4,
•u
ph'in
mn
ei' «inïf'5 sielasSinrt-vooi
vestigóaarbank samen met die van de
Vav, Ijzondere spaarbanken, die over
Boel v»n 1932 gegevens verstrekten,
dandeUijki» het saldo tegoed te zijn
ge.'s-Gravenian f888 millioen tot <957
mi"'*, vr ,s m-i 69 .nillioen (7 8°/0)
Van v„ op 1931 werd voor de
Rijksspaarbank en de alstoen verge
leken bijzondere spaarbanken tezamen
een toeneming met f 84 millioen
(10 4°/0) geconstateerd Hierbij zij
aa-geteekend, dat de bevolking einde
1932 tegenover die van einde 193
een vermeerdering van 1 5°/0 aanwees
(in 1931 tegen <930 1 8°/0).
De rente gekweekt uit de beleggin
gen bedroeg bij de Rijksspaarban
f22 millioen (in 1931 <20 midoen
en bij de 281 bijzondere spaarbanken
waarvan hieromtrent opgaven zij
omvangen f22 millioen (in 1931 bij
279 bijzondere spaarbanken f 22mi
Het saldo-tegoed der inleggers bij
deze banken op het einde van he
jaar '931 (latere gegevens ziin nie
beschikbaar) bedroeg rond f457 mi
Ouitschiand's econo
mische toestand.
Het is moeilijk op de hoogte te
komen van den gang van zaken in
het nieuwe Duitschland. De meeste
berichten die daarover het buitenland
bereiken moesten het oordeel van een
scherpe censuur trotseeren, en van
het andere dat uiilekt is het hee
dikwijls moeilijk den grond van be
trouwbaarbeid vast te stellen.
Aan ee i beschouwing in de Nieuwe
Rotterdamsche Crt. over de econo
mische „verbeteringen" die het nieuwe
regiem bereikte, ontleenen wij hei
volgende
De middelstand ondervindt weer
de drukkende gevolgen, omdat in een
arbeidersstand, die in zijn geheel doo
verdunning van loon en arbeidsduu
geducht in zijn irkomsten is beknot
geen koopkracht meer zit. Juist ove
de depressie voor den winkelstand
bereiken ons op het oogenblik ernsti
ge verhalen. De achteruiigang van hel
adverienticwczen in Duitschland is ir
dit opzicht ook zeer leerzaam. De
stand, die van de revolutie het meest
heeft verwacht, heeft er materieel
wellicht het meest onder te lijden.
Af en toe krijgen we ambtelijk»
cijfers over de werkloosheid in Duitsch
land in handen. Wij zullen er hiei
eenige laten volgen. Eén schrikwek
kend, den heelen toestand als in een
magnesiumlicht zettend cijfer willet
wij naar voren halen Ofschoon er,
volgens de rffioeele gegevens, in
October 1933 1.92 millioen minde
werkloozen waren dan in 1932, was
de opbrengst van de loonbelasting
die de zuiverste maatstaf voor hei
betaalde loon behoort te zijn, me
die van October 1932 vergeleken, mei
1 8 millioen mark verminderd Dn
was een voor het heele jaar 1933
kenmerkend verschijnsel. Hiernaa
kan men het geluk, dal een Duitschen
arbeidersstand door de revolutie is
ten deel gevallen, rekenkundig bepa
len.
Men voert in Duitschland, ter ver
klaring van het feit aan dat de loon
belasting voor dienstboden verminderd
is, en dat men, als premie voor hei
in dienst nemen van nieuwe arbeiders,
de loonbelasting voor nieuwe tewerk
gestelden heeft laten vervallen, terwijl
verder de extra loonbelasting voor
ongchuwden is afgeschaft Dit alles
bij elkaar geeft in hoofdzaak slechts
een te diepten kiik op den aard der
werkverschaffing en der nieuw gere
zen noodzakelijkheden, maar is niet
voldoende om het zonderlinge ver
schijnsel van de aanzienlijke vermin
dering van de loonbelasting te ver
klaren. Het schenken van de loonbe
lasting voor de nieuwe aangestelden
zonderling onrecht tegenover degenen
die moeten doorbetalen ware ook
niet noodig geweest, als gezonde oeco-
nomisrhe ontwikkeling de verhoogde
werkgelegenheid had verschaft.
Men ziet echter uit het bovenstaan
de hoe kunstmatig de vermindering
van werkloosheid in Duitschland ver
kregen wordt. Men beseft in regee-
ringskringen dan ook zeer wel. dat
met een dergelijke werkverschaffing
geen verbetering van het oeconomische
leven te bereiken is, eer het tegen
deel, om de reden waarop hierboven
reeds is gewezen. De schijnbaar gun
stige cijfers beschouwt men dan ook
in hoofdzaak als van psychologische
beteekenis Zij houden bij de burgerij
den moed erin, en moeten daarom
van gunsiigen invloed zijn. Er is'
echter in Duitschland op het oogen
blik, bij den middenstand zoowel als
in de arbeidetswereld, reeds een leven
dige teleurstelling waar te nemen. De
regeering ziet dat niet zonder bezorgd
heid, daar dergelijke gevoelens juist
in die kringen, sterken weerklank
vinden in de gelederen van de a2n
hangers. De revolutionaire elementen
in de SA, die hier en daar machtig,
en nergens ongevaarlijk zijn, vinden
er argumenten te meer in tegen het
sociale en oeconomische beleid van
Hitier.
In regeeringskringen houdt men
vooral zijn hoop geves'igd op betere
tijden, waarvan het intreden tegen
dezen zomer op het oogenblik tot de
nationaal - socialistische leerstellingen
hoort. Die hoop op den zomer heeft
een heel goede redenDe nieuwe
welvaart is dan een volstrekte nood
zakelijkheid, omdat tegen dien tijd de
gelden voor werkverschaffing op zul-
len zijn.
Als nu de conjunctuur halsstarrig
blijft en geen wonderen gaat verrich-
ten, waar moet dan verder geld van
daan komen Niemand weet hef.
Want daarover zijn hoog en laag het
een9 in Duitschland Uit den belas
tingbetaler is het niet meer te halen
Men geeft zich dus voorloopig over
aan een nog niet bijster gerechtvaar
digd optimisme, omdat men niets
anders heeft om zich mee te troosten
(GEMEENTERAAD.
DRUIMEN.
Een Nieuwjaarswensch van
den Voorzitt r. Nieuwe
Legesverordening Het
schoolgeld voorde Vakschool
De raad der gemeente Drunen
vergaderde Maandagavond ten raad-
huize onder voorzitterschap van
burgemeester mr. R. v. d. Heijden.
Aanwezig waren alle leden.
Nieu wjaarswoord.
Alvorens tot de afwerking der
agenda over te gaan wenscht de
Voorzitter de leden van harte het
beste voor het Nieuwe jaar.
Spr. werpt een korten terugblik op
het afgeloopen jaar en moet dan
constateeren dat 1933 nog steeds niet
heeft gebracht de zoo vurig verlangde
verbetering in het economische leven.
Toch mogen we voor onze gemeente
niet ontevreden zijn, meent spr.
Zeker, landbouw, tuinbouw, veeteelt
maken nog zeer slechte tijden door,
maar dank zij de regeeringsmaat-
regelen is de toestand voor de boeren
weer eenigszins dragelijk geworden.
Het bedrijfsleven heeft zich in het
afgeloopen jaar weliswaar niet in
dien bloei mogen verheugen als we
in vroeger jaren kenden, maar toch
was de arbeidsgelegenheid in de
schoenindustrie in vergelijking met
in andere plaatsen bevredigend te
noemenook hieraan hebben de
regeeringsmaalregelen mede gewerkt.
Onze gemeente maakt dan ook in
vele opzichten een gunstige uitzon
dering in het geheel van gemeenten,
waarvan er vele noodlijdend zijn.
Spr. wil dit danken aan het feil dat
de gemeente niet, als zoo vele andere,
afhankelijk is van een bepaalden lak
van bestaan. Industrie en landbouw
vullen elkaar uitstekend aan en spr.
meent dan ook dat er in de toekomst
naar gestreefd zal moeten worden
deze verscheidenheid te bewaren,
terwijl het z.i. zelfs te wenschen ware
dat getracht werd het eenzijdig
karakter der industrie op te heffen.
Spr. gaat vervolgens na welke
crisislasten de gemeente in 1933 te
dragen had. Uitgegeven werd aan
werkverschaffing f6500 en aan sub
sidie werkloozenkassen f 1850, samen
dus f8350. Daarbij komt de pacht-
reductie van 5 pCt. die de gemeente
3750 kostte, zoodat de crisislasten
in totaal f12800 bedroegen. In het
oon der werkverschaffing werd door
de regeering 57 pCt. bijgedragen De
uitgaven an het Burgerlijk Arm
bestuur beliepen f7650.
Naast deze onaangename feiten
wil spr. ook enkele goede herinne
ringen aan 1933 bewaren. Het aantal
inwoners liep nl. vooruit met 53 tot
*563; 33 bouwvergunningen, waarvan
14 voor nieuw te bouwen woningen
werden verstrekt. Spr. memoreert
ook de raadsbesluiten tot aanleg van
een waterleiding, tot verkabeling van
iet electrisch net en tot adhesie
betuiging aan het plan tot uitbreiding
der gemeentegrenzen.
Spr. dankt tenslotte den raad en
de wethouders voor de in 1933
ondervonden medewerking en hij
ïoopt en vertrouwt in 1934 weer op
dezelfde medewerking te mogen
rekenen, opdat in onderling ver
trouwen veel voor het belang van
Jrunen kan worden gedaan.
De heer A. v. d. Wiel dankt den
voorzitter namens den raad voor
zijn goede wenschtn en wenscht hem
wederkeerig veel heil en zegen in
1934. Wij zijn ervan overtuigd, zegt
spr., dat de leiding der gemeente in
goede handen is en dat de belangen
der gemeente door B. en W. zeer
goed worden behartigd. Alle zaken
worden nauwkeurig gewikt en ge
wogen voor zij ter tafel komen, zoodat
wij met een gerust hart de meeste
voorstellen kunnen aannemen. Alles
wordt op strikt rechtvaardige wijze
en zonder aanzien van personen
ichandeld, hetgeen de raad op
ïoogen prijs stelt. Er zijn vergade
ringen geweest die niet rustig waren,
er zijn woorden gevallen, die hier
niet gesproken hadden moeten wor
den. Dat moesten wij voorkomen,
als iemand behoorlijk is krijgt hij
ook behoorlijk antwoord.
Het belang der gemeente zou er
mee gediend zijn als wij in de toe-
comst nog meer eensgezind samen
werkten. Het doet mij genoegen dat
in de vorige vergadering eenstemmig
besloten is tot wijziging van het
reglement van orde, daaruit blijkt
at de raad het er over eens is dat
de beste vergaderingen zijn,: kort en
zakelijk. Uitingen als in het afge-
oopen jaar zijn gehoord worden
door het grootste deel van den raad
Ondanks de nieuw
de oranje-band
en van de ora
tabletten 70 cent
abletten 10 cent.
omz
van
afgekeurd. Spr. spreekt tenslotte de
hoop uit dat de burgemeester zich
nog jaren aan het belang van Drunen
zal mogen geven.
De heer W. v. d. Wiel merkt op
dat hij het met deze woorden in het
geheel niet eens is, al heeft de heer
v. d. Wiel gezegd dat hij namens
den raad sprak.
De heer Vesters zegt het volko
men eens te zijn met de rede van
den heer A. v. d. Wiel.
Vervolgens wordt overgegaan tot
de agenda.
De notulen der vorige vergadering
worden zonder wijzigingen vastge
steld.
Aan de orde
1. Ingekomen stukken
a. bi sluit van Gedeputeerde Staten,
houdende goedkeuring van de wij
ziging van het geldleeningsbesluit
ad f 17750.
b. besluit van Ged. Staten, hou
dende goedkeuring van het raads
besluit tot het aangaan van een
geldleening groot f 10200.
c. besluit van Ged. Staten, hou
dende goedkeuring van het raads-
hesluit tot aankoop van een perceel
grond.
d. besluit van Ged. Staten tot ver
daging van de goedkeuring der
gemeentebegrooting 1934,
e. besluit van Ged. Staten tot
goedkeuring der bouwverordening
dezer gemeente;
f. bericht van Gedeputeerde Staten,
houdende mededeeling van de ont
vangst der algemeene politie-veror-
dening.
g. mededeeling van den heer
Veltman dat hij zijne benoeming tot
lid van het Burg. Armbestuur aan
neemt.
h. processenverbaal van kas
opname.
Ten aanzien van punt c vraagt
de heer W. v. d. Wiel of deze aan
koop wel doorgaat,spr. heeft het
tegendeel gehoord.
De Voorzitter zegt dat de koop
zeker door zal gaan, doch dat er
mede gewacht wordt tot een der
eigenaren over enkele maanden
meerderjarig zal zijn, zoodoende
worden onnoodige kosten en moei
ten gespaard.
Al deze stukken worden voor
kennisgeving aangenomen.
2. Wijziging der gemeentebe
grooting 19 *4 in verband met de
daarop gevallen aanmerkingen van
Ged. Staten.
De Voorzitter geeft een toelichting
op de nota van aanmerkingen,
waaruit blijkt dat het nteerendeel
der aanmerkingen van administra
tieven aard zijn, en dat het eind
cijfer geen wijziging behoejt te on
dergaan.
Uit de nota blijkt dat de vermin
dei ing der uitkeering uit het ge
meentefonds voor deze gemeente
geen invloed heeft.
Besloten wordt in de begrooting
de noodige wijzigingen te brengen
en Ged. Staten van antwoord te
dienen, conform het voorstel van
B. en W.
Leg'esverordening.
3. Vaststelling eener nieuwe ver
ordening op de heffing en invorde
ring van leges.
De Voorzitter zegt dat de nieuwe
verordening in hoofdzaak gelijk is
gebleven aan de oude, de wijzigin
gen betreffen slechts de leges voor
bouwvergunningen en jachtacten.
Er worden jachtacten van 3, 6 en 9
gulden beschikbaar gesteld.
De heer v. Drunen vraagt of de
leges voor bouwvergunningen vroe
ger ook reeds bestond.
De Voorzitter antwoordt ontken
nend. Spr. vindt het echter billijk
dat de menschen voor dit soort
vergunning ook wat betalen. Voor
allerlei kleine werkzaamheden die
ter Secretarie gedaan worden moet
iets betaald worden, maar tot nog
toe was dat niet het geval voor
bouwvergunningen, ofschoon deze
zeer veel werk van het Secretarie-
personeel vragen.
De heer v. Drunen is het daarmee
niet eens. Z.i. bouwen de meeste
menschen alleen omdat zij moeten
en niet uit luxe. Als men een woning
bouwt van f2000 of f3000 moet
men daarvoor f5 betalen. Spr. vindt
dit veel te veel en wil de leges tot
de helft terugbrengen.
De Voorzitter zegt dat 't moeilijk
is de juiste hpogte der leges te be
palen. Hij is van meening dat een
recht van f 5 niet onevenredig zwaar
diukt op de bouwkosten. Onbillijk
heden worden z.i. al voldoende
ondervangen door de bepaling dat
ten behoeve van onvermogenden
vrijstelling gegeven kan worden.
Voer de menschen die het kunnen
betalen ziet spr. er in 't geheel geen
onbillijkheid in. Men moet niet
denken dat de gemeente op deze
heffing iets verdient. Tot nu toe
moest de gemeente aan de Gezond
heidscommissie jaarlijks f200 betalen
voor het onderzoek der bouwplan
nen, en nu de Gezondheidscommissie
is opgeheven zal dit onderzoek in de
toekomst wellicht nog meer gaan
bedragen, daar het in de bedoeling
ligt voor kringen van gemeenten
bouwkundigen aan te stellen. Som
mige gemeenten betalen voor het
onderzoek van elk bouwplan zelfs
f 15.
De heer v. Drunen blijft de heffing
voor sommige menschen bezwaarlijk
vinden.
Voorzitter. De menschen bouwen
toch niet om de 14 dagen een huis.
Het voorstel wordt zonder stem
ming aangenomen, met aantrekening
dat de heer v. Drunen tegen de
heffing van leges voor bouwvergun
ningen is.
4. Vaststelling verordening op het
vergunningsrecht ingevolge de Drank
wet.
Deze vergunning, die slechts tot
1 Jan. was goedgekeurd, wordt on
gewijzigd opnieuw vastgesteld.
5. B< noeming lid der Commissie
tot wering van Schoolverzuim, ten
gevolge van de niet—aanneming der
benoeming van P. Vrijhoeven.
Door B. en W. worden voor deze
functie voorgedragen de heeren H.
v. Delft en M. v. Domnn len.
Na een drietal stemmingen wordt
gekozen de heer H. v. Delft.
Schoolgeld Vakschool.
7. Wijziging der verordening tot
heffing van schoolgeld voor de
Schoenmakersvakschool.
De Voorzitter zegt dat indertijd
een regeling bestaan heeft volgens
welke de leerlingen uit Drunen
maximum f 15 en die uit de buiten
gemeenten f25 moesten betalen. De
inkomsten waren toen ongeveer f 11
per leerling. Door Ged. Stalen wordt
thans een nieuwe regeling voorge
steld, zulks op advies van den
inspecteur van het Nijverheids
onderwijs.
De nieuwe regeling is als volgt
bij een inkomen beneden f700 nihil,
bij f800 f4, bij f 1100 f7, bij f1400
f 11.50, bij f3000 f43.50 enz. Voorts
wordt een kinderaftrek toegepast
van resp. 5, 10, 20, 30, 45, 60, 70
en 85 pCt. bij een kindertal van
resp. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9.
De heer v. Drunen wil alle inko
mens van minder dan f1000 vrij
stellen.
De Voorzitter vindt een schoolgeld
van f4 en f 6 niet te hoog, vooral
daar de gelegenheid bestaat om htt
in maandentermijnen te betalen. Men
krijgt voor dit weinige geld dan toch
goed vakonderwijs.
De heer v. Drunen betoogt dat al
die kleinigheden zich opstapelen en
tesamen een groot bedrag vormen.
Iemand die zelf geen huisgezin heeft
kan dat volgens spr. niet begrijpen.
De heer A. v. d. Wiel vraagt of
de regeling moet worden vastgesteld
zooals door den inspecteur is voor
gesteld of dat de raad de vrije hand
houdt.
De Voorzitter zegt dat het de be
doeling is dat in groote lijnen aan
deze regeling wordt vastgehouden,
de raad kan er echter wel kleine
wijzigingen in brengen, daartegen
zal waarschijnlijk geen bezwaar zijn.
Dezelfde regeling geldt voor alle
ambachtscholen.
De heer A. v. d. Wiel gelooft niet
dat Drunen zelf beter zal worden
van deze regeling. Bij de vroegere
regeling werd het grootste deel be
taald door de leerlingen van buiten,
die het in den regel wel betalen
kunnen, die worden van de nieuwe
regeling beter.
De Voorzitter merkt op dat de
oude regeling zoo was dat van de
Drunensche leerlingen er slechts 3
betaalden. De progressie die thans
wordtjvoorgesteld is veel hoogerdan
vroeger. Spr. merkt op dat het
schoolgeld na een jaar ahijd nog
gewijzigd kan worden, wanneer
blijkt dat de regeling niet voldoet,
De heer W. v. d. Wiel vindt de
nu voorgestelde regeling beter dan
de vorige vooral omdat nu een
groote kinderaftrek wordt toegepast.
De heeren A. v. d. Wiel en de
Wijs willen het voorstel aanhouden
om het nader te bekijken.
De Voorzitter heeft daartegen geen
bezwaar, doch hij ziet er geen nut
in daar er zich toch geen nieuwe
gezichtspunten zullen naar voren
dringen.
De heer A. v. d. Wiel zegt dat
vroeger de menschen uit Drunen
minder betaalden. Men liet alleen
door de buitengemeenten voldoen,
heigeen spr. ook billijk vindt daar
Drunen toch voor de kosten zit.
De Voorzitter ontkent dit laatste,
alle gemeenten dragen in de kosten
bij in verhouding tot het aantal
leerlingen dat zij op de scnool heb
ben. Daarom gaat het ook niet aan
de inwoners van Drunen boven
anderen te bevoordeelen.
Het voorstel wordt zonder stem
ming aangenomen.
7. Onttrekking weg aan het opeu-
baar verkeer.
Opnieuw is door den Minister ge
vraagd in het voor twee jaren ge
nomen besluit een wijziging te bren
gen. De raad heeft daartegeu geen
bezwaar, daar dit van zuiver for-
meelen aard is.
8. Distributie van onvermengde
margarine
De Voorzitter zegt dat deze boter
door de gemeente wordt ingekocht
voor 20 ct. per pond. terwijl de
verkoopprijs moet bedragen 22 ct.
B. en W. stellen thans voorde thans
gemaakte winst, die al tot ongeveer
f30 is opgeloopen te veideelen
onder de ambtenaren, die zich met
de distributie hebben belast.
De heer W. v. d. Wiel vraagt of
het niet beter is winkeliers rnet de
distributie te belasten
De Voorzitter vindt dit bezwaarlijk
daar het kwantum te gering is en
de winkeliers er niet eens opgesteld
zijn. Bovendien haalt men de boter
liever ter secretarie dan bij parti
culieren.
De heer Verhoeven vindt het
treurig genoeg dal de menschen
voor het oog van iedereen de boter
moeten komen halen.
Het voorstel wordt aangenomen.
Rondvraag.
De heer de Wijs verzoekt aan
den volontair ter sectretarie, evenals
vorig jaar weer een gratificatie toe
te kennen.
De Voorzitter zegt dat B. en W.
dit voorstel graag overnemen, daar
de volontair behalve zijn werk als
admistratenr der bedrijven veel doet
waarvoor hij niet betaald wordt.
De heer A. v. d. Wiel is eveneens
van meening dat het traktement van
den volontair veel te laag is.
De Voorzitter zegt dat het in de
bedoeling van B. en W. ligt om,
wanneer de wijziging der gemeente
grenzen doorgaat, het secretarie
personeel uit te breiden. Ook als de
grenswijziging niet verwerkelijkt
wordt is bet wenschelijk een andere
regeling te scheppen.
De heer de Wijs vindt een grati
ficatie billijk de volontair is reeds
23 jaar, heeft altijd gestudeerd, heeft
volledige bevoegdheden en verdient
nog slechts f 750.
De heerW. v. d. Wiel meent dat
er zooveel jongelui zijn die altijd
gestudeerd hebben en die thans ook
niet aan een betrekking kunnen
komen.
Besloten wordt de gratificatie te
verleenen.
De heer de Wijs stelt voor het
bedrag der gratificatie te stellen op
f500. Hij schaamt zich niet dit
bedrag te noemen, daar hij er van
overtuigd is dat de volontair dit
bedrag verdient.
De Voorzitter vindt dit bedrag
veel te hoog. Hij wil niet beweren
dat de volontair dit niet zou ver
dienen, maar f500 kan men geen
gratificatie meer noemen. De be
looning moet toch eeu gratificatie
blijven.
De heer de Wijs. In Kaatsheuvel
zijn toch
geven van
De Voorzitter. Maar de gemeente
Kaatsheuvel is driemaal zoo groot
als Drunen, en bovenndien is f250
geen f 500.
De heer Vrijhoeven vindt een be
drag van f100 voldoende.
De heer A, v. d. Wiel meent dat
dit te laag is, vooral daar de volon
tair het diploma voor secretaris heeft.
Spr. wil een toelage van f250 geven,
De heer W. v. d. Wiel. Zoo goed
zitten we nu niet in onze centen.
Spr. vindt f 100 voldgende. Dat de
volontair toevallig geen werk kan
krijgen is jammer voor hem, maar
dat overkomt zoovelen.
De Voorzitter betoogt tot de ge
meente tot heden altijd heel weinig
aan de ambtenaren betaald heeft.
Volgens de werkzaamheden, die te
doen zijn, moest de eerste ambtenaar
een beginsalaris hebben van f1500,
en moest er een tweede ambtenaar
zijn, die f1000 verdiende.
De heeren Verhoeven en Vesters
vinden f200 een billijke gratificatie.
Wetb. v. Halder zou liever wal
lager blijven.
De Voorzitter zegt dat het moeilijk
is de juistp hoogte vast te stellen,
de gratificatie moet blijven beneden
het bedrag dat in werkelijkheid ver
diend is. Spr. stelt voor f200 te
geven.
Dit voorstel wordt zonder stem
ming aangenomen.
De heer de Wijs vraagt wie op
dracht heeft gegeven tot het plaatsen
van nieuwe werkstoelen in de vak
school.
De Voorzitter zegt dat B, en WT.
niets van deze zaak afweten, als de
stoelen zonder vergunning van B. en
ook ook gratificaties ge-
f250.
jastin^ blijft de prijs van