Henri van der Helden co
1 duw sluH H. H. zeep mei non 6P.9TIS.
Heiri uan der ueldei Co.
GROOTE PRDSVERLAGING
een hall eend A.H.O. fie mouses
U spaart vlugger met
DAGMEISJE
DEZE WEEK WEER
GRATIS.
lemstad uit te spreken. Prof. Lohman aangaat, in de laatste jaren meer en Vakbeweging moet alles doen om het
bedrflfsleven in stand te houden.
Spreker besloot zijn rede met stil te
staan bij het interne leven van den
bond,
De heer A. Stapelkamp ging als
secretaris heen, omdat hij een benoe-
nu is er naar onze meening stellig meer terrein is gaan verliezen. Men
niet in geslaagd nieuwe gezichtspun- gaat dus steeds meer aan het veer bij
ten te openen. Opnieuw werd door Moerdijk de voorkeur geven boven dat
hem de stelling naar voren gebracht, bij Willemstad. Niettemin komt het
dat, wanneer de brug gelegd wordt ons voor, dat er, wanneer men reeds
bij Moerdijk, het westelijke gedeelte thans, ondanks de propaganda, die er
van Noord-Brabant eenigszins in het voor Wilemstad gemaakt wordt, mede ming bij het C. N. V. aanvaardde. Hij
gedrang zou komen. Het is ons niet onder den invloed van een tariefsver- werd opgevolgd door den heef H.
duidelijk, hoe deze bewering is vol te laging bij het veer van Moerdijk, aan Spoelstra van Groningen. Spr. bracht
houden, wanneer men in aanmerking dit laatste veer de voorkeur geeft, ze- hartelijk dank aan den heef Stapelkamp
neemt, dat op het rijkswegenplan ker geen bezwaren voor het verkeer die 12 jaar den bond voortreffelijk
voorzien wordt in een rechtstreek- zijn te verwachten, wanneer straks 't gediend heeft.
sche verbinding van Bergen op Zoom veer bij Moerdijk door een brug is ver- Tenslotte installeerde spr. een groot
naar Moerdijk. Maar wij kunnen dit vangen.
laten voor wat het is. Waar wij echter Hebben wij dus met instemming ge-
tegen moeten opkomen, is, dat mon zien, dat Uwe Excellentie op goede
bij de beoordeeling van verkeerspro- gronden vasthoudt aan Moerdijk, wij
blemen van zoo eminente nationale en betreuren het levendig, dat Zij ons 't
internationale beteekens locale belan- uitzicht schijnt te ontnemen, dat de
gen maakt tot beslissende factoren. Zoo hoog noodige overbrugging van 't
Behalve het landbouwgebied van wes- 1 Hollandsch Diep met spoed zal wor-
leden van den Bonds-
telijk Noord-Brabant zijn er toch ook 1
nog de groote industriecentra van
midden en oostelijk Noord-Brabant,
die immers economisch van veel groo-
ter belang zijn. Men kan toch niet in
redelijkheid beweren, dat deze hun
verbinding met het havengebied van
Rotterdam maar moeten zoeken langs
Gorinchem en Keizersveer, of Zalt-
bommel en Hedel? Wie dit zegt,
houdt geen rekening met de realiteit
en miskent dientengevolge de strek
king van het rijkswegenplan. Het is
nooit de bedoeling geweest de brug-
genparen Gorinchem-Keizersveer en
Zaltbommel-Hedel dienstbaar te ma
ken aan de verbinding van Noord-
Brabant met de groote steden en ha
venplaatsen in Zuid-Holland. Deze
bruggen bedoelen een verbinding te
scheppen tusschen Amsterdam en 't
centrum van het land eenerzijds en 't
zuiden anderzijds. Als dezfe bruggen
ook in de verbinding van het zuiden
des lands met Zuid-Holland zouden
kunnen voorzien, dan zouden wij 'n
kostbaar werk als dat van de over
brugging van het Hollandsch Diep
volstrekt onverantwoord achten. Als
het uitsluitend ging om de verbinding
van het havengebied van de Rijn- en
Maasmonden, Delft en Den Haag met
het weinig dicht bevolkte en in hoofd
zaak agrarische gebied van het meest
westelijk gedeelte van Noord-Brabant
en de Zeeuwsche eilanden, zou men 't
voorloopig beter nog eens kunnen
aanzien met het bestaande pontveer
hij Moerdijk.
Het projecteeren van een goed we.
genplan is geen werk van de studeer
kamer, waarbij men naar believen al
lerlei min of meer rechte lijnen kan
traceeren. Daarom komt men er niet
met abstracties als het beginsel van
een gelijkmatige bruggenverdeeling,
en zeker niet, als men allerlei verbin
dingen, zooals die van Zeeland met
Rotterdam en die van Frankrijk en
België met de groote steden in het
westen van ons land geïsoleerd gaat
beschouwen.
Kan het werkelijk ernstig worden
opgenomen, als men de positie van
Schouwen en Duiveland een rol wil
laten spelen bij de bepaling van de
plaats van de overbrugging van het
Hollandsch Diep? Het isolement van
deze afgelegen eilanden zal met an
dere middelen opgeheven kunnen
worden, zooals bijvoorbeeld de on
langs tot stand gekomen vliegdienst,
terwijl in dit verband vooral ook aan
een verbetering van de veerdiensten
valt te denken.
Maar het ergste, waaraan de voor
standers van een brug bij Willemstad
zich schuldig maken, is de volslagen
miskenning van de economische be-
teekenis van een stad als Dordrecht,
wanneer men durft ontkennen, dav
Dordrecht bij verwezenlijking van hun
wenschen geheel buiten den grooten
verkeersstroom van het noorden naar
het zuiden zal geraken. Dordrecht
den ter hand genomen.
Wij betreuren dit, omdat langer uit
stel van de overbrugging van het
Hollandsch Diep niet te rechtvaardi
gen is, ook niet met een beroep op den
minder gunstigen toestand van
's lands financiën. Immers het we
genfonds, waaruit de kosten van deze
overbrugging bestreden zullen moeten
worden, leidt met zijn eigen bronnen
van inkomsten een zelfstandig be
staan en de middelen van dit fonds
laten een overbrugging van het Hol
landsch Diep stellig toe. Alleen zal,
indien daartoe besloten wordt, de be
steding van deze middelen eenige wij
ziging moeten ondergaan. De bouw
van de bruggen over de groote rivie
ren wordt bekostigd uit den kapitaal-
dienst en de gelden voor dezen dienst
worden verkregen uit voorschotten
van het Rijk. Het bedrag van deze
voorschotten is voor het loopende jaar
geraamd op 9.800.000.Daarvan
wordt ƒ4.794.000.voor den bouw
van bruggen besteed. Wanneer men
nu het Hollandsch Diep gaat over
bruggen, zal het voor den bouw van
bruggen uitgetrokken bedrag, aange
nomen, dat de overige uitgaven uit
dezen hoofde voorloopig op het tegen
woordige peil gehandhaafd moeten
blijven, gedurende een aantal jaren
met eenige millioenen vermeerderd
moeten worden. Indien het op den ka-
pitaaldienst uitgetrokken bedrag voor
verbetering en aanleg van op het rijks
wegenplan voorkomende wegen waar.
van de kosten niet uit den gewonen
dienst kunnen worden gedekt, niet
verminderd kan worden, beteekent
dit dus, dat de uitkeering aan het Rijk
wegens rente en aflossing van ver
strekte voorschotten, die ten laste van
den gewonen dienst komen, zal toe
nemen, zoodat uit dezen dienst min
der kan worden bekostigd dan te vo
ren. Practisch komt het ter hand ne«
mèn van de overbrugging van het
Hollandsch Diep, indien men deze
niet geheel afzonderlijk wil financiee-
ren, dus hierop neer, dat de uitvoe
ring van andere gewone werken daar
door eeni germ ate zal worden ver
traagd en dit lijkt ons met het oog
op het groote nationale belang van
deze overbrugging alleszins gewet
tigd.
Bovendien mag niet uit het oog wor
den verloren, dat het hier geldt een
werk, dat ook uit een oogpunt van
werkverschaffing van de grootste be-
teekenis is. Bij de aanbesteding van
werken van dezen aard blijkenlle be
dragen. waarvoor wordt ingeschreven
steeds ver beneden de raming te blij
ven. Deze tak van onze nationale in
dustrie doet dus alles om maar werk
te krijgen. Onlangs liepen bij de aan
besteding van het leveren en stellen
van vier ijzeren bruggen over de
Twente-kanalen de inschrijvingen uit
een van ƒ91.300.— tot ƒ49.800.—.
Laat men dan een werk als de over
brugging van het Hollandsch Diep,
aantal nieuwe
raad.
Hierna kwam aan de orde een be.
sprejring van de werkloozenkas, welke
Ingeleid werd door den bondspenning-
meester S. Veldman.
In 1931 werd ontvangen f200.000
Met de subsidie van 100°/o was dat
een inkomen van f400 000 De uit
keering bedroeg echter 1943.000.
Het vermogen der kas bedroeg
1 Januari j.l. f72 000 De inkomsten
bedroegen het eerste half jaar 1932
f 472 000 en de uitgaven f 459 000.
De vraag rijst wat nu in de naaste
toekomst moet worden gedaan. Indien
mogelijk zal de Bondsraad nog nader
worden gehoord. De arbeid met het
jeugdwerk zal in September een aan.
vang nemen.
De bijeenkomst werd met het zingen
van Ps. 6810 en dankgebed door
den heer M. de Zeeuw gesloten.
20 JAAR LANG RT1EUMA TIEK.
Sinds 1930 verdwenen.
Deze arme man moet wel een
record hebben behaald in het lijden.
Hij zegt o.a.
„Van 1910 tot 1930 dat is dus
twintig jaar heb ik ontzettend ge
leden door rheumatiek. Ik ben blij dat
ik nu kan beweren, van 1930 tot nu
toe geheel van die afschuwelijke
pijnen bevrijd te zijn gebleven, enkel
en alleen door het gebruik van Kru-
dezen wagen allen op te sommen, en
wij willen daarom volstaan met het
noemen der voornaamste punten
Een trilllngvrije 8—cylinder in V-
vorm motor, welke 65 rem—P.K. kan
ontwikkelen of een vier—cylinder
motor van veel verbeterd type, welke
50 rem—P.K. ontwikkelt.
Synchro nesh gangwissel met „ge-
ruischlooze" tweede versnelling. Ge
makkelijk overschakelen van 2de op
3de versnelling en omgekeerd bij elke
snelheid.
Soepele transversale veeren, vooral
door de nieuwe plaatsing van de ach-
terveer achter de achteras, waardoor
een meer platte veer is toegepast kun
nen worden dan bij de vroegere Ford
modellen.
Vier dubbelwerkende hydraulische
schokdempers, waarop een nieuwe
vinding is toegepast. Deze schokdem.
pers stellen zich namelijk af naar de
heerschende temperatuur door middel
van een thermostaat op eiken schok
demper.
Groote maat banden (maat 18x5 25
inch) op eiectriach tot een geheel ge-
laschte stalen draadspaakwielen met
forsche naven, voorzien van fraaie
roestvrij stalen deksels, die de wiel-
moeren afdekken.
De nieuwe veering, de thermostat!-
sche geregelde schokdempers en de
groote banden maken tezamen met de
zeer ruime, uitstekend gestoffeerde
carrosserieën de nieuwe Ford tot een
uiterst comfortabelen, geriefelijken
wagen.
De carrosserieën vertoonen uitwen
dig zeer fraaie, moderne lijnen. Vooral
geldt dit voor de gesloten modellen,
waarvan de carrosserie—bovenkant
aan de voorzijde afgeronde hoeken
heeft. De zonneschermpjes zijn in
wendig aangebracht, hetgeen ook de
vloeiende lijnen ten goede komt, door
dat er geen dergelijk scherm aan de
buitenzijde is.
De 8—cylinder motor met de cylin
blijft dan voor de verbinding met het ^at op zichzelf al in zoo belangrijke
zuiden aangewezen op het veer bij ma(e (]e bevordering van onze na-
Moerdijk, dat intusschen, wanneer er tjona]e welvaart zal bijdragen, ter
een vaste brug bij Willemstad zou iian(] nemen, vooral, nu de daaraan
komen, belangrijk aan beteekenis zou verb0nden kosten lager zullen zijn
inboeten en zal bovendien de zoo nood- (jan 00jj en tegelijkertijd door de uit-
zakelijke brug bij Zwijndrecht naar 't
tweede plan zien gebracht, daar deze
in dat geval slechts locale belangen
zou hebben te dienen.
Bij een toetsing van de argumenten,
die voor Willemstad worden aange
voerd, blijken deze telkens weder te
licht te worden bevonden. Maar zelfs
als er aan deze argumenten meer
waarde viel toe te kennen, zou daar
nog tegenover blijven staan het ern
stige bezwaar, dat een overbrugging
bij Willemstad, in tegenstelling met
een overbrugging bij Moerdijk, betee
kent 'n overbrugging van den scheep
vaartweg van den Rijn naar Antwer
pen, waartegen, naar ook in schip-
perskringen als vaststaand wordt be
schouwd, de scheepvaartbelangen zoo
wel van ons land als van België zich
verzetten.
Bovendien legt, zooals uit de hier-
volgende cijfers, die wij aan de jaar
verslagen over 1930 en 1931 van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Westelijk Noordbrabant te Breda
ontleenen, de statistiek haar volle ge
wicht in de schaal van Moerdijk:
Vervoer van personen.
Moerdijk Willemstad
1929 321.618 29.191
1930 459.422 31.143
1931 609.432 27.554
Vervoer van automobielen.
Moerdijk Willemstad
1929 84.572 870
1930 129.553 591
1931 176.739 474
Uit deze cijfers blijkt, dat het veer
bij Willemstad op zichzelf reeds in be
teekenis verre bij het veer bij Moerdijk
ten achter blijft, maar in het bijzon
der wat het vervoer van automobielen
voering daarvan een belangrijke tak
van industrie gesteund en de werk
loosheid bestreden zal worden.
Onze Kamers vinden in deze over
wegingen dan ook de vrijheid Uwe
Excellentie met grooten nadruk te
verzoeken het daarheen te willen lei
den, dat op korten termijn met de
overbrugging van het Hollandsch
Diep bij Moerdijk wordt begonnen.
De Kamers van Koophandel
en Fabrieken te:
Breda, Delft, Dordrecht,
Eindhoven, 's-Gravenhage,
's-Hertogenbosch, Middel
burg, Rotterdam, Tilburg,
Venlo, Vlaardingen, Waal
wijk.
ChrFabrieks- en Transportarbeiders.
Onder presidium van den heer
W. Strijbis kwam de Bondsraad van
den Chr. Fabrieks- en Transport-
arbeidersbond te Scheveningen in ver
gadering bijeen.
De Voorzitter opende de vergadering
met doen zingen van Ps. 25: 3 het
lezen van Psalm 25 en gebed. In zijn
openingswoord wees de Voorzitter op
het doel van deze vergadering en
heette hij allen welkom. Spr. stond
vervolgens stil bij de zorgvolle om
standigheden waaronder de wereld
gebukt gaat. Er Is één lichtstreep en
dat is de uitslag van Lausanne. Niet
dat we nu mogen spreken van een
periode van herstel. Hier past nuchter
heid. Sedert 1931 Is de toestand nog
verslechterd en moeilijk is de politie
van de Chr. Vakbeweging. De wereld
voert al meer van Gods woord af en
het juiste verband tusschen gezag en
vrijheid gaat al meer teloor. De Chr.
schen Salts en niets anders. Ik moet dergroepen in Vvorm geplaatst en
zeggen, dat twintig jaar een lange tijd de 4—cylinder motor van ongeveer
is voor iemand om met die vreeselijke i gelijke lengte nemen weinig chassis-
pijnen rond te loopen". W. P. Wuimte in beslag, minder dan een 6
Uw rheumatiek is juist als de zijns cylinder of een 8-cylinder met op een
en die van ieder ander. Zij wordt ver
oorzaakt doordat scherpkantige urine-
zuur-kristallen zich tusschen de ge
wrichten nestelen en Kruschen Salts
zal deze kristallen geheel oplossen.
Vervolgens zal indien ge U nadci-
hand steeds aan ,,de kleine dagelijk-
sche dosis" houdt het nooit meer
mogelijk zijn dat deze scherppuntige
kristallen zich opnieuw vormen. De
rheumatiek zal voorgoed verdwenen
zijn.
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar bij alle apothekers en dro
gisten 0.90 en 1.60 per flacon.
(Adv.).
De nieuwe Ford.
Ford heeft opnieuw gezorgd voor
een gebeurtenis op de automobiel-
markt. De nieuwe V—8 cylinder en de
nieuwe 4—cylinder zijn in den handel
gebracht, Voor het publiek zijn deze
wagens een openbaring, niet alleen
vanwege de vele technische bijzonder
heden en nieuwigheden, maar meer
nog door de moderne sierlijk gebogen
lijnen en de in alle opzichten schit
terende combinatie en afwerking van
de carrosserie.
De NV. A. de Graaffen Co's. Auto
mobielhandel alhier, stelde ons in
staat een proefrit te maken met een
kersversche 4—cylinder, om ons de
verbeteringen die op dit nieuwe model
zijn toegepast te demonsireeren. Het
is bijna ongelooflijk wat deze wagen
presteert, in vele opzichten behoeft hij
zelfs niet bij een automobiel uit een
duurdere prijsklasse achter te staan, bij alle snelheden.
Het comfort dat een wagen biedt is ben en*€l woord
rij geplaatste cylinders, met het gevolg,
dat er meer cnassislengte beschikbaar
blijft voor de inzhtende personen.
Hierdoor is er een flinke beenruimte
in de Nieuwe Fordwagens voor alle
passagiers, te meer daar de wielbasis
nog 7 c.M. langer is dan die van den
Model A Ford. Het handig manoeu-
vreeren, hetwelk altijd een karakteris-
tieke eigenschap van de Ford is ge
weest, is echter ten volle behouden
gebleven. De vol—automatische ont
steking—regeling en het gemakkelijke
overschakelen dragen ook veel bij toi
de eenvoudige bediening, dus gemak
keltyke besturing.
De contact—schakelaar is niet meer
op het instrumentenbord gemonteerd,
doch aan de stuurkolom. Sluit men
het contact af door omdraaien van den
sleutel dan wordt tegelijk het stuur
vastgezet, een extra waarborg dus
tegen diefstal.
De voorbanken in alle gesloten mo
dellen zijn gemakkelijk ten gerieve
van den bestuurder te verplaatsen,
terwijl men er op is gezeten,
Groote vier-wielremmen met koel-
ribbe en een voorruit van onsplinter-
baar glas by alle modellen waarborgen
max'mum veiligheid. Vooral de prach
tige rennen zijn van zeer veel belang,
daar de nieuwe Ford V—8 een snel
heid van circa 120 K.M. per uur kan
ontwikkelen. De nieuwe sterkere stuur
inrichting en het lage zwaartepunt van
den wagen door het dubbeldoorgezette
chassisraam verzekeren tevens een
buitengewoon vaste ligging op den weg
Benoeming.
Z.H. Exc, de Bisschop van 's Her
togenbosch heeft benoemd tot Geeste
lijk Adviseur van den Kring „Kaats
heuvel* van den Ned. B. K. Bond van
Werkmeesters kapelaan Fr. J. C. J. de
Klljn.
Van Haren's Schoenfabrieken.
Hedenmorgen ten omstreeks half
zes begon, onder groote belangstelling
ondanks het vroege morgenuur de
groote tocht van 't fabrlekspersoneel
van Van Haren's Schoenfabrieken
alhier in een 15 tal groote auto-
bussen met een ververschingswagen.
Zooals bekend wordt een bezoek
gebracht aan de eigen winkels te
Utrecht, Hifversum, Amsterdam, Haar
lem en den Haag, waar in hotel
Seben gidlneerd wordt.
Natuurlijk wordt deze mooie
ontspanningstocht voor 't personeel,
bruikbaar gemaakt als reclame-object,
de hoofddeksels van 't personeel en
de vele reclames aan de wagens
wezen daarop wel.
Toelatingsexamen.
Toegelaten tot de eerste klas van
het Maria Lyceum te 's Bosch o m.
Carla Langemeijer te Waalwijk.
Ds. Fokkema
SPRANG. Naar wij vernemen heeft
Ds. Fokkema alhier het beroep naar
Amstelveen aangenomen en voor
Leerbroek bedankt.
Belastingkantoor Woudrichem.
De Ontvanger der Directe Belastin
gen en Accijnzen te Woudrichem
maakt bekend dat hij op Maandagen
18 en 25 Juli benevens 1 Augustus
a s. alsmede op Vrijdagen 15, 22 en
29 Juli a.s. des avonds van 7.30 tot
9 30 uur nieuwe tijd aan zijn kantoor
Hoogstraat 3.44 zitting zal houden
voor het aanvragen van kostelooze
rijwielmerken, belastingjaar 1932—'33.
Men gelieve zijn aanslagbiljet inkoms
tenbelasting 1932—'33 mede te bren
gen of zoo dit nog niet in het bezit
is dat van 1931'32.
Opgemerkt wordt dat slechts in aan
merking komen zij, die
1. hoofd zijn van een gezin of
kos'winner
2. voor hun beroep een rijwiel ge
regeld noodig hebben
3. meer dan '/j uur gaans van hun
werk af wonen en
4. niet aangeslagen zijn in de Rijks
inkomstenbelasting.
Aan de woning van den Ontvan
ger of dien9 personeel wordj.^1^1
aangiften behandeld.
Ten behoeve van de Tubert
vereeniging te Woudrichem
oude belastingplaatjes bij den
ontvanger worden ingeleverd.
Het Bata.concem,
Naar de „Prager Presse* mei
na den dood van Thomas B;
leiding van het Bata-concerni^
van zijn stiefbroer Jan Bata^
directeuren Vavrecka en Cipera
den tegenwoordigen toestand
onderneming betreft, wordt vasta
dat de productie slechts in <2
kenende mate is verminderde
de onderneming geen banksct
of garantieverplichtingen in hetb
land of bij buitenlandsche banker
De belde Praagsche grootbanken I
met T. A. Bata in relatie staan
klaren dat de onderneming oye!
zienlijke deposito's beschikt, wel
i der instellingen meer dan
lioen kr bedragen. De liquidity
onderneming is boven allen J
verheven. De productie en afzet i\
tuurlljk in verband met den algem
economischen crisis ongunstiger m,
den. Desondanks bedraagt <ie da-
sche productie nog ÏOO.OOO'
schoenen en verschaft de maattck
arbeid aan 15.000 man, tegen ij
in tijden van hoogconjuncluur.
KUNST EN LETTEREN,
Cisca Kremers.
Aan 't strand te Scheveningen in
dagen aangespoeld 't lijk van de
jarige artiste Cisca Kremers die V
dagen werd vermist. Men denki
haar een ongeluk is overkomen
was een bekende tooneelspef
vooral maak'e zij opgang met Ni
la Mar in 'i Verraad en Fiierefh
oponthoud uit Maryn'jes Qijzensj<
waarin zij ook in Waalwijk op:
voorts in Droomkoningije, enz.
ADVERTENTIëN.
Gevraagd
in net stil gezin, van 71/, fo
3 uur.
Brieven Bureau v. d. bla:
onder No. der advertentie 4845
een punt dat de bijzondere interesse
van den aspirant—kooper heeft. De
Ford—ontwerpers hebben met dezen
wensch dan ook terdege rekening ge
houden. Het confort van een automo
biel is afhankelijk van de verhouding
'usschen het gewicht boven en het
gewicht onder de veeren. Hoe grooter
het afgeveerde gewicht is. des te con.
fortabeler men in een wagen rijdt.
Ford heeft aan deze verhouding dan
ook bijzondere zorg besteed Confort
is niet afhankelijk van het totale ge
wicht, daarom heeft Ford het gewicht
van zijn nieuwen wagen zoo laag
mogelijk gehouden, zoodat dit slechts
45 Kg. meer is dan dat van de oude
modellen. Ook hier heeft Ford dus
zijn principe bewaard dat hij zoo
krachtig heeft uitgedrukt met de woor
den: „Gewicht mag gewenscht zijn in
een stoomwals, maar niet in een auto
mobiel41. Het spreekt vanzelf dat dit
lage gewicht ook het economisch ge
bruik van den wagen, dat in dezen
tijd toch van groote beteekenis is, ten
goede komt.
De inrichting der carrosserieën is
bijzonder verzorgdde zittingen zQn
zoo geriefelijk mogelijk zoodat men
lange afstanden kan affeggen zonder
eenige vermoeidheid. Het doorgezette
chassisraam en de lagere plaatsing
der veeren heeft het mogelijk ge
maakt dat de zitplaatsen verlaagd zijn,
terwijl een verlaging van den vloer er
zorg voor draagt dat er voor de langste
beenen plaats te over is.
De snelheid is in niet onbelangrijke
mate opgevoerd. Bedroeg deze voor
de Ford model A maximum 100 K.M.
de nieuwe 8—cylinder haalt ongeveer
120 K.M. per uur, althans naar een
Ford-opgave die als gewoonlijk aan
den voorzichtigen kant Is. zoodat ver
wacht mag worden dat de wagen nog
grootere snelheden haalt. De wagen
trekt bijzonder snel op hetgeen vooral
in het moderne stadsverkeer voorden
berijder een groot voordeel is.
Het zou ons te ver voeren de tal
rijke technische verbeteringen van
ten slotte nog
over het uiterlijk van den wagen. De
carosserieën zijn door hun moderne,
sierlijk gebogen lijnen kennelijk naar
den hedendaagschen smaak. De radla-
teur—mantel die in stompen V—vorm
is uitgevoerd geeft den wagen een
zeer gedistingeerd cachet, ook de
roestvrij stalen—koplampen, de dum
pers en de radiateurdop dragen er het
hunne toe bij om de vloelende carros.
serielijnen des te beter te doen uit
komen.
De breede bolle spalschermen en de
geheel met rubber overtrokken tree
planken geven eveneens een bijzonder
fraai cachet. De wagens ztyn in aan
trekkelijke kleuren—combinaties ver
krijgbaar, terwijl niet minder dan 14
modellen worden geleverd.
De prestaties van den Ford hebben
hun steeds een groote populariteit ver-
zekerd. Ford geeft echter nog meer
dan dat: duurzaamheid en comfort, en
niet te vergeten de dealers-organlsatie,
waardoor men in bijna elk plaatsje een
Ford—onderdeelen magazijn kan aan
treffen. Vooral in dezen tijd nu eco
nomisch rijden voor velen een eerste
verelschte is, is de Ford door zijn
lagen prijs en zfln zuinigheid in het
gebruik de wagen voor iedereen.
Speciaal spoorwegtarief voorschoenen.
De Rotterdamsche correspondent
van het Hbl. schrijft
De Nederlandsche Spoorwegen heb
ben voor grondstoffen voor de ver
vaardiging van schoenen een uitzon
deringstarief toegestaan voor zendingen
van stations uit binnen- en buitenland
naar Oisterwijk, zoomede voorschoe
nen van Oisterwijk naar stations in 't
binnenland.
Er moet minstens voor f 10.000 per
jaar bevracht worden.
Op de vracht voor schoenen van
Oisterwijk naar Nederlandsche stations
wordt een korting van 12'/a pCt. toe
gestaan op voorwaarde dat de verzen
der al zijn zendingen per spoor laat
vervoeren.
Hoofdstraat KA ATS EU VEL.
Hoogen Steenweg, LOONOPZAND.
Koffie, Thee, Margarine, Huis
houdzeep, Cacao, Maïzena, Pud
ding, Havermout.
REEDS OP 8 HEELE BONNEN EEN
15-DEELIG SAKSISCH THEESERVIES.
Ziet de Etalage.
Inplaats van cadeaux wordt 25 cent per
heele bon uitbetaald.
Begin nu te sparen, dan hebt U met de volgende
kermis een reuzenspaarpot.
Ons cadeaujysteem geefi U meer dan 20°/o besparing.
Deze week bij aankoop van f I.» a?n
cadeau-artikelen 48458
Hoofdstraat KAATSHEUVEL.
Hoogen Steenweg, LOONOPZAND.
van nagenoeg ALLE artikelen.
Wij doen hier slechts een greep uit onze bijzonder
lage prijzen
SUIKER per pond 18 cent.
Goed smakende KOFFiE per 3 pond tl.
Twee pond beste GLYC. ZEEP voor 13 cent.
Mooie ROZIJNEN zonder pit per po:ad 17 cent.
CHOC. HAGELSLAG, 3 ons voor 19 cent.
PUDDING, 4 pakjes voor 10 cent.
Twee pond prachtige PRUIMEN voor 23 cent,
HUISHOUDZEEP per dubbel sluk, eens zoo zwaar
als de bekende merken, doch slechts 14 cent.
Teneinde U te overtuigen dat v.d Velden's winkels
DE GOEDKOOPSTE zijn, geven wij VANAF HEDEN
tot en met VRIJDAG a s. bij aankoop van twee gulden
aan diverse artikelen (zonder suiker en roomboter)
waaronder een half pond koffie vanaf 50 cent,
U denkt er toch steeds om van der
Veld en's Koffie en T»«c te gebruiken.
In alle prijzen zlfn wil de beste. 48457
Veënco Artikelen.