nrn
Buitenlandsch Nieuws.
Binnenlandsch Nieuws.
WIT!!
LANDBOUW.
Zaterdag 6 Februari 1937. No. 12
De Echo van het Zuiden
Tweede Blad
ECONOMISCHE TOENADERING.
De Zweedsche en Belgische koning
hebben de door onzen minister Colijn
geopende actie tot inniger economi
sche samenwerking tusschen de Oslo-
staten willen stiinuleeren. Dat bleek
ook uit hun openbare redevoering.
Men mag dan ook verwachten, dat na
dit bezoek de onderhandelingen tus
schen die staten t.w. Zweden, Noor
wegen, Denemarken, Nederland, Bel
gië en Luxemburg over 'n vrijer en
ruimer ruilverkeer, spoedig zullen be
ginnen.
De reis van den Zweedschen minis
ter van buitenlandsche zaken, die he
den in Den Haag vertoeft en die een
onderhoud zal hebben met minister
de Graait' en vermoedelijk met Dr.
Colijn, zal ook aan deze economische
pogingen niet vreemd zijn.
DE „KULTURKAMPF" IN HET
DERDE RIJK.
Naar wij vernemen, zal de Fuehrer
en rijkskanselier, Adolf Hitler, twee
hoogwaardigheidsbekleders der Ka
tholieke Kerk ontvangen, om de aan
de orde zijnde problemen te bespreken.
In dit verband worden genoemd
Z.H. Em. kardinaal Faulhaber, aarts
bisschop van Munchen of Z.H. Em.
kardinaal Schulte, aartsbisschop van
Keulen en Z.H.E. mgr. graaf von Prey-
sing, bisschop van Berlijn.
HET EUCHARISTISCH CONGRES.
Woensdag is op plechtige wijze het
33e Internationaal Eucharistisch Con
gres te Manilla op de Philippijnen ge
opend. De opening geschiedde dooi
den aartsbisschop van Manilla, Z.H.
Exc. Mgr. O'Doherty. In zijn toespraak
weidde hij uit over den rampzaligen
geest van dezen tijd, die louter op gel
delijk en ander lijdelijk gewin uit is.
Hij laakte de minderwaardige ver
tegenwoordigers ecner moderne zoo
genaamde wetenschap, die de geeste
lijke en eeuwige bestemming van den
mensch loochenen.
Zijn scherpste veroordeeling richtte
hij tegen de communisten, wier be
weging hij als het grootste gevaar voor
de menschelijke maatschappij betitel
de. Immers, zonder eenigen grond van
reden en recht meenen zij het godde
lijk recht der heerschappij voor zich
te moeten opeischen en eik streven in
den mensch naar onderwerping aan
een gezag, vooral aan het hoogste ge
zag, pogen zij uit de harten der men
seden te rukken.
De aartsbisschop verhief dan nog
zijn stem tot een machtige aanklacht
tegen de geweldig» vloedgolf van het
ongeloof, welke over de gansche we
reld zich uitstort.
In het stadion had een grootsche
betooging van aanhankelijkheid plaats
jegens den afgezant van Z.H. den Paus,
Z.H. Em. kardinaal Dougherty.
DE STAKING BIJ GENERAL
MOTORS.
President Wilisen heeft een laatste
poging gevraagd om bloedvergieten te
voorkomen.
De gouverneur van Michigan, Mur
phy, heeft heden zijn bemiddelings
pogingen tot bij legging van het con
flict in de automobielindustrie hervat.
De General Motors hebben zich bereid
verklaard aan deze bespreking deel te
nemen, waarbij zij door den vice-pre
sident Knudsen worden vertegenwoor
digd. Als gedelegeerde der arbeiders
treedt de bekende vakvereenigingslei-
der Lewis op.
DE WATERSNOOD IN AMERIKA.
Hoewel de watersnood zijn hoogte
punt heeft bereikt, komen nog voort
durend berichten binnen van nieuwe
slachtoffers door verdrinking, instor
ting van huizen, ontploffingen, enz.
Intusschen is een programma voor
den her-opbouw van de door de over
stroomingen geteisterde gebieden, welk
program zich over een periode van zes
jaren uitstrekt en dat aan uitgaven 'n
bedrag van vijf milliard, elf millioen
dollars vraagt, door president Roose
velt bij het Congres ingediend.
Het programma voorziet met name
in den bouw van enorme reservoirs
ten einde het water te kunnen con
troleeren.
SPITSBOEVE N.
Door Céhadé.
V.
„Omdat 't vrijwel zeker is dat ze
een van die twee wegen nemen. Dat
zijn de beste, en ze denken er natuur
lijk niet aan dat we hun geheim ken
nen. En als ze 't toestel weer in 'n
auto veranderen, wordt de zaak lasti-
gers want ze zijn natuurlijk allang over
de grens gevlogen, dus de grenspolitie
zijn ze dan al voorbij. Maar daarom
heb ik ook telegrammen gestuurd
naar Parijs en Londen, dat ze 'n auto
moeten aanhouden waar dè personen
die we beschreven hebben, inzitten."
Nu gaat 't in volle vaart over een
asphaltweg naar Eindhoven. Daar
aangekomen gaan ze naar het nieuwe
vliegveld. Braun laat daar van Delft
achter, en gaat naar het politiebureau.
Daar laat hij zijn insigne zien, en
vraagt dan om een 4-persoonsvlieg-
tuig. De commissaris, die Braun kent,
geeft hem een kaart, waarop staat,
dat toonder van deze kaart recht heeft
op een van de politievliegtuigen. Dus
nu heeft Braun tenminste vast een
vliegmachine.
Hij gaat naar het vliegveld terug,
en laat daar de kaart zien, waarop
men hem een hanger aanwijst, waai
twee politieagenten vóór staan. Hij
wenkt van Delft, en samen gaan ze ei
naar toe. Ze tonen hun kaart en aan
stonds mogen ze binnen. Ze zoeken
een goed vliegtuig uit, en rollen het
samen naar buiten. Een der politie
mannen deelt hun mee, dat het toe
stel vanmorgen nog is nagezien, dus
't is in orde. Braun roept een monteur,
en vraagt om even te helpen. De beide
mannen stappen in, de monteur haalt
de blokken voor de wielen weg, en
even later stijgt de machine de lucht
in, en zetten ze koers naar het Zuiden.
„Naar Parijs", zegt Braun tegen van
Delft.
Deze weet van verbazing niets te
zeggen.
„Naar Parijs?" vraagt hij verwon
derd. „Wat gaan we daar doen?"
„De jongens proberen te krijgen zou
ik haast zeggen!" antwoordt Braun
lachend.
Van Delft gaat op z'n gemak in een
luie stoel zitten en kijkt op z'n hor
loge: 10 uur. „Nou," dkt hij, „om 12
uur zullen we zeker wel in Parijs zijn
Dan kan ik tenminste Parijs ook eens
zien. Alleen maar jammer dat er die
vervelende historie van die ontvoering
nu weer is. Ik hoop tenminste dat we
ze gauw te pakken hebben."
Hij kijkt eens naar beneden en ziet
dat ze op dit ogenblik de Nederlands-
Belgische grens passeren.
„Het is maar goed dat ik een boek
meegenomen heb, "zegt van Delft,"
dan verveel ik me tenminste niet zo".
En even daarop pakt hij z'n koffer,
haalt er een leesboek uit, en verdiept
zich in het verhaal, dat nogal span
nend schijnt te zijn, want hij gaat er
zozeer in op dat hij alles rondom hem
vergeet.
Mijnheer Braun intussen heeft ge
noeg te doen om z'n aandacht op het
dashboard te houden, want vliegen is
nu juist niet een van z'n dagelijkse
karweitjes, al kent hij 't wel goed. 't
Is nu al kwart over 11 en ze zijn juist
de Franse grens gepasseerd, en dus
al tamelijk dicht bij 't doel. Braun
vouwt een kaart open, en bestudeert
de omgeving, waar ze moeten landen,
want hij is in deze streken niet goed
bekend. Na de kaart weer dichtge
vouwen te hebben kijkt hij op zijn
horloge: half twaalf.
„Nu, over een kwartiertje zijn we
MAATREGELEN TEGEN REVO-
LUTIONNAIRE VOLKSVERTEGEN
WOORDIGERS.
Dinsdag is de Tweede Kamer be
gonnen met de behandeling van een
der belangrijkste punten van de
Grondswetherziening: het voorstel in
zake het openen van de mogelijkheid,
leden van vertegenwoordigende licha
men, die een streven tot uitdrukking
brengen, gericht op verandering van de
bestaande rechtsorde, met toepassing
of bevordering van onwettige midde
len, van hun lidmaatschap vervallen
te verklaren.
Wordt dit ontwerp thans maar
vooral ook door de nieuwe Kamers
in tweede lezing met de vereischte
twee-derden meerderheid aangenomen,
dan zal voortaan tegen de z.g. revolu-
tionnaire volksvertegenwoordigers op
de volgende wijze kunnen worden op
getreden: Vervallenverklaring van het
lidmaatschap van de vertegenwoordi
gende lichamen Parlement, Provin
ciale £taten, Gemeenteraad kan wor
den uitgesproken ten nadeele van dien
vertegenwoordiger, die een streven tot
uitdrukking brengt, „gericht op ver
andering van de bestaande rechtsorde
met toepassing en bevordering van
onwettige middelen".
De Kamer heeft hel ontwerp afge
handeld en daarbij een motie-de Geer
aangenomen, waarbij wordt bepaald,
dat de vervallen-verklaring wordt uil
gesproken door een bij de wet in te
stellen college, waarvan de leden zul
len worden benoemd door de Kroon
uit een door de Tweede Kamer op te
maken voordracht van drie personen.
Verder is aangenomen een amende-
ment-Suring met 49 tegen 26 stemmen
om gedurende den tijd der vervallen
verklaring het pensioen te doen ver
vallen.
De rest werd in z'n geheel goedge
keurd.
STEUN AAN KLEINE BOEREN.
Wie er voor in aanmerking komen.
In aansluiting aan het gepubliceer
de omtrent den te verleenen steun aan
kleine boeren kan worden medege-
er", denkt hij. Z; is 't ook, want 'n
kwartiertje later strijkt de „Hermes"
(zo heet het vliegtuig) op het Parijse
vliegveld neer.
Als ze de controle door zijn, nemen
ze een taxi naar de politié-commissa-
ris. Deze deelt mee dat tot nu toe het
verwachte vliegtuig niet is aangeko
men. Haastig gaan ze weer terug naar
het vliegveld.
„Waar nu heen?" vraagt Mijnheer
van Delft.
„De vier schurken, die ik denkelijk
wel ken, hebben hun schuilplaats op
een eilandje in de Atlantische Oceaan,
dat weet ik wel. Welk eilandje, dat
weet ik niet. En omdat ik haast zeker
weet dat die vier van de „Rode Wim
pel" (zo heet die troep) zijn, zullen we
naar Gibraltar gaan; daar komen ze
toch in ieder geval zou ik haast den
ken, want daar is het enigste vlieg
veld in Zuid-Spanje, en daar zullen
ze hun toestel toch wel na laten kij
ken en laten tanken voor ze naar de
Oceaan gaan. Natuurlijk de mogelijk
heid dat ze hier of daar een open vlak
te tegenkomen, waar ze kunnen lan
den. Ze kunnen het toestel dan weer
iii 'n auto veranderen, deze naar 'n
dorp rijden, waar ze. kunen tanken.
Gaan ze dan weer terug naar die
vlokte, dan zouden ze weer met het
vliegtuig naar de Oceaan kunnen vlie
gen, maar ik heb ook telegrammen ge
stuurd om die auto aan te houden".
Nu gaan ze de benzinetanks vullen,
en even later stijgt de „Hermes" weer
op.
„Hoe laat kunnen we in Gibraltar
zijn?" vraagt van Delft.
„Nu, ik denk dat we, als we zo
doorvliegen, er vanmiddag om half
twee wel kunnen zijn", antwoordt
Braun, en vervolgt: „Hier heeft u de
koptelefoon, luistert u maar of u niets
hoort". Mijnheer van Delft is treinbe-
ambte en kent behalve het Morse ook
nog de geheime code waarin ze zullen
seinen als ze wat hebben gezien. Hij
let even goed op en hoort niets. Daar
om gaat hij maar weer wat lezen.
Juist wil hij zijn leesboek weer pak
ken als hij plotseling in geheim code
het oproepingsteken hoort. Daar hoort
hij: „Hier Politiezender Cadiz. Auto
bij Cadiz. Inzittenden (behalve 3 jon
gens in voorloopige; hechtenis geno
men. Kom vlug naar Cadiz"!
Vlug loopt van Delft naar Braun
toe, en vertelt 't hem. Deze zet nu, in-
plaats van naar het Zuiden, koers
naar het Zuidwesten, en zegt:
„lk geloof dat er bij Cadiz ook een
vliegveldje is. Seint u maar terug dat
we om half twee in Cadiz hopen te
zijn".
deeld, dat nader besloten is, evenals
het vorige jaar bij het eventueel toe
kennen van een bijdrage geen rekening
te houden met het aangeslagen zijn in
de gemecntefondsbelasting.
De regeling is thans aldus:
Een extra-steunuitkeering zullen zij
ontvangen, wier hoofdberoep in den
landbouw ligt, met dien verstande;
a. dat zij bij de inventarisatie in de
maand Mei 1936 niet minder dan 1
H.A. en minder dan 5 H.A. cultuur
grond in gebruik hadden;
b. dat zij niet zijn aangeslagen in
de inkomsten- of vermogensbelasting
voor het belastingjaar 1936-1937;
c. dat zij in het tijdvak van 1 Sep
tember 1936 tot 1 Februari 1937 in
totaal gedurende niet meer dan 5 we
ken in een van rijkswege gesubsidieer
de werkverschaffing opgenomen zijn
geweest of steun hebben genoten in
gevolge een door den minister van
sociale zaken goedgekeurde steunrege
ling;
d. dat zij sedert 1 Januari 1937 niet
aangesloten zijn geweest bij de werk-
loozenkas eener vereeniging, gesub
sidieerd ingevolge het werkloosheids
besluit 1917.
GROOTE RONDVLUCHT BOVEN
NEDERLAND EN BELGIë.
Naar wij vernemen zal de Nationale
Luchtvaartschool, die dit jaar haar
10-jarig bestaan viert, ter gelegenheid
hiervan in Augustus op Ypcnburg
groote vliegfeesten organiseeren, o.a.
een groote rondvlucht voor interna
tionale vliegers over Nederland en
België, die de grootste zal zijn, welke
tot heden in ons land is gehouden.
ACHTERSPATBORDEN
Even later, als het seinen afgelopen
is, gaan van Delft en Braun dineren.
Van Delft op z'n gewone plaats en
Braun achter het dashboard.
III.
GESNAPT EN ONTSNAPT.
Met fabelachtige snelheid vliegt de
zwarte vogel door de donkere nacht in
de richting Parijs. De drie jongens
zitten achterin, en proberen om bene
den wat te onderscheiden, maar niets
zien ze, dan hier en daar een lichtvlek,
als ze over een stad of dorp heen-
vliegen. Het is nu drie uur, en geen
van de drie kan ook maar gissen waar
ze ergens zijn. Tom zit nog achter het
stuur, en kijkt zo nu en dan eens op
de kaart om te kijken of hij de koers
goed houdt.
Om half vier merken de jongens
dat het vliegtuig aan 't dalen is.
„Wat is dat nou"? vraagt Dolf ver
bluft; „er is nog niets van een vlieg
veld te zien!"
„Hoeft ook niet, ze maken denke
lijk een auto, en 'n vliegveld hoeven ze
niet te hebben, want die kerels zullen
de omgeving hier wel op hun duimpje
kennen" geeft Piet ten antwoord.
Nu zijn ze al tamelijk dicht bij de
grond, en plotseling richt het vlieg
tuig twee grote zoeklichten naar be
neden, en nu zien de jongens in het
licht een open veld, waar de machine
even later op neerhuppelt.
Ze moeten uitstappen, en de vlieg
machine wordt weer veranderd in een
flinke vaart over het hobbelige land
rijdt. Vijf minuten later raast de auto
over een asphaltweg voort, en nadat
ze onderweg eerst een garagehouder
kwaad gemaakt hebben, door hem
uit z'n bed te halen om te tanken,
zijn ze bijna in Parijs. Nu gaan ze
weer met de vliegmachine over Parijs
heen, en full speed gaat het nu over
Frankrijk heen naar Cadiz.
Om zes uur zijn ze in een voorstadje
van Cadiz, landen, en gaan met de
auto naar Cadiz, waar ze weer gaan
tanken. Ze rijden nu door de straten
van Cadiz, waar op het ogenblik 't
verkeer nog nfet in volle gang is. Ze
zijn nu bijna buiten de stad, als ze e(en
politiepost voorbij moeten. Tom geeft
daarom vol gas, en als een razende
rent de auto nu over de weg. Maar.
niet ongezien! De wachtpost had or
der gekregen om een auto op te pik
ken met vier mannen en drie jongens
erin.
De politieauto wordt in orde ge
bracht, en deze, die een grotere capa
citeit bezit dan die van de schurken,
EEN ONi'AnTiJDiG OORDEEL.
Wil men eeii volkomen onpartijdig
oordeel betrei lende vragen weine zich
in het land- en tuinbouwbedrijf voor
noen, lol wien kan men zich dan be
ter wenden dan tot onze Rijks land
en tpinbouwconsulenten.
Dit zijn de mannen van de weten
schap niet alleen, maar ook veelal
praciisch onderlegd. Hun oordcel is
veelal maatgevend, en wij herbalen 't
nogmaals, volkomen onpartijdig.
Groote verplichtingen heeft de Ne-
derlandsehe landbouw aan den heer
Rijkslandbouwconsulent Ir. Cieveringa
te Zutphen. Hij is het die den land- en
tuinbouwers steeds gewezen heeft op
de eischen, die de grond stelt, wil hij
volledige opbrengsten geven.
Vooral aan het kalkvraagstuk heeft
hij zijn volle aandacht geschonken.
De kalk is lang het stiefkind in de
bemesting geweest. Ir. Cieveringa is
het geweest die met buitengewonen
ijver onderzoekingen in deze richting
deed en er op wees dat het voor het
verkrijgen van een goede oogst nood
zakelijk is, dat de kalktoestand in den
bodem in orde is.
De kalktoestand van zeer vele
gronden zag en ziet er nog treurig uit.
Aan bijna alles wordt bij het bemes
ten gedacht. Dit wil niet zeggen dat
ook dan nog dikwijls fouten gemaakt
worden. Het stiefkind, de kalk, komt
echter wel zeer in het gedrang.
Dank zij de onderzoekingen van Ir.
Cieveringa, die telkens weer op de
kalktoestand wijst, gaan de oogen
open. Nu zijn van hem dezer dagen
uitvoerige artikelen verschenen over
de bemesting met verschillende fos-
forzuui meststoffen en welken invloed
zij uitoefenen op den kalktoestand van
den bouwgrond.
Het slakkenmeel wordt door hem
buitengewoon hoog aangeslagen. Voor
al omdat, naar hij zegt, in ons klimaat,
waarin zoo gemakkelijk en vrij veel
kalk uitspoelt, het slakkenmeel zeer
nuttige diensten kan bewijzen om het
dalen van den kalktoestand tegen te
gaan en dus kalkmeststoffen uit
spaart. Dit is iets heel anders als pro
pagandisten van super zeggen. De nc-
is de auto gauw op het spoor, en na
enkele ogenblikken zijn de twee auto's
nog geen twintig meter van elkaar
verwijderd.
De politieauto is#ran alle gemakken
voorzien, en dus ook van een paar re
volvers, die men af kan vuren, zonder
iets aan de auto te beschadigen. Twee
politiemannen richten op de achter
banden en vlak na elkaar vallen twee
schoten, en wel zo, dat de auto vóór
hen twee lekke achterbanden heeft,
endaarom natuurlijk „nolens volens"
moet stoppen. De politieauto nadert,
de politiemannen stappen uit, gewa
pend met revolvers, en gebieden de in
zittenden eruit te komen.
(Wordt vervolgd).
OPLOSSINGEN VAN 1)E VORIGE
WEEK.
Bitter in den mond, maakt het hart
gezond.
Boter, Iedereen, Maand, Eerbetoon,
Hond, Kinderen, Katoen, Metz.
Het is beter laat als nooit.
Totaal, boter, sneltrein, hit, ballast.
Niemand kan twee lieren dienen.
Einde, herder, winter, renner, maat
werk.
NIEUWE RAADSELS.
Het geheel vormt een spreekwoord
van 6 woorden of 29 letters.
4, 24, 29, 5, 18, 19 rivier.
10, 11, 11, 22, 14 lafhartige misdaad.
23, 12, 15, 22, 8, 13, 6, 16, 14 verzet.
4, 6, 8, 27, 3, 19, 21, 2, 16 herbergier.
20, 28, 19, 14, 1, 6, 25, 26, 9, 12, 22
politieman.
17, 2, 15, 7 veevoederwortel.
Het geheel vormt een spreekwoord
van 7 woorden of 31 letters.
2, 21, 12, 30, 22, 14, 8, 31 opschrijven
15, 31, 7, 21, 8, 23, 18, 9 huisraad.
24, 5, 13, 19, 7, 11, 9, 24, 6, 9, 24
speelterrein.
27, 28, 29, 8, 1, 23, 25, 31, 20 grens.
10, 21, 4, 16, 3 smaakt goed op de
boterham.
26, 28, 17, 21, 13, 31 voetbedekking.
Het geheel vormt een spreekwoord
van 5 woorden of 23 letters.
10, 19, 13, 14 zit aan een mes.
7, 12, 17, 8, 18, 6, 17 goed gezind.
20, 5, 22, 11, 9, 16, 15, 2, 21
slooperswerktuig.
3, 16, 23 waterkeering.
3, 1, 4, 13 is niet te vertrouwen.
Het geheel vormt een spreekwoord
"van 5 woorden of 29 letters.
28, 18, 17, 16, 2, 9, 25, 11, 5, 20 wagon
4, 17, 2, 19, 13, 25, 2, 22, 6 roggehalmen
1, 3, 20, 29, 12, 15, 8, 26 omvallen.
14, 24, 10, 6, 27 kruipend dier.
21, 3, 6, 7 lichaamsdeel.
'n Goede reflec
tor (hoogstens
60 cm boven den
grond) alléén is
niet voldoende:
bovendien moet
uw achterspat
bord wit van kleur
zijn, ook overdag!
dat zegt de wetl