Briewen. marien
Enveloppen
Dames-Gorresponden
A. K. H of f
INGEZONDEN STUKKEN.
GEMENGD NIEUWS.
AGENDA.
ATTENTIE.
VERVOLG PROVINCIAAL NIEUWS.
DU
WENSCHT U
TE RIJDEN?
Luxe Autoverhuur-inrichting
Grootestraat 221.
Schitterende 4 en 6-persoons
wagens.
tot een tractatie der schooljeugd.
De Heusdensche Hengelsport-
vereeniging neemt a s, Zondag deel
aan het groot visch concours te Go.
rinchem en dat te Best.
Aangezien hier veel liefhebbers
zijn van zwemmen en zulks dikwijls
gedaan wordt op gevaarlijke plaatsen,
zal een poging worden aangewend
om een geschikt zwembad te ver
krijgen.
Morgenmiddag gaat Longa I
naar Wilhelmina (Wijk) en speelt
Long II (junioren) hier tegen Sparta
(Andel.)
min of meer zware wonden op.
De chauffeur en de inzittenden
hadden kermis gevierd en blijkbaar
te veel aan Bacchus geofferd.
Internationale Alpenrit.
Zware regenval in de Fran—
sche Alpen.
Bergpassen door aardver
schuivingen versperd.
Hoe zal de route worden?
Buiten verantwoordelijkheid der Red.
Mijnheer de Redacteur.
Dezer dagen ontving ik van de
Gemeente Licht- en Waterbedrijven
alhier een circulaire betreffende de
prijzen der Brcch-cokes. Daarin
wordt de prijs aangegeven bij afname
van minstens 200 mud, met de vol
gende toevoeging
»In bovengenoemden prijs is de
«Omzetbelasting begrepen, zoodat de
«afnemers met recht van belasting-
«vrije-inkoop van brandstoffen op
«den piijs een reductie van 2 cent
«per H.L. genieten.»
Mijnheer de Redacteur, hier wordt
door een officieel of semi-officieel
instituut een daad gesteld die m.i.
niet zonder meer mag passeeren.
Hier toch wordt de bedoelde be
lasting niet als een «omzetbelasting»
maar als een «bedrijfsbelasting» aan
gevoerd en daartegen moet m.i. ge
protesteerd.
De Omzetbelasting mag wel bij den
prijs gerekend worden, maar moet
niet in den prijs gerekend worden.
En wanneer officieele instellingen
hierin voorgaan, dan zullen anderen
spoedig volgen of moeten volgen en
wordt het voor handel en industrie
een bedrijfsbelasting die niet te ver
halen is, en wat ook geheel is tegen
den wensch van den minister en de
wet.
Dit is nog dezer dagen gebleken
toen de gemeente Amsterdam een
aanbieding vroeg van zeker artikel
met inbegrip van omzetbelasting,
waartegen in de Tweede Kamer
terecht werd geprotesteerd en dat
ook bleek te zijn tegen den uitdrukke-
lijken wensch van den betreffenden
minister.
Men zal toch ook hiermee hier wel
rekening willen houden
Met dank voor de plaatsing,
C. R.
Opbreken straal v.m. Baardwijk.
Van verschillende zijden geeft men
ons zijn verwondering, soms mis
noegen te kennen over 't feit dat
de straatweg in v.m. Baardwijk,
waarvan 't wegdek eerst onlangs in
z'n geheel en zoo uitstekend in orde
is gekomen, thans weer over de
geheele lenrte is opgebroken.
Men vraagt of dit niet vroeger
had kunnen geschieden, voor dat
deze süaat was vernieuwd. Wij
hebben op dergelijke ongelukkigge—
troffen toevalligheden vroeger al
eens meer gewezen, maar moeten
nu toch opmerken dal het hier geldt
het leggen van ruimere buizen voor
de waterleiding, waarvan bij den
laatsten grooten brand gebleken is,
dat de oude buizen veel te geringe
capaciteit hadden. Er moest dus tot
elkn prijs in voorzien worden, wil
men een deel der gemeente niet aan
een mogelijken ramp blootstellen.
Jammer is 't zeer zeker, dat de
buizen origineel niet grootergeno
men zijn, maar daar is nu eenmaal
niets meer aan te doen en 't eenige
is dus hier nieuwe leggen en hoe
jammer ook de mooie straat weer
opbreken.
En we zullen hopen op goed
herstel.
RED.
Doodenrit van een auto in België.
Op den weg van Gent naar
Ordegem heeft een chauffeur een
heele serie ongelukken'veroorzaakt,
waarbij een vrouw werd gedood en
zeven personen werden gewond,
van wie drie doodelijk.
De auto wierp eerst twee oude
mannen omver, die levensgevaar
lijke verwondingen opliepen, bij
aankomst in Ordegem drukte de
wagen een voorbijgangster tegen een
muur dood, reed een paal van de
electrische geleiding omver en ver
nielde een tuinhek, waarvan een
spijl door den auto drong, waardoor
deze eindelijk tot stilstand kwam.
De chauffeur, die zeer zwaar gewond
was, werd in een ziekenhuis opge
nomen, de vier inzettenden liepen
De Ford deelnemers aan de zesde
Internationale Alpenrit hebben dit
maal, alvorens den strijd met hun
concurrenten aan te binden, het ge-
vechtsterrein eens willen verkennen en
daarom de route naar Nice vanaf
Chambéry willen rijden door de be
roemde bergpassen van de Alpenroute.
Dat is echter geenszins gemakkelijk
gebleken tengevolge van den enormen
regenval van de laatste weken, die de
bergpassen bijkans onbereidbaar heeft
gemaakt. Van Chambéry vertrekkende
ondervonden wij reeds de eerste
moeilijkheden in de Col du Glandon,
waar de bochten zoo glibberig waren,
dat alle stuurmanskunst noodig was
om den wagen op den weg te houden,
en ofschoon wij elkander nog niets
zeiden, begon ieder voor zich reeds
te realiseeren, dat indien deze
stroomende regen niet spoedig op
hield het straks in de Alpenrit
schier onmogelijk zou zijn het ver-
eischte gemiddelde te halen.
Bood de Col du Glandon moeilijk
heden, een schier onoverkomelijke
reeks verkeersobstakels moest op de
Col de ia Croix de Fer overwonnen
worden.
Glijdend, glibberend, schuivend en
zwaaiend was het hoogste punt bijna
bereikt, toen plotseling een grijze
moddermassa, die de berghelling wa9
komen afschuiven, ons den doortocht
volkomen versperde. Hoe het mogelijk
is, dat deze kubieke meters modder
en steenen de houten brug over den
afgrond niet deden bezwijken blijft
een raadsel. Intusschcn was goede
raad duur. Dóór deze modderpap te
trekken was ondoenlijk, daar de wagen
er tot over de assen in zou wegzakken
en dan totaal onbestuurbaar zou zijn.
Juist stonden wij op het punt op
onze schreden terug te keeren, toen
plofselir g van de andere zijde een
vrachtauto met een twintigtal arbei
ders, gewapend met spaden en hou-
weelen, die er in een tijdsverloop van
circa een uur in slaagden een nauwe
doortocht voor ons te maken, waar
langs de Ford wagens zich met moeite
een weg konden banen.
De Col de la Croix de Fer hield
echter nog meerdere verrassingen,
Circa een kilometer na het modder-
bullet, wachtte ons een waterdoop in
den vorm van een bergstroom, die
door de hevige regenval wasontstaan
en met zooveel geweld van den berg
stroomde, dat zware steenen werden
meegevoerd.
Er dóór moesten we! Ford V-8
No. 1 voorop! G ijdend over rollende
steenen en onder veel geplas en ge.
spat van water kwam No. 1 er voor
spoedig door; de rest volgde
Thans stond de Col du Galibier
op het programma, doch rien
a faire. Op deze Col was een brug
door aardverschuivingen bezweken
De Col éiait fermé en hoewel
er plannen zijn om door een klein
leger van pontiers een noodbrug te
laten slaan, wordf er toch aan getwij.
feld of deze gereed zal zijn vóór de
Alpenrit en vreest men algemeen, dat
deze beroemde Col du Galibier uit
de route genomen zal moeten worden.
Wij zouden echter nog meerderen
tegenspoed ondervinden
De Col de Vars bleek berijdbaar,
zij het dan glad en glibberig, doch
de Col de la Cayollemet een
ruk stonden onze wagens stil voor
een kolossale hoop bergsteen en de
weg totaal geblokkeerd.... Dit is in
jaren des zomers niet voorgekomen,
dat er een dergelijke regenval was,
die zulke steen- en aardverschuivin
gen veroorzaakte. Daar stonden
wijer door konden wij niet....
daaraan viel niet te denken, dus met
veel moeite gekeerd en daarna via
de Col d'Allos verder naar de start
plaats aan de Cöte d'Azur Nice.
Intusschen is het welhaast zeker,
dat de oorspronkelijke route niet
gereden zal kunnen worden, terwijl
het tevens, behoudens snelle veran
dering der weersomstandigheden,
vrij vast staat, dat het gemiddelde
door de verschillende deelnemers
niet gehaald zal kunnen worden.
De vraag is thans, hoe zal de
route worden en wat zullen de cótes
con trol lés zijn
Wij wachten hier in Nice in
spanning;
De 1.000.000ste Ford V S vervaardigd.
Dat de Ford V 8 cylinder auto
mobiel de wereld stormerhand
veroverd heeft, bewijst het feit, dat
onlangs de 1.000.000ste V 8 van de
montagelijn der Fordfabrieken te
Detroit afliep.
Een millioen Ford achtcylinder
automobielen... Een enorm aantal
vooral wanneer men bedenkt, dat
Henry Ford eerst in 1932 een aan
vang'maakte met de productie van
den V 8 Fordmotor, naast den be
kenden 4 cylinder, en in successie
op den Lincoln V 8 cylinder motor,
waarvan de productie werd stop
gezet om met de vervaardiging van
een V 12 type Lincoln—motor te
beginnen.
En dit cijfer 1.000.000 wordt nog
sprekender, wanneer men bedenkt,
dat op de geheele wereld door alle
andere automobielfabrieken te
zamen... nog geen millioen acht—
cylinders wagens zijn vervaardigd.
Henry Ford produceert dan ook
momenteel bijna 5000 V 8 Ford
wagens per dag, meer dus dan de
verdere automobielindustrie te
zamen.
Deze enorme cijfers vinden na
tuurlijk hun oorzaak in de buiten
gewone kwaliteiten van den Ford
V 8, als degelijkheid, zuinigheid,
snelheid enz. waarbij nog komt dat
dit Fordproduct zeer laag in prijs is.
Henry Ford geeft de productie
van dezen 1.000.000sten Ford V 5
persoonlijk van het begin tot het
einde gevolgd en toen deze wagen
de lijn verliet, instructie gegeven
om hem ten toon te stellen in het
kolossale Ford expositiegebouw op
de wereldten toonstelling in Chicago.
Wij willen niet nalaten onze lezers
tevens nog te onthullen dat noorde
Fordfabrieken tot op heden circa
22.000.000 antomobielen vervaardigd
zijn, ongeacht de 15.000.000 T mo
dellen van voor 1927.
Een respectabel aantal dus.
WAALWIJK.
Zaterdag en Zondag, R.D.B.-Theater,
«De sage van den rooden vos».
Zaterdag en Zondag en Maandag,
Luxor Bioscoop, «Het verleden
ontwaakt.»
Zaterdag GEEN repetitie Lieder
tafel Oefening en Vermaak.
Zondag 12 uur repetitie voor allen
Liedertafel «Oefening en Vermaak».
Zondag 12 uur. Repetitie Lieder
tafel „Tot Bloei der Toonkunst".
Maandag 8—9.30 uur. Gymnastiek
heeren K. en V. Gymnastieklokaal O.S
Dinsdag 78.30 uur. Gymnastiek
dames K. en V. Gymnastieklokaal O.S.
Woensdag 7—8.30 uur. Gymnastiek
aspiranten K. en V. Gymnastiekl. O. S.
WIELERSPORT.
W.W.C. „De Zwaluwen".
1. v. Geenen-v. d. Bergh 18 p.
2. Dalmaijer-Dollekens 12 p.
3. D. Pol-Scherens 10 p.
Op 1 ronde:
4. Kivits-Visser 4 p.
Wielersupporters, nu er zoo schitte
rend gereden wordt op de clubwedstrij
den komt nu allen, die nog niet geweest
zijn a.s. Woensdag om 5 uur naar de
wielerbaan en volgt daar de trainings
wedstrijden, waaraan ook amateurs en
nieuwelingen van buiten deelnemen.
Entrée's zijn gewoon, 15 cent en 10
cent. Kinderen half geld.
KANTONGERECHT DEN BOSCH.
Woensdagavond was het op de be
tonnen wielerbaan weer een gezellige
wedstrijd. Zoowel door de Junioren als
nieuwelingen en amateurs werd heel
hard gereden, zoodat de supporters
weer hebben kunnen genieten.
Er werd begonnen met een eigen
kracht-wedstrijd voor Junioren over 30
baanronden met 3 klassementen.
Uitslag: 1. Bonis 12 pt.; 2. Verhof
stad 10 pt.; 3. Jai Pol 5 pt.; 4. van den
Biggelaar 4 pt.
De achtervolging tusschen Timmer
mans, M. Dollekens en A. de Vaan, al
len Junioren, bracht een overwinning
voor Timmermans die na 14 ronden M.
Dollekens inhaalde. Deze had na 12
ronden de Vaan ingehaald. Dit was
werkelijk een spannende wedstrijd.
Een sprint tusschen de liliputter-ju-
nioren Collard en Bel wist eerstgenoem
de te winnen.
Een achtervolging tusschen de nieu
welingen v. d. Bergh en Visser was
reeds na 6 ronden geëindigd, doordat
v. d. Bergh veel sterker was dan Vis
ser. De eigen-kracht-wedstrijd voor
nieuwelingen en amateurs gaf als uit
slag: 1. D. Pol 10 pt.; 2. Scherens 10 p.;
3. L. Dollekens 10 p.; 4. Siegmans 3 p.
Een koppelwedstrijd over 60 ronden
met 2 klassementen voor junioren ein
digde als volgt: 1. v. d. Biggelaar-de
Vaan 5 p.; 2. Sambeek-Collard 4 p.; 3.
Jai Pol-Timmermans 2 p.; 4. op 1 ronde
Verhofstad-Dollekens 8 p.
Hierna volgde de koppelwedstrijd
voor nieuwelingen en amateurs over
160 baanronden met 4 klassementen.
Deze wedstrijd getuigde weder van
een groote strijdlust der deelnemers om
de eerste plaats te kunnen bezetten, al
is het dan ook maar een trainingswed
strijd. En juist die momenten van de-
marage s doet de wielersupporters naar
de trainingswedstrijden komen zien.
Hierbij bestaat geen combine. Deze
wedstrijd was spannend van het begin
tot t einde. Jammer dat Dalmaijer door
het afloopen van een band een tuime
ling maakte, welke echter goed afliep.
Ook D. Pol had een schuivertje ge
maakt. Met enkele ontvellingen brach
ten ze het er echter af en de machines
mankeerden niets. De uitslag was:
(Vervolg).
M. C. v. D., landbouwer te Drunen,
was met een kar, waarvan de wielen
zeer aangeladen waren door het vuil, 't
dorp ingereden. Ook dit is tegenwoor
dig bij verordening verboden. De wie
len van een kar moeten glad blijven en
het vuil hoort op den mesthoop.
Ja, maar er zijn in Drunen zooveel
dammen en zijwegen die slecht zijn en
veel vuil afgeven, verontschuldigde
zich de man van de kar.
Het ging er niet in bij de rechters en
v. D. werd om de vuile wielen veroor
deeld tot 5. —boete of 5 d. h.
J. P. T., Waalwijk, leunen tegen een
gebouw, 3.— boete of 3 d.h.
H. G. P. R., Waalwijk, rijden op een
trottoir, ƒ3.— boete of 3 d. h.
G. v. O., Heusden, dronkenschap,
10 boete of 10 d. h.
K. N. R., Sprang-Capelle, dronken
schap, 10. —boete of 10 d. h.
L. V., Waalwijk, dronkenschap 10
boete of 10 d. h.
J. T., Drongelen, veiligheid van het
verkeer in gevaar brengen, 5.— boete
of 5 d. h.
E. C., Heusden, vee leiden over een
rijwielpad, ƒ5.— boete of 5 d. h.
Maria A. v. D., Waalwijk, rijwiel
zonder reflector, ƒ3.— boete of 3 d. h.
Ghr. J. K. Waalwijk, rijden over
trottoir, ƒ3.— boete of 3 d. h.
W. R. v. B., Elshout, straat veront
reinigen, ƒ4.— boete of 4 d. h.
P. N., Loon op Zand, venten zonder
vergunning, 5.-^ boete of 5 d. h.
C. ten H., Waalwijk, dronkenschap
eerste herhaling, ƒ15.- boete of 15
dagen hechtenis.
't Volgend nummer van dit
blad zal in verband met den
Feestdag van a.s. Woensdag,
3«S. Dinsdag verschijnen.
Berichten en advertenties
worden ingewacht fot 10 uur
van dien dag.
Kinderoptocht van »Oranje—Huis«
Waalwijk (Centrum).
Reeds diverse deelnemers en deel
neemsters hebben zich opgegeven.
Zij die nog wenschen mee te doen
kunnen zich nog aanmelden, door op
Stationsstraat 28 een briefje in de bus
te werpen, waarop naam, adres,
leeftijd, of men jorgen of meisje is, en
wat men wenscht te versieren.
Iedereen kan meedoen, die in het
Centrum woont en de lagere school
bezoekt.
Er worden schitterende prijzen
voor de prijswinners aangeschaft,
terwijl iedere deelnemer(ster) een
troostprijs ontvangt.
Geeft u allen spoedig op, zoover
dit nog niet gebeurd is op de scholen,
dan maakt ge het ons gemakkelijk en
ge behoeft u zelf niet te haasten met
de voorbereiding.
Wij rekenen op U.
Centrale H.L.S.
Het Algemeen Bestuur der Centrale
H L S. zal op Dinsdag 21 Aug. a.s.
in het Jaarbeursgebouw te Utrecht
vergaderen. De agenda vermeldt de
goedkeuring van bindende besluiten,
de benoeming van nieuwe leden van
het Algemeen Bestuur, en algemeene
beschouwingen over de positie van
de Centrale H L.S., mede in verband
met het feit dat het wetsontwerp inzake
verbindende kracht van ondernemers
overeenkomsten vermoedelijk eerst in
het laatste kwartaal van dit jaar van
kracht zal worden.
Stierenkeuring.
De Provinciale Commissie voor de
ondersteuning van Rijkswege van de
Veefokkerij in Noord Brabant, heeft
bepaald, dat het onderzoek van spring-
stieren in de twaalf districten in 1934
voor de maand September zal plaats
hebben
Te Waalwijk op 17 Sept. te 11 uur
v.m., te Heusden te 1 uur n m., te
Almkerk te 3'/a uur n.m.
Waa l wijksch e Zwem vereen iging.
Aantal bezoekers 1465.
Temperatuur 21
A.s. Woensdag zwemmen als op
Zondag.
Missienaaikring St Jan.
De Missienaaikring der parochie
St. Jan zal Woensdag 22 Augustus
a.s. zijn jaarlijksch uitstapje maken.
Ditmaal gaat het per auto-bus der
firma MuldersSars via Utrecht
door 't Gooi (Laren, Bussum, Hil
versum, Amersfoort) over de Veluvve
naar Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen.
Mooie weg verbetering
De provinciale waterstaat heeft thans
de vernieuwing van den provincialtn
weg Waalwijk—Waspik krachtig aan
gepakt. Na de prachtige verbetering
onder Sprang Capelle is thans ook de
verbreeding en vernieuwing onder
Waspik tot stand gekomen. Een zeer
mooie verbetering is daar de afbraak
van een huis bij Vrouwkensvaart dat
het uitzicht ten zeerste belemmerde.
Vanaf café Kamp tot aan Waspik is
nu een mooi aaneengesloten wegdek
verkregen. Wanneer nu nog de gevaar
lijke bocht bij café Kamp is weg
genomen dit staat op het program
voor het volgende jaar heeft de
provincie hier in enkele jaren een
uitstekende en noodzakelijke verbete
ring op afdoende wijze tot stand
gebracht.
Kippen vergiftigd.
Al sinds geruimen tijd bestond er
een veete tusschen mej. C L te v.m.
Baardwijk en haar buren, die ontstaan
is door een geschil over de grens van
hunnen perceelen.
Al verschillende malen had zich dit
geschil geuit in kleine onhebbelijk-
heidjes. Vorige week echter stierven
bij Mej. L. in korten tijd vijf kippen.
Daar men argwaan had werd de
politie in de zaak gemengd en deze
liet een der kippen tot onderzoek op
zenden. Daarbij bleek dat het dier
aan fosforvergiftiging gestorven was
Men vermoedt dat hier kwaadwillig
beid in het spel is, en de politie stelt
dan ook een streng onderzoek in.
Richard verliest van Slaafs.
Achtervolgingsrace ie Apeldoorn.
De Waalwijksche renner Slaats, die
op het einde dezer maand een aanval
zal wagen op het wereldrecord, dat
op naam staat van den Franschman
Richard, heeft nog, voordat hij deze
poging ondernemen zal, de gelegen,
heid gehad zijn krachten te meten met
den renner, wien hij het uurrecord
ontrooven wil. Slaats beschouwde de
omnium, welke tusschen hem en
Richard Vrijdagavond op de wieler
baan te Apeldoorn gereden werd als
een test, welke zou uitwijzen of hij
inderdaad redelijke hoop mag koeste
ren om over enkele weken de prestatie
te verbeteren welke de Franschman
het vorige jaar verricht had.
De omnium tusschen beide renners
bestond uit een lijdrace, een sprint
en een achtervolging De tijdrace en
sprint waren voor Slaats noch voor
Richard van beteekenis. Van betee-
kenis was alleen de achtervolging over
5 K.M. de strijd onder gelijke factoren
tusschen de beide lange afstandrijders,
Slaats won de achtervolging met 70
meter voorsprong. Maar het enkele
feit dat Slaats zeventig metertjes win
nen kon op Richard, den achtervol
ger van wereldfaam, spreekt minder
in het voordeel van den sterken Bra
bander dan wel de wijze waarop
die 70 meter gewonnen werden.
Want na vijf ronden reeds was het
een duel tusschen een met armen,
beenen en schouders werkende Richard
en een Slaats, wiens stijl en houding
perfect waren. Toch lagen Richard
en Slaats na die vijf ronden nog gelijk
maar dit was het hem juist wat den
Franschman angstig maakte voor dien
taaien concurrent, van wie hij wel wist
dat diens groote kracht niet ligt in de
opvoering van het tempo reeds on-
middellijk na den start Richard had
er zoo op gerekend, dat hij dien
tegenstander in enkele ronden in den
rug zou kunnen zien, hetgeen hem
misschien moreel beslissend voordeel
op Slaats gegeven zou hebben en zie,
Slaats had kans gezien tegenover den
soepelen sprong van Richard vol
doende bracht te stellen om de balans
in evenwicht te houden.
Nu het verwachte resultaat van den
snellen aanloop, welke al zooveel
achtervolgingen in het voordeel van
den Franschman beslist hadden, uit
gebleven was, toenwel, toen
was het pleit eigenlijk al beslecht,
Zeker wa9 de strijd op dat momen.
dus in het voordeel van den Neder
lander beslist.
De Franschman begon te rukken
eïï te tr^kken de soepelheid was uit
zijn stijl weggegleden en dat was
funesteen achtervolging wordt niet
gewonnen met wilde demarrages, een
achtervolging eischt kracht en naast
kracht souplesse. Zwoegend stampte
zich Richard vooruit en hij won zelfs
WOl
Briev
fra
Aboni
Franc
terrein. Vijf meter, tien meter,
25 meter, doch toen was het met
gedaan. Na 3 K.M. lag Slaat
steeds in hetzelfde tempo en
Richard aan het einde van zijnk
ten. Met vijf meter in elke t
tegelijk ging toen de winst naar$
die ten slotte aan het einde nog
zooveel reserve beschikte, dat
een formidabele eindspurt ov
laatste K.M. den voorsprong
waarmede hij tevreden wilde zij(
Omnium Richard—Slaats Tijc
over 200 M vliegende start, bei;
13 2 sec sprint 1 Richard, 2 S
tijd laatste 200 M. 13 4 sec
Achtervolging over 5 K.M IS
ingeloopen 70 M. Koppelachtervo
over maximaal 5 K M,: 1 Heslir
Matena, 2 KnopsGroszimlin(
met een voorsprong van 15 M
5 min. 40 sec
Klassementrace over 60 ronde
Snoeren 13 p. op 1 ronde. 2
Reyen 13 p op 1 ronde. 3Sav
13 p op 2 ronden, 4 Van Ber(
punten. (T{
De f 20.000.
Bij de gehouden trekking der f
Staatsloterij is de f 20 000 gev;
op No 14149; op hetzelfde nuit
is '/io van de centra kwitantie
wettig geoorloofd is, gevallen bij
Hoofdagent P. J van Hoof,deV
straat 23 Eindhoven ook is noj
van hetzelfde nummer gevallen
het agentschap P. M. A. Mastenbi Vrijd;
Zusterhuis no 7 Gorinchem. der gei
n i "j voorzittr
Urn een wielrijder te sparen^urg.
Vrijdagavond half negen heel Afwe:
den Bosschenweg nabij „Huize Giheer Bo<
onder Haren een ernstig verk» Aan
ongeval plaats gehad De geneesvan opc
dr. Lobach uit Udenhout reedting.
auto in de richting den Bosch, De
zijn poging om een wielrijder,Staten c
plotseling vanuit een zijweg terugont
rijweg opreed, te ontwijken, reeddeeling
tegen een boom op. Daarbij gersGemeen
de wielrijder tusschen de autoenzal moe
boom bekneld. De auto werd gedien de
vernield. Dr. L. bekwam een erudiet tot
hoofdwonde en inwendige kneuziifvoerd.
terwijl de wielrijder zekere C. 5 Spr. r
uit Helvoir', eveneens een z'dn9er tl
hoofdwonde en andere blessureled. St;
liep Per auto van den G. G^^edei
G. D. werden beide slachtoffers ^en mi-
het ziekenhuis te Tilbug overgebr^ere bet=
Beider toestand is ernstig. den stoi
Auto—ongevallen. daarom
gaderine
Gistermiddag is te Helvoirtdoor Ge
schilder P. de Bresser door een keurd he
aangereden en ernstig gewond, gegrond
had een zware hersenschudding ,'nen er c
Te Etten slipte gistermorgenHaag is
auto met het gevolg dat het acinaar ov
deel tegen een boom sloeg. Eentrent ee
passagiers werd zwaar gewond, opcenter
Te Zevenbergen werd een f 75.—,
arig meisje door een vrachtautott/ 175.—
Zij
B. en
kregen c
den grond gesmeten.
onmiddellijk dood.
r- -j, geraamc
Gistermiddag 19 een au!csteun is
Velsen van de pont in het Noord
kanaal gereden. Van de zes inzitu
personen zijn er vier geied, van
een ernstig gewond is Twee j: CT
meisjes zijn verdronken.
MARKTBERICHT.
Waalwijk, 10 Aug. 1
Varkens f8 f 11.
Eieren 3 cent.
van
Wij voeren prachtige
ADVBRTENTléN.
voor eigen ge b r u44.
Bijzondere chique mode He
voor u wilt w
- Ik
inspectei
ik het r
gevange
waar ee
weer
wiJ zou
door een
iemand
Het rr
denken.
- He
U wel 0
ze; ik we
''■aar pre
- W
- He
ngevee:
?chts v;
- W
- Vc
oond.1
n dok
patië
•f dat
daarc
Du
GOEDKOOP,
COMFORTABEL
EN BETROUWBAAR
v/h. v. WIJK
A
was
Bel op
Telefoon 212