Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
DERDE BLAD.
Wie betalen de belasting
eigenlijk.
JE ECHO VAN HET ZUIDEN"
Adres vergunninghouders aangehouden.
Crediet van f32.296.- voor herstratingen
goedgekeurd.
Conversie geldleeningen.
MUMMER 70.
T ÖW\
WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1937.
60c JAARGANG.
Dit blad verschijnt
WOENSDAG en ZATERDAG
Brieven, Ingezonden stukken, gelden,
enz. franco te zenden aan den Uitgever
Abonnementsprijs, per 3 maanden
1.25. Franco per post door 't geheele
rijk 1.40.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38. Telegr.-adres: ECHO.
Advertentiën moeten Woensdag ej
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur
in ons bezit zijn.
Prijs der Advertentiën:
20 cent per regel; minimum 1.50.
Reclames 40 cent per regel.
Bij contract flink rabat.
De Nederlander is een »kankerende»
belastingbetaler. Trouwens, in geen enk .*1
land geeft men den fiscus met liefde
wat des keizers is, maar de buitenlander
schikt zich toch blijkbaar gemakkelijker
in het onvermijdelijke dan wij.
Trouwens, in geen land misschien is
de belasting zoo hoog als ten onzent.
Maar óók: in geen land waarschijnlijk
heeft de fiscus zóóveel en zoo goedgun
stige bepalingen van aftrek en ontheffing
geschapen ten behoeve van den kleinen
man. De waarlijk arme mensch wordt
ten onzent niet door hem belast,
althans niet opdirecte wijze. En
de burgers met 'n onaanzienlijk inkomen,
och zij betalen maar een schimmetje.
Niettemin hebben zij in het algemeen
gesproken den grootsten mond.
Menschen menschen met vermogens en
(of) groole inkomens, betalen hun belas
ting misschien met een zucht maar toch
ook tevens met berusting; als regel heeft
deze categorie Nederlanders hersens
genoeg om te beseffen, dat de overheid
haar huishouding niet zonder geld kan
voeren.
De »kankerende» belastingbetaler is
meer de »net-nog-getroffen» burger met
zijn vast, niet te boog inkomen en het
renteniertje.
Deze categorie wordt door ongeveer
de helft van hetgilde van belastingbetalers
gevormd; 45.32 pet. immers der aange
slagene heeft een inkomen van f800
tot f 1400. Daar gaat voor de berekening
der belasting de kosten voor levenson
derhoud af, nog iets voor de kinderen,
de fondsen enz. Ze brengen in
termijnen eenige guldens per jaar
naar het belastingkantoor.
Niettemin, als men ze hoort, dan zijn
zij juist de onwillige en mopperende—
financieele steunpilaren van de maat
schappij, die den druk van de overbelaste
volkshuishouding hebben te torsen.
Overal ontmoet men deelhebbers in
dat gilde der 45.32 percenten. Als men
naar de bewegingen van een militaire
vliegmachine in de lucht staan te kijken,
dan passeert er een achter me langs
en men hoort hemzeggen:Zóó verknoeien
ze ónze centen! Als ze een agent of
veldwachter in diens Zondagsche uniform
tegenkomen, dan heet die plunje te zijn
aangeschaft >van óns goeie geld». Als
de gemeenteraad een plan heeft aange
nomen, dan critiseert de meerbedoelde
belastingbetaler: »Wij zullen er wel voor
bloeden!*
En tóch, óeze mopperende maar
in hun hart brave menschen, hebben
het mis. Ze betalen geen cent voor de
militaire vliegtuigen of voor de nationale
defensie in het algemeen: ze betalen
geen halfje voor het pakje van den
veldwachter. Met een bijdrage van 10
20 gulden in de directe belastingen,
voldoet de Nederlandsche burger nog
op geen stukken na de overheidsdiensten,
die hij persoonlijk geniet. Hij betaalt
daarmede immers geenszins zijn deel
in de gemakken en genoegens van de
begaanbaarheid van straten en wegen
van waterovergangen, van de openbare
veiligheid, de overheidsmaatregelen voor
de volksgezondheid enz. Hij betaalt
met die luttele guldens zelfs nog niet
het onderwijs, dat hij en de zijnen
hebben genoten, en dat veel en veel
méér kost dan het bedrag, hetwelk hij
ooit op z'n aanslagbiljet-schoolgeldheffing
in cijfers vond geschreven.
In werkelijkheid is de gemiddeld be
lastingbetaler en hij, die beneden dezen
staat, de schuldenaar van de gemeen
schap. Datis volstrekt geen vernederende
positie voor hem. We zijn den naam
volk immers alleen waardig, doordat
we als volk weten te leven; d-i. elkan
ders lasten dragende naar ieders eigen
vermogen- Maar de kleine belasting
betaler behoort in verband met de
besteding der gelden door de overheid
al behoudt hij natuurlijk ten volle
het recht van eerlijke critiek een
groote bescheidenheid te betrachten.
Blijkens de jongste gegevens van het
Centraal Bureau voor de Statistiek, be
schikten de 45 pet. der aangeslagenen,
die een inkomen hebben van 800 1400
gld., over bijna een vierde deel van het
totale, voor de directe belasting in aan
merking komende volksinkomen, maar
deze 45 pet. droegen niettemin slechts
4.62 pet bij van de totale opbrengst der
inkomstenbelasting.
Daartegenover staat dat slecht 1.38
pet., dus nog geen anderhalf ten 100
der aangeslagenen' een inkomen had
van f 10.000 en hooger' doch dat zij
tezamen 43 pet. bijdroegen in de op
brengst der inkomstenbelasting. Zij zijn
het dan ook, die het tekort aan con
tributie der helft van de belastingbetalers
èn de heele contributie der niet aan
geslagenen voldoen.
Zij zijn de menschen, waar het geld
zit en waar de overheid het dan ook
weet te halen 1
En het is in het algemeen belang te
hopen, dat deze categorie van staats
burgers voorloopig nog in het genot
van eenig bezit kan worden gelaten.
Anders komt de kleine burger in heel
wat grooter benauwenis dan thans het
geval is-
In dat opzicht is er van een dreigend
gevaar sprake.
De overheid immers ontlast den be
zitter niet alleen via de inkomstenbelas
ting, maar eveneens door middel van
de vermogensbelasting, successiebelas
ting enz enz.
De gemiddelde vermogens dalen daar
door sterk, evenals de hooge inkomens.
In 1930 telde Nederland nog 1306
millionairs, over 1935 '36 nog slechts
601. Inkomens van minstens f 100.000
genoten in 1920 nog 1421 belastingbe
talers, in 1935— '36 nog maar 216!
En de practijk heeft het voldoende
uitgewezen, dat naarmate het bezit der
rijken vervloeit, de welvaart der kleine
burgers geenszins vermeerdert
Wèar zal de overheid het geld voor
haar huishouding moeten zoeken en
halen, wanneer de gemeenschap het
bezit heeft opgesoupeerd van de l'/a
pCt. der aangeslagenen, die thans nog
50 pCt., de helft der kosten onzer
volkshuishouding dragen?
Wil men
geheel op de hoogte zijn
van hetgeen in Waalwijk,
de Langstraat en omgeving
geschiedt?
Wil men
uitvoerig? raadsverslagen,
berichten, beschrijvingen
uit Waalwijk en de plaat
sen uit de Langstraat?
Zoo ja
dan abonneere men zich op
Waalwijksche en
Langstraatsche Courant.
Vrijdagavond kwam de raad
onzer gemeente in openbare ver
gadering bijeen onder voorzitter
schap van den EdelAchtbaren heer
burgemeester L. C. J. Moonen.
Secretaris de heer J. van Mierlo.
Aanwezig alle leden.
De notulen van de vorige ver
gadering worden goedgekeurd.
Aan de orde:
1. Ingekomen stukken.
a. Van de Gedeputeerde Staten.
Goedgekeurd raadsbesluit van
28 Mei 1937 tot onderhandsche
aanbesteding van het havenon
derhoud.
2. Goedgekeurde raadsbesluiten
van 3U Juli 1937 inzake omzet
ting van geldleeningen.
3. Goedgekeurd raadsbesluit van
30 Juli 1937 lot aankoop van
een winkelpand aan de Stations
straat van J. G. de Leijer.
4. Goedgekeurd raadsbesluit van
30 Juli 1937 tol wijziging der
begrooting 1937.
b. Van de vereeniging „Waalwijks
Belang" alhier.
Dankbetuiging voor de bij raads
besluit van 30 Juli 1937 verleen
de bijdrage van 100.in de
kosten van de viering van het
30-jarig bestaan dier vereeniging.
Al deze stukken worden voor
kennisgeving aangenomen.
c. Van de Waalwijksche Vereeni
ging van Vergunninghouders.
Verzoekschrift inzake verminde
ring van personeele lasten voor
hun bedrijven.
De voorzitter zegt dat dit adres
naar de meening van B. en W.
thans niet in behandeling kan
worden genomen. Men kan princi
pieel voor- ol' tegenstander zijn,
maar eerst als men de cijfers van
de begrooting voor zich ziet kan
men uitmaken of het mogelijk is
de gevraagde vermindering toe te
staan. Daarom stellen B. en W.
voor deze zaak aan te houden tot
de behandeling der begrooting.
De heer van Gent acht dit een
zeer onbillijke belasting voor de
caféhouders. Hij stelt de vraag of
B. en W. bij het opmaken der be
grooting van plan zijn rekening te
houden met dit verzoek dat elk
jaar terugkomt.
De voorzitter zegt dat B. en W.
nog niet klaar zijn met het opmaken
der begrooting en dit punt nog
niet hebben overwogen.
De raad heeft het echter altijd
nog in de hand het op de begroo
ting te brengen.
De heer Pullens meent dat een
inwilliging van het verzoek der
caféhouders niet direct verband
mag houden met de begrooting.
Het is z.i. een kwestie van recht
en billijkheid en spreker hoopt dat
er bij het opmaken der begrooling
rekening mee zal kunnen gehouden
worden, dan behoeft er bij de
behandeling niet verder over ge
sproken te worden.
De Voorzitter merkt op dat dan
de raadsleden die tegen inwilliging
zijn met .hun bezwaren voor den
dag zuilen komen. Spreker hoopt
dat de raad bij dergelijke verzoeken
wei degelijk rekening zal houden
met de Degrooting.
De rekening 1936 heeft wel een
batig saldo van 1 5UÜÜ-— maar als
we de zuivere inkomsten van 1930
tegenover de uitgaven stellen, dan
is er over 193o een tekort van
f90U0.Daaruit valt te coucludee-
ren, dat, als men niet meer uit de
reserves kan putten, men tot belas-
tingverhoogingzou moeten overgaan
en f 9UUUbeteekent 12 opcenten
op de fondsbelasting.
De heer Passier zegt het gevoelen
van den heer Pulles te deelen. Het
betrelt hier een categorie menschen
die z.i. onbillijk beüandeid wordt,
de lasten moeten door de massa
gedragen worden. Het bedrijf der
vergunninghouders is noodlijdend.
Men zou de gevraagde vermindering
ook in 2 of 3 etappes kunnen toe
staan.
De voorzitter merkt op dat het
bedrijf schijnbaar niet zoo nood
lijdend is, want dit jaar zijn er weer
enkele bijgekomen.
De heer Passier ziet hierin geen
bewijs dat de toestand minder slecht
zou zijn.
Z. h. st. wordt besloten het adres
aan te houden tot bij de behandeling
der begrooting.
2. Voorstel tot wijziging der bouw
verordening.
Zie prae-advies in ons blad van
Zaterdag 1.1.
De voorzitter zet in antwoord op
enkele informaties der raadsleden
uileen dat het in hoofdzaak de be
doeling is een rem te vormen tegen
de vliegende winkels met kermis-en
andere gelegenheden.
Wordt goedgekeurd.
3. Voorstel tot vaststelling eener
beroepsregeling ingevolge het
reglement autovervoer personen.
Zie prae-advies in ons nummer
van Zaterdag 1.1.
Wordt goedgekeurd.
4. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een crediet van 32.296.
voor het uitvoeren van herstra
tingen in verband met het op
breken der trambaan.
Zie prae-advies in ons nummer
van Zaterdag 1.1.
De heer van Beijnen zegt met
genoegen van dit voorstel te hebben
kennisgenomen. Speciaal wat betreft
het leggen van een trottoir in vm.
Baardwijk Noordzijde, waarmede in
een lang gevoelde behoefte zal
worden voorzien. Hij vraagt of ook
de bestrating van het pleintje voor
de muzieknis in de Min. Loefstr, in
dit plan begrepen is.
De heer Pulles voegt hieraan nog
toe dat reeds enkele jaren geleden
bij de behandeling van de begroo
ting er op isaangedrc ngen dit pleintje
te bestraten. Er werd toen mede
gedeeld dat het in de bedoelinglag
zulks te doen met vrijkomend
materiaal.
De Voorzitter kan zich het gezegde
van den heer Pulles niet zoo juist
meer herinneren. In het thans
voorgelegde plan is deze bestraling
niet begrepen. Uit een begrooting
die in 1936 was opgemaakt blijkt
deze bestrating f 1150.te kosten.
Spr. zegt toe deze kwestie nader in
het college van B. en W. te zullen
bekijken.
De heer Passier vraagt of tege
lijkertijd met de trottoir verbetering
van de Besoijensche Straat ook de
hinderlijke palen van de eleclriciteit
en de lantaarnpalen zullen ver
dwijnen.
Weth. Smolders zegt dat de be
drijven voor 1938 weer een bedrag
op de begrooting hebben geplaatst
om weer een gedeelte van het net
ondergronds te maken. Nu men
toch de straat moet opbreken zal
men zoo mogelijk tegelijkei tijd ter
plaatse de palen wegnemen.
De heer van Gent vraagt of B. en
W. er van overtuigd zijn of het uit
voeren van bestratingen in eigen
beheer de voordeeligste manier is.
De Voorzitter meent van wel en
zegt dat het leggen van de klinkers
altijd wordt uitbesteed en het ma
terieel bij inschrijving wordt aan
gekocht.
De heer Boxs wijst er op dat de
bestrating in de St. Antoniusparochie
zoo lang duurt. Waar het hier een
werk van veel grooter beteekenis
wordt dringt hij er op aan, zoo
hard mogelijk op te schieten, om de
lasten van het verkeer zooveel mo
gelijk te beperken.
De Voorz. zegt toe hiermedezooveel
mogelijk rekening te zullen honden,
De heer Roxs zegt verder te
vreezen dat door verbreeding van
het trottoir in de Besoijensche
Straal, de rijweg wat smal zal wor
den.
De voorz. merkt op dat de rijweg
nog breeder blijft dan in de Groote
straat.
De heer v. Driel dringt er ook
nog op aan het hinderen van het
verkeer tot een minimum te be
perken*
De heer van Gent vraagt of ook
de Provinciale weg door Besoijen
zal worden verbeterd.
De voorz meent dat deze zeker
goed in orde zal worden gemaakt.
De bestrating van thans is slechts
provisorisch.
Hierna wordt het voorstel van
B. en W. z.h.st. goedgekeurd.
5. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een crediet voor verruiming
van het buizennet der waterlei
ding in Baardwijk.
Zie praeadvies in ons blad van
Zaterdag 1.1.
Wordt goedgekeurd.
6. Beslissing inzake aanleg sport
terrein.
De voorz. zegt dat het de bedoe
ling is thans een beslissing te nemen
over het al of niet leggen van dit
Sportterrein. Wordt er besloten om
dezen aanleg uit te stellen, dan
blijft het terrein dat in het uitbrei
dingsplan hiervoor is aangewezen
toch voor Sportterrein gere
serveerd. De stappen die echter
tot heden gedaan zijn om tot ont
eigening te komen worden dan
nutteloos en moeten straks, als het
plan weer aan de orde mocht ko
men, weer opnieuw gedaan worden.
De heer Roxs zegt de begrooting
van destijds nog eens te hebben
ingezien. Met het oog op de tijds
omstandigheden betwijfelt hij sterk
of het sportpark rendabel zou zijn
te maken. Het zou z.i. een strop
voor de gemeente zijn, daarom zou
en Langstriatstbe ouranl,
i
Gemeenteraad Waalwijk.