j i voor elk kind boven de twee. Qhr. Nuijten vraagt of het ook mo lit is dat een vrouwelijke kostwinner jljun geniet bij werkloosheid. Welti. Smolders zegt dat de regeling I; voor uitgetrokken werkloozen is ontworpen verband houdt met den «et der werkloozenkassen der orga nisaties. Oeval voor geval wordt be- joideeld en voor wie niet als uitge trokken werkiooze kan worden aange ven wordt de andere weg. het Arm- bestuur, gevolgd. Dus ook voor vrou- elijke werkloozen die zich bij haar rganisatie verzekerd hadden geldt •ze regeling. Naar aanleiding van een opmerking on den heer Roxs zegt de voorzitter jat 't billijk is dat de georganiseerden, Ie getracht hebben zooveel mogelijk voor zich zelf te zorgen, eenigszins evoordeeld worden - boven de onge- ganiseerden die bij werkloosheid ilrectten laste der gemeenschap komen. 291. Toelage aan den Veearts. De heer Nuljten vraagt waarom 't bedrag dat Waalwijk hierin moet be- zooveel grooter is dan dat der andere gemeenten. De voorzitter zegt dat dit komt doordat de veearts hier woonachtig is deze gemeente dus het meeste pro- er van heeft door het betalen van «lasting enz. De heeren van Haren en van Driel achten het voor den boerenstand een toot yoordeel dat de arts hier woont, aar mag ook wel iets voor betaald rorden. hoofdstuk XIIbelastingen, stelt i voorzttier eerst aan de orde het aangehouden agendapunt 10, betreffen- it de belastingen. De heer Nuljten zegt dat hij het gul heeft willen bezien in verband iel de begrooting en naar aanleiding m het voorstel-van Driel om de op- ttnlen te verlagen. Nu spr. kennis eeft genomen van de begrooting en lt Inkomsten uit belastingen heeft innen bestudeeren kan hij zich met ItPersöneele Belasting vereenigen. Geen der leden verlangt nog het oord over dit voorstel, dat zonder emming wordt aangenomen. 315. 80 opcenten op de hoofdsom tr grondbelasting op gebouwde eigen ommen. Den heer van der Waarden vraagt «aarom de hoofdsom op de grondbe isling, voor het gedeelte (75 °/o) dat in de gemeente wordt uitgekeerd, 147336 minder is geschat dan de tekening over 1930 aanwijst. De grond belasting zal toch niet lager zijn dan a 1930 daar sindsdien is bijgebouwd ?.t practisch op dezen post geen fade posten voorkomen, daar bij wanbetaling desnoods de grond of het luis verkocht kan worden. Het lijkt spr. niet logisch om de posten 213. loofdsom der grondbelasting, en 315. ipcenten grondbelasting, resp. f 473,36 UI504 92 lager te schatten. Spr. wil leze posten verhoogen hetgeen een leerdere inkomste geeft van f 978.28 Voor dezelfde posten op de belasting sp ongebouwde eigendommen is wel de opbrengst van 1930 rekening jtliouden, spr. vraagt daarom waarom en W. er bij de gebouwde eigen lommen van hebben afgeweken. De voorzitter zegt dat B. en W. zich heel gehouden hebben aan de ge- pens van den inspecteur der belas- Spr. meent dat deze de opgave terminderd heeft in verband met de iwade posten. De heer Nuijten bevestigt dit. 321. Uitkeering aan 't rijk wegens wade posten op de directe belastin- p. De heer v. d. Waerden is geschrok- in bij het zien der rekening 1930, 'aar een uitkeering van het rijk voor Iwade posten stond tot een bedrag P f 21837.33, dit enorm bedrag werd liter weer voor 't grootste deel ge situeerd. Spr. vraagt of hier mis tten een vergissing in 't spel is. De voorzitter zegt dat eerst de hooge fgave is ontvangen, waarvan ook I niet weinig geschrokken is. Later Jetd echter f 15512.97 gerestitueerd. II staat in verband met de nieuwe wancfeele verhoudingswet. 325. 65 opcenten op de hoofdsom Gemeentefondsbelasting. De heer Spijkerman merkt op dat t totale belastbare inkomen in ver- nd met den economischen toestand pCt. lager is geschat dan verleden aar. Spr. vreest dat deze schatting l0f! te optimistisch is en veronder. !|alt dat de vermindering wel 30 pCt. !JI zijn Spr. weet niet waar de belasting vandaan zal moeten komen De Voorzitter moet dit toegeven, I >s hetzelfde idee toegedaan dat de 'Peentenheffing lager is te schatten. 324. 50 opcenten op de hoofdsom w vermogens—belasting. De heer Nuijten merkt op dat op belasting nu in totaal 169 op- anten moeten worden betaald, naast 6 gemeente en 't rijk heffen ook deJ P'ovincie en 't leeningsfonds hier op aten op. Poverdere posten alsmede de ka- nst gaan zonder opmerkingen onder den hamer door. Zonder stemming wordt de begroo- ting hierna vastgesteld. De Voorzitter dankt tot slot de leden voor het uithoudingsvermogen door hen betoond, en dhr. Roxs spreekt een dankwoord tot B. en W. voor het ver standige beheer der gemeente en de accurate wijze waarop het begroo- tingswerk verricht is. Na nog een oogenblik in geheime zitting te ztyn geweest gaat de raad om tegen tien uiteen. De opening dei brug te Keizersveer. De opening van de brug te Keizers veer, waarnaar reeds sinds de verleg ging van den Maasmond werd uitgezien, heeft Zaterdag in tegenwoordigheid van talrijke autoriteiten door den Minister van Waterstaat, Mr. P. Reijmer, plaats gehad. De burgemeester van Raamsdonk had nog op het laatste moment den minister weten te bewegen een oogenblik van zijn kostbaren tijd af te nemen voor een officieel bezoek aan de gemeente Raams donk. Zoo kwam het hooge gezelschap 's morgens te half twaalf in het mooie raadhuis te Raamsdonksveer bijeen. In de met bloemen luchtig opgesierde raads zaal merkten wij o.m. op de Commissa ris der Koningin in Noord-Brabant, Mr. Dr. A. v. Rijckevorsel, de griffier der Staten, de heer Vincent Cleerdin, de le den van Ged. Staten Mr. Smits v. Oijen, Mr. v. d. Biesen en de heer A. v. Rijen, talrijke hoofdingenieurs en ingenieurs van Waterstaat, o.a. Ir. G. P. v. d. Broek en Ir. W. J. H Harmsen, de burgemees ters der gemeenten Breda, Gorcum en Geertruidenberg. Burgemeester Moons van Raamsdonk begroette den minister met de volgende rede: Als burgemeester van een der oevei- gemeenten van de op heden door Uwe Excellentie te openen brug aan het Kei zersveer, dank ik uwe Excellentie na mens het gemeentebestuur en namens al mijne gemeentenaren, voor het voor recht, mij ondanks de daaraan verbon den moeilijkheden, in de gelegenheid te hebben gesteld een woord van welkom te mogen richten tot Uwe Excellentie, tot den Hoogedelgestrengen heer Com missaris der Koningin van deze provin cie en tot alle autoriteiten en genoodig- den, die hier zijn samengekomen om bij deze plechtige opening tegenwoordig, te zijn. Uwe komst in deze gemeente, Excel lentie, wordt door ons niet alleen op hoogen prijs gesteld, maar stemt ons tot vreugde en dankbaarheid, op de eerste plaats wegens het voorrecht en de on derscheiding, Uwe Excellentie in ons midden te zien, maar ook omdat aan die komst is verbonden de openstelling van de zoolang begeerde brug aan het Keizersveer, de brug, die een der scha kels vormt van het verkeer tusschen Holland en het Zuiden, de brug, die van veel belang is voor deze provincie, en zeer zeker ook voor de aangrenzende gemeenten hare voordeelen heeft. Getuigt niet de aanwezigheid hier van den Hoogedelgest. heer Commissaris der Koningin met de leden van het Dage- lijksch Bestuur der Provincie, van het groote belang, dat deze brug heeft voor het gansche gewest, waar het toch be kend is, dat deze bekleeder van het hoogste en waardigste provinciaal ge zag geen gelegenheid ongebruikt laat, om van zijn belangstelling en sympathie te getuigen, daar, waar het betreft den vooruitgang en den bloei van zijn pro vincie? Deze brug, Excellentie, die voor ons land den eersten schakel vormt in de onmisbare keten voor het internationaal verkeer met het Zuiden, is als zoodanig een landsbelang van de eerste orde; deze brug, Excellentie, die voor Bra bant de mogelijkheid opent voor een on gestoord en ongelimiteerd verkeer met Holland, is daarom ook voor deze pro vincie van onberekenbare waarde; en tenslotte is deze brug ook voor de bewoners der aangrenzende plaatsen van groote beteekenis, omdat zij hen in staat stelt, beter dan tot nu toe de belangen, die zij aan de overzijde der rivier heb ben, te behartigen. Het baart dan ook geen verwondering, dat de behoefte aan deze oeververbin ding het eerst is gevoeld door de bewo ners der naburige plaatsen en dat reeds lang voor de geweldige ontwikkeling van het tegenwoordige snelverkeer, po gingen werden gedaan, om tot deze brug te komen. Reeds meer dan 25 jaar geleden wer den hiervoor de eerste stappen gedaan en het waren toen ook de burgemeesters der beide oevergemeenten, die, gesteund door hun collega's uit de omgeving, de aandacht van den minister van Water staat op. deze aangelegenheid vestigden. En toen gedurende de mobilisatieda- gen er een tijdelijke brug lag over dt Bergsche Maas en men reeds op beperkte wijze de voordeelen zag van een vaste oeververbinding, bleef men, na afbraak van die brug, in nog grootere mate het gemis van een oeververbinding voelen, en werd de drang voor het verkrijgen van deze brug intensiever, blijkende ook uit een krachtige actie, gevoerd door andere officieele lichamen en instellin gen. En al moge de totstandkoming van deze brug niet zijn gebaseerd op locale belangen, doch te danken zijn aan de uitvoering der Wegenwet, als gevolg van het tegenwoordige snelverkeer, en aan andere groote landsbelangen, dit neemt niet weg, Excellentie, dat de be woners van deze streken met de totstand koming zeer zijn gebaat. Wij verheugen ons daarenboven niet alleen over het verkrijgen van deze ver binding, maar wij verheugen ons ook, omdat dit landschap is verrijkt met een monumentaal kunststuk, getuigend van de stoere werkkracht en energie van de bij uitstek kundige Hollandsche ingeni eurs en industrie en het bewijs leverend dat ook een klein land technisch groot kan zijn. Excellentie, moge, nu dit belangrijke technische werk is tot stand gekomen, niet de eerste, dan toch een der eerste groote bruggen ingevolge de^Wegenwet; de eerste brug, uitgevoerd en ontworpen door het onder Uw departement ressor- teerend bureau Bruggenbouw, de brug, vormend een der schakels in het verkeer tusschen Holland en het Zuiden; moge, Excellentie, deze eerste schakel nog onder uw ministerieele leiding met den tweeden en derden schakel worden aangevuld, dan zal, als straks deze brug door Uwe Excellentie zal zijn geopend, ons verkeer met Holland niet alleen zijn vergemakkelijkt, doch dan zal Uwe Ex cellentie ons nader hebben gebracht bij en ons Brabanders meer een doen voelen met Holland, waarmede wij onder alle omstandigheden een zijn en willen blij ven. Excellentie, Hoogedelgestrenge heer Commissaris der Koningin, geachte ge- noodigden, allen heet ik u hartelijk wel kom in de gemeente Raamsdonk. De eerewijn werd geschonken, terwijl een dochtertje en zoontje van den heer Moons een toespraak hielden tot den minister en Z. Exc. een album met een tweetal foto's betreffende dé brug aan boden. Minister Reijmer dankte voor de ontvangst in ongeveer de volgende bewoordingen Op de eerste plaats moet ik u hartelijk dank zeggen voor de vriendelijke woor den tot mij gericht en voor de toespraak door de kinderen. Het is mij een genoe gen met de heeren van Waterstaat een oogenblik in deze gemeente te mogen zijn. Van ganscher harte dank ik u voor de vriendelijke ontvangst. Op de tweede plaats sluit ik mij gaarne aan bij de woorden door u gesproken. Wij gaan de brug bij Keizersveer openen, die Noord en Zuid nog nauwer zal samen brengen. Aan het gevoel van vaderlands liefde der Brabanders hebben de regee ring en ik zelf nooit getwijfeld, maar zeker is het dat alle pogingen om het Zuiden meer op het Noorden te oriën- teeren, door de regeering van harte on dersteund worden. Ik hoop dat de ge beurtenis die zoo aanstonds gaat plaats vinden, zal mogen bijdragen tot de sa menwerking tusschen Noord en Zuid en dat de brug zal bijdragen tot den bloei van deze streek. Ik ben overtuigd dat men in Brabant deze dag als een aange name beschouwt, hetgeen trouwens het beste bewijs is voor de beteekenis van dezen dag. Ik heb het zeer prettig ge vonden dat wij een oogenblik hebben kunnen vrij maken oni in Raamsdonk een bezoek te brengen. Ik moge besluiten met dank te brengen voor de hartelijke ontvangst en die zakelijke wenschen die zijn uitgesproken dat wij zijn en blijven moeten: Nederlanders. Toen het gezelschap het gemeentehuis verliet had zich buiten op het rijk met met vlaggen versierde Heere-plein een' groote kring van belangstellenden ge vormd, die Z. Exc. hartelijk toejuichte. De harmonie bracht een aubade. In de gereedstaande auto's ging het vervolgens naar Geertruidenberg waai de motorboot „de Lek" aan de Thor- steiger gemeerd lag. Verschillende ge- noodigden voegden zich hier nog bij het gezelschap, o.a. oud-minister Mr. H. v. d. Vegte, tde dir.-gen. van Waterstaat ir. Ringers, 'vertegenwoordigers van A. N. W.B., B. B. N. en K. N. A. C. De gasten scheepten zich in en binnen korten tijd was Keizersveer bereikt. Op de wal voor de papierfabriek,, de Maas mond" stond een groote kinderschare reeds van verre de boot toe te juichen en toen de minister aan wal stapte, klonk het uit volle borst „Wilhelmus van Nas- souwe". Het welkomstwoord werd den minister toegesproken door den heer J. Snijders, Burgemeester van Dussen, Deze hield de volgende rede: Het is voor mij als burgemeester een bijzonder voorrecht Uwe Excellentie op het grondgebied der gemeente Dussen te mogen ontvangen en te verwelkomen als de brenger van de hier lang verwach te blijde tijding, dat de overbrugging van de Bergsche Maas bij Keizersveer is tot stand gebracht. Spoedig na de uitvoering van de wet van 26 Jan. 1883, Stbl. no. 4, houdende verlegging van den Maasmond, vestigde deze streek algemeen de over- tuiging, dat de daargestelde werken tot behoud van de gemeenschap over de nieuwe rivier, onvoldoende moesten worden geacht in verband met de toen reeds stijgende verkeersontwikkeling en de daarmede overal elders gepaard gaan de verbetering en uitbreiding van ver- keersgelegenheden. Deze overtuiging gaf het aanzien aan een vereeniging van heeren burgemees ters van bij de overbrugging van de Bergsche Maas bij Keizersveer belang hebbende gemeenten, welke vereeniging met het daaruit gevormde comité' van actie, gesteund door de betrokken ge meenten, sedert 1911 onafgebroken voor deze overbrugging geijverd heeft. In 1917. mocht het gemeentebestuur van Dussen de tervisielegging ontvangen de stukken voor de onteigening ten be hoeve van den bouw eener vaste over brugging over de Bergsche Maas te Kei zersveer. Door het opvolgend ministerie werden de betrokken ontwerpen echter teruggenomen en de berooide toestand van 's Rijks financiën in de na-oorlogs- jaren gaf weinig hoop, dat deze aange legenheid spoedig weer aan de orde zou worden gesteld. Inmiddels was ook door de Noord- Brabantsche Kamers van Koophandel en Fabrieken, meer speciaal door die ge vestigd in de gemeenten Waalwijk en Breda, eene actie voor het verkrijgen van eene overbrugging ingesteld, welke op energieke wijze werd doorgevoerd en bij de vaststelling van het Rijkswegen plan in 1927 werd met meer anderen ook den bouw eener brug over de Berg sche Maas te Keizersveer andermaal in uitzicht gesteld. Excellentie, vanaf den aanvang hebben wij gestaan in de beweging voor het verkrijgen van dezen bruggenbouw en bewaren de meest aangename herinne ring aan de prettige samenwerking, wel ke wij daarbij van onze collega's burge meesters hebben mogen ontvangen. Wij zeggen hartelijk dank aan allen die ons streven gesteund en bevorderd hebben en brengen een eerbiedige en dankbare hulde aan de nagedachtenis van wijlen Z.Exc. minister Ir. dr. C. Lely, die als hoofd van het departement van Water staat in 1917 den bouw eener brug over de Bergsche Maas bij Keizersveer aan de orde stelde. En thans, nu Uwe Excellentie op de zen gedenkwaardigen 31en October 1931 tot ons hebt willen komen, vergezeld van vele autoriteiten en genoodigden, om hier te Dussen aan het Keizersveer het verkeer te openen over de eerste brug, welke volgens het Rijkswegenplan is tot stand gebracht, zijn wij Uwe Excellentie en de Nederlandsche regeering daar voor erkentelijk en oprecht dankbaar. De arbeidzame en welgezinde bewo ners dezer gemeente hebben rond deze plechtigheid eenige feestelijkheden ge organiseerd, om uiting te geven aan hun gevoelens van waardeering, erkentelijk heid en dank voor het verheven, indruk wekkende bouwwerk, waarmede hun streek is versierd geworden. Moge dan de brug aan het Keizersveer aan de gestelde verwachtingen beant woorden en dienstbaar zijn aan het in ternationaal en interlocaal verkeer, maar moge zij vooral ook bevorderlijk zijn aan de ontwikkeling en welvaart van deze door de natuur gezegende streek. Excellentie, rajjne heeren, wij wen schen u veel voldoening van dit bezoek aan Dussen en dat gij nog dikwijls met toegenegenheid zult willen terugdenken aan de meuschen en de streek die gij hier aantreft. Over den weg der papierfabriek werd hierna gewandeld naar 't Noordelijke landhoofd der brug, die met een oranje lint was afgesloten. Het eerst werd hier het woord ge voerd door Ir. G. J. v. d. Broek, hoofdingenieur-directeur van Wegenver betering, die zich aldus tot den minister richtte Excellentie, U is thans op de plaats gekomen, waar zich het laatste beletsel in den nieuwen vasten rivierovergang bevindt. Het is voor den Rijkswaterstaat en in het bijzonder voor het Bruggen- bureau een groote eer, dat U heeft goed gevonden op dezen dag dit beletsel weg te nemen en daarmede de brug voor ge woon verkeer over de Bergsche Maas te Keizersveer open te stellen. Spr. herinnerde er aan dat deze brug de eerste is, waarvan de kosten geheel uit het Wegenfonds zijn gekweten, en dat, indien zich geen onoverwinnelijke hindernissen op den weg stellen, deze eerste brug in een tijdsverloop van ten hoogste tien jaren door elf of twaalf an dere bruggen zal gevolgd worden. Het ineerendeel dezer bruggen zal de ver binding van het centrum en het noor den van ons land met het zuidelijk deel, die thans nog zooveel te wenschen over laat, verbeteren. Hierna hield de Minister van Water staat, Mr. P. J. Reijmer, De openingsrede. Spr. wierp een terugblik op de ge schiedenis welke aan de totstandkoming van dit bouwwerk voorafging. Reeds de naam van het veer, dat door deze brug zal worden vervangen, het Keizersveer, roept de herinnering op aan den tijd, dat voor de eerste maal in ons land door een krachtig centraal ge zag de belangen van het wegverkeer over lange afstanden in het oog werden gevat. Het Keizersveer, aanvankelijk over het Oude Maasje, ontleent zijn naam immers aan Napoleon, die 'n doorgaande verbin ding van Amsterdam met Parijs schiep waarin dit veer een schakel vormde. Een belangrijke wijziging onderging het veer toen bij de verlegging van den Maasmond in plaats van het be staande handkabelpontveer een veer- diest werd ingesteld met vrij varende stoomponten. Dit nieuwe veer werd op 15 October 1890, dus 41 jaar geleden in dienst gesteld. Tijdens de mobilisatie was het gedu rende eenigen tijd ten behoeve van de landsverdediging vervangen door een houten schipbrug. Hoewel de inrichting aan het stoom- pontveer destijds zeer modern was en deze ook thans nog gunstig afsteekt bij vele andere veren in ons vaderland deed de ontwikkeling van het verkeer toch reeds lang de wenschelijkheid ge voelen over een brug te beschikken. Meerdere malen zijn dan ook plannen geopperd om een overbrugging tot stand te brengen. Zelfs heeft in 1917 een eerste ter visie legging van een plan voor overbrugging, met het oog op het indienen van een wetsontwerp voor onteigening, plaats gehad. De ongunst der tijden heeft toenmaals veroorzaakt, dat geen wetsontwerp op dezen eersten stap is gevolgd. De invoering van de wegenbelasting wet heeft het de regeering mogelijk ge maakt de overbruggingen over de groote rivieren met meer kracht ter hand te nemen. Na de brug over den IJsel bi] Katerveer is deze nieuwe brug de tweede rivierbrug voor gewoon verkeer, welke dank zij de middelen, welke het wegen fonds verschaft, tot stand is gekomen. Spr. wijdde nog een enkel woord aan den eigenlijken bouw van de brug en den aanleg van de daarbij behoorende toe gangswegen. Terecht mag, naar spr. meent, 't werk een nationaal werk worden genoemd, waarbij de Nederlandsche ingenieurs, aannemers en industrie getoond hebben waartoe zij in staat zijn en waarop ge heel Nederland trotsch kan zijn. Thans is dan het oogenblik aangebroken, waar op het verkeer over de brug kan worden toegelaten. Voor de laatste maal is de veerboot over de rivier gestoken. Dit verkeersmiddel, dat niet meer kan vol doen aan de huidige verkeerseischen, heeft plaats gemaakt voor de vaste ver binding tusschen heide oevers. Een ver nieuwde schakel is gelegd tusschen noord en zuid. Spr. hoopt en verwacht dat deze nieu we brug niet alleen het moderne verkeer, zoowel in het plaatselijk als in het alge meen belang, zal dienen, doch dat zy ook bijdraagt tot een nauwer aaneenha- len van de banden, welke de verschil lende deelen van ons vaderland tesamen snoeren. Hiermede besluit de minister, om thans de brug, een van de reeks rivier overbruggingen die ter voltooiing van ons wegennet tot stand moet worden ge bracht, voor het verkeer te openen. Met een aardig toespraakje bood mej. Corry van den Broek hierna den minis ter de schaar aan, waarmede deze het lint doorknipte, ten teeken dat de brug was geopend. De eerste schrede op de brug werd gezet door Mr. Dr. A. v. Rijckevorsel, die de volgende woorden sprak: Wie later de kenmerkende gebeurte nissen van dit tijdperk bestudeert, zal wellicht worden getroffen door de bui tengewone krachtsinspanning van de landsregeering tot verbetering van de verkeersmiddelen. Wij leven inderdaad in een tijdperk van wegen- en bruggen bouw. Streek na streek krijgt haar beurt. Dat de provinciën ten zuiden der groote rivieren zich verheugen over de nieuwe brugverbindingen met het noordelijke deel van Nederland, is Uwe Excellentie wel bekend; ik meen te mogen verzeke ren, dat ook buiten de landsgren zen vreugde over deze verbindingen heerscht. De naam Keizersveer heeft een inter nationalen klank; de nieuwe brug zal het internationaal verkeer vergemakkelijken, haar aanwezigheid zal duizenden bevrij den van de watervrees, die hen weer hield de noordelijke streken en steden van Nederland te bezoeken. Zoo is deze brug een belangrijke aan winst voor den weg van Parijs over Ant werpen naar Amsterdam, die bij Kei zerlijk decreet van 16 December 1811 als tweede van de 14 eerste-klas-wegen van het Fransche Keizerrijk werd omschre ven. De geschiedenis verhaalt dat in 1812 een bataljon krijgsgevangen Span jaarden naar Raamsdonk en Geertrui denberg werd gezonden om dezen weg te helpen voltooien. De brug is onder gelukkiger auspiciën gebouwd. Al valt haar ingebruikstelling samen niet groote moeilijkheden in het econo misch leven, toch is het feestbetoon van de gemeenten Raamsdonk en Dussen ge rechtvaardigd. De bevolking der beide oevers van de Bergsche Maas weet im mers het best welk een aanwinst voor het verkeer de brug beteekent. Voor de landsregeering moet het aangenaam zijn te vernemen, hoe dankbaar en erkente lijk de bevolking die aanwinst begroet. Wat Noord-Brabant betreft, kan ik de verzekering geven, dat deze provincie, die jaarlijks zooveel aan de verbetering van haar wegen ten koste legt, en vooral het Westen van Brabant de regeering danken voor haar voortvarendheid bil den bouw dezer brug. Wij hopen dat de brug spoedig de uiterlijke teekenen van herstelde wel vaart van ons vaderland en van de buur landen zal dragen. Een harmoniegezelschap bracht ver volgens het Wilhelmus ten gehoore. Het gezelschap waadfelde d£n, ge-? volgd door talrijke belangstellenden, over de brug tot aan het Noordelijk hoofd. Hier stelde men zich op, terwijl de optocht in aantocht was. De schier eindelooze rij van versierde wagens, auto's en fietsen, waarin de geheele in dustrie en landbouw van het Dussensche land was in beeld gebracht, was keurig samengesteld en trok dan ook groote be langstelling. Dit was het slot en wel een vroolijk Brabantsch slot van de plechtigheid. Het eerste deel van den optocht was gewijd aan de historie van het Keizersveer en we zagen hier Napo leon met zijn cavaleristen. In het ver dere deel van den stoet werden o.a. ge symboliseerd: fruitteelt, bijenteelt, vis- scherij, schapenteelt. Enkele vroolijke groepen, als een boerenbruiloft, een lote rij- en een voetbalclub gaven er de stemming aan. Het geheel werd door de fanfares van Dussen en Hank opgeluis terd. De minister en de overige genoodig den gingen hierna weer aan boord van „De Lek", die inmiddels van den Noor delijken naar den Zuidelijken oever was overgestoken. Een kort signaal „De Lek" vertrok. Spoedig was de majestu euze brug, waarover reeds aanstonds een drukke passage plaats had, uit het oog der officieele gasten verdwenen. De Lek stevende naar 's-Bosch, waar na een heerlijke tocht, die door het naiaarsweer werd begunstigd, voor den steiger bij het veemarktcomplex werd gemeerd. Auto bussen wachtten hier het gezelschap reeds op, om het naar de stad te bren gen, waar het gedeeltelijk aan het sta tion, maar voor het grootste deel aan den Bosschen raadskelder, welks waard de heer P. Hendrix ook tijdens de tocht op voortreffelijke wijze voor de con sumptie had gezorgd, werd gelost, om daar den aangenamen tocht op vroolijk- Brabantsche wijze te besluiten. Te Dussen werd 's avonds het feest nog dapper voortgezet. Toen het begon te donkeren, wierpen krachtige schijn werpers hun floodlight op de over spanningen, hetgeen een fantastisch lichtschouwspel gaf. De fanfares van Dussen en Hank gaven beiden een con cert, terwijl voorts een film werd ver toond. Tot slot werd een prachtig vuur werk afgestoken.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1931 | | pagina 3