GEMEENTERAAD DRUNEN BINNENLAND. GEMENGD NIEUWS. Frankrijk en Duitschland gepantserd in staal en beton. Wel nimmer hebben vestig in gswerken zoo'n groote be langstelling gelrokken dan thans de Maginot-linie en aan den anderen kant de Siegfriedllnietwee onder grondsche verdedigingswerken van slaal en beton, die Frankrijk en üuitsctiland voor een inval moeten be schermen. Beide partijen achten hun stellingen onneembaar, doch -ook in den vorigen grooien oorlog zijn onneembare fortificaties renomen. GESCHIEDENIS VAN DE MAGINOT-LINIE. Het plan van de Maginot-linie werd in 1925 op aandringen van André Ma- ginot door den generaal Guiellemot aan den internationalen verdedigings- raad voorgelegd. De opzet was: een groote reeks sterke en moderne forten van defensieven aard. Tusschen de legerautoriteiten wer den nadien felle debatten gevoerd, wat het beste zou zijn: een serie, onderling met elkaar, doch verder op zich zelf staande forten, of een ononderbroken ondergrondsche reeks verdedigings werken. Meer dan drie jaar werd hierover gedelibereerd met uiteindelijk resultaat, dat er een soort compromis tot stand kwam. Dit geschiedde onder het minister schap van Maginot. Men kwam overeen om een groot aantal uiterst sterke ondergrondsche vestigingswerken aan te leggen, door tunnels onderling verbonden met on dergrondsche kazernes. De defensieve beteekenis was primair, hoewel ook maatregelen werden genomen om een Fransche inval in Duitschland door deze vestigingswerken te steunen. Voor de voorbereidende werkzaamheden werd in 1929 een crediet toegestaan van 375.000.000 frs., terwijl voor de uitvoering verder nog een crediet werd verschaft van 1.750.000.000 frs. Het staat echter vast, dat de Mur Maginot, om in de Fransche termini- logie te spreken veel en veel meer heeft gekost, men raamt het op 7.500.000.000 francs. Onder leiding van de bekende gene raals Weygand en Debeny en een heel leger vooraanstaande technici, trok men in alle stilte in 1929 aan het bou wen en graven. Sommige gebieden werden voor burgers verboden ver klaard en zoo ontstond, zonder dat er boven den grond veel van viel te ont dekken, langzaam maar zeker 't groot ste, modernste en sterkste verdedi gingswerk aller tijden. Een langwerpige ondergrond sche stad. In den loop der jaren zijn over de Mur Maginot tal van bijzonderheden bekend geworden, vooral doordat de Fransche legerleiding heeft goedgevon den sommige punten te laten verfilmen. Een modern fort, zooals de Maginot- linie ligt nagenoeg geheel onder den grond en heeft veel weg van een on- deraardsche langwerpige stad. Aan de oppervlakte ziet men niets dan de omhulsels van mitrailleurs nesten, kanonnen-loopen, tankversper ringen enz. Het overige is geborgen in op sommige plaatsen 9 verdiepingen tellende onderaardsche bouwwerken. In het bovenste staat het geschut op gesteld, waarvan alleen de loop zicht baar is. Dit geschut staat in koepels, die op de meeste plaatsen eenige meters boven de aarde uitsteken. Deze zijn ver vaardigd van zwaar gewapend beton, wegen ongeveer 120 ton en zijn geheel uit één stuk vervaardigd. Zij worden absoluut onkwetsbaar geacht en dienen tevens tot uitkijkposten. De koepels zijn draaibaar, zoodat de kanonnen het vuur naar alle kanten kunnen uitspu wen. Een typische bijzonderheid is nog dat het geschut automatisch wordt ge laden. Op de tweede verdieping liggen de slaapzalen en cantines voor officieren en manschappen, terwijl hier tevens de dieselmotoren zijn opgesteld die zorgen voor de luchttoevoer en de electriciteit. Aparte motoren, die eveneens op deze afdeeling zijn geplaatst, doen dienst bij gas-aanvallen. Zoo er gifgassen in de onderaadsche gebouwen zouden gera ken, komen deze motoren in werking, die door middel van sterken luchtdruk de gassen via aparte gangen in de vrije lucht brengen. Op de derde verdieping bevinden zich in hoofdzaak de bureaux, telefoon- en telegraafinstallaties. De telefoonlij nen liggen tusschen een 5 meter dikke betonlaag ongeveer 50 meter onder de oppervlakte. Voor elke lijn zijn twee reservelijnen aangelegd. Hieronder zijn groote magazijnen van reserve-materiaal, geneesmiddelen enz., terwijl hier tevens amusementsgelegen heden zijn ingebracht, voornamelijk bi oscopen en turnlokalen. Deze vierde verdieping onderhoudt verder de voor naamste communicatie met de buiten wereld, hetgeen geschiedt via verschil lende enorm sterke tunnels. De vijfde verdieping wordt ingeno men door de medische afdeeling, terwijl zich daaronder weer groote magazijnen bevinden. Hieronder bevindt zich de groote spoorwegtunnel, die dus de ze vende etage inneemt. Deze spoorweg loopt onder de ge- heele Fransch-Duitsche grenslijn, dus van Luxemburg tot Zwitserland. Op sommige plaatsen ligt deze circa 60 me ter onder de oppervlakte. Het materiaal dat hier wordt gebruikt is van klein formaat, doch zeer modern en stevig; tal van onderdeelen zijn van Engelsch maaksel. Deze treintjes verbinden met een snelheid van ongeveer 100 K.M. p. uur de verschillende afdeelingen met elkaar. Onder dezen spoorweg, dus in de achtste verdieping zijn de munitie- dépöts. Achter het hier beschreven bol werk bevinden zich onderaardsche ga rages, vliegtuigenhangars, meerdere munitiedépóts enz. Deze laatsten zijn ook weer door ver schillende tunnels verbonden, zoowel onderling, als met de hier beschreven fortificaties en het achterland. 12.000.000 M:! grond verplaatst. In 7 jaar tijd, van 1929 tot 1936 wer den ten behoeve van de Maginot-linie 12.000.000 M;i grond verplaatst en 1.500.000 M:! beton gestort, doorzeefd met 50.000 ton panserstaal. Gemiddeld zijn er steeds 16.500 man aan het werk geweest. Zeer intensief spervuur. Vanuit de tallooze mitrailleurs en ka nonnen kunnen de Franschen op een naderenden vijand een spervuur ope nen, dat zijn weerga in de geschiedenis niet kent. Zelfs geen muis kan de Ma- ginotlinie heelhuids bereiken. Voor de eigenlijke fortificaties zijn tal van ver borgen vallen, alarmeeringsinstallaties, uitkijkposten, mitrailleurs-nesten, die automatisch in werking komen, prikkel draad-versperringen, tankvallen enz. Zoo kan het gebeuren dat Fransche verkenningspatrouilles door de Duit- schers achtervolgd, „door den grond zakken" en enkele tientallen meters diep tusschen staal en beton een vei lige schuilplaats vinden en. terecht ko men in een gezellig ingerichte en ver warmde cantine, bioscoop ofhos pitaal. 'n Zeer belangrijk punt is ook nog. dat de onderdeelen van de Maginot-linie geheel verschillend zijn. Mocht de vij and n bepaald verdedigingswerk heb ben veroverd, dan kan hij bij een vol gende aanval hier absoluut geen staat op maken, aangezien inrichting, uitvoe ring en bewapening weer geheel anders zijn Men beweert zelfs dat de inrich ting in étages, zooals wij die hier boven hebben geschetst, op sommige plaatsen anders is. Het schijnt dat daar b.v. dc verblijven van de manschappen op een lagere verdieping liggen. Voor de maag van den soldaat is natuurlijk goed gezorgd. Schitterende moderne keukens en voedselvoorraden die een belegering van maanden kun nen doorstaan, zijn hier borg voor. Bo vendien zijn de verbindingen met hev binnenland zoo uiterst sterk, dat de vij and er heel moeilijk in zou slagen deze te verbreken. DE SIEGFRIED-LINIE. Aan den overkant van de grens ligt dc Siegfried-linie, door de Duitschers thans genoemd: Westwall. Hierover zijn nagenoeg geen bijzon derheden bekend, maar mogen we de Duitsche berichten hieromtrent geloo- ven, dan bestaat deze uit ongeveer 17.000 groote en kleine fortificaties, een creatie van den inspecteur-generaal-der Rijksautowegen, Ir. Todt. Er hebben geruchten geloopen, en die loopen nog, als zou de Westwall voor een groot gedeelte veel last hebben van het water. De luchtverversching zou veel te wenschen overlaten en het com plex van ijzer en staal zou lang niet zoo sterk zijn dan aan den overkant. Wat hiervan waar is, valt niet met zekerheid te zeggen, maar toch dient te worden opgemerkt, dat, terwijl de Franschen met meer dan 16.000 man om en bij de tien jaren aan hun linie hebben ge werkt, de Duitschers het in nog minder dan de helft van den tijd hebben klaar gespeeld. Terwijl de Maginot-linie werd aangelegd in een kalm en bezadigd tempo, een kalm tempo, aangezien men veel waarde hechtte aan de degelijk heid van het werk, ging aan den over kant alles onder hoogspanning. Daar staat dan echter tegenover, dat de Duitschers ongetwijfeld geprofiteerd hebben van hetgeen over de Maginot- linie is bekend geworden en hiermede bij den aanleg van hun fortificaties hebben rekening gehouden. 100.000 man zouden vallen. Eenige maanden voor het uitbreken van den oorlog heeft generaal Gamelin, de opperbevelhebber van de Fransch- Britsche strijdkrachten in een pers-on derhoud verklaard, dat volgens zijn meening de Westwall op verschillende plaatsen zwakke plekken zou moeten hebben, waar de mogelijkheid zou be staan er door heen te breken. De gene raal achtte hiervoor ter plaatse een le ger van 1.000.000 manschappen noodig en de doorbraak zou naar alle waar schijnlijkheid 100.000 man kosten. Een zwaar offer. Hoewel natuurlijk zoowel de Fran schen als de Duitschers hun linie on neembaar noemen, achten neutrale waarnemers de Maginot-linie de beste, niet omdat de Duitsche technici minder bekwaam zijn, of materiaal van minder waardige kwaliteit hebben gebruikt, maar omdat de Franschen tijd in over vloed hebben gehad om iflïn fortifica ties nader uit te werken, extra te be wapenen ente moderniseeren. Een ding is zeker, al is de Westwall niet zoo sterk als de Maginot-linie, zij heeft den Duitschers in staat gesteld Polen te overmeesteren. Meubileering nieuw gemeente huis. Verhooging crediet in rekening-courant. In de Maandagavond gehouden ver gadering van den raad der gemeente Drunen werden de notulen van de ver gaderingen van 27 Augustus en 5 Sep tember na een opmerking van den voorzitter, den edelachtbaren heer R. J. Th. v. d. Heijden en den heer v. d. Wiel goedgekeurd en vastgesteld. Meubileering gemeentehuis. Een voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet van 6500 voor de installatie van "het nieuwe gemeente huis, ging onder den hamer door. De voorzitter deelde hierbij mede, dat bij de aanschaffing van meubilair spoed moet worden betracht, aange zien de fabrikanten op een levertijd van circa 3 maanden rekenen. Het nieuwe gemeentehuis is grooter dan het tegenwoordige, daarom moeten er dus ook meer meubels zijn. Het tegenwoordige meubilair moet dienst doen op de beneden-verdieping, terwijl er tevens een gedeelte in 't oude gemeentehuis moet blijven voor den luchtbeschermingsdienst en distributie kantoor. De gemeente-secretarie, secre taris-kamer en het archief zullen sta len-, en de overige vertrekken eiken houten meubels krijgen. De stalen meu bels kosten ongeveer 2800.-— en de eikenhouten 2500.a 3000. Er blijft dus voor stoffeering, lampen enz. nog een bedrag over van 700.het geen, aldus de voorzitter, zeker niet teveel is. De heer R. v. Drunen vraagt of het gemeentehuis in Januari klaar zal zijn, waarop de voorzitter antwoordt, dat dit grootendeels zal afhangen van den aanvoer van het materiaal, maar hij re kent er op, dat het in Februari of Maart kan worden betrokken. De heer W. v. d. Wiel vindt het bedrag verschrikkelijk hoog, bovendien heeft hij in het prae-advies geen dek king gezien. De voorzitter zegt, dat hij voor alle zekerheid eerst informaties ingewonnen heeft bij andere gemeenten en daaruit bleek, dat even groote gemeenten on geveer hetzelfde bedrag hebben be taald. Wat de opmerking van den heer v. d. Wiel betreft over de dekking, ant woordt de voorzitter, dat het niet in het prae-advies staat vermeld, doch ieder raadslid dient te weten, dat bui tengewone uitgaven worden gedekt door buitengewone inkomsten, dus door een leening over een langen termijn. Niettemin vindt de heer v. d. Wiel het bedrag veel te hoog voor dezen tijd en verlangt aanteekening dat hij tegen is. Verhooging crediet rekening courant. Aan de orde komt dan een voorstel tot verhooging van het crediet in reke ning-courant bij de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten. Ter toelichting deelt de voorzitter mede, dat per 30 September de kas- geldleening van -10.000 afloopt. Deze kasgeldleening kan niet worden ver lengd en de rente om een nieuwe kas geldleening aan te gaan is zoo hoog, dat het geld even voordeelig in reke ning-courant kan worden genomen. Daar bij de N.V. Bank voor Neder landsche gemeenten een rekening-cou rant loopt van 45.000 waar echter al 27.000 van is gebruikt, dient deze verhoogd te worden tot 55.000 voor gewone uitgaven. Een nieuw rekening- courant van 35.000.— zal dan wor den aangegaan voor de buitengewone uitgaven. Van de gewone uitgaven loopt deze rekening-courant tot 31 De cember 1940 en de buitengewone uit gaven tot 31 December 1939. Z.h.st. wordt aldus besloten. Bij de rondvraag antwoordt de voor zitter op een desbetreffende vraag van den heer R. van Drunen, dat de ge meente de grond van Pijnenborg ge deeltelijk zal laten omwerken en dan verpachten, een ander gedeelte is noo dig voor de omlegging van den weg. In de vergadering van 27 Augustus heeft de heer de Wijs de wenschelijk- heid voor een weg van Drunen via Giersbergen naar Udenhout naar vo ren gebracht, waarop de voorzitter destijds geantwoord had, dat hiermede schade zou worden aangebracht aan 't natuurschoon, terwijl het verkeer ter plaatse onvoldoende was. De heer van Dal is het in dit opzicht niet met den voorzitter eens. Hij ge looft dat het natuurschoon er weinig mee zal lijden, terwijl het een schitte rende verbetering zal zijn. De voorzitter meent daarentegen, da' de weg vrij duur zou worden en het verkeer tusschen Drunen en Udenhout zou zulks niet gedogen. Bovendien zal het natuurschoon er wel mee te lijden hebben, aangezien er daardoor wijzi ging zou komen in den oertoestand van dit gebied. De heer van Dal bepleit nog samen werking tusschen Drunen en Uden hout, doch de voorzitter is van mee- ning, dat Udenhout er weinig voor zal voelen om hooge kosten aan een weg te besteden, die grootendeels in beheer is bij Drunen. Hierbij komt nog, dat men op hef- tigen tegenstand zou stuiten van de vereeniging tot behoud van natuur monumenten. De heer v. d. Wiel is van meening, dat rnen het nu te ver gaat zoeken, want ook in de gemeente zijn nog tal van wegen en fietspaden te verbeteren. De voorzitter zegt, dat er plannen bestaan voor de wegverbeteringen door dhr. v. d. Wiel voorgesteld, evenals trouwens voor de verbetering van den Parallelweg, die door den heer van Drunen wordt bepleit. De heer v. Wezel merkt nog op dat er veel water in de Kivietswaard komt, waai op de voorzitter, evenals in een vorige vergadering antwoordt, dat de gemeente daarvoor een pompje gaat aanschaffen. De heer de Baay laat het licht vallen op het feit, dat de menschen in Elshout denken dat ze te veel betalen voor het ophalen van de slooten. De voorzitter heeft vanaf 1932 de notulen van Elshout nagekeken, doch over den prijs voor het ophalen der slooten niets kunnen vinden. Verder verwijst hij dit punt naar de pachtcommissie. Het bezoek der soldaten Autobussen mogen weer vervoeren. De autobus ondernemers hebben een mededeeling ontvangen van de Rijksverkeersinspectie waarin vast- gesteld wordt, dat de overheid haar standpunt gewijzigd heeft wat het vervoer van personen betreft, die gemobiliseerden wijlen bezoeken. Enkele ondernemers deelen ons mede, dat zij Vrijdag jl. een dergelijk schrijven hebben ontvangen. Voor taan. kan zoo vermeldt o.a. deze brief, 'n gunstige beschikking worden verwacht op aanvragen voor derge lijk vervoer. Buitengesloten zijn echter ritten naar plaatsen, waarop openbare vervoermiddelen reeds een dienst onderhouden. ADVERTEERT IN „DE ECHO VAN HET ZUIDEN". HET BLAD VOOR WAALWIJK EN OMGEVING. Ned. Handel Maatschappij. Mr. D. Crena de Jongh treedt af als presidentd. E. Heldering zijn opvolger. Wij vernemen, dat mr, D. Crena de Jongh den wensch heeft te kennen gegeven, zijn functie van president der Nederlandsche Handel Mij.n.v. neer te leggen en dat dr. E Heike ring zich op verzoek van htt bestuur bereid heeft verklaard 'n benoeming als zoodanig te aanvaarden. Vreemde vliegtuigen boven Gelderland. De Regeeringspersdienst deelt mede: Zondag is boven een deel van Gelderland een vreemd vliegtuig gesignaleerd, dat naar de aanwij zingen van Duitsche nationaliteit was. Nederlandsche jachtvliegtuigen zijn opgestegen. Het vreemde vliegtuig heeftin de richting Emmerik ons rechtsgebied verlaten. Zaak-Oss en het Natiodale Dagblad. De procureur generaal bij den Hoogen Raad heelt Maandag gecon cludeerd tot veeweaping van het cassatieberoep van mr. M. M. Rost van I oimingen tegen de beschikking van t Haagsche Gerechtshof, waarbij is afgewezen zijn Ier terechtzitting gedaan verzoek om te worden toe- gelat» n tot het bewijs der waarheid van de in het Nationale Dagblad van Woensdag 13 Apjil 1938 voor komende artikel „De beruchte zeden, schandalen te Oss"aan den minister van justitie ten laste gelegde feiten en tevens tot verwerpiug van het cassatieberaep tegen het arrest van genoemd Gerechtshof, waarbij mr. Rost van lonningen naar aanleiding van bovenbedoeld artikel wegens smaadschrift is veroardeeld tot een geldboete van 200 gulden subs. 50 dagen hechtenis. De Hooge Raad zal op 23 Oct. arrest wijzen. Verbod van autorijden op Zondag te wachten Naar de „lel." meldt wordt een maatregel onder de oogen gezien, waarbij het auto-rijden op Zon- en feestdagen zonder volstrekte nood zaak, zou kunnen worden verboden. Een beslissing omtrent eventueel in deze geest te nemen maatregelen, kan, aldus verneemt het blad, zeer spoedig, wellicht nog in den loop van deze week worden verwacht. Kind valt van groote hoogte in het water. Bij het spelen op een balie aan de Kromme Nieuwegrachl te Utrecht is een vierjarig jongentje van groote hoogte op een werf gevallen en vervolgens in het water terecht ge komen. Een voorbijganger sprong terstond te water en bracht het kind in bewusteloozen toestand aan den wal. Hoewel twee geneesheer n gerui- Ar men tijd kunstmatige ademhaling toepasten mocht het niet meer ge lukken de levensgeesten bij net kind op te wekken. Kindje te Breda doodgereden. Op den Hoogen Steenweg te Breda is een droevig ongeluk gebeurd met doodelijken afloop. Een diiejarig zoontje van de familie H. was op de treeplank van een bestelauto van Van Gend en Loos geklommen zonder dat de cüaufïeur het be merkte. Toen de wagen startte viel bet jongentje eraf en het kreeg een der achterwielen over bet lichaam met bet gevolg, dat het op slag dood was. Koffie voor Hitler in beslag genomen. Naar te Londen wordt medege deeld bestaat de laatste voorraad in beslag genomen contrabande uit 20 balen kollie, wegende meer dan twee ton, en geadresseerd »Aan Z.Exc. Herr Hitier, president der Gioot- Duitsche republiek, vracht betaald«. De koffie was op 12 Augustus verzonden uit Aden met bestemming T Hamburg. Kind overreden. Doodelijk ongeluk te Alblasserdam. Gistermiddag om hall vier heeft in de Polderstraat te Alblasserdam een noodlottig ongeluk plaats gehad, waarbij het driejarig zoontje van den heer L. de Bruin om het leven is gekomen. Omtrent de oorzaak ver nemen wij, dat door het achteruit rijden van een vrachtwagen van de firma N. Verloop een der achter wielen over het hoofdje van het kind is gereden. Daar niemand het ongeluk heeft gezien, vermoedt men dat het knaapje achter den wagen heeft gehangen. Dr. Hooflman, die spoedig ter plaatse was, kon slechts den dood constateeren, Auto met vier jongelui botst tegen boom. In de Oldenzaalsche straat te Lon- neker is een ernstig auto-ongeluk gebeurd. Een bijna nieuwe personenauto met vier jongelui uit Oldenzaal kwam met groote snelheid uit de richting Enschede. De negentien jarige bestuurder W. kon in de bocht het stuur niet meer houden met het gevolg, dat de wagen tegen een boom botste en totaal vernield werd. Van de inzittenden werd de heer J. de Jong ernstig gewond. De ge neesheer, die de eerste hulp ver leende, achtte overbrenging naar het ziekenhuis »Ziekenzoag« noodzake lijk. De toestand van het slachtoffer baart zorg. De overige drie jonge lieden werden, na verbonden te zijn, naar het politiebureau te Enschede overgebracht. ADVERTEERT IN DIT BLAD. Ii gad Wa wer De MaginoMioie en de Weslwall

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1939 | | pagina 4