Binnenlandsch Nieuws. R. K. Huishoud- en Industrieschool te Waalwijk. ^'/t^iert„MIJNHARDTJES De Echo van het Zuiden Tweede Blad Trixie's bezoek aan Vader Neptunes Het zou ons niet verwonderen, als menig ouder in Waalwijk en omgeving zich reeds heeft afgevraagd: zou er van die Huishoudschool te Waalwijk nog iets komen? Men leest wel, dat in het uitbreidingsplan dezer gemeente een aanzienlijke ruimte voor deze school is gereserveerd, men heeft mis schien gelezen, dat reeds een directri ce is benoemd, maar men ziet niets, terwijl toch vroeger reeds medegedeeld was dat waarschijnlijk al in 1937 de lessen zouden beginnen. Ter gerust stelling van degenen, die misschien zouden denken dat ook hier uitstel afstel zou beteekcnen, kan het Be stuur der school thans overgaan tot het plaatsen van een advertentie in dit blad, waarin ouders worden uit genodigd, zich op Woensdag- of Za terdagmiddag van 3 tot 6 uur te willen vervoegen aan het gebouw van de K.J.V., (tegenover de pastorie van SI. Jan te Waalwijk), waar de directrice dan zitting houdt om belangstellenden en belanghebbenden op de hoogte Ie brengen van het doel van deze school en de aard van het onderwijs. (Zie ad vertentie in het eerste blad van dit nummer). De school wordt officieel 1 September geopend. Natuurlijk is het gebouw met 1 Sep tember nog niet klaar, er staat zelfs nog geen steen van, maar wel willen wij de lezers van dit blad reeds nui de verzekering geven, dat het, onvoorzie ne omstandigheden voorbehouden, een sieraad voor de „nieuwe straat" zal worden, dat het, zacht uitgedrukt, inwendig zo zal worden verzorgd, dat hel niet behoeft onder te doen voor de best-ingerichte huishoudscholen van onze provincie. Architect Nijsten in Den Bosch, aan wien dezer dagen nog het houwen van het nieuwe raadhuis te Drunen werd opgedragen, stelt er een eer in hier een bewijs te leveren van zijn bouw kundige talenten. Hij heeft gebruik kunnen maken van de ervaringen, welke men in bestaande scholen heeft opgedaan en niet in het minst van de zeer deskundige adviezen van de in spectie en directrice. We hopen spoe dig een afdruk van de tekening in dit blad te mogen plaatsen, te zijner tijd zal ieder in de gelegenheid worden ge steld, de schoolgebouwen te bezich tigen. Voorlopig zal men zich beperken tot algemeen vormend onderwijs en de naaldvakken. Daarvoor worden bin nen enige weken een onderwijzeres met hoofdakte en een lerares in het bezit van de Akte Na aangesteld. Aan Katholieke meisjes wordt tevens gods dienstonderwijs gegeven. Uit het programma nemen wij het volgende over. Het doel van de school is „Meisjes en vrouwen op te leiden „voor de taak van huisvrouw en voor „beroepen van vrouwenarbeid, waar door zij in eigen levensonderhoud „kunnen voorzien. Meisjes en vrouwen „door korte cursussen enige bedreven heid bij te brengen in verschillende „vakken van vrouwenarbeid". Er is voorlopig gerekend op 5 dag opleidingen, 1 avondopleiding en 10 afzonderlijke cursussen. Meisjes, die (5 leerjaren van de la gere school hebben afgelopen en 12 jaar en 8 maanden oud zijn, kunnen aan de tweejarige voorbereidende op leiding deelnemen. Boven deze cursus staat die voor „opleiding tot hulp in de huishouding", welke bestemd is voor meisjes, die twee of meer klas sen van een school voor uitgebreid lager ol' middelbaar onderwijs hebben afgemaakt. Dan is er nog een tweejarige oplei ding voor naaister, welke bekroond wordt door een éénjarige cursus voor costuumnaaister. (Het Franse woord coupeuse wordt liever niet gebruikt). Er is bovendien nog een opleiding tot dienstbode, welke 8 maanden duurt. De sociale betekenis hiervan behoeven wij niet uiteen te zetten. Voor meisjes, die overdag in een betrekking zijn, hetzij op kantoor, fa briek of huishouding, wordt een drie jarige avondopleiding georganiseerd, die zowel de huishoudelijke vakken als de naaldvakken omvat. Voor de 10 afzonderlijke cursussen verwijzen wij naar het prospectus, dat binnenkort gratis aan belangstellen den wordt uitgereikt en de mondelin ge inlichtingen, welke de directrice gaarne wil verstrekken. Het schoolgeld wordt geheven vol gens het gezinsinkomen en is alleszins billijk. Het juiste bedrag kan de di rectrice mededelen, wanneer men het laatste biljet van de inkomstenbelas ting meebrengt. Wij vertrouwen, dat vele ouders in het belang van hun kinderen zich om nadere inlichtingen zullen wenden tol de directrice. G. J. DE VRIES. Secretaris Schoolbestuur. Vacantietijd schept nieuwe verkeersgevaren. De Engelsche Automobiel Club heelt zich tot het autorijdend pu bliek gewend met het volgende ver zoek «De zomervacanties zijn weer in vollen gang en duizenden kinderen genieten van de herwonnen vrijheid, flet is niet te verwonderen dat zij op straat spelende, in een uitgelaten bui de hun ingeprente verkeersre gels en daarmede de noodige voor zichtigheid over boord gooien. Al spelende zullen zij plotseling den rijweg oversteken en als de overige weggebruikers reeds niet van tevo ren hierop bedacht zijn, zou de vacantievreugde van de kinderen wel eens ruw kunnen worden ver stoord.» Evenals haar zusterorganisatie dit in Engeland deed, wil de K.N.A.C. dit goede voorbeeld volgen. Zij dringt bij de Nederlandsche weggebruikers dan ook nog eens op een extra dosis voorzichtigheid aan gedurende de vacanties van de jeugd. Amerika oppert bezwaren tegen K.N.I.L.M.Iijn op Manilla. «..Nu opnieuw in overweging is ge- nomen om toestemming te verlee- nen tot de opening eener luchtver binding tusschen Java en Manilla werpt het departement van Oorlog te Washington bezwaren op, daal de opening op den duur voor de vreemde luchtlijn het gevaar ople vert, een precedent te scheppen voor andere mogendheden. De pers te Manilla betreurt een eventueele alwijzing der toestem ming, daar door middel van de lijn der K.N.l.L.M. Europa in 7 dagen van Manila uit bereikbaar zal zijn. Vertrek van Indische delegaties voor het regeeringsjubileum. Onder groote belangstelling ver trokken met de Christiaan Huygens naar Nederland de delegaties van den Sultan van Djokja, bestaanae uit Pangeran Hagabei en Pangeran Sindoenegoro, van den Pakoe Alam, Pangeran Hario Soerjoatmodjo en van den Mangkoenegoro, Pangeran Hario Soeriasoemaruo, een broer van den Mangkoenegoro. Raden Sindoenegoro zal meegaan als secretaris van de delegatie van den Sultan; in Nederland zal zich bij deze delegatie aansluiten de zoon van den Sultan, Raden Mas Dorod- jatoen, die in Nederland studeert. Met de delegatie van den Mang- Koenegoro reizen de zoons en ten neet mede, die te Wageningen gaan studeeren. De sultan van Langkat met gevolg zal eerst 14 dezer in de re sidentie aankomen. Na aankomst te Genua met de Marnix van St. Aldegonde zal de sultan en zijn ge volg een reis door Europa maken. DOOR NINI EILERS. Trixie was een lief meisje van zes jaar. Ze zat in de eerste klas en vond het erg prettig op school. Maar nu was het Zaterdag en ze had de hele mid dag vrij. Ze mocht met moeder mee naar het strand. Ze ging dikwijls naar het strand en dan bouwden ze zand kastelen met diepe gangen en kijkga ten Ze danste van plezier en ze kon bijna niet wachten tot moeder alles klaar gemaakt had. Op het strand trok moeder haar 't zonnepakje aan, dat ze zelf voor Trixie gemaakt had. Ze kreeg ook een hoedje op tegen de felle zon. Trixie nam haar emmertje en schopte en ging toen vlak aan zee spelen. Maar ze durfde niet te dicht bij het water te gaan, want ze was er een beetje bang voor, voor dat grote water, waar je het einde niet van kon zien. Ze speelde zo fijn, dat ze niet eens keek naar wat er om haar heen ge beurde. Maar na een tijdje was ze een beetje moe geworden en ging eens even zitten. Juist toen ze weer verder wilde gaan met haar hoge berg, hoor de ze naast zich zeggen: „Zeg meisje, ga je met me mee? Ik zal je heel mooie dingen laten zien, die je anders nooit kunt zien!" Ze keek verbaasd op en zag een klein mannetje, ongeveer zo groot als zij zelf en met een lange baard. „Wie bent u?" vroeg ze verschrikt en ze bekeek het mannetje van top tol teen. „Ik ben de waterman, een dienaar van Vader Neptunes en ik heb vrije toegang tot de zee, waar ik alle huizen mag bezoeken, met kleine jongens en meisjes, zoals jij. Wil je mee om alles te zien?" „Nee", zei Trixie, „ik ben bang en ik weet ook niet of het van mijn moe der mag". „Je hoeft niet bang te zijn, hoor Trixie", zei de waterman. „Ga maar eens gauw aan je moeder vragen of je mee mag." Trixie ging naar haar moeder en vertelde van het mannetje met de lan gen baard. Ze vroeg of ze eens met 't mannetje mee mocht gaan. Moeder vond het goed en Trixie liep weer vlug naar den Waterman terug. Ze was nu niet bang meer. Ze doken samen in het water en zonken héél diep naar beneden. Wat zag ze daar een prachtige dingen! Er waren vissen, die ze zelfs in het aqua rium in de dierentuin nog nooit had gezien. Plotseling kwamen ze aan een grote poort. De Waterman nam Trixie mee door de poort en toen kwamen ze in een zaal, die helemaal van glas ge maakt was. Wat was dat prachtig! Heel grote schelpen stonden er en het mannetje legde uit, dat het grote fau teuils waren, waar de zeemensen in zaten, net zoals de aardmensen op huh stoelen. Ze liepen de hele zaal door en kwamen toen bij een man met een vissenstaart. Hij vroeg aan den Wa terman, waar hij naar toe wilde. „Ik wil dit lieve meisje aan Vader Neptunus voorstellen", antwoordde de Waterman. „Is hij op het ogenblik thuis?" De man met de vissenstaart ant woordde niet, maar deed een deur open en liet hen binnen gaan in een andere grote zaal. Die was ook van glas gemaakt, maar hier waren de wanden van doorzichtig glas. Trixie zag allerlei vissen tegen de muren zwemmen en ze dacht, dat ze hen zo kon pakken, maar ze stuitte telkens met haar handen tegen het dikke glas. Ze schrok vreselijk toen ze een grote zwarte vis met lange armen op zich af zag komen en met twee gloeiende ogen. Ze liep hard naar een grote schelp en verborg zich daar in, want ze was heel erg bang. De Waterman zei, dat ze helemaal niet bang hoefde te zijn, want die inktvis, zo heette het beest, kon hier toch niet komen. Ze gingen verder door de grote zaal en kwamen toen in een ander vertrek, waar een hooge troon stond. Op die troon zat een ou de man met een kroon op en een grote vork in zijn hand. Om hem heen zaten een hele hoop kleine mannetjes, die er net zo uitzagen als de Waterman. „Zo, meiske", zei de man op de troon, „ik ben Vader Neptunus, de koning van de zee. Als ik kwaad ben komt er storm, en zijn er grote gol ven op zee. Stoute kinderen, die te ver zwemmen, neem ik met mijn vork op en trek ze zo naar beneden. Dat is dan hun straf. Ben jij wel eens ongehoor zaam?" „Ja", antwoordde Trixie, „maar dan moet ik heel vroeg naar mijn bed voor straf. Maar ik ben niet altijd stout!" „Zo, dat is goed. Ga nu maar weer niet den Waterman mee. Hij zal je nog een paar dingen uit mijn konink rijk laten zien." De Waterman nam haar toen weer mee en ze kwamen langs de wonder lijkste vissen. Zulke mooie had ze nog nooit gezien. Er waren rode, blauwe, groene, gele en nog veel meer andere gekleurde vissen. Het was een prach tig gezicht. Plotseling was de Waterman weg. Ze stond alleen in een onafzienbaar land, omgeven door water en midden tussen de grote vissen. Daar kwam weer die zwarte vis met zijn lange ar men. Hij probeerde naar Trixie te grij pen. Ze gaf een gil van schrik en. was meteen wakker! „Waar ben ik?" riep ze. „Moesje, help, een grote zwarte vis wil me op eten!" Haar moeder kwam gauw bij haai en vertelde toen, dat ze zeker had ge droomd, want dat ze in slaap was ge vallen. Toen vertelde Trixie wat ze allemaal gedroomd had en ze kreeg een lekker stuk chocolade van moeder voor de schrik! HOE ZIJN WE AAN ONZE VACANTIES GEKOMEN? Er was een tijd, waarin elke dag een „vrije dag" was. „Dat was nog eens fijn", zullen jullie wel zeggen, maar dat was helemaal niet zo fijn, want die dagen waren geen echte vrije da gen, ze heetten alleen maar zo. Hoe zijn we nu eigenlijk aan onze vacantie gekomen? Het woord: „vrije" dag, komt uit het latijn: feriae. De feriae waren dagen, waarop de win kels gesloten waren. Later kwam de naam op de kalender van de kerk en beteekende eerst de feestdagen ter ere van God en de heiligen. Daarna ook de Zondagen en nog later ook de gewone weekdagen, behalve de Zaterdag. Zo heette de Zondag toen de eerste vrije dag: feria prima, de Maandag de twe- de: feria secunda enz. Natuurlijk werd op de weekdagen gewerkt en jullie hadden, als je dan geleefd had, ook naar school moeten gaan. Er waren toen ook al scholen. In het begin alleen maar scholen van be paalde kerken, maar daar mocht ie dereen op komen. Op deze scholen werden de eerste „schoolvacanties" gehouden, eerst alleen op de kerkelijke feestdagen en later ook bij bijzondere gelegenheden, als: jaarmarkten, wed strijden enz. Er werd zelfs al» „hitte- vacantie" gegeven. De leerlingen mochten dan 's middags thuis blijven. Maar anders moest je ook de hele dag onder de hoede van je meester blijven. Op mooie zomerdagen trok de mees ter met zijn leerlingen naar buiten. Ze gingen dan naar het bos en speelden daar allerlei spelletjes. Pas in de achttiende eeuw werd het onderwijs en de indeling van de schooltijd vast geregeld en kreeg je, inplaats van telkens één dag, langere tijd achter elkaar vrij. In Philadelphia in Amerika is een kanarievogel-club opgericht. De leden van deze club kunnen daar in de zo- mervacantie hun kanarievogels bren gen die daar dan worden verzorgd, zo lang ze uit de stad zijn. Bovendien krijgen ze geregeld bericht, hoe 't met hun vogels is. In Candij (Ceylon) wilde een man van 5U jaar een ritje op een olifant maken. Het dier scheen daar niet erg op gesteld te zijn, want hij haalde den man met zijn slurf van zijn rug en gooide hem op de grond. De arme man kwam niet al te zacht neer en heeft zich vrij ernstig gewond. Vissenteelt in de Lijbische woestijn. Het klinkt heel vreemd, dat vissen kunnen leven in de Lybische woestijn, maar toch is het waar. Eens werden 600 vissen in een vliegtuig naar de woestijn gebracht, met de bedoeling, dat ze kuit zouden schieten en zich op die manier zouden vermeerderen. Ze werden in het water van de Jupi- ter-Amon-Oase gedaan. Maar na enige tijd waren er al 400 van dood gegaan. De man, die ze naar de woestijn ge bracht had, stelde na een tijd vast, dat 200 vissen in leven waren geble ven en zich vermenigvuldigd hadden, zodat een paar duizend vissen nu de woestijnbeken bevolken. Een paar aardige kunstjes met getallen. Hier is een aardig getallenkunstje. Je mag er elk willekeurig getal voor nemen, van drie cijfers, als je er maar aan denkt, dat het laatste cijfer klei-, ner is dan het eerste. We zullen er nu een paar berekeningen mee doen en dan zal je zien, dat, welk getal je ook neemt, de einduitkomst altijd 363 zal zijn. Als voorbeeld nemen we het getal 856: 856 we keren dit getal om, dan ontstaat 658 en trekken dit van het eerste getal af, dan blijft over 198. Dit getal draaien we weer om, dan krijgen we 891 en dit tellen we bij het vorige getal op, dan ontstaat 1089. Dit getal delen we nu door 3 en dan is de einduitkomst 363. Probeer het maar met elk ander ge tal van drie cijfers en je zult zien, dat het altijd .uitkomt, als het laatste cijfer tenminste kleiner was dan het eerste. Nu moet jullie eens laten zien hoe vlug je kan rekenen. Je schrijft op een stukje papier achter elkaar de getal len: 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024. Nu kan je deze getallen heel vlug bij elkaar optellen, zonder dat je daar voor de getallen onder elkaar schrijft. .Ie hoeft ze helemaal niet op te schrij ven, maar kunt het makkelijk uit je hoofd berekenen. Dat komt, omdat elk getal, dat je opgeschreven hebt twee maal zo groot is als het vorige. Als je dan ook de einduitkomst wilt bereke nen hoef je alleen het laatste getal, dus 1024 te verdubbelen en er dan het getal 1 af trekken. Dus: 2 X 1024 is 2048—1 is 2047. Wetenswaardigheden. Op een bloemententoonstelling in Chelsea kon men een rhodondendron bewonderen, die 2.70 meter hoog was en 1500 bloemen had. In het jaar 1924 waren nog 104.000 Indianen in Canada en nu zijn er weer 114.000. Dus men hoeft niet bang te zijn, dat de roodhuiden zullen uitster ven. Trekvogels vliegen op hun trek meestal 200 tot 400 meter hoog. Maar het schijnt, dat er ook al vogels waar genomen zijn, die 1000 meter hoog vliegen. Ook snugger. „Wat een prachtige wandelstok heeft u daar." „Ja, hij is wel erg mooi, maar het is jammer, dat hij een beetje te lang is." „Maar laat er dan een stuk vanaf halen!" „Maar luistert u eens even, ik zal toch niet zo dom zijn, om die prach tige ivoren knop eraf te laten halen!" „U hoeft hem toch ook niet van boven korter te laten maken! Van onderen moet u er ook een stuk af laten snijden." „Van onderen? Waarom van onde ren? Hij is me toch van ónderen niet te lang!" Oplossingen raadsels. 1. De tabak. 2. Een doodskleed. 3. Bergketens. 4. S-peer-eer-speer. 5. Voeten van bergen. 6. Als men zijn linkerhandschoen aan de rechterhand doet. 7. Sneeuwbal.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1938 | | pagina 5