Begrooting der
Inkomsten en Uitgaven.
Begrooting der Bedrijven.
wisselvallige inkomst onder de gewone
dekkingsmiddelen. Zoodra eenig
dienstjaar een kleiner voordeelig saldo
oplevert dan het bedrag, dat aan voor
deelig saldo van een vorig dienstjaar
op de begrooting van het onmiddellijk
daaraan aansluitend dienstjaar is uit
getrokken, ondervindt een volgende
begrooting daarvan echter direct den
terugslag. Dan toch kan men niet over
eenzelfde bedrag als het vorig dienst
jaar beschikken en moet men naar an
dere dekkingsmiddelen gaan uitzien en
hoe grooter het verschil is, hoe grooter
de moeilijkheden zijn, waarvoor men
zich dan geplaatst ziet.
Zoo ook thans. Op voorstel van de
Commissie uit Uwen Raad, belast met
het onderzoek der begrooting voor 36,
werd het bedrag, dat van het voordee
lig saldo der rekening 1934 ten bate
der begrooting zou worden gebracht,
verhoogd tot 17.080.04. De rekening
1934 sluit slechts met een voordeelig
saldo van 10.475.47. Dat saldo alleen
is dus niet toereikend om de begrooting
voor 1937 met een ongeveer gelijk be
drag als aan de begrooting 1936 ten
goede is gekomen, te openen. Wan
neer het geheele saldo ten bate der be
grooting 1937 wordt gebracht, is er nog
een nadeelig verschil met vorig jaar
van ongeveer 7.000.—. Dat tekort
dient te worden aangevuld. Waar ten
gevolge van de andere reeds genoem
de omstandigheden toch reeds tot een
niet geringe belastingverhooging moet
worden overgegaan om een sluitende
begrooting te krijgen, hebben wij ge
meend om voor dit tekort het fonds
voor bijzondere doeleinden te moeten
aanspreken. Om de begrooting sluitend
te krijgen zal naast de beschikking over
het geheele voordeelige saldo der re
kening 1935 en naast de uitgetrokken
belastingverhooging nog 8.000.— uit
het fonds moeten worden geput. Het
fonds wordt hierdoor teruggebracht tot
17.163.71.
3. De Minister van Binnenlandsche
Zaken heeft bij circulaire van 11 Au
gustus 1936, nr. 21004, Afd. B.B., me
degedeeld, dat de regeling met betrek
king tot het verleenen van bijdragen
uit het Werkloosheidssubsidiefonds in
de kosten der steunverleening aan
werkloozen, zooals deze regeling voor
1936 van kracht is, niet zonder meer
voor 1937 gecontinueerd kan worden.
Zonder dat de gemeenten daaraan
eenig recht kunnen ontleenen, en zon
der daarbij vooruit te loopen op de be
palingen welke t.z.t. daarvoor in het
leven zullen worden geroepen, geeft hij
in die circulaire, welke voor de leden
ter inzage ligt, richtlijnen aan voor de
samenstelling eener voorloopige bere
kening der uitkeering uit het Werk-
loosheidssubsidiefonds voor 1937. In
dien de door den Minister daarbij uit
eengezette concept-regeling ongewij
zigd door den Wetgever wordt over
genomen, zal onze gemeente in 1937
een belangrijk lagere uitkeering te de
zer zake ontvangen, dan waarop rede
lijkerwijs gerekend kon worden. Een
door ons gemaakte becijfering toch,
heeft aangetoond, dat de nieuwe wijze
van berekening voor onze gemeente
een lagere bijdrage geeft van ruim
7.500.-.
4. Ten slotte de opbrengst der Per-
soneele belasting. Volgens raming van
de Rijksbelastingadministratie is de op
brengst der Personeele Belasting voor
1937 voor onze gemeente ongeveer
6.400.lager te stellen dan voor
1936 is geraamd.
Door al deze omstandigheden heb
ben wij ons, om een sluitende begroo
ting te krijgen, genoodzaakt gezien het
aantal te heffen opcenten op de Ge
meentefondsbelasting te verhoogen en
van 50 te brengen op 75. Wij hebben
gemeend aan verhooging van het aan
tal opcenten op de Gemeentefondsbe
lasting de voorkeur te moeten geven
boven verhooging van het aantal op
centen op de Personeele Belasting om
daardoor een meer billijke lastenver-
deeling te krijgen.
Dat wij onder deze omstandigheden
het doen van kapitaalsuitgaven tot het
uiterste hebben beperkt, behoeft geen
nader betoog. Wij hebben daarom op
deze begrooting alleen die werken uit
getrokken, die o.i. beslist noodzakelijk
zijn.
Deze zijn: Vernieuwing van den rij
weg en der trottoirs in de St. Antonius-
straat en aanleg van trottoirs in de
Eerste Zeine (West), alsmede den
bouw van een bergplaats voor Ge
meentewerken en den Ontsmettings-
dienst.
Behalve de gewone jaarlijksche uit
breiding voor de licht- en Waterbe
drijven is op de begrooting van het
Waterbedrijf op den Kapitaaldienst
uitgetrokken een bedrag van 10.000.-
voor het maken van een nieuwe ont-
ijzering-inrichting.
De aanleiding tot het voorstel om
hiervoor het gevraagde crediet beschik
baar te stellen en den omvang der te
maken inrichting is nader bij den be
trokken begrootingspost omschreven.
Met het oog op de onzekere finan-
cieele toekomst der gemeente zal het
U duidelijk zijn, dat na de met ingang
van 1 Juli j.l. plaats gehad hebbende
tariefsherziening, niet aan een nog
verdergaande tariefsverlaging is kun
nen worden gedacht. De laatste ver
laging van het electriciteitstarief is
trouwens ook niet zonder beteekenis
geweest. Dit blijkt wel uit het feit, dat
op de begrooting voor het Electrici-
teitsbedrijf een grootere afgifte is ge
raamd van 62.000 kWh, terwijl de to
tale opbrengst wegens stroomlevering
slechts 660.— hooger is dan voor
1936 werd geraamd.
Gezien de maatregelen, welke ge
troffen moesten worden om U een slui
tende begrooting aan te bieden, is het
onnoodig U de verzekering te geven,
dat wij de begrooting zoo zuinig mo
gelijk hebben opgezet en dat zij nage
noeg alle elasticiteit mist. Een groote
omzichtigheid ten opzichte van het fi
nancieel beleid voor 1937 is daarom
noodzakelijk.
Burgemeester en Wethouders
van Waalwijk.
Hieronder volgen enkele cijfers uit
de begrooting der inkomsten en uitga
ven der gemeente, welker bevolking
per 1 Januari 1936 10.806 zielen telde;
volgens de laatste 10-jaarlijksche volks
telling 9919 zielen.
De verzameling der totalen van den
gewonen dienst toont de volgende cij
fers:
Vroegere diensten
Algemeen Beheer
Openbare veiligheid
Volksgezondheid
Volkshuisvesting
Openbare werken
Eigendommen niet voor openbaren dienst
Openbaar gewoon lager onderwijs
Openbaar vervolgonderwijs
Bijzonder gewoon lager onderwijs
Bijzonder vervolgonderwijs
Bijzonder uitgebreid lager onderwijs
Bijzonder buitengewoon lager onderwijs
Bijzonder voorbereidend lager onderwijs
Ander lager onderwijs
Middelbaar onderwijs
Hooger onderwijs
Nijverheids-onderwijs
Ander onderwijs, kunsten en wetenschappen
Ondersteuning behoeftigen
Ondersteuning werkloozen
Landbouw
Handel en Nijverheid
Belastingen
Electriciteitsbedrijf
Gasbedrijf
Woningbedrijf
Waterbedrijf
Hypotheekbank
Slachthuis
Gemeente-werken
Vleeschkeuringsdienst
Kasvoorziening
Overige inkomsten en uitgaven
Onvoorziene Uitgaven
Inkomsten.
10.475.47
85.649.37
1.896.68
232.60
29.967.76
30.375.23
15.647.46
8.611.56
7.169.86
2.410.72
225.-
11.—
6.804.51
75.-
13.717.39
27.010.04
608.17
927.40
161.957.50
33.908.22
37.015.81
92.774.71
33.092.55
14.130.22
6.505.08
3.338.44
1.185.47
780.-
8.000.-
Uitgaven.
52.375.55
39.639.36
7.647.75
33.147.04
62.534.86
13.351.32
9.146.44
29.50
25.758.18
10.—
3.229.02
1.450.-
1.000.-
180.95
10.369.—
1.100.—
10.408.09
2.585.81
59.108.—
70.521.69
1.103.17
12.233.27
515.60
9.671.35
35.515.81
112.361.26
17.290.29
14.180.22
6.755.08
5.338.44
1.085.47
1.280.—
26.42
13.564.19
Bij de verschillende hoofdstukken
valt het volgende aan te stippen:
Hoofdstuk 1. Vroegere diensten. De
gewone dienst 1935 levert een batig
saldo op van 10.475.47. Dit bedrag
wordt geheel ten bate van den gewo
nen dienst 1937 gebracht. Om voor
1937 een sluitende begrooting te krij
gen zal nog 8000 geput moeten wor
den uit het Fonds voor bijzondere
doeleinden."
Hoofdstuk II. Algemeen beheer.
Hierop zijn o.m. verantwoord de uit-
keeringen uit het gemeentefonds tot
bedragen van 3000 en 74.871.42.
Het batig slot van dit hoofdstuk be
draagt 33.273.82 (1936: 22.271.32;
1935: 36.026.08).
Bij hoofdstuk III, Openbare Veiligheid,
zijn geen bijzondere opmerkingen te
maken.
Het nadeelig slot is 37.742.68
(1936: 36.523.14; 1935: 39.435.45).
Hoofdstuk IV. Volksgezondheid,
vermeldt o.m. de volgende subsidies:
Wit-Gele Kruis 1600, evenals ver
leden jaar.
Doktersfonds R. K. Werkliedenver-
eeniging 400 (1936: 450).
Groene Kruis 750 (1936 748).
Algem. T. B. C.-commissie 750,
evenals verleden jaar.
In afwijking van de aanvrage
1800), wordt voorgesteld aan het
Wit-Gele Kruis een subsidie van
1600 te verleenen. Het jaar 1934 de
zer vereeniging sloot met een voordee
lig slot van 2892.76. Het bestuur
houdt blijkbaar met voordeelige saldi
van vorige jaren geen rekening. Het
boekjaar 1935 sluit nadeelig met 80,
zoodat nog resteert 2812.76. De over
gelegde begrooting voor 1937, welke
belast wordt met 650 voor ,,hulp in
de huishouding", sluit nadeelig met
2330. Wanneer genoemde tak van
dienst echter buiten beschouwing
wordt gelaten (B. en W. stellen zich
nog steeds op het standpunt dat voor-
loopig geen nieuwe takken van dienst
der diverse gesubsidieerde vereenigin-
gen financieel door de gemeente ge
steund behooren te worden), dan le
vert de begrooting een nadeelig saldo
op van 1680.Daarom kunnen B.
en W. geen termen vinden een hooger
subsidie voor te stellen dan voor 1936.
Wat betreft de vermindering van
het subsidie voor het Doktersfonds der
R.K.W.V., wordt opgemerkt, dat van
af 1936 voortaan bijdragen worden
verleend in de door steuntrekkenden te
betalen ziekenfondspremies.
Het verzoek om subsidie aan ,,Moe-
derschapszorg" te Heerlen wordt afge
wezen, omdat B. en W. meenen met
één subsidie, n.l. 20.aan „Moeder-
heil" te Breda te kunnen volstaan.
Het nadeelig slot van dit hoofdstuk
is 7415.15 (1936: 7413.36; 1935:
8975.59).
Hoofdstuk V, Volkshuisvesting,
sluit met een nadeelig slot van 3179.28
(1936: 3049.83; 1935: 2555.60).
Hoofdstuk VI. Openbare Werken.
De heffing voor plaats- en staangelden
bij kermis e.d. is 900 hooger, n.l.
5000.geraamd, in verband met de
opbrengst in 1936.
Door nieuwbouw vermeerdert de op
brengst van de belasting wegens ge
bouwde eigendommen enz. van jaar
tot jaar. Daarom is hiervoor 17.000,
of 600 meer dan voor 1936 geraamd.
Waalwijks Belang ontvangt weder
om een subsidie van 50 voor haar
wegenfonds.
Het nadeelig slot van dit hfdst. be
draagt 32.159.52 (1936 31.073.11;
1935 34.413.78).
Hfdst. VII. Eigendommen niet voor
openbaren dienst bestemd, sluit met een
batig slot van 2.296.14 (1936 was er
een nadeelig saldo van 309.61; 1935
een batig saldo van 1091.27).
Voor den huur van huizen en andere
gebouwen is 967.38 lager geraamd.
Verschillende perceelen zijn verlaagd
tot een totaal van 217, alsmede de
huur van de belastinggebouwen
ƒ310.18, terwijl een huur van 500
kwam te vervallen. Twee woningen
werden verhoogd met 59.80 in to
taal.
Hoofdstuk VIII. Onderwijs. De
hieronder genoemde paragrafen geven
de volgende saldi in vergelijking met
vorige jaren:
Openb. gewoon l.o. 534.88 (1936
606.76; 1935 975.95).
Openb. vervolg onderwijs 2950,
evenals de vorige jaren.
Bijzonder gewoon l.o. 18.588.32,
(1936 26.490.19; 1935 26.179.72).
Bijz. uitgebreid l.o. 818.30 (1936
870.32; 1935 1038.47).
Bijz. buitengewoon l.o. 1225 (1936
334; 1935 307.80).
In deze gemeente zal nog dit jaar
een bijzondere school voor B.L.O. wor
den geopend. In de kosten van boeken,
leermiddelen enz. moeten de gemeenten
15 per leerling per jaar betalen. Men
heeft gerekend op 30 leerlingen, waar
voor dus 450 moet worden betaald,
terwijl van de buitengemeenten 225
wordt ontvangen. Met deze bijdragen
alleen is de school niet te exploiteeren.
Het ligt in de bedoeling van de buiten
gemeenten een extra bijdrage per leer
ling te vragen. Deze gemeente be
hoeft deze bijdrage niet te betalen, mits
zij aan de school per jaar een bedrag
betaalt als vergoeding voor het ge
bruik van gebouw en inventaris. Hier
voor is 1000 geraamd, zoodat voor
de B. L. O.-school 1450 is uit te trek
ken.
Bijz. voorbereidend l.o. 1000, even
als vorige jaren.
Ander lager onderwijs 169.95
(1936 176.36; 1935 179.77).
Middelbaar onderwijs 10.369.—
(1936 idem; 1935 10.096.97).
Door de vereeniging Ons Middel
baar Onderwijs in Noordbrabant wordt
voor hare H.B.S. en H.H.S. een sub
sidie van 8500 gevraagd. B. en W.
stellen voor dit bedrag te verleenen.
Het bestuur van den R.K. Midden
standsbond vraagt voor zijn Middel
bare Handelsavondcursus een subsidie
van 980. In verband met het feit, dat
de nieuw benoemde directeur minder
salaris heeft dan zijn voorganger, die
een zeker aantal dienstjaren had, en
vanaf 1 Jan. 1936 de salarissen van
het personeel met 5 zijn verlaagd,
(omstandigheden waarmede reeds het
vorig jaar rekening werd gehouden)
stellen B. en W. voor niet meer sub
sidie uit te trekken dan in 1936, dus
844 of zooveel minder als zal blijken
noodig te zijn voor een sluitende exploi
tatie.
Hooger onderwijs 1100 (1936 id.;
1935 930.77).
Nijverheidsonderwijs 3603.58 ('36
3284.21; 1935 4015.44).
Hieronder zijn begrepen: kosten tee-
kenschool 4903.31 (1936 4753.78),
subsidie R.K. Huishoudschool 375 en
idem Besoijen 225.
Er zijn onderhandelingen gaande
over de stichting eener dagnijverheids
school voor meisjes. In afwachting van
het resultaat daarvan hebben B. en W.
voor beide avondhuishoudscholen de
zelfde subsidies uitgetrokken als in '36.
B. en W. stellen voor aan deze sub
sidies de voorwaarde te verbinden dat
het uitgetrokken bedrag zoo noodig
wordt verminderd met zoodanig bedrag
als naar de meening van het college zal
blijken noodig te zijn voor een sluiten
de exploitatie.
De paragraaf Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen sluit met een na
deelig slot van 2510.81 (1936
2692.01; 1935 3024.35.
Uitgetrokken zijn de volgende sub
sidies: 212.50 aan harmonie St. Cris-
pijn; 212.50 aan harmonie St. Jan;
85 aan Oefening en Vermaak. Aan
deze subsidies zijn de gewone voor
waarden verbonden.
Hoofdst. IX. Ondersteuning aan be
hoeftigen en werkloozen.
De paragraaf Ondersteuning aan be
hoeftigen eindigt met een nadeelig sal
do van 45.390.61 (1936 45761.53;
1935 50.821.32).
Het Burg. Armbestuur van Waalwijk
ontvangt 22.500. van Baardwijk
4000.en van Besoijen 3500.
B. en W. zijn van meening, dat de
armbesturen nog wel iets kunnen be
zuinigen door meer dan tot nog toe
controle te laten uitoefenen op de ge
zinsinkomsten der bedeelden.
Voor vleesch in blik wordt 3400
(1936 5600) uitgetrokken en voor
goedkoope margarine 2040 (1936
16.25).
De paragraaf ondersteuning aan
werkeloozen sluit nadeelig met
43.511.65 (1936 31.740.84; 1935
29.027.18).
Hiervoor is uitgetrokken 68000,
tegen 50.000 in 1936. Reeds bij
raadsbesluit van 3 Juli 1936 werd!
bedrag met 18000 verhoogd. De to
stand is gaandeweg verslechterd
thans wordt per week 1300 a l<j
uitgekeerd.
Voor 1937 zouden B. 'en W. eeo
deels rekening willen houden met eei
ge toename van het aantal steuntre
kenden, doch anderdeels op eeni
vermindering der steunuitkeering
verband met de inkrimping van dj
huurtoeslag.
Deze inkrimping levert een ver®,
dering op van ongeveer 1200. Vc
uitbreiding der werkloosheid is bet
kend 1925.
Kosten voor den z.g. B-steun (aa
schaffing kleeding, schoeisel
1369.20 (1936 2940).
Er werd in 1935 en 1936 een curs
gegeven in ^hand-schoenmaken vpr
werkeloozen. Deze cursus werd opj
heven door te weinig deelname.
Hoofdstuk X. Landbouw, sluit n
een nadeelig slot van ƒ495 (193
529.92; 1935: ƒ953.84).
Hoofdstuk XI. Handel en Nijvf
heid sluit met een nadeelig saldo v
11.305.87 1936ƒ14.117.21; 193
12.046.17).
De subsidie aan werkloozenkass
is met ƒ2000 tot ƒ10.000 verlaa;
daar in 1936 over 2 kwartalen slecl
4600 werd uitgegeven. Over het
halfjaar kunnen de uitgaven iets mt
beloopen, doch met een raming v
10.000 meenen B. en W. te kunn
volstaan.
Met ingang van 1938 zal de ova
eenkomst met de posterijen uit bez
nigingsoverwegingen opgezegd wi
den. Dit contract hield in, dat de po
stukken met een speciaal stemp
waarin de aandacht Pp de schot
industrie dezer gemeente werd gevi
tigd, zouden worden gestempeld. Vo
1937 is hiervoor nog 192.50 uit
trokken.
Hoofdstuk XII. Belastingen.
totale opbrengst der belastingen
draagt ƒ161.441.90 (1936: 154.160.1
1935: 160.325.26). f
De onderdeelen vermelden de
gende opbrengsten:
Uitk. Hoofdsom Grondbel.
eigendommen ƒ6000 (1936: ƒ5800;
ƒ6099.74).
Idem ongeb. eigendommen f 3b
(1936: ƒ2600; 1935: 2720).
80 Opcenten grondbel. geb. eig
dommen ƒ14.000 (1936: 13.400;
f 13.706.11).
20 Opcenten grondbel. ongeb. eig
dommen 1400 (1936 idem; 19
f 1580).
Uitk. hoofdsom personeele bel;
ting ƒ7000 (1936: ƒ8000; 19?
8675.01).
165 175 185 Opc. Pers. be
ting ƒ44.400 (1936: ƒ49.800; 1
f 53.000).
48 Opc. hoofdsom dividend
tantième-belasting ƒ3000 (1936 id
1935: ƒ3531.30).
38 Opc. (v. j. 40) VermogensbeL
ting ƒ3000 (1936: ƒ3268; 191
f 3504.07).
75 Opc. (v. j. 70) Gemeentefon
belasting ƒ52.500 (1936: ƒ41.000;
47.786.45).
Uitk. Gemeentefonds 14.334
13.500; 1935: ƒ9833).
Uitk. Wettkloosheidssubsidiefor
ƒ2866 (1936: ƒ2700.34; '35: ƒ1966.6
Hondenbelasting ƒ1450 (1936 ide
1935: 1504.50).
Ver/makelijkheidsbelasting 6(
(1936: ƒ6600; 1935: ƒ5935.25).
Vergunningsrecht 1732.50, e\
als vorige jaren.
Verlofsrecht ƒ425 (1936 ide
1935: ƒ456.25).
Vervolgingskosten ƒ50, evenals
1936.
Hoofdstuk XVI. Onvoorziene
gaven ƒ13.564.19 (1936: ƒ6856.93).
Wij laten hieronder enkele cijfers
volgen uit de ontwerp-begrootingen der
gemeente-bedrijven.
Electriciteitsbedrijf.
De begrooting voor het G.E.B. sluit
in den gewonen dienst op 84.267.49
(1935: 88.635.24; 1936 83.337.72).
De kapitaaldienst sluit met
11.904.18.
Het winstsaldo is begroot op
22.936.87 (1936: 23.117.08; 1935
27.787.66).
Het verbruik is geraamd op een to
taal van 505000 kWh, berekend naar
de tarieven, vastgesteld bij raadsbesluit
van 26 Juni 1936. In 1935 bedroeg het
verbruik 472370 kWh.
Hoewel de totale stroomafgifte
62000 kWh hooger is geraamd dan
voor 1936 is de opbrengst slechts
630 hooger geraamd dan verleden
jaar en bedraagt thans 76.540. Hier
uit blijkt de gunstige invloed van de
tariefswijziging in Juli van dit jaar.
Het stroomverlies is op 90.000 kl
berekend.
Voor het doortrekken van de
ding in de Burg. Smeelelaan is
en voor uitbreiding der leiding in
Eerste Zeine 600 geraamd.
Evenals het vorig jaar is een
deelte van 5000 voor ombouw va:
bovengrondsch in een ondergronc
net, ditmaal aan eene zijde van de
soijensche Straat, uitgetrokken, alsfl
de 1000 o.a. voor het aanbrengen
een regeltransformator voor het
naar den Kloosterweg, zulks voor
wegnemen van de daar optrede:
spannings-wisselingen.
Gasbedi
De begrooting van het Gasbed
sluit in den gewonen dienst
95.935.26 (1936: 93.786.08; 19
99.622.78) en in den kapitaaldie
met 24.107.57.
Er is evenals het vorig jaar g
winstsaldo geraamd, terwijl in 1939
winst nog 2843.80 bedroeg.