Zaterdag 30 October 1937 No. 87 De Echo van het Zuiden Vierde Blad De Gemeentebegrooting en Bedrijfs- begrootingen ongewijzigd goedgekeurd De raad dezer gemeente kwam Vrijdagavond in openbare vergade ring bijeen. Voorzitter Edelachtb. heer burge meester E. C. J. Moonen. Secretaris de heer J. van Mierlo. De heer van Driel is met kennis geving afwezig. De notulen der vorige vergade ring worden met een kleine wijzi. ging betreffende de beraadslagingen over het oude schoolhuis vastge steld. Aan de orde: 1. Ingekomen stukken. Van de Gedeputeerde Staten: a. Goedgekeurde instructiën voor het personeel van den vleesch- keuringsdienst, vastgesteld bij raadsbesluit van 30 Juli 1937. b. Goedgekeurde verordening tot wijziging der bouwverordening, vastgesteld bij raadsbesluit van 27 Augustus 1937. c. Goedgekeurde raadsbesluiten van 27 Augustus 1937 en van 1 October 1937 inzake omzetting van geldleeningen. d. Goedgekeurd raadsbesluit van 1 October 1937 tot onderhandsche verhuring van het voormalig schoolhuis van Besoijen. e. Goedgekeurd raadsbesluit van 1 October 1937 tot wijziging der begrooting 1937. Worden voor kennisgeving aan genomen 2. Voorstel tot teruggaaf van verlofs- recht. Wordt goedgekeurd. 3. Voorstel tot aankoop van een strook grond met daarop staande woningen aan de Putstraat. (Zie prae-advies in ons blad van Woensdag 20 dezer). De Voorzitter merkt op dat de woningen zelf niet worden aange kocht. Voorts is het gedeelte dat wordt aangekocht nog iets grooter doordat er ook een gedeelte trottoir persoonlijk eigendom van den heer A. van Berkel bij inbegrepen is. Wordt goedgekeurd. 4. Voorstel tot vaststelling van gewij zigde verkeersvoorschriften (op stelling verkeer bij stopplaatsen). De heer Spijkerman heeft uit de verordening gelezen dat het de bedoeling is deze dusdanig te maken dat het verboden is bij een stop plaats links te passeeren. Spreker overweegt echter ook de mogelijk heid dat bij een eventueele stop plaats rechts gepasseerd kan worden. Spreker vraagt hoe het dan met deze regeling zit? De Voorzitter zegt dat men toch steeds rechts van den weg moet stoppen. De redactie van dit artikel is overgenomen van de K.N.A C. De heer Pulles kan zich wel met het verzoek van de K.N.A.C. ver eenigen. Spreker vraagt echter of deze verordening geen moeilijk heden kan ople/eren voor personen die uit een gemeente komen waar een dusdanige regeling niet bestaat? Spreker vindt het beter wanneer dit landelijk geregeld was. De voorz. zegt dat er pogingen wor den aangewbnd om dit in het motor en rijwielreglement vast te leggen. Wordt goedgekeurd. 5. Voorstel tot wijziging der bestaan de winkelsluitingsvoorschriften. Zonder hoofdelijke stemming wordt de volgende wijziging der verordening aangenomen. Artikel 1. 1. De verbodsbepaling, bedoeld in artikel 2, onder b.. der Winkelsluitings wet 1930, staatsblad 460, vindt geen toepassing op a. Maandag en Dinsdag, onmiddellijk voorafgaande aan Asch Woensdag Dinsdag tot en met Vrijdag vóór Pa- schen; Maandag tot en met Vrijdag vóór Pinksteren; Maandag tot en met Vrijdag vóór de kermis en 31 Augustus; b. Tweeden Paaschdag, Tweeden Pinksterdag, Tweeden Kerstdag en 31 December, 2. Het is echter verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben op de dagen, genoemd onder a van het eerste lid van dit artikel na 10 uur des namiddags en vóór 5 uur des voormiddags; op de dagen, genoemd onder b van het eerste lid van dit artikel, na 9 uur des namiddags en vóór 5 uur des voormiddags. Artikel 2. 1. De verbodsbepaling, bedoeld in artikel 8, eerste lid, onder b, der win kelsluitingswet 1930, staatsblad 460, vindt geen toepassing op a. Maandag en Dinsdag, onmiddellijk voorafgaande aan Asch Woensdag Dinsdag tot en met Vrijdag vóór Pa- schen; Maandag tot en met Vrijdag vóór Pinksteren; Maandag tot en met Vrijdag vóór de kermis en 31 Augustus. b. Tweeden Paaschdag, Tweeden Pinksterdag, Tweeden Kerstdag en 31 December. 2. Het venten, het verkoopen en het ie koop aanbieden op of aan voor het openbaar verkeer openstaande land- en waterwegen is echter verboden op de dagen, genoemd onder a van het eerste lid van dit artikel, na 10 uur des namiddags en vóór 5 uur des voormiddags op de dagen, genoemd onder b van het eerste lid van dit artikel, na 9 uur des namiddags en vóór 5 uur des voormiddags. Wordt goedgekeurd. 6. Voorstel tot beschikbaarstelling van gelden ingevolge artikel 72 der lager-onderwijswet aan het be stuur der Nut's u.l.o.-school voor het veranderen van de verlichting in het schoolgebouw en voor aan schaffing van schoolbanken. De heer Passier iieeil hel verzoek gelezen. Spr. is van meening dal eleclrisch licht veel doelmatiger zal zijn. Ook zal men liever electrisch licht dan gaslicht hebben, al wordt deze wensch niet direct uitgespro ken. Bovendien is electrisch licht veel beter en gemakkelijker dan gas en ook meer in overeenstemming met dezen tijd. L)e Voorzitter zegt dat er nu een maal gas is en het licht voldoet aan de eischen die gesteld kunnen wor den. Het is bovendien maar voor enkele maanden in het jaar noodig en wanneer men nu ongevraagd electrisch licht zou geven, zullen andere scholen ook komen. De heer v. Gent zegt dat, nu men f90, gaat uitgeven om een ouder, wetsch systeem te verbeteren, het beter zou zijn om wat meer te be steden en het licht dan geheel in orde te maken. Men kan wel zeggen dat er dan ook andere scholen zul len komen, doch spreker is van meening dat men na verloop van tijd toch tot een dergelijke veran dering zal moeten overgaan. De heer Strijk is van meening dat het gaslicht groote bezwaren met zich brengt, zoo moet men het bij voorbeeld telkens apart aansteken. De Voorzitter zegt dat men zich altijd op het standpunt gesteld heeft, dat, wanneer op voldoende manier in een gebrek kan worden voorzien, men de goedkoopste manier moet nemen. De heer v. Gent zegt dat't slechts een kwestie is van f86.— meer of minder. De heer v. d. Waerden zegt dat dit maar een luttel bedrag is, vooral daar er nu toch veranderd moet worden, zou hij niet op een f86.— kijken. Bovendien meent spr. dat de Broederschool ook electrische verlichting heeft. De Voorz. zegt dat deze school die op eigen kosten heeft laten aan leggen. De heer Smolders zegt dat aan de Jongensschool in v.m. Besoijen enkele jaren geleden de gasverlich ting gemoderniseerd is geworden en dat dat toen op keurige wijze in orde is gebracht. Ook de Commissie van Toezicht had er niets op aan te merken. Spreker zegt dat men nu niet met twee maten kan gaan me- ten, temeer daar door de aan te brengen verbetering aan alle te stellen eischen kan voldaan worden. Bovendien is de verlichting slechts gedurende enkele maanden noodig. Het voorstel van B. en W. wordt hierna in stemming gebracht. Voor stemden de heeren Roxs, Smolders, Eibers, Klijn, v. Loon en v. Beijnen, terwijl de heeren Passier, v. Gent, Strijk, v. d. Waerden, Spijkerman en Pulles tegen waren. Alzoo zes tegen zes. In de volgende vergade ring zal nu hierover opnieuw ge stemd worden. 7. Voorstel tot wijziging der deposi to-overeenkomst met de N. V. Bank voor Nederlandsche Ge meenten te 's-Gravenhage. Wordt goedgekeurd. 8. Voorstel tot het aangaan eener nieuwe rekening-courant-overeen komst met de Rotterdamsche Bank- vereeniging. Wordt goedgekeurd. 9. Voorstel tot wijziging der begroo ting 1937. Wordt goedgekeurd. Vaststelling gemeente- en bedrijf s-begrootingen. Algemeene Beschouwin gen. De heer Pulles heeft als rapporteur der commissie van onderzoek het vol gende te zeggen naar aanleiding van het antwoord van B. en W. Hetgeen door Uw College over Al gemeen Beheer is geantwoord, hierme de kunnen wij ons vereenigen. Even eens betreffende de posten waarover U ons heeft medegedeeld, dat bestrating van het plein voor de muzieknis in v.m. Baardwijk in 1938 in Uwe bedoeling ligt. Betreffende meubileering trouwzaal zou de Commissie de tegenstelling, die zij meende te moeten opwerpen, niet hebben gegeven, ware het niet, dat Uw College bij de debatten betreffende ver laging personeele belasting voor ver- ninghouders bij monde van haren voor zitter bij herhaling de finantieele toe stand der gemeente erbij betrokken heeft. Het standpunt der Commissie in zake deze verlaging is echter niet ge baseerd op dezen finantieelen toestand, vandaar dan ook, dat zij accoord kan gaan met de uitgave als bij deze post voorgesteld. De Commissie heeft dus slechts wil len wijzen op een naar hare meening zekere inconsequentie, zij het dan ook dat de uitgaven 5 achtereenvolgende jaren voor de aanschaffing niet opwe gen tegen het bedrag, waarmede de be lasting van requestranten volgens ge dane voorstel moeten worden verlaagd. Op de meening van Uw College, als zou zij zich van 't resultaat der werk zaamheden omtrent 'n in 't leven te roe pen commissie voor Personeelsverhou- ding geen illusies maken, moet de Com missie antwoorden, dat ook zij omtrent de te verwachten resultaten niet opti mistisch gestemd is. Waar echter een dergelijk pogen, uitgaande van het Ge meentebestuur een meer officieel ka rakter draagt, komt het de Commissie voor, dat elke verbetering, die hierdoor zou kunnen worden verkregen, alleen reeds uit sociaal oogpunt bezien, be langrijk zou zijn voor onze Gemeente en beteekenend voor hen, die tot mede werking bereid bleken. Wat betreft het door Uw College te verwachten succes van het algemeen verbindend verklaren der door de Fe deratie van Nederlandsche Schoenfa brikanten voorgedragen ondernemers overeenkomst, zij het mij veroorloofd op te merken, dat deze overeenkomst geen enkele regeling betreffende per soneelsbezetting inhoudt. Hier is alleen sprake van een wettelijke verbindend verklaring van een reeds sedert jaren bestaand arbeidscontract. Gunstige re sultaten als door U bedoeld, kunnen hiervan niet worden verwacht. Welis waar wordt door deze Federatie met kracht gearbeid aan het verzamelen van gegevens ook over wat betreft de per soneelsbezetting om zoo spoedig moge lijk een goed gefundeerd plan bij den betrokken Minister in te dienen. Al vorens hiervoor echter wettelijke maat regelen kunnen worden getroffen, zal nog geruimen tijd heengaan, en waar deze aangelegenheid voor onze gemeen te in het algemeen zoo belangrijk is, heeft de Commissie gemeend, hierop de aandacht te moeten vestigen en Uw College het initiatiefnemen hiervan in overweging te geven. begrooting 1938 bekend zijn met de we tenschap, dat bij een eventueel gunsti ge beslissing door den Raad de uitvoe ring hiervan toch eerst in 1939 zou kun nen geschieden? De cijfers over 1938 spelen dus bij deze beslissing geen rol. Het College betreurt het, ons ver zoek niet te kunnen inwilligen, mede ook omdat de rechtvaardigheid en bil lijkheid zich hiertegen verzetten. De onbillijkheid zou dus hierin ge legen zijn, dat de andere belastingbe talers belast worden met hetgeen de vergunninghouders minder zullen be hoeven te betalen. Moet aan hen die op billijkheidsgronden meenen teveel per soneele belasting te betalen, de tege moetkoming worden onthouden, omdat dit grootere finantieele verplichtingen medebrengt voor anderen? Verder wijst Uw College er op, dat indien dit voorstel wordt aangenomen, de thans voorgestelde verlaging van 10 opcenten op de Personeele Belasting voor 1939 grootendeels weer zal moe ten worden ingetrokken. Mijnheer de Voorzitter, ook dit mag geen reden zijn, op dit verzoek niet in te gaan! De vraag is: of zij op rechts- of bil lijkheidsgronden op deze verlaging aan spraak mogen maken, en het is 't oor deel der Commissie, dat zij gelijkge steld worden met de winkelbedrijven in onze plaats, op wien voor wat hun zaak betreft 2/3 ontheffing wordt toegepast. Het College van B. en W. zou er geen bezwaar in zien, indien de Raad meent, dat er voor deze catagorie iets gedaan moet worden, om de Biljartbe lasting te verlagen. Dit standpunt zou echter niet te verdedigen zijn, daar bij vorige gelegenheden meermalen door Uw College tegen de verzoeken van belanghebbenden bezwaren werden ge opperd, omreden een restaurant ook beschouwd werd als een amusements bedrijf. Een belastingverlaging op de bil jarten zou dus allerminst op zijn plaats zijn, daar deze toch uitsluitend dienen tot vermaak voor hen, die een café of restaurant bezoeken. Ditzelfde kan bij vele gevallen niet gezegd worden voor een café of restaurant, daar deze gele genheden vooral tijdens de werkdagen in vele gevallen de aangewezen plaat sen zijn voor den vreemdeling, die om zakelijke of welke reden ook, genood zaakt is zich tijdens den dag buiten zijn woonplaats op te houden. De commis sie vindt het dan ook billijk, dat waar de neringdoenden voor hun winkel ont heffing op de personeele belasting ge nieten, dit ook moet geschieden voor deze adressanten. Het is hier geen fi nantieele-, doch een billijkheidskwestie. Het optimisme dat Uw College meent bij de Commissie aanwezig te achten, is in werkelijkheid toch niet aanwezig. Integendeel. Wel staat zij niet pessi mistisch tegenover sommige begrootte belastingposten. Optimisten omtrent deze posten zijn de laatste jaren ech ter steeds in het gelijk gesteld. Hoofdstuk XII. Belastingen. Het spijt de Commissie te moeten verklaren, dat zij haar standpunt be treffende heffing van Personeele Be lasting voor vergunninghouders ook na het antwoord van Uw College op haar rapport niet kan wijzigen. Wat de eerste alinea van Uw antwoord be treft, moet de Commissie zeer betreuren en had zij gehoopt, dat het College van B. en W. hierop een meer aannemelijk antwoord had gegeven. Toen namelijk het adres van de be treffende vergunninghouders werd in gediend, zal toch èn het College van B. en W. èn de Raad iri zijn geheel overtuigd zijn geweest, dat dit verzoek om verlaging betrekking had op het belastingjaar, dat zou aanvangen, dus 1938. Uit de debatten die op de verga dering van 27 Aug. 1937 werden ge voerd, viel voldoende op te merken, dat meerdere leden van den Raad dit adres konden billijken en dit verder in be handeling wenschten te nemen. Op verzoek van den Voorzitter, om de be handeling even uit te stellen tot bij de begrooting, die toch binnen twee maan den zou worden behandeld, werd hier mede accoord gegaan. De Commissie is ervan overtuigd dat op dit oogenblik nóch de Raad nóch het College van B. en W. eraan gedacht heeft, dat bij de behandeling van dit adres in October, hiervoor de datum zou zijn verstreken, waarop besluiten, betrekking hebbende op het jaar 1938, genomen konden wor den. Indien U, mijnheer de Voorzitter, op de vergadering van 27 Aug. hiervan wel op de hoogte waart geweest, had den wij mogen verwachten, dat hierop door U de aandacht was gevestigd. In het andere geval hadden wij gehoopt, een antwoord te krijgen waaruit zou blijken, dat een en ander aan de aan dacht ontgaan was. Een antwoord ech ter, inhoudende dat het de Commissie en de Raad met verwijzing naar Uw prae-advies van 27 Aug. 1935 bekend moet zijn geweest, hadden wij van Uw College niet verwacht. Trouwens, mijnheer de Voorzitter, vindt U er niet iets onlogisch in, wanneer verzocht wordt, de behandeling van dit verzoek op te schorten totdat de cijfers voor de De heer v. Gent. De heer v. Gent neemt hierna het woord en spreekt ongeveer als volgt: Voordat wij lot het punt van be handeling der begrooting overgaan, zou ik eerst enkele dingen in het mid den willen brengen, al treed ik daar bij misschien in herhaling op dat wat de heer Pulles reeds gezegd heeft. Op de eerste plaats wil ik mij gaarne aansluiten hij de hulde aan het gemeentebestuur gebracht door de Commissie van onderzoek voor het gevoerde beleid. Het is een kunststuk van buitenge- woone beteekenis om in dezen tijd en in een plaats waar nog van geen ople ving in de industrie sprake is de eind jes aan elkaar te kunnen knoopen. Ik moet echter opmerken dat de waardeering hiervoor komt van heide kanten. In de vorige raadsvergadering werd U, mijnheer de voorzitter namens den raad gefeliciteerd met uwe benoe ming tot ridder. U hebt toen den bal teruggekaatst en gezegd dat de leiding van de gemeente ook wordt gevoerd door den raad en mede door de Waal wij ksche burgerij. Dit heeft me toen veel genoegen gedaan want ik kroop in die dagen werkelijk eenigszins in mijn schulp. Ik had toen namelijk van af het tooneel gehoord dat de gemeen teraad feitelijk een vijfde rad aan den wagen was en diens klok achter liep. Dat heeft me toen pijn gedaan, alhoe wel ik ook de humor daarin heb kun nen waardeeren. De klok van de ge meenteraad is echter niet achter. Wel degelijk worden door den gemeenteraad B. en W. gecontroleerd. Men had eigenlijk nog een vierde klok moeten uitbeelden n.l. die van den midden stand en deze zou bij 'n objectieve be oordeeling geen half uur maar uren achter zijn. Daarom doet het mij ge noegen dat er een Jonge Middenstand is die probeert deze klok 5 la minute te krijgen. Ik hoop dat men mijn woorden niet verkeerd zal uitleggen, maar deze zullen worden aangenomen van een vriend die een open oog heeft voor de ongunstige omstandig heden waarin de middenstand ver keert en die alles wil doen om zijn lasten te verlichten. Bij objectieve beschouwing der be grooting blijkt dat de middenstand weer de grootste lasten te dragen krijgt en de minste lusten geniet. Dat blijkt o.a. ook uit de personeele be lasting voor vergunninghouders. Zulks gaat mij aan het hart omdat het een billijkheidskwestie is. Deze bedrijven worden zwaarder getroffen dan ande re. Ik heb de moeite genomen enkele belastingbiljetten van deze menschcn op te vragen en het is me gebleken dat ze .niet betalen kunnen. Het is een nachtmerrie voor die menschcn. Zij hebben dagelijks een zware taak te vervullen en hebben ge woonlijk voor zich zelf en voor hun gezin de beschikking over slechts enkele vierkante meters woonruimte en toch betalen ze belasting of. ze in een villa wonen. Men behoeft geen in gewijde in Waalwijk te zijn om te con- stateeren dat het hier met het café- en restaurantbedrijf zeer treurig gesteld is. Vreemdelingen gaan vaak den nacht in een naburige stad doorbrengen om dat hier de café's wat inrichting en prijzen betreft niet met hun tijd mee kunnen. Een ander bezwaar van spreker be treft de electriciteitstarieven. Naar zijn meening kan de directeur der ge meente lichtbedrijven wel heel goed rekenen en allerlei variaties maken over vast-recht-tarieven. Spitsuren enz. maar hoe men het ook neemt, de menschen zijn altijd duur uit. Als al leen het oog wordt gericht op groote winst voor het bedrijf noemt spreker dit kortzichtigheid. Persoonlijk heeft spreker ondervonden dat de directeur de spitsuren laat vallen tot acht uur 's avonds. Terwijl naar sprekers mee ning het tijdstip van half zes, wan neer de fabrieken sluiten, beter hier voor aangewezen ws. Het zijn weer de middenstanders en winkeliers die tot 8 uur hun licht moe ten laten branden en dus de dupe worden. Voorts heeft spreker tot zijn groote schrik gezien dat het bedrag voor werkloosheidondersteuning ook op deze begrooting nog niet lager kon worden geraamd. Met de huidige ar- beidsverdeeling in de schoenindustrie gaat het dien kant uit dat deze enorme uitgave permanennt zou blijven be staan. Spreker schildert den demorali seerenden invloed van de langdurige werkloosheid en brengt hulde aan de begrootingscommissie die er op is blij ven hameren om niets onbeproefd te laten aan het euvel der arbeidsver- deeling in de schoenindustrie een einde te maken. Hij hoopt dat B. en W. in eensgezinde samenwerking met den raad hieraan zooveel mogelijk zul len meewerken. De heer van Beijnen. Evenals de begrootingscommissie kan de heer van Beijnen verklaren, dat de begrooting over het geheel een gunstige indruk op hem heeft ge maakt. Het belangrijke bedrag van 18500, dat blijkens de begeleidende nota van B. en W. bij de begrooting in het aan vankelijk ontwerp, aan rente en af lossing minder behoefde te worden uitgetrokken dan in 1937, in verband met de plaats gehad hebbende conver sies van geldleeningen, heeft echter een uitermate belangrijke rol gespeeld. Dit bedrag is nog vergroot door de conversie, waartoe werd besloten na het gereedkomen der ontwerp-begroo- ting, zij het dan, dat dit laatste voor deel gedeeltelijk weer wegviel door de rente van nieuwe objecten, waarvoor inmiddels blijkens de nota van wijzi ging geleend is. Ik ben geen financieel deskundige, doch als raadslid heb ik ten tijde van de actie onze gemeente inzake con versie barer schuld eenigszins gevolgd, de berichten in de pers betreffende de conversies vdïi andere gemeenten. Ik heb daarbij den indruk gekregen, dat Waalwijk, dat zijne geheelen schul denlast kan omzetten in 3llt% leenin gen, een gedeelte zelfs in 3schuld, uitermate tevreden mag zijn, want lang niet alle conversies van andere gemeenten zijn zoo gunstig verloopen. Het is mogelijk dat de credietwaardig- heid van de eene gemeente hooger wordt aangeslaan dan van de andere, maar voor mij staat het tevens vast, dat een goede kijk op de geldmarkt en een gebruik maken van de gunstige gelegenheid precies op het juiste mo ment, hier tevens een rol spelen. Het is daarom, dat ik gaarne het College van B. en W. dank zeg voor juist financieel inzicht, en niet zlJn minder voor den ongetwijfeld moei- zamen arbeid, die dit omvangrijke en voor de gemeente uiterst belangrijke werk heeft gevorderd, dat echter m.i. met succes is bekroond. De heer u./d. Waerden. De heer v. d. Waerden heeft, nadat hij de ontwerpsbegrooting reeds be studeerd had tot zijn verwondering in de „Echo van het Zuiden" gelezen, dat hierin nog ingrijpende veranderin gen zouden komen. Gemeenteraad Waalwok.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1937 | | pagina 11