nrn Buitenlandsch Nieuws. Binnenlandsch Nieuws. WIT!! LANDBOUW. Zaterdag 6 Februari 1937. No. 12 De Echo van het Zuiden Tweede Blad ECONOMISCHE TOENADERING. De Zweedsche en Belgische koning hebben de door onzen minister Colijn geopende actie tot inniger economi sche samenwerking tusschen de Oslo- staten willen stiinuleeren. Dat bleek ook uit hun openbare redevoering. Men mag dan ook verwachten, dat na dit bezoek de onderhandelingen tus schen die staten t.w. Zweden, Noor wegen, Denemarken, Nederland, Bel gië en Luxemburg over 'n vrijer en ruimer ruilverkeer, spoedig zullen be ginnen. De reis van den Zweedschen minis ter van buitenlandsche zaken, die he den in Den Haag vertoeft en die een onderhoud zal hebben met minister de Graait' en vermoedelijk met Dr. Colijn, zal ook aan deze economische pogingen niet vreemd zijn. DE „KULTURKAMPF" IN HET DERDE RIJK. Naar wij vernemen, zal de Fuehrer en rijkskanselier, Adolf Hitler, twee hoogwaardigheidsbekleders der Ka tholieke Kerk ontvangen, om de aan de orde zijnde problemen te bespreken. In dit verband worden genoemd Z.H. Em. kardinaal Faulhaber, aarts bisschop van Munchen of Z.H. Em. kardinaal Schulte, aartsbisschop van Keulen en Z.H.E. mgr. graaf von Prey- sing, bisschop van Berlijn. HET EUCHARISTISCH CONGRES. Woensdag is op plechtige wijze het 33e Internationaal Eucharistisch Con gres te Manilla op de Philippijnen ge opend. De opening geschiedde dooi den aartsbisschop van Manilla, Z.H. Exc. Mgr. O'Doherty. In zijn toespraak weidde hij uit over den rampzaligen geest van dezen tijd, die louter op gel delijk en ander lijdelijk gewin uit is. Hij laakte de minderwaardige ver tegenwoordigers ecner moderne zoo genaamde wetenschap, die de geeste lijke en eeuwige bestemming van den mensch loochenen. Zijn scherpste veroordeeling richtte hij tegen de communisten, wier be weging hij als het grootste gevaar voor de menschelijke maatschappij betitel de. Immers, zonder eenigen grond van reden en recht meenen zij het godde lijk recht der heerschappij voor zich te moeten opeischen en eik streven in den mensch naar onderwerping aan een gezag, vooral aan het hoogste ge zag, pogen zij uit de harten der men seden te rukken. De aartsbisschop verhief dan nog zijn stem tot een machtige aanklacht tegen de geweldig» vloedgolf van het ongeloof, welke over de gansche we reld zich uitstort. In het stadion had een grootsche betooging van aanhankelijkheid plaats jegens den afgezant van Z.H. den Paus, Z.H. Em. kardinaal Dougherty. DE STAKING BIJ GENERAL MOTORS. President Wilisen heeft een laatste poging gevraagd om bloedvergieten te voorkomen. De gouverneur van Michigan, Mur phy, heeft heden zijn bemiddelings pogingen tot bij legging van het con flict in de automobielindustrie hervat. De General Motors hebben zich bereid verklaard aan deze bespreking deel te nemen, waarbij zij door den vice-pre sident Knudsen worden vertegenwoor digd. Als gedelegeerde der arbeiders treedt de bekende vakvereenigingslei- der Lewis op. DE WATERSNOOD IN AMERIKA. Hoewel de watersnood zijn hoogte punt heeft bereikt, komen nog voort durend berichten binnen van nieuwe slachtoffers door verdrinking, instor ting van huizen, ontploffingen, enz. Intusschen is een programma voor den her-opbouw van de door de over stroomingen geteisterde gebieden, welk program zich over een periode van zes jaren uitstrekt en dat aan uitgaven 'n bedrag van vijf milliard, elf millioen dollars vraagt, door president Roose velt bij het Congres ingediend. Het programma voorziet met name in den bouw van enorme reservoirs ten einde het water te kunnen con troleeren. SPITSBOEVE N. Door Céhadé. V. „Omdat 't vrijwel zeker is dat ze een van die twee wegen nemen. Dat zijn de beste, en ze denken er natuur lijk niet aan dat we hun geheim ken nen. En als ze 't toestel weer in 'n auto veranderen, wordt de zaak lasti- gers want ze zijn natuurlijk allang over de grens gevlogen, dus de grenspolitie zijn ze dan al voorbij. Maar daarom heb ik ook telegrammen gestuurd naar Parijs en Londen, dat ze 'n auto moeten aanhouden waar dè personen die we beschreven hebben, inzitten." Nu gaat 't in volle vaart over een asphaltweg naar Eindhoven. Daar aangekomen gaan ze naar het nieuwe vliegveld. Braun laat daar van Delft achter, en gaat naar het politiebureau. Daar laat hij zijn insigne zien, en vraagt dan om een 4-persoonsvlieg- tuig. De commissaris, die Braun kent, geeft hem een kaart, waarop staat, dat toonder van deze kaart recht heeft op een van de politievliegtuigen. Dus nu heeft Braun tenminste vast een vliegmachine. Hij gaat naar het vliegveld terug, en laat daar de kaart zien, waarop men hem een hanger aanwijst, waai twee politieagenten vóór staan. Hij wenkt van Delft, en samen gaan ze ei naar toe. Ze tonen hun kaart en aan stonds mogen ze binnen. Ze zoeken een goed vliegtuig uit, en rollen het samen naar buiten. Een der politie mannen deelt hun mee, dat het toe stel vanmorgen nog is nagezien, dus 't is in orde. Braun roept een monteur, en vraagt om even te helpen. De beide mannen stappen in, de monteur haalt de blokken voor de wielen weg, en even later stijgt de machine de lucht in, en zetten ze koers naar het Zuiden. „Naar Parijs", zegt Braun tegen van Delft. Deze weet van verbazing niets te zeggen. „Naar Parijs?" vraagt hij verwon derd. „Wat gaan we daar doen?" „De jongens proberen te krijgen zou ik haast zeggen!" antwoordt Braun lachend. Van Delft gaat op z'n gemak in een luie stoel zitten en kijkt op z'n hor loge: 10 uur. „Nou," dkt hij, „om 12 uur zullen we zeker wel in Parijs zijn Dan kan ik tenminste Parijs ook eens zien. Alleen maar jammer dat er die vervelende historie van die ontvoering nu weer is. Ik hoop tenminste dat we ze gauw te pakken hebben." Hij kijkt eens naar beneden en ziet dat ze op dit ogenblik de Nederlands- Belgische grens passeren. „Het is maar goed dat ik een boek meegenomen heb, "zegt van Delft," dan verveel ik me tenminste niet zo". En even daarop pakt hij z'n koffer, haalt er een leesboek uit, en verdiept zich in het verhaal, dat nogal span nend schijnt te zijn, want hij gaat er zozeer in op dat hij alles rondom hem vergeet. Mijnheer Braun intussen heeft ge noeg te doen om z'n aandacht op het dashboard te houden, want vliegen is nu juist niet een van z'n dagelijkse karweitjes, al kent hij 't wel goed. 't Is nu al kwart over 11 en ze zijn juist de Franse grens gepasseerd, en dus al tamelijk dicht bij 't doel. Braun vouwt een kaart open, en bestudeert de omgeving, waar ze moeten landen, want hij is in deze streken niet goed bekend. Na de kaart weer dichtge vouwen te hebben kijkt hij op zijn horloge: half twaalf. „Nu, over een kwartiertje zijn we MAATREGELEN TEGEN REVO- LUTIONNAIRE VOLKSVERTEGEN WOORDIGERS. Dinsdag is de Tweede Kamer be gonnen met de behandeling van een der belangrijkste punten van de Grondswetherziening: het voorstel in zake het openen van de mogelijkheid, leden van vertegenwoordigende licha men, die een streven tot uitdrukking brengen, gericht op verandering van de bestaande rechtsorde, met toepassing of bevordering van onwettige midde len, van hun lidmaatschap vervallen te verklaren. Wordt dit ontwerp thans maar vooral ook door de nieuwe Kamers in tweede lezing met de vereischte twee-derden meerderheid aangenomen, dan zal voortaan tegen de z.g. revolu- tionnaire volksvertegenwoordigers op de volgende wijze kunnen worden op getreden: Vervallenverklaring van het lidmaatschap van de vertegenwoordi gende lichamen Parlement, Provin ciale £taten, Gemeenteraad kan wor den uitgesproken ten nadeele van dien vertegenwoordiger, die een streven tot uitdrukking brengt, „gericht op ver andering van de bestaande rechtsorde met toepassing en bevordering van onwettige middelen". De Kamer heeft hel ontwerp afge handeld en daarbij een motie-de Geer aangenomen, waarbij wordt bepaald, dat de vervallen-verklaring wordt uil gesproken door een bij de wet in te stellen college, waarvan de leden zul len worden benoemd door de Kroon uit een door de Tweede Kamer op te maken voordracht van drie personen. Verder is aangenomen een amende- ment-Suring met 49 tegen 26 stemmen om gedurende den tijd der vervallen verklaring het pensioen te doen ver vallen. De rest werd in z'n geheel goedge keurd. STEUN AAN KLEINE BOEREN. Wie er voor in aanmerking komen. In aansluiting aan het gepubliceer de omtrent den te verleenen steun aan kleine boeren kan worden medege- er", denkt hij. Z; is 't ook, want 'n kwartiertje later strijkt de „Hermes" (zo heet het vliegtuig) op het Parijse vliegveld neer. Als ze de controle door zijn, nemen ze een taxi naar de politié-commissa- ris. Deze deelt mee dat tot nu toe het verwachte vliegtuig niet is aangeko men. Haastig gaan ze weer terug naar het vliegveld. „Waar nu heen?" vraagt Mijnheer van Delft. „De vier schurken, die ik denkelijk wel ken, hebben hun schuilplaats op een eilandje in de Atlantische Oceaan, dat weet ik wel. Welk eilandje, dat weet ik niet. En omdat ik haast zeker weet dat die vier van de „Rode Wim pel" (zo heet die troep) zijn, zullen we naar Gibraltar gaan; daar komen ze toch in ieder geval zou ik haast den ken, want daar is het enigste vlieg veld in Zuid-Spanje, en daar zullen ze hun toestel toch wel na laten kij ken en laten tanken voor ze naar de Oceaan gaan. Natuurlijk de mogelijk heid dat ze hier of daar een open vlak te tegenkomen, waar ze kunnen lan den. Ze kunnen het toestel dan weer iii 'n auto veranderen, deze naar 'n dorp rijden, waar ze. kunen tanken. Gaan ze dan weer terug naar die vlokte, dan zouden ze weer met het vliegtuig naar de Oceaan kunnen vlie gen, maar ik heb ook telegrammen ge stuurd om die auto aan te houden". Nu gaan ze de benzinetanks vullen, en even later stijgt de „Hermes" weer op. „Hoe laat kunnen we in Gibraltar zijn?" vraagt van Delft. „Nu, ik denk dat we, als we zo doorvliegen, er vanmiddag om half twee wel kunnen zijn", antwoordt Braun, en vervolgt: „Hier heeft u de koptelefoon, luistert u maar of u niets hoort". Mijnheer van Delft is treinbe- ambte en kent behalve het Morse ook nog de geheime code waarin ze zullen seinen als ze wat hebben gezien. Hij let even goed op en hoort niets. Daar om gaat hij maar weer wat lezen. Juist wil hij zijn leesboek weer pak ken als hij plotseling in geheim code het oproepingsteken hoort. Daar hoort hij: „Hier Politiezender Cadiz. Auto bij Cadiz. Inzittenden (behalve 3 jon gens in voorloopige; hechtenis geno men. Kom vlug naar Cadiz"! Vlug loopt van Delft naar Braun toe, en vertelt 't hem. Deze zet nu, in- plaats van naar het Zuiden, koers naar het Zuidwesten, en zegt: „lk geloof dat er bij Cadiz ook een vliegveldje is. Seint u maar terug dat we om half twee in Cadiz hopen te zijn". deeld, dat nader besloten is, evenals het vorige jaar bij het eventueel toe kennen van een bijdrage geen rekening te houden met het aangeslagen zijn in de gemecntefondsbelasting. De regeling is thans aldus: Een extra-steunuitkeering zullen zij ontvangen, wier hoofdberoep in den landbouw ligt, met dien verstande; a. dat zij bij de inventarisatie in de maand Mei 1936 niet minder dan 1 H.A. en minder dan 5 H.A. cultuur grond in gebruik hadden; b. dat zij niet zijn aangeslagen in de inkomsten- of vermogensbelasting voor het belastingjaar 1936-1937; c. dat zij in het tijdvak van 1 Sep tember 1936 tot 1 Februari 1937 in totaal gedurende niet meer dan 5 we ken in een van rijkswege gesubsidieer de werkverschaffing opgenomen zijn geweest of steun hebben genoten in gevolge een door den minister van sociale zaken goedgekeurde steunrege ling; d. dat zij sedert 1 Januari 1937 niet aangesloten zijn geweest bij de werk- loozenkas eener vereeniging, gesub sidieerd ingevolge het werkloosheids besluit 1917. GROOTE RONDVLUCHT BOVEN NEDERLAND EN BELGIë. Naar wij vernemen zal de Nationale Luchtvaartschool, die dit jaar haar 10-jarig bestaan viert, ter gelegenheid hiervan in Augustus op Ypcnburg groote vliegfeesten organiseeren, o.a. een groote rondvlucht voor interna tionale vliegers over Nederland en België, die de grootste zal zijn, welke tot heden in ons land is gehouden. ACHTERSPATBORDEN Even later, als het seinen afgelopen is, gaan van Delft en Braun dineren. Van Delft op z'n gewone plaats en Braun achter het dashboard. III. GESNAPT EN ONTSNAPT. Met fabelachtige snelheid vliegt de zwarte vogel door de donkere nacht in de richting Parijs. De drie jongens zitten achterin, en proberen om bene den wat te onderscheiden, maar niets zien ze, dan hier en daar een lichtvlek, als ze over een stad of dorp heen- vliegen. Het is nu drie uur, en geen van de drie kan ook maar gissen waar ze ergens zijn. Tom zit nog achter het stuur, en kijkt zo nu en dan eens op de kaart om te kijken of hij de koers goed houdt. Om half vier merken de jongens dat het vliegtuig aan 't dalen is. „Wat is dat nou"? vraagt Dolf ver bluft; „er is nog niets van een vlieg veld te zien!" „Hoeft ook niet, ze maken denke lijk een auto, en 'n vliegveld hoeven ze niet te hebben, want die kerels zullen de omgeving hier wel op hun duimpje kennen" geeft Piet ten antwoord. Nu zijn ze al tamelijk dicht bij de grond, en plotseling richt het vlieg tuig twee grote zoeklichten naar be neden, en nu zien de jongens in het licht een open veld, waar de machine even later op neerhuppelt. Ze moeten uitstappen, en de vlieg machine wordt weer veranderd in een flinke vaart over het hobbelige land rijdt. Vijf minuten later raast de auto over een asphaltweg voort, en nadat ze onderweg eerst een garagehouder kwaad gemaakt hebben, door hem uit z'n bed te halen om te tanken, zijn ze bijna in Parijs. Nu gaan ze weer met de vliegmachine over Parijs heen, en full speed gaat het nu over Frankrijk heen naar Cadiz. Om zes uur zijn ze in een voorstadje van Cadiz, landen, en gaan met de auto naar Cadiz, waar ze weer gaan tanken. Ze rijden nu door de straten van Cadiz, waar op het ogenblik 't verkeer nog nfet in volle gang is. Ze zijn nu bijna buiten de stad, als ze e(en politiepost voorbij moeten. Tom geeft daarom vol gas, en als een razende rent de auto nu over de weg. Maar. niet ongezien! De wachtpost had or der gekregen om een auto op te pik ken met vier mannen en drie jongens erin. De politieauto wordt in orde ge bracht, en deze, die een grotere capa citeit bezit dan die van de schurken, EEN ONi'AnTiJDiG OORDEEL. Wil men eeii volkomen onpartijdig oordeel betrei lende vragen weine zich in het land- en tuinbouwbedrijf voor noen, lol wien kan men zich dan be ter wenden dan tot onze Rijks land en tpinbouwconsulenten. Dit zijn de mannen van de weten schap niet alleen, maar ook veelal praciisch onderlegd. Hun oordcel is veelal maatgevend, en wij herbalen 't nogmaals, volkomen onpartijdig. Groote verplichtingen heeft de Ne- derlandsehe landbouw aan den heer Rijkslandbouwconsulent Ir. Cieveringa te Zutphen. Hij is het die den land- en tuinbouwers steeds gewezen heeft op de eischen, die de grond stelt, wil hij volledige opbrengsten geven. Vooral aan het kalkvraagstuk heeft hij zijn volle aandacht geschonken. De kalk is lang het stiefkind in de bemesting geweest. Ir. Cieveringa is het geweest die met buitengewonen ijver onderzoekingen in deze richting deed en er op wees dat het voor het verkrijgen van een goede oogst nood zakelijk is, dat de kalktoestand in den bodem in orde is. De kalktoestand van zeer vele gronden zag en ziet er nog treurig uit. Aan bijna alles wordt bij het bemes ten gedacht. Dit wil niet zeggen dat ook dan nog dikwijls fouten gemaakt worden. Het stiefkind, de kalk, komt echter wel zeer in het gedrang. Dank zij de onderzoekingen van Ir. Cieveringa, die telkens weer op de kalktoestand wijst, gaan de oogen open. Nu zijn van hem dezer dagen uitvoerige artikelen verschenen over de bemesting met verschillende fos- forzuui meststoffen en welken invloed zij uitoefenen op den kalktoestand van den bouwgrond. Het slakkenmeel wordt door hem buitengewoon hoog aangeslagen. Voor al omdat, naar hij zegt, in ons klimaat, waarin zoo gemakkelijk en vrij veel kalk uitspoelt, het slakkenmeel zeer nuttige diensten kan bewijzen om het dalen van den kalktoestand tegen te gaan en dus kalkmeststoffen uit spaart. Dit is iets heel anders als pro pagandisten van super zeggen. De nc- is de auto gauw op het spoor, en na enkele ogenblikken zijn de twee auto's nog geen twintig meter van elkaar verwijderd. De politieauto is#ran alle gemakken voorzien, en dus ook van een paar re volvers, die men af kan vuren, zonder iets aan de auto te beschadigen. Twee politiemannen richten op de achter banden en vlak na elkaar vallen twee schoten, en wel zo, dat de auto vóór hen twee lekke achterbanden heeft, endaarom natuurlijk „nolens volens" moet stoppen. De politieauto nadert, de politiemannen stappen uit, gewa pend met revolvers, en gebieden de in zittenden eruit te komen. (Wordt vervolgd). OPLOSSINGEN VAN 1)E VORIGE WEEK. Bitter in den mond, maakt het hart gezond. Boter, Iedereen, Maand, Eerbetoon, Hond, Kinderen, Katoen, Metz. Het is beter laat als nooit. Totaal, boter, sneltrein, hit, ballast. Niemand kan twee lieren dienen. Einde, herder, winter, renner, maat werk. NIEUWE RAADSELS. Het geheel vormt een spreekwoord van 6 woorden of 29 letters. 4, 24, 29, 5, 18, 19 rivier. 10, 11, 11, 22, 14 lafhartige misdaad. 23, 12, 15, 22, 8, 13, 6, 16, 14 verzet. 4, 6, 8, 27, 3, 19, 21, 2, 16 herbergier. 20, 28, 19, 14, 1, 6, 25, 26, 9, 12, 22 politieman. 17, 2, 15, 7 veevoederwortel. Het geheel vormt een spreekwoord van 7 woorden of 31 letters. 2, 21, 12, 30, 22, 14, 8, 31 opschrijven 15, 31, 7, 21, 8, 23, 18, 9 huisraad. 24, 5, 13, 19, 7, 11, 9, 24, 6, 9, 24 speelterrein. 27, 28, 29, 8, 1, 23, 25, 31, 20 grens. 10, 21, 4, 16, 3 smaakt goed op de boterham. 26, 28, 17, 21, 13, 31 voetbedekking. Het geheel vormt een spreekwoord van 5 woorden of 23 letters. 10, 19, 13, 14 zit aan een mes. 7, 12, 17, 8, 18, 6, 17 goed gezind. 20, 5, 22, 11, 9, 16, 15, 2, 21 slooperswerktuig. 3, 16, 23 waterkeering. 3, 1, 4, 13 is niet te vertrouwen. Het geheel vormt een spreekwoord "van 5 woorden of 29 letters. 28, 18, 17, 16, 2, 9, 25, 11, 5, 20 wagon 4, 17, 2, 19, 13, 25, 2, 22, 6 roggehalmen 1, 3, 20, 29, 12, 15, 8, 26 omvallen. 14, 24, 10, 6, 27 kruipend dier. 21, 3, 6, 7 lichaamsdeel. 'n Goede reflec tor (hoogstens 60 cm boven den grond) alléén is niet voldoende: bovendien moet uw achterspat bord wit van kleur zijn, ook overdag! dat zegt de wetl

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1937 | | pagina 5