„De Echo van het Zuiden" is HET blad voor Waalwijk, de Langstraat en Omgeving, Voor een abonnement, maar niet minder voor eene advertentie. Algemeen gelezen in plaats en streek. eedaan heeft tot het behoud van het Likantoor te 's Grevelduin-Capelle. De^e uitlating heeft den heer Schuller, Kantoorhouder, naar de pen doen ■ijpen, om te pleiten voor verplaatsing "an dit hulpposikantoor naar Capelle- ^leuwevaart. hetgeen niet alleen een voordeel voor den staat zou zijn. maar jaarnaast ook een gemak voor de ge weldenaren. De heer Schuller Is zoo onbescheiden de veronderstelling te tf3gen dat al hetgeen de heer Veiheijden betfi gedaan voor de instandhouding yan het postkantoor.zou voortspruiten gHeigen belang om het feit dat j,el kantoor vlak tegenover de woning van ons raadslid gelegen is en hem Iöodoende een telefoon-abonnement uitspaart. Deze veronderstelling gaat rn.i wel #at ver, want ilc ben er van overtuigd jat de heer Verheijden steeds het ge. ,neentebe!ang zoekt te dienen. Dit moeten we van een raadslid ook kunnen verwachten en dit zullen velen met mij apprecieereu. Iets anders is echter de wijze waarop je heer Verheijden zich van dezen plicht wil kwijten, dit is een zaak waar men bet wellicht minder over eens is. Ik geloof ten minste dat hij de zaak wel 6en beetje somber bekijkt. Daarop duiden tenminste de voorspellingen die hij af en toe fn de raadsvergade- ringen maakt, van het gehalte als-, de boel loopt tn 't honderd", om maar een recent voorbeeld te noemen.- Inderdaad blijkt u't het telt dat deze villa voor slechts f 6 25 p. w. verhuurd 1} tenminste naar dc heer Verheijden 2egt te weten dat er weinig kapitaal krachtigen meer In onze gemeente zijn, dat het kapitaal wegsllnkt. Inderdaad p dit het geval, maar Is dit alleen in onze gemeente te constateeren Men zit immers overal voor ditzelfde euvel, dat het kapitaal langzaam aan verdwijnt. Waarheen Wisten we maar een antwoord op deze vraag, mijnheer Veiheijden, dan zou het wellicht een klein kunstje zijn de economische crisis men zou ervan gaan terug- ichrikken het woord te gebiuiken lot een oplossing te brengen. Wij zullen er weinig mee opschieten tegen deze wegvloeiï g te protesteeren, het eenige wat we doen kunnen is maar trachten andere menschen die een duit in het belastingzakje kunnen doen naar Capelle te halen. En ook dat valt heusch niet mee. De heer Ver- heljden mag dan al waarschuwen voor het al te sterk opdrijven der personeele belasting, het geld zal toch ergens vandaan moeten komen. De renten en aflossingen voor het Wegennet zullen loch betaald moeten worden en de werkverschalfing en steun even goed. En het kan wel billijk zijn dit alles van den kleinen man te plukken, maar daar zal men wel gauw uitgeplukt zijn. Er moet dus tenslotte wel aan het .kapitaal" geknabbeld worden. Zoo hangt het een met het ander samen. Het is trouwens moeilijk om menschen die in grootere' plaatsen hun zaken hebben te bewegen zich In een dorpje Ie vestigen, zelfs de auto kan dikwijls niet verhelpen dat juist de zakenman vanuit deze naar een naburige grootere plaats tracht te verhuizen. Is het feit dat weer een flink zaken, man in Capelle komt wonen werkelijk voor een gedeelte aan den heer Ver heijden te danken, dan heeft hij de gemeente daarmee weer een goeden dienst bewezen. Dank voor de verleende plaatsruimte CAPELLENAAR. Sprang Capelle, 21 April. hield dat elders maar griesmeel van 12,6 pCt, inplaats van Thomasslakkenmeel van 16 pCt. werd geleverd; dat in Someren het soyameel f 1 per 100 K.G. lager werd verkocht dan op andere filialen, om den mo lenaars een hak te zetten dat te Middelburg maar 2300 gul den boete betaald moest worden, dat stiekum kon gebeuren en worden aan gevuld. Enz. enz. Is het een eer zoo vraagt hij ten slotte daarvoor den steun te zoeken bij de eerw. geestelijkheid, bij rijks ambtenaren. burgemeesters enz. Waar blijtt dan de katholieke mo raal. want weet wat pater van den Elzen schreef: .Voor alles de waar heid en boven alles de Liefde". Hij besluit met Op het puin van 'de C. H. V. Sticht kapelaan Bijnenrust en vree. Ik dank IJ recht hartelijk voor dit maal. Voor verdere bijzonderheden verwijs ik naar „de Molenaar" van 16 Maart. X. Geachte Redacteur. Er komen de laatste tijden zooveel interessante artikelen en vragen aan de orde inzake het C. H. V. en hare houding ten opzichte der molenaars tn graanhandelaren, dat ik U daarom nogmaals plaatsruimte moet verzoeken, omdat het van belang is dat ook het publiek, de niet vaklui, maar vooral ook de landbouwers daarvan kennis nemen. Ik hoop dat het niet te veel van uwe plaatsruimte en welwillend heid gevergd is, en ik beloof me zoo veel mogelijk te beperken, omdat ik weet dat dit natuurlijk in hoofdzaak voor dat deel uwer lezers bestemd is. J. ten Velde Tz., schrijft in een in gezonden stuk dat hij eens na wil gaan waar den goeden naam en de eer van de C. H. V., vandaan komt omdat dit lichaam den laatsten tijd zoo wordt aangevallen van tal van kanten. Hij peilt daarvoor verschillende oorzaken, uit de laatste jaren o.a. Hij haalt een voorbeeld aan dat jaren en jaren op de dorpen, in patronaten, pakhuizen, scholen en herbergen den gal is uitgespuwd tegen al wat „han delt en muldert" - dat verslagen der Proefstations zijn verdraaiden pasklaar gemaakt voor de boeren dat b.v. te Beek, een molenaar die tegen de C.H.V. - ageerde bedreigc werd met oprichting van een coöpe ratieve maalderij als hij niet z'n raonc BINNENLAND. De winkelsluitingswet De inwerkingtreding blijft op 1 Mei bepaald. Naar men aan het Ned. Corr. Bur. voor dagbladen van de meest bevoegde zijde mededeelt, blijft de inwerking treding van de Winkelsluitingswet bepaald op 1 Mei a.s. De baggerwerken op de Schelde in België. Het rijk voor ÏOO mlllioen benadeeld. Men meldt uit Antwerpen d.d. 20 dezer aan de Maasbode Terwijl gisteren in de Belgische Camer geïnterpelleerd werd over een vreemde ac'nteruitstelling van de Neder- andsch Belgische firma Laboremus bij de aanbesteding van het Albert kanaal, komt de „Schelde" vandaag met eeri nieuw feit voor den dag, waarbij een Ntderlandsche fbmawerd uitgeschakeld, zeer ten nadeele der Belgische schatkist. Het gaat hem hieromDe Neder- landsche firma Volker. bekend over de geheele wereld om haar specialiteit in baggerwerken, heeft sedert ver scheidene jaren de baggerwerken op de Schelde. In het begin van 1931 kwam men plotseling lot de ontdek king, dat het contract—Volker ten einde liep en dat een nieuwe aan besteding nocdig was. Zulks gebeurde dan ook. Het resuliaat scheen te zijn, dat een dochter-maatschappij van de Sc.ciGénérale de Belgique de laagste was. Doch bij narekening bleek zulks niet het geval. Men zou daarmee een verhooging krijgen van 35 pCt. De directeur der ScheldedieriSten te Antwerpen vond zulks al te kras en stelde voor, een nieuwe aanbesteding te houden. Het ministerie van zee wezen wees dit voorstel van de hand en gunde het werk aan de groep der Socié Gérérale, met het gevolg, dat men op de Schelde thans ongeveer tweemaal zooveel betaalt als in Neder, land. Deze zaak kost eik jaar aan de schatkist 10 mlllioen enwijl'tcontract loopt over 10 jaar, kan men zeggen, dat de regeering een cadeau doet aan de Sociéié Générale van lOOmtllioen. De Schelde noemt dit: „het schandaal der baggerwerken op de Schelde." Gemengd Nieuws De nieuwe Ford, Het is dan zoo verDe nieuwe Ford, waarnaar practisch de geheele automobielwereld maandenlang heeft uitgekeken, is door middel van een enorme pers-campagne aan het Ame- rikaansche publiek voorgesteld. Het langverwachte Ford.product, waarvan de vermoedelijke constructie en prijs bijna een half jaar lang stof voor een record aantal gissingen en beschouwin gen hebben geleverd, staat nu in de showrooms van bet meerendeel der Amerikaansche dealers voor bezichti ging gereed, en meer dan 6000 bios. copen in de Vereenigde Staten vertoo- nen een sprekende film, welke de cinema-bezoekers met de bijzonderhe den van het achtcylinder-model ver trouwd maakt. Wij hebben het genoegen onzen lezers hierbij een primeur aan te bieden, in den vorm van een beschrij ving, zooals hij in deze streek zal worden geleverd en die wij rechtstreeks ontvingen van de Graaff Co. De wielbasis bedraagt 2 70 Meter voor de vier- en voor den achtcylin- der, welke in chassis en koetswerk identiek zijn. Dit moge slechts een verlenging in wielbasis van 7 c.M ten opzichte van het tegenwoordige beteekenen, het chassisraam is desal niettemin 33 c M. langer dan vroeger in verband met een gewijzigde ach- terveer-montage terwijl de totale lengte van den wagen niet minder dan 69 c.M. grooter is geworden. Een groot gedeelte hiervan komt natuurlijk de ruimte in de carrosserie ten goede, daar de acht-cylinder-motor door zijn V- vorm constructie niet langer behoeft te zijn dan de .vier", ja, in verband met de kleinere cylinderboring zelfs iets korter kan wezen. Alles wijst er op, dat de Ford resour ces geconcentreerd zullen worden op de productie en verkoop van het zeer attractief geprijsde acht-cylinder-model, dat slechts weinig duurder is dan de nieuwe .Four", welke, vergeleken met het model A, in prijs is gezakt en gefabriceerd wordt ten gerieve van de klasse koopers, die een vier-cylinder- motor blijven prefereeren. De boring en slag en dus de cylinderinhoud (3,3 Liter) van dit type zijr» onveran derd gebleven; tengevolge van verschil lende verbeteringen en verfijningen is het maximum aantal P.K., bij 2400 omw. per min echter van 40 op 50 gestegen. Met het oog op de ervaring in het bouwen van V-vorm-motoren, die de Ford-Company bij de Lincoln-fabricage heeft opgedaan, en de bij een betrek kelijk kort chassis lang niette verwaar loozen besparing aan inbouwlengte, vergeleken met een acht-in-lijn, valt het niet te verwonderen, dat voor de Ford Eight een V-motor werd gekozen. Echter is hier niet het Lincoln-systeem gevolgd cylinderblokken onder 60 graden doch werd, evenals bijvoor beeld bij Cad llac, de ingesloten hoek 90 graden genomen, en een krukas met vier krukken onder 90° toegepast. Bij den Ford acht cylinder-motor vol gen, in tegenstelling tot de Lincoln, de explosies dus met regelmatige tus- schenpoozen op elkaar. De krukas is driemaal gelagerd, weegt 29,5 K.G. en is van tegenwichten voorzien. Boring en slag zijn resp. 77,8 en 95,2 m.M., hetgeen overeenkomt met een cylinderinhoud van 3,6 L., zoodat de Studebaker Dictator de eer, de kleinste Amerikaansche acht cylinder te zijn, nu met de nieuwe Ford gaat deelen. Bij 3400 toeren per minuut worden 65 P K. ontwikkeld, en als topsnelheid wordt 120 K M opgegeven. De beide cylinderblokken zijn met het vliegwielcarter in één stuk gegoten. Twee boven voor den motor gemon teerde waterpompen worden in een symmetrischen vierhoek van de krukas af aangedreven, tegelijk met de in de V geplaatste dynamo, die den twee bladigen ventilator op het vooreinde van zijn as draagt. De twee aan twee naast elkaar om de krukpen grijpende drijfstangen zijn voorzien van krukpenlagers, waarvan de stalen lagerschalen een witmetalen voering aan binnen- en buitenzijde hebben, zoodat het lager zoowel om de krukpen als in de drijfstang draait De constructie is zoodanig, dat de druk van beide drijfstangen over de geheele breedte der desbetreffende krukpen verdeeld wordt. De aluminium zuigers dragen drie zuigerveeren boven de zuigerpen, waarvan de onderste een olieschraapring is. Voor de bediening der staande klep. pen van beide rijen cylinders zorgt een enkele nokkenas, die door bakeliet tandwielen wordt aangedreven. Het kleppenmechanisme bevat een mini maal aantal onderdeelen; de niet-nastel- bare kleppen met breeden voet, volgens het bekende Ford-patent, worden direct door de nokken gelicht. Direct op het vooreinde der nokkenas is de verdeeler van de ontsteking aangebracht. Wan neer deze gedemonteerd is geweest, kan hij er alleen weer opgezet worden in den stand, die de juiste afstelling teruggeeft. Voor wijzig'ng der instelling dient een schroef in den buitenwand van den verdeelerkop Bij zware be. lasting van den motor wordt de ont steking verlaat door tusschenkomst van een op den onderdruk in den inlaat reageerende vacuum.inrichtingde ontstekingsmanette is vervallen. Als gasfabriek" fungeert een midden bo- ven den motor geplaatste valslroom- carburateur met luchtreiniger-inlaatge- luiddemper en automatische voorver warming. Het geheele inlaatspruitstuk voor beide cylindergroepen vormt een, aan de bovenzijde glad afgewerkt, aluminium deksel, dat de ruimte tus- schen de twee cylinderblokken geheel afsluit en waarop de valstroom-car- burateur is gemonteerd. Achteraan het motorblok bevindt zich het. door de nokkenas aangedreven pompje voor den benzinetoevoer uit een achteraan het chassis opgehangen tank, die 53 Liter kan bevatten. Het smeersysteem heeft ook verandering ondergaan; hoofdlagers, drijfstanglagers en nokken- aslagers krijgen thans de olie onder druk' toegevoerd. De motor, die op de principieele Ford-manier weer geheel en al op goede toegankelijkheid en gemakkelijk onderhoud werd geconstrueerd, is in drie punten op rubber blokken opge hangen. Ook op andere plaatsen heeft men ruim gebruik van rubber gemaakt, bijvoorbeeld bij de lagering van den kogel der vooras driehoeksstang onder tegen het vliegwiel-carter, in de veer. schommels, op de punten waar de carrosserie op het chassis wordt be vestigd en in de verbindingsstangen der schokbrekers. Het Ford dwars, veersysteem is bij de nieuwe modellen weer toegepast, doch met het oog op een lageren bouw van den wagen werd de uitvoering eenigszins ge- wijzigd achteraan zelfs véél ver anderd, doordat de veer nu niet meer boven, maar achter de achteras loopt en in een lager vlak ligt dan voorheen De schommels aan haar uiteinden zijn bevestigd aan consoles tegen de achterzijde van het ashuis. In verband met deze constructie is de achterste chassis—dwarsbalk ook meer naar achteren gekomen en het chassisraam dus langer geworden. Bovendien is het doorgezet tusschen voor- en achteras in. De veeren worden afge remd door Houdaille hydraulische schokbrekers van het nieuwe type, met een ingebouwde automatische regeling, welke de dempende werking aan variaties in temperatuur en weg- gesteldheid aanpast. De mechanische vierwielremmen hebben centrifuse geperst stalen remtrommels met giet ijzeren voeringde handrem werkt onafhankelijk. Het Ford-type draad- spaakwiel met gelaschte spaken wordt ook nu weer gebruikt, maar de naven en naafdeksels zijn grooter en de bandenmaat is verzwaard (18" x 5.25"). De synchro-mesh gangwissel heeft drie versnellingen en een geraisch- looze tweede. Het carrosserie-interieur is, behalve aanmerkelijk ruimer, ook comfortabeler uitgerust dan vroeger. De voorzitting kan gemakkelijk worden versteld en het ovale, indirect verlichte instru mentenbord bevat een benzinestand- meter, grooten snelheidsmeter, moto.- thermometer en Ampèremeter, plus de regelknoppen voor gas en choke Het driespakige stuurwiel heeft een grootere middellijn en een dunne velg. Alle ruiten zijn van Triplex-glas Wat het aspect van den nieuwen wagen betreft, zijn de gewijzigde dak- lijn, de schuin staande voorruit en de stomp V-vormige radiateurmantel wel de voornaamste, direct aanwijs bare veranderingen. Vier- en acht cylinder zullen geleverd worden in veertien carrosseriemodellen, n. 1. Roadster, Phaeton, Coupé, Tudor Sedan en Fordor Sedan, elk in ge wone en in De Luxe uitvoering, verder Sport Coupé, Cabriolet, Victoria Coupé en Convertible Sedan. De nieuwe Ford mag, met uitzonde, ring van den achtcylinder-motor, in zijn constructie niet die sensationeele wijzigingen vertoonen, welke na alle geruchten, die in omloop zijn geweest sommigen misschien on bewust hadden verwacht, reeds door zijn afkomst en zijn prijs, die ook in Holland zeer aantrekkelijk zal worden, mag de jongste creatie van Henry en Edsel Ford als een buiten gewoon interessant object en een op merkelijke commercieele propositie worden beschouwd. Naar de Graaff Co. ons mede deelde, kunnen de eerste wagens van het nieuwe model over twee a drie weken in ons land worden verwacht. v. W. Verkeersongevallen, vrouw door een auto overreden S. de Koning uit de Hooglandstraat den rijweg oversteken. Daar zij erg bijziende was, bemerkte zij niet, dat er een auto aankwam. Deze auto, be stuurd door J. K uit Hillegersberg, reed de oude vrouw aan. Zij sloeg tegen de straat en bleef bewusteloos liggen. Met een hoofdwonde en een zware hersenschudding is de vrouw naar het ziekenhuis aan den Bergweg gebracht. Inden loop van Zondagmid dag is zij aan de gevolgen van het ongeluk overleden EVEN SLANK ALS TOEN ZIJ 20 WAS. Not/ „fit" en actief op 55-jarigen leeft\jd. „Gedurende de afgeloopen 3 jaar heb ik iederen morgen de kleine dosis Kruschen Salts ingenomen. Ik kan 't gewoon niet meer missen in huis. Ik leed aan hardlijvigheid en aambeien, maar nu heb ik er heelemaal geen last meer van. Ik ben 55 jaar en net zoo slank ais toen ik 20 was. Ik moet hard werken, omdat ik mijn huisge zin en een invaliden vader moet ver zorgen en ik zeg altijd maar dat het Kruschen is dat mij zoo flink houdt". M. S. Nadat U een paar weken iederen morgen Uw dagelijksche dosis Kru schen hebt genomen, zult U krijgen, wat over de heele wereld bekend is als „het Kruschen gevoel". De drang naar bedrijvigheid zal Uwe heele we zen vervullen U zult er niet meer tevreden mee zijn in de oude leun stoel te zitten, nadat Uwe dagelijk sche bezigheden zijn afgeloopen. U voelt de geest der jeugd in U dat vreugdevolle gevoel LI wilt lange wandelingen maken, aan sport doen en Uw werk zal geen last meer zijn integendeel, het wordt een ge noegen. Kruschen Salts is uitsluitend ver krijgbaar bij alle apothekers en dro gisten ƒ0.90 en ƒ1.60 per flacon. (Adv.). Oude Zaterdagmiddag wilde op denhoek de Benthuizerstraat en de Hoog- van landstraat Rotterdam de 75-jarige mej. Verduistering van ongeveer f 80 000. Zichzelf aangemeld. Aan het hoofdbureau van politie in Den Haag heeft zich gistermiddag twee uur gemeld een 46-jarige in Den Haag wonende procuratiehouder, die verklaarde ten nadeele van zijn werk geefster, een houthandelsfirma aan den Zuid-Buitensingel, in een tijdsverloop van 5 jaar een bedrag van pl m. f 80.000 te hebben verduisterd. Nader vernemen wij, dat de hier bedoelde firma is de N.V. Houthandel van K. Dekker Gzn. aan den Zuid- Buitensingel 272. De procuratiehouder, die gehuwd is. was reeds tal van jaren in dienst der firma. Omtrent den aard van de gepleegde onregelmatigheden konden noch van de zijde der directie, noch van politie zijde op dit oogenblik verdere mede- deelingen worden gedaan. Lindbergh stort opnieuw losgeld. Volgens de „New-Yoik Mirror" heefl kolonel Lindbergh den geheelen nacht op een teeken gewacht, om zlch^per vliegmachine naar een afgesproken plaats te begeven, waar hem raar hij hoopte tegen inlevering van het losgeld, zijn baby zou worden teruggegeven. Het losgeld wordt geraamd op 50 000 tot 100 000 dollar. Volgens andere bladen heeft Lind bergh gisteren bij een bank Ie New- Yoik een bedrag van 100 000 dollar gedeponeerd, welk bedrag aan de ont voerders echter slechts dan zal worden uitbetaald, als zij terzelfdertQd daarbij zijn zoontje uitleveren. Communistisch Oproer In Vera Cruz. In den Mexicaanschen staat Vera Cruz Is een ernstig communistisch op roer uitgebroken. Het ts den commu nisten gelukt de stad Paso del Macho te bezetten. Zij plunderden de winkels en vernielden de telefoon- en telegraaf draden, zoodat de stad van de buiten wereld is afgesneden. Ook een per sonentrein Is door de communisten overvallen. Bij de botsingen tusschen de opstandelingen en de politie zijn tot dusverre zes personen gedood en een groot aantal anderen gewond. Troepen zijn naar het opstandige ge bied gezonden om het oproer te on derdrukken. De elsch In het proces— Wacker. De officier van Justitie eischte tegen den kunsthandelaar Otto Wacker, we gens vervalsching van v. Gogh's en bedrog, een gevangenisstraf van een jaar, zes maanden en twee weken. Explosie In Russische gitgasfabriek. Naar het .Petit Journal" uit Mos- kou verneemt, heeft te Kazan in een fabriek van gifgassen een ontzettende ontploffing plaats gehad, die aan niet minder dan 120 arbeiders het leven heeft gekost. Bovendien werden 50 werklieden zóó ernstig gewond, dat men voor hun leven vreest. De ramp moet aan kwaadwilligheid te wijten zijn.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1932 | | pagina 11