Temidden der Oisterwijksche vennen. DANIEL DONKERS Binnenlandsch Nieuws. Tweede Blad Zaterdag 4 Juli 1936. No. 54. De Echo van het Zuiden. HET NIEUWE, AAN HELLAS EN ROME GEÏNSPIREERDE, OPEN LUCHT-THEATER. Zou het nog noodig zijn de aandacht van onze lezers te vragen voor het prachtige land der Oisterwijksche ven nen en bosschen? Ieder rechtgeaard Brabanter kent immers het ongerepte natuurschoon van deze streek, met haar weelderig groen, dat in de stille wateren weerspiegelt. Daar kan men de frissche lucht, welke niet bezwan gerd is met schoorsteenrook of stadsche dompigheid met volle teugen inÜdemen. Temidden van deze onvervalschte en ongekunstelde pracht, heeft het ge meentebestuur van Oisterwijk een per manent openlucht-theater laten bru- wen, dat thans nagenoeg geheel vol tooid is en Woensdag j.l. op uitnoodi- ging van het gemeentebestuur door de vertegenwoordigers van de neele Bra- bantsche en groote dagblad-pers werd bezichtigd. Omstreeks elf uur .arriveerden de „persmannen" in het idyllisch stadje Oisterwijk met zijn vriendelijke huizen, waarvan de daken onder het groen van lindeboomen schuil gaan. Het punt van samenkomst was Hotel „De Zwaan", aan de Lind, het lange plein, te mid den waarvan het knusse raadhuis met het trotsche torentje gelegen is. Burgemeester Verwiel (oud-burge meester van v.m. Besoijen), die met den gemeente-secretaris en de beide wethouders aanwezig was, verwelkom de de persvertegenwoordigers en riep nog een speciaal welkom toe aan den heer dr. Jac. P. Thijsse, secretaris der /„Vereeniging tot behoud van natuur monumenten", de heer Alphons Laudy, auteur van „Paradijsvloek", den heer Hans Thiemeijer, regisseur van dit op te voeren stuk en verder kapelaan Rovers en den gemeente-architct, den heer Bermond Vriens, die beiden het openlucht-theater hebben tot stand ge bracht. Deze heeren hebben ons het nieuwe natuur-theater laten zien en ons over de totstandkoming van deze onderne ming verhaald. Alvorens we de beschrijving hier van laten volgen, willen we eerst dank brengen aan het gemeentebestuur, dat als gastheer ons hartelijk heeft ontvan gen en ons deed aanzitten aan een lunch in Hotel „Bosch en Ven" en tot slot van de bijeenkomst thee aanbood in het boschrestaurant „De Gemulle- hoeken". Wij bewaren aan ons bezoek te Ois terwijk de meest aangename herinne ringen en willen daarvoor vanaf deze plaats hartelijk dank betuigen aan on zen gastheer, dien we een grooten toe loop van vreemdelingen naar de open luchtspelen, welke van zoo groot be lang zijn voor de cultureele volksont wikkeling, toewenschen. Een stukje historie. Een kwarteeuw geleden nam de kunstzinnig aangelegde kapelaan Huij- bers het initiatief tot verheffing van de plaatselijke cultuur door het tooneel. Hij bracht eenvoudige jongelieden in de school van dichters en genieën. Reeds in 1915 brachten dezen de litur gische fantasie van een der hunnen, den Brabantschen priester-dichter Willem Smulders, ten tooneele. Veertig voorstellingen van „De ver loren Zoon" trokken twintig-duizend bezoekers. Sedert hebben de geduldig maar degelijk ontwikkelde dilettanten met of zonder beroepshulp „Joseph in Dothan" en „Adam in Ballingschap" gespeeld, „Elkerlyck" en „De Klute van Noach", „Don Quichot" en „De Dochter van Roelant", een oubollige klucht als „Krelis Louwwen" en de middeleeuwsche teederheid der „Se- venste Bliscap van Mariën", welk tooneel in de groote steden heeft zulk een artistiek speelplan gerealiseerd? Oisterwijk heeft om de neo-gotnische hoofdkerk van Cuypers de speeltvadi- ties van de middeleeuwen als ononder broken op den nieuwen tijd aangeslo ten. Het bezit „ghesellen van den spe- le", gevormde verzenzeggers en door de jaren verbeterde acteurs, goede zangkoren en muziekgezelschappen, die ook hedendaagsche zangspelen aan durven. Hoe het tot stand kwam. De geestelijke paedagogiek, die den natuurdrang van het volk naar het be leven van schoonheid eendrachtig en voornaam bijeen houdt, treft het in de samenwerking met het burgerlijk gezag. Burgemeester Verwiel, geboren uit een JAN DE JONGE. V. Soms kon het wel eens gebeuren, dat vóór een stukje kalk van de muur naar beneden vieldan gleed er plotseling een straal van blijd schap over het aangezicht van den baas. Dan meende hij, dat hij de zachte voetstappen van zijn Lina had vernomen. Het duurde echter slechts even dan streek hij met zijn harde werkhand die glans van geluk weer weg van het gelaat. Eens was buurmans poes door de nauwe gang naar de keuken ge slopenhet was er toen schemer donker. Maar zó stilletjes ze ook kwam aansluipen, in de werkplaats werd toch een geluid hoorbaar; de vuurtang was naar beneden gevallen. Daniël Donkers liet de drijfhamer rusten: hoe vaak had zijn Lina ook niet de tang uit haar ijverige handen laten vallen 1 Hoe dikwijls was hij dan niet naar de keuken gelopen en had hij plagend gevraagd, terwijl hij detangvoor haar opraapte: »En heb je je ook gebrand V» Zo rende hij ook nu de keuken in, nog steeds met zijn gedachte in het gelukkige verleden. Daar sprong in de open staande deur de kat langs hem heen naar buiten; zachtjes hing hij het gevallen voorwerp weer opzijn plaats en ging op de lege keuken stoel zitten. Hij staarde naar de haard en dan weer naar de keuken kast, waartussen zij zich eens zo ijverig heen en weer bewogen had. Nil was alles stil; alleen een paar mussen schoten langs de ruiten naar beneden en vlogen dan weer vlug de lucht in. Het duurde soms wel een half uur, voordat Daniël weer in de werk plaats terug was. Als hij er dan nog niet was, ging de knecht naar de keuken en legde zacht de hand op zijn schouder en zij: «Daniël 1» »Ja, ja, Maarten». - Daarop gingen ze dan samen weer naar de werk plaats en Daniël nam zijn gereed schap weer op en ging zwijgend aan de arbeid. Pas wanneer 's middags de bel van de voordeur luidde en Frits uit school terugkwam hij rende dan door de gang naar de werkplaats, dan kwam er weer leven in het huis en ook in den ouden kuiper. De knecht stond dan aan de haard, om de eenvoudige maaltijd klaar te maken. Vader en zoon gingen onder tussen samen naar de tuin, naar Frits' bloembedden. Was er hier of daar een knop van een bloem open. gegaan, dan groef hij onbarmhartig de hele bloem uit de grond, om ze 's avonds, wanneer vader rustte van de arbeid mee te nemen naar het kerkhof, waar ze dan weer geplant werd op moeders graf. »Ze ziet het toch wel, vader?» vroeg hij dan. »Dat willen we hopen, m'n lieve jongen», was steeds weer het stroeve antwoord. Maar de wereld was zó vol van andere dingen nog. En vele van die dingen waren erg plezierig. Dan had dier fabrikanten-families, die Brabant tot vernieuwing brachten, heeft als promotor van zijn opwaarts strevende gemeente ook een gelukkig oog voor cultureele inspiraties. Hij verstaat het, om den raad ver dere perspectieven dan de kom van het dorp te doen zien. Zijn overtuiging en het idee van kapelaan Huybers' opvol ger, den „Kunstkring"-moderator ka pelaan Rovers met de activiteit van den pienteren gemeente-architect Bermond Vriens vonden elkaar en hebben met medewerking van mr, P. G. van Tien hoven, voorzitter van de „Vereeniging tot behoud van natuurmonumenten" in het oostelijk bosch-complex van het Esscheven iets grootsch ondernomen: den aanleg van een permanent open lucht-theater, dat bekoorlijk is om 2ijn schoone bouwlijnen, welke aan de Grieksche en Romeinsche oudheid werden ontleend. Zonder dat iets aan het vredige bosch-décor met de verrassende door kijken langs het naaldgroen geforceerd werd, klimt uit het speelplan, gevloerd met violette flagstones en geschakeerd met heidekruid, de breed gearmde, steenen halfcirkel. Hij ontplooit ruim elfhonderd ruime, makkelijke zitplaat sen in steenen van groot formaat, zoo genaamde Brabantsche moppen, har monisch kleurend in het landschap. Over een as van vijftig diameter ook het- speelplan heeft een doorsnee van dergelijke afmeting is het theater op een omtrek van 45 Meter gelijkvloers, opgetrokken tot een omtrek van 85 Meter aan den bovenrand, terwijl de hoogste plaatsen toch maar 3 Meter boven den beganen grond zijn gelegen. Onder leiding van bekwame land- schaps-architecten hebben ruim vier maanden 1 Maart van dit jaar werd begonnen dertig arbeiders gewerkt aan de verwezenlijking van het ont werp, resultaat eener gelukkige archi tecturale samenwerking van gemeente architect B. Vriens en Kapelaan Ro vers. Natuurlijk moesten duizenden me ters grond worden verplaatst en een paar duizend heesters en ruim honderd boomen worden aangeplant. Thans is een aesthetisch verant woord resultaat verkregen, dat verge lijking met andere openlucht-theaters glansrijk kan doorstaan. De spelers komen, niet als bij het Grieksche theater uit den bebouwden achtergrond, maar uit het rijk gescha keerde groen van berken, beuken, ei ken, dennen en sparren en naderen tot je b.v honden en katten, knikkers en hazelnoten pruimen en keisen. Daar was het gelukkig ook maar 1 voor den kleinen jongen onmo gelijk, om altijd aan zijn gestorven moeder te denken. Eens, toen hij s avonds in het schemeruur met zijn vader in de tuin onder de pereboom zat, en ze lange tijd geen van beiden een woord gezegd hadden, zei de jongen op eens«Vader 1» »Ja, m'n jongen »Ik denk», zei hij zachtjes omdat hij er zo lang over had zitten nadenken, »ik denk, dat het toch wel goed is, dat moeder met het kleine zusje mee gegaan is naar de hemel!» »Hoe kom je daar zo bij, Frits vroeg vader Daniël. »Ja, vader, maar ze was nog zo èrg kleinze was misschien ook wel bang geworden, zo alleen bij den lieven Heer!» »Nee, kind, voor den lieven Heer wordt niemand bang, alleen de bozen. Ik geloof, Frits, dat het toch veel mooier was geweest, wanneer we ons moedertje hadden mogen houden; dan wist je nou nog, hoe zacht moederhanden zijn I» Maar Frits sprong op van de bank. Hij ging rechtop voor zijn vader staan, strekte zich de armen uit, balde fier zijn vuisten en riep: »Ja, vader, mooier was het misschien wel geweest; maar,ik heb geen moeder meer nodig, want ik ben een jongen». Daniël Donkers keek zijn jongen wel wat angstig en bezorgd aan. Zijn Frits! Wilde die al zó vroeg op eigen benen staan? Ach, arme! Zo verliep het ene jaar naar het andere. Frits was nu al bijna 13 jaar. Hij was een tamelijk grote jongen geworden, droeg een man chester broek, een blauw jasje en een grote ronde pet, zoals dat toen onder de jongens mode was. Even als zijn vader ging hij, voorzien van een stapeltje boeken, een jaar naar de »Latijnse school» In aardrijks kunde en rekenen was hij al heel gauw een hele baas. Ook kon hij in de andere vakken goed mee komen, wanneer hij zin had. Maar daar ontbrak het juist nog wel eens aan. Latijn b.v. trok hem niets aan. vlak voor de toeschouwers, zoodat voor het onontbeerlijke contact tusschen de tooneelisten en het publiek is zorg gedragen. Door dit onmiddellijk ver band betrekken de acteurs de toe schouwers in de gevoelens, welke allen gemeenzaam zijn.. De architecten hebben met de uiter ste gevoeligheid, de ruimtelijke over zichtelijkheid van het tooneel en de zui vere uitwerking van den klank ver zorgd. De accoustiek, geregeld volgens de wetten, die professor Muller heeft getoetst, is volmaakt. Zonder het gra ven van een stem weerkaatsenden vij ver of het aanleggen van een andere kunstmatigheid, bereikt de geluidsover planting zonder verlies van helderheid ook de uiterste zitplaatsen, die in den afstand tot den versten speler nog maar 45 Meter verwijderd zijn. Een geluids haag aan den schaduwrijken wandel weg achterwaarts omsluit voor het ove rige de toeschouwers, die met het na- zonnetje van den verstrijkenden namid dag in den rug, het spel goed kunnen volgen. Meer dan honderd figuranten zullen voor het massaspel de speelruimte vul len in wisselwerking met de acteurs en actrices, als Zondag den 19en Juli a.s. het theater wordt geopend met „De Paradijsvloek" onder regie van Hans Tiemeijer, door Reinhardt in Berlijn gevormd, terwijl mede de schrijver van het stuk, de heer Alphons Laudy, eeni- ge leiding zal geven. Ongetwijfeld zullen velen dit jaar naar het schoone land der vennen trek ken, waar de overlommerde Oirschot- sche Baan, de jongste maanden van een wegdek voorzien, tot het Natuur- theater leidt met zijn ruim, verhard parkeer-terrein, den monv.mentalen theater-ingang met geheelde dieren- groepen uit fabels van Lafonlaine, Zwitsersche blokhutten voor en kaart verkoop, het theepaviljoen en de idyl-- lische boschpaden. Mogen de opvoeringen van de „Pa radijsvloek" begunstigd woxden door heerlijk zonneweer. HET NIEUWE AVRO-GEBOUW. Dinsdag had te Hilversum ouder groote Oelangsleiliiig de opening plaats van de nieuwe studio enz. der AVUO, gelegen aan den's üra- velaudsciienweg te Hnversum, waar- oij de Ned. Pers 't eerst omvangen werd. Het gezelscüap weid in de groote concertzaal, plaats Diedeud aan ÓUU loetioorders, ontvangen en toegesproken duor den directeur, den üeer VV. Vogt en den aigemeen voorzitter, den üeer L)e Clercq. Hel omroeporkest en de organisten Pierre Palia en Johan H. besselaar Jr., demonstreerden dc uiiniuiitende accoustische kwaliteiten van de gioole zaal en de eigenschappen van bet amusements, en van bet kerkorgel. Daarna werd een rondgang door bet zeer ruime en moderne gebou wencomplex gemaakt, waarvan wel de meest bizondere eigenschap is, dat er een zoo streng mogelijke afscheiding is gemaakt tusschen de zoogenaamde gevoelige ruimte (de negen studios) en de ongevoelige deelen van bel gebouw, zooals gar derobes, kleedkamers, foyers, gara ges en andere dienstruimten. Het zou ons te ver voeren, hier een omstandige uiteenzetting te ge- Al dat »m ens a» en »a m o» kon hem niets schelen. »Y\at zal ik met dal Latijn doen?» zei hij. »Als ik een jaar verder ben, kom ik toch in vaders werkplaats. En bij bet kuipen-maken praten ze toch Hol lands en nog t meest plat.» Dat was bet echter niet alleen. Frits had evenals zijn kameraden een grote hekel aan den ouden leraar in Latijn, meneer Kollar. In de ganse stad stond meneer Kollar bekend om zijn bezonder grote geleerdheid. Maar deze geleerdheid ging, jammer genoeg, over de hoof den der jongens heen En in de dingen van het gewone dagelijkse, vrolijke en franke leven, waarin de |ongens helden en knappe meesters waren, was meneer Kollar juist een kind gebleven. Wanneer hij 's morgens de klas kwam binnengestapt, waar de jon gens nog net bezig waren, allerlei grappen elkaar te vertellen, sprongen ze met veel drukte en gelach naar hun plaatsen. Dit ergerde den ouden man steeds weer en altijd weer trachtte hij hen dit af te K ren, maar altijd tevergeefs. Als hij hen dan eens liet zien, hoe dwaas zededen, begonnen ze het juist opnieuw uit te schateren van het lachen. Met in de ene hand een boek, de andere hand ver uitgestrekt en dan daarbij nog zijn lange, magere hals, zo stond meneer Kollar daar dan voor de klas hun dolle sprongen na te bootsen. «Tjonge, jonge», zei hij dan soms, »wat hebben jullie weer 'n plezier vandaag! Wat zullen jullie je werk weer schitterend kennen »Loop naar de pomp mo-npelde Frits van de achterste bank. Even later murmelde het ganse jongens koor: «Loop naar de pomp! Loop naar de pomp »Wat zeggen jullie daar?» vroeg dan de oude leermeester, die iets doof was. Daarop riepen allen in koor»We wensen U goeie morgen, meneer Kollar »Nou», antwoordde hij dan, »als jullie zó goed geslapen hebt, vertel me dan eens, Frits Donkers; «Wat is het gerundium van pul so: ik sla Maar, al bracht Frits van het La tijn ook al héél weinig terecht, in ven van de ontelbare technische verfijningen in dit omroepbedrijf toegepast. Wel kregen wij den in druk, dat bij den bouw geprofileerd is van de laatste voi uei ingeii der techniek. De siudio-veitiekk.n rus ten als doozen op eigen lundeei ingen, diep in den grond gelegd, waai over. heen bel builciigebouw vrij als een slolp werd geplaatst. De studios be zitten geen ramen en de ventilatie wordt op kunstmatige manier ver kregen. De resp. kou ie en warme lucht, bier toegevoeid, is zells »ge luidsviij« gemaakt niet behulp van absorblie-kaniers ol om een daar voor gebezigd nieuw woord te ge bruiken, in sus kameis. Deze instal latie is zoo goed, dat men zelfs het zoemen van de lucbtverveisclnng niet meer boort. De meubileering is dezertijds: staal meubelen, rubber parketvloeren etc. De wanden van de studios kunnen naar wensch verwisseld worden in hard, middel bard en zacht. In de groote studio zaal gaat dit geheel automatisch met behulp van een z.g. prisma systeem. Voor het meeren eel is het bouwwerk met zijn kostbaren technischen inhoud in eigen land gemaakt. Ir. Damme, directeur-generaal van al het andere was hij zijn kame raden verreweg de baas. Voor het bedenken van guiten of zelfs van schelmenstreken w as hij voor allen onmisbaar. Had hij weer iets uit gebroed, dan wenkte hij zij kame raden bij zich en legde zijn plannen uit. (Wo dt vervolgd.) Oplossingen raadsels vorige week. 1 Fa pa - ver. 2 De klok. 3 Aalsmeer. 4 Alkmaar. 5 Sloten. 6 Wageningen. 7 Meerwijk. 8 Rijen. 9 Boekei. 10 Rhenen. 11 Oorschot. 12 Krimpen. RAADSELS. Ik ben iets dat alle weken goed verzorgd in ons blad voorkomt. 9 10 5 8 is een kledingstuk. 13 12 7 niet oud. 8 10 2 3 zachte veren 12 10 5 nuttig dier. 4 11 6 7 8 geeft vreugd. 14 5 2 8 zwemvogel. Verborgen plaatsnamen. 2 Waar bent ge gweest, ik heb u de laatste tijd niet meer gezien. 3 Wij hebben nog'n heel wijl staan wachten eer de trein kwam. 4 lk heb er kelders in dat huis gemaakt die waterdicht zijn. 5 Het waren allemaal oude wat er in dat gesticht was. 6 Dit zijn de drie laatste en die kun je voor de helft van de prijs krijgen. 7 Hier aan de dijk zijn de voor- zieningen dringender nodig als daar. 8 Ja maar zo verschiet dat stuk land niet door, ik geloof niet verder als hier. 9 Een goed karakter maakt de mens edel. 10 Er zal onder de dam door wel een duiker moeten komen. DOOR

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1936 | | pagina 5