„De Echo van het Zuiden"
is HET blad voor Waalwijk,
de Langstraat en Omgeving,
Voor een abonnement, maar
niet minder voor eene advertentie.
Algemeen gelezen in plaats en streek.
eedaan heeft tot het behoud van het
Likantoor te 's Grevelduin-Capelle.
De^e uitlating heeft den heer Schuller,
Kantoorhouder, naar de pen doen
■ijpen, om te pleiten voor verplaatsing
"an dit hulpposikantoor naar Capelle-
^leuwevaart. hetgeen niet alleen een
voordeel voor den staat zou zijn. maar
jaarnaast ook een gemak voor de ge
weldenaren. De heer Schuller Is zoo
onbescheiden de veronderstelling te
tf3gen dat al hetgeen de heer Veiheijden
betfi gedaan voor de instandhouding
yan het postkantoor.zou voortspruiten
gHeigen belang om het feit dat
j,el kantoor vlak tegenover de woning
van ons raadslid gelegen is en hem
Iöodoende een telefoon-abonnement
uitspaart.
Deze veronderstelling gaat rn.i wel
#at ver, want ilc ben er van overtuigd
jat de heer Verheijden steeds het ge.
,neentebe!ang zoekt te dienen. Dit
moeten we van een raadslid ook
kunnen verwachten en dit zullen velen
met mij apprecieereu.
Iets anders is echter de wijze waarop
je heer Verheijden zich van dezen plicht
wil kwijten, dit is een zaak waar men
bet wellicht minder over eens is. Ik
geloof ten minste dat hij de zaak wel
6en beetje somber bekijkt. Daarop
duiden tenminste de voorspellingen
die hij af en toe fn de raadsvergade-
ringen maakt, van het gehalte als-,
de boel loopt tn 't honderd", om
maar een recent voorbeeld te noemen.-
Inderdaad blijkt u't het telt dat deze
villa voor slechts f 6 25 p. w. verhuurd
1} tenminste naar dc heer Verheijden
2egt te weten dat er weinig kapitaal
krachtigen meer In onze gemeente zijn,
dat het kapitaal wegsllnkt. Inderdaad
p dit het geval, maar Is dit alleen
in onze gemeente te constateeren
Men zit immers overal voor ditzelfde
euvel, dat het kapitaal langzaam aan
verdwijnt. Waarheen Wisten we maar
een antwoord op deze vraag, mijnheer
Veiheijden, dan zou het wellicht een
klein kunstje zijn de economische
crisis men zou ervan gaan terug-
ichrikken het woord te gebiuiken
lot een oplossing te brengen. Wij
zullen er weinig mee opschieten tegen
deze wegvloeiï g te protesteeren, het
eenige wat we doen kunnen is maar
trachten andere menschen die een
duit in het belastingzakje kunnen doen
naar Capelle te halen. En ook dat
valt heusch niet mee. De heer Ver-
heljden mag dan al waarschuwen voor
het al te sterk opdrijven der personeele
belasting, het geld zal toch ergens
vandaan moeten komen. De renten en
aflossingen voor het Wegennet zullen
loch betaald moeten worden en de
werkverschalfing en steun even goed.
En het kan wel billijk zijn dit alles
van den kleinen man te plukken, maar
daar zal men wel gauw uitgeplukt zijn.
Er moet dus tenslotte wel aan het
.kapitaal" geknabbeld worden. Zoo
hangt het een met het ander samen.
Het is trouwens moeilijk om menschen
die in grootere' plaatsen hun zaken
hebben te bewegen zich In een dorpje
Ie vestigen, zelfs de auto kan dikwijls
niet verhelpen dat juist de zakenman
vanuit deze naar een naburige grootere
plaats tracht te verhuizen.
Is het feit dat weer een flink zaken,
man in Capelle komt wonen werkelijk
voor een gedeelte aan den heer Ver
heijden te danken, dan heeft hij de
gemeente daarmee weer een goeden
dienst bewezen.
Dank voor de verleende plaatsruimte
CAPELLENAAR.
Sprang Capelle, 21 April.
hield
dat elders maar griesmeel van 12,6
pCt, inplaats van Thomasslakkenmeel
van 16 pCt. werd geleverd;
dat in Someren het soyameel
f 1 per 100 K.G. lager werd verkocht
dan op andere filialen, om den mo
lenaars een hak te zetten
dat te Middelburg maar 2300 gul
den boete betaald moest worden, dat
stiekum kon gebeuren en worden aan
gevuld. Enz. enz.
Is het een eer zoo vraagt hij ten
slotte daarvoor den steun te zoeken
bij de eerw. geestelijkheid, bij rijks
ambtenaren. burgemeesters enz.
Waar blijtt dan de katholieke mo
raal. want weet wat pater van den
Elzen schreef: .Voor alles de waar
heid en boven alles de Liefde".
Hij besluit met
Op het puin van 'de C. H. V.
Sticht kapelaan Bijnenrust en vree.
Ik dank IJ recht hartelijk voor dit
maal. Voor verdere bijzonderheden
verwijs ik naar „de Molenaar" van
16 Maart.
X.
Geachte Redacteur.
Er komen de laatste tijden zooveel
interessante artikelen en vragen aan
de orde inzake het C. H. V. en hare
houding ten opzichte der molenaars
tn graanhandelaren, dat ik U daarom
nogmaals plaatsruimte moet verzoeken,
omdat het van belang is dat ook het
publiek, de niet vaklui, maar vooral
ook de landbouwers daarvan kennis
nemen. Ik hoop dat het niet te veel
van uwe plaatsruimte en welwillend
heid gevergd is, en ik beloof me zoo
veel mogelijk te beperken, omdat ik
weet dat dit natuurlijk in hoofdzaak
voor dat deel uwer lezers bestemd is.
J. ten Velde Tz., schrijft in een in
gezonden stuk dat hij eens na wil
gaan waar den goeden naam en de eer
van de C. H. V., vandaan komt
omdat dit lichaam den laatsten tijd
zoo wordt aangevallen van tal van
kanten.
Hij peilt daarvoor verschillende
oorzaken, uit de laatste jaren o.a. Hij
haalt een voorbeeld aan dat jaren en
jaren op de dorpen, in patronaten,
pakhuizen, scholen en herbergen den
gal is uitgespuwd tegen al wat „han
delt en muldert" -
dat verslagen der Proefstations zijn
verdraaiden pasklaar gemaakt voor de
boeren
dat b.v. te Beek, een molenaar die
tegen de C.H.V. - ageerde bedreigc
werd met oprichting van een coöpe
ratieve maalderij als hij niet z'n raonc
BINNENLAND.
De winkelsluitingswet
De inwerkingtreding blijft op
1 Mei bepaald.
Naar men aan het Ned. Corr. Bur.
voor dagbladen van de meest bevoegde
zijde mededeelt, blijft de inwerking
treding van de Winkelsluitingswet
bepaald op 1 Mei a.s.
De baggerwerken op de Schelde
in België.
Het rijk voor ÏOO mlllioen benadeeld.
Men meldt uit Antwerpen d.d. 20
dezer aan de Maasbode
Terwijl gisteren in de Belgische
Camer geïnterpelleerd werd over een
vreemde ac'nteruitstelling van de Neder-
andsch Belgische firma Laboremus
bij de aanbesteding van het Albert
kanaal, komt de „Schelde" vandaag
met eeri nieuw feit voor den dag,
waarbij een Ntderlandsche fbmawerd
uitgeschakeld, zeer ten nadeele der
Belgische schatkist.
Het gaat hem hieromDe Neder-
landsche firma Volker. bekend over
de geheele wereld om haar specialiteit
in baggerwerken, heeft sedert ver
scheidene jaren de baggerwerken op
de Schelde. In het begin van 1931
kwam men plotseling lot de ontdek
king, dat het contract—Volker ten
einde liep en dat een nieuwe aan
besteding nocdig was. Zulks gebeurde
dan ook. Het resuliaat scheen te zijn,
dat een dochter-maatschappij van de
Sc.ciGénérale de Belgique de laagste
was. Doch bij narekening bleek zulks
niet het geval. Men zou daarmee een
verhooging krijgen van 35 pCt.
De directeur der ScheldedieriSten te
Antwerpen vond zulks al te kras en
stelde voor, een nieuwe aanbesteding
te houden. Het ministerie van zee
wezen wees dit voorstel van de hand
en gunde het werk aan de groep der
Socié Gérérale, met het gevolg, dat
men op de Schelde thans ongeveer
tweemaal zooveel betaalt als in Neder,
land. Deze zaak kost eik jaar aan de
schatkist 10 mlllioen enwijl'tcontract
loopt over 10 jaar, kan men zeggen,
dat de regeering een cadeau doet aan
de Sociéié Générale van lOOmtllioen.
De Schelde noemt dit: „het schandaal
der baggerwerken op de Schelde."
Gemengd Nieuws
De nieuwe Ford,
Het is dan zoo verDe nieuwe
Ford, waarnaar practisch de geheele
automobielwereld maandenlang heeft
uitgekeken, is door middel van een
enorme pers-campagne aan het Ame-
rikaansche publiek voorgesteld. Het
langverwachte Ford.product, waarvan
de vermoedelijke constructie en prijs
bijna een half jaar lang stof voor een
record aantal gissingen en beschouwin
gen hebben geleverd, staat nu in de
showrooms van bet meerendeel der
Amerikaansche dealers voor bezichti
ging gereed, en meer dan 6000 bios.
copen in de Vereenigde Staten vertoo-
nen een sprekende film, welke de
cinema-bezoekers met de bijzonderhe
den van het achtcylinder-model ver
trouwd maakt.
Wij hebben het genoegen onzen
lezers hierbij een primeur aan te
bieden, in den vorm van een beschrij
ving, zooals hij in deze streek zal
worden geleverd en die wij rechtstreeks
ontvingen van de Graaff Co.
De wielbasis bedraagt 2 70 Meter
voor de vier- en voor den achtcylin-
der, welke in chassis en koetswerk
identiek zijn. Dit moge slechts een
verlenging in wielbasis van 7 c.M
ten opzichte van het tegenwoordige
beteekenen, het chassisraam is desal
niettemin 33 c M. langer dan vroeger
in verband met een gewijzigde ach-
terveer-montage terwijl de totale
lengte van den wagen niet minder dan
69 c.M. grooter is geworden. Een groot
gedeelte hiervan komt natuurlijk de
ruimte in de carrosserie ten goede, daar
de acht-cylinder-motor door zijn V-
vorm constructie niet langer behoeft
te zijn dan de .vier", ja, in verband
met de kleinere cylinderboring zelfs
iets korter kan wezen.
Alles wijst er op, dat de Ford resour
ces geconcentreerd zullen worden op
de productie en verkoop van het zeer
attractief geprijsde acht-cylinder-model,
dat slechts weinig duurder is dan de
nieuwe .Four", welke, vergeleken met
het model A, in prijs is gezakt en
gefabriceerd wordt ten gerieve van de
klasse koopers, die een vier-cylinder-
motor blijven prefereeren. De boring
en slag en dus de cylinderinhoud
(3,3 Liter) van dit type zijr» onveran
derd gebleven; tengevolge van verschil
lende verbeteringen en verfijningen is
het maximum aantal P.K., bij 2400
omw. per min echter van 40 op 50
gestegen.
Met het oog op de ervaring in het
bouwen van V-vorm-motoren, die de
Ford-Company bij de Lincoln-fabricage
heeft opgedaan, en de bij een betrek
kelijk kort chassis lang niette verwaar
loozen besparing aan inbouwlengte,
vergeleken met een acht-in-lijn, valt
het niet te verwonderen, dat voor de
Ford Eight een V-motor werd gekozen.
Echter is hier niet het Lincoln-systeem
gevolgd cylinderblokken onder 60
graden doch werd, evenals bijvoor
beeld bij Cad llac, de ingesloten hoek
90 graden genomen, en een krukas
met vier krukken onder 90° toegepast.
Bij den Ford acht cylinder-motor vol
gen, in tegenstelling tot de Lincoln,
de explosies dus met regelmatige tus-
schenpoozen op elkaar. De krukas is
driemaal gelagerd, weegt 29,5 K.G. en
is van tegenwichten voorzien.
Boring en slag zijn resp. 77,8 en
95,2 m.M., hetgeen overeenkomt met
een cylinderinhoud van 3,6 L., zoodat
de Studebaker Dictator de eer, de
kleinste Amerikaansche acht cylinder
te zijn, nu met de nieuwe Ford gaat
deelen. Bij 3400 toeren per minuut
worden 65 P K. ontwikkeld, en als
topsnelheid wordt 120 K M opgegeven.
De beide cylinderblokken zijn met
het vliegwielcarter in één stuk gegoten.
Twee boven voor den motor gemon
teerde waterpompen worden in een
symmetrischen vierhoek van de krukas
af aangedreven, tegelijk met de in de
V geplaatste dynamo, die den twee
bladigen ventilator op het vooreinde
van zijn as draagt.
De twee aan twee naast elkaar om
de krukpen grijpende drijfstangen zijn
voorzien van krukpenlagers, waarvan
de stalen lagerschalen een witmetalen
voering aan binnen- en buitenzijde
hebben, zoodat het lager zoowel om
de krukpen als in de drijfstang draait
De constructie is zoodanig, dat de druk
van beide drijfstangen over de geheele
breedte der desbetreffende krukpen
verdeeld wordt. De aluminium zuigers
dragen drie zuigerveeren boven de
zuigerpen, waarvan de onderste een
olieschraapring is.
Voor de bediening der staande klep.
pen van beide rijen cylinders zorgt
een enkele nokkenas, die door bakeliet
tandwielen wordt aangedreven. Het
kleppenmechanisme bevat een mini
maal aantal onderdeelen; de niet-nastel-
bare kleppen met breeden voet, volgens
het bekende Ford-patent, worden direct
door de nokken gelicht. Direct op het
vooreinde der nokkenas is de verdeeler
van de ontsteking aangebracht. Wan
neer deze gedemonteerd is geweest,
kan hij er alleen weer opgezet worden
in den stand, die de juiste afstelling
teruggeeft. Voor wijzig'ng der instelling
dient een schroef in den buitenwand
van den verdeelerkop Bij zware be.
lasting van den motor wordt de ont
steking verlaat door tusschenkomst van
een op den onderdruk in den inlaat
reageerende vacuum.inrichtingde
ontstekingsmanette is vervallen. Als
gasfabriek" fungeert een midden bo-
ven den motor geplaatste valslroom-
carburateur met luchtreiniger-inlaatge-
luiddemper en automatische voorver
warming. Het geheele inlaatspruitstuk
voor beide cylindergroepen vormt een,
aan de bovenzijde glad afgewerkt,
aluminium deksel, dat de ruimte tus-
schen de twee cylinderblokken geheel
afsluit en waarop de valstroom-car-
burateur is gemonteerd. Achteraan het
motorblok bevindt zich het. door de
nokkenas aangedreven pompje voor
den benzinetoevoer uit een achteraan
het chassis opgehangen tank, die 53
Liter kan bevatten. Het smeersysteem
heeft ook verandering ondergaan;
hoofdlagers, drijfstanglagers en nokken-
aslagers krijgen thans de olie onder
druk' toegevoerd.
De motor, die op de principieele
Ford-manier weer geheel en al op
goede toegankelijkheid en gemakkelijk
onderhoud werd geconstrueerd, is in
drie punten op rubber blokken opge
hangen. Ook op andere plaatsen heeft
men ruim gebruik van rubber gemaakt,
bijvoorbeeld bij de lagering van den
kogel der vooras driehoeksstang onder
tegen het vliegwiel-carter, in de veer.
schommels, op de punten waar de
carrosserie op het chassis wordt be
vestigd en in de verbindingsstangen
der schokbrekers. Het Ford dwars,
veersysteem is bij de nieuwe modellen
weer toegepast, doch met het oog op
een lageren bouw van den wagen
werd de uitvoering eenigszins ge-
wijzigd achteraan zelfs véél ver
anderd, doordat de veer nu niet meer
boven, maar achter de achteras loopt
en in een lager vlak ligt dan voorheen
De schommels aan haar uiteinden
zijn bevestigd aan consoles tegen de
achterzijde van het ashuis. In verband
met deze constructie is de achterste
chassis—dwarsbalk ook meer naar
achteren gekomen en het chassisraam
dus langer geworden. Bovendien is
het doorgezet tusschen voor- en
achteras in. De veeren worden afge
remd door Houdaille hydraulische
schokbrekers van het nieuwe type,
met een ingebouwde automatische
regeling, welke de dempende werking
aan variaties in temperatuur en weg-
gesteldheid aanpast. De mechanische
vierwielremmen hebben centrifuse
geperst stalen remtrommels met giet
ijzeren voeringde handrem werkt
onafhankelijk. Het Ford-type draad-
spaakwiel met gelaschte spaken wordt
ook nu weer gebruikt, maar de naven
en naafdeksels zijn grooter en de
bandenmaat is verzwaard (18" x 5.25").
De synchro-mesh gangwissel heeft
drie versnellingen en een geraisch-
looze tweede.
Het carrosserie-interieur is, behalve
aanmerkelijk ruimer, ook comfortabeler
uitgerust dan vroeger. De voorzitting
kan gemakkelijk worden versteld en
het ovale, indirect verlichte instru
mentenbord bevat een benzinestand-
meter, grooten snelheidsmeter, moto.-
thermometer en Ampèremeter, plus
de regelknoppen voor gas en choke
Het driespakige stuurwiel heeft een
grootere middellijn en een dunne velg.
Alle ruiten zijn van Triplex-glas
Wat het aspect van den nieuwen
wagen betreft, zijn de gewijzigde dak-
lijn, de schuin staande voorruit en
de stomp V-vormige radiateurmantel
wel de voornaamste, direct aanwijs
bare veranderingen. Vier- en acht
cylinder zullen geleverd worden in
veertien carrosseriemodellen, n. 1.
Roadster, Phaeton, Coupé, Tudor
Sedan en Fordor Sedan, elk in ge
wone en in De Luxe uitvoering, verder
Sport Coupé, Cabriolet, Victoria Coupé
en Convertible Sedan.
De nieuwe Ford mag, met uitzonde,
ring van den achtcylinder-motor, in
zijn constructie niet die sensationeele
wijzigingen vertoonen, welke na
alle geruchten, die in omloop zijn
geweest sommigen misschien on
bewust hadden verwacht, reeds door
zijn afkomst en zijn prijs, die ook
in Holland zeer aantrekkelijk zal
worden, mag de jongste creatie van
Henry en Edsel Ford als een buiten
gewoon interessant object en een op
merkelijke commercieele propositie
worden beschouwd.
Naar de Graaff Co. ons mede
deelde, kunnen de eerste wagens van
het nieuwe model over twee a drie
weken in ons land worden verwacht.
v. W.
Verkeersongevallen,
vrouw door een auto overreden
S. de Koning uit de Hooglandstraat
den rijweg oversteken. Daar zij erg
bijziende was, bemerkte zij niet, dat
er een auto aankwam. Deze auto, be
stuurd door J. K uit Hillegersberg,
reed de oude vrouw aan. Zij sloeg
tegen de straat en bleef bewusteloos
liggen. Met een hoofdwonde en een
zware hersenschudding is de vrouw
naar het ziekenhuis aan den Bergweg
gebracht. Inden loop van Zondagmid
dag is zij aan de gevolgen van het
ongeluk overleden
EVEN SLANK ALS TOEN ZIJ
20 WAS.
Not/ „fit" en actief op 55-jarigen
leeft\jd.
„Gedurende de afgeloopen 3 jaar
heb ik iederen morgen de kleine dosis
Kruschen Salts ingenomen. Ik kan 't
gewoon niet meer missen in huis. Ik
leed aan hardlijvigheid en aambeien,
maar nu heb ik er heelemaal geen
last meer van. Ik ben 55 jaar en net
zoo slank ais toen ik 20 was. Ik moet
hard werken, omdat ik mijn huisge
zin en een invaliden vader moet ver
zorgen en ik zeg altijd maar dat het
Kruschen is dat mij zoo flink houdt".
M. S.
Nadat U een paar weken iederen
morgen Uw dagelijksche dosis Kru
schen hebt genomen, zult U krijgen,
wat over de heele wereld bekend is
als „het Kruschen gevoel". De drang
naar bedrijvigheid zal Uwe heele we
zen vervullen U zult er niet meer
tevreden mee zijn in de oude leun
stoel te zitten, nadat Uwe dagelijk
sche bezigheden zijn afgeloopen. U
voelt de geest der jeugd in U dat
vreugdevolle gevoel LI wilt lange
wandelingen maken, aan sport doen
en Uw werk zal geen last meer zijn
integendeel, het wordt een ge
noegen.
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar bij alle apothekers en dro
gisten ƒ0.90 en ƒ1.60 per flacon.
(Adv.).
Oude
Zaterdagmiddag wilde op denhoek
de Benthuizerstraat en de Hoog-
van
landstraat Rotterdam de 75-jarige mej.
Verduistering van ongeveer f 80 000.
Zichzelf aangemeld.
Aan het hoofdbureau van politie in
Den Haag heeft zich gistermiddag
twee uur gemeld een 46-jarige in Den
Haag wonende procuratiehouder, die
verklaarde ten nadeele van zijn werk
geefster, een houthandelsfirma aan den
Zuid-Buitensingel, in een tijdsverloop
van 5 jaar een bedrag van pl m. f 80.000
te hebben verduisterd.
Nader vernemen wij, dat de hier
bedoelde firma is de N.V. Houthandel
van K. Dekker Gzn. aan den Zuid-
Buitensingel 272. De procuratiehouder,
die gehuwd is. was reeds tal van jaren
in dienst der firma.
Omtrent den aard van de gepleegde
onregelmatigheden konden noch van
de zijde der directie, noch van politie
zijde op dit oogenblik verdere mede-
deelingen worden gedaan.
Lindbergh stort opnieuw losgeld.
Volgens de „New-Yoik Mirror" heefl
kolonel Lindbergh den geheelen nacht
op een teeken gewacht, om zlch^per
vliegmachine naar een afgesproken
plaats te begeven, waar hem raar hij
hoopte tegen inlevering van het losgeld,
zijn baby zou worden teruggegeven.
Het losgeld wordt geraamd op 50 000
tot 100 000 dollar.
Volgens andere bladen heeft Lind
bergh gisteren bij een bank Ie New-
Yoik een bedrag van 100 000 dollar
gedeponeerd, welk bedrag aan de ont
voerders echter slechts dan zal worden
uitbetaald, als zij terzelfdertQd daarbij
zijn zoontje uitleveren.
Communistisch Oproer In Vera Cruz.
In den Mexicaanschen staat Vera
Cruz Is een ernstig communistisch op
roer uitgebroken. Het ts den commu
nisten gelukt de stad Paso del Macho
te bezetten. Zij plunderden de winkels
en vernielden de telefoon- en telegraaf
draden, zoodat de stad van de buiten
wereld is afgesneden. Ook een per
sonentrein Is door de communisten
overvallen. Bij de botsingen tusschen
de opstandelingen en de politie zijn
tot dusverre zes personen gedood en
een groot aantal anderen gewond.
Troepen zijn naar het opstandige ge
bied gezonden om het oproer te on
derdrukken.
De elsch In het proces— Wacker.
De officier van Justitie eischte tegen
den kunsthandelaar Otto Wacker, we
gens vervalsching van v. Gogh's en
bedrog, een gevangenisstraf van een
jaar, zes maanden en twee weken.
Explosie In Russische gitgasfabriek.
Naar het .Petit Journal" uit Mos-
kou verneemt, heeft te Kazan in een
fabriek van gifgassen een ontzettende
ontploffing plaats gehad, die aan niet
minder dan 120 arbeiders het leven
heeft gekost. Bovendien werden 50
werklieden zóó ernstig gewond, dat
men voor hun leven vreest. De
ramp moet aan kwaadwilligheid te
wijten zijn.