weer le
J. ELEKAN
Hanilelsuorfleringen.
II
(Dir.) nuutify i Bonte t
Trouwkaariss of
Trouwbriem
f
Belast zich
[UbHil
HET ZUIDEN
Dr. L. van der Spek
Notaris A. SCHAAP
Haver en Rogge.
H. H. F abrikanten
en Grossiers.
A. P. C. Reothaert
publiek verkoopen:
stallige en dubSeuse
Gratis rechtskundig
Advies.
Waalwijk in de 4e klasse Pers. Bel.
en 30opcenten op die belasting (af
schaffing dus van 27 opcenten door de
Provincie en nog afschaffing van 30
opcenten, thans geheven door Gemeen
te en Rijk).
Wij innen dan nog onder dit hoofd:
Hoofdsom 28454 8000 is pl.m./ 20400
30 opcenten van pl.m. 20400
is pl.m. 6100
80 extra opcenten paarden
en motorr. is pl.m. 1900
king in de le klas voor de inkom- inpam ten opzichte van andere
stenbelasting zet spr uitvoerig uiteen meenten.
ge-
Totaal pl.m. 28400
In de beschouwing van B. en W. zijn
noodig
(29389 3100) plus 26334 is 52600
Wij verliezen dus 5260028400
is pl.m. 24000
Wij kunnen deze dekken:
a. door B. en W. te hoog
geraamd verlies aan G.I.B. 21500
b. 45,6 opcenten van
10.000 is pl.m. 4500
(fondsbelasting brengt pl.m.
11000 meer op dan door B.
en W. aangenomen).
Totaal 26.000
Wij innen dan nog onder dit hoofd:
Hoofdsom 284545000 is pl.m. 234t50
10 opcenten van 23450 is pl.m. 2340
80 extra opcenten paarden en
motorrijtuigen pl.m. 1870
Totaal 27660
In de beschouwing van B. en W. heb
ben we noodig onder dit hoofd:
(29389—3100) plus 26334 is pl.m. 52600
Wij verliezen dus
52600—27600 is pl.m. 25000
Wij kunnen die dekken door de
21500 door B. en W. te hoog ge
raamd wegens verlies van G.I.B. ver
meerderd met 45,6 opcenten van
10.000.— is pl.m. 4500.
21500 en 4500 is pijn. 26.000.—.
In hun oorspronkelijke voorstellen
(16 Mei) rangschikken B„ en W. v.m.
Baardwijk en v.m. Besoijen reeds in de
6e klasse voor de Pers. Bel., kosten
3100.-. B. en W. kondlen dan naar
hun oordeel volstaan met. heffing van
45,6 opcenten op de 'noofdsom der
fondsbelasting bij indeel ing van Waal
wijk in de eerste klasse voor de fonds
belasting.
Indeeling van Waalwijk in de 5e kl.
voor de Pers. Bel. ko st, volgens B. en
W. pl.m. 7000 meer dan indeeling in
de 6e klasse.
Dekking moet d?Oi ook door B. en
W., in hun voorstellen worden gezocht
voor 7000.en niet voor 10.000,
zoodat zij kunnen volstman met verhoo
ging van de opcenten op de fondsbe
lasting met 71/a.
De zorg die B. en W. zich in hun
prae-advies maakten over de opbrengst
die on'e gemeente in 1936/'37 en vol
gende jaren, uit het ge ;meentefonds zal
ontvangen, lijkt spr. z ter voorbarig.
v. Loon. Ofschoo n ik gewoonlijk
met de voorstellen v an B. en W. kan
meegaan, moet ik um eenige opmer
kingen over hun v crorstellen maken.
Wij m&gen het belatsïingvraagstuk niet
te eenzijdig besclaouwen en alleen
streven naar verirjindering voor lage
inkomens en groore gezinnen.
Het belang der gem«;ente eischt dat
we ook de andere zijde beschouwen.
We weten dat de welvaart in onze
gemeente afhangt van enkele indu-
strien. Wanneer we het bedrijfsleven
bestudeeren komen we tot de conclusie
dat alleen de kapitaalkrachtige bedrij
ven zich op den duur kunnen hand
haven en ontwikki slen. Door gebrek
aan kapitaal mout menig bedrijf het
afleggen. Men machte zich er voor
de groote inkom ens steeds zwaarder
te belasten en d aardoor kapitaalvor
ming te belemm et en en den vooruit,
gang tegen te h'juden. Is het wel juist
dat Waalwijk 'zich op de hoo;|ste sport
nl. in de eers.te klas g,aat plaatsen. Op
het oogenblik zijn de tijden niet on
gunstig, maar er kunnen kwade tijden
komen. De wereldcrisis van 't oogen
blik kan zich uitbreiden. Het is altijd
goed dat de bedrijven tegen een stootje
kunnen.
Teruggang naar een andere klasse
is vrijwel onmogelijk. Ik zou willen
voorstellen Waalwijk voor de fonds
belasting in de 2e klas onder te
brengen.
Wat de. kwestie opcenten Vermo
gensbelasting betreft het volgende:
De he,er v. d. Waerden vindt het
logisch om het kapitaal te belasten
en dat lijkt ook oppervlakkig zoo,
doch goed beschouwd zit er iets on
logisch in dat de aanwezigheid van
vermogen belast wordt. De gemeenten
moesten die aanwezigheid appreciee-
ren. Hoe meer kapitaal er zit, hoe
beter voor de lagere inkomens.
Het maakt wel een verschil uit of
men het vermogen in een bedrijf heeft
gestoken zooals in Waalwijk meest
het geval is, of in stukken waarvan
men rente trekt. Beide worden even
zwaar belast wat toch onbillijk is. Het
is vernieling van kapitaal en dus van
de welvaart en ik zou willen voor
stellen dat B. en W. hun voorstel tor
heffing van opcenten op de vermo
gensbelasting; intrekken en onze ge
meente voor de inkomstenbelasting in
de 2e inplaaits van de Ie klassenlaatsen.
Voorzitter. De bedoeling van B. en
W. is geweest om de verdeeling van
den belastingdruk zoo billjjk mogelijk
te maken, om zoodoende voor eens
reeks van jaren een degelijke finajfi-
cieele basis te vormen. De Heer v. d-
Waerden heeft ons op minder aange
name toon gezegd dat B. en W. nood
gedwongen ertoe zijn overgegaan de
groote gezinnen wat meer tegemoet te
komen.' Niets is minder waar, het is
sieeds ons streven geweest die inko
mens waarvan niets gemist kan. wor
den zoo min mogelijk te treffen.
Tenaanzien van de opmerking van
den heer v. Loon over de rangschik-
dat het slechts een zeer gering ver
schil uitmaakt, terwijl aan het plaatsen
in de 2e klas naar het oordeel van
B. en W. onbillijkheden zijn verbon
den. Van lederen aanslag wordt n 1. bij
overgang van klasse 1 naar II het Jjbe-
lastbaar bedrag met f 100 verhoogd,
hetgeen door de lagere inkomens het
meest wordt gevoeld.
Voor het argument van den heer v
Loon om geen opcenten op de ver
mogensbelasting te heffen, is wei iets
te zeggen het heeft in het college van
B. en W. dan ook een punt van over
weging uitgemaakt, of we deze op
centen wel zouden heffen. Doch er
zijn Iwee omstandigheden dieB.enW.
daartoe hebben doen besluiten
De belastingdruk kan voor onze ge
meente," blijkende uit de laatste sta
tistiek - belastingjaar 1929-1930
ten opzichte van het rijksgemiddelde
zeker gunstig genoemd worden. Bij
de rangschikkingslij st voor het ge-
heele land (1078 gemeenten) neemt
Waalwijk voor inkomens van 2000,
de 426e plaats en voor inkomens van
5000.de 388e plaats in, tegenover
een middellijn van 538.
Spr. haalt ter vergelijking een aan
tal gemeenten uit den omtrek aan,
waaruit blijkt dat 9 een hooger rang
nummer bij 2000.— inkomen en 10
hij 5000.inkomen hebben.
Voor het belastingjaar 1930-1931
zal het rangschikkingsnummer zeker
le Waalwijk wordt door het voor- I nog beteekenend gunstiger worden.
beeld van andeit^emetnUner eenigs
zins toe gedwongen
2e is de totaalopbrengst der opeen
ten slechts f 4500 ci f 5000, dat kan
toch voor de betrokkenen zoo'n groot
bezwaar niet zijn, Het is voor B. en W.
een gevoelskwestie geweest.
De heer van Loon vindt het motief
dat andere gemeenten ook opcenten
heffen van weinig waarde en ook het
motief dat de opbrengst niet veel is,
weegt bij hem niet zwaar. Hij blijft
ervoor waarschuwen het kapitaal, dat
hier algemeen in de industrie zit niet
te veel te belasten. Met het voorstel
van B. en W. om de gemeente voor
de inkomstenbelasting in de I klasse
onder te brengen, kan hij zich, na de
toelichting van den voorzitter wel
vereenigen.
De heer v. d. Waerden merkt op,
dat hij op verschillende punten van
zijn betoog nog geen antwoord van
den voorzitter heeft gekregen. Zijn
bewering dat de fondsbelasting niet
f 85,000 maar f 95,000 opbrengt heeft
de voorzitter niet tegengesproken.
De Voorzitter zegt, dat dit
thans van weinig invloed is, daar
de vaststelling der opcenten op de
fondsbelasting pas later aan de orde
komt. Spr. kan geen aanleiding vinden
de gunstige cijfers van den heer v. d.
Waerden over te nemen en blijft zich
houden aan de becijfering door B. en
W. gemaakt. Temeer waar de toon,
waarin de heer v. d. W. zijn betoog
gehouden heeft, zeer onaangenaam
aandeed.
De heer v. d. Waerden meent, dat
de wijze waarop hij de verschillende
punten paar voren heeft gebracht
weinig ter zake doet, het gaat om de
zaken zelf. Ieder vogeltje zingt zooals
het gebekt is. Zoolang de voorzitter
hem niet overtuigt, dat zijn berekening
foutief is, moet hij den raad blijven
waarschuwen, dat men meer uit de
belastingen wil halen dan welnoodigis.
Smolders
Over de belastingvoorstellen wil ik
ook iets zeggen. Enkele opmerkingen
ook aan de heer v. d. Waerden. In
zijn groot betoog spreekt hij kleinee-
rend over enkele lichtpuntjes in de
voorstellen van het College.
Ik sluit mij volkomen aan bij U,
M. de V., dat het beneden peil is, zoo
ais hij dat voordraagt. Ik geloof dat
dit ook wel de reden is, dat de heer
v. d. W. met z'n voorstellen nooit iets
bereikt. Daar gaat de raad niet op in,
Over de belastingvoorstellen als
zoodanig spreekt hij bijna niet, doch
brengt een ris cijfers uit de begroo
ting naar voren, geeft cijfers uit de
globale berekening en rangschikt deze
dan zooals het hem goeddunkt. Het
verleden heeft wel geleerd, dat de cij
fers van den heer v. d. Waerden met
reserve moeten aanvaard worden en
later gewoonlijk anders uitkomen.
O.a. in het rapport der begrootings
commissie werd een tekort van
12.400 voor 1931 becijfert en nu
komt hij met een belangrijk overschot
Bij de beschouwingen over de be-
lastingontvverpen, en vooral over de
cijfers van bijlagen 2 en 3, verliest
men vooral de kardinale beteekenis
van deze bijlage uit het oog, n.l. dat
de cijfers slechts vergelijkingsmidde-
leit zijn met de thans geldende ge
me entelijke inkomstenbelasting en de
in te voeren gemeentefondsbelasting
met opcenten-percentages vöor de le
2e e.n 3e klasse van respectievelijk
45.6, 35.4 en 26.3 ont een totale be
lastingopbrengst te krijgen, gelijk aan
ƒ182.000.- zijnde de nader geraam
de opbrengst der G.I.B. 1929-1930, en
hoe de kinderaftrek voor de 3 klassen
is, in vergelijking met de verordening
val: thans. Meer zeggen wij absoluut
niet.
Het bedxag, aan opcenten te hei f an
en het getal opcenten komt eerst veel
later aan d.e orde en is op één lijn t
stellen met het vaststellen van de'
vermenigvuldigingsfactor, zooals wij
die thans kennen.
Aan de verdediging van de belas
tingvoorstellen van ons college werk
ik met graagte mee, omdat ik ten vol
le overtuigd ben, dat zij op een ge
zonde basis berusten. En de bezwaren
van degenen die meenen, dat de lage
re inkomens te ver worden ontlast en
de hoogere te zwaar getroffen, en de
opwerpingen van den heer Van der
Waerden, die nog eens extra voor de
lagere inkomens verder zou willen
gaan, zijn bei.den te bestrijden.
Zij, die behooren tot de eerste groep
moeten er toch rekening mee houden
dat de gemeentefondsbelasting een
rijksregeling is, waarvan toch zeker
wel verwacht imag worden, dat die re
geling de juiste is. Alleen in uiterste
noodzaak behooren o.i. gemeenten
zich in een lagere dan de le klasse te
rangschikken. Want juist in de 2e en
3e klasse rangschikken treft relatief
de lagere inkomens veel zwaarder dan
de hoogere. Trouwens, bij deze alge-
heele reorganisatie van het belasting
stelsel moet ook niet uit het oog ver
loren worden, welke plaats Waalwijk
v. d. Waerden thans wel genoeg deze
kwestie heeft toegelicht, en stelt voor
tot stemming over te gaan.
Allereerst komt in rondvraag het
voorstel van B. en W. om de gemeente
voor de fondsbelasting te rangschikken
in de 1ste klas, welk voorstel met al-
gemeene stemmen wordt aangenomen.
Vervolgens wil de voorzitter het
voorstel van B. en W. in omvraag
brengen om voor de personeele be
lasting der gemeente te rangschikken
in de 5e klasse, doch de heer van
der Waerden, meent dat zijn voorstel
om de gemeente in de 4e klas te
brengen van verdere strekking is,
waarover een discusie volgt tusschen
den Voorz. en v. d. Waerden. De
voorzitter vraagt tenslotte wie 't voor
stel van den heer van der Waerden
I wil steunen. Daar niemand zich
Maar ondanks dit mooie beeld stond hiertoe bereid verklaart, kan het voor-
onze gemeente, wat betreft de lagere
inkomens, bij zeer vele gemeenten
nog ten achter. Dit bleek mij uit de
statistiek over den belastingdruk,
waaruit ik een overzicht genomen heb
an alle Noordbrabantsche gemeen
ten boven 5000 inwoners, betreffende
den belastingdruk voor gehuwden met
kinderen over het belastingjaar '29-
30 voor inkomens van 1000, 2000,
3000, ƒ4000 en ƒ5000.
Uit deze cijfers is mij gebleken,
dat Waalwijk ten opzichte van de
lage inkomens werkelijk een achter
stand had in te halen en thans niet
ver is gegaan. Ik noem de regeling
goed. Er is nog meer. De vergelijken
de staat, bijlage 2, toont aan, dat in
komens tot 15.000,bij een opcen-
nheffing in de eerste klasse van
15.6 nog minder zouden betalen dan
lans. Bij een inkomen van ƒ20.000
zou het pas iets hooger zijn. Doch als
.v. die 45.6 opcenten in 1931 zouden
kunnen worden gereduceerd tot de
helft, dan geeft dit voor alle aange
slagenen een beteekenend voordeel.
Ook die van 20.000 deelt dan daarin
en wel voor 222.en een van
100.000.- voor 900.In de be
lastingverlaging deelt werkelijk ieder
een.
Als tegenhanger om ten opzichte
an de lagere inkomens niet verder
te gaan, dan wij in onze ontwerp
voorstellen deden wij hadden b.v.
nog een progressieve opcentenheffing
voor kunnen stellen zou ik op het
volgende willen wijzen.
Uit een opgemaakt proefkohier, bij
rangschikking in de 3e klasse gemeen
tefondsbelasting, blijkt dat de totaal
opbrengst in hoofdsom 99.807.
zou bedragen. 2854 aangeslagenen
zouden dit totaal bedrag opbrengen.
Naar een indeeling van de aange
slagenen in groepen, brengen dan de
groep,- minder dan 1600 inkomen
(1933 aangeslagenen) 16.774.in
hoofdsom op. De groep van 1600 tot
2500 inkomen (578 aangeslagenen)
14.865. Deze beide groepen (2511
aangeslagenen) samen ƒ31.639. En
de groep inkomens boven 10.000.
(40 in getal) totaal ƒ39.858; dat is
dus rond ƒ8000 meer dan 2511 aan
geslagenen samen. Bij de opcenten
heffing komt dat in gelijke verhou
ding weer tot uiting.
Uit deze opsomming blijkt, dat we
bij onze beoordeeling ook billijkheids
overwegingen moeten laten gelden, en
dat het niet gewenscht is, om verder
te gaan, dan door ons voorgesteld.
Pesoneele belasting. Bij aanne
ming gewijzigd voorstel voor voorma
lig Besoijen en Baardwijk in hoofd
som een verschil van 5.terwijl
kinderaftrek en mobilair-belasting in
verhouding ook veel gunstiger wor
den. Ook voor Waalwijk.
Alle schakeeringen zijn hier moge
lijk. De wetgever heeft hier meer vrij
heid gelaten. Mocht de werking niet
goed zijn, laat dit dan een jaar proef
eerst bewijzen.
Ik beveel krachtig aanname van
onze voorstellen aan.
De heer van Loon merkt op, dat
men bij vergelijking met andere ge
meenten, er rekening mee moet houden
dat hier een speciale toestand geldt,
daar Waalwijk van de industrie af
hankelijk is.
De heer v. d. Waerden komt hierna
breedvoerig terug op verschillende
uitlatingen van den heer Smolders.
Deze heeft er o.a. de nadruk op
gelegd dat men de cijfers van spr.
met een zeker voorbehoud moest aan
nemen. gezien de fouten die vroeger
door spr, zouden zijn gemaakt.
Hij zou hier het Duitsche spreek
woord in toepassing willen brengen
„Da wo gehobeld wird, da fallen
spane" of: daar waar gerekend wordt
worden fouten gemaakt. De opmerking
moet hem van het hart, dat hij het
niet alleen is die fouten maakt, ook
college van B. en W. vergist zich wel
eens, hetgeen spr. aantoont aan de
hand van het schema voor schoolgeld
heffing, waarin enkele foutjes geslopen
zijn.
Smolders. Ik moet dhr. v. d. Waer
den even interrumpeeren. 'k Heb reeds
gezegd, de kardinale beteekenis van
deze staat wordt uit het oog verloren,
dat blijkt ook bij U. Hij is alleen als
vergelijkingsobject te beschouwen,
wat de belastingbetalers bij eenzelfde
heffing vroeger en thans hebben te be
talen. De 45.6 opcenten in de eerste
klasse door U genoemd, staan abso
luut niet vast. Naar globale bereke
ningen en schattingen voor de begroo
ting 1931, is het niet onmogelijk, dat
zij nog met 20 verlaagd kunnen wor
den, Dat komt echter eerst veel later
aan de orde en dan komt pas juist
vast te staan, wat de belastingbetaler
zal hebben op te brengen.
De heer v.d. Waerden betoogt nog-
maalsdat er niet meer belasting ge
heven mag worden dan noodig is.
De Voorzitter meent dat de heer
stel niet in omvraag worden gebracht.
Ook het daarop volgende voorstel
van den heer v. d. Waerden om de
gemeente in de 5de Klas te brengen,
met 10 opcenten wordt door niemand
gesteund.
Het voorstel van B. en W. wordt
hierna met algemeene stemmen aan
genomen.
Het voorstel van den heer v. Loon
om geen opcenten op de vermogens
belasting te heffen wordt alleen door
den heer van Schijndel gesteund en
komt dus niet in omvraag.
Het voorstel van B. en W. om
50 opcenten te heffen wordt met op
een na algemeene stemmen aangeno
men. Alleen de heer v. Loon stemde
tegen.
4. Voorstel tot wijziging der ver
ordening op de heffing van school
geld voor gewoon l.o. en voor u.l.o.
Puilens. Het spijt mij tiet ie moeten
zeggen dat de sctioolgelütielfing schijn
baar bij B. en W. niet de interesse
heeft, die deze verdieni. Wat toch is
het geval Een herziening van het
belastingstelsel wordt aangekondigd,
de hetziemng van de schoolgeldrege
ling worat daarbij, voor zoover ik
weet, niet genoemd. Een voorstel van
belastingherziening wordt ingediend
en ais supplement verschijnt daarbij
een nieuwe regeling voor 't schoolgeld,
Me dunkt een weinig meer waardee
ring voor de groote bedragen, die door
belastingbetalers.in dezen vorm worden
gestort, was wei op z'n piaals geweest.
Echter, 't meest heeft me bevreemd
het onlogische in het voorstel van B
en W.
Het beginsel belasting naar draag
kracht is in de heffing in zooverre
doorgevoerd, dat er een progressie
plaats heeft, getuige het groot aantal
Klassen. Nu wrilen B en W. rekening
gaan houden met het aantal kinderen
dat iemand te verzorgen heelt, maar
bepeiken dar aantal willekeurig door
alleen de kinderen, die op de lagere
schooi gaan, daarvoor in aanmerking
re nemen. Verminderen de kinderen,
die nog niet de lagere school bezoeken,
hei draagvermogen van een inkomen
niet
Verminderen de kinderen, die na
afloop van de lagere school 'n am
bachtsschool of een inrichting van
Middelb. Onderwijs bezoeken, nietzeer
sterk de draagkracht van een inkomen.
Men zou me tegen kunnen werpen,
dat tenminste de draagkracht der
ouders, die hun kinderen na afloop
der lagere school direct laten verdienen,
sterker wordt. Mogelijk is dat zoo in
théorie, al is dat dan de draagkracht
van de minst krachtigen. De practijk
leert wel, dat deze verhoogde draag
kracht, tengevolge van kleine begin
verdiensten sterk wordt aangetast, door
de uitzetting van de behoeften dezer
verdieners. Men kan dat afkeuren, een
feit is 't. Resumeerende kom ik tot
de conclusie, dat in de schoolgeld
regeling is neergelegd, het beginsel
betaling naar draagkracht, dat B. en W.
zeer terecht de draagkracht mede
willen bepaald zien, door het kindertal,
dat het aantal daarvan door B. en W.
willekeurig wordt beperkt tot het aantal
schoolgaande kinderen ter lagere
school, dat het gewenscht is het volle
aantal kinderen invloed te doen uit
oefenen op de vast te stellen draag
kracht, tot deze kinderen meerderjarig
zijn,
lk zou daarom willen voorstellen
een regeling van deze materie als te
Venlo, Maastricht, Bussum, Nijmegen
en 's-Bosch is aangenomen, tot groote
voldoening van het Hoofdbestuur van
den R.K. Bond van Groote Gezinnen.
Deze is als volgt
Voor elk minderjarig kind boven
een, wordt op het tarief der school
geldheffing een korting toegestaan van
X Zoo zal het groote gezin beoor
deeld worden op een juiste basis tot
voordeel van dat gezin.
Spreker geeft daarna een overzicht
van beide heffingen.
De n. Voorzitter zegt dat B. en W.
dachten de groote gezinnen reeds zeer
tegemoet te zijn gekomen. Hij gelooft
niet dat er andere gemeenten zijn die
zoo ver gegaan zijn als Waalwijk,
Smolders. De heer Pulles heeft
waarschijnlijk weinig aandacht aan
onze verordening geschonken. Daarin
is ook ondervangen wat hij voorstelt
want het schoolgeld wordt geheven
op het belastbaar inkomen, dus
nadat aftrek voor levensonderhoud en
kinderaftrek heeft plaats gehad, waar
door de groote gezinnen reeds worden
tegemoet gekomen. Voor een aantal
inkomens heb ik een staatje, wat bij
de verschillende aantallen kinderen
aan schoolgeld betaald moet worden,
waaruit blijkt dat de lage inkomens al
spoedig vrij en bij een grooter kin
dertal maar weinig of geen schoolgeld
betaald behoeft te worden. Op deze
bedragen wordt nu nog de door ons
voorgestelde reductie van 25, 50 en
75% toegepast. Onze regeling is dan
buitengewoon gunstig. Ik kan de re-
geling van den heer Pulles niet ten
volle beoordeelen, maar waarschijnlijk
is de onze gunstiger.
De heer Pullens zou ook de kin
deren die andere scholen bezoeken in
de regeling willen betrekken.
De Voorzitter zegt echter dat er
hier geen andere scholen zijn, be
halve de R.K. H. Handelsschool, waar-
over de gemeente niets te zeggen
heeft wat het schoolgeld betreft.
De heer v. d. Geld zegt veel voor
het voorstel-Pullens te voelen Hij
kan echter niet beoordeelen of het
beter is dan dat van B. en W. Spr.
vraagt of het niet mogelijk is het
agendapunt aan te houden tot de
volgende vergadering, dan konden de
leden ook het voorstel van den heer
Pullens eens onder de oogen zien. In
de volgende vergadering zou men dan
de beide voorstellen met elkaar kun
nen vergelijken.
De Voorzitter zegt dat hiervoor in
speciale gevallen wel eens aanleiding
kan zijn, doch nu acht hij geen motief
voor uitstel aanwezig omdat er geen
voldoende gronden aanwezig zijn om
het agendapunt aan te houden, temeer
daar ook het voorstel van B. en W.
zeer billijk genoemd mag worden.
De heer Pullens is het er nog niet
mee eens dat alleen het lager onder
wijs in de regeling betrokken is.
De heer v. d. Waerden is het met
den heer Pullens eens dat het aantal
kinderen moet beslissen.
De heer van Schijndel dringt er ook
op aan om het voorstel aan te houden
tot de volgende vergadering.
De Voorzitter kan zich hiermee
echter nog niet vereenigen, en wijst
er nogmaals op dat ook het voorstel
van B. en W. zeer billijk is.
Verschillende leden van den raad
blijven echter op aanhouding aandringen,
waardoor de voorzitter tenslotte toegeeft.
Het voorstel wórdt dus aangehouden
tot de volgende vergadering.
De Voorzitter deelt nog mede dat er
een verzoek is ingekomen van de firma
Timmermans van Turenhout, om bij de
voorgenomen uitbreiding van haar ge
bouwen-complex langs de Westznde
van de Mr. v- Coothstraat, van derooi-
lijn te mogen afwijken- De uitbreiding
zal geschieden in den stijl van het be
staande hoofdgebouw en op de plaats
waar thans de baby-afdeeling gevestigd
is. Bij den bouw van dit gebouwtje is
door de fa. Timtur, met verlof van den
raad, van de rooilijn afgeweken, zoodat
deze daar 60 cM. binnen de fabriek
loopt. Het nieuwe gebouw zal 15 cM.
binnen den muur van het bestaande
pand worden opgetrokken, zoodat de
trottoir met 15 cM. verbreed zal worden
De heer Smolders zou willen bepalen
dat, wanneer later het terrein voor an
dere doeleinden mocht worden bestemd,
de rooilijn weer in acht genomen zal
moeten worden.
Met deze beperking kan de raad de
aanvraag inwilligen.
Hierna sluiting.
ze alle publicatie-—waar
flemet,
zoodat
missen.
De Burgemeester der
Eikhuizen verzoekt opsporing,^''
houding en voorgeleiding van
persoon, vermoedelijk genaamd L
Herman Kraeijenbrink, geb. 10 O,,
1894 te Dinxpetioo, monteur, zich
noemende Ir. Bos, verdacht van
lichting. Deze persoon huurt bij a
verhuurders een wagen en reist sr
door hei geheeie land. Betaling bi
achterwege terwijl getracht wor;
onder bedrlegelijke voorgeven» g,
ter leen te krijgen.
ADVERTENTIëN.
De Heer en Mevrouw
A. SPIERINGS-Wiesman
zeggen hartelijk dank voor de
vele blijken van belangstelling
)ij de geboorte hunner Dochter
ondervonden.
Waalwijk, Juli 1930. 44846
NUM
ARTS 44847
voor Inwendige ziekten
en Kinderziekten
Stationsweg 7 's BOSCH
is vanaf Dinsdag 8 Juli
te Waalwijk,
zal op Vrijdag 11 Juli 1930 des
avonds 7 uur precies
voor Mej. Wed. M. v. Campen
te Sprang
Ongeveer 1 Hectare te
veld staande
Bijeenkomst op het land achter
C. Maijers.
Rechtskundig Adviseur,
HAVENSTRAAT 5
(Nabij het Station)
VHERTOGENBOSCH.
VERVOLG
PROVINCIAAL NIEUWS.
Lezing lr. Bongaerts over de af sluiting
van het Oude Maasje.
Gisterenmiddag werd, op initiatie!
van de Kamer van Koophandel en
fabrieken voor de Langstaat, in de
zaal van hotel .de Ploeg" te Waspik
een lezing gehouden door oud-minis-
Ir. Bongaerts over het onderwerp
De afsluiting van het Oude Maasje.
De zaal was zeer goed bezet, onder
de bezoekers merkten we o.m. op
Mr. Fr. Teulings, lid der 2e Kamer
Ir, Röling, van den Provincialen
Waterstaat; lr Krügers, van het Rijks
bureau voor de ontwatering de heer
Smits, burgemeester van 's Graven
moer en voorzitter van het waterschap
„de Beneden-Dongen" Mr. H. Loeff,
burgemeester van Drunen en Elshout
Drs. G. de Vries, dir. der R.K. H
Handelsschool alhier, Voorts waren
alle waterschappen uit de streek ver-
tegenwoordigd.
Nadat de heer G. van Loon, voor
zitter der Kamer van Koophande
een inleidend woord gesproken had,
zette Ir. Bongaerts op beknopte wijze
uiteen de groote moeilijkheden die
met een dergelijk werk gepaard gaan,
en de verstrekkende gevolgen die het
heeft.
Na deze inleidende beschouwingen
gaf Ir. Bongaerts aan alle aanwezigen
de gelegenheid om o'pheldering te
vragen over verschillende bijzondere
kwesties.
Van het debat werd een zeer druk
gebruik gemaakt o.a. door de heeren
de Waard, Branderhorst. v.d. Schans,
Mr. Loeff, Jansen en Smits.
Het debat had een zeer aangenaam
verloop.
Hierna bracht de voorzitter dank
aan Ir. Bongaerts, voor zijne uitste
kende uiteenzetting, en aan alle aan
wezigen, voor de belangstelling die
zij toonden te hebben voor deze
kwestie.
In ons nummer van a.s. Woensdag
zullen wij een uitvoerig verslag van
deze bijeenkomst geven.
Politiezaken.
De Commissaris van Politie te Bus
stun waarschuwt tegen de handelin
gen van C v. Staal, (uitgever van
adresboeken, wonende te Bussum,
Huizerweg 202), (vroeger 236), v.
Staal reist als advertentie—colporteur
van de door hem uit te geven adres
boeken, en geeft 10 pCt, koriing
wanneer te plaatsen advertenties bij
vooruitbetaling worden voldaan.
In verband hiermede wordt in over
weging gegeven hem geen geld ter
hand te stellen, daar zijn adresboeken
verre over den in uitzicht gestelden
termijn verschijnen en alleen worden
toegezonden aan de adverteerders,
met het opmaken van
akten betreffende den
verkoop van roerende
en onroerende goederen
zooals:Inboedels hulzen
enz.
Billiike conditiën.
Wenscht U eene vlugge,
zaakkundige en billijke be
handelingvan Uwe achter*
Wendt U dan in vertrouwen
alleen tot de Vennootschap
Tuinstraat 46 TILBURG
-V-
Stoombiljartf shriek
UILBUBG, li*
'f*'..
'J.
-?•