Kamer fan KoopUI voor de Langstraat. e andere dansgelegenheden, zoowel aan den Prov. weg als In de Kom en in den Berkdijk hadden het druk. Ook de kermis-attracüe's genolen reeds belangstelling. De versterkte politie had geen werk aan den winkel. INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Red.). Achter 't hekske. Ik durfde eerst nie goet. Ik docht, ik stao daor alleenig. üoch 't viel mee. 't Was er stampede vol. Ik vond het echt plesaant zoo as 't er toe ging. Ik geleuf dè de miste gekomen waren vur de benoeming van den ontvanger, 't Was 't leste punt van 't program. Van 't eerste punt snapte ik niks net as Beerens. Van 't twidde snapte ik nie hoe dè die meensen stemden. Ze waren wel er veur dè de gemeente zelf de baos zo blè/en, mar ze waren er tegen dè meugelljk te maokendeurde huur van f37 50 er veur te betaolen. Dè ze tegen 't wérk waren, wiesen we al heel lank. Dè hébben ze dikkels genog gezeed. Durrum hoefde ze nou nog nie tegen die huur te stemmen. Ik heurde iemand nèven me zeggen, dè ded nou konsekwensie is. Punt 3 noemde de wethouwer nie lekker. Ik mèn dè de raod aanders den huurder wel heelemaol gelèk gift, maor hij schènt In zunnen brief nie alles geschreven te hebben. We kiègen den volgenden keer hierover nog meer. Punt 4 over de straotbelaasting is niks veur me, want ik hoef er nie aon te betaolen. By punt 5 stont ik te kèken dè de geminte nog zooveul geld heet, de ze der nog twee duzend van kan over leggen. Ze hoeven dan zó nie te klaogen. Te lange leste komt de benoeming. Ik denk, dè's zoo gedaon. Stemmen en klaor is Kees. O néé. Eerst over de bupiikaosie. Dè's nie goet gewist, 't Moes in 't Ketsheuvels kraantje gestaon hebben, zin ze. Der waaren nou min der sollisitaanten dtur. De meensen wiesten 't nie. 't Wasaongenomen dèi ter 'n advertensie zóó komen. Daor was op gewacht. Toen begos Loon over komblenaosie en veurdeel veur de geminte en over den beste kandiedaot, natuurlik de Lonse, waorop 't miste te bezuinigen viel. Doch Nijkamp kos gin enkel zieltje bekeeren. Toen over de solle- sietaosie van den wethouwer. Werrum was 't kolleege nie veur kombienaosie Nou kwaom den aop uit den mouw, zin sommige. Horst verdedigde zun houding, waorin ie groot gelèk ha. Mar 't ging er nie in. Toen wir over den aftrek as er eene van 't raodhuis benoemt zo worren. Bartje vond a/s afhauwen nog nie ge nog. Dè snap ik wel. De petroons hau wen liefst zo veul aaf as 't mar ee- nigszins kan, al so ter niks meer over- bléven. Nao 'n drie ketier kletsen vont de Burgemister 't tog genog. Hy liet stemmen, 't Moes drie keer oppernu. Toen haolden 't van den Oven. Daor is nou niks mir aon te doen. Wablief. Ik heur praotte dèsse alles ongeldig willen maoken. Ik geleuf er aanders nie veul van. 't Zèn mist van die kwè- kers die tog niks doen. Om half negen kossen we gaon. jammer dè we zo gaauw gingen. Ik heurde 'n half uur laoter nog zeggen dè tur nog heel wè naogepraot is. jos Vrienten hègget over de Mert gehad, over p...bakken en wao ter veur de kermisklaanten, Snoeren over 't plein en 't vuil van Loon en tot slot mot de wethouwer nog de kaole trost gekregen hebben dè de boeren 'm nie gestemt hebben omdè ze'm nie won missen as wethouwer en alleen durrum. Bartje van den Oven zee 't zelfde ok nog es. Dè hak nog wel willen heuren. ik gao de volgende keer wir kèken, es er mar iemand mee gao. Van eene aon 't hekske. Verslag der Vergadering der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Langstraat, gehouden op Woensdag 28 Juni 1933 te Waaiwyk. Aanwezig 7 leden van de afdeeling Grootbedrijf en 9 leden van de afdee ling Kleinbedryf. Voorzitter; G. N. van Loon. Secretaris: Mr. R. J. Th. van der Heijden. 1. De notulen der vergadering van 1 Februari 1933 worden onveranderd vastgesteld. 2. Aanbieding der Rekening en Ver antwoording over 1932. Bij schryven dd. 19 Mei jl. heeft de Minister van Economische Zaken en Arbeid bericht, dat de rekeningen verantwoording over 1932 hem geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen. Ook de Kamer kan zich met de rekening en verantwoording vereenigen. 3. Aanbieding van het verslag over 1932 (Concept). Het concept wordt goedgekeurd. 4. Instelling van de .Commissie tot behartiging der Waterstaatsbelangen", betrokken by de afsluiting van eenige riviermonden binnen het district der Kamer. Op Woensdag 19 April jl. is de Commissie door den Voorzitter der Kamer geinstaleerd met een rede, waarin de wordingsgeschiedenis der Commissie uitvoerig werd beschreven. De Voorzitter der Commissie aanvaar, de mede namens de Commissieleden de hun opgedragen taak. Intusschen heeft de Commissie reeds een aanvang gemaakt met de zeer omvangryke werkzaamheden, die de gegevens voor het samenstellen van een rapport zul len moeten verschaffen. 5. Verbetering van het verkeer door de Langstraat, zoodanig dat een be- hooriyke weg voor doorgaand snelver keer wordt verkregen. Met den Heer Commissaris der Koningin in de Provincie Noordbrabant werd overleg gepleegd over de wyze, waarop door de Kamer ten deze dient te worden opgetreden. Gevolg dezer bespreking was, dat dd. 30 Maart jl. een brief gericht werd aan den tech. nischen dienst van het Streekplan de Meierij, met het verzoek om zoo spoe dig mogeiyk het verkeersvraagstuk in de Langstraat in studie te nemen, ten einde het tracé aan te kunnen geven van een nieuwen verkeersweg door de Langstraat. Eerst daarna kan de Kamer de noodige activiteit ontplooien om tot verwezenlijking van dien verkeers weg te geraken. Het hoofd van den technischen dienst van dit streekplan zegde aan de Kamer by schryven van 8 April jl. alle medewerking toe en stelde In het vooruitzicht nader ten deze overleg te plegen. 6. Schrijven aan het Gemeentebe. stuur van Geertruidenberg ter verbete ring van den Stationsweg aldaar. Ten tweede male werd over dit on derwerp een schryven gericht aan het College van B. en W. van Geertrui denberg. De Kamer vernam, dat de plannen tot verbetering van den z g. Stationsweg onder deze gemeente in een vergevorderd stadium verkeeren. 7. Schryven aan den Minister van Waterstaat Inzake concessiesteisel voor vrachtauto's. Op het verzoek der Kamer om over het ontwerp-wet alsnog advies te mo gen uitbrengen antwoordt de Minister, dat aan dit verzoek niet kan worden voldaan. Z.E. bericht tevens, dat het gebruik van vrachtauto's voor eigen onderneming of bedryf niet aan een eiach van vergunning onderworpen zal zyn. 8 Enquête over het handeldryven door ambtenaren in overheidsdienst. Uit de ingestelde enquê.'e is geble ken. dat binnen het district van de Kamer ten deze de toestand Is ais volgt: 11 ambtenaren in overheidsdienst hebben een winkel of dry ven op andere uiterlijk kenbare wyze handel. Van deze personen vinden er negen in hun ambteiyken dienst een volle dige betrekking, terwyi er vyf bij zyn, wier handelsbedrijf opweegt tegen de door hen bekleede ambteiyke positie. Op verzoek van den Heer Raming besloot de Kamer ten aanzien van dit onderwerp zich principieel uit te spreken, dat zy het onjuist acht, dat een ambtenaar in overheidsdienst, die in de door hem bekleede betrekking een volledig bestaan vindt, zich bo vendien nog bezig houdt met handel- dry ven. Andere bedry ven toch onder vinden ongetwijfeld hiervan een on. eerlijke concurrentie. 9 Schrijven aan den Octrooiraad te 's Gravenhage als antwoord op den door dien Raad ingezonden vragen lijst inzake de voorbereiding van het ontwerp eener wet tot bescherming van gebruiksmodellen. Waar de onder de belanghebbenden in het district der Kamer gehouden enquête geen resultaat van beteekenis heeft opgeleverd, nl. op de 25 rond- gezonden vragenlijsten werd slechts door 3 personen of bedrijven geant woord, is na gepleegd overleg door het Bureau reeds een antwoord aan den Octrooiraad in afwijzenden zin opge steld. De Kamer vereenigde zich geheel met het gezonden schrijven. 10. Het bewaren van correspondentie ten postkantore tijdens afwezigheid van geadresseerde. Een bespreking hierover met post- autoriteiten heeft uitgewezen, dat er vanwege de Posterijen geen bezwaar bestaat om voor een korten termijn correspondentie ten postkantore te bewaren, indien de geadresseerde onverwachts afwezig moet zijn Is echter de afwezigheid een gevolg van perio diek terugkeerende werkzaamheden of van vaste vooraf reeds bekende om- standigheden, zooals kermissen e.d m. dan kan de correspondentie niet bewaard blijven en zal de geadresseer de moeten zorgen, dat de bestelling kan blijven doorgaan, desnoods aan een tijdelijk adres. Men is tot dezen algemeenen regel moeten overgaan, omdat op grootere kantoren soms meerdere vertrekken moesten worden ingericht om de in bewaring gehouden correspondentie en vooral postpaketten behoorlijk te kunnen opbergen. 11 Evenredige vrachtverdeeling in de Binnenvaart. Bij schrijven d.d. 15 Mei jl. berichtte de Minister van Economische Zaken, dat naar zijn oordeel voor een afzon, derlijke Bevrachtings-Commissie in het district der Kamer geen voldoende werkingssfeer bestaat. Z. E stelde daarom voor het district der Kamer ten deze te splitsen in twee deelen, n l. in een oostelijk en een westelijk deel. Het oostelijk deel zou dan ge- voegd worden bij de Bevrachtings commissie te 's Hertogenbosch, het westelijk deel bij die van Dordrecht of Breda. Naar aanleiding van dit schrijven is er een vergadering belegd van het Bureau der Kamer met de Verkeers commissie Resultaat van deze bespre king was, dat besloten werd aan den Minister te berichten, dat de Kamer accoord kan gaan met voeging van het oostelijk deel tot en met Waalwijk bij 's Hertogenbosch en het westëlijk deel bij Breda. Deze instemming met het voorstel van den Minister berustte op de overweging, dat een zelfstandige Bevrachtingscommissie voor het district der Kamer mogelijk een te kleine werkingssfeer zou hebben en derhalve economisch niet te verdedigen zou zijn. Aan deze instemming werden als voorwaarden verbonden, dat de Kamer in de Bredasche Bevrachtingscommis sie op een met de belangrijkheid van de scheepvaart van ons district even redige vertegenwoordiging zou kunnen rekenen en dat te Geertruidenberg, als centrum van de scheepvaart in het district, een subcommissie of althans een correspondentschap gevestigd wordt. Op 12 Juni werd te 's Gravenhage over dit onderwerp een vergadering van de Kamers van Koophandel ge- houden, waarbij de Kamer vertegen, woordigd was door de heeren van Dongen, Jansen en van der Heijden. Het Bureau pleegde nader overleg met de Kamer van Breda Resultaat van dit overleg is, dat in de in te stellen Bevrachtingscommissie twee leden worden aangewezen door Je Kamer voor de Langstraat. Ook ten aanzien van het vaststellen van het Reglement voor die Bevrachtingscom. missie werd overeenstemming bereikt. De kamer kon zich vereenigen met hetgeen door het Bureau met de Kamer van Breda was overeengekomen en keurde de gemaakte afspraak goed. Tot leden van de te benoemen Be vrachtingscommissie werden aangewe zen de Heeren P. A. van Dongen en G. Jansen, tot plaatsvervangende leden respectievelijk de Heeren F. J. van der Reijt en L. van Boekei. 12 Treinverbinding Noordbrabant met Twente, De Kamer van Koophandel te Til- burg heeft op het gezamenlijk adres der Brabantsche Kamers aan den Spoorwegraad van dit lichaam bericht ontvangen, dat uit bezuinigingsover wegingen bezwaar gemaakt wordt tegen het inleggen van den gevraagden sneltrein op het traject 's Hertogenbosch Nijmegen. Hoewel de Kamer van Koophandel te Breda daarna nogmaals een poging tot inlegging van bedoelden trein heeft aangewend, is niet te ver- wachten, dat er voorloopig iets te be reiken zal zijn. De Kamer besloot een en ander voor kennisgeving aan te nemen. 13. Schrijven der Kamer van Koop handel te Tilbuag over spoorweg verbinding Tilbuag 's Gravenhage. De Tilburgsche Kamer vraagt de Kamer voor de Langstraat om adhae sie betuiging aan een door haar aan den Spoorwegraad gericht adres ter bekorting van de route Tilburg's Gra venhage. Zij wijst o a. op het opont houd, dat treinen uit Tilburg op de tusschenstations ondervinden en daar door 20 a 25 minuten, een enkele maal zelfs meer dan een half uur, langer over de reis doen, dan noodig zou zijn. Het Bureau der Kamer is van mee ning, dat niet aan dit verzoek moet worden voldaan, vooreerst omdat daar door gevaar kan ontstaan, dat de aansluiting te LageZwaluwe van treinen naar het Noorden en Zuiden op de treinen van de route 's Hertogenbosch Lagezwaluwe verloren zou gaan. Op de tweede plaats is reeds zoolang en met zooveel klem geijverd om eenige sneltreinen te Gilze-Rijen te doen stoppen, dat het inconsequent zou zijn thans door overdreven bespoediging van een betrekkelijk korte reisroute het verkrijgen van die stop-sneltreinen te Gilze—Rijen practisch onmogelijk te maken. Het verdient integendeel zelfs overweging of de Kamer niet, voorzoover onze belangen in de knel zouden kunnen komen, tegen verkor ting van genoemde reisroute zich zou moeten verzetten. De heer Smits meent, dat er vol doende grond is om zich te verzetten tegen iedere bespoediging van de reisroute Tilburg—Den Haag, waardoor de verbindingen voor het district onzer Kamer slechter zouden worden. Spre ker wil in dien geest een schryven aan de betrokken autoriteiten richten. De Heer de Haan zou daaraan willen verbinden een verzoek tot het verkry- gen van de mogeiykheld, dat de treinen uit de Langstraat doorryden tot Dor drecht. Zoodra immers de lyn Rotter dam—Dordrecht geëlectrificeerd is, zal men te Dordrecht ook nog eens moeten overstappen. De Heer van Dongen wil ook aan dringen op overkapping van het station Lage Zwaluwe. De Voorzitter stelt voor een schry ven te zenden, waarin al deze wen» schen worden vereenigd tot een uit- voerbaar geheel. De Kamer gaat hiermede accoord. De Heer van Beek wyst op het groote ongemak voor Made, nu in de zomerdienstregeling de trein No. 1282 niet meer te Made stopt. Ook hierop zal de aandacht der Spoorwegen gevestigd worden. 14. Instelling van een proef-nacht- dienst op het veer Moerdyk Willems dorp. De Wegencommissie van den A.N.W.B. en de K,N A.C. bericht, dat gedurende zes maanden, te beginnen per 1 Juli 1933, een proef wordt ge nomen met een geregelden nacht, veerdienst op het veer Moerdyk— Wiilemsdorp. Teneinde deze proef te doen slagen is er een circulaire samen gesteld om aan de instelling van dien nachtdienst meer bekendheid te geven, en de gebruikmaking ervan te bevor deren. De Kamer heeft een 250-tal van deze circulaires ontvangen en zal door verspreiding hiervan medewerken aan het slagen van de voorgenomen proef. 15. Schryven van eenige industrieën te Loonopzand om den steun der Kamer inzake langere openstelling van het telefoonverkeer ter plaatse. Een achttal fabrieken zond bericht aan de Kamer, dat zy nadeel onder, vinden van de sluiting van het telefoon verkeer van 17 tot 18 uur. Teneinde de verbetering hiervan te bevorderen wendden zij zich tot de Kamer om medewerking. Per 28 April werd te dezer zake een schryven gericht aan den Heer Inspecteur der P.T.T. te 's Heriogenbosch. Het gedaan verzoek, den sluitingslQd van 17 tot 18 uur te doen vervallen, is thans geheel ingewilligd. 16. Schryven van het «Economisch Technologisch Instituut der RK. Han. delshoogeschool te Tilburg'' en hel «Economisch Technologisch Instituut in Limburg" Inzake industrie-finan ciering. Genoemde instituten vragen het oordeel der Kamer over de vraag, of er in Noordbrabant en Limburg be hoefte bestaat aan een instelling, welke zich tot taak stelt de oprichting van nieuwe en de uitbreiding van bestaande industrieën In beide provl - cies finantieel mogelQk te maken. Het Bureau der Kamer meent, dat ten deze zeer groote voorzichtigheid moet wor den betracht en dat gezorgd dient te worden, dat én het in zulk een op kunstmatige wyze .gefinancierd", resp. .geholpen" bedryf gestoken kapitaal veilig zy, én het gevaar is uitgesloten, dat zulk een bedrijf de op eigen kracht dryvende bedryven In hun bestaan bedreigt. Een antwoord in dezen geest is reeds aan genoemde Instituten ver zonden. De heer Sassen wil toch de moge. ïykheid van vestiging van nieuwe buitenlandsche industrieën openlaten ten dienste der werkverruiming. De Voorzitter deelt mede, dat dit ook de bedoeling is, indien het geschiedt op een gezonde basis en die vestiging werkeiyk is een «werkver ruiming" en niet een .werkver— plaatsing". De heer van Dongen waarschuw! tegen financiering van buitenlandsche industrieën met Nederlandsch kapitaal. Spreker ziet dan liever uitbreiding van binnenlandsche bestaande indu strieën. 17. Schryven der Nederlandsche Kamer van Koophandel te Parys om trent een regeling van de Nederland- sche Invoeren. De Nederlandsche Kamer van Koop handel te Parijs hecht groote waarde aan de meening der Nederlandsche handels- en industriekringen omtrent een regeling van de Nederlandsche invoeren in verband met den stand van de handelsbalans tusschen ons land en de landen, waarvan wij goederen betrekken of waar onzerzyds bestellingen worden gedaan. In ver band daarmede stelt genoemde Kamer een viertal vragen. De strekking dezer vragen is van zoo ingrypenden aard, dat daarop niet zonder meer een bevestigend of ontkennend antwoord kan worden gegeven. Het Bureau is dan ook van meening, dat de noodige reserve in acht moet worden genomen ten aanzien van hetgeen de Kamer te Parys biykbaar wenscht. Het is n.l. blijkbaar de be doeling te bewerken dat landen, die uit Nederland meer betrekken dan zy aan Nederland leveren, door de Regeering en andere openbare lichamen bevoordeeld worden boven de landen, waar het tegengestelde het geval is. Hoewel zeer zeker omstandigheden denkbaar zyn, waarin het aanbeveling verdienen kan de voorgestelde handels, politiek te bevorderen, mag echter nimmer uit het oog worden verloren, dat de mate van afhankeiykheid tusschen verschillende landen onder. Iing geenszins uitsluitend wordt be paald door de verhouding der in- en uitvoeren. Nederland heeft daarbij terdege rekening te houden met zyn positie van intermediair in het inter nationaal goederen-, scheepvaart, en geldverkeer. Het Bureau der Kamer stelt voor in dezen geest te antwoorden. De Kamer gaat hiermede accoord. 18. Omzetbelasting. Op de laatstgehouden vergadering der Vereeniging van Kamers van Koophandel werd besloten om de bezwaren tegen deze wyze, waarop de Omzetbelasting zal worden uitge voerd. zooveel mogeiyk in een voor alle Kamers geiykluidend adres uiteen te zetten. Een Commissie uit de Kamers heeft een dergelijk adres opgesteld, doch, nauweiyks was dit adres aan de verschillende Kamers toegezonden, of het bleek niet meer volledig, doordat de Minister van Financiën de Weeldeverteringsbelastlng ging onderbrengen in de Omzetbe- belasting. Thans ryst de vraag, of onze Kamer het ontworpen adres, al dan niet gewyzigd, aan de Tweede Kamer zal toezenden. Het Bureau der Kamer is van gevoelen, dat tegen de omzetbelasting op zich geen bezwaren moeten wor den aangevoerd daar de Regeering toch op eenigerlei wijze de beschik king over voldoende middelen zal moeten krijgen. Wel zouden er be zwaren zijn aan te voeren tegen de wijze, waarop het de bedoeling is deze belasting te heffen. De meerderheid van het Bureau is ook ten deze van gevoelen, dat geen adres moet worden verzonden. Vooreerst toch mag de critiek der Kamer op het ontwerp omzetbelasting niet louter negatief zijn en dient de Kamer dan ook aan te geven op welke wijze de heffing het beste kan geschieden. Een juist advies ten deze eischt echter een diepgaande studie. Afgezien hiervan zal de Kamer ongetwijfeld toch vervallen in her- haling van de bezwaren, die reeds door talloos velen naar voren zijn gebracht en het is zeer twijfelachtig of de Kamer met zulk een adres nog eenig gewicht in de schaal zal leggen. De keer Sassen pleit voor een be lasting bij de bron deze spaart den Middenstand. De voorzitter merkt op, dat iedere groep belanghebbenden gaarne ge spaard zal worden. Spreker heeft in principe geen bezwaar tegen belasting bij de bron, doch acht het ondoenlijk steeds de bron aan te wijzen. De Kamer machtigt het Bureau ten deze naar goedvinden te handelen en zoo noodig over dit onderwerp alsnog een vergadering te beleggen. 19. Afschrift van adressen van de Kamers van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht inzake wettelijke tijdrege- ling. Wordt voor kennisgeving aange- nomen. 20. Mededeeling van het Nationaal Comité tot beteugeling van 't Cadeau stelsel. Aangenomen voor kennisgeving. 21. Schrijven van den heer J. C. Frederiks te kaatsheuvel over oprich ting eener Commissie van Bijstand voor den Middenstand. Na toelichting door den. Secretaris van de bedoeling, die bij den Heer Frederiks ten deze voorzit, besluit de Kamer deze zaak in handen tc stellen van het Bureau ter nader onderzoek. 22. Eenige mededeelingen van de Afdeeling Handel en Nijverheid van het Departement van Economische Zaken over mogelijkheid van verkrij. ging van nieuw afzetgebied. GEMENGD NIEUWS, Ve. dutsleringen door kassier van boerenleenbank. Bij de Utrechtsche politie heeft zich aangemeld de 39 jarige L. v. H. te Schalkwijk, kassier van de Coöpera tieve Boerenleenbank aldaar, die ver klaarde ten nadeele van deze instelling in drie jaren tijds ongeveer f41,000 te hebben verduisterd. Deze verduis teringen waren tot dusverre onopge merkt gebleven, doch hij gevoelde zich er zoo door bezwaard, dat hij het misdrijf niet larger onder zich kon houden. Zoo stijf als een plank. Kon zijn Jas niet meer aan trekken. Nu weer zoo flink als oolf. Hoe gelukkig moet deze man zich voelen, nu hij weer flink en lenig is, na zoo langen tijd een slachtoffer te zijn geweest van rheumatiek. «Het is nu vele jaren geleden", schrijft hij, «sinds ik voor het eerst met chroni sche rheumatiek te bed moest blijven. Daarna moest ik met twee stokken rondloopen. Ik leefde in een ellendigen toestand tot vijf jaar geleden. Ik kon me slechts bewegen als een houten blok door me heelemaal rond te draaien. Ik kon mijn jas niet aan of uittrekken zonder hulp van mijn vrouw. Maar dank zij Kruschen Salts, dat ik nu vijf jaar lang regelmatig genomen heb, ben ik zoo actief als een jonge man van 23". E. H. Opgehoopte afvalstoffen en urine zuur, die de kwellende rheumatische pijnen doen ontstaan, krijgen kans om zich te vormen wanneer ingewanden en nieren te traag werken. Kruschen Salts spoort ingewanden en nieren aan tot beter functionneeren en drijft overtollig urinezuur en schadelijke af. valstoffen zacht en volkomen uit het lichaam. De pijnen worden nu gestild, gezwellen slinken, verstijfde ledematen worden weer lenig. Voortaan zal «de kleine dagelijksche dosis" U inwendig schoonhouden, vrij van afvalstoffen, overtollig urinezuur en dus ook vrij van rheumatiek Kruschen Salts is uitsluitend ver. krijgbaar bij alle apothekers en dro gisten a f 0.90 en f160 per flacon en wordt gefabriceerd in Engeland door de Fa. E Griffiths Hughes Ltd sinds 1756 te Manchester gevestigd Verboden Loterijen. Nu de Hooge Raad heelt uitgemaakt dat de Loteryen van «Unie" en «de Toekomst" in strijd met de wet zijn, worden de briefjes dezer loteryen door de politie in beslag genomen. Dezer dagen heeft deze inbeslagneming te Den Haag plaats gehad.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1933 | | pagina 7