R. K. M-luiÉirtr. Marktberichten. H. de Bont-v. Huiten GEVRAAGD Te koop Mooie Zilverkast, I e n n is 'not ft fl r- k ir<< e 40 menschen aari griep overleden: De epidemie heeft zich over geheel Spanje uitgebreid, zoodat het totaal aantal slachtoffers waarschijnlijk nog zal stij gen. In de lersche stad Cork heeft de griepepidemie een zoodanigen omvang, dat alle scholen, bioscopén en andere openbare gebouwen moesten worden gesloten. Te Londen zijn 242 menschen aan griep gestorven, hetgeen 96 meer is dan in de vorige week. Vonnis bevestigd. Het gerechtshof wees in hooger be roep vonnis tegen W. B., visscher te Qorinchem. Verdachte werd door de Rb. te 'j Bosch veroordeeld tot 3 maanden gev. straf ter zake: dat hij op 29 April 1930 te Wou- drictiem heeft weggenomen me! behulp van een vaartuig, een hoeveelheid paling, eigendom van T. Wijnbelt. D. 8visscher, Gorinchem. geheel alsboven. De vonnissen werden geheel bekrach- tigd. Mo met vijf personen Ie water. Dezer dagen was de heer A. Koning uit Haulerwijk (Fr.) met vrouw en kind en een paar buren (man en vrouw) per luxe auto op weg naar Groningen. Ter hoogte van het café Reintjes te Zevenhuizen slipte de auto tengevolge van de gladheid van den weg, met het gevolg, dat h^ tusschen de boomen door gleed en in het Hoofddiep stortte. Het ongeluk werd dadelijk opgemerkt door enkele om wonenden, die zich te water begaven en met moeite er in slaagden, alle inzittenden te redden. Zij werden door hun redders van droge kleeren voor. zien. De auto zit bijna geheel onder water. Aan voortzetting van de reis kon niet worden gedacht. De doodslag te Lierop. Overeenkomstig den eisch van den Olcier van justitie, sprak de Roer- mondsche Rechtbank gisteren den 28- jarigf.n landbouwersknecht M T, uit Neerbosch bij Nijmegen, viij van de tem ten laste gelegde mishandeling, die den dood van zijn oom C. van der Heijden te Lierop ten gevolge had. Vliegramp bij Pymouth. Op de reede van Pymouth heeft zich een ontzettend ongeluk afgespeeld waarbij negen personen om het leven zijn gekomen, terwijl drie anderen zwaar gewond werden. Terwijl een groot watervliegtuig, dat met 13 personen, o.w. eenige off eie ren, was bemand na het verrichten van manoeuvres naar de landingshaven in de P y mouth Sound terugkeerde, zag men van de schepen en van de kade af, hoe het toestel eensklaps omlaag schoot en, met den kop naar beneden in het water stortte. Onmid dellijk daarop volgde een hevige ontploffing, waarvan het geluld vele KM. ver werd gehoord. Een oogenblik bleef het gevaarte nog drijven, om dan In de diepte te verdwijnen.. Het toestel bevond zich nog slechis op 170 M atstand van de haven, toen bel ongeluk gebeurde. Daar het water vrijwel geen simpel vertoonde en bijna op 'n glazen oppervlak geleek, neemt men aan, dat de piloot door de weerspiegeling van de zon op het water misleid, niet precies heeft kunnen bepalen, hoe hoog hij zich nog boven bet wateroppervlak bevond. Op het oogenbiik van de ramp bevond het vliegtuig zich reeds met afgezette motoren in glijvlucht. Volgens nadere berichten trachtte de piloot op het laatste oogenblik nog zijn koers te wijzigen, ten einde een botsing met een klein vaartuigje te voorkomen. Hierbij raakte een vleugel het water, waardoor bet vliegtuig omsloeg. Nog een gasverstikking. De N. T. C. meldt: Een tragisch ongeluk heeft zich Za terdag te Antwerpen voorgedaan ten huize van de vroeger te Tilburg wo nende familie Louis Kleijsen—Mandos, hie daar een zaak drijft. Zaterdagmorgen kreeg de bezorger va« 't brood, die altijd des morgens hotot geen gehoor. Toen men later op den dag merkte, dat de winkel niet jeopend werd, verwittigde men de po- litie, die de woning binnendrong. Men 'ond er den heer 1^1. en zijn 23-jarigen zoon bewusteloos te bed, terwijl een er6e gaslucht in de woning hin<*. Van jjfn gascomfoor was de slang losgeraakt. Tevergeefs heeft men getracht de ie- vtnsgeesten op te wekken. Vader en zo°n bleken te zijn overleden. De echtgenooie van den heer KI., d'e bij familie te Tilburg vertoefde, werd van de droeve gebeurtenis in hennis gesteld. Auto—Botsing. Onder Rijen (N.-Br.) stond de auto Tat> den heer v. H., uit Tilburg, voor aen café aan den rijksweg, toen een 'u*e auto van den Jieer K., uitGorin- cbem, uit Tilburg k«m«nde. in volle Grootestraat Telefoon 109. HET ADRES voor de 43625 BETERE HEERENKLEED ING. vaart op den stilstaanden auto reed. Van beide wagens bleef zoo goed als niets heel. De heer K. brak een pols, terwijl zijn medepassagier meerdere bloedende wonden aan het gezicht be kwam. Voor beiden moest geneeskunr dige bijstand ingeroepen worden. VERVOLG PRO VIN (JLAAL NIEUWS. Ijsbaan. Naar wij nader vernemen zal de Waalwijksche Ijsbaan reeds heden middag om 2'/jUur geopend worden. De baan is in prachtige conditie. Cabaret—avond. Hedenavond zal in de zaal van den heer P. van Daeien in de St. Antonius- straat een Cabaret—avond gehouden worden ten bate der vereeniging „Trouw aan Orarje". Daaraan ver kenen hun medewerking het dubbel mannenkwartet „Zang en Vriendschap", twee kwartetten van „St. Crispijn" en het humoristisch kwartet „Musica". Na sfl top is er Bal. Wanneer men de medewerkenden kent en het programma wat opgevoerd wordt, is er geen twijfel of 't zal druk loopen vanavond. Schoenen—export naar Zuid—Afrika. Op het bureau der Kamer van Koophandel alhier is een collectie van 14 paar schoenen g-ëxposeerd zooals die gangbaar zijn in Zuid Afrika. Schoenfabrikanten die belangstellen in deze aangelegenheid, kunnen zich op genoemd bureau vervoegen waar hun tevens nadere inlichtingen hier omtrent verstrekt worden. VERGADERING KAMER VAN KOOPHANDEL. Op Vrijdag 6 dezer werd door de Kamer van Koophandel voor de Lang-, straat te Waalwijk, de algemeene ver gadering gehouden, die oorspronke- j lijk tegen 5 dezer was uitgeschreven. De voorzitter, de heer G. N. van Loon, sprak zijn beste wenschen uit voor het welzijn der leden en hun ge zin in 1931. Hij verwelkomde bijzon derlijk den heer Vesters, die voor het eerst na een vrij langdurige ongesteld heid weer ter vergadering kon komen, i Terwijl wij nog steeds, zoo zegt de voorzitter, den heer Timmermans in onze vergaderingen moeten missen, moet ik tevens melding maken van een ongesteldheid waaraan de secre taris onzer Kamer reeds geruimen tijd lijdende is. Ik hoop dat zijn herstel spoedig goeden voortgang zal maken, op de eerste plaats -voor zijn eigen wel zijn en dat van zijn gezin, maar tevens ook in het belang onzer Kamer van Koophandel. Gij allen toch kent de ga ven die de heer van Liempt bezit en zijn kennis van toestanden die hem voor het secretariaat dezer Kamer bij zonder geschikt doen zijn. Zijn afwezigheid wordt als een leemte gevoeld, en ik hoop, ook om re denen van eigenbelang dat wij weer binnen niet te langen tijd over de volle medewerking van den secretaris zul len kunnen beschikken. 1 De Voorzitter hield daarna de vol gende Nieuwjiaarsrede REDE, uitgesproken door den heer G. N. van Loon, Voor zitter der Kamer van Koop handel en Fabrieken voor de Langstraat te Waalwijk in de Vergadering der Kamer op 6 Februari 1931. I. In vergelijking met den algemee- nen economischen toestand van ons land was de positie van handel en nijverheid in het district onzer Ka mer vrij gunstig in de eerste helft van 1930. Daarna traden malaise-verschijnse- len op, die in de latere maanden van het jaar ernstige vormen aannamen. Ofschoon aan den land- en tuin bouw de crisis volstrekt niet onge merkt voorbijging, waren de gevolgen minder catastrophaal dan in vele an dere deelen des lands, omdat de land bouw in ons district in hoofdzaak als gemengd bedrijf wordt gevoerd. Het heeft er allen schijn van, dat door de economische en finantieele ontwrichting van meerdere Europee- sche landen en van groote gebieden buiten ons werelddeel, als direct of indirect gevolg van den reeds gerui men tijd verstreken wereldoorlog, de opbloei en de welvaart van de overige landen, wier positie schijnbaar onge- DRAISI+IAvanVALKEMBURC e- A -iLEVERTRy LEEUWARDEN schokt is, nqg steedsernstig wordt belemmerd. De opleving in zaken, die in de ja ren 1927-'29 in ons land viel waar te nemen, heeft plaats gemaakt voor 'n proces van afbrokkeling en achter uitgang. De opbrengst der Rijksmiddelen vertoonde in 1930 een geringe daling. In 1931 zullen echter de gedaalde win sten der ondernemingen in Nederland en in de Koloniën in versterkte mate hun invloed op de opbrengst der be lastingen doen gelden. De algemeene toestand is dus aan merkelijk slechter dan een jaar gele den en men is ten slotte ook in ons land weer van een crisis-toestand gaan spreken. Afgezien van den factor conjunc tuur, die bij elke economische depres sie natuurlijk een belangrijke rol speelt, schijnt men nu ook met een element van meer positieven aard re kening te moeten houden. Het even wicht tusschen koopkracht en pro ductie is blijkbaar over de geheele wereld gestoord. De pogingen, in sommige landen aangewend om de koopkracht kunst matig op te voeren of de uitgaven te forceeren, hebben niet beantwoord aan de verwachtingen, die men daar van voor het bedrijfsleven koesterde. De oplossing schijnt in algemeenen zin te moeten worden gezocht in het goedkooper maken der producten ten einde deze onder het bereik van een zoo groot mogelijke koopersschare te brengen. Dit punt is ook van groot belang voor den export, vooral naar overzee. Hoe men overigens over deze kwes tie ook moge denken, zoo is de prac- tische consequenties v. den crisis, dat naar reeds duidelijk valt waar te ne men, elk land voor zich aanstuurt op verlaging der productiekosten, ten einde den strijd op de internationale markt te kunnen voeren. Daarbij maken vele landen een steeds krachtiger gebruik van het wapen der invoerbelemmering en van de kunstmatige bevordering van den uitvoer van eindproducten. Er is nog niet de geringste kentering in deze voor ons land nadeelige politiek te bespeuren. Nederland houdt kramp achtig vast aan dit punt „verkregen rechten" en is slechts bereid eventu- eele concessies zoo duur mogelijk te verkoopen. Men vleie zich niet met de hoop, dat deze kwaal zich zelf zoo spoedig zal genezen. Meerdere landen weten met die politiek tastbare voordeelen te behalen en de werkelijkheid in de internationale politiek is nu eenmaal, dat niet het welzijn van het algemeen tot richtsnoer wordt genomen, doch het directe belang van het eigen land. Hoe betreurenswaardig ook, zoo behoeft het niet al te zeer te verwon deren, dat ondanks de meesterlijke leiding en de niet genoeg te waardee- ren krachtsinspanning van den Ne- derlandschen Voorzitter der Econo mische Volkenbondsconferentie te Ge- nève, geen resultaat wordt bereikt. De vrijwel overal bestaande relatie ve overproductie bemoeilijkt de po gingen tot tempering van den tarie ven-oorlog. En het is vooral niet te verwachten, dat deze pogingen suc ces zullen hebben, zoolang er nog lan den zijn, die bereid zijn als slachtof fers te fungeeren. In 1930 werden in tal van landen nieuwe invoerrechten geheven of be staande verhoogd, waardoor de ex port van industrie- en landbouwpro ducten ook uit ons district in hooge mate werd bemoeilijkt en ten deele vernietigd. In verband met den bovengeschet- sten toestand wordt ook in Nederland het vraagstuk der productiekosten van acute beteekenis. Het gaat overigens niet aan om eenerzijds tal van sociale lasten en re gelingen op te leggen en anderzijds toe te laten, dat het land wordt over stroomd met buitenlandsche fabrika ten, die onder lagere productiekosten zijn gemaakt. Men onderschat de krachtsinspan ning, die van den Nederlandschen on dernemer gevergd wordt om bij de bestaande verhoudingen de concur rentie in binnen- en buitenland te voeren. Ook is de vraag van belang of de openbare lichamen, het Rijk en voor al de Gemeenten zullet} kunnen door gaan een zoo groot gedeelte van de opbrengst der ondernemingen in den vorm van belastingen tbt zich te trek ken als in het laatste decennium het geval was. Alvorens den toestand der verschil lende bronnen van welvaart in het district onzer Kamer te bespreken, wil ik Uwe aandacht vragen voor en kele gebeurtenissen en feiten uit de geschiedenis van ons district over het afgeloopen jaar. Ten aanzien van de verkeersmidde len valt te vermelden, dat de A.T.O.- autobusdiensten Waalwijk Kaats heuvel Dongen Gilze zijn uitge breid in verband met het toenemena gebruik, dat van deze diensten wordt gemaakt. De dienst van dezelfde on derneming Dongen 's-Gravemoer Waspik Raamsdonk Geer- truidenberg werd in verband met de slechte exploitatie-uitkomsten opge heven, terwijl op andere trajecten het aantal diensten werd ingekrompen. Dit is wel zeer te betreuren. Aan uitbreiding van spoorwegdiensten in ons district of aanleg van nieuwe lij nen valt bij de plaats, die het motor voertuig zich in het verkeer heetv weten te veroveren, niet te denken. Niettemin zijn verschillende gebieds- deelen nog steeds van behoorlijke ver keersmiddelen verstoken en blijf ik 't daarom een taak achten voor de over heid om het initiatief te nemen tot 't instellen van autobusdiensten en hei steunen van de exploitatie daarvan om daardoor de economische ontwik keling van de geisoleerde deelen van het district mogelijk te maken. Naar mijne meening heeft het platteland aanspraak op overheidssteun om door goede verkeerswegen en verkeersmid delen te worden ontsloten en te woi- den opgenomen in het algemeen ver keer. Het vorig jaar is door den Vice- Voorzitter reeds gewezen op den on voldoenden toestand van de wegen in het grootste deel dan het Land van Altena. Wat betreft den hoofdver keersweg door de Langstraat mag met voldoening worden geconstateerd dat de gedeelten, die bij de provincie in onderhoud zijn, geleidelijk worden verbeterd. Een groot gedeelte van den weg is echter in beheer bij de ver schillende gemeenten, die naar mijne meening niet voldoende doordrongen zijn van het nut van goede verkeers wegen voor de economische ontwik keling. Met voldoening valt te ver melden, dat enkele gemeenten beslui ten hebben genomen tot het beschik baar stellen van niet onaanzienlijke bedragen voor verbetering van den Langstraatschen weg. Wil deze ech ter aan behoorlijke eischen voldoen, dan zullen radicale maatregelen moe ten worden genomen tot het verwij deren van hinderlijke en gevaarlijke bochtige spoorwegovergangen, tal van wegversmallingen en gevaarlijke bochten. Op het Rijkswegenplan is thans geplaatst het bouwen van een voetbrug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk. Temeer behoort daarom aandacht te worden geschonken aan den weg door de LangstfaSt, die het verkeer van de dicht bevolkte streek naar dezen nieuwen verkeersschakel met Rotterdam en de Hollandsche provinciën moet leiden. Ik ben er van overtuigd, dat gij mij zult toegeven, dat ook in dit verband verbetering van de wegen in de Langstraat drin gend noodzakelijk is. Voor de verbetering van de wegen in het Land van Heusden en Altena is een actie ingezet om te verkrijgen, dat een moderne verkeersweg tol stand komt, die Rotterdam, via Dordrecht over Kop van 't Land, dwars door het Land van Altena via Heusden en de Langstraat, verbindt met 's-Bosch en Oostelijk Noord-Bra bant. Reeds vroeger is door onze Ka mer verzocht dezen weg op het Rijks wegenplan te brengen. Aan de actie wordt thans deelgenomen behalve door onze Kamer, door die van 's-Her- togenbosch en Dordrecht, de besturen van beide genoemde gemeenten, ge meenten en waterschappen in de streek. Het autobusvraagstuk in genoem de streek, waarop het vorig jaar uit voerig werd gewezen, is nog steeds niet bevredigend opgelost. De nood zakelijke verbinding van Gorinchem met Waalwijk, aansluitend op de autobusverbindingen naar het Zuiden, waarvan het bestaanrecht reeds werd bewezen, doch die moest worden op geheven in verband met concessies aan ondernemingen voor andere tra jecten in het Land van Heusden en Altena, kwam nog niet opnieuw tot stand. De verbetering van den weg Waal wijkTilburg werd in het afgeloopen jaar voortgezet. In den loop van het aangevangen jaar zal deze verbete ring geheel worden voltooid. Het door onze Kamer genomen ini tiatief tot een actie voor het afsluiten \an het Oude Maasje, blijkt de in stemming te hebben van de gemeente en waterschapsbesturen in de streek. Door Oud-Minister Ir. Bongaerts werd op ons verzoek over deze afsluiting in de maand Juli te Waspik een open bare voordracht gehouden, by welke gelegenheid duidelijk de belangstel ling voor deze actie tot uitdrukking kwam. Zoodra het definitieve bestuur van het Waterschap „Zuiderafwate ringskanaal" zal zijn benoemd, zal in samenwerking met dit orgaan de ac- tië worden voortgezet. Ook dit jaar is bij de behandeling v. de Waterstaats- begrooting in de Tweede Kamer, thans door den heer Bongaerts, een krachtig pleidooi gehouden voor de noodzakelijkheid van de verbetering van de Waterstaatstoestanden in het Westelijk deel van ons district door afsluiting van de Donge en het Oude Maasje. Het treurige van dezen toestand is opnieuw duidelijk gebleken, nu in dit winterseizoen de Langstraatsche polders reeds driemaal zijn geinun- deerd met alle daaraan verbonden na deelige gevolgen, als verbreking van de verbinding met het Land van Al- 1 tena en ernstig waterbezwaar van de op de buitenpolders lossende binnen- polders. De gemeente Raamsdonk werd evenals in 1928 door overstroo ming geteisterd. Zoolang de open monding van Donge en Oude Maasje niet wordt gesloten, zullen overstroo mingen niet uitblijven en de ontwik keling van goede land- en tjiinbouw- cultures belemmerd blijven. De verbetering van den waterstaats toestand in de Langstraatsche bin- nenpolders in het Westelijk deel van het district, waartoe uitzicht werd geopend door de oprichting van het Waterschap „Het Zuiderafwaterings- kanaal", laat nog steeds op zich wach ten door de vertraging in de goedkeu ring van het waterschapsreglement, terwijl de bemaling door het Rijks stoomgemaal bij Keizersveer nog steeds onvoldoende blijft. Ook over de onvoldoende bemaling van het poldergebied ten Noorden van den Maasmond door de Rijksbe malingen wordt opnieuw en met recht «eklaagd en was met name de bema ling van het Noorderafwateringska naal door het Rijksgemaal onvoldoen de. De laag gelegen landerijen waren door den ongunstigen waterstaatstoe stand bij de gedaalde landpachten bij na niet te verhuren en brachten som mige perceelen minder op dan aan grond- eu polderlasten moest worden betaald. Door den onderlingen wed ijver van de verschillende waterschap pen om door bemalingen water kwijt te raken ten laste van lager gelegen polders, zijn onhoudbare toestanden in het leven geroepen. Het is onbegrijpelijk, dat bij den drang, die op de Regeering wordt uit geoefend om den landbouw in deze moeilijke tijden te steunen, de Rijks waterstaat maar steeds het eenmaal ingenomen standpunt ten aanzien van de bemalingen, zoowel ten Zuiden als ten Noorden van den Maasmond, blijft handhaven, ondanks de enorme scha de, die aan de landerijen door de on voldoende bemaling wordt toege bracht. Met de geringe kosten, die een ruimere bemaling met zich zouden brengen, zou niet alleen ruimere werkgelegenheid worden gegeven op de thans goeddeels verdronken lan derijen, doch zou een einde worden gemaakt aan andere zeer ongewensch- te toestanden. (Daarna behandelt de Voorzitter de verschillende industrieën; welke be schouwingen wij in ons volgend num mer opnemen). De heer van Dongen, Raamsdonks- veer maakte zich tot tolk der verga dering en wenschte ook namens haar den secretaris een spoedig herstel toe. De heer Smits Dongen, voorzitter van het grootbedrijf dankte den voor zitter voor de gehouden rede en spreekt zijn instemming uit met de gegeven uiteenzetting, waarna de ver gadering waarvan verslag volgt, werd voortgezet. Waalwijk, 6 Febr. 1931. Eieren 6— 7 ct. AD VERTEN lie*. tegen 1 Mef a.s, EEN FLINKE Wasch buitenshuis. 45863 Zich te vervoegen Grootestr. 108. Waalwijk. matras, lampen, pendule met kandelabers Adres: GROOTESTRAAT 134. 1, 3 it 1- I- I» Varkens f 8 -f 12 Hl

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1931 | | pagina 11