Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. Virginia's Keuze. „ROD R D-BRAB A n D" FEUILLETON Dit nummer bestaat uit Drie Bladen EERSTE BLAD De werking yan is versterkt! NUMMER 19. ZATERDAG 5 MAART 1938. 61e JAARGANG. Dit blad verschijnt WOENSDAG en ZATERDAG Brieven, Ingezonden stukken, gelden, enz. franco te zenden aan den Uitgever Abonnementsprijs, per 3 maanden 1.25. Franco per post door 't geheele rijk 1.40. UITGAVE: WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38. Telegr.-adres: ECHO. Advertentiën moeten Woensdag efl Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit zijn. Prijs der Advertentiën: 20 cent per regel; minimum 1.50. Reclames 40 cent per regel. Bij contract flink rabat. PARATE KENNIS. De onderwijsmethoden van tegen woordig bij het L.O. vinden en terecht geen algemeene bijval. Het bleek ons uit artikelen in 't Handelsblad, 't Volksblad, uit uitlatingen van onder- wijs-specialiteiten, rapporten van in specteurs enz. „De hoofdinspecteur van "t lager onderwijs in de Noordelijke inspec ties tracht de belangstelling der onder wijzers te wekken voor nieuwere on derwij sideeën. In verscheidene, druk bezochte onderwijzersvergaderingen heeft hij zijn pleidooi voor onderwijs hervorming gehouden. De hoofdin specteur, die een lange ervaring bij het onderwijs heeft, is ontevreden met de leerstof, welke op onze volks scholen wordt onderwezen en met de wijze, waarop dit geschiedt. Dat dingt niets af op de taakvervul ling der onderwijzers, hun toewijding en trouw zijn boven twijfel, maar men zoekt naar nieuwe methoden, naar een weg tot verbetering en vooral het punt van aanval gaat naar de parate kennis, die men over 't algemeen zeer hoog aanslaat. De onderwijzers(essen) doen inder daad genoegzaam hun best, maar hun schoone pogen is grootendeels nutte loos en daardoor hopeloos, omdat zij worden gedreven in een richting, welke aan hun eigen bekwaamheden steeds hoogere eischen stelt, maar het resultaat van hun arbeid volkomen illusoir maakt. De lagere school heeft zich ontwik keld tot een universiteit in zakformaat en toch behoorde ze slechts te zijn een inrichting, welke den kleinen mensch geschikt maakt om na 6 of 7 jaar van opleiding den drempel van de hooge school der wetenschap of van de hoo- geschool der levenspractijk, te bena deren. Wie in militairen dienst komt, leert niet de beginselen van tactiek, wordt niet ingewijd in de geheimen der stra tegie, maar hij leert loopen, z'n geweer hanteeren en gehoorzamen. Wie aldus een goed soldaat is geworden, heeft de militaire toekomst voor zich. De lagere school moet van de kinde ren jonge burgers maken, geschikt om elke richting uit te gaan, welke door individueelen lust en aanleg \Vordt gewezen. De jonge burger moet ge schikt zijn om over den drempel van het heden heen te stappen en zijn weg te vinden. Daartoe maken de huidige onder wijsmethoden lang niet alle kinderen geschikt. Hun hoofden worden volge propt met zaken, waarvoor ze geen in teresse hebben en welke ze, als we tenschap, ook nooit te pas komen. Ze kunnen misschien een lief opstelletje maken over „de lente en de leeuwerik" of de „leeuwerik in de lente", maar ze weten niet, hoe ze moeten schrijven op een advertentie in de krant. Om een baan. Ze weten precies in welk jaar de Vrede van Munster is gesloten, maar kennen niet van de twistpunten, welke de volkeren op het oogenblik in vij andschap stellen en -houden tegenover elkaar, twistpunten, ter beslechting waarvan de jeugd van thans, straks misschien haar bloed moet vergieten. Ze weten, dat de Ruyter in 'n toren klom en later admiraal werd, maar ze weten niet, hoe ze op 't oogenblik moeten beginnen om 't later tot In specteur van de Belastingen te bren gen. Ze kennen het jaartal van de af schaffing der slavernij, maar kennen niet de eerste beginselen van de hui dige sociale structuur der maatschap pij. Ze weten veel van de Gebrs. de Wit, maar niets van Schaepman of Golijn. Ze weten, dat de Rijn bij Lobith in ons land komt, maar ze moeten op het station gaan vragen, hoe laat de trein vertrekt, omdat ze uit een spoorboekje geen wijs kunnen worden. Het gewone lager onderwijs, mis schien met een zevende en achtste leer jaar, zal méér nog dan vroeger een geestelijke, maar nuttelooze marteling voor de kinderen worden, die zich geplaatst tegenover zooveel weten schap, welke ze niet verwerken kun nen stunteliger zullen voelen dan ooit. Tenzij, gelukkig, er is ken tering in den geest der volwassenen, van de paedagogen! Md. SLECHTE PAEDAGOGIEK. Onlangs heeft een schoolhoofd zich voor de rechtbank te verantwoorden gehad wegens een lichamelijke be straffing van een 14-jarigen jongen. Hij zou den knaap, die een „tartende en spottende" houding had aangeno men, in den nek gegrepen en op den grond geworpen hebben. De pijn, zoo bekende de jongen, was niet groot ge weest, maar de hals had „roode plek ken" vertoond. Wij willen het optreden van den onderwijzer niet verontschuldigen, al kunnen wij het best begrijpen, dat zoo iemand 'n keer zijn zelfbeheer- sching tegenover 'n treiteraar verliest. Wat wij niet begrijpen is, dat zulke zaken niet binnenkamers kunnen wor den afgedaan, 'n Omlerwijzer is óók nog wel te straffen als hij straf ver- MGDRDBPABAHD WAALWIJK^ VERZEKER U BIJ DE diend heeft zonder een officieele boete, hem door de rechtbank opge legd. Om minder gewichtige redenen wor den bij rechtszittingen „in het belang der openbare orde" de deuren geslo ten. Als een lichamelijke tuchtiging van een schooljongen door 'n onder wijzer om des rechtswille tot een strafzaak moet leiden, laat men dan tenminste in het belang van het onder wijs, d.i. in het belang van de jeugd, de openbaarheid aan de behandeling ontnemen, opdat er geen verslag van in de krant komt en het gezag van den onderwijzer niet wordt geschaad door verhaaltjes van de kinderen over den meester, die moest „vóórkomen" en „gevonnist" werd. In het onderhavige geval was de be handeling al zeer stuitend, doordat de heele klas was gedagvaard om te ge tuigen. Een heele klas schoolkinderen voor den rechter om te getuigen tegen 't schoolhoofd en om daar te beleven, hoe meester zich moest verdeemoedi gen tegenover den kadi Slechte paedagogiek! GELOOF EN WETENSCHAP. Dezer dagen is in den Helder ter herdenking van den groolen weten- schappelijken arbeid van prof. Vening Meinesz in samenwerking met de Ned. Marine en marinedienst verricht, een monument opgericht. De groote geleerde, een man van in ternationale faam, die de onthulling bijwoonde, hield daarbij een rede, waarin hij o.m. het volgende zeide: „Ik wil uitspreken wat onweer staanbaar opwelt. Gedurende al die reizen onder niet sleeds onschuldige, dikwijls moeilijke en soms zelfs kri tieke omstandigheden, heb ik meer ge voeld en later bewust geweten, dat wij in Gods hand waren en in diepen ootmoed wil ik in dit oogenblik Hem danken, Die ons steeds behouden heeft teruggebracht, Die toegestaan heeft, dat op dit oogenblik geen scha duw op de herinnering aan deze rei zen valt. Ik behoef niet te zeggen, dat, waar deze gevoelens mij beheerschen, ik op dit gedenkteeken liever geen beeltenis gezien had. De eer kome geheel tot Hem, zonder Wiens hulp geen inenschenwerk slagen kan." Treffende woorden, die in onzen tijd bijzondere aandacht verdienen, zoo merkt de Gelderlander hier terecht op. Ware wetenschap voert tot God. We leven in een tijd waarin 't ma terialisme sterk naar den voorgrond is gedrongen. Maar al te velen meenen, in menschelijken hoogmoedswaan God niet meer noodig te hebben, of hoog stens Hem naar het tweede of derde plan te kunnen verwijzen. En de god— loozen-actie doet het hare om deze voor mensch en maatschappij funeste levenshouding nog meer ingang te doen vinden. Tegenover dit zelfbedrog, tegenover die valsche mentaliteit schetst prof. Vening Meinesz zijn ervaringen als man van wetenschap. Eenvoudig, onopgesmukt; eenvoud is immers het kenmerk der waarheid. De vanouds beroemde AKKER'» ABDIJSIROOP i» een natuur-genees- middel, daar de werking in hoofd zaak berust op de geneeskracht van extracten, bereid uit reeds in oude tijden bekende „genees-kruyden" AKKER's ABDIJSIROOP, bereid vol gens oud recept, i» dus een aan de natuur ontleend geneesmiddelI De genezende, hoeststillende, slijmoplossende en kalmeerende werking van de kruiden-extracten, welke AKKER's ABDIJSIROOP zoo beroemd hebben gemaakt,is thans door een nieuwe toevoeging van den bekenden Apotheker Dumonl nog sterker, nog sneller, nbq kraohtiger en nög doeltreffender! Een lepel AKKER'S ABDIJSIROOP werkt tnans 2 x zoo «nel als voorheen I Een ongeëvenaarde werking tegen i hoest, bronchitis, kinkhoest, verwaar loosde verkoudheid, griep, influenza. De verlaagde prijzen zijn thans i 90 ct. F 1.50 F 2.40 F 4.20 De grootere flacons zijn bij voortgezet gebruik voordeeligarl van „De Echo van het Zuiden". Naar het Amerikaansch van TEMPLE BAILEY. (Nadruk verboden). 29) Het groepje, waar hij deel van uit maakte was in een heftige discussie gewikkeld. Het ging erover, welke dingen waard waren om geschreven te worden, ontdekte zij, na even ge luisterd te hebben. De beste manier om te schrijven was de meest objec tieve, werd er heftig beweerd. Men moest een gedachtenvisie van zijn on derwerp hebben. Toen mengde Mary Lee zich in het gesprek. Wat gedachtenvisie, zei ze. Niets daarvan. De grootste werken zijn uit een groote subjectieve emotie geschre ven. Neem „Anne Karenina" bijvoor beeld of „Vanity Fair". Denk je dat Thackeray die groote scène van het bal bij Waterloo objectief geschreven heeft? Hij liet zich meesleepen door wat hij voelde en Becky's reactie is het meest menschelijke in de heele litteratuur. Zij lachten haar .uit. Ouderwetschwerd haar naar 't hoofd geslingerd. Maar zij verweerde zich. Als één van jullie iets kan schep pen, dat half zoo lang zal blijven voortleven als dat, ja, dan heb je het recht om te critiseeren. Daar waren zij woedend over en Rickey niet het minst van allen. Denk je dat wij van plan zijn on ze gedachten te leenen van hen, die ons zijn voorgegaan? Wij hebben afgerekend met het ou de, wij zullen de nieuwe kunst maken. Maar Mary Lee scheen al niet meer naar hen te luisteren. Als in gedachten had zij de glazen, die in haar bereik stonden, op een rij gezet en speelde er nu met de tanden van haar vork langs. Toen zong zij zacht het liedje van het Chineesche meisje, zooals zij het dien avond in het oude huis in Annapolis gezongen had. En één voor één zwegen de anderen 0111 naar haar te luisteren. Mary Lee had een mooie rijke altstem, wie naar haar luister den, zagen het ongelukkige meisje, dat haar dood tegemoet ging, zagen de ivoren minaretten en de treurwilligen in het maanlicht. In de stilte, die op haar zingen volg de, zei Mary Lee: Jullie kunt wel zeggen, dat jul lie afgedaan hebt met het oude en dat jullie de nieuwe kunst zult maken, maar kan één van jullie iets maken, dat dit gedicht evenaart? Het is dui zend jaar geleden gemaakt en het zal nog duizenden jaren blijven leven! Zij stond op. Kom mee, Rickey. Ik heb genoeg van kunstlicht! Ik wil de zon zien. Toen Rickey naast Mary Lee in den bus zat, op weg naar het park, zei ze ineens: Soms heb ik een gevoel of we al lemaal op den verkeerden weg zijn, Rickey. Wat bedoel je? O, wij probeeren ons uit te druk ken, terwijl we eigenlijk niets te zeg gen hebben. Maar ik heb heel veel te zeggen, protesteerde Rickey heftig. Hoe het met jou is weet ik niet. Maar ik wel. Misschien wel, ja. Wat mij be treft, ik zou het liefst een Zuidzee- eilander zijn en in een strooien rokje rondloopen. Ik probeer te zingen en jij probeert te schrijven, maar zou het niet veel beter zijn, als we alleen maar probeerden te leven? Hij draaide zich naar haar toe en keek haar aan: Wat bedoel je met leven? O, de dagen nemen zooals zij zijn. Onze ambitie vergeten, alles ver geten, behalve, dat het leven goed is. Het is niet goed, zei hij bitter. Zie maar eens, wat het mij geeft. Michael McMillan, en het heele verhaal van zijn gegriefden eigen dunk kwam er hortend en heftig uit. Jinny probeert mij wel te begrijpen, maar zij kan het niet. Niemand begrijpt je. Ik geloof, dat het de vloek is van het genie. Mary Lee had Rickey nu, waar zij hem hebben wilde. Hij had haar zijn wonden laten zien, nu zou zij ze ver binden. Zij wist, dat hij zich een mis kend genie voelde met de heele wereld tegen zich. Ik begrijp je waarschijnlijk ook wel niet, maar ik leef meer met je mee, dan je vermoedt. Ik hou van je meer dan ik ooit van een man gehou den heb. In Memphis zijn er een mas sa, die verliefd op me zijn, maar ik geef meer 0111 jouw vriendschap dan 0111 hun liefde. Misschien geef je niets 0111 mijn vriendschap maar je hebt me noodig. En je moet me beloven, dat je 111e bij je zult laten blijven en je hel pen. Het was eerlijk gemeend en het streelde hem. Je bent een goede kameraad voor me, Mary Lee. Sentimenteel was het niet, nfaar het beloofde toch iets. Je zult het immers heel gauw toonen, wat je eigenlijk bent, Rickey. De hoornen in het park waren kaal en zwart, maar het winterzonnetje ze met een bleekgouden glans. Da scherpe, koude lucht deed Rickey goed na zijn opwinding en Mary Lee's geloof in hèm en zijn talent was olie voor zijn wonden. Toen zij voorstelde om naar Was hington Square terug te gaan, stemde hij gewillig toe. Hij had zijn koffertje in het restaurant laten staan, maar hij zei er niets van. Hij kon het later im mers terughalen! Zijn impuls om weg te loopen leek hem nu dwaasheid. XII. EEN ALLERLIEFSTE OUDE VROUW. De post van twee uur bracht Virgi nia een briefje van Michael. Ik maak mij erg ongerust over mijn fiasco. Is er iets dat ik kan doen? En kunnen wij er niet nog eens over praten? Mag ik bij u komen, of komt u morgen met inij lunchen? Zij antwoordde per telefoon. Ik durf u niet goed hier te vra gen. Rickey kan ieder oogenblik thuis komen en hij is niet in de stemming. Maar ik zal heel graag met u lunchen. Hij nam haar mee naar een rustig restaurant in de bovenstad, en nog voor de lunch gedaan was, hadden zij een samenzwering op touw gezet. Ik moet je zoo dikwijls zien als '1 maar eenigszins mogelijk is, had Mi chael gezegd. Maar ik kan er niets van tegen Ricky zeggen, had zij hem eerlijk be kend. Hij wil niets meer van je weten, dus bij ons durf ik je niet te ontvan- 8en' Hij maakte plannetjes voor hen bei den. (Wordt vervolgd). De Echo van het Zuiden, Waalwytseie en Lnngslraatscbe Courant* fWJ VAN V! AOJU ot> hf r itviff ?ï7ï fel m lui NEEM HET ZEKERE VOOR HET ONZEKERE EN CONCURREERENDE TARIEVEN EN VOOR- DEELIQE VOORWAARDEN S dagen 6 dagen IS dagen 24 dagen gebruik gebruik gebruik gebruik

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1938 | | pagina 1