idjes tpaar t zij- pas- We- elicj- voor- is de Ie ju- k der lidje, Ven tar, druk r- en inde- aarbij was. Jcn>, nonie i zich erug- schap heer Iwaai glder. Begrotingscommissie 1932. Waalwijk. 23 Oct. 1931. Aan den Raad der gemeente Waalwp. Edelachtbare Heeren. Xommiss,e belast met het onder- der begrooting voor het jaar leef! getracht in den korten ter- laar gesteid een critische be ding te geven van het door „Ijk cijfermateriaal zeer inge- 'dd tinancieringsplan. l!e opinie over deze begrooüng l'jn o >k dat deze administratieve 1 ambtelijk correct en tot in bij Ktleden nauwkeurig verzorgd is, dat er wel eenige vereenvoudl- aan te brengen die het in- en de controle voor den Rtad isakkelijkt zonder dat de belangen mderscneidene diensten worden richt, oekr, j doelen hier in hoofdzaak op de pret üOg *arl «ajarissen en vergoedln— „er de verschillende takken van «e werkzaamheden loopen meest 'openbare werken voor rekening nidere bed ij'en, en al aanstonds zich hier het groote bezwaar ii, dat voor den belangrijksten im dienst, voor wat betreft tx lit- bezulnigingsto> komst— siiinwerklngsmogeiijkheden, de 1 nog geen commissie heeft be id om B. en W. daarin terzijde itati. aar door de werkverschaff ng dit ijl een onnatuurlijke vorm en uit— I verkrijgt, achten wij het benoe mt een zoodanige commissie van Saogste urgentie. ai net perspectief onzer fitanclëi kunnen wij in de begrooting reden vinden om den toestand Irr in te zien, maar hadden toch verwacht dat In de b grooting jrootere voorzorg met h it oog op ilgemeene malaise, ware tot uit king gekomen, het onverwijld in het leven van een steunregeling, het ijien van proj eten voor doci le wetkverschoff ng. Met het ikbaar stellen van een hooger ig van f 5900 voor arme^zn-g irn reservetren van circa f15000, werkverschöff ng, verkregen uit batig overschot 1930 (»an welk i; overschot reeds t 30 000 afge— itn is voor Raadhuisbou daar It kan de G-meeute in deze tijden tnover de werkloozen niet aan hare door is be- ochie istooi imen- van be- i met ^aats oeten ir de hei in de i de ingen ef hij ierste met gezet- pas- ucht- rpho- win- ihai- laken pro ver- iding iteur, wijze i met d. ifdee- /■rijw. i een rsoon hier in de mden digde stond reent heer aan- man den gods- hoo- istei prak, aan selij- van ijzen ir ionie i om f ndeii mia% «ijMngen voldaan hebben, roerd, yij ste||eni voor de subsidie's der utri'urrn niet te verhoogen, doch 5900 over te brengen naar den werkverschaffing, subsidiair inregeling steunverleenlng kome echter contiöle van B en W. en de missie voor openbare werken, jezien de beste steunregeling ge ien wordt in productieve werk— chaffing. idii verband mogen wij wijzen op dézer dagen g*ï ïstalleerde com sle voor de uitvoering van water werken als werkverschaffing te liig, Vialwljk behoeft naar zulk een i(Ct van werkver«chaff ng niet lang «eken, want rechtstreeksche ver ing van onze haven met de We Maasmond is de eenige mo— ikheid om Waalwijk uit z'n eeuwige nitllsè e te verlossen en daarmede Voornaamste gedeelte der Lang een scheepvaartverbinding té "Chaff in. plan zou vooral daarom zoo i* ithlkl zijn als pfojjct van werk nch ff ng, omdat hier geen ont tthgskosten of materialen, doch uitsluitend arbeidsloonen een rol lubeteekenis spelen volgen thans enkele punten wij, deels naar aanleiding van "Waande, Uwe aandacht willen %n. foofdstuk II post 15. Hier wordt het salaris van v Nispen, het— gevonden wordt onder 319, 'Hingen. 't Commissie meent te weten dat "oornemen bestaat de betrtffmde 'clte In de toekomst op te h ff rn, zij meent dat er geen bezwaar jfat dit reeds thans te doen en Jj! NtHgirg te voegen bij post 15 of post 9 van het gasbedrijf, centrale "ifnistratle. "«der stooten wij hier op een post meerdere afdeelingen terug •t, d. 1, regeling kindertoeslag, hé ontgaat ons ten eenen male ia'otn hierbij ten voordeele van de tö?sre salarissen een afzonderlijke getroff-n Is Bij kindertoeslag men het eerst aan de lagere "«mens. yi stellen dan ook voor hier een wtne regeling te treffan, b v. van ii.n.jVoor *,et derde, f 125 voor h<>» J. Y voor het vijfde, f 1 75 het zesde en elk volgend kind gezin. De uitgaven komen dan - tegenwoordige gezinnen op rtafil TT he,ze,fde bedrag. i8°h bijlage 10, politie, zien ithh ambtenaren vrij woning 1(1 Jn* hetwelk een scheeve ver— ain8 geeft tegenover andere amb— ut Jyif iru® Me oor II het" de tenaren, terwijl de post vergoeding voor gemis aan vrije woning volgens onze meeolf g heelemaal ongerijmd is Hoofdstuk Vil. Bij post 150 wenscht de commissie haar meentng uit te spreken, dat het vaststellen der ver rnoedehjke opbrengst niet behoeft In te sluiten de goedkeuring tot hei doen ontruimen der panden op den daarop correspondeerenden datum van 1 juli Bij Hoofdstuk Xlll, Electricitelts bediijven. zien wij de helft van het salaris van Van Doggen niet vermeld, de rest plus f 100 gratificatie is omgeslagen over uitbreidtngskosten beweert de toelichting. Dit ter illustra tie van de in den aanhef van ons schtij.en bedoelde vereenvoudiging, doen soortgelijke gevallen zijn er in de begrooting der bedrijven legio. Bij waterleidingbedrijf post 6 ver zoekt de commissie alsnog opgaaf van, het werkelijke stroomverbruik der j reservemutoren en berekening van de kosten bij uitsluitend electrische e- j nergie, waarbij de mogelijkheid van ontlasting der speruren dient te worden overwogen Bij net woningbedrijf vraagt de commissie zich af waarom zooveel woningen in eigendom der gemeente aan de conti öe oer commissie blij'en onttrokken en tevens in hoeverre samenwerking of althans overleg met de particuliere woningbedrijven mo gelijk is. Bij openbare werken wenscht de commissie speciaal de aandacht te vragen voor de steeds stijgende onder h udskosten van straten, pleinen en voetpaden. Wij vonden hiervoor de volgende cijfers 19 26 f 7852,- 1927 9411. 19 8 9776,- 19,9 10822. 1930 15378 1931 30992,—hieronder begre pen verhoogiog ad f 19000,- Totaal f 84231 terwijl voor 1932 wederom geraamd wordt f 13891.—. Het komt de commissie voor dat het met deze wegverbetering even hopeloos gesteid is als met de pogin gen om de haven uitgebaggerd te krijgen De commissie meent daarom dat het beter en voordeeliger is dit onderhoud tot het hoog noodige te beperken ei de wegen naar een vast plan geleide lijk in basalisteenwegen te veranderen Ook adviseert zij het stukslaan der oude steenen te staken en deze aar të wenden, deels op minder drukk' wegen, deels ais massale onderlaag voor nieuwe wegen, enz Voor wat betreft het aanleggen var trottoirs geeft de commissie in over weging als project voor werkverschaf fing op de daarvoor in aanmerking komende straten trottoirbanden te plaatsen en deze te doen aanvullen o' herstraten door werkloozen om late' geleidelijk aan met tegels belegd tt worden. Echter wil de commissie er nadruk kelijk op wijzen, dat zij niet bedoel den omvang van werken in eiger beheer te vergrooten, maar zij wl daarentegen den Raad advlseeren all werken zoo veel mogelijk met bljle vering van alle materialen publiek aai te besteden, onder conditie dat he' overgrooie percentage arbeidskrachtei in de gemeente woonachtig moetztjn Voor het aanbrengen van trottoir banden in cement in de le Zeint bestaat ons inziens geen reden. In deze nauwe straten hebben d> banden naar verhouding nog meer tt lijden dan in drukkere en breedert straten. Verder stellen wij voor dat wel de betrtffende bedragen op dt begrooting voor diverse wegveibeterin- gen worden goedgekeurd, doch ondei de b-perking dat de Raad zich he> recht voorbehoudt de betrtffmde ver beteringen nader aan te wijzen. get. C. N. VAN HAREN, get. C PULLENS. get. Th NUIJTEN. MEMORIE, beantwoordende het rapport d.d. 23 October 1931, uit gebracht door de Commissie uit den Raad tot onderzoek van de ontwerpen der gemeente- en be- drjjfsbegrootingen voor 1932. Wij hebben met belangstelling ken nis genomen van den inhoud van het rapport en waardeeren ten zeerste den arbeid, welke de Commissie aan de be studeering der ontwerpen en de daar mede samenhangende aangelegenheden heeft willen geven. Dat wij met betrek king tot verschillende punten een an dere meening zijn toegedaan dan de Commissie, doet aan die waardeering niet tekort. Waarom wij slechts op en kele punten met de voorstellen kunnen meegaan, zullen wij hieronder met het oog op den beschikbaren tijd in het kort trachten uiteen te zetten. Teneinde een meer systematische be handeling van het rapport bij de be grooting mogelijk te maken, hebben wij gemeend, de door de Commissie ge maakte opmerkingen en gedane voor stellen te moeten onderscheiden in de navolgende: A. Algemeene beschouwingen, waar onder zijn te brengen de opmerkingen en voorstellen omtrent: 1. de inrichting der begrootingen; 2. bijzondere voorzieningen met 't oog op de algemeene malaise; 3. regeling van den kindertoeslag; 4. de gemeentebedrijven. B. Opmerkingen en voorstellen met betrekking tot bepaald aangewe zen posten: 1. van de bedrijfsbegrootingen; 2. de gemeentebegrooting. Na deze groepeering komende tot een beantwoording van het rapport der Commissie beginnen wij met: A. le. Dat er in de samenstelling der begrooting en die der bedrijven wellicht eenige vereenvoudiging ware aan te brengen, die het inzicht en de controle van den Raad zouden kunnen vergemakkelijken, geven wij onmiddel lijk toe. Wij en ook de Raad zijn ech ter gebonden door de bestaande be- grootings- en rekeningsvoorschriften 1924, waarin een en ander zeer uitvoe rig is geregeld. Deze, door de Gedepu teerde Staten onder Koninklijke goed keuring vastgestelde voorschriften, la ten intusschen een andere samenstel ling der onderscheidene begrootingen niet toe. Mogelijk dat de nieuwe, tengevolge van de gewijzigde gemeentewet, door de Kroon vast te stellen voorschriften, hierin verbetering brengen. Wanneer de Commissie met hare op merking echter meer speciaal de in richting en samenstelling der begroo ting voor het bedrijf van Gemeente werken bedoelt, kunnen wij haar ge voelen niet deelen. Dit bedrijf is juist ingesteld om een meer gedetailleerd inzicht te krijgen in de kosten van de door dezen tak van dienst uitgevoerde werken. De begrooting voor dit bedrijf, welke is samengesteld naar de begroo ting van soortgelijke bedrijven in an dere gemeenten, geeft voor ieder onder deel de juiste kosten aan en laat o.i. aan duidelijkheid en overzichtelijkheid niets te wenschen over. De Commissie, belast met het onderzoek der begroo ting 1930, in welke Commissie ook een lid1 der huidige Commissie zitting had, schreef in haar rapport met betrekking tot de begrooting voor de Gemeente werken dan ook: „Met het invoeren van een begrooting der gemeentebe drijven kunnen wij ons geheel vereeni gen. Dit zal ongetwijfeld de overzichte lijkheid in de toekomst bevorderen, ofschoon op het oogenblik vergelijking met vorige jaren daardoor wordt be zwaard." A. 2e. Wij zijn het met de Commis sie eens, waar deze schrijft, dat de bes te steunregeling gevonden wordt in productieve werkverschaffing. Dit wil echter niet zeggen, dat wij ons kunnen vereenigen met de door de Commissie in deze naar voren gebrachte denkbeel den en gedane voorstellen. In geenen deele. Zoo, achten wij het door de Com missie naar voren gebrachte denkbeeld om, met het oog opj de algemeene ma laise, als object van werkverschaffing ter hand te nemen de totstandkoming eener rechtstreeksche verbinding van onze haven met de Bergsche Maas als het mogelijk zou zijn voor deze gemeente even radicaal als onuitvoer baar in 1932, zulks alleen al met het oog op den tijd van voorbereiding, welke zoodanige werkzaamheden zou den vragen. Ook met het denkbeeld, om als werkverschaffing „op de daar voor in aanmerking komende straten trottoirbanden te plaatsen en deze te doen aanvullen of herstraten door werkloozen", kunnen wij ons niet ver eenigen, omdat het grootste gedeelte dezer werkzaamheden moet worden uitgevoerd door geschoold personeel. Iets anders is, of voor de werkloozen een andere werkgelegenheid dan het stukslaan van oude onbruikbare straat keien in het leven ware te roepen. Het denkbeeld, om het stukslaan van straat keien als werkverschaffing stop te zet ten en in de plaats daarvan een andere werkgelegenheid voor werkloozen te openen, is reeds in ons College ter spra ke gekomen, doch tot een definitieve oplossing dezer aangelegenheid zijn wi.i nog niet gekomen, omdat wij bij de on der handen te nemen werkzaamheden ook wel degelijk rekening hebben te houden met de arbeidsvaardigheid der werkloozen. Zoodra wij in deze echter een oplossing gevonden meenen te hebben, zullen wij U hieromtrent na dere voorstellen doen. Opgemerkt dient evenwel, dat "wel ke soort werkverschaffing, subsidiair steunregeling er ook in het leven wordt geroepen er steeds werkloozen zul len zijn, die niet tewerkgesteld kunnen worden omdat zij er practisch onge schikt voor zijn, terwijl er ook steeds een aantal zullen worden gevonden, die feitelijk niet onder een steunregeling behooren te vallen. Wij bedoelen hier die werkloozen, die ook in normale tijden ongeregeld of geen werk hebben en die het bestaan van een steunrege ling aangrijpen om zich daardoor in komsten te verschaffen. De ondervin ding heeft geleerd, dat deze zich steeds het allereerst aanmelden. Bovendien hebben wij hier op het oog personen boven den leeftijd van 65 jaar. Ook deze behooren niet onder een steunre geling te vallen. Al deze personen moe ten, naar onze meening, zoo noodig door de Burgerlijke Armbesturen on dersteund worden. Met het oog op de heerschende crisis verwachten wii, da+ de toestand van dit soort menschen en van de behoeftige klasse in 't alge meen zal verslechteren, waarom wij verhooging van de subsidies aan de burgerlijke armbesturen hebben voor gesteld. Waar het aantal personen, hiervoor bedoeld, dat voor ondersteuning op de burgerlijke armbesturen is aangewe zen, bij een andere in het leven te roe pen werkverschaffing of vast te stel len steunregeling (omtrent welke laat ste wij onmiddellijk na het gereed ko men der ontwerp-begrooting zijn in verbinding getreden met het departe ment van binnenlandsche zaken en landbouw) wel geringer zal worden, hebben wij er geen bezwaar tegen de subsidiën aan de burgerlijke armbe sturen te verlagen en wel voor het arm bestuur van Waalwijk met 1000. en voor dat van voorm. Baardwijk eveneens met 1000,en de aldus vrijgekomen 2000,— te voegen bij de 14877,75 voor de werkverschaffing. A. 3e. Het voorstel der Commissie omtrent den kindertoeslag kunnen wij niet overnemen. De kindertoeslag vormt een deel van de bezoldiging en is verder bedoeld als steun aan de ge zinnen. Het gezin van een hooger be zoldigd ambtenaar zal, in vergelijking met het gezin van een eenvoudig ge meentearbeider, ten opzichte der kin deren weinig steun ondervinden van de door de Commissie voorgestelde bedra gen. Wil men den kindertoeslag wer kelijk zien als een tegemoetkoming in de meerdere kosten van het gezin, in verband met het aantal kinderen, dan moet by de bepaling van die tegemoet koming ook rekening worden gehou den met die kosten en met het salaris. In dit licht bezien, moet in het oog springen, dat de opvatting, dat de kin dertoeslag gebaseerd moet zijn op het salaris, de eenige juiste is. Opgemerkt zij verder, dat nog pas bij de vaststelling der begrooting 1930 de kindertoeslag van de werklieden van 0.60 per week en die van de politie beambten van 2.60 per maand is ver hoogd tot 1.per week, tengevolge waarvan zoowel ten opzichte van de werklieden als van de ambtenaren de zer gemeente een kindertoeslagregeling is tot stand gekomen gelijk aan die der provincie. Electriciteitsbedryf. A. 4e. De verdeeling van het salaris van den monteur v. Dongen is een ge volg van de zoogenaamde „netto-me thode" die aan de tegenwoordige Be- grootings- en Rekeningsvoorschriften ligt. De kosten van een bepaald onder deel of werk moeten zooveel mogelijk tot uitdrukking komen. Aangezien van Dongen in 1932 ongeveer gedurende de helft van zijn wTerktijd in beslag zal worden genomen voor buitengewone werken, moet zijn salaris ook voor een evenredig deel op die werken drukken. In verband met de opmerking der Commissie omtrent de splitsing van salarissen en vergoedingen over de ver schillende takken van dienst, waardoor blijkbaar naar de meening der Com missie het overzicht over die salarissen verloren gaat, doen wij U hierbij als nog toekomen een tweetal staten, hou dende specifieke opgaaf van de tracte- menten, enz. Tevens doen wij U hierbij nog toekomen een staat, welke 'n over zicht geeft van de in 1930 uitbetaalde salarissen, enz., verdeeld over de di verse werken. Woningbedrijf. De Commissie vraagt zich af, waar om zooveel woningen, in eigendom bij de gemeente aan de controle der com missie voor het Woningbedrijf blijven onttrokken. Het Woningbedrijf is alleen in het leven geroepen voor het beheer en het onderhoud van de woningen, gebouwd ingevolge de Woningwet, dat is dus voor de verbetering der volkshuisves ting. Deze woningen vragen, alleen reeds door de speciaal daarvoor gelden de voorschriften, een afzonderlijke ad ministratie, hetwelk niet gezegd kan worden van de overige eigendommen. Het is ons niet geheel duidelijk wat de Commissie bedoelt met samenwerking of overleg met de particuliere woning bedrijven (bedoeld zijn kennelijk de beide woningbouwverenigingen). Is het hare bedoeling, dat eenzelfde gedragslijn gevolgd dient te worden met betrekking tot het onderhoud, dan moeten wij op de eerste plaats opmer ken, dat de Gem. Bouwkundige des tijds op verzoek der beide verenigin gen in hoofdzaak tevens belast is met het toezicht op de woningen dier ver- eenigingen. Kleine reparaties van min der beteekenis worden rechtstreeks door de besturen opgedragen, doch grootere werken als verfwerk, vernieu wing van vloeren, enz., geschieden steeds onder toezicht van den Gem. Bouwkundige. Bedoelt de Commissie een samenwer king met betrekking tot de toewijzing van woningen, dan zij medegedeeld, dat tot nog toe bijna steeds ieder li chaam voldoende gegadigden had voor zijn woningen. Een enkele maal is het voorgekomen, dat een der verenigin gen voor een paar woningen geen huur ders had. In overleg met de administra tie van het Gem. Woningbedrijf wer den toen aanvragers om een woning van dat bedrijf gezonden naar de ver- eeniging. Meestal werden deze pogingen met succes bekroond, een enkelen keer niet, doch dit» vond zijn oorzaak in an dere omstandighden dan gebrek aan overleg. Hieruit blijkt, dat samenwer king zoo noodig wordt in de hand ge werkt. Gemeentewerken. Instelling van een Commissie van Bystand. De Commissie wenscht voorts instelling eener Commissie v. Bijstand voor het Bedrijf van Gemeentewerken. Naar aanleiding hiervan wenschen wij onder Uwe aandacht te brengen, dat volgens de bepalingen der Gemeen tewet, alleen op voordracht van Burg. en Weth. commissies van bijstand kun nen worden in het leven geroepen. De aangelegenheden betreffende het be drijf van Gemeentewerken worden tot nog toe steeds in de vergaderingen van ons college besproken. Wij voelen tot heden niet de behoefte aan een Com missie van Bijstand voor dezen tak van dienst. Indien door toeneming van de werkzaamheden daartoe aanleiding be staat, zullen wij te zijner tijd daartoe wel een voorstel doen. Wij hebben aan genomen, dat het voorstel der Com missie niet bedoeld is als een vinger wijzing op de geste van ons college, doch als een naar hare meening nutti ge maatregel in het belang der gemeen te en apprecieeren dan ook hare goede bedoelingen. A. 4e. Wegverbetering. Met betrekking tot de wegen geeft de commissie te kennen, dat het beter is het onderhoud der wegen tot het hoog- noodige te beperken en de wegen naar een vast plan geleidelijk in basaltsteen wegen te veranderen. Begrijpen wij de Commissie goed, dan is zij van oordeel, dat bij de wegverbetering geen vast werkplan wordt gevolgd. Hierin mee nen wij met de Commissie van meening te moeten verschillen, omdat juist bij de vernieuwing van straten, enz. syste matisch is te werk gegaan. Allereerst is de Grootestraat vernieuwd. Deze sluit zoodoende aan bij den Provincia len weg in voorm. Baardwijk en Besoij- en, die successievelijk wordt herstraat. Daarna is aan de beurt gekomen de Stationsstraat, verder kleinere straten als Wagenstraat, Groensteeg en Nieuw- straat, terwijl op de begrooting voor 1932 gelden zijn uitgetrokken voor ver nieuwing der Besoijensche Straat, ten gevolge waarvan, zooals wij in de nota, begeleidende de begrooting voor 1932, schreven, dan alle hoofdkeiwegen der gemeente aan de eischen, die het mo derne snelverkeer daaraan kan stellen, beantwoorden. Wanneer nu ook nog de lange bui tenwegen alle zouden moeten worden bestraat met keien, zooals de straten in het centrum, zou dit voor de gemeen te een uitgaaf beteekenen, die onmoge lijk gedragen kan worden. Toegegeven moet worden, dat de kosten van onder houd van wegen ieder jaar hooger worden. Het abnormaal hooge bedrag, in 1931 uitgegeven of nog te besteden, is, zooals U bekend is, voor een zeer groot gedeelte uitgegeven in verband met de in het leven geroepen werkver schaffing bestaande in het stukslaan van oude straatkeien tot steenslag, welke laatste gebruikt wordt voor ver betering der wegen. Wij twijfelen er niet aan of ook de Raad is er van overtuigd, dat het on derhoud van wegen alle zorg vereischt en dat de uitgegeven bedragen in de laatste jaren niet nutteloos zijn ge weest. De oude straatkeien worden gedeel telijk in minder drukke straten her straat, zooals ook de Commissie advi seert. Opvolging van het advies, dat de Commissie geeft in de laatste alinea van haar rapport, moeten wij den Raad ontraden. Het gaat hier over een aan gelegenheid, die uitsluitend aan Burg. en Wethouders behoort, namelijk over een zaak van uitvoering. Ingevolge art. 209, sub h, der Gemeentewet toch be hoort tot de taak van het Dagelijksch Bestuur der gemeente de zorg, voor zoover van hen afhangt, voor de in standhouding, bruikbaarheid, vrijheid en veiligheid der publieke wegen, enz. Electriciteitsbedrijf. B. le. De opmerking omtrent het sa laris van v. Dongen is reeds behandeld bij punt 4e der Algemeene Opmerkin gen. Waterleidingbedrijf. Volgnr. 6. Bij uitsluitend gebruik van electrische energie zullen, de kosten be dragen: Rente en aflossing ad 12^ van 8000.— 1000 Electriciteitsverbruik 2200. Totaal 3200 Het werkelijk stroomverbruik der reserve-motoren is niet °P geven, daar deze nog te kort in bedrijf zijn. Gemeentebegrooting. B. 2e. Hoofdstuk II, volgnr. 15. De betrekking van controleur der ge meentebelastingen heeft veel van zijn beteekenis verloren toen de Hoofd. Omslag werd vervangen door de Gem. Inkomstenbelasting, waarvan de in ning door het Rijk geschiedt. Het sa laris van den betreffenden ambtenaar werd echter daarna nog steeds onder Hoofdstuk XII uitgerokken, omdat Ihij in hoofdzaak werkzaam was en nog is voor de inning der belastin gen. Op de eerste plaats vorderde de navordering van den Hoofd. Omslag en vervolging van nalatigen in de eer- ste jaren nog veel werk, evenals de Forensenbelasting, terwijl voorts schoolgeld, straatbelasting, hondenbe lasting enz. een belangrijk deel van zijn werkkring in beslag nemen. Nu door het vervallen van de Gem. In- II

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1931 | | pagina 7