S
n.
lsu§
el
W
:oii
ij
GEMEENTFRAAD WAALWIJK.
Installatie F. Passier.
Salaris directeur vleeschkeurings-
dienst gewijzigd.
ije.
ng>
O,
in is
te s
igen
genees
huis
RUMMER 69.
ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1930.
aadlooi
n Engj
bed:
I in
nsdag
ien doe
e deelt
titen v]
3P sirs:
at I
VIERDE BLAD.
Openbare vergadering van den Raad
der gemeente Waalwijk, gehouden op
Vrijdagavond ten 7 uur.
Voorzitter de Edelachtb. heer E. C.
J, Moonen, burgemeester.
J. van Mierlo, loco-secretaris.
Afwezig de heeren van Loon (met
;ustusd
er watt
n mui
tchau i
l voor i
de stal
Poolst!
e start
de wa
it zich
or midi
ede Pt»
odlandir
st malt
esteld
TEN,
rdam:
onder
en stakl
zijn
eet en
appij
Rotterii
g tot
isschen
de betal
dië en
iet te
ien dit;
I de dit
p 25 St
jnljjk
e Sittim
i 17»
nent ti
iperat»
i.
it te
7D°1 kennisgeving) en van Schijndel
De notulen der vorige vergadering
worden ongewijzigd vastgesteld.
AAN DE ORDE:
1. Ingekomen stukken.
a. Van Centraal Bureau voor Veri
ficatie enz. der Vereeniging van Ne-
(jerl. Gemeenten 's-Gravenhage:
Verslag betreffende gehouden con
trole en kasopneming bij den gemeen
te-ontvanger in het 3e kwartaal 1930,
Alsvoor betreffende de jaarstukken
van het gemeentelijk woningbedrijf
over 1929.
Wordt voor kennisgeving aange
nomen.
b. Van de Nederlandsche Vereeni
ging tot Bescherming van dieren, te
's Gravenhage, verzoek om in de bouw
verordening bepalingen op te nemen
omtrent vereischten, waaraan veestal
len moeten voldoen in verband met
reddingsmogelijkheden van vee bij
brand.
De Voorzitter zegt de Brandweer
tentoonstelling te Rotterdam te hebben
bezocht en daar 2 mooie toestellen te
hebben gezien, waarvan 1 duur en 1
goedkooper model.
Het schrijven zal in handen van
B. en W. worden gesteld, opdat deze
prae—advies zullen uitbrengen. Men
zal het toestel natuurlijk eerst in oogen-
jchouw moeten nemen, en ook de
Boerenbond en Jonge Boerenstand
zullen hun oordeel hierover moeten
uitspreken.
c. Van H. G. Donkers alhier, mede-
deeling, dat hij ontslag neemt als
raadslid.
Voorzitter. Om gezondheidsredenen
heeft de heer Donkers gemeend ont
slag te moeten nemen als lid van den
gemeenteraad. Jaren lang is hij ge
meenteraadslid en tevens wethouder
geweest van de v.m. gemeente Baard
wijk
Vanaf hef begin dezer zittings
periode was de heer Donkers ook lid
van dezen raad.
Bovendien bedankt hij als voorzitter
der Woningbouwvereeniging In Baard-
wijk.
Wij da rken den heer Donkers voor al
hetgeen hij in hei belang der gemeente
en der instellingen met toewijding ge
daan heeft. Wij hopen dat zijne on
gesteldheid geen onrustbarende vormen
zal aannemen, zoodat hij nog lange
jaren met voldoening zal mogen terug
zien op hetgeen hij heeft iolstand ge
bracht in het algemeen belang der
gemeente.
d. Van den Voorzitter van het Cen
traal Stembureau voor de verkiezing
van Leden van den Gemeenteraad,
Afschrift van zijn besluit van 8 Au
gustus 1930 tot benoemd-verklaring
van F. Passier tot lid van den gemeen
teraad in de plaats van H. G. Donkers
en mededeeling, dat F. Passier zijne
benoeming tot lid van den gemeente
raad heeft aangenomen.
e. Van B. J. H. C. Timmermans en
H. G. Donkers alhier, mededeeling, dat
zij ontslag nemen als lid der Com
missie van aanslag voor de Rijksin
komstenbelasting.
Van deze commissie kunnen lid zijn
alle Waalwljkers, zoowel mannelijke
ais vrouwelijke, die 25 jaar zijn. De
keuze is dus nog al moeilijk, daarom
meent de voorzitter goed te doen
hierin advies te geven, ofschoon de
leden geheel vrij blijven.
Daar nog geen arbeider deel uit
maakt van de commissie stelt de
voorzitter voor om in de vacature
Timmermans een arbeider te benoe
men. Spr. zou hiervoor de heer v. d.
Geld en Smolders in aanmerking
willen laten komen. Daar ook nog
geen landbouwer in de commissie
zitting heeft stelt de voorzitter in de
vacature-Donkers voor de heeren Loefï
en Kiijn.
Bij de stemming voor de vacature
Timmermans, worden uitgebracht 4
stemmen op Smolders, 5 op v. d. Geld
en 1 op N. v. Gorcum. Bij de her
stemming tusschen Smolders en v. d.
Geld wordt de heer v, d. Geld geko
zen met 5 st. tegen 3 op den heer
Smolders
Voor de voorziening in de vacature
Donkers worden uitgebracht 5 st. op
Loeff, 4 st. op Klijn en 1 blanco. Bij
herstemming wordt de heer Loeff
gekozen met 5 s. tegen 3 st. op den
heer Klijn.
f. Van verschillende plaatselijke
winkeliers, verzoek om ook de winke
liers te doen deelen in het verlaagde
electriciteitstarief voor de industrie.
Dit verzoek wordt in handen van
B. en W. gesteld, tot het uitbrengen
van praeadvies.
De Voorzitter zegt, dat nog een
kleine wijziging in de begrooting voor
hel gasbedrijf zal moeten plaats heb
ben, waar de posten „Onderhoud gas-
en muntmeters en Onderhoud dienst
leiding" te laag geraamd zijn Deze
posten zullen met resp. f 700 en f50
verhoogd moeten worden.
Ook de post .Aankoop meters"
moet verhoogd worden met 'n bedrag
van f 12o0.
De raad kan zich met deze wijzi
gingen vereenigen.
Van den Minister van Binnenland-
sche zaken en Landbouw is 'n schrij
ven ingekomen, waardoor deze advi
seert om de gemeente voor de Pers.
Bel. te rangschikken in de 6e klas.
De minister acht de tijd nog niet
gekomen, dat een gemeente als Waal
wijk zoo gerangschikt moet worden,
hij adviseert daarom de gemeente voor
alle grondslagen te plaatsen in de 6e
klas.
Bovendien geeft de regeling der
opeenten op de Pers. Belasting den
Minister aanleiding tot de vraag of
het niet beter was een opcententarief
met wat meer klassen vast te stellen.
B. en W. vinden geen aanleiding
op het genomen besluit terug te komen.
De raad kan zich ook vereenigen
met het in de vorige vergadering ge
nomen besluit.
ïks
ak
nschip
van B
Het
en i
achten
durend
:1e kas
aurzee,
leerlen
istentie
het i
1 wasn
r vem
instscbat
offer
F 250.001
it de
te kaste
richten
i anal
als
jt alle
•den al)
inlten
laden
sstr. 1'
[Jk.
aagdi
fiend
;t No. 18
45093
llreete
iat zijnde
2. Onderzoek geloofsbrieven van
den heer F. Passier, nieuwbenoemd
lid van den gemeenteraad.
De geloofsbrieven worden door de
heeren v. d. Geld, van der Waerden
en Kiijn nagezien en in orde bevonden.
De commissie adviseert dan ook
den heer Passier als lid van den raad
toe te laten.
Installatie F. Passier.
Hierna wordt de heer Passier door
den Secretaris binnengeleid en legt in
handen van den voorzitter de vereischte
eeden af.
De Voorzitter spreekt het nieuw
benoemde lid als volgt toe
Bij deze roep ik U het welkom toe
in onzen raad. De functie die gij in de
maatschappelijke organisatie inneemt,
waarborgt ons, dat gij een sieraad
voor onzen raad zult zijn.
U zult hiervan zeker de vruchten
plukken, wanneer gij de belangen die
hier behartigd zullen worden steeds
wilt toetsen aan het algemeen belang
van Waalwijk.
De heer Passier spreekt hierna als
volgt
lk dank U voor de sympathieke
woorden, die gij tot mij gesproken
hebt bij mijn zitting nemen in dit
college. Ik hoop dat ik steeds met U
en den raad zal mogen samenwerken,
ofschoon het niet uitgesloten is dat
onze meeningen in de toekomst elkaar
wel eens'zullen kruisen.
Ik hoop dat wij in aangename
samenwerking de belangen der gemeen
ten zullen dienen.
Hiermede heeft de heer Passier zijn
intrede gedaan in den gemeenteraad.
Gemeente en bedrij/srekenitigen 1929.
4. Voorloopige vaststelling gemeen
te- en bedrijfsrekeningen over 1929.
v. d. Waerden. Voorloopige vast
stelling, wat beteekent dat?
Voorzitter. De Raad stelt de reke^
ning voorloopig vast en Ged. Staten
definitief.
v. d. Waerden. Ik voel me verplicht
om over dat punt iets te zeggen, om
te voorkomen, dat later gezegd zou
worden: U heeft die toch goedge
keurd. Een dergelijk ingewikkeld stuk
als deze rekeningen, kunnen wij
raadsleden niet grondig bestudeeren
in enkele dagen. Wij kunnen ons
slechts oppervlakkig daarin verdiepen
en moeien 't verder maar aannemen,
ons het recht voorbehoudend om bij
iedere voorkomende gelegenheid erop
terug te komen.
Ook in deze rekeningen valt direct
de aandacht op het abnormaal hooge
overschot op de begrooting en op de
groote winsten uit de bedrijven. Die
groote overschotten zijn niet toeval
lig. Steeds weer worden ze systema
tisch gekweekt, niettegenstaande de
critiek o.a. door mij daarop bij her
haling geuit. Reeds lang van tevoren
laten die overschotten zich verwach
ten en B. en W. doen blijkbaar geen
enkele poging om die overschotten.'
tot normalere en logische proporties
terug te brengen. De overschotten
worden steeds grooter en met de pl.m.
60.000.die in de rekening 1929
over is, slaan wij inderdaad een
record.
Moeten wij nu 'trotsch zijn op dit
jand zfjn
record? Integendeel, ik vind het treu
rig, dat dergelijke groote overschot
ten zoo maar uit de zakken der be
lastingbetalers geput worden en niet
weer in den vorm van belastingver
mindering of verlaging der tarieven
van gas, electriciteit en waterleiding
teruggegeven worden. En in 1930
gaat het weer hetzelfde gat in.
Voorz. De begrooting 1930 is op
het oogenblik niet aan de orde.
v. d. Waerden. De winsten uit de
bedrijven zijn bovendien veel te hoog,
omdat het sluitend maken der be
grooting die hooge winsten niet
eischt.
Welke politiek andere plaatsen op
dit terrein voeren, gaat ons niet aan,
daar zijn de omstandigheden anders
en veelal ongunstiger. Waarom bepa
len wij ons niet tot een bescheiden
ondernemingswinst?
Vergelijken wij de winst der be
drijven met de opbrengst uit die be
drijven, dan krijgen we op de water
leiding ongeveer een winst van 10%,
op de electriciteitsbedrijven van 15%
en op de gasbedrijven van 10%.
Wij hebben die winst in onze ge
meente voorloopig blijkbaar heele-
maal niet noodig bij overschotten zoo.
als thans van 60.000.
Waarom niet, zooals door het lid
Roxs en mij voorgesteld was, deze
gunstige uitkomsten verwerkt in ver
laging van den belastingfactor tot 'n
behoorlijk peil.
Vast staat thans dat de bevolking
deze 60.000.overschot ten on
rechte in 1 jaar opgebracht heeft.
Hiertegen kom ik op, al zal ik
daarom niet stemmen tegen de voor
loopige vaststelling der rekening '29.
Voorzitter. Waar haalt de heer v.
d. Waerden de beschuldiging vandaan
dat die groote overschotten systema
tisch gekweekt worden Dat moet
eerst bewezen wordennog bij de
behandeling van den belastingfactor
hebben wij gezegd waarom we niet
tot verlaging overgingen.
Ik zal dan ook niet verder op de
insinuaties van den heer v. d. Waerden
ingaan. De heeren die de rekening
onderzocht hebben, hebben in het
algemeen de opmerking gemaakt dat
verschillende posten van ontvangst te
laag en die van uitgaven te hoog
geraamd waren, waardoor het groote
overschot zou zijn ontstaan. Ik wil
echter opmerken dat alleen Hoofdstuk
12 een belastingoverschot aanwijst van
158000.— (waarvan f44000.— van de
inkomstenbelasting.)
De overige posten dekken elkaar,
sommige zijn te hoog, andere te laag
geraamd. Het overschot is niet het
gevolg van te hooge of te lage raming
der andere posten maar van een meer
dere opbrengst der belastingen. Aan de
posten mag niet veel gesnoeid worden
omdat deze in evenwicht zijn, daar
de een te klein en de ander te groot is.
Weth. Smolders. Wat die winst
op de bedrijven betreft, wil ik hier
even opmerken dat deze de raming
nog niet bereikt. De geraamde winst,
die door den raad was goedgekeurd,
heeft het gasbedrijf niet kunnen halen,
doch het is er f2200.— beneden
gebleven.
Ik wil er maar even op wijzen dat
de bedrijven de door den raad goed
gekeurde cijfers niet eens hebben
kunnen halen.
De raad besluit de rekeningen voor
loopig vast te stellen.
Salaris Directeur Keuringsdienst.
5. Voorstel tot wijziging der sala
risregeling van den directeur van den
vleeschkeuringsdienst.
Van der Waerden. Het prae-advies
van B. en W. over dit punt verwon
dert mij zeer om de motiveering, als
ook om het weinig respect, dat er uit
spreekt voor het indertijd door den
Gemeenteraad genomen besluit.
Indertijd is een amendement van
een der raadsleden aangenomen, waar
van de tot heden geldende salarisrege
ling het gevolg was. B. en W. eerbie
digen m.i. die gevallen beslissing niet
voldoende, als zij een salarisverhoo-
ging voorstellen met terugwerkende
kracht. M.i. is de Raad altijd vrij, om
zelfs op zeer korten termijn een geno
men besluit te herzien, doch wat hier
wordt voorgesteld is een volkomen ge
mis aan respect voor gevallen beslis
singen, die zelfs reeds uitgevoerd zijn.
Wij mogen m.i. dan ook nooit verder
gaan dan thans eventueel het salaris
te herzien, ingaande desnoods van
daag en dienen ons dan de vraag te
stellen of salarisverhooging noodig is.
De motiveering van deze zeer belang
rijke salarisverhooging is m.i. al heel
ongelukkig.
Het geeft getuigenis van een ver
keerde mentaliteit als men een betrek
king aanneemt, waarvan in de oproep
duidelijk het salaris en vooruitzichten
zijn vermeld en dan op zoo korten
termijn deze voorwaarden herzien
wenscht te hebben omdat:
1. Verschillende personen die mis
schien zeer geschikt waren voor deze
betrekking en die er thans niet naar
gedaan hebben, bij een regeling als
thans wordt voorgesteld, wel degelijk
de betrekking gaarne gehad zouden
hebben.
2. Handelende zooals thans wordt
voorgesteld, bevordert men bovendien
een fatale mentaliteit. Men neemt een
betrekking aan in de overtuiging, dat
de Gemeente wel op korten termijn
het salaris zal verhoogen en streeft
daarmede niet minder bekwame, doeh
meer bescheiden collega's, voorbij. t
Ik zeg niet dat zulks hier geschied
is, maar het gevaar voor een dergelij
ke gang van zaken is niet denkbeel
dig.
De alinea van het prae-advies: „In
verband met de vrij snelle vermeerde
ring van zijn gezin en de herhaalde
lijk voorkomende oproepingen in tijd
schriften en vakbladen, welke betere
vooruitzichten openen, heeft deze
functionaris verzocht zijn salaris te
willen herzien", lijkt mij wel eenigs-
zins zonderling. Dat het gezin van een
jongenman, die pas getrouwd is, vrij
snel vermeerdert, is een normaal ver
schijnsel.
Allereerst zijn die kinderen dan toch
nog zeer jong en kosten praktisch niet
veel en verder is er de kindertoeslag.
Voordat die kinderen werkelijk geld
gaan kosten heeft deze functionaris
reeds zooveel dienstjaren, dat het sa
laris en de kindertoeslag behoorlijk
gestegen zijn.
Als de oproepingen in tijdschriften
en vakbladen zooveel beter zijn, dan
houdt U deze functionnaris toch niet,
als hij zich belangrijk verbeteren kan.
M. de V., werkelijk wij kunnen niet
scherp genoeg stelling nemen tegen
een dergelijke motiveering; gaan wij
op dergelijke huiselijke overwegingen
in, dan zetten wij tevens voor de an
dere ambtenaren in dienst van de Ge
meente de deur wagenwijd open.
Wij moeten, terugkeerende tot het
door B. en W. voorgestelde, niet ver
geten, dat indien wij besluiten, om de
pensioenbijdragen van 8,5 voor re
kening der gemeente te nemen, altijd
vanaf heden, dus zonder terugwer
kende kracht, dit reeds een belang
rijke salarisverhooging beteekent en
wel op het oogenblik 8,5 van 3700
is 314 salarisverhooging per jaar.
Zijn totaal-salaris is op het oogen
blik, waar hij ruim 4 dienstjaren heeft,
3700 8,5 3386. Nemen de
belanghebbende gemeenten de pensi
oenbijdrage voor hunne rekening, dan
wordt liet salaris verhoogd met pl.m
314 tot 3700, hetgeen een zeer be
hoorlijke bezoldiging is, welke be
zoldiging bovendien verhoogd wordt
met 5 kndertoeslag voor het derde
kind. Uitbreiding van zijn familie
brengt verder voor ieder kind een sa
larisverhooging van ditzelfde bedrag.
De tegenwoordige titularis is 28 jaar
en heeft dus op 44-jarigen leeftijd bij
de tegenwoordige regeling zijn maxi
mumsalaris, hetgeen nog een vrij
jeugdige leeftijd genoemd mag wor
den; dit te vervroegen tot 40 jaar lijkt
mij ongewenscht.
Resnmeerende verzoekt spr.:
1. om in punt 2 te willen laten vee-
vallen de clausule over de terugwer
kende kracht;
Voorzitter. Er staat toch in het
prae-advies dat de grenzen gewijzigd
werden, terwijl over periodieke ver
hoogingen niet werd gesproken.
Pullens. Moet men voor deze be
trekking veearts zijn
Voorzitter. Ja.
v. d. Waerden. Ik ben het eens
met den heer Pullens wanneer dat
ndertijd zoo besproken is, maar dat
behoeft ons niet bezig te houden. Wij
hebben slechts te doen met een functio
naris die over een zekeren tijd aan zijn
maximum komt.
Er is geen bezwaar tegen het maxi
mum eerst over 20 jaar te laten be
reiken, daar dan de functionaris nog
betrekkelijk jong is.
De functie wordt toch wel goed
betaald, dat men altijd een goede
plaatsvervanger zal kunnen krijgen, al
behouden wij natuurlijk liever deze
wanneer hij goed voldoet.
Trouwens alle rijks ambtenaren
moeten zelf hun pensioen betalen. Ik
vind het jammer dat het argument
door B, en W. niet verder wordt
onderschreven, men had daarmee
vanaf het begin veel voorzichtiger
moeten zijn. Ik blijt bij mijn opvatting
dat we in geen geval terugwerkende
iracht mogen verleenen aan het besluit.
Verder vraagt spr. of alle gemeenten
uit den kring de bijdrage moeten
metalen.
De Voorzitter antwoordt dat dit het
geval is. want de kring heeft zelf ge
adviseerd om de zaak zoo te regelen.
De heer v d. Waerden meent niet
verder te mogen gaan dan het ver
goeden van de 8'/» pCt.
De Voorzitter antwoordt dat het
besluit toch altijd terugwerkende kracht
in zich siuit, daar het maximum over
16 jaar na zijn aanstelling bereikt moet
worden.
Weth. Smolders zegt dat er in het
college niet veel over de terugwer
kende kracht gesproken is. Bij spr.
heeft de bedoeling voorgezeten om
over de verloopen jaren geen ultkee-
ring meer te geven, maar toch wel de
terugwerkende kracht aan het besluit
te verleenen, zoodat de directeur dan
nu reeds een aanzienlijk grootere ver
hooging kreeg.
De heer v. d. Waerden kan zich
hiermee vereenigen.
Het vóorstel van B. en W. wordt
aangenomen met op één na algemeene
stemmen. Alleen de heer v. d. Waer
den stemt tegen.
2. de salarisregeling verder zoo te
laten, zoodat in 20 jaren het maximum
salaris bereikt wordt.
Voorzitter. Het meest treffende in
Uw betoog is wel dat U respect af
dwingt voor de door den raad geno
men besluiten als iemand ooit min
der respect hiervoor heeft gehad, dan
bent U het toch geweest.
Zooals in het prae-advies is ver
meld, zijn de grenzen indertijd door
een amandement-Roggeveen gewijzigd
en gebracht op f 3000 en f 5000. De
heer Roggeveen heeft later zelf ver
klaard niet bedoeld te hebben de ver
schillen in 2-jaarlijksche termijnen van
f200 te laten opklimmen. Zijn bedoe
ling was het om dit te doen met
sprongen van f400.
De berekening van den heer v. d.
Waerden is niet juist. Het komt n.l.
uit op een verhooging van f300.
v. d. Geld. Het argument dat B. en
W. naar voren brengen, heeft mij ver
wonderd. Ik vraag me afhebben B.
en W. daarvan de consequentie door
dacht. Het gaat toch niet op dat ieder
wiens gezin vermeerdert, daarom sa
larisverhooging moet hebben. Dan
zouden er bij veel menschen die heel
wat minder verdienen, vele moeilijk
heden aan kleven. Wanneer iemand
met een mindere betrekking zulk een
verzoek zou indienen, zou B. en W.
dan ook zoo handelen? Wij begeven
ons op een glibberig pad. Zijn B. en
W. van meening dat voor het uitge
trokken bedrag geen andere ambtenaar
zou kunnen worden verkregen.
Voorzitter. Het salaris moet geba
seerd worden op de capaciteit van
den man en op de door hem gemaakte
studies.
Het is voor hem een voorname
zaak, daar er veel betere aan
biedingen worden gedaan.
Maar indertijd was het de bedoeling
van den heer Roggeveen om het
maximum-salaris over 10 jaar te laten
bereiken, terwijl er door een vergis
sing toen toch 20 jaar van gemaakt
is. Was dit niet het geval, dan zouden
wij niet zijn ingegaan op het argu
ment van den heer Bos.
v. d. Geld. Wanneer uw verklaring
van de bedoeling van den heer Rog
geveen juist is, dan is de man werke
lijk tekort gedaan, maar het argument
is niet juist.
Pullens. Het argument acht ik on
juist. Daarom begrijp ik niet waarom
u met dit argument gekomen bent. Ik
was dan ook van meening dat ik op
dit verzoek niet kon ingaan. Ik had
liever gezien dat u het argument dat
u thans naar voren brengt ook in het
prae-advies had vermeld.
6. Voorstel inzake verlenging der
huurovereenkomst van het terrein
aan den Roestelberg met P. G. van
Eeuwijk.
(Zie prae-advies van B. en W. hier
omtrent elders in dit nummer opge
nomen,).
De Voorzitter licht nader toe dat
het geenszins de beoeling van B. en
W. is om den heer van Eeuwijk in
zijn plannen te bemoeilijken. Men wil
alleen de gemeente ten allen tijde de
beschikking over dat terrein laten
houden, om in geval de exploitatie
naar het oordeel van het gemeente
bestuur niet behoorlijk wordt ge
voerd, de handen vrij te hebben. Mar
cheert alles goed dan zal de huur stil
zwijgend van jaar tot jaar doorloo-
pen.. In het andere geval zal den heer
van Eeuwijk bij opzegging een rede
lijke vergoeding voor de gemaakte
kosten worden toegekend.
Pullens. Hoeveel zou deze vergoe
ding kunnen bedragen? Wie zal deze
vaststellen?
Voorzitter. Die zou door een com
missie van 3 personen geschat moe
ten worden. Ingeval het eens zoover
zou komen, dat de exploitatie niet
behoorlijk zou geschieden, dan zal er
gemakkelijk iemand te vinden zijn,
die deze wil overnemeni en zou er
voor de gemeente wat de schadever
goeding betreft, wel geen nadeel ont
staan.
Pullens. Als dej mogelijkheid be
staat dat de heer van Euwijk een
zeer hooge schadevergoeding kan
eischen, of van den anderen kant de
gemeente niet een dergelijk laag be
drag kan vaststellen, dat het voor den
heer van Euwijk een strop beteekent.
Daarom zou ik de regeling daarvan
in de overeenkomst vastleggen.
Voorzitter. Van een eisch Mijner
zijds kan geen sprake zijn, maar ook
is het geenszins onze bedoeling hem
eventueel onbillijk te behandelen. Het
is moeilijk zulks in een contract te
omschrijven, maar in de notulen zul
len we duidelijk de bedoeling van
den; Raad weergeven en ik zal het
hem persoonlijk ook mededeelen.
Eventueel zou hem een uittreksel uit
de notulen verstrekt kunnen worden,
waarnaar hij altijd zou kunnen ver
wijzen.
Vybrwiel. Moet het ontwerp van
hetgeen door hem geplaatst zal wor
den, ook niet door B. en W. van
Waalwijk worden goedgekeurd? Het
behoort daar eigenlijk onder de ge
meente Loon-op-Zand.
Voorzitter. Het behoort inderdaad
onder Loon-op-Zand, doch in de voor
waarden hebben we bepaald, dat B.
en W. het onderwerp moeten goed
keuren.
Het voorstel van B. en W. wordt
EIJER
45099
"K
De Echo van het Zuiden.
bit
Vive?.;;