ABDIJSIROOP
Visitekaartjes.
Verkoudheid,
hoest, bronchitis
AKKER's verstèrkte
Nieuws uit de Langstraat
en Omgeving.
SPRANG—GAPELLE.
Kunst en Letteren.
Hoe vaak hooren we niet de ver
zuchtingen van het onderwijzend per
soneel: al wat ik er aan doe, het helpt
me niets, ze kunnen niet mee en moe
ten het volgend jaar weer blijven zit
ten, maar het ergste is ze zijn zoo lastig,
of ik heb er een, lastig is ie niet,
geef ik hem een papier met potlood
dan is ie den heelen dag zoet, maar ik
kan er niets mee beginnen.
En dan, wat voor leed schuilt er niet
in zoo'n kinderziel, dagelijks te moe
ten ondervinden, dat ze niet mee kun
nen met hun medescholieren, dikwijls
van het spel uitgestooten, omdat zij
meestal te traag zijn, niet spoedig ge
noeg reageeren of door hun afwijkende
karaktereigenschappen geen vrede hou
den met hun speelgenooten.
Wij, die onze levenstaak hebben ge
kozen, voor de opvoeding van het min
der begaafde kind, wij zijn het kerkbe
stuur van St. Jan dankbaar voor de
eerste stoot die zij aan de oprichting
van deze school hebben gegeven, het
Gemeentebestuur van Waalwijk en de
besturen der buitengemeenten die hun
loyale medewerking hebben toegezegd
en niet hebben teruggeschrikt een
woonhuis te laten verbouwen dat aan
alle eischen voor B. L. O.-school vol
doet, te installeeren, zoo, dat niets het
vlotte onderwiis in den weg kan staan.
Wij zijn U hiervoor ten zeerste
dankbaar.
Aan ons nu de taak, meer blijheid in
de ziel van deze kinderen te brengen,
aan ons de taak ze in te weven in het
maatschappelijk bestel, aan ons' de
taak deze zielen rijper te maken voor
het doel waarvoor zij geschapen zijn.
Wij zullen hiervoor onze beste
krachten geven, en hopen, dat wij aan
deze verwachting kunnen voldoen.
Ik dank U.
Sluiting.
Voordat pastoor Heezemans de ope
ningsplechtigheid sloot, nam de heer
P. Harinn. hoofd van de B.L.O.-school
te Den Haag nog het woord om den
heer van Roy, die eertijds bij hem
werkzaam was als onderwijzer, van
harte geluk te wenschen met zijn be
noeming tot hoofd van de Don Bosco-
school te Waalwijk. Spr. uitte tenslotte
zijn beste wenschen voor de nieuwe in
stelling.
Pastoor Heezemans deelde nog me
de, dat de nieuwe school a.s. Zondag
voor het publiek zal zijn opengesteld
van 11 13 uur. Spr. dankte nog voor
al de ware en onware woorden aan
zijn adres door de verschillende spre
kers gericht. Onware: omdat spr. be
trekkelijk weinig moeite heeft gehad
met de oprichting van de school. Er
moest alleen subsidie gevraagd wor
den, welke door den Rijksinspecteur
van harte werd toegezegd en gegeven.
Met een opwekkend woord tot steun
aan de school en sympathie voor het
kind. sloot spr. de bijeenkomst, waar
na de aanwezigen zich naar de Don
Bosco-school begaven om onder lei
ding van architect Nijsten en het on
derwijzend personeel een kijkje in het
prachtige gebouw te nemen.
Met groote belangstelling werd, na
dat de heer Boers van ,,De Twee Ko
lommen" de thee geserveerd had, door
het gezelschap een kijkje genomen naar
de inrichting dezer nieuwe instelling,
die in elk opzicht schitterend is en
waarover eenieder de grootste lof had.
Toen de school in gebruik werd ge
nomen hebben we reeds over de keu
rige inrichting gesproken, welke thans
geheel voltooid is. De wanden der di
verse lokalen zijn met kunstzinnig
plaatwerk behangen. Alle vertrekken
zijn gereed gekomen en maken een fris-
schen indruk. Ook de handarbeid-zaal
op de tweede verdieping met het ste
vige en mooi afgewerkte materiaal
vraagt de bijzondere aandacht.
Om zich er persoonlijk van te over
tuigen, dat de Don-Bosco-school vol
gens de woorden van pastoor Heeze
mans werkelijk een juweeltje is, terwijl
men tevens een goed idee zal krijgen
van het uitstekend onderwijs, dat de
moeilijk leerende kinderen daar genie
ten, mag niemand verzuimen morgen
van 11 1 uur de Don Bosco-school
tegenover de pastorie van St. Jan te
bezoeken.
Volledigheidshalve deelen wij nog
mede. dat van de navolgende personen,
firma's of corporaties bloemstukken
waren ingekomen:
Fa. Wed. A. Aarts Zn.. Waalwijk,
C. J. Marks, Waalwijk, Elem, Waal
wijk, G. Hens. Waalwijk. J. C. v. Eij-
kelenburg. Waalwijk, Kofa, Waalwijk,
v. d. Sanden, Waalwijk, Holtgrefe,
Waalwijk. Dames de Kort, Waalwijk,
K.J.V., Waalwijk, Uitgevers Mij. Ver-
hacien, Helmond, L. de Bever, Vught,
v. Kasteren, Vught.
Tenslotte feliciteeren wij het Kerk
bestuur van St. Jan, soeciaal den Zeer-
Eerw. heer pastoor Heezemans, de ge
meente Waalwijk en de omgeving met
de totstandkoming dezer zegenrijke in
richting, die onder bekwame leiding
van den heer van Roy een zegen val
blijken voor plaats en streek.
TANDUM-PUZZLE VOOR HET
MISDEELDE KIND.
Hoofdprijs van H.K.H. Prinses Juliana.
De Centrale Propaganda-Comraissie
voor de Weldadigheidspostzegels ver
zoekt ons opneming van onderstaande
woordpuzzle:
Omschrijvingen:
Wie Uwer zou de actie voor het 55,
65 11 10 50 32 31 67 53 64 13 14 1 niet
willen steunen?
Wij gelooven: 56 41 5 6 4 19 17 47,
als hij daartoe in 57 35 22 22 48 is.
Daarom hopen wij zeer vele 2 8 61
3 12 43 33 66 15 45 42 te ontvangen,
alle voorzien van het voorgeschreven
27 7 20 21 10. Dit late men vooral
51 33 38 54 na! Want daardoor 11
44 59 46 39 44 men juist de actie.
Er moeten 58 46 33 29 60 34 24 36
23 briefkaarten 49 25 35 weldadig
heids 18 63 15 63 9 12 komen! Het
zij herhaald: 62 28 33 30 38 51 40 45
47!
Aan U 22 9 9 25 14 om hiervoor te
37 7 20 15 6 14!
52 7 28 67 44 U met dit 26 7 7 33 17
werk even bezig!
Hoofdprijs:
H.K.H. Prinses Juliana heeft den
Hoofdprijs uitgeloofd, bestaande uit
een geschenk ter keuze van den prijs
winnaar, ter waarde van 100 gulden.
H.K.H. heeft gemeend dat Haar prijs
de grootste aantrekkelijkheid heeft als
de gelukkige winnaar daarmede zelf
een grooten wensch kan vervullen.
Voorts o.a. 5 tandems.
Als groote prijzen zijn beschikbaar
o.a.: 5 nieuwe Fongers tandems, 2
retourbiljetten K.L.M. voor 'n vlucht
AmsterdamRotterdam v.v.; diverse
paren Friesche schaatsen, eenige fraaie
Albums van de A.N.W.B. en een groo
te hoeveelheid kleine smaakvolle voor
werpen. Tezamen 200 prijzen!
Voorwaarden voor oplossing.
De oplossing moet worden geschre
ven op een briefkaart, gefrankeerd
met 2 Weldadigheidspostzegels „Voor
net Kind" van 6 cent frakeerwaarde
(prijs 10 cent). Ten bate van het mis
deelde Kind komt alles wat hoven 't
verschuldigde port is betaald, en bo
vendien de opbrengst.van de geveilde
afgestempelde postzegels.
De oplossing moet gezonden worden
vóór 1 Januari a.s. aan „Tandejn-
puzzle voor het Misdeelde Kind", Ni-
colaistraat 17, Den Haag.
Trekking der prijzen ten overstaan
van Notaris Mr. S. K. D. M. van Lier
te 's-Gravenhage, vóór 15 Januari a.s.
Prijzen worden franco toegezonden.
Wie op 31 Januari niets ontvangen
heeft, heeft geen prijs.
Wij hebben eenige mooie
nieuwe series sierlijke
letters voor
WaalwijKsehe Stoomdrukkerij
Antoon Tielen.
MUZIKALE KINDERPAEDAGOGIEK.
Door Jan Verhoeven.
Leeraar Piano M.O.
Onder alle kunsten is de muziek de
eerste, welke het kind op natuurlijke
en onbewuste wijze het begrip geeft
van het schoone. Geen kunst spreekt
zoo rechtstreeks tot het kindergemoed
als de muziek. Een kleuter zal b.v. 'n
kathedraal voorbijgaan zonder er het
hoofd naar op te richten, een schil
derstukje bekijken als iets onwezelijks.
Wel zal de kleine reageeren als hij 'n
wijsje, 'n melodietje hoort. Dat be
zorgt hem een oprecht genot. Hieruit
blijkt, dat kinderen indrukken mee
dragen van muzikale klanken, ont
vankelijker zijn voor muziek dan voor
andere kunsten.
Daar dus de muzikale gewaarwor
dingen tot de eerste levensbevindingen
behooren is het logisch dat de gelei
delijke opvoeding van den geest naar
de verheven genoegens van 't kunst
gevoel, moet gegrondvest zijn op mu-
ziek-onderricht. Vandaar de noodza
kelijkheid de kinderen van jongsaf te
begiftigen ipet deze hoogst-gewichtige
cultuur.
Wanneer moet men beginnen het
kindje muziek-onderricht te doen
ontvangen? In hun 7e8e jaar. Hun
schoolprogram is nog niet zoo overla
den als in hun latere jaren, zij hebben
dus de tijd om dagelijks een half uur
tje rustig te kunnen studeeren. Op
dien leeftijd vinden zij ook de een
voudigste stukjes reeds aardig. Een
eenvoudig marschje-walsje hooren zij
als een echte marsch. Een marsch
waar soldaten op marcheeren, waar
een heelen hoop menschen op kunnen
loopen. Een walsje,een verjaardags
stukje, extra geleerd voor vader of
moeder, wat maakt het een indruk op
hun kleine-weeke hartjes. Het actief
musiceeren geeft hun nu reeds een
groot, innerlijk genoegen. Een ieder
die kinderen op dien leeftijd wel eens
heeft geobserveerd, zal weten, wat
grappige liedjes, leuke eenvoudige
piano-stukjes een indruk op hen ma
ken. Deze jaren leeft het kind met
voile overgave in een wereld van zui
vere schoonheid.
Bijna ieder kind bezit aanleg en lust
om een instrument te leeren bespe
len. Hel kind van 78 jaar is muzi
kaal zeer gevoelig, doch tevens is het
een nuchtere realist geworden, met 'n
vaak koel verstand. Het wil op een
echt paard zitten, een echte auto be
sturen, enzelf op een echte pia
no, viool of ander instrument spelen.
Onderzoekingen hebben aangetoond
dat de kinderen in de eerste plaats
rhytmisch, dan melodisch en maar
zeer weinig harmonisch voelen. Hoe
moet nu de opleiding van de kinder
tjes zijn?
Eerstens moeten de stukjes-liedjes
aantrekkelijk en eenvoudig van ka
rakter zijn. Stukjes die op de verbeel
ding der kleintjes werken en die zij
gaarne spelen. Maar ondanks simpel
heid, toch muzikaal hoogstaan. Zij
moeten alles gemakkelijk kunnen be
grijpen. Hun muziekles moet zijn geen
dwang, maar spel. Laat de kinderen
lachen, bewaar er zorgvuldig de vroo-
lijkheid in. Het muziekonderricht is
niets waard wanneer het de kinderen
hun moed en luchthartigheid doet
verliezen. Luimige, leutige stukjes
geeft de kinderen een natuurlijke
uiting voor hun gevoelens. Zij verlan
gen er naar om in tegenwoordigheid
van hun leeraar(es) te kunnen spe
len en zien met vreugde de muziekles
tegemoet.
Het voornaamste is dat men bij de
kinderen belangstelling voor de mu
ziek doet ontstaan. Het kind laat zich
gemakkelijk ontmoedigen door de een
tonigheid en moeilijkheid. Dit moet
men vermijden. Om de kinderen mu
ziek te leeren liefhebben dient men
hen van den beginne af belang le doen
stellen in de oefeningen. Muziekon
derricht behoeft voor geen enkel kind
onaangenaam te zijn. Integendeel, na
tuurlijk krijgen de kinderen tegenzin
en worden ontmoedigd door een on
derricht boven hun vermogen. Daar
om moet de leeraar (es) voor zulke
kleintjes, behalve een virtuoos op zijn
instrument, een goed muzikaal pae-
dagoog zijn. Hij moet de kinderziel
voelen.
Een direct gevolg van het ontbre
ken van een wettelijk beschermd di
ploma is, dat iedereen muziekles mag
geven, zoodat er inderdaad menschen
zijn, die met een onstellend geringe
muzikale ontwikkeling zich eenvoudig
muziekleeraar noemen. Hel doet den
ken aan den tijd, dat de afgedankte
koetsier van mijnheer den baron maar
schoolmeester werd, en dat de medi
sche zorg van het menschdom over
gelaten werd aan een stelletje kwak
zalvers. Het is bedroevend te zien,
hoeveel z.g. muziekleeraren onder
lange haren en een flambard grove
onwetendheid verbergen. Het is treu
rig, dat zooveel waarachtige musici
zich het brood uit den mond zien ne
men door gladjanussen, die, handiger
dan zij, met een oppervlakkig laagje
muzikale kennis en vaardigheid, de
beste brokken wegpikken. Ziet de ad
vertentiepagina van een dagblad, te-
een welke belachelijke prijzen worden
daar muzieklessen aangeboden. Jonge
menschen, die nog maar een blauwen
Maandag een instrument bespelen,
kunnen „zelf ook al les geven" om te
laten zien, hoe ver ze al zijn. Inder
daad, ze zijn ver. Mijlen ver van het
begrip, van wat de taak van den mu-
ziekopvoeder wel dient te wezen. Wel
ke verwoestingen er op die manier in
muziek-ontvankelijke kinderzieltjes
aangericht wordt, behoeft nauwelijks
betoog.
Helaas, zijn er nog tal van onver
standige ouders, die, als zij meenen,
dat hun kind les moet hebben, 't eerst
maar eens met zoo'n goedkoope en
in den regel onbekwame kracht
willen probeeren om te zien of er wat
muzikaals in hun zoon of dochter
schuilt. Niet beseffend, dat door deze
volkomen ondeskundige leiding de
muzikaliteit, althans de muzikale be
langstelling, in de kiem gesmoord
wordt. Bij velen bestaat nog een ont
stellend gemis aan paedagogisch in
zicht.
Een enkel voorbeeld. Er zijn nog
tal van onderwijzers, die in de eerste
jaren alleen maar études laten spelen.
Kan men zich paedagogisch iets erger-
lijkers voorstellen, dan het kind te
dwingen zich een bepaalden tijd met
bloot mechanische oefeningen bezig te
houden? Is het verwonderlijk, dat op
die manier de ouders zoo dikwijls hun
kinderen moeten dwingen tot studie?
Kan men zich iets zieligers voor
stellen, dan het kleine meisje achter
de groote zwarte piano bezig met niets
anders dan vingeroefeningen? De pae-
dagogische wet, alles zoo aantrekke
lijk mogelijk te maken voor het kind,
de belangstelling te wekken, treedt
men op die wijze met de voeten. Het
wordt juist zoo onaantrekkelijk, zoo
geest- en belangstelling doodend mo
gelijk.
Juist de nieuwere paedagogiek en
kinderpsychologie hebben ons het in
zicht gebracht, dat men slechts te
werk mag gaan volgens wetten, ont
leend aan de wereld van het kind en
niet aan die van den volwassene.
O, die mopperende, veel eischende,
nooit apprecieerende muziekmeesters,
wat hebben zij zichzelf en hun leerlin
gen niet een kwaad berokkend.
Geen kunst is in staat iemand zóó
te beïnvloeden, le begeesteren, als de
muziek. Waar grijpt de geestdriftige
massa naar, als zij zich uiten wil? On
der alle kunsten is de muziek de zui
ver menschelijke, de algemeene. Mu
zikaal is zoo goed als iedereen. Zeker
95 pet. der menschen. Ziet bij een be
grafenisplechtigheid; allen ondergaan
den invloed van den plechtig gespeel
den doodenmarsch of een devoot ge
zongen motet. Wie licht z'n becnen
niet op bij het hooren van een Wie-
nerwals? Wie staat stil bij het hoo
ren van een Tango-Blues, etc.?
Eigenaardig, er zijn menschen die
noemen zich zelf in hooge mate on
muzikaal, toch worden zij door een
bepaalde melodie een bepaald in
strument tot tranen bewogen.
Hel zingen of spelen van een een
voudig gemoedelijk lied kan alle ge
kunstelde zedelessen overtreffen. Men
moet de jeugd leeren zelf te musicee
ren. Juist voor de nieuwe generatie
is de actieve muzikaliteit een nood
zakelijkheid. Langzamerhand is nu
toch wel overtuigend gebleken, dat 't
passief muziek genieten, ook de kin
deren van dezen tijd eigenlijk niet van
nature ligt.
Muziek kennen is een hartelijk be
zit, een cultuur factor van eersten
rang, een bron van onzegbare vreug
de. Alleen een goed mensch doet aan
muziek. Perfide menschen heb ik nog
nooit van harte uitbundig hooren zin
gen of spelen. Een eenvoudig begrip
van muziek brengt reeds levensvreug
de en gezonde blijheid voor het ge-
heele leven. Naast de ontwikkeling
der spieren, loopen, zwemmen, fiet
sen, tennissen, etc., moet de ontwik
keling van nog edeler organen, n.l.
stem en hersens, van onze jongens en
meisjes niet verwaarloosd worden.
Sport sterkt het lichaam, muziek
sterkt hart en geest. Beide dragen bij
tot het geluk van Uw kind. Daarom
ouders, geeft Uw kinderen de kans
zelf een instrument te leeren bespelen.
Muziek is niet een overbodige luxe of
genotmiddel, het is een ievensnood-
zaKeiyklieid. De muziek is van groot
en algemeen maatscnappelijk en dus
paedagogisch belang. De muziek oefeni
een grooien invloed uit op de ethiscne
en aesthensche vorming en raaKt dus
de diepste problemen van levensdoel
en levensricnting. MuzieK omvat alien,
hoog en laag, rijk en arm. Tegenstel
lingen van ras, taal, godsdienst en
naue overbrugt zij: muziek is in we
zen internationaal.
„KENAU"
Een Nationale propaganda geluidsfilm.
Wat particulier initiatief vermag!
A. s. Dinsdag 22 December zal
dan ook inüebouw 'Musis Sacrum"
te Waalwijk de groote opgangma-
kende Propag inda Geluidslilm
"Kenau" worden vertoond.
"Kenau"symbool van vrouwelijk
initiatief—richt in dezen nood-tijd
een oproep tot alle Nederlanders.
De herinnering aan een roemrijk
verleden en de populaire nationale
bezittingen in onze xxe eeuw, die
als steunpunten van onze vaderlantl-
sche trots gelden, vormen de aan
loop tot de kern van de filminhoud.
Dit is een film, waarin de snel
gemonteerde beeldflilsen zich aan
eenrijen tot een film rapsodie,
wiarbij de korte spelmomenten
slechts dienen als rustpoozen om
de stortvloed van impressies van
arbeid, indu-drie, Nationale Trots
en Plicht, van armoede en werk
loosheid, te onderbreken.
Men komt hier niet om een speel
film of een afgerond verhaal te zien
of te hooren, doch om een aantal
felle korte aanvallen op te vangen
waarmede de film zich tot de toe
schouwers richt, om den laatsten
weerstand te breken, die de koele
en nuchtere Nederlander nog mocht
weerhouden spontaan op te komen
voor het product van eigen Vader-
landschen bodem.
De saraersteller van deze film,
A. Weijland, heeft met opzet het
verhaal en de intrige vermeden en
het beperkt aantal spelers uitslui
tend gebruikt als matriaal om aan
de documentaire hoofdinhoud een
meerdere dramatische kracht lege-
en de gevaarlijke gevolgen daarvan.
ven, waardoor de film levens ge
schikt werd gemaakt voor het
groote publiek van iedere politieke
richting, godsdienst of maatschap
pelijke stand.
Met de keuze van de hoofdfiguur,
vertolkt door Adrienne Canivez,
heeft Weijland voor dil genre pro.
pagandafilins een gelukkige keuze
gedaan en iedereen zal haar sym
pathieke verschijning zeker waar-
deeren.
Rest ons nog mede te deelen, dat
de Heer Crr. Pointl aan de camera
stond en dat deze geluidsfilm een
product is van de bekende N. V.
Multifilm te Haarlem.
De toegang voor deze belangwek
kende geluidsfilm is uitsluitend
voor genoodigden, op vertoon van
de gezonden uitnoodiging.
In het bericht onder Sprang in
ons blad van 1.1. Woensdag, handelen
de over de pas opgerichte Chr. Gym
nastiekvereniging Sprang-Capelle zijn
een paar vergissingen geslopen. Er
staat n.l.: Jongens van 7 tot 16 jaar
oefenen Zaterdagmidag van 4 tot 5
uur; dit moet zijn: jongens van 7 tot
14 jaar. De dames-afdeeling (van 14
jaar en ouder) staat onder leiding van
Mevr. Winkelman, doch ook de heer
Blom is de leider dezer dames-afdee
ling.
Bovengenoemde vereeniging telt
reeds 144 leden. Personen die nog als
lid willen toetreden kunnen zich bij
den secretaris dhr. G. Kaaijmans, no.
245 A, Sprang, opgeven: zij zijn tot
Januari 1937 vrij van inleggeld.
SPRANG.
Predikbeurten Zondag 20 De
cember 1936:
Ned. Herv. Kerk, v.m. 9.30 uur en
n.m. 2 uur Ds. W. Bousema.
Geref. Kerk, v.m. 9.30 uur en n.m.
2.30 uur Candidaat Vlinderman van
Voorburg.
Maandagavond half 8 hoopt in
het Ned. Herv. Kerkgebouw alhier, op
uitnoodiging van de Chr. Oranjever-
eeniging „Het Drievoudig Snoer" van
Sprang-Capelle, in een herdenkings
samenkomst in verband met het huwe
lijk van H. K. H. Prinses Juliana en
Z.D.H. Prins Bernhard, op te treden
de Weleerw. Heer Ds. I. Voorsteegh
voorzitter van den Bond van Chr.
Oranjevereenigingen in Nederland, te
Den Haag.
Donderdagavond kwamen alhier
de buurten Kerkeinde en Oosteinde
bijeen om tot de vorming van buurt-
comité's te komen voor de versierin
gen enz. bij de a.s. feestelijkheden.
Ook hier bleek dat men algemeen
van meening is dat de feestelijkheden
op 7 Januari, de nationale feestdag,
behooren gevierd te worden.
Besloten werd dan ook geen mede
werking te verleenen, wanneer onver
hoopt het feest toch op een andere da
tum dan 7 Januari mocht worden ge-
*houden.
Medegedeeld werd dat door de buur
ten Molensteeg en Sprangsche Pad
eveneens in dezen geest besluiten wer
den genomen.
VRIJHOEVE-CAPELLE.
De tooneelvereeniging „Nut en
Genoegen" alhier gaf Dinsdag- en
Woensdagavond een uitvoering in de
Sommige menschen, die wat vatbaar zijn op
borst en keel denken, dat het nu eenmaal
hun lot is 's winters te moeten hoesten,
kuchen, hijgen en benauwd op de borst te zijn.
Indien Gij tot diegenen behoort, probeert dan
eens de nieuwe verstèrkte Akker's Abdijsiroop
die honderdduizenden hun levens-blijheid heeft
teruggegeven. Reeds naenkele lepels bemerkt Ge
dat dit middel U werkelijk zal kunnen helpen.
De slijm, die op de borst drukte, en U benauwd
maakte, komt gemakkelijk los, de hoestbuien wor
den zeldzamer, lichter en verdwijnen. Uw adem
haling wordt weer diep en geruischloos en de
slijmvliezen van Uw borst en keel worden versterkt.
De planten-extracten en de codeïne, de grootste
hoest-bedwinger, maken de nieuwe verstèrkte
Abdijsiroop tot ,,'s Werelds béste Hoest-siroop".
Verlaagde prijzen: f 0.75. f 1.25, f 2.-, f 3.50 p. flacon