GEMEENTERAAD,
R.K. Middenstandsvereeniging.
Voordat aan Besoijen echter deze
770 gulden belastingpenningen waren
kwijtgescholden, hadden Hendrick
.lansz. van Vreeswijck, secretaris, en
.lan Peetersz., kerkmeester, ten be
hoeve der kerk, een vrij langdurige
reis naar Zeeland gemaakt en aldaar
in verschillende plaatsen aan giften
opgehaald de som van 192 gulden;
hadden de dorpsregenten in den loop
van 1611 geldleeningen gesloten van
1000 gulden en 220 gulden bij de ge
broeders Cornelia en Goossen Geeritsz.
Reers te Waalwijk en bij eenen bakker
te Heusden. Tevens hadden kerkmees
ters beproefd den aan de kerk toebe
hoorenden St. Anncn-acker te belee-
nen. waarvoor echter niemand kon
gevonden worden, en hadden schout
en gerechten den aan de gemeente be
hoorenden noot-Godts-acker weten te
beleenen van Dries Claesz. de With
voor 600 gulden.
Al de bovengenoemde gelden de
financiële hulp van de Hollnndsche en
Zeeuwsche steden, de kwijtschelding
van 770 gulden aan belastingpennin
gen, het batig slot der dorpsrekening
over 1609, de leeningen te Waalwijk
en Heusden, het beleenen van den
noot-Godts-acker, enz. die ten bate
der kerk c.a. waren bijeengebracht,
bedroegen te zamen =fc 3564, zoodat,
na artrek van de reiskosten, die Anto-
nis Aertsz. van Andel, Hendrick Jansz.
van Vreeswijck en Jan Peetersz. had
den moeten maken, er nog een zuiver
bedrag van 3350 gulden overbleef.
En wijl uit het hiervoor afgeschreven
request aan de Hollandsche steden
duidelijk blijkt, dat de totale kosten,
welke Besoijen had moeten maken,
de helft meer bedroeg dan 4000 gul
den of 6000 guldenbleven de Besoijen-
sche regenten nog zitten met eene
schuld van 2650 gulden, welk bedrag,
volgens Octrooi van 19 Nov. 1611,
werd gevonden uit een omslag over de
landerijen van alle Besoijensche inge
zetenen. Pas in het jaar 1615 was de
kerk te Besoijen geheel bevrijd van
haren schuldenlast!
Nu wij toch in het bovenstaande
uitsluitend de financiecle zijde van de
Besoijensche kerkelijke zaken hebben
bekeken, is het, dunkt mij, nu hier
de geschikste gelegenheid, volledig
heidshalve te vermelden, op welke in
komsten de eerste Gereformeerde kerk
kon rekenen. Men wete dan, dat na
eenige processen met de kerkelijke
autoriteiten van Waalwijk, door tus-
scbenspreken van Arend Mugs van
Holy, baljuw van Zuid-Holland, een
soort minnelijke schikking werd ge
troffen. waarbij de Gereformeerden te
Besoijen wisten te verkrijgen, dat de
Waalwijksche parochiekerk een klein
gedeelte harer inkomsten aan de Be
soijensche kerk afstond, waarop Be
soijen, dat vroeger 1/3 van de bouw
kosten dier parochiekerk had gedra
gen, wel eenig recht kon doen gelden.
Maar laten wij dit recht niet at te
breed uitmeten, want men bedenke,
dat na 1610 een groot gedeelte der
Besoijensche ingezetenen den Room-
schen godsdienst bleef belijden, en dit
deel had toch ook zijn rechten
De inkomsten, die de Gereformeer
de kerk van de Waalwijksche Room-
sche parochiekerk verkreeg of daar
aan ontleende waren deze:
De eigendom van eenen morgen
korentienden op het laatst der 19de
eeuw zijn afgekocht.
De uitgaven der kerk sproten voort
uit het onderhoud van kerkpastorie,
toren-uurwerk en kerkhof, uit de kos
ten van brood en wijn bij het H.
Avondmaal en uit de reiskosten van
den predikant, die eenige malen per
jaar de classicale vergaderingen te
Dordrecht moest bezoeken.
Aanteekenjngen.
1). Jn een request aan de Staten van
Holland van Senfember 1593, o a. ge-
teekend door den secretaris Wouter
Giisbertsz. de With, geven de Besoijen
sche ingezetenen om. te kennen: hoe dat
sg supplianten begonst hebben hen we-
aeromme int verwoeste dorp te versa-
melen, ende. deur de troubles, verwoes-
tinge, overlast van den water ende de
beleqcrinae voor Gheertrngdenberghe
ende insnnderhegt dese laeste inlegerin-
ae bg den v'ant so seer van nemos van
rooren, weglanden, hove, bestial en, hug-
sen ende anders so berooft ende bedor
ven zijn, dat hen onmogelick is hue re
r red it en rs te betalen
a.
akkerlands, genaamd den St. Annen-
akker, gelegen in den binnenpolder
van Besoijen, die het St. Annen-altaar
lot nog toe bezeten had.
b. Een vrij groot getal renten op
huizen en landerijen te Besoyen, die
voorheen het eigendom waren van de
gilde-altaren St. Barbara. St. Peter en
St. Pauwels.
De St. Annen-akker, voortaan de
kerken-akker genoemd, bracht gemid
deld een jaarliiksche pacht op van
30 gulden, in 1620 van 32.terwijl
de kerkerenten eveneens jaarlijks =t
30 gulden opleverden en tot aan de
19de eeuw bleven bestaan, toen ze
gedeeltelijk werden afgekocht of ver
liepen. In het gemeente-archief berust
een registertje van 1613, geheeten:
..Register ende boeck der kereken ren-
„then ende incomen des dorps van
„Besoijen. Cornelis Dingemans ende
„Peeter Lambertsz. zijn kerekmees-
.,ters van Besoyen voorschreven ende
„hebben met dit boeck beginnen te
„maenen in February anno 1613".
Daarin werden de hoegrootheid dier
renten en de namen der personen, die
ze schuldig waren, nauwkeurig ge
noemd.
Bovendien inde de kerk nog de vol
gende inkomsten:
1. De Zondaagschc collecten in de
kerk.
2. De begrafenis-rechten, die oor
spronkelijk voor een in de kerk be
graven groot lijk 4 gulden en voor een
kind 2 gulden beliepen, en achtereen
volgens op het kerkhof bedroegen
1 gulden en 60 cents. Later zijn die
rechten verhoogd tot 6 gulden, 3 gul
den, 1 gulden en 18 stuivers en 90
cents.
3. De opbrengst der smaltienden
in den binnenpolder, bestaande in
tiend van raapzaad, koolzaad, hennip.
vlas, kidden (hitten), varkens en lam
meren, beloopende jaarlijks van 715
gulden.
4. De opbrengst van de korentien
den in den buitenoolder, bedragende
jaarlijks 30 40 gulden.
Die smaltienden zijn in den loop
der 17de eeuw verloopen. terwijl de
lieke maatschappij der Middel
eeuwen, wier ziel God was. Een
vrijz.-dem schrijver typeerde de
Middeleeuwen zeer juist als »het
tijdperk, waarin alles, ook het ge
ringste, onmiddellijk wees naar het
Allerhoogste».
Dat blijkt o m. uit de heiliging
van den arbeid. De gilden moet
men niet vergelijken met onze vak
vereenigingen, zij waren religieuze
vereenigingen, wier aoel was den
arbeid te heiligen en te stuwen tot
God. Zij waren gesticht opdat de
arbeid zijn karakter niet zou ver
liezen.
Onze tijd heeft bepalingen ter be
scherming der stof, en het is waar
dal de Middeleeuwen nog veel meer
van dergelijke i epalingen hadden
dan wij. Moet men daarin echter
zien een gehechtheid aan het stoffe
lijke? Neen, integendeil, het is een
bewijs dat de stof was dienstbaar
gemaakt aan den mensch.
Waarom is onze tijd zoo radicaal
tegenovergesteld aan dien der Mid
deleeuwen Ter beantwoording van
deze vraag verwijst spr. naar Qua-
dragesimo Anno. Pius XI wijst daarin
op het feit, dat de sociaal-economi
sche ordening van onzen tijd zoo
danig is dat zij voor vele menschen
een beletsel is om het eenige te be-
harti en wat noodzakelijk is: de
eeuwige zaligheid. Onze samenleving
is zoo gebouwd, dat ze een sta in
den weg is bij onzen gang naar God,
terwijl in de Middeleeuwen heel het
leven erop gericht was de menschen
tot God te brengen.
Waardoor kon die radicale om
keer plaats hebben Men heeft ge
wezen op de ontwikkeling der tech
niek. op het wereldverkeer, op het
grootestadsleven, en men heeft hierin
de verklaring gezocht. Maar ten dotte
zijn al deze dingen toch vereenig
haar met het leven der Middeleeuwen.
Zij kunnen factoren zijn, oorzaken
zijn zij niet. De oor/aken liggen
dieper. We moeten daaivoor terug
naar de 15de, 14de en misschien wel
naar de 13de eeuw, waar de groote
revolutie begint, die 4 5 eeuwen
heeft voortgewoekerd. Die revolutie,
die geen korte uitspatting van terreur
was maar geschiedde in geest en
hart, begon in de 15de eeuw. God
nam niet meer de eerste plaats in
in het denken en willen der men
schen, er werd een wig gedreven
tusschen God en den mensch, tus
schen bovennatuur en natuur, tus
schen hemel en aarde. Dat was het
begin van een schrikkelijk proces,
waardoorstelselmatigGo j hoe langer
hoe meer verdrongen werd, geplaatst
huiten het leven, totdat in onzen tijd
een radicale scheiding gekomen is
tusschen godsdienst en leven, alsof
de godsdienst een pronkstuk is dat
huiten het gedrang van eiken dag
moet worden gezet. God mag nog
een huurkamer!je bewonen in het
Een rede van liectot Bots.
De R.lC Middenstandsvereeniging
hield Woensdagavond in Hotel Ver-
wiel haar eerste sludieavend, waarop
Rector A. J. M. Bots uit Amsterdam
het woord voerde. De belangstelling,
zelfs van de leden der vereeniging,
was gering. Pastoor Heezemans had
bericht van verhindering gezonden.
Na de bijeenkomst met de christ.
groet geopend te hebben, sprak de
voorzitter, de heer Chr. v. Liempt,
ren welkomstwoord, in 't bijzonder
tot Rector Rots, den burgemeester en
de wethouders en tot de leden der mf
Jonge Middenstandsvereeniging. Spr. moderne cultuurpaleis van Europa, aan gnote edelmoedige figuren. Spr.
moest het betreuren dat er zulk een Ons leven is ontgoddelijkt, dat is de
schrikkelijke werkelijkheid, die zich
INDIGESTIE VERDWEEN
toen Kruschen verscheen.
Hier is een eenvoudig, maar waar
getuigenis, dat velen zal overhalen
ook eens Kr uschen Salts te probeeren.
«Jarenlang heb ik erg aan indigestie
geleden. Taiiooze middeltjes heb ik
geprobeerd, maar zonder resultaat.
Ik nam een kleine flacon Kruschen
Salts en dit scheen me wel goed te
doen, dus ging ik er mee door. Nu
heb ik 4 groote flacons Kruschen
gehad en ik voel me weer uitstekend.
Ik heb ook geen last meer van op
geblazenheid, wanneer ik iets gegeten
heb, dus nu gebruik ik iederen
morgen Kruschen Salts.
Mevr E C. D. te L.
Indigestie wordt veroorzaakt door
een storing in het inwendige orga-
ni-me. Uw voedsel, in plaats van in
Uw lichaam te worden opgenomen,
hoopt zien op en gaat gisten, waar
door schadelijke gassen en zuicn
onUtaan, wal pijnen en opgeblazen
heid kan veroorzaken. De werking
van de 6 zouten in Kruschen Salts
is zoodanig, dat de spijsverterings.
organen tot regelmatig wei ken wor
den aangezet. En dat beteekent een
gezegend einde aan indigestie en een
vernieuwde eetlust, zonder de minste
vrees voor pijnen of opgeblazenheid
naderhand.
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar hij alle apothekers en dro
gisten f Ö.90 en f 1 .(50 per flacon,
omzetbelasting inbegrepen. Let op,
Gat op het etiket op de flesch zoowel
als op de buiten verpakking de naam
R o wnt ree Handels Maatschappij
Amsterdam voorkomt.
lerugkeeren en de mensch aan den
mensch dienstbaar zou worden.
Als de oorlog een goed ding heeft
gebracht, dan is het het besef dat
onze hedendaagsche cultuur gebro
ken was.
In het mandement der Neder
landsche Bisschoppen tegen het
fascisme, hebben wij geconstateerd
dat er een kentering gaande is, dat
er een nieuwe orde groeit. Daar
opent zich vuor ons een kans, aldus
spr., zooals er sedert de eerste
eeuwen der kerk niet meer is ge
weest. Het komt er maar op aan
dat wij dezen tijd begrijpen.
Na een korte pauze vervolgde
Rector Bots zijn rede met de vraag
te stellen Wat w.»rdt in dezen tijd
van ons verlangd Spr. wees op het
kenmerkende verschijnsel van onzen
tijd de leekenheilightid.
lot nu toe was de heiligheid van
leeken altijd als een buitennissig
heid beschouwd en de gangbare op
vatting was dat men zich aan de
wereld moest onttrekken om een
heilige te worden. Maar juist in dezen
tijd verwekt God heiligen die midden
in het leven staan, onze tijd is lijk
de eerst-geschikte is om de sten Elshou
dezen tijd te verstaan. We zitte, prov
eenmaal vastgeroest in de hiv aSphall
van ruim een eeuw. en 0p
Toch kan «ie middenstatie en hij
vloed uitoefenen, zoowel ten c Het
als ten kwade. Wat hij in Du: 6. V
land en Italië heeft verkeerd get zjging
dut kan hij in ons land goed Met
ken. Daarvoor is noodig dat de raa
gezindheid wordt gekweekt
nieuw sbeven wordt wakker n
pen, in ieder mensch moet ieis Iir.
men van de leeken—heiligen,v
door de arbeid weer met een a we'1 s
dienstig ideaal zal bezield wor $'a"
In ieder mensch leeft de span Jf'J
tusschen God en de natuur, H
beiden Dachten den mensch
naar zich toe te halen. We nu,
contact houden met beiden, mei
en met de wereld. Dat brengt tr,
lijk heden met zich, maar die D
ten wij durven aanvaarden.
slecht
groots
vendii
onder
voor
den g
of he
Met een opwekking tot de tj u' (iï>r
denstand om deze mentality
zich aan te kweeken, waardoor
zakenleven een ander aspect
krijgen, beëindigde Rector Bots
uitstekende rede.
De heer v. Liempt bracht
spreker dank en meende dat
best te kunnen doen door de 1
Middenstandsvereeniging te felic
ren met de keuze van Rector
voordezen eersten studie avon
Ook kap. van Lierop, de geeste
adviseur, sprak nog een kort wo
waarin hij deze eerste studie-a\l
uitstekend geslaagd noemde. 0
het bezoek kon spr. niet tevre
maar hij wilde niet versager
verzocht de aanwezigen niet a
breken doch mee op te bouwer
Met den gebruikelijken groet vj
daarna deze vergadeiing, diejam
genoeg veel te slecht was bezo
door den voorzitter gesloten.
geringe belangstelling bestond voor
een zoo belangrijk onderwerp, als
dat hetwelk dezen avond zou wor
den behandeld.
Rede Rector Bols.
Rector Bots hield daarna zijn rede,
getiteld: »Het Middenstandsvraag-
stuk, bezien van sociaal cultureele
zijde». Spr. begon zijn rede met ten
blik te werpen op den radicalen
omkeer, die onze tijd vertoont.
Misschien dat de niet-katholieken
met hun valsche begrippen dit nog
beter voelen dan wijzelf, aldus spr.
Ons leven heelt een ruk gekregen
en gaat zoeken naar den inhoud
van het leven, naar verdieping.
Spr. wees erop hoe men aflerwege
thans weer terugblikt naar 't leven
der Middeleeuwen. Zou de Middel-
eeuwsche cultuur, die onvolgroeid
is afgebroken, weer worden hersteld?
Zeker is dat vele oogen open gaan
voor het cultuurleven der Middel
eeuwen en dat na den oorlog velen
zijn tot het besef gekomen daar ligt
toch eigenlijk onze cultuur, we moe
ten terug naar de Middeleeuwen,
niet naar haar vormen, maar naar
haar cultuur. In de Middeleeuwen
ligt het geheimgeef ons den mensch
terug I
De Middeleeuwen zijn het altijd
duister afgeschilderde katholieke
tijdperk, dat gelegen is tusschen twee
heidensche tijdperken de Romein-
sche wereld en de wereld van van-
laag. Als naar die Middeleeuwen
thans onze blikken teruggaan, dan
hebben wij katholieken een groote
roeping te volgen de roeping de
wereld te kerstenen. Paus Pi us XI
koos daarvoor het juiste woord:
ordening, dat beteekent alles richten
naar het doelGod.
Spr. wil laten zien dat ons leven
niet zoo is als het katholicisme nat
wil, dat het liberalisme in ons verder
is doorgevreten dan we ons bewust
zijn. In den grond ligt heel de waarde
van het leven in den band met God.
Doch in den loop der eeuwen was
de mensch ontaard, zoodat hij zijn
eigen waarde niet meer in zichzelf,
maar in de stof huiten hem gaat
zoeken. Toen is het Christendom
gekomen, dat den nieuwen mensch
moest brengen, dat den mensch
weer moest doen begrijpen wie hij
was. Dat was de roeping der kathol
geleidelijk aan heeft toegespitst, naar
mate de mensch de waarde van het
leven ging zoeken in de stof.
Spr. schetst de legenstelling der
levensopvattingen van den modernen
mensch, verpersoonlijkt in den inulli
iniliionair Eastman, die zichzelf
doodschoot toen hij niet meer van
de stof kon proliteeren, en den
christen, verpersoonlijkt in den
missionaris Desmet, die al het goud
ter wereld gaarne cadeau gaf als hij
een ziel kon winnen.
Het is de groote misdaad van den
modernen tijd dat hij het leven heeft
vermaterialiseerd, heeft losgemaakt
van den godsdienst, zoodat zelfs de
«godsdienstige» mensch los van den
godsdienst leeft en vergeet zijn gods
dienst te maken tot de ziel van al
zijn werk. We hebben ons leven
ontheiligd en dal heeft zich gewro
ken. Naarmate de mensch zich meer
richtte op de stof werd zijn leven
een koortsachtige gang. Er is een
koorts van trots door de menschen
gegaan en het heeft een oogen blik
OUDHEUSDEN—ELSHOUT
De raad der gemeente Oudhe
den c.a. vergaderde Maandagmori
onder voorzitterschap van bui
meester Mr. v. d, Heijden, ten ra
huize te Elshout.
Aanwezig alle leden.
Aan de orde
1. Ingekomen stukken:
Nota van aanmerkingen van G
Staten op de begrooting 1935.
Op verzoek van Ged Staten w
den de salarissen van burgemees
secretaris en ontvanger tijdelijk:
l'/i pet. verhoogd, als legem
koming voor de pensioenaftrek i
10 pet,
Van A. J. Merks te Elshout is t
verzoek ingekomen van vermin
ring van landpacht.
De voorzitter zegt dat er gi
reden is om Meiks verminder
van pacht te geven, daar de p
van zijrj perceel pas vorig jaar
paald is. Wel zijn B. en W. tch
bereid aan den pachter een scha
vergoeding te geven van f5 voor
overlast die hij ondeivonden ht
van de werkverschaffing.
Daartoe wordt besloten.
2 Voorstel van Burgemeester
Wethouders tot wijziging van
verordening regelende de eisch
van benoembaarheid en bezoldig:
van den gemeenteveldwachter.
Op verzoek van den commissi
der Koningin wordt besloten
wijzigingen in de verordening <n
reeds van toepassing te verklai
op den huidigen functionaris.
3. Voorstel van B. en W. i
vaststelling van de vergoeding
doeld in art. 101 der Lager-Ondi
wijswet 1920 over het jaar 1933
vaststelling van het voorschot
vergoeding voor 1935.
De vergoeding voor 1933 wot
vastgesteld op f 586,81 voor
Meisjesschool en op f 511.28 vo
de Jongensschool. Het voorsch
voor 1935 bedraagt voor beide scb
len resp. f 46en f 400.
4. Benoeming van leden en plaa:
vervangende leden van het stee
bureau.
Tot leden worden benoemd
zijn stempel gedrukt als juist op den I Br<>k en W. Klijn en tot plaatsve
noemt er slechts enkele Mat Talbot,
de heilige transportarbeider, Marg.
Sinclair, het heilige fabrieksmeisje,
Ernest Psychri, de soldaat in het
koloniaal leger in de Sahara, Eieo-
nara Dusée de artiste, Carl Sonnen
schein, de Berlijnsche maatschappe
lijke werker.
Wat wil God met deze moderne
leeken—heiligen
God wil den menschen onder het
oog brengen, dat men niet de we
r« ld behoelt te ontvluchten om heilig
te worden. God heeft midden in het
leven zulke menschen noodig, die
in staat zijn om alle, ook de kleinste
bezigheden, te vervullen m.t god-
delijken gloed.
Dit geldt voor iedere categorie van
menschen, dus ook voor den mid
denstand, en ook op het terrein van
het economisch leven.
Het zal voor den middenstand
niet het gemakkelijkst zijn die stem
te verstaan. De middenstand immers
is als stand, zooals hij nu gebouwd
is, nog slechts jong. Hij is gegroeid
uit de Fransche Revolutie, was die
revolutie niet gekomen, dan had de
geleken alsof de m nsch gelijk zou middenstand, zooals die nu gebouwd
krijgen. Men ging over elke zwarig- is, nooit bestaan. Op g^en enkele
heid, die vroeger een volksbezoeking stand heeft deze revolutie zoozeer
was, met een handomdraaien heen,
men stuitte epidemieën, men zag
geen bezwaar meer in afstanden,
iedere wilde kracht werd in dienst
gesteld van den menschelijken arbeid.
We zijn zoover gekomen, dat we met
alles wat ons ten dienste staat een
menschheid zouden kunnen voeden,
driemaal grooler dan die van onze
aarde.
Het was in die mentaliteit dat 4
Augustus 1914 kwam. Het staat voor
spr. vast dat deze datnm het einde
beteekent van de moderne geschie
denis en het begin is van dejongste
geschiedenis. In de loopgraven heb
ben de jonge menschen de cultuur
van onzen tijd leeren kennen. Dat
moest tenslotte het einde van deze
cultuur zijn, want als men niet meer
in God geloi'ft, dan gelooft men in
geweld, dat zich in barbaarschheid
zal openbaren.
Na den oorlog is plotseling de
nieuwe critiek gekomen, een geest
van achterdocht tegen de cultuur
van on'en tijd, een geest van ver
langen om te komen tot een nieuwe
ordening, waarin de mensch vrij zou
zijn, waarin de saamhoorigheid zou
middenstand. Vandaar dan ook dat
heel de structuur van den midden
stand onsamenhangend, vaag om
lijnd is zoodat niemand precies kan
zeggen wat de middenstand is. En
dat is ook geen wonder: wat ge
groeid is uit wanorde kan moeilijk
uitgroeien tot een ordelijke groep.
Ofschoon de middenstand daarvan
diep de gevolgen heeft ondervonden,
is de stand in zijn geheel met zijn
hart en gezindheid nog vast blijven
zitten aan de oude orde.
De laatste revolutie in Duitschland
en Italiëzijn middenstandsrevoluties
geweest, die voortgekomen zijn uit
het verlangen om de oude vrijheid
te handhaven. Steeds meer blijkt
het karakter van fascisme en nat.-
soc. liberaal te worden; het zijn
eigenlijk liberale stelsels geworden,
waarin de arbeiders weerloos zijn
gemaakt en hebben te accepteeren,
wat men hun voorlegt.
Nu er in dezen tijd een drang
komt naar nieuwe orde, naar nieuwe
kerstening moet gezegd worden dat
de middenstand krachtens zijn af
komst, structuur en mentaliteit, niet
vangers P. de Baaij en C. Vugts.
Wegenverbeteriiu
5. Voorstel van B. en W. tot vei
betering van wegen.
B en W. stellen voor fl5 000u
te trekken voor vernieuwing va:
af den weg naarDrunen tot aan de
Provincialen weg, en van 300 mete
op het Wieleind en 30U meter nab
het KapelMje.
De voorzitter zegt dat de mo#
lijkheid bestaat, dat Ged. Statei
deze uitgaven, vlak voor de ophel
fing der gemeente niet zullen goe>
keuren Desondanks meenenB.en V
toch dit voorstel te moeten doen
Immers zou de gemeente niet wo:
den opgeheven, dan zouden B enV
evengoed dit voorstel hebben ge
daan, aangezien de financieele po
silie van Oud heusden in 1936 be
langrijk zou verbeteren. Bovendiei
laat het werk geen uitslel toe. Vol
ge-is spr. lijdt het geen twijfe
dat Ged. Staten dit voorste
niet zullen goedkeuren, als de raat
van Drunen het besluit zal bekracb
tigen.
Op den weg in de kom vai
2). Het terrein, waaron kerk en pas
torie zijn gebouwd en hef kerkhof is aan
gelegd, was vroeger minstens een meter
hooger dan de straatweg, die eigenlijk
|ot 1(599 sloeh's een zandweg was (tee-
kening 1(587). Menigeen zal dan wellicht
wel willen vragen: „liep de straatweg
in deze lage streken vroeger dan niet
dikwijls onder water?" Ik moet daarop
antwoorden: „wel neen. want de water
stand was in vorige eeuwen veel laser
dan thans, het niveau is gaandeweg veel
nooger geworden".
3). Die brief, voorzien van het opge
drukt stadszegel, berust in het gemeente
archief alhier.
4). Bedoeld wordt de Waalwijksche
parochiekerk, want Besoiien heeft vóór
HP0 nimmer een kerk gehad.
5). Aan de schenking van de stad
Gouda, bedragende 25 gulden ("welk be
drag aan de gecommitteerden van Bc-
so?ipn Hendrik Jansz. van V^esmiick en
Jan Petersz. Tuen werd uitgekeerd), was
de voorwaarde verbonden, dat de Be
soijensche kerkmeesters het wapen dier
tad in een der kerkramen moesten la
ten aanbrengen, gelijk de heer J. van der
Schans, commies ter secretarie aldaar,
die de stadsrekening er op nazocht, mij
vriendelijk meedeelde. Het glas met het
wanen van Gouda, dat evenals het wa
pen van Arend Mngs van Hola verdwe
nen is. werd ingezet door Tambrecht
den gelaesmaecker van Waelwijck.
(Dorpsrek. van 1615).
6). Dat Octrooi" kan men ook vin
den in: ..Ke-keliik Placna'boek", blz. 237,
uitgave 1735 te Den Haag, tweede deel.