiwagen en wals. In alle gemeenten werden ons zeer welwillend alle mogelijke inlichtingen verstrekt Overal had de ondervinding geleerd dat aan autotractie verre de voorkeur moest gegeven worden hoven paardentractie: le. om de veel mindere kosten; om de meerdere mate van onaf hankelijkheid; omdat alles sneller vervoerd kan worden. Ginneken verstrekte ons de uitvoerig ste gegevens en daaruit blijkt, dat alleen de reinigingsdienst eene besparing gaf van ettelijke duizenden guldens boven paardentractie en aanbesteding. Het snellere vervoer is voor onze ge meente ook van zeer groot belang, indien we in aanmerking nemen, dat het ter rein, waarheen het vuil moet vervoerd worden, verre buiten de kom onzer ge meente moet liggen, terwijl ook Loon- op-Zand, dat op vrij verren afstand van Kaatsheuvel ligt, in den ophaaldienst en andere diensten moet betrokken worden. In dit verband willen wij even wijzen op de moeilijkheden voor onze gemeen te van het bergen van het vuil. In eenige gemeenten, waarover zich ons onder zoek uitstrekte, heeft men wielen of laag gelegen land, waar ze nog vele jaren 't vuil kwijt kunnen. In Ginneken en Prin cenhage wordt het eenigszins gesorteerd en verkocht aan de landbouwers, die 't gaarne hebben. In weer andere gemeen ten, Waalwijk en Breda, wordt, om dit vuil nog meer en vlugger bekwaam te maken als mest, het afval vermengd met de faecaliën. De ondervinding heeft hier echter ge leerd dat in onze plaats de landbouwers voor dit afval weinig interesse gevoelen. Verder zijn in onze naaste omgeving 550.— Daar volgens de gemaakte berekenin gen ook het ophalen van straatvuil dan in eigen beheer zou geschieden, rijst bü ons de vraag of het voor het zeer spoe dig reinigen der straat niet dienstig zou zijn een veegwagen aan te schaffen. Deze wagen zou dan achter de Truck gehan gen kunnen worden en in zeer korten tijd de straat grondig kunnen vegen. Thans wordt alleen al in Kaatsheuvel met 1 voerman kar en paard en 2 arbei ders D/2 dag gereden voor het ophalen van straatvuil. En hoe zien de straten er dan nog uit, bij regen modderig, bi droog weer stof. Met handvegers is het niet beter mo gelijk. Even zij hier opgemerkt, dat hel vegen der wegen door de aangrenzende bewoners zeer slecht of in het geheel niet geschiedt. Trouwens, deze werk wijze is verouderd en behoort deze taak tot de gemeentereiniging. De aanschaffingskosten van een veeg wagen, gemonteerd met een kleine sproeitank bedraagt 1040. De jaarlijksche kostenberekening hier van zal zijn. Rente 52. Afschrijving 10 j. 104. Onderhoudskosten 19. omen tot oordeelen bevoegd. Volgen verschillende exploitatiebe- grootingen. R.K. Spaarbank. Over 1929 werd ingelegd 57896.74 en terugbetaald 55900.03. Het totaal In gelegde op de Bank bedraagt 174520.61 en er zijn 31 nieuwe spaarders toegetre den, in totaal 551. 1 Rib gebroken. De heer S. kwam hedenmorgen zoo ernstig te vallen, dat hij een rib brak. Uitbreiding. Door de N.V. M. Zacht's Stoomschoen- fabrieken en de firma Vesters en Roes- tenberg is krachtens de Hinderwet ver gunning aangevraagd tot uitbreiding der bestaande schoenfabrieken. Spüskokery. Woensdagmiddag werd de spijskokerij voor de kinderen voor dit seizoen gesloten. Behalve de le den der St. Vincentiusvereeniging, van wie dit schoone liefdewerk uitgaat, waren aanwezig, de HoogEerw. Heer Pastoor Mgr. Völker, de Overste der Broeders van Liefde, de Moeder Overste der Eerw. Zusters en de heide heer en doktoren, Capetti en Vercauteren. Nadat de kleinen hun laatsten maaltijd genuttigd hadden, sprak do heer M. van der Wee, voorzitter der St. Vincentius-Vereeniging een slotwoord: Spreker heette de aanwezigen welkom, zeggende, dat de spijskokerij bij herhaling in het teeken der belangstelling staat, nu wij met dankbaren blik op ons werk over de afgeloopen maanden mogen terugzien. Hij brengt vervolgens dank aan allen die de spijskokerij hebben gesteund, aan de landbouwers, die de noodige aardappelen gaven, aan de leden van den jongen boerenstand, die het bestuur zoo trouw terzijde stonden in het inzamelen en het inkuilen daarvan, aan de vereenigingen, door wier financieelen bijstand de spijskokerij kon wor den geadministreerd en niet in het minst aan de Overste en de Zusters, die zoo liefderijk waren om deze spijskokerij te verzorgen. Zeker zou het niet mogelijk zijn geweest dit werk te ondernemen, indien niet op de belange- looze hulp van de Zusters mocht worden gerekend. Daarvoor dan ook bracht hij den besten dank en hij hoopte, dat God in Zijn liefdevolle barm- nartigheid de Zusters in al haai* omstandigheden zou zegenen. Verder bracht hij dank, ook al werd deze als Vincentiaan niet gevraagd, aan den heer Henri van Woensel, die zich met hart en ziel aan het werk van de kindervoeding heeft verbonden. Daarvoor verdient hij de grootste waardeering en spreker vertrouwt dat de kinderen door hun ge bed en hun sympathie den dank zullen toonen voor alles wat de heer van Woensel voor de spijs- Kokerij heeft gedaan. Voorts nog memoreert hij dat de belangstelling >or de spijskokerij steeds groeiend is en hfj spreekt de hoop uit dat met aller sympathie en steun dit zoo bij uitstek mooie liefdewerk voort durend moge gedijen tot eer van God en tot wel zijn van onze kinderen. Hij spoort de kinderen aan tot dankbaarheid, door Katholiek en braaf te leven, waardoor de waarde van het werk zoowel voor de kinderen als voor de Vincentiusvereeniging wordt verhoogd bij God, tot zegen en tot bloei van het liefdewerk, waarvan in de afgeloopen maanden zooveel kinde ren hebben geprofiteerd. De HoogEerw. heer Pastoor, hierna het woord nemend, sluit zich van geheeler harte aan bij de woorden van den President, doch hij wil in dezen dank ook diens persoon betrekken, die zooveel voor de Vincentiusvereeniging en het liefdewerk der spijskokerij heeft gedaan. Hij dankt verder allen die het liefdewerk hebben gesteund en be vorderd, waartoe hij meer speciaal wil deuken aan de Zusters, die zich zooveel moeiten hebben getroost en aan den heer van Woensel voor zijn oijzondere zorgen, waarna hij de kinderen aan spoort tot godsdienstigheid om aldus te toonen dat zij dankbaar zijn voor alles wat voor hen wordt gedaan. Met een spontaan „Lang zullen zij leven" door de kinderen werd de spijskokerij vflor deze win terperiode gesloten. Wfj hebben onze onderzoekingen uit- I termijn, daar deze ook niet geregeld in gestrekt over de gemeenten: V»aalwijk, gebruik zijn. Wij hebben gerekend twee menschen meer, een chauffeur-monteur, en een die ook een wagen kan besturen, doch bei den moeten dienst doen als arbeiders in de gemeente. Misschien zal blijken, dat het te weinig personeel is, daar het slechts IV2 werkkracht meer is, omreden dan de tegenwoordige vrachtrijder IJpe laar niet meer noodig is. Dit geldt even eens voor Bijl. III kosten aanbesteding en paardentractie. Daar is IV2 werkkracht mèer al zeer weinig, vooral omdat ook Loon-op-Zand in den ophaaldienst be grepen is. Wij achten het evenwel on noodig voorloopig meer personeel in dienst te nemen. Aan den vuilniswagen dient noodza kelijk een zijstuurinrichting te zijn, zoo als dat in Breda en Princenhage is. De chauffeur behoeft dan niet in de cabine te zitten en helpt in alles als werkman mede. Voor olie hebben wij zeer ruim bere kend ongeveer 2.per week (prima olie). Voor slijtage en banden 600. hetgeen volgens deskundigen ruim be rekend is, ook in aanmerking nemende dat het eerste jaar alle kosten zeker uit geschakeld kunnen worden. Wat het benzineverbruik betreft, dit is berekend over een afstand van 25.000 K.M. per jaar, 7 K.M. per L. van 18 cent. Wij willen hier nog even den nadruk leggen op het belangrijke van autotrac tie voor onze wegen. Het vervoer ge schiedt snel en wat met paard en kar niet te bereiken is, kan wel bereikt wor den met autovervoer. Wij bedoelen dit. Het gebeurt dikwijls dat aan steenfabrieken massa's stukken steen te verkrijgen zijn bijna voor niets. Deze zijn zeer geschikt om onze wegen te verharden. Zooals U weet heeft de Raad er op aan gedrongen, de buitenwe gen in goeden toestand te brengen. Bijlage II. Dit is de berekening van Chevrolet. De verklaring is als bijlage I. Omtrent Ford en Chevrolet zullen zoo mogelijk nog nadere inlichtingen ver strekt worden. Bijlage III. Indien wij de werkzaam heden door aanbesteden laten verrich ten, dan zullen wij een bedrag uit moe ten geven van minstens 8614. De berekeningen geven de juiste cij fers weer en toonen aan dat paarden tractie ongetwijfeld veel duurder is voor de gemeente dan autotractie. Daarbij willen wij er nogmaals den nadruk op leggen dat bü aanbesteding alle vervoer in verschillende handen is, terwül by 175.- Nogmaals zy hier opgemerkt, dat vooral deze materialen den arbeid niet alleen verlichten maar ook arbeidskracht uitgespaard wordt, terwül alles in goe den staat kan gebracht en gehouden worden. Aan kapitaal zou de gemeente uitge ven pl.m. 12.000.terwyl de kosten met wals en veegwagen en autotractie zou bedragen: 5900 plus 550 plus ƒ175 is 6625.—. Terwyl aanbesteding en paardentrac tie zonder wals en zonder veegwagen 'n kostenberekening met zich brengt van 8614.ongeveer dus nóg 2000. meer. In verschillende gemeenten wordt voor het ophalen van huisvuil een extra belasting berekend, b.v. in Oisterwyk per week 0.10 per gezin. Wy achten deze wyze verkeerd, doch zouden wil len voorstellen om daar, waar de rio- teering ligt, dus daar waar in hoofdzaak het huisvuil opgehaald wordt, de straat belasting eenigszins te verhoogen, om de afschrijvingskosten te dekken zou dit zeer weinig zyn. Wy bereiken daarmee, dat deze lichte druk alleen op de huis eigenaren gelegd wordt, hetgeen ook van belang is voor de bewoners der bouwvereeniging, die alle huurder zyn. Aan de hand van bovenstaande vra gen wy aan den Raad een bedrag te vo- teeren van ongeveer 12.000.waar voor we tot aanschaffing kunnen over gaan van autovuilniswagen, truck met twee aanhangwagens, veegwagen met sproeitank en wals of een bedrag van ƒ7 8000.zonder veegwagen en wals. Verder zyn wy gaarne bereid alle mo- gelyke verdere inlichtingen te verstrek ken. Burgemeester en Wethouders der gemeente Loon-op-Zand. Inmiddels hebben wy bü verschillen de firma's inlichtingen ingewonnen, waaruit blükt, dat zoowel de Ford als de Chevrolet volkomen bedrijfswaardig is. De firma Sneep deelde ons mede, dat zü eenige jaren 2 Chevrolets had, die reeds ieder een afstand gereden hadden van 70.000 K.M., terwül zü nog geen kosten had gehad, noch aan banden, noch aan reparatie. Wel zou het aan te bevelen zün de 3- tons aanhangwagens met dubbele wielen te nemen. Het zou de aanschaffing met 300.verhoogen, doch de kosten vei- minderen, daar, zooals de firma de Grut ter te 's Bosch die pl.m. 40 wagens riydt, zoowel Chevrolet als Ford, ons verze kerde dat de banden dan zeker 34 ja ren in goeden staat bhjven en zeker op onze wagens daar deze er geen verren afstand mede behoeven te rüden en evenmin snel. Ook verzekerde dezelfde firma ons, dat de ervaring geleerd had, dat beide merken uitstekend voldeden. Beide soorten waren aangeschaft om 't verschil na te gaan, doch tot heden was geen verschil gevonden. Wü meenen den Raad zoo goed mogelük voorgelicht te hebben en in deze, ons inziens, nu vol- 'i 1 -.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1930 | | pagina 11