Binnenlandsch Nieuws. De Geheime Ingang oV CFIIIII ETflM met name met den Chineeschen leider Wang Tsing Wei, wiens welwillend heid jegens de Japansche verlangens voldoende waarborg is voor Arita om reeds nu op een gunstige oplossing in het JapanschChineeschc conflict te hopen. In zijn rede heeft hij den Chi neeschen leider Tsjang Kai Sjek niet vernoemd, den leider, die slechts één verlangen kent: doorvechten tot de overwinning. Het is te verwachten dat de Japansche troepen aan dien gene raal nog de handen vol zullen hebben, want hij wil de Chineeschc integriteit niet prijsgeven in tegenstelling met zijn tegenstander Wang Tsing Wei, die tot belangrijke concessies bereid is. De nieuwe orde, welke Arita zich denkt, strekt zich verder zoowel uit naar Europa als naar Amerika, met alle staten waarvan hij economische betrekkingen wenscht, welke, nu Eu ropa zoo verdeeld is, ongetwijfeld voor Japan gouden dagen in het vooruit zicht stellen. In dit opzicht heeft het kunnen leeren van de Vereen. Staten in den vorigen en ook in den huidigen oorlog, die zeer wel varen nu het or ders uit Europa regent en schier had den te kort hebben om de bestellingen te fabriceeren en te verzenden. Japan begrijpt dat het wapengeweld, dat het enkele jaren in China naarstig heeft toegepast, naar het eind moet loopen en dat de schade, daardoor aangericht, economisch weer moet worden ingehaald. Het Europccsch water is troebel en Japan acht den tijd gekomen om daarop den dobber te laten drijven en do economische winst binnen te halen. BOMMENREGEN OP BRITSCHEN KOOPVAARDER. De bemanning van het Ncderland- sche m.s. „Rian", een Groninger kust vaarder van de reedcrij D. Buining, is Dinsdagavond getuige geweest van 'n scheepsdrama op de Noordzee. De „Rian" bevond zich dien avond omstreeks vijf uur op ongeveer 13 mijl van de Oostkust van Engeland, toen plotseling een groot Duitsch vliegtuig verscheen. Op circa 200 a 300 meter van de „Rian" lag het Engelsche schip ..Highwave" voor anker. Het Duitsche vliegtuig had dit schip als doelwit ge kozen. Het vliegtuig vloog op geringe hoog te over het schip heen en liet vijf bommen tegelijk vallen. Het schip werd echter niet getroffen. Wel ontploffen de bommen in zee, waardoor 't schip hoog uit het water werd opgetild. Het vliegtuig keerde echter terug en op nieuw liet het vijf bommen vallen, terwijl het tevens het schip met ma chinegeweervuur bestookte. De „Highwave" bleek onbewapend te zijn en was dus geheel en al over geleverd aan het aanvallende vlieg tuig. Echter ook bTj den tweeden aan val waren de bommen slecht gericht en bleef het schip ongedeerd. Doch opnieuw keerde het vliegtuig terug, nu heel laag boven het schip. Wederom liet het vijf bommen tege lijk vallen. De hoop op behoud her- iceTde bij de bemanning van :1c „High wave", want wederom misten de pro jectielen hun doel Tot aller ontzetting keerde 'l Duit sche vliegtuig echter nogmaals terug naar zijn weerlooze prooi, ditmaal met meer succes. Want van de vijf bommen die het liet vallen, was één een vol treffer. Eer geweldige ontploffing was het gevoig. Het schip werd als 't ware uit el kaai gereten en begon onmid dellijk te zinken. De bemanning begaf zich in een sloep, hetgeen in alle haast moest ge beuren. zoodat aan het redden van have en goed niet meer viel te denken. Nauwelijks hadden allen het schip verlaten, toen het naar de diepte ver dween. Tusschen het treffen en het zinken van het schip verliepen hoog stens vier minuten. Vanzelfsprekend deden de Neder- landschc zeelui hun plicht. Zij snelden ijlings te hulp naar de ronddobberende schipbreukelingen, die gastvrij aan boord werden opgenomen. Het bleek toen, dat twee hunner wa ren gewond. De 2e stuurman had een kogel in zijn rechterbeen ter hoogte van de knie gekregen en een matroos een schampschot aan den schouder. DE ZELFSTANDIGHEID DER NEDERLANDSCHE ONDERNEMINGEN. Maatregelen tegen ongewenscht buitenlandsch toezicht voorgesteld. Ingediend is een wetsontwerp hou dende aanvulling van de wet Mede werking Verdedigingsvoorbereiding 1939. De toelichting van de ministers van oeconomische zaken, van defensie en van financiën luidt als volgt: Het is der regeering gebleken, dat door vreemde mogendheden in verband met de oeconomische oorlogvoering in verschillende gevallen verklaringen worden geëischt, waarbij zij, die deze verklaringen afleggen, zich verbinden zich te onderwerpen aan een zeker toe zicht op hun bedrijf vanwege vertegen woordigers van die vreemde mogend heden. De regeering is van meening, dat een dergelijk toezicht veelal door Neder- landsche ondernemingen, zij het noo- de. wordt aanvaard, ten einde de tot standkoming van transacties te1 bevor deren. Heeft, individueel gezien, het af leggen van zoodanige verklaringen wel licht een dergelijk gevolg, het komt den minister voor. dat de verdediging van de algemeene oeconomische belangen var Nederland door verklaringen van boven: edoelde strekking zou kunnen worden geschaad en dat het daarom gewenscht kan zijn, maatregelen te treffen, als gevolg waarvan tot het af leggen van dergelijke verklaringen niet verder wordt overgegaan. t Bovenstaande is ook van belang voor de schoen- en lederindustrie, waarin verklaringen als bovenstaand herhaaldelijk worden gevraagd en ge geven. OPKOMST VAN BUITENGE WONE DIENSTPLICHTIGEN. Lichtingen 1938 en 1939. De Regeeringspersdienst meldt: Waarschijnlijk zullen de hierna ver melde ploegen buitengewone dienst- plictitigen van de lichtingen 1938 en 19 39 in werkelijken dienst moeten ko men. De data van opkomst zijn hieron der vermeld. Regimenten infanterie (inbegrepen de regimenten qrenadiers en jaqers): 1 April 1940; Korps motordienst: 1 April 1940: Bataljon geneeskundige troepen: le pioeg 1 April 1940. 2e ploeg 6 Mei '40. Regimenten veldartillerie (berede- nen en onberedenen)17 Juni 1940; Regimenten motorartillerie: 17 Juni 1940: Regimenten luchtdoelartillerie: 17 Ju ni 1940. DE VERKEERSBELEMMERING DOOR IJZEL EN SNEEUW. Wenken van de K.N.A.C. voor automobilisten. Met het oog op den abnormalen weerstoestand, welke de even zeldza me als verraderlijke combinatie van regen en vorst vertoont, heeft de K.N.A.C. de volgende nuttige wenken voor den automobilist samengesteld: 1Een bevroren ruit maakt men schoon met een mengsel van glycerine en zout. daarna late men een laagje van dit mengsel achter, waardoor be vriezen wordt tegengegaan. 2. Zoolang de auto stilstaat, be- scherme men de voorruit door kranten, welke onder de ruitenwisschers kun nen worden vastgezet, het is ook mo gelijk een plaid over de ruit te hangen. 3. In noodgevallen d.w.z. als men niet over een voorruitwarmer be schikt kan men gebruik maken van eenige brandende kaarsen, welke op de bovenlijst van het instrumentenbord worden geplaatst. Dit hulpmiddel is uiteraard des avonds uitgesloten. 4. Bij het keeren of op andere wijze manoeuvreeren op besneeuwde wegen zorge men er voor de drijfwielen steeds op het midden te houden, en uitsluitend de andere wielen in de besneeuwde bermen te steken. 5. Wanneer de drijfwielen begin nen te slippen is het zaak niet veel gas te geven, waardoor de wielen gaan doorrazen, doch voorzichtig te probee- ren den auto te laten wegtrekken met matig motortoerental en zoo noodig af wisselend de eerste versnelling en de achteruit te gebruiken. Eventueel kan een plaid, vloermat of iets dergelijks voor de wielen goede diensten bewij zen. 6. Houdt rekening met de moeilijk heden, waarmee ook andere weggebrui kers te kampen hebben. Belemmering van het verkeer in Oostelijk en Westelijk Noord-Brabant. Door de gladheid en de opgejaagde sneeuw zijn in Oostelijk Noord-Bra bant verschillende wegen onbegaan baar geworden, waardoor het goede ren- en personenvervoer op sommige plaatsen volkomen is gestremd. Op den weg van Herpen naar Over- langel werd een autobuschauffeur van den Maasbuurt-spoorweg, die 'n groep militairen, die van verlof terugkeerden, vervoerde, het slachtoffer van de on begaanbaarheid van den weg. Nadat de bus met horten en stooten op ge noemden weg was aangeland, raakte hij in een sneeuwmassa vast. Gezamen lijk trachtte men den bus weer op gang te brengen, maar alle pogingen misluk ten. Toen besloten de militairen in ar renmoede hun weg te voet te vervol gen. De chauffeur bleef op zijn post. Het gelukte hem 's avonds niet meer hulp te krijgen, zoodat hij den nacht in den ijskouden bus moest doorbrengen. Gisterochtend kreeg hij hulp, maar het duurde tot gistermiddag twaalf uur voordat het euvel verholpen was. Op den provincialen weg van Nis- telrode naar Vorsteubosch zijn vele auto's gestrand. De weg is thans door de opgewaaide sneeuw totaal onbe gaanbaar. Ook de Maasdijk tusschen Megen en Oyen, ter hoogte van het dorpje Macharen. is volkomen onbe gaanbaar. De B.B.A. ondervindt eveneens veel last van de gladheid en de sneeuw. De bussen van den dienst Helmond Veghel naar 's-Hertogenbosch en van St. Oedenrode over Veghel naar Oss arriveeren over het algemeen met een vertraging van twee uur. Ook de Maasdijken aan den ande ren oever van de rivier zijn op verschil lende plaatsen door groote sneeuwmas sa's versperd en spiegelglad, waardoor verschillende slippartijen hebben plaats gehad. Onder Alphen slipte gistermid dag een militaire keukenwagen. De wa gen tuimelde met het personeel van den dijk. Er deden zich geen persoon lijke ongelukken voor, doch het mid dagmaal voor de troepen is verloren gegaan. Op 't platteland is gebrek aan drink water. De waterputten raken leeg. Men vreest, dat in verband met den lagen waterstand van de rivieren er voor- Ioopig geen verbetering zal komen. Ook West-Brabant heeft te lijden onder ijzel en sneeuw. Gisteren waren alle autobusverbindingen verbroken. De sneeuw ligt op vele plaatsen meters hoog. Willemstad was gisteren nauwe lijks per slede bereikbaar. Ook Dinteloord en Steenbergen zijn geheel geïsoleerd en eenigerlei verbin ding met deze plaatsen bleek gisteren onmogelijk. De autobusdienst Breda Wernhout grens kon slechts met groo te vertraging worden onderhouden. De rechtstrceksche verbinding met Ant werpen is verbroken, aangezien de weg WuestweselAntwerpen voor het au toverkeer onbegaanbaar is. Ook het verkeer op de wegen Breda Moerdijk en BredaTilburg is gestaakt. Zelfs zware vrachtauto's kunnen deze trajec ten niet meer berijden. Het treinverkeer in het Zuiden on dervindt eveneens stagnatie en speciaal de treinen uit de richtingen Eindhoven en Maastricht komen met 10 tot 50 mi nuten vertraging aan het station te Breda binnen. Verkeer OisterwijkHaaren gestremd. De burgemeester van Haaren (N.B.) deelt mede, dat de weg Oisterwijk— Haaren gestremd is. Het verkeer is al leen mogelijk via de Heusdensc'ne baan en Holeindstraat. De autobusdienst gaat dan over rijksweg stopplaats bij het Groot Seminarie. Ook de weg HaarsteegHeusden onberijdbaar. De burgemeester van Vlijmen waar schuwt automobilisten, dat de weg van Haarsteeg naar Heusden door ijs- en sneeuwvorming gedeeltelijk onberijd baar en gevaarlijk is. Zij die via Heus den naar het Achterland en Zuid-Hol land moeten nemen de route Dên Bosch, Vlijmen, Nieuwkuijk, Drunen, Heusden. Verjaardag van Prinses Beatrix. Voor den tweedenverjaardagvan Prinses Beatrix wapperden te Apel doorn vele vlaggen. Van't teekenen het felicitalie-register aan het paleis Het Loo werd als gewoonlijk druk gebiuik gemaakt. De Oranje-ver- eeniging »Apeldoorn-Het Centrum» heeft de jarige Prinses een plm. 60 c.M. lange pop in origineele Hier- densche kleederdracht aangeboden. Mevrouw B. Kattenberg-ten Hoeve, te Nunspeet, die zelf ook deze klee derdrachf draagt, heeft de kleertjes genaaid. Van een kleuterschool te Het Loo, zoo meldt de Tijd verder, heeft het Prinsesje een van kralen vervaar digden poppenspeelluin gekregen, die met medewerking van de kleuters jn elkaar gezet was. Het incident bij Moerdijk. In het algemeen politieblad is opgenomen een verzoek van den brigade commandant der Koninklij ke Marechaussee te Moerdijk tot opsporing, aanhouding en voorge leiding van den burger, die betrok ken is bij het incident, dat zich in den laten avond van 27 Januari jl. heeft afgespeeld op den Rijksweg van Breda naar Moerdijk. Het signalement van den gezochte luidt t Lang 180 1.85 meter, mager uiterlijk, leeftijd ongeveer 35 jaar; gekleed met lederen jekker en een pet scheef op het hoofd, Het signalement van den auto, waarmee de man is ontsnapt, luidt als volgt: donkerkleurige Chevrolet vermoedelijk van het jaar 1933/34, vier-persoons, vier-deurs,sluur links voorzien van het kenteeken P 4408. Echter is komen vast te staan, dat van dit nummer valschelijk werd gebruik gemaakt, van „De Echo van hef Zuiden". Naar het Engelsch door JOHN FINNEMORE. Nadruk Verboden. 37) Over hetzelfde onderwerp als gisteravond, verklaarde de detective, onderwijl de deur binnenstappend. Hij maakte een beleefde buiging voor lady Anne en vervolgde: Het gaat over dat bevel tot inhechtenisneming, dat ik executecren moet. Hebt u uw nasporingen al ge daan? Nog niet; ik sla nu op het punt er een begin mee te maken. Waar. als ik vragen mag? Wel, als u er geen bezwaar te gen heeft, meneer, zou ik graag dit huis doorzoeken. Waarom dit huis? vroeg kolonel Blount uit de hoogte, hoewel zijn toon heel wat dapperder was dan zijn hart. Omdat ik een vrijwel zeker ge voel heb, dat de man dien ik zoek, zich hier bevindt. Maar hoe kunt u dat gevoel heb ben, terwijl ik u gezegd heb, dat iede re toegang voor hem afgesloten was gisteravond? Volgens inlichtingen die ik ont vangen heb, moet het tóch mogelijk voor hem geweest zijn om binnen te komen. Dus wat u wilt, komt neer op een doodgewone huiszoeking Wel meneer, antwoordde Wi thers op overredenden toon, waarom zoudt u bezwaren maken? Als ieder een hier een normale verklaring van z-jii aanwezigheid kan geven, aan is er niets gebeurd! Ik hoef iemand met zoo'n lange rechterlijke ervaring als u bczil niet te vertellen dat we dikwijls een huiszoeking verrichten die niets oplevert. In ieder gevai zou het voor u een voldoening zijn te we ten, dat uw huis niet een misdadiger lol schuilplaats dient. Withers' zachte stem zweeg en zijn woorden hadden in de harten van zijn beide toehoorders een jammerlijke on rust en verwarring achtergelaten, hoe wel hun beheerschte gelaatstrekken daarvan niets verrieden. De detective had den kolonel in een netelig parket gedreven. Hoe kon deze laatste, als president van een districts-rechtbank, weigeren een huiszoeking in zijn wo ning toe te laten, wanneer een politie beambte verklaarde dat zich daar ver moedelijk een voortvluchtig misdadi ger bevond? In ieder geval, liet stond vast dat zij dezen man niet van zijn voorne men zouden kunnen afbrengen. Hoe beleefd en voorkomend zijn houding ook mocht zijn, deze ervaren man en vrouw van de wereld maakten zich geen illusies omtrent mr. Withers. Zij zagen hem zooals hij was: krachtig, resoluut, onomkoopbaar, een man die zijn weg tot het einde ging. ook al viel de hemel op de aarde. Ik zal u zelf door het huis rond leiden, mengde lady Anne zich in het gesprek. Dat is heel vriendelijk van li, mylady, antwoordde inspecteur Wi thers met een buiging. Ik vermoed dat u het woongedeelte en wat daar hij hoort bedoelt, datgene wat we liet toegankelijke gedeelte van het huis zouden kunnen noemen. Maar als mijn inlichtingen juist zijn, heeft de vluchteling zich in een of andere ge heime schuilplaats verborgen. Dit was tegelijk een striemende slag en een straal van hoop. Een slag voor zoo ver uit Withers' woorden bleek, dat hij van het bestaan van een der gelijke schuilplaats gehoord had, en een verlichting, dat zij eerlijk konden verklaren, hiervan niets te weten. Ri chard had vrijwillig de onaangename taak op zich genomen om Levinge te verbergen en in zijn behoeften te voor zien en de kolonel, zoo min als lady Anne, hadden zich in het vuil en de duistere beklemming van de verbor gen gangen gewaagd. Ik geloof wel dat er in het huis dergelijke plaatsen zijn. gaf kolonel Rlount toe, maar noch mijn vrouw, noch ikzelf kunnen u in dit opzicht van dienst zijn. We weten weinig of niets van de wijze, waarop men toe gang tol die geheimzinnige ruimten verkrijgt. Ik zou het niet in mijn hoofd halen, meneer, te verwachten dat u mij door dergelijke gewelven den weg zoudt wijzen, zelfs als u ze kende, pro testeerde de inspecteur. Ik veronder stel dat het veel overeenkomst zal hebben met het klimmen in een schoorsteen. Ik heb iemand bij mij, die praat alsof hij er geblinddoekt den weg zou vinden. Wie is dat? riep kolonel Blount, niet in staat zijn verrassing te be* dwingen. Mr. Withers wenkte met zijn vinger en Bates schuifelde de stoep op en de hall binnen. Hij nam zijn hoed af, doch toonde geen ander toeken van eerbied. Integendeel, zijn kleine, met bloed bcloopen oogen glinsterden van brutaal plezier, toen hij daar tegenover zijn vroegere meesters stond. De idee had bij hem post gevat, dat hij den bewoners van Springmeads onaangenaamheden be zorgde door zijn hulp aan den inspec teur en de gedachte daaraan vervulde zijn gemeene natuur met een hoos aardige vreugde. Die kerelstiet lady Anne in on beschrijfelijke verontwaardiging uit. Die heeft binnen deze muren niets tt maken. Hij moet onmiddellijk ver dwijnen. Ik vraag u wel excuus, mylady, hernam inspecteur Withers, voor hel eerst een weinig scherp en nadrukke lijk sprekend, maar deze man is hier om mij te assisteeren bij het vervul len van mijn plicht en dat gaat hoven persoonlijke gevoelens. Hier is het verlof tot huiszoeking. Ik heb met het oog oj> alle eventualiteiten, hij voor- haat aan de autoriteiten een schrifte lijke vergunning gevraagd lot het be treden van alle plaatsen, die naar mijn meening daartoe in aanmerking ko men. Hij hield den kolonel het document voor, die er naar keek, doch het niet aannam. Wat kon hij zeggen of doen? Als hij een of andere aanmerking maakte, welke conclusie zou de de tective met de lynxoogen daar niet uit trekken? Lady Anne draaide zich om en liep de hall in. Inspecteur Withers .schonk verder geen aandacht aan den kolo nel. Welken kant moeten wij op? richtte hij zich tot Bates. Volgt u mij maar, antwoordde de oude man en ging den detective voor naar de personeelruimte. Zij passeerden allerlei doorgangen, daal den trappen af en sloegen den naar dezen, dan naar dien kant een hoek om en bereikten ten slotte de groote kamer in het sousterrein, waa zich de uitgang bevond, waar Richard op zijn weg naar het tuinhuis was doorge gaan. Bates drukte op den rechter bovenhoek van een bepaalde plank in de hooge eikenhouten betimmering, de plank zwaaide terug en de gang werd zichtbaar. Zoo, is het dat? klonk Withers' stem vol voldoening. U zit iemand achter de vodden, vermoed ik; ik heb ten minste genoeg gehoord om daar vrij zeker van te zijn, zei Bates, terwijl de detective een groote politielantaarn ontstak, die hij van den sergeant had geleend. Dat is inderdaad zoo, stemde Wi thers kortaf toe. En de kolonel wil liever niet dat u hem in handen krijgt? Neen, dat wil hij liever niet. Dan durf ik er een lief ding on der verwedden, dat hij in dc kamer is, waar in de tijden van de geloofs vervolgingen de priesters zich ver- horgen hielden. Komt u maar mee dien kant op Zij verdwenen in den gang. Bates nam de leiding en de inspecteur liet een bundel fel-glinsterend licht over den schouder van den ander glijden, terwijl zij voortliepen. In het korte gesprek van zooeven had Withers eenigermate uiting gegeven aan zijn gedachten. (Wordt vervolgd). De beste behandeling is: onder de wol, eens flink transpireeren en drie maal daags'n"AKKERTJE"nemen. "AKKFRTJES"bevorderen ten zeeiste het zweeten, gann de koorts tegen, verdrijven het ellendige pijnlijke gevoel en bestrijden de infectie. "AKKERTJES" zijn beioemd om hun snelle, uitstekende jwerking. Vaak nagemaakt, 'maar nog nooit geëvenaard. Op elk "AKKERTJE staat 't AKKtR-merk: Uw garantie! tegen pijnen, hoofdpijn, "nare dagen" Doos: 13 stuks - 12 stuivers: 2 stuks - 2 stuivers.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1940 | | pagina 2