l|[ ECHO till HET ZUIDEN 'tTTTi No. 15. Zaterdag 20 Febr. '32. 55e Jrg. tweede blad. ONS WEEKPRAATJE. Eens het is al weer ruim 13 iaar geleden, zijn we opgetreden als uchtvaartnavigator. Och ja, als jour- l,5t maakt 'n mensch van Alles mee. journalist nietv/aar. moei een heel icielo beetje kunnen schrijven en vooral lust hebben tot avontuur. Zóó „men" zich den journalist voor, éél en zoo Zijn er Inderdaad... enkele. De Lest illustere van ons gezelschap zijn •j jntusschen niet, die zitten tn de oolititk of in de letteren. Het was dan, om voort te gaan, kort na het sluiten van den wapen, stilstand, dat we op de Elta te Am. sterdam met een Duitschen ex—vlieg off.cter, die aan de grens zijn uniform Ijjdlg voor een burgerpakje verwisseld had, i" een 60over—de—grens— gesmokkeld Duitsch legervliegtuig siapten om er mee vanjde hoofdstad naar Vaikenswaard te gaan, waar een ingeze tene het oude lucht—vehikel had ge kocht om er in zijn woonplaats door den bij—gehuurden vliegolficier „de monstraties" mee te laten geven, en eegad'gden tegen f 40 per persoon gelegenheid te bieden om een tlen- m nuutscnen luchtdoop te ontvangen. Zoo'n reisje Amsterdam—Vaikens waard was nog een heele onderne- ming in die dagen. Alvorens in te stappen verzekerden we ons leven bij een op de Elta opereerenden assuran ce— agent, dan heschen we ons in een vliegcostuum en eindelijk bonden we ons een valhelm op het brooze hoofd. Ais we onze plaatsen hadden ingeno men, beijverden vriend en vijand zich om ons met banden aan dezelve vast Ie sjorren. Dan werd de motor aan gezet. En onderwijl we een schiet gebedje deden en inderhaast met een oprecht leedwezen alle zonden van ons leven veraiscnuwden, taxiede de ma chine over het veld om op een ge geven moment los te raken van de aarde, die we meenden nooit meer te zullen betreden. In de K L M.—vliegtuigen van tegen woordig met haar luxe kajuiten en papieren zakjes voor den luent-zieken passagier gaat het heel anders toe 1 Om nu verder kort te gaanwe vlogen. Maar we vlogen in een flinken stormboven Den Bosch waaide de kaart van den piloot infliarden. Toen keek deze Duitscher ons aan, duide lijk gebarende spreken komt door het motorgeronk niet voor dat hij naast den bijstand des Hemels nog slechts op ons vertrouwde. We wezen hem een apoo.lijn, die, naar we meen den, naar Eindhoven voerde, en kwa men boven Tilburg terecht. Even later werden we beschoten door de Belgi sche grenswacht. We keerden. In Vaikenswaard zouden ze twee stapels hout doen ontbranden bij de nadering van ons vliegtuig om een geschikt landingsterrein aan te geven. Toen we daarom ergens brand zagen, wezen we met den vinger naar beneden. De piloot begreep en we daalden... btyna midden in een boschbrand, die, naar ons later gebleken is, in de buurt van Best woedde. Toen we later i dg eens naar beneden wezen, keek de piloot ons woest aan en tikte hij met zijn wijsvinger op zijn voorhoofd. Enfin, we zijn tóch nog in Vaikenswaard terecht gekomen, 's avonds, toen de donkerte reeds was gevallen en hon derden in het Brabantsche landschap ons reeds als gevallen luchtvaart pioniers hadden betreurd. Het eenlg, maar dan ook geldend excuus voor ons falen was, dat het navigatorschap door ons niet was be geerd, maar gedurende de reis op gedrongen. bleek hy in Frankrijk te zQn neerge streken. juist hadden we het bovenstaande geschreven, toen we kennis namen van het bericht omtrent een ontdekking van den Franschen geleerde Dr, Mau rice Faure, dat het optreden Karachi te arriveeren en gaat vandaar met de Engelsche luchtpost mee. Belanghebbenden, met name de zaken- menschen, zijn volstrekt niet gesticht over deze regeling. Zy vragen zich af, waarom zij wèi brieven uit Neder land of Ind 6 per Nederlandsche lucht post kunnen ontvangen, maar niet rlce raure, dat het optreden van 6. zonnevlekken ziekteverschijnselen ver* ver"nde"' e" *ljq e|r v.oor» d oorzaakt, als bewustzljnsltooraissen zoolan8 de Bri,sche dien!t nlet verdet Eerst thans durven we dat alles in de krant schrijven, nu een gebreve. teerde Nederlandsche vliegenier, 13 jaar na ons avontuur, van Amsterdam naar het Gooi heeft willen vliegen en „ergens" in België terecht kwam. |a. luchtvaart—navigatie vait niet mee en als men op school niet steeds een 10 voor aardrijkskunde heeft gehad en alle binnen, en butteniandsche spoor lijnen niet kan óp-ztngen, dan moet men er maar niet aan beginnen. Intusschen vinden we het avontuur van den gebreveteerden Nederland, schen vliegenier een veege aanwijzing voor den geest, die in moderne sport, lichamen heet te hulzen. Ze noemen dien geest gezond, wat hij mogelijk zijn kan, maar ontwikkeld is htj blijkbaar niet altijd. Vroeger gaven vaders wel eens een fiets, als een zoon met een prima rapport ihuts kwam, Tegenwoordlg geven sommige vaders blijkbaar paarden de betreffende vliegenier „doet" n.l. ook veel aan paardensport, naar we in de Maden lezen en vliegmachines, vóór het goede rapport er is, met het gevolg, dat paard en vliegtuig, de sport in het algemeen, méér tijd gaan vragen dan voor een goede omwikkeling ge- wenscht is. Zoo kon het gebeuren, dat onze Nederlandsche vliegenier tn plaats van in het Gooi, „ergens" in een vreemd binnenland tereent kwam. De moderne verkeerstechniek maakte het hem mo gelijk, dat hij zijn familie van het avontuur kennis gaf. echter zonder plaatsaanduidingen, omdat hij de taal der vreemde inboorlingen niet kon verstaan. „Ik schijn ergens in België te zijn," zoo liet hij weten. Athteral en andere ongevallen op onze planeet. Zonnevlekken n.l. zouden storingen brengen in het aardmagnetisme, welke op haar beurt invloed uitoefenen op daarvoor gevoelige menschen. De er varing zou volgens Dr. Faure bewezen hebben, dat automobiel-, spoorweg-en vliegongelukken vaker voorkomen in periodes, dat zich zonnevlekken vor- men. Volgens den jongsten stand van de wetenschap zou dus ook een zonne vlek het lucht—deraillemenl van den Gooischen vliegenier veroorzaakt kun nen hebben. Misschien zijn onze gevangenissen wel gevuld met ongelukkige zonne vlek—slachtoffers. Zelfs crisis en malaise worden nu verklaarbaar BINNENLAND. Luchtroute naar Indië. Britsch-lndische post en de K.L.M. De Dell Crt. te Medan heeft een onderhoud gthad met den heer Moes van de K.L.M,, die een inspectiereis heeft gemaakt langs de Nederland— lndie-lijn. De heer Moes, die eenige jaren vertegenwoordiger van de K LM. te Brussel is geweest, werd in October j I. uitgezonden met opdracht in lang zaam tempo de heele route Nederland Ind te doen teneinde op zijn gemak inspecties te kunnen verrichten, be sprekingen te voeten met agenten der maatschappij en met autoriteiten. In het algemeen heeft de heer Moes met autoriteiten, agenten en belang hebbenden gesproken over vereenvou- digmg van formaliteiten, de grondor- ganisatie en commercieele zaken. 0*er den toestand waarin de vlieg velden verkeeren, liet de heer Moes zich zeer gunstig uit; de honderd procent is nog lang niet bereikt, maar er zijn den laatsten tijd zeer veel ver beteringen aangebracht, vooral op radiogebied. Een belangrijk punt was; den Britsch Indischen postdienst mee te krijgen om postvervoer van Britsch- Inüië per K.L.M. gedaan te krijgen. Op het oogenbltk vindt dat vervoer n.l. niet plaats. De Engelsche vlieg- dienst komt tot Karachieen lucht postbrief van Calcutta, Akyab, Ran goon, in het algemeen dus van plaatsen die meer oostelijk liggen, heeft eerst een paar volle dagen noodig om in komt dan Karachi, ook per Neder— landsch vlieg ulg post voor Europa en Indië kan worden meegegeven. De heer Moes is ln verband met deze kwestie in Delf geweest om met de Britsch-lndische regeering te spreken, en heeft tenminste de toezegging los. gekregen, dat de zaak opnieuw in overweging zou worden genomen. Alle landen op de route: Egypte, Perzië, Irak. geven thans post mee aan het vliegtuig Nederland-Indië v.v. alleen Britsch-Indië niet. De samenwerking met den Fran schen dienst Bangkok-Saigon is, zoo. wel in vervoers. als in technische zaken uitstekend. Doordat die lijn wordt bevlogen met hetzelfde lype toestellen dat gebruikt wordt op de lijn Neder- landsch—Indië, Is technische samen werking hier ook bijzonder goed mo gelijk. In Irak heeft de heer Moes een belangrijk succes kunnen boeken Daar bestaat namelijk een doorvoe— ringstarief van '/a procentdit is thans verlaagd tot '/io procent. In verband met de ramp van de Ooievaar te Bangkok deelde de heer Moes mede dat de toestand van kol one Brinsmead vooruitgaat en dat deze terug wil vliegen naar Austral. Omtrent den gebruiksduur van de Fokkers merkte üe heer Moes op dat haast alle toestellen lang voordat ze geacht kunnen worden „op" te zijn naar België en Frankrijk verkocht worden om door nieuwe, moderner toestellen voor de route naar Indië vervangen te worden. ln tollinies het heil? In een uitvoerig adres aan den Mi nisterraad betoogt de Kamer van Koophandel voor Rijnland te Leiden, dat tengevolge van de sterke protectie in welhaast alle landen de welvaart zelfs gedeeltelijk het bestaan van fleet* moo Zonder schriftelijke toestemming is DE WONDERREIS VAN KNIP EN KNAP, Het werd misschien om ons, Te zoeken u't gezonden. 0, als we daarmee eens, Dit land ontvluchten konden. Nogmaals keek hij naar Knip, Wou hem een teeken geven. Maar Knip was niet te zien Die was in het bosch gebleven, Had het vliegtuig niet gezien. Weer keek Knap naar de lucht, Waar 't vliegtuig snel verdween. En met een droeve zucht, Ging Knap weer aan zijn werk. Maar 's avonds in de hut, Hoe slaap'rig hij ook was, Hoe moe en uitgeput, Gaf hij een lang verhaal Van wat hij had gezien. En Knip dacht net als hij Dat vliegtuig is misschien Wel uitgestuurd om ons, Als 't kan hier op te sporen. Wij zullen er wellicht. Nog meer van zien en hooren. Ze waren den and'ren dag, Al vroeg aan d'arbeid weer. Ze letten toen goed op en Keken menig keer, Tersluiks van het werk eens op. 0. als 't toch eens kwam. Het vliegtuig, en pardoes, Hen belde medenam. Daar werd opeens doof hen Een zwaar geronk vernomen, Nog wel veraf, maar 't bleek, Sleeds dichterbij te komen,' eenige overname uit deze rubriek verooden. En daar vertoonde zich, Het vliegtuig aan hun oog, Luid schreeuwend staken zij De armen nu omhoog. k (Wordt vervolgd). en 9teden en volken blijvend en ernstig worden bedreigd. In het algemeen genomen, zoo meent adressant, ligt in het zooveel mogelijk herwinnen van den vrijhandel de mogelijkheid om de welvaart weer te doen terugkeeren en een snelwerkend en doeltreffend middel om de invoerbelemmeringen uit den weg te ruimen is de vorming, op ruime schaal, van tolunie9, in eenvoudiger vorm, waarbij de mogelijkheid woidt geboden de goederen, welke in een bepaald land worden voortgebracht of gevangen, in het verbonden land in te voeren vrij van rechten. Indien uit een certificaat van oor sprong blijkt, dat een bepaald artikel in het eene land is voortgebracht, ge groeid of gevangen, moet dit artikel in het door een tolunie verbonden and, vrij van invoerrechten kunnen worden ingevoerd. Alle andere goede ren, die derhalve niet in dat land zijn voortgebracht, gegroeid of gevangen, maar uit den vreemds zijn ingevoerd en derhalve bij invoer i.aar het ver bonden land het karakter van doorvoer- goederen hebben, worden in het ver bonden land met de voor die artikelen geldende invoerrechten belast, ln de praciijk komt dit er derhalve op neer, dat de tariefmuren tusschen de verbon. den landen alleen vervallen voor die artikelen, waarbij elk dier landen als producent groot belang heeft, terwijl deze overigens normaal blijven bestaan. De Kamer acht het van het grootste belang, dat, vooral bij doorwerking van het stelsel, door dergelijke tolunicsde algemeene situatie in de verbonden landen zeer zal verbeteren, waardoor de afzet van de betrokken goederen op debinnenlandsche markt zeer bevor derd zal worden. Zeer veel industrieën zullen, doordat de ondergang van vele bedrijven en het verlies van vele ver- mogens wordt voorkomen, door de voordeelen, verbonden aan een ople- ving van de welvaart op de eigen markt en die van de geünieerde landen, in tal van gevallen veel meer gebaat zijn, dan benadeeld door de verscherpte onderlinge concurrentie. Adr. verzoekt daarom den Minister raad te willen nagaan of het sluiten van dergelijke tolunie9 mogelijk en wen- schelijk geacht moet worden. Nederlandsche Spoorwegen. De Nederlandsche Spoorwegen zullen bestellen le. 10 stuks D-treinrtytuigen le en 2e kl.(ln hoofdzaak voor btnnenlandsch verkeer) van een type zooals ihans reeds in bestelling la; 2e. 15 stuks 3e kt. coupérljtuigen van den bekenden vorm zooals de laatste jaren gebouwd 3e. 20 stuks bagagewagens van een type zooals thans reeds tn oestelling is 4e. 22 stuks locomotoren van het zelfde type, zooals reeds op diverse stations in gebruik. Alle onder 1, 2 en 3 genoemde voertuigen zijn electrisch gelascnte stalen voertuigen. üe bestellingen zullen worden ge plaatst als volgt: bij Werkspoor te Amsterdam: 10 stuks D-trelniijtuigen, 10 stuks bagage wagens en 22 stuks locomotoren bg Bty.ies te naarlem15 stuks 3e klasse Coupérytulgen by Allan te Rotterdam (Hilligersberg) 0 stuks bagagewagens. De Gymnastiekclub der Langooren. lederen Zaterdagmiddag kwamen er een twintigtal jongens in de duinen en gingen turnen. Dat i9 gymnastiek, oefeningen doen. De konijnen die daar in de buurt woonden, hadden dat al meerdere malen gezien. Eerst waren zij bang geweest als die jongens kwamen aanmarcheeren, maar al gauw waren zij er aan gewend en kropen uit hun holletjes om te kijken, wat de jongens precies deden. Na afloop van de turnles gingen de jongens weer netjes in rijen marcheerende weg. Langoor, de grootste belhamel, die er ooit bij de konijnen heeft gewoond, riep op zekeren dag zijn vriendjes bij elkaar en stelde voor om ook te gaan turnen. Hij zei: „Wij kunnen toch zeker nog veel mooiere oefeningen maken, dan die stijve houten men- schen die hier alijd komen. Wij be hoeven niet lenig te worden, want dat zijn wij al". Zijn vrienden keken hem een9 aan om te zien of hij het meende, want zij kenden hun Lang oor, die er altijd het grootste plezier in had zijn vriendjes voor den gek te houden. Ma tr hij meende het heusch en er werd met algemeene stemmen besloten om iederen middag als de zon scheen, een half uurtje te turnen. Den eersten dag begonnen zij met keurig achter elkaar te gaan zitten. Langoor had de leiding genomen en riep.Op je achterpooten, hup, een, twee, drie. Op je vier pooten, hup, een, twee, drie," en zoo eenige malen achter elkaar. Toen moesten zij op hun voorpooten gaan staan en hun achterpooten van den grond tillen, dat was heel erg moeilijk, maar op duur leerden zij het wel. Nu kregen zij ooren-oefeningen, iets wat zij de jongens nooit hadden zien doen. .Rechteroor op, hup, een, twee, drie," commandeerde Langoor en deed het voor. „Nu Linkeroor op, hup, een, twee, drie," klonk het daarna en dan moesten beide ooren neer of beide ooren op. zoodat er verschillende oefeningen waren. En op een Zaterdagmiddag toen de jongens weer kwamen aanmarcheeren met hun leider, commandeerde Lang oor zijn vriendjes en zei: „Vooruit, wij komen nu van den anderen kant naar het veld. Als de jongens daar dan zijn, gaan wij zachtjes achter hen staan en luisteren naar het commando van hun leider. Wij kijken dan wat de jongens doen en doen het hen na. Bemerken zij on9, dan loopen wij niet weg, want de menschen zeggen altijd dat wij zulke bangerds zijn, maar dan neem ik het commando over, en dan gaan wij de oorenoefeningen doen, die kunnen zij on9 lekker niet nadoen En zoo werd gedaan. Toen de jongens op hun plaatsen stonden, hupten de konijntjes achter hen op hun plaats en deden alle oefeningen mee. De leider keek een paar maal wat er toch achter de jongens gebeurde, maar hij kon alleen beweging waarnemen. Toen nieste een van de jongens en keek even om. Groot was zijn verbazing bij het zien van al die konijntjes, die daar ook aan het turnen waren en hij maakte zijn vriendjes er op attent Allen keken nu om. Dat was het oogenblik waarop Langhor had ge wacht. Deze nam nu dadelijk het commando over en daar gingen de ooren, dan het rechter, dan het linker, dan beiden neer, beiden op. en zoo verder. De jongens waren eerst sprake loos, maar daarna schaterden zij het uit. Zij bespraken met elkaar, dat zij den volgenden keer wat worteltjes voor hen mee zouden brengen en den vol genden Zaterdagmiddag, toen de jon gens weer aan kwamen zetten, legde iedere jongen een paar worteltjes op het veld neer. De konijntjes vielen er op aan en Langoor kon ze onmogelijk tot turnen krijgen. De jongens brachten nu steeds wat voor hen mee, maar eerst werken en daarna snoepen, zei Langoor in het vervolg. Oplossingen van de vorige week. I Vele kleintjes maken een groote, PANNEKOEKEN Aplngedam N-derland Naaldwijk Elspeet Koning Ooren Eeuw Kin En N h oom arren horloge brood ega e Nieuwe Raadsels. 1. Ik ben een spreekwoord van 38 letters 24-3-2-28-26-11 plaats In Zuid Holland 12 - 13 - 8—36—27 een gpzonde drank 7 527—29 22—11 10 11—28 jongensnaam 15—26 15—23 38 spoed 4—30 -31 eert opening 1—16 persoonlijk voornaamwoord 9 18-19—34 niet weinig 20—22—6 verkorte meisjesnaam 14-25 -11—28-36-11 hebben wl In den mond 24 -26—37—5—34 een lekker gebak 17—18 21 lidwoord 32—33 persooniyk voornaamwoord 2. Van boven naar beneden en van links naar rechts ben ik een bezigheid die vele meisjes graag doen xxxxxxxxxx het gevraagde woord xxxxxxxxx hoofdstad van ons land plaats In het Westland oud muntstuk, waarde f 1.5 jaargetyde plaats In Drenthe Koningin der bloemen deel van het gelaat voegwoord medeklinker xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxx ALLERLEI. DE GRJ/ZE EZEL. In Napoleon's tyd hing er in een kleine Poolsche stad voor twee loge menten, die ln eikaars onmiddellijke nabijnetd stonden „de Giyze Eztl" en „Hei G ouden Kieken" een uithangbord, riet eerst was beroemd en druk be zocht; alle voorname reizigers namen daar hun intrek en wat de waard uit „het Gouden Kieken" ook doen mocht, oltf utt „de Giyze Ezel" kaapte hem de klanten voor zyn neus weg. ln 1812 hield de Russische generaal Sumarow zich eenige dagen ln het aiaoje op en logeerde eveneens tn „de G.yze Ezel" Toen de generaal zou vertrekken, kwam de waard met de muts ln de hand hem verlof vragen, ter herinnering aan zyn bezoek, zyn logement voortaan „Generaal Suma row" te mogen noemen. Dat werd hem gaarne toegestaan, en de grijze ezel maakte plaats voor de beeltenis van den beroemden veldheer. De waard uit „het Gouden Kieken* Het nu zoo spoedig mogeiyk een nieuw bord schilderen, waarop de woorden „ln de Grijze Ezel" voorkwamen. Dat de naam veel, zoo niet alles, doet, bleek ook hier; al, wat voornaam was, kwam naar den nieuwen „Giyzen Ezel". Men wist echter ntet beter, ot men was daar goed terecht en de generaal Sumarow stond veilaten. Ten einde raad liet de waard juist den ouden „Giijzen Ezel" onder het portret en den naam van „Generaal Sumarow" de woorden schilderen, fl.nk groot en in het oog loopend: „Dit ts de oude, grijze ezel." EEN SCHAPEN-KOLONIE. Toen een Engelschman, Cook ge naamd ln 1769 voor het eerst tn Nieuw Zeeland kwam, trof het hem, dat er geen enkel soort vee was. Hy br cht er een paar varkens en een paar schapen. De schapen wilden er niet tieren en stierven. ln 1815 probeerden eenige zende- Ingen het opnieuw met een kleine schapen—familie. Nu ging het goed. En thans, ruim een eeuw later, is Nieuw Zeeland beroemd om zyn schapenfokkeryen. 3. Noem twee jongensnamen, die van voren naar achteren en van ach. teren naar voren hetzelfde zijn. OUDERS LEZEN UWE KINDEREN ONS JEUGDHOEKjE. 25, XXX XX X

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1932 | | pagina 5