Brieven. Kannen en
tnveinnten
Oamescnrrespnndeniie.
vele wegen, in onderhoud bij water
schappen, in desolaten toestand ver-
keeren, terwijl sommige van deze we
gen, wij noemen hier de Baard wij k-
sche Straat en den Parrallelweg, de
eene met het oog op de bebouwing en
den anderen met het oog op het ver
keer, toch van het grootste belang zijn.
De Commissie zou het dan ook ten
zeerste op prijs stellen indien het Col
lege van Burgemeester en Wethouders
zou willen overwegen op welke wijze
in dezen onhoudbaren toestand eer
lang wijziging kan worden gebracht.
De Commissie voornoemd,
C. N. VAN HAREN
JOS. J. KLIJBERG
F. PASSIER.
Antwoord van B. en W.
Aan den Raad der gemeente
Waalwijk.
Met belangstelling hebben wij ken.
nis genomen van den inhoud van het
in afdruk hierbij gaande, door de Com
missie uit Uwen Raad uitgebracht,
rapport met betrekking tot het door
haar ingesteld onderzoek van de ont
werp gemeente- en bedrijfsbegrootin-
gen voor 1934.
Met voldoening hebben wij daarbij
geconstateerd, dat de Commissie zich
over het algemeen met de aangeboden
ontwerpen kan vereenigen.
Ten aanzien van de opmerkingen en
voorstellen der Commissie, waarbij wij
het rapport zooveel mogelijk op den
voet zullen volgen, hebben wij de eer
U het volgende mede te deelen:
Algemeene economische toe
stand en kosten der steun
regeling.
Dat er een lichte verbetering in den
algemeenen economischen toestand
valt waar te nemen, ontkennen wij
niet. Ook voor ons was dit het uit
gangspunt bij de samenstelling der be
grooting. De vraag is echter of deze,
met betrekking tot onze plaatselijke
industrie, blijvend zal zijn en of die
industrie niet den terugslag zal gaan
gevoelen van de vestiging hier te lan
de van een soortgelijk buitenlandsch
bedrijf, dat naar luid van berichten,
grootsch van opzet zal worden. Zeker
heid daaromtrent bestaat niet. Of volg
nummer 321 „Kosten eener steunver-
leening en/of werkverschaffing voor
werkloozen" te ruim zal blijken te zijn
geraamd, is dan ook bezwaarlijk te
voorspellen. Wanneer wij thans een
vermindering der uitgaven ingevolge
de steunregeling voor werkloozen mo
gen constateeren, dan wil dit niet zeg
gen, dat die vermindering zal blijven
aanhouden. Een oploopen dier uitga
ven en een verschuiving van het aan
tal werkloozen, dat onder de door het
Rijk gesubsidieerde steunregeling valt
naar de steunregeling, waarvan de
kosten geheel ten laste der gemeent»
blijven, is evengoed mogelijk. Niet al
leen het aantal werkloozen beinvloedt
de ter dezer zake door de gemeente te
doene uitgaven, doch mede het aantal
werkloozen, dat onder de steunrege
ling valt, alsmede de samenstelling
van gezin, vroeger loon, enz., speelt
hier een groote rol. Wanneer de Com
missie meent, dat bij de beoordeeling
van andere posten rekening mag wor
den gehouden met de h.i. ruime ra
ming van volgnummer 321, dan mee-
nen wij er Uwe vergadering toch op
merkzaam op te moeten maken, dat,
zoo die post te hoog zou blijken te zijn
uitgetrokken, dit ook het geval zal
zijn met de raming van de ontvang
sten, onder volgnummer 316.
Deze posten toch staan tegenover
elkaar en de onder volgnummer 316
geraamde ontvangsten zijn afgeleid uit
de onder volgnummer 321 uitgetrok
ken uitgaven. Verder is bij de raming
der ontvangsten onder volgnummer
316, evenals vorig jaar, uigegaan van
de veronderstelling, dat het Rijk in de
uitkeeringen aan werkloozen, voor
zoover zij vallen onder de door het Rijk
gesubsidieerde steunregeling, aan de
gemeente een bijdrage verleent van
45%. Ook hieromtrent bestaat aller
minst zekerheid. Het subsidiepercen
tage voor 1933 is tot hedén nog niet
bekend.
Ruime ramingen o.a. voor
Gemeentewerken.
De Commissie spreekt als haar ge
voelen uit, dat diverse posten der be
grooting voor Gemeentewerken zeer
ruim zijn geraamd en is van gevoelen,
dat, in tegenstelling met vorige jaren,
hier niet meer op aanvullende begroo
tingen in den loop van het jaar be
hoeft te worden gerekend. Zij meent
zelfs, dat Gemeentewerken op het ein
de des jaars een overschot zal te zien
geven.
Wij deelen de verwachtingen van
de Commissie niet. De thans in de be
grooting voorgedragen bedragen zijn
afgeleid uit de cijfers der rekeningen
over vorige jaren en van de bedragen,
ontleend aan de uitgaven over het loo-
pende jaar, waarvan nu al is komen
vast te staan, dat zij niet toereikend
zyn. Dat de thans uitgetrokken be
dragen ruim zijn, kunnen wij dan ook
niet beamen. Wij hebben de bedragen
bijzonder van Gemeentewerken, aan
een critisch onderzoek onderworpen
en hebben op de oorspronkelijke be
grooting voor Gemeentewerken dan
ook nog bezuinigingen aangebracht tot
een bedrag van 1756.
Z.gji. Stille reserve.
Van de aanwezigheid van een z.g.n.
stille reserve in de begrooting, o.a.
doordat de raming van verschillende
kleinere posten verre de werkelijke
uitgaven in het voorgaande jaar over
treft, zijn wij ons niet bewust. Op de
eerste plaats kan dit geen bedrag van
eenige beteekenis vormen en op de
tweede plaats zal, zoo een van die
kleinere posten eventueel een over
schot zou opleveren, het vrijkomende
bedrag met de post voor onvoorziene
uitgaven moeten worden aangewend,
om overschrijding van andere posten
in den loop van het jaar te voorkomen.
De schier iedere maand aan Uwe ver
gadering ter vaststelling aangeboden
wijzigingén der begrootingen bewijzen
dat practisch de raming van nagenoeg
iederen post van uitgaven in den loop
van het jaar wijziging ondergaat en
dat er in 't algemeen meer rekening
is te houden met een stijging der uit
gaven boven de voorgedragen bedra
gen, dan dat de uitgaven beneden de
uitgetrokken bedragen blijven.
Ook de meening der Commissie, dat
de financieele uitkomsten der bedrij
ven gunstiger zullen zijn dan thans
wordt geraamd, durven wij niet onder
schrijven. Om U een zonder belasting-
verhooging sluitende begrooting te
kunnen aanbieden, hebben wij de door
de bedrijven geraamde winsten tot 't
uiterste opgevoerd. In tegenstelling
met het loopende jaar is bij de begroo
ting voor het gasbedrijf rekening ge
houden met de thans zeer lage steen-
kolcnprijzen. Door de lage steenkolen-
prijzen daarin te verdisconteeren,
waarvoor een overeenkomst is getrof
fen, is het ons mogen gelukken voor
dit bedrijf een hoogere winst te ra
men. Maar laat ons een oogenblik aan
nemen, dat de bedrijven grootere win
sten zouden afwerpen, dan thans
wordt geraamd. Als dat werkelijk het
geval zou zijn, dan zouden deze meer
dere winsten toch niet aan den gewo
nen dienst der begrooting ten goede
kunnen komen, daar deze z.g. „over
winsten" volgens art. 19 der beheers-
verordening aan de bedrijven moeten
worden teruggestort ter vorming of
bijschrijving bij de voor die bedrijven
geëischte reserve. Mogen wij dus prac
tisch niet of niet te veel aandacht
schenken aan de z.g. stille reserve, die
volgens het oordeel der Commissie in
de begrooting aanwezig is, aan den
anderen kant moeten wij wel degelijk
rekening houden met tegenvallers, met
stijging van uitgaven, kortom met uit
gaven waarmede niet of niet in vol
doende mate bij het opmaken der be
grooting kon worden rekening gehou
den. Zoo o.a., om maar een voorbeeld
te nemen, dekking van eventueel na-
deelige saldi der rekeningen van de
Burgerlijke Armbesturen. Het is de
gewoonte om de nadeelige saldi dier
rekeningen in het jaar volgende op
dat waarop de rekeningen betrekking
hebben, te dekken door het verleenen
van een extra subsidie. In 1932 werd
te dezer zake (dekking tekort 1931)
een extra subsidie verleend van
12.291.31. Tot dekking van het te
kort over 1932 wordt in de a.s. verga
dering voorgesteld om een extra subsi
die te verleenen van ƒ6910.85. Welk
tekort die rekeningen over 1933, te
dekken door een extra, ten laste van
1934 te verleenen subsidie, zullen op
leveren, is nog niet te becijferen. Dat
dit lager zal zijn dan over 1932, is,
gezien den stand der uitgaven tot op
heden, niet aan te nemen.
Stille reserves zijn in de aangeboden
begrooting o.i. dan ook niet aanwezig.
Verlaging van den post voor
Onvoorziene uitgaventen
behoeve van verlaging der
opcenten op de Personeele
Belasting.
In bijgaande nota worden nog enke
le wijzigingen van de ontwerp-begroo-
ting voorgesteld. Daarin is op voor
schrift van de Ged. Staten o.a. ook
verwerkt de volgens onze berekening
door het Rijk ingevolge het by Kon.
Boodschap van 18 Sept. 1933 ingedien
de wets-ontwerp toe te passen op de
aan de Gemeente krachtens de Wet
van 15 Juli 1929, St. 388, toekomende
uitkeering.
Zooals uit de daar gegeven bereke
ning blykt, is voor onze Gemeente te
rekenen op eene korting van 4%. Dit
staat echter niet vast, evenmin als
vast staat, dat het ontwerp van Wet
in zijn huidigen vorm het Staatsblad
zal bereiken. Eene wijziging van dit
ontwerp is, gezien de oppositie welke
er tegen gevoerd wordt, lang niet
denkbeeldig. Verandering van de
grondslagen, waarnaar de korting
wordt berekend en op wijziging waar
van zeer sterk wordt aangedrongen,
zal, naar aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid is aan te nemen, 'n
verhooging van de korting op de aan
onze gemeente toekomende uitkeering
met zich brengen.
Met deze mogelijkheid voor oogen
en gezien de onzekerheid die bestaat
op het punt van het subsidiepercen
tage in de kosten der steunregeling
voor werkloozen, moeten wij zeer tot
ons leedwezen aanneming van het
voorstel der Commissie om tot verla
ging der opcenten op de Personeele
Belasting over te gaan, ontradenook
al moeten wij erkennen, dat om
met de Commissie te spreken het
eerst voor een verlaging in aanmer
king komt, de heffing van opcenten
op deze, de meeste onbillijkheden in
houdende belasting.
Deze begrooting draagt ten gevolge
van de Saneeringsmaatregelen der Re
geering een min of meer speculatief
karakter. Om deze reden komt het ons
doelmatiger voor in dit stadium den
post voor „Onvoorziene uitgaven" niet
verder te verlagen dan thans reeds is
geschiedt bij de afzonderlijk hierbij
gaande nota van wijziging.
Wanneer evenwel wat te ver
wachten is in Maart 1934 bij het
doen van ons definitief voorstel met
betrekking tot het te heffen aantal op
centen op de Gemeentefondsbelasting
voor 1934-1935 meer zekerheid bestaat
omtrent de maatregelen der Regeering
voor financieel herstel, zullen wij als
nog overwegen of, en zoo ja, tot welk
aantal, de te heffen opcenten op die
belasting kunnen worden beperkt.
Werkverschaffing.
Met hetgeen de Commissie te dezer
zake opmerkt, kunnen wij ons ten vol
le vereenigen.
Wegenpolitiek.
Het door de Commissie geopperde
denkbeeld heeft de volle aandacht van
ons College. Wij zijn dan ook bereid
deze aangelegenheid in nadere studie
te nemen. Wij willen echter reeds
thans opmerken, dat een voorloopige
en zeer globaal opgezette becijfering,
ons heeft doen zien, dat bij het volgen
van een andere dan tot heden in toe
passing gebrachte wegenpolitiek geen
vermindering van uitgaven te dezer
zake is te verwachten. Zoodra een en
ander door ons napier is bestudeerd,
zullen wij U met den uitslag van ons
onderzoek in kennis stellen.
Dat verschillende wegen, in onder
houd bij Waterschappen, in een min
der goeden toestand verkeeren is ons
bekend. Ook dit vraagstuk heeft onze
aandacht, terwijl wij ons bereid ver
klaren, indien de Raad zulks wenscht,
om met de Besturen dier Waterschap-
pen in overleg te treden inzake een
meer in verband met het steeds toe
nemende verkeer op die wegen, billij
ker lastenverdeeling van de kosten
van onderhoud dier wegen. Wij mee-
nen hierbij echter onmiddellijk te
moeten aanteekenen, dat van een aan
merkelijke verzwaring van de finan
cieele lasten der gemeente met betrek
king tot het onderhoud dier wegen in
dezen tijd geen sprake kan zijn.
Van deze gelegenheid maken wij ge
bruik U alsnog eenige wijzigingen in
de ontwerp-begrooting voor te stellen,
welke zijn vervat in bijgaande nota
van wijziging.
Burgemeester en Wethouders
van Waalwijk.
De korting op de uitkeering uit het
Gemeentefonds.
Bedraagt voor deze
gemeente ƒ3721.19.
De vermindering der uitkeering uit
het gemeentefonds, volgens het inge
diende wetsontwerp, zal voor deze ge
meente bedragen 4%. De uitkeering
was in totaal graamd op 93029.64,
zoodat de vermindering ƒ3721.19 zal
bedragen, waarvan ten laste der be
grooting 1934 zal komen 75% of
2790.89 en de rest ten laste van '35.
De vermindering vindt plaats naar
gelang van de draagkracht van elke
gemeente, gerekend per inwoner te
genover de draagkracht van alle ge
meenten, eveneens gerekend per in
woner. De draagkracht van elke ge
meente wordt bepaald door de som
van een aantal belastingopbrengsten
over het boekingstijdvak 1932-1933,
vermeerderd of verminderd met de
gemiddelde winsten of verliezen der
bedrijven (gas-, electriciteit- en water
bedrijven), over de jaren 19281932.
De bedoelde belastingopbrengsten zijn
in totaal 182.612.23 en de gemiddel
de winst uit de bedrijven over de ge
noemde 5 jaren ƒ31188.07 per jaar.
De som van belastingopbrengst en
gem. bedrijfswinst is dus 213.800.30,
zoodat de gemiddelde draagkracht per
inwoner berekend is op 213.800.30
DRAISMAwanVALKENBURG'S-'
A A LEVERT RA/Ö
LEEUWARDEM
10274 (het aantal inwoners) is ƒ20.81.
Het algemeen Rijksgemiddelde per
inwoner is ƒ27.49, zoodat de draag
kracht in Waalwijk 75.7% is van het
rijksgemiddelde.
Drinkwatervoorziening in het Land
van Heusden en Altena.
Ged. Staten van Noordbrabant heb
ben op een daartoe gedaan verzoek
van de N.V. Waterleiding Maatschap
pij Noord West Brabant te Ouden
bosch om vergunning als bedoeld in
artikel 1 sub b der Waterleidingver
ordening van Noordbrabant tot uit
breiding van het verzorgingsgebied
van haar waterleidingbedrijf met het
Land van Heusden en Altena besloten
aan gemelde Maatschappij de gevraag
de vergunning te verleenen onder de
volgende voorwaarden.
De vergunning strekt tot het leve
ren van drinkwater binnen het gebied
der gemeenten Almkerk, Andel, Dus-
sen, Eethen, Giessen, Heusden, Herpt,
Rijswijk, Veen, Werkendam, De Wer
ken en Sleeuwijk, Woudrichem en
Wijk en Aalburg. De vergunning
wordt verleend voor den tijd van on
geveer 35 jaar, eindigende op 31 De
cember 1968. De plannen van aanleg,
alsmede van uitbreiding, zijn aan de
goedkeuring van Ged. Staten van
Noord-Brabant onderworpen. De N.V.
Waterleiding Maatschappij Noord
W ?st-Braban' is rerplicht tot aan les
de niet aanstonds te voorziene gemeen
ten, wanneer deze daartoe den wensch
te kennen geven en de rentabiliteit
naar het oordeel van Ged. Staten van
Noordbrabant verzekerd is te achten.
LAATSTE BERICHTEN.
Beleid van de regeerug.
In de algemeene beschouwingen
der Tweede Kamer nopens de rijks-
begrooting1934 wordt erkend dat
land en volk in zeer ernstige om
standigheden verkeeren. Zeer vele
leden stelden vertrouwen in de be
kvvaamheid van het kabinet en in
zijn inzicht. Men gevoelde over het
algemeen geen behoefte nog be
schouwingen te houden over de
formatie en de positie van dit ka
binet.
Opheffing van twee rechtbanken
voorgesteld.
Minister van Schaik heeft gisteren
bij de Tweede Kamer een nota in
gediend tot wijziging van het door
zijn ambtsvoorganger aanhangig
gemaakte wetsontwerp tot opheffing
van een groot aantal kantongerechten
en vier rechtbanken.
Hij stelt voorloopig voor de op
heffing van de rechtbanken te Tiel
en Winschoten
Eenheid in ambtenarensalarissen.
Het bij de Tweede Kamer inge
diende wetsontwerp tot wijziging
van de artikelen 125 en 126 van de
Ambtenarenwet om te groote ver -
schillen in arbeidsvoorwaarden en
salarissen tegen te gaan, in gisteren
met 45 tegen 18 stemmen goedge
keurd (tegen s.d.a.p. en c.p.)
Inkrimping van den tuinbouw.
Naar wij vernemen, zal zeer binnen,
kort in de Centrale Commissie, inge.
sfe'd krachtens de Landbouw Crisiswet
1933 de inkrimping van de tuinbouw
culiuur aan de orde worden gesteld
In bedrijven, die door hun omvang
en aard tot de landbouwbedrijven be-
hooren, zal de teelt van groenten in
het teeltjaar 1934 het sterkst moeten
worden beperkt.
Er kan niet worden voortgegaan met
steun aan teelt van tuinbouwgewassen,
indien door den omvang van de cul
tuur dezer gewassen een zeer belang
rijk gedeelte van de groenten aan de
vernietiging moet worden prijsgegeven
Landbouwers zullen goed doen bij
het opmaken van hun teeltplan voor
1934 met het bovenstaande rekening
te houden.
Een volledig textielbedrijf intwerking.
Op de Tentoonstelling Stad Til
burg 19J4 zal, naar we vernemen,
ook een volledig textielbedrijf in
werking te bewonderen zijn. Hiertoe
heeft zich een textielcommissie
gevormd, bestaande uit de heeren
Fred. Mutsaerls van de fa. J. A.
A. Kerstens' Lakenfabrieken N.V.,
voorzitter; J. de Cock van de Fa.
S. de Cock en Zn., H. Enneking
van de Fa. H. F. C. Enneking
D. B. Eras van de Fa. H. Eras
en Zn. N.V.Ir. J. K. Mercx
technisch adviseur; Mr. T. Mertens
juridisch adviseur; Herm. Swage
makers van de Fa. Swagemakers—
Bogaerts N.V. en Mr. B. J. M. van
Spaendonck, secr. Kamer van Koop
handel, secretaris.
Oplichting van f30 000
De recherche te Den Haag heeft
aangehouden een 39-jarigen architect
wonende te Amersfoort, die verdacht
wordt zich ten nadcele van ver
schillende personen te hebben schul
dig gemaakt aan oplichting van
circa f 3(1.000 in verband met te
bouwen flats.
Correspo*' dcnlle.
Abusievelijk staat in het Eerste
Blad vermeld dit nummer bestaat
uit drie bladen, dit moet zijn VIER
bladen.
INGEZONDEN STUKKEN.
Buiteu verantwoordelijkheid der Red.).
M. de R.
Nu de crisis-collecte te Besoijen
achter den rug i9 willen wij eens
even nagaan boe de collecianten bij
verschillende ingezetenen werden ont-
angen. Eigenlijk moest 't niet noodig
zijn, hierop terug te komen, En lang
heb ik geaarzeld, om deze siappen
e doen. Maar ik vind, dat die dames
die zich vrijwillig geven, om in koude
en slecht weer rond te gaan, toch
wel beier verdienen, als de onder,
inding haar leerde, indien men niet
geven kan of wil, zou dit behoorlijk
gezegd kunnen worden.
Bij den een een snauw, de ander
kijkt door de tusschendeur en laat de
James maar slaan, alsof ze voor
zichzelf kwamen bedelen. Ze doen
't waarlijk niet voor haar genoegen,
En t is dan ook goed ie begrijpen,
dat er zoo weinig dames voor coL
lecteeren te vinden zijn. Men zou
evenwel verwachten, dat alleen onop.
gevoeden zich op zulk een onbeleefde
manier gedragen, maar dit is onjuist.
Ook die menschen, waarvan men zou
verwachten, dat ze met blijmoedig
heid zouden geven, die menschen,
die ons tot voorbeeld moesten strek,
ken, ook die maken zich eraf met
alle mogelijke smoesjes niet alleen,
maar ontvangen de collectricen op
n manier, die niet door den beugel
kan.
Wij nemen eens een voorbeeld,
zonder namen te noemen. Er werd
ergens een flink bedrag geteekend,
waarmee de collectrices zeer verheugd
waren en dat een goed figuur maakte
bij andere bezoeken. Toen de dames
ater kwamen om dit geld te innen,
werden zij door een ander familielid
ontvangen op een wijze die kant noch
wal raakt en werd haar naar t hoofd
geworpen dat ze de familie verkeerd
hadden ingelicht, dat het niet voor 't
nationaal maar voor 't Roomsche
comité was en men daarom onmogelijk
kon geven (al had men al voor f 10
geteekend En hierbij stond dan nog
een Roomsche dame-collectrice Hoe
er ook gerepliceerd werd dat het beslist
voor 't nationaal comité was, dat Ds
L. K. te v.m. Baardwijk vice-voorzitter
was, er was niets tegen te doen, men
was van zekere zijde goed ingelicht
en men wist nog goed wat mijnheer
Tielen indertijd in „de Echo" ge
schreven had.
En hoe men er ook op wees. dat
door het hoofd des gezins geteekend
was en vroeg hoe men dat nu zou
moeten verantwoorden, men kreeg
nietsalleende opmerking tenslotte
dat men 't zelf wel naar Den Haag
zou zenden 1
Degene, die den goeden raad om niet
te geven z.g. verschaft had, hracht
de dames echter 't geld zelf achterna.
Toch hier geen leugentje om er af
te komen
Het doet zoo goed aan daartegen
over te kunnen constateeren dat men,
om nu eens wel een naam te
noemen, hier b.v. bij den Pastoor
nu en altijd even vriendelijk
ontvangen wordt,tegenoverRoornsch
of Protestant altijd even welwillend
en goedgeefsbij die autoriteit
klopt men hier nooit tevergeefs
aan voor wie dan ook, het zij
Roornsch of Protestantsch. Dat
noem ik pas een echt christelijk
voorbeeld, dat voor velen der na
volging wel waard is
Dankend voorde plaatsruimte mij
toegestaan.
J. D. W.
Wij voeren prachtige
voor eigen gebruik.
Bijzondere chique modellen
voor
Vraag U onze monsterboeken eens.
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen.