Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
ALGEMEENETOESTAND
Dit nummer bestaat uit TWEE Bladen
EERSTE BLAD
Croquetten
en Bitterbollen
Automatiek PULLES-HEESBEEN
NUMMER 19.
WOENSDAG 6 MAART 1940.
63c JAARGANG.
Dit blad verschijnt
UITGAVE:
Advertentiën moeten Woensdag ej
WOENSDAG en ZATERDAG.
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uui
Brieven, Ingezonden stukken, gelden,
iz. franco te zenden aan den Uitgever.
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ
ANTOON TIELEN.
in ons bezit zijn.
Prijs der Advertentiën:
Abonnementsprijsper 3 maanden
Telefoon No. 38.
Telegr.-adres: ECHO.
20 cent per regel; minimum 1.50.
f 1.25. Franco per post door 't geheele
GIRO-No. 50798.
Reclames 40 cent per regel.
rijk 1.40.
Bij contract flink rabat.
EEN HALF JAAR OORLOG.
Zondag was het precies een halt' jaar
geleden, dat Engeland en Frankrijk
aan Duitschland, op eisch van staking
van het geweld tegen Polen, hun oor
logsverklaringen beteekenden.
Een half jaar oorlog, een wonder
lijke oorlog. Een strijd, welke, afgezien
van het meedoogenlooze geweld ter
zee, zich al deze maanden bleef bepa
len tot verkenningen en daardoor hel
voortbestaan rechtvaardigde van de
hoop op vrede, vóór alle verschrikkin
gen, welke Mars in zijn moderne toe
rustingen verborgen houdt, over de
wereld zouden zijn uitgebarsten.
Juist nu echter, bij de eerste half
jaar! ijkschc herdenking van het uit
breken van hel nieuwe groote Euro-
peesche conflict juist nu, terwijl
een vertegenwoordiger van het jongste
-machtige volk ter wereld, de Amerika
nen in onze contreien vertoeft heeft
om er van vrede en verzoening te
spreken en de goede diensten van den
president der Ver. Staten aan te bie
den, is de vrees tot zekerheid gewor
den, zoo goed als zekerheid (om ons
voorzichtig te blijven uitdrukken), dat
er nog geen enkel verschiet is voor den
vrede, dat de oorlog nog jaren kan
duren en dat ons werelddeel wel niet
de verschrikkingen zal kunnen ont
gaan, welke alle barbarij uit het ver
leden zullen overtreffen.
Alle berichten, welke in de Ver. Sta
ten zijn ontvangen over de resultaten
van Welles' besprekingen in Berlijn --
met Von Ribbentrop, Hitier, Hess en
(ioering zijn vernietigend voor de
vredeskansen, van welke de wereld,
ook de Amerikaansche wereld, nog
droomde. In Duitsche regeeringskrin-
gen blijkt men vervuld van haat jegens
de tegenstanders en vooral jegens de
Britten. Men wil er van geen enkele
concessie weten, eischt voor den vrede,
om te beginnen, de erkenning van den
status quo, d.i. onder meerdere de op
name van Polen, Moravië en Bohemen
binnen de Duitsche grenzen ènde
ontbinding van Engelands heerschap
pij. Men formuleert in New York de
Duitsche eischen in dier voege, dat
Welles zou zijn duidelijk geworden,
„dat Hitier en andere Duitsche figuren
zich bereid betoonen te vechten tot 't
bittere einde, d.i. tot Engeland's over
macht in het economische leven over
de geheele wereld zou zijn gebroken."
Wie de Duitschers daartoe in staat re
kenen, zullen tenminste moeten erken
nen, dat een niet overzienbaar aantal
jaren hen van dit oorlogsdoel geschei
den houden.
Tegenover deze Duitsche onverzette
lijkheid scheppen ook de Britten van
dag tot dag scherper tegenstellingen.
Opmerkelijk is b.v., wat Sir John Si
mon, een der meest vredelievende man
nen in het Britsche kabinet (die bin
nen het raam van den Volkenbond ja
renlang geijverd heeft voor de ontwa
pening) Zaterdag in een radio-rede
over „een half jaar oorlog" over de
Britsche eischen heeft gezegd en over
de verantwoordelijkheid van het Duit
sche volk als zoodanig.
„Wanneer mij gevraagd wordt, aldus
Simon, een onderscheid te maken tus-
schen de Duitsche leiders en het Duit
sche volk, antwoord ik, dat ik bereid
hen, zulks te doen, wanneer het Duit
sche volk zelf dit onderscheid duidelijk
maakt.
Maar ik kan de' gewone Duitsche
burgers niet vrijspreken van hun ver
antwoording aan de Duitsche agressie,
want indien zij niet in de politiek van
hun leiders hadden toegestemd, zou
tleze nooit zijn doorgevoerd. Om de- i
zelfde reden wil ik u aanraden, geen
acht te slaan op verhalen over komen
de binnenlandsche oneenighcid of ont
binding in Duitschland. Mocht dat
waar zijn, des te heter. Doch voor ons
is de eenige verstandige weg, te weten,
dat wij staan tegenover de eensgezin
de kracht van hel Hitlerdom, zoolang
dit noodig is en te zweren, dat voor
ons de éénig mogelijke uitslag van den
oorlog is, dat hel Hitlerdom zal ver
dwijnen".
De verdwijning van het Hitier-(nazi)
dom, is het voornaamste oorlogsdoel
der Britten. Wordt aan deze eisch vol
daan, dan zal vanzelf recht geschieden
aan Polen. Tsjecho-SlowaRijë (en Oos
tenrijk).
De oorlog zal dus worden voortgezet
beiderzijds schijnt men vastbesloten
om te vechten tot het bittere einde dei-
overwinning. Natuurlijk vragen allen,
die niet op directe wijze in den strijd
zijn betrokken, zich af, hoe de partijen
aan die overwinning denken toe te ko
men. Na een half jaar oorlog heeft zich
nog niets voorgedaan, dat een schrede
naar de victorie betcckenl. Dat kan
toch zóó niet blijven duren?
ITALIAANSCH PROTEST.
Zondag j.l. is te Rome door den
Britschen ambassadeur een Italiaansch
protest overhandigd tegen den Brit
schen maatregel, welke beoogt om ver
dere verschepingen van Duitsche
steenkool naar Italië te beletten. Wat'
deze verschepingen betreft, had de
Britsche regeering tot nog toe een uit
zondering op haar blokkadebepalingen
toegestaan. Daar is nu een einde aan
gekomen. Italië importeerde normaal
per jaar 7 millioen ton Duitsche kolen
en gedurende den oorlog via Rotterdam
nog een hoeveelheid" van 3 millioen
ton, als deze zou zijn voortgezet. Italië
zal zijn kolenbehoefte thans öf in En
geland óf in de Ver. Staten moeten zien
te bevredigen.
Maar nog meer treft het bericht, dat
Rome de plannen der geallieerden ten
aanzien van Rusland dwars zit, door
van Turkije, eveneens op grond van de
overeenkomst van Montreux
doorgang door de Dardanellen
van Italiaansche oorlogsschepen.te ei
schen, als deze aan Frankrijk en Enge
land wordt toegestaan. De Italianen
zien het met leede oogen aan, dat Tur
kije een rol van beteekenis gaat spelen
in Zuidoost Europa en dat de geallieer
den misschien ten nadeele van
Duitschland daar een belangrijk oor
logsfront tegen Rusland zouden kun
nen beginnen.
Men mag zich dus met groote belang
stelling afvragen: wat doet Italië, als
zich in het nabije Oosten een strijdtoo-
neel tegen de Russen vormt en hoe zal
het gaan met vde vriendschaps-over-
eenkomst ten opzichte der Middelland-
sche Zee met Engeland gesloten?
HELSINKI'S HOOP:
SNEEUW IN AANTOCHT.
De Russen zijn er nog steeds niet in
geslaagd Viborg geheel te bezetten. Zij
hebben het tot nu toe niet verder ge
bracht dan de buitenwijken en hun po
gingen, om over het ijs van de baai van
Viborg de stad te bereiken, zijn weder
om mislukt. In het Westelijk deel van
de Karelische landengte woedt de strijd
onverminderd voort, waarhij de Rus
sen groote verliezen lijden. In het Oos
telijk deel, hij de Taipale, is de toestand
ongewijzigd.
Er zijn, aldus Reuter, drie hoopvolle
factoren voor de Finnen:
le. Aan hel Petsamo-front in hel
Noorden hebben de Russen zich 3 K.M.
van Nautsi teruggetrokken.
2e. De Finsche süccessen bij Kol-
laanjoki en andere sectoren ten Noor
den van het Ladogameer.
3c. Te Helsinki heeft men de eerste
teekenen waargenomen, dat de sneeuw
val in aantocht is. De temperatuur ligt
even heneden het vriespunt.
Op een ander gedeelte van '1 front
hebben de Finnen weer een belangrijke
overwinning behaald en de Russen
zware verliezen in manschappen en
tanks toegebracht.
De Zweden zijn thans in den strijd,
maar toch uit zich 't gebrek aan man
nen, kanonnen en amunitie meer en
meer. De hulp komt te langzaam en te
gering.
BELGISCH-DUITSCH
LUCHTGEVECHT.
Zaterdag j.l. heeft een Duitsch Dor-
nier-vliegtuig boven Belgisch gebied, in
cle omgeving van Saint Hubert in de
provincie Luxemburg, 2 Belgische mi
litaire vliegtuigen neergeschoten, die
seinen gaven om het Duitsche toestel
tot dalen te bewegen. De Belgische lui
tenant Henrard werd gedood. De Bel
gische regeering heeft le Berlijn ten
scherpste geprotesteerd.
De Duitsche regeering heeft den Bel
gischen ambassadeur te Berlijn haar
leedwezen te kennen gegeven en ver
klaard, dat de Duitsche bestuurder ge
meend heeft, nog boven Fransch ge
bied te zijn en met Britsche tegenstan
ders te doen te hebben.
Zou de Duitsche vliegtuigbestuurder,
die Nederlandsche vliegtuigen boven
Tilburg beschoot, zich óók op deze wij
ze hebbenvergist? Zou die ook
hebben gedacht, dat hij zich hoven
Frankrijk bevond?
Ook lot schadevergoeding is de Duit
sche regeering bereid.
GROOT BRITSCH TANKSCHIP
GETORPEDEERD.
In het Kanaal is Maandagavond om
halfnegen het 10,510 ton melende Brit
sche tankschip „Charles F. Meyer" ge
torpedeerd. Kort te voren had de be
manning omstreeks 50 kilometer ten
Z.Z.O. van Hastings een Duitschen
onderzeeër waargenomen. Het schip
liep volle kracht voor de duikboot uit,
doch de vlucht mocht niet haten. Het
werd vlak boven de waterlijn door een
torpedo getroffen en de geweldige ex
plosie die volgde, tilde het groote
schip op en draaide het een kwart slag
om.
Te Hastings werd slechts één nood
signaal gehoord, dat luidde: „Zijn ge
torpedeerd in de positie 50.36 graden
N.B. 00.55 graden O.L.".
De Britsche admiraliteit heeft een
aantal torpedobootjagers naar de op
gegeven positie gedirigeerd en hulp
schepen uitgezonden. Ook vertrokken
enkele der snelste bommenwerpers om
den strijd tegen de U-boot aan te bin
den. Men trof het tankschip in zinken
den toestand aan.
NEDERLANDSCHE SCHEPEN DOOR
DUITSCHE VLIEGTUIGEN
AANGEVALLEN.
Sinds eenige dagen staat de neutrale
scheepvaart aan een nieuw, ernstig ge
vaar ter zee bloot. Maandag verluidde,
dat vier Nederlandsche schepen heb
ben bloot gestaan aan aanvallen uil de
lucht, waarbij zij met bommen ei- mi-
trailleurvuur zijn bestookt. In Neder
land werd melding gemaakt van der
gelijke aanvallen op niet minder dan
vijf andere Nederlandsche schepen, ten
gevolge waarvan slachtoffers te be
treuren vallen.
Het wekt diepe verontwaardiging,
dat aldus van belligerente zijde tegen
neutrale koopvaarders en hun beman
ningen wordt opgetreden. Deze oor-
logshandelwijzen zijn een flagrante
schending van de rechten der neutrale
scheepvaart, evenzeer als dit het geval
is met de torpedeering van schepen
zonder waarschuwing. Dit zijn metho
den van behandeling, die onder geen
omstandigheden door den beugel kun
nen en waartegen een allcrschcrpst
protest past, niet in de laatste plaats
omdat dit optreden van elke mensche-
lijkheid gespeend is. Onderdanen van
neutrale staten worden aldus in den
oorlog betrokken, zonder dat zij zich
aan cenigerlei schending hunner ver
plichtingen hebben schuldig gemaakt.
Een mededeeling van groot-admiraal
Rader aan een Amerikaansch journa
list, wijst erop dat de Duitschers on
barmhartig zullen blijven optreden,
ook tegen neutrale en als zoodanig
behoorlijk hérkenbare' schepen in
het „oorlogsgebied" rondom Engeland.
DE KAPITEIN EN DE MOTOR
DRIJVER VAN HET M.S. ELZIENA
GEDOOD.
Het Nederlandsche motorschip El-
ziena, thuisbehoorend te Sappenneer,
dat op weg was van Galathee bij Oolt-
gensplaal naar Leith in Schotland met
een lading uien, is Zondagochtend op
de Noordzee door een vliegtuig bescho
ten, waarbij de kapitein, de heer H.
Eldriks, en de motordrijver werden
gedood.
GROOTE ONGERUSTHEID OVER
HET S.S. RIJNSTROOM.
Bij de Hollandsche Stoomboot Maat
schappij te Amsterdam verkeert men
in de grootste ongerustheid over het
stoomschip Rijnstroom van deze rede
rij, dat Zondag van Duins naar Am
sterdam is vertrokken en waarvan men
sindsdien niets meer heeft vernomen.
Met vrij groote zekerheid kan wor
den aangenomen, dat hel schip is ge
zonken. Een sterke aanwijzing daar
voor vormt het feit, dat Zondag in de
buurt van de boei hij Westhinder ver
schillende eigendommen van de Rijn
stroom drijvende zijn aangetroffen, n.l.
een gekapseisde reddingsloep, enkele
reddingboeien, verscheidene goederen
welke tot de lading behoorden en dek-
planken.
Deze vondst .„werd gerapporteerd
door de kapiteins van het Nederland
sche motorschip Brandaris, dat Zon
dagochtend om nogen uur genoemde
plek is gepasseerd en van het stoom
schip Amstelstroom, eveneens van de
Hollandsche Stoomboot Maatschappij,
dat op weg was van Huil naar Am
sterdam en dat Zondagmiddag om één
uur langs genoemde boei is gekomen.
Aangezien er zich aan boord van de
Rijnstroom twee reddingsloepen be
vonden, is er nog hoop, dat de beman
ning, die uit 12 personen bestond, zich
in deze boot heeft kunnen redden.
Kapitein van de Rijnstroom is de
heer Verhoef. Het schip heeft een bru
to inhoud van 695 ton en is in 1937 te
Amsterdam gebouwd.
OOK DE JONGE WILLEM
BESCHOTEN.
De Engelsche bladen berichten, dat
hel Nederlandsche motorschip Jonge
Willem, van de Middellandsche Zee
vaart Comp. te Rotterdam, dat vijftig
KOMT EVEN SMULLEN
uitsluitend van le kwa
liteit kalfsvleesch.
overlevenden van het gebombardeerde
Engelsche passagiersschip Domala
heeft gered, zelf heeft blootgestaan
aan bommen en machinegeweervuur
van Duitsche vliegtuigen.
De bemanning van de Jonge Willem
vertelde, dat een bom op slechts 20
voel van het schip in zee is gevallen
en dat het vliegtuig een duikvlucht
heeft gemaakt en de dekken met ma
chinegeweerkogels werden bezaaid.
Persoonlijke ongelukken zijn niet
voorgekomen.
DE BOEKELO, DE WASA EN DE
AMAZONE EVENEENS BESCHOTEN.
In de afgeloopen week zijn weer ver
schillende Nederlandsche schepen tij
dens de vaart op de Noordzee het
slachtoffer geworden van een aanval
door vliegtuigen. Een van deze sche
pen. het Nederlandsche zeemotorschip
Boekelo, thuisbehoorende te Gronin
gen, is in de haven van Terneuzen ge
arriveerd. Het vervoerde een lading
kolen van Newcastle on Tyne naar
Zclzate in België. In een onderhoud,
met een van de opvarenden deelde deze
mede:
Vrijdagavond omstreeks zeven uur
verlieten wij de haven van Newcastle
on Tyne in gezelschap van de Neder
landsche zeemotorschepen Wasa en
Amazone. Wij hadden nauwelijks een
goed half uur gevaren toen boven ons
schip een onbekend vliegtuig opdook.
Het onthaalde ons op een regen van
kogels, die echter allen hun doel mis
ten en aan weerszijden van het schip
in het water terecht kwamen. Wij zoch
ten dekking in de stuurhut en zagen 't
vliegtuig na korten tijd in de richting
van de Amazone verdwijnen. Dit vaar
tuig werd eveneens met mitrailleur-
vuur bestookt, waarna een Engelsche
boot, die zich in onze nabijheid be
vond, aangevallen werd. Wij voelden
den luchtdruk van de bommen, die
vlak hij ons explodeerden. Hoe 't met
dit schip is afgeloopen is ons niet be
kend. Ook de Wasa kreeg een beurt.
BRITTEN MAKEN ZICH MEESTER
VAN DUITSCH SCHIP.
Bijna op hetzelfde moment dat het
Duitsche motorschip „Troia" in de
Amerikaansche wateren zichzelf tot
zinken bracht, slaagde een Britsch
oorlogsschip er in, de positie uit te
vinden van een ander Duitsch schip,
dal terzelfder tijd Aruba verlaten had,
n.l. de 6500 ton metende „Heidelberg".
Het schip is Zaterdag door den Brit
schen oorlogsbodem aangehouden en
het wordt opgebracht. De Bemanning
is gevangen genomen.*
Een derde Duitsche boot, die even
eens in de haven van Aruba lag en
vandaar uit Duitschland wilde berei
ken. is hij het vernemen van deze tij
ding naar Aruba teruggekeerd.
BULGAARSCH-ROEMEENSCH
GRENSINCIDENT.
Bij Küli-Kadi heeft zich een grens
incident voorgedaan tusschen gewa
pende Bulgaren en Roemeensche grens
wachten, waarbij twee Bulgaren gedood
en twee Roemeensche grenswachten
gewond werden. Het gevecht duurde
eenigen tijd en er werden vele schoten
gewisseld. Een Roemeensch-Bulgaar-
sche commissie zal het incident onder
zoeken.
Sinds Roemenië na den Balkan-oor
log van 1913 de Beneden Dohroedsja
annexeerde, hebben voortdurend ge-
Waaiwpscbe ei Uïgslraatsfkt Courant*