Toegewijd een Handel, Industrie en Gemeentebelangen. n f R h u 1843 Tempo in de Werkloosheidbestrijding. Mag dat zoo maar? De Nieuwe Gemeenschap. „NOORD- BRABAND ÖR Het verkeer en het vervoer, ht Dit nummer bestaat uit Drie Bladen EERSTE BLAD Heerlijke Chocoladebollen Automatiek PULLES-HEESBEEN. België's toekomst. Verdrijf die Beklemming VeSistèxJcte U :h. ZATERDAG 11 MAART 1939. 62e JAARGANG. 5,30 - nastiek kl.O.S. nsport- School, 5.15 6.30 :n van ie Ge- acrum oscoop den 839 W* est. 3R jk. or LEVENSVERZEKERING 99 WAALWIJK KOMT EVEN SMULLEN. met slagroom. AKKER'S NUMMER 20. ó't same a. erdam ilversu n P Mem isterda n 1, van ju, £e,r, vin nsterdr.m ^et het denberg □mm er. o.m, :hterlicht, nen, den Eethen. te. P. v 1, f 10,- maanden vijk, art. oorwaar- ilO, twee aai del ijk rangenisj men, art w. cho van het Zuiden, WaalwUbsche en Laigslrulsrke Courant) i». idv. 1837 idv. 30p 60. nz. ag. en. den stus i Dit blad verschijnt WOENSDAG en ZATERDAG. Brieven, Ingezonden stukken, gelden, enz. franco te zenden aan den Uitgever. Abonnementsprijsper 3 maanden 1.25. Franco per post door 't geheele rijk 1.40. UITGAVE WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38. Telegr.-adres: ECHO. Advertentiën moeten Woensdag en V rijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit zijn. Prijs der Advertentiën: 20 cent per regel; minimum 1.50. Reclames 40 cent per regel. Bij contract flink rabat. Men raakt het er in den lande vrijwel over eens dat de vrijheid van drukpers ook te groot kan zijn. Men beleedigt maar, schrijft anti nationale artikelen, en dat gaat ongestraft verder. Al is men natuurlijk bang deze vrijheid te veel te beperken, toch zoekt men naar mogelijkheden om vooral aan het anti nationale geschrijf e\ gebrat een einde te maken. Zoo heeft dr. van Rappard vorige week in het orgaan van zijn partij, de doorgevoerde N. S. B.'ers, een vers geschreven, waarin hij Hitier verheerlijkt niet alleen, maar oproept „ten strijde voor het Duitsche Neder, land, om Hitier de hand te reiken, dien wij trouw hebben gezworen," Zoo gaat het maar steeds door. Interessant is dan ook wat een andere van Rappard, lid der Eerste Kamer dezer dagen over al deze dingen zeide. Spr. drong aan op een strenger optreden tegen extremistische stroo mingen en onbetamelijke, onneder- landsche uitlatingen in woord en geschrift. Het buitenlandsche gif verspreidt zich helaas steeds verder hier te lande. De uitlatingen van dr Van Rappard „dien bezoedelaar van mijn naam", in de Nationaal Socialist zijn wal gelijk, zoo zeide hij. Ook H.M de Koningin wordt door zulke men- schen niet ontzien. Zij volgen Adolf Hitler, den „genialen leider van het Germaansche volk" en gewagen van „het Duitsche volk van Nederduitseh- land" en van „het volk van den Nedermark." Het ergste is wel het recente gedicht „Op. ten strijd voor het Duitsche Nederland Aan Adolf Hitler reiken wij de hand" enz. Is dit nu nog niet strafrechtelijk vervolgbaar? Zij zeggen al: „Aan Adolf Hitler heboen wij gezworen8'. Mocht een oorlog komen, dan zouden zulke lieden ongetwijfeld naar Duitschland overloopen. En zijn dat dan nog geen landverraders? In „De Misthoorn' word de Oxford beweging gesmaad en öeleedigd, in „Volk en Vaderland''komen walge lijke teekeningen voor en schande lijke beschouwingen b,v over de Joodsche vluchtelingen. Zulke en dergelijke pingen moeten hier niet langer mogen voorkomen Een man als majoor Kruyt is al bereid van den legalen weg af te wijken en „er met een mitrailleur op los te gaan." Wanneer art. 137 W, v. S. ook geen uitkomst biedt, is het de hoogste tijd deze bepalingen te ver scherpen. Spr. bezit geen anti Duitsche gezindheid, doch het is zeer bedenkelijk wanneer hier alles maar gezegd kan worden. Hij zeide gesproken te hebben niet als Neder- marker, doch als Nederlander, als oprecht vaderlander. 't Wordt werkelijk hoog tijd, dat ten deze maatregelen worden ge nomen. Velen zijn er, die het verkeers- vraagstuk in een handomdraai meenen te kunnen oplossen met een uitspraak als: het spoorweg verkeer is ten doode opgeschreven, de toekomst is aan den aulo. In kringen van deskundigen is men niet zoo vlug en doortastend met dergelijke uitspraken, juist om. dat men het probleem in zijn ver schillende aspecten kent en ook weet, dat een terugtreden der spoorwegen nieuwe verkeersproblemen zou op. roepen. Prof. dr. ir. Goudriaan, het hoofd der spoorwegen, die het pleit voor de spoorwegen met kracht opneemt maar tegelijk een open oog toont voor andere maatschappe ijke be langen, heeft op den jaardag der Rolterdamsche Kamer van Koop handel en Fabrieken een rede ge houden over »De toekomst der Nederlandsche Spoorwegen.» Wanneer de tijd voor de Neder landsche spoorwegen voorbij was, zoo zeide hij, zou dit uit deexploi- taliecijfers moeten blijken. Maar deze hebben niet dat onheilspellend aanzien als sommige beoordeelaars er aan geven. Prof. Goudriaan noemde de ver liescijfers; 1935 '28 millioen, 1936 30 millioen, 1937 32 millioen, 1938 22,5 millioen welk laatste jaar slechts een oogenschijnlijke verbetering toont, toe te schrijven aan definan cieele reorganisatie en van enkele daarmee samenhangende debet- posten. Maar het Spoorwegbedrijf brengt ook thans nog zelf een belangrijk deel van zijn atschrijvingen op, hoewel het door de langdurige en ernstige crisis, welke de geheele wereld en Nederland in het bijzonder heeft getroffen, een zeer ongunstigen tijd heeft gehad. Het goederen- en personenvervoer is sterk gedaald en een deel van het passagiersvervoer is verplaatst naar de bussen. Hij vindt de bussen geen bezwaar, 't kunnen bondgenooten zijn, als ieder op zijn terrein blijft. Heispoor op de groote trajecten, de bus op de kleinere, t.w. de bediening van tusschengelegen plaatsen. Wordt hieraan niet de hand ge houden dan zullen de Spoorwegen in snel tempo voorstellen moeten doen tot rigoreuse inkrimping van 't Spoorwegnet. Spr. haalde het volgende aan als voorbeeld, hoe de inkomsten stegen in den tijd van de actie tegen de bussen doorden minister van Justitie. Op het traject Amsterdam Den Haag v.v. steeg de vei koop van enkele reiskaarten en derde klasse met meer dan 100 pet., het aantal retours met 18 pet., tusscben Am sterdam en Utrecht stegen de enkele reizen met ruim 35 pet., retours met 18 pet. Op grond van deze cijfers mag men veilig aannemen, dat de spoorwegontvangsten op de aange taste trajecten over het geheele land zijn gedaald met minstens 25 pet., of tussohen de 6 en 10 millioen gulden. Voor de toekomst der Nederland sche spoorwegen is het volstrekt noodzakelijk, dat zoo spoedig mo gelijk de rentabiliteit van het bedrijf wordt hersteld. Men mag daarbij geen duimbreed afwijken van de beproefde beginselen van gezond en solide bedrijfsbeheer. Dit moet ge schieden door vermindering van uitgaven en vermeerdering van in komsten, maar de laatste factor is kwantitatief en kwalitatief de be langrijkste. Men hoopt dit te bereiken door laag prijs-niveau, groote snelheid, veel comfort, gemakkelijke controle. ADVERTEERT IN DIT BLAD Er is meer de vraag gesteld of 't streven naar »De Nieuwe Gemeen schap» door de juiste scheiding der principes ook voor andersdenkenden aanvaardbaar zal zijn. Mag. Dr. S. Stohman antwoordt daarop dat weldegelijk een gemeen schappelijke basis zal zijn te vinden. „Die gemeenschappelijke basis is hierin gelegen, dat wij in allemen- schen de waarde van de mensche- lijke persoon erkennen en respectee. ren. Reeds daaruit vloeit o.m. voort, dat wij een ander niet mogen bena- deelen maar integendeel moeten liefhebben en behulpzaam zijn dat wij respect moeten hebben voor de overtuiging van anderen en dat wij de persoonlijke vrijheid en de persoonlijke rechten moeten eer biedigen dat wij eerlijkheid en oprechtheid moeten betrachten in het maatschappelijk verkeer dat wij de rechlsnoi men, door de wettige overheid in aller belang vastgesteld, moeten naleven Gelukkig mogen we het als een feit coustateeren, dat de verschillen de sociale en economische groepee ringen reeds nu naar elkander toe groeien, dat de geest van saam- hoorigheid en wederzijdsch begrijpen steeds toeneemt. Ook de godsdiensti ge en politieke groepeer ingen zullen deze richting moeten uitgaan in sterkere mate dan tot nog toe het geval was. Wij zijn 'echter nog in een groei-proees, En in dat stadium der ontwikkeling mogen wij vooral niet vergelen, dat dit groei proces slechts gevaar loopt te worden verbroken, wanneer wij het vroegtijdig trachten te forceeren. Niemand kan momenteel een concrete uitspraak doen over het tijdstip en de wijze waarop een gezamenlijke actie voor een nieuwe gemeenschap kan worden ingezet noch over de wegen waarlangs wij tot deze gezamenlijke actie moeten komen. Ook dat moet groeien. Maar het zal zeer zeker groeien, wanneer allen zich maar bewust blijven van het uiteindelijk doel, samen werking van allen en geen isolement." In October van dit jaar viert de cri sis haar tienjarig jubileum. Wij veron derstellen echter niet, dat dit aanlei ding zal zijn voor een opgewekte feest vreugde, want daarvoor heeft de crisis ons te veel leed gebracht. Toch is de crisis van eenen kant nuttig geweest. Geduld is een schoone deugd, pleegt men vaak te zeggen en inderdaad dit spreekwoord is zeer juist. Vooral in onzen tijd is geduld onontbeerlijk on danks de veel grootere snelheid waar mede alles vooruitgaat. De crisis heeft ons geleerd dat ge duld te beoefenen, want in 1931 dach ten wij al dat het zoo n vaart niet zou loopen met de depressie. Het einde was in zicht, en de wereld die toen reeds lang genoeg geteisterd was door het werkloosheidspook, verheugde zich in de komende opleving. Het is helaas zoo niet geweest. De verwachte opleving bleef uit en de crisis zette verder door, vrat verder in op ons economisch le ven. Thans is het bijna 10 jaar gele den, dat de échèc op de beurs te New- York plaats vond en 10 jaar lang ver wachten wij verbetering. 10 jaar lang beoefenen wij reeds de mooie deugd. In andere landen zien wij vrij gun stige resultaten in verband met de werkloosheidsbestrijding, gunstig al thans voorzoover men den toestand gaat vergelijken met ons land. België, een land met grootendeels dezelfde economische structuur heeft ongeveer de helft van ons werkloozencijfer. Groote geleerden laten het licht val len op de werkloosheid. Groote geleer den van naam houden redevoeringen. De laatste dagen is het oud-minister Verschuur zelf geweest, die in een ver gadering van den partij-raad van de R.K.S.P. zonder meer heeft verklaard dat het tempo der werkloosheidsbestrij ding veel te wenschen over laat. Dr. Moller en Prof. Veraart hebben de wenschelijkheid van dieper ingrijpende maatregelen bewezen en oud-minister Boangaarts sloot zich hier bij aan. Professor Goudriaan, de directeur-ge neraal van de Nederlandsche Spoorwe gen heeft onlangs nog de eerste ver- eischten voor een doelmatige werkloos heidsbestrijding uiteengezet. Neen aan praten ontbreekt het wer kelijk niet. En ook gezonde „praat" is er genoeg, maar met dat al wil het ge- wenschte tempo in de werkloosheids bestrijding nog maar steeds niet komen. Zou het hier misschien zitten in het feit, dat ons ministerie te weinig de werkloosheid in het hart bestrijdt, zoo als Prof. Veraart en Goudriaan het willen, maar te veel het oog richten op de gevolgen en de nadeelige gevolgen van de werkloosheid zooveel mogelijk ongedaan willen maken? Het plan van Prof. Veraart heeft on tegenzeggelijk heel veel goeds, maar toch, zou dan de economie niet te sterk „geleid" worden. En het valuta-vraag stuk, daaraan wordt zeker in het Na tionaal Economisch Plan te weinig aandacht geschonken. Prof. Goudriaan echter schijnt van een wijziging van onze monetaire politiek veel te veel nut te verwachten. Beide geleerden zijn het niet met elkaar eens, maar ook niet met ons huidige beleid in dit opzicht en thans dringt zich de vraag naar vo ren, wordt door de blijvende werkloos heid en de absoluut ongunstige verhou ding die wij maken tegenover andere landen niet bewezen, dat onze regee ring den goeden weg nog niet te pak ken heeft. Zou het den kant van Ver aart of Goudriaan uit moeten? In zijn memorie van antwoord aan de Eerste Kamer heeft minister Steen- berghe verklaard, dat zijn beleid in de allereerste plaats gericht is op de be strijding van de werkloosheid. In dit verband wees hij op de tariefsmaatre gelen en het plan Westhof. Laten wij daarom hopen, dat wij thans, na bijna 10 jaren crisis, een nieu wen tijd tegemoet gaan, een tijd, waar in onze regeering alles, maar dan ook alles doet wat maar eenigszins moge lijk is, om de werkloosheid te vermin deren. Dan moet haar werk resultaat heb ben. België mag zich verheugen in een jong en krachtig vorst, die op tijd ernstige vermaningen durft geven en z'n volk de waarheid zeggen. Dat bewees hij reeds meermalen en thans weer in het gepubliceerde schrijven aan zijn eersten minister, waarvan wij in ons vorig nummer een en ander mededeelden. Hij verklaarde dat het landmeer dan ooit behoefte heeft aan een dracht, en toch moet hij de Kamer ontbinden, bij gebrek aan de moge lijkheid om een vaste regeering te vormen. Hij geeft de schuld aan de ministers en de Kamers, doordat de grondwet niet wordt nageleefd en valsche, misleidende opvattingen verspreid en toegepast worden. Sfurmi leder, die met 'n verwaarloosde hoest is blijven doorloopen kent dat gevoel van beklemming op de borst, die U het ademhalen be moeilijkt. Val die beklemming met succes aan door middel van Abdijsiroop. Ze maakt de slijm op Uw borst los, zuivert Uw lucht wegen zoodat het beklemmende, pijnlijke gevoel bij het adem halen geheel verdwijnt. Laat Akker'e Abdijsiroop, de bijzon dere kruiden-siroop, versterkt met „codeïne" dat ook voor U doen.' tegen hoest, griep, bronchitis, asthma. Flacon 90 ct.. f 1.50. f 2.40, t 4.20. Alom verkrijgbaar. Het lot van België ligt in de handen van België zelf, zegt de Koning. Een blik over de grenzen zegt hem, dat hel aller plicht is, het moreele gezag van België hoog te houden. De geschiedenis geeft voorheelden te over van volkeien die niet leeren willen, maar als blinden doordraven en ten onder gaan. De politiek in België ondermijnde het gezag, scheurde de burgers uit een en toonde een verdeeld volk, hoezeer het eendracht van noode had. Moge het koninklijk woord zijn goede uitwerking niet missen, en moge het ook ten onzent gehoord worden, waar den laatsten lijd ook vele quaesties zich toespitsen, en voedsel geven aan extremistische elementenook in ons land hebben de goede elementen meer behoefte dan ooii aan eenheid. Men solle niet te veel metdez.g. democratie, voor het te laat is. ABONNEERT U OP DIT BLAD.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1939 | | pagina 1