De Voorzitter zegt dat de gemeente dan, desnoods in samenwerking met andere gemeenten, zelf een destructor zou moeten bouwen. Het spreekt vanzelf dat dit een dure kwestie zou worden. De heer Timmermans vindt de wet daarom „zeer idioot". De heer Jansen vreest dat de N.C.B hier zooals in België een staat in den staat zal worden, en dat wil hij niet in de hand werken. De Voorzitter zegt dat dit met deze kwestie niets uitstaande heeft. De heer Timmermans vordert van de tegenpartij dat deze haar contract zal nakomen en daarom stemt hij tegen. De heer Dirven sluit zich bij het voorstel van B. en W. aan. De Voorzitter waarschuwt den heer Timmermans voor de gevolgen die zijn stap zou kunnen hebben. De heer Timmermans is daaren tegen van meening dat juist de ge meenten zelf moeten aantoonen de onbillijkheid die in deze wet ligt. De heer Staal vreest dat het moeilijk zal zijn in latere jaren het geld terug te krijgen. De heer Dirven heeft meer ver trouwen in den N. C. B. De heer Timmermans vindt dat iemand die zijn verplichtingen niet nakomt niet te vertrouwen is. Het voorstel van B. en W. wordt met 4-2 stemmen aangenomen; tegen stemden de heeren Jansen en Tim mermans; weth. Sassen had inmid dels de vergadering verlaten. Van Ged. Staten is nog een schrijven ingekomen waarin wordt aangedron gen op zuinigheid bij de a,s. be grooting. Rondvraag. De heer Staal zegt dat de Nieuwe Haven volgens de schippers zeer slecht uitgebaggerd is. De Voorzitter betwijfelt of dat waar ishet kon z.i. niet anders door den stand van den kademuur. De heer Jansen zegt dat er teveel gebaggerd is. De Voorzitter zegt toe ter plaatse te zullen zien of er nog iets verbeterd kan worden. De heer v. d. Loo klaagt er over dat kinderen moeten worden thuis gehouden van school omdat zij worden lastig gevallen door woon wagenbewoners. De Voorzitter geeft toe dat deze menschen wel eens lastig kunnen zijn, doch hij vindt dit nog geen motief om de kinderen niet naar school te sturen. Die kunnen immers wel langs een anderen weg komen. De heer Jansen vermoedt dat er bij de instelling van de schippers- beurs hier ter plaatse voortaan meer schippers langs de wal zullen komen. Hij vraagt daarom meer ruimte te scheppen. Dit zou z.i. kunnen gebeuren door het vischvlot van Kivits te leggen op de plaats van dat van de Wit, dat toch geen dienst meer doet. Spr. wijst erop dat het gewenscht is de schippers zooveel mogelijk in deze gemeente te houden de middenstand zal daar wel bij varen. De Voorzitter zegt toe te zullen doen wat mogelijk is. De heer Jansen verzoekt voorts een weegbrug aan de haven te plaatsen. De heer Timmermans vraagt het trottoir voor de gemeentewoningen te doen betegelen. Hij acht het ge wenscht de menschen, die zelf al voor de betegeling hebben gezorgd, daarvoor een vergoeding te geven. De Voorzitter geeft toe dat dit een der trottoirs is die het eerst voor verbetering in aanmerking komen. De heer Timmermans vraagt of er no^f geen nieuwe werkverschaf- fingsplannen zijn en hoe of B. en W. staan tegenover de haven kwestie. De Voorzitter zegt dat B. en W. twee objecten op het oog hadden, n.l. de uitbaggering der haven of de verbetering der Veenestraat. Be gonnen is met de Veenestraat omdat de kosten die daaraan besteed worden beter tot hun recht komen. Op het oogenblik wordt onder handeld over het uitbaggeren der haven, waarover spr. in besloten vergadering nadere mededeelingen zal doen.- De heer Timmermans dringt ten slotte nog aan op betere luchtver- versching in de raadszaal. De vergadering wordt daarna gesloten. WASPIK. De raad der gemeente Waspik kwam Vrijdagavond te zeven uur bijeen ten gemeentehuize. Voorzitter burgemeester Dekkers. Afwezig de heer Brokx met kennis geving. De notulen worden zonder wijzi gingen vastgesteld. Alvorens tot- de agenda over te gaan doet de voorzitter een mede deeling naar aanleiding van de vraa die de heer Rijken in de vorige ver gadering gesteld heeft inzake het salaris van den pres.-commissaris der Waterleidingmij. De burgemees ter van Raamsdonk geniet in deze functie evenals de andere coinmis sarissen geen enkele vergoedin buiten het presentiegeld van f10. per vergadering. De heer Rijken dankt den voor zitter en zegt dat het gewenscht was dat deze %vraag eens gesteld werd Nu zijn alle fantastische praatjes hieromtrent uit de wereld geruimd De voorzitter merkt nogmaals op dat de Waterleidingmij. aan den heer Moons zeer veel verschuldigd is Aan de orde: 1. Mededeelingen. Het verslag van den Warenkeu ringsdienst Breda wordt ter inzage gelegd. Ged. Staten hebben de goedkeu ring op de bouwverordening aan gehouden. B. en W. stellen voor een geld- leening aan te gaan van f300 o zooveel meer als de betegeling der speelplaats zal kosten. Het geld kan tegen 4pCt. geleend worden. De kosten zijn op f268 begroot. De raad gaat hiermede accoord 2. Politieverordening. Van Ged. Staten is een schrijven ontvangen inzake het genomen vent- besluit. Ged. Staten vinden het onge- wenscht dat hierdoor ook worden getroffen personen die een vaste nering hebben en langs de huizen gaan om hun klanten te bedienen. In het schrijven wordt nog dat algeheele herziening der p lijkepolitieverordeningwenschelijkis. B. en W. zijn het daarmede eens en willen den raad voorstellen de politieverordening te herzien en daar toe een commissie te benoemen die den raad voorstellen zal doen. De raad gaat daarmede accoord. Benoemd worden de heeren Lan- gerwerf, v. Dongen en Joh. Smits. 3. Subsidie-verzoek Jonge Boeren stand. De afd. Waspik van den Jonge Boerenstand vraagt een subsidie van f 40 voor den aanleg van proefvelden. De voorzitter moet toegeven dat de J. B. een zeer mooie vereeniging is, die hij niet gaarne zou zien ver dwijnen. De financien der gemeente staan er echter zeer slecht bij. Spr. stelt daarom voor eerst het rapport der rijksaccountants af te wachten en pas daarna op het verzoek te )eschikken. De heer Verschure is van meening dat het verzoek zou zijn ingewilligd als het bij de begrooting reeds was ingediend. Spr. vindt het geen be zwaar deze subsidie te geven, daar ook de subsidies aan de harmonieën en aan het Wit-Gele Kruis door de accountants worden gehandhaafd. Spr. gelooft daarom dat ook deze subsidie wel zal worden goedgekeurd. De voorzitter zegt dat het gebrui kelijk is alle subsidie-aanvragen bij de begrooting te behandelen. Spr. gelooft dat het wenschelijk is zoo ook met deze aanvraag te handelen. De heer v. d. Rijken geeft toe dat de J. B. een nuttige vereeniging is, echter zou ook de middenstands- vereeniging wel eens bij de gemeente kunnen aankloppen. De voorzitter vindt alles goed en wel, doch hij raadt aan maar niet teveel aan te kloppen bij de ge meente, want als het rapport een maal verschenen is zal wel blijken dat daar niet veel te halen is. De heer Langerwerf merkt op dat het er niet om te doen is geld van de gemeente los te krijgen. Het geldt hier immers een nuttige instelling. Als de Middenstand ook zoo iets resteert kan ook zij om subsidie omen. Weth. Vloemans zou het verzoek nog willen aanhouden. Het is z.i. geen tijd om nieuwe subsidies uit te trekken, daar de belastingen toch wel weer verhoogd zullen moeten worden. Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen. 4. Aanbieding gemeenterekening 1932. Het nadeelig saldo der rekening bedraagt f8363.63. Tot leden der commissie van onderzoek worden benoemd de heeren v. d. Rijken, v. Dongen en Joh. Smits. De heer v.d. Rijken vraagt zich af vuil en de lucht die er in de straten waarom de N.C.B. zich op dit terrein hangt is soms ondragelijk. In de gaat begeven. Apenijnen is het den menschen niet De voorzitter prijst dit initiatief en wijst erop dat aan dit bedrijf vele boerenbelangen verbonden zijn. De heer v. d. Rijken zou 't meer op zijn plaats vinden als de regee ring zichzelf met de uitvoering van de wet had belast. De huidige rege ling is z.i. een schade voor de ge meentekas. De voorzitter zegt dat de raad indertijd reeds besloten heeft het contract aan te gaan. De Vereen van Ned. Gemeenten heeft geen be zwaar gemaakt tegen deze nieuwe bepaling, zoodat spr. meent dat de raad er best op in kan gaan. Hi wijst erop dat het moeilijk is in een uniforme regeling eenige wijzigingen te brengen. Het voorstel-B. en W. wordt aan genomen. Tegen de heer v. d. Rijken de heeren A. en W. Pruijssers blijven buiten stemming. Van de rondvraag wordt geen ge bruik gemaakt. De vergadering wordt daarna ge sloten. Aaf die WanderschaJt. ROME, 4 Aug. 1933 Ik dwaalde vorige keer van mijn materie af, we zijn nog steeds niet in Luzern. Onderweg komen we in het dorpje Trimbach. Hier werd ik tot Freiherr von Trimbach verheven Daarna klom ik in de kerktoren en liet m'n jodelgeluid over 't dorp hooren. Verder ging 't weer tot Luzern in den regen. Luzern wordt veel bezocht door vreemdelingen vooral Amerikanen, Franschen en Duitschers. De menschen klaagden echter steen en been, men verkoopt zoowat niets ook niet aan de zooge naamde rijke Amerikanen. Het in teressante van Luzern is te veel be kend om er iets over te schrijven Maandag gaal het wederom ver der, nu tot Andermatt. Dit is echter n zware dag voor onseerst ban- denpech en vervolgens 'n stijging van 500 tot 1800 M. We kregen ook wel 'n brokje van Gods schoone natuur te zien o.a. van de Axen- strasse op 't Vier-woud-steden-meer en dan voor Andermatt de kolossale rotsgebergten en de de wonder- schoone watervallen en -valletjes. Onderweg ontmoetten we de Zwit- sersche militairen die op manoeuvre gaan. 's Avonds te 8 uur kwamen we dood op in Andermatt en kwa men we in een klein hotelletje terecht, 't Was juist een scheepshut, we sliepen er erg best en dat was de hoofdzaak, want de volgende dag zou zwaar zijn. Om 6 uur waren we dan reeds op stap om de groote St. Gotthard te beklimmen2100 M. ^aar beneden ging het met 'n hoek van 45°. In de haarspeldbochten iepen de remmen dan ook gloeiend en we moesten wel een 'n kwartier wachten alvorens ze weer te gebrui ken waren. Dat was noodzakelijk, want afstijgen gaat met levensgevaar gepaard, vooral als men maar van één rem voorzien is, zooals m'n collega. Van St. Gotthard gaat het echter steeds afwaarts pl.m. 100 K.M. en zoo bereikten we nog 's-avonds, de schoone stad Lugano, Eerst klopten we bij de Francis caners aan, hier kregen we brood met sterk riekende worst, zoodat we er maar geen gebruik van maakten. Slapen konden we er echter niet, en we waren dan ook genoodzaakt een ogement op te sporen, Dien dag was er groot feest en een folklorische optocht ter herden- dng van de onafhankelijkheid door Wilhelm Teil bevochten. Alles was verlicht, bovendien vuurwerk, wat n bijzondere impresse op ons nuch ter gemoed maakte. Door de St. Gotthard te overstij gen waren we in een ganscli ander land terecht gekomen. Alles spreekt hier Italiaansch en men kan zich voorstellen welk een hinderpaal deze bergen vroeger voor de menschheid waren. Hier moesten we dus ons woordenboek te voorschijn halen en m'n metgezel vroeg me wel honderd keer wat Fraulein in 't Italiaansch was. Telkens schold hij ze voor iets anders uit. Signorina, dat kon hij maar niet onthouden. In het begin was het dan ook een heele toer om de menschen aan het verstand te brengen wat we zooal noodig had den. Langzamerhand wordt 't beter 5. Contract N.C.B. inzake oprich-en we kennen de noodzakelijkste tine destructor. woorden haast allemaal. e voorzitter zegt dat het indertijd De 3e dag gaat het van Lugano met den N.C.B. aangegane contract naar Milano.Te Chiasso is het grens- inzake de oprichting van een des- station een groote ijzeren getraliede tructor dient gewijzigd te worden, poort, staat midden op den weg die De N.C.B. kan n.l. zijn verplichtingen bewaakt wordt door verschillende „«i.u„. soorten, schitterend gekleede mil- tairen en personen in burger, 't Is er een zeer scherpe controle, doch eindelijk zijn we in Italië, het land van de schoone signorina's. niet nakomen daar het bedrijf in de eerste jaren verlies zal opleveren. Nu vraagt de N.C.B. een bijdrage van f 100 per jaar. B. en W. stellen voor daarop in te gaan. De woningen zijn er echter zeer kwalijk te nemen, omdat dikwijls een heel dorp water haalt van twee pompen, waarvan de eene uitge droogd is en de andere maar hal loopt, maar in de meeste plaatsen is water volop, en wel meer dan bij ons. En ondanks dat is alles nog zeer slordig, behalve de dames. Ver der wat eten betreft, zou men er als Gandhi met liefde en plezier honger lijden. Mussolini heeft nog veel te verbeteren, eer het Italiaansche volk met ons gelijk staat. In de steden staan bijna op iederen hoek 2 gendarmen, in een soort Na poleontische kleederdracht, die echter alles toelaten. De auto's geven geen richting aan. 's Avonds fietst men zonder licht zelfs de auto's rijden soms zonder licht. Men stapt zoo maar de rijdende trams in en uit zwemt midden in de stad in de riviertjes enz. Na dit intermezzo gaan we naar Lodi, bekend door de brug van Hodi, waar Napoleon het eerst naam gemaakt heeft. Vandaar gaat het naar Parma, het is hier een meer Hollandsch landschap, de grond is zeer vruchtbaar, zoodat de zwaarste locomobielen gebruikt worden om het land om te ploegen. Op een andere plaats zagen we het is ongeloofelijk 10 (tien) groote ossen voor de ploeg staan, het was te donker weer om er een kiek van te nemen. De boerderijen gelijken hier wel burchten zoo groot als ze zijn, allen met moderne landbouw werktuigen uitgerust. Zoo gaat het verder naar Panna de oude hertogstad. Hier probeeren we te overnachten maar we worden van de paters naar de broeders ge stuurd, tot we tenslotte bij de duce terecht komen, zoodat we maar besluiten door te fietsen tot San Hario. We hebben dan dien dag pl.m. 150 K.M. afgelegd. 4 Aug. Die dag werd zeer zwaar. Tot Bologna hadden we steeds vlakke weg. De auto-wegen zijn schitterend ingericht voor snelverkeer, steden worden vermeden, door den weg om de stad te leidenverder haast zonder spoorweg-overgangen, die o wel boven de weg of onder de weg geleid zijn. Van Bologna buigen we naar 't Zuiden en komen in de ber gen terecht. Er is niets zoo verve lend dan berg op te loopen, dan enkele minuten af te dalen om dan wederom 200 M. te stijgen, 's Avonds kwamen we laat in Pietramala 814 M. hoog aan. Hier moest ik me red den met Fransch en Engelsch. Om half elf lagen we pas op bed, een zeer aardig stel hier in de Abruzzen. BUITENLAND. Balbo ie Rome. Zaterdagavond is Balbo met zijn escader te Rome gearriveerd. Onder oorverdoovend gejuich der menigte begonnen tegen half zeven de vliegtuigen van Balbo's eskader op het Lido di Roma te landen. In verband met de vertraging in de aankomst had generaal Balbo besloten, terstond na aankomst boven het Lido di Roma neer te strijken en niet zooals het voornemen was, eerst over Rome te vliegen. Het eerste vliegtuig, dat neerstreek, was dat van generaal Balbo, om 18.30 uur. Zoodra Balbo het toestel ver laten had, trad Mussolini terstond op hem toe om hem te omarmen, onder de tonen van het fascistenlied en het daveren van de talrijke motoren. Balbo en zijn metgezellen reden, begeleid door duizenden, in auto's naar Rome. Mussolini sprak lang met Balbo en begroette vele vliegers, die hij verslag van hun wedervaren deed geven. Neemt men in aanmerking welke risico's aan de reis verbonden waren, dan mag de overtocht een volkomen succes worden genoemd. Men is over de Alpen gevlogen, men heeft door mistbanken moeten joren, moeten vliegen over woelige zeeën. Dat is een risico, dat ook de individueele ondernemers van groote vluchten, recordpogingen en derge- ijke op zich nemen en dat niet is te vermijden. Des te meer eer nog voor de voorbereiding en uitvoering, dat dit risico tot geen enkel ongeluk geleid heeft. De ongelukken te Amsterdem en Ponta Delgada zijn waarschijnlijk toe te schrijven aan Reine oordeelsfouten van de betrok ken vliegers, misschien ook aan niet te voorziene omstandigheden, doch met de voorbereiding als zoodanig lebben zij niets uitstaande. Dat Jalbo niettemin vooral door het aatste ongeluk zoozeer getroffen is, )leit vooral voor zijn verantwoor delijkheidsgevoel als voor zijn mede leven met zijn medewerkers. Balbo en Genève. In een gesprek verklaarde Balbo, dat men hem altijd in een der 4 groote steden Rome, Berlijn, Parijs of Londen zou kunnen zien, doch nooit te Genève, omdat naar zijn meening te Genève slechts nuttelooze redevoeringen worden gehouden. In een interview met persvertegen woordigers zei Balbo o.a.„Ik ben geen^rootman, doch een organisator; ik heb zeer gedisciplineerde en ge schikte soldaten, dat is mijn eenige verdienste. Ik laat het toeval zoo weinig mogelijk ruimte en daardoor ben ik zoo geschokt door den onverwachlen dood van luitenant Squaglia". Balbo uitte de hoop spoedig den Franschen minister voor de lucht vaart, Pierre Cot te mogen ontmoe ten. „Ik zou dezen kameraad gaarne te Parijs of Rome of zelfs te Berlijn willen ontmoeten", verklaarde hij, doch niet te Genève, waar men zijn tijd verliest in commissies, in con ferenties zonder tastbare resultaten". Kalme Zondag in Dublin. Ondanks de verboden betooging der Blauwhemden is de dag te Dublin kalm verloopen. Het eenige incident had plaats, toen zes Blauwhemden in uniform het hoofdkwartier van de Nationale Garde verlieten en aangevallen wer den door een aantal tegenstanders. De burgerlijke garde snelde ter stond te hulp, voerde eenige charges met de gummislok uit en begeleid den de Blauwhemden, die verwon dingen aan het gelaat en 't lichaam hadden opgeloopen naar huis. Daar men in de stad onlusten vreesde, in verband met de afgelaste betooging der Nationale Garde, pa trouilleerde de politie in de voor naamste straten van Dublin. De regeeringsgebouwen werden door gewapende wachten beschermd. GEMENGD NIEUWS, De Internationale Alpenrit. Turijn. De Stelvio heeft verschrikkelijk onder de deelnemers huis gehouden. Tien zijn er uitgevallen en slecht9 zeven hebben den berg zonder 9trafpunten kunnen beklimmen. In de zware klasse heeft geen een het gekund. Mad'ella Hilli Nia op Bugatti is de eenige in de klasse tusschen 2000 cm.3 en 3000 cm.3, die het er zonder strafpunten afbracht en de overige behooren allen tot de klasse der kleine wagentjes voor welke het vereischte gemiddelde slecht9 42 K.M. per uur bedroeg. Van Beek Calkoen en Jacque9 van der Meuten hebben bijzonder mooi gereden en deze beide Hollanders op hunnen beide 8 cylinder Fords staken in de zware klasse mijlen ver boven alle andere deelnemers uit Van Beek Calkoen kreeg slechts 2 strafpunten en Jacques van der Meulen kreeg er drie. Daarna volgt het Wieléman Ford team waarvan de drie rijders Went, Dr. Sprenger van Eyk en Wieleman, resp. 9, 10 en 12 9trafpunten kregen. Deze vijf Hollanders allen op Ford staan dus op het oogenblik aan het hoofd der zware klasse. Op hem volgt wederom een Hollander, van Abbe eveneens op Ford, die 19 strafpunten heeft, waarna dan eindelijk een rijder van andere nationaliteit de Franschman Guicheriné op Delage komt, die 26 strafpunten heeftj Achteraan in deze klasse komt de Zwitser Schmid op Bugatti met 189 strafpunten. De Hollanders uit het land zonder bergen slaan dus op het oogenblik wel een bijzonder mooi figuur in dezen zwaren Alpenrit. Van de 17 deel nemers in de zware klasse worden de eerste ze9 plaatsen door Hollandsche Ford rijders ingenomen. Voorloopig% een triumph, waarmede wij tevreden mogen wezen en die een opgewekte stemming onder het Hollandsche kamp in den Alpenrit in het leven heeft geroepen. Na den zwaren Stelviodag volgde een trajact St. Moritz—Turyn, dat' wel vrij lang nl. 414 K.M. was, maar geen bijzondere moeilijkheden bracht. Het weer, dat gedurende de beide eerste dagen zoo mooi was ge weest, was omgeslagen en onder een mieserigen druilregen werd uit St. Moritz gestart. Reeds 6 K.M. na de start moest de steile Jeluipas beklom, men worden, een zware proef voor motoren, die nog niet op werktempe- ratuur zijn. De top van den berg wa9 gehuld in wolken, daarboven was het naargeestig koud. Een zware mist en regen maakte het rijden over de glib- )erige bergwegen, met hun tallooze ïaarspeldbochten vrij bedenkelijk, vooral bij het, onder dergelijke om standigheden hooge gemiddelde van 45 K.M. per uur. In het laagland waren de omstandigheden iets beter, maar zoodra de rijders weder in de rergen kwamen op den Splugenpas en San Bernardinopas, rilde zij van koude en nattigheid. Totdat na de afdeeling van den San lernardinapas de toestand in de vallei plotseling geheel omdraaide. Prachtig

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1933 | | pagina 2