Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
Eco Wonderlijke Gelijkenis
i
FEUILLETON
r Ewmim
EB
NIMMER 33.
WOENSDAG 19 APRIL 1938.
56e JAARGANG.
Dit blad verschijnt
WOENSDAG en ZATERDAG.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden ent.
franco te zenden aan den Uitgever.
Abonnementsprijs per 3 maanden 1.25.
Franco p. post door 't geheele rijk 1.49.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38.
Telegr.-adres: ECHO.
Prijs der AdvertantiCn:
20 cent per regel; minimam 1.50.
Bü contract flink rabat.
Reclames 40 cent per regel.
Advertentifin moeten Woensdag tan
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 nor
la ons besit sin.
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TWEE BLADEN.
EERSTE BLAD.
BINNENLAND.
Tariefsverlagingen bij de Nederl.
Spoorwegen.
Na de tariefsverlaging van reizigeis
en bagage op 1 April j I. volgen thans
met ingang van 1 Mel a s. verlagingen
der goederentarieven, waarin boven
dien ingrijpende veranderingen zijn
aangebracht.
De goederentarieven verschenen
heden en wij ontleenen daaraan het
volgende
Er zijn drie soorten vervoer:
Expresgoed (vervoer met alle reizi
gerstreinen, ook snel- en D-treinen).
Snelgoed (vervoer met versnelde
goederentreinen en met personen
treinen)
Vrachtgoed (vervoer met gewone
goederentreinen).
Het vroegere Ijlgoed en bestelgoed
is dus samengesmolten tot Snelgoed.
De vrachtbrieven en adreskaarten
worden gewijzigd en kosten thans
fO.OI per 5 formulieren. De thans nog
bestaande vrachtbrieven kunnen voor
looplg tot 30 April 1934 gebruikt
worden, aan de adreskaarten zijn
daaraan eenige beperkingen verbonden.
De oude wijze van vrachtberekening
voor zendingen tot 30 K.Q. is geheel
gewijzigd.
Voor vrachtgoed
Voor expresgoed:
t/m 1 K.Q
meer dan 1
t/m
f0 45
f0 60
10 75
f0 90
f 1.05
f 1.20
40
50
100
Bij
i/m 1 K O.
meer dan 1
3
- - 5
t/m
meer dan
t/m 3 K Q
5 K O.
30 K O.
Voor snelgoed
1 KG.
I/m
3 K.G.
5 KG.
7 KG.
9 K.G.
30 K.G.
f0 25
f0 35
tO 45
10 50
f0 30
10 40
0 50
f0 60
10 70
10 80
3 K.G.
5 K.G.
i 7 K.G.
9 K.G.
30 K.G.
In deze vracht is het bestelloon in
begrepen voor zoover op de plaats
van bestemming de Ned. Spoorwegen
een besteldienst hebben (in totaal op
meer dan 300 plaatsen).
Dat de tarieven belangrijk verlaagd
zijn, blijkt uit het volgende voorbeeld
Snelgoed over een afstand van 100
K.M in vergelijking bij bestelgoed
30 K.G. vroeger f 1.50 thans f0 80,
KG. vroeger f 1.65 thans tU80
K.G. vroeger f 1 85 thans f0 85.
K G. vroeger f2 75 thans f 1.65.
grootere afstanden worden de
verschillen nog grooter, b.v. 300 K.M
30 KG. vroeger f2 55 thans f0 80,
40 K.G. vroeger f 3.25 thans f 1.30,
enz.
Ook de wagenladlngstarieven wor
den verlaagd en gewijzigd.
Een zeer belangrijke wijziging is de
toepassing der vrachtprijzen voor kleine
wageniadingen. Bij de thans nog be
staande tarieven geldt als minimum
5000 K Gvolgens het nieuwe tarief
kan men reeds toepassing der prijzen
voor wagenlading verkrijgen bij beta-
ling van 2000 K G
Het draagvermogen van den wagen
speelt geen rol meer.
Betaalde men vroeger voor een aan-
gevraagden 15 tons wagen ten minste
5000 K.G en voor een aangevraagden
20 ions wagen 10 000 KG. volgens
de betrekkelijke wagenladingsprljzen,
voortaan zal de minimumvracht in
belde gevallen slechts bedragen: de
stukgoedprijs voor 2000 K.G
Van de bijkomende kosten zijn er
zeer vele vervallen, o a. het bestelloon
(voor zoover op de plaats van bestem
ming een besteldienst bestaat, de loonen
voor de kennisgeving van aankomst,
de stationskosten, enz. enz.
Vele andere z^n verlaagd.
Daar het geheele tarief op verlaging
en gemak is gebasseerd zullen vele
verzenders het met vreugde begroeten,
terwijl het ongetwijfeld een vergelijking
met de tarieven van andere vervoer
middelen glansrijk kan doorstaan.
Vermindering van de handelsbelemme
ringen.
De Fran9che regeering heeft op
voorstel van den minister van Be
grooting, Lamoureux, een belangrijk
wetsontwerp bij de Kamer ingediend
betredende de sinds Maart 1932
geldende algemeene surtaxes van 4 °/0
en 6°/0 op allen invoer in Frankrijk.
Krachtens dit voorstel zal de regee.
ring bij decreet tot geheele of gedeel
telijke opheffing dezer surtaxes kunnen
overgaan ten aanzien van den invoer
uit bepaalde landen of van bepaalde
groepen artikelen.
De regeering verwacht hierna, een
snelle verbetering van de handels,
betrekkingen juist met die landen,
waaruit Frankrijk nog het meest invoert,
o.a Nederland en zij hoopt daar
nevens op eet? moreel effect er van
voor de verlaging van de douane,
barrières in het algemeen.
lndië-luchtrouie vla Singapore.
De K. L. M. deelt mede, dat na
verkregen toestemming thans besloten
is de Amsterdam.Batavia-route te lég
gen via Singapore. Na Bangkok ver
laten te hebben, zal het postvliegtuig,
evenals tot nu toe, eerst Alor Star
aandoen, maar daarna niet oversteken
naar Medan, doch op Singapore koers
zetten. De K. N. 1. L. M. zal zorg
dragen voor den lokalen aansiunenden
dienst in beide richtingen tusschen Alor
Star en Medan, zoodat Deli even
snel als voorheen zijn mail ontvangt.
van „De Echo van het Zuiden".
Uit het Engelsch van
Joseph Hocking
(Nadruk verboden).
HOOFDSTUK 1.
Een vreemde ontmoeting.
1).
Aantal werkloozen verminderd.
Blijkens de gegevens van het De
partement van Binnenlandsche Zaken
in zake de werkioozenzorg, neemt
het aantal geheel en gedeeltelijk werk-
looze arbeiders gedurende de laatste
maanden af. Het aantal ingeschreven
geheel werkloozen bij de organen der
Arbeidsbemiddeling was in 1933 op
28 Januari 402.978; 25 FeDruari
382.950; 25 Maart 343 371.
Liedeeltclijk werkloozen resp. 24.307;
23 160; 21.255.
Het aantal personen geplaatst bij
een werkverschaffing op deze data
47.492; 53.187; 56.^26.
Het aanial personen gesteund inge.
volge een steunregeling resp. 139.721
165 949; 154.768.
ürooie vermogens en hooge inkomsten.
De derde aflevering van het Maand
schrift van het Centraal Bureau voor
de Statistiek bevat voor de 46 gemeen
ten boven de 20 000 inwone.s en voor
de provinciën de cijters van het aantal
aangesiagenen, van net bedrag der
inkomsten en der vermogens, van het
bedrag der belasting in nootdsom en
van het gemiddeld Inkomen.en ver
mogen per aangeslagene. Deze cijters
betreffen alle net belastingjaar 193i-'32.
Voor de zes gemeenten ooven lOÜ.OÜO
inwoners ls net bedrag der inkomen»
het grootste in Amsterdamdaarentegen
is het bedrag der vermogen» 't grootst
in 's Gravenhage, terwijl Groningen
voor de inkomsten- en Haarlem voor
de vermogensbelasting de laatste cijters
heeft. Het gemiddelde inkomen en
vermogen is het grootste in 's Graven
hage, waarop voor de inkomstenbelas
ting in belangrijkheid volgen de cijfers
van Rotterdam. Utrecht. Amsterdam,
Haarlem en Groningen en voor de
vermogensbelasting de cijfers van
Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Haar
lem en Groningen.
Van de gepubliceerde gemeenten
boven 20 000 inwoners trtffen we
hooger cijters dan voor 's Gravenhage
aan voor het gemiddeld inkomen in
Bussum (f3 695), Hilversum (f3 120)
en Zeist (t 3.028) en voor het gem d-
deld vermogen tn Enschedé (t 153 000),
Almelo (1 124 000), Breda f 122 000),
Hilversum en Zeist (beide f 119 000).
Van de gemeenten boven 20.000
inwoners heeft Haarlemmermeer voor
het gemiddeld inkomen (f 1.589) en
Kerkrade voor het gemiddeld vermogen
(f39.000) het laagste cijfer.
Het Bisdom s-Hertogenbosch en
onze R.K. Universiteit.
Dezer dagen vergaderde het Dioce
saan Comiié der St. R>dboudstichting
in het Bisdom 'a-Bosch o m. tot vast
stelling van de laarverslagen van den
Secretaris.Pennlngmeester.
Uit het fi lantieel verslag bleek, dat
door 262 Kloosters en Gaslichten van
ons Bisdom dit jaar f 353 90 méér was
bijgedragen dan vorig jaar.
De opbrengst der Parochiale Collec
ten daarentegen liep f 1048 33 terug.
Een tweetal Parochies droegen hee-
lemaal niets bij.
in totaal werd over het boekjaar
1932 In ons Bisdom voor onze R K.
Universiteit f 45 615.76 bijeengebracht.
Voor propaganda werden verspreid:
door;
91 Comi'é's 66 673 prenljes
61 Comlié's 26 980 Vliegende Blaadjes
16 Comlié's 561 Brochures.
In het verslag werd geklaagd, dat
Wat een verschrikkelijke avond.
Ja, als het in dit land eindelijk gaat
regenen, wordt het zoo ongeveer een
zondvloed. Hoor je dat? Wanneer het zoo
doorgaat, zijn we morgenochtend ver
dronken!
Neen daarvoor ligt het huis te hoog.
Maar we moesten naar bed gaan. Er komt
vanavond toch niemand meer.
KomenDan zouden /e het in een
boot moeten doen! En die ellendige kou
de wind erbij.
De man huiverde terwijl hij sprak.
De vrouw liep naar de deur van de
kleine herberg. Verscheidene minuten
keek ze naar den wild-neergutsenden re
gen en luisterde naar den wind, die door
de hoornen gierde. x
Er was geen ander huis in de nabij
heid; de herberg stond aan een vier
sprong in een spaarzaam bevolkt district
in Zuid-Australie. Een mijl Noordwaarts
lag een hoeve en nog een een mijl naar
het Oosten. De bewoners daarvan waren
de naaste buren van den man en de
vrouw, die de herberg aan den vier
sprong hielden. Op vier mijlen afstand
lag een dorp en in de tegenovergestelde
richting, zes mijlen van de herberg ver
wijderd, een klein stadje en de herber
gier en zijn vrouw moesten bestaan van
de passeerende boeren en de weinige rei
zigers, die deze afgelegen streek bezoch
ten. Ze bezaten ook een stukje land, maar
hun voornaamste bron van inkomsten
was de, herberg.
Neen, zei de vruw na een poosje,
we hoeven vanavond niemand meer te
verwachten. Het wordt direct donker en
als iemand op weg was hier naar toe, zal
hij wel zoo wijs zijn in Nova te blijven.
Hoor dat eens!
Een geweldige donderslag deed het
huis op zijn grondvesten trillen en de
vrouw liep haastig naar binnen.
We moesten maar sluiten en naar
bed gaan, meende de man.
De woorden waren ternauwernood uit
zijn mond of ze hoorden buiten een stem.
Hallo! Is er ook iemand om myn
paard te nemen? Ik kan zoowat niet
meer!
De man ging naar de deur en zag een
gestalte te paard.
De staldeur is recht voor je, ant
woordde hij. Het is niet de moeite waard
om me voor dat kleine stukje kletsnat te
laten regenen.
Met moeite kwam de ruiter uit het za
del hij scheen volkomen uitgeput.
Hij wankelde, toen zijn voet den grond,
raakte en moest zich aan zijn paard vast
houden om niet te vallen.
Er was een verbindingsdeur tusschen
den stal en de keuken van de herberg en
langs dezen beschutten weg ging de
waard om den reiziger binnen te laten.
Ziezoo, zei hij, breng het paard maar
hier.
De reiziger deed als hem gezegd werd
en toen hij eindelijk een beschermend
dak boven zijn hoofd had, hijgde hij
Haal wat brandewijn vlug ik kan
gewoonweg niet meer, zie je dat dan
niet?
Er was geen twijfel aan dat de man
waarheid sprak. De woorden kwamen
met moeite en toen hij uitgesproken was
kreeg hij een hevige hoestbui, die zijn
heelc lichaam krampachtig deed schok
ken.
De herbergier schoof een ruw-getim-
merde bank naar hem toe, waarop hfj
neerviel, zich vastklemmend aan den
arm van den ander.
Zoo, het gaat al beter, zuchtte hij na
enkele oogenblikken. Maar ik ben op, in
een woord op. Haal alsjeblieft brande
wijn, kerel!
De vrouw, die het gesprek gevolgd
had, bracht het gevraagde en de reiziger
slokte gretig het opwekkende vocht naar
binnen.
Je hebt een drogen draad aan het
lijf, merkte ze op.
Neen, ik weet het. Zoo'n regen heb
ik nog nooit beleefd. Ik heb nog kleeren
in dat pak daar, maar die zullen wel net
zoo nat zijn als die ik aanheb. Misschien
kunnen jullie me wat leenen, terwijl mijn
eigen goed droogt?
Ik weet het niet. verklaarde de I
vrouw op twijfeltoon.
wees maar niet bangik kan 1
betalen hoor! klonk het geruststellend.
Hij stond nu in de keuken, waar een
liaars brandde en de vrouw liet een on
derzoekenden blik langs zijn gezicht en
gestalte glijden.
Hij was nog jong, een jaar of dertig
ongeveer en zijn heele voorkomen stem
de de vrouw tot vertrouwen en vriende
lijkheid.
Met dien verschrikkelijken hoest
moet je niet in die drijfnatte spullen blij
ven rondloopen, luidde thans haar oor
deel, er is wel een of ander van Aaron
dat je passen zal. Ga maar mee
hierheen.
Ze bracht hem naar de aangrenzende
kamer, nam eenige kleedingstukken van
een kapstok en legde ze op het bed.
Daarop opende ze een lade en haalde er
het noodige ondergoed en een paar
handdoeken uit.
Wrijf je maar flink droog, raadde
ze aan, en trek dit dan aan.
Na eenigen tijd verscheen hij weer in
de keuken met de Zondagsche kleeren
van den waard aan.
Ik ben een heele Piet zoo, vind je
niet?, riep hij opgewekt.
En ik voel me een hoop beter. Nu
nog wat te eten, moeder, en dan ben ik
weer klaar.
Terwijl hy sprak legde hij een tweetal
goudstukken op tafel. Om je te laten zien
dat er geen kwaad bij is, legde hij uit.
Ja, je ziet er heel wat beter uit,
stemde de vrouw toe en ofschoon Aaron's
goedkoope confectiekleeren hem niet be
paald aangegoten zaten, zag ze onmid
dellijk dat dit iemand was, die door ge
boorte, uiterbjk en manieren tot een haar
onbekende wereld behoorde.
En niet alleen dat, hoewel hy er zwak
en slap uitzag en zijn gelaat de duidelijke
sporen van een losbandig leven droeg,
was hij onmiskenbaar een knap man; rij
zig, goedgebouwd en met iets ongedefi-
nieerbaars in gang en houding, dat de
gewone bezoekers van de herberg misten.
Ook het welige, zachte bruine haar gaf
iets aristocratisch aan zijn uiterlijk.
Hier is eten voor je, kondigde de
vrouw aan.
Ze zette een schaal soep voor hem
neer, die hem eerst niet bijster scheen te
bekoren, maar die hij ten slotte, honge
rig als hij was, toch geheel leeg at.
Ook nog wat koud schapenvleesch?
vroeg de vrouw.
Neen, dank je. Ik ben weer heele-
maal opgeknapt.
Ja, dat is aan je te zien, mengde de
waard, die hem zwijgend bestudeerd had
zich nu in het gesprek. Je bent een
Engelschman, he?
Waarom denk je dat?
Wel, het is dertig jaar geleden dat
wij uit Engeland weggingen, maar mijn
geheugen is nog wel zoo goed, dat ik zie
dat jij niet in Australië geboren en geto
gen bent.
Neen, dat ben ik ook niet. Ik ik
enfin, dat doet er niets toe. Wat 'n
verschrikkelijke avond, he? Een hof dat
ik hier net langs kwam. Ik geloof nooit
dat ik den nacht anders levend zou door
gekomen zyn.
Je was er tenminste ellendig aan
toe. De reiziger huiverde.
Heb je een slok whiskey voor me?
vroeg hij. i
Whiskey is niet het eerste wat je
op het oogenblik noodig hebt, antwoord
de de vrouw. Je deed beter naar bed le
gaan.
Nog nietik kan niet! Ik moet
heusch een beetje whiskey hebben, moe
der.
We hebben brandewijn in over
vloed, zei de man. Een brandewijngroc
zal je goed doen.
Hij schonk heet water en brandewijn
in een glas en schoof het naar den gast
toe.
Ook suiker?
Alsjeblieft. Ha, dat smaakt! Richard
begint zichzelf weer te herkennen
Heet je Richard?
Waarom niet? Richard is een heel
behoorlijke naam.
Richard en hoe nog meer?
Wat komt het er op aan? Richard
Green of Smith of Brown. Zoek maar uit.
Niemand die het wat schelen kan
Heb je wat op je kerfstok?, infor
meerde de vrouw sncl-combineerend.
Op nip kerfstok? Ik heb je immers
twee souvereigns gegeven! Moet je nog
een beter bewijs van mijn achtenswaar
digheid? Heinel-nog-aan-toe, wat een
avond! Kom Aaron, hou me gezelschap,
ouwe jongen. Het is onbeleefd een gast
alleen te laten drinken.
Een glas hoor, Aaron. Geen druppel
meer! vermaande de vrouw.
Ja, een glaasje, beaamde Aaron ge
hoorzaam, terwijl hij een sterk brouwsel
mengde. Je moest maar naar bed gaan,
Mary; er komt vanavond toch geen
mensch mier.
Ik ga naar bed als jij gaat, verklaar
de de vrouw. Het komt me voor, dat de
regen wat begint te verminderen. Luister
viel ze zichzelf in de rede, daar is iemand
aan de deur.
Het is de wind, meende Aaron, een
teug uit zijn glas nemend; je hoeft niet
te denken, dat er in dit hondeweer nog
iemand komen zal.
Hallo daar!
Hoor je nu wel, dat er iemand ïsl
Wordt vervolgd.
De Echo van het Zuiden,
ïïialtyksrkt en Langslraatsclie ('tirait,
I nijg