smakelijk ©foat
Abessinië, Land en Volk.
LAND- EN TUINBOUW.
BUITENLAND.
BINNENLAND.
BEGRIJPT HET BELANG
„OE ECHO VAN HET ZUIDEN
Wij herinneren
M. BOGMANS M. S. F., KAATSHEUVEL.
I.
Abessinië ook Ethiopië geheeten
dankt zijn naam aan hel hoogland
„Habesch". Het ligt in N.O.-Afrika,
en het wordt begrensd door Engelsch-
Egyptisch Soedan, Engelsch Oost-
Afrika, Italiaansch Engelsch,
Fransch Somaliland en Italiaansch
Erythrea.
Italiaansch, Engelsch, Fransch So
maliland betcekenen weinig.
Vanuit Italiaansch Erythrea poog
den de Italianen van 18701896 in
Ahessinië, dat ze graag als kolonie
zouden hebben gehad, binnen te drin
gen, maar in 1896 de Ital. bij Adoea
beslissend versloeg, en de erkenning
van Abessinië's onafhankelijkheid
door Italië was er hel gevolg van. Dat
zit Italië dwars:
Want een van de hoofdeischen van
Italië in deze oorlog is: Italië krijgt
een strook gronds ten Westen van
Abdis Abeba, van Noord naar Zuid
loopende en Eryhtrea met Italiaansch
Somaliland verbindend.
Tot in het midden der 18e eeuw
vormde Abessinië een statengroep
onder verschillende Ras(stadhouders)
cn een Negus (keizer), welke laatste
weinig macht bezat. In de 19e eeuw
maakte zich Ras Kasa (Theodoor II
18541868) zich van het onbeperkt
gezag meester en noemde zich Negus
Negesti (Koning der koningen). Een
tijdperk van bloei brak aan met Me-
nelik II (18891913). Deze verstond
de kunst groote en kleine toevallig
heden te benutten, b.v. in 955 regeerde
in Abessinië Menelik I, een zoon van
koning Salomo en koningin Saba.
Gebruikmakend van de overeen
komst in naam trok hij in het open
baar de niet bepaald bescheiden con
clusie dat hij een nakomeling in rech
te lijn van de oude Bijbelsche Dynastie
zou zijn. Deze uitlegging werd weldra
populair. Voor de half religieuse,
half reactionaire opvattingen van de
Abessiniërs is er zelfs tegènwoordig
geen gewichtiger aanspraak op de
Keizerstroon dan deze.
Menelik liet zich tot keizer kronen;
hij koos zich de traditioneele titel
Negus Negesti, door God's genade Ko
ning der koningen van Ethiopië. Ko
ning van Zion. onoverwinnelijke leeuw
van de stam Juda, telg van de stam
Salomo en werktuig van de heilige
drie-eenheid.
Het pleit verder voor de handigheid
van dezen Negus, dat het hem gelukt
is, met zijn tegenstander Italië een
vrede te sluiten, die na zulk een bloed
bad weliswaar niet tot oprechte
vriendschap, maar toch tot verschil
lende verdragen leidde.
In elk geval hadden deze tot 1934
een nuttig effect.
Zijn dochter Zoudiloe volgde hem
op met als regent Ras Tafari, die
eerst tot koning en in 1930 tot keizer
werd uitgeroepen.
De autochtone bevolking van Abes
sinië is samengesteld uit Agan, Ga
manten en de Faloscha's.
Later drongen de Creez-volken, uit
het Noorden afkomstig, binnen, 't
Zijn de tegenwoordige Amharen, het
heerschersras van Abessinië.
Na de Amharen, kwamen de Galla's
uil 't Zuiden.
Tegenwoordig is op de geheele aarde
geen Staat, die voor de ethnoloog zoo
inlerresant is te bestudeeren dan
Abessinië.
Geloofsfanatisme, rassenbewustzijn
en klassegevoel hebben de structuur
van hel huidige Ethiopische rijk be
paald.
De Ethnoloog noteert Semieten,
Hamieten, Koeschieten, alsook de
oervolkeren der Wata's en de
Agaoei's.
Het potlood van den onderzoeker
registreert een staalkaart van religies
de Koptische Abessiniërs, de Moham-
medaansche stammen der Somali's,
Danhali's, Goeragi's en Harragi's.
Verder de Katholieke missie, dó
Evangelische der Zweden, de Ameri-
kaansche adventisten, in het Noorden
de Joodsche Faloscha's, in het Zuiden
de Heidenen en overal de geëmigreer
de Boeddhisten, Brahmanen en Zo-
roasten.
Het woord „Abessinië", is tegen
woordig een staatkundige verzamel
naam voor de verschillende rassen en
volkeren in Abessinië.
Tusschen de Abessinische volkeren
vormt de geloofsverdeeldheid een
ernstige kloof, die slechts dan ver
dwijnt, wanneer Europeanen als
vijanden aan hun grenzen staan. De
voornaamste volkeren en rassen zijn
de Amharen, de Galla's.
Geen stam in heel Abessinië staat
zoo slecht aangeschreven als de Goe
ragi's. Men maakt ze uit voor dieven,
vrekken en bedriegers. Hun slechte
faam danken zij in werkelijkheid aan
bun ijver. Verstandige Abessiniërs be
weren: „De toekomst van ons econo
misch leven, van onzen handel in han
den van de Goeragi's. Het is een zon
derling, interressant volk. Ze bren
gen hel door heel zuinig te zijn tot
een kraam van stroomatten en boom
takken, op de markt en worden lang
zaam aan welgestelde handelaren, die
zich den aankoop en het onderhoud
van een eigen vrouw, een eigen koe
en misschien wel van een heele kudde
schapen kunnen veroorloven.
De Goeragi's zijn grootendeels
Mohammedanen.
Wat het meest opvalt, en het pijn
lijkste treft in de levenshouding der
Abessiniërs is hun diepe, hartgron
dige afkeer van de negers, het men-
schenras met de dikke lippen, de
breede-platte neus en de pikzwarte
huid.
Deze afkeer is even diep in het
volksbewustzijn geworteld als de
vooringenomenheid tegen „coloured
people" in Texas of waar ook in
Noord-Amerika. Zelfs de historische
ondergrond voor deze gezamenlijke af
keer is dezelfde; want iedere in Abes
sinië levende neger is een vaderland-
looze geimporteerde of vrijgelaten na
komeling van een vroegere slaaf o*
behoort tot een der door Menelik on
derworpen grensvolken.
Zij worden alle drie niet voor vol
waardig aangezien, geen van drieën
genieten zij dezelfde rechten als het
overige deel van de bevolking.
De groote vraag is en blijft: Be
staat er inderdaad nog slavernij in
Abessinië.
Toen het in 1923 door de hulp van
Italië in den Volkenbond kwam is de
slavernij afgeschaft.
Men zou die vraag op de ecnig juiste
manier kunnen beantwoorden, door
dit te zeggen, wat de waarheid het
meest nabij komt; de slavernij is af
geschaft, maarer zijn nog sla
ven.
Om de eenvoudige reden, dat het
hier niet om de begrippen „mensche-
lijkheid" of „wreedheid" gaat, maar
om de invoering van een nieuwen
socialen toestand, die zich pas met het
uitsterven van deze geheele generatie,
n.l. de slaven en de slavenhouders,
volkomen kan voltrekken.
Van de zijde der regeering, die be
staal uit den Negus als hoofd, met een
dubbelen raad cn twee kamers: de
Senaat cn de Volksvertegenwoordi
ging, zijn alle maatregelen tot afschaf
fing duidelijk waarneembaar getrof-
len. De Negus, de man der hervor
mingen, weet dat over 50 jaar in Abes
sinië beslist geen slavernij meer zal
bestaan. Het was hem heilige ernst,
toen hij in 1923 den Volkenbond de
afschaffing ervan beloofde, maar het
was nooit zijn bedoeling hier plotse
ling toe over te gaan.
Immers, een volslagen opstand van
zijn onderhoorigen, maar eveneens
van de vrijgelatenen, die plotseling bij
duizenden dakloos cn lot werkloos
heid gedoemd zouden worden, zou het
onsociale gevolg van deze sociale
daad geweest zijn.
Inderdaad was in Afrika niets zoo
moeilijk uit te roeien als de lijfeigen
schap. De strijd tegen den slavenhan
del vinden we in de Koloniale ge
schiedenis van 70 jaar terug. Toen in
1865 Engeland van den Khedive Ismail
Pascha afschaffing der slavernij
eischte en de generaals Baker en
Gordon voor de bevrijding zorgden
van de, door Arabische en Soendanec-
sehe slavenhandelaars, te koop aan
geboden lijfeigenen, deed zich voor
de eerste maal het euvel voor, dat het
meerendeel der bevrijden doelloos in
het land rondzwierf, aan allerlei ziek
ten bloot stond en geen geregelden ar
beid kon vinden.
Het bleek weldra, ofschoon
voorop stond, dat de slavernij in feite
uitgeroeid cn volkomen moest wor
den uitgeroeid dat men het be
oogde, levensgeluk, niet door een
overijld besluit kon bereiken.
De positie van Abessinië nu is ten
opzichte van dit vraagstuk geheel
gelijksoortig. De slaaf vormt in
de maatschappelijke structuur van het
iand de laagste en wat burgerlijke
rechten betreft de armste klasse.
Maar onze Europeesche fantasie
stelt zich deze slaven al te licht een
zijdig voor: met rinkelende kettin
gen, menschenkinderen die onder
zwaren dwangarbeid en knoet gebukt
gaan.
De Abessinische slaaf is slechts in
zoo verre gebonden, dat hij met ge
weld van zijn geboortegrond werd
weggehaald en verplicht is het huis
van zijn meester te bewonen.
Overigens zou een verstandige
Abessiniër uit louter egoïsme zich er
wel voor wachten zijn slaven te zwaren
arbeid te laten verrichten. Hij heeft
er immers het grootste belang 'bij, dat
zijn eigendom gezond en gevoed is; dat
het kinderen voortbrengt.
Hij kleedt de slaven zorgvuldig,
omdat ze een onderdeel van zijn huise-
1 ijken staat vertegenwoordigen. Den
Abessiniër van stand staat zijn lijf
eigene een man zonder verwanten of
vaderland, nader dan een bediende
van zijn eigen ras, die morgen reeds
zijn tegenstander of zijn gelijke kan
zijn.
(Wordt vervolgd).
Kon zijn schoenen niet dichtrijgen
Hheumatische pijnen nu volkomen
verdwenen.
Hier hebt ge het voorbeeld van
een man, wiens been gezwollen en
uiterst pijnlijk was. In één maand
waren zijn klachten volkomen ver
dwenen. Ziehier zijn brief
»Uw Kruschen Salts heeft mij meer
goed gedaan dan eenig ander middel.
Mijn rechterbeen deed mij steeds
pijn, soms meer, soms minder en
dat bleef zoo gedurende de laatste
5 jaren. Mijn been was gezwollen
en steeds pijnlijk, maar na één maand
Kruschen Salts gebruikt te hebben
voelde ik mij een ander mensch.
De pijnlijkheid verdween, tegelijk
met de zwelling. Voordat ik met
Kruschen Salts begon, kon ik mijn
schoenen niet dichtrijgen, terwijl ik
er nu, na een maand, niet de minste
last meer mee heb. Ik schrijf U om
U te zeggen, dat ik Kruschen Salts
als het beste middel beschouw, dat
ik ooit genomen heb.« G. A. P.
Wanneer ge snelle en afdoende
verlichting van Uw rheumatische
pijnen wenscht, begin dan morgen,
of beter nog vandaag, met Kruschen
Salts. De 6 verschillende zouten,
waaruit Kruschen Salts bestaat,
zorgen door de aansporende werking
op lever, nieren en ingewanden, dat
urinezuur en andere opgehoopte
afvalstoffen, die het bloed veront
reinigen en de oorzaak der pijnen
zijn, langs de natuurlijke kanalen
volkomen uit het lichaam worden
verwijderd. Met het wegnemen der
oorzaak verdwijnen tevens de pijnen,
terwijl tegelijkertijd Uw geheele ge
zondheidstoestand enorm zal ver
beteren. Weg de rheumatische pijnen
en stralende gezondheid voor één
cent per dag.
Kruschen Salts is uitsluitend ver-
krijgbaar bij alle apothekers en
drogisten f 0.90 en f 1.60 per flacon,
omzetbelasting inbegrepen. Let op,
dat op het etiket op de flesch zoowel
als op de buitenverpakking, de naam
Rowntree Handels Maatschappij
voorkomt.
ken dat rogge 'n beza
langt. Heeft men het lan
geploegd dan geeft men het 1014
dagen rust. Eerst dan gaat men
zaaien. In de zandstreken is er dan
ook minder gevaar dat men, gebruik
makend van de machine, te diep
zou zaaien. Want dit moet worden
voorkomen, daar diep zaaien, uit-
winteren en 'n trage groei in het
voorjaar tot gevolg kan hebben.
Zaait men met de machine en op
'n bezakte voor, dan heeft men de
grootste kansen op 'n goede aan-
slag en 'n uitstekende, gelijkmatige
opkomst.
Een volgende keer iets over het
Een Engelsch prinsje geboren.
De hertogin van Kent, prinses Marina
van Griekenland, heeft in de Londen-
sche residentie van den hertog van
Kent, Belgrave Square, het leven ge
schonken aan een zoon.
Hauptman's hoog er beroep
verworpen
Het opperste gerechtshof van den
staat New Jesrey, het »Court of Errors
and Appeal*, heeft het het hooger
beroep van Bruno Richard Hauptmann
verworpen.
Hauptmann zal nu nogmaals in
beroep gaan. Palen zijn pogingen, dan
wordt hij vermoedelijk nog voor Kerst
mis terechtgesteld.
ROGGE.
Over zaaien en zaaizaad.
Het Zaaien.
Nauwelijks zit de eene oogst goec
en wel in de schuren opgeborgen,
of de arbeid voor de nieuwe oogst
vangt weer aan. De rogge is dan
wel een der eerste gewassen die de
aandacht van de landbouwer op
eischt. De bewerking van de grond
en ook de bemesting voor dit ge
was is voor 't grootste gedeelte be
ëindigd. Het zaaien is aan de beurt.
Daarvoor is het nu de beste tijc
te weten tot 20 October. Rogge
welke reeds gezaaid is b.v. in de
2e helft van September kenmerkt
zich wel door 'n krachtige ontwik
keling in de herfst, doch in H voor
jaar blijft hij meestal achter. Ze
geeft wel veel stroo, doch de kor
relopbrengst valt meestal tegen.
Daarbij loopt men ook nog het ge
vaar dat het gewas, wanneer het'n
kwakkelwinter moet doormaken,
begint te rotten.
Door omstandigheden kan men
wel eens genoodzaakt zijn later dan
20 Oct. te zaaien. Het is dan nog
best mogelijk dat men 'n goed ge
was krijgt, maar hoe later men in
't najaar komt, hoe minder kans er
bestaat op goed weer. Het door de
regen natte land droogt niet of niet
zoo spoedig meer op waardoor men
groot gevaar loopt dat in dergelijk
land gezaaide rogge mislukt. Ver
meld mag nog worden dat het zaaien
in November nog meer af te raden
is dan het zaaien in December. Dit
vindt z'n oorzaak waarschijnlijk
hierin dat wanneer men in Novem
ber zaait, in de maand December
het reservevoedsel van het zaad ge
heel wordt opgebruikt. Volgt er dan
'n periode van vorst dan staat de
groei stil.
Na de winter kan de rogge op
z'n reservevoedsel niet meer gaan
groeien want dit is reeds opge
bruikt en 't wortelsteksel is nog
niet voldoende ontwikkeld om de
plant direct aan de groei te bren
gen. 't Gevolg daarvan is dat de
plant 'n kwijnend bestaan leidt en
in vele gevallen geheel mislukt.
Wat de wijze van zaaien betreft,
moet het zaaien met de machine
verreweg de voorkeur hebben boven
het zaaien met de hand. Het gevaar
voor uitwinteren schijnt daardoor
te worden verminderd. Het stroo
wordt steviger waardoor legeren in
vele gevallen wordt voorkomen.
Daarbij geeft het zaaien op rijen 'n
veel betere gelegenheid om het on
kruid uit te schoffelen en 't geeft
ten slotte besparing op 't zaaizaad.
Men moet er echter wel van door
drongen zijn dat, voornamelijk voor
de zandgronden, van deze voor-
deelen slechts volledig kan worden
geprofiteerd, indien de cultuurtoe
stand van den bodem goed is, en
men voldoende aandacht besteedt
aan de bemesting met stikstof.
In de practijk is afdoende geble-
De uitvoerverboden wet.
Donderdag is afgekondigd de wet
van 9 October, bepalende het voorbe
houd der bevoegdheid tot het uit
vaardigen van uitvoerverboden ter
bevordering van de internationale
samenwerking in het belang van den
vrede of tot bescherming van de levens-
belangen van het Rijk in tijden van
buitengewone internationale spanning.
Met het oog op deze bescherming
van een binnenlandsch belang is uitvoer
van benzine verboden, behoudens de
gevallen, waarin dispensatie kan wor
den verleend.
Deze maatregel moet niet gezien
worden in het kader van eventueel
door den Volkenbond op Italië toe te
passen sancties. De maatregel houdt
eenvoudig verband met de omstandig
heid. dat ten gevolge van belangrijke
aankoopen van benzine in Nederland
de voorraad van dit artikel hier te
lande te gering dreigt te worden.
Giften van de Koningin.
De Koninging heeft aan het Na
tionale Crisiscomité ten bate van
de inzameling een gift van f 5000
doen toekomen.
Tevens heeft H.M. f lOOOgeschon
ken voor de ambulance van het
Roode Kruis naar Abessinië.
Misplaatste vrees voor schaaischte.
De regeeringspersdienst deelt het
volgende mede:
Aan de regeering is gebleken, dat
hier en daar het publiek uit vrees
voor schaarschte van bepaalde
goederen inkoopen doet boven de
normale behoefte.
Daar voor een dergelijke vrees,
als uitvloeisel van de politieke
spanning in Europa niet de minste
reden aanwezig is, waarschuwt de
regeering het publiek, dat het ver
standig zal handelen door op geheel
normale wijze zijn inkoopen te
blijven doen.
Godsdienst en wetenschap.
Oud-Minister Marchant zeide bij het
2e lustrum der R.K. Universiteit o.m.
de volgende woorden:
Er zijn er, die het terrein van den
godsdienst en dat van de wetenschap
beschouwen als twee beperkte gebie
den. Het terrein van den godsdienst
wordt in die beschouwing kleiner door
elke vooruitgang van de wetenschap:
elke winst van de wetenschap wordt be
haald ten koste van den godsdienst.
Het is duidelijk, dat het juist anders
om is; elke nieuwe ontdekking van de
wetenschap, elke nieuwe openbaring
van wetmatigheid, elke verscherping
van het menschelijk vernuft, moet het
ondoorgrondelijke wonder van Gods
schepping hooger verheffen, en 6traffer
dwingen tot geloof en onderwerping
aan Zijn gezag.
De wetenschap, ook, ja vooral de uni
versitaire wetenschap, is, als alle men-
schenwerk, aan den godsdienst gesub
ordineerd; de godsdienst ondervindt
van de wetenschap geenerlei concur
rentie, de godsdienst beperkt evenmin
iet terrein of de vrijheid van de weten
schap als omgekeerd de wetenschap dat
van den godsdienst. Dat het wel eens
anders is begrepen, moet zijn voortge
vloeid uit den waan, dat de godsdienst
zijn terrein met prikkeldraad omgaf, ten
einde ursurpatie van de wetenschap te
weren: dat men de wetenschap vleugel-
am zou maken, om haar te verhinderen
tot de hoogte van den godsdienst te
stijgen.
Misschien is aa itdit misverstand niet
vreemd geweest, dat de grens tusschen
de wetenschap der wijsbegeerte en den
godsdienst niet altijd scherp is getrok
ken, waardoor men kon verdwalen.
Het feit dat bij U Roomsch-Katholie-
ken, de geloovigen elkander hebben ge-
emeene universe.,
'f in zijn wezen hee
geconsfreW^^tlaaraan vasten vor-
heeft gegeven, bracht vanzelf hen, dj
in dit verband samen leven, tot een
gen leven in elk deel der geestelijke
meenschap.
Geen band bindt vaster dan die va!
het gemeenschappelijke geloof en Va
de gemeenschappelijke kerk. Uit he
godsdienstig samenleven is in den l0o.
der eeuwen opgebloeid een Roomsch
wetenschap, een Roomsche kunst. Nie
mand kan haar eigen bestaan ontken
nen. Wij vatten dat alles tegenwoord,
samen in het woord Cultuur.
Deze tien jaren hebben gedaan wa
vorige tientallen jaren niet vermochten
zij hebben de erkenning van het be,
staansrecht eener R.K. Universiteit af
gedwongen metterdaad. Zij is een on
misbaar deel geworden van het natio,
naai wetenschappelijk geheel. Aa
schouwelijk is bewezen, dat ook eei
R.K. Universiteit aan de hoogste ei
schen van de wetenschap kan voldoen
van uw eigen kranten
ABONNEERT U OP
Croquet ten.
Croquetten wekken misschien bi
deze of gene de gedachte op aan wa
men gewend is »fijne keuken«
noemen
Ten onrechte: ze behoeven vol
strekt niet duur te zijn en ze eischet
lang niet altijd een ingewikkeld;
bereiding. Integendeel, er zijn bizon
der smakelijke soorten, die uit ge
wone, dagelijks gebruikte benoodigd
beden bestaan en die in een oogenblil
zijn klaargemaakt.
Vleesch b.v. of visch is er volstrek:
niet in noodig: trouwens, dat weter
we al wel door de bekende aardap
pelcroquetten, die eigenlijk uitnielj
anders bestaan dan een gewon;
aardappelpurée met een croquan
gebakken korstje er omheen. Er
geheel op dezelfde wijze kunnen w
croquetten bereiden van rijst, vaj
vermicelli of van macaroni met
bedoeling, dat ze ons helpen aan e
aardig voorgerecht in bet midda
maal (up de soep) of wel aan ec
smakelijk warm hapje bij delunci
Zelfs laten zulke croquetten mil;
ze als heel kleine rolletjes worde;
gevormd zich gebruiken als iet;
»hartigs« bij het kopje thee 's mid
dags.
Behalve het eigenlijke croquetten
mengsel (waarvan straks een paai
recepten zullen volgen) hebben w
noodig-een betrekkelijk ruime hoe
veelheid paneermeel en een diep
pannetje (ijzeren potje b.v.) me
frituurvet, dat bestaan kan uit sla
olie, uit reuzel, uit plantenvet of ui:
het z.g. bak- en braadvet. De hoe
veelheid daarvan moet altijd zóc
ruim zijn, dat de croquetjes tijden;
het bakken geheel zijn onderge
dompeld.
Rijst-croquetten.
150 G. (1 Va ons of V/a klein thee
kopje) rijst, 30 G. (V/a afgestreker,
eetlepel) boter, 1 uitje, 1 afgestieken
eetlepel dikke tomatenpurée of 1
theelepeltje kerrie, 2 theelepeltjes
Maggi's Aroma, 1 ei, eenige lepels
paneermeel, pannetje met frituurvet,
Kook of stoom de rijst op de
gewone wijze gaar, zóó, dat de korrels
mooi droog worden.
Fruit het fijngesnipperde uitje in
de boter lichtbruin en gaar, voeger
de kerrie of de tomatenpurée bij en
laat die even mee fruiten; roer dan
het mengsel door de warme rijst en
maak alles met de Maggi's Aroma,
wat zout en misschien wat peper
tot een goed samenhangend, sma
kelijk mengsel.
Vorm, met behulp van twee lepels,
gelijke rolletjes van de rijstmassa;
doop die rondom in het geklopte ei
en wentel ze dan door het paneer
meel. Bak ze in het dampend heete
vet lichtbruin en knappend (een paar
minuten); schep ze met een schuim
spaan uit het vet, laat ze boven de
pan goed uitlekken en leg ze dan
nog een oogenblik op poreus papier
(een papieren servetje b.v.) om al
het overtollige vet weg te némen
Schik ze op een schaaltje waarover
eerst een vingerdoekje is geplooid.
er onze abonné's aan dat men
de courant aan huis bezorgd
kan krijgen voor 10 cent per
weekeveneens in Drunen,
Sprang, Vrijhoeven, Capelle en
Waspik.
DOOR