Tweede Blad De Echo van het Zuiden Vaststelling Gemeentere kening. Adres Caféhouder sbond voor kennisgeving aangenomen. De raad dezer gemeente kwam Maandagavond in openbare vergade ring bijeen onder voorzitterschap van den EdelAchtb. heer Burgemeester Mallens; secretaris de heer v. d. Wee; aanwezig alle leden. De voorziter meent, alvorens over te moeten gaan tot de behandeling van de agenda niet te mogen nalaten aan de heeren Snoeren en Grootswagers namens den raad zijne deelneming te betuigen voor het sedert de laatste vergadering geleden smartelijk ver lies, bij de een van zijn echtgenoote en de ander van zijn teerbemind doch tertje. Wij allen kunnen begrijpen en aanvoelen, aldus spreker, dat derge lijke slagen haast niet te dragen zijn en onheelbare wonden veroorzaken. Het moge tot troost strekken dat wij allen weten, na korteren of langeren tijd in het hiernamaals weer met el kaar vereenigd te zullen worden. Dit zal zeker ook voor U vaststaan. Ik hoop dat de heeren Grootswagers en Snoeren uit deze wetenschap de kracht mogen putten en de rust mogen vin den tot de tijd komen gaat die hen weer bij hunne dierbaren brengen zal. De notulen der vorige vergadering werden hierna ongewijzigd vastge steld. Aan de orde 1. Ingekomen stukken. Dankbetuiging van den heer van Opstal voor het ter zijnen gunste in de vorige vergadering genomen be sluit. Wordt voor kennisgeving aangeno men. 2. Voorloopige vaststelling der ge meenterekening over het jaar 1937 met de daartoe betrekke, lijke bedrijfsrekeningen van het gasbedrijf en de exploitatie der drainagevelden. RAPPORT VAN DE COMMISSIE tot onderzoek der gemeentereke ning voor den dienst 1937. Aan den raad der gemeente Loon op Zand. Onderzoek gemeenterekening 1937. Aan de ons in Uwe raadsvergade ring van 10 Augustus j.l. gegeven op dracht tot onderzoek van de door bur gemeester en wethouders dezer ge meente in genoemde vergadering aan geboden ontwerp-gemeenterekening met bijbehoorende bedrijfsrekeningen en bescheiden, hebben wij uitvoering gegeven in een commissievergadering op 19 Augustus 1938. Door de commissie, bestaande uit de heeren F. Elshout, M. van Nieuw stadt en B. Verhoeven werd als voor zitter aangewezen de heer B. Verhoe ven. Wijl het Verificatiebureau der Ver- eeniging van Nederlandsche Gemeen ten een geregelde controle uitoefent op de administratie van den gemeente ontvanger en die van de bedrijven, achtten wij het overbodig alsnog een controle toe te passen op de juistheid der samenstellende cijfers van de ver- schillènde posten. Met belangstelling namen wij kennis van de verantwoording door het col lege van burgemeester en wethouders bij schrijven van 27 Juli 1938, nr. 1215 toegezonden. Bij de behandeling der verschillen1 de volgnummers werden de volgende opmerkingen gemaakt: HOOFDSTUK V. Leges bouwvergunningen (131). Het wil den commissie voorkomen, dat het verschil tusschen de raming op dezen post wel eenigszins ver uit elkaar ligt. Niets afdoende aan de juistheid dei- in de rekening met betrekking tot dezen post opgenomen cijfers, achtte zij het voorzichtigheidshalve meer ge- wenscht de raming van dezen ont- vangstpost niet bij voorbaat reeds te hoog op te voeren. HOOFDSTUK VI. Onderhoud en administratie van bezittingen enz. (193). Met betrekking tot dezen uitgaaf post waartegen als zoodanig geen en kele bedenking bestaat, wordt de vraag naar voren gebracht, of wel aan alle daarvoor in aanmerking komende personen de gelegenheid wordt gebo den, kleinere onderhoudswerkzaam heden ten behoeve der verschillende eigendommen voor de gemeente te ver richten. Wel is het de commissie bekend dat voor onderhoudswerkzaamheden van meer dan gewone beteekenis de meest gebruikelijke weg van openbare inschrijving wordt gevolgd, doch daar naast meent zij te mogen wijzen op de wenschelijkheid om ook voor werken van minderen omvang (kleine onder- r- systeem toe te passen en deze voor zooveel doenlijk over de verschillende ambachtslieden te verdeelcn. HOOFDSTUK VI en IX. Onderhoud wegen en voetpaden in werkverschaffing). Bij den post onderhoud wegen en voetpaden, welke in verband gebracht wordt met uitgaven voor werkver schaffing door de gemeente onderno men, meende de commissie, hoezeer erkennend dat bij de begrootingsbe- handeling daartoe meer aanleiding be staat, als haar o'ordeel te moeten doen kennen, dat de werkzaamheden in werkverschaffing daaraan verricht, niet in alle onderdeelen tot genoeg doening kunnen stemmen. I)e deplorabele toestand waarin sommige buitenwegen, zooals o.rn. de Rechtvaart en de Hilschestraat, die in werkverschaffing zoogenaamd zijn verbeterd, verkeeren, gaf haar gereede aanleiding daarop de bijzondere aan dacht te vestigen, met verzoek aan burgemeester en wethouders deze wegen t.z.t. voor verdere verbetering in aanmerking te brengen. De commissie brengt verder dank aan het college van burgemeester en wethouders voor het uit alle deelen der rekening blijkende keurig ge voerd beleid, terwijl zij verder niet waardeering gewaagt van de werk zaamheden door den ontvanger en de ambtenaren bij het opmaken der re kening verricht. Onder dankzegging voor de bij hel onderzoek ondervonden medewerking, stelt de commissie voor, de bedrijfs rekeningen en de gemeenterekening over het dienstjaar 1937 voorloopig vast te stellen overeenkomstig de door burgemeester en wethouders aangebo den ontwerp-besluiten. Kaatsheuvel, 19 Aug. 1938. De Commissie voor onderzoek der gemeenterekening, get. B. Verhoeven, voorzitter. Leden M. van Nieuwstadt. F. Elshout, MEMORIE VAN ANTWOORD van burgemeester en wethou ders op het rapport van de commissie tot onderzoek der gemeenterekening voor den 'dienst 1937. Bij de beantwoording van.het „rap port van de commissie tot onderzoek der gemeenterekening voor den dienst 1937" ligt het eerstens op onzen weg onzen welgemeenden dank te betuigen voor den lof, welke aan het door ons „gevoerde keurige beleid" werd ge geven en voor de waardeering, welke werd uitgesproken nopens de werk zaamheden van gemeente-ontvanger en personeel der secretarie ten behoe ve der onderwerpelijke gemeente-reke ning. Wij vermeenen echter ook hier bij te moeten vastleggen, dat dit be leid slechts mogelijk gemaakt is dooi de algeheele medewerking en toewij ding van Uwe vergadering, weshalve deze lof volgaarne goeddeels op Uwe vergadering wordt overgedragen. Wij zullen ons ten hoogste gelukkig prij zen, indien ook de toekomst ons de zelfde medewerking en samenwerking zou kunnen verzekeren. HOOFDSTUK V. Leges bouwvergunningen. Het eenigszins aanmerkelijke ver schil tusschen de opbrengst en de ra ming van bovengenoemd middel is te verklaren uit het feit, dat den bouw van een groot klooster te Loonopzand door omstandigheden buiten onzen wil niet ofwel nog niet doorging. De raming werd opgezet met de aan ze kerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de bouw zou doorgaan. HOOFDSTUK VI. Onderhoud en administratie van bezittingen enz. Het is de tot nu toe gevolgde ge woonte om, zoodra er werkzaamheden te doen zijn van eenige beteekenis, daarvoor prijsopgave te vragen aan alle daarvoor in aanmerking komen den en daarna te gunnen aan hen, die in zijne prijsopgave het meest redelijk geweest is. Dit is uiteraard niet doen baar voor elke geringe uitgave, inaar wordt toch zoover mogelijk doorge voerd. Het invoeren van het rouleeren „als systeem" zou aan het bereiken van de gunstige resultaten, welke tot nu toe verkregen werden,' wellicht in den weg staan en is daarom o.i. niet aanbevelenswaardig. HOOFDSTUK VI en IX. Onderhoud wegen en voetpaden (in werkverschaffing Omtrent de in het het geding ge brachte weggedeelten het navolgende. 'In een vroeger gehouden raadsverga dering is door een lid van den gemeen teraad een lans gebroken voor de ver krijging van de van de Tramlaan vrij komende keien ten behoeve van de op de tweede plaats genoemde straat. De hierbedoelde keien zijn ter plaatse, met toestemming van den eigenaar van een stuk grond aldaar reeds ter verwerking opgeslagen. Het plan om een en ander in werkverschaffing te mogen uitvoeren (vooral het grond werk) iigt ter verzending ter goedkeu ring aan de regeering gereed. Wij ver wachten derhalve dat deze straat nog dit jaar bestraat zijn zal. Voor wat aangaat de andere genoemde straat meenen wij er op te mogen wijzen hoe aldaar beduidende bedragen zijn besteed aan verbetering, welke in wer kelijkheid op zeer merkbare wijze werd bereikt niet alleen, maar waar voor ons zelfs van meer dan ééne zijde dank werd betuigd. Indien men ech ter de verwachtingen zóó hoog wil op voeren, dat een toestand wordt ver langd, die de resultaten van kei- of klinkerbestrating evenaart, dan is in derdaad aan die verwachtingen niet beantwoord. Dit alles neemt echter niet weg dat de voortdurende verbete ring ook hier onze blijvende aandacht heeft en zal blijven hebben. Wij meenen in onzen plicht te kort te schieten indien wij niet van de ge legenheid gebruik maken der commis sie onzen hartelijken dank te betuigen voor de voortvarendheid, waarmede zij de haar opgelegde taak heeft ver vuld alsmede voor de wijze, waarop die taak vervuld werd. De heer Markus zegt ten aanzien van Hoofdstuk zes, onderhoud en ad ministratie van bezittingen enz., dat het de resultaten ongunstig zal be- invloeden wanneer het roulatiesysteem wordt toegepast betreffende den tijds duur van het onderhoud. Wanneer het evenwel werd toegepast in den geest van bijv. ieder werkt tot een be drag van 200 of 250 gulden, lijkt liet spreker dat dit geen bezwaar zal op leveren, zeker niet wanneer de ge meenteopzichter toezicht houdt. De voorzitter. Het is ook niet de be doeling vast te houden aan een ou- derhoudstermijn daar de meeste wer ken meestal maar van zeer geringen aard zijn. De rouleering wordt dooi de gemeente al toegepast, doch meest al voor belangrijkere objecten, waar bij wij iedereen een kans willen geven. Het is anders wel frappeerend hoe zeer de prijsopgaven gewoonlijk nit- eenloopen, soms wel van 50 tot 60 pet. Het is dan redelijk dat de goedkoopste weg genomen wordt* De heer Markus. U spreekt over een zekeren tijdsduur, door mij werd ge doeld op het bedrag. De voorzitter. Maar als er weinig te doen is kan iemand wel 4 of 5 jaar noodig hebben om aan een bepaald bedrag te komen. De gemeenterekening werd hierna z.h.st. voorloopig vastgesteld. 3. Aanbieding der gemeente-begroo ting voor het dienstjaar 1939 met de begrootingen van het gas bedrijf en van de exploitatie van de drainagevelden. De voorzitter. Wij hebben alle po gingen aangewend maar ik kan wel mededeelen dat wij de begrooting toch niet kloppend hebben kunnen krijgen dan met extra -belasting-bijdragen, hetgeen wel door U bejammerd zal worden. Laat U daardoor echter nog niet afschrikken want we zijn nog niet noodlijdend alhoewel we wel op de grens daarvan gekomen zijn. We zul len gelukkig nog geen beroep behoe ven te doen op het Rijk. Hadden wij vorig jaar nog te beginnen met een voordeelig saldo van 5000.thans is dit niet het geval. Het Burgerlijk Armbestuur vraagt ook al 5000 meer, terwijl de belastingen waar schijnlijk 8000 a 9000 minder zullen opbrengen. De heer Markus. Wij hebben vorig jaar geen begrooting gehad. De voorzitter. Thans zullen alle le den er een thuis gestuurd krijgen. 4. Benoeming van 2 commissies, respectievelijk bestaande uit 7 en 6 raadsleden tot onderzoek dezer begrootingen. De voorzitter vraagt de commissie te laten bestaan uit dezelfde samen stelling als vorig jaar niet dien ver stande dat de heer van Laarhoven de plaats zal innemen van den heer Din- gemans. Wordt goedgekeurd. 5. Schrijven van de afdeeling Kaats heuvel van den R.K. Bond van Café- en Restauranthouders en Slijters St. Joseph, verzoekende het sluitingsuur voor de café's op Zaterdag en Zondag op 12 uur des nachts te willen stellen. Prae-advies Gelijk verzoek als hier wordt ge daan werd reeds vroeger door Uwe vergadering behandeld. Op de toen ontwikkelde gronden, waaraan wij ons mogen refereeren, meenen wij U ook thans wederom te moeten adviseeren om op het verzoek een afwijzende beschikking te nemen. De heer van Nieuwstadt. Mijnheer de Voorzitter, ik heb in het prae-advies van B. en W. gezien dat afwijzend op, dit verzoek beschikt wordt op de toen ontwikkelde gronden. Ik meen even wel dat de omstandigheden momen teel geheel anders zijn. Verleden jaar is verzocht om vermindering van per- soneele belasting, afschaffing biljart belasting en hel sluitingsuur voor de geheele week vast te stellen op 12 uur. Nu is het alleen een verzoek om het sluitingsuur te stellen op 12 uur al leen op Zaterdag en Zondag. Daardoor zijn de omstandigheden toch wel eenigszins anders. De voorzitter. De omstandigheden zijn dezelfde, maar het verzoek is an ders. De heer van Nieuwstadt. Het ver zoek komt mij niet onbillijk voor, Mijnheer de Voorzitter, omdat het ge durende geruimen tijd proefondervin delijk is bewezen dat in onze plaats behoefte ontstaat aan een later slui tingsuur dan 11 uur. Immers juist in de uren van 11 tot 12 op Zaterdag en Zondag zijn de café's het drukst bezet. Er is nu eenmaal een strooming naar later te leven dan vroeger en tegen die stroom valt niet op te roeien. Ook aan grenzende gemeenten zooals Waal wijk, Dongen en Tilburg hebben een later sluitingsuur. Waalwijk en Don gen doorloopend tot 12 uur. Daarbij vertrekken er 's Zondags 's avonds nog bussen in beide richtingen tot 12 uur. Bovendien zijn de meeste café bedrijven genoodzaakt een later slui tingsuur aan te vragen dan 11 uur op Zaterdag en Zondag. Dat brengt be langrijke financieele lasten mee, ge voegd bij de lasten die reeds op het café- en restaurantbedrijf drukken zooals liooge personeele belasting, bi 1- lardbelasting, vergunningsrecht, ver makelijkheidsbelasting, hooge preca riorechten. Dit is nog de eenige ma nier die het mogelijk maakt de lasten van de café-houders eenigermate te verlichten. Als er een tak van bedrijf is die door de crisis zwaar getroffen wordt dan is het toch zeker het café- en restaurantbedrijf. Men kan dan ook met grond zeggen dat hier een nood toestand bestaat. Waarom zouden wij in deze de adressanten niet eenigszins tegemoet kunnen komen? Hunne stem is nog steeds gebleven, die eens roe pende in de woestijn. Deze categorie is geheel aangewezen op de goedgun stigheid van het gemeentebestuur. De gemeente heeft er toch belang bij dal er behoorlijk goede inrichtingen zijn. Is het daarom, mijnheer de voorzitter, niet daarheen te leiden dat aan het verzoek van den bond, al is het maar voorloopig, als proef kan worden vol daan? De heer van den Heuvel. Ik zou daaraan willen toevoegen, dat wan neer wij hooren dat wij nog niet nood lijdend zijn maar op de grens daarvan de betrokken categorie het binnenkort toch nog zwaarder te verantwoorden zal krijgen dan tot lieden het geval is geweest, doordat de belastingen ten top gevoerd zullen moeten worden (de voorzitter zegt: dat zijn ze al) voordal we op de regeering staat kunnen ma ken. Daarom is het misschien moge lijk hen nu eenigszins tegemoet te komen, temeer daar verlenging van 't sluitingsuur toch ook wel redelijk is. Ik zou daarom het voorstel van den heer van Nieuwstadt wel willen on dersteunen. De heer Roestcnberg. Er schijnt nu een ander inzicht te heerschen dan bij de vorige besprekingen. In verband met de tijdsomstandigheden is een vroeger sluitingsuur beter dan een la ter. Als dat een uur alles goed moet maken zou men er heusch geen belang bij hebben. Het algemeen en gemeen tebelang vraagt in deze zeker niet om verlenging. Ik had niet verwacht dat het voorstel ondersteund zou worden. De voorzitter. De heer van Nieuw stadt heeft zeker wel den eerste prijs verdiend om de belangen van de café houders naar voren te brengen en er op te wijzen dat het niet onbillijk is en er behoefte bestaat aan verlenging van het sluitingsuur. Ik wil opmerken dat de bewuste bond slechts uit 11 leden bestaat, ter wijl hier 37 vergunninghouders zijn, zoodat die 11 leden nog geen 30 pet. van het aantal uitmaakt. Wat betreft die verlenging op Zaterdag en Zondag heb ik doen nagaan of die noodzake lijk is en of het op die uren in de café's druk is. Ik heb daarbij aangetroffen dat in 1937 door drie leden van dien bond verlenging is aangevraagd voor Zaterdag en Zondag. Door een zaak was dit 29 keer, door een andere 16 keer en door de derde 4 keer. Wan neer men nu nagaat dat verlenging op Zaterdag en Zondag kon worden aangevraagd in totaal 1924 malen en dat is aangevraagd slechts 52 keer, dan beteekent dit voor de leden van den bond 10 pet. en vooi de geheele categorie van café-houders slechts2,5 pet. De conclusie is, niet tegenstaande de mooie betoogen die ik gehoord heb, dat er geen behoefte bestaat aan verlenging. Wanneer men dan zegt: ja er was er toch een die 29 keer verlenging gevraagd had, dan kan ik daarop antwoorden dat dit steeds voor dezelfde personen was die daar zaten te kaarten, terwijl de an dere café's reeds lang gesloten waren. Het komt dus hierop neer dat in een gemeente van 11000 inwoners de ca fé's moeten openblijven ten behoeve van een enkele kaartclub en daar kun nen wij ons niet voor leenen. Het zou in strijd zijn met het algemeen belang, wanneer het armbestuur een begroo- tingspost vraagt van 5000 en steun en werkverschaffing 120.000 om dan het café-bezoek te gaan stimulee- ren. Dat de café-houders het hard te verantwoorden hebben ligt niet aan de hooge belastingen of aan de ge meente maar aan de kasteleins zelf die zeggen dat hun café een bestaan moet opleveren. Men kijkt maar naar de groote steden, waar van de vele café-houders er slechts 10 hoogstens 20 van hun bedrijf moeten bestaan. Een café is voor de meeste exploitan ten slechts een bron van bij-inkomsten en niet om er een volledig bestaan in te vinden. Wanneer men dat ook hier niet inziet, zal aan de wenschen van café-houders nooit tegemoet gekomen kunnen worden. Ik ben het met den heer Roestcnberg eens dat, daar de tijd zoo is dat velen gesteund en geholpen moeten worden, het niet opgaat het sluitingsuur voor café's te gaan ver lengen. Het is niet in het belang van de kasteleins en zeker niet in het al gemeen belang. Het voorstel van B. en W. wordt hierna z.h.st. aangenomen. 6. Rondvraag. De heer Snaphaan. Ik zou willen vragen of U bij mij in de laatste ver gadering misschien niet goed begre pen hebt. Ik heb toen geen antwoord ontvangen op de vraag of het niet mo gelijk is dat menschen van boven de 60 jaar die in de werkverschaffing werken, hiervan vrijgesteld kun nen worden en hen dan in de steun regeling opnemen of hen zoo mogelijk te vervangen door een werkloozen zoon. In de vorige vergadering hebt U ook gezegd dat arbeiders uit Waalwijk met 16 en 17 gulden naar huis gaan. Ik heb daarnaar een onderzoek inge steld en ik heb hier 30 loonzakjes van Waalwijksche arbeiders bij mij waar uit blijkt dat geen 16 of 17 gulden ver diend wordt, integendeel in vele geval len nog geen 9 gulden. Misschien is het het dagelijksch bestuur bekend dat in Waalwijk 20 pet. loontoeslag gegeven wordt. De heer Markus. Bij de vorige rond vraag werd door mij over gasverwar ming van het raadhuis gesproken en werd dit door U toegegeven en gezegd dat met 3 en 3.5 cent en zoo ongeveer 10 jaar de gemeente het gas geleverd* kreeg, dus in die 3.5 cent zit een af lossing in. Mijn vraag is nu deze: Kunnen B. en W. zonder goedkeu ring van den raad een bedrag van on geveer 1900 gulden voteeren voor gas- verwarming van het raadhuis, want of liet nu in materiaal of in geld ge schiedt, het blijft een leening, daarbij in acht genomen dat het in ongeveer 10 jaar bij den koopprijs van gas be taald wordt. Vindt U het juist, nadat de raad voor een half jaar terug de gasprijs van de eerste 10 M3 verbruik verhoog de met 1 cent, voor verwarming is de gasprijs 6 cent per M3 beide voor de inwoners, de gemeente het nu geleverd krijgt voor 3 a 3.5 cent, waarin nog een aflossing begrepen is die ik toch wel op een cent mag rekenen per M\ B. en W. kunnen dan wel als zoodanig het gas voor het raadhuis voor niets bedingen. Ik meen dat in beide geval len de raad er zijn goedkeuring aan moest geven. Bent U, zoo bovenstaande opmerkin gen juist zijn, bereid U alsnog tot den raad te wenden? Mijnheer de Voorzitter. Het loon in werkverschaffing in Waalwijk ver diend, door U beweerd dat het 16 a 17 gulden is, komt daar het bedrag van 13.gemiddeld niet beter bij, be houdens een enkele uitblinker en bent U niet onvolledig geweest hiermede, doordat in tegenstelling met hier in de plaats aan 25 cent in Waalwijk 29 cent per uur wordt betaald, wegens klasse-indeeling waaraan niets te doen is. Zoodoende komt een arbeider uit Waalwijk altijd aan 2^ of 3 gulden meer. Gaarne zou ik wel een voor beeld van Waalwijk naar voren willen brengen, hetwelk in overleg met den opzichter van de Heide Mij. is geschied daar door U over kankeraars werd ge sproken, en dat de goedkeuring van ie der weldenkend mensch kan wegdra gen. Zou het niet kunnen naar Um meening de kankeraars en de goed- willigen in afzonderlijke ploegen in te deelen, dan krijgt men binnen zeer korten tijd het bewijs geleverd of er doorgewerkt wordt of niet. Is het juist vernomen, dat hier ter plaatse drie vergunninghouders ver laagd zijn in vergunningsrecht. Zoo ja, is hier dan niet het spreekwoord van toepassing „Gelijke monniken, ge lijke kappen". De voorzitter. Ik zal het verzoek van den heer Snaphaan betreffende de werkverschaffing aan (je regeering overbrengen, die in deze te besluiten (Zie verder vervolg pag. 4 van dit blad). Gemeenteraad Loonopzand.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1938 | | pagina 5