Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. ïwiTiTiiir voor hel piitteluiL FEUILLETON l DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. EERSTE BLAD. BUITENLAND. RUMMER 73. WOENSDAG 12 SEPTEMBER 1934. 57c JAARGANG. Dit blad verschijnt WOENSDAG en ZATERDAG Brieven, Ingezonden stukken, gelden, ent franco te zenden aan den Uitgever. Abonnementsprijs per 3 maanden 1.25 franco p. post door 't geheele rijk 1.40 UITGAVE: WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38. Telegr.-adresECHO. Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 0 unr in ons bezit zijn. Bij contract flink rabat. Reclames 40 cent per regel. Prijs der Advertentiën: 20 cent per regel; minimum f 1.A0 In het tijdschrift «Weg en Rail» van 20 Juni en 4 Juli '34 wordt door den Heer J. J. Talsma, Bur gemeester van Kamerik en Zegveld, Lid van de Rijkscommissie van overleg voor de Wegen, een uiteen zetting gegeven van de beteekenis van de autobus voor het platteland. De schrijver begint zijn artikel met een kort geschiedkundig over zicht van de ontwikkeling van het verkeer. Toen de aanleg der spoorwegen in Nederland met kracht werd ter hand genomen, had men in de eerste plaats daarbij op 't oog de verbinding van de groote centra onderling en met het buitenland, hetgeen tot gevolg had, dat voor tal van kleinere plaatsen de stations en halten op grooten afstand van de bebouwde kom kwamen te liggen. Het bezwaar hiervan werd niet gevoeldimmers het was voor de inwoners dezer plaatsen reeds een groote verbetering, dat reizen, per spoor mogelijk werd. Intusschen gingen op het platte land, onder den invloed van de toenemende industrialisatie, andere levensvoorwaarden heerschen en er ontstond een streven om door op voering van productie en export aan het wereldverkeer deel te nemen. Dit bracht na den spoorwegaanleg de volgende phase, n.l. den aanleg, van „De Echo van het Zuiden". Naar het Engelsch van LOUIS TRACY. Nadruk verboden. 52. Ik heb een afspraak, begon hij, op zijn horloge kijkend. Die moet u dan maar afzeggen, pareerde ze, plotseling scherp. De gewichtigste conferentie, die u ooit in uw leven kunt hebben gehad, vindt nu plaats, in uw kamer, William Meiklejohn. Ik had het straks over Scotland Yard. Met wie wilt u liever spreken met mij of een ambtenaar van de politie? Het beetje kleur dat weer op zijn gezicht gekomen was, trok opnieuw weg. Deze vrouw uit de groote wereld had klauwen en ze zou niet aarzelen die te gebruiken als ze geprikkeld werd. Ik geloof niet dat ik iets gezegd heb om op een dergelijken toon toege sproken te worden, mompelde hij, met n mislukte poging tot glimlachen. U hebt mij er toe aangezet om het meisje waarvan mijn zoon hield de woestijn in te sturen, was het bescheid. U hebt daarmee een ernstige vergissing begaan. Na een poosje drong het tot mij door wie ze was. Ik heb haar moe der gekend. Moet ik nog in bijzonder heden treden? behalve van paardentramwegen, van een groot aantal stoomtram- en locaalspoorwegen. Voor den aanleg van deze laatste werd gewoonlijk een belangrijk financieel offer gevraagd van de be trokken streek, veelal in den vorm van een renteloos voorschot. Van vele dezer voorschotten verwacht de schrijver, dat zij wel nooit meer terugbetaald zullen worden, omdat de exploitatie—uitkomsten van de meeste betrokken ondernemingen veel te wenschen overlaten. Toch beteekent dit geen verlies voor de gemeenschap. De locaalspoor- en tramwegen hebben een economische taak ver vuld zij hebben het platteland uit een langdurige periode van verval en malaise (pl.m. 1878—1895) op geheven en daarna in een tijdperk van vooruitgang (1900—1914) stimu- leerend gewerkt. Men dient te bedenken, dat »al heeft een gegeven lijn nooit geren deerd, de beteekenis, welke deze een reeks van jaren voor de wel vaart en den opbouw eener streek heeft gehad, den aanleg toch allicht ten volle heeft gewettigd.» Nieuwe tijden stellen nieuwe eischen. Na den wereldoorlog heeft zich »als het ware de gansche men- schelijke mentaliteit omgezet» »de na—oorlogsche mensch is een ge heel andere dan die van vóór den oorlog». In dien tijd ontwikkelde zich ook de techniek, die o.a. bracht de ge weldige vlucht van het vliegwezen en een evolutie van het landverkeer. »Deze maak e haar opwachting, omdat zij gelijktijdig geestelijk nood zakelijk en technisch mogelijk is geworden». De grenzen van land, gewest en gemeente vallen meer en meer weg Ik....werkelijk....ik... Uitstekend. Achttien jaar ge leden vermoordde Uw broer Ralph Vane Meiklejohn, een. zekere pVIr Marchbanks, die ontdekt had dat u en uw broer (Zijn vrouw beroofden van fondsen, die bij uw bank, welke haar vermogen beheerde, waren gede poneerd. Ik heb hier alle bijzonder heden, van de misdaad. Ik zeg niet dat het wettig bewijs is geleverd dat uw broer, die naderhand gevangenis straf heeft moeten ondergaan en u nu onder den naam van Ralph Voles handlangers diensten bewijst, dien moord heeft gepleegd. Misschien is ook het woord „Moord" te sterk met betrekking tot den dood van |Mr. Marchbanks, maar ik ben overtuigd dat iedere Officier van Justitie u en hem 'veroordeeld kan krijgen wegens een beroving van een inmiddels over leden dame en haar dochter, het meisje, dat u en hij de vorige week hebben ontvoerd. De wrekende gerechtigheid zat tegenover hem in de gedaante van deze wei-opgevoede, beschaafd en zakelijk pratende vrouw. Meiklejohn had geen folterender zieleangst kun nen uitstaan als ,hij in de beklaagden bank gestaan had. Het was al erg ge noeg zooals dat vreeselijke geheim al die jaren aan zijn leven had geklaagd, maar dat hier in koelen bloede werd blootgelegd door een |dame uit de kringen, waarin hij zich ten koste van alles een plaats had hopen té ver overen, was nog duizendmaal erger. Hij begroef zijn hoofd in de handen. Even flitste de gedachte aan moord door zijn hersens. Maar Lady Cars- haw's aristocratische stem bracht hem weer tot zich zelf. jZal ik voortgaan? vroeg ze. Zal de stedeling zwermt uit over het land en omgekeerd gaan bij den plattelander de begeerten uit naar een meeleven van het volle cultuur leven. Het is vooral de autobus, die het verkeer tusschen stad en platteland en omgekeerd heeft bevorderd. Het publiek verkiest de autobus boven tram of trein, omdat het ver voer per autobus veel goedkooper is en omdat de autobus het verkeer van huis tot huis mogelijk maakt. Vooral voor het z g. marktverkeer is de autobus van bijzonder veel waarde. Het staat dan ook wel vast, dat dergelijk verkeer voor de Spoor- en Tramwegen voorgoed verloren is. Er is geen enkel motief, om de autobussen te belasten ten behoeve van de instandhouding van verkeers middelen, welke door die bussen ik over Rachel Barlett spreken, van het schandaal dat niet alleen ontstaan zal door die financieele malversaties maar ook door dien schandelijken aanslag op Lord Ronald Tower? Hij hief zijn ontdaan gezicht op. Hij was een trotsch man jen niet van plan zich zonder tegenstand gewonnen te geven. Natuurlijk ontken ik alles, wat u gezegd hebt, klonk het. Maar, als het waar was, dan moet u er een hei melijke bedoeling mee hebben op |deze insinueerende manier tegen mij op te treden. Wat is die? Ik ben blij dat u dat inziet. Ik ben bier om u voorwaarden aan te bieden. En die zijn? U moet dat meisje, Winifred Marchbanks, onmiddellijk aan mijn hoede toevertrouwen en u moet haai' moeders erfdeel restitueeren. U hebt ongetwijfeld een bepaalde som in Uw gedachten? Zeker. Mijn advocaten hebben mij gezegd, dat u de rente ook behoort te betalen. Maar Winifred zal met de hoofdsom tevreden zijn. U moet haar vijf en tachtig duizend pond uitkee- ren Hij sprong overeind, grijs van emotie. Mensch, schreeuwde hij onbe- heerscht, je bent stapel gek! HOOFDSTUK XXX. Wie het laatst lacht. Lady Carshaw keek hem door de glazen van haar gouden face a main scherp aan. Gek? protesteerde ze. Geen spra ke van, hoor! Alleen maar een oude zelve hun recht van bestaan hebben verloren. Ook voor een belasting van de autobus ten behoeve van de hoofd spoorwegen bestaat geen reden, want het is juist de autobus, die evenals de locaalspoor- of tramweg, aan den hoofdspoorweg vervoer hrengt. De voordeelen van de autobus leiden er toe, dat niet alleen in dun bevolkte streken autobusdiensten worden opgericht, doch dat ook in meer bevolkte streken, welke tot het gebied van spoor en tram behooren, dergelijke diensten in het leven wor den geroepen. De aanwezigheid van een spoor- of tramweg brengt dan veelal in de vergunning de beper kende bepaling, dat op belangrijke en vaak het meest belovende tra jecten geen passagiers mogen worden in- en uitgelaten. »Het is dan ook niet aan twijfel «onderhevig, of de voortgang der »evolutie in hel openbaar verkeer, »die de strekking heeft om de ver- »schillende nederzettingen der be- »volking in het verkeer op te nemen, «wordt door deze beperkende be palingen uitermate geremd Aan het slot van het artikel wijst de schrijver er nog op, dat het autobusveikeer zich nog in een ontwikkelingsstadium bevindt en dat, naarmate de verbetering dei- wegen voortgaat, ook het autobus- verkeer, wat betreft materieel, snel heid en frequentie, ongetwijfeld nog voor enorme verbetering vatbaar is. "zij, DIE ZICH MET INGANG VAN 1 OCTOBER OP DIT BLAD ABONNEEREN ONTVANGEN DE TOT DIEN DATUM VERSCHIJ NENDE NUMMERS GRATIS. vrouw, die voor haar zoon tracht te krijgen wat er te krijgen is. Reginald zelf zou het nooit hebben willen doen. Na je een duchtig pak slaag te heb ben gegeven, zou hij je aan ^len ster ken arm van de wet hebben overgela ten en dat zou uw ondergang betee- kend hebben, Mr. Meiklejohn. Maar ik sta er anders tegenover. Ik wil me niet beter voordoen dan ik ben; de groote voet waarop ik heb geleefd en mijn zorgeloosheid, hebben tengevolge gehad dat Reginald's bezittingen be zwaard zijn imet een hypotheek van tachtig duizend pond. Als ik zijn vrouw een bruidschat kan bezorgen, waarmee de hypotheek kan worden afbetaald 'en die haar nog een spel- degeld van vijfduizend overlaat, heeft hij mij niets te verwijten. Dan zal ik erg tevreden over mezelf jzijn! Vijf en tachtig duizend pond! Ik ontken alles waarvan u (mij be schuldigd heeft. Bovendien heb ik een dergelijk bedrag niet ter beschikking. Dat hebt u wel, of kunt het bin nenkort gemakkelijk hebben. jWenscht u dat- ik u details geef omtrent uw West-Afrikaansche concessie, Uw nieuwste manoevre, samen met jdien nobelen Mr. Jacob en Lady Helen Tower? Die kunt u krijgen, hoor! En wat u ontkenning helreft, misschien ben ik een beetje te haastig geweest. Sta me toe de geschiedenis op me gemak, hoofdstuk voor hoofdstuk, met u door te gaan. Ze spreidde de blaadjes met aan- teekeningen, die ze al had opgevou wen, weer voor zich uit. Schei uit met die verwenschte comedie. Meiklejohn schreeuwde het bijna uit, want haar kalmte maak te hem wild van zenuwachtigheid. Als.ik.toestem.welke garantie De Volkenbonds Assamblée geopend. Dr. Benesj, de minister van Buiten- landsche Zaken van Cechoslovakije, heeft Maandag in zijn kwaliteit van voorzitter van den Volkenbondsraad, de zittingen der vijftiende Assemblée geopend met een rede, waarin hij in onomwonden bewoordingen uiting gaf aan zijn groote bezorgdheid over de toekomst van Europa en die van den Volkenbond. „Het staat onmiskenbaar vast", aldus dr. Benesj, „dat de wereld op het oogenblik onder een der ergste crises gebukt gaat, waarvoor de menschheid zich in den loop der geschiedenis ooit heeft geplaatst gezien, een crisis van het moreel der menschheid, een crisis van de godsdienstige overtuigingen, een economische crisis, een crisis van de politieke en sociale regimes, een ern stige crisis in de internationale betrek kingen tusschen de staten, dreigend oorlogsgevaar, revoluties van allerlei aard, die tot een algemeene instabiliteit gevoerd hebben". Voor het eerst in de geschiedenis van den Volkenbond bekleedt een socialist het voorzitterschap, namelijk de Zweedsche Minister van Buiten- landsche Zaken, Sandler, die zich vooral een goeden naam veroverd heeft door zijn activiteit verleden jaar op de ontwapenings-conferentie. Rusland in den Volkenbond. De Raadsleden zijn, na een langdu rige zitting tot overeenstemming geko men over de toewijzing van een perma nenten Raadszetel voor de Sovjet-Unie, ingeval dit land tot den Volkenbond zal toetreden. Het is onwaarschijnlijk dat Rusland tot toetreding zal worden uitgenoodigd. De kleine landen eischen n.l. dat voor heb ik. Ziezoo, nu praat u verstandig. Ik kan u het (accepteeren van mijn voorwaarden verzekeren. In de eerste plaats, waar is Winifred? Hij aarzelde. Hier was het critieke punt. Een bekentenis dat hij het wist, zou een bevestiging van Lady Cars- haw's (beschuldigingen beteekencn. Ze deed niet de minste moeite het hem (gemakkelijk te maken. Er zat niets anders op dan den sprong te neen. Zijn weerstand was gebroken. Ze is in Uxbridge, op „Moore House", zei hij onwillig. Ik moet u waarschuwen dat mijn broer iemand is, die voor niets terugdeinst, dus daarom is het heter het aan mij.... Ik hen blij dat u de waarheid hebt verteld, viel de dame hem in de rede, maar ze is op hel oogenblik niet meer op Moore House. Reginald en een Inspecteur van Scotland Yard zijn er gisterenavond geweest. Er ont stond een vechtpartij en uw broer, die inderdaad voor geen kleintje vervaard schijnt te zijn, zag kans met haar te ontsnappen. U moet hem vinden, en haar. Over twintig minu ten gaat een trein naar Londen. Ik vertrouw dat u met me meegaat dm me te helpen. Uw hulp zal zeker in uw voorstel gelden. Meiklejohn keek afwezig op zijn horloge. U hebt uw bezoek wel goed uit gerekend, verklaarde liij met een vagen glimlach. 51. (Wordt vervolgd) De Echo van het Zuiden, Waalwyksthe en Lnngstraatscïe Courant, .^MBTSMMHHHMniBHnnWSnBaMaBnMrWMK» uw MAAT2C HAPPY VAM VEIHEJ&ERJHG OP HET LEVEM

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1934 | | pagina 1