Kamer fan KoopUI voor de
Langstraat.
e andere dansgelegenheden, zoowel
aan den Prov. weg als In de Kom en
in den Berkdijk hadden het druk. Ook
de kermis-attracüe's genolen reeds
belangstelling.
De versterkte politie had geen werk
aan den winkel.
INGEZONDEN STUKKEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.).
Achter 't hekske.
Ik durfde eerst nie goet. Ik docht,
ik stao daor alleenig. üoch 't viel mee.
't Was er stampede vol. Ik vond het
echt plesaant zoo as 't er toe ging. Ik
geleuf dè de miste gekomen waren
vur de benoeming van den ontvanger,
't Was 't leste punt van 't program.
Van 't eerste punt snapte ik niks net
as Beerens. Van 't twidde snapte ik
nie hoe dè die meensen stemden. Ze
waren wel er veur dè de gemeente zelf
de baos zo blè/en, mar ze waren er
tegen dè meugelljk te maokendeurde
huur van f37 50 er veur te betaolen.
Dè ze tegen 't wérk waren, wiesen we
al heel lank. Dè hébben ze dikkels
genog gezeed. Durrum hoefde ze nou
nog nie tegen die huur te stemmen.
Ik heurde iemand nèven me zeggen,
dè ded nou konsekwensie is.
Punt 3 noemde de wethouwer nie
lekker. Ik mèn dè de raod aanders
den huurder wel heelemaol gelèk gift,
maor hij schènt In zunnen brief nie
alles geschreven te hebben. We kiègen
den volgenden keer hierover nog meer.
Punt 4 over de straotbelaasting is
niks veur me, want ik hoef er nie aon
te betaolen.
By punt 5 stont ik te kèken dè de
geminte nog zooveul geld heet, de ze
der nog twee duzend van kan over
leggen. Ze hoeven dan zó nie te klaogen.
Te lange leste komt de benoeming.
Ik denk, dè's zoo gedaon. Stemmen en
klaor is Kees. O néé. Eerst over de
bupiikaosie. Dè's nie goet gewist, 't
Moes in 't Ketsheuvels kraantje gestaon
hebben, zin ze. Der waaren nou min
der sollisitaanten dtur. De meensen
wiesten 't nie. 't Wasaongenomen dèi
ter 'n advertensie zóó komen. Daor
was op gewacht.
Toen begos Loon over komblenaosie
en veurdeel veur de geminte en over
den beste kandiedaot, natuurlik de
Lonse, waorop 't miste te bezuinigen
viel. Doch Nijkamp kos gin enkel
zieltje bekeeren. Toen over de solle-
sietaosie van den wethouwer. Werrum
was 't kolleege nie veur kombienaosie
Nou kwaom den aop uit den mouw,
zin sommige. Horst verdedigde zun
houding, waorin ie groot gelèk ha.
Mar 't ging er nie in.
Toen wir over den aftrek as er eene
van 't raodhuis benoemt zo worren.
Bartje vond a/s afhauwen nog nie ge
nog. Dè snap ik wel. De petroons hau
wen liefst zo veul aaf as 't mar ee-
nigszins kan, al so ter niks meer over-
bléven. Nao 'n drie ketier kletsen vont
de Burgemister 't tog genog. Hy liet
stemmen, 't Moes drie keer oppernu.
Toen haolden 't van den Oven. Daor
is nou niks mir aon te doen. Wablief.
Ik heur praotte dèsse alles ongeldig
willen maoken. Ik geleuf er aanders
nie veul van. 't Zèn mist van die kwè-
kers die tog niks doen. Om half negen
kossen we gaon. jammer dè we zo
gaauw gingen. Ik heurde 'n half uur
laoter nog zeggen dè tur nog heel wè
naogepraot is. jos Vrienten hègget over
de Mert gehad, over p...bakken en wao
ter veur de kermisklaanten, Snoeren
over 't plein en 't vuil van Loon en
tot slot mot de wethouwer nog de
kaole trost gekregen hebben dè de
boeren 'm nie gestemt hebben omdè
ze'm nie won missen as wethouwer en
alleen durrum. Bartje van den Oven
zee 't zelfde ok nog es. Dè hak nog
wel willen heuren. ik gao de volgende
keer wir kèken, es er mar iemand
mee gao.
Van eene aon 't hekske.
Verslag der Vergadering der Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor
de Langstraat, gehouden op Woensdag
28 Juni 1933 te Waaiwyk.
Aanwezig 7 leden van de afdeeling
Grootbedrijf en 9 leden van de afdee
ling Kleinbedryf.
Voorzitter; G. N. van Loon.
Secretaris: Mr. R. J. Th. van der
Heijden.
1. De notulen der vergadering van
1 Februari 1933 worden onveranderd
vastgesteld.
2. Aanbieding der Rekening en Ver
antwoording over 1932.
Bij schryven dd. 19 Mei jl. heeft
de Minister van Economische Zaken
en Arbeid bericht, dat de rekeningen
verantwoording over 1932 hem geen
aanleiding geeft tot het maken van
opmerkingen. Ook de Kamer kan zich
met de rekening en verantwoording
vereenigen.
3. Aanbieding van het verslag over
1932 (Concept). Het concept wordt
goedgekeurd.
4. Instelling van de .Commissie tot
behartiging der Waterstaatsbelangen",
betrokken by de afsluiting van eenige
riviermonden binnen het district der
Kamer.
Op Woensdag 19 April jl. is de
Commissie door den Voorzitter der
Kamer geinstaleerd met een rede,
waarin de wordingsgeschiedenis der
Commissie uitvoerig werd beschreven.
De Voorzitter der Commissie aanvaar,
de mede namens de Commissieleden
de hun opgedragen taak. Intusschen
heeft de Commissie reeds een aanvang
gemaakt met de zeer omvangryke
werkzaamheden, die de gegevens voor
het samenstellen van een rapport zul
len moeten verschaffen.
5. Verbetering van het verkeer door
de Langstraat, zoodanig dat een be-
hooriyke weg voor doorgaand snelver
keer wordt verkregen.
Met den Heer Commissaris der
Koningin in de Provincie Noordbrabant
werd overleg gepleegd over de wyze,
waarop door de Kamer ten deze dient
te worden opgetreden. Gevolg dezer
bespreking was, dat dd. 30 Maart jl.
een brief gericht werd aan den tech.
nischen dienst van het Streekplan de
Meierij, met het verzoek om zoo spoe
dig mogeiyk het verkeersvraagstuk in
de Langstraat in studie te nemen, ten
einde het tracé aan te kunnen geven
van een nieuwen verkeersweg door de
Langstraat. Eerst daarna kan de Kamer
de noodige activiteit ontplooien om
tot verwezenlijking van dien verkeers
weg te geraken. Het hoofd van den
technischen dienst van dit streekplan
zegde aan de Kamer by schryven van
8 April jl. alle medewerking toe en
stelde In het vooruitzicht nader ten
deze overleg te plegen.
6. Schrijven aan het Gemeentebe.
stuur van Geertruidenberg ter verbete
ring van den Stationsweg aldaar.
Ten tweede male werd over dit on
derwerp een schryven gericht aan het
College van B. en W. van Geertrui
denberg. De Kamer vernam, dat de
plannen tot verbetering van den z g.
Stationsweg onder deze gemeente in
een vergevorderd stadium verkeeren.
7. Schryven aan den Minister van
Waterstaat Inzake concessiesteisel voor
vrachtauto's.
Op het verzoek der Kamer om over
het ontwerp-wet alsnog advies te mo
gen uitbrengen antwoordt de Minister,
dat aan dit verzoek niet kan worden
voldaan. Z.E. bericht tevens, dat het
gebruik van vrachtauto's voor eigen
onderneming of bedryf niet aan een
eiach van vergunning onderworpen
zal zyn.
8 Enquête over het handeldryven
door ambtenaren in overheidsdienst.
Uit de ingestelde enquê.'e is geble
ken. dat binnen het district van de
Kamer ten deze de toestand Is ais
volgt:
11 ambtenaren in overheidsdienst
hebben een winkel of dry ven op andere
uiterlijk kenbare wyze handel.
Van deze personen vinden er negen
in hun ambteiyken dienst een volle
dige betrekking, terwyi er vyf bij zyn,
wier handelsbedrijf opweegt tegen de
door hen bekleede ambteiyke positie.
Op verzoek van den Heer Raming
besloot de Kamer ten aanzien van dit
onderwerp zich principieel uit te
spreken, dat zy het onjuist acht, dat
een ambtenaar in overheidsdienst, die
in de door hem bekleede betrekking
een volledig bestaan vindt, zich bo
vendien nog bezig houdt met handel-
dry ven. Andere bedry ven toch onder
vinden ongetwijfeld hiervan een on.
eerlijke concurrentie.
9 Schrijven aan den Octrooiraad
te 's Gravenhage als antwoord op den
door dien Raad ingezonden vragen
lijst inzake de voorbereiding van het
ontwerp eener wet tot bescherming van
gebruiksmodellen.
Waar de onder de belanghebbenden
in het district der Kamer gehouden
enquête geen resultaat van beteekenis
heeft opgeleverd, nl. op de 25 rond-
gezonden vragenlijsten werd slechts
door 3 personen of bedrijven geant
woord, is na gepleegd overleg door het
Bureau reeds een antwoord aan den
Octrooiraad in afwijzenden zin opge
steld.
De Kamer vereenigde zich geheel
met het gezonden schrijven.
10. Het bewaren van correspondentie
ten postkantore tijdens afwezigheid
van geadresseerde.
Een bespreking hierover met post-
autoriteiten heeft uitgewezen, dat er
vanwege de Posterijen geen bezwaar
bestaat om voor een korten termijn
correspondentie ten postkantore te
bewaren, indien de geadresseerde
onverwachts afwezig moet zijn Is echter
de afwezigheid een gevolg van perio
diek terugkeerende werkzaamheden of
van vaste vooraf reeds bekende om-
standigheden, zooals kermissen e.d m.
dan kan de correspondentie niet
bewaard blijven en zal de geadresseer
de moeten zorgen, dat de bestelling
kan blijven doorgaan, desnoods aan
een tijdelijk adres. Men is tot dezen
algemeenen regel moeten overgaan,
omdat op grootere kantoren soms
meerdere vertrekken moesten worden
ingericht om de in bewaring gehouden
correspondentie en vooral postpaketten
behoorlijk te kunnen opbergen.
11 Evenredige vrachtverdeeling in de
Binnenvaart.
Bij schrijven d.d. 15 Mei jl. berichtte
de Minister van Economische Zaken,
dat naar zijn oordeel voor een afzon,
derlijke Bevrachtings-Commissie in het
district der Kamer geen voldoende
werkingssfeer bestaat. Z. E stelde
daarom voor het district der Kamer
ten deze te splitsen in twee deelen,
n l. in een oostelijk en een westelijk
deel. Het oostelijk deel zou dan ge-
voegd worden bij de Bevrachtings
commissie te 's Hertogenbosch, het
westelijk deel bij die van Dordrecht
of Breda.
Naar aanleiding van dit schrijven is
er een vergadering belegd van het
Bureau der Kamer met de Verkeers
commissie Resultaat van deze bespre
king was, dat besloten werd aan den
Minister te berichten, dat de Kamer
accoord kan gaan met voeging van het
oostelijk deel tot en met Waalwijk bij
's Hertogenbosch en het westëlijk deel
bij Breda. Deze instemming met het
voorstel van den Minister berustte op
de overweging, dat een zelfstandige
Bevrachtingscommissie voor het district
der Kamer mogelijk een te kleine
werkingssfeer zou hebben en derhalve
economisch niet te verdedigen zou zijn.
Aan deze instemming werden als
voorwaarden verbonden, dat de Kamer
in de Bredasche Bevrachtingscommis
sie op een met de belangrijkheid van
de scheepvaart van ons district even
redige vertegenwoordiging zou kunnen
rekenen en dat te Geertruidenberg,
als centrum van de scheepvaart in het
district, een subcommissie of althans
een correspondentschap gevestigd
wordt.
Op 12 Juni werd te 's Gravenhage
over dit onderwerp een vergadering
van de Kamers van Koophandel ge-
houden, waarbij de Kamer vertegen,
woordigd was door de heeren van
Dongen, Jansen en van der Heijden.
Het Bureau pleegde nader overleg
met de Kamer van Breda Resultaat
van dit overleg is, dat in de in te
stellen Bevrachtingscommissie twee
leden worden aangewezen door Je
Kamer voor de Langstraat. Ook ten
aanzien van het vaststellen van het
Reglement voor die Bevrachtingscom.
missie werd overeenstemming bereikt.
De kamer kon zich vereenigen met
hetgeen door het Bureau met de Kamer
van Breda was overeengekomen en
keurde de gemaakte afspraak goed.
Tot leden van de te benoemen Be
vrachtingscommissie werden aangewe
zen de Heeren P. A. van Dongen en
G. Jansen, tot plaatsvervangende leden
respectievelijk de Heeren F. J. van der
Reijt en L. van Boekei.
12 Treinverbinding Noordbrabant
met Twente,
De Kamer van Koophandel te Til-
burg heeft op het gezamenlijk adres
der Brabantsche Kamers aan den
Spoorwegraad van dit lichaam bericht
ontvangen, dat uit bezuinigingsover
wegingen bezwaar gemaakt wordt
tegen het inleggen van den gevraagden
sneltrein op het traject 's Hertogenbosch
Nijmegen. Hoewel de Kamer van
Koophandel te Breda daarna nogmaals
een poging tot inlegging van bedoelden
trein heeft aangewend, is niet te ver-
wachten, dat er voorloopig iets te be
reiken zal zijn.
De Kamer besloot een en ander
voor kennisgeving aan te nemen.
13. Schrijven der Kamer van Koop
handel te Tilbuag over spoorweg
verbinding Tilbuag 's Gravenhage.
De Tilburgsche Kamer vraagt de
Kamer voor de Langstraat om adhae
sie betuiging aan een door haar aan
den Spoorwegraad gericht adres ter
bekorting van de route Tilburg's Gra
venhage. Zij wijst o a. op het opont
houd, dat treinen uit Tilburg op de
tusschenstations ondervinden en daar
door 20 a 25 minuten, een enkele maal
zelfs meer dan een half uur, langer
over de reis doen, dan noodig zou zijn.
Het Bureau der Kamer is van mee
ning, dat niet aan dit verzoek moet
worden voldaan, vooreerst omdat daar
door gevaar kan ontstaan, dat de
aansluiting te LageZwaluwe van treinen
naar het Noorden en Zuiden op de
treinen van de route 's Hertogenbosch
Lagezwaluwe verloren zou gaan. Op
de tweede plaats is reeds zoolang en
met zooveel klem geijverd om eenige
sneltreinen te Gilze-Rijen te doen
stoppen, dat het inconsequent zou zijn
thans door overdreven bespoediging
van een betrekkelijk korte reisroute
het verkrijgen van die stop-sneltreinen
te Gilze—Rijen practisch onmogelijk
te maken. Het verdient integendeel
zelfs overweging of de Kamer niet,
voorzoover onze belangen in de knel
zouden kunnen komen, tegen verkor
ting van genoemde reisroute zich zou
moeten verzetten.
De heer Smits meent, dat er vol
doende grond is om zich te verzetten
tegen iedere bespoediging van de
reisroute Tilburg—Den Haag, waardoor
de verbindingen voor het district onzer
Kamer slechter zouden worden. Spre
ker wil in dien geest een schryven
aan de betrokken autoriteiten richten.
De Heer de Haan zou daaraan willen
verbinden een verzoek tot het verkry-
gen van de mogeiykheld, dat de treinen
uit de Langstraat doorryden tot Dor
drecht. Zoodra immers de lyn Rotter
dam—Dordrecht geëlectrificeerd is, zal
men te Dordrecht ook nog eens moeten
overstappen.
De Heer van Dongen wil ook aan
dringen op overkapping van het station
Lage Zwaluwe.
De Voorzitter stelt voor een schry
ven te zenden, waarin al deze wen»
schen worden vereenigd tot een uit-
voerbaar geheel.
De Kamer gaat hiermede accoord.
De Heer van Beek wyst op het
groote ongemak voor Made, nu in de
zomerdienstregeling de trein No. 1282
niet meer te Made stopt.
Ook hierop zal de aandacht der
Spoorwegen gevestigd worden.
14. Instelling van een proef-nacht-
dienst op het veer Moerdyk Willems
dorp. De Wegencommissie van den
A.N.W.B. en de K,N A.C. bericht, dat
gedurende zes maanden, te beginnen
per 1 Juli 1933, een proef wordt ge
nomen met een geregelden nacht,
veerdienst op het veer Moerdyk—
Wiilemsdorp. Teneinde deze proef te
doen slagen is er een circulaire samen
gesteld om aan de instelling van dien
nachtdienst meer bekendheid te geven,
en de gebruikmaking ervan te bevor
deren. De Kamer heeft een 250-tal van
deze circulaires ontvangen en zal door
verspreiding hiervan medewerken aan
het slagen van de voorgenomen proef.
15. Schryven van eenige industrieën
te Loonopzand om den steun der
Kamer inzake langere openstelling van
het telefoonverkeer ter plaatse.
Een achttal fabrieken zond bericht
aan de Kamer, dat zy nadeel onder,
vinden van de sluiting van het telefoon
verkeer van 17 tot 18 uur. Teneinde
de verbetering hiervan te bevorderen
wendden zij zich tot de Kamer om
medewerking. Per 28 April werd te
dezer zake een schryven gericht aan
den Heer Inspecteur der P.T.T. te
's Heriogenbosch.
Het gedaan verzoek, den sluitingslQd
van 17 tot 18 uur te doen vervallen,
is thans geheel ingewilligd.
16. Schryven van het «Economisch
Technologisch Instituut der RK. Han.
delshoogeschool te Tilburg'' en hel
«Economisch Technologisch Instituut
in Limburg" Inzake industrie-finan
ciering.
Genoemde instituten vragen het
oordeel der Kamer over de vraag, of
er in Noordbrabant en Limburg be
hoefte bestaat aan een instelling,
welke zich tot taak stelt de oprichting
van nieuwe en de uitbreiding van
bestaande industrieën In beide provl -
cies finantieel mogelQk te maken. Het
Bureau der Kamer meent, dat ten deze
zeer groote voorzichtigheid moet wor
den betracht en dat gezorgd dient te
worden, dat én het in zulk een op
kunstmatige wyze .gefinancierd", resp.
.geholpen" bedryf gestoken kapitaal
veilig zy, én het gevaar is uitgesloten,
dat zulk een bedrijf de op eigen kracht
dryvende bedryven In hun bestaan
bedreigt.
Een antwoord in dezen geest is
reeds aan genoemde Instituten ver
zonden.
De heer Sassen wil toch de moge.
ïykheid van vestiging van nieuwe
buitenlandsche industrieën openlaten
ten dienste der werkverruiming.
De Voorzitter deelt mede, dat dit
ook de bedoeling is, indien het
geschiedt op een gezonde basis en die
vestiging werkeiyk is een «werkver
ruiming" en niet een .werkver—
plaatsing".
De heer van Dongen waarschuw!
tegen financiering van buitenlandsche
industrieën met Nederlandsch kapitaal.
Spreker ziet dan liever uitbreiding
van binnenlandsche bestaande indu
strieën.
17. Schryven der Nederlandsche
Kamer van Koophandel te Parys om
trent een regeling van de Nederland-
sche Invoeren.
De Nederlandsche Kamer van Koop
handel te Parijs hecht groote waarde
aan de meening der Nederlandsche
handels- en industriekringen omtrent
een regeling van de Nederlandsche
invoeren in verband met den stand
van de handelsbalans tusschen ons
land en de landen, waarvan wij
goederen betrekken of waar onzerzyds
bestellingen worden gedaan. In ver
band daarmede stelt genoemde Kamer
een viertal vragen. De strekking dezer
vragen is van zoo ingrypenden aard,
dat daarop niet zonder meer een
bevestigend of ontkennend antwoord
kan worden gegeven.
Het Bureau is dan ook van meening,
dat de noodige reserve in acht moet
worden genomen ten aanzien van
hetgeen de Kamer te Parys biykbaar
wenscht. Het is n.l. blijkbaar de be
doeling te bewerken dat landen, die
uit Nederland meer betrekken dan zy
aan Nederland leveren, door de
Regeering en andere openbare lichamen
bevoordeeld worden boven de landen,
waar het tegengestelde het geval is.
Hoewel zeer zeker omstandigheden
denkbaar zyn, waarin het aanbeveling
verdienen kan de voorgestelde handels,
politiek te bevorderen, mag echter
nimmer uit het oog worden verloren,
dat de mate van afhankeiykheid
tusschen verschillende landen onder.
Iing geenszins uitsluitend wordt be
paald door de verhouding der in- en
uitvoeren. Nederland heeft daarbij
terdege rekening te houden met zyn
positie van intermediair in het inter
nationaal goederen-, scheepvaart, en
geldverkeer.
Het Bureau der Kamer stelt voor
in dezen geest te antwoorden.
De Kamer gaat hiermede accoord.
18. Omzetbelasting.
Op de laatstgehouden vergadering
der Vereeniging van Kamers van
Koophandel werd besloten om de
bezwaren tegen deze wyze, waarop
de Omzetbelasting zal worden uitge
voerd. zooveel mogeiyk in een voor
alle Kamers geiykluidend adres uiteen
te zetten. Een Commissie uit de
Kamers heeft een dergelijk adres
opgesteld, doch, nauweiyks was dit
adres aan de verschillende Kamers
toegezonden, of het bleek niet meer
volledig, doordat de Minister van
Financiën de Weeldeverteringsbelastlng
ging onderbrengen in de Omzetbe-
belasting. Thans ryst de vraag, of
onze Kamer het ontworpen adres, al
dan niet gewyzigd, aan de Tweede
Kamer zal toezenden.
Het Bureau der Kamer is van
gevoelen, dat tegen de omzetbelasting
op zich geen bezwaren moeten wor
den aangevoerd daar de Regeering
toch op eenigerlei wijze de beschik
king over voldoende middelen zal
moeten krijgen. Wel zouden er be
zwaren zijn aan te voeren tegen de
wijze, waarop het de bedoeling is deze
belasting te heffen. De meerderheid
van het Bureau is ook ten deze van
gevoelen, dat geen adres moet worden
verzonden. Vooreerst toch mag de
critiek der Kamer op het ontwerp
omzetbelasting niet louter negatief zijn
en dient de Kamer dan ook aan te
geven op welke wijze de heffing het
beste kan geschieden. Een juist advies
ten deze eischt echter een diepgaande
studie. Afgezien hiervan zal de Kamer
ongetwijfeld toch vervallen in her-
haling van de bezwaren, die reeds
door talloos velen naar voren zijn
gebracht en het is zeer twijfelachtig
of de Kamer met zulk een adres nog
eenig gewicht in de schaal zal leggen.
De keer Sassen pleit voor een be
lasting bij de bron deze spaart den
Middenstand.
De voorzitter merkt op, dat iedere
groep belanghebbenden gaarne ge
spaard zal worden. Spreker heeft in
principe geen bezwaar tegen belasting
bij de bron, doch acht het ondoenlijk
steeds de bron aan te wijzen.
De Kamer machtigt het Bureau ten
deze naar goedvinden te handelen en
zoo noodig over dit onderwerp alsnog
een vergadering te beleggen.
19. Afschrift van adressen van de
Kamers van Amsterdam, Rotterdam
en Utrecht inzake wettelijke tijdrege-
ling.
Wordt voor kennisgeving aange-
nomen.
20. Mededeeling van het Nationaal
Comité tot beteugeling van 't Cadeau
stelsel.
Aangenomen voor kennisgeving.
21. Schrijven van den heer J. C.
Frederiks te kaatsheuvel over oprich
ting eener Commissie van Bijstand
voor den Middenstand.
Na toelichting door den. Secretaris
van de bedoeling, die bij den Heer
Frederiks ten deze voorzit, besluit de
Kamer deze zaak in handen tc stellen
van het Bureau ter nader onderzoek.
22. Eenige mededeelingen van de
Afdeeling Handel en Nijverheid van
het Departement van Economische
Zaken over mogelijkheid van verkrij.
ging van nieuw afzetgebied.
GEMENGD NIEUWS,
Ve. dutsleringen door kassier van
boerenleenbank.
Bij de Utrechtsche politie heeft zich
aangemeld de 39 jarige L. v. H. te
Schalkwijk, kassier van de Coöpera
tieve Boerenleenbank aldaar, die ver
klaarde ten nadeele van deze instelling
in drie jaren tijds ongeveer f41,000
te hebben verduisterd. Deze verduis
teringen waren tot dusverre onopge
merkt gebleven, doch hij gevoelde
zich er zoo door bezwaard, dat hij
het misdrijf niet larger onder zich
kon houden.
Zoo stijf als een plank.
Kon zijn Jas niet meer aan
trekken.
Nu weer zoo flink als oolf.
Hoe gelukkig moet deze man zich
voelen, nu hij weer flink en lenig is,
na zoo langen tijd een slachtoffer te
zijn geweest van rheumatiek. «Het is
nu vele jaren geleden", schrijft hij,
«sinds ik voor het eerst met chroni
sche rheumatiek te bed moest blijven.
Daarna moest ik met twee stokken
rondloopen. Ik leefde in een ellendigen
toestand tot vijf jaar geleden. Ik kon
me slechts bewegen als een houten
blok door me heelemaal rond te draaien.
Ik kon mijn jas niet aan of uittrekken
zonder hulp van mijn vrouw. Maar
dank zij Kruschen Salts, dat ik nu vijf
jaar lang regelmatig genomen heb, ben
ik zoo actief als een jonge man
van 23". E. H.
Opgehoopte afvalstoffen en urine
zuur, die de kwellende rheumatische
pijnen doen ontstaan, krijgen kans om
zich te vormen wanneer ingewanden
en nieren te traag werken. Kruschen
Salts spoort ingewanden en nieren aan
tot beter functionneeren en drijft
overtollig urinezuur en schadelijke af.
valstoffen zacht en volkomen uit het
lichaam. De pijnen worden nu gestild,
gezwellen slinken, verstijfde ledematen
worden weer lenig. Voortaan zal «de
kleine dagelijksche dosis" U inwendig
schoonhouden, vrij van afvalstoffen,
overtollig urinezuur en dus ook vrij
van rheumatiek
Kruschen Salts is uitsluitend ver.
krijgbaar bij alle apothekers en dro
gisten a f 0.90 en f160 per flacon en
wordt gefabriceerd in Engeland door
de Fa. E Griffiths Hughes Ltd sinds
1756 te Manchester gevestigd
Verboden Loterijen.
Nu de Hooge Raad heelt uitgemaakt
dat de Loteryen van «Unie" en «de
Toekomst" in strijd met de wet zijn,
worden de briefjes dezer loteryen door
de politie in beslag genomen. Dezer
dagen heeft deze inbeslagneming te
Den Haag plaats gehad.