ABDIJSIROOP Visitekaartjes. Verkoudheid, hoest, bronchitis AKKER's verstèrkte Nieuws uit de Langstraat en Omgeving. SPRANG—GAPELLE. Kunst en Letteren. Hoe vaak hooren we niet de ver zuchtingen van het onderwijzend per soneel: al wat ik er aan doe, het helpt me niets, ze kunnen niet mee en moe ten het volgend jaar weer blijven zit ten, maar het ergste is ze zijn zoo lastig, of ik heb er een, lastig is ie niet, geef ik hem een papier met potlood dan is ie den heelen dag zoet, maar ik kan er niets mee beginnen. En dan, wat voor leed schuilt er niet in zoo'n kinderziel, dagelijks te moe ten ondervinden, dat ze niet mee kun nen met hun medescholieren, dikwijls van het spel uitgestooten, omdat zij meestal te traag zijn, niet spoedig ge noeg reageeren of door hun afwijkende karaktereigenschappen geen vrede hou den met hun speelgenooten. Wij, die onze levenstaak hebben ge kozen, voor de opvoeding van het min der begaafde kind, wij zijn het kerkbe stuur van St. Jan dankbaar voor de eerste stoot die zij aan de oprichting van deze school hebben gegeven, het Gemeentebestuur van Waalwijk en de besturen der buitengemeenten die hun loyale medewerking hebben toegezegd en niet hebben teruggeschrikt een woonhuis te laten verbouwen dat aan alle eischen voor B. L. O.-school vol doet, te installeeren, zoo, dat niets het vlotte onderwiis in den weg kan staan. Wij zijn U hiervoor ten zeerste dankbaar. Aan ons nu de taak, meer blijheid in de ziel van deze kinderen te brengen, aan ons de taak ze in te weven in het maatschappelijk bestel, aan ons' de taak deze zielen rijper te maken voor het doel waarvoor zij geschapen zijn. Wij zullen hiervoor onze beste krachten geven, en hopen, dat wij aan deze verwachting kunnen voldoen. Ik dank U. Sluiting. Voordat pastoor Heezemans de ope ningsplechtigheid sloot, nam de heer P. Harinn. hoofd van de B.L.O.-school te Den Haag nog het woord om den heer van Roy, die eertijds bij hem werkzaam was als onderwijzer, van harte geluk te wenschen met zijn be noeming tot hoofd van de Don Bosco- school te Waalwijk. Spr. uitte tenslotte zijn beste wenschen voor de nieuwe in stelling. Pastoor Heezemans deelde nog me de, dat de nieuwe school a.s. Zondag voor het publiek zal zijn opengesteld van 11 13 uur. Spr. dankte nog voor al de ware en onware woorden aan zijn adres door de verschillende spre kers gericht. Onware: omdat spr. be trekkelijk weinig moeite heeft gehad met de oprichting van de school. Er moest alleen subsidie gevraagd wor den, welke door den Rijksinspecteur van harte werd toegezegd en gegeven. Met een opwekkend woord tot steun aan de school en sympathie voor het kind. sloot spr. de bijeenkomst, waar na de aanwezigen zich naar de Don Bosco-school begaven om onder lei ding van architect Nijsten en het on derwijzend personeel een kijkje in het prachtige gebouw te nemen. Met groote belangstelling werd, na dat de heer Boers van ,,De Twee Ko lommen" de thee geserveerd had, door het gezelschap een kijkje genomen naar de inrichting dezer nieuwe instelling, die in elk opzicht schitterend is en waarover eenieder de grootste lof had. Toen de school in gebruik werd ge nomen hebben we reeds over de keu rige inrichting gesproken, welke thans geheel voltooid is. De wanden der di verse lokalen zijn met kunstzinnig plaatwerk behangen. Alle vertrekken zijn gereed gekomen en maken een fris- schen indruk. Ook de handarbeid-zaal op de tweede verdieping met het ste vige en mooi afgewerkte materiaal vraagt de bijzondere aandacht. Om zich er persoonlijk van te over tuigen, dat de Don-Bosco-school vol gens de woorden van pastoor Heeze mans werkelijk een juweeltje is, terwijl men tevens een goed idee zal krijgen van het uitstekend onderwijs, dat de moeilijk leerende kinderen daar genie ten, mag niemand verzuimen morgen van 11 1 uur de Don Bosco-school tegenover de pastorie van St. Jan te bezoeken. Volledigheidshalve deelen wij nog mede. dat van de navolgende personen, firma's of corporaties bloemstukken waren ingekomen: Fa. Wed. A. Aarts Zn.. Waalwijk, C. J. Marks, Waalwijk, Elem, Waal wijk, G. Hens. Waalwijk. J. C. v. Eij- kelenburg. Waalwijk, Kofa, Waalwijk, v. d. Sanden, Waalwijk, Holtgrefe, Waalwijk. Dames de Kort, Waalwijk, K.J.V., Waalwijk, Uitgevers Mij. Ver- hacien, Helmond, L. de Bever, Vught, v. Kasteren, Vught. Tenslotte feliciteeren wij het Kerk bestuur van St. Jan, soeciaal den Zeer- Eerw. heer pastoor Heezemans, de ge meente Waalwijk en de omgeving met de totstandkoming dezer zegenrijke in richting, die onder bekwame leiding van den heer van Roy een zegen val blijken voor plaats en streek. TANDUM-PUZZLE VOOR HET MISDEELDE KIND. Hoofdprijs van H.K.H. Prinses Juliana. De Centrale Propaganda-Comraissie voor de Weldadigheidspostzegels ver zoekt ons opneming van onderstaande woordpuzzle: Omschrijvingen: Wie Uwer zou de actie voor het 55, 65 11 10 50 32 31 67 53 64 13 14 1 niet willen steunen? Wij gelooven: 56 41 5 6 4 19 17 47, als hij daartoe in 57 35 22 22 48 is. Daarom hopen wij zeer vele 2 8 61 3 12 43 33 66 15 45 42 te ontvangen, alle voorzien van het voorgeschreven 27 7 20 21 10. Dit late men vooral 51 33 38 54 na! Want daardoor 11 44 59 46 39 44 men juist de actie. Er moeten 58 46 33 29 60 34 24 36 23 briefkaarten 49 25 35 weldadig heids 18 63 15 63 9 12 komen! Het zij herhaald: 62 28 33 30 38 51 40 45 47! Aan U 22 9 9 25 14 om hiervoor te 37 7 20 15 6 14! 52 7 28 67 44 U met dit 26 7 7 33 17 werk even bezig! Hoofdprijs: H.K.H. Prinses Juliana heeft den Hoofdprijs uitgeloofd, bestaande uit een geschenk ter keuze van den prijs winnaar, ter waarde van 100 gulden. H.K.H. heeft gemeend dat Haar prijs de grootste aantrekkelijkheid heeft als de gelukkige winnaar daarmede zelf een grooten wensch kan vervullen. Voorts o.a. 5 tandems. Als groote prijzen zijn beschikbaar o.a.: 5 nieuwe Fongers tandems, 2 retourbiljetten K.L.M. voor 'n vlucht AmsterdamRotterdam v.v.; diverse paren Friesche schaatsen, eenige fraaie Albums van de A.N.W.B. en een groo te hoeveelheid kleine smaakvolle voor werpen. Tezamen 200 prijzen! Voorwaarden voor oplossing. De oplossing moet worden geschre ven op een briefkaart, gefrankeerd met 2 Weldadigheidspostzegels „Voor net Kind" van 6 cent frakeerwaarde (prijs 10 cent). Ten bate van het mis deelde Kind komt alles wat hoven 't verschuldigde port is betaald, en bo vendien de opbrengst.van de geveilde afgestempelde postzegels. De oplossing moet gezonden worden vóór 1 Januari a.s. aan „Tandejn- puzzle voor het Misdeelde Kind", Ni- colaistraat 17, Den Haag. Trekking der prijzen ten overstaan van Notaris Mr. S. K. D. M. van Lier te 's-Gravenhage, vóór 15 Januari a.s. Prijzen worden franco toegezonden. Wie op 31 Januari niets ontvangen heeft, heeft geen prijs. Wij hebben eenige mooie nieuwe series sierlijke letters voor WaalwijKsehe Stoomdrukkerij Antoon Tielen. MUZIKALE KINDERPAEDAGOGIEK. Door Jan Verhoeven. Leeraar Piano M.O. Onder alle kunsten is de muziek de eerste, welke het kind op natuurlijke en onbewuste wijze het begrip geeft van het schoone. Geen kunst spreekt zoo rechtstreeks tot het kindergemoed als de muziek. Een kleuter zal b.v. 'n kathedraal voorbijgaan zonder er het hoofd naar op te richten, een schil derstukje bekijken als iets onwezelijks. Wel zal de kleine reageeren als hij 'n wijsje, 'n melodietje hoort. Dat be zorgt hem een oprecht genot. Hieruit blijkt, dat kinderen indrukken mee dragen van muzikale klanken, ont vankelijker zijn voor muziek dan voor andere kunsten. Daar dus de muzikale gewaarwor dingen tot de eerste levensbevindingen behooren is het logisch dat de gelei delijke opvoeding van den geest naar de verheven genoegens van 't kunst gevoel, moet gegrondvest zijn op mu- ziek-onderricht. Vandaar de noodza kelijkheid de kinderen van jongsaf te begiftigen ipet deze hoogst-gewichtige cultuur. Wanneer moet men beginnen het kindje muziek-onderricht te doen ontvangen? In hun 7e8e jaar. Hun schoolprogram is nog niet zoo overla den als in hun latere jaren, zij hebben dus de tijd om dagelijks een half uur tje rustig te kunnen studeeren. Op dien leeftijd vinden zij ook de een voudigste stukjes reeds aardig. Een eenvoudig marschje-walsje hooren zij als een echte marsch. Een marsch waar soldaten op marcheeren, waar een heelen hoop menschen op kunnen loopen. Een walsje,een verjaardags stukje, extra geleerd voor vader of moeder, wat maakt het een indruk op hun kleine-weeke hartjes. Het actief musiceeren geeft hun nu reeds een groot, innerlijk genoegen. Een ieder die kinderen op dien leeftijd wel eens heeft geobserveerd, zal weten, wat grappige liedjes, leuke eenvoudige piano-stukjes een indruk op hen ma ken. Deze jaren leeft het kind met voile overgave in een wereld van zui vere schoonheid. Bijna ieder kind bezit aanleg en lust om een instrument te leeren bespe len. Hel kind van 78 jaar is muzi kaal zeer gevoelig, doch tevens is het een nuchtere realist geworden, met 'n vaak koel verstand. Het wil op een echt paard zitten, een echte auto be sturen, enzelf op een echte pia no, viool of ander instrument spelen. Onderzoekingen hebben aangetoond dat de kinderen in de eerste plaats rhytmisch, dan melodisch en maar zeer weinig harmonisch voelen. Hoe moet nu de opleiding van de kinder tjes zijn? Eerstens moeten de stukjes-liedjes aantrekkelijk en eenvoudig van ka rakter zijn. Stukjes die op de verbeel ding der kleintjes werken en die zij gaarne spelen. Maar ondanks simpel heid, toch muzikaal hoogstaan. Zij moeten alles gemakkelijk kunnen be grijpen. Hun muziekles moet zijn geen dwang, maar spel. Laat de kinderen lachen, bewaar er zorgvuldig de vroo- lijkheid in. Het muziekonderricht is niets waard wanneer het de kinderen hun moed en luchthartigheid doet verliezen. Luimige, leutige stukjes geeft de kinderen een natuurlijke uiting voor hun gevoelens. Zij verlan gen er naar om in tegenwoordigheid van hun leeraar(es) te kunnen spe len en zien met vreugde de muziekles tegemoet. Het voornaamste is dat men bij de kinderen belangstelling voor de mu ziek doet ontstaan. Het kind laat zich gemakkelijk ontmoedigen door de een tonigheid en moeilijkheid. Dit moet men vermijden. Om de kinderen mu ziek te leeren liefhebben dient men hen van den beginne af belang le doen stellen in de oefeningen. Muziekon derricht behoeft voor geen enkel kind onaangenaam te zijn. Integendeel, na tuurlijk krijgen de kinderen tegenzin en worden ontmoedigd door een on derricht boven hun vermogen. Daar om moet de leeraar (es) voor zulke kleintjes, behalve een virtuoos op zijn instrument, een goed muzikaal pae- dagoog zijn. Hij moet de kinderziel voelen. Een direct gevolg van het ontbre ken van een wettelijk beschermd di ploma is, dat iedereen muziekles mag geven, zoodat er inderdaad menschen zijn, die met een onstellend geringe muzikale ontwikkeling zich eenvoudig muziekleeraar noemen. Hel doet den ken aan den tijd, dat de afgedankte koetsier van mijnheer den baron maar schoolmeester werd, en dat de medi sche zorg van het menschdom over gelaten werd aan een stelletje kwak zalvers. Het is bedroevend te zien, hoeveel z.g. muziekleeraren onder lange haren en een flambard grove onwetendheid verbergen. Het is treu rig, dat zooveel waarachtige musici zich het brood uit den mond zien ne men door gladjanussen, die, handiger dan zij, met een oppervlakkig laagje muzikale kennis en vaardigheid, de beste brokken wegpikken. Ziet de ad vertentiepagina van een dagblad, te- een welke belachelijke prijzen worden daar muzieklessen aangeboden. Jonge menschen, die nog maar een blauwen Maandag een instrument bespelen, kunnen „zelf ook al les geven" om te laten zien, hoe ver ze al zijn. Inder daad, ze zijn ver. Mijlen ver van het begrip, van wat de taak van den mu- ziekopvoeder wel dient te wezen. Wel ke verwoestingen er op die manier in muziek-ontvankelijke kinderzieltjes aangericht wordt, behoeft nauwelijks betoog. Helaas, zijn er nog tal van onver standige ouders, die, als zij meenen, dat hun kind les moet hebben, 't eerst maar eens met zoo'n goedkoope en in den regel onbekwame kracht willen probeeren om te zien of er wat muzikaals in hun zoon of dochter schuilt. Niet beseffend, dat door deze volkomen ondeskundige leiding de muzikaliteit, althans de muzikale be langstelling, in de kiem gesmoord wordt. Bij velen bestaat nog een ont stellend gemis aan paedagogisch in zicht. Een enkel voorbeeld. Er zijn nog tal van onderwijzers, die in de eerste jaren alleen maar études laten spelen. Kan men zich paedagogisch iets erger- lijkers voorstellen, dan het kind te dwingen zich een bepaalden tijd met bloot mechanische oefeningen bezig te houden? Is het verwonderlijk, dat op die manier de ouders zoo dikwijls hun kinderen moeten dwingen tot studie? Kan men zich iets zieligers voor stellen, dan het kleine meisje achter de groote zwarte piano bezig met niets anders dan vingeroefeningen? De pae- dagogische wet, alles zoo aantrekke lijk mogelijk te maken voor het kind, de belangstelling te wekken, treedt men op die wijze met de voeten. Het wordt juist zoo onaantrekkelijk, zoo geest- en belangstelling doodend mo gelijk. Juist de nieuwere paedagogiek en kinderpsychologie hebben ons het in zicht gebracht, dat men slechts te werk mag gaan volgens wetten, ont leend aan de wereld van het kind en niet aan die van den volwassene. O, die mopperende, veel eischende, nooit apprecieerende muziekmeesters, wat hebben zij zichzelf en hun leerlin gen niet een kwaad berokkend. Geen kunst is in staat iemand zóó te beïnvloeden, le begeesteren, als de muziek. Waar grijpt de geestdriftige massa naar, als zij zich uiten wil? On der alle kunsten is de muziek de zui ver menschelijke, de algemeene. Mu zikaal is zoo goed als iedereen. Zeker 95 pet. der menschen. Ziet bij een be grafenisplechtigheid; allen ondergaan den invloed van den plechtig gespeel den doodenmarsch of een devoot ge zongen motet. Wie licht z'n becnen niet op bij het hooren van een Wie- nerwals? Wie staat stil bij het hoo ren van een Tango-Blues, etc.? Eigenaardig, er zijn menschen die noemen zich zelf in hooge mate on muzikaal, toch worden zij door een bepaalde melodie een bepaald in strument tot tranen bewogen. Hel zingen of spelen van een een voudig gemoedelijk lied kan alle ge kunstelde zedelessen overtreffen. Men moet de jeugd leeren zelf te musicee ren. Juist voor de nieuwe generatie is de actieve muzikaliteit een nood zakelijkheid. Langzamerhand is nu toch wel overtuigend gebleken, dat 't passief muziek genieten, ook de kin deren van dezen tijd eigenlijk niet van nature ligt. Muziek kennen is een hartelijk be zit, een cultuur factor van eersten rang, een bron van onzegbare vreug de. Alleen een goed mensch doet aan muziek. Perfide menschen heb ik nog nooit van harte uitbundig hooren zin gen of spelen. Een eenvoudig begrip van muziek brengt reeds levensvreug de en gezonde blijheid voor het ge- heele leven. Naast de ontwikkeling der spieren, loopen, zwemmen, fiet sen, tennissen, etc., moet de ontwik keling van nog edeler organen, n.l. stem en hersens, van onze jongens en meisjes niet verwaarloosd worden. Sport sterkt het lichaam, muziek sterkt hart en geest. Beide dragen bij tot het geluk van Uw kind. Daarom ouders, geeft Uw kinderen de kans zelf een instrument te leeren bespelen. Muziek is niet een overbodige luxe of genotmiddel, het is een ievensnood- zaKeiyklieid. De muziek is van groot en algemeen maatscnappelijk en dus paedagogisch belang. De muziek oefeni een grooien invloed uit op de ethiscne en aesthensche vorming en raaKt dus de diepste problemen van levensdoel en levensricnting. MuzieK omvat alien, hoog en laag, rijk en arm. Tegenstel lingen van ras, taal, godsdienst en naue overbrugt zij: muziek is in we zen internationaal. „KENAU" Een Nationale propaganda geluidsfilm. Wat particulier initiatief vermag! A. s. Dinsdag 22 December zal dan ook inüebouw 'Musis Sacrum" te Waalwijk de groote opgangma- kende Propag inda Geluidslilm "Kenau" worden vertoond. "Kenau"symbool van vrouwelijk initiatief—richt in dezen nood-tijd een oproep tot alle Nederlanders. De herinnering aan een roemrijk verleden en de populaire nationale bezittingen in onze xxe eeuw, die als steunpunten van onze vaderlantl- sche trots gelden, vormen de aan loop tot de kern van de filminhoud. Dit is een film, waarin de snel gemonteerde beeldflilsen zich aan eenrijen tot een film rapsodie, wiarbij de korte spelmomenten slechts dienen als rustpoozen om de stortvloed van impressies van arbeid, indu-drie, Nationale Trots en Plicht, van armoede en werk loosheid, te onderbreken. Men komt hier niet om een speel film of een afgerond verhaal te zien of te hooren, doch om een aantal felle korte aanvallen op te vangen waarmede de film zich tot de toe schouwers richt, om den laatsten weerstand te breken, die de koele en nuchtere Nederlander nog mocht weerhouden spontaan op te komen voor het product van eigen Vader- landschen bodem. De saraersteller van deze film, A. Weijland, heeft met opzet het verhaal en de intrige vermeden en het beperkt aantal spelers uitslui tend gebruikt als matriaal om aan de documentaire hoofdinhoud een meerdere dramatische kracht lege- en de gevaarlijke gevolgen daarvan. ven, waardoor de film levens ge schikt werd gemaakt voor het groote publiek van iedere politieke richting, godsdienst of maatschap pelijke stand. Met de keuze van de hoofdfiguur, vertolkt door Adrienne Canivez, heeft Weijland voor dil genre pro. pagandafilins een gelukkige keuze gedaan en iedereen zal haar sym pathieke verschijning zeker waar- deeren. Rest ons nog mede te deelen, dat de Heer Crr. Pointl aan de camera stond en dat deze geluidsfilm een product is van de bekende N. V. Multifilm te Haarlem. De toegang voor deze belangwek kende geluidsfilm is uitsluitend voor genoodigden, op vertoon van de gezonden uitnoodiging. In het bericht onder Sprang in ons blad van 1.1. Woensdag, handelen de over de pas opgerichte Chr. Gym nastiekvereniging Sprang-Capelle zijn een paar vergissingen geslopen. Er staat n.l.: Jongens van 7 tot 16 jaar oefenen Zaterdagmidag van 4 tot 5 uur; dit moet zijn: jongens van 7 tot 14 jaar. De dames-afdeeling (van 14 jaar en ouder) staat onder leiding van Mevr. Winkelman, doch ook de heer Blom is de leider dezer dames-afdee ling. Bovengenoemde vereeniging telt reeds 144 leden. Personen die nog als lid willen toetreden kunnen zich bij den secretaris dhr. G. Kaaijmans, no. 245 A, Sprang, opgeven: zij zijn tot Januari 1937 vrij van inleggeld. SPRANG. Predikbeurten Zondag 20 De cember 1936: Ned. Herv. Kerk, v.m. 9.30 uur en n.m. 2 uur Ds. W. Bousema. Geref. Kerk, v.m. 9.30 uur en n.m. 2.30 uur Candidaat Vlinderman van Voorburg. Maandagavond half 8 hoopt in het Ned. Herv. Kerkgebouw alhier, op uitnoodiging van de Chr. Oranjever- eeniging „Het Drievoudig Snoer" van Sprang-Capelle, in een herdenkings samenkomst in verband met het huwe lijk van H. K. H. Prinses Juliana en Z.D.H. Prins Bernhard, op te treden de Weleerw. Heer Ds. I. Voorsteegh voorzitter van den Bond van Chr. Oranjevereenigingen in Nederland, te Den Haag. Donderdagavond kwamen alhier de buurten Kerkeinde en Oosteinde bijeen om tot de vorming van buurt- comité's te komen voor de versierin gen enz. bij de a.s. feestelijkheden. Ook hier bleek dat men algemeen van meening is dat de feestelijkheden op 7 Januari, de nationale feestdag, behooren gevierd te worden. Besloten werd dan ook geen mede werking te verleenen, wanneer onver hoopt het feest toch op een andere da tum dan 7 Januari mocht worden ge- *houden. Medegedeeld werd dat door de buur ten Molensteeg en Sprangsche Pad eveneens in dezen geest besluiten wer den genomen. VRIJHOEVE-CAPELLE. De tooneelvereeniging „Nut en Genoegen" alhier gaf Dinsdag- en Woensdagavond een uitvoering in de Sommige menschen, die wat vatbaar zijn op borst en keel denken, dat het nu eenmaal hun lot is 's winters te moeten hoesten, kuchen, hijgen en benauwd op de borst te zijn. Indien Gij tot diegenen behoort, probeert dan eens de nieuwe verstèrkte Akker's Abdijsiroop die honderdduizenden hun levens-blijheid heeft teruggegeven. Reeds naenkele lepels bemerkt Ge dat dit middel U werkelijk zal kunnen helpen. De slijm, die op de borst drukte, en U benauwd maakte, komt gemakkelijk los, de hoestbuien wor den zeldzamer, lichter en verdwijnen. Uw adem haling wordt weer diep en geruischloos en de slijmvliezen van Uw borst en keel worden versterkt. De planten-extracten en de codeïne, de grootste hoest-bedwinger, maken de nieuwe verstèrkte Abdijsiroop tot ,,'s Werelds béste Hoest-siroop". Verlaagde prijzen: f 0.75. f 1.25, f 2.-, f 3.50 p. flacon

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1936 | | pagina 6