De Voorzitter zegt dat de gemeente
dan, desnoods in samenwerking met
andere gemeenten, zelf een destructor
zou moeten bouwen. Het spreekt
vanzelf dat dit een dure kwestie zou
worden.
De heer Timmermans vindt de
wet daarom „zeer idioot".
De heer Jansen vreest dat de N.C.B
hier zooals in België een staat in
den staat zal worden, en dat wil hij
niet in de hand werken.
De Voorzitter zegt dat dit met deze
kwestie niets uitstaande heeft.
De heer Timmermans vordert van
de tegenpartij dat deze haar contract
zal nakomen en daarom stemt hij
tegen.
De heer Dirven sluit zich bij het
voorstel van B. en W. aan.
De Voorzitter waarschuwt den
heer Timmermans voor de gevolgen
die zijn stap zou kunnen hebben.
De heer Timmermans is daaren
tegen van meening dat juist de ge
meenten zelf moeten aantoonen de
onbillijkheid die in deze wet ligt.
De heer Staal vreest dat het moeilijk
zal zijn in latere jaren het geld terug
te krijgen.
De heer Dirven heeft meer ver
trouwen in den N. C. B.
De heer Timmermans vindt dat
iemand die zijn verplichtingen niet
nakomt niet te vertrouwen is.
Het voorstel van B. en W. wordt
met 4-2 stemmen aangenomen; tegen
stemden de heeren Jansen en Tim
mermans; weth. Sassen had inmid
dels de vergadering verlaten.
Van Ged. Staten is nog een schrijven
ingekomen waarin wordt aangedron
gen op zuinigheid bij de a,s. be
grooting.
Rondvraag.
De heer Staal zegt dat de Nieuwe
Haven volgens de schippers zeer
slecht uitgebaggerd is.
De Voorzitter betwijfelt of dat
waar ishet kon z.i. niet anders
door den stand van den kademuur.
De heer Jansen zegt dat er teveel
gebaggerd is.
De Voorzitter zegt toe ter plaatse
te zullen zien of er nog iets verbeterd
kan worden.
De heer v. d. Loo klaagt er over
dat kinderen moeten worden thuis
gehouden van school omdat zij
worden lastig gevallen door woon
wagenbewoners.
De Voorzitter geeft toe dat deze
menschen wel eens lastig kunnen
zijn, doch hij vindt dit nog geen
motief om de kinderen niet naar
school te sturen. Die kunnen immers
wel langs een anderen weg komen.
De heer Jansen vermoedt dat er
bij de instelling van de schippers-
beurs hier ter plaatse voortaan meer
schippers langs de wal zullen
komen. Hij vraagt daarom meer
ruimte te scheppen. Dit zou z.i.
kunnen gebeuren door het vischvlot
van Kivits te leggen op de plaats
van dat van de Wit, dat toch geen
dienst meer doet. Spr. wijst erop
dat het gewenscht is de schippers
zooveel mogelijk in deze gemeente
te houden de middenstand zal daar
wel bij varen.
De Voorzitter zegt toe te zullen
doen wat mogelijk is.
De heer Jansen verzoekt voorts
een weegbrug aan de haven te
plaatsen.
De heer Timmermans vraagt het
trottoir voor de gemeentewoningen
te doen betegelen. Hij acht het ge
wenscht de menschen, die zelf al
voor de betegeling hebben gezorgd,
daarvoor een vergoeding te geven.
De Voorzitter geeft toe dat dit
een der trottoirs is die het eerst
voor verbetering in aanmerking
komen.
De heer Timmermans vraagt of
er no^f geen nieuwe werkverschaf-
fingsplannen zijn en hoe of B. en
W. staan tegenover de haven
kwestie.
De Voorzitter zegt dat B. en W.
twee objecten op het oog hadden,
n.l. de uitbaggering der haven of
de verbetering der Veenestraat. Be
gonnen is met de Veenestraat omdat
de kosten die daaraan besteed
worden beter tot hun recht komen.
Op het oogenblik wordt onder
handeld over het uitbaggeren der
haven, waarover spr. in besloten
vergadering nadere mededeelingen
zal doen.-
De heer Timmermans dringt ten
slotte nog aan op betere luchtver-
versching in de raadszaal.
De vergadering wordt daarna
gesloten.
WASPIK.
De raad der gemeente Waspik
kwam Vrijdagavond te zeven uur
bijeen ten gemeentehuize.
Voorzitter burgemeester Dekkers.
Afwezig de heer Brokx met kennis
geving.
De notulen worden zonder wijzi
gingen vastgesteld.
Alvorens tot- de agenda over te
gaan doet de voorzitter een mede
deeling naar aanleiding van de vraa
die de heer Rijken in de vorige ver
gadering gesteld heeft inzake het
salaris van den pres.-commissaris
der Waterleidingmij. De burgemees
ter van Raamsdonk geniet in deze
functie evenals de andere coinmis
sarissen geen enkele vergoedin
buiten het presentiegeld van f10.
per vergadering.
De heer Rijken dankt den voor
zitter en zegt dat het gewenscht was
dat deze %vraag eens gesteld werd
Nu zijn alle fantastische praatjes
hieromtrent uit de wereld geruimd
De voorzitter merkt nogmaals op
dat de Waterleidingmij. aan den
heer Moons zeer veel verschuldigd is
Aan de orde:
1. Mededeelingen.
Het verslag van den Warenkeu
ringsdienst Breda wordt ter inzage
gelegd.
Ged. Staten hebben de goedkeu
ring op de bouwverordening aan
gehouden.
B. en W. stellen voor een geld-
leening aan te gaan van f300 o
zooveel meer als de betegeling der
speelplaats zal kosten. Het geld kan
tegen 4pCt. geleend worden. De
kosten zijn op f268 begroot.
De raad gaat hiermede accoord
2. Politieverordening.
Van Ged. Staten is een schrijven
ontvangen inzake het genomen vent-
besluit. Ged. Staten vinden het onge-
wenscht dat hierdoor ook worden
getroffen personen die een vaste
nering hebben en langs de huizen
gaan om hun klanten te bedienen.
In het schrijven wordt nog
dat algeheele herziening der p
lijkepolitieverordeningwenschelijkis.
B. en W. zijn het daarmede eens
en willen den raad voorstellen de
politieverordening te herzien en daar
toe een commissie te benoemen die
den raad voorstellen zal doen.
De raad gaat daarmede accoord.
Benoemd worden de heeren Lan-
gerwerf, v. Dongen en Joh. Smits.
3. Subsidie-verzoek Jonge Boeren
stand.
De afd. Waspik van den Jonge
Boerenstand vraagt een subsidie van
f 40 voor den aanleg van proefvelden.
De voorzitter moet toegeven dat
de J. B. een zeer mooie vereeniging
is, die hij niet gaarne zou zien ver
dwijnen. De financien der gemeente
staan er echter zeer slecht bij. Spr.
stelt daarom voor eerst het rapport
der rijksaccountants af te wachten
en pas daarna op het verzoek te
)eschikken.
De heer Verschure is van meening
dat het verzoek zou zijn ingewilligd
als het bij de begrooting reeds was
ingediend. Spr. vindt het geen be
zwaar deze subsidie te geven, daar
ook de subsidies aan de harmonieën
en aan het Wit-Gele Kruis door de
accountants worden gehandhaafd.
Spr. gelooft daarom dat ook deze
subsidie wel zal worden goedgekeurd.
De voorzitter zegt dat het gebrui
kelijk is alle subsidie-aanvragen bij
de begrooting te behandelen. Spr.
gelooft dat het wenschelijk is zoo
ook met deze aanvraag te handelen.
De heer v. d. Rijken geeft toe dat
de J. B. een nuttige vereeniging is,
echter zou ook de middenstands-
vereeniging wel eens bij de gemeente
kunnen aankloppen.
De voorzitter vindt alles goed en
wel, doch hij raadt aan maar niet
teveel aan te kloppen bij de ge
meente, want als het rapport een
maal verschenen is zal wel blijken
dat daar niet veel te halen is.
De heer Langerwerf merkt op dat
het er niet om te doen is geld van
de gemeente los te krijgen. Het geldt
hier immers een nuttige instelling.
Als de Middenstand ook zoo iets
resteert kan ook zij om subsidie
omen.
Weth. Vloemans zou het verzoek
nog willen aanhouden. Het is z.i.
geen tijd om nieuwe subsidies uit
te trekken, daar de belastingen toch
wel weer verhoogd zullen moeten
worden.
Het voorstel van B. en W. wordt
aangenomen.
4. Aanbieding gemeenterekening
1932.
Het nadeelig saldo der rekening
bedraagt f8363.63.
Tot leden der commissie van
onderzoek worden benoemd de
heeren v. d. Rijken, v. Dongen en
Joh. Smits.
De heer v.d. Rijken vraagt zich af vuil en de lucht die er in de straten
waarom de N.C.B. zich op dit terrein hangt is soms ondragelijk. In de
gaat begeven. Apenijnen is het den menschen niet
De voorzitter prijst dit initiatief
en wijst erop dat aan dit bedrijf vele
boerenbelangen verbonden zijn.
De heer v. d. Rijken zou 't meer
op zijn plaats vinden als de regee
ring zichzelf met de uitvoering van
de wet had belast. De huidige rege
ling is z.i. een schade voor de ge
meentekas.
De voorzitter zegt dat de raad
indertijd reeds besloten heeft het
contract aan te gaan. De Vereen
van Ned. Gemeenten heeft geen be
zwaar gemaakt tegen deze nieuwe
bepaling, zoodat spr. meent dat de
raad er best op in kan gaan. Hi
wijst erop dat het moeilijk is in een
uniforme regeling eenige wijzigingen
te brengen.
Het voorstel-B. en W. wordt aan
genomen. Tegen de heer v. d. Rijken
de heeren A. en W. Pruijssers blijven
buiten stemming.
Van de rondvraag wordt geen ge
bruik gemaakt.
De vergadering wordt daarna ge
sloten.
Aaf die WanderschaJt.
ROME, 4 Aug. 1933
Ik dwaalde vorige keer van mijn
materie af, we zijn nog steeds niet
in Luzern. Onderweg komen we in
het dorpje Trimbach. Hier werd ik
tot Freiherr von Trimbach verheven
Daarna klom ik in de kerktoren en
liet m'n jodelgeluid over 't dorp
hooren. Verder ging 't weer tot
Luzern in den regen. Luzern wordt
veel bezocht door vreemdelingen
vooral Amerikanen, Franschen en
Duitschers. De menschen klaagden
echter steen en been, men verkoopt
zoowat niets ook niet aan de zooge
naamde rijke Amerikanen. Het in
teressante van Luzern is te veel be
kend om er iets over te schrijven
Maandag gaal het wederom ver
der, nu tot Andermatt. Dit is echter
n zware dag voor onseerst ban-
denpech en vervolgens 'n stijging
van 500 tot 1800 M. We kregen ook
wel 'n brokje van Gods schoone
natuur te zien o.a. van de Axen-
strasse op 't Vier-woud-steden-meer
en dan voor Andermatt de kolossale
rotsgebergten en de de wonder-
schoone watervallen en -valletjes.
Onderweg ontmoetten we de Zwit-
sersche militairen die op manoeuvre
gaan. 's Avonds te 8 uur kwamen
we dood op in Andermatt en kwa
men we in een klein hotelletje terecht,
't Was juist een scheepshut, we
sliepen er erg best en dat was de
hoofdzaak, want de volgende dag zou
zwaar zijn. Om 6 uur waren we dan
reeds op stap om de groote St.
Gotthard te beklimmen2100 M.
^aar beneden ging het met 'n hoek
van 45°. In de haarspeldbochten
iepen de remmen dan ook gloeiend
en we moesten wel een 'n kwartier
wachten alvorens ze weer te gebrui
ken waren. Dat was noodzakelijk,
want afstijgen gaat met levensgevaar
gepaard, vooral als men maar van
één rem voorzien is, zooals m'n
collega. Van St. Gotthard gaat het
echter steeds afwaarts pl.m. 100 K.M.
en zoo bereikten we nog 's-avonds,
de schoone stad Lugano,
Eerst klopten we bij de Francis
caners aan, hier kregen we brood
met sterk riekende worst, zoodat we
er maar geen gebruik van maakten.
Slapen konden we er echter niet, en
we waren dan ook genoodzaakt een
ogement op te sporen,
Dien dag was er groot feest en
een folklorische optocht ter herden-
dng van de onafhankelijkheid door
Wilhelm Teil bevochten. Alles was
verlicht, bovendien vuurwerk, wat
n bijzondere impresse op ons nuch
ter gemoed maakte.
Door de St. Gotthard te overstij
gen waren we in een ganscli ander
land terecht gekomen. Alles spreekt
hier Italiaansch en men kan zich
voorstellen welk een hinderpaal deze
bergen vroeger voor de menschheid
waren. Hier moesten we dus ons
woordenboek te voorschijn halen en
m'n metgezel vroeg me wel honderd
keer wat Fraulein in 't Italiaansch
was. Telkens schold hij ze voor iets
anders uit. Signorina, dat kon hij
maar niet onthouden. In het begin
was het dan ook een heele toer om
de menschen aan het verstand te
brengen wat we zooal noodig had
den. Langzamerhand wordt 't beter
5. Contract N.C.B. inzake oprich-en we kennen de noodzakelijkste
tine destructor. woorden haast allemaal.
e voorzitter zegt dat het indertijd De 3e dag gaat het van Lugano
met den N.C.B. aangegane contract naar Milano.Te Chiasso is het grens-
inzake de oprichting van een des- station een groote ijzeren getraliede
tructor dient gewijzigd te worden, poort, staat midden op den weg die
De N.C.B. kan n.l. zijn verplichtingen bewaakt wordt door verschillende
„«i.u„. soorten, schitterend gekleede mil-
tairen en personen in burger, 't Is er
een zeer scherpe controle, doch
eindelijk zijn we in Italië, het land
van de schoone signorina's.
niet nakomen daar het bedrijf in de
eerste jaren verlies zal opleveren.
Nu vraagt de N.C.B. een bijdrage
van f 100 per jaar.
B. en W. stellen voor daarop in
te gaan.
De woningen zijn er echter zeer
kwalijk te nemen, omdat dikwijls
een heel dorp water haalt van twee
pompen, waarvan de eene uitge
droogd is en de andere maar hal
loopt, maar in de meeste plaatsen
is water volop, en wel meer dan bij
ons. En ondanks dat is alles nog
zeer slordig, behalve de dames. Ver
der wat eten betreft, zou men er als
Gandhi met liefde en plezier honger
lijden. Mussolini heeft nog veel te
verbeteren, eer het Italiaansche volk
met ons gelijk staat.
In de steden staan bijna op iederen
hoek 2 gendarmen, in een soort Na
poleontische kleederdracht, die echter
alles toelaten. De auto's geven geen
richting aan. 's Avonds fietst men
zonder licht zelfs de auto's rijden
soms zonder licht. Men stapt zoo
maar de rijdende trams in en uit
zwemt midden in de stad in de
riviertjes enz.
Na dit intermezzo gaan we naar
Lodi, bekend door de brug van
Hodi, waar Napoleon het eerst naam
gemaakt heeft. Vandaar gaat het
naar Parma, het is hier een meer
Hollandsch landschap, de grond is
zeer vruchtbaar, zoodat de zwaarste
locomobielen gebruikt worden om
het land om te ploegen. Op een
andere plaats zagen we het is
ongeloofelijk 10 (tien) groote
ossen voor de ploeg staan, het was
te donker weer om er een kiek van
te nemen. De boerderijen gelijken
hier wel burchten zoo groot als ze
zijn, allen met moderne landbouw
werktuigen uitgerust.
Zoo gaat het verder naar Panna
de oude hertogstad. Hier probeeren
we te overnachten maar we worden
van de paters naar de broeders ge
stuurd, tot we tenslotte bij de duce
terecht komen, zoodat we maar
besluiten door te fietsen tot San
Hario. We hebben dan dien dag
pl.m. 150 K.M. afgelegd.
4 Aug. Die dag werd zeer zwaar.
Tot Bologna hadden we steeds vlakke
weg. De auto-wegen zijn schitterend
ingericht voor snelverkeer, steden
worden vermeden, door den weg
om de stad te leidenverder haast
zonder spoorweg-overgangen, die o
wel boven de weg of onder de weg
geleid zijn. Van Bologna buigen we
naar 't Zuiden en komen in de ber
gen terecht. Er is niets zoo verve
lend dan berg op te loopen, dan
enkele minuten af te dalen om dan
wederom 200 M. te stijgen, 's Avonds
kwamen we laat in Pietramala 814
M. hoog aan. Hier moest ik me red
den met Fransch en Engelsch. Om
half elf lagen we pas op bed, een
zeer aardig stel hier in de Abruzzen.
BUITENLAND.
Balbo ie Rome.
Zaterdagavond is Balbo met zijn
escader te Rome gearriveerd.
Onder oorverdoovend gejuich der
menigte begonnen tegen half zeven
de vliegtuigen van Balbo's eskader
op het Lido di Roma te landen.
In verband met de vertraging in
de aankomst had generaal Balbo
besloten, terstond na aankomst boven
het Lido di Roma neer te strijken
en niet zooals het voornemen was,
eerst over Rome te vliegen. Het
eerste vliegtuig, dat neerstreek, was
dat van generaal Balbo, om 18.30
uur. Zoodra Balbo het toestel ver
laten had, trad Mussolini terstond
op hem toe om hem te omarmen,
onder de tonen van het fascistenlied
en het daveren van de talrijke
motoren.
Balbo en zijn metgezellen reden,
begeleid door duizenden, in auto's
naar Rome. Mussolini sprak lang
met Balbo en begroette vele vliegers,
die hij verslag van hun wedervaren
deed geven.
Neemt men in aanmerking welke
risico's aan de reis verbonden waren,
dan mag de overtocht een volkomen
succes worden genoemd.
Men is over de Alpen gevlogen,
men heeft door mistbanken moeten
joren, moeten vliegen over woelige
zeeën. Dat is een risico, dat ook de
individueele ondernemers van groote
vluchten, recordpogingen en derge-
ijke op zich nemen en dat niet is
te vermijden. Des te meer eer nog
voor de voorbereiding en uitvoering,
dat dit risico tot geen enkel ongeluk
geleid heeft. De ongelukken te
Amsterdem en Ponta Delgada zijn
waarschijnlijk toe te schrijven aan
Reine oordeelsfouten van de betrok
ken vliegers, misschien ook aan niet
te voorziene omstandigheden, doch
met de voorbereiding als zoodanig
lebben zij niets uitstaande. Dat
Jalbo niettemin vooral door het
aatste ongeluk zoozeer getroffen is,
)leit vooral voor zijn verantwoor
delijkheidsgevoel als voor zijn mede
leven met zijn medewerkers.
Balbo en Genève.
In een gesprek verklaarde Balbo,
dat men hem altijd in een der 4
groote steden Rome, Berlijn, Parijs
of Londen zou kunnen zien, doch
nooit te Genève, omdat naar zijn
meening te Genève slechts nuttelooze
redevoeringen worden gehouden.
In een interview met persvertegen
woordigers zei Balbo o.a.„Ik ben
geen^rootman, doch een organisator;
ik heb zeer gedisciplineerde en ge
schikte soldaten, dat is mijn eenige
verdienste. Ik laat het toeval zoo
weinig mogelijk ruimte en daardoor
ben ik zoo geschokt door den
onverwachlen dood van luitenant
Squaglia".
Balbo uitte de hoop spoedig den
Franschen minister voor de lucht
vaart, Pierre Cot te mogen ontmoe
ten. „Ik zou dezen kameraad gaarne
te Parijs of Rome of zelfs te Berlijn
willen ontmoeten", verklaarde hij,
doch niet te Genève, waar men zijn
tijd verliest in commissies, in con
ferenties zonder tastbare resultaten".
Kalme Zondag in Dublin.
Ondanks de verboden betooging
der Blauwhemden is de dag te
Dublin kalm verloopen.
Het eenige incident had plaats,
toen zes Blauwhemden in uniform
het hoofdkwartier van de Nationale
Garde verlieten en aangevallen wer
den door een aantal tegenstanders.
De burgerlijke garde snelde ter
stond te hulp, voerde eenige charges
met de gummislok uit en begeleid
den de Blauwhemden, die verwon
dingen aan het gelaat en 't lichaam
hadden opgeloopen naar huis.
Daar men in de stad onlusten
vreesde, in verband met de afgelaste
betooging der Nationale Garde, pa
trouilleerde de politie in de voor
naamste straten van Dublin.
De regeeringsgebouwen werden
door gewapende wachten beschermd.
GEMENGD NIEUWS,
De Internationale Alpenrit.
Turijn.
De Stelvio heeft verschrikkelijk onder
de deelnemers huis gehouden. Tien
zijn er uitgevallen en slecht9 zeven
hebben den berg zonder 9trafpunten
kunnen beklimmen. In de zware klasse
heeft geen een het gekund. Mad'ella
Hilli Nia op Bugatti is de eenige in
de klasse tusschen 2000 cm.3 en 3000
cm.3, die het er zonder strafpunten
afbracht en de overige behooren allen
tot de klasse der kleine wagentjes voor
welke het vereischte gemiddelde slecht9
42 K.M. per uur bedroeg.
Van Beek Calkoen en Jacque9 van
der Meuten hebben bijzonder mooi
gereden en deze beide Hollanders op
hunnen beide 8 cylinder Fords staken
in de zware klasse mijlen ver boven
alle andere deelnemers uit Van Beek
Calkoen kreeg slechts 2 strafpunten en
Jacques van der Meulen kreeg er drie.
Daarna volgt het Wieléman Ford team
waarvan de drie rijders Went, Dr.
Sprenger van Eyk en Wieleman, resp.
9, 10 en 12 9trafpunten kregen. Deze
vijf Hollanders allen op Ford staan
dus op het oogenblik aan het hoofd
der zware klasse. Op hem volgt
wederom een Hollander, van Abbe
eveneens op Ford, die 19 strafpunten
heeft, waarna dan eindelijk een rijder
van andere nationaliteit de Franschman
Guicheriné op Delage komt, die 26
strafpunten heeftj Achteraan in deze
klasse komt de Zwitser Schmid op
Bugatti met 189 strafpunten.
De Hollanders uit het land zonder
bergen slaan dus op het oogenblik
wel een bijzonder mooi figuur in dezen
zwaren Alpenrit. Van de 17 deel
nemers in de zware klasse worden de
eerste ze9 plaatsen door Hollandsche
Ford rijders ingenomen. Voorloopig%
een triumph, waarmede wij tevreden
mogen wezen en die een opgewekte
stemming onder het Hollandsche kamp
in den Alpenrit in het leven heeft
geroepen. Na den zwaren Stelviodag
volgde een trajact St. Moritz—Turyn,
dat' wel vrij lang nl. 414 K.M. was,
maar geen bijzondere moeilijkheden
bracht. Het weer, dat gedurende de
beide eerste dagen zoo mooi was ge
weest, was omgeslagen en onder een
mieserigen druilregen werd uit St.
Moritz gestart. Reeds 6 K.M. na de
start moest de steile Jeluipas beklom,
men worden, een zware proef voor
motoren, die nog niet op werktempe-
ratuur zijn. De top van den berg wa9
gehuld in wolken, daarboven was het
naargeestig koud. Een zware mist en
regen maakte het rijden over de glib-
)erige bergwegen, met hun tallooze
ïaarspeldbochten vrij bedenkelijk,
vooral bij het, onder dergelijke om
standigheden hooge gemiddelde van
45 K.M. per uur. In het laagland
waren de omstandigheden iets beter,
maar zoodra de rijders weder in de
rergen kwamen op den Splugenpas en
San Bernardinopas, rilde zij van koude
en nattigheid.
Totdat na de afdeeling van den San
lernardinapas de toestand in de vallei
plotseling geheel omdraaide. Prachtig