7
O
wt
51 van de 67 typisten
was het onmogelijk Blue Band van
natuurboter te onderscheiden.
H IRT'JM iTl I Ié'BTiT HSM 3 H
VERSCH GEKARND
verbreeding) voor de Juliana-
n voor particulieren woning-
'l u- int ook de zandvoorziening
nL oemeente veel te wenschen
in daarmede is het ook worm
's 2e en dure plannen maken
Gr°° uitbreiding van beschikbare
'treinen in Baardwijk blijven
-ele en zoo geschikte onbruik-
ZO°)oolnng de gemeente de daar-
f'ij^eude dellen niet ophoogt. Ook
Jtreft het grootendeels eigen-
ff n der gemeente
°"1IIUstaat nog te bezien in hoeverre
Uan tot ontwatering der St. An-
•Larochie gekoppeld kon worden
bovengenoemd plan, in zooverre
rvaart vermoedelijk evenwijdig
10 Tin een behoorlijken weg van
li. naar den Meerdijk
3^ qon arVïPi
Er staan
ruim 300 arbeiders werk-
n jjjgr is enorm veel werk, als
005 [naar wil. B.v. het aanleggen van
Zn en laantjes, het maken van ge
kheden voor kinderen om er te
den te spelen en ravotten.
-Stel U eens voor dat Waalwijksche
•lies per fiets, auto of wat voer-
ook, daarheen konden om er te
noozen, te baden, te zwemmen, te
van een heerlijke natuur, als
eens daarheen konden via St. An-
Iniusstraat, Burg. de Bas-Smeelelaan
i Baardwijksche straat
De mogelijkheden zijn hier waarlijk
Maar
Dit plan behoeft op de allereerste
ilaats de sympathie van Waalwijk's
ir„erij. Er moet uit de burgers een
lo uitgaan die het gemeentebe-
uurvooruit drijft!
Werkloozen van Waalwijk, gij zijt
et meer dan 300
pier ligt een behoorlijk en dank
er arbeidsveld voor deze crisis-
!riode. Steunt dit plan door uw be-
idwilügheid.
En tenslotte doe ik een beroep op
Waalwijks belang", dat eigenlijk zijn
nest een vereeniging voor vreemde-
agenverkeer. Te oordeelen naar den
aam heeft deze vereeniging zich ech-
r op breeder terrein georiënteerd en
i heeft ook metterdaad altijd ge-
ond op verschillend terrein de be
ingen onzer gemeente te willen die-
en" Welnu, hier ligt voor U een eenig
•hoon arbeidsveld, dat U ongetwij-
de vriendschap van vele lauwen
n tragen zal doen verwerven.
Waalwijks Belang, neem nu eens 't
litiatief! Roep eens alle belangheb-
enden en belangstellenden bij elkaar
roep hen allen, want aller steun is
oodig. (2)
Het gaat er hier om, alle energie en
fervaardigheid van Waalwijk te
nobiliseeren.
En als dan de bevolking getuigt
an haar goeden wil, dan is 't woord
an het Gemeentebestuur voor wie de
aak te zwaar is als niet allen mede-
erken.
Doch een ieder stelle zich de taak
voor: het is geen gemeentelijk
melkkoetje, waarvan men tracht te
alen wat er te halen is, neen, 't is hier
te zorgen dat ons belastinggeld
et heelemaal verdwijnt in den bo-
emloozen put we willen er toch
10k nog eenige vrucht van zien in de
oekomst. Die vrucht zal zijn„Meer-
ik", het heerlijk ontspanningsoord
eigen terrein te bereiken langs
gen wegen gesticht door de ener-
ie van Waalwijk's burgerij in een tijd
oen honderden en honderden handen
otniets-doen gedoemd waren toen
Waalwijk zich één voelde als nooit
te voren.
Waalwijk, 11 Aug. 1932.
v. H.
vraagstuk van de, hij uitstek aangewezen
organen, n.l. de Kamers van Koophandel.
De groole en gunstige invloed, die een
ongehinderd en onbelemmerd automo-
bielverkeer op 's lands welvaart heeft, is
het beste geschetst in het adres d.d. 25
Juni 1931, waarin een groot aantal van
de belangrijkste Kamers bij den Minister
raad aandringt op bespoediging van de
overbrugging van het Hollandsch Diep
bij Moerdijk.
Men heeft er rekening mede te hou
den", zoo luidt het in dit adres, „dat de
automobiel voor het moderne verkeers
wezen van zoo groote beteekenis is ge
worden, dat men onherroepelijk achter
op raakt, wanneer men niet tijdig de
maatregelen neemt, die noodig zijn om
te voorkomen, dat in eenig deel van ons
land de automobiel niet de rol kan ver
vullen, die hem toekomt."
Deze aanhaling moge voldoende zijn
om te bewijzen, dat wij niet alleen pree-
ken voor eigen parochie, doch dat met
ons hieronder volgend betoog in het be
lang van een vrij en ongehinderd auto-
inobielverkeer door de gezaghebbende
kringen op handels- en nijverheidsgebied
wordt ingestemd.
In drie hoofdpunten kunnen de over
wegingen en voorstellen van de Commis-
sie-Welter worden samengevat:
a. De sterke ontwikkeling, speciaal
van het motorverkeer, doet de rentabili
teit van spoor- en intercommunale tram
wegen sterk dalen; zulks doet in de toe
komst stijgende gevaren voor het Rijks
budget ontstaan.
b. De motorrijtuigen betalen uitslui
tend een onvoldoende bijdrage de we
genbelasting voor de verbetering van
bestaande en den aanleg van nieuwe we
gen; het is billijk, dat zij ook betalen
voor het gebruik van bet kostbare we
gennet, dat reeds bij de invoering van
de wegenbelasting en de instelling van
het Rijkswegenfonds bestond. De wegen
belasting ad fl. 12$ millioen kan met een
zoodanig bedrag worden verhoogd, dat
de opbrengst met fl. 6fl. 7 millioen
toeneemt.
Van de verliooging der wegenbe-
er een veel beter en krachtiger middel
bestaat tot vermindering, ja, zelfs tot op
heffing van de tekorten op de spoorweg
exploitatie, zooals rationalisatie van de
bedrijfsmethoden, opheffing van verschil-
lende kleinere stations, vermindering
van het aantal verlies gevende treinkilo-
meters.
De bedrijfsautohouders zijn volkomen
genegen, de noodzakelijke verzwaring
van lasten, die de ongunst der tijden vor
dert, te dragen.
Echter moeten wij, niet alleen in ons
eigen belang, maar ook en vooral in het
algemeen belang, met de meeste kracht
opkomen tegen een last, die niet alleen
een eenzijdigen drukt legt op de auto
houders, doch ook een zeer funesten in
vloed op het bedrijfsleven in Nederland
zal hebben.
's-Gravenhage, 9 Augustus 1932.
Namens den Bond van Bedrijfs-
autobouders in Nederland,
A. J. TEN HOPE,
Voorzitter.
Ir. L. SWAAB e.i.
Hoofdingenieur BBN.
KERKNIEUWS.
c.
(1). De vorige ingezonden stukken-
schrijver had het niet over „den ka
naaldijk, maar over-de Westerhaven-
ade, die een voortdurende verbinding
:an geven met de Klei.
(2). Wij willen den geachten In
lander opmerken, dat a.s. Dinsdag een
algemeene vergadering wordt gehou
den van „Waalwijks Belang", o.i. een
oede gelegenheid om op een en ander
e wijzen. Red.
DE VOORSTELLEN VAN DE
COMMISSIE-WELTER INZAKE HET
VERKEERSVRAAGSTUK
IN NEDERLAND.
Bij de beoordeeling der voorstellen der
k>mmissie-WeIter, eenerzyds om den last
er Rijksuitgaven voor inrichtingen ten
ienste van het verkeer zooveel mogelijk
e beperken, anderzijds om de bijdragen'
jan een deel der weggebruikers n.l.
'e autohouders zooveel mogelijk te
verhoogen, treft het, dat zij zoo goed
jh jeen enkel woord wijdt aan het groote
dat het geheele Nederlcindsche
wjrijfsleven heeft bij een zoo goed en
goedkoop mogelijk transport ook
vooral over den weg.
Ons treft zulks als een groote leemte
'•'ij kunnen ons er niet van los maken
'J' z'j zich te dien aanzien te veel heeft
aten verblinden door de dreigende
Poorwegtekorten en geen rekening
ö&n<l! met het oordeel over het verkeers-
lasting valt te verwachten een verlaging
van de tekorten op de spoorwegexploi
tatie met pl.m. fl. 11 millioen, zoodat het
begrootingstekort zal verminderen met
rond fl. 17$ millioen.
Dat de overwegingen van de Commis
sie onjuist zijn, en het daaruit voort
vloeiend voorstel tol verhooging van de
wegenbelasting niet alleen onbillijk,
maar, wat veel erger is, instede van ver
meerdering van de Rijksinkomsten, veel
eer vergrooting van het tekort op de be
grooting zal veroorzaken, blijkt uit het
volgende:
ad a. Het tekort op de exploitatie van
spoor en tramwegen is niet ontstaan
door de concurrentie van de auto.
Voor de spoorwegen blijkt dit o.a. uit
het prae-advies van den heer Jourdain,
uitgebracht op het XXIITe congres van
de „Union de Tramways enz." Deze con
stateert, dat met uitzondering van En
geland, in geen enkel Europeesch land
de concurrentie door de auto de ontwik
keling van het spoorwegvervoer het
zij van personen, hetzij van goederen
heeft kunnen tegenhouden.
Ook de Commissie-Weiter deelt zelf
medé* in haar rapport, dat in 1927 reeds
een achterstand in de afschrijving bij de
spoorwegen bestond van fl. 229 millioen',
dat wil echter met andere woorden zeg
gen, dat in de voorafgaande jaren toen
er van auloconcurrentie in het geheel
nog geen sprake was eigenlijk een
enorm groot verlies is geleden.
Voor de intercommunale tramwegen
wordt in het verslag van de Commissie
van der Vegte wel het allerduidelijkst
aangetoond, dat de exploitatie, al van
1894 af, voor zoo goed als alle onderne
mingen verliesgevend is geweest. Groote
slaatskapitalen zijn daarbij verloren ge
gaan, al tientallen jaren, voordat aan
eenig beteekenend autoverkeer werd ge
dacht.
ad b. Dat alleen de autohouders (c.q.
bok de wielrijders) voordeel van de ver
betering van de bestaande en den aanleg
van nieuwe wegen zouden hebben, is
naar ons oordeel een volkomen ave-
rechtsche opvatting van de Commissie;
als een der krachtigste middelen tot ver
hooging van de volkswelvaartja als een
onontbeerlijke voorwaarde daartoe, is
een goed wegenstelsel te beschouwen.
Nog altijd blijft de uitspraak van Pre
sident Coolidge ten volle geldig, lui
dende:
„Geen uilgaven uit de openbare mid
delen dragen zooveel bij tot den natio-
nalen rijkdom, als die, welke besteea
worden aan den bouw van goede wegen".
Maar afgescheiden hiervan is de me-
dedeeling, dat de weggebruikers niet ten
volle den aanleg van nieuwe en de ver
betering van de bestaande wegen zou
den betalen, volkomen onjuist. Alleen
•de autohouders dragen daartoe reeds
veel meer in de staatsinkomsten bij.
In den vorm van invoerrechten voor
automobielen, voor auto-onderdeelen,
voor autobanden, voor benzine, extra
benzine-belasting, wegenbelasting en per-
soneele belasting droegen in 1931 de au
tomobielen dus bijna 46$ millioen gulden
bij in de staatsinkomsten, belangrijk
meer dan voor wegenbouw en wegverbe-
tering in dat jaar is uitgegeven.
Ook als men zich dus op hetzelfde
commercieele standpunt stelt als de Com
missie, moet men erkennen, dat de mo
torrijtuigen meer dan hun volle pond
betalen en dat uit dit oogpunt een ver
zwaring van de wegenbelasting niet ge
rechtvaardigd kan worden genoemd.
ad c. Gezien het feit, dat de tekorten
op spoorweg- en tramexploitatie naar
onze meening niet kunnen worden toe
geschreven aan de concurrentie door au
tomobielen, zal verzwaring van de we*
genbelasting in geen enkel opzicht ver
laging van die tekorten tengevolge heb
ben.Integendeel, deze verzwaring zal
wel, doordat inkrimping van het auto
verkeer daarmede gepaard zal gaan, de
sub. b genoemde inkomsten met een aan
zienlijk cleel doen dalen; waarschijnlijk
zal deze daling grooter zijn dan de ver
meerdering van de opbrengst van de we
genbelasting. Ook uit utiliteitsoverwegin
gen verdient de voorgestelde verhooging
van deze belasting dus in het minst geen
aanbeveling.
Wij zijn daarenboven van oordeel, dat
benoemingen.
Naar wij vernemen is benoemd tot
pastoor te Nijmegen (Christus Koning)
de weleerw. heer Van Krimpen,
kapelaan te Ravensteintot kapelaan
te Ravenstein de weleerw. heer A. J.
P. M. van Doornmalen, kapelaan te
*alst; tot rector van het Gasthuis te
Eindhoven de weleerw. heer Van Ier
land, kapelaan te Eindhoven-Strljp tot
kapelaan te Eindhoven de weleerw.
heer H. Goette, kapelaan te Helmond
<ot kapelaan te Helmond de weleerw.
heer P. J. W. M S rijbos, kapelaan te
Sch?yktot kapelaan te Vught (O. L.
tfrouw) de weleerw. heer Willems,
kapelaan te Drunen.
Van de pas gewijde priesters zijn
benoemd tot kapelaande weleerw.
heeren 1 N. van Bakel te Geertrulden-
berg. F. J. B M. de Beer te Geldrop,
K. C. L. M de Beer te Heeze, L, J.
P. A. Boelaars te Asten, G M. A. van
Elderen te Oss, F Geboers te Valkens-
waard, J. C. v. d. Heijden te Tilburg,
J. v. d. Hurk te Nuland, M. G. M.
jans te Grave (assistent), J R. H M.
Lotff te Oss, J. A. M. Mercx te Aalst,
G. J. N. Meijers te Culjk. L. van Oort
te Schaljk, A. D. M. Swagtmakers te
Kaatsheuvel, A. J E. A. van Velthoven
te Drunen, C. A. J. Nerbeek te Vught,
A. L. G. M. Verhagen te St. Michiels-
Gestel en P. J, A M. Ras te Gemert.
De WelEerw. heeren W. Hanegraaf,
A. C. van Kemenade, j C. M van de
Pas, H, G Remle en F. M. j. v. d.
Weiff, welke bij deze benoeming niet
genoemd worden, behoeven echter na
de vacantte niet in het Groot-Seminarie
terug te keeren, maar kunnen thuis
eventueele promotie afwachten.
GEMENGD NIEUWS.
Smokkelarij.
Dinsdagavond hebben naar het Dgbl.
v. Nbr. meldt, kommiezen in de buurt
van Rucphen een vrachtauto aange
houden, waarmee 2100 KG suikeren
6000 pakjes sigarettenpapier vervoerd
werden.
De aanhouding ging niet zonder
moeilijkheden In haar werk. Toeneen
schot van een der dienstdoende kom
miezen te kennen gaf, dat de wagen
tn het zicht was, snelden de kommie-
zen, die verdekt opgesteld geweest
waren, van alle zijden toe. ZIJ consta
teerden, dat de wagen in een muilen
zandweg was vastgeloopen. De smok
kelaars echter waren verdwenen met
medeneming van het contactaleutelije,
zoodat de auto niet op eigen kracht
vervoerd kon worden. Daarom ver
voegden de kommiezen zich bij een
Inwoner van Rucphen om een vracht
auto te requlreeren. Maar deze man
was bang voor repressailles. hij was
reeds met brandstichting bedreigd.
Daarop heeft men een paard gehaald
en dit voor den vrachtwagen gespan
nen. tA.
Zoo trokken de kommiezen in de
richting van Rucphen. Toen zij het
café van J. T. aldaar passeerden, wer
den zij bekogeld met steenen en bier-
fhschjes. Uit zelfverdediging losten de
kommiezen daarop drie schoten, waar
van er een in de zoldering van het
café drong. Personen werden niet
getroffen.
Na dit Intermezzo drongen de ambte
naren het café binnen en arresteerden
er drie personen uit St. Willebrord.
Een van hen werd naar St. Willebrord
en de beide anderen zijn naar Sprundel
overgebracht
De wagen met smokkelwaar ver
voerde men naar Roosendaal, waar de
schatting plaats had.
Bij het baden verdronken.
In de Zeehaven te Dordrecht is
Dinsdagavond de 16-jirige A. S. bij
het baden verdronken. Zijn lijk is later
opgehaald.
Ongeluk langs de spoorbaan.
Gistermiddag had onder de gemeente
Kru'ningen een ernstig ongeval plaats.
De 50 jarige landbouwer W. fietste
met een geweer over den schouder
langs de spoorlijn, toen de sneltrein,
Koopt uitsluitend Blue Band
afkomstig van de Blue Band Fa
brieken die door jarenlange erva
ringen in elk opzicht de kwaliteit
kunnen waarborgen. Blue Band
bevat 25% allerfijnste Roomboter
onder Rijkscontrole. Koopt Hollands
beste standaardmerkl
die te 12 uur uur te Goes uit de
richting Bergen op Zoom arriveert,
passeerde. Vermoedelijk is het geweer
In aanraking met den trein gekomen,
zoodat W. door den trein werd ge
grepen en meegesleurd. Hij werd zoo
ernstig gewond, dat hij bijna onmid
dellijk overleed.
Hij laat een weduwe en twee
kinderen achter.
Ernstig ongeluk onder Plershll.
Op den onbewaakten tramweg van
den Oosthoekschedijk onder de ge
meente Piershtl heeft een ernstig on
geluk plaats gehad. De 26-jarige motor
rijder B. uit Oud-Beijerland, die met
een neef uit Rotterdam aan het toeren
was, werd door de locomotief van een
juist passeerende tram der R. T. M.
gegrepen, met het gevolg, dat èi
motorrijwiel èn bestuurder onder de
locomoiiel terecht kwamen. Toen het
na heel veel moeite gelukt was den
bestuurder van het motorrijwiel uit zijn
netelige positie te bevrijden bleek, dat
hij er zeer ernstig aan toe was. Met
gebroken beenen en kneuzingen in
het onderlichaam werd hij opgenomen
en naar het Ziekenhuis te Rotterdam
vervoerd, waar men zijn toestand zorg
wekkend achtte. Erger nog was de
duo-passagier, een jongeman van onge
veer denzelfden leefiljd, er aan toe
Zwaar gewond werd hij opgenomen
Hoewel zijn toestand aanvankelijk te
ernstig werd geoordeeld om hen naar
het ziekenhuis te Rotterdam te vervoe
ren, is hij toch des nachts daarheen
overgebracht. Hij is thans overleden.
Dokter Bendien ernstig ziek.
De door zijn kanker-onderzoekingen
bekend geworden arts Bendien uit
Zeist, is, naar het Vad. meldt, sinds
eenigen tijd ernstig ziek. In een zieken,
huis te Utrecht waar hij thans verpleegd
wordt, heeft hij twee operaties moeten
ondergaan wegens blindedarm— en
buikvliesontsteking. ZQn genezing on
dervindt ernstige vertraging, doordat
zijn lichaam totaal is uitgeput, eens-
deels door het harde werken der laatste
jaren, anderzijds door de ondervonden
tegenwerking, welke zijn zenuwgestel
heeft ondermijnd.
Moordaanslag.
Dinsdagavond heeft de 25 jarige
arbeider J. S., wonende te Jubbega,
een moordaanslag gepleegd op de
20-jarige mej. I. Krekt, met wie hij
ongeveer twee jaar verkeering had ge
had. Het meisje wilde de verkeering
verbreken en had reeds connecties
aangeknoopt met een anderen jongen.
Hierover was al herhaalde malen twist
ontstaan. Dinsdagavond heeft de dader
een bezoek gebracht bij de ouders
van het meisje en daar brood gegeten
en thee gedronken. Tegen 10 uur was
hij vertrokken, en het meisje was een
eindje meegegaan. Op ongeveer twintig
meter afstand van de woning heeft hij
het meisje vier steken in den rug
toegebracht en getracht het slachtoffer
te worgen. Op haar hulpgeroep kwa
men de ouders naar buiten, die hun
dochter op den weg vonden liggen,
badend in haar bloed. De dader was
gevlucht; hij heeft den nacht doorge
bracht bij zijn zuster te Beets.
Gistermorgen is hij nabij zijn woning
gearresteerd De toestand van het
slachtoffer, dat zeer veel bloed heelt
verloren, is ernstig. De dader wordt
ter beschikking gesteld van den officier
van justitie te Leeuwarden.
Aanrijding met doodeUjken afloop.
Gisteravond heeft op den weg Don-
gen-Rijen een ernstige aanrijding plaat9
gehad. Mej. F. uit Dongen reed ter
hoogte van de Herspel in de richting
Rijen. Ir de bocht werd zij achterop
gereden door een vrachtauto met aan
hangwagen. Waarschijnlijk tengevolge
van slippen is de juffrouw met haar
fiets door het achterstuk gegrepen en
over den weg geslingerd. In hopeloo-
zen toestand is zij een nabij gelegen
café binnengedragen.
Vannacht om 3 uur is zij aan haar
verwondingen overleden. De wagen is
in beslag genomen. Het slachtoffer was
27 jaar oud.
Wielrijder daor een auto aangereden.
Te Enschede is gisteravond de
65-jarige wielrijder J Muller, die den
Tubantiasingel wilde oversteken, door
een personenauto overreden. Ernstig
gewond is hij in het R.K, ziekenhuis
opgenomen.
4Ë
ïër>
BB 57-018 A