DE ECHO VIN HET
BUITENLAND
roepen, die onmiddellijk bij het onder
wijs zijn betrokken, zoowel als zij die
werkzaam zijn in de jeugdbeweging,
opvoedingsgestichten enz.
Het lidmaatschap der N.S.B. wordt
niet vereischt 0111 tot dit gilde toe te
treden.
De voorloopige leider der afdeeling
„hooger onderwijs", dr. T. Goedewaa-
gen gaf een uiteenzetting over de
plaats welke het hooger onderwijs in
ons volk dient in te nemen en 't doel,
waaraan het dient te beantwoorden.
Ten opzichte van het „Middelbaar
onderwijs" gaf drs. P. Dijkema aan,
welke richtlijnen gevolgd zullen wor
den hij den opbouw van dit zeer ver
takte onderdeel der opvoeding. De
hedendaagsche jeugd, aldus spr., mist
ieder begrip van de stroomingen des
tijds, tengevolge van volslagen on
kunde, naast verdieping in taalwor
ding, de geschiedenis der letteren, volk-
sche letterkunde enz., teneinde te ko
men tot juister en meer zinvol ge
bruik der taal, zal een belangrijke
plaats worden gegeven aan de licha
melijke opvoeding.
De leeraar zal meer dan voorheen in
zijn volk moeten staan en goede be
zoldiging, benevens een volledige dag
taak tot zijne rechten behooren te
rekenen.
De laatste spreker was de heer W.
Terpstra, inspecteur van het lager on
derwijs te Utrecht, leider der afdeeling
„lager onderwijs".
De ZOMERTIJD IN 1941.
In de Frankfurter Zeitung lezen wij,
dat de zomertijd in Duitschland het
komende jaar reeds op 16 Maart in
gaat.
Dit geldt ook voor Nederland.
MAATREGELEN VOOR HET
RIJ WIEL VERKEER.
De commissaris-generaal voor open
bare veiligheid voor het bezette Nc-
derlandsche gebied maakt in opdracht
van den rijkscommissaris bekend:
Zooals in de couranten reeds is
medegedeeld, kan een nieuwe orde
ning voor het wegverkeer in Neder
land tegemoet worden gezien. Talrijke
ongevallen, welke zich in den laatsten
tijd hebben voorgedaan en die zeker
voor het meerendeel door wielrijders
veroorzaakt werden, maken het noo-
dig, voor het rijwielverkeer nu reeds
eenige dringende maatregelen te ne
men in afwachting van de definitieve
wettelijke regeling, maatregelen wel
ker strenge nakoming gewaarborgd is
doordat de politieorganen verscherpte
bepalingen in acht zullen nemen.
1. De wielrijder heeft zich, zooals
ieder, die deelneemt aan het openbaar
verkeer op den weg. zóó te gedragen,
dat het verkeer niet in gevaar kan
worden gebracht; hij moet verder er
voor zorg dragen, dat een ander niet
benadeeld of meer dan de omstandig
heden onvermijdelijk maken gehinderd
wordt.
2. Wielrijders moeten steeds de
uiterst rechterzijde van den weg be
rijden. De politie ^eeft in het bijzon
der te letten op de meest strikte na
koming van deze bepaling.
3. Wielrijders mogen in beginsel,
zooals dit in gemeentelijke politiever
ordeningen van de meeste grootere
steden in Nederdland reeds is voorge
schreven, slechts met tweeën naast el
kaar rijden. Bij inhalen mag slechts
afzonderlijk gereden worden. Besten
dig rijden naast een voertuig, in het
bijzonder naast een tram, zoomede het
zich vasthouden aan voertuigen is ver
boden.
4. Wielrijders, die van richting ver
anderen of die in dezelfde richting ver
der willen gaan, moeten dit aan andere
deelnemers aan het verkeer tijdig en
duidelijk kenbaar maken. Dit ontslaat
niet van de geboden zorgvuldigheid.
Wanneer wielrijders van rijwielpaden
of langs den weg loopende strooken de
richting van den rijweg inslaan, die
nen zij in het bijzonder op het overige
verkeer te letten.
5. Wielrijders moeten van rijwiel
paden wanneer deze in goed berijdba
ren toestand verkeeren, ook gebruik
maken.
HET UITGANGSVERBOD
TUSSCHEN 22 EN 4 UUR.
Uitbreiding van het betrokken gebied.
Het gisteren verschenen Verorde
ningenblad bevat een verordening van
den Rijkscommissaris voor het bezette
Nederlandsche gebied betreffende uit
breiding van de verkeersbeperkingen.
Hierin is 0.111. bepaald, dat artikel
1, lid 1, van de verordening 128/1940
van den rijkscommissaris voor het be
zette Nederlandsche gebied als volgt
moet luiden
„Het is tot nader order aan hen die
niet de Duitsche nationaliteit bezitten,
verboden zich tusschen 22 uur en 4
uur in de openlucht op te houden in
de navolgende gebieden: op de Wad
deneilanden alsmede in de kuststrook
van het bezette Nederlandsche gebied,
ALDUS HAD DE KRANT
GESCHREVEN
Ied'ren morgen, ied'ren middag
Word 'k door klanten opgebeld,
Allen willen weten hoe het
Met hun kolen is gesteld.
Maar, dat is nog niet het ergste,.
d'Allerwreedste dwingterreur
Onderga ik onophoud'lijk
Van de „klanten aan de deur
Die zijn dikwijls „onuitstaanbaar
d'Een bedreigt mij met geweld,
d'And're zweert mij eeuw'ge trouw, en
Jansen smeekt en Pieters scheldt.
En zoo juist komt daar een heertje
(Corpulent, doch zeer parmant)
Bij mij in de loods te zeuren
Met een knipsel uit de krant.
d'Eene kant bevat een puzzle,
En ik poog zoo goed ik kan
Hem dat raadsel te ontknoopen,
Doch hij roept: maar, beste man,
Denk jij dat ik om dien onzin
Uit mijn „drukte" bij u kom?.
Neen, het gaat om heel iets anders,
Draai het blaadje maar eens om...
En daar lees ik: „Elk heeft recht om
„Van zijn kolenhand laar
„Voor October op te eischen,
,,'t Vijfde part van 't vorig jaar
'k Lees het stukje met verbazing,
'k Lees het langzaam, zin voor zin,
Doch mijnheer roept voetenstampend:
„Kolenboer, daar zit je in!
Je hebt me lang genoeg bedrogen.
Lang genoeg teleurgesteld,
'k Wil vanavond nog mijn kolen,
Of ik haal ze met geweld.
'k Zeg beleefd: „Maar, weleerwaarde,
Hier begrijp ik niets meer van,
Dit is in zijn soort een puzzle
Die geen mensch ontwarren kan.
Of, 't is journalisten-onzin,
Goed bedoeld, maar vierkant mis:
Hoe ter wereld wild' g' ontvangen
Iets wat er beslist niet is?
Wat hij daarna wel verklaarde
Geef ik liever maar niet door,
Want de taal van m'n Eerwaarde
Was beleefd noch deftig hoor!
Alzoo hebt g'in 't kort vernomen
Wat hier dagelijks geschiedt,
Klachten reg'nen, klachten stroomen,
En ik zie tot in mijn droomen
Klanten gaan en klanten komen!
Maar -—de kolen komen niet.
GE TE.
P. s.
Redacteur, we zijn er niet,
Het gezeur is niet te stuiten,
And're klanten staan weer buiten,
'k Kan mijn klaagzang dus niet sluiten.
Ach! mijn arme ooren tuiten
Van de eischen die zij uiten
Over cokes en anthraciet
Die ik zonder wederstreven
Vóór October hun moet geven,
•(Aldus heeft hun krant geschreven)
Doch de kolen komen niet.
(Ontleend aan:
Gemeenschappelijk Belang).
die zich uitstrekt tot aan de lijn, loo
pende van Den Helder langs 't Noord-
hollandsch kanaal, en vervolgens over
Alkmaar, Uitgeest, Beverwijk, Velsen,
Santpoort, Haarlem, Heemstede, Ben-
nebroek, langs de Oostelijke grens van
de provincie Zuidholland, tot waar
deze de grens van de provincie Noord-
Brabant ontmoet, langs de Noordelijke
grens van de provincie Noordbrabant
tot aan de spoorbaan van Hcdel naar
's-Hcrtogenbosch, vervolgens langs
deze Spoorbaan over 's-Hertogenbosch-
Boxtel - Eindhoven - Valkenswaard tot
aan de Nederlandsch—Belgische grens
en vervolgens langs de Nederlandsch-
Belgische grens tót aan de zee".
Deze verordening treedt in werking
o.p den dag harer afkondiging.
Vrijwel de geheele provincie valt
onder dit besluit, ook de gemeente
Waalwijk en de geheele streek.
Van bevoegde zijde is hierop de
volgende toelichting verstrekt:
Deze verordening bereidt, om strate
gische redenen, het uitgaansverbod
tusschen 22 en 4 uur uit tot de heele
provincie Zuid-Holland, alsmede tot 't
gedeelte van de provincie Noord-Bra
bant, dat ten Westen van de spoorbaan
Geldermalsen-'sHertogenbosch-Boxtel-
Eindhoven-Neerpelt ligt. De door deze
spoorlijn doorsneden plaatsen vallen
binnen het werkingsgebied van 't uit
gaansverbod ook voor zoover zij ten
Oosten van de spoorlijn liggen. Voorts
bepaalt de verordening, dat de aan
vragen voor uitgaanvergunningen in
heel het werkingsgebied van het ver
bod ook bij de districtscommandanten
van de Nederlandsche marechaussee
kunnen worden ingediend.
KINDERBIJSLAGFONDS.
Beheer en uitvoeringsvoorschriften.
De waarnemend secretaris-generaal,
waarnemend hoofd van het departe
ment van Sociale Zaken, heett in ver
band met artikel 60 der Kinderbijslag
wet en d£ verordening no. 3/1940 van
den Rijkscommissaris voor het bezet-
50 JAAR
's-BOSCH—LAGE-ZWALUWE
Een verbinding die voor de
Langstraat een levensbelang
geworden is.
O]) 15 October a.s. zal het precies
50 Jaar geleden zijn dat de spoorlijn
door de Langstraat, die oorspronke
lijk van Lage-Zwaluwe tot Vlijmen
liep, naar 's-Bosch werd doorgetrok
ken, waardoor de Langstraat werd in
geschakeld in het groote Nederland
sche Spoorwegnet met als gevolg daar
van verbindingen met alle belangrijke
plaatsen, ook in het buitenland.
De reizigers die voor 15 October
1890 vanuit een der plaatsen in de
Langstraat 's-Bosch wilden bereiken,
konden per trein toen niet verder ko
men dan Vlijmen en moesten daar
overstappen in de diligence. Deze toe
stand was begrijpelijk verre van ideaal
en toen dan ook bekend gemaakt werd
dat de lijn zou worden doorgetrokken,
werd dit besluit door ieder met groote
ingenomenheid begroet. Vooral voor
de zakenlui en de boeren was dit feit
van groote beteekenis. De Langstraat
immers, was zich tegen het einde der
vorige eeuw meer en meer gaan ont
wikkelen tot een industriegebied dat
door zijn aard relatjes, die zich steeds
meer en verder uitbreidden, moest on
derhouden met het geheele land en
ver daarbuiten, terwijl daarnaast de
producten van landbouw en veeteelt
uit deze streek op tal van plaatsen ter
markt gebracht werden. De urgentie
aan een betere verbinding met 's-Hcr-
togenbosch, een knooppunt van spoor
wegen, deed zich daarom meer en meer
voelen en werd neergelegd in tal van
adressen aan de betreffende overheids
instanties, die eindelijk besloten de
zoo lang gewenschte verbinding tot
stand te brengen.
Een belangrijke vraag kwam daarbij
naar voren, die betrekking had op het
feit of deze lijn als locaalspoorweg
zou worden geëxploiteerd, of wel, dat
een gemengde dienst zou worden in
gevoerd in dien zin, dat enkele trei
nen uit gewoon spoorwegmateriaal
samengesteld, zouden loopen, \%clke
niet op de zgn. stopplaatsen zouden
stilhouden, terwijl de overige treinen
uit licht materiaal bestaande, op alle
stations en stopplaatsen zouden stop
pen.
Dit belangrijke punt werd in „De
Echo van het Zuiden" van 28 Augus
tus 1890 ter sprake gebracht in een
artikel, waarin de Kamer van Koop
handel van Waalwijk geadviseerd werd
zich over deze kwestie met de betrok
ken instanties te verstaan.
Als gevolg daarvan werd door ge
noemde K. v. K. een adres aan Gedepu
teerde Staten der Provincie gericht,
waarin het belang van exploitie met
groot materieel naast eene met klein
•materieel bepleit werd. In dit adies
werd o.m. nog gezegd:
De bewoners van de Langstraatsche
dorpen hebben onderling veelzijdige
relaties op het gebied van de Leder
en Schoenindustrie en den handel in
vee, hooi en vruchten en het is vooral
voor deze takken van handel en nij
verheid, dat de locaaltreinen -van over
wegend nut zijn, doordat op alle sta
tions, halten en stopplaatsen wordt
stil gehouden.
Ook bepleitte de Kamer bij den Mi
nister de noodzakelijkheid van een cor-
respondeeren der Langstraatsche trei
nen met de Markttreinen, die bijvoor
beeld uit 's-Bosch naar de markten op
de daartoe bestemde dagen, in de groo
te plaatsen vertrokken.
Men ziet dus dat op verschillend ge
bied alles in het werk gesteld werd
om den treinenloop voor de Langstra-
ters zoo voordeelig mogelijk te doen
zijn en het pleit voor de diverse in
stanties, dat aan hunne" verzoeken zoo
veel mogelijk tegemoet gekomen werd,
al in och t in de zaak betreffende een
gemengde exploitatie geen goedgun
stige beslissing verkregen worden. De
bestaande locaaldienst zou n.l. komen
te vervallen en de exploitatie zou ge
heel met normaal materieel plaats
vinden. Men troostte zich daarbij met
de gedachte dat het makkelijker zou
zijn naderhand locaaltreinen ingelegd
te krijgen dan omgekeerd.
De landbouwers waren echter met
dezen gang van zaken in het geheel
niet tevreden en noemden dezen maat
regel „de kroon op de voltooiing van
dien ongelukkigen spoorweg, die zou
moeten voorzien in de behoefte van
verkeer in de Langstraat.
In een rapport werd dienaangaande
dan ook gezegd:
„De meeste stations langs deze lijn
liggen aller ongelukkigst ver verwij
derd van de dorpen, maar door de vele
stopplaatsen was aan dat bezwaar te
gemoet te komen. Het verkeer ver
meerderde dan ook geregeld, niettegen
staande de reizigers van Vlijmen naar
's-Bosch nog met de diligence moesten
gaan of moesten loopen. Men kon dus
een druk gebruik van de locale trei-«
nen verwachten, indien met de dienst
eenigszins rekening werd gehouden
met de behoeften van de marktgan-
gers. N11 is men daarin teleurgesteld
en komt het besluit tot opheffen van
het locaal verkeer alle goede verwach
tingen den bodem inslaan."
De teleurstelling was vooral in land
bouwerskringen dan ook algemeen en
men zeide dat dit weer bewees, dat
door de spoorwegmaatschappijen werd
voortgegaan de belangen van den land
bouw te miskennen.
Tal van adressen en deputaties uit
diverse gemeenten bereikten Den Haag
maar er kon niets aan veranderd wor
den," zoodat de treinen alleen in Waal
wijk stopten en de tusschengelegen
halten voorbij gingen. De eerste trein
maakte daarop alleen een uitzonde
ring. Gelukkig werd reeds zeer spoedig
aan deze groote bezwaren eenigszins
tegemoet gekomen en alhoewel nog
niet tot een gemengden dienst kon
worden besloten, zouden toch dage
lijks vier treinen aan de diverse hal
ten stoppen. Dit was reeds een stap in
de goede richting en langzamerhand
ging men steeds meer rekening houden
met de wenschen van het reizend pu
bliek, waaraan steeds zooveel moge
lijk werd tegemoet gekomen.
te Nederlandsche gebied het volgende
bepaald:
Het Rij kskinderb ij slagfonds wordt
beheerd door het bestuur der Rijks
verzekeringsbank. De inning van de
premiën voor het fonds geschiedt dooi
de Raden van Arbeid, met inachtne
ming van de betreffende wettelijke be
palingen. Omtrent de wijze van inning
der premiën kan het bestuur van liet
Rijkskinderbijslagfonds, na overleg
met de Raden van Arbeid nadere uil-
voeringsvoorschritten vaststellen. De
vaststelling en de toekenning van de
kinderbijslagen, welke ten laste van 't
Rijkskinderbijslagfonds komen, ge
schieden door de Raden van Arbeid.
Omtrent de wijze van uitbetaling
der kinderbijslagen kan het bestuur
van het Rijkskinderbijslagfonds, na
overleg met de Raden van Arbeid, na
dere uitvoeringsvoorschriften vaststel
len.
ARBEIDSFRONT EN N.V.V.
Naar wij van bevoegde zijde verne
men, is het van de zijde van de N.S.B.
opgerichte Nederlandsche Arbeidsfront
opgeheven en opgenomen in het Ne
derlandsche verbond van vakvereni
gingen (N.V.V.)
NIEUWE POSTZEGELS.
Bij beschikking van den secretaris
generaal van het departement van bin-
nenlandsche zaken betreffende de uit
gifte van nieuwe postzegels, gepubli
ceerd in het gisteren verschenen ver
ordeningenblad, is bepaald, dat tei
vervanging van de thans geldige ge
wone postzegels in de waarden v an
cent en hooger nieuwe zegels zullen
worden uitgegeven, waarop alleen de
waarde-aanduiding zal voorkomen.
De directeur-generaal der posterijen,
telegrafie en telefonie is belast met de
uitvoering van deze beschikking.
Zij treedt in werking op den dag ha
rer afkondiging.
Van bevoegde zijde maakt men ei
ons op opmerkzaam, dat in alle ande-
dere door Duitsche troepen bezette ge
bieden de postzegels vervangen zijn
door andere, met den opdruk „Besetz-
tes Gebiet". Hier in Nederland heeft
men echter een eigen Nederlandschen
postzegel laten bestaan, die echter in
zooverre van den vroegeren afwijkt,
dat voortaan alleen de waarde wordt
aangegeven. Dit is een uitzonderlijke
regeling, ook wanneer men een verge
lijking treft met hetgeen in den vori-
gen wereldoorlog in dit opzicht placht
te geschieden. In dit geval is ten aan
zien van Nederland bijzondere tege
moetkomendheid betoond.
DE VERDUISTERING.
I11 het belang van de naleving van
de bepalingen ten aanzien van de ver
duistering:
Zonsondergang 27 Sept.: 7 u. zo.
Zonsopgang 28 Sept.: 7. u. 35 m.
mmmmmmmmmmmmmm
Abonneert U op
U is en blijft dan steeds vol
komen op de hoogte van het
geen ge in dezen tijd weten
moet betreffende distributie,
luchtbescherming, enz. enz.
f 1.25 p. kwart. - 10 ct. p. week
FRANSCHEN HOUDEN STAND
IN DAKAR.
„Woensdagochtend duurde de strijd
Om Dakar nog steeds voort", aldus
luidt een communiqué van 't Fransche
ministerie van Buitenlandsche Zaken
te Vichy. Het departement spreekt
tevens categorisch de geruchten tegen,
dat de Engelschen Dakar binnenge
drongen zijn en de stad zich zou heb
ben overgegeven. Bijzonderheden over
de jongste gevechtshandelingen voor
Dakar zijn echter te Vichy nog niet
ontvangen. Van officieele zijde werd
te Vichy voorts medegedeeld, dat ex-
generaal de Gaulle zich teruggetrok
ken en de leiding der operaties aan de
Britsche strijdkrachten heeft overge
laten.
De represaille-maatregelen der Fran-
schen duren eveneens voort, want
Woensdag, zoowel 's ochtends als des
middags, is Gibraltar opnieuw door
Fransche vliegtuigen gebombardeerd.
Omtrent den middag-aanval meldt
het D.N.B. uit Algeciras, dat te 2.45 u.
eenige afdeelingen Fransche machines
talrijke bommen van groot kaliber op
de vesting en de haveninstallaties
wierpen. De aanval, die in golven ge
schiedde, was na twee uur nog niet
ten einde. Een Fransch vliegtuig is
door de Britsche luchtdoelartillerie
neergeschoten, maar de bemanning
wist zich met behulp van valschermen
te redden.
Woensdagavond werd officieel te
Vichy medegedeeld, dat vrij sterke es
kaders Fransche bommenwerpers, ge
ëscorteerd door jachtformaties, op 24
September boven Gibraltar 100 ton
bommen hebben uitgeworpen. Het ar
senaal, de pieren en de op de reede
liggende schepen werden gebombar
deerd. De Britsche slagkruiser „Re
nown" werd getroffen en heeft de ha
ven moeten verlaten. Alle I' ransche
vliegtuigen keerden op hun bases te
rug.
DE AANVAL OP DAKAR
r GESTAAKT.
Officieel is te Londen bekend ge
maakt, zoo meldt United Press, dat alle
strijdkrachten van Engeland en den
voormaligen Franschen generaal De
Gaulle uit Dakar zijn teruggetrokken,
daar men erkent, dat slechts door een
grooten slag de overwinning te beha-
len is.
Ook een D.N.B.-telegram uit New-
York meldde, dat de Britsche regee
ring heeft ingezien, dat de val van Da
kar niet te bereiken is zonder „groote
gevechtshandelingen zoodat zij ge
dwongen was de aanvallen te staken.
LONDENS GASFABRIEK
GEBOMBARDEERD. -
Duitsche formaties gevechtsvliegtui
gen zijn Donderdagmiddag voortge
gaan met militaire doelen in Zuid-En-
geland te bestoken. Naar het D.N.B.
verneemt, werd een hoogoven bij Mid-
lesborough met bommen van het zwaar
ste kaliber aangevallen. Kort na elkaar
explodeerden zij in de hoogovens. Bo
vendien zijn, naar verder vernomen
wordt, de haveninstallaties bij Whitby
met bommen van het midden-kaliber
het doel van een succesvollen aanval
geweest. De ontploffingen veroorzaak
ten zware branden. Er ontstonden
luchtgevechten, waarbij, naar tot dus
verre bekend is, de Engelschen twee
Hurricane-jagers verloren.
In den nacht van 25 op 26 Septem
ber en vervolgens in de prille ochtend
uren zijn de aanvallen van de Duitsche
gevechtsvliegers voornamelijk op ha
venwerken en gasfabrieken in Londen
gericht geweest. In de gasfabrieken van
Backton en Bromley ontstonden zwa-
Er was eens een hopman in Vught
„Roode Ster" sprak hij „smaakt mij geducht.
En niet duur ook, zoo'n pak
Van die prima tabak! v
Kolossaal, wat 'n heerlijke lucht!'"