Spreker, is van meening dat eerst de
raadsleden op de hoogte dienen wor
den gesteld, voordat zooiets in de pers
verschijnt.
Mijnheer de Voorzitter. De begroo
ting, aldus de heer v. d. Waerden, on
getwijfeld een knap stuk, glorieeit
zou ik haast zeggen in een zekere te
vredenheid, dat het gelukt is om de
begrooting stuitend te maken zonder
belastingverhooging.
Dit was allereerst mogelijk door de
geheel buiten onze schuld gedaalde
rentevoet. Door verder niet voldoende
rekening te houden met de toenemen
de verarming van een deel der bevol
king dat langzamerhand onvoldoende
gekleed en ondervoed raakt, kon dit
naar de meening van 13. en W. gunstig
resultaat worden bereikt.
Ik behoef U niet te zeggen, dat ik
dezen stand van zaken niet bewonderen
kan. Het ware mij liever geweest als
van de voordeelen, ons in de schoot
geworpen door de verlaging van den
rentevoet, tenminste een gedeelte ge
bruikt was 0111, waar eenigszins toe
gelaten door de Regeering, een betere
verzorging der armlastigen en werk-
loozen ter hand te nemen.
Zooals de begrooting thans is, zit
daarin nog wel voldoende speling en
verder is een geringe belastingverhoo
ging alleszins geboden voor dit doel,
waarbij ook de middenstand groote
belangen heeft.
Zonder 1111 alle posten der begroo
ting in dezen zin na te gaan, wil ik
toch wederom wijzen op de speling,
die er in de belastingopbrengst zit.
Wij weten allen, dat de Inspecteur
van Belastingen de opbrengst der be
lastingen steeds aan den lagen kant
raamt.
Spreker geeft een opsomming van
de geraamde en werkelijke opbreng
sten der belastingen, rekening 1936,
waaruit blijkt dat totaal «1503,88 ol
2'/s% meer werd ontvangen dan ge
raamd.
Letten wij nu op de verbeterde con
junctuur dan kunnen wij thans reeds
zonder gevaar voor tegenspraak, zeg
gen, dat over 1937 de opbrengst boven
de raming nog gunstiger zal zijn. De
gepubliceerde zeer belangrijke toena
me der Rijksinkomsten zijn daar 0111
dit te bewijzen.
Als tweede bron waaruit te pulten
zou zijn voor dit noodzakelijke doel
noem ik het fonds voor bijzondere
doeleinden, dat nog 20630,60 sterk
is. Als de langdurige crisis, die een al-
gemeene verarming en uitputting der
werkloozen en hun gezinnen veroor
zaakt heeft geen bijzondere omstan
digheden zijn, waardoor dit fonds aan
gesproken dient te worden, dan is hei
fonds m.i. volkomen overbodig.
Als derde middel noem ik nog een
geringe belastingverhooging, een ver
hooging van de opcenten op de fonds-
belasting.
Dat onze gemeente er financieel
veel beter voorstaat dan de meeste
gemeenten in 011s land is verheugend,
het is echter geen wet, dat o.a. de op
centen op de fondsbelasting, die het
vorig jaar omlaag gezet zijn, abnor
maal laag gehouden moeten worden,
al zijn er toestanden die 0111 verbete
ring schreeuwen. Wij kunnen met de
opcenten tot 80 gaan en heffen er
thans maar 50.
Met enkele opcenten op de fondsbe
lasting zijn gemakkelijk de middelen
te vinden 0111 verbetering te brengen
voor de werkeloozen. 1 opcent is plm.
800.—, waarvan 2/3 d.i. 500.— deze
begrooting ten goede komt. 10 of 6
opcenten leveren dus resp. plm.
5000.en plm. 3000.op.
De kosten van levensonderhoud zijn
met 5% gestegen.
De post armenzorg zou in ieder ge
val met 5% van ƒ31000 is ƒ1550 en
die voor werkloozensteun eveneens
met 5% van ƒ68000 is ƒ.3400 verhoogd
dienen te worden.
Hoe die te dekken.
Bij behoud van der belastingcijfers
door B. en W. aangenomen door 10
of 6 opcenten op Fondsbelasting resp.
5000 of 30000
Bij herschatting belas
tingopbrengst levert 3500 of 3500
«3 opcenten Fondsbelas
ting 1500 of nihil
5000
III. Bij behoud van schatting van
B. en W. en opcenten door hen aan
genomen op 53 uit 't Fonds van Bijz.
doeleinden ƒ5000
Tenslotte nog een punt dat mij zeer
ter harte gaat.
Ik bedoel de verstrekking van een
warme maaltijd en van melk aan de
schoolgaande jeugd,die verzwakt en
ondervoed de lessen aan de lagere
school, waarmede ze het hun heele
leven zullen moeten doen, niet met
vrucht kunnen volgen.
Het berichtje omtrent een moge
lijk te verwachten belasting-verlaging
was niet van het gemeentebestuur af
komstig; dit college staat hier dus ge
heel buiten. Stukken van het gemeen
tebestuur worden steeds verstrekt,
nadat ze in het bezit der raadsleden
zijn.
Red.
Het ligt m.i. op den weg van de ge
meente om de St. Vincentiusvereeni-
ging door een behoorlijke subsidie in
staat te stellen <Tïl werk op ruimer
schaal te kunnen voortzetten.
Een subsidie van 2000.zal deze
noodige voedselverstrekking zeker vei
lig stellen.
Wat het tweede punt betreft de ver
strekking van melk op de scholen aan
die kinderen, waarvan de ouders er
prijs op stellen heb ik als voorberei
dende maatregel bij de verschillende
gemeenten inlichtingen ingewonnen,
die ik gaarne overleggen wil en die
voor uitbreiding nog vatbaar zijn.
Overal wordt vanwege het gemeente
bestuur medegewerkt, terwijl de rege
ling zoo is dat de ouders de kosten ge
zamenlijk dragen, meestal gedifferen
tieerd naar draagkracht.
Extra kosten brengt dit dus voor de
gemeente nauwelijks mede.
Antwoord van den Voorzitter op de
Algemeene Beschouwingen.
Wat betreft het optimistisch ge
luid dat de heeren Pulles en v. d.
Waerden hebben laten hooren in
zake de mindere opbrengst der be
lastingen wil de voorzitter er op
wijzen, dat de opbrengst der ge
meentefonds-belasting '36-'37 flOOO
minder was dan door de inspecteur
geraamd. Ook met andere opbrengst
cijfers toont spreker aan dat de
geraamde bedragen zeker niet ge
flatteerd kunnen worden genoemd.
De heer van der Waerden heeft
gesproken van een opgaande con
junctuur, doch voor de belasting
opbrengst 1938—39 wordt de gang
van zaken over 1937 als maatstaf
genomen en spreker stelt de vraag
of de industrie hier in Waalwijk
dit jaar zoodanig marcheert dat
deze optimistische verwachtingen
gewettigd zijn
Wat de opmerking van de com
missie betrett, dat spr. in de verga
dering van Augustus den raad had
moeten waarschuwen dat het ver
zoek van de vergunninghouders
voor 1938 niet meer zou worden
ingewilligd als niet voor 1 Sept. een
beslissing was genomen, zegt spr.
dat hem dezen fatalen datum zeer
goed bekend was en hij in de ver
onderstelling verkeerde dat ook de
raadsleden zulks wisten, daar dit
bij vorige gelegenheden reeds her
haaldelijk was medegedeeld.
Spr. zegt op principieele gronden
tegen inwilliging van het verzoek te
zijn. Hij acht het groot aantal
cafés geen maatschappelijk voordeel,
doch eer een maatschappelijk kwaad
en het zou een geluk kunnen zijn
als tnke e van deze bedrijven ten
gronde zouden gaan, waardoor de
levensvatDaarheid van de andere
beter zou worden.
Het geheele college van B. en W.
deelt dit principieele standpunt niet,
maar met het oog op den finan-
cieelen toestand der gemeente, meent
het niet verder te mogen gaan dan
de voorgestelde verlaging derbillard
belasting. Spr. heeft den indruk dat
de heeren die zich zoo bijzonder
voor dit punt beijveren onder den
invloed van enkele caféhouders zijn
gekomen,
Hij is nog versterkt in die meening
door de omstandigheid dat in de
vorige vergadering het adres van de
K.N.A.C. om verlaging der automo
bielbelasting zonder meer werd af
gewezen, dit was toch van grooter
algemeen belang dan dit punt, wat
slechts een kleine groep van café
houders betreft.
Immers bij hooge uitzondering
wordt tegenwoordig nog sen auto
voor de luxe gehouden. Zelfs in
kleine bedrijven is deautoonmisbaar
en toch achtte de raad toen geen
termen voor verlaging aanwezig.
Dit punt dient ook getoetst te
worden aan den financieelen toe
stand voor volgende jaren.
Nu de conversies hebben plaats
gehad, is elke elasticiteit uit de
begrooting verdwenen.
De opbrengst der gemeentefonds
belasting is f4000,- lager te ramen.
Voor de Huishoudschool zal vol
gend jaar een grooter bedrag
noodig zijn, terwijl er dan een post
op de begrooting zal moeten komen
waaromtrent hij de leden tijdens
de pauze nadere mededeeling zal
doen. Dit alles in aanmerking ge
nomen zal de grootste zuinigheid
geboden zijn en als het verzoek der
caféhouders wordt ingewilligd, wat
rond f3000.— kost, dan zal de thans
voorgestelde belastingverlaging ver
moedelijk weer te niet worden
gedaan en deze verlaging is toch
in het algemeen belang dus ook
voor de caféhouders. Er zijn nog
ruim bOO gemeenten in ons land
waar geen vermindering voor café
houders apart is gegeven.
De hulde van de heeren v. Gent
en v. Beijnen voor het gevoerde
beleid van B. en W. wordt dank
baar aanvaard. Vooral wat de con
versies betreft, kan spr. verzekeren
dat hiervoor enorm veel werk onder
hoogdruk is uitgevoerd. Een jaar
lang heeft men een voortdurend
contact met de geldwereld onder
houden en de keuze van het ge
schikste oogenblik is van groote
invloed geweest op de behaalde
voordeelen, Het geheele secretarie,
personeel heeft zijn aandeel daarin
gehad en wil spreker ook laten
deelen in deze waardeering.
Dat de belasting voor de café
houders een nachtmerrie is, is mo
gelijk, maar spr. gelooft dat de be
lastingen voor 9/10 van de inwoners
nachtmerries beteekenen
Wat de electriciteitstarieven be
treft zegt spr., dat verlaging hiervan
verhooging der belastingen zal be-
leekenen- De tarieven zijn hier in
vergelijking met andere gemeenten
niet hoog. De nieuwe electriciteits-
wet zal den stroomleveranciers het
recht geven zoo noodig in te grijpen.
De directeur der bedrijven ontwerpt
en adviseert slechts, maar de wet
houder der bedrijven en de overige
leden van B. en W. zijn er om deze
zoo noodig te corrigeeren.
Wat betreft een actie inzake de per
soneelsbezetting in de schoenindustrie,
zegt spr., dat B. en W. zich reeds dik
wijls op dit gladde pad hebben ge
waagd en reeds veel decepties op dit
gebied hebben ondervonden. Laten de
heeren van de begrootings-commissie
zich tot een comité vereenigen en dit
werk aanpakken. Zij hebben A gezegd
en dienen ook B te zeggen.
Naar aanleiding van de desbetreffen
de opmerking van den heer v. d. Waer
den zegt spr. dat het de stelregel van
B. en W. is eerst den raad in kennis te
stellen en daarna publiciteit in de pers.
Bedoeld bericht in het plaatselijk blad
is niet van het gemeentebestuur afkom-
stig.
De door den heer v. d. Waerden be
cijferde speling in de belasting-op
brengst is naar spr.'s meening zoo ge
ring dat men daarop geen wissel kan
trekken. Aan het departement heeft
men spr. ooit gezegd in Waalwijk is
nog geen crisis, die moet nog komen.
Spr. gelooft dat deze ambtenaar waar
heid gesproken heeft en meent in te
genstelling met den heer v. d. Waer
den dat men niet meer op hoogere op
brengsten vanwege de verbeterde con
junctuur kan rekenen.
De uitkeering aan armenzorg wil de
heer v. d. Waerden met 1500.— ver-
hoogen, doch dit bedrag maakt op de
31000.— maar zeer weinig uit. Er
wordt gegeven naar behoefte, onge
acht het uitgetrokken bedrag. Daardoor
zijn deze uitgaven dit jaar ook 3000
boven de begrooting gegaan. Een toe
slag op de werkloozensteun is onmoge
lijk, daar deze uitkeeringen door het
rijk worden vastgesteld.
Wat de warme maaltijden betreft,
deze worden met veel toewijding ver
zorgd door de St. Vincentius-vereeni-
ging, die niet om een subsidie gevraagd
heeft, doch het geld door een collecte
bij elkaar tracht te krijgen. Het zou toch
vreemd zijn een subsidie te geven
waarom niet gevraagd wordt. Men zou
daardoor het terrein der liefdadigheid
en offervaardigheid, welke spr. een
christelijke plicht noemt, gaan beper
ken en zulks acht hij verkeerd. Als een
recent voorbeeld noemt spr. de aanspo
ring van den minister van Sociale Za
ken voor een collecte in zake toeslag
op den B-steun.
Ook het verstrekken van melk aan
schoolkinderen ligt z.i. evenals in an
dere gemeenten op het terrein der par
ticuliere liefdadigheid.
Wethouder Smolders.
Wethouder Smolders merkt aller
eerst den heer Pulles op, dat de ver
gunninghouders er goed mee op de
hoogte waren dat hun verzoek voor
1938 geen effect meer zou sorteeren als
het niet vóór 1 September was aange
nomen. In 1933 heeft men reeds iets
voor hen gedaan door de belasting met
!/3 te verlagen.
Spreker wijst den heer v. Gent er
op dat alle middenstanders waarvoor
deze zoo gepleit heeft, zullen profitee-
ren van de voorgestelde belastingver
laging. Bij inwilliging van het verzoek
der caféhouders zou slechts een kleine
groep middenstanders gebaat zijn en
den overigen het voordeel van belas
tingverlaging ontgaan.
Spreker zet uiteen dat het vastrecht-
tarief voor den middenstand en speci
aal ook voor de groep caféhouders veel
voordeel brengt. De groote bedrijfs
winsten waarop de heer v. Gent doel
de worden regelmatig ieder jaar al la
ger. Van 45000.— in 1934 liepen de
baten voor de gemeentekas door ta
riefsverlaging in 1936 terug tot
35000. In andere gemeenten wor
den soms de tarieven verhoogd om de
begrooting sluitend te krijgen.
Wat de heer v. Gent inzake de spits
tijdbelasting heeft opgemerkt, dit geldt
speciaal voor zijn eigen bedrijf, dat een
eigen stroomopwekking heeft en slechts
stroom van de gemeente betrekt als
hem zulks voordeeliger uitkomt. De
middenstanders die een vastrechttarief
hebben, hebben met een spitstijd geen
rekening te houden.
Spreker geeft den heer v. d. Waer
den de verzekering dat B. en W. zich
het lot van de armen en werkloozen
zeker niet minder aantrekken en onder
schrijft de verklaring van den voorzit
ter dat zooveel gegeven wordt als noo
dig is en door het rijk wordt toegestaan.
Antwoord van den heer
Pulles.
De heer Pulles verklaart dat zijn
standpunt na de uiteenzetting van den
voorzitter, ten aanzien van de café
houders ongewijzigd is gebleven.
Het kan inderdaad wenschelijk zijn
dat verschillende café's ten gronde
g3an, doch men zal er ook niet aan
denken de werkloosheidsuitkeeringen
stop te zetten, omdat er ook enkele per
sonen van profiteeren die het niet ver
benen.
Spreker is geen café-looper en is niet
door enkele caféhouders beïnvloed
daar hij er met niemand over gespro
ken heeft dan met den voorzitter van
den bond. Wat de automobielen be
treft. hierbij geniet men reeds een aan
merkelijke verlaging voor bedrijfs-au-
to's. Al zou bij inwilliging van het ver
zoek de voorgestelde belastingverla
ging weer verloren gaan, dan mag dit
i.i. nog geen beletsel zijn. Persoonlijk
zou spr. gaarne zijn aandeel hierin dra
gen, als daarmee een onbillijkheid u'.t
den weg werd geruimd. Ieder jaar gaan
meer gemeenten tot bedoelde verlaging
over. Het voorstel van den voorzitter
om de begrootingscommissie de actie
omtrent de personeelsbezetting ter hand
te laten nemen, kan spreker niet au
serieux nemen. Men zou de houding
van spr. als belanghebbende niet ob
jectief achten.
Antwoord van den heer
van Gent.
De heer v. Gent onderschrijft ver
schillende opmerkingen van den heer
Pulles.
Niet de kleine café's zullen verdwij
nen maar juist de grootere wordt
het bestaan onmogelijk gemaakt. Zij
lijden ook het zwaarste onder de slech
te conjunctuur.
Spreker vindt het onbillijk dat zij
voor hun bedrijfslokalen belasting
moeten betalen en andere bedrijven
niet. De café-houders zouden z.i. al
zeer tevreden zijn met 1/3 verlaging
in plaats van 2/3. Deze verlaging zou
allicht gemakkelijker gevonden kun
nen worden. Spreker vindt willekeu
rige behandeling ten opzichte van be
drijven die eigen stroomopwekking be
zitten niet op zijn plaats. Zouden deze
de stroom van de gemeente geheel uit
schakelen dan verkocht het electrici-
teitsbedrijf aan deze ondernemingen
in het geheel niets meer.
Antwoord van den heer
v. d. Waerden.
De heer v. d. Waerden vindt het
jammer dat het niet mogelijk schijnt
te zijn de steun-uitkeeringen met 5%
te verhoogen en vraagt of er langs een
anderen weg geen mogelijkheid is
deze kleine verhooging die voor de be
trokken menschen toch heel wat be-
teekent te kunnen geven. Er zijn al
lerlei meevallers voor de gemeente.
Spreker wil hier ook de armsten in
laten deelen. Ook is er nog altijd het
fonds voor bijzondere doeleinden,
waaruit naar Spr.'s meening gerust
voor ondersteuning geput mag wor
den. Spreker is geen voorstander van
het houden van collecten zooals thans
door den minister is voorgesteld. Als
er inderdaad hulp noodig is, acht Spr. -
het beter uit de openbare kas de mid
delen te voteeren omdat daarin ieder
een ponds-ponds-gewijze bijdraagt,
terwijl bij collecten iemand die het
best kan missen soms weinig of niets
geeft. Naar Spr. vernam voelt de Vin-
centius-vereeniging er niets voor een
subsidie te vragen, omdat zij liever
baas blijft in eigen.huis. Een dergelijk
standpunt heeft Spr. zeer bevreemd.
Inzake de melk-verstrekking wil
Spr. de door hem verzamelde gegevens
gaarne aan B. en W. overgeven.
Nadat de Voorzitter met een enkel
woord de opvatting van B. en W. in
zake de verschillende kwesties nog
eens herhaald had, waren de Alge
meene Beschouwingen geëindigd en
werd de vergadering voor een half uur
geschorst.
Den raadsleden werd in de trouw
zaal een verversching aangeboden.
Na heropening door den Voorzitter
stelt deze voor eerst de kwestie be
treffende de café-houders af te wik
kelen. In stemming wordt dan ge
bracht het voorstel van de commissie
van onderzoek om de personeele be
lasting der café-houders met 2/3 te
verminderen. Dit voorstel werd ver
worpen met 8 tegen 4 stemmen.
Voor stemden de heeren: Passier,
van Gent, Spijkerman en Pulles.
Tegen 't voorstel waren de heeren:
Rox, Smolders, Eibers, Klein, Strijk,
v. d. Waerden, van Loon en van Beij
nen.
Hierna werd in stemming gebracht
een zelfde voorstel van den heer van
Gent, waarin slechts 1/3 verlaging ge
vraagd werd.
Dit voorstel werd eveneens verwor
pen, nu met 7 tegen 5 stemmen. Nu
stemde de heer van Beijnen ook voor.
De andere heeren handhaafden hun
ingenomen standpunt.
Dan werd in rondvraag gebracht 't
voorstel van B. en W. 0111 over te gaan
tot verlaging der billart-belasling met
de helft.
Dit voorstel werd met algemeene
stemmen aangenomen.
Bedrijfsbegrooting
Zonder eenige op- of aanmerkingen
worden goedgekeurd de begrootin
gen van het Electriciteitsbedrijf.het
Woningbedrijf, het Waterbedrijf, het
Hypotheekbedrijf, de Vleeschkeu—
ringsdienst.
Betreffende de begrooting van het
Gasbedrijf merkt de heer Roxs op
dat hem een geval bekend is, waar
van reeds lange jaren voor 2 buizen
slechts een meter gebruikt wordt.
De Voorzitter zegt toe hiernaar
een onderzoek te zullen doen in.
stellen.
De heer Strijk vraagt of het niet
mogelijk zou zijn de meterhuur op
te heffen
Weth. Smolders merkt dienaan
gaande op dat minder kapitaal
krachtigen reeds van meterhuur zijn
vrijgesteld. De meterhuur is geen
onoverkomelijk bedrag om te be
talen.
Op een desbetreffende vraag van
den heer Roxs, antwoordt Weth.
Smolders dal de meters in 40 jaar
werden afgeschreven.
Wordt goedgekeurd.
Betreffende de begrooting van het
Openbaar Slachthuis zegt de heer
van Beijnen in het jaarverslag over
1936 gelezen te hebben dat er zoo
weinig gebruik wordt gemaakt van
de koelcellen.
De Voorzitter zegt dat dit komi
door het meer en meer in gebruik
nemen van electrische koelinstalla
ties, Men zou kunnen probeeren
de verbruiksprijzen wat lager te
stellen, doch spr. vreest dat dan
eenieder gebruik zou komen maken
en er zoodoende gebrek aan koel -
ruimte zou zijn. Spreker zegt echter
toe een onderzoek te doen instellen
onder de slagers of zij geneigd zijn
van de koelcellen gebruik te maken.
Vlocht dit gunstig uitvallen dan kan
alsnog tot prijsverlaging worden
overgegaan.
Wordt goedgekeurd.
Bij de begroogting voor Gemeente
werken vraagt de heer Roxs of het de
bedoeling is de bestrating van de Kerk
straat tot de Grootestraat door te trek
ken Er zou meer animo zijn om te
bouwen ook nabij den ingang van de
Grootestraat wanneer aldaar een be --
strating aanwezig was.
De Voorz. zegt dat het de bedoeling
is de bestrating geleidelijk verder door
te trekken naar gelang men met de
bebouwing vordert. Zijn er liefhebbers
om aan den Noordelijken ingang te
beginnen dan kunnen zij zij zich daar
over het bést bij het gemeentebestuur
vervoegen.
De heer Spijkerman vindt het jammer
dat een parkeerterrein voor de geres
taureerde kerk aan de Haven is ge
projecteerd. Hij achtte dit beter op zijn
p'aats aan den overkant bij den ingang
van de Kerkstraat.
De voorz. merkt op dat men zich
wat het aesthetisch bezwaar betreft geen
zorg behoeft te maken, daar de Rijks
monumentenzorg het heeft goedgekeurd.
De heer Roxs vindt de motieven van
B. en W. om het trottoir in de St.
Anthoniusstraat te verbreeden van weinig
belang. Reeds jaren is die toestand zoo
en deze kon gerust voorloopig zoo
blijven. Die f 2700.— konden zi. heel
wat beter besteed worden.
Weth- Smolders wil even »preeken
voor eigen parochie«.In de St. Anto
niusstraat en de St. Crispijnstraat sloot
het trottoir niet aan den weg aan zooals
overal in de gemeente. Er moest nu
toch een bestrating plaats hebben en
op advies van den gemeenteopzichter
is toen besloten dit afdoende in orde
te maken.
Het voorstel van den heer Roxs, om
deze post van de begrooting te schrap
pen wordt door niemand gesteund en
kan dus niet in stemming worden ge
bracht.
Met algemeene stemmen wordt
deze begrooting vervolgens goedge
keurd.
Gemeentebegrooting.
Bij artikel 19 merkt de heer v.
d. Waerden op dat voor onderhoud
en schoonhouden van het raadhuis
f460.— meer wordt gevraagd. Spr.
ziet de noodzakelijkheid daarvan
niet in.
De voorz. zegt dat zulks voor
namelijk veroorzaakt wordt doordat
het gemeentehuis, dat 5 jaar bestaat,
volgend jaar geverfd moet worden.
Bij artikel 127 stelt de heer v. d.
Waerden voor de bijdrage aan de
T.B.C.-Commissie met f600 te ver
hoogen en dus het geheele tekort
van f 1.500 voor rekening der ge
meente te nemen.
De Voorzitter merkt op dat B.
en W. reeds hun goeden wil ge
toond hebben door deze subsidie
met f150.te verhoogen De
T.B.C. Commissie zal zelf trachten
op ai dere wijze het tekort gedekt
te krijgen. Het resultaat hiervan
dient te worden afgewacht, waarna
nog altijd gelegenheid is deze zaak
onder het oog te zien.
De heeren Pulles en van Gent,
leden der T.B.C -Commissie, appre-
cieeren de goede bedoelingen van
den heer v. d. Waerden, doch uiten
eveneens waardeering voor B. en W.
wegens de toegestane verhooging
van f150. Uit particuliere bijdragen
is reeds f800 tot dekking van het
tekort ontvangen.
De Voorzitter merkt nog op dat
later, indien noodig uit het fonds