LAATSTE BERICHTEN.
Vervolg
Provinciaal Nieuws.
leden wel een toelichting op dit verzoek
schrift zal worden gegeven, want zonder
nadere gegevens kan op dit request een
voudig niet worden beslist. Als dat is,
waarom de nadere .toelichtingen dan niet
schriftelijk hij het verzoekschrift over
gelegd? Het college van B. en W. heeft
zich nu niet kunnen overtuigen of de ge
vraagde subsidie noodig of gewenscht is,
terwijl evenmin de doelmatigheid kan
worden beoordeeld De leden van den
Raad, die zich nu niet hebben kunnen
beraden over het te nemen besluit, wor
den onyoorbereid en zonder controle
der te verstrekken gegevens, voor een
wellicht gewichtige beslissing gesteld.
Een dergelijke overrompeling kan nooit
het belang dienen, waarvan de beharti
ging in dit verzoekschrift wordt nage
streefd. Het kan zoo gemakkelijk anders,
waarom dan deze wijze van behandeling
gekozen?
In de motiveering van het verzoek
stelt de plaatselijke afdeeling der Neder-
landsche Vereeniging voor Luchtbescher
ming V.L.B.) zich op het standpunt,
dat zij, beter dan de hoogste autoriteit
op het gebied der luchtbescherming n.l.
de Inspecteur voor de bescherming der
burgerbevolking tegen luchtaanvallen,
kan beoordeelcn de gevaren, waaraan
onze gemeente zal zijn blootgesteld, ter
wijl de werkzaamheid van de V.L.B. zich
juist dient te richten naar de inzichten
van het bevoegd gezag op het gebied der
luchtbeshcerming. De gemeente Waalwijk
is door de bevoegde mach^ ingedeeld in
de derde gevarenklasse, niet van militair
standpunt, zooals in het verzoekschrift
wordt geinsinueerd, maar uitsluitend met
het oog op de bescherming der bevol
king tegen aanvallen uit de lucht.
De oorlogvoering in Polen en in niet
mindere mate het gevaar, waaraan iede
re plaats in Nederland is blootgesteld
bij het overvliegen van vreemde vliegtui
gen dat is dus als Nederland niet in
oorlog is zou, volgens hel verzoek
schrift de gevarenkansen van gemeenten
in de 3e gevarenklasse hebben verhoogd.
Ik moet aannemen, dat deze conclusie
getrokken is in een oogenblik, dat het
geestelijk evenwicht was verstoord.
In het verzoekschrift wordt voorts be
toogd, dat tot de taak der V.B.L. behoort
o.a. de organisatie van wijkbrandweren
cn van de gezins-Eerste Hulp bij Onge
lukken en dat voor deze organisatie
naast de persoonlijke medewerking dei-
bevolking, tevens noodig is, dat beschikt
wordt over een aanzienlijk bedrag in
geld cn dal zulks ook noodig is voor die
plaatsen, die volgens de wettelijke voor
schriften zijn gerangschikt in de z.g. 3e
gevarenklasse, waartoe ook de gemeente
Waalwijk behoort.
Dit betoog is vlot geschreven cn schijnt
ook logisch te zijn opgebouwd, maar die
logica is toch niet meer dan schijn voor
wat betreft de consequentie voor de ge
meenten der 3e gevarenklasse.
In de wet betreffende bescherming
tegen luchtaanvallen van 23 April 193(5
was de samenwerking met de V.L.B. niet
geregeld. Bij K. B. van 10 Juni 1939 is
daarin verandering gekomen.
In het besluit van 15 Augustus 1936 is
geregeld de organisatie van den luchtbe
schermingsdienst voor alle gevarenklas-
sen, waarop (ie luchtbcschermiiigsplan-
nen voor de verschillende gemeenten
zijn gebaseerd. In het K. B. nu van 10
Juni 1939 is een aanvulling opgenomen
van laatstbedoeld K. B. Hierin staat het
volgende vermeld.
g. hel in vereenigingsverband brengen
van de burgerij uit de gemeente of de
streek lot: (dat vereenigingsverband is
ook hier ter plaatse gelegd door V.L.B.)
1. het verspreiden van juist begrip
bij de bevolking omtrent luchtbescher
ming;
2. het geven van voorlichting en in
structie op het gebied der zelfbescher
ming;
3. het geven van medewerking bij het
leggen van verband tusschen de werk
zaamheden van de burgerij en de over
heidsdiensten, een en ander in overeen
stemming met hetgeen van de zijde van
^ïet bevoegde gezag op het gebied van
luchtbescherming noodig of gewenscht
wordt geacht;
h. het leggen van verband tusschen
de werkzaamheden van de onder letter
g. bedoelde organisatie uil de burgerij
mits door het bevoegde plaatselijke
gezag bruikbaar bevonden en de maat
regelen van overheidswege.
Hieruit volgt wel zeer duidelijk, dat
de inzichten van het bevoegd gezag pri-
primair zijn en het derhalve niet behoort
tot de taak, noch tot de bevoegdheid van
V.L.B. om critiek te oefenen op de maat
regelen getroffen door het bevoegd gezag.
Ik gun den dames en heeren gaarne
de heerlijke huivering over de griezelige
mogelijkheid van een eventueel bombar
dement, als deze tenminste om persoon
lijke redenen bij elkander zijn gekomen.
Zijn ze echter vergaderd als bestuursle
den van V.L.B. of zijn zij in functie als
propagandisten, dan hebben zij zich neer
te leggen bij de statuten door het bevoegd
gezag gesteld en zich van critiek daarop
te onthouden.
Voorts volgt hieruit, dat het bevoegde
plaatselijke gezag het leggen van het ver
band tusschen de zelfbescherming cn de
maatregelen van overheidswege genomen
moet goedkeuren, alvorens daaraan uit
voering mag worden gegeven.
Het is een gewoonte, om, als een Ver
eeniging voornemens is een subsidie aan
de gemeente te vragen al is het ook
maar een kleine subsidie daarover het
hoofd der gemeente te raadplegen. In dit
geval, nu het klaarblijkelijk een groote
subsidie betreft, waarvan de toekenning
geheel afhankelijk is van het inzicht van
het hoofd der gemeente in de eischen,
die de zelfbescherming stelt, had dit
overleg zeer zeker moeten plaats heb
ben, het is zelfs voorgeschreven Toch is
dit verzoekschrift voor mij uit de lucht
komen vallen. Overleg met mij heeft niet
plaats gehad en evenmin met het door
mij aangewezen hoofd van den luchtbe
schermingsdienst.
Ik kom thans aan het punt, dat mij het
meest ter harte gaat.
Mij is ter oore gekomen, dat door ac
tieve leden van de V.L.B. bij huisbezoek,
als men daar aanklopte om de belangstel
ling voor de zelfbescherming op te wek
ken en ook op een vergadering is gezegd:
„de gemeente doet niets". Vermits in de
ze materie het hoofd der gemeente de
verantwoordelijke autoriteit is, wordt
met die klacht bedoeld, de burgemeester
doet niets.
M. H. Deze critiek op mijn beleid gaal
langs mij heen. Ik ben wat den luchtbe
schermingsdienst betreft het verantwoor
delijke hoofd. Ik kan U verzekeren, dat
de omvang dier verantwoordelijkheid
mij duidelijk voor den geest staat en deze
door mü in alle gemoedsrust wordt be
oordeeld. Als de toestand, waarin onze
gemeente verkeert, het treffen van ver
derstrekkende maatregelen noodig of ge
wenscht maakt, zullen deze ook worden
.getroffen. Ik beoordeel den toestand an
ders dan de stuurlieden aan den wal en
ik meen, dat ik beter dan zij, in staat ben
mij een juiste meening te vormen over
de gevaren, waarin onze gemeente kan
komen te verkeeren en over de maatre
gelen. die daartegen moeten worden ge
troffen.
Mijn streven is steeds geweest de be
volking niet te verontrusten, ik acht dat
van groote beteckenis. Indien de bevol
king zooveel vertrouwen heeft in den
burgemeester, dat deze overtuigd is, dat
de maatregelen, die eventueel genomen
zullen moeten worden, ook inderdaad
tydig tot uitvoering zullen komen, dan
zal de rust onder de bevolking ook be
waard blijven.
Daarvoor is echter noodig, dat mijn
gezag niet wordt ondermijnd, hetgeen
door onderscheidene leden der V.L.B.
afd. Waalwijk blijkbaar uit het oog wordt
verloren. Als waar is hetgeen mij van be
trouwbare zijde werd medegedeeld, dat
n.l. na een vergadering van dames in het
raadhuis, waarin de zelfbescherniings-
maatregelen werden besproken, dezen
met tranen in de oogen het raadhuis
hebben verlaten, dan is het den hoogsten
tyd, om een rustiger sfeer te scheppen,
waarin de zelf beschermingsmaatregelen
worden behandeld.
Resumeerende moet ik derhalve vast
stellen, dat ik, noch het door mij aange
wezen hoofd van den gemeentelijken
lucht beshcerniingsdienst, geraadpleegd
zijn over de voor de V.L.B. ontworpen
plannen er derhalve ook geen overeen
stemming verkregen is tusschen de ter
zake levende inzichten van de V.L.B. en
het bevoegde plaatselijke gezag, zoodat
de basis ontbreekt, waarop een eventu-
cele subsidie door de gemeente te verlee-
ne moet rusten. Het verzoekschrift moet
derhalve voor kennisgeving worden aan
genomen.
Ik wcnsch van deze gelegenheid ech
ter gaarne gebruik te maken om hulde te
brengen aan de plaatselijke afdeeling der
V.L.B., die onder leiding van haren ijve-
rigen voorzitter, den Heer Ir. van der
Hoeven, een groote activiteit heeft ont
wikkeld en er ook inderdaad in is ge
slaagd, de noodzakelijkheid van zelfbe-
schermingsmaaregelen in de ure des ge-
vaars, alsmede de wijze, waarop die op
de meest doeltreffende wijze moeten
worden uitgevoerd, tot gemeengoed der
bevolking te maken.
Na dit betoog verwijst de voorzitter
nog naar een courantenverslag van de
gemeenteraadsvergadering van Haar
lem. Deze stad is in de 2e gevarenklas
se gerangschikt. Daar werd een adres
behandeld waarin op de onvoldoende
maatregelen der gemeente werd gewe-
Nadat de burgemeester van Haarlem
in zijn antwoord had gewezen op het
geen de gemeente reeds voor maatrege
len had genomen, wees hij er op dat de
kosten voor het maken van schuilkel
ders 100.000 zouden bedragen en dat
deze nog slechts plaats zouden bieden
aan 3 der bevolking. Het nuttig ef
fect is bovendien nog zeer problema
tisch. Het binnenvluchten in schuilkel
ders geeft aanleiding tot paniek. Het
kan gevaarlijk zijn de bevolking een
schijn van zekerheid te verschaffen. Op
al die gronden was Haarlem's burge
meester niet voor het aanleggen van
openbare schuilkelders of -loopgraven.
De heer v. d. Waerden wil over deze
aangelegenheid ook zijn meening zeg-
qen, doch voorop stellen, dat hij dit
persoonlijk doet. dus niet namens de
Vereeniging voor Luchtbescherming,
van welke vereeniging hij zelfs nog
geen lid is.
Spr. heeft gisteravond ten raadhuize
de stukken voor deze vergadering in
gezien doch het adres dat hier bespro
ken wordt was er niet bij.
(Er ontspon zich hierop eenige dis
cussie over het feit dat dit adres niet
bij de stukken heeft gelegen, wat blijk
baar op een vergissing berust. Het spijt
den voorzitter dat het niet bij de stuk
ken lag en hij doet daarom voorlezing
van het adres dat wij in ons blad van
j.l. Woensdag in extenso hebben afge
drukt).
De heer v. d. Waerden zegt zich niet
alleen erover verwonderd te hebben
dat het adres niet bij de stukken lag,
doch nog meer over het feit dat het
door den voorzitter zoo uitvoerig en
zoo heftig bestreden wordt. Gewoonlijk
krijgt men in dergelijke gevallen een
piae-advies van B. en W., doch nu heb
ben de raadsleden tevoren geen kennis
kunnen nemen van het stuk en evenmin
van het standpunt van B. en W. Zij
kunnen dan ook moeilijk thans een oor
deel hierover vellen, daar deze aange
legenheid eerst van alle kanten dient
te worden bekeken. Door B. en W.
wordt wel gezegd dat het adres niet in
behandeling kan komen en voor kennis
geving moet worden aangenomen, doch
het lijkt spr. beter vandaag dit punt nog
niet af te handelen. Laten de raadsle
den dit scherp becritiseerde adres en
het standpunt van B. en W. nog eens
bekijken en geef de inzenders nog de
gelegenheid om op die argumenten te
rug te komen en om mogelijke formeele
fouten in hun adres te herstellen.
De heer Buijckx wil eveneens tevo
ren verklaren, dat hij onschuldig is aan
dit verzoekschrift. Men kon misschien
meenen dat hij hierin de hand had, om
dat hij aan B. en W. vragen had ge
steld over het maken van schuilloop-
graven in werkverschaffing. Met het
stellen van die vragen heeft hij mis
schien een geheel verkeerden weg be
wandeld, doch hij deed het onwetend,
omdat hij pas in de vorige vergadering
voor het eerst zitting nam en geen
reglement van orde had ontvangen.
Met verschillende argumenten die B.
en W. tegen zijn vragen aanvoeren is
spr. het niet eens, doch hij hoopt daar
straks nader op terug te komen.
Wat het adres der V.L.B. betreft,
meent spr. dat B. en W. de vergissing
maken van de 3e gevaren-klasse te be
schouwen als ..gevaarlooze" klasse.
Ware dat ongeveer het geval, dan
was spr. het volkomen met den voor
zitter eens dat dit adres beter achter
wege had kunnen blijven en zou het
zelfs goed-zijn dat de vereeniging haar
activiteit wat matigde om verontrus
ting der bevolking te voorkomen. Het
gaal z.i. over de vraag wat voor de vei
ligheid der bevolking het beste is:
in huis te blijven of in een schuilloop-
graaf. Er bestaat veel verwarring op
dit punt.
De heer Pullens zegt het te betreu
ren dat hij een ongewenschte verhou
ding heeft moeten constateeren tus
schen de gemeentelijke autoriteiten en
de plaatselijke afdeeling der V.L.B., ter
wijl in deze juist volledige samenwer
king behoort te bestaan. Wat spr. van
de vereeniging gehoord en gezien heeft
heeft hem den indruk gegeven dat zij
een beduidende activiteit aan den dag
legt. Nu wordt door het betoog van de
Voorzitter de indruk gewekt dat ze
met haar actie meer kwaad dan goed
sticht en ongerustheid inplaats van
gemoedsrust on'der de ingezetenen
brengt. Spr. kan zich dat niet goed in
denken. Hij meent dat het op den weg
van een dergelijke vereeniging ligt om
voeling te houden met de ingezetenen
en hen de gevaren bij luchtaanvallen
onder het oog te brengen. Het zou toch
niet de juiste weg zijn om de burgerij
haar gang maar te laten gaan. Spreker
acht het voor den raad moeilijk zich
thans uit te spreken, daar hij vóór de
vergadering geen kennis kon nemen
van het adres en van het schorpe cri-
tisch betoog van B. en W. Dit laatste
had een prae-advies moeten zijn, dal
tevoren bestudeerd had kunnen wor
den. Spr. is cr ook voor deze zaak aan
te houden en in een volgende vergade
ring een beslissing te nemen.
De heer Verdoorn heeft in het alge
meen veel respect voor het nuttige
werk der vereeniging, maar elke me
daille heeft zijn keerzijde. De menschen
"kunnen ook te bang gemaakt worden.
Spreker vindt dat het persoonlijk ele
ment in deze misschien wat te veel
naar voren is gekomen. Zijn meening
is dat schuilloopgraven gemakelijk
massagraven kunnen worden. Zooveel
mogelijk verspreiding der ingezetenen
doordat ieder in eigen huis blijft zal
misschien heter zijn dan opeenhooping
van menschen in één schuilplaats. Het
gevaar hij overvliegen van vreemde
vliegtuigen zoolang we niet in oorlog
zijn, acht spreker niet groot. Bij toe
nemend gevaar voor onze plaats kun
nen altijd nog meer afdoende maat
regelen genomen worden.
De heer Rox zegt dat deze zaak hem
voorkomt als een donderslag bij hel
deren hemel. Hij zou ook de beslising
willen aanhouden tot de volgende ver
gadering en tevoren de V.L.B. in de ge
legenheid stellen om haar verzoek op
de gebruikelijke wijze met cijfers en
plannen in te dienen.
De heer v. Driel meent dat de bur
gerij zelf moet toonen iets voor de
vereeniging te voelen door lid te wor
den en door finantieel te steunen. De
gemeentekas mag wel wat ontzien wor
den: de belasting is toch hoog genoeg.
De voorzitter beantwoordt hierna de
diverse sprekers. Waarom er geen
prae-advies door B. en W. was uitge
bracht? Dat konden B. en W. niet
doen want er werd in het verzoek geen
bedrag gewaagd, en werd niet gezegd
wat de collecte had opgebracht of
waarvoor het geld zou worden be
steed. Daarover kan toch geen prae-
advies worden uitgebracht waaraan de
raad iets gehad zou hebben.
Dat B. en W. onze plaats als „gevaar
loos" beschouwen, zooals de heer
Buijkx zegt, is onjuist. Dan zouden zij
niet reeds in 1937 een luchtbescher
mingsplan, dat een lijvig boekdeel
vormt, hebben doen samenstellen.
Daarin is alles geregeld. Zoo zijn o.a.
in alle 4 de wijken onzer gemeente
brandweer-afdeelingen aangewezen die
zelfstandig met eigen materiaal kun
nen optreden. Ook zijn er in de 4 wij
ken geneeskundige diensten gestation-
neerd met een centraal punt in t Zie
kenhuis enz.
De V.L.B. moet ijveren voor zelfbe
scherming der burgerij als aanvulling
van de maatregelen die door den ge
meentelij ken luchtbeschermingsdienst
getroffen worden.
Over de taak van V.L.B. als ge-
m een telijke luchtbeschermingsdienst
geeft spr. nog een nadere uiteen
zetting.
De verhouding tusschen de ver
eeniging en het gemeentebestuur is
buitengewoon goed daar mankeert
niets aan. Daarom frappeerde het
spr. nog te meer dat er in dit adres
wordt geinsinueerd dat de overheid
het niet weet en de noodige maat
regelen achterwege laat. De veree.
niging behoeft het niet beter te
weten dan de bevoegde ovetheids-
instanties. Spr. heeft dit betoog,dat
naar hij hoopt in de pers in extenso
zal worden opgenomen, expres ge
houden om de bevolking gerust te
stellen. Haar veiligheid gaat hem
meer ter harte dan wie ook en hij
zal daarover waken en niet anderen
die het beter willen weten. Spr.
brengt gaarne hulde voor het nut
tige werk dat de vereeniging doet,
maar zij moet op haar plaats blijven.
Spr. wijst er op dat hij de aange
wezen bevoegde autoriteit is en zich
beter tot oordeelen in staat acht dan
zij die aan den kant staan-Al heeft
hij het betoog namens B. en W,
gehouden, men kan er van overtuigd
zijn dat het voor 90% van hem
alleen afkomstig is. Spr.geeft hierna
nog eenige beschouwingen over de
maatregelen bij luchtgevaar in Parijs
en Amsterdam en over de punten
(o.a. de kwestie van E. H. B. O.)
waarin de plaatselijke afdeeling van
V.L.B. haar boekje wel een beetje
te buiten gaat.
De heer Buijkx, die hierna ge
legenheid krijgt op de door hem
gestelde schriftelijke vragen en het
antwoord hierop van B.enW nader
terug te komen, zegt dat hij reeds
heeft uiteengezet waarom hij dezen
weg gekozen heeft.
De aanleiding was geen gebrek
aan vertrouwen in het beleid van
den voorzitter of van B. en W.
Oorzaak was de circulaire van den
minister van sociale zaken over
aanleggen van schuilloopgraven in
werkverschaffing.
Enkele argumenten van B.enW.
acht spr. niet steekhoudend o. a.
waar zij spreken over de 3e gevaren
klasse. Aan alle gemeente, dus ook
aan die in de 3e gevarenklasse was
de circulaire van den minister ge
richt.
Het optimisme van B. en W. dat
vijandelijke vliegtuigen vermoedelijk
wel geen opdracht zullen krijgen
Waalwijk te bombardeeren kan spr.
nog niet met een gerust hart deelen.
Voorts kan hij niet verklaren
waarom in opdracht van degemeente
een model-schuilloopgraaf werd ge
maakt als de gemeente zelf niet van
plan is zelf dat voorbeeld te volgen.
Dat tientallen H A. cultuurgrond
voor jaren onbruikbaar gemaakt
znuden worden is zeker een schrijf
fout, vraagt spr. Hij had zich ten
minste van de oppervlakte van een
H.A. een heel andere voorstelling
gevormd. In Tilburg en den Haag
zag spr. schuilloopgraven in parken
en boulevards, dus geen vernieling
van cultuurgrond. Spr. hoopt dat
B. en W. deze kwestie nog eens in
overweging willen nemen,
De Voorzitter zegt dat inderdaad
ook gemeenten in de 3e gevaren
klasse de ministerieele circulaire
ontvangen hebben, doch de gevaren
klasse kan zich wijzigen door
bijzondere omstandigheden, bijv.
doordat er een legerstaf gehuisvest
wordt. In zoo'n geval kan het
noodig zijn schuilloopgraven aan
te leggen.
B. en W. zijn verder niet uit
zich zelf z >o optimistisch. Zij doen
slechts wat door de overheid wordt
opgedragen.
Bij de berekening dat 10 tallen
H.A. cultuurgrond jarenlang on
bruikbaar zouden worden, gingen
B. en W. uit van de gedachte dat
voor a le inwoners een plaats moest
zijn in de schuilloopgraven, waar-
door deze wel 1500 M lang moeten
zijn.
Het is spi's meening dat men in
deze gemeente in geval van oorlog
nog tijd genoeg heeft om de noodige
maatregelen uit te voeren. Zoo
noodig kunnen alle werkkrachten
gevorderd worden.
Men moet vertrouwen hebben in
de bevoegde overheid en de reeds
lang door haar opgestelde plannen,
Is men daarmee niet op de hoogte
kom dan liever eerst eens inlich
tingen vragen.
56 De heer Buijkx zegt niets liever
te doen dan vertrouwen stellen in
de overheid Hij was met de plannen
niet op de hoogte en zal bij vol
gende gelegenheden eerst eens
komen praten.
De heer van der Waerden wijst
nog eens op de tegenstrijdigheid in
het maken van een model schuil-
loopgraaf en het betwijfelen van
het nut in de pactijk. Hij vraagt of
er ook een lijst is aangelegd van
kelders die tot schuilkelders zijn
in te richten en van de menschen
die er een plaats kunnen vinden.
De Voorzitter zegt dat de model-
schuilloopgraaf is gemaakt op ver
zoek van de vereeniging, dus niet
omdat spreker zelf deze zoo noodig
vond.
Destijds is de minister in kennis
gesteld met den bouw van enkele
groote panden waar mogelijk met
rijkssubsidie een schuilkelder kan
worden gebouwd, doch \oor onze
gemeente kon geen subsidie worden
verleend met het oog op de laagste
gevarenklasse.
Er zijn een 15 tal kelders in
Waalwijk destijds onderzocht. Geen
enkele was bestand tegen een vol
treffer en slechts een 3 tal bood
beschu ting tegen scherf- en in
stortingsgevaar.
Wethouder Smolders wijst er op
dat de menschen hier nog te weinig
met de reeds lang genomen voor
zorgsmaatregelen op de hoogte zijn
en zich angstiger maken dan noodig
is. Er is gedurende 2 jaar achter
de schermen voorbereidend werk
verricht. De organisatie is hier
perfect in orde en staat zeker niet
achter bij die in andere gemeenten
in de derde gevarenklasse.
De Voorzitter stelt, om aan deze
lange discussies een einde te maken,
voor om het adres van de V.L.B,
niet in behandeling te nemen,doch
deze vereeniging in de gelegenheid
te stellen zich hierover nader met
spreker in verbinding testellen;
de kwestie van het aanleggen van
schuilloopgraven in werkverschaf
fing over te laten aan het beleid
van B. en W. en een nader onder
zoek in te stellen naar de beschik
bare schuilkelders.
Dit voorstel wordt z h.st. aange.
nomen.
b. Van de Gedeputeerde Staten.
Goedgekeurd raadsbesluit van
25 Augustus 1939 tot wijziging
der begrooting 1939.
Wordt voor kennisgeving aange
nomen.
3' Voorstel tot wijziging der alge-
meene rechtstoestandverordening.
Wordt goedgekeurd.
4. Voorstel tot vaststelling eener sa
larisregeling voor het personeel
van den distributie-dienst voor den
kring Waalwijk.
Over deze aangelegenheid werd
nog een circulaire van den minister
ingewacht. Aangezien deze nog niet
ontvangenis, wordt dit punt van de
agenda afgevoerd.
5. Benoeming van een hoofd der
openbare lagere school.
Wordt met algemeene stemmen
benoemd de heer M. v. d. Heijden
alhier, die als no. 1 op de voor
dracht stond.
6. Benoeming van leeraren aan de
gemeentelijke avondteekenschool.
Hierover wordt eerst in geheime
vergadering van gedachten gewisseld.
Na heropening wordt eerst de
benoeming van een leeraar wis
kunde aan de orde gesteld. De
heer Ir. Charpentier is de eenige
candidaat die de bevoegdheid bezit.
Hij wordt met algemeene stemmen
gekozen.
Dan volgt de benoeming van een
leeraar Nederl. taal.
De voordracht luidt:
1. M. v. d. Heijden.
2. G. Veltman.
3. J. van Drunen.
No. 1 behaalt bij de eerste stem
ming 4 stemmen, No. 2 3 stemmen
en No. 3 5 stemmen, zoodat een
herstemming noodig is tusschen de
heeren v.d. Heijden en J. v. Drunen.
Bij deze herstemming wordt de
heer J. van Drunen gekozen met
7 stemmen, tegen 4 op den heer M.
v. d. Heijden en 1 van onwaarde.
Als leeraar Machine-teekenen wordt
met algemeene stemmen benoemd
de eenige bevoegde candidaat de
heer Groenewege.
7. Benoeming van een lid-werknemer
der commissie van toezicht op het
agentschap der arbeidsbemidde
ling.
Aanbevolen worden No. 1 Nic. van
Gorcum en No. 2 H.Nieuwenhuijzen.
Eerstgenoemde wordt gekozen met
9 stemmen tegen 3 op No. 2.
8. Benoeming van een plaatsvervan
gend lid van het stembureau in
district IV.
Aanbevolen wordenNo. 1 L.
Both en No. 2 H.) v. d. Hammen.
Met op één na algemeene stem.
men wordt de heer Both benoemd-
9. Voorstel tot beschikbaarstelling
van gelden overeenkomstig artikel
72 der lager-onderwijs-wet aan 't
bestuur der R.K. meisjesschool aan
de St. Crispijnstraat voor het aan-
aanschaffen van schoolbanken.
Wordt z. h. st. goedgekeurd.
10. Voorstel tot uitvoering van het
onteigeningsplan in het belang der
volkshuisvesting, vastgesteld bij
raadsbesluit van 27 Januari 1939.
(Zie prae advies in ons blad van
Woensdag j.l.)
De heer v. d. Waerden heeft er
zich over verwonderd dat met de
N.V. „De Amstel" geen overeen
stemming is bereikt, hij meende dat
die zaak in kannen en kruiken was
door de concessie van gemeente
wege.
De Voorzitter zegt, dat toen omtrent
den prijs nog niets bekend was. Er
zijn in elk geval verschillende be
sprekingen gevoerd.
B. en W. hadden ook gedacht dat
de heeren Gompen, diezich wel van
goeden wil had getoond, op het
voorstel zouden zijn ingegaan doch
zij deden het niet.
De heer v d. Waerden vraagt nog
of een en ander nu nog lang kan
hangen, waarop de Voorzitter ant
woordt dat de zaak nu voor de
rechtbank moet komen. B. en W.
zullen op spoed aandringen daar er
in onze gemeente groot gebrek aan
woningen bestaat.
Wordt z. h. st. goedgekeurd.
11. Voorstel tot wijziging der begroo
ting 1939.
Wordt aangenomen.
Hierna sluiting.
BENOEMING.
Mej. M. v. d. Broek, onderwijzeres
aan de Don Bosco School alhier, heeft
haar ontslag aangevraagd en eervol ge
kregen.
In deze betrekking is benoemd Mej.
C. Gebbing, thans onderwijzeres aan
de R.K. Meisjesschool in de St. Anto-
nius-parochie alhier.
Benoemingen in ons Bisdom.
Zijne Hoogw. Exc. de Bisschop
van 's Hertogenbosch heeft benoemd
tot Directeur-Voorzitter van de R.K.
Vereeniging ,,De Jonge Werkman"
te Waalwijk den Weleerw. heer
kapelaan W. F. M. A. Völker;
tot Geestelijk Adviseur van de
R.K. Werkliedenvereen. te Waalwijk
en van de afdeeling Waalwijk van
den R.K. Bond van Handels-, Kan-
toor. en Winkelbedienden den Wel
eerw. heer kapelaan W. F. M. A.
Völker; van de. afdeeling Waalwijk
van den Ned. R. K. Bond van Post-,
Telegraaf- en Telefoonpersoneel den
Weleerw. heer kapelaan H. J. M
Gedden.
Pastoor Heezemans.
Onze ZeerEerw. heer pastoor
Heezemans zal Zondag a.s. 1 October
zijn 50sten verjaardag herdenken.
MATERIAALCOLLECTE
NED. VER. VOOR LUCHTBESCHER
MING AFD. WAALWIJK.
'H.H. Bestuursleden, wijkleiders en
wijkmeesters worden vriendelijk ver
zocht uiterlijk Maandag 2 October ten
huize van den penningmeester de in
gezamelde bedragen te verrekenen en
de gegevens hieromtrent mede te bren
gen; tevens worden zij verzocht tege
lijkertijd te willen verrekenen de ont
vangen bedragen voor de z.g. oriënta
tie-kartons, welke langs de huizen ver
kocht zijn geworden, onder opgave
van het aantal nog beschikbare kar
tons.
Verder wordt medegedeeld, dat het
in de bedoeling ligt de collecte voor
materiaalaanschaffing verder te doen
voortzetten door een beperkt aantal
dames, welke gedurende den dag tijd
beschikbaar hebben in tegenstel
ling met de doende zijnde heeren, wel
ke door hun dagelijksche werkzaam
heden hierin dikwijls gehandicapt
worden.
Hiertoe hebben de dames Mevr. C.
van Loon-de Jong en Mej. M. Wies
man bereids de toezegging gedaan zich
met verschillende dames in verbinding
te stellen om tot uniforme werkwijze
te geraken.
De Ned. Ver. blijft zich op het stand
punt stellen, dat de zelfbescherming
der burgerbevolking ook in gemeen
ten der z.g. 3e gevarenklasse niet ach
terwege mag blijven. Wat ook maar
eenigszins kan worden gedaan om op
eenvoudige wijze hulp te verleenen aan
pl.m. 2200 Waalwijkschc huisgezinnen
in tijden van nood, moet dan ook nii
worden georganiseerd. Elk burger, die
hiervan overtuigd is, drage hiertoe zijn
steentje bij
Namens het bestuur der
Ncd. Ver. v. Luchtbescherming
Afd. Waalwijk.
De penningmeester
A. Holtgrefe.
NUMR
-
De groote Engelsche bladen zijn
van meening dat de oorlog moet voort
gezet worden, daar met het huidige
Duitsche regiem geen vrede mogelijk is.
De Duitsche hoop om onder Russischen
druk een vrede te dicteeren is tot mis
lukking gedoemd. Engeland zal niet
bereid zijn in te stemmen met onwaar
dige vredesvoorwaarden. Men acht het
niet waarschijnlijk dat, in geval de ge-.
allieerden den strijd voortzetten, Rus
land aan de zijde van Duitschland den
oorlog in zal gaan.
Ook uit Canada worden gelijksoor
tige opvattingen gemeld. Het zal En
geland in den strijd blijven steunen.
In Italië acht men het raadzaam voor
de geallieerden in dit stadium het con
flict te beëindigen. Men is daar van
meening dat de Duitsche weermacht
sterker is dan de Engelsche en Fran-
sche.
Twaalf duikbooten vernietigd.
De voorzitter van de marine-
commissie van de Fransche Kamer
heeft gistermorgen medegedeeld,
dat sinds het uitbreken van den
oorlog de gezamenlijke Fransche en
Engelsche vloten twaalf Duitsche
duikboten hebben vernietigd. Tien
kwamen er voor rekening van de^.,
Engelsche marine, terwijl Frankrijk
twee vijandelijke onderzeeërs ver
nietigde.
Rijverbod op Zondag.
Slechts tijdelijke maatregel?
Naar wij van de zijde van den
A. N. W. B. vernemen is het verbod
om benzine op Zondag te gebruiken
als tijdelijke maatregel bedoeld. Het
ligt in het voornemen benzine in de
toekomst te distribueeren. Zoodra
het distributiesysteem gereed is, zou
het rijverbod worden afgeschaft.
Het verlof van de «recruten».
Naar ons ter oore komt, zullen
de voor eerste oefening opgekomen
dienstplichtigen na 1 October per
veertien dagen 'n Zondag en Maandag
verlof krijgen.
Hoe staat het met de suiker?
Teneinde een beter inzicht te
verkrijgen in de positie van suiker
in Nederland, zullen alle onder
nemingen of zelfstandige onder
nemers, die suiker verwerken, zoo
mede alle handelaren en grossiers
in suiker, een enquêteformulier
moeten invullen. Voor zoover zij
dit Zaterdag 30 September a.s. niet
reeds van de Nederlandsche Meel
centrale te Den Haag, Riouwstraat
178, afdeeling suiker, hebben ont
vangen, dienen zij dat formulier ten
spoedigste bij genoemde centrale
aan te vragen.
Deze aanvrage behoeft niet te
geschieden door detaillisten, die
rechtstreeks aan het publiek ver-
koopen, noch ook door café's, hotels,
restaurants, gestichten, ziekenhuizen
cantines en dergelijke.
De termijn voor terugzending van
het enquêteformulier sluit op Don
derdag 5 October a.s. te 24 uur.
DE LICHTINGEN 1924, '39 EN '40.
Men heeft kunnen lezen, dat de
lichting 1940 begin October onder de
wapenen zou moeten komen. In zijn
algemeenheid was dit bericht onvol
ledig. Op 2 October a.s. behoeven
slechts onder de wapenen te komen
het le, 2e en 3e luchtvaartregiment,
het bataljon geneeskundige troepen,
een compagnie intendancetroepen en
het le regiment huzaren motorrijder.
Omtrent het opkomen van de ge-
heele lichting 1940 kon men ons
slechts meedeelen, dat daarover nog
geen beslissing gevallen is en dat zelfs
niet te zegden is wanneer die zal va
len. Van opkomst hegin OctolK
schijnt echter geen sprake te zijn.
Dat er sprake van is, dat de lich
ting 1924 naar huis kan wanneer d<?
nieuwe lichting v°Idoende zal zijn op
geleid, is juist, met dien verstande,
dat met nadruk geweien moet worden
op de groote voorwaaïdelijkheid van
dit voornemen, dat dus geheel afhan
kelijk is van de ontwikkenag van den
internationalen toestand. Duidelijk
is, dat nog niets vaststaat of vast 'ran.
staan.
Zooals men weet, is de tweede heil'
der lichting 1939 nog niet onder d(
wapenen. Ten aanzien van de dienst
plichtigen, die hiertoe behooren en dit
aanvankelijk begin September hadden
moeten opkomen, zal de vermoedelij
ke datum van opkomst in werkelijken
dienst in October vallen en vermoede
lijk in de tweede helft. Het staat ech
ter nog niet vast, welke groepen het
eerst moeten opkomen. Zeer waar
schijnlijk zal thans het meerendeel
dezer dienstplichtigen onder de wape
nen worden geroepen. De opkomst zal
natuurlijk op verschillened data ge
schieden. Vast staat in ieder geval,
dat in den loop van het najaar het ge-
hcele tweede deel van de lichting 1939
moet opkomen.
Tl