HET IS PLE1ZIËBIB UilE U1IL AGEIIT WORDEN? JKT. Fa. A. FREDERIKS GEMENSD NIEUWS, ADVERTENT1EN. ADVERTEER IN DIT BLAD een net Dienstmeisje Mag. «De Zon" R.K. Dienstmeisje. DAT ETALEERT: Oude dame voor meerdan f100.000 opgelicht. Vader en zoon en een chauffeur geareesteerd. Een oude dame te Ginneken, mej. K., is het slachtoffer geworden van een geraffineerde oplichtersbende. Voor meer dan flOO.OUO is zij op gelicht. De twee hoofddaders, vader en zoon D. zijn dezer dagen door de rijksrecherchegearresteei d. De vader is een oude bekende van de justitie. De zoon, een nauwelijks meerder jarige jongen, hoorde in October van het vorige jaar, dat de oude dame veel geld aan liefdadige instellingen schonk. In November bracht hij haar een bezoek, deed zich voor als noodlijdend kunstenaar en wist haar voor een flink bedrag eenige waar- delooze schilderijen te verkoopen. Korten tijd later kwam hij met een zielig verhaal over huiselijke ellende en hij wist de goedgeefsche dame over te halen, hem een bedrag ter hand te stellen, waarmee zijn zijn vader een schilderijenzaak in Amsterdam zou kunnen beginnen, Naderhand schreef hij haar een brief waarin hij haar bedankte voor de „redding" van het gezintevens baande hij in deze brieven den weg voor nieuwe oplichterijen van grooteren omvang. Hij gaf voor, dat zijn vadereigen lijk mijningenieur was en in Australië concessie had op groote stukken land waarin zich mineralen bevonden. Hij toonde papieren, kaarten en bere keningen en tenslotte liet mej. K. zich bepraten, om geld indeexplo- tatie van die landerijen te steken. Zoo was zij in totaal f 105,000 aan den man kwijt, een bedrag waarvan zij geen cent terug zal zien. Om de zaak echter te doen lijken werd de oude dame z.g.n. uit het buitenland opgebeld. Zelfs meldde eens de stem van een „telefoonjuffrouw''' dat zij uit Sydney werd opgebeeld. Tenslotte begon iemand uit de omgeving van de oude dame arg waan te koesteren. Zij merkte, dat mejuffr. K, groote sommen opnam, wanneer de jongeman D. een bezoek had gebracht Men waarschuwde een familielid in Den Haag, een advocaat, die een nauwkeurig onder zoek instelde en al spoedig tot de ontdekking kwam, dat men met brutale oplichters te doen had. Vader en zoon D. werden in Amsterdam ingerekend door rijksrechercheurs. Ook een chauffeur, die den zoon dikwijls naar Ginneken had gereden, doch die nooit in de woning van mej. K. was geweest, werd gearres teerd. Op verzoek van zijn verde diger mr. dr. Benno J. Stokvis, is hij thans in vrijheid gesteld. Vader en zoon zijn echter opgesloten en zijn voor den rechter van instructie geleid. Als hun verdediger treedt op mr. Francois Pauwels. De chauffeur, een garagehouder te Haarlem, houdt vol dat hij met een van de beide mannen werkelijk in Australië is geweest om daar landerijen te koopen. De passen duiden ook op een reis naar Austra lië en het is niet onmogelijk, dat een deel van het geld daar in veilig heid is gebracht. Dit zou ook de brieven uit Australië, die mej. K. ontving verklaren. Bij de arrestatie van den chauffeur deed men een merkwaardige vondst. Op hem trof men nl.een papier aan waarbij drie personen verklaarden, dat zij mej. K. hadden opgelicht. Deze verklaring is onderteekend door den zoon D., een juffrouw (familielid van vader en zoon I) en nog door een derden man. De verklaring is waarschijnlijk opge maakt, omdat de leden van de bende elkaar niet vertrouwden. ADVERTEERT IN DIT BLAD In het gezicht der Scheveningsche haven vergaan. 3 personen verdronken, Zondagmiddag tegen één uur is de Scheveningsche motorlogger Sch. 102 «Maarten», welke een bemanning van 14 Scheveningsche visschers aan boord had en na een reis van vier weken naar huis terugkeerde, door een hevigen storm tegen het Noorder Havenhoofd geslagen en lek geraakt. Spoedig daarop is het schip circa 50 meter vanaf het havenhoold gezonken. De bemanning werd, na levensgevaarlijke pogingen, door de Scheveningsche reddingsboot «Zee- manshoop», voor het grootste ge deelte van boord gehaald. Enkele visschers waren overboord gespron gen. Het gebeurt meermalen, dat bij dergelijke stormen schepen binnen- loopen en de schipper ondernam dus in het geheel geen waagstuk toen hij probeerde tusschen de havenhoofden door te stoomen. De opkomende vloed speelde het schip echter parten en toen men even over eenen tot vlak voor de monding had weten te manoeuvreeren,wier pen zware zeeën den motorlogger onverwacht met den achtersteven tegen het Noorderhavenhoold. De schrik sloeg den honderden toeschouwers om het hart. Men begreep, dat dit niet goed kon af- loopen. Even later zag men dan ook het noodlottige gebeuren de logger werd, na lek geslagen te zijn, tegen het havenhoofd opzij geslagen door de woeste golven en zonk, doordat het een lek bekomen had. Het schip ging gedeeltelijk onder water en de uit 14 mannen bestaande bemanning moest in allerijl een goed heenkomen zoeken. Den schipper met drie matrozen gelukte het, in den achtermast te klimmen; weldra volgden nog drie visschers. Enkele anderen zochten het hoogste punt op het voorschip op en twee anderen sprongen over boord en trachtte al zwemmende de kust te bereiken. Daar het schip juist in een hevige branding lag, was dit een strijd op leven en dood. Van het op circa 200 meter afstand liggende strand had men gezien, dat een paar mannen overboord waren geprongen en een viertal moedige mannen ging, een ketting vormend de zee in om te trachten dedrenke- lingen te grijpen. Het gelukte hun een matroos te pakken, die in half bewusteloozen toestand direct met eeu auto van de eerstehulpdienst naar het gemeente ziekenhuis ver voerd werd. Een andere matroos de 47-jarige J. Bruin verdronk helaas en spoelde later aan het strand aan. Inlusschen was de reddingboot «Zeemanshoop» te hulp geroepen, welke voor de schier onmogelijke taak stond te trachten de Scb. 102 door de branding heen te bereiken. Men zag een achtal mannen in het want hangen, van wie er drie na bovenmenschelijke pogingen er in slaagden, zich langs het stag een lijn van 23 meter, naar den voor mast te werken, waar zij veiliger waren, omdat dit gedeelte hooger lag en tamelijk ver boven de zee uitkwam. Intusschen speelden zich aan het strand hartverscheurende tafereelen af onder de Scheveningers, wier familieleden aan boord waren. De «Zeemanshoop» wist door uitmuntend manoeuvreeren na circa een uur worstelen, tusschen het havenhoofd en de gezonken logger te komen. Aan de andere zijde kon men het schip niet naderen, omdat daar de netten naar buiten waren gespoeld, die de motorschroef van de reddingboot onklaar dreigde te maken. Na een klein half uur hard werken slaagde men er in, 10 man aan boord te krijgen en toen moest met een grooten omweg, vanwege de gevaarlijke havenhoofden, precies in het midden van den havenmond gestuurd worden wat inderdaad gelukte. Het kranige werk van de motorreddingboot wekte allerwegen groote geestdrift en toen tegen half drie de reddingboot in veiliger water was gekomen, stegen uit de menigte luide hoera's op voor dezeehelden. Door een tram overreden en gedood. In de Duinstraat tegenover de Slóepstraat te Scheveningen is een zes jarig jongetje, C. v. d. H., wo nende in de Magneetstraat, tegen een uit Scheveningen komende tram van lijn 11 opgeloopen. Het jongetje werd op slag gedood. De G.G.D. heeft het stoffelijk overschot naar het ziekenhuis Zuidwal gebracht. Wrak van de Hunze XIII gevonden. Na een nauwkeurig onderzoek met behulp van een duiker heeft men met zekerheid vastgesteld, dat het wrak in het Enkhuizer vaar. water van het IJselmeer ten Oosten van het eiland Marken het motor beurtschip Hunze XIII is, dat daar in den stormnacht van de vorige week Maandag met drie man aan boord zijn tragischen ondergang heeft gevonden. Van de drie op varenden, die bij deze schipbreuk om het leven kwamen heeft men nog steeds geen spoor kunnen ont dekken Belgisch lijnvliegtuig verongelukt. Twintig inzittenden omgekomen. De Belgische luchtvaart is door een zware ramp getroffen. Het vliegtuig van de lijn Brussel—Dusseldorp—Berlijn der Sabena-maatschappij, dat heden morgen van het vliegveld Haren bij Brussel was opgestegen, is te Soest in Weslfalen, ten Zuiden van Dortmund, neergestort. Twintig personen kwamen hierbij om het leven: alle leden der uit vier koppen bestaande bemanning, als mede de zestien passagiers vermoede lijk allen van Duitsche nationaliteit. Het vliegtuig de O. O. A. G T, een in België gebouwde Savoia Marchettie S 83, had te Dusseldorp een tusschen- landing gemaakt. Hier waren dertien der passagiers ingestapt. Wat de oorzaak van de ramp is geweest, heeft men nog niet kunnen vaststellen; deskundige zijn uit België voor het instellen van een onderzoek naar de plaats van de catastrofe vertrokken- Volgens personen uit de omgeving van Soest, die het vliegtuig hebben zien neerstorten, scheen het reeds door midden gebroken te zijn toen het op een hoogte van 300 meter uit de wolken te voorschijn kwam. Deze veronderstelling wordt bevestigd dcor de omstandigheid, dat de wrak stukken van het vliegtuig over een groote oppervlakte verspied gevonden zijn. De machine werd bestuure door den 34 jarigen gezagvoerder, Joseph van en Eynden; tweede piloot was Andrè Moulin, marconist was de 26 jarige Joseph Baus, mecanicien de 21-jarige Charles Delleuse. Op de passagierslijst komen voor de heeren Menzen, Rostner, Ullman, de heer en Mevrouw Dimer, de heeren Berr, PiepesLck, Kisches, dr. Witt, Maurach, Lothaer, de heer en mevrouw Kappes en hun kinderen. Na de kermis verdronken. Auto met drie inzittenden in het Winschoterdiep gereden Om half één Zaterdagnacht zouden zes personen uit Appingedam.die te Zuidbroek naar de kermis waren geweest, naar hun woningen terug- keeren. Het gezelschap was per auto; men wilde eerst een van hen naar Iloogezand terugbrengen. Drie hunner stapten in den wagen, ter wijl de overige drie bleven wachten op hun terugkomst. Tusschen Zuid broek en Sappemeer, ter hoogte van werf der firma Motke raakte de bestuurder waarschijnlijk de macht over het stuur kwijt, de auto slipte en reed in het zeer vuile water van het Winschoterdiep. De auto kwam ondersteboven bijna midden in het kanaal terecht met de wielen even boven de oppervlakte. Met zeer veel moeite slaagden toe- geloopen personen er in den auto op het droge te brengen. De drie personen zaten nog in den wagen en konden eerst nadat de auto op het droge was, bevrijd worden. De geneesheeren J. A. Gischler en d J. Beukema, beiden uit Sappemeer, die onmiddellijk gew. arschuwd waren en spoedig ter plartse verschenen, konden slechts bij alle drie den dood constateeren. Het waren de 40 jarige gehuwde A, Jonker uit A^pingenam, de 25- jarifee ongehuwde K. Badboorn even een uit Appingedam en de 40 jarige ongehuwue J. Visser uil Foxham, gemeen teHoogezand. Op het Haringvliet verdronken. Vrijdagavond om half elf was de 35-jarige ai beider J. van de Mey van het eiland Tien Gemeten met een roeiboot, waaraan een vlet was bevestigd, naar zijn woonplaats den Bommel op Overllakkee vertrokken, tengevolge van den storm dreel hij echter af. Toen men Zaterdag nog niets van hem had vernomen maakte men zich ongerust en stelde men langs de kust een onderzoek in. Zondagmiddag bemerkte een der reddingsploegen, waarvan de burge meester van den Bommel, de heer L. G. L. Lemkes, en een dokter deel uitmaakten, een tweetal bootjes op het Haringvliet. Met een motorboot een een roeiboot toog men derwaarts. Inderdaad bleek men met de ver miste vaartuigjes te doen te hebben. De roeier was evenwel verdronken. Hij lag half overboord met het hoold in het water en de beenen verstrikt in de touwen, waarmede hij klaarblijkelijk de bootjes had willen vastleggen. Door den zware golfslag schijnt hij daarbij te zijn gestruikeld met het noodlottig gevolg dat hij gedeeltelijk in het water terecht kwam en zich niet meer kon oprichten. De man was gehuwd en had twee kinderen. Wegens huwelijk der tegen-* woordige gevraagdeenigszins bekend met de keuken. 60139 H. VAN BOXTEL, Stationsstr. 57 Waalwijk. werken met zaad of pootgoed dat zichzelf verkoopt. U krijgt MEER LOON dan bij andere firma's en Uw eigen bestelling tegen inkoopsprijs! Vraagt inlichtingen bij STRUIK Co. ENKHUIZEN. iiü uit naar een: de noodige aandacht werd besteed en dat in de Kerkstraat te Loonopzand de trottoirs werden doorgetrokken daar waar deze door de vroegere tramrails achterwege zyn gelaten. Nu deze rails zijn opgebroken kan te gen deze doortrekking, waardoor de straat verbeterd wordt, geen bezwaar meer bestaan. Volgnummer 238. Het bedrag dat als kosten voor de com missie tot wering van schoolverzuim wordt uitgetrokken werd met het oog op de door haar te verrichten werkzaam heden en de daaraan verhonden verant woordelijkheid te laag geacht, zonder dat epflt daartoe strekkend voorstel werd gedaan, dezen post te verhoogen. Volgnummer 246. Aan het subsidie voor de muziekkorp sen wenschte men de voorwaarde te ver binden dat deze, voor zoover het geven van een uitvoering op de kiosk niet mo gelijk is, op den verjaardag van Hare Ma jesteit de Koningin of van een der leden van het Koninklijk Huis van hun oranje vreugde zouden doen blijken door een muzikale rondwandeling door de plaats te maken. Bij hoofdstuk IV werd verder nog me degedeeld dat de keuringsdienst voor vee en vlcesch gevestigd te Waalwijk, waartoe ook deze gemeente behoort, voor het jaar 1939 J\en tekort becijfert van 1.232,71, waarin deze gemeente, naar verhouding van het te ontvangen keur loon, voor 420,46 heeft te participeeren. Deze post is alsnog in uitgaaf aan de begrooting. toe te voegen. Tol slot meende men niet te mogen nalaten lof te brengen aan het college van burgemeester en wethouders en de ambtenaren voor den weloverwogen ar beid en de groote zorg aan deze begroo ting besteed. Kaatsheuvel, 6 October 1938. get. M. J. v. NIEUWSTADT. get. C. ROESTEN BERG. Memorie van antwoord op het Centraal Rapport van het be handelde in de vergaderingen van de commissies uit den raad tot onderzoek der begrooting voor het jaar 1939. De aan het slot van het opgemeld cen traal rapport gebrachte lof aan de amb tenaren ter gemeente-secretarie en aan ons college voor den in deze onlwerp- begróoting tot uiting gekomen welover wogen arbeid en voor de groote zorg aan de samenstelling van dit ontwerp be steed, heeft ons uiteraard aangenaam aanged.a#fl ,en was voor het personeel een ten zeerste gewaardeerde erkenning van zijn werkkracht en werklust ten dienste en ten behoeve van het algemeen belang. Wij van onzen kant ineenen niet on vermeld te mogen laten, dat wij er ons ten zeerste over verheugen, dat de 2 commissiën met voortvarendheid zich hobby#ggpel aan de eritische beschou wing van het voorliggend ontwerp en jet ongevoelig zijn gebleven voor den "(it het rapport in zijn geheel sprekenden toon van welwillendheid. Hoewel wij vanzelfsprekend niet in staat zijn posten aan te wijzen, waarvan reeds nu vast staat, dat de uitgaven-ra ming te laag zou zijn immers wij zou den dan een hoogere raming hebben moeten ^voorstellen en zulks zeker niet nagelalen hebben kunnen wij er vol komen mede accoord gaan, dat in wer kelijkheid een uiterst zuinig beheer drin gend geboden wordt, wil tenminste niet het evenwicht der begrooting spoedigst zijn verbroken. Waar wij, daarin gerug steund, door 's-raads spontane medewer king, vooral de laatste jaren de soberheid als ons devies hadden gekozen, daar zul len, vermits wij meenden de nog slechts toelaatbare grenzen reeds te hebben be reikt, vele besprekingen in ons college noodig zijn om verdere doorvoering mo gelijk te doen blijken. Voorshands zien wij, zonder het algemeen belang te scha den, daartoe geen mogelijkheid. De algemeene medewerking aan de ver sterking van het politiekorps, welke ver sterking naar het oordeel van onzen voor zitter, hoofd van plaatselijke politie, in werkelijkheid te gering is doch met het oog op den finantieelen toestand ver deeld zal worden over verschillende ja ren, die algemeene medewerking, zoo zeggen wij, wordt door ons 'ten zeerste op prijs gesteld. Schrifturen als deze lee- nen zich natuurlijk niet om bijzonder heden te openharen, maar wij vermeenen er toch op te moeten wijzen, dat uit een oogpunt van bestrijding der openbare zedelijkheid, van bevordering der ver keersveiligheid en vooral ook om de na leving der instructies van den Commis saris der Koningin ten behoeve der veld wachters mogelijk te maken, uitbreiding als hier gevraagd wordt en later nog eene meer ver gaande, absoluut noodza kelijk is. Het spreekt vanzelf dal de be langen van elk onderdeel dezer uitge strekte gemeente daarbij niet uit het oog zullen worden verloren. Volgnummer 91. Straatverlichting. Indien binnen de grenzen van de be grooting betere voorziening der straat verlichting mogelijk zijn zou, hetgeen uit een ter zake door den directeur der gas fabriek in te stellen onderzoek zal moe ten kunnen blijken, zal die verbetering door ons worden ingevoerd. Volgnummer 102. Luchtbeschermings dienst. Het is ons niet wel mogelijk het juiste bedrag op te geven, wat noodig zijn zou voor een feilloos werkenden dienst. De hier voorgestelde credietopening is dan ook slechts bedoeld als een begin, dat jaar.#» jaar meer zal moeten uitgewerkt. Wanneer onverhoopt het feit zou aan breken, dat de dienst daadwerkelijk moet optreden, dan biedt ook de wet op de luchtbescherming nog mogelijkheden, die dadelijk vervuld kunnen worden en dus ook zullen worden uitgebuit. Volgnummer 153. Wegen. Ten aanzien van de naar voren ge brachte wenschen óf verlangens van sommige wegen of weggedeelten, zeggen wij gaarne onze medewerking binnen de grenzen der toegestane credieten toe. Omtrent het vermelde der trottoirs dee- len wij U mede, dat voorstellen dienaan gaande met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid U zullen bereiken. Volgnummer 238. Commissie tot we ring van schoolverzuim. Nu de indertijd ter zake door de com missie tot bezuiniging ingediende voor stellen werden aanvaard, mochten wij geen verhooging, hoewel die ook door ons noodig wordt geacht, voorstellen. Volgnummer 246. Subsidie muziek korpsen. Wij vermeenden tot nu toe dat de har- moniën, die niet over een kiosk kunnen beschikken, inderdaad wel eene muzi kale rondwandeling door de gemeente hielden op de aangegeven herdenkings dagen. Nu dat niet het geval schijnt te zijn, willen wij deze muziekkorpsen gaar ne inlichten dat zulks de bedoeling van Uwe vergadering is. Burgemeester en wethouders van Loonopzand, get. J. A. FRANS MALLENS. de secretaris, get. M. A. VAN DE WEE. Heerlijk warme Pulovers 85 ct. Jongens Slibover vanaf 38 ct. stijging 10 ct. Sorteering WOL ongeëvenaard in prijs en kwaliteit. Prima Koordwol 48 cent. Spec, aanbieding COCOS. Winterprijs: 100 breed 59 ct. 50 breed 26 ct. Bouclé 79 ct. Ongebleekt Breikatoen 12 ct. per pak 1.15 Gekl. breikatoen kleur- en wasecht 17 ct.. p. pak 1.60 Loonopzand KAATSHEUVEL

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1938 | | pagina 3