S n. lsu§ el W :oii ij GEMEENTFRAAD WAALWIJK. Installatie F. Passier. Salaris directeur vleeschkeurings- dienst gewijzigd. ije. ng> O, in is te s igen genees huis RUMMER 69. ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1930. aadlooi n Engj bed: I in nsdag ien doe e deelt titen v] 3P sirs: at I VIERDE BLAD. Openbare vergadering van den Raad der gemeente Waalwijk, gehouden op Vrijdagavond ten 7 uur. Voorzitter de Edelachtb. heer E. C. J, Moonen, burgemeester. J. van Mierlo, loco-secretaris. Afwezig de heeren van Loon (met ;ustusd er watt n mui tchau i l voor i de stal Poolst! e start de wa it zich or midi ede Pt» odlandir st malt esteld TEN, rdam: onder en stakl zijn eet en appij Rotterii g tot isschen de betal dië en iet te ien dit; I de dit p 25 St jnljjk e Sittim i 17» nent ti iperat» i. it te 7D°1 kennisgeving) en van Schijndel De notulen der vorige vergadering worden ongewijzigd vastgesteld. AAN DE ORDE: 1. Ingekomen stukken. a. Van Centraal Bureau voor Veri ficatie enz. der Vereeniging van Ne- (jerl. Gemeenten 's-Gravenhage: Verslag betreffende gehouden con trole en kasopneming bij den gemeen te-ontvanger in het 3e kwartaal 1930, Alsvoor betreffende de jaarstukken van het gemeentelijk woningbedrijf over 1929. Wordt voor kennisgeving aange nomen. b. Van de Nederlandsche Vereeni ging tot Bescherming van dieren, te 's Gravenhage, verzoek om in de bouw verordening bepalingen op te nemen omtrent vereischten, waaraan veestal len moeten voldoen in verband met reddingsmogelijkheden van vee bij brand. De Voorzitter zegt de Brandweer tentoonstelling te Rotterdam te hebben bezocht en daar 2 mooie toestellen te hebben gezien, waarvan 1 duur en 1 goedkooper model. Het schrijven zal in handen van B. en W. worden gesteld, opdat deze prae—advies zullen uitbrengen. Men zal het toestel natuurlijk eerst in oogen- jchouw moeten nemen, en ook de Boerenbond en Jonge Boerenstand zullen hun oordeel hierover moeten uitspreken. c. Van H. G. Donkers alhier, mede- deeling, dat hij ontslag neemt als raadslid. Voorzitter. Om gezondheidsredenen heeft de heer Donkers gemeend ont slag te moeten nemen als lid van den gemeenteraad. Jaren lang is hij ge meenteraadslid en tevens wethouder geweest van de v.m. gemeente Baard wijk Vanaf hef begin dezer zittings periode was de heer Donkers ook lid van dezen raad. Bovendien bedankt hij als voorzitter der Woningbouwvereeniging In Baard- wijk. Wij da rken den heer Donkers voor al hetgeen hij in hei belang der gemeente en der instellingen met toewijding ge daan heeft. Wij hopen dat zijne on gesteldheid geen onrustbarende vormen zal aannemen, zoodat hij nog lange jaren met voldoening zal mogen terug zien op hetgeen hij heeft iolstand ge bracht in het algemeen belang der gemeente. d. Van den Voorzitter van het Cen traal Stembureau voor de verkiezing van Leden van den Gemeenteraad, Afschrift van zijn besluit van 8 Au gustus 1930 tot benoemd-verklaring van F. Passier tot lid van den gemeen teraad in de plaats van H. G. Donkers en mededeeling, dat F. Passier zijne benoeming tot lid van den gemeente raad heeft aangenomen. e. Van B. J. H. C. Timmermans en H. G. Donkers alhier, mededeeling, dat zij ontslag nemen als lid der Com missie van aanslag voor de Rijksin komstenbelasting. Van deze commissie kunnen lid zijn alle Waalwljkers, zoowel mannelijke ais vrouwelijke, die 25 jaar zijn. De keuze is dus nog al moeilijk, daarom meent de voorzitter goed te doen hierin advies te geven, ofschoon de leden geheel vrij blijven. Daar nog geen arbeider deel uit maakt van de commissie stelt de voorzitter voor om in de vacature Timmermans een arbeider te benoe men. Spr. zou hiervoor de heer v. d. Geld en Smolders in aanmerking willen laten komen. Daar ook nog geen landbouwer in de commissie zitting heeft stelt de voorzitter in de vacature-Donkers voor de heeren Loefï en Kiijn. Bij de stemming voor de vacature Timmermans, worden uitgebracht 4 stemmen op Smolders, 5 op v. d. Geld en 1 op N. v. Gorcum. Bij de her stemming tusschen Smolders en v. d. Geld wordt de heer v, d. Geld geko zen met 5 st. tegen 3 op den heer Smolders Voor de voorziening in de vacature Donkers worden uitgebracht 5 st. op Loeff, 4 st. op Klijn en 1 blanco. Bij herstemming wordt de heer Loeff gekozen met 5 s. tegen 3 st. op den heer Klijn. f. Van verschillende plaatselijke winkeliers, verzoek om ook de winke liers te doen deelen in het verlaagde electriciteitstarief voor de industrie. Dit verzoek wordt in handen van B. en W. gesteld, tot het uitbrengen van praeadvies. De Voorzitter zegt, dat nog een kleine wijziging in de begrooting voor hel gasbedrijf zal moeten plaats heb ben, waar de posten „Onderhoud gas- en muntmeters en Onderhoud dienst leiding" te laag geraamd zijn Deze posten zullen met resp. f 700 en f50 verhoogd moeten worden. Ook de post .Aankoop meters" moet verhoogd worden met 'n bedrag van f 12o0. De raad kan zich met deze wijzi gingen vereenigen. Van den Minister van Binnenland- sche zaken en Landbouw is 'n schrij ven ingekomen, waardoor deze advi seert om de gemeente voor de Pers. Bel. te rangschikken in de 6e klas. De minister acht de tijd nog niet gekomen, dat een gemeente als Waal wijk zoo gerangschikt moet worden, hij adviseert daarom de gemeente voor alle grondslagen te plaatsen in de 6e klas. Bovendien geeft de regeling der opeenten op de Pers. Belasting den Minister aanleiding tot de vraag of het niet beter was een opcententarief met wat meer klassen vast te stellen. B. en W. vinden geen aanleiding op het genomen besluit terug te komen. De raad kan zich ook vereenigen met het in de vorige vergadering ge nomen besluit. ïks ak nschip van B Het en i achten durend :1e kas aurzee, leerlen istentie het i 1 wasn r vem instscbat offer F 250.001 it de te kaste richten i anal als jt alle •den al) inlten laden sstr. 1' [Jk. aagdi fiend ;t No. 18 45093 llreete iat zijnde 2. Onderzoek geloofsbrieven van den heer F. Passier, nieuwbenoemd lid van den gemeenteraad. De geloofsbrieven worden door de heeren v. d. Geld, van der Waerden en Kiijn nagezien en in orde bevonden. De commissie adviseert dan ook den heer Passier als lid van den raad toe te laten. Installatie F. Passier. Hierna wordt de heer Passier door den Secretaris binnengeleid en legt in handen van den voorzitter de vereischte eeden af. De Voorzitter spreekt het nieuw benoemde lid als volgt toe Bij deze roep ik U het welkom toe in onzen raad. De functie die gij in de maatschappelijke organisatie inneemt, waarborgt ons, dat gij een sieraad voor onzen raad zult zijn. U zult hiervan zeker de vruchten plukken, wanneer gij de belangen die hier behartigd zullen worden steeds wilt toetsen aan het algemeen belang van Waalwijk. De heer Passier spreekt hierna als volgt lk dank U voor de sympathieke woorden, die gij tot mij gesproken hebt bij mijn zitting nemen in dit college. Ik hoop dat ik steeds met U en den raad zal mogen samenwerken, ofschoon het niet uitgesloten is dat onze meeningen in de toekomst elkaar wel eens'zullen kruisen. Ik hoop dat wij in aangename samenwerking de belangen der gemeen ten zullen dienen. Hiermede heeft de heer Passier zijn intrede gedaan in den gemeenteraad. Gemeente en bedrij/srekenitigen 1929. 4. Voorloopige vaststelling gemeen te- en bedrijfsrekeningen over 1929. v. d. Waerden. Voorloopige vast stelling, wat beteekent dat? Voorzitter. De Raad stelt de reke^ ning voorloopig vast en Ged. Staten definitief. v. d. Waerden. Ik voel me verplicht om over dat punt iets te zeggen, om te voorkomen, dat later gezegd zou worden: U heeft die toch goedge keurd. Een dergelijk ingewikkeld stuk als deze rekeningen, kunnen wij raadsleden niet grondig bestudeeren in enkele dagen. Wij kunnen ons slechts oppervlakkig daarin verdiepen en moeien 't verder maar aannemen, ons het recht voorbehoudend om bij iedere voorkomende gelegenheid erop terug te komen. Ook in deze rekeningen valt direct de aandacht op het abnormaal hooge overschot op de begrooting en op de groote winsten uit de bedrijven. Die groote overschotten zijn niet toeval lig. Steeds weer worden ze systema tisch gekweekt, niettegenstaande de critiek o.a. door mij daarop bij her haling geuit. Reeds lang van tevoren laten die overschotten zich verwach ten en B. en W. doen blijkbaar geen enkele poging om die overschotten.' tot normalere en logische proporties terug te brengen. De overschotten worden steeds grooter en met de pl.m. 60.000.die in de rekening 1929 over is, slaan wij inderdaad een record. Moeten wij nu 'trotsch zijn op dit jand zfjn record? Integendeel, ik vind het treu rig, dat dergelijke groote overschot ten zoo maar uit de zakken der be lastingbetalers geput worden en niet weer in den vorm van belastingver mindering of verlaging der tarieven van gas, electriciteit en waterleiding teruggegeven worden. En in 1930 gaat het weer hetzelfde gat in. Voorz. De begrooting 1930 is op het oogenblik niet aan de orde. v. d. Waerden. De winsten uit de bedrijven zijn bovendien veel te hoog, omdat het sluitend maken der be grooting die hooge winsten niet eischt. Welke politiek andere plaatsen op dit terrein voeren, gaat ons niet aan, daar zijn de omstandigheden anders en veelal ongunstiger. Waarom bepa len wij ons niet tot een bescheiden ondernemingswinst? Vergelijken wij de winst der be drijven met de opbrengst uit die be drijven, dan krijgen we op de water leiding ongeveer een winst van 10%, op de electriciteitsbedrijven van 15% en op de gasbedrijven van 10%. Wij hebben die winst in onze ge meente voorloopig blijkbaar heele- maal niet noodig bij overschotten zoo. als thans van 60.000. Waarom niet, zooals door het lid Roxs en mij voorgesteld was, deze gunstige uitkomsten verwerkt in ver laging van den belastingfactor tot 'n behoorlijk peil. Vast staat thans dat de bevolking deze 60.000.overschot ten on rechte in 1 jaar opgebracht heeft. Hiertegen kom ik op, al zal ik daarom niet stemmen tegen de voor loopige vaststelling der rekening '29. Voorzitter. Waar haalt de heer v. d. Waerden de beschuldiging vandaan dat die groote overschotten systema tisch gekweekt worden Dat moet eerst bewezen wordennog bij de behandeling van den belastingfactor hebben wij gezegd waarom we niet tot verlaging overgingen. Ik zal dan ook niet verder op de insinuaties van den heer v. d. Waerden ingaan. De heeren die de rekening onderzocht hebben, hebben in het algemeen de opmerking gemaakt dat verschillende posten van ontvangst te laag en die van uitgaven te hoog geraamd waren, waardoor het groote overschot zou zijn ontstaan. Ik wil echter opmerken dat alleen Hoofdstuk 12 een belastingoverschot aanwijst van 158000.— (waarvan f44000.— van de inkomstenbelasting.) De overige posten dekken elkaar, sommige zijn te hoog, andere te laag geraamd. Het overschot is niet het gevolg van te hooge of te lage raming der andere posten maar van een meer dere opbrengst der belastingen. Aan de posten mag niet veel gesnoeid worden omdat deze in evenwicht zijn, daar de een te klein en de ander te groot is. Weth. Smolders. Wat die winst op de bedrijven betreft, wil ik hier even opmerken dat deze de raming nog niet bereikt. De geraamde winst, die door den raad was goedgekeurd, heeft het gasbedrijf niet kunnen halen, doch het is er f2200.— beneden gebleven. Ik wil er maar even op wijzen dat de bedrijven de door den raad goed gekeurde cijfers niet eens hebben kunnen halen. De raad besluit de rekeningen voor loopig vast te stellen. Salaris Directeur Keuringsdienst. 5. Voorstel tot wijziging der sala risregeling van den directeur van den vleeschkeuringsdienst. Van der Waerden. Het prae-advies van B. en W. over dit punt verwon dert mij zeer om de motiveering, als ook om het weinig respect, dat er uit spreekt voor het indertijd door den Gemeenteraad genomen besluit. Indertijd is een amendement van een der raadsleden aangenomen, waar van de tot heden geldende salarisrege ling het gevolg was. B. en W. eerbie digen m.i. die gevallen beslissing niet voldoende, als zij een salarisverhoo- ging voorstellen met terugwerkende kracht. M.i. is de Raad altijd vrij, om zelfs op zeer korten termijn een geno men besluit te herzien, doch wat hier wordt voorgesteld is een volkomen ge mis aan respect voor gevallen beslis singen, die zelfs reeds uitgevoerd zijn. Wij mogen m.i. dan ook nooit verder gaan dan thans eventueel het salaris te herzien, ingaande desnoods van daag en dienen ons dan de vraag te stellen of salarisverhooging noodig is. De motiveering van deze zeer belang rijke salarisverhooging is m.i. al heel ongelukkig. Het geeft getuigenis van een ver keerde mentaliteit als men een betrek king aanneemt, waarvan in de oproep duidelijk het salaris en vooruitzichten zijn vermeld en dan op zoo korten termijn deze voorwaarden herzien wenscht te hebben omdat: 1. Verschillende personen die mis schien zeer geschikt waren voor deze betrekking en die er thans niet naar gedaan hebben, bij een regeling als thans wordt voorgesteld, wel degelijk de betrekking gaarne gehad zouden hebben. 2. Handelende zooals thans wordt voorgesteld, bevordert men bovendien een fatale mentaliteit. Men neemt een betrekking aan in de overtuiging, dat de Gemeente wel op korten termijn het salaris zal verhoogen en streeft daarmede niet minder bekwame, doeh meer bescheiden collega's, voorbij. t Ik zeg niet dat zulks hier geschied is, maar het gevaar voor een dergelij ke gang van zaken is niet denkbeel dig. De alinea van het prae-advies: „In verband met de vrij snelle vermeerde ring van zijn gezin en de herhaalde lijk voorkomende oproepingen in tijd schriften en vakbladen, welke betere vooruitzichten openen, heeft deze functionaris verzocht zijn salaris te willen herzien", lijkt mij wel eenigs- zins zonderling. Dat het gezin van een jongenman, die pas getrouwd is, vrij snel vermeerdert, is een normaal ver schijnsel. Allereerst zijn die kinderen dan toch nog zeer jong en kosten praktisch niet veel en verder is er de kindertoeslag. Voordat die kinderen werkelijk geld gaan kosten heeft deze functionaris reeds zooveel dienstjaren, dat het sa laris en de kindertoeslag behoorlijk gestegen zijn. Als de oproepingen in tijdschriften en vakbladen zooveel beter zijn, dan houdt U deze functionnaris toch niet, als hij zich belangrijk verbeteren kan. M. de V., werkelijk wij kunnen niet scherp genoeg stelling nemen tegen een dergelijke motiveering; gaan wij op dergelijke huiselijke overwegingen in, dan zetten wij tevens voor de an dere ambtenaren in dienst van de Ge meente de deur wagenwijd open. Wij moeten, terugkeerende tot het door B. en W. voorgestelde, niet ver geten, dat indien wij besluiten, om de pensioenbijdragen van 8,5 voor re kening der gemeente te nemen, altijd vanaf heden, dus zonder terugwer kende kracht, dit reeds een belang rijke salarisverhooging beteekent en wel op het oogenblik 8,5 van 3700 is 314 salarisverhooging per jaar. Zijn totaal-salaris is op het oogen blik, waar hij ruim 4 dienstjaren heeft, 3700 8,5 3386. Nemen de belanghebbende gemeenten de pensi oenbijdrage voor hunne rekening, dan wordt liet salaris verhoogd met pl.m 314 tot 3700, hetgeen een zeer be hoorlijke bezoldiging is, welke be zoldiging bovendien verhoogd wordt met 5 kndertoeslag voor het derde kind. Uitbreiding van zijn familie brengt verder voor ieder kind een sa larisverhooging van ditzelfde bedrag. De tegenwoordige titularis is 28 jaar en heeft dus op 44-jarigen leeftijd bij de tegenwoordige regeling zijn maxi mumsalaris, hetgeen nog een vrij jeugdige leeftijd genoemd mag wor den; dit te vervroegen tot 40 jaar lijkt mij ongewenscht. Resnmeerende verzoekt spr.: 1. om in punt 2 te willen laten vee- vallen de clausule over de terugwer kende kracht; Voorzitter. Er staat toch in het prae-advies dat de grenzen gewijzigd werden, terwijl over periodieke ver hoogingen niet werd gesproken. Pullens. Moet men voor deze be trekking veearts zijn Voorzitter. Ja. v. d. Waerden. Ik ben het eens met den heer Pullens wanneer dat ndertijd zoo besproken is, maar dat behoeft ons niet bezig te houden. Wij hebben slechts te doen met een functio naris die over een zekeren tijd aan zijn maximum komt. Er is geen bezwaar tegen het maxi mum eerst over 20 jaar te laten be reiken, daar dan de functionaris nog betrekkelijk jong is. De functie wordt toch wel goed betaald, dat men altijd een goede plaatsvervanger zal kunnen krijgen, al behouden wij natuurlijk liever deze wanneer hij goed voldoet. Trouwens alle rijks ambtenaren moeten zelf hun pensioen betalen. Ik vind het jammer dat het argument door B, en W. niet verder wordt onderschreven, men had daarmee vanaf het begin veel voorzichtiger moeten zijn. Ik blijt bij mijn opvatting dat we in geen geval terugwerkende iracht mogen verleenen aan het besluit. Verder vraagt spr. of alle gemeenten uit den kring de bijdrage moeten metalen. De Voorzitter antwoordt dat dit het geval is. want de kring heeft zelf ge adviseerd om de zaak zoo te regelen. De heer v d. Waerden meent niet verder te mogen gaan dan het ver goeden van de 8'/» pCt. De Voorzitter antwoordt dat het besluit toch altijd terugwerkende kracht in zich siuit, daar het maximum over 16 jaar na zijn aanstelling bereikt moet worden. Weth. Smolders zegt dat er in het college niet veel over de terugwer kende kracht gesproken is. Bij spr. heeft de bedoeling voorgezeten om over de verloopen jaren geen ultkee- ring meer te geven, maar toch wel de terugwerkende kracht aan het besluit te verleenen, zoodat de directeur dan nu reeds een aanzienlijk grootere ver hooging kreeg. De heer v. d. Waerden kan zich hiermee vereenigen. Het vóorstel van B. en W. wordt aangenomen met op één na algemeene stemmen. Alleen de heer v. d. Waer den stemt tegen. 2. de salarisregeling verder zoo te laten, zoodat in 20 jaren het maximum salaris bereikt wordt. Voorzitter. Het meest treffende in Uw betoog is wel dat U respect af dwingt voor de door den raad geno men besluiten als iemand ooit min der respect hiervoor heeft gehad, dan bent U het toch geweest. Zooals in het prae-advies is ver meld, zijn de grenzen indertijd door een amandement-Roggeveen gewijzigd en gebracht op f 3000 en f 5000. De heer Roggeveen heeft later zelf ver klaard niet bedoeld te hebben de ver schillen in 2-jaarlijksche termijnen van f200 te laten opklimmen. Zijn bedoe ling was het om dit te doen met sprongen van f400. De berekening van den heer v. d. Waerden is niet juist. Het komt n.l. uit op een verhooging van f300. v. d. Geld. Het argument dat B. en W. naar voren brengen, heeft mij ver wonderd. Ik vraag me afhebben B. en W. daarvan de consequentie door dacht. Het gaat toch niet op dat ieder wiens gezin vermeerdert, daarom sa larisverhooging moet hebben. Dan zouden er bij veel menschen die heel wat minder verdienen, vele moeilijk heden aan kleven. Wanneer iemand met een mindere betrekking zulk een verzoek zou indienen, zou B. en W. dan ook zoo handelen? Wij begeven ons op een glibberig pad. Zijn B. en W. van meening dat voor het uitge trokken bedrag geen andere ambtenaar zou kunnen worden verkregen. Voorzitter. Het salaris moet geba seerd worden op de capaciteit van den man en op de door hem gemaakte studies. Het is voor hem een voorname zaak, daar er veel betere aan biedingen worden gedaan. Maar indertijd was het de bedoeling van den heer Roggeveen om het maximum-salaris over 10 jaar te laten bereiken, terwijl er door een vergis sing toen toch 20 jaar van gemaakt is. Was dit niet het geval, dan zouden wij niet zijn ingegaan op het argu ment van den heer Bos. v. d. Geld. Wanneer uw verklaring van de bedoeling van den heer Rog geveen juist is, dan is de man werke lijk tekort gedaan, maar het argument is niet juist. Pullens. Het argument acht ik on juist. Daarom begrijp ik niet waarom u met dit argument gekomen bent. Ik was dan ook van meening dat ik op dit verzoek niet kon ingaan. Ik had liever gezien dat u het argument dat u thans naar voren brengt ook in het prae-advies had vermeld. 6. Voorstel inzake verlenging der huurovereenkomst van het terrein aan den Roestelberg met P. G. van Eeuwijk. (Zie prae-advies van B. en W. hier omtrent elders in dit nummer opge nomen,). De Voorzitter licht nader toe dat het geenszins de beoeling van B. en W. is om den heer van Eeuwijk in zijn plannen te bemoeilijken. Men wil alleen de gemeente ten allen tijde de beschikking over dat terrein laten houden, om in geval de exploitatie naar het oordeel van het gemeente bestuur niet behoorlijk wordt ge voerd, de handen vrij te hebben. Mar cheert alles goed dan zal de huur stil zwijgend van jaar tot jaar doorloo- pen.. In het andere geval zal den heer van Eeuwijk bij opzegging een rede lijke vergoeding voor de gemaakte kosten worden toegekend. Pullens. Hoeveel zou deze vergoe ding kunnen bedragen? Wie zal deze vaststellen? Voorzitter. Die zou door een com missie van 3 personen geschat moe ten worden. Ingeval het eens zoover zou komen, dat de exploitatie niet behoorlijk zou geschieden, dan zal er gemakkelijk iemand te vinden zijn, die deze wil overnemeni en zou er voor de gemeente wat de schadever goeding betreft, wel geen nadeel ont staan. Pullens. Als dej mogelijkheid be staat dat de heer van Euwijk een zeer hooge schadevergoeding kan eischen, of van den anderen kant de gemeente niet een dergelijk laag be drag kan vaststellen, dat het voor den heer van Euwijk een strop beteekent. Daarom zou ik de regeling daarvan in de overeenkomst vastleggen. Voorzitter. Van een eisch Mijner zijds kan geen sprake zijn, maar ook is het geenszins onze bedoeling hem eventueel onbillijk te behandelen. Het is moeilijk zulks in een contract te omschrijven, maar in de notulen zul len we duidelijk de bedoeling van den; Raad weergeven en ik zal het hem persoonlijk ook mededeelen. Eventueel zou hem een uittreksel uit de notulen verstrekt kunnen worden, waarnaar hij altijd zou kunnen ver wijzen. Vybrwiel. Moet het ontwerp van hetgeen door hem geplaatst zal wor den, ook niet door B. en W. van Waalwijk worden goedgekeurd? Het behoort daar eigenlijk onder de ge meente Loon-op-Zand. Voorzitter. Het behoort inderdaad onder Loon-op-Zand, doch in de voor waarden hebben we bepaald, dat B. en W. het onderwerp moeten goed keuren. Het voorstel van B. en W. wordt EIJER 45099 "K De Echo van het Zuiden. bit Vive?.;;

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1930 | | pagina 11