„DE ECHO VAN HET ZUIDEN rm, Sirenen en Chocolade en Bonbons Comestibles. ASSORÏIUIEIITKISTEII firn Meüi Men. 1. H. MEETH Heden noleeren wil BESCHUIT de beste!!! VAN Tweede Blad. |IMER 79. ZATERDAG 4 OCTOBER 1930. 52e JAARGANG. tf )E WINKELWEEK IN HET ^GEMEEN EN DIE VAN UIALWIJK IN 't BIJZONDER. Terugblikkende op den tijd van vóór 1911, zou men kunnen «preken „van dien goeden ouden lijd". Terwijl er algemeen een jekere welstand keerschle, en „..gevestigde winkels!md die een vaste cliëntèle als kern voor Tb zaak te bedienen had, en er groote prijs ver.schillen op wereldmarkt vooi kwamen, éeen 't of geen enkel gevaar te treezen was en een ieder, al tiaar gelang van z'n werkkracht, ven zekeren toekomst tegemoet »ing. Plotseling viel in die rits ige zekerheid, als een hom het roote wereldgebeuren, dat alles in ten onderst boven keeren, al wat vast stond deed wan- kelen, velen deed neertuimelen, ommigen met verrassende prongen deed opwaarts stijgen, het economisch teven van een ider een groote omwenteling Srengeude en het rustige, ze- itre leven van den winkelier mietigende. Nadat de stroom I wereldschokkende gebeur- missen weer in z'n oude bed- was teruggekeerd, leek het invankelijk dat met den vrede, »k een groote opbloei van han en industrie was uitgestort, ftch deze schijnbare weelde was van korten duur en de strijd om het bestaan keerde tot lagen der bevolking terug, «in veel grooter mate dan wij roor den oorlog ooit hadden ge lend. En langzaam maar zeker, werd liet een ieder duidelijk, er andere Jevensverhoudin- waren ontstaan, en degene, üe niet wilde ondergaan, zich andere toestanden zouden «eten aanpassen; dat er voor mi gen zelfs een zware strijd «worden ontketend, om daad- irkelijk aan te toonen, dat ze Mie nieuwe, zich ontwikkelen- fe maatschappelijke verhoudin- |ffl niet geheel of gedeeltelijk «den blijken overbodig te zijn. Een dezer groepen was de Middenstander in 't algemeen, de winkelier in 't bijzonder. Het groot-kapitaal stichtte in I* groote stede.n verkoopspalei- die met lokkende etalages en 'Hiijnbaar goedkoopere prijzen, stedeling tot koopen lokte, ''vaste cliëntèle der winkeliers "fden her en derwaarts gedre in en menige, eertijds bloeiende ®k, werd opzij de gedrukt. He bescheiden winkelier zich Moeilijk aan nieuwe toesianden benende aanpassen, werd ge- 'Wdzaakt op zijn beurt, weer anders te probeeren, om de vers tot zich te trekken en het cadeaustelsel was ge- toren. Nog waren de kapitaal krachtige verkoophuizen met plaatselijk succes niet te- 'reden, in kleinere provincieste- werden filialen enz. opge- "cht; door plotselinge opkomst Jan de nieuwere vervoermid de- werd ook de plattelandsch- vlking naar deze verkoop- "ntra's gezogen, en wederom *erd de kleinere winkelier de tope. Toch is er d< laatste jaren erin een kleine verbetering te sPeuren. De Autobus heeft de 'trekkingskracht van het 'euwe wat verloren; de winkel- and doet allerwege z'n best op ^schillende manieren het ver-. °ren terrein te herwinnen, w in- sfs worden alom gemodeini- de bediening geperfectio- erd, de keuze der artikelen grooter gemaakt en door het or- ganiseeren van winkelweken, plaatselijke tentoonstellingen en anderszins, toont men het pu bliek aan, dat het koopen op kleinere plaatsen niet duurder, minder tijdroovend en gemakkelijker is, -dan dat men heen en weer moet reizen naar grootere piaatsen. Eenig succes is daarmede al in verschillende plaatsen be reikt, reden waarom de groo te huizen een nieuwe verkoops tactiek zijn gaan toepassen, n.l. door op het publiek een leger van ve rkoopsagei iten af te zen den, om bestellingen >p te ne men eu ze enkele dagèn later, even zoo goed als de kleine plaatselijke winkelier, franco aan huis te bezorgen. Ziedaar wederom een nieuw gevaar en wellicht niet 't klein ste voor den winkelier in het al gemeen, want - - dit mes snijdt van 2 kanten - - eenerzijds door den omzet der goederen te ver kleinen, waardoor de inkoops- vooi waarden slechter worden, en anderzijds dat daardoor de bes te, contant betalende koopers, den plaatselijken winkelier ont glippen, waardoor het zakenri- sico des te grooter wordt en elke plaalselijko. depressie door den winkelier in zijn geheel zal moe ten worden opgevangen. Bovenstaan Ie oorzaken heb ben er toe geleid, «lat de winke liers naar middelen hebben ge zocht, om een dam te kunnen o]«werpen tegen deze, voor hun h< drijf moordende concurrentie. Daar ook deze toestanden in Waalwijk sterk gevoeld worden, hebben de winkeliers alhier, hunne handen ineen geslagen, cm door het or ga niseeren van c en Winkelweek, het publiek te foonen, wal zij als plaatselijke winkeliers vermogen. Eendrachtige samenwerking is om zulk een week te doen sla gen, in de eerste plaats geboden en met genoegen kunnen wy constateeren, dat de deelname van dien aard is geworden, dat wij met hot volste vertrouwen de komende week tegemoet gaan, daar het niet kan uitblij ven. of onze verwachtingen zul len verre worden overtroffen, en deze krach! ig gepropagandeerde winkelweek zal een succes blij ken te zijn. Indien dit succes ook nog zou mogen voeren naar betére on derlinge verhoiulingen en betere organisatie dun gelooven wij, dat de Waalwijksche Winkel stand op v/eg is, om met God's zegen, hare haar toekomende plaats in de gemeenschap ook voor de toekomst veilig te stel- len. G. G. NIEUWKOOP. Voorz. Waalwijksche Winkeliersvereen. Waalwijk, 1 October 1930. DE WINKELWEEK EN HAAR PROPAGANDISTISCHE WAARDE. Nog slechts korten tijd en de winkelweek zal in Waalwijk zyn aangevangen. De eerste schrede op den zeer moeilijken weg naar het succes is gezet.. Weken van ernstige voorbe reiding, van intens werken zijn voorbijgegaan. leggen en wat moest worden ge daan om iederen winkelier te doen genieten van de voordeelen van een winkelweek. Separatisme moest voorkomen worden. Niet enkel 't centrum, niet enkele bevoorrechten moch ten de vruchten plukken van de groote reclame-actie. Iedere winkelier van Baard wijk, Waalwijk en Besoijen moest in de baten van deze groo te reclame-week kunnen deelen. Een etalagewedstrijd was uit den booze. Groepsgewijze, naar gelang hun branche, diende dan de etalages beoordeeld te wor den. VQpr elk vak een aparte be- oordeelingscommissie. Immers, een mooie en met smaak gevon den etalage van een meubelwin kel kan toch niet vergeleken worden met een even schitterend gebouwde etalage b.v. van een kruidenierswinkel? Neen, dergelijke, dure posten mochten op de Onkostenreke- ning van de Waalwijksche Win keliersvereniging niet voorko men. Het idee van de gratis-loterij leek haar aanlokkelijker en een uitgebreide pers- en reclame campagne heeft het publiek op de hoogte gebracht van de ma nier van loten en hetgeen verder in Waalwijk gedurende de Win kelweek te doen en te koop zal zijn. Met die groote pers- en recla me-campagne werd uit propa gandistisch oogpunt het doel reeds bereikt. Waalwijk en zijn winkelstand worden genoemd in elk gezin, zij vormen het gesprek van den dag in elke gemeente van de Langstraat. De actie wekt groote belang stelling en in de volgende week zullen de Waalwijksche winke liers toonen, dat Waalwijk zijn naam als centrumplaats der Langstraat volkomen waardig is. De schitterende etalages, de rijke voorraden, de goede kwa liteit der waren en redelijke prij zen zullen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op den vreemdeling en de koop lust zal worden aangemoedigd. En Wat is het gevolg van deze groote propagandische bev/eging voor de winkeliers zelve? Zij gaan hun belang begrijpen. Gretig hebben zij de gelegenheid tot reclame maken, de kans om hun cmzet te vergrooten, aange grepen. De deelname werd over weldigend. Meer dan 70 groote en kleine winkeliers hebben alle principieele bezwaren van zich afgezet en ingezien, dat door een drachtig samenwerken en stel selmatig werken voor het groote doel „verbetering onzer positie", den weg naar succes werd vrij gemaakt. Laat echter de Winkelweek niet doel, doch slechts een mid del tot het doel zijn. Nog vele klippen zijn te omzeilen. Winkeliers vereenigt U en strijdt mede tot verbetering van Uwe positie en vooruitgang van Waalwijk. E. VERDURMEN. Secr. Waalwijksche Winkeliersvereen. Geen middel heeft de jonge .Waalwijksche Winkeliersver eniging" onbeproefd galaten om het slagen der Winkelweek te bevorderen. Groote moeilijkheden deden z;ich voor. Hoe zouden zij 't aan- DE WINKELIER TEN PLATTENLANDE. (Ingezonden). Wie tegenwoordig de oogen richt op den winkelier in de klei ne plaatsen van ons dierbaar vaderland, zal het zeker niet ontgaan zijn, dat de stryd, die door hen voor het bestaan van hun zaak gestreden wordt, er een is van een dubbel karakter. Daar de W.W.V. thans een winkelweek georganiseerd heeft en de bladen zoo'n ijverige actie voeren tijdens onze winkelweek, verheugt het mij enkele beschou wingen te kunnen geven, om trent de winkeliers ten platten lande ofwel de dorpswinkeliers. Onze winkeliers moeten vech ten niet alleen tegen de concur rentie in eigen omgeving, maai ook tegen de groote winkeliers en combinaties uit dicht nabij zijnde steden zooals Den Bosch en Tilburg. En de winkelier, die steeds naar twee kanten waakzaam moet zyn, is, wanneer hy on danks deze dubbele moeilijkheid slaagt, des te meer bewonderen. Wij bezien dan verder den winkelier ten plattenlande van voorheen en thans, en wat er tegenwoordig alzoo moet worden gedaan, om minstens de zaak te laten blijven, wat zy ook vroe ger is geweest, beter nog ze op hooger en beter peil te brengen. Daartoe is noodig dat wij be ginnen met een beschouwing over datgene, wat geen enkele winkelier kan missen, n.l. af nemers, dus koopers. Wat toch is het verschil tus- schen een kooper van vroeger en dien van heden. Vroeger had een winkelier een register met cliën ten, waarop hij staat kon ma ken, tegenwoordig is dat niet meer zoo het geval. Niet dat die menschen bij hen niet evengoed terecht kunnen als vroeger. Neen, wij zullen juist het tegenovergestelde aan nemen. Indien de winkelier zijn tijd begrypt, heeft hij er terdege voor gezorgd, dat zijn sorteering beter is geworden. Met zijn concurrenten is de verhouding hetzelfde gebleven. Ook de bediening is even cor rect als vroeger. Neen, neen, duizendmaal neen, het zijn veranderde tijds omstandigheden die maken, dat een register met bepaalde vaste afnemers bij den winkelier heel klein is, ja zelfs tot onmogelijk heden behoort. Vroeger wist een winkelier wat zijn klanten in het voor- en najaar noodig hadden. De ma- nufacturier leverde in het voor jaar katoenen en in het najaar wollen goederen, en zoo ging het in alle andere vakken. Dit alles is tegenwoordig niet meer zoo. Een van de voornaam ste redenen daarvan is gelegen in het moderne vervoermiddel. De kleinste plaats heeft im mers autobussen, tram, enz., die hen brengt naar de stad en vroe ger ging dat te voet! Tegenwoordig is dit heel an ders, men stapt voor zijn deur in de comfortabele bus en komt rustig, waar men wezen moet. Daardoor komt het, dat het publiek, alvorens bij den dorps winkelier een en ander te koo pen, eerst in de stad gaat zien, wat daar alzoo in de etalages te zien is. En het spreekwoord zegt nog wel eens: van kijkers komen koopers, of indien dit niet gebeurt, dan komen ze zoo terug, dat het voor onze winke liers ondoenlijk is geworden zijn klant te bevredigen. Hier hebben wij dus één van de factoren waarmede door den plattelandswinkelier wel terde ge rekening moet worden ge houden. Hij moet er dan ook steeds op uit zijn om aan plaatsgênooten en de naaste omgeving kenbaar te maken, dat zijn zaak bestaat, dat bij hem elk gewenscht arti kel voorradig is, dat zijn prijs laag is en dat men mede door in de plaats te koopen, het reisgeld bespaart. Adverteeren in plaatselijke bladen is voor eiken winkelier gewenscht en noodzakelijk. Een goed gestelde advertentie zal er zeer toé bijdragen dit alles te vergemakkelijken. Het publiek mag als het ware geen tijd worden gelaten de ge dachten van zijn zaak af te laten leiden. En wanneer hij het publiek binnen heeft gelokt, dan koml vanzelf zijn zaak aan de beurt om behandeld te worden. Want elke reclame naar bui ten gemaakt is doelloos, wan neer de zaak zelf een afschrik wekkend voorbeeld is! In dit opzicht gelden voor hem dezelfde punten als voor den stadswinkelier. Zorg dus daar om, dat de etalage en winkel een voorbeeld van netheid zijn. Rommel is het eerste wat een mensch tegen staat, alleen op de markt is het tegenovergestelde, hoe rommeliger het de markt koopman er neersmyt, des te meer kans heeft hij te verkoo- pen. Maar wat de plattelandswin kelier mist: „de belangstelling" van het publiek. Er moet dan aan elke zaak een aantrekkings kracht zitten. De passage is veel geringer dan in de stad, dus het weinige publiek zal veel gauwer uitgekeken zijn. De etalage eens door een eta leur te laten verzorgen, is een begin naar verbetering. Het ai of niet dikwijls veranderen der etalage is hierdoor voor hen een zeer groot probleem geworden. Dat de etalage zelfs in de klein ste plaats van groot belang is, bewijst het succes der talrijke winkelweken, juist in deze plaat sen. Wie had voorheen gedacht aan een moderne etalage, op een plaats van enkele duizenden in woners? Zeker niemand. En daarom, winkeliers van Waalwijk, het bewijs is geleverd, begrijpt uw tijd en grijpt de kan sen die hierin gelegen zijn. Voltooi uw eigen kennis van etaleeren of neemt lessen, als ook in lakschrift. Want een eta lage zonder de artikelen te „prij zen" is geen etalage, maar is ge lijk te stellen met een liefdadig heidstentoonstelling. Speurder zou u willen advi- seeren, neem inlichtingen by onzen plaatselijken, reizenden etaleur, hij zal u van voorlich ting dienen. Speurder vernam dat eerst daags een cursus gegeven zal worden in etalage en plakkaat schilderkunst, wat van veel be lang voor onze winkeliers zal kunnen zijn. De winkeliers doen derhalve goed, deze week hun uiterste best te doen om hun etalage zoo aantrekkelijk moge lijk te maken. Nog een paar aanwijzingen, welke van belang zijn en welke, ik al eenigszins had aangegeven, zal ik nog even aanhalen. De winkeliers zorgen: le. voor goede verlichting; 2e. alle geëtaleerde artikelen te prijzen; 3e. de etalage niet te overla den. Speurder zal tijdens de win kelweek eens een rondwande ling maken, om later zijn in drukken hierover te laten hoo- ren. W.W.V. maakt een reuzen reclame, hé! Overal waar speurder komt, hoort hij de pakkende reclame spreuk: Wat gaat er in Waalwijk ge beuren? Wat beteekent W.W.W.? Zelfs de kinderen roepen lui de: „Winkelweek te Waalwijk". Goed zoo jongens en meisjes, ga zoo voort, en het kan niet an ders of de W.W.W. heeft onge kend succes. SPEURDER ADVERTENTIEN. van Suchard, Driessen, Droste en van Houten. Zalm - Kreeften - Sardines. Eau de Cologne Boldoot4711 en Johanna Maria Farina. GegenUberdem Juhlichsplatz Zie«t onze mooie sorteering van eerste klas huizen. MARKT WAALWIJK. Opgericht 1880. BEZICHTIGD HEDEN ONZE ETALAGE. TAILLEUR SI'- Wie gaat tusschen 4 en 11 October naar Waalwijk zijn inköopen doen Ieder die prijs stelt op prima waar, lage prijzen en ruime keuze. Waarom koopt U die week in Waalwijk Omdat voor iederen gulden besteed, een GRATIS LOT ver strekt wordt, waarvoor prachtige prijzen beschikbaar zijn gesteld. Waar gaat U Uwe inkoopen doen? bij G ROOTESTR AAT 241. Het aangewezen adres voor 8as- an Electr. Lampen, Kronen 8n Zijden KappenGas-, Electr. en Kolenhaarden, Kachels, For nuizen, Comforen en Radiators. Diverss STOFZUIGERS als Electrolux, Ocomobiel en Factotum, Complete Bad- en Waschtafel- installaties. Ook uw Lood-, Zink en Mastiekwerk, Gas, Water en Electr. installaties worden zoo spoedig mogelijk vak kundig uitgevoerd. Beleefd aanbevelend. Zephir Wol 60 cent per 50 Gram Baby Wol 60 50 Shetland Wol 110 100 Mantel Wol 50 50 Lama Wol 50 50 Mitros Wol 60 50 Golfwol 140 100 Sphinxe Wol 90 100 Wol met Zijde 50 50 Arcadia Wol 45 50 Diamand Wol 50 50 jeagerwol 68 100 Jeagerwol 110 100 Jeagerwol 125 100 Victoria Wol 110 „100 Blokwol 1,10 100 Andalusia Wol 25 25 jumperwol 78 100 Purple Heather Wol 80 cent per 50 Gram Koordwol 175 125 Koordwol gem. 185 125 Bandy Sportwol 150 100 Sportwol 110 „100 Sportwol non motto 100 cent per 100 Gram Davoswol (alle kleuren) 98 cent per 100 Gram Astrakan Wol (alle kleuren) 33 cent per bol Florence Wol 6 cent per bol Kelim Wol 20 ct. p. streng. VRAAGT van FESTEN en U ontvangt 'nkel wee. amm Lil»,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1930 | | pagina 19