HET IS PLE1ZIËBIB
UilE U1IL AGEIIT WORDEN?
JKT.
Fa. A. FREDERIKS
GEMENSD NIEUWS,
ADVERTENT1EN.
ADVERTEER
IN DIT BLAD
een net Dienstmeisje
Mag. «De Zon"
R.K. Dienstmeisje.
DAT ETALEERT:
Oude dame voor meerdan
f100.000 opgelicht.
Vader en zoon en een chauffeur
geareesteerd.
Een oude dame te Ginneken, mej.
K., is het slachtoffer geworden van
een geraffineerde oplichtersbende.
Voor meer dan flOO.OUO is zij op
gelicht.
De twee hoofddaders, vader en
zoon D. zijn dezer dagen door de
rijksrecherchegearresteei d. De vader
is een oude bekende van de justitie.
De zoon, een nauwelijks meerder
jarige jongen, hoorde in October van
het vorige jaar, dat de oude dame
veel geld aan liefdadige instellingen
schonk. In November bracht hij
haar een bezoek, deed zich voor als
noodlijdend kunstenaar en wist haar
voor een flink bedrag eenige waar-
delooze schilderijen te verkoopen.
Korten tijd later kwam hij met
een zielig verhaal over huiselijke
ellende en hij wist de goedgeefsche
dame over te halen, hem een bedrag
ter hand te stellen, waarmee zijn
zijn vader een schilderijenzaak in
Amsterdam zou kunnen beginnen,
Naderhand schreef hij haar een brief
waarin hij haar bedankte voor de
„redding" van het gezintevens
baande hij in deze brieven den weg
voor nieuwe oplichterijen van
grooteren omvang.
Hij gaf voor, dat zijn vadereigen
lijk mijningenieur was en in Australië
concessie had op groote stukken land
waarin zich mineralen bevonden. Hij
toonde papieren, kaarten en bere
keningen en tenslotte liet mej. K.
zich bepraten, om geld indeexplo-
tatie van die landerijen te steken.
Zoo was zij in totaal f 105,000 aan
den man kwijt, een bedrag waarvan
zij geen cent terug zal zien. Om de
zaak echter te doen lijken werd de
oude dame z.g.n. uit het buitenland
opgebeld. Zelfs meldde eens de stem
van een „telefoonjuffrouw''' dat zij
uit Sydney werd opgebeeld.
Tenslotte begon iemand uit de
omgeving van de oude dame arg
waan te koesteren. Zij merkte, dat
mejuffr. K, groote sommen opnam,
wanneer de jongeman D. een bezoek
had gebracht Men waarschuwde
een familielid in Den Haag, een
advocaat, die een nauwkeurig onder
zoek instelde en al spoedig tot de
ontdekking kwam, dat men met
brutale oplichters te doen had. Vader
en zoon D. werden in Amsterdam
ingerekend door rijksrechercheurs.
Ook een chauffeur, die den zoon
dikwijls naar Ginneken had gereden,
doch die nooit in de woning van
mej. K. was geweest, werd gearres
teerd. Op verzoek van zijn verde
diger mr. dr. Benno J. Stokvis, is hij
thans in vrijheid gesteld. Vader en
zoon zijn echter opgesloten en zijn
voor den rechter van instructie
geleid. Als hun verdediger treedt
op mr. Francois Pauwels.
De chauffeur, een garagehouder
te Haarlem, houdt vol dat hij met
een van de beide mannen werkelijk
in Australië is geweest om daar
landerijen te koopen. De passen
duiden ook op een reis naar Austra
lië en het is niet onmogelijk, dat
een deel van het geld daar in veilig
heid is gebracht. Dit zou ook de
brieven uit Australië, die mej. K.
ontving verklaren.
Bij de arrestatie van den chauffeur
deed men een merkwaardige vondst.
Op hem trof men nl.een papier aan
waarbij drie personen verklaarden,
dat zij mej. K. hadden opgelicht.
Deze verklaring is onderteekend
door den zoon D., een juffrouw
(familielid van vader en zoon I)
en nog door een derden man. De
verklaring is waarschijnlijk opge
maakt, omdat de leden van de
bende elkaar niet vertrouwden.
ADVERTEERT IN DIT BLAD
In het gezicht der Scheveningsche
haven vergaan.
3 personen verdronken,
Zondagmiddag tegen één uur is
de Scheveningsche motorlogger Sch.
102 «Maarten», welke een bemanning
van 14 Scheveningsche visschers aan
boord had en na een reis van vier
weken naar huis terugkeerde, door
een hevigen storm tegen het Noorder
Havenhoofd geslagen en lek geraakt.
Spoedig daarop is het schip circa
50 meter vanaf het havenhoold
gezonken. De bemanning werd, na
levensgevaarlijke pogingen, door de
Scheveningsche reddingsboot «Zee-
manshoop», voor het grootste ge
deelte van boord gehaald. Enkele
visschers waren overboord gespron
gen.
Het gebeurt meermalen, dat bij
dergelijke stormen schepen binnen-
loopen en de schipper ondernam
dus in het geheel geen waagstuk
toen hij probeerde tusschen de
havenhoofden door te stoomen. De
opkomende vloed speelde het schip
echter parten en toen men even
over eenen tot vlak voor de monding
had weten te manoeuvreeren,wier
pen zware zeeën den motorlogger
onverwacht met den achtersteven
tegen het Noorderhavenhoold.
De schrik sloeg den honderden
toeschouwers om het hart. Men
begreep, dat dit niet goed kon af-
loopen. Even later zag men dan
ook het noodlottige gebeuren de
logger werd, na lek geslagen te zijn,
tegen het havenhoofd opzij geslagen
door de woeste golven en zonk,
doordat het een lek bekomen had.
Het schip ging gedeeltelijk onder
water en de uit 14 mannen bestaande
bemanning moest in allerijl een
goed heenkomen zoeken.
Den schipper met drie matrozen
gelukte het, in den achtermast te
klimmen; weldra volgden nog drie
visschers. Enkele anderen zochten
het hoogste punt op het voorschip
op en twee anderen sprongen over
boord en trachtte al zwemmende
de kust te bereiken. Daar het schip
juist in een hevige branding lag,
was dit een strijd op leven en dood.
Van het op circa 200 meter afstand
liggende strand had men gezien, dat
een paar mannen overboord waren
geprongen en een viertal moedige
mannen ging, een ketting vormend
de zee in om te trachten dedrenke-
lingen te grijpen. Het gelukte hun
een matroos te pakken, die in half
bewusteloozen toestand direct met
eeu auto van de eerstehulpdienst
naar het gemeente ziekenhuis ver
voerd werd. Een andere matroos de
47-jarige J. Bruin verdronk helaas
en spoelde later aan het strand aan.
Inlusschen was de reddingboot
«Zeemanshoop» te hulp geroepen,
welke voor de schier onmogelijke
taak stond te trachten de Scb. 102
door de branding heen te bereiken.
Men zag een achtal mannen in het
want hangen, van wie er drie na
bovenmenschelijke pogingen er in
slaagden, zich langs het stag een
lijn van 23 meter, naar den voor
mast te werken, waar zij veiliger
waren, omdat dit gedeelte hooger
lag en tamelijk ver boven de zee
uitkwam. Intusschen speelden zich
aan het strand hartverscheurende
tafereelen af onder de Scheveningers,
wier familieleden aan boord waren.
De «Zeemanshoop» wist door
uitmuntend manoeuvreeren na circa
een uur worstelen, tusschen het
havenhoofd en de gezonken logger
te komen. Aan de andere zijde kon
men het schip niet naderen, omdat
daar de netten naar buiten waren
gespoeld, die de motorschroef van
de reddingboot onklaar dreigde te
maken. Na een klein half uur hard
werken slaagde men er in, 10 man
aan boord te krijgen en toen moest
met een grooten omweg, vanwege
de gevaarlijke havenhoofden, precies
in het midden van den havenmond
gestuurd worden wat inderdaad
gelukte. Het kranige werk van de
motorreddingboot wekte allerwegen
groote geestdrift en toen tegen half
drie de reddingboot in veiliger water
was gekomen, stegen uit de menigte
luide hoera's op voor dezeehelden.
Door een tram overreden en
gedood.
In de Duinstraat tegenover de
Slóepstraat te Scheveningen is een
zes jarig jongetje, C. v. d. H., wo
nende in de Magneetstraat, tegen
een uit Scheveningen komende tram
van lijn 11 opgeloopen. Het jongetje
werd op slag gedood. De G.G.D.
heeft het stoffelijk overschot naar
het ziekenhuis Zuidwal gebracht.
Wrak van de Hunze XIII
gevonden.
Na een nauwkeurig onderzoek
met behulp van een duiker heeft
men met zekerheid vastgesteld, dat
het wrak in het Enkhuizer vaar.
water van het IJselmeer ten Oosten
van het eiland Marken het motor
beurtschip Hunze XIII is, dat daar
in den stormnacht van de vorige
week Maandag met drie man aan
boord zijn tragischen ondergang
heeft gevonden. Van de drie op
varenden, die bij deze schipbreuk
om het leven kwamen heeft men
nog steeds geen spoor kunnen ont
dekken
Belgisch lijnvliegtuig
verongelukt.
Twintig inzittenden omgekomen.
De Belgische luchtvaart is door een
zware ramp getroffen. Het vliegtuig van
de lijn Brussel—Dusseldorp—Berlijn
der Sabena-maatschappij, dat heden
morgen van het vliegveld Haren bij
Brussel was opgestegen, is te Soest in
Weslfalen, ten Zuiden van Dortmund,
neergestort. Twintig personen kwamen
hierbij om het leven: alle leden der uit
vier koppen bestaande bemanning, als
mede de zestien passagiers vermoede
lijk allen van Duitsche nationaliteit.
Het vliegtuig de O. O. A. G T, een
in België gebouwde Savoia Marchettie
S 83, had te Dusseldorp een tusschen-
landing gemaakt. Hier waren dertien der
passagiers ingestapt. Wat de oorzaak
van de ramp is geweest, heeft men
nog niet kunnen vaststellen; deskundige
zijn uit België voor het instellen van
een onderzoek naar de plaats van de
catastrofe vertrokken- Volgens personen
uit de omgeving van Soest, die het
vliegtuig hebben zien neerstorten, scheen
het reeds door midden gebroken te zijn
toen het op een hoogte van 300 meter
uit de wolken te voorschijn kwam.
Deze veronderstelling wordt bevestigd
dcor de omstandigheid, dat de wrak
stukken van het vliegtuig over een groote
oppervlakte verspied gevonden zijn.
De machine werd bestuure door den
34 jarigen gezagvoerder, Joseph van
en Eynden; tweede piloot was Andrè
Moulin, marconist was de 26 jarige
Joseph Baus, mecanicien de 21-jarige
Charles Delleuse.
Op de passagierslijst komen voor
de heeren Menzen, Rostner, Ullman,
de heer en Mevrouw Dimer, de heeren
Berr, PiepesLck, Kisches, dr. Witt,
Maurach, Lothaer, de heer en mevrouw
Kappes en hun kinderen.
Na de kermis verdronken.
Auto met drie inzittenden in
het Winschoterdiep gereden
Om half één Zaterdagnacht zouden
zes personen uit Appingedam.die te
Zuidbroek naar de kermis waren
geweest, naar hun woningen terug-
keeren. Het gezelschap was per
auto; men wilde eerst een van hen
naar Iloogezand terugbrengen. Drie
hunner stapten in den wagen, ter
wijl de overige drie bleven wachten
op hun terugkomst. Tusschen Zuid
broek en Sappemeer, ter hoogte van
werf der firma Motke raakte de
bestuurder waarschijnlijk de macht
over het stuur kwijt, de auto slipte
en reed in het zeer vuile water van
het Winschoterdiep.
De auto kwam ondersteboven bijna
midden in het kanaal terecht met
de wielen even boven de oppervlakte.
Met zeer veel moeite slaagden toe-
geloopen personen er in den auto
op het droge te brengen. De drie
personen zaten nog in den wagen
en konden eerst nadat de auto op
het droge was, bevrijd worden. De
geneesheeren J. A. Gischler en d J.
Beukema, beiden uit Sappemeer, die
onmiddellijk gew. arschuwd waren
en spoedig ter plartse verschenen,
konden slechts bij alle drie den
dood constateeren.
Het waren de 40 jarige gehuwde
A, Jonker uit A^pingenam, de 25-
jarifee ongehuwde K. Badboorn even
een uit Appingedam en de 40 jarige
ongehuwue J. Visser uil Foxham,
gemeen teHoogezand.
Op het Haringvliet verdronken.
Vrijdagavond om half elf was de
35-jarige ai beider J. van de Mey
van het eiland Tien Gemeten met
een roeiboot, waaraan een vlet was
bevestigd, naar zijn woonplaats den
Bommel op Overllakkee vertrokken,
tengevolge van den storm dreel hij
echter af. Toen men Zaterdag nog
niets van hem had vernomen maakte
men zich ongerust en stelde men
langs de kust een onderzoek in.
Zondagmiddag bemerkte een der
reddingsploegen, waarvan de burge
meester van den Bommel, de heer
L. G. L. Lemkes, en een dokter deel
uitmaakten, een tweetal bootjes op
het Haringvliet. Met een motorboot
een een roeiboot toog men derwaarts.
Inderdaad bleek men met de ver
miste vaartuigjes te doen te hebben.
De roeier was evenwel verdronken.
Hij lag half overboord met het
hoold in het water en de beenen
verstrikt in de touwen, waarmede
hij klaarblijkelijk de bootjes had
willen vastleggen. Door den zware
golfslag schijnt hij daarbij te zijn
gestruikeld met het noodlottig gevolg
dat hij gedeeltelijk in het water
terecht kwam en zich niet meer kon
oprichten.
De man was gehuwd en had twee
kinderen.
Wegens huwelijk der tegen-*
woordige
gevraagdeenigszins bekend
met de keuken. 60139
H. VAN BOXTEL,
Stationsstr. 57 Waalwijk.
werken met zaad of pootgoed
dat zichzelf verkoopt.
U krijgt MEER LOON dan bij
andere firma's en Uw eigen
bestelling tegen inkoopsprijs!
Vraagt inlichtingen bij
STRUIK Co. ENKHUIZEN.
iiü uit naar een:
de noodige aandacht werd besteed en
dat in de Kerkstraat te Loonopzand de
trottoirs werden doorgetrokken daar
waar deze door de vroegere tramrails
achterwege zyn gelaten.
Nu deze rails zijn opgebroken kan te
gen deze doortrekking, waardoor de
straat verbeterd wordt, geen bezwaar
meer bestaan.
Volgnummer 238.
Het bedrag dat als kosten voor de com
missie tot wering van schoolverzuim
wordt uitgetrokken werd met het oog op
de door haar te verrichten werkzaam
heden en de daaraan verhonden verant
woordelijkheid te laag geacht, zonder
dat epflt daartoe strekkend voorstel werd
gedaan, dezen post te verhoogen.
Volgnummer 246.
Aan het subsidie voor de muziekkorp
sen wenschte men de voorwaarde te ver
binden dat deze, voor zoover het geven
van een uitvoering op de kiosk niet mo
gelijk is, op den verjaardag van Hare Ma
jesteit de Koningin of van een der leden
van het Koninklijk Huis van hun oranje
vreugde zouden doen blijken door een
muzikale rondwandeling door de plaats
te maken.
Bij hoofdstuk IV werd verder nog me
degedeeld dat de keuringsdienst voor
vee en vlcesch gevestigd te Waalwijk,
waartoe ook deze gemeente behoort, voor
het jaar 1939 J\en tekort becijfert van
1.232,71, waarin deze gemeente, naar
verhouding van het te ontvangen keur
loon, voor 420,46 heeft te participeeren.
Deze post is alsnog in uitgaaf aan de
begrooting. toe te voegen.
Tol slot meende men niet te mogen
nalaten lof te brengen aan het college
van burgemeester en wethouders en de
ambtenaren voor den weloverwogen ar
beid en de groote zorg aan deze begroo
ting besteed.
Kaatsheuvel, 6 October 1938.
get. M. J. v. NIEUWSTADT.
get. C. ROESTEN BERG.
Memorie van antwoord op het
Centraal Rapport van het be
handelde in de vergaderingen
van de commissies uit den raad
tot onderzoek der begrooting
voor het jaar 1939.
De aan het slot van het opgemeld cen
traal rapport gebrachte lof aan de amb
tenaren ter gemeente-secretarie en aan
ons college voor den in deze onlwerp-
begróoting tot uiting gekomen welover
wogen arbeid en voor de groote zorg aan
de samenstelling van dit ontwerp be
steed, heeft ons uiteraard aangenaam
aanged.a#fl ,en was voor het personeel een
ten zeerste gewaardeerde erkenning van
zijn werkkracht en werklust ten dienste
en ten behoeve van het algemeen belang.
Wij van onzen kant ineenen niet on
vermeld te mogen laten, dat wij er ons
ten zeerste over verheugen, dat de 2
commissiën met voortvarendheid zich
hobby#ggpel aan de eritische beschou
wing van het voorliggend ontwerp en
jet ongevoelig zijn gebleven voor den
"(it het rapport in zijn geheel sprekenden
toon van welwillendheid.
Hoewel wij vanzelfsprekend niet in
staat zijn posten aan te wijzen, waarvan
reeds nu vast staat, dat de uitgaven-ra
ming te laag zou zijn immers wij zou
den dan een hoogere raming hebben
moeten ^voorstellen en zulks zeker niet
nagelalen hebben kunnen wij er vol
komen mede accoord gaan, dat in wer
kelijkheid een uiterst zuinig beheer drin
gend geboden wordt, wil tenminste niet
het evenwicht der begrooting spoedigst
zijn verbroken. Waar wij, daarin gerug
steund, door 's-raads spontane medewer
king, vooral de laatste jaren de soberheid
als ons devies hadden gekozen, daar zul
len, vermits wij meenden de nog slechts
toelaatbare grenzen reeds te hebben be
reikt, vele besprekingen in ons college
noodig zijn om verdere doorvoering mo
gelijk te doen blijken. Voorshands zien
wij, zonder het algemeen belang te scha
den, daartoe geen mogelijkheid.
De algemeene medewerking aan de ver
sterking van het politiekorps, welke ver
sterking naar het oordeel van onzen voor
zitter, hoofd van plaatselijke politie, in
werkelijkheid te gering is doch met het
oog op den finantieelen toestand ver
deeld zal worden over verschillende ja
ren, die algemeene medewerking, zoo
zeggen wij, wordt door ons 'ten zeerste
op prijs gesteld. Schrifturen als deze lee-
nen zich natuurlijk niet om bijzonder
heden te openharen, maar wij vermeenen
er toch op te moeten wijzen, dat uit een
oogpunt van bestrijding der openbare
zedelijkheid, van bevordering der ver
keersveiligheid en vooral ook om de na
leving der instructies van den Commis
saris der Koningin ten behoeve der veld
wachters mogelijk te maken, uitbreiding
als hier gevraagd wordt en later nog
eene meer ver gaande, absoluut noodza
kelijk is. Het spreekt vanzelf dal de be
langen van elk onderdeel dezer uitge
strekte gemeente daarbij niet uit het oog
zullen worden verloren.
Volgnummer 91. Straatverlichting.
Indien binnen de grenzen van de be
grooting betere voorziening der straat
verlichting mogelijk zijn zou, hetgeen uit
een ter zake door den directeur der gas
fabriek in te stellen onderzoek zal moe
ten kunnen blijken, zal die verbetering
door ons worden ingevoerd.
Volgnummer 102. Luchtbeschermings
dienst.
Het is ons niet wel mogelijk het juiste
bedrag op te geven, wat noodig zijn zou
voor een feilloos werkenden dienst. De
hier voorgestelde credietopening is dan
ook slechts bedoeld als een begin, dat
jaar.#» jaar meer zal moeten uitgewerkt.
Wanneer onverhoopt het feit zou aan
breken, dat de dienst daadwerkelijk moet
optreden, dan biedt ook de wet op de
luchtbescherming nog mogelijkheden, die
dadelijk vervuld kunnen worden en dus
ook zullen worden uitgebuit.
Volgnummer 153. Wegen.
Ten aanzien van de naar voren ge
brachte wenschen óf verlangens van
sommige wegen of weggedeelten, zeggen
wij gaarne onze medewerking binnen de
grenzen der toegestane credieten toe.
Omtrent het vermelde der trottoirs dee-
len wij U mede, dat voorstellen dienaan
gaande met aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid U zullen bereiken.
Volgnummer 238. Commissie tot we
ring van schoolverzuim.
Nu de indertijd ter zake door de com
missie tot bezuiniging ingediende voor
stellen werden aanvaard, mochten wij
geen verhooging, hoewel die ook door
ons noodig wordt geacht, voorstellen.
Volgnummer 246. Subsidie muziek
korpsen.
Wij vermeenden tot nu toe dat de har-
moniën, die niet over een kiosk kunnen
beschikken, inderdaad wel eene muzi
kale rondwandeling door de gemeente
hielden op de aangegeven herdenkings
dagen. Nu dat niet het geval schijnt te
zijn, willen wij deze muziekkorpsen gaar
ne inlichten dat zulks de bedoeling van
Uwe vergadering is.
Burgemeester en wethouders van
Loonopzand,
get. J. A. FRANS MALLENS.
de secretaris,
get. M. A. VAN DE WEE.
Heerlijk warme
Pulovers 85 ct.
Jongens Slibover
vanaf 38 ct.
stijging 10 ct.
Sorteering WOL
ongeëvenaard in
prijs en kwaliteit.
Prima Koordwol
48 cent.
Spec, aanbieding
COCOS.
Winterprijs:
100 breed 59 ct.
50 breed 26 ct.
Bouclé 79 ct.
Ongebleekt
Breikatoen 12 ct.
per pak 1.15
Gekl. breikatoen
kleur- en wasecht
17 ct.. p. pak 1.60
Loonopzand KAATSHEUVEL