Zaterdag 30 October 1937 No. 87
De Echo van het Zuiden
Vierde Blad
De Gemeentebegrooting en Bedrijfs-
begrootingen ongewijzigd goedgekeurd
De raad dezer gemeente kwam
Vrijdagavond in openbare vergade
ring bijeen.
Voorzitter Edelachtb. heer burge
meester E. C. J. Moonen.
Secretaris de heer J. van Mierlo.
De heer van Driel is met kennis
geving afwezig.
De notulen der vorige vergade
ring worden met een kleine wijzi.
ging betreffende de beraadslagingen
over het oude schoolhuis vastge
steld.
Aan de orde:
1. Ingekomen stukken.
Van de Gedeputeerde Staten:
a. Goedgekeurde instructiën voor
het personeel van den vleesch-
keuringsdienst, vastgesteld bij
raadsbesluit van 30 Juli 1937.
b. Goedgekeurde verordening tot
wijziging der bouwverordening,
vastgesteld bij raadsbesluit van
27 Augustus 1937.
c. Goedgekeurde raadsbesluiten
van 27 Augustus 1937 en van 1
October 1937 inzake omzetting
van geldleeningen.
d. Goedgekeurd raadsbesluit van 1
October 1937 tot onderhandsche
verhuring van het voormalig
schoolhuis van Besoijen.
e. Goedgekeurd raadsbesluit van 1
October 1937 tot wijziging der
begrooting 1937.
Worden voor kennisgeving aan
genomen
2. Voorstel tot teruggaaf van verlofs-
recht.
Wordt goedgekeurd.
3. Voorstel tot aankoop van een
strook grond met daarop staande
woningen aan de Putstraat.
(Zie prae-advies in ons blad van
Woensdag 20 dezer).
De Voorzitter merkt op dat de
woningen zelf niet worden aange
kocht. Voorts is het gedeelte dat
wordt aangekocht nog iets grooter
doordat er ook een gedeelte trottoir
persoonlijk eigendom van den heer
A. van Berkel bij inbegrepen is.
Wordt goedgekeurd.
4. Voorstel tot vaststelling van gewij
zigde verkeersvoorschriften (op
stelling verkeer bij stopplaatsen).
De heer Spijkerman heeft uit de
verordening gelezen dat het de
bedoeling is deze dusdanig te maken
dat het verboden is bij een stop
plaats links te passeeren. Spreker
overweegt echter ook de mogelijk
heid dat bij een eventueele stop
plaats rechts gepasseerd kan worden.
Spreker vraagt hoe het dan met
deze regeling zit?
De Voorzitter zegt dat men toch
steeds rechts van den weg moet
stoppen. De redactie van dit artikel
is overgenomen van de K.N.A C.
De heer Pulles kan zich wel met
het verzoek van de K.N.A.C. ver
eenigen. Spreker vraagt echter of
deze verordening geen moeilijk
heden kan ople/eren voor personen
die uit een gemeente komen waar
een dusdanige regeling niet bestaat?
Spreker vindt het beter wanneer
dit landelijk geregeld was.
De voorz. zegt dat er pogingen wor
den aangewbnd om dit in het motor
en rijwielreglement vast te leggen.
Wordt goedgekeurd.
5. Voorstel tot wijziging der bestaan
de winkelsluitingsvoorschriften.
Zonder hoofdelijke stemming wordt
de volgende wijziging der verordening
aangenomen.
Artikel 1.
1. De verbodsbepaling, bedoeld in
artikel 2, onder b.. der Winkelsluitings
wet 1930, staatsblad 460, vindt geen
toepassing op
a. Maandag en Dinsdag, onmiddellijk
voorafgaande aan Asch Woensdag
Dinsdag tot en met Vrijdag vóór Pa-
schen; Maandag tot en met Vrijdag
vóór Pinksteren; Maandag tot en met
Vrijdag vóór de kermis en 31 Augustus;
b. Tweeden Paaschdag, Tweeden
Pinksterdag, Tweeden Kerstdag en 31
December,
2. Het is echter verboden een winkel
voor het publiek geopend te hebben
op de dagen, genoemd onder a van
het eerste lid van dit artikel na 10 uur
des namiddags en vóór 5 uur des
voormiddags; op de dagen, genoemd
onder b van het eerste lid van dit
artikel, na 9 uur des namiddags en
vóór 5 uur des voormiddags.
Artikel 2.
1. De verbodsbepaling, bedoeld in
artikel 8, eerste lid, onder b, der win
kelsluitingswet 1930, staatsblad 460,
vindt geen toepassing op
a. Maandag en Dinsdag, onmiddellijk
voorafgaande aan Asch Woensdag
Dinsdag tot en met Vrijdag vóór Pa-
schen; Maandag tot en met Vrijdag
vóór Pinksteren; Maandag tot en met
Vrijdag vóór de kermis en 31 Augustus.
b. Tweeden Paaschdag, Tweeden
Pinksterdag, Tweeden Kerstdag en 31
December.
2. Het venten, het verkoopen en het
ie koop aanbieden op of aan voor het
openbaar verkeer openstaande land- en
waterwegen is echter verboden
op de dagen, genoemd onder a van
het eerste lid van dit artikel, na 10 uur
des namiddags en vóór 5 uur des
voormiddags op de dagen, genoemd
onder b van het eerste lid van dit
artikel, na 9 uur des namiddags en
vóór 5 uur des voormiddags.
Wordt goedgekeurd.
6. Voorstel tot beschikbaarstelling
van gelden ingevolge artikel 72
der lager-onderwijswet aan het be
stuur der Nut's u.l.o.-school voor
het veranderen van de verlichting
in het schoolgebouw en voor aan
schaffing van schoolbanken.
De heer Passier iieeil hel verzoek
gelezen. Spr. is van meening dal
eleclrisch licht veel doelmatiger zal
zijn. Ook zal men liever electrisch
licht dan gaslicht hebben, al wordt
deze wensch niet direct uitgespro
ken. Bovendien is electrisch licht
veel beter en gemakkelijker dan gas
en ook meer in overeenstemming
met dezen tijd.
L)e Voorzitter zegt dat er nu een
maal gas is en het licht voldoet aan
de eischen die gesteld kunnen wor
den. Het is bovendien maar voor
enkele maanden in het jaar noodig
en wanneer men nu ongevraagd
electrisch licht zou geven, zullen
andere scholen ook komen.
De heer v. Gent zegt dat, nu men
f90, gaat uitgeven om een ouder,
wetsch systeem te verbeteren, het
beter zou zijn om wat meer te be
steden en het licht dan geheel in
orde te maken. Men kan wel zeggen
dat er dan ook andere scholen zul
len komen, doch spreker is van
meening dat men na verloop van
tijd toch tot een dergelijke veran
dering zal moeten overgaan.
De heer Strijk is van meening dat
het gaslicht groote bezwaren met
zich brengt, zoo moet men het bij
voorbeeld telkens apart aansteken.
De Voorzitter zegt dat men zich
altijd op het standpunt gesteld heeft,
dat, wanneer op voldoende manier
in een gebrek kan worden voorzien,
men de goedkoopste manier moet
nemen.
De heer v. Gent zegt dat't slechts
een kwestie is van f86.— meer of
minder.
De heer v. d. Waerden zegt dat
dit maar een luttel bedrag is, vooral
daar er nu toch veranderd moet
worden, zou hij niet op een f86.—
kijken. Bovendien meent spr. dat
de Broederschool ook electrische
verlichting heeft.
De Voorz. zegt dat deze school
die op eigen kosten heeft laten aan
leggen.
De heer Smolders zegt dat aan
de Jongensschool in v.m. Besoijen
enkele jaren geleden de gasverlich
ting gemoderniseerd is geworden en
dat dat toen op keurige wijze in
orde is gebracht. Ook de Commissie
van Toezicht had er niets op aan te
merken. Spreker zegt dat men nu
niet met twee maten kan gaan me-
ten, temeer daar door de aan te
brengen verbetering aan alle te
stellen eischen kan voldaan worden.
Bovendien is de verlichting slechts
gedurende enkele maanden noodig.
Het voorstel van B. en W. wordt
hierna in stemming gebracht. Voor
stemden de heeren Roxs, Smolders,
Eibers, Klijn, v. Loon en v. Beijnen,
terwijl de heeren Passier, v. Gent,
Strijk, v. d. Waerden, Spijkerman
en Pulles tegen waren. Alzoo zes
tegen zes. In de volgende vergade
ring zal nu hierover opnieuw ge
stemd worden.
7. Voorstel tot wijziging der deposi
to-overeenkomst met de N. V.
Bank voor Nederlandsche Ge
meenten te 's-Gravenhage.
Wordt goedgekeurd.
8. Voorstel tot het aangaan eener
nieuwe rekening-courant-overeen
komst met de Rotterdamsche Bank-
vereeniging.
Wordt goedgekeurd.
9. Voorstel tot wijziging der begroo
ting 1937.
Wordt goedgekeurd.
Vaststelling gemeente- en
bedrijf s-begrootingen.
Algemeene Beschouwin
gen.
De heer Pulles heeft als rapporteur
der commissie van onderzoek het vol
gende te zeggen naar aanleiding van
het antwoord van B. en W.
Hetgeen door Uw College over Al
gemeen Beheer is geantwoord, hierme
de kunnen wij ons vereenigen. Even
eens betreffende de posten waarover U
ons heeft medegedeeld, dat bestrating
van het plein voor de muzieknis in v.m.
Baardwijk in 1938 in Uwe bedoeling
ligt.
Betreffende meubileering trouwzaal
zou de Commissie de tegenstelling, die
zij meende te moeten opwerpen, niet
hebben gegeven, ware het niet, dat Uw
College bij de debatten betreffende ver
laging personeele belasting voor ver-
ninghouders bij monde van haren voor
zitter bij herhaling de finantieele toe
stand der gemeente erbij betrokken
heeft. Het standpunt der Commissie in
zake deze verlaging is echter niet ge
baseerd op dezen finantieelen toestand,
vandaar dan ook, dat zij accoord kan
gaan met de uitgave als bij deze post
voorgesteld.
De Commissie heeft dus slechts wil
len wijzen op een naar hare meening
zekere inconsequentie, zij het dan ook
dat de uitgaven 5 achtereenvolgende
jaren voor de aanschaffing niet opwe
gen tegen het bedrag, waarmede de be
lasting van requestranten volgens ge
dane voorstel moeten worden verlaagd.
Op de meening van Uw College, als
zou zij zich van 't resultaat der werk
zaamheden omtrent 'n in 't leven te roe
pen commissie voor Personeelsverhou-
ding geen illusies maken, moet de Com
missie antwoorden, dat ook zij omtrent
de te verwachten resultaten niet opti
mistisch gestemd is. Waar echter een
dergelijk pogen, uitgaande van het Ge
meentebestuur een meer officieel ka
rakter draagt, komt het de Commissie
voor, dat elke verbetering, die hierdoor
zou kunnen worden verkregen, alleen
reeds uit sociaal oogpunt bezien, be
langrijk zou zijn voor onze Gemeente
en beteekenend voor hen, die tot mede
werking bereid bleken.
Wat betreft het door Uw College te
verwachten succes van het algemeen
verbindend verklaren der door de Fe
deratie van Nederlandsche Schoenfa
brikanten voorgedragen ondernemers
overeenkomst, zij het mij veroorloofd
op te merken, dat deze overeenkomst
geen enkele regeling betreffende per
soneelsbezetting inhoudt. Hier is alleen
sprake van een wettelijke verbindend
verklaring van een reeds sedert jaren
bestaand arbeidscontract. Gunstige re
sultaten als door U bedoeld, kunnen
hiervan niet worden verwacht. Welis
waar wordt door deze Federatie met
kracht gearbeid aan het verzamelen van
gegevens ook over wat betreft de per
soneelsbezetting om zoo spoedig moge
lijk een goed gefundeerd plan bij den
betrokken Minister in te dienen. Al
vorens hiervoor echter wettelijke maat
regelen kunnen worden getroffen, zal
nog geruimen tijd heengaan, en waar
deze aangelegenheid voor onze gemeen
te in het algemeen zoo belangrijk is,
heeft de Commissie gemeend, hierop de
aandacht te moeten vestigen en Uw
College het initiatiefnemen hiervan in
overweging te geven.
begrooting 1938 bekend zijn met de we
tenschap, dat bij een eventueel gunsti
ge beslissing door den Raad de uitvoe
ring hiervan toch eerst in 1939 zou kun
nen geschieden? De cijfers over 1938
spelen dus bij deze beslissing geen rol.
Het College betreurt het, ons ver
zoek niet te kunnen inwilligen, mede
ook omdat de rechtvaardigheid en bil
lijkheid zich hiertegen verzetten.
De onbillijkheid zou dus hierin ge
legen zijn, dat de andere belastingbe
talers belast worden met hetgeen de
vergunninghouders minder zullen be
hoeven te betalen. Moet aan hen die op
billijkheidsgronden meenen teveel per
soneele belasting te betalen, de tege
moetkoming worden onthouden, omdat
dit grootere finantieele verplichtingen
medebrengt voor anderen?
Verder wijst Uw College er op, dat
indien dit voorstel wordt aangenomen,
de thans voorgestelde verlaging van 10
opcenten op de Personeele Belasting
voor 1939 grootendeels weer zal moe
ten worden ingetrokken. Mijnheer de
Voorzitter, ook dit mag geen reden zijn,
op dit verzoek niet in te gaan!
De vraag is: of zij op rechts- of bil
lijkheidsgronden op deze verlaging aan
spraak mogen maken, en het is 't oor
deel der Commissie, dat zij gelijkge
steld worden met de winkelbedrijven in
onze plaats, op wien voor wat hun zaak
betreft 2/3 ontheffing wordt toegepast.
Het College van B. en W. zou er
geen bezwaar in zien, indien de Raad
meent, dat er voor deze catagorie iets
gedaan moet worden, om de Biljartbe
lasting te verlagen. Dit standpunt zou
echter niet te verdedigen zijn, daar bij
vorige gelegenheden meermalen door
Uw College tegen de verzoeken van
belanghebbenden bezwaren werden ge
opperd, omreden een restaurant ook
beschouwd werd als een amusements
bedrijf.
Een belastingverlaging op de bil
jarten zou dus allerminst op zijn plaats
zijn, daar deze toch uitsluitend dienen
tot vermaak voor hen, die een café of
restaurant bezoeken. Ditzelfde kan bij
vele gevallen niet gezegd worden voor
een café of restaurant, daar deze gele
genheden vooral tijdens de werkdagen
in vele gevallen de aangewezen plaat
sen zijn voor den vreemdeling, die om
zakelijke of welke reden ook, genood
zaakt is zich tijdens den dag buiten zijn
woonplaats op te houden. De commis
sie vindt het dan ook billijk, dat waar
de neringdoenden voor hun winkel ont
heffing op de personeele belasting ge
nieten, dit ook moet geschieden voor
deze adressanten. Het is hier geen fi
nantieele-, doch een billijkheidskwestie.
Het optimisme dat Uw College meent
bij de Commissie aanwezig te achten,
is in werkelijkheid toch niet aanwezig.
Integendeel. Wel staat zij niet pessi
mistisch tegenover sommige begrootte
belastingposten. Optimisten omtrent
deze posten zijn de laatste jaren ech
ter steeds in het gelijk gesteld.
Hoofdstuk XII. Belastingen.
Het spijt de Commissie te moeten
verklaren, dat zij haar standpunt be
treffende heffing van Personeele Be
lasting voor vergunninghouders ook
na het antwoord van Uw College op
haar rapport niet kan wijzigen. Wat de
eerste alinea van Uw antwoord be
treft, moet de Commissie zeer betreuren
en had zij gehoopt, dat het College van
B. en W. hierop een meer aannemelijk
antwoord had gegeven.
Toen namelijk het adres van de be
treffende vergunninghouders werd in
gediend, zal toch èn het College van
B. en W. èn de Raad iri zijn geheel
overtuigd zijn geweest, dat dit verzoek
om verlaging betrekking had op het
belastingjaar, dat zou aanvangen, dus
1938. Uit de debatten die op de verga
dering van 27 Aug. 1937 werden ge
voerd, viel voldoende op te merken, dat
meerdere leden van den Raad dit adres
konden billijken en dit verder in be
handeling wenschten te nemen. Op
verzoek van den Voorzitter, om de be
handeling even uit te stellen tot bij de
begrooting, die toch binnen twee maan
den zou worden behandeld, werd hier
mede accoord gegaan. De Commissie is
ervan overtuigd dat op dit oogenblik
nóch de Raad nóch het College van B.
en W. eraan gedacht heeft, dat bij de
behandeling van dit adres in October,
hiervoor de datum zou zijn verstreken,
waarop besluiten, betrekking hebbende
op het jaar 1938, genomen konden wor
den.
Indien U, mijnheer de Voorzitter, op
de vergadering van 27 Aug. hiervan
wel op de hoogte waart geweest, had
den wij mogen verwachten, dat hierop
door U de aandacht was gevestigd. In
het andere geval hadden wij gehoopt,
een antwoord te krijgen waaruit zou
blijken, dat een en ander aan de aan
dacht ontgaan was. Een antwoord ech
ter, inhoudende dat het de Commissie
en de Raad met verwijzing naar Uw
prae-advies van 27 Aug. 1935 bekend
moet zijn geweest, hadden wij van Uw
College niet verwacht. Trouwens,
mijnheer de Voorzitter, vindt U er niet
iets onlogisch in, wanneer verzocht
wordt, de behandeling van dit verzoek
op te schorten totdat de cijfers voor de
De heer v. Gent.
De heer v. Gent neemt hierna het
woord en spreekt ongeveer als volgt:
Voordat wij lot het punt van be
handeling der begrooting overgaan,
zou ik eerst enkele dingen in het mid
den willen brengen, al treed ik daar
bij misschien in herhaling op dat wat
de heer Pulles reeds gezegd heeft.
Op de eerste plaats wil ik mij
gaarne aansluiten hij de hulde aan het
gemeentebestuur gebracht door de
Commissie van onderzoek voor het
gevoerde beleid.
Het is een kunststuk van buitenge-
woone beteekenis om in dezen tijd en
in een plaats waar nog van geen ople
ving in de industrie sprake is de eind
jes aan elkaar te kunnen knoopen.
Ik moet echter opmerken dat de
waardeering hiervoor komt van heide
kanten. In de vorige raadsvergadering
werd U, mijnheer de voorzitter namens
den raad gefeliciteerd met uwe benoe
ming tot ridder. U hebt toen den bal
teruggekaatst en gezegd dat de leiding
van de gemeente ook wordt gevoerd
door den raad en mede door de Waal
wij ksche burgerij. Dit heeft me toen
veel genoegen gedaan want ik kroop
in die dagen werkelijk eenigszins in
mijn schulp. Ik had toen namelijk van
af het tooneel gehoord dat de gemeen
teraad feitelijk een vijfde rad aan den
wagen was en diens klok achter liep.
Dat heeft me toen pijn gedaan, alhoe
wel ik ook de humor daarin heb kun
nen waardeeren. De klok van de ge
meenteraad is echter niet achter. Wel
degelijk worden door den gemeenteraad
B. en W. gecontroleerd. Men had
eigenlijk nog een vierde klok moeten
uitbeelden n.l. die van den midden
stand en deze zou bij 'n objectieve be
oordeeling geen half uur maar uren
achter zijn. Daarom doet het mij ge
noegen dat er een Jonge Middenstand
is die probeert deze klok 5 la minute
te krijgen. Ik hoop dat men mijn
woorden niet verkeerd zal uitleggen,
maar deze zullen worden aangenomen
van een vriend die een open oog
heeft voor de ongunstige omstandig
heden waarin de middenstand ver
keert en die alles wil doen om zijn
lasten te verlichten.
Bij objectieve beschouwing der be
grooting blijkt dat de middenstand
weer de grootste lasten te dragen
krijgt en de minste lusten geniet. Dat
blijkt o.a. ook uit de personeele be
lasting voor vergunninghouders. Zulks
gaat mij aan het hart omdat het een
billijkheidskwestie is. Deze bedrijven
worden zwaarder getroffen dan ande
re. Ik heb de moeite genomen enkele
belastingbiljetten van deze menschcn
op te vragen en het is me gebleken
dat ze .niet betalen kunnen.
Het is een nachtmerrie voor die
menschcn. Zij hebben dagelijks een
zware taak te vervullen en hebben ge
woonlijk voor zich zelf en voor hun
gezin de beschikking over slechts
enkele vierkante meters woonruimte
en toch betalen ze belasting of. ze in
een villa wonen. Men behoeft geen in
gewijde in Waalwijk te zijn om te con-
stateeren dat het hier met het café- en
restaurantbedrijf zeer treurig gesteld
is. Vreemdelingen gaan vaak den nacht
in een naburige stad doorbrengen om
dat hier de café's wat inrichting en
prijzen betreft niet met hun tijd mee
kunnen.
Een ander bezwaar van spreker be
treft de electriciteitstarieven. Naar
zijn meening kan de directeur der ge
meente lichtbedrijven wel heel goed
rekenen en allerlei variaties maken
over vast-recht-tarieven. Spitsuren
enz. maar hoe men het ook neemt, de
menschen zijn altijd duur uit. Als al
leen het oog wordt gericht op groote
winst voor het bedrijf noemt spreker
dit kortzichtigheid. Persoonlijk heeft
spreker ondervonden dat de directeur
de spitsuren laat vallen tot acht uur
's avonds. Terwijl naar sprekers mee
ning het tijdstip van half zes, wan
neer de fabrieken sluiten, beter hier
voor aangewezen ws.
Het zijn weer de middenstanders en
winkeliers die tot 8 uur hun licht moe
ten laten branden en dus de dupe
worden.
Voorts heeft spreker tot zijn groote
schrik gezien dat het bedrag voor
werkloosheidondersteuning ook op
deze begrooting nog niet lager kon
worden geraamd. Met de huidige ar-
beidsverdeeling in de schoenindustrie
gaat het dien kant uit dat deze enorme
uitgave permanennt zou blijven be
staan. Spreker schildert den demorali
seerenden invloed van de langdurige
werkloosheid en brengt hulde aan de
begrootingscommissie die er op is blij
ven hameren om niets onbeproefd te
laten aan het euvel der arbeidsver-
deeling in de schoenindustrie een
einde te maken. Hij hoopt dat B. en
W. in eensgezinde samenwerking met
den raad hieraan zooveel mogelijk zul
len meewerken.
De heer van Beijnen.
Evenals de begrootingscommissie
kan de heer van Beijnen verklaren,
dat de begrooting over het geheel een
gunstige indruk op hem heeft ge
maakt.
Het belangrijke bedrag van 18500,
dat blijkens de begeleidende nota van
B. en W. bij de begrooting in het aan
vankelijk ontwerp, aan rente en af
lossing minder behoefde te worden
uitgetrokken dan in 1937, in verband
met de plaats gehad hebbende conver
sies van geldleeningen, heeft echter
een uitermate belangrijke rol gespeeld.
Dit bedrag is nog vergroot door de
conversie, waartoe werd besloten na
het gereedkomen der ontwerp-begroo-
ting, zij het dan, dat dit laatste voor
deel gedeeltelijk weer wegviel door de
rente van nieuwe objecten, waarvoor
inmiddels blijkens de nota van wijzi
ging geleend is.
Ik ben geen financieel deskundige,
doch als raadslid heb ik ten tijde van
de actie onze gemeente inzake con
versie barer schuld eenigszins gevolgd,
de berichten in de pers betreffende de
conversies vdïi andere gemeenten. Ik
heb daarbij den indruk gekregen, dat
Waalwijk, dat zijne geheelen schul
denlast kan omzetten in 3llt% leenin
gen, een gedeelte zelfs in 3schuld,
uitermate tevreden mag zijn, want
lang niet alle conversies van andere
gemeenten zijn zoo gunstig verloopen.
Het is mogelijk dat de credietwaardig-
heid van de eene gemeente hooger
wordt aangeslaan dan van de andere,
maar voor mij staat het tevens vast,
dat een goede kijk op de geldmarkt en
een gebruik maken van de gunstige
gelegenheid precies op het juiste mo
ment, hier tevens een rol spelen.
Het is daarom, dat ik gaarne het
College van B. en W. dank zeg voor
juist financieel inzicht, en niet
zlJn
minder voor den ongetwijfeld moei-
zamen arbeid, die dit omvangrijke en
voor de gemeente uiterst belangrijke
werk heeft gevorderd, dat echter m.i.
met succes is bekroond.
De heer u./d. Waerden.
De heer v. d. Waerden heeft, nadat
hij de ontwerpsbegrooting reeds be
studeerd had tot zijn verwondering in
de „Echo van het Zuiden" gelezen,
dat hierin nog ingrijpende veranderin
gen zouden komen.
Gemeenteraad Waalwok.