HET VEERTIG-JARIG JUBILEUM DER PAROCHIE BERKDIJK 1897 - 1937. rvin Zaterdag 7 Augustus 1937. No. 63 De Echo van het Zuiden. Tweede Blad '14 rrvk 1 ?r"-u 1 TïT :M- Parochiekerk Berkdijk. J. C. de Bont, werd de parochiekerk onder bescherming der H. H. Martela ren van Gorcum gesteld, de onver schrokken geloofshelden, die in 1572 te Brielle in een turfschuur werden opge hangen, in 1675 door Z. H. Paus Cle mens X Zalig en in 1867 door Paus Pius IX Heilig zijn verklaard. Zij is de eerste kerk in 't Bisdom 's-Bosch aan deze roemrijke heiligen van Nederland toegewijd. In 1896 werd de hulpkerk ingeze gend en bediend door één der kape laans van Kaatsheuvel. Dit veroorzaak te veel moeite en last. Het Allerheilig ste werd niet in de kerk bewaard en wilde men 's morgens communiceeren, dan moest dit vóór de H. Mis aan den Priester worden bekend gemaakt. In 1897 was de kerk klaar en werd ze door Mgr. W. v. d. Ven, Bisschop te s-Bosch geconsacreerd, terwijl 2 Au gustus van datzelfde jaar de Z.Eerw. heer Alphonsus Jacobus Maria Sweens tot eerste pastoor der nieuwe parochie werd benoemd. Z.Eerw. Heer Sweens. Z.Eerw. was 11 Maart 1865 te 's-Bosch geboren, werd aldaar priester gewijd 15 Juni 1889; tot kapelaan be noemd te Raamsdonk 22 Dec. 1890. Op 15 Augustus 1897 werd hij met buiten gewone belangstelling en geestdrift ontvangen door zijn parochianen. Vlaggen wapperden allerwege, ver schillende mooie versieringen waren aangebracht en in optocht, opgeluis terd door de beide harmonieën, Eupho- nia en Apollo, werd de Herder door zijn schapen binnengeleid. Op den feestdag van O. L. Vrouw Hemelvaart, 15 Aug. d.a.v., werd krachtens besluit van Mgr. W. v. d. Ven, de parochie zelfstandig opgericht onder den titel van Johannes Onthoof ding en als tweede patronen O. L. Vrouw en de H. H. Martelaren van Gorcum. Een zeer eigenaardigheid dient even te worden vermeld. Toen de pastoor bij zijn entrée de parochianen toesprak, bemerkte men, dat hij aan één der handen een halven middelvin ger had, en zei één der toehoorders fluisterend naïf tot zijn buurman: ,,De pestoor is tr nie eelemaol Tot kerkmeesters werden in 1897 benoemd de heeren G. Holman en P. van Laarhoven. De eerste bedankte in 1905 en werd opgevolgd door den heer P. Span, terwijl in 1906 de heer Wage- makers de plaats innam van den heer P. van Laarhoven. De heer J. v. Amels- foort werd in 1897 tot koster aange steld. Nog hetzelfde jaar. December, werd in de parochiekerk de eerste H. Missie gegeven door de Eerw. Paters Capu- cijnen. De godsdienstoefeningen wer den zeer druk bezocht, ja zelfs vele protestanten kwamen naar de avond oefeningen, om de predikaties van de Paters te hooren. Nagenoeg alle pa rochianen naderden gedurende die da gen tot de H. Sacramenten. Bij de plechtige sluiting werd het Missiekruis geplant. In 1904 is wederom een H. Missie door de Paters Capucijnen gegeven. Er waren toen circa 800 a 900 communi canten. In 't voorjaar van 1896 is onder lei ding va-n den heer Smeele, architect, later burgemeester van Waalwijk, met den bouw der pastorie begonnen, welke bij 't intreden van den eersten pastoor nagenoeg voltooid was. Bij het aan vaarden der pastorie vond Z.Eerw. om de gebouwen een stuk woesten grond omgeven door een breede sloot ter grootte van ruim 1 H.A. Aan de over zijde ten Westen van 't kerkpad, dat naast de kerk was aangelegd, was een stuk grond van H.A., bestemd voor aanleg van een kerkhof. Verschillende redenen van zeer gewichtigen aard de den het Kerkbestuur besluiten het ge deelte van het terrein ten Zuiden aan de kerk grenzend tot begraafplaats te bestemmen. Later heeft Z.Eerw. daar op een prachtige bidkapel laten bou wen, waaronder hij bij zijn dood ter Bij iedere gebeurtenis in t maat schappelijk leven buiten het kader van het zuiver alledaagsche, bij elke bele venis buiten het platvloersche, grijpt wel iemand naar de pen om 't wereld kundig te maken. Wij meenen, dat wij het verheugende feit, het 40-jarig ju bileum van onze parochie op 15 Aug. a.s., ook niet onvermeld mogen laten en willen daarom zeer graag bij deze gelegenheid een artikel schrijven. De parochianen hebben spontaan be sloten den dag van 15 Aug. a.s. aan de vergetelheid te onttrekken als dank voor de groote gave een eigen paro chiekerk te mogen bezitten. Een feestcomité werd opgericht, dat een plan voor de feestviering zal uit werken, collectanten aangesteld tot 't inzamelen van gelden om als blijk van vreugde en dankbaarheid Gods Huis met een passend geschenk te verrijken. Ondanks de zeer slechte tijden werd een flink bedrag bijeengebracht, waar voor gebrandschilderde kerkramen zijn aangekocht. Ofschoon momenteel de wijze van feestviering nog niet definitief is saam- gesteld, kunnen wij echter met zeker heid melden, dat de eigenlijke feestdag zal worden voorbereid door 't houden van een Triduum, hetwelk gegeven zal worden door een Jezuiet, den Wel- Eerw. heer Bijvoet. Bereikt de mensch op z'n levensweg een mijlpaal, dan houdt hij even halt en werpt een blik in 't verleden. Ook wij willen bij het 40-jarig jubi leum van onze parochie eens terug zien op de voorbije jaren en de voornaamste feiten releveeren, opdat zal blijken, hoe Berkdijk is gemetamorphoseerd. Alvorens hiermee echter te beginnen, vermoeden we, dat t velen zeer inte ressant zullen vinden meer bijzonder heden aangaande haar naam en oor spronkelijke bevolking te vernemen. Algemeen heet de parochie thans Berkdijk. Met dezen naam worden ook de officieele stukken onderteekend. Volgens sommigen is deze naam echter onjuist. Zij beweren, dat de ei genlijke naam Berndijk moet zijn en geven hiervoor de volgende uitlegging: Weleer was er een zandweg van den Loonschen Dijk langs de Kruisstraat tot de plaats genaamd ,,Drie Stapelen Stoel". Deze weg, waarlangs kerk en pastorie gebouwd zijn, liep verder tot de Bernsche hoeven, naar allerwaar schijnlijkheid bezittingen der Abdij van Berne bij Heusden, die zich ten Z. O. der tegenwoordige kerk in de richting van Loon-op-Zand moeten bevonden hebben. Hoe 't ook zij, Berkdijk heeft 't burgerrecht verkregen en is thans de officieele naam. Gedeelten der tegenwoordige paro chie werden ,,de Straatjes" genoemd, n.l. Ie en 2e Straatje. Waarschijnlijk is de naam „Straatjes" hierdoor ont staan, doordat onze menschen als ze naar 't centrum van Kaatsheuvel gin gen, zeiden: „We gaan naar de straat" en onze straatjes dus bedoeld hebben als 't verkleinwoord van straat. Het le Straatje lag langs den huidi- gen keiweg naar Dongen tot aan de zoogenaamde „Roei" en heet momen teel Dongensche straat, terwijl het 2e Straatje werd gevonden ten Zuiden van „den Drie Stapelen Stoel" in de richting St. Joachimsmoer, of liever dat deel van onze parochie, dat nu Dreef- sche weg heet. In die Straatjes, vooral in 't 2e, woonden vele nomaden. Als stoelen- matters, scharenslijpers, trokken ze in hun woonwagens (huis op wielen) of met hun al of niet gehuifde hondekar ren ons land in, ja drongen tot zelfs diep in België door, zwervend van de eene plaats naar de .andere. De mannen oefenden daar hun „edel beroep" uit, de vrouwen leurden met een armkorf, die tevens aan een schouderriem hing en waarin zich diverse snuisterijen be vonden, terwijl de kinderen al bedelend ook wat thuis brachten. Dikwijls werd in stallen en hooischuren den nacht doorgebracht, zoodat deze zwervers wel een afwisselend, maar toch zeker geen benijdenswaardig leven leidden. Op een gezetten tijd van 't jaar, meestal ongeveer Paschen, keerden ve len naar hun heimat terug. De diverse families en kennissen ontmoetten dan elkaar, er werd gefeest en soms wel aan Bachus geofferd. De minder groote trekvogels kwamen meestal na eenige dagen van absentie in hun primitieve woningen terug met hun oogst. De kleeding had ook iets bizars en vooral harde kleuren vielen in den smaak. Wat een verandering en verbetering, wat een vooruitgang in beschaving en ontwikkeling, zoowel op maatschappe lijk als godsdienstig terrein heeft hier in de afgeloopen periode plaats gehad! Het echte nomadenvolk is totaal ver dwenen en de inwoners der parochie zijn nu hoofdzakelijk: neringdoenden, schoenhandelaars, fabrieksarbeiders en landbouwers, terwijl de laatste jaren de schoenfabriek van de firma Stokker- mans zich zoodanig heeft opgewerkt, dat er 60 menschen werk vinden. Met recht hooren we de ouden van da gen dan ook dikwijls zeggen: „Wé is dé daor veraanderd! Ge kén 't nie mer trug". En werkelijk, Berkdijk is totaal gemetamorphoseerd. Geven we nu een eenigszins chrono logisch overzicht met vermelding der voornaamste feiten en gebeurtenissen op kerkelijk en maatschappelijk gebied, over de voorbije jaren. Circa het jaar 1894 besloot de Z. E. heer Johannes Cornelis de Bont, Pas toor te Kaatsheuvel, te Berkdijk een R. K. Kerk te stichten. Z.Eerw. Heer De Bont, Stichter der Parochie. Door tweeërlei redenen voelde Z.E. zich daartoe aangespoord: ten eerste de overtuiging, dat een bevolking van ongeveer 1400 zielen, die 20 a 60 minuten van de parochiekerk was verwijderd, niet genoegzaam kon onderwezen worden in den godsdienst en naar behooren haar plichten vervul len. Ook schijnt hij er aan gedacht te hebben, dat de niet-katholieken in de onmiddellijke omgeving in staat zouden worden gesteld ons geloof wat nader te leeren kennen: ten 2e de parochiekerk te Kaatsheu vel was te klein. Pastoor de Bont verkreeg van Mgr. W. v. d. Ven de toestemming om een hulpkerk (noodkerk) te bouwen. De eerste stap was gezet en nu verder. Doch helaas, er was geen money. Wat nu gedaan? Nood weet raad. Z.Eerw. vroeg van den preekstoel zijn parochi anen om financieelen steun, een vier jarige collecte voor dit mooie doel werd gehouden, terwijl hij tevens bij vrien den en bekenden aanklopte, zoodat de vereischte som bijeen kwam. Onder leiding van den heer Storne- brinck, architect te 's-Bosch, werd in Romaansche stijl het Huis des Heeren met z'n twee majestueuse torens door den heer Mulders, aannemer te Raams donk, gebouwd. Men meent dat 27 April 1895, op den feestdag van den H. Petrus Canisius den eersten steen werd gelegd. Door den Z.Eerw. heer onmisbaar.Men legt een strik, volgens fig. 17 en doet die om de kan heen, zoals fig. 18 aantoont. De kan krijgt op deze manier handvaten en men behoeft niet bangt te zijn, dat de kan of kruik onder de touwen uit zal glijden, want de touwen houden hem stevig in hun midden. Kunstiger dan alle knopen, welke wij kennen, moet toch wel de knoop geweest zijn, waarvan thans nog een spreekwoord bestaat, dat jullie allen wel eens gehoord zult hebben: n.l. de knoop doorhakken. Het verhaal hieromtrent gaat, dat er in Phrygië een hloedig gevecht ontstond over de keuze van een nieuwe koning. Toen besloten de Phrygiërs eindelijk het orakel tot scheidsrechter te nemen en degene tot koning te verheffen, die het orakel zou noemen. Zij zonden een ge zant naar het orakel en dit bestemde hem tot koning, die gezeten op een wagen, met het voornemen om naar de tempel van Jupiter te rijden, hel eerst den ge zant op zijn terugweg zou ontmoeten. Deze man was Gordus, een Phygisch landsman. Hij besteeg de koningstroon en schonk zijn wagen uit dankbaarheid aan Jupiter. De landsman maakte aan de dissel van de wagen zo'n kunstige knoop dat het orakel aan hem, die deze knoop zou losmaken, de macht zou geven over de gehele wereld te heersen. Toen Alexander de Groote op zijn tocht door Azië ook de Jupiter bezocht en zich de voorspelling van het orakel herinnerde, hakte hij eenvoudig de Gordiaanse knoop zoals men deze noemde, door, en had alzo kans gezien de knoop los te maken! En werkelijk heerste Alexander lange tijd over een groot stuk van de wereld. Tegenwoordig zeggen wij wel eens, wanneer een oplossing moet worden ge zocht in.een belangrijke zaak of er moet een beslissing worden genomen „Wie zal de knoop doorhakken?" En dit gezegde is ongetwijfeld afkomstig van de geschie denis van Alexander de Groote. Vele mensen, die dit gezegde gebruiken, zul len de herkomst van deze woorden mis schien niet eens weten en toch is het wel interessant, om met zoiets bekend te zijn. EEN GLIJBAAN VOOR DRUPPELS. Als men een druppel water op een vel papier laat vallen, dan zal het water zich onmiddellijk tot een grote natte plek verwijden en in het papier dringen. Heeft men hel papier echter eerst geolied of met vet bedekt, dan kan de druppel zich niet verdelen, doch zal als een licht af- geplatte kogel over het papier heen rol len. Dit feit benutten wij nu voor het vol gende spelletje. Wij nemen een lang stuk sterk geolied papier, daarna stellen wij vier of meer boeken van verschillende grootte achter elkaar op de tafel op, met de rug naar hoven, zoals de tekening duidelijk laat zien. Over de rug der boe ken leggen wij nu de lange papierbaan met dalen, terwijl het einde van de pa pierhand in een schaaltje terecht komt. Nu nemen wij met een lepel een drup pel water uil een glas en laten dit op de glijbaan vallen. De druppel zal pro heren zo snel mogelijk naar beneden te komen. Door de vaart overwint hij ge makkelijk de hoogten en krijgt bij iedere HET LEGGEN VAN KNOPEN. Een der nuttigste en oudste uitvindingen. Nu de wereld-jamboree van de pad vinders zo vlak voor de deur staat, wil len wij eens verschillende soorten van knopen laten zien, juist omdat vele pad vinders in het leggen hiervan zo bedre ven zijn. Op bijgaand plaatje zien jullie ver schillende soorten van knopen. In fig. 1 wordt een heel eenvoudige knoop voor gesteld, welke jullie allen zelf ook kunt maken. Maar al is hij eenvoudig, daarom is hij niet minder gewichtig als de an dere ingewikkelder knopen, omdat deze eigenlijk de grondslag vormt van alle andere vormen. In vroeger jaren bedien den de wevers, die zich belasten met het weven van tafel- en vloerkleden, zich van deze knoop. Men knoopte twee dra den tezamen en wel op zo'n wijze, als je kunt zien op fig. 2. Deze weversknoop is wel niet zoo vast, maar veel kleiner en neemt dus niet zoveel plaats in. Behalve deze soorten bestaan er nog een massa kunstige knopen, want met dezelfde knoop, waarmee wij twee ein den van een band met elkaar verbinden, kunnen wij b.v. niet twee kabels vast knopen. Kabels laten zich niet zo ge makkelijk knopen en in elkaar vlechten als tou,w. Er komen evenwel gevallen voor, waarin men knopen moet maken, niet alleen met linten en handen, maar ook met kahels, zoals zulks b.v. bij het takelwerk op schepen vaak nodig wordt. Het knopen leggen maakt dan ook een niet onbelangrijk deel uit van het ma- trozenwerk en het wordt by hun als een niet geringe zaak beschouwd, vlug vaste en toch licht weer uit elkaar te halen knopen te kunnen leggen. De afbeeldingen 3, (5, 9 en 16 zijn de knopen, welke de matrozen en schippers bij hun werkzaamheden gebruiken. De meeste zijn nog niet toegetrokken voor gesteld, ten einde des te heter te zien. op welke wijze het knoopleggen geschiedt. Bij enkele afbeeldingen zijn tegelijk de gevallen aangeduid, waar deze of gene knoop toepassing vindt. De knoop op fig. 17 is, onder de hier afgebeelde, onge twijfeld het moeilijkst te leggen, waarom deze vorm dan ook <le liefdesknoop wordt genoemd. De benaming is natuur lijk symbolisch en wijst op de hechte hand, die de ware liefde met zich draagt. Deze knoop wordt vooral gebruikt, als men b.v. een kruik of kan heeft, waarin water moet worden geschept en geen handvat heeft; dan zijn dergelijke knopen '-V.V- jrr

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1937 | | pagina 5