Brieven. Kannen en tnveinnten Oamescnrrespnndeniie. vele wegen, in onderhoud bij water schappen, in desolaten toestand ver- keeren, terwijl sommige van deze we gen, wij noemen hier de Baard wij k- sche Straat en den Parrallelweg, de eene met het oog op de bebouwing en den anderen met het oog op het ver keer, toch van het grootste belang zijn. De Commissie zou het dan ook ten zeerste op prijs stellen indien het Col lege van Burgemeester en Wethouders zou willen overwegen op welke wijze in dezen onhoudbaren toestand eer lang wijziging kan worden gebracht. De Commissie voornoemd, C. N. VAN HAREN JOS. J. KLIJBERG F. PASSIER. Antwoord van B. en W. Aan den Raad der gemeente Waalwijk. Met belangstelling hebben wij ken. nis genomen van den inhoud van het in afdruk hierbij gaande, door de Com missie uit Uwen Raad uitgebracht, rapport met betrekking tot het door haar ingesteld onderzoek van de ont werp gemeente- en bedrijfsbegrootin- gen voor 1934. Met voldoening hebben wij daarbij geconstateerd, dat de Commissie zich over het algemeen met de aangeboden ontwerpen kan vereenigen. Ten aanzien van de opmerkingen en voorstellen der Commissie, waarbij wij het rapport zooveel mogelijk op den voet zullen volgen, hebben wij de eer U het volgende mede te deelen: Algemeene economische toe stand en kosten der steun regeling. Dat er een lichte verbetering in den algemeenen economischen toestand valt waar te nemen, ontkennen wij niet. Ook voor ons was dit het uit gangspunt bij de samenstelling der be grooting. De vraag is echter of deze, met betrekking tot onze plaatselijke industrie, blijvend zal zijn en of die industrie niet den terugslag zal gaan gevoelen van de vestiging hier te lan de van een soortgelijk buitenlandsch bedrijf, dat naar luid van berichten, grootsch van opzet zal worden. Zeker heid daaromtrent bestaat niet. Of volg nummer 321 „Kosten eener steunver- leening en/of werkverschaffing voor werkloozen" te ruim zal blijken te zijn geraamd, is dan ook bezwaarlijk te voorspellen. Wanneer wij thans een vermindering der uitgaven ingevolge de steunregeling voor werkloozen mo gen constateeren, dan wil dit niet zeg gen, dat die vermindering zal blijven aanhouden. Een oploopen dier uitga ven en een verschuiving van het aan tal werkloozen, dat onder de door het Rijk gesubsidieerde steunregeling valt naar de steunregeling, waarvan de kosten geheel ten laste der gemeent» blijven, is evengoed mogelijk. Niet al leen het aantal werkloozen beinvloedt de ter dezer zake door de gemeente te doene uitgaven, doch mede het aantal werkloozen, dat onder de steunrege ling valt, alsmede de samenstelling van gezin, vroeger loon, enz., speelt hier een groote rol. Wanneer de Com missie meent, dat bij de beoordeeling van andere posten rekening mag wor den gehouden met de h.i. ruime ra ming van volgnummer 321, dan mee- nen wij er Uwe vergadering toch op merkzaam op te moeten maken, dat, zoo die post te hoog zou blijken te zijn uitgetrokken, dit ook het geval zal zijn met de raming van de ontvang sten, onder volgnummer 316. Deze posten toch staan tegenover elkaar en de onder volgnummer 316 geraamde ontvangsten zijn afgeleid uit de onder volgnummer 321 uitgetrok ken uitgaven. Verder is bij de raming der ontvangsten onder volgnummer 316, evenals vorig jaar, uigegaan van de veronderstelling, dat het Rijk in de uitkeeringen aan werkloozen, voor zoover zij vallen onder de door het Rijk gesubsidieerde steunregeling, aan de gemeente een bijdrage verleent van 45%. Ook hieromtrent bestaat aller minst zekerheid. Het subsidiepercen tage voor 1933 is tot hedén nog niet bekend. Ruime ramingen o.a. voor Gemeentewerken. De Commissie spreekt als haar ge voelen uit, dat diverse posten der be grooting voor Gemeentewerken zeer ruim zijn geraamd en is van gevoelen, dat, in tegenstelling met vorige jaren, hier niet meer op aanvullende begroo tingen in den loop van het jaar be hoeft te worden gerekend. Zij meent zelfs, dat Gemeentewerken op het ein de des jaars een overschot zal te zien geven. Wij deelen de verwachtingen van de Commissie niet. De thans in de be grooting voorgedragen bedragen zijn afgeleid uit de cijfers der rekeningen over vorige jaren en van de bedragen, ontleend aan de uitgaven over het loo- pende jaar, waarvan nu al is komen vast te staan, dat zij niet toereikend zyn. Dat de thans uitgetrokken be dragen ruim zijn, kunnen wij dan ook niet beamen. Wij hebben de bedragen bijzonder van Gemeentewerken, aan een critisch onderzoek onderworpen en hebben op de oorspronkelijke be grooting voor Gemeentewerken dan ook nog bezuinigingen aangebracht tot een bedrag van 1756. Z.gji. Stille reserve. Van de aanwezigheid van een z.g.n. stille reserve in de begrooting, o.a. doordat de raming van verschillende kleinere posten verre de werkelijke uitgaven in het voorgaande jaar over treft, zijn wij ons niet bewust. Op de eerste plaats kan dit geen bedrag van eenige beteekenis vormen en op de tweede plaats zal, zoo een van die kleinere posten eventueel een over schot zou opleveren, het vrijkomende bedrag met de post voor onvoorziene uitgaven moeten worden aangewend, om overschrijding van andere posten in den loop van het jaar te voorkomen. De schier iedere maand aan Uwe ver gadering ter vaststelling aangeboden wijzigingén der begrootingen bewijzen dat practisch de raming van nagenoeg iederen post van uitgaven in den loop van het jaar wijziging ondergaat en dat er in 't algemeen meer rekening is te houden met een stijging der uit gaven boven de voorgedragen bedra gen, dan dat de uitgaven beneden de uitgetrokken bedragen blijven. Ook de meening der Commissie, dat de financieele uitkomsten der bedrij ven gunstiger zullen zijn dan thans wordt geraamd, durven wij niet onder schrijven. Om U een zonder belasting- verhooging sluitende begrooting te kunnen aanbieden, hebben wij de door de bedrijven geraamde winsten tot 't uiterste opgevoerd. In tegenstelling met het loopende jaar is bij de begroo ting voor het gasbedrijf rekening ge houden met de thans zeer lage steen- kolcnprijzen. Door de lage steenkolen- prijzen daarin te verdisconteeren, waarvoor een overeenkomst is getrof fen, is het ons mogen gelukken voor dit bedrijf een hoogere winst te ra men. Maar laat ons een oogenblik aan nemen, dat de bedrijven grootere win sten zouden afwerpen, dan thans wordt geraamd. Als dat werkelijk het geval zou zijn, dan zouden deze meer dere winsten toch niet aan den gewo nen dienst der begrooting ten goede kunnen komen, daar deze z.g. „over winsten" volgens art. 19 der beheers- verordening aan de bedrijven moeten worden teruggestort ter vorming of bijschrijving bij de voor die bedrijven geëischte reserve. Mogen wij dus prac tisch niet of niet te veel aandacht schenken aan de z.g. stille reserve, die volgens het oordeel der Commissie in de begrooting aanwezig is, aan den anderen kant moeten wij wel degelijk rekening houden met tegenvallers, met stijging van uitgaven, kortom met uit gaven waarmede niet of niet in vol doende mate bij het opmaken der be grooting kon worden rekening gehou den. Zoo o.a., om maar een voorbeeld te nemen, dekking van eventueel na- deelige saldi der rekeningen van de Burgerlijke Armbesturen. Het is de gewoonte om de nadeelige saldi dier rekeningen in het jaar volgende op dat waarop de rekeningen betrekking hebben, te dekken door het verleenen van een extra subsidie. In 1932 werd te dezer zake (dekking tekort 1931) een extra subsidie verleend van 12.291.31. Tot dekking van het te kort over 1932 wordt in de a.s. verga dering voorgesteld om een extra subsi die te verleenen van ƒ6910.85. Welk tekort die rekeningen over 1933, te dekken door een extra, ten laste van 1934 te verleenen subsidie, zullen op leveren, is nog niet te becijferen. Dat dit lager zal zijn dan over 1932, is, gezien den stand der uitgaven tot op heden, niet aan te nemen. Stille reserves zijn in de aangeboden begrooting o.i. dan ook niet aanwezig. Verlaging van den post voor Onvoorziene uitgaventen behoeve van verlaging der opcenten op de Personeele Belasting. In bijgaande nota worden nog enke le wijzigingen van de ontwerp-begroo- ting voorgesteld. Daarin is op voor schrift van de Ged. Staten o.a. ook verwerkt de volgens onze berekening door het Rijk ingevolge het by Kon. Boodschap van 18 Sept. 1933 ingedien de wets-ontwerp toe te passen op de aan de Gemeente krachtens de Wet van 15 Juli 1929, St. 388, toekomende uitkeering. Zooals uit de daar gegeven bereke ning blykt, is voor onze Gemeente te rekenen op eene korting van 4%. Dit staat echter niet vast, evenmin als vast staat, dat het ontwerp van Wet in zijn huidigen vorm het Staatsblad zal bereiken. Eene wijziging van dit ontwerp is, gezien de oppositie welke er tegen gevoerd wordt, lang niet denkbeeldig. Verandering van de grondslagen, waarnaar de korting wordt berekend en op wijziging waar van zeer sterk wordt aangedrongen, zal, naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is aan te nemen, 'n verhooging van de korting op de aan onze gemeente toekomende uitkeering met zich brengen. Met deze mogelijkheid voor oogen en gezien de onzekerheid die bestaat op het punt van het subsidiepercen tage in de kosten der steunregeling voor werkloozen, moeten wij zeer tot ons leedwezen aanneming van het voorstel der Commissie om tot verla ging der opcenten op de Personeele Belasting over te gaan, ontradenook al moeten wij erkennen, dat om met de Commissie te spreken het eerst voor een verlaging in aanmer king komt, de heffing van opcenten op deze, de meeste onbillijkheden in houdende belasting. Deze begrooting draagt ten gevolge van de Saneeringsmaatregelen der Re geering een min of meer speculatief karakter. Om deze reden komt het ons doelmatiger voor in dit stadium den post voor „Onvoorziene uitgaven" niet verder te verlagen dan thans reeds is geschiedt bij de afzonderlijk hierbij gaande nota van wijziging. Wanneer evenwel wat te ver wachten is in Maart 1934 bij het doen van ons definitief voorstel met betrekking tot het te heffen aantal op centen op de Gemeentefondsbelasting voor 1934-1935 meer zekerheid bestaat omtrent de maatregelen der Regeering voor financieel herstel, zullen wij als nog overwegen of, en zoo ja, tot welk aantal, de te heffen opcenten op die belasting kunnen worden beperkt. Werkverschaffing. Met hetgeen de Commissie te dezer zake opmerkt, kunnen wij ons ten vol le vereenigen. Wegenpolitiek. Het door de Commissie geopperde denkbeeld heeft de volle aandacht van ons College. Wij zijn dan ook bereid deze aangelegenheid in nadere studie te nemen. Wij willen echter reeds thans opmerken, dat een voorloopige en zeer globaal opgezette becijfering, ons heeft doen zien, dat bij het volgen van een andere dan tot heden in toe passing gebrachte wegenpolitiek geen vermindering van uitgaven te dezer zake is te verwachten. Zoodra een en ander door ons napier is bestudeerd, zullen wij U met den uitslag van ons onderzoek in kennis stellen. Dat verschillende wegen, in onder houd bij Waterschappen, in een min der goeden toestand verkeeren is ons bekend. Ook dit vraagstuk heeft onze aandacht, terwijl wij ons bereid ver klaren, indien de Raad zulks wenscht, om met de Besturen dier Waterschap- pen in overleg te treden inzake een meer in verband met het steeds toe nemende verkeer op die wegen, billij ker lastenverdeeling van de kosten van onderhoud dier wegen. Wij mee- nen hierbij echter onmiddellijk te moeten aanteekenen, dat van een aan merkelijke verzwaring van de finan cieele lasten der gemeente met betrek king tot het onderhoud dier wegen in dezen tijd geen sprake kan zijn. Van deze gelegenheid maken wij ge bruik U alsnog eenige wijzigingen in de ontwerp-begrooting voor te stellen, welke zijn vervat in bijgaande nota van wijziging. Burgemeester en Wethouders van Waalwijk. De korting op de uitkeering uit het Gemeentefonds. Bedraagt voor deze gemeente ƒ3721.19. De vermindering der uitkeering uit het gemeentefonds, volgens het inge diende wetsontwerp, zal voor deze ge meente bedragen 4%. De uitkeering was in totaal graamd op 93029.64, zoodat de vermindering ƒ3721.19 zal bedragen, waarvan ten laste der be grooting 1934 zal komen 75% of 2790.89 en de rest ten laste van '35. De vermindering vindt plaats naar gelang van de draagkracht van elke gemeente, gerekend per inwoner te genover de draagkracht van alle ge meenten, eveneens gerekend per in woner. De draagkracht van elke ge meente wordt bepaald door de som van een aantal belastingopbrengsten over het boekingstijdvak 1932-1933, vermeerderd of verminderd met de gemiddelde winsten of verliezen der bedrijven (gas-, electriciteit- en water bedrijven), over de jaren 19281932. De bedoelde belastingopbrengsten zijn in totaal 182.612.23 en de gemiddel de winst uit de bedrijven over de ge noemde 5 jaren ƒ31188.07 per jaar. De som van belastingopbrengst en gem. bedrijfswinst is dus 213.800.30, zoodat de gemiddelde draagkracht per inwoner berekend is op 213.800.30 DRAISMAwanVALKENBURG'S-' A A LEVERT RA/Ö LEEUWARDEM 10274 (het aantal inwoners) is ƒ20.81. Het algemeen Rijksgemiddelde per inwoner is ƒ27.49, zoodat de draag kracht in Waalwijk 75.7% is van het rijksgemiddelde. Drinkwatervoorziening in het Land van Heusden en Altena. Ged. Staten van Noordbrabant heb ben op een daartoe gedaan verzoek van de N.V. Waterleiding Maatschap pij Noord West Brabant te Ouden bosch om vergunning als bedoeld in artikel 1 sub b der Waterleidingver ordening van Noordbrabant tot uit breiding van het verzorgingsgebied van haar waterleidingbedrijf met het Land van Heusden en Altena besloten aan gemelde Maatschappij de gevraag de vergunning te verleenen onder de volgende voorwaarden. De vergunning strekt tot het leve ren van drinkwater binnen het gebied der gemeenten Almkerk, Andel, Dus- sen, Eethen, Giessen, Heusden, Herpt, Rijswijk, Veen, Werkendam, De Wer ken en Sleeuwijk, Woudrichem en Wijk en Aalburg. De vergunning wordt verleend voor den tijd van on geveer 35 jaar, eindigende op 31 De cember 1968. De plannen van aanleg, alsmede van uitbreiding, zijn aan de goedkeuring van Ged. Staten van Noord-Brabant onderworpen. De N.V. Waterleiding Maatschappij Noord W ?st-Braban' is rerplicht tot aan les de niet aanstonds te voorziene gemeen ten, wanneer deze daartoe den wensch te kennen geven en de rentabiliteit naar het oordeel van Ged. Staten van Noordbrabant verzekerd is te achten. LAATSTE BERICHTEN. Beleid van de regeerug. In de algemeene beschouwingen der Tweede Kamer nopens de rijks- begrooting1934 wordt erkend dat land en volk in zeer ernstige om standigheden verkeeren. Zeer vele leden stelden vertrouwen in de be kvvaamheid van het kabinet en in zijn inzicht. Men gevoelde over het algemeen geen behoefte nog be schouwingen te houden over de formatie en de positie van dit ka binet. Opheffing van twee rechtbanken voorgesteld. Minister van Schaik heeft gisteren bij de Tweede Kamer een nota in gediend tot wijziging van het door zijn ambtsvoorganger aanhangig gemaakte wetsontwerp tot opheffing van een groot aantal kantongerechten en vier rechtbanken. Hij stelt voorloopig voor de op heffing van de rechtbanken te Tiel en Winschoten Eenheid in ambtenarensalarissen. Het bij de Tweede Kamer inge diende wetsontwerp tot wijziging van de artikelen 125 en 126 van de Ambtenarenwet om te groote ver - schillen in arbeidsvoorwaarden en salarissen tegen te gaan, in gisteren met 45 tegen 18 stemmen goedge keurd (tegen s.d.a.p. en c.p.) Inkrimping van den tuinbouw. Naar wij vernemen, zal zeer binnen, kort in de Centrale Commissie, inge. sfe'd krachtens de Landbouw Crisiswet 1933 de inkrimping van de tuinbouw culiuur aan de orde worden gesteld In bedrijven, die door hun omvang en aard tot de landbouwbedrijven be- hooren, zal de teelt van groenten in het teeltjaar 1934 het sterkst moeten worden beperkt. Er kan niet worden voortgegaan met steun aan teelt van tuinbouwgewassen, indien door den omvang van de cul tuur dezer gewassen een zeer belang rijk gedeelte van de groenten aan de vernietiging moet worden prijsgegeven Landbouwers zullen goed doen bij het opmaken van hun teeltplan voor 1934 met het bovenstaande rekening te houden. Een volledig textielbedrijf intwerking. Op de Tentoonstelling Stad Til burg 19J4 zal, naar we vernemen, ook een volledig textielbedrijf in werking te bewonderen zijn. Hiertoe heeft zich een textielcommissie gevormd, bestaande uit de heeren Fred. Mutsaerls van de fa. J. A. A. Kerstens' Lakenfabrieken N.V., voorzitter; J. de Cock van de Fa. S. de Cock en Zn., H. Enneking van de Fa. H. F. C. Enneking D. B. Eras van de Fa. H. Eras en Zn. N.V.Ir. J. K. Mercx technisch adviseur; Mr. T. Mertens juridisch adviseur; Herm. Swage makers van de Fa. Swagemakers— Bogaerts N.V. en Mr. B. J. M. van Spaendonck, secr. Kamer van Koop handel, secretaris. Oplichting van f30 000 De recherche te Den Haag heeft aangehouden een 39-jarigen architect wonende te Amersfoort, die verdacht wordt zich ten nadcele van ver schillende personen te hebben schul dig gemaakt aan oplichting van circa f 3(1.000 in verband met te bouwen flats. Correspo*' dcnlle. Abusievelijk staat in het Eerste Blad vermeld dit nummer bestaat uit drie bladen, dit moet zijn VIER bladen. INGEZONDEN STUKKEN. Buiteu verantwoordelijkheid der Red.). M. de R. Nu de crisis-collecte te Besoijen achter den rug i9 willen wij eens even nagaan boe de collecianten bij verschillende ingezetenen werden ont- angen. Eigenlijk moest 't niet noodig zijn, hierop terug te komen, En lang heb ik geaarzeld, om deze siappen e doen. Maar ik vind, dat die dames die zich vrijwillig geven, om in koude en slecht weer rond te gaan, toch wel beier verdienen, als de onder, inding haar leerde, indien men niet geven kan of wil, zou dit behoorlijk gezegd kunnen worden. Bij den een een snauw, de ander kijkt door de tusschendeur en laat de James maar slaan, alsof ze voor zichzelf kwamen bedelen. Ze doen 't waarlijk niet voor haar genoegen, En t is dan ook goed ie begrijpen, dat er zoo weinig dames voor coL lecteeren te vinden zijn. Men zou evenwel verwachten, dat alleen onop. gevoeden zich op zulk een onbeleefde manier gedragen, maar dit is onjuist. Ook die menschen, waarvan men zou verwachten, dat ze met blijmoedig heid zouden geven, die menschen, die ons tot voorbeeld moesten strek, ken, ook die maken zich eraf met alle mogelijke smoesjes niet alleen, maar ontvangen de collectricen op n manier, die niet door den beugel kan. Wij nemen eens een voorbeeld, zonder namen te noemen. Er werd ergens een flink bedrag geteekend, waarmee de collectrices zeer verheugd waren en dat een goed figuur maakte bij andere bezoeken. Toen de dames ater kwamen om dit geld te innen, werden zij door een ander familielid ontvangen op een wijze die kant noch wal raakt en werd haar naar t hoofd geworpen dat ze de familie verkeerd hadden ingelicht, dat het niet voor 't nationaal maar voor 't Roomsche comité was en men daarom onmogelijk kon geven (al had men al voor f 10 geteekend En hierbij stond dan nog een Roomsche dame-collectrice Hoe er ook gerepliceerd werd dat het beslist voor 't nationaal comité was, dat Ds L. K. te v.m. Baardwijk vice-voorzitter was, er was niets tegen te doen, men was van zekere zijde goed ingelicht en men wist nog goed wat mijnheer Tielen indertijd in „de Echo" ge schreven had. En hoe men er ook op wees. dat door het hoofd des gezins geteekend was en vroeg hoe men dat nu zou moeten verantwoorden, men kreeg nietsalleende opmerking tenslotte dat men 't zelf wel naar Den Haag zou zenden 1 Degene, die den goeden raad om niet te geven z.g. verschaft had, hracht de dames echter 't geld zelf achterna. Toch hier geen leugentje om er af te komen Het doet zoo goed aan daartegen over te kunnen constateeren dat men, om nu eens wel een naam te noemen, hier b.v. bij den Pastoor nu en altijd even vriendelijk ontvangen wordt,tegenoverRoornsch of Protestant altijd even welwillend en goedgeefsbij die autoriteit klopt men hier nooit tevergeefs aan voor wie dan ook, het zij Roornsch of Protestantsch. Dat noem ik pas een echt christelijk voorbeeld, dat voor velen der na volging wel waard is Dankend voorde plaatsruimte mij toegestaan. J. D. W. Wij voeren prachtige voor eigen gebruik. Bijzondere chique modellen voor Vraag U onze monsterboeken eens. Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1933 | | pagina 14