Binnenlandsch Nieuws.
De Geheime Ingang
oV
CFIIIII ETflM
met name met den Chineeschen leider
Wang Tsing Wei, wiens welwillend
heid jegens de Japansche verlangens
voldoende waarborg is voor Arita om
reeds nu op een gunstige oplossing in
het JapanschChineeschc conflict te
hopen. In zijn rede heeft hij den Chi
neeschen leider Tsjang Kai Sjek niet
vernoemd, den leider, die slechts één
verlangen kent: doorvechten tot de
overwinning. Het is te verwachten dat
de Japansche troepen aan dien gene
raal nog de handen vol zullen hebben,
want hij wil de Chineeschc integriteit
niet prijsgeven in tegenstelling met
zijn tegenstander Wang Tsing Wei, die
tot belangrijke concessies bereid is.
De nieuwe orde, welke Arita zich
denkt, strekt zich verder zoowel uit
naar Europa als naar Amerika, met
alle staten waarvan hij economische
betrekkingen wenscht, welke, nu Eu
ropa zoo verdeeld is, ongetwijfeld voor
Japan gouden dagen in het vooruit
zicht stellen. In dit opzicht heeft het
kunnen leeren van de Vereen. Staten
in den vorigen en ook in den huidigen
oorlog, die zeer wel varen nu het or
ders uit Europa regent en schier had
den te kort hebben om de bestellingen
te fabriceeren en te verzenden.
Japan begrijpt dat het wapengeweld,
dat het enkele jaren in China naarstig
heeft toegepast, naar het eind moet
loopen en dat de schade, daardoor
aangericht, economisch weer moet
worden ingehaald. Het Europccsch
water is troebel en Japan acht den
tijd gekomen om daarop den dobber
te laten drijven en do economische
winst binnen te halen.
BOMMENREGEN OP BRITSCHEN
KOOPVAARDER.
De bemanning van het Ncderland-
sche m.s. „Rian", een Groninger kust
vaarder van de reedcrij D. Buining, is
Dinsdagavond getuige geweest van 'n
scheepsdrama op de Noordzee.
De „Rian" bevond zich dien avond
omstreeks vijf uur op ongeveer 13 mijl
van de Oostkust van Engeland, toen
plotseling een groot Duitsch vliegtuig
verscheen. Op circa 200 a 300 meter
van de „Rian" lag het Engelsche schip
..Highwave" voor anker. Het Duitsche
vliegtuig had dit schip als doelwit ge
kozen.
Het vliegtuig vloog op geringe hoog
te over het schip heen en liet vijf
bommen tegelijk vallen. Het schip werd
echter niet getroffen. Wel ontploffen
de bommen in zee, waardoor 't schip
hoog uit het water werd opgetild. Het
vliegtuig keerde echter terug en op
nieuw liet het vijf bommen vallen,
terwijl het tevens het schip met ma
chinegeweervuur bestookte.
De „Highwave" bleek onbewapend
te zijn en was dus geheel en al over
geleverd aan het aanvallende vlieg
tuig. Echter ook bTj den tweeden aan
val waren de bommen slecht gericht
en bleef het schip ongedeerd.
Doch opnieuw keerde het vliegtuig
terug, nu heel laag boven het schip.
Wederom liet het vijf bommen tege
lijk vallen. De hoop op behoud her-
iceTde bij de bemanning van :1c „High
wave", want wederom misten de pro
jectielen hun doel
Tot aller ontzetting keerde 'l Duit
sche vliegtuig echter nogmaals terug
naar zijn weerlooze prooi, ditmaal met
meer succes. Want van de vijf bommen
die het liet vallen, was één een vol
treffer. Eer geweldige ontploffing was
het gevoig. Het schip werd als 't ware
uit el kaai gereten en begon onmid
dellijk te zinken.
De bemanning begaf zich in een
sloep, hetgeen in alle haast moest ge
beuren. zoodat aan het redden van
have en goed niet meer viel te denken.
Nauwelijks hadden allen het schip
verlaten, toen het naar de diepte ver
dween. Tusschen het treffen en het
zinken van het schip verliepen hoog
stens vier minuten.
Vanzelfsprekend deden de Neder-
landschc zeelui hun plicht. Zij snelden
ijlings te hulp naar de ronddobberende
schipbreukelingen, die gastvrij aan
boord werden opgenomen.
Het bleek toen, dat twee hunner wa
ren gewond. De 2e stuurman had een
kogel in zijn rechterbeen ter hoogte
van de knie gekregen en een matroos
een schampschot aan den schouder.
DE ZELFSTANDIGHEID DER
NEDERLANDSCHE
ONDERNEMINGEN.
Maatregelen tegen ongewenscht
buitenlandsch toezicht voorgesteld.
Ingediend is een wetsontwerp hou
dende aanvulling van de wet Mede
werking Verdedigingsvoorbereiding
1939.
De toelichting van de ministers van
oeconomische zaken, van defensie en
van financiën luidt als volgt:
Het is der regeering gebleken, dat
door vreemde mogendheden in verband
met de oeconomische oorlogvoering in
verschillende gevallen verklaringen
worden geëischt, waarbij zij, die deze
verklaringen afleggen, zich verbinden
zich te onderwerpen aan een zeker toe
zicht op hun bedrijf vanwege vertegen
woordigers van die vreemde mogend
heden.
De regeering is van meening, dat een
dergelijk toezicht veelal door Neder-
landsche ondernemingen, zij het noo-
de. wordt aanvaard, ten einde de tot
standkoming van transacties te1 bevor
deren. Heeft, individueel gezien, het af
leggen van zoodanige verklaringen wel
licht een dergelijk gevolg, het komt den
minister voor. dat de verdediging van
de algemeene oeconomische belangen
var Nederland door verklaringen van
boven: edoelde strekking zou kunnen
worden geschaad en dat het daarom
gewenscht kan zijn, maatregelen te
treffen, als gevolg waarvan tot het af
leggen van dergelijke verklaringen niet
verder wordt overgegaan.
t Bovenstaande is ook van belang
voor de schoen- en lederindustrie,
waarin verklaringen als bovenstaand
herhaaldelijk worden gevraagd en ge
geven.
OPKOMST VAN BUITENGE
WONE DIENSTPLICHTIGEN.
Lichtingen 1938 en 1939.
De Regeeringspersdienst meldt:
Waarschijnlijk zullen de hierna ver
melde ploegen buitengewone dienst-
plictitigen van de lichtingen 1938 en
19 39 in werkelijken dienst moeten ko
men. De data van opkomst zijn hieron
der vermeld.
Regimenten infanterie (inbegrepen
de regimenten qrenadiers en jaqers): 1
April 1940;
Korps motordienst: 1 April 1940:
Bataljon geneeskundige troepen: le
pioeg 1 April 1940. 2e ploeg 6 Mei '40.
Regimenten veldartillerie (berede-
nen en onberedenen)17 Juni 1940;
Regimenten motorartillerie: 17 Juni
1940:
Regimenten luchtdoelartillerie: 17 Ju
ni 1940.
DE VERKEERSBELEMMERING
DOOR IJZEL EN SNEEUW.
Wenken van de K.N.A.C. voor
automobilisten.
Met het oog op den abnormalen
weerstoestand, welke de even zeldza
me als verraderlijke combinatie van
regen en vorst vertoont, heeft de
K.N.A.C. de volgende nuttige wenken
voor den automobilist samengesteld:
1Een bevroren ruit maakt men
schoon met een mengsel van glycerine
en zout. daarna late men een laagje
van dit mengsel achter, waardoor be
vriezen wordt tegengegaan.
2. Zoolang de auto stilstaat, be-
scherme men de voorruit door kranten,
welke onder de ruitenwisschers kun
nen worden vastgezet, het is ook mo
gelijk een plaid over de ruit te hangen.
3. In noodgevallen d.w.z. als
men niet over een voorruitwarmer be
schikt kan men gebruik maken van
eenige brandende kaarsen, welke op de
bovenlijst van het instrumentenbord
worden geplaatst. Dit hulpmiddel is
uiteraard des avonds uitgesloten.
4. Bij het keeren of op andere wijze
manoeuvreeren op besneeuwde wegen
zorge men er voor de drijfwielen steeds
op het midden te houden, en uitsluitend
de andere wielen in de besneeuwde
bermen te steken.
5. Wanneer de drijfwielen begin
nen te slippen is het zaak niet veel gas
te geven, waardoor de wielen gaan
doorrazen, doch voorzichtig te probee-
ren den auto te laten wegtrekken met
matig motortoerental en zoo noodig af
wisselend de eerste versnelling en de
achteruit te gebruiken. Eventueel kan
een plaid, vloermat of iets dergelijks
voor de wielen goede diensten bewij
zen.
6. Houdt rekening met de moeilijk
heden, waarmee ook andere weggebrui
kers te kampen hebben.
Belemmering van het verkeer in
Oostelijk en Westelijk Noord-Brabant.
Door de gladheid en de opgejaagde
sneeuw zijn in Oostelijk Noord-Bra
bant verschillende wegen onbegaan
baar geworden, waardoor het goede
ren- en personenvervoer op sommige
plaatsen volkomen is gestremd.
Op den weg van Herpen naar Over-
langel werd een autobuschauffeur van
den Maasbuurt-spoorweg, die 'n groep
militairen, die van verlof terugkeerden,
vervoerde, het slachtoffer van de on
begaanbaarheid van den weg. Nadat
de bus met horten en stooten op ge
noemden weg was aangeland, raakte
hij in een sneeuwmassa vast. Gezamen
lijk trachtte men den bus weer op gang
te brengen, maar alle pogingen misluk
ten. Toen besloten de militairen in ar
renmoede hun weg te voet te vervol
gen. De chauffeur bleef op zijn post.
Het gelukte hem 's avonds niet meer
hulp te krijgen, zoodat hij den nacht in
den ijskouden bus moest doorbrengen.
Gisterochtend kreeg hij hulp, maar het
duurde tot gistermiddag twaalf uur
voordat het euvel verholpen was.
Op den provincialen weg van Nis-
telrode naar Vorsteubosch zijn vele
auto's gestrand. De weg is thans door
de opgewaaide sneeuw totaal onbe
gaanbaar. Ook de Maasdijk tusschen
Megen en Oyen, ter hoogte van het
dorpje Macharen. is volkomen onbe
gaanbaar.
De B.B.A. ondervindt eveneens veel
last van de gladheid en de sneeuw. De
bussen van den dienst Helmond
Veghel naar 's-Hertogenbosch en van
St. Oedenrode over Veghel naar Oss
arriveeren over het algemeen met een
vertraging van twee uur.
Ook de Maasdijken aan den ande
ren oever van de rivier zijn op verschil
lende plaatsen door groote sneeuwmas
sa's versperd en spiegelglad, waardoor
verschillende slippartijen hebben plaats
gehad. Onder Alphen slipte gistermid
dag een militaire keukenwagen. De wa
gen tuimelde met het personeel van
den dijk. Er deden zich geen persoon
lijke ongelukken voor, doch het mid
dagmaal voor de troepen is verloren
gegaan.
Op 't platteland is gebrek aan drink
water. De waterputten raken leeg. Men
vreest, dat in verband met den lagen
waterstand van de rivieren er voor-
Ioopig geen verbetering zal komen.
Ook West-Brabant heeft te lijden
onder ijzel en sneeuw. Gisteren waren
alle autobusverbindingen verbroken.
De sneeuw ligt op vele plaatsen meters
hoog. Willemstad was gisteren nauwe
lijks per slede bereikbaar.
Ook Dinteloord en Steenbergen zijn
geheel geïsoleerd en eenigerlei verbin
ding met deze plaatsen bleek gisteren
onmogelijk. De autobusdienst Breda
Wernhout grens kon slechts met groo
te vertraging worden onderhouden. De
rechtstrceksche verbinding met Ant
werpen is verbroken, aangezien de weg
WuestweselAntwerpen voor het au
toverkeer onbegaanbaar is. Ook het
verkeer op de wegen Breda Moerdijk
en BredaTilburg is gestaakt. Zelfs
zware vrachtauto's kunnen deze trajec
ten niet meer berijden.
Het treinverkeer in het Zuiden on
dervindt eveneens stagnatie en speciaal
de treinen uit de richtingen Eindhoven
en Maastricht komen met 10 tot 50 mi
nuten vertraging aan het station te
Breda binnen.
Verkeer OisterwijkHaaren
gestremd.
De burgemeester van Haaren (N.B.)
deelt mede, dat de weg Oisterwijk—
Haaren gestremd is. Het verkeer is al
leen mogelijk via de Heusdensc'ne baan
en Holeindstraat. De autobusdienst
gaat dan over rijksweg stopplaats bij
het Groot Seminarie.
Ook de weg HaarsteegHeusden
onberijdbaar.
De burgemeester van Vlijmen waar
schuwt automobilisten, dat de weg van
Haarsteeg naar Heusden door ijs- en
sneeuwvorming gedeeltelijk onberijd
baar en gevaarlijk is. Zij die via Heus
den naar het Achterland en Zuid-Hol
land moeten nemen de route Dên
Bosch, Vlijmen, Nieuwkuijk, Drunen,
Heusden.
Verjaardag van Prinses Beatrix.
Voor den tweedenverjaardagvan
Prinses Beatrix wapperden te Apel
doorn vele vlaggen. Van't teekenen
het felicitalie-register aan het paleis
Het Loo werd als gewoonlijk druk
gebiuik gemaakt. De Oranje-ver-
eeniging »Apeldoorn-Het Centrum»
heeft de jarige Prinses een plm. 60
c.M. lange pop in origineele Hier-
densche kleederdracht aangeboden.
Mevrouw B. Kattenberg-ten Hoeve,
te Nunspeet, die zelf ook deze klee
derdrachf draagt, heeft de kleertjes
genaaid.
Van een kleuterschool te Het Loo,
zoo meldt de Tijd verder, heeft het
Prinsesje een van kralen vervaar
digden poppenspeelluin gekregen,
die met medewerking van de kleuters
jn elkaar gezet was.
Het incident bij Moerdijk.
In het algemeen politieblad is
opgenomen een verzoek van den
brigade commandant der Koninklij
ke Marechaussee te Moerdijk tot
opsporing, aanhouding en voorge
leiding van den burger, die betrok
ken is bij het incident, dat zich in
den laten avond van 27 Januari jl.
heeft afgespeeld op den Rijksweg van
Breda naar Moerdijk.
Het signalement van den gezochte
luidt t
Lang 180 1.85 meter, mager
uiterlijk, leeftijd ongeveer 35 jaar;
gekleed met lederen jekker en een
pet scheef op het hoofd,
Het signalement van den auto,
waarmee de man is ontsnapt, luidt
als volgt: donkerkleurige Chevrolet
vermoedelijk van het jaar 1933/34,
vier-persoons, vier-deurs,sluur links
voorzien van het kenteeken P 4408.
Echter is komen vast te staan, dat
van dit nummer valschelijk werd
gebruik gemaakt,
van „De Echo van hef Zuiden".
Naar het Engelsch door
JOHN FINNEMORE.
Nadruk Verboden.
37)
Over hetzelfde onderwerp als
gisteravond, verklaarde de detective,
onderwijl de deur binnenstappend.
Hij maakte een beleefde buiging voor
lady Anne en vervolgde: Het gaat
over dat bevel tot inhechtenisneming,
dat ik executecren moet.
Hebt u uw nasporingen al ge
daan?
Nog niet; ik sla nu op het punt
er een begin mee te maken.
Waar. als ik vragen mag?
Wel, als u er geen bezwaar te
gen heeft, meneer, zou ik graag dit
huis doorzoeken.
Waarom dit huis? vroeg kolonel
Blount uit de hoogte, hoewel zijn toon
heel wat dapperder was dan zijn hart.
Omdat ik een vrijwel zeker ge
voel heb, dat de man dien ik zoek,
zich hier bevindt.
Maar hoe kunt u dat gevoel heb
ben, terwijl ik u gezegd heb, dat iede
re toegang voor hem afgesloten was
gisteravond?
Volgens inlichtingen die ik ont
vangen heb, moet het tóch mogelijk
voor hem geweest zijn om binnen te
komen.
Dus wat u wilt, komt neer op
een doodgewone huiszoeking
Wel meneer, antwoordde Wi
thers op overredenden toon, waarom
zoudt u bezwaren maken? Als ieder
een hier een normale verklaring van
z-jii aanwezigheid kan geven, aan is
er niets gebeurd! Ik hoef iemand
met zoo'n lange rechterlijke ervaring
als u bczil niet te vertellen dat we
dikwijls een huiszoeking verrichten
die niets oplevert. In ieder gevai zou
het voor u een voldoening zijn te we
ten, dat uw huis niet een misdadiger
lol schuilplaats dient.
Withers' zachte stem zweeg en zijn
woorden hadden in de harten van zijn
beide toehoorders een jammerlijke on
rust en verwarring achtergelaten, hoe
wel hun beheerschte gelaatstrekken
daarvan niets verrieden. De detective
had den kolonel in een netelig parket
gedreven. Hoe kon deze laatste, als
president van een districts-rechtbank,
weigeren een huiszoeking in zijn wo
ning toe te laten, wanneer een politie
beambte verklaarde dat zich daar ver
moedelijk een voortvluchtig misdadi
ger bevond?
In ieder geval, liet stond vast dat
zij dezen man niet van zijn voorne
men zouden kunnen afbrengen. Hoe
beleefd en voorkomend zijn houding
ook mocht zijn, deze ervaren man en
vrouw van de wereld maakten zich
geen illusies omtrent mr. Withers. Zij
zagen hem zooals hij was: krachtig,
resoluut, onomkoopbaar, een man die
zijn weg tot het einde ging. ook al viel
de hemel op de aarde.
Ik zal u zelf door het huis rond
leiden, mengde lady Anne zich in het
gesprek.
Dat is heel vriendelijk van li,
mylady, antwoordde inspecteur Wi
thers met een buiging. Ik vermoed
dat u het woongedeelte en wat daar
hij hoort bedoelt, datgene wat we liet
toegankelijke gedeelte van het huis
zouden kunnen noemen. Maar als
mijn inlichtingen juist zijn, heeft de
vluchteling zich in een of andere ge
heime schuilplaats verborgen.
Dit was tegelijk een striemende slag
en een straal van hoop. Een slag voor
zoo ver uit Withers' woorden bleek,
dat hij van het bestaan van een der
gelijke schuilplaats gehoord had, en
een verlichting, dat zij eerlijk konden
verklaren, hiervan niets te weten. Ri
chard had vrijwillig de onaangename
taak op zich genomen om Levinge te
verbergen en in zijn behoeften te voor
zien en de kolonel, zoo min als lady
Anne, hadden zich in het vuil en de
duistere beklemming van de verbor
gen gangen gewaagd.
Ik geloof wel dat er in het huis
dergelijke plaatsen zijn. gaf kolonel
Rlount toe, maar noch mijn vrouw,
noch ikzelf kunnen u in dit opzicht
van dienst zijn. We weten weinig of
niets van de wijze, waarop men toe
gang tol die geheimzinnige ruimten
verkrijgt.
Ik zou het niet in mijn hoofd
halen, meneer, te verwachten dat u
mij door dergelijke gewelven den weg
zoudt wijzen, zelfs als u ze kende, pro
testeerde de inspecteur. Ik veronder
stel dat het veel overeenkomst zal
hebben met het klimmen in een
schoorsteen. Ik heb iemand bij mij,
die praat alsof hij er geblinddoekt den
weg zou vinden.
Wie is dat? riep kolonel Blount,
niet in staat zijn verrassing te be*
dwingen. Mr. Withers wenkte met
zijn vinger en Bates schuifelde de
stoep op en de hall binnen. Hij nam
zijn hoed af, doch toonde geen ander
toeken van eerbied. Integendeel, zijn
kleine, met bloed bcloopen oogen
glinsterden van brutaal plezier, toen
hij daar tegenover zijn vroegere
meesters stond. De idee had bij hem
post gevat, dat hij den bewoners van
Springmeads onaangenaamheden be
zorgde door zijn hulp aan den inspec
teur en de gedachte daaraan vervulde
zijn gemeene natuur met een hoos
aardige vreugde.
Die kerelstiet lady Anne in on
beschrijfelijke verontwaardiging uit.
Die heeft binnen deze muren niets tt
maken. Hij moet onmiddellijk ver
dwijnen.
Ik vraag u wel excuus, mylady,
hernam inspecteur Withers, voor hel
eerst een weinig scherp en nadrukke
lijk sprekend, maar deze man is hier
om mij te assisteeren bij het vervul
len van mijn plicht en dat gaat hoven
persoonlijke gevoelens. Hier is het
verlof tot huiszoeking. Ik heb met het
oog oj> alle eventualiteiten, hij voor-
haat aan de autoriteiten een schrifte
lijke vergunning gevraagd lot het be
treden van alle plaatsen, die naar mijn
meening daartoe in aanmerking ko
men.
Hij hield den kolonel het document
voor, die er naar keek, doch het niet
aannam. Wat kon hij zeggen of doen?
Als hij een of andere aanmerking
maakte, welke conclusie zou de de
tective met de lynxoogen daar niet uit
trekken?
Lady Anne draaide zich om en liep
de hall in. Inspecteur Withers .schonk
verder geen aandacht aan den kolo
nel.
Welken kant moeten wij op?
richtte hij zich tot Bates.
Volgt u mij maar, antwoordde
de oude man en ging den detective
voor naar de personeelruimte. Zij
passeerden allerlei doorgangen, daal
den trappen af en sloegen den naar
dezen, dan naar dien kant een hoek
om en bereikten ten slotte de groote
kamer in het sousterrein, waa zich de
uitgang bevond, waar Richard op zijn
weg naar het tuinhuis was doorge
gaan. Bates drukte op den rechter
bovenhoek van een bepaalde plank in
de hooge eikenhouten betimmering,
de plank zwaaide terug en de gang
werd zichtbaar.
Zoo, is het dat? klonk Withers'
stem vol voldoening.
U zit iemand achter de vodden,
vermoed ik; ik heb ten minste genoeg
gehoord om daar vrij zeker van te
zijn, zei Bates, terwijl de detective een
groote politielantaarn ontstak, die hij
van den sergeant had geleend.
Dat is inderdaad zoo, stemde Wi
thers kortaf toe.
En de kolonel wil liever niet dat
u hem in handen krijgt?
Neen, dat wil hij liever niet.
Dan durf ik er een lief ding on
der verwedden, dat hij in dc kamer
is, waar in de tijden van de geloofs
vervolgingen de priesters zich ver-
horgen hielden. Komt u maar mee
dien kant op
Zij verdwenen in den gang. Bates
nam de leiding en de inspecteur liet
een bundel fel-glinsterend licht over
den schouder van den ander glijden,
terwijl zij voortliepen. In het korte
gesprek van zooeven had Withers
eenigermate uiting gegeven aan zijn
gedachten. (Wordt vervolgd).
De beste behandeling is:
onder de wol, eens flink
transpireeren en drie maal
daags'n"AKKERTJE"nemen.
"AKKFRTJES"bevorderen ten
zeeiste het zweeten, gann de
koorts tegen, verdrijven het
ellendige pijnlijke gevoel
en bestrijden de infectie.
"AKKERTJES" zijn beioemd
om hun snelle, uitstekende
jwerking. Vaak nagemaakt,
'maar nog nooit geëvenaard.
Op elk "AKKERTJE staat 't
AKKtR-merk: Uw garantie!
tegen pijnen, hoofdpijn, "nare dagen"
Doos: 13 stuks - 12 stuivers: 2 stuks - 2 stuivers.