Met Dankzegging aankomend Meisje, ïeielonisch aangesloten 223 Nel Dienstmeisje. Winkelhuis J. ELEKAN, ♦i Onze hampekappen verkoop voort. HET ZUIDEN A. MULDERS-S ARS Bouuimalerfalenhafldel j. t VAN HAARLEM. Opening Ledermagaciin. een Magazijn in Zoolleder, HET SERUIEZEflHUIS A. OUDKERK. idverleerl io dil blad. Notaris VAN HAM K Rolluiken, Markiezen en Zonneschermen voor het talrijke bezoek aan onze tentoonstelling, dat de vroegere overtuiging in U bevestigd zal hebben, nergens groot ere sorteering, b ill ijker e prijzen! en coulantere bediening te kunnen aantreffen, bevelen wij ons ten zeerste aan. B. VAN NOORT, Gevraagd Te Huur Notaris Sckreurs verkoopen 26 koopen rogge 12 koopen haver. Notaris VAN HAM 4. P C. Reothaert Tilburg 38. De prijs is ontegenzeggelijk het laagst. De kleuren zijn gegarandeerd vast opzittend. VAN ONZE LAMPEKAPPEN HOUDEN WIJ BESLIST DEN ALLEENVERKOOP. Ruime sorteering. - De laagste prijzen. STATIONSSTRAAT 95 - WAALWIJK. Telefoon 141. Wederverkoopers rabat. HEEFT GEOPEND REPARATIE-CROUPONS in uitgebreide assortimenten. Tevens Croupons, Nekken en Liezen voor de Schoenfabricatie. MARKS-MEEUWSEN J. H. SCH0LT, Haven, WAALWIJK. Trouwkaarten of Trouwbrieven Gevraagd onder nummer Aanbesteding. aanbesteed Schaarverkooping te Prunen. Burgerwoonhuis Bezoekt onze Toonkamers. FOTO-ATELIER nm. een concert aan te bieden op de Vischmarkt. De processie Heusden Kevelaer zal van hier vertrekken op Zondag 16 Augustus e.k. INGEZONDEN STUKKEN. Buiten verantwoordelijkheid der Red HET VRAAGSTUK: DE BESTRIJDING DER MANNELIJKE WERKELOOSHEID EN DE VROUWELIJKE ARBEID IN DE FABRIEK. 4e Hoofdstuk. 3e Deel. Ik beschouw het Schoenmakersvak als „een kunst"-vak. Doch in de kunst wordt „aardig wat" geknoeid, en daarom is het een kunst om het ver trouwen bij het publiek en bij den handel op te wekken en de werkver ruiming te bevorderen op bevorder lijke en degelijke gronden. Juist in het overhaastige, en het idee van „alleenrecht" zit een groote fout, zoowel als in gebrek aan orga nisatorisch verband; daardoor komt de Commissie niét veel verder. In de Commissie is de industrie, (je handel, het onderwijs, eenzijdig vertegenwoordigd, daarbij is het „bankwezen" vergeten, de arbeiders zijn er als werknemers volgens hun belangen te gering vertegenwoordigd; méér zal ik omtrent de samenstelling thans niet schrijven. Omdat het is één Commissie, bestaande uit men- schen die naast hun „eigen zaak" zich disponibel stellen, een wel „met prij- zenswaardigen ijver", om de belan gen der industrie te behartigen. Dat eischt „waardeering" en mocht ik omtrent punten met hun van inzicht verschillen, dan behouden zij toch mijnerzijds de eer van vooruitstre vend te zijn. Ik wensch hun een goed succes en ben zoo vrij om daar waar ik meen dat het nuttig is wijziging in toestanden die onaangeroerd óf ge deeltelijk aangesneden zijn, te behan delen. In het opzicht van Werkverruiming bieden het eerste en tweede deel van het behandelde vraagstuk voldoende perspectieven om daar in de Commis sie eens de noodige aandacht aan te schenken, ik meen dat ik vrij duide lijk heb aangetoond wat en hoe dit te bereiken is. Daarbij vraagt de oplos sing en doorvoering der gegeven mo gelijkheden den steun van werkgever ■en werknemer, alsmede van het De partement dan Ondérwijs^ Kupsjjen en Wetenschappen, het Departement van Arbeid, en verder van sociale ver- eenigingen. Van aller steun hangt het af, of die mogelijkheden in werkelijkheden zul len veranderen. Zonder strijd geen overwinning, kan het "parool zijn van hen, die zich voor dit vraagstuk inte- re^seeren! Op ter overwinning! En U, Commissie? Ik ben benieuwd naar Uw oordeel. MET OF ZONDER MERK Vraagmerkent Heden ten dage zien we in de ver schillende branches1 meer en meer „merkenartikels" een plaats in den handel veroveren. Door systematische verbetering, door specialisatie, quali- teit, bruikbaarheid, enz. gesteund door goed opgezette reclame, door een de gelijke plaatsing van het artikel, tre den wekelijks fabrikaten op den voor grond om de plaats in te nemen van onbekende, minder opzettelijk gepou- seerde artikelen. Soms ook fabrikaten of vindingen waarvoor men op mo derne wijze de kooplust zoekt op te wekken. En in de Schoenenbranchel Van Schijndel, Donkers, Timtur, Mesco, Pehave, Upper-Ten enz., zijn klinkende namen. Doch de hypnoti- seerende kracht dezer firma's, in het opzicht van „Koopt", die beschouw ik als heden ten dage „te gering", waar bij „Timtur" toch een loffelijke ver melding verdient. Wanneer ik zie wat „Robinson" in dat opzicht presteert, dan zit daarin een sterke reclame voor Nederlandsch fabrikaat en een stap in de goede richting, nog meerReclame is ook een bedrijfsfactor. Ik las daarover een zeer aanbevelenswaardig werkje van B. Selhorst (H. P. Leopold, te 's Hage). Koop het, 't kan veel nut af werpen, denk er eens om! (Prijs 1.90). Een lichtpunt, de prijs er op! Goede reclame is economisch vol komen gerechtvaardigd. Zij behoeft geenszins den. prijs voor den Consu ment te vergrooten. De prijs van een artikel wordt beheerscht door: 1Productiekosten. 2. Verkoopkosten. 3. Winst Producent. 4. Verkoop „Handelaar". In 2 en 4 zitten de reclamekosten Productiekosten. Reclame vergroot de productie, waardoor de kosten in hét algemeen kunnen dalen. Verkoopkosten. Daar advertentie's in de Maasbode, de Maandagmorgen, de Telegraaf met hun tienduizenden lezers, mits hun aandacht op Uw artikel „wat ge zoo vruchtdragend mogelijk" aanprijst, gevestigd wordt, den omzet bij Uw afnemers in dier voege zien stijgen, dat dit „de kosten van verkoopen" in 't algemeen vermindert. Verhoo ging van omzet verlaagt de onder 1 en 2 genoemde kosten. Winst producent. Een geringe winst per eenheid is mogelijk bij grooten omzet, waardoor zelfs de fabrieksprijs kan verlaagd worden ten profijte van producent en consument. „Verkoop" Handel". De reclame zal voor het „distribu tieproces" een zekere vermindering van kosten en moeite met zich bren gen. Voor den grossier en de winke lier wordt de risico geisoleerd en de verkoop sterk bevordert. Grossiers „kunnen direct noteeren". Winkeliers ineens geven „wat gevraagd" wordt, j De advertentie's leiden het publiek en het publiek den winkelier is een gezonde tactiek. Als de winkelier het publiek leidt, is de fabrkant af hankelijk van „de liefde". De liefde.. voor Schoenen zonder merk kan ver drongen worden door practische re clame voor Schoenen met merk. Dat is een quaestie van „voorlichting" van het publiek. W. A. PULLES, Tilburg. (Wordt vervolgd). Algemeene kennisgeving. ONDERTROUWD Jan A. Spiarings en Wilhelmina de Roon •«■Q,"el<luln.Capel1e.j2ju|11#J| Vrij hoeve Capelle, Huwelijksvoltrekking D. V. 16 Juli as. voor hulp In de huis houding. 46672 Brieven onder No. der adv. Bureau van dit blad. Expediteur 46673 en Autoverhuurder Hoekeinde 2 Waalwijk. Huiselijk verkeer. Groote wasch buitenshuis. Brieven onder No. der advert a. h. Bureau v. d. blad. 46680 te Waalwijk tegen etnde Augustus op zeer goeden stand. Stations straat—Markt No. 8. 46675 Huurprijs f 8.— per week. Te bevragen bij C PULLES- Aarts, Stationsstraat 8, Waalwijk. Dankbetuiging. Ondergeteekende betuigt hier mede zijn hartelijken dank aan de N V. v/n. M. Ravenswa^y Zonen te Gortnchcm voor het fraaie 2 persoons Kapokken Bedstel dat als net 1024»it Extra Cadeau op Ravenswaay's Letters-artikelen aan hem ts uitgereikt. Dit cadeau is aan hem uitgereikt, omdat het nummer van zijn Peilkaart is gepubliceerd. De Letters-Artikelen zijn betrokken bij den Heer G. v. d Have-de Valk Sprang. CHR. DE ROOIJ-Molegraaf. Waalwijk. I juli 1931. Pastoor Kuypersstraat 4. Vrijdag 10 Juli 1931 des avonds 7 uur zal door den Heer H. P. STAM te Vrljh.-Capelle worden Net bouwen van een dubbel Woonhuis met Schuur en Stalling. BesL± en teekening liegen ter inzage In Café J. TREFFERS. Teekeningen verkrljgbaa' 12.50 rest. f 1,00 bQ C. M1CHAËL Vrijh - Capelle. 46666 te Drunen, zal op Vrijdag 10 Juli 1931 ter herberge van H E N D R. P U L L E S DE WIT, des avonds 7 uur precies in het openbaar Alles uitvoerig bij biljetten omschreven. 46669 te Kaatsheuvel, zal Maandag 13 Juli 1931, 's nam. 5 uur bij MAAS in de Moer te Loonopzand, publiek verkoopen Voor den Heer Dr. Gimbière: 38 H.A. Naver op het Land goed .de Heidebloem" en bij het Plakkeven En voor den Heer H. Jacobs 8 parceelan rogge anil porceaien haver aan de Woitsslooi, bij den Grooten Bodem en bij het Huis ter Heide. 46667 Rechtskundig adviseur TE 's-BOSCH, Havenstraat 5 (nabij het Station.) ADVIES in alle belasting aangelegenheden. INVULLEN beschrijvingsbil jetten. Opmaken van BEZWAAR- SCHRIFTEN wegens te hoogen aanslag enz. enz. te Kaatsheuvel, 46668 zal voor de Kinderen A. VAN DEUOEKOM, 14 en 28 Juli 1931, 's avonds 8 uur, in het café van den Heer J. SMIT aldaar, publiek verkoopen: gemerkt 115, aan de Hoofdstraa', met erf, in huur bQ Willem Ver- boven voor f5.— per week. Stoombiljartfabriek Opslagplaats a, d. Haven CEMENT, PANNEN, BIMSPLATEN ENZ. lilt voorraad leverbaar. Ondergeteekende geeft kennis, dat hij vanaf 4 JULI en steeds voorradig heeft verschillende vooraanstaande merken in: ZEER CONCURREEREND. Beleefd aanbevelend, L, J. S L A A T S, Antoniusstraat 4 WAALWIJK. Hadden we er maar een foto van hoort men zoo dikwijls zuchten. DAAROM, op 't goede moment naar den fotograaf dan heeft U niets te duchten. GROOTESTRAAT 200, Naast de Witte Bioscoop, WA AL W IJK Ontvangen: Ruime keuze Luxe—artikelen. Groote verscheidenheid in: Eet—, Koffie-, Thee— en Ontbijtserviezen Drlnkservlezen Sola-ztlver. Rellgieuse Beelden enz. 36045 Beleefd aanbevelend. Telefoon 134 WAALWIJK. Het GOEDKOOPSTE ADRES voor Is Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tieltn KEMI, Meubelfahriek en StolteÉiij, Fa. Th. V. Hfijch, Groolestr. 183, Waalwijk. Tel. 131.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1931 | | pagina 8