Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. 1843 „NOORD- BRABAND" De Algemeene Toestand Dit nummer bestaat uit Drie bladen. EERSTE BLAD V Vredssdag ook Volkenbondsdag. V Nederland in de branding. heerlijk gekruide SPECULAAS a 25 cent per hall pond, NUMMER 89. ZATERDAG 11 NOVEMBER 1939. 62e JAARGANG- Dit blad verschijnt WOENSDAG en ZATERDAG. Brieven. Ingezonden stukken, gelden. :nz. franco te zenden aan den Uitgever Abonnementsprijs per 3 maanden f 1.25. Franco per post door 't geheele rijk 1.40. UITGAVE: WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38. Telegr.-adres: ECHO. GIRO-No. 50798. Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit zijn. Prijs der Advertentiën: 20 cent per regel; minimum 1.50. Reclames 40 cent per regel. Bij contract flink rabat. Morgen Zaterdag herdenken we den jaarlijkschen Vredesdag. Pes simisten en oppervlakkig-denkenden zouden zich op heden misschien wil len afvragen, of het nog wel zin heeft om een Vredesdag te „vieren" in een tijd als die, welken we thans beleven. Wij antwoorden ze: ja, juist nu! Het feit, dat volkeren elkaar op nieuw teisteren in bloedigen strijd, is er het bewijs van, dal de menschheid den juisten weg van den vrede niet is gegaan en dat we naar dezen weer op zoek moeten gaan. Of eigenlijk, is het wel juist, dat we dien weg nog zoeken moeten? Neen, we moeten ons dwingen om af te zien van de hardnekkigheid, waar mee we tot heden steeds gepoogd heb ben om nevenpaden te betreden, die naar we meenden tot hetzelfde doel zouden leiden. Naar den vrede, den materieelen zoowel als den gees telijken vrede, is maar één weg, de weg van den godsdienst, van het christendom. Men werpe ons daarte gen in de verdeeldheid der kerken niet als argument voor de voeten, noch de verschillen, die zich veelal openharen tusschen de leer en de le- venspractijk van vele christenen. Al le christelijke belijdenissen stemmen overeen in de erkenning der christelij ke deugden van liefde, verdraagzaam heid, vergevingsgezindheid, hulpvaar digheid, offerzin e.a., die, worden ze toegepast, elke oorlogsmogelijkheid buitensluiten. Worden ze niet toege past, dan zegt dat niets tegen de leer, maar véél tegen den mensch, ook te gen den christen in hem. De strijd voor den vrede moet van onderen af beginnen, d.i. van het in dividu af. Slechts wanneer steeds meerderen de gemeenschappen ver vullen van hun offerzin, van hun eer lijkheid, rechtvaardigheid en liefde, dus van den geest der moreele herbe wapening, die zijn grondslag vindt in Christus' leer, zullen we den vrede, dien we verlangen en behoeven, wek ken en de gedachten van wraak, als mede de zucht tot overheersching uit bannen. Is het niet merkwaardig, dat die zucht tot overheersching en tot het plegen van geweld, welke tot den hui- digen oorlog leidde,- is ontstaan en gegroeid in de landen, die zich van den christelijken godsdienst ver vreemden? En is het niet juist, dat de onchris telijke gedachte van geweld zoo welig wortel kon schieten, doordat het christendom in andere landen zoo weinig practische toepassing vond? Wanneer het egoïsme de christe lijke gevoelens niet hadde verdron gen, dan zou er méér gebleken zijn van den geest tot betrachting van de verdeelende rechtvaardigheid en zou wellicht de kiem van haat en van god deloos geweld nimmer tot ontwikke ling zijn kunnen komen. zelfs niet dóar, waar men den Prediker van de liefde en van den menschenmin ont troonde of met de beelden van afgo den omringde. De leer van Christus bevat de vol heid van den Vrede: zij is liefde. Waar deze leer tot richtsnoer wordt geno men in het leven, heerschen broeder schap, offervaardigheid, vergevings gezindheid en hulpvaardigheid. Wan neer de menschen elkaar haten en volkeren elkander bestrijden, dan ge schiedt dat tegen de leer van Christus en de bedoelingen van het christen dom in. Niets is dan duidelijker dan dat aan de menschheid godsdienst mankeert, dus dat ze den geest van het christendom in veel grootere mate behoeft dan ze dezen tot nog toe op zich liet inwerken. Op vredesdag kunnen we niet be ter het hooge ideaal der menschheid dienen, het ideaal dat ons door Chris tus werd gesteld, dan door ons zelve te herzien in den geest van liefde en offervaardigheid, tot uiting gebracht in onze persoonlijke levenshouding. Als er zeer velen in de wereld zóó worden, dan zullen zij grooten invloed kunnen uitoefenen op het verloop, het beëindigen, van den oorlog en zij zul len het kunnen bewerken, dat de vre de, welke weer komen moet, geen dic taat zal beduiden van overwinnaars aan overwonnenen, maar een over eenkomst om in eerlijke samenwer king, met gelijke rechten voor allen, in verdraagzaamheid jegens andere volkeren, vreemde rassen en elkander» respectabele overtuigingen, de wel vaart van de menschheid te verzeke ren. In den geest van zulk streven kun nen we den Vredesdag óók nog zien als Volkenbondsdag, als hoedanig hij "ens inedc was ingesteld. Maar dan zij er geen sprake meer van een Vol kenbond, die tot doel heeft om be voorrechte posities van enkelen te verzekeren, maar om de rechten van allen te beschermen en aan de gerecht vaardigde verlangens van de misdeel- den te voldoen. Te midden van het donderende oor logsgeweld verheft ons landje zich met zijn zuidelijken buurman als een oase van naastenliefde en hulpvaar digheid in de dorre, onheilspellende oorlogswoestijn. Ook de vruchtbare oase, waar ieder zich inspant de deugd van christelijke naastenliefde te beoefenen is reeds met roode bloeddruppels besmet; de gruwelijke verschrikkingen van den niets ontzienden oorlog zijn ook in ons land binnengedrongen en jonge mannen, de trots van de vaderland- sche marine vielen ten offer aan den wreeden Mars. Echter zijn wij nog buiten den we reldbrand gebleven en onze neutrali teit is nog onaangetast. Dit moet zoo blijven. Alles moet des noods worden opgeofferd om er voor te waken dat de neutraliteit van ons dierbaar vaderland onmogelijk door een der oorlogvoerende partijen met eenigen grond van waarheid in het discrediet kan worden bebracht, want de neutraliteit beschermt onze heilige vrijheid, het hoogste goed dat iedere Nederlander kent en waarvoor zijn voorvaderen lange eeuwen hebben ge streden. De tijd is nu aangebroken, om de in 't buitenland heerschende opvatting, dat de doorsnee Nederlander het sym bool is van nuchterheid, te bewijzen. Nuchterheid en het eeuwige vrijheids verlangen zijn twee psychologische kenteekenen van den Hollander, maar nu is het de taak om door het vrij heidsverlangen onze nuchterheid niet te verliezen. Zoo snel is een overtogen woord gesproken, zoo heel vlug wordt er partij gekozen tegen een stelsel, dat niet in onze mentaliteit ligt en vaak zonder erg kiezen wij partij of sym- pathiseeren openlijk met een der bel- legerenten, ten nadeele van onze neu traliteit. LEVENSVERZEKERING WAALWIJK In deze gevaarvolle tijden moet ech ter voorop staan, dat neutraliteit ons heiligste goed is, dat angstvallig door ons allen moet worden bewaard. Misschien moeten wij hier offers voor brengen, misschien ook niet, maar altijd zullen wij er aan moeten denken, dat wij onderdanen zijn van een neutralen staat, die al het moge lijke in het werk stelt om ons grond gebied voor oorlogsgeweld te bescher men en als zoodanig zijn wij verplicht den staat hierbij onze volle medewer king te verleenen. Nu voorloopig geen binnenland- sche kleinzieligheden; de scheidings lijnen, die de verschillende politiek getinte bevolkingsgroepen afzonde ren, moeten in dezen tijd vervallen want iedere Nederlander is moreel verplicht geheel en al te staan achter zijn regeering. Dit wil niet zeggen, dat onze vrij heid daardoor beknabbeld wordt, doch het beteekent alleen een juist samengaan tusschen vrijheid en nuch terheid. VREDESBEMIDDELING. Voor de tweede maal, zooals wij in 't vorig nummer nog hebben medege deeld, hebben Koningin Wilhelmina der Nederlanden en Koning Leopold van België aan de oorlogvoerenden 't aan bod hunner goede diensten gedaan, ten einde een beslechting van de bestaande geschillen te voorkomen, vóór de oor log in zijn volle verschrikkelijkheid heeft ontwikkeld. Niet enkel voor het buitenland, maar ook voor het binnenland kwam dit ini tiatief volkomen onverwacht. Toen er Dinsdagavond in een extra-radio-uit zending mededeeling van werd gedaan, bevatten de kranten, die op dat oogen- blik verschenen, zelfs nog 'n ondubbel zinnige tegenspraak van geruchten als zou de samenkomst in Den Haag der beide vorengenoemde souvereinen met een vredesinitiatief in verband moeten worden gebracht. Eerder geloofde het publiek, dat het koninklijk overleg, dat als zoodanig al even onverwacht tot feit was gewor den, zou wijzen op 'n verscherping van den oorlogstoestand in Europa en van een nader komend gevaar voor Neder land en België, van in den strijd te worden betrokken. Ofschoon dat laatste nadien met na druk is ontkend, lijkt het toch waar schijnlijk, dat de beide souvereinen en hun regeeringen met ongerustheid de ontwikkeling van zaken in Europa vol gen en het ook van een direct belang voor hun eigen landen en volkeren hebben geacht om het uiterste te on dernemen, teneinde een conflict te be ëindigen, dat voor de neutralen alle mogelijke gevaren in zich draagt. In Duitschland neemt de toon van ergernis jegens de houding van de neu trale staten, ook van Nederland, op ontstellende wijze toe. Men beschuldigt er de neutralen van, dat ze met „papie ren protesten en halfzachte resoluties" zich schikken naar Engelschen oorlogs- dwang. Al wat de regeering blijkens het Oranjeboek tegen de vormen van den Britschen blokkade-oorlog heeft gedaan wordt nietswaardig geheeten. „Begrijpelijkerwijs zoo heet het richt men met zulke methoden niets uit". We worden beschuldigd ons te hebben „onderworpen aan het toezicht van Engeland". In plaats van onze schepen gewillig naar Downs te laten opbrengen, hadden we het minstens op een „proefgeval" van verzet moeten la ten aankomen. In dezen geest schreven de laatste dagen de Lokalanzeiger, de Deutsche Algemeine Zeitung, de An- griff en het Hamburger Fremdenblatt. Om er maar enkele van de voornaam ste te noemen. Daarom al erkennen we de juist heid der vorengenoemde critiek geens zins -is het niet enkel een belang van de algemeene welvaart in Europa, dat naar beëindiging van den huidigen oor log wordt gestreefd, maar eveneens een belang onzer eigen veiligheid. Intusschen zullen we goed doen met geen al te hooge verwachtingen te koesteren over het resultaat van het initiatief der beide souvereinen. De reacties in de verschillende hoofd steden wijzen er op, dat de omstandig heden zeer weinig uitzicht bieden op een gunstig onthaal van het vredes aanbod. De vredesvoorwaarden van Enge land en Frankrijk mogen al „oud" zijn, de „bekendheid" laat, zoo meenen we, nog wel wat te wenschen over. Dat schijnt zelfs de Britsche regeering te willen erkennen, want haar minister van buitenlandsche zaken, Lord Hali fax, heeft het van de week noodig ge oordeeld om in een radio-rede iets na ders over de Britsche oorlogsdoeleinden te vertellen. Groot-Brittannië is vast besloten, zoo gaf Lord Halifax te ken nen, om, zooveel als menschelijkerwijs mogelijk is, te verzekeren, dat Europa niet nogmaals een herhaling van de oorlogstragedie te zien krijgt. Als doeleinden van den strijd noem de hij: 1. Een nieuwe wereld, waaruit de bewapeningswedloop zou zijn geban nen. 2. De samenwerking van alle vol keren op den grondslag van gelijkheid, zelfrespect en wecferzijdsche verdraag zaamheid. 3. Het vinden van middelen, die de noodzakelijkheid van wijzigingen ver zoenen met waarborgen tegen versto ring van den algemeenen vrede door geweld. Engeland is, aldus Halifax verder, vastbesloten om zooveel mogelijk het onrecht te herstellen, dat Duitschland achtereenvolgens heeft begaan aan zijn zwakkere huurlieden. Is ook Rusland een plaats in de nieu we volkerenorganisatie toebedeeld? Dan zullen ze van vele hunner me thoden afstand moeten doen.Dat zegt ons de hernieuwde bolsjewistische ac tie, welke is ingeluid ter gelegenheid van den 22sten verjaardag van de bol sjewistische revolutie. Deze verjaardag is wederom gevierd met grootsche mi litaire parades, waarbij o.m. de Finsche onderhandelaars als officieele gasten aanwezig mochten zijn. De Komintern, d.i. de bolsjewistische partij-organisatie, welke in Rusland een eenheid vormt met het staatswezen, gaf te dezer gele genheid een zonderling manifest uit, dat ontsteltenis heeft gewekt in Duit- sche kringen. In dat manifest wordt VANAF HEDEN dagelijks VERSCH verkrijgbaar ONZE ZEER BEKENDE rei. 99. PULLES-HEESBEEN Duitschland weer netjes in het gelid gesteld naast Engeland en Frankrijk als een samenstel van kapitalistische burchten, welke moeten worden ver nietigd. Terwijl men het zich in Duitschland aan de pas gewonnen vriendschap met de sovjets verplicht gevoelde om over het bolsjewisme als gevaar verder het zwijgen toe te doen, hervat Moskou, nu de buit uit de overeenkomst met Duitschland ten deele is binnengehaald en voor de rest verzekerd wordt ge acht, zijn anti-nat. socialistische actie om deze weer te koppelen aan zijn an ti-democratische propaganda. En het Roode Leger bouwt inmid dels hechte versterkingen langs de nieuwe grens met Duitschland. Ook tegen Italië is de KcTiruntern scherp van leer getrokken. Daartegen komt men in Italië Scherp in verzet. Gayda, de officieele penvoer der van Mussolini, publiceerde een ar tikel in de „Giornale d'Italia", waarin hij betoogde, dat Italië immuum is voor het bolsjewisme. „Thans", zoo gaat Gayda voort, „plaatst de Komintern het Duitschland van Hitier niet minder op het beklaag denbankje dan de twee imperalistische democratieën. De mannen van Moskou echter deden tot dusver alsof zij. de bondgenooten waren van 't Derde Rijk. Dit wil dus zeggen, dat er geen defini tief accoord bestaat tusschen Moskou en Berlijn en dat het communisme met zijn destructieve werkzaamheid den weg voorschrijft aan de Sovjet-regee ring." Uit deze en verdere commentaren blijkt duidelijk, dat men in Italië het bolsjewisme als het grootste gevaar voor Europa blijft beschouwen en dat men het Duitschland ten kwade duidt, dat het dit gevaar nader heeft ge bracht. Het Bestuur van „Waalwijks Belang" verzoekt den Winkeliers hun inschrijfbiljet voor den ETALAGE-WEDSTRIJD ten spoedigste in te zenden bij den Secretaris. HET BESTUUR. Echo van het Zuiden, Waaiwybscbe en Lanptraatsche loiiimit, I zijn dikwijls het gevolg van kouvatten. Goed zweeten en "AKKERTJES" nemen, helptU altijd snel, goed en zeker! Door hun bijzondere samen stelling bevorderen immers "AKKERTJES" niet alleen het transpireeren, maar verwij deren tevens de stoffen, die de aandoening veroorzaken. Zij werken direct pijnstillend. Op elk "AKKERTjE" staat 't AKKER-merk: Uw garantieI Let U daarop vooral en laat U toch géén waardelooze na- maak'of imitaties aanpraten. tegen pijnen, hoofdpijn, koorts, kou. Doos: 13 stuks - 12 stuivers2 stuks - 2 stuivers

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1939 | | pagina 1