l|[ ECHO till HET ZUIDEN
'tTTTi
No.
15. Zaterdag 20 Febr. '32. 55e Jrg.
tweede blad.
ONS WEEKPRAATJE.
Eens het is al weer ruim 13
iaar geleden, zijn we opgetreden als
uchtvaartnavigator. Och ja, als jour-
l,5t maakt 'n mensch van Alles mee.
journalist nietv/aar. moei een heel
icielo beetje kunnen schrijven en vooral
lust hebben tot avontuur. Zóó
„men" zich den journalist voor,
éél
en zoo Zijn er Inderdaad... enkele. De
Lest illustere van ons gezelschap zijn
•j jntusschen niet, die zitten tn de
oolititk of in de letteren.
Het was dan, om voort te gaan,
kort na het sluiten van den wapen,
stilstand, dat we op de Elta te Am.
sterdam met een Duitschen ex—vlieg
off.cter, die aan de grens zijn uniform
Ijjdlg voor een burgerpakje verwisseld
had, i" een 60over—de—grens—
gesmokkeld Duitsch legervliegtuig
siapten om er mee vanjde hoofdstad naar
Vaikenswaard te gaan, waar een ingeze
tene het oude lucht—vehikel had ge
kocht om er in zijn woonplaats door
den bij—gehuurden vliegolficier „de
monstraties" mee te laten geven, en
eegad'gden tegen f 40 per persoon
gelegenheid te bieden om een tlen-
m nuutscnen luchtdoop te ontvangen.
Zoo'n reisje Amsterdam—Vaikens
waard was nog een heele onderne-
ming in die dagen. Alvorens in te
stappen verzekerden we ons leven bij
een op de Elta opereerenden assuran
ce— agent, dan heschen we ons in een
vliegcostuum en eindelijk bonden we
ons een valhelm op het brooze hoofd.
Ais we onze plaatsen hadden ingeno
men, beijverden vriend en vijand zich
om ons met banden aan dezelve vast
Ie sjorren. Dan werd de motor aan
gezet. En onderwijl we een schiet
gebedje deden en inderhaast met een
oprecht leedwezen alle zonden van ons
leven veraiscnuwden, taxiede de ma
chine over het veld om op een ge
geven moment los te raken van de
aarde, die we meenden nooit meer te
zullen betreden.
In de K L M.—vliegtuigen van tegen
woordig met haar luxe kajuiten en
papieren zakjes voor den luent-zieken
passagier gaat het heel anders toe 1
Om nu verder kort te gaanwe
vlogen. Maar we vlogen in een flinken
stormboven Den Bosch waaide de
kaart van den piloot infliarden. Toen
keek deze Duitscher ons aan, duide
lijk gebarende spreken komt door
het motorgeronk niet voor dat hij
naast den bijstand des Hemels nog
slechts op ons vertrouwde. We wezen
hem een apoo.lijn, die, naar we meen
den, naar Eindhoven voerde, en kwa
men boven Tilburg terecht. Even later
werden we beschoten door de Belgi
sche grenswacht. We keerden. In
Vaikenswaard zouden ze twee stapels
hout doen ontbranden bij de nadering
van ons vliegtuig om een geschikt
landingsterrein aan te geven. Toen
we daarom ergens brand zagen, wezen
we met den vinger naar beneden. De
piloot begreep en we daalden... btyna
midden in een boschbrand, die, naar
ons later gebleken is, in de buurt van
Best woedde. Toen we later i dg eens
naar beneden wezen, keek de piloot
ons woest aan en tikte hij met zijn
wijsvinger op zijn voorhoofd. Enfin,
we zijn tóch nog in Vaikenswaard
terecht gekomen, 's avonds, toen de
donkerte reeds was gevallen en hon
derden in het Brabantsche landschap
ons reeds als gevallen luchtvaart
pioniers hadden betreurd.
Het eenlg, maar dan ook geldend
excuus voor ons falen was, dat het
navigatorschap door ons niet was be
geerd, maar gedurende de reis op
gedrongen.
bleek hy in Frankrijk te zQn neerge
streken.
juist hadden we het bovenstaande
geschreven, toen we kennis namen
van het bericht omtrent een ontdekking
van den Franschen geleerde Dr, Mau
rice Faure, dat het optreden
Karachi te arriveeren en gaat vandaar
met de Engelsche luchtpost mee.
Belanghebbenden, met name de zaken-
menschen, zijn volstrekt niet gesticht
over deze regeling. Zy vragen zich
af, waarom zij wèi brieven uit Neder
land of Ind 6 per Nederlandsche lucht
post kunnen ontvangen, maar niet
rlce raure, dat het optreden van 6.
zonnevlekken ziekteverschijnselen ver* ver"nde"' e" *ljq e|r v.oor» d
oorzaakt, als bewustzljnsltooraissen zoolan8 de Bri,sche dien!t nlet verdet
Eerst thans durven we dat alles in
de krant schrijven, nu een gebreve.
teerde Nederlandsche vliegenier, 13
jaar na ons avontuur, van Amsterdam
naar het Gooi heeft willen vliegen en
„ergens" in België terecht kwam. |a.
luchtvaart—navigatie vait niet mee en
als men op school niet steeds een 10
voor aardrijkskunde heeft gehad en
alle binnen, en butteniandsche spoor
lijnen niet kan óp-ztngen, dan moet
men er maar niet aan beginnen.
Intusschen vinden we het avontuur
van den gebreveteerden Nederland,
schen vliegenier een veege aanwijzing
voor den geest, die in moderne sport,
lichamen heet te hulzen. Ze noemen
dien geest gezond, wat hij mogelijk
zijn kan, maar ontwikkeld is htj
blijkbaar niet altijd. Vroeger gaven
vaders wel eens een fiets, als een zoon
met een prima rapport ihuts kwam,
Tegenwoordlg geven sommige vaders
blijkbaar paarden de betreffende
vliegenier „doet" n.l. ook veel aan
paardensport, naar we in de Maden
lezen en vliegmachines, vóór het
goede rapport er is, met het gevolg,
dat paard en vliegtuig, de sport in
het algemeen, méér tijd gaan vragen
dan voor een goede omwikkeling ge-
wenscht is.
Zoo kon het gebeuren, dat onze
Nederlandsche vliegenier tn plaats van
in het Gooi, „ergens" in een vreemd
binnenland tereent kwam. De moderne
verkeerstechniek maakte het hem mo
gelijk, dat hij zijn familie van het
avontuur kennis gaf. echter zonder
plaatsaanduidingen, omdat hij de taal
der vreemde inboorlingen niet kon
verstaan. „Ik schijn ergens in België
te zijn," zoo liet hij weten. Athteral
en andere ongevallen op onze planeet.
Zonnevlekken n.l. zouden storingen
brengen in het aardmagnetisme, welke
op haar beurt invloed uitoefenen op
daarvoor gevoelige menschen. De er
varing zou volgens Dr. Faure bewezen
hebben, dat automobiel-, spoorweg-en
vliegongelukken vaker voorkomen in
periodes, dat zich zonnevlekken vor-
men.
Volgens den jongsten stand van de
wetenschap zou dus ook een zonne
vlek het lucht—deraillemenl van den
Gooischen vliegenier veroorzaakt kun
nen hebben.
Misschien zijn onze gevangenissen
wel gevuld met ongelukkige zonne
vlek—slachtoffers.
Zelfs crisis en malaise worden nu
verklaarbaar
BINNENLAND.
Luchtroute naar Indië.
Britsch-lndische post en de
K.L.M.
De Dell Crt. te Medan heeft een
onderhoud gthad met den heer Moes
van de K.L.M,, die een inspectiereis
heeft gemaakt langs de Nederland—
lndie-lijn.
De heer Moes, die eenige jaren
vertegenwoordiger van de K LM. te
Brussel is geweest, werd in October
j I. uitgezonden met opdracht in lang
zaam tempo de heele route Nederland
Ind te doen teneinde op zijn gemak
inspecties te kunnen verrichten, be
sprekingen te voeten met agenten der
maatschappij en met autoriteiten. In
het algemeen heeft de heer Moes
met autoriteiten, agenten en belang
hebbenden gesproken over vereenvou-
digmg van formaliteiten, de grondor-
ganisatie en commercieele zaken.
0*er den toestand waarin de vlieg
velden verkeeren, liet de heer Moes
zich zeer gunstig uit; de honderd
procent is nog lang niet bereikt, maar
er zijn den laatsten tijd zeer veel ver
beteringen aangebracht, vooral op
radiogebied.
Een belangrijk punt was; den
Britsch Indischen postdienst mee te
krijgen om postvervoer van Britsch-
Inüië per K.L.M. gedaan te krijgen.
Op het oogenbltk vindt dat vervoer
n.l. niet plaats. De Engelsche vlieg-
dienst komt tot Karachieen lucht
postbrief van Calcutta, Akyab, Ran
goon, in het algemeen dus van plaatsen
die meer oostelijk liggen, heeft eerst
een paar volle dagen noodig om in
komt dan Karachi, ook per Neder—
landsch vlieg ulg post voor Europa
en Indië kan worden meegegeven. De
heer Moes is ln verband met deze
kwestie in Delf geweest om met de
Britsch-lndische regeering te spreken,
en heeft tenminste de toezegging los.
gekregen, dat de zaak opnieuw in
overweging zou worden genomen.
Alle landen op de route: Egypte,
Perzië, Irak. geven thans post mee
aan het vliegtuig Nederland-Indië v.v.
alleen Britsch-Indië niet.
De samenwerking met den Fran
schen dienst Bangkok-Saigon is, zoo.
wel in vervoers. als in technische
zaken uitstekend. Doordat die lijn wordt
bevlogen met hetzelfde lype toestellen
dat gebruikt wordt op de lijn Neder-
landsch—Indië, Is technische samen
werking hier ook bijzonder goed mo
gelijk.
In Irak heeft de heer Moes een
belangrijk succes kunnen boeken
Daar bestaat namelijk een doorvoe—
ringstarief van '/a procentdit is thans
verlaagd tot '/io procent.
In verband met de ramp van de
Ooievaar te Bangkok deelde de heer
Moes mede dat de toestand van kol one
Brinsmead vooruitgaat en dat deze
terug wil vliegen naar Austral.
Omtrent den gebruiksduur van de
Fokkers merkte üe heer Moes op dat
haast alle toestellen lang voordat ze
geacht kunnen worden „op" te zijn
naar België en Frankrijk verkocht
worden om door nieuwe, moderner
toestellen voor de route naar Indië
vervangen te worden.
ln tollinies het heil?
In een uitvoerig adres aan den Mi
nisterraad betoogt de Kamer van
Koophandel voor Rijnland te Leiden,
dat tengevolge van de sterke protectie
in welhaast alle landen de welvaart
zelfs gedeeltelijk het bestaan van
fleet* moo
Zonder schriftelijke toestemming is
DE WONDERREIS VAN
KNIP EN KNAP,
Het werd misschien om ons,
Te zoeken u't gezonden.
0, als we daarmee eens,
Dit land ontvluchten konden.
Nogmaals keek hij naar Knip,
Wou hem een teeken geven.
Maar Knip was niet te zien
Die was in het bosch gebleven,
Had het vliegtuig niet gezien.
Weer keek Knap naar de lucht,
Waar 't vliegtuig snel verdween.
En met een droeve zucht,
Ging Knap weer aan zijn werk.
Maar 's avonds in de hut,
Hoe slaap'rig hij ook was,
Hoe moe en uitgeput,
Gaf hij een lang verhaal
Van wat hij had gezien.
En Knip dacht net als hij
Dat vliegtuig is misschien
Wel uitgestuurd om ons,
Als 't kan hier op te sporen.
Wij zullen er wellicht.
Nog meer van zien en hooren.
Ze waren den and'ren dag,
Al vroeg aan d'arbeid weer.
Ze letten toen goed op en
Keken menig keer,
Tersluiks van het werk eens op.
0. als 't toch eens kwam.
Het vliegtuig, en pardoes,
Hen belde medenam.
Daar werd opeens doof hen
Een zwaar geronk vernomen,
Nog wel veraf, maar 't bleek,
Sleeds dichterbij te komen,'
eenige overname uit deze rubriek verooden.
En daar vertoonde zich,
Het vliegtuig aan hun oog,
Luid schreeuwend staken zij
De armen nu omhoog. k
(Wordt vervolgd).
en
9teden en volken blijvend en ernstig
worden bedreigd. In het algemeen
genomen, zoo meent adressant, ligt in
het zooveel mogelijk herwinnen van
den vrijhandel de mogelijkheid om de
welvaart weer te doen terugkeeren en
een snelwerkend en doeltreffend middel
om de invoerbelemmeringen uit den
weg te ruimen is de vorming, op ruime
schaal, van tolunie9, in eenvoudiger
vorm, waarbij de mogelijkheid woidt
geboden de goederen, welke in een
bepaald land worden voortgebracht of
gevangen, in het verbonden land in te
voeren vrij van rechten.
Indien uit een certificaat van oor
sprong blijkt, dat een bepaald artikel
in het eene land is voortgebracht, ge
groeid of gevangen, moet dit artikel
in het door een tolunie verbonden
and, vrij van invoerrechten kunnen
worden ingevoerd. Alle andere goede
ren, die derhalve niet in dat land zijn
voortgebracht, gegroeid of gevangen,
maar uit den vreemds zijn ingevoerd
en derhalve bij invoer i.aar het ver
bonden land het karakter van doorvoer-
goederen hebben, worden in het ver
bonden land met de voor die artikelen
geldende invoerrechten belast, ln de
praciijk komt dit er derhalve op neer,
dat de tariefmuren tusschen de verbon.
den landen alleen vervallen voor die
artikelen, waarbij elk dier landen als
producent groot belang heeft, terwijl
deze overigens normaal blijven bestaan.
De Kamer acht het van het grootste
belang, dat, vooral bij doorwerking van
het stelsel, door dergelijke tolunicsde
algemeene situatie in de verbonden
landen zeer zal verbeteren, waardoor
de afzet van de betrokken goederen
op debinnenlandsche markt zeer bevor
derd zal worden. Zeer veel industrieën
zullen, doordat de ondergang van vele
bedrijven en het verlies van vele ver-
mogens wordt voorkomen, door de
voordeelen, verbonden aan een ople-
ving van de welvaart op de eigen markt
en die van de geünieerde landen, in
tal van gevallen veel meer gebaat zijn,
dan benadeeld door de verscherpte
onderlinge concurrentie.
Adr. verzoekt daarom den Minister
raad te willen nagaan of het sluiten van
dergelijke tolunie9 mogelijk en wen-
schelijk geacht moet worden.
Nederlandsche Spoorwegen.
De Nederlandsche Spoorwegen zullen
bestellen
le. 10 stuks D-treinrtytuigen le en
2e kl.(ln hoofdzaak voor btnnenlandsch
verkeer) van een type zooals ihans
reeds in bestelling la;
2e. 15 stuks 3e kt. coupérljtuigen
van den bekenden vorm zooals de
laatste jaren gebouwd
3e. 20 stuks bagagewagens van een
type zooals thans reeds tn oestelling is
4e. 22 stuks locomotoren van het
zelfde type, zooals reeds op diverse
stations in gebruik.
Alle onder 1, 2 en 3 genoemde
voertuigen zijn electrisch gelascnte
stalen voertuigen.
üe bestellingen zullen worden ge
plaatst als volgt:
bij Werkspoor te Amsterdam: 10
stuks D-trelniijtuigen, 10 stuks bagage
wagens en 22 stuks locomotoren
bg Bty.ies te naarlem15 stuks 3e
klasse Coupérytulgen
by Allan te Rotterdam (Hilligersberg)
0 stuks bagagewagens.
De Gymnastiekclub der
Langooren.
lederen Zaterdagmiddag kwamen
er een twintigtal jongens in de duinen
en gingen turnen. Dat i9 gymnastiek,
oefeningen doen. De konijnen die
daar in de buurt woonden, hadden
dat al meerdere malen gezien. Eerst
waren zij bang geweest als die jongens
kwamen aanmarcheeren, maar al gauw
waren zij er aan gewend en kropen
uit hun holletjes om te kijken, wat
de jongens precies deden. Na afloop
van de turnles gingen de jongens
weer netjes in rijen marcheerende weg.
Langoor, de grootste belhamel, die er
ooit bij de konijnen heeft gewoond,
riep op zekeren dag zijn vriendjes bij
elkaar en stelde voor om ook te gaan
turnen. Hij zei: „Wij kunnen toch
zeker nog veel mooiere oefeningen
maken, dan die stijve houten men-
schen die hier alijd komen. Wij be
hoeven niet lenig te worden, want
dat zijn wij al". Zijn vrienden keken
hem een9 aan om te zien of hij het
meende, want zij kenden hun Lang
oor, die er altijd het grootste plezier
in had zijn vriendjes voor den gek
te houden. Ma tr hij meende het
heusch en er werd met algemeene
stemmen besloten om iederen middag
als de zon scheen, een half uurtje te
turnen. Den eersten dag begonnen zij
met keurig achter elkaar te gaan zitten.
Langoor had de leiding genomen en
riep.Op je achterpooten, hup, een,
twee, drie. Op je vier pooten, hup,
een, twee, drie," en zoo eenige malen
achter elkaar. Toen moesten zij op
hun voorpooten gaan staan en hun
achterpooten van den grond tillen,
dat was heel erg moeilijk, maar op
duur leerden zij het wel. Nu kregen
zij ooren-oefeningen, iets wat zij de
jongens nooit hadden zien doen.
.Rechteroor op, hup, een, twee, drie,"
commandeerde Langoor en deed het
voor. „Nu Linkeroor op, hup, een,
twee, drie," klonk het daarna en dan
moesten beide ooren neer of beide
ooren op. zoodat er verschillende
oefeningen waren.
En op een Zaterdagmiddag toen de
jongens weer kwamen aanmarcheeren
met hun leider, commandeerde Lang
oor zijn vriendjes en zei: „Vooruit,
wij komen nu van den anderen kant
naar het veld. Als de jongens daar dan
zijn, gaan wij zachtjes achter hen staan
en luisteren naar het commando van
hun leider. Wij kijken dan wat de
jongens doen en doen het hen na.
Bemerken zij on9, dan loopen wij niet
weg, want de menschen zeggen altijd
dat wij zulke bangerds zijn, maar dan
neem ik het commando over, en dan
gaan wij de oorenoefeningen doen, die
kunnen zij on9 lekker niet nadoen
En zoo werd gedaan. Toen de jongens
op hun plaatsen stonden, hupten de
konijntjes achter hen op hun plaats en
deden alle oefeningen mee. De leider
keek een paar maal wat er toch achter
de jongens gebeurde, maar hij kon
alleen beweging waarnemen. Toen
nieste een van de jongens en keek
even om. Groot was zijn verbazing
bij het zien van al die konijntjes, die
daar ook aan het turnen waren en hij
maakte zijn vriendjes er op attent
Allen keken nu om. Dat was het
oogenblik waarop Langhor had ge
wacht. Deze nam nu dadelijk het
commando over en daar gingen de
ooren, dan het rechter, dan het linker,
dan beiden neer, beiden op. en zoo
verder. De jongens waren eerst sprake
loos, maar daarna schaterden zij het
uit. Zij bespraken met elkaar, dat zij
den volgenden keer wat worteltjes voor
hen mee zouden brengen en den vol
genden Zaterdagmiddag, toen de jon
gens weer aan kwamen zetten, legde
iedere jongen een paar worteltjes op
het veld neer. De konijntjes vielen er
op aan en Langoor kon ze onmogelijk
tot turnen krijgen. De jongens brachten
nu steeds wat voor hen mee, maar
eerst werken en daarna snoepen, zei
Langoor in het vervolg.
Oplossingen van de vorige week.
I Vele kleintjes maken een groote,
PANNEKOEKEN
Aplngedam
N-derland
Naaldwijk
Elspeet
Koning
Ooren
Eeuw
Kin
En
N
h
oom
arren
horloge
brood
ega
e
Nieuwe Raadsels.
1. Ik ben een spreekwoord van 38
letters
24-3-2-28-26-11 plaats In Zuid
Holland
12 - 13 - 8—36—27 een gpzonde drank
7 527—29 22—11 10 11—28
jongensnaam
15—26 15—23 38 spoed
4—30 -31 eert opening
1—16 persoonlijk voornaamwoord
9 18-19—34 niet weinig
20—22—6 verkorte meisjesnaam
14-25 -11—28-36-11 hebben wl
In den mond
24 -26—37—5—34 een lekker gebak
17—18 21 lidwoord
32—33 persooniyk voornaamwoord
2. Van boven naar beneden en van
links naar rechts ben ik een bezigheid
die vele meisjes graag doen
xxxxxxxxxx het gevraagde woord
xxxxxxxxx hoofdstad van ons land
plaats In het Westland
oud muntstuk, waarde
f 1.5
jaargetyde
plaats In Drenthe
Koningin der bloemen
deel van het gelaat
voegwoord
medeklinker
xxxxxxxx
xxxxxxx
xxxxxx
xxxxx
xxxx
ALLERLEI.
DE GRJ/ZE EZEL.
In Napoleon's tyd hing er in een
kleine Poolsche stad voor twee loge
menten, die ln eikaars onmiddellijke
nabijnetd stonden „de Giyze Eztl" en
„Hei G ouden Kieken" een uithangbord,
riet eerst was beroemd en druk be
zocht; alle voorname reizigers namen
daar hun intrek en wat de waard uit
„het Gouden Kieken" ook doen
mocht, oltf utt „de Giyze Ezel" kaapte
hem de klanten voor zyn neus weg.
ln 1812 hield de Russische generaal
Sumarow zich eenige dagen ln het
aiaoje op en logeerde eveneens tn „de
G.yze Ezel" Toen de generaal zou
vertrekken, kwam de waard met de
muts ln de hand hem verlof vragen,
ter herinnering aan zyn bezoek, zyn
logement voortaan „Generaal Suma
row" te mogen noemen. Dat werd
hem gaarne toegestaan, en de grijze
ezel maakte plaats voor de beeltenis
van den beroemden veldheer.
De waard uit „het Gouden Kieken*
Het nu zoo spoedig mogeiyk een nieuw
bord schilderen, waarop de woorden
„ln de Grijze Ezel" voorkwamen. Dat
de naam veel, zoo niet alles, doet,
bleek ook hier; al, wat voornaam was,
kwam naar den nieuwen „Giyzen Ezel".
Men wist echter ntet beter, ot men
was daar goed terecht en de generaal
Sumarow stond veilaten. Ten einde
raad liet de waard juist den ouden
„Giijzen Ezel" onder het portret en
den naam van „Generaal Sumarow"
de woorden schilderen, fl.nk groot en
in het oog loopend: „Dit ts de oude,
grijze ezel."
EEN SCHAPEN-KOLONIE.
Toen een Engelschman, Cook ge
naamd ln 1769 voor het eerst tn
Nieuw Zeeland kwam, trof het hem,
dat er geen enkel soort vee was. Hy
br cht er een paar varkens en een
paar schapen. De schapen wilden er
niet tieren en stierven.
ln 1815 probeerden eenige zende-
Ingen het opnieuw met een kleine
schapen—familie. Nu ging het goed.
En thans, ruim een eeuw later, is
Nieuw Zeeland beroemd om zyn
schapenfokkeryen.
3. Noem twee jongensnamen, die
van voren naar achteren en van ach.
teren naar voren hetzelfde zijn.
OUDERS LEZEN UWE KINDEREN
ONS JEUGDHOEKjE.
25,
XXX
XX
X