Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
Virginia's Keuze.
„ROD R D-BRAB A n D"
FEUILLETON
Dit nummer bestaat uit Drie Bladen
EERSTE BLAD
De werking yan
is versterkt!
NUMMER 19.
ZATERDAG 5 MAART 1938.
61e JAARGANG.
Dit blad verschijnt
WOENSDAG en ZATERDAG
Brieven, Ingezonden stukken, gelden,
enz. franco te zenden aan den Uitgever
Abonnementsprijs, per 3 maanden
1.25. Franco per post door 't geheele
rijk 1.40.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38. Telegr.-adres: ECHO.
Advertentiën moeten Woensdag efl
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur
in ons bezit zijn.
Prijs der Advertentiën:
20 cent per regel; minimum 1.50.
Reclames 40 cent per regel.
Bij contract flink rabat.
PARATE KENNIS.
De onderwijsmethoden van tegen
woordig bij het L.O. vinden en terecht
geen algemeene bijval. Het bleek ons
uit artikelen in 't Handelsblad, 't
Volksblad, uit uitlatingen van onder-
wijs-specialiteiten, rapporten van in
specteurs enz.
„De hoofdinspecteur van "t lager
onderwijs in de Noordelijke inspec
ties tracht de belangstelling der onder
wijzers te wekken voor nieuwere on
derwij sideeën. In verscheidene, druk
bezochte onderwijzersvergaderingen
heeft hij zijn pleidooi voor onderwijs
hervorming gehouden. De hoofdin
specteur, die een lange ervaring bij
het onderwijs heeft, is ontevreden
met de leerstof, welke op onze volks
scholen wordt onderwezen en met de
wijze, waarop dit geschiedt.
Dat dingt niets af op de taakvervul
ling der onderwijzers, hun toewijding
en trouw zijn boven twijfel, maar men
zoekt naar nieuwe methoden, naar een
weg tot verbetering en vooral het
punt van aanval gaat naar de parate
kennis, die men over 't algemeen zeer
hoog aanslaat.
De onderwijzers(essen) doen inder
daad genoegzaam hun best, maar hun
schoone pogen is grootendeels nutte
loos en daardoor hopeloos, omdat zij
worden gedreven in een richting,
welke aan hun eigen bekwaamheden
steeds hoogere eischen stelt, maar het
resultaat van hun arbeid volkomen
illusoir maakt.
De lagere school heeft zich ontwik
keld tot een universiteit in zakformaat
en toch behoorde ze slechts te zijn een
inrichting, welke den kleinen mensch
geschikt maakt om na 6 of 7 jaar van
opleiding den drempel van de hooge
school der wetenschap of van de hoo-
geschool der levenspractijk, te bena
deren.
Wie in militairen dienst komt, leert
niet de beginselen van tactiek, wordt
niet ingewijd in de geheimen der stra
tegie, maar hij leert loopen, z'n geweer
hanteeren en gehoorzamen. Wie aldus
een goed soldaat is geworden, heeft
de militaire toekomst voor zich.
De lagere school moet van de kinde
ren jonge burgers maken, geschikt om
elke richting uit te gaan, welke door
individueelen lust en aanleg \Vordt
gewezen. De jonge burger moet ge
schikt zijn om over den drempel van
het heden heen te stappen en zijn weg
te vinden.
Daartoe maken de huidige onder
wijsmethoden lang niet alle kinderen
geschikt. Hun hoofden worden volge
propt met zaken, waarvoor ze geen in
teresse hebben en welke ze, als we
tenschap, ook nooit te pas komen. Ze
kunnen misschien een lief opstelletje
maken over „de lente en de leeuwerik"
of de „leeuwerik in de lente", maar ze
weten niet, hoe ze moeten schrijven op
een advertentie in de krant. Om een
baan. Ze weten precies in welk jaar de
Vrede van Munster is gesloten, maar
kennen niet van de twistpunten, welke
de volkeren op het oogenblik in vij
andschap stellen en -houden tegenover
elkaar, twistpunten, ter beslechting
waarvan de jeugd van thans, straks
misschien haar bloed moet vergieten.
Ze weten, dat de Ruyter in 'n toren
klom en later admiraal werd, maar ze
weten niet, hoe ze op 't oogenblik
moeten beginnen om 't later tot In
specteur van de Belastingen te bren
gen. Ze kennen het jaartal van de af
schaffing der slavernij, maar kennen
niet de eerste beginselen van de hui
dige sociale structuur der maatschap
pij. Ze weten veel van de Gebrs. de
Wit, maar niets van Schaepman of
Golijn. Ze weten, dat de Rijn bij
Lobith in ons land komt, maar ze
moeten op het station gaan vragen,
hoe laat de trein vertrekt, omdat ze
uit een spoorboekje geen wijs kunnen
worden.
Het gewone lager onderwijs, mis
schien met een zevende en achtste leer
jaar, zal méér nog dan vroeger een
geestelijke, maar nuttelooze marteling
voor de kinderen worden, die zich
geplaatst tegenover zooveel weten
schap, welke ze niet verwerken kun
nen stunteliger zullen voelen dan
ooit. Tenzij, gelukkig, er is ken
tering in den geest der volwassenen,
van de paedagogen!
Md.
SLECHTE
PAEDAGOGIEK.
Onlangs heeft een schoolhoofd zich
voor de rechtbank te verantwoorden
gehad wegens een lichamelijke be
straffing van een 14-jarigen jongen.
Hij zou den knaap, die een „tartende
en spottende" houding had aangeno
men, in den nek gegrepen en op den
grond geworpen hebben. De pijn, zoo
bekende de jongen, was niet groot ge
weest, maar de hals had „roode plek
ken" vertoond.
Wij willen het optreden van den
onderwijzer niet verontschuldigen, al
kunnen wij het best begrijpen, dat
zoo iemand 'n keer zijn zelfbeheer-
sching tegenover 'n treiteraar verliest.
Wat wij niet begrijpen is, dat zulke
zaken niet binnenkamers kunnen wor
den afgedaan, 'n Omlerwijzer is óók
nog wel te straffen als hij straf ver-
MGDRDBPABAHD
WAALWIJK^
VERZEKER U BIJ DE
diend heeft zonder een officieele
boete, hem door de rechtbank opge
legd.
Om minder gewichtige redenen wor
den bij rechtszittingen „in het belang
der openbare orde" de deuren geslo
ten. Als een lichamelijke tuchtiging
van een schooljongen door 'n onder
wijzer om des rechtswille tot een
strafzaak moet leiden, laat men dan
tenminste in het belang van het onder
wijs, d.i. in het belang van de jeugd,
de openbaarheid aan de behandeling
ontnemen, opdat er geen verslag van
in de krant komt en het gezag van den
onderwijzer niet wordt geschaad door
verhaaltjes van de kinderen over den
meester, die moest „vóórkomen" en
„gevonnist" werd.
In het onderhavige geval was de be
handeling al zeer stuitend, doordat de
heele klas was gedagvaard om te ge
tuigen. Een heele klas schoolkinderen
voor den rechter om te getuigen tegen
't schoolhoofd en om daar te beleven,
hoe meester zich moest verdeemoedi
gen tegenover den kadi
Slechte paedagogiek!
GELOOF EN
WETENSCHAP.
Dezer dagen is in den Helder ter
herdenking van den groolen weten-
schappelijken arbeid van prof. Vening
Meinesz in samenwerking met de Ned.
Marine en marinedienst verricht, een
monument opgericht.
De groote geleerde, een man van in
ternationale faam, die de onthulling
bijwoonde, hield daarbij een rede,
waarin hij o.m. het volgende zeide:
„Ik wil uitspreken wat onweer
staanbaar opwelt. Gedurende al die
reizen onder niet sleeds onschuldige,
dikwijls moeilijke en soms zelfs kri
tieke omstandigheden, heb ik meer ge
voeld en later bewust geweten, dat wij
in Gods hand waren en in diepen
ootmoed wil ik in dit oogenblik Hem
danken, Die ons steeds behouden
heeft teruggebracht, Die toegestaan
heeft, dat op dit oogenblik geen scha
duw op de herinnering aan deze rei
zen valt. Ik behoef niet te zeggen, dat,
waar deze gevoelens mij beheerschen,
ik op dit gedenkteeken liever geen
beeltenis gezien had. De eer kome
geheel tot Hem, zonder Wiens hulp
geen inenschenwerk slagen kan."
Treffende woorden, die in onzen
tijd bijzondere aandacht verdienen,
zoo merkt de Gelderlander hier terecht
op.
Ware wetenschap voert tot God.
We leven in een tijd waarin 't ma
terialisme sterk naar den voorgrond is
gedrongen. Maar al te velen meenen,
in menschelijken hoogmoedswaan God
niet meer noodig te hebben, of hoog
stens Hem naar het tweede of derde
plan te kunnen verwijzen. En de god—
loozen-actie doet het hare om deze
voor mensch en maatschappij funeste
levenshouding nog meer ingang te
doen vinden.
Tegenover dit zelfbedrog, tegenover
die valsche mentaliteit schetst prof.
Vening Meinesz zijn ervaringen als
man van wetenschap.
Eenvoudig, onopgesmukt; eenvoud
is immers het kenmerk der waarheid.
De vanouds beroemde AKKER'»
ABDIJSIROOP i» een natuur-genees-
middel, daar de werking in hoofd
zaak berust op de geneeskracht van
extracten, bereid uit reeds in oude
tijden bekende „genees-kruyden"
AKKER's ABDIJSIROOP, bereid vol
gens oud recept, i» dus een aan de
natuur ontleend geneesmiddelI
De genezende, hoeststillende,
slijmoplossende en kalmeerende
werking van de kruiden-extracten,
welke AKKER's ABDIJSIROOP zoo
beroemd hebben gemaakt,is thans
door een nieuwe toevoeging van
den bekenden Apotheker Dumonl
nog sterker, nog sneller, nbq
kraohtiger en nög doeltreffender!
Een lepel AKKER'S ABDIJSIROOP
werkt tnans 2 x zoo «nel als voorheen I
Een ongeëvenaarde werking tegen i
hoest, bronchitis, kinkhoest, verwaar
loosde verkoudheid, griep, influenza.
De verlaagde prijzen zijn thans i
90 ct. F 1.50 F 2.40 F 4.20
De grootere flacons zijn bij
voortgezet gebruik voordeeligarl
van „De Echo van het Zuiden".
Naar het Amerikaansch van
TEMPLE BAILEY.
(Nadruk verboden).
29)
Het groepje, waar hij deel van uit
maakte was in een heftige discussie
gewikkeld. Het ging erover, welke
dingen waard waren om geschreven
te worden, ontdekte zij, na even ge
luisterd te hebben. De beste manier
om te schrijven was de meest objec
tieve, werd er heftig beweerd. Men
moest een gedachtenvisie van zijn on
derwerp hebben. Toen mengde Mary
Lee zich in het gesprek.
Wat gedachtenvisie, zei ze. Niets
daarvan. De grootste werken zijn uit
een groote subjectieve emotie geschre
ven. Neem „Anne Karenina" bijvoor
beeld of „Vanity Fair". Denk je dat
Thackeray die groote scène van het
bal bij Waterloo objectief geschreven
heeft? Hij liet zich meesleepen door
wat hij voelde en Becky's reactie is
het meest menschelijke in de heele
litteratuur.
Zij lachten haar .uit.
Ouderwetschwerd haar naar 't
hoofd geslingerd.
Maar zij verweerde zich.
Als één van jullie iets kan schep
pen, dat half zoo lang zal blijven
voortleven als dat, ja, dan heb je het
recht om te critiseeren.
Daar waren zij woedend over en
Rickey niet het minst van allen.
Denk je dat wij van plan zijn on
ze gedachten te leenen van hen, die
ons zijn voorgegaan?
Wij hebben afgerekend met het ou
de, wij zullen de nieuwe kunst maken.
Maar Mary Lee scheen al niet meer
naar hen te luisteren. Als in gedachten
had zij de glazen, die in haar bereik
stonden, op een rij gezet en speelde er
nu met de tanden van haar vork
langs. Toen zong zij zacht het liedje
van het Chineesche meisje, zooals zij
het dien avond in het oude huis in
Annapolis gezongen had. En één voor
één zwegen de anderen 0111 naar haar
te luisteren. Mary Lee had een mooie
rijke altstem, wie naar haar luister
den, zagen het ongelukkige meisje,
dat haar dood tegemoet ging, zagen de
ivoren minaretten en de treurwilligen
in het maanlicht.
In de stilte, die op haar zingen volg
de, zei Mary Lee:
Jullie kunt wel zeggen, dat jul
lie afgedaan hebt met het oude en dat
jullie de nieuwe kunst zult maken,
maar kan één van jullie iets maken,
dat dit gedicht evenaart? Het is dui
zend jaar geleden gemaakt en het zal
nog duizenden jaren blijven leven!
Zij stond op.
Kom mee, Rickey. Ik heb genoeg
van kunstlicht! Ik wil de zon zien.
Toen Rickey naast Mary Lee in den
bus zat, op weg naar het park, zei ze
ineens:
Soms heb ik een gevoel of we al
lemaal op den verkeerden weg zijn,
Rickey.
Wat bedoel je?
O, wij probeeren ons uit te druk
ken, terwijl we eigenlijk niets te zeg
gen hebben.
Maar ik heb heel veel te zeggen,
protesteerde Rickey heftig. Hoe het
met jou is weet ik niet. Maar ik wel.
Misschien wel, ja. Wat mij be
treft, ik zou het liefst een Zuidzee-
eilander zijn en in een strooien rokje
rondloopen. Ik probeer te zingen en
jij probeert te schrijven, maar zou het
niet veel beter zijn, als we alleen maar
probeerden te leven?
Hij draaide zich naar haar toe en
keek haar aan:
Wat bedoel je met leven?
O, de dagen nemen zooals zij
zijn. Onze ambitie vergeten, alles ver
geten, behalve, dat het leven goed is.
Het is niet goed, zei hij bitter. Zie
maar eens, wat het mij geeft. Michael
McMillan, en het heele verhaal van
zijn gegriefden eigen dunk kwam er
hortend en heftig uit. Jinny probeert
mij wel te begrijpen, maar zij kan het
niet.
Niemand begrijpt je. Ik geloof,
dat het de vloek is van het genie.
Mary Lee had Rickey nu, waar zij
hem hebben wilde. Hij had haar zijn
wonden laten zien, nu zou zij ze ver
binden. Zij wist, dat hij zich een mis
kend genie voelde met de heele wereld
tegen zich.
Ik begrijp je waarschijnlijk ook
wel niet, maar ik leef meer met je
mee, dan je vermoedt. Ik hou van je
meer dan ik ooit van een man gehou
den heb. In Memphis zijn er een mas
sa, die verliefd op me zijn, maar ik
geef meer 0111 jouw vriendschap dan
0111 hun liefde. Misschien geef je niets
0111 mijn vriendschap maar je hebt me
noodig. En je moet me beloven, dat je
111e bij je zult laten blijven en je hel
pen.
Het was eerlijk gemeend en het
streelde hem.
Je bent een goede kameraad voor
me, Mary Lee.
Sentimenteel was het niet, nfaar het
beloofde toch iets.
Je zult het immers heel gauw
toonen, wat je eigenlijk bent, Rickey.
De hoornen in het park waren kaal
en zwart, maar het winterzonnetje
ze met een bleekgouden glans. Da
scherpe, koude lucht deed Rickey
goed na zijn opwinding en Mary Lee's
geloof in hèm en zijn talent was olie
voor zijn wonden.
Toen zij voorstelde om naar Was
hington Square terug te gaan, stemde
hij gewillig toe. Hij had zijn koffertje
in het restaurant laten staan, maar hij
zei er niets van. Hij kon het later im
mers terughalen! Zijn impuls om weg
te loopen leek hem nu dwaasheid.
XII.
EEN ALLERLIEFSTE OUDE
VROUW.
De post van twee uur bracht Virgi
nia een briefje van Michael.
Ik maak mij erg ongerust over
mijn fiasco. Is er iets dat ik kan doen?
En kunnen wij er niet nog eens over
praten? Mag ik bij u komen, of komt
u morgen met inij lunchen?
Zij antwoordde per telefoon.
Ik durf u niet goed hier te vra
gen. Rickey kan ieder oogenblik thuis
komen en hij is niet in de stemming.
Maar ik zal heel graag met u lunchen.
Hij nam haar mee naar een rustig
restaurant in de bovenstad, en nog
voor de lunch gedaan was, hadden zij
een samenzwering op touw gezet.
Ik moet je zoo dikwijls zien als '1
maar eenigszins mogelijk is, had Mi
chael gezegd.
Maar ik kan er niets van tegen
Ricky zeggen, had zij hem eerlijk be
kend. Hij wil niets meer van je weten,
dus bij ons durf ik je niet te ontvan-
8en'
Hij maakte plannetjes voor hen bei
den.
(Wordt vervolgd).
De Echo van het Zuiden,
Waalwytseie en Lnngslraatscbe Courant*
fWJ VAN V! AOJU ot> hf r itviff
?ï7ï fel m lui
NEEM HET ZEKERE VOOR HET ONZEKERE EN
CONCURREERENDE
TARIEVEN EN VOOR-
DEELIQE VOORWAARDEN
S dagen 6 dagen IS dagen 24 dagen
gebruik gebruik gebruik gebruik