idjes
tpaar
t zij-
pas-
We-
elicj-
voor-
is de
Ie ju-
k der
lidje,
Ven
tar,
druk
r- en
inde-
aarbij
was.
Jcn>,
nonie
i zich
erug-
schap
heer
Iwaai
glder. Begrotingscommissie 1932.
Waalwijk. 23 Oct. 1931.
Aan
den Raad der gemeente
Waalwp.
Edelachtbare Heeren.
Xommiss,e belast met het onder-
der begrooting voor het jaar
leef! getracht in den korten ter-
laar gesteid een critische be
ding te geven van het door
„Ijk cijfermateriaal zeer inge-
'dd tinancieringsplan.
l!e opinie over deze begrooüng
l'jn o >k dat deze administratieve
1 ambtelijk correct en tot in bij
Ktleden nauwkeurig verzorgd is,
dat er wel eenige vereenvoudl-
aan te brengen die het in-
en de controle voor den Rtad
isakkelijkt zonder dat de belangen
mderscneidene diensten worden
richt,
oekr,
j doelen hier in hoofdzaak op de
pret üOg *arl «ajarissen en vergoedln—
„er de verschillende takken van
«e werkzaamheden loopen meest
'openbare werken voor rekening
nidere bed ij'en, en al aanstonds
zich hier het groote bezwaar
ii, dat voor den belangrijksten
im dienst, voor wat betreft tx
lit- bezulnigingsto> komst—
siiinwerklngsmogeiijkheden, de
1 nog geen commissie heeft be
id om B. en W. daarin terzijde
itati.
aar door de werkverschaff ng dit
ijl een onnatuurlijke vorm en uit—
I verkrijgt, achten wij het benoe
mt een zoodanige commissie van
Saogste urgentie.
ai net perspectief onzer fitanclëi
kunnen wij in de begrooting
reden vinden om den toestand
Irr in te zien, maar hadden toch
verwacht dat In de b grooting
jrootere voorzorg met h it oog op
ilgemeene malaise, ware tot uit
king gekomen,
het onverwijld in het leven
van een steunregeling, het
ijien van proj eten voor doci
le wetkverschoff ng. Met het
ikbaar stellen van een hooger
ig van f 5900 voor arme^zn-g
irn reservetren van circa f15000,
werkverschöff ng, verkregen uit
batig overschot 1930 (»an welk
i; overschot reeds t 30 000 afge—
itn is voor Raadhuisbou daar
It kan de G-meeute in deze tijden
tnover de werkloozen niet aan hare
door
is be-
ochie
istooi
imen-
van
be-
i met
^aats
oeten
ir de
hei
in de
i de
ingen
ef hij
ierste
met
gezet-
pas-
ucht-
rpho-
win-
ihai-
laken
pro
ver-
iding
iteur,
wijze
i met
d.
ifdee-
/■rijw.
i een
rsoon
hier
in de
mden
digde
stond
reent
heer
aan-
man
den
gods-
hoo-
istei
prak,
aan
selij-
van
ijzen
ir
ionie
i om
f
ndeii
mia% «ijMngen voldaan hebben,
roerd, yij ste||eni voor de subsidie's der
utri'urrn niet te verhoogen, doch
5900 over te brengen naar den
werkverschaffing, subsidiair
inregeling
steunverleenlng kome echter
contiöle van B en W. en de
missie voor openbare werken,
jezien de beste steunregeling ge
ien wordt in productieve werk—
chaffing.
idii verband mogen wij wijzen op
dézer dagen g*ï ïstalleerde com
sle voor de uitvoering van water
werken als werkverschaffing te
liig,
Vialwljk behoeft naar zulk een
i(Ct van werkver«chaff ng niet lang
«eken, want rechtstreeksche ver
ing van onze haven met de
We Maasmond is de eenige mo—
ikheid om Waalwijk uit z'n eeuwige
nitllsè e te verlossen en daarmede
Voornaamste gedeelte der Lang
een scheepvaartverbinding té
"Chaff in.
plan zou vooral daarom zoo
i* ithlkl zijn als pfojjct van werk
nch ff ng, omdat hier geen ont
tthgskosten of materialen, doch
uitsluitend arbeidsloonen een rol
lubeteekenis spelen
volgen thans enkele punten
wij, deels naar aanleiding van
"Waande, Uwe aandacht willen
%n.
foofdstuk II post 15. Hier wordt
het salaris van v Nispen, het—
gevonden wordt onder 319,
'Hingen.
't Commissie meent te weten dat
"oornemen bestaat de betrtffmde
'clte In de toekomst op te h ff rn,
zij meent dat er geen bezwaar
jfat dit reeds thans te doen en
Jj! NtHgirg te voegen bij post 15 of
post 9 van het gasbedrijf, centrale
"ifnistratle.
"«der stooten wij hier op een post
meerdere afdeelingen terug
•t, d. 1, regeling kindertoeslag,
hé ontgaat ons ten eenen male
ia'otn hierbij ten voordeele van de
tö?sre salarissen een afzonderlijke
getroff-n Is Bij kindertoeslag
men het eerst aan de lagere
"«mens.
yi stellen dan ook voor hier een
wtne regeling te treffan, b v. van
ii.n.jVoor *,et derde, f 125 voor h<>»
J. Y voor het vijfde, f 1 75
het zesde en elk volgend kind
gezin. De uitgaven komen dan
- tegenwoordige gezinnen op
rtafil TT he,ze,fde bedrag.
i8°h bijlage 10, politie, zien
ithh ambtenaren vrij woning
1(1 Jn* hetwelk een scheeve ver—
ain8 geeft tegenover andere amb—
ut
Jyif
iru®
Me
oor
II het"
de
tenaren, terwijl de post vergoeding
voor gemis aan vrije woning volgens
onze meeolf g heelemaal ongerijmd is
Hoofdstuk Vil. Bij post 150 wenscht
de commissie haar meentng uit te
spreken, dat het vaststellen der ver
rnoedehjke opbrengst niet behoeft In
te sluiten de goedkeuring tot hei doen
ontruimen der panden op den daarop
correspondeerenden datum van 1 juli
Bij Hoofdstuk Xlll, Electricitelts
bediijven. zien wij de helft van het
salaris van Van Doggen niet vermeld,
de rest plus f 100 gratificatie is
omgeslagen over uitbreidtngskosten
beweert de toelichting. Dit ter illustra
tie van de in den aanhef van ons
schtij.en bedoelde vereenvoudiging,
doen soortgelijke gevallen zijn er in
de begrooting der bedrijven legio.
Bij waterleidingbedrijf post 6 ver
zoekt de commissie alsnog opgaaf van,
het werkelijke stroomverbruik der j
reservemutoren en berekening van de
kosten bij uitsluitend electrische e- j
nergie, waarbij de mogelijkheid van
ontlasting der speruren dient te worden
overwogen
Bij net woningbedrijf vraagt de
commissie zich af waarom zooveel
woningen in eigendom der gemeente
aan de conti öe oer commissie blij'en
onttrokken en tevens in hoeverre
samenwerking of althans overleg met
de particuliere woningbedrijven mo
gelijk is.
Bij openbare werken wenscht de
commissie speciaal de aandacht te
vragen voor de steeds stijgende onder
h udskosten van straten, pleinen en
voetpaden. Wij vonden hiervoor de
volgende cijfers
19 26 f 7852,-
1927 9411.
19 8 9776,-
19,9 10822.
1930 15378
1931 30992,—hieronder begre
pen verhoogiog
ad f 19000,-
Totaal f 84231
terwijl voor 1932 wederom geraamd
wordt f 13891.—.
Het komt de commissie voor dat
het met deze wegverbetering even
hopeloos gesteid is als met de pogin
gen om de haven uitgebaggerd te
krijgen
De commissie meent daarom dat het
beter en voordeeliger is dit onderhoud
tot het hoog noodige te beperken ei
de wegen naar een vast plan geleide
lijk in basalisteenwegen te veranderen
Ook adviseert zij het stukslaan der
oude steenen te staken en deze aar
të wenden, deels op minder drukk'
wegen, deels ais massale onderlaag
voor nieuwe wegen, enz
Voor wat betreft het aanleggen var
trottoirs geeft de commissie in over
weging als project voor werkverschaf
fing op de daarvoor in aanmerking
komende straten trottoirbanden te
plaatsen en deze te doen aanvullen o'
herstraten door werkloozen om late'
geleidelijk aan met tegels belegd tt
worden.
Echter wil de commissie er nadruk
kelijk op wijzen, dat zij niet bedoel
den omvang van werken in eiger
beheer te vergrooten, maar zij wl
daarentegen den Raad advlseeren all
werken zoo veel mogelijk met bljle
vering van alle materialen publiek aai
te besteden, onder conditie dat he'
overgrooie percentage arbeidskrachtei
in de gemeente woonachtig moetztjn
Voor het aanbrengen van trottoir
banden in cement in de le Zeint
bestaat ons inziens geen reden.
In deze nauwe straten hebben d>
banden naar verhouding nog meer tt
lijden dan in drukkere en breedert
straten. Verder stellen wij voor dat
wel de betrtffende bedragen op dt
begrooting voor diverse wegveibeterin-
gen worden goedgekeurd, doch ondei
de b-perking dat de Raad zich he>
recht voorbehoudt de betrtffmde ver
beteringen nader aan te wijzen.
get. C. N. VAN HAREN,
get. C PULLENS.
get. Th NUIJTEN.
MEMORIE, beantwoordende het
rapport d.d. 23 October 1931, uit
gebracht door de Commissie uit
den Raad tot onderzoek van de
ontwerpen der gemeente- en be-
drjjfsbegrootingen voor 1932.
Wij hebben met belangstelling ken
nis genomen van den inhoud van het
rapport en waardeeren ten zeerste den
arbeid, welke de Commissie aan de be
studeering der ontwerpen en de daar
mede samenhangende aangelegenheden
heeft willen geven. Dat wij met betrek
king tot verschillende punten een an
dere meening zijn toegedaan dan de
Commissie, doet aan die waardeering
niet tekort. Waarom wij slechts op en
kele punten met de voorstellen kunnen
meegaan, zullen wij hieronder met
het oog op den beschikbaren tijd in het
kort trachten uiteen te zetten.
Teneinde een meer systematische be
handeling van het rapport bij de be
grooting mogelijk te maken, hebben
wij gemeend, de door de Commissie ge
maakte opmerkingen en gedane voor
stellen te moeten onderscheiden in de
navolgende:
A. Algemeene beschouwingen, waar
onder zijn te brengen de opmerkingen
en voorstellen omtrent:
1. de inrichting der begrootingen;
2. bijzondere voorzieningen met 't
oog op de algemeene malaise;
3. regeling van den kindertoeslag;
4. de gemeentebedrijven.
B. Opmerkingen en voorstellen met
betrekking tot bepaald aangewe
zen posten:
1. van de bedrijfsbegrootingen;
2. de gemeentebegrooting.
Na deze groepeering komende tot een
beantwoording van het rapport der
Commissie beginnen wij met:
A. le. Dat er in de samenstelling
der begrooting en die der bedrijven
wellicht eenige vereenvoudiging ware
aan te brengen, die het inzicht en de
controle van den Raad zouden kunnen
vergemakkelijken, geven wij onmiddel
lijk toe. Wij en ook de Raad zijn ech
ter gebonden door de bestaande be-
grootings- en rekeningsvoorschriften
1924, waarin een en ander zeer uitvoe
rig is geregeld. Deze, door de Gedepu
teerde Staten onder Koninklijke goed
keuring vastgestelde voorschriften, la
ten intusschen een andere samenstel
ling der onderscheidene begrootingen
niet toe.
Mogelijk dat de nieuwe, tengevolge
van de gewijzigde gemeentewet, door
de Kroon vast te stellen voorschriften,
hierin verbetering brengen.
Wanneer de Commissie met hare op
merking echter meer speciaal de in
richting en samenstelling der begroo
ting voor het bedrijf van Gemeente
werken bedoelt, kunnen wij haar ge
voelen niet deelen. Dit bedrijf is juist
ingesteld om een meer gedetailleerd
inzicht te krijgen in de kosten van de
door dezen tak van dienst uitgevoerde
werken. De begrooting voor dit bedrijf,
welke is samengesteld naar de begroo
ting van soortgelijke bedrijven in an
dere gemeenten, geeft voor ieder onder
deel de juiste kosten aan en laat o.i.
aan duidelijkheid en overzichtelijkheid
niets te wenschen over. De Commissie,
belast met het onderzoek der begroo
ting 1930, in welke Commissie ook een
lid1 der huidige Commissie zitting had,
schreef in haar rapport met betrekking
tot de begrooting voor de Gemeente
werken dan ook: „Met het invoeren
van een begrooting der gemeentebe
drijven kunnen wij ons geheel vereeni
gen. Dit zal ongetwijfeld de overzichte
lijkheid in de toekomst bevorderen,
ofschoon op het oogenblik vergelijking
met vorige jaren daardoor wordt be
zwaard."
A. 2e. Wij zijn het met de Commis
sie eens, waar deze schrijft, dat de bes
te steunregeling gevonden wordt in
productieve werkverschaffing. Dit wil
echter niet zeggen, dat wij ons kunnen
vereenigen met de door de Commissie
in deze naar voren gebrachte denkbeel
den en gedane voorstellen. In geenen
deele. Zoo, achten wij het door de Com
missie naar voren gebrachte denkbeeld
om, met het oog opj de algemeene ma
laise, als object van werkverschaffing
ter hand te nemen de totstandkoming
eener rechtstreeksche verbinding van
onze haven met de Bergsche Maas
als het mogelijk zou zijn voor deze
gemeente even radicaal als onuitvoer
baar in 1932, zulks alleen al met het
oog op den tijd van voorbereiding,
welke zoodanige werkzaamheden zou
den vragen. Ook met het denkbeeld,
om als werkverschaffing „op de daar
voor in aanmerking komende straten
trottoirbanden te plaatsen en deze te
doen aanvullen of herstraten door
werkloozen", kunnen wij ons niet ver
eenigen, omdat het grootste gedeelte
dezer werkzaamheden moet worden
uitgevoerd door geschoold personeel.
Iets anders is, of voor de werkloozen
een andere werkgelegenheid dan het
stukslaan van oude onbruikbare straat
keien in het leven ware te roepen. Het
denkbeeld, om het stukslaan van straat
keien als werkverschaffing stop te zet
ten en in de plaats daarvan een andere
werkgelegenheid voor werkloozen te
openen, is reeds in ons College ter spra
ke gekomen, doch tot een definitieve
oplossing dezer aangelegenheid zijn wi.i
nog niet gekomen, omdat wij bij de on
der handen te nemen werkzaamheden
ook wel degelijk rekening hebben te
houden met de arbeidsvaardigheid der
werkloozen. Zoodra wij in deze echter
een oplossing gevonden meenen te
hebben, zullen wij U hieromtrent na
dere voorstellen doen.
Opgemerkt dient evenwel, dat "wel
ke soort werkverschaffing, subsidiair
steunregeling er ook in het leven wordt
geroepen er steeds werkloozen zul
len zijn, die niet tewerkgesteld kunnen
worden omdat zij er practisch onge
schikt voor zijn, terwijl er ook steeds
een aantal zullen worden gevonden, die
feitelijk niet onder een steunregeling
behooren te vallen. Wij bedoelen hier
die werkloozen, die ook in normale
tijden ongeregeld of geen werk hebben
en die het bestaan van een steunrege
ling aangrijpen om zich daardoor in
komsten te verschaffen. De ondervin
ding heeft geleerd, dat deze zich steeds
het allereerst aanmelden. Bovendien
hebben wij hier op het oog personen
boven den leeftijd van 65 jaar. Ook
deze behooren niet onder een steunre
geling te vallen. Al deze personen moe
ten, naar onze meening, zoo noodig
door de Burgerlijke Armbesturen on
dersteund worden. Met het oog op de
heerschende crisis verwachten wii, da+
de toestand van dit soort menschen
en van de behoeftige klasse in 't alge
meen zal verslechteren, waarom wij
verhooging van de subsidies aan de
burgerlijke armbesturen hebben voor
gesteld.
Waar het aantal personen, hiervoor
bedoeld, dat voor ondersteuning op de
burgerlijke armbesturen is aangewe
zen, bij een andere in het leven te roe
pen werkverschaffing of vast te stel
len steunregeling (omtrent welke laat
ste wij onmiddellijk na het gereed ko
men der ontwerp-begrooting zijn in
verbinding getreden met het departe
ment van binnenlandsche zaken en
landbouw) wel geringer zal worden,
hebben wij er geen bezwaar tegen de
subsidiën aan de burgerlijke armbe
sturen te verlagen en wel voor het arm
bestuur van Waalwijk met 1000.
en voor dat van voorm. Baardwijk
eveneens met 1000,en de aldus
vrijgekomen 2000,— te voegen bij de
14877,75 voor de werkverschaffing.
A. 3e. Het voorstel der Commissie
omtrent den kindertoeslag kunnen wij
niet overnemen. De kindertoeslag
vormt een deel van de bezoldiging en
is verder bedoeld als steun aan de ge
zinnen. Het gezin van een hooger be
zoldigd ambtenaar zal, in vergelijking
met het gezin van een eenvoudig ge
meentearbeider, ten opzichte der kin
deren weinig steun ondervinden van de
door de Commissie voorgestelde bedra
gen. Wil men den kindertoeslag wer
kelijk zien als een tegemoetkoming in
de meerdere kosten van het gezin, in
verband met het aantal kinderen, dan
moet by de bepaling van die tegemoet
koming ook rekening worden gehou
den met die kosten en met het salaris.
In dit licht bezien, moet in het oog
springen, dat de opvatting, dat de kin
dertoeslag gebaseerd moet zijn op het
salaris, de eenige juiste is.
Opgemerkt zij verder, dat nog pas bij
de vaststelling der begrooting 1930 de
kindertoeslag van de werklieden van
0.60 per week en die van de politie
beambten van 2.60 per maand is ver
hoogd tot 1.per week, tengevolge
waarvan zoowel ten opzichte van de
werklieden als van de ambtenaren de
zer gemeente een kindertoeslagregeling
is tot stand gekomen gelijk aan die der
provincie.
Electriciteitsbedryf.
A. 4e. De verdeeling van het salaris
van den monteur v. Dongen is een ge
volg van de zoogenaamde „netto-me
thode" die aan de tegenwoordige Be-
grootings- en Rekeningsvoorschriften
ligt. De kosten van een bepaald onder
deel of werk moeten zooveel mogelijk
tot uitdrukking komen. Aangezien van
Dongen in 1932 ongeveer gedurende de
helft van zijn wTerktijd in beslag zal
worden genomen voor buitengewone
werken, moet zijn salaris ook voor een
evenredig deel op die werken drukken.
In verband met de opmerking der
Commissie omtrent de splitsing van
salarissen en vergoedingen over de ver
schillende takken van dienst, waardoor
blijkbaar naar de meening der Com
missie het overzicht over die salarissen
verloren gaat, doen wij U hierbij als
nog toekomen een tweetal staten, hou
dende specifieke opgaaf van de tracte-
menten, enz. Tevens doen wij U hierbij
nog toekomen een staat, welke 'n over
zicht geeft van de in 1930 uitbetaalde
salarissen, enz., verdeeld over de di
verse werken.
Woningbedrijf.
De Commissie vraagt zich af, waar
om zooveel woningen, in eigendom bij
de gemeente aan de controle der com
missie voor het Woningbedrijf blijven
onttrokken.
Het Woningbedrijf is alleen in het
leven geroepen voor het beheer en het
onderhoud van de woningen, gebouwd
ingevolge de Woningwet, dat is dus
voor de verbetering der volkshuisves
ting. Deze woningen vragen, alleen
reeds door de speciaal daarvoor gelden
de voorschriften, een afzonderlijke ad
ministratie, hetwelk niet gezegd kan
worden van de overige eigendommen.
Het is ons niet geheel duidelijk wat de
Commissie bedoelt met samenwerking
of overleg met de particuliere woning
bedrijven (bedoeld zijn kennelijk de
beide woningbouwverenigingen).
Is het hare bedoeling, dat eenzelfde
gedragslijn gevolgd dient te worden
met betrekking tot het onderhoud, dan
moeten wij op de eerste plaats opmer
ken, dat de Gem. Bouwkundige des
tijds op verzoek der beide verenigin
gen in hoofdzaak tevens belast is met
het toezicht op de woningen dier ver-
eenigingen. Kleine reparaties van min
der beteekenis worden rechtstreeks
door de besturen opgedragen, doch
grootere werken als verfwerk, vernieu
wing van vloeren, enz., geschieden
steeds onder toezicht van den Gem.
Bouwkundige.
Bedoelt de Commissie een samenwer
king met betrekking tot de toewijzing
van woningen, dan zij medegedeeld,
dat tot nog toe bijna steeds ieder li
chaam voldoende gegadigden had voor
zijn woningen. Een enkele maal is het
voorgekomen, dat een der verenigin
gen voor een paar woningen geen huur
ders had. In overleg met de administra
tie van het Gem. Woningbedrijf wer
den toen aanvragers om een woning
van dat bedrijf gezonden naar de ver-
eeniging. Meestal werden deze pogingen
met succes bekroond, een enkelen keer
niet, doch dit» vond zijn oorzaak in an
dere omstandighden dan gebrek aan
overleg. Hieruit blijkt, dat samenwer
king zoo noodig wordt in de hand ge
werkt.
Gemeentewerken.
Instelling van een Commissie van
Bystand. De Commissie wenscht voorts
instelling eener Commissie v. Bijstand
voor het Bedrijf van Gemeentewerken.
Naar aanleiding hiervan wenschen
wij onder Uwe aandacht te brengen,
dat volgens de bepalingen der Gemeen
tewet, alleen op voordracht van Burg.
en Weth. commissies van bijstand kun
nen worden in het leven geroepen. De
aangelegenheden betreffende het be
drijf van Gemeentewerken worden tot
nog toe steeds in de vergaderingen van
ons college besproken. Wij voelen tot
heden niet de behoefte aan een Com
missie van Bijstand voor dezen tak van
dienst. Indien door toeneming van de
werkzaamheden daartoe aanleiding be
staat, zullen wij te zijner tijd daartoe
wel een voorstel doen. Wij hebben aan
genomen, dat het voorstel der Com
missie niet bedoeld is als een vinger
wijzing op de geste van ons college,
doch als een naar hare meening nutti
ge maatregel in het belang der gemeen
te en apprecieeren dan ook hare goede
bedoelingen.
A. 4e. Wegverbetering.
Met betrekking tot de wegen geeft de
commissie te kennen, dat het beter is
het onderhoud der wegen tot het hoog-
noodige te beperken en de wegen naar
een vast plan geleidelijk in basaltsteen
wegen te veranderen. Begrijpen wij de
Commissie goed, dan is zij van oordeel,
dat bij de wegverbetering geen vast
werkplan wordt gevolgd. Hierin mee
nen wij met de Commissie van meening
te moeten verschillen, omdat juist bij
de vernieuwing van straten, enz. syste
matisch is te werk gegaan. Allereerst
is de Grootestraat vernieuwd. Deze
sluit zoodoende aan bij den Provincia
len weg in voorm. Baardwijk en Besoij-
en, die successievelijk wordt herstraat.
Daarna is aan de beurt gekomen de
Stationsstraat, verder kleinere straten
als Wagenstraat, Groensteeg en Nieuw-
straat, terwijl op de begrooting voor
1932 gelden zijn uitgetrokken voor ver
nieuwing der Besoijensche Straat, ten
gevolge waarvan, zooals wij in de nota,
begeleidende de begrooting voor 1932,
schreven, dan alle hoofdkeiwegen der
gemeente aan de eischen, die het mo
derne snelverkeer daaraan kan stellen,
beantwoorden.
Wanneer nu ook nog de lange bui
tenwegen alle zouden moeten worden
bestraat met keien, zooals de straten
in het centrum, zou dit voor de gemeen
te een uitgaaf beteekenen, die onmoge
lijk gedragen kan worden. Toegegeven
moet worden, dat de kosten van onder
houd van wegen ieder jaar hooger
worden. Het abnormaal hooge bedrag,
in 1931 uitgegeven of nog te besteden,
is, zooals U bekend is, voor een zeer
groot gedeelte uitgegeven in verband
met de in het leven geroepen werkver
schaffing bestaande in het stukslaan
van oude straatkeien tot steenslag,
welke laatste gebruikt wordt voor ver
betering der wegen.
Wij twijfelen er niet aan of ook de
Raad is er van overtuigd, dat het on
derhoud van wegen alle zorg vereischt
en dat de uitgegeven bedragen in de
laatste jaren niet nutteloos zijn ge
weest.
De oude straatkeien worden gedeel
telijk in minder drukke straten her
straat, zooals ook de Commissie advi
seert.
Opvolging van het advies, dat de
Commissie geeft in de laatste alinea
van haar rapport, moeten wij den Raad
ontraden. Het gaat hier over een aan
gelegenheid, die uitsluitend aan Burg.
en Wethouders behoort, namelijk over
een zaak van uitvoering. Ingevolge art.
209, sub h, der Gemeentewet toch be
hoort tot de taak van het Dagelijksch
Bestuur der gemeente de zorg, voor
zoover van hen afhangt, voor de in
standhouding, bruikbaarheid, vrijheid
en veiligheid der publieke wegen, enz.
Electriciteitsbedrijf.
B. le. De opmerking omtrent het sa
laris van v. Dongen is reeds behandeld
bij punt 4e der Algemeene Opmerkin
gen.
Waterleidingbedrijf.
Volgnr. 6. Bij uitsluitend gebruik van
electrische energie zullen, de kosten be
dragen:
Rente en aflossing ad 12^ van
8000.— 1000
Electriciteitsverbruik 2200.
Totaal 3200
Het werkelijk stroomverbruik der
reserve-motoren is niet °P geven,
daar deze nog te kort in bedrijf zijn.
Gemeentebegrooting.
B. 2e. Hoofdstuk II, volgnr. 15. De
betrekking van controleur der ge
meentebelastingen heeft veel van zijn
beteekenis verloren toen de Hoofd.
Omslag werd vervangen door de Gem.
Inkomstenbelasting, waarvan de in
ning door het Rijk geschiedt. Het sa
laris van den betreffenden ambtenaar
werd echter daarna nog steeds onder
Hoofdstuk XII uitgerokken, omdat
Ihij in hoofdzaak werkzaam was en
nog is voor de inning der belastin
gen. Op de eerste plaats vorderde de
navordering van den Hoofd. Omslag
en vervolging van nalatigen in de eer-
ste jaren nog veel werk, evenals de
Forensenbelasting, terwijl voorts
schoolgeld, straatbelasting, hondenbe
lasting enz. een belangrijk deel van
zijn werkkring in beslag nemen. Nu
door het vervallen van de Gem. In-
II