smakelijk ©foat Abessinië, Land en Volk. LAND- EN TUINBOUW. BUITENLAND. BINNENLAND. BEGRIJPT HET BELANG „OE ECHO VAN HET ZUIDEN Wij herinneren M. BOGMANS M. S. F., KAATSHEUVEL. I. Abessinië ook Ethiopië geheeten dankt zijn naam aan hel hoogland „Habesch". Het ligt in N.O.-Afrika, en het wordt begrensd door Engelsch- Egyptisch Soedan, Engelsch Oost- Afrika, Italiaansch Engelsch, Fransch Somaliland en Italiaansch Erythrea. Italiaansch, Engelsch, Fransch So maliland betcekenen weinig. Vanuit Italiaansch Erythrea poog den de Italianen van 18701896 in Ahessinië, dat ze graag als kolonie zouden hebben gehad, binnen te drin gen, maar in 1896 de Ital. bij Adoea beslissend versloeg, en de erkenning van Abessinië's onafhankelijkheid door Italië was er hel gevolg van. Dat zit Italië dwars: Want een van de hoofdeischen van Italië in deze oorlog is: Italië krijgt een strook gronds ten Westen van Abdis Abeba, van Noord naar Zuid loopende en Eryhtrea met Italiaansch Somaliland verbindend. Tot in het midden der 18e eeuw vormde Abessinië een statengroep onder verschillende Ras(stadhouders) cn een Negus (keizer), welke laatste weinig macht bezat. In de 19e eeuw maakte zich Ras Kasa (Theodoor II 18541868) zich van het onbeperkt gezag meester en noemde zich Negus Negesti (Koning der koningen). Een tijdperk van bloei brak aan met Me- nelik II (18891913). Deze verstond de kunst groote en kleine toevallig heden te benutten, b.v. in 955 regeerde in Abessinië Menelik I, een zoon van koning Salomo en koningin Saba. Gebruikmakend van de overeen komst in naam trok hij in het open baar de niet bepaald bescheiden con clusie dat hij een nakomeling in rech te lijn van de oude Bijbelsche Dynastie zou zijn. Deze uitlegging werd weldra populair. Voor de half religieuse, half reactionaire opvattingen van de Abessiniërs is er zelfs tegènwoordig geen gewichtiger aanspraak op de Keizerstroon dan deze. Menelik liet zich tot keizer kronen; hij koos zich de traditioneele titel Negus Negesti, door God's genade Ko ning der koningen van Ethiopië. Ko ning van Zion. onoverwinnelijke leeuw van de stam Juda, telg van de stam Salomo en werktuig van de heilige drie-eenheid. Het pleit verder voor de handigheid van dezen Negus, dat het hem gelukt is, met zijn tegenstander Italië een vrede te sluiten, die na zulk een bloed bad weliswaar niet tot oprechte vriendschap, maar toch tot verschil lende verdragen leidde. In elk geval hadden deze tot 1934 een nuttig effect. Zijn dochter Zoudiloe volgde hem op met als regent Ras Tafari, die eerst tot koning en in 1930 tot keizer werd uitgeroepen. De autochtone bevolking van Abes sinië is samengesteld uit Agan, Ga manten en de Faloscha's. Later drongen de Creez-volken, uit het Noorden afkomstig, binnen, 't Zijn de tegenwoordige Amharen, het heerschersras van Abessinië. Na de Amharen, kwamen de Galla's uil 't Zuiden. Tegenwoordig is op de geheele aarde geen Staat, die voor de ethnoloog zoo inlerresant is te bestudeeren dan Abessinië. Geloofsfanatisme, rassenbewustzijn en klassegevoel hebben de structuur van hel huidige Ethiopische rijk be paald. De Ethnoloog noteert Semieten, Hamieten, Koeschieten, alsook de oervolkeren der Wata's en de Agaoei's. Het potlood van den onderzoeker registreert een staalkaart van religies de Koptische Abessiniërs, de Moham- medaansche stammen der Somali's, Danhali's, Goeragi's en Harragi's. Verder de Katholieke missie, dó Evangelische der Zweden, de Ameri- kaansche adventisten, in het Noorden de Joodsche Faloscha's, in het Zuiden de Heidenen en overal de geëmigreer de Boeddhisten, Brahmanen en Zo- roasten. Het woord „Abessinië", is tegen woordig een staatkundige verzamel naam voor de verschillende rassen en volkeren in Abessinië. Tusschen de Abessinische volkeren vormt de geloofsverdeeldheid een ernstige kloof, die slechts dan ver dwijnt, wanneer Europeanen als vijanden aan hun grenzen staan. De voornaamste volkeren en rassen zijn de Amharen, de Galla's. Geen stam in heel Abessinië staat zoo slecht aangeschreven als de Goe ragi's. Men maakt ze uit voor dieven, vrekken en bedriegers. Hun slechte faam danken zij in werkelijkheid aan bun ijver. Verstandige Abessiniërs be weren: „De toekomst van ons econo misch leven, van onzen handel in han den van de Goeragi's. Het is een zon derling, interressant volk. Ze bren gen hel door heel zuinig te zijn tot een kraam van stroomatten en boom takken, op de markt en worden lang zaam aan welgestelde handelaren, die zich den aankoop en het onderhoud van een eigen vrouw, een eigen koe en misschien wel van een heele kudde schapen kunnen veroorloven. De Goeragi's zijn grootendeels Mohammedanen. Wat het meest opvalt, en het pijn lijkste treft in de levenshouding der Abessiniërs is hun diepe, hartgron dige afkeer van de negers, het men- schenras met de dikke lippen, de breede-platte neus en de pikzwarte huid. Deze afkeer is even diep in het volksbewustzijn geworteld als de vooringenomenheid tegen „coloured people" in Texas of waar ook in Noord-Amerika. Zelfs de historische ondergrond voor deze gezamenlijke af keer is dezelfde; want iedere in Abes sinië levende neger is een vaderland- looze geimporteerde of vrijgelaten na komeling van een vroegere slaaf o* behoort tot een der door Menelik on derworpen grensvolken. Zij worden alle drie niet voor vol waardig aangezien, geen van drieën genieten zij dezelfde rechten als het overige deel van de bevolking. De groote vraag is en blijft: Be staat er inderdaad nog slavernij in Abessinië. Toen het in 1923 door de hulp van Italië in den Volkenbond kwam is de slavernij afgeschaft. Men zou die vraag op de ecnig juiste manier kunnen beantwoorden, door dit te zeggen, wat de waarheid het meest nabij komt; de slavernij is af geschaft, maarer zijn nog sla ven. Om de eenvoudige reden, dat het hier niet om de begrippen „mensche- lijkheid" of „wreedheid" gaat, maar om de invoering van een nieuwen socialen toestand, die zich pas met het uitsterven van deze geheele generatie, n.l. de slaven en de slavenhouders, volkomen kan voltrekken. Van de zijde der regeering, die be staal uit den Negus als hoofd, met een dubbelen raad cn twee kamers: de Senaat cn de Volksvertegenwoordi ging, zijn alle maatregelen tot afschaf fing duidelijk waarneembaar getrof- len. De Negus, de man der hervor mingen, weet dat over 50 jaar in Abes sinië beslist geen slavernij meer zal bestaan. Het was hem heilige ernst, toen hij in 1923 den Volkenbond de afschaffing ervan beloofde, maar het was nooit zijn bedoeling hier plotse ling toe over te gaan. Immers, een volslagen opstand van zijn onderhoorigen, maar eveneens van de vrijgelatenen, die plotseling bij duizenden dakloos cn lot werkloos heid gedoemd zouden worden, zou het onsociale gevolg van deze sociale daad geweest zijn. Inderdaad was in Afrika niets zoo moeilijk uit te roeien als de lijfeigen schap. De strijd tegen den slavenhan del vinden we in de Koloniale ge schiedenis van 70 jaar terug. Toen in 1865 Engeland van den Khedive Ismail Pascha afschaffing der slavernij eischte en de generaals Baker en Gordon voor de bevrijding zorgden van de, door Arabische en Soendanec- sehe slavenhandelaars, te koop aan geboden lijfeigenen, deed zich voor de eerste maal het euvel voor, dat het meerendeel der bevrijden doelloos in het land rondzwierf, aan allerlei ziek ten bloot stond en geen geregelden ar beid kon vinden. Het bleek weldra, ofschoon voorop stond, dat de slavernij in feite uitgeroeid cn volkomen moest wor den uitgeroeid dat men het be oogde, levensgeluk, niet door een overijld besluit kon bereiken. De positie van Abessinië nu is ten opzichte van dit vraagstuk geheel gelijksoortig. De slaaf vormt in de maatschappelijke structuur van het iand de laagste en wat burgerlijke rechten betreft de armste klasse. Maar onze Europeesche fantasie stelt zich deze slaven al te licht een zijdig voor: met rinkelende kettin gen, menschenkinderen die onder zwaren dwangarbeid en knoet gebukt gaan. De Abessinische slaaf is slechts in zoo verre gebonden, dat hij met ge weld van zijn geboortegrond werd weggehaald en verplicht is het huis van zijn meester te bewonen. Overigens zou een verstandige Abessiniër uit louter egoïsme zich er wel voor wachten zijn slaven te zwaren arbeid te laten verrichten. Hij heeft er immers het grootste belang 'bij, dat zijn eigendom gezond en gevoed is; dat het kinderen voortbrengt. Hij kleedt de slaven zorgvuldig, omdat ze een onderdeel van zijn huise- 1 ijken staat vertegenwoordigen. Den Abessiniër van stand staat zijn lijf eigene een man zonder verwanten of vaderland, nader dan een bediende van zijn eigen ras, die morgen reeds zijn tegenstander of zijn gelijke kan zijn. (Wordt vervolgd). Kon zijn schoenen niet dichtrijgen Hheumatische pijnen nu volkomen verdwenen. Hier hebt ge het voorbeeld van een man, wiens been gezwollen en uiterst pijnlijk was. In één maand waren zijn klachten volkomen ver dwenen. Ziehier zijn brief »Uw Kruschen Salts heeft mij meer goed gedaan dan eenig ander middel. Mijn rechterbeen deed mij steeds pijn, soms meer, soms minder en dat bleef zoo gedurende de laatste 5 jaren. Mijn been was gezwollen en steeds pijnlijk, maar na één maand Kruschen Salts gebruikt te hebben voelde ik mij een ander mensch. De pijnlijkheid verdween, tegelijk met de zwelling. Voordat ik met Kruschen Salts begon, kon ik mijn schoenen niet dichtrijgen, terwijl ik er nu, na een maand, niet de minste last meer mee heb. Ik schrijf U om U te zeggen, dat ik Kruschen Salts als het beste middel beschouw, dat ik ooit genomen heb.« G. A. P. Wanneer ge snelle en afdoende verlichting van Uw rheumatische pijnen wenscht, begin dan morgen, of beter nog vandaag, met Kruschen Salts. De 6 verschillende zouten, waaruit Kruschen Salts bestaat, zorgen door de aansporende werking op lever, nieren en ingewanden, dat urinezuur en andere opgehoopte afvalstoffen, die het bloed veront reinigen en de oorzaak der pijnen zijn, langs de natuurlijke kanalen volkomen uit het lichaam worden verwijderd. Met het wegnemen der oorzaak verdwijnen tevens de pijnen, terwijl tegelijkertijd Uw geheele ge zondheidstoestand enorm zal ver beteren. Weg de rheumatische pijnen en stralende gezondheid voor één cent per dag. Kruschen Salts is uitsluitend ver- krijgbaar bij alle apothekers en drogisten f 0.90 en f 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch zoowel als op de buitenverpakking, de naam Rowntree Handels Maatschappij voorkomt. ken dat rogge 'n beza langt. Heeft men het lan geploegd dan geeft men het 1014 dagen rust. Eerst dan gaat men zaaien. In de zandstreken is er dan ook minder gevaar dat men, gebruik makend van de machine, te diep zou zaaien. Want dit moet worden voorkomen, daar diep zaaien, uit- winteren en 'n trage groei in het voorjaar tot gevolg kan hebben. Zaait men met de machine en op 'n bezakte voor, dan heeft men de grootste kansen op 'n goede aan- slag en 'n uitstekende, gelijkmatige opkomst. Een volgende keer iets over het Een Engelsch prinsje geboren. De hertogin van Kent, prinses Marina van Griekenland, heeft in de Londen- sche residentie van den hertog van Kent, Belgrave Square, het leven ge schonken aan een zoon. Hauptman's hoog er beroep verworpen Het opperste gerechtshof van den staat New Jesrey, het »Court of Errors and Appeal*, heeft het het hooger beroep van Bruno Richard Hauptmann verworpen. Hauptmann zal nu nogmaals in beroep gaan. Palen zijn pogingen, dan wordt hij vermoedelijk nog voor Kerst mis terechtgesteld. ROGGE. Over zaaien en zaaizaad. Het Zaaien. Nauwelijks zit de eene oogst goec en wel in de schuren opgeborgen, of de arbeid voor de nieuwe oogst vangt weer aan. De rogge is dan wel een der eerste gewassen die de aandacht van de landbouwer op eischt. De bewerking van de grond en ook de bemesting voor dit ge was is voor 't grootste gedeelte be ëindigd. Het zaaien is aan de beurt. Daarvoor is het nu de beste tijc te weten tot 20 October. Rogge welke reeds gezaaid is b.v. in de 2e helft van September kenmerkt zich wel door 'n krachtige ontwik keling in de herfst, doch in H voor jaar blijft hij meestal achter. Ze geeft wel veel stroo, doch de kor relopbrengst valt meestal tegen. Daarbij loopt men ook nog het ge vaar dat het gewas, wanneer het'n kwakkelwinter moet doormaken, begint te rotten. Door omstandigheden kan men wel eens genoodzaakt zijn later dan 20 Oct. te zaaien. Het is dan nog best mogelijk dat men 'n goed ge was krijgt, maar hoe later men in 't najaar komt, hoe minder kans er bestaat op goed weer. Het door de regen natte land droogt niet of niet zoo spoedig meer op waardoor men groot gevaar loopt dat in dergelijk land gezaaide rogge mislukt. Ver meld mag nog worden dat het zaaien in November nog meer af te raden is dan het zaaien in December. Dit vindt z'n oorzaak waarschijnlijk hierin dat wanneer men in Novem ber zaait, in de maand December het reservevoedsel van het zaad ge heel wordt opgebruikt. Volgt er dan 'n periode van vorst dan staat de groei stil. Na de winter kan de rogge op z'n reservevoedsel niet meer gaan groeien want dit is reeds opge bruikt en 't wortelsteksel is nog niet voldoende ontwikkeld om de plant direct aan de groei te bren gen. 't Gevolg daarvan is dat de plant 'n kwijnend bestaan leidt en in vele gevallen geheel mislukt. Wat de wijze van zaaien betreft, moet het zaaien met de machine verreweg de voorkeur hebben boven het zaaien met de hand. Het gevaar voor uitwinteren schijnt daardoor te worden verminderd. Het stroo wordt steviger waardoor legeren in vele gevallen wordt voorkomen. Daarbij geeft het zaaien op rijen 'n veel betere gelegenheid om het on kruid uit te schoffelen en 't geeft ten slotte besparing op 't zaaizaad. Men moet er echter wel van door drongen zijn dat, voornamelijk voor de zandgronden, van deze voor- deelen slechts volledig kan worden geprofiteerd, indien de cultuurtoe stand van den bodem goed is, en men voldoende aandacht besteedt aan de bemesting met stikstof. In de practijk is afdoende geble- De uitvoerverboden wet. Donderdag is afgekondigd de wet van 9 October, bepalende het voorbe houd der bevoegdheid tot het uit vaardigen van uitvoerverboden ter bevordering van de internationale samenwerking in het belang van den vrede of tot bescherming van de levens- belangen van het Rijk in tijden van buitengewone internationale spanning. Met het oog op deze bescherming van een binnenlandsch belang is uitvoer van benzine verboden, behoudens de gevallen, waarin dispensatie kan wor den verleend. Deze maatregel moet niet gezien worden in het kader van eventueel door den Volkenbond op Italië toe te passen sancties. De maatregel houdt eenvoudig verband met de omstandig heid. dat ten gevolge van belangrijke aankoopen van benzine in Nederland de voorraad van dit artikel hier te lande te gering dreigt te worden. Giften van de Koningin. De Koninging heeft aan het Na tionale Crisiscomité ten bate van de inzameling een gift van f 5000 doen toekomen. Tevens heeft H.M. f lOOOgeschon ken voor de ambulance van het Roode Kruis naar Abessinië. Misplaatste vrees voor schaaischte. De regeeringspersdienst deelt het volgende mede: Aan de regeering is gebleken, dat hier en daar het publiek uit vrees voor schaarschte van bepaalde goederen inkoopen doet boven de normale behoefte. Daar voor een dergelijke vrees, als uitvloeisel van de politieke spanning in Europa niet de minste reden aanwezig is, waarschuwt de regeering het publiek, dat het ver standig zal handelen door op geheel normale wijze zijn inkoopen te blijven doen. Godsdienst en wetenschap. Oud-Minister Marchant zeide bij het 2e lustrum der R.K. Universiteit o.m. de volgende woorden: Er zijn er, die het terrein van den godsdienst en dat van de wetenschap beschouwen als twee beperkte gebie den. Het terrein van den godsdienst wordt in die beschouwing kleiner door elke vooruitgang van de wetenschap: elke winst van de wetenschap wordt be haald ten koste van den godsdienst. Het is duidelijk, dat het juist anders om is; elke nieuwe ontdekking van de wetenschap, elke nieuwe openbaring van wetmatigheid, elke verscherping van het menschelijk vernuft, moet het ondoorgrondelijke wonder van Gods schepping hooger verheffen, en 6traffer dwingen tot geloof en onderwerping aan Zijn gezag. De wetenschap, ook, ja vooral de uni versitaire wetenschap, is, als alle men- schenwerk, aan den godsdienst gesub ordineerd; de godsdienst ondervindt van de wetenschap geenerlei concur rentie, de godsdienst beperkt evenmin iet terrein of de vrijheid van de weten schap als omgekeerd de wetenschap dat van den godsdienst. Dat het wel eens anders is begrepen, moet zijn voortge vloeid uit den waan, dat de godsdienst zijn terrein met prikkeldraad omgaf, ten einde ursurpatie van de wetenschap te weren: dat men de wetenschap vleugel- am zou maken, om haar te verhinderen tot de hoogte van den godsdienst te stijgen. Misschien is aa itdit misverstand niet vreemd geweest, dat de grens tusschen de wetenschap der wijsbegeerte en den godsdienst niet altijd scherp is getrok ken, waardoor men kon verdwalen. Het feit dat bij U Roomsch-Katholie- ken, de geloovigen elkander hebben ge- emeene universe., 'f in zijn wezen hee geconsfreW^^tlaaraan vasten vor- heeft gegeven, bracht vanzelf hen, dj in dit verband samen leven, tot een gen leven in elk deel der geestelijke meenschap. Geen band bindt vaster dan die va! het gemeenschappelijke geloof en Va de gemeenschappelijke kerk. Uit he godsdienstig samenleven is in den l0o. der eeuwen opgebloeid een Roomsch wetenschap, een Roomsche kunst. Nie mand kan haar eigen bestaan ontken nen. Wij vatten dat alles tegenwoord, samen in het woord Cultuur. Deze tien jaren hebben gedaan wa vorige tientallen jaren niet vermochten zij hebben de erkenning van het be, staansrecht eener R.K. Universiteit af gedwongen metterdaad. Zij is een on misbaar deel geworden van het natio, naai wetenschappelijk geheel. Aa schouwelijk is bewezen, dat ook eei R.K. Universiteit aan de hoogste ei schen van de wetenschap kan voldoen van uw eigen kranten ABONNEERT U OP Croquet ten. Croquetten wekken misschien bi deze of gene de gedachte op aan wa men gewend is »fijne keuken« noemen Ten onrechte: ze behoeven vol strekt niet duur te zijn en ze eischet lang niet altijd een ingewikkeld; bereiding. Integendeel, er zijn bizon der smakelijke soorten, die uit ge wone, dagelijks gebruikte benoodigd beden bestaan en die in een oogenblil zijn klaargemaakt. Vleesch b.v. of visch is er volstrek: niet in noodig: trouwens, dat weter we al wel door de bekende aardap pelcroquetten, die eigenlijk uitnielj anders bestaan dan een gewon; aardappelpurée met een croquan gebakken korstje er omheen. Er geheel op dezelfde wijze kunnen w croquetten bereiden van rijst, vaj vermicelli of van macaroni met bedoeling, dat ze ons helpen aan e aardig voorgerecht in bet midda maal (up de soep) of wel aan ec smakelijk warm hapje bij delunci Zelfs laten zulke croquetten mil; ze als heel kleine rolletjes worde; gevormd zich gebruiken als iet; »hartigs« bij het kopje thee 's mid dags. Behalve het eigenlijke croquetten mengsel (waarvan straks een paai recepten zullen volgen) hebben w noodig-een betrekkelijk ruime hoe veelheid paneermeel en een diep pannetje (ijzeren potje b.v.) me frituurvet, dat bestaan kan uit sla olie, uit reuzel, uit plantenvet of ui: het z.g. bak- en braadvet. De hoe veelheid daarvan moet altijd zóc ruim zijn, dat de croquetjes tijden; het bakken geheel zijn onderge dompeld. Rijst-croquetten. 150 G. (1 Va ons of V/a klein thee kopje) rijst, 30 G. (V/a afgestreker, eetlepel) boter, 1 uitje, 1 afgestieken eetlepel dikke tomatenpurée of 1 theelepeltje kerrie, 2 theelepeltjes Maggi's Aroma, 1 ei, eenige lepels paneermeel, pannetje met frituurvet, Kook of stoom de rijst op de gewone wijze gaar, zóó, dat de korrels mooi droog worden. Fruit het fijngesnipperde uitje in de boter lichtbruin en gaar, voeger de kerrie of de tomatenpurée bij en laat die even mee fruiten; roer dan het mengsel door de warme rijst en maak alles met de Maggi's Aroma, wat zout en misschien wat peper tot een goed samenhangend, sma kelijk mengsel. Vorm, met behulp van twee lepels, gelijke rolletjes van de rijstmassa; doop die rondom in het geklopte ei en wentel ze dan door het paneer meel. Bak ze in het dampend heete vet lichtbruin en knappend (een paar minuten); schep ze met een schuim spaan uit het vet, laat ze boven de pan goed uitlekken en leg ze dan nog een oogenblik op poreus papier (een papieren servetje b.v.) om al het overtollige vet weg te némen Schik ze op een schaaltje waarover eerst een vingerdoekje is geplooid. er onze abonné's aan dat men de courant aan huis bezorgd kan krijgen voor 10 cent per weekeveneens in Drunen, Sprang, Vrijhoeven, Capelle en Waspik. DOOR

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1935 | | pagina 8