GEMEENTERAAD, R.K. Middenstandsvereeniging. Voordat aan Besoijen echter deze 770 gulden belastingpenningen waren kwijtgescholden, hadden Hendrick .lansz. van Vreeswijck, secretaris, en .lan Peetersz., kerkmeester, ten be hoeve der kerk, een vrij langdurige reis naar Zeeland gemaakt en aldaar in verschillende plaatsen aan giften opgehaald de som van 192 gulden; hadden de dorpsregenten in den loop van 1611 geldleeningen gesloten van 1000 gulden en 220 gulden bij de ge broeders Cornelia en Goossen Geeritsz. Reers te Waalwijk en bij eenen bakker te Heusden. Tevens hadden kerkmees ters beproefd den aan de kerk toebe hoorenden St. Anncn-acker te belee- nen. waarvoor echter niemand kon gevonden worden, en hadden schout en gerechten den aan de gemeente be hoorenden noot-Godts-acker weten te beleenen van Dries Claesz. de With voor 600 gulden. Al de bovengenoemde gelden de financiële hulp van de Hollnndsche en Zeeuwsche steden, de kwijtschelding van 770 gulden aan belastingpennin gen, het batig slot der dorpsrekening over 1609, de leeningen te Waalwijk en Heusden, het beleenen van den noot-Godts-acker, enz. die ten bate der kerk c.a. waren bijeengebracht, bedroegen te zamen =fc 3564, zoodat, na artrek van de reiskosten, die Anto- nis Aertsz. van Andel, Hendrick Jansz. van Vreeswijck en Jan Peetersz. had den moeten maken, er nog een zuiver bedrag van 3350 gulden overbleef. En wijl uit het hiervoor afgeschreven request aan de Hollandsche steden duidelijk blijkt, dat de totale kosten, welke Besoijen had moeten maken, de helft meer bedroeg dan 4000 gul den of 6000 guldenbleven de Besoijen- sche regenten nog zitten met eene schuld van 2650 gulden, welk bedrag, volgens Octrooi van 19 Nov. 1611, werd gevonden uit een omslag over de landerijen van alle Besoijensche inge zetenen. Pas in het jaar 1615 was de kerk te Besoijen geheel bevrijd van haren schuldenlast! Nu wij toch in het bovenstaande uitsluitend de financiecle zijde van de Besoijensche kerkelijke zaken hebben bekeken, is het, dunkt mij, nu hier de geschikste gelegenheid, volledig heidshalve te vermelden, op welke in komsten de eerste Gereformeerde kerk kon rekenen. Men wete dan, dat na eenige processen met de kerkelijke autoriteiten van Waalwijk, door tus- scbenspreken van Arend Mugs van Holy, baljuw van Zuid-Holland, een soort minnelijke schikking werd ge troffen. waarbij de Gereformeerden te Besoijen wisten te verkrijgen, dat de Waalwijksche parochiekerk een klein gedeelte harer inkomsten aan de Be soijensche kerk afstond, waarop Be soijen, dat vroeger 1/3 van de bouw kosten dier parochiekerk had gedra gen, wel eenig recht kon doen gelden. Maar laten wij dit recht niet at te breed uitmeten, want men bedenke, dat na 1610 een groot gedeelte der Besoijensche ingezetenen den Room- schen godsdienst bleef belijden, en dit deel had toch ook zijn rechten De inkomsten, die de Gereformeer de kerk van de Waalwijksche Room- sche parochiekerk verkreeg of daar aan ontleende waren deze: De eigendom van eenen morgen korentienden op het laatst der 19de eeuw zijn afgekocht. De uitgaven der kerk sproten voort uit het onderhoud van kerkpastorie, toren-uurwerk en kerkhof, uit de kos ten van brood en wijn bij het H. Avondmaal en uit de reiskosten van den predikant, die eenige malen per jaar de classicale vergaderingen te Dordrecht moest bezoeken. Aanteekenjngen. 1). Jn een request aan de Staten van Holland van Senfember 1593, o a. ge- teekend door den secretaris Wouter Giisbertsz. de With, geven de Besoijen sche ingezetenen om. te kennen: hoe dat sg supplianten begonst hebben hen we- aeromme int verwoeste dorp te versa- melen, ende. deur de troubles, verwoes- tinge, overlast van den water ende de beleqcrinae voor Gheertrngdenberghe ende insnnderhegt dese laeste inlegerin- ae bg den v'ant so seer van nemos van rooren, weglanden, hove, bestial en, hug- sen ende anders so berooft ende bedor ven zijn, dat hen onmogelick is hue re r red it en rs te betalen a. akkerlands, genaamd den St. Annen- akker, gelegen in den binnenpolder van Besoijen, die het St. Annen-altaar lot nog toe bezeten had. b. Een vrij groot getal renten op huizen en landerijen te Besoyen, die voorheen het eigendom waren van de gilde-altaren St. Barbara. St. Peter en St. Pauwels. De St. Annen-akker, voortaan de kerken-akker genoemd, bracht gemid deld een jaarliiksche pacht op van 30 gulden, in 1620 van 32.terwijl de kerkerenten eveneens jaarlijks =t 30 gulden opleverden en tot aan de 19de eeuw bleven bestaan, toen ze gedeeltelijk werden afgekocht of ver liepen. In het gemeente-archief berust een registertje van 1613, geheeten: ..Register ende boeck der kereken ren- „then ende incomen des dorps van „Besoijen. Cornelis Dingemans ende „Peeter Lambertsz. zijn kerekmees- .,ters van Besoyen voorschreven ende „hebben met dit boeck beginnen te „maenen in February anno 1613". Daarin werden de hoegrootheid dier renten en de namen der personen, die ze schuldig waren, nauwkeurig ge noemd. Bovendien inde de kerk nog de vol gende inkomsten: 1. De Zondaagschc collecten in de kerk. 2. De begrafenis-rechten, die oor spronkelijk voor een in de kerk be graven groot lijk 4 gulden en voor een kind 2 gulden beliepen, en achtereen volgens op het kerkhof bedroegen 1 gulden en 60 cents. Later zijn die rechten verhoogd tot 6 gulden, 3 gul den, 1 gulden en 18 stuivers en 90 cents. 3. De opbrengst der smaltienden in den binnenpolder, bestaande in tiend van raapzaad, koolzaad, hennip. vlas, kidden (hitten), varkens en lam meren, beloopende jaarlijks van 715 gulden. 4. De opbrengst van de korentien den in den buitenoolder, bedragende jaarlijks 30 40 gulden. Die smaltienden zijn in den loop der 17de eeuw verloopen. terwijl de lieke maatschappij der Middel eeuwen, wier ziel God was. Een vrijz.-dem schrijver typeerde de Middeleeuwen zeer juist als »het tijdperk, waarin alles, ook het ge ringste, onmiddellijk wees naar het Allerhoogste». Dat blijkt o m. uit de heiliging van den arbeid. De gilden moet men niet vergelijken met onze vak vereenigingen, zij waren religieuze vereenigingen, wier aoel was den arbeid te heiligen en te stuwen tot God. Zij waren gesticht opdat de arbeid zijn karakter niet zou ver liezen. Onze tijd heeft bepalingen ter be scherming der stof, en het is waar dal de Middeleeuwen nog veel meer van dergelijke i epalingen hadden dan wij. Moet men daarin echter zien een gehechtheid aan het stoffe lijke? Neen, integendeil, het is een bewijs dat de stof was dienstbaar gemaakt aan den mensch. Waarom is onze tijd zoo radicaal tegenovergesteld aan dien der Mid deleeuwen Ter beantwoording van deze vraag verwijst spr. naar Qua- dragesimo Anno. Pius XI wijst daarin op het feit, dat de sociaal-economi sche ordening van onzen tijd zoo danig is dat zij voor vele menschen een beletsel is om het eenige te be- harti en wat noodzakelijk is: de eeuwige zaligheid. Onze samenleving is zoo gebouwd, dat ze een sta in den weg is bij onzen gang naar God, terwijl in de Middeleeuwen heel het leven erop gericht was de menschen tot God te brengen. Waardoor kon die radicale om keer plaats hebben Men heeft ge wezen op de ontwikkeling der tech niek. op het wereldverkeer, op het grootestadsleven, en men heeft hierin de verklaring gezocht. Maar ten dotte zijn al deze dingen toch vereenig haar met het leven der Middeleeuwen. Zij kunnen factoren zijn, oorzaken zijn zij niet. De oor/aken liggen dieper. We moeten daaivoor terug naar de 15de, 14de en misschien wel naar de 13de eeuw, waar de groote revolutie begint, die 4 5 eeuwen heeft voortgewoekerd. Die revolutie, die geen korte uitspatting van terreur was maar geschiedde in geest en hart, begon in de 15de eeuw. God nam niet meer de eerste plaats in in het denken en willen der men schen, er werd een wig gedreven tusschen God en den mensch, tus schen bovennatuur en natuur, tus schen hemel en aarde. Dat was het begin van een schrikkelijk proces, waardoorstelselmatigGo j hoe langer hoe meer verdrongen werd, geplaatst huiten het leven, totdat in onzen tijd een radicale scheiding gekomen is tusschen godsdienst en leven, alsof de godsdienst een pronkstuk is dat huiten het gedrang van eiken dag moet worden gezet. God mag nog een huurkamer!je bewonen in het Een rede van liectot Bots. De R.lC Middenstandsvereeniging hield Woensdagavond in Hotel Ver- wiel haar eerste sludieavend, waarop Rector A. J. M. Bots uit Amsterdam het woord voerde. De belangstelling, zelfs van de leden der vereeniging, was gering. Pastoor Heezemans had bericht van verhindering gezonden. Na de bijeenkomst met de christ. groet geopend te hebben, sprak de voorzitter, de heer Chr. v. Liempt, ren welkomstwoord, in 't bijzonder tot Rector Rots, den burgemeester en de wethouders en tot de leden der mf Jonge Middenstandsvereeniging. Spr. moderne cultuurpaleis van Europa, aan gnote edelmoedige figuren. Spr. moest het betreuren dat er zulk een Ons leven is ontgoddelijkt, dat is de schrikkelijke werkelijkheid, die zich INDIGESTIE VERDWEEN toen Kruschen verscheen. Hier is een eenvoudig, maar waar getuigenis, dat velen zal overhalen ook eens Kr uschen Salts te probeeren. «Jarenlang heb ik erg aan indigestie geleden. Taiiooze middeltjes heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik nam een kleine flacon Kruschen Salts en dit scheen me wel goed te doen, dus ging ik er mee door. Nu heb ik 4 groote flacons Kruschen gehad en ik voel me weer uitstekend. Ik heb ook geen last meer van op geblazenheid, wanneer ik iets gegeten heb, dus nu gebruik ik iederen morgen Kruschen Salts. Mevr E C. D. te L. Indigestie wordt veroorzaakt door een storing in het inwendige orga- ni-me. Uw voedsel, in plaats van in Uw lichaam te worden opgenomen, hoopt zien op en gaat gisten, waar door schadelijke gassen en zuicn onUtaan, wal pijnen en opgeblazen heid kan veroorzaken. De werking van de 6 zouten in Kruschen Salts is zoodanig, dat de spijsverterings. organen tot regelmatig wei ken wor den aangezet. En dat beteekent een gezegend einde aan indigestie en een vernieuwde eetlust, zonder de minste vrees voor pijnen of opgeblazenheid naderhand. Kruschen Salts is uitsluitend ver krijgbaar hij alle apothekers en dro gisten f Ö.90 en f 1 .(50 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op, Gat op het etiket op de flesch zoowel als op de buiten verpakking de naam R o wnt ree Handels Maatschappij Amsterdam voorkomt. lerugkeeren en de mensch aan den mensch dienstbaar zou worden. Als de oorlog een goed ding heeft gebracht, dan is het het besef dat onze hedendaagsche cultuur gebro ken was. In het mandement der Neder landsche Bisschoppen tegen het fascisme, hebben wij geconstateerd dat er een kentering gaande is, dat er een nieuwe orde groeit. Daar opent zich vuor ons een kans, aldus spr., zooals er sedert de eerste eeuwen der kerk niet meer is ge weest. Het komt er maar op aan dat wij dezen tijd begrijpen. Na een korte pauze vervolgde Rector Bots zijn rede met de vraag te stellen Wat w.»rdt in dezen tijd van ons verlangd Spr. wees op het kenmerkende verschijnsel van onzen tijd de leekenheilightid. lot nu toe was de heiligheid van leeken altijd als een buitennissig heid beschouwd en de gangbare op vatting was dat men zich aan de wereld moest onttrekken om een heilige te worden. Maar juist in dezen tijd verwekt God heiligen die midden in het leven staan, onze tijd is lijk de eerst-geschikte is om de sten Elshou dezen tijd te verstaan. We zitte, prov eenmaal vastgeroest in de hiv aSphall van ruim een eeuw. en 0p Toch kan «ie middenstatie en hij vloed uitoefenen, zoowel ten c Het als ten kwade. Wat hij in Du: 6. V land en Italië heeft verkeerd get zjging dut kan hij in ons land goed Met ken. Daarvoor is noodig dat de raa gezindheid wordt gekweekt nieuw sbeven wordt wakker n pen, in ieder mensch moet ieis Iir. men van de leeken—heiligen,v door de arbeid weer met een a we'1 s dienstig ideaal zal bezield wor $'a" In ieder mensch leeft de span Jf'J tusschen God en de natuur, H beiden Dachten den mensch naar zich toe te halen. We nu, contact houden met beiden, mei en met de wereld. Dat brengt tr, lijk heden met zich, maar die D ten wij durven aanvaarden. slecht groots vendii onder voor den g of he Met een opwekking tot de tj u' (iï>r denstand om deze mentality zich aan te kweeken, waardoor zakenleven een ander aspect krijgen, beëindigde Rector Bots uitstekende rede. De heer v. Liempt bracht spreker dank en meende dat best te kunnen doen door de 1 Middenstandsvereeniging te felic ren met de keuze van Rector voordezen eersten studie avon Ook kap. van Lierop, de geeste adviseur, sprak nog een kort wo waarin hij deze eerste studie-a\l uitstekend geslaagd noemde. 0 het bezoek kon spr. niet tevre maar hij wilde niet versager verzocht de aanwezigen niet a breken doch mee op te bouwer Met den gebruikelijken groet vj daarna deze vergadeiing, diejam genoeg veel te slecht was bezo door den voorzitter gesloten. geringe belangstelling bestond voor een zoo belangrijk onderwerp, als dat hetwelk dezen avond zou wor den behandeld. Rede Rector Bols. Rector Bots hield daarna zijn rede, getiteld: »Het Middenstandsvraag- stuk, bezien van sociaal cultureele zijde». Spr. begon zijn rede met ten blik te werpen op den radicalen omkeer, die onze tijd vertoont. Misschien dat de niet-katholieken met hun valsche begrippen dit nog beter voelen dan wijzelf, aldus spr. Ons leven heelt een ruk gekregen en gaat zoeken naar den inhoud van het leven, naar verdieping. Spr. wees erop hoe men aflerwege thans weer terugblikt naar 't leven der Middeleeuwen. Zou de Middel- eeuwsche cultuur, die onvolgroeid is afgebroken, weer worden hersteld? Zeker is dat vele oogen open gaan voor het cultuurleven der Middel eeuwen en dat na den oorlog velen zijn tot het besef gekomen daar ligt toch eigenlijk onze cultuur, we moe ten terug naar de Middeleeuwen, niet naar haar vormen, maar naar haar cultuur. In de Middeleeuwen ligt het geheimgeef ons den mensch terug I De Middeleeuwen zijn het altijd duister afgeschilderde katholieke tijdperk, dat gelegen is tusschen twee heidensche tijdperken de Romein- sche wereld en de wereld van van- laag. Als naar die Middeleeuwen thans onze blikken teruggaan, dan hebben wij katholieken een groote roeping te volgen de roeping de wereld te kerstenen. Paus Pi us XI koos daarvoor het juiste woord: ordening, dat beteekent alles richten naar het doelGod. Spr. wil laten zien dat ons leven niet zoo is als het katholicisme nat wil, dat het liberalisme in ons verder is doorgevreten dan we ons bewust zijn. In den grond ligt heel de waarde van het leven in den band met God. Doch in den loop der eeuwen was de mensch ontaard, zoodat hij zijn eigen waarde niet meer in zichzelf, maar in de stof huiten hem gaat zoeken. Toen is het Christendom gekomen, dat den nieuwen mensch moest brengen, dat den mensch weer moest doen begrijpen wie hij was. Dat was de roeping der kathol geleidelijk aan heeft toegespitst, naar mate de mensch de waarde van het leven ging zoeken in de stof. Spr. schetst de legenstelling der levensopvattingen van den modernen mensch, verpersoonlijkt in den inulli iniliionair Eastman, die zichzelf doodschoot toen hij niet meer van de stof kon proliteeren, en den christen, verpersoonlijkt in den missionaris Desmet, die al het goud ter wereld gaarne cadeau gaf als hij een ziel kon winnen. Het is de groote misdaad van den modernen tijd dat hij het leven heeft vermaterialiseerd, heeft losgemaakt van den godsdienst, zoodat zelfs de «godsdienstige» mensch los van den godsdienst leeft en vergeet zijn gods dienst te maken tot de ziel van al zijn werk. We hebben ons leven ontheiligd en dal heeft zich gewro ken. Naarmate de mensch zich meer richtte op de stof werd zijn leven een koortsachtige gang. Er is een koorts van trots door de menschen gegaan en het heeft een oogen blik OUDHEUSDEN—ELSHOUT De raad der gemeente Oudhe den c.a. vergaderde Maandagmori onder voorzitterschap van bui meester Mr. v. d, Heijden, ten ra huize te Elshout. Aanwezig alle leden. Aan de orde 1. Ingekomen stukken: Nota van aanmerkingen van G Staten op de begrooting 1935. Op verzoek van Ged Staten w den de salarissen van burgemees secretaris en ontvanger tijdelijk: l'/i pet. verhoogd, als legem koming voor de pensioenaftrek i 10 pet, Van A. J. Merks te Elshout is t verzoek ingekomen van vermin ring van landpacht. De voorzitter zegt dat er gi reden is om Meiks verminder van pacht te geven, daar de p van zijrj perceel pas vorig jaar paald is. Wel zijn B. en W. tch bereid aan den pachter een scha vergoeding te geven van f5 voor overlast die hij ondeivonden ht van de werkverschaffing. Daartoe wordt besloten. 2 Voorstel van Burgemeester Wethouders tot wijziging van verordening regelende de eisch van benoembaarheid en bezoldig: van den gemeenteveldwachter. Op verzoek van den commissi der Koningin wordt besloten wijzigingen in de verordening <n reeds van toepassing te verklai op den huidigen functionaris. 3. Voorstel van B. en W. i vaststelling van de vergoeding doeld in art. 101 der Lager-Ondi wijswet 1920 over het jaar 1933 vaststelling van het voorschot vergoeding voor 1935. De vergoeding voor 1933 wot vastgesteld op f 586,81 voor Meisjesschool en op f 511.28 vo de Jongensschool. Het voorsch voor 1935 bedraagt voor beide scb len resp. f 46en f 400. 4. Benoeming van leden en plaa: vervangende leden van het stee bureau. Tot leden worden benoemd zijn stempel gedrukt als juist op den I Br<>k en W. Klijn en tot plaatsve noemt er slechts enkele Mat Talbot, de heilige transportarbeider, Marg. Sinclair, het heilige fabrieksmeisje, Ernest Psychri, de soldaat in het koloniaal leger in de Sahara, Eieo- nara Dusée de artiste, Carl Sonnen schein, de Berlijnsche maatschappe lijke werker. Wat wil God met deze moderne leeken—heiligen God wil den menschen onder het oog brengen, dat men niet de we r« ld behoelt te ontvluchten om heilig te worden. God heeft midden in het leven zulke menschen noodig, die in staat zijn om alle, ook de kleinste bezigheden, te vervullen m.t god- delijken gloed. Dit geldt voor iedere categorie van menschen, dus ook voor den mid denstand, en ook op het terrein van het economisch leven. Het zal voor den middenstand niet het gemakkelijkst zijn die stem te verstaan. De middenstand immers is als stand, zooals hij nu gebouwd is, nog slechts jong. Hij is gegroeid uit de Fransche Revolutie, was die revolutie niet gekomen, dan had de geleken alsof de m nsch gelijk zou middenstand, zooals die nu gebouwd krijgen. Men ging over elke zwarig- is, nooit bestaan. Op g^en enkele heid, die vroeger een volksbezoeking stand heeft deze revolutie zoozeer was, met een handomdraaien heen, men stuitte epidemieën, men zag geen bezwaar meer in afstanden, iedere wilde kracht werd in dienst gesteld van den menschelijken arbeid. We zijn zoover gekomen, dat we met alles wat ons ten dienste staat een menschheid zouden kunnen voeden, driemaal grooler dan die van onze aarde. Het was in die mentaliteit dat 4 Augustus 1914 kwam. Het staat voor spr. vast dat deze datnm het einde beteekent van de moderne geschie denis en het begin is van dejongste geschiedenis. In de loopgraven heb ben de jonge menschen de cultuur van onzen tijd leeren kennen. Dat moest tenslotte het einde van deze cultuur zijn, want als men niet meer in God geloi'ft, dan gelooft men in geweld, dat zich in barbaarschheid zal openbaren. Na den oorlog is plotseling de nieuwe critiek gekomen, een geest van achterdocht tegen de cultuur van on'en tijd, een geest van ver langen om te komen tot een nieuwe ordening, waarin de mensch vrij zou zijn, waarin de saamhoorigheid zou middenstand. Vandaar dan ook dat heel de structuur van den midden stand onsamenhangend, vaag om lijnd is zoodat niemand precies kan zeggen wat de middenstand is. En dat is ook geen wonder: wat ge groeid is uit wanorde kan moeilijk uitgroeien tot een ordelijke groep. Ofschoon de middenstand daarvan diep de gevolgen heeft ondervonden, is de stand in zijn geheel met zijn hart en gezindheid nog vast blijven zitten aan de oude orde. De laatste revolutie in Duitschland en Italiëzijn middenstandsrevoluties geweest, die voortgekomen zijn uit het verlangen om de oude vrijheid te handhaven. Steeds meer blijkt het karakter van fascisme en nat.- soc. liberaal te worden; het zijn eigenlijk liberale stelsels geworden, waarin de arbeiders weerloos zijn gemaakt en hebben te accepteeren, wat men hun voorlegt. Nu er in dezen tijd een drang komt naar nieuwe orde, naar nieuwe kerstening moet gezegd worden dat de middenstand krachtens zijn af komst, structuur en mentaliteit, niet vangers P. de Baaij en C. Vugts. Wegenverbeteriiu 5. Voorstel van B. en W. tot vei betering van wegen. B en W. stellen voor fl5 000u te trekken voor vernieuwing va: af den weg naarDrunen tot aan de Provincialen weg, en van 300 mete op het Wieleind en 30U meter nab het KapelMje. De voorzitter zegt dat de mo# lijkheid bestaat, dat Ged. Statei deze uitgaven, vlak voor de ophel fing der gemeente niet zullen goe> keuren Desondanks meenenB.en V toch dit voorstel te moeten doen Immers zou de gemeente niet wo: den opgeheven, dan zouden B enV evengoed dit voorstel hebben ge daan, aangezien de financieele po silie van Oud heusden in 1936 be langrijk zou verbeteren. Bovendiei laat het werk geen uitslel toe. Vol ge-is spr. lijdt het geen twijfe dat Ged. Staten dit voorste niet zullen goedkeuren, als de raat van Drunen het besluit zal bekracb tigen. Op den weg in de kom vai 2). Het terrein, waaron kerk en pas torie zijn gebouwd en hef kerkhof is aan gelegd, was vroeger minstens een meter hooger dan de straatweg, die eigenlijk |ot 1(599 sloeh's een zandweg was (tee- kening 1(587). Menigeen zal dan wellicht wel willen vragen: „liep de straatweg in deze lage streken vroeger dan niet dikwijls onder water?" Ik moet daarop antwoorden: „wel neen. want de water stand was in vorige eeuwen veel laser dan thans, het niveau is gaandeweg veel nooger geworden". 3). Die brief, voorzien van het opge drukt stadszegel, berust in het gemeente archief alhier. 4). Bedoeld wordt de Waalwijksche parochiekerk, want Besoiien heeft vóór HP0 nimmer een kerk gehad. 5). Aan de schenking van de stad Gouda, bedragende 25 gulden ("welk be drag aan de gecommitteerden van Bc- so?ipn Hendrik Jansz. van V^esmiick en Jan Petersz. Tuen werd uitgekeerd), was de voorwaarde verbonden, dat de Be soijensche kerkmeesters het wapen dier tad in een der kerkramen moesten la ten aanbrengen, gelijk de heer J. van der Schans, commies ter secretarie aldaar, die de stadsrekening er op nazocht, mij vriendelijk meedeelde. Het glas met het wanen van Gouda, dat evenals het wa pen van Arend Mngs van Hola verdwe nen is. werd ingezet door Tambrecht den gelaesmaecker van Waelwijck. (Dorpsrek. van 1615). 6). Dat Octrooi" kan men ook vin den in: ..Ke-keliik Placna'boek", blz. 237, uitgave 1735 te Den Haag, tweede deel.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1935 | | pagina 6