7 O wt 51 van de 67 typisten was het onmogelijk Blue Band van natuurboter te onderscheiden. H IRT'JM iTl I Ié'BTiT HSM 3 H VERSCH GEKARND verbreeding) voor de Juliana- n voor particulieren woning- 'l u- int ook de zandvoorziening nL oemeente veel te wenschen in daarmede is het ook worm 's 2e en dure plannen maken Gr°° uitbreiding van beschikbare 'treinen in Baardwijk blijven -ele en zoo geschikte onbruik- ZO°)oolnng de gemeente de daar- f'ij^eude dellen niet ophoogt. Ook Jtreft het grootendeels eigen- ff n der gemeente °"1IIUstaat nog te bezien in hoeverre Uan tot ontwatering der St. An- •Larochie gekoppeld kon worden bovengenoemd plan, in zooverre rvaart vermoedelijk evenwijdig 10 Tin een behoorlijken weg van li. naar den Meerdijk 3^ qon arVïPi Er staan ruim 300 arbeiders werk- n jjjgr is enorm veel werk, als 005 [naar wil. B.v. het aanleggen van Zn en laantjes, het maken van ge kheden voor kinderen om er te den te spelen en ravotten. -Stel U eens voor dat Waalwijksche •lies per fiets, auto of wat voer- ook, daarheen konden om er te noozen, te baden, te zwemmen, te van een heerlijke natuur, als eens daarheen konden via St. An- Iniusstraat, Burg. de Bas-Smeelelaan i Baardwijksche straat De mogelijkheden zijn hier waarlijk Maar Dit plan behoeft op de allereerste ilaats de sympathie van Waalwijk's ir„erij. Er moet uit de burgers een lo uitgaan die het gemeentebe- uurvooruit drijft! Werkloozen van Waalwijk, gij zijt et meer dan 300 pier ligt een behoorlijk en dank er arbeidsveld voor deze crisis- !riode. Steunt dit plan door uw be- idwilügheid. En tenslotte doe ik een beroep op Waalwijks belang", dat eigenlijk zijn nest een vereeniging voor vreemde- agenverkeer. Te oordeelen naar den aam heeft deze vereeniging zich ech- r op breeder terrein georiënteerd en i heeft ook metterdaad altijd ge- ond op verschillend terrein de be ingen onzer gemeente te willen die- en" Welnu, hier ligt voor U een eenig •hoon arbeidsveld, dat U ongetwij- de vriendschap van vele lauwen n tragen zal doen verwerven. Waalwijks Belang, neem nu eens 't litiatief! Roep eens alle belangheb- enden en belangstellenden bij elkaar roep hen allen, want aller steun is oodig. (2) Het gaat er hier om, alle energie en fervaardigheid van Waalwijk te nobiliseeren. En als dan de bevolking getuigt an haar goeden wil, dan is 't woord an het Gemeentebestuur voor wie de aak te zwaar is als niet allen mede- erken. Doch een ieder stelle zich de taak voor: het is geen gemeentelijk melkkoetje, waarvan men tracht te alen wat er te halen is, neen, 't is hier te zorgen dat ons belastinggeld et heelemaal verdwijnt in den bo- emloozen put we willen er toch 10k nog eenige vrucht van zien in de oekomst. Die vrucht zal zijn„Meer- ik", het heerlijk ontspanningsoord eigen terrein te bereiken langs gen wegen gesticht door de ener- ie van Waalwijk's burgerij in een tijd oen honderden en honderden handen otniets-doen gedoemd waren toen Waalwijk zich één voelde als nooit te voren. Waalwijk, 11 Aug. 1932. v. H. vraagstuk van de, hij uitstek aangewezen organen, n.l. de Kamers van Koophandel. De groole en gunstige invloed, die een ongehinderd en onbelemmerd automo- bielverkeer op 's lands welvaart heeft, is het beste geschetst in het adres d.d. 25 Juni 1931, waarin een groot aantal van de belangrijkste Kamers bij den Minister raad aandringt op bespoediging van de overbrugging van het Hollandsch Diep bij Moerdijk. Men heeft er rekening mede te hou den", zoo luidt het in dit adres, „dat de automobiel voor het moderne verkeers wezen van zoo groote beteekenis is ge worden, dat men onherroepelijk achter op raakt, wanneer men niet tijdig de maatregelen neemt, die noodig zijn om te voorkomen, dat in eenig deel van ons land de automobiel niet de rol kan ver vullen, die hem toekomt." Deze aanhaling moge voldoende zijn om te bewijzen, dat wij niet alleen pree- ken voor eigen parochie, doch dat met ons hieronder volgend betoog in het be lang van een vrij en ongehinderd auto- inobielverkeer door de gezaghebbende kringen op handels- en nijverheidsgebied wordt ingestemd. In drie hoofdpunten kunnen de over wegingen en voorstellen van de Commis- sie-Welter worden samengevat: a. De sterke ontwikkeling, speciaal van het motorverkeer, doet de rentabili teit van spoor- en intercommunale tram wegen sterk dalen; zulks doet in de toe komst stijgende gevaren voor het Rijks budget ontstaan. b. De motorrijtuigen betalen uitslui tend een onvoldoende bijdrage de we genbelasting voor de verbetering van bestaande en den aanleg van nieuwe we gen; het is billijk, dat zij ook betalen voor het gebruik van bet kostbare we gennet, dat reeds bij de invoering van de wegenbelasting en de instelling van het Rijkswegenfonds bestond. De wegen belasting ad fl. 12$ millioen kan met een zoodanig bedrag worden verhoogd, dat de opbrengst met fl. 6fl. 7 millioen toeneemt. Van de verliooging der wegenbe- er een veel beter en krachtiger middel bestaat tot vermindering, ja, zelfs tot op heffing van de tekorten op de spoorweg exploitatie, zooals rationalisatie van de bedrijfsmethoden, opheffing van verschil- lende kleinere stations, vermindering van het aantal verlies gevende treinkilo- meters. De bedrijfsautohouders zijn volkomen genegen, de noodzakelijke verzwaring van lasten, die de ongunst der tijden vor dert, te dragen. Echter moeten wij, niet alleen in ons eigen belang, maar ook en vooral in het algemeen belang, met de meeste kracht opkomen tegen een last, die niet alleen een eenzijdigen drukt legt op de auto houders, doch ook een zeer funesten in vloed op het bedrijfsleven in Nederland zal hebben. 's-Gravenhage, 9 Augustus 1932. Namens den Bond van Bedrijfs- autobouders in Nederland, A. J. TEN HOPE, Voorzitter. Ir. L. SWAAB e.i. Hoofdingenieur BBN. KERKNIEUWS. c. (1). De vorige ingezonden stukken- schrijver had het niet over „den ka naaldijk, maar over-de Westerhaven- ade, die een voortdurende verbinding :an geven met de Klei. (2). Wij willen den geachten In lander opmerken, dat a.s. Dinsdag een algemeene vergadering wordt gehou den van „Waalwijks Belang", o.i. een oede gelegenheid om op een en ander e wijzen. Red. DE VOORSTELLEN VAN DE COMMISSIE-WELTER INZAKE HET VERKEERSVRAAGSTUK IN NEDERLAND. Bij de beoordeeling der voorstellen der k>mmissie-WeIter, eenerzyds om den last er Rijksuitgaven voor inrichtingen ten ienste van het verkeer zooveel mogelijk e beperken, anderzijds om de bijdragen' jan een deel der weggebruikers n.l. 'e autohouders zooveel mogelijk te verhoogen, treft het, dat zij zoo goed jh jeen enkel woord wijdt aan het groote dat het geheele Nederlcindsche wjrijfsleven heeft bij een zoo goed en goedkoop mogelijk transport ook vooral over den weg. Ons treft zulks als een groote leemte '•'ij kunnen ons er niet van los maken 'J' z'j zich te dien aanzien te veel heeft aten verblinden door de dreigende Poorwegtekorten en geen rekening ö&n<l! met het oordeel over het verkeers- lasting valt te verwachten een verlaging van de tekorten op de spoorwegexploi tatie met pl.m. fl. 11 millioen, zoodat het begrootingstekort zal verminderen met rond fl. 17$ millioen. Dat de overwegingen van de Commis sie onjuist zijn, en het daaruit voort vloeiend voorstel tol verhooging van de wegenbelasting niet alleen onbillijk, maar, wat veel erger is, instede van ver meerdering van de Rijksinkomsten, veel eer vergrooting van het tekort op de be grooting zal veroorzaken, blijkt uit het volgende: ad a. Het tekort op de exploitatie van spoor en tramwegen is niet ontstaan door de concurrentie van de auto. Voor de spoorwegen blijkt dit o.a. uit het prae-advies van den heer Jourdain, uitgebracht op het XXIITe congres van de „Union de Tramways enz." Deze con stateert, dat met uitzondering van En geland, in geen enkel Europeesch land de concurrentie door de auto de ontwik keling van het spoorwegvervoer het zij van personen, hetzij van goederen heeft kunnen tegenhouden. Ook de Commissie-Weiter deelt zelf medé* in haar rapport, dat in 1927 reeds een achterstand in de afschrijving bij de spoorwegen bestond van fl. 229 millioen', dat wil echter met andere woorden zeg gen, dat in de voorafgaande jaren toen er van auloconcurrentie in het geheel nog geen sprake was eigenlijk een enorm groot verlies is geleden. Voor de intercommunale tramwegen wordt in het verslag van de Commissie van der Vegte wel het allerduidelijkst aangetoond, dat de exploitatie, al van 1894 af, voor zoo goed als alle onderne mingen verliesgevend is geweest. Groote slaatskapitalen zijn daarbij verloren ge gaan, al tientallen jaren, voordat aan eenig beteekenend autoverkeer werd ge dacht. ad b. Dat alleen de autohouders (c.q. bok de wielrijders) voordeel van de ver betering van de bestaande en den aanleg van nieuwe wegen zouden hebben, is naar ons oordeel een volkomen ave- rechtsche opvatting van de Commissie; als een der krachtigste middelen tot ver hooging van de volkswelvaartja als een onontbeerlijke voorwaarde daartoe, is een goed wegenstelsel te beschouwen. Nog altijd blijft de uitspraak van Pre sident Coolidge ten volle geldig, lui dende: „Geen uilgaven uit de openbare mid delen dragen zooveel bij tot den natio- nalen rijkdom, als die, welke besteea worden aan den bouw van goede wegen". Maar afgescheiden hiervan is de me- dedeeling, dat de weggebruikers niet ten volle den aanleg van nieuwe en de ver betering van de bestaande wegen zou den betalen, volkomen onjuist. Alleen •de autohouders dragen daartoe reeds veel meer in de staatsinkomsten bij. In den vorm van invoerrechten voor automobielen, voor auto-onderdeelen, voor autobanden, voor benzine, extra benzine-belasting, wegenbelasting en per- soneele belasting droegen in 1931 de au tomobielen dus bijna 46$ millioen gulden bij in de staatsinkomsten, belangrijk meer dan voor wegenbouw en wegverbe- tering in dat jaar is uitgegeven. Ook als men zich dus op hetzelfde commercieele standpunt stelt als de Com missie, moet men erkennen, dat de mo torrijtuigen meer dan hun volle pond betalen en dat uit dit oogpunt een ver zwaring van de wegenbelasting niet ge rechtvaardigd kan worden genoemd. ad c. Gezien het feit, dat de tekorten op spoorweg- en tramexploitatie naar onze meening niet kunnen worden toe geschreven aan de concurrentie door au tomobielen, zal verzwaring van de we* genbelasting in geen enkel opzicht ver laging van die tekorten tengevolge heb ben.Integendeel, deze verzwaring zal wel, doordat inkrimping van het auto verkeer daarmede gepaard zal gaan, de sub. b genoemde inkomsten met een aan zienlijk cleel doen dalen; waarschijnlijk zal deze daling grooter zijn dan de ver meerdering van de opbrengst van de we genbelasting. Ook uit utiliteitsoverwegin gen verdient de voorgestelde verhooging van deze belasting dus in het minst geen aanbeveling. Wij zijn daarenboven van oordeel, dat benoemingen. Naar wij vernemen is benoemd tot pastoor te Nijmegen (Christus Koning) de weleerw. heer Van Krimpen, kapelaan te Ravensteintot kapelaan te Ravenstein de weleerw. heer A. J. P. M. van Doornmalen, kapelaan te *alst; tot rector van het Gasthuis te Eindhoven de weleerw. heer Van Ier land, kapelaan te Eindhoven-Strljp tot kapelaan te Eindhoven de weleerw. heer H. Goette, kapelaan te Helmond <ot kapelaan te Helmond de weleerw. heer P. J. W. M S rijbos, kapelaan te Sch?yktot kapelaan te Vught (O. L. tfrouw) de weleerw. heer Willems, kapelaan te Drunen. Van de pas gewijde priesters zijn benoemd tot kapelaande weleerw. heeren 1 N. van Bakel te Geertrulden- berg. F. J. B M. de Beer te Geldrop, K. C. L. M de Beer te Heeze, L, J. P. A. Boelaars te Asten, G M. A. van Elderen te Oss, F Geboers te Valkens- waard, J. C. v. d. Heijden te Tilburg, J. v. d. Hurk te Nuland, M. G. M. jans te Grave (assistent), J R. H M. Lotff te Oss, J. A. M. Mercx te Aalst, G. J. N. Meijers te Culjk. L. van Oort te Schaljk, A. D. M. Swagtmakers te Kaatsheuvel, A. J E. A. van Velthoven te Drunen, C. A. J. Nerbeek te Vught, A. L. G. M. Verhagen te St. Michiels- Gestel en P. J, A M. Ras te Gemert. De WelEerw. heeren W. Hanegraaf, A. C. van Kemenade, j C. M van de Pas, H, G Remle en F. M. j. v. d. Weiff, welke bij deze benoeming niet genoemd worden, behoeven echter na de vacantte niet in het Groot-Seminarie terug te keeren, maar kunnen thuis eventueele promotie afwachten. GEMENGD NIEUWS. Smokkelarij. Dinsdagavond hebben naar het Dgbl. v. Nbr. meldt, kommiezen in de buurt van Rucphen een vrachtauto aange houden, waarmee 2100 KG suikeren 6000 pakjes sigarettenpapier vervoerd werden. De aanhouding ging niet zonder moeilijkheden In haar werk. Toeneen schot van een der dienstdoende kom miezen te kennen gaf, dat de wagen tn het zicht was, snelden de kommie- zen, die verdekt opgesteld geweest waren, van alle zijden toe. ZIJ consta teerden, dat de wagen in een muilen zandweg was vastgeloopen. De smok kelaars echter waren verdwenen met medeneming van het contactaleutelije, zoodat de auto niet op eigen kracht vervoerd kon worden. Daarom ver voegden de kommiezen zich bij een Inwoner van Rucphen om een vracht auto te requlreeren. Maar deze man was bang voor repressailles. hij was reeds met brandstichting bedreigd. Daarop heeft men een paard gehaald en dit voor den vrachtwagen gespan nen. tA. Zoo trokken de kommiezen in de richting van Rucphen. Toen zij het café van J. T. aldaar passeerden, wer den zij bekogeld met steenen en bier- fhschjes. Uit zelfverdediging losten de kommiezen daarop drie schoten, waar van er een in de zoldering van het café drong. Personen werden niet getroffen. Na dit Intermezzo drongen de ambte naren het café binnen en arresteerden er drie personen uit St. Willebrord. Een van hen werd naar St. Willebrord en de beide anderen zijn naar Sprundel overgebracht De wagen met smokkelwaar ver voerde men naar Roosendaal, waar de schatting plaats had. Bij het baden verdronken. In de Zeehaven te Dordrecht is Dinsdagavond de 16-jirige A. S. bij het baden verdronken. Zijn lijk is later opgehaald. Ongeluk langs de spoorbaan. Gistermiddag had onder de gemeente Kru'ningen een ernstig ongeval plaats. De 50 jarige landbouwer W. fietste met een geweer over den schouder langs de spoorlijn, toen de sneltrein, Koopt uitsluitend Blue Band afkomstig van de Blue Band Fa brieken die door jarenlange erva ringen in elk opzicht de kwaliteit kunnen waarborgen. Blue Band bevat 25% allerfijnste Roomboter onder Rijkscontrole. Koopt Hollands beste standaardmerkl die te 12 uur uur te Goes uit de richting Bergen op Zoom arriveert, passeerde. Vermoedelijk is het geweer In aanraking met den trein gekomen, zoodat W. door den trein werd ge grepen en meegesleurd. Hij werd zoo ernstig gewond, dat hij bijna onmid dellijk overleed. Hij laat een weduwe en twee kinderen achter. Ernstig ongeluk onder Plershll. Op den onbewaakten tramweg van den Oosthoekschedijk onder de ge meente Piershtl heeft een ernstig on geluk plaats gehad. De 26-jarige motor rijder B. uit Oud-Beijerland, die met een neef uit Rotterdam aan het toeren was, werd door de locomotief van een juist passeerende tram der R. T. M. gegrepen, met het gevolg, dat èi motorrijwiel èn bestuurder onder de locomoiiel terecht kwamen. Toen het na heel veel moeite gelukt was den bestuurder van het motorrijwiel uit zijn netelige positie te bevrijden bleek, dat hij er zeer ernstig aan toe was. Met gebroken beenen en kneuzingen in het onderlichaam werd hij opgenomen en naar het Ziekenhuis te Rotterdam vervoerd, waar men zijn toestand zorg wekkend achtte. Erger nog was de duo-passagier, een jongeman van onge veer denzelfden leefiljd, er aan toe Zwaar gewond werd hij opgenomen Hoewel zijn toestand aanvankelijk te ernstig werd geoordeeld om hen naar het ziekenhuis te Rotterdam te vervoe ren, is hij toch des nachts daarheen overgebracht. Hij is thans overleden. Dokter Bendien ernstig ziek. De door zijn kanker-onderzoekingen bekend geworden arts Bendien uit Zeist, is, naar het Vad. meldt, sinds eenigen tijd ernstig ziek. In een zieken, huis te Utrecht waar hij thans verpleegd wordt, heeft hij twee operaties moeten ondergaan wegens blindedarm— en buikvliesontsteking. ZQn genezing on dervindt ernstige vertraging, doordat zijn lichaam totaal is uitgeput, eens- deels door het harde werken der laatste jaren, anderzijds door de ondervonden tegenwerking, welke zijn zenuwgestel heeft ondermijnd. Moordaanslag. Dinsdagavond heeft de 25 jarige arbeider J. S., wonende te Jubbega, een moordaanslag gepleegd op de 20-jarige mej. I. Krekt, met wie hij ongeveer twee jaar verkeering had ge had. Het meisje wilde de verkeering verbreken en had reeds connecties aangeknoopt met een anderen jongen. Hierover was al herhaalde malen twist ontstaan. Dinsdagavond heeft de dader een bezoek gebracht bij de ouders van het meisje en daar brood gegeten en thee gedronken. Tegen 10 uur was hij vertrokken, en het meisje was een eindje meegegaan. Op ongeveer twintig meter afstand van de woning heeft hij het meisje vier steken in den rug toegebracht en getracht het slachtoffer te worgen. Op haar hulpgeroep kwa men de ouders naar buiten, die hun dochter op den weg vonden liggen, badend in haar bloed. De dader was gevlucht; hij heeft den nacht doorge bracht bij zijn zuster te Beets. Gistermorgen is hij nabij zijn woning gearresteerd De toestand van het slachtoffer, dat zeer veel bloed heelt verloren, is ernstig. De dader wordt ter beschikking gesteld van den officier van justitie te Leeuwarden. Aanrijding met doodeUjken afloop. Gisteravond heeft op den weg Don- gen-Rijen een ernstige aanrijding plaat9 gehad. Mej. F. uit Dongen reed ter hoogte van de Herspel in de richting Rijen. Ir de bocht werd zij achterop gereden door een vrachtauto met aan hangwagen. Waarschijnlijk tengevolge van slippen is de juffrouw met haar fiets door het achterstuk gegrepen en over den weg geslingerd. In hopeloo- zen toestand is zij een nabij gelegen café binnengedragen. Vannacht om 3 uur is zij aan haar verwondingen overleden. De wagen is in beslag genomen. Het slachtoffer was 27 jaar oud. Wielrijder daor een auto aangereden. Te Enschede is gisteravond de 65-jarige wielrijder J Muller, die den Tubantiasingel wilde oversteken, door een personenauto overreden. Ernstig gewond is hij in het R.K, ziekenhuis opgenomen. 4Ë ïër> BB 57-018 A

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1932 | | pagina 7