DE ECHO VIN HET BUITENLAND roepen, die onmiddellijk bij het onder wijs zijn betrokken, zoowel als zij die werkzaam zijn in de jeugdbeweging, opvoedingsgestichten enz. Het lidmaatschap der N.S.B. wordt niet vereischt 0111 tot dit gilde toe te treden. De voorloopige leider der afdeeling „hooger onderwijs", dr. T. Goedewaa- gen gaf een uiteenzetting over de plaats welke het hooger onderwijs in ons volk dient in te nemen en 't doel, waaraan het dient te beantwoorden. Ten opzichte van het „Middelbaar onderwijs" gaf drs. P. Dijkema aan, welke richtlijnen gevolgd zullen wor den hij den opbouw van dit zeer ver takte onderdeel der opvoeding. De hedendaagsche jeugd, aldus spr., mist ieder begrip van de stroomingen des tijds, tengevolge van volslagen on kunde, naast verdieping in taalwor ding, de geschiedenis der letteren, volk- sche letterkunde enz., teneinde te ko men tot juister en meer zinvol ge bruik der taal, zal een belangrijke plaats worden gegeven aan de licha melijke opvoeding. De leeraar zal meer dan voorheen in zijn volk moeten staan en goede be zoldiging, benevens een volledige dag taak tot zijne rechten behooren te rekenen. De laatste spreker was de heer W. Terpstra, inspecteur van het lager on derwijs te Utrecht, leider der afdeeling „lager onderwijs". De ZOMERTIJD IN 1941. In de Frankfurter Zeitung lezen wij, dat de zomertijd in Duitschland het komende jaar reeds op 16 Maart in gaat. Dit geldt ook voor Nederland. MAATREGELEN VOOR HET RIJ WIEL VERKEER. De commissaris-generaal voor open bare veiligheid voor het bezette Nc- derlandsche gebied maakt in opdracht van den rijkscommissaris bekend: Zooals in de couranten reeds is medegedeeld, kan een nieuwe orde ning voor het wegverkeer in Neder land tegemoet worden gezien. Talrijke ongevallen, welke zich in den laatsten tijd hebben voorgedaan en die zeker voor het meerendeel door wielrijders veroorzaakt werden, maken het noo- dig, voor het rijwielverkeer nu reeds eenige dringende maatregelen te ne men in afwachting van de definitieve wettelijke regeling, maatregelen wel ker strenge nakoming gewaarborgd is doordat de politieorganen verscherpte bepalingen in acht zullen nemen. 1. De wielrijder heeft zich, zooals ieder, die deelneemt aan het openbaar verkeer op den weg. zóó te gedragen, dat het verkeer niet in gevaar kan worden gebracht; hij moet verder er voor zorg dragen, dat een ander niet benadeeld of meer dan de omstandig heden onvermijdelijk maken gehinderd wordt. 2. Wielrijders moeten steeds de uiterst rechterzijde van den weg be rijden. De politie ^eeft in het bijzon der te letten op de meest strikte na koming van deze bepaling. 3. Wielrijders mogen in beginsel, zooals dit in gemeentelijke politiever ordeningen van de meeste grootere steden in Nederdland reeds is voorge schreven, slechts met tweeën naast el kaar rijden. Bij inhalen mag slechts afzonderlijk gereden worden. Besten dig rijden naast een voertuig, in het bijzonder naast een tram, zoomede het zich vasthouden aan voertuigen is ver boden. 4. Wielrijders, die van richting ver anderen of die in dezelfde richting ver der willen gaan, moeten dit aan andere deelnemers aan het verkeer tijdig en duidelijk kenbaar maken. Dit ontslaat niet van de geboden zorgvuldigheid. Wanneer wielrijders van rijwielpaden of langs den weg loopende strooken de richting van den rijweg inslaan, die nen zij in het bijzonder op het overige verkeer te letten. 5. Wielrijders moeten van rijwiel paden wanneer deze in goed berijdba ren toestand verkeeren, ook gebruik maken. HET UITGANGSVERBOD TUSSCHEN 22 EN 4 UUR. Uitbreiding van het betrokken gebied. Het gisteren verschenen Verorde ningenblad bevat een verordening van den Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied betreffende uit breiding van de verkeersbeperkingen. Hierin is 0.111. bepaald, dat artikel 1, lid 1, van de verordening 128/1940 van den rijkscommissaris voor het be zette Nederlandsche gebied als volgt moet luiden „Het is tot nader order aan hen die niet de Duitsche nationaliteit bezitten, verboden zich tusschen 22 uur en 4 uur in de openlucht op te houden in de navolgende gebieden: op de Wad deneilanden alsmede in de kuststrook van het bezette Nederlandsche gebied, ALDUS HAD DE KRANT GESCHREVEN Ied'ren morgen, ied'ren middag Word 'k door klanten opgebeld, Allen willen weten hoe het Met hun kolen is gesteld. Maar, dat is nog niet het ergste,. d'Allerwreedste dwingterreur Onderga ik onophoud'lijk Van de „klanten aan de deur Die zijn dikwijls „onuitstaanbaar d'Een bedreigt mij met geweld, d'And're zweert mij eeuw'ge trouw, en Jansen smeekt en Pieters scheldt. En zoo juist komt daar een heertje (Corpulent, doch zeer parmant) Bij mij in de loods te zeuren Met een knipsel uit de krant. d'Eene kant bevat een puzzle, En ik poog zoo goed ik kan Hem dat raadsel te ontknoopen, Doch hij roept: maar, beste man, Denk jij dat ik om dien onzin Uit mijn „drukte" bij u kom?. Neen, het gaat om heel iets anders, Draai het blaadje maar eens om... En daar lees ik: „Elk heeft recht om „Van zijn kolenhand laar „Voor October op te eischen, ,,'t Vijfde part van 't vorig jaar 'k Lees het stukje met verbazing, 'k Lees het langzaam, zin voor zin, Doch mijnheer roept voetenstampend: „Kolenboer, daar zit je in! Je hebt me lang genoeg bedrogen. Lang genoeg teleurgesteld, 'k Wil vanavond nog mijn kolen, Of ik haal ze met geweld. 'k Zeg beleefd: „Maar, weleerwaarde, Hier begrijp ik niets meer van, Dit is in zijn soort een puzzle Die geen mensch ontwarren kan. Of, 't is journalisten-onzin, Goed bedoeld, maar vierkant mis: Hoe ter wereld wild' g' ontvangen Iets wat er beslist niet is? Wat hij daarna wel verklaarde Geef ik liever maar niet door, Want de taal van m'n Eerwaarde Was beleefd noch deftig hoor! Alzoo hebt g'in 't kort vernomen Wat hier dagelijks geschiedt, Klachten reg'nen, klachten stroomen, En ik zie tot in mijn droomen Klanten gaan en klanten komen! Maar -—de kolen komen niet. GE TE. P. s. Redacteur, we zijn er niet, Het gezeur is niet te stuiten, And're klanten staan weer buiten, 'k Kan mijn klaagzang dus niet sluiten. Ach! mijn arme ooren tuiten Van de eischen die zij uiten Over cokes en anthraciet Die ik zonder wederstreven Vóór October hun moet geven, •(Aldus heeft hun krant geschreven) Doch de kolen komen niet. (Ontleend aan: Gemeenschappelijk Belang). die zich uitstrekt tot aan de lijn, loo pende van Den Helder langs 't Noord- hollandsch kanaal, en vervolgens over Alkmaar, Uitgeest, Beverwijk, Velsen, Santpoort, Haarlem, Heemstede, Ben- nebroek, langs de Oostelijke grens van de provincie Zuidholland, tot waar deze de grens van de provincie Noord- Brabant ontmoet, langs de Noordelijke grens van de provincie Noordbrabant tot aan de spoorbaan van Hcdel naar 's-Hcrtogenbosch, vervolgens langs deze Spoorbaan over 's-Hertogenbosch- Boxtel - Eindhoven - Valkenswaard tot aan de Nederlandsch—Belgische grens en vervolgens langs de Nederlandsch- Belgische grens tót aan de zee". Deze verordening treedt in werking o.p den dag harer afkondiging. Vrijwel de geheele provincie valt onder dit besluit, ook de gemeente Waalwijk en de geheele streek. Van bevoegde zijde is hierop de volgende toelichting verstrekt: Deze verordening bereidt, om strate gische redenen, het uitgaansverbod tusschen 22 en 4 uur uit tot de heele provincie Zuid-Holland, alsmede tot 't gedeelte van de provincie Noord-Bra bant, dat ten Westen van de spoorbaan Geldermalsen-'sHertogenbosch-Boxtel- Eindhoven-Neerpelt ligt. De door deze spoorlijn doorsneden plaatsen vallen binnen het werkingsgebied van 't uit gaansverbod ook voor zoover zij ten Oosten van de spoorlijn liggen. Voorts bepaalt de verordening, dat de aan vragen voor uitgaanvergunningen in heel het werkingsgebied van het ver bod ook bij de districtscommandanten van de Nederlandsche marechaussee kunnen worden ingediend. KINDERBIJSLAGFONDS. Beheer en uitvoeringsvoorschriften. De waarnemend secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departe ment van Sociale Zaken, heett in ver band met artikel 60 der Kinderbijslag wet en d£ verordening no. 3/1940 van den Rijkscommissaris voor het bezet- 50 JAAR 's-BOSCH—LAGE-ZWALUWE Een verbinding die voor de Langstraat een levensbelang geworden is. O]) 15 October a.s. zal het precies 50 Jaar geleden zijn dat de spoorlijn door de Langstraat, die oorspronke lijk van Lage-Zwaluwe tot Vlijmen liep, naar 's-Bosch werd doorgetrok ken, waardoor de Langstraat werd in geschakeld in het groote Nederland sche Spoorwegnet met als gevolg daar van verbindingen met alle belangrijke plaatsen, ook in het buitenland. De reizigers die voor 15 October 1890 vanuit een der plaatsen in de Langstraat 's-Bosch wilden bereiken, konden per trein toen niet verder ko men dan Vlijmen en moesten daar overstappen in de diligence. Deze toe stand was begrijpelijk verre van ideaal en toen dan ook bekend gemaakt werd dat de lijn zou worden doorgetrokken, werd dit besluit door ieder met groote ingenomenheid begroet. Vooral voor de zakenlui en de boeren was dit feit van groote beteekenis. De Langstraat immers, was zich tegen het einde der vorige eeuw meer en meer gaan ont wikkelen tot een industriegebied dat door zijn aard relatjes, die zich steeds meer en verder uitbreidden, moest on derhouden met het geheele land en ver daarbuiten, terwijl daarnaast de producten van landbouw en veeteelt uit deze streek op tal van plaatsen ter markt gebracht werden. De urgentie aan een betere verbinding met 's-Hcr- togenbosch, een knooppunt van spoor wegen, deed zich daarom meer en meer voelen en werd neergelegd in tal van adressen aan de betreffende overheids instanties, die eindelijk besloten de zoo lang gewenschte verbinding tot stand te brengen. Een belangrijke vraag kwam daarbij naar voren, die betrekking had op het feit of deze lijn als locaalspoorweg zou worden geëxploiteerd, of wel, dat een gemengde dienst zou worden in gevoerd in dien zin, dat enkele trei nen uit gewoon spoorwegmateriaal samengesteld, zouden loopen, \%clke niet op de zgn. stopplaatsen zouden stilhouden, terwijl de overige treinen uit licht materiaal bestaande, op alle stations en stopplaatsen zouden stop pen. Dit belangrijke punt werd in „De Echo van het Zuiden" van 28 Augus tus 1890 ter sprake gebracht in een artikel, waarin de Kamer van Koop handel van Waalwijk geadviseerd werd zich over deze kwestie met de betrok ken instanties te verstaan. Als gevolg daarvan werd door ge noemde K. v. K. een adres aan Gedepu teerde Staten der Provincie gericht, waarin het belang van exploitie met groot materieel naast eene met klein •materieel bepleit werd. In dit adies werd o.m. nog gezegd: De bewoners van de Langstraatsche dorpen hebben onderling veelzijdige relaties op het gebied van de Leder en Schoenindustrie en den handel in vee, hooi en vruchten en het is vooral voor deze takken van handel en nij verheid, dat de locaaltreinen -van over wegend nut zijn, doordat op alle sta tions, halten en stopplaatsen wordt stil gehouden. Ook bepleitte de Kamer bij den Mi nister de noodzakelijkheid van een cor- respondeeren der Langstraatsche trei nen met de Markttreinen, die bijvoor beeld uit 's-Bosch naar de markten op de daartoe bestemde dagen, in de groo te plaatsen vertrokken. Men ziet dus dat op verschillend ge bied alles in het werk gesteld werd om den treinenloop voor de Langstra- ters zoo voordeelig mogelijk te doen zijn en het pleit voor de diverse in stanties, dat aan hunne" verzoeken zoo veel mogelijk tegemoet gekomen werd, al in och t in de zaak betreffende een gemengde exploitatie geen goedgun stige beslissing verkregen worden. De bestaande locaaldienst zou n.l. komen te vervallen en de exploitatie zou ge heel met normaal materieel plaats vinden. Men troostte zich daarbij met de gedachte dat het makkelijker zou zijn naderhand locaaltreinen ingelegd te krijgen dan omgekeerd. De landbouwers waren echter met dezen gang van zaken in het geheel niet tevreden en noemden dezen maat regel „de kroon op de voltooiing van dien ongelukkigen spoorweg, die zou moeten voorzien in de behoefte van verkeer in de Langstraat. In een rapport werd dienaangaande dan ook gezegd: „De meeste stations langs deze lijn liggen aller ongelukkigst ver verwij derd van de dorpen, maar door de vele stopplaatsen was aan dat bezwaar te gemoet te komen. Het verkeer ver meerderde dan ook geregeld, niettegen staande de reizigers van Vlijmen naar 's-Bosch nog met de diligence moesten gaan of moesten loopen. Men kon dus een druk gebruik van de locale trei-« nen verwachten, indien met de dienst eenigszins rekening werd gehouden met de behoeften van de marktgan- gers. N11 is men daarin teleurgesteld en komt het besluit tot opheffen van het locaal verkeer alle goede verwach tingen den bodem inslaan." De teleurstelling was vooral in land bouwerskringen dan ook algemeen en men zeide dat dit weer bewees, dat door de spoorwegmaatschappijen werd voortgegaan de belangen van den land bouw te miskennen. Tal van adressen en deputaties uit diverse gemeenten bereikten Den Haag maar er kon niets aan veranderd wor den," zoodat de treinen alleen in Waal wijk stopten en de tusschengelegen halten voorbij gingen. De eerste trein maakte daarop alleen een uitzonde ring. Gelukkig werd reeds zeer spoedig aan deze groote bezwaren eenigszins tegemoet gekomen en alhoewel nog niet tot een gemengden dienst kon worden besloten, zouden toch dage lijks vier treinen aan de diverse hal ten stoppen. Dit was reeds een stap in de goede richting en langzamerhand ging men steeds meer rekening houden met de wenschen van het reizend pu bliek, waaraan steeds zooveel moge lijk werd tegemoet gekomen. te Nederlandsche gebied het volgende bepaald: Het Rij kskinderb ij slagfonds wordt beheerd door het bestuur der Rijks verzekeringsbank. De inning van de premiën voor het fonds geschiedt dooi de Raden van Arbeid, met inachtne ming van de betreffende wettelijke be palingen. Omtrent de wijze van inning der premiën kan het bestuur van liet Rijkskinderbijslagfonds, na overleg met de Raden van Arbeid nadere uil- voeringsvoorschritten vaststellen. De vaststelling en de toekenning van de kinderbijslagen, welke ten laste van 't Rijkskinderbijslagfonds komen, ge schieden door de Raden van Arbeid. Omtrent de wijze van uitbetaling der kinderbijslagen kan het bestuur van het Rijkskinderbijslagfonds, na overleg met de Raden van Arbeid, na dere uitvoeringsvoorschriften vaststel len. ARBEIDSFRONT EN N.V.V. Naar wij van bevoegde zijde verne men, is het van de zijde van de N.S.B. opgerichte Nederlandsche Arbeidsfront opgeheven en opgenomen in het Ne derlandsche verbond van vakvereni gingen (N.V.V.) NIEUWE POSTZEGELS. Bij beschikking van den secretaris generaal van het departement van bin- nenlandsche zaken betreffende de uit gifte van nieuwe postzegels, gepubli ceerd in het gisteren verschenen ver ordeningenblad, is bepaald, dat tei vervanging van de thans geldige ge wone postzegels in de waarden v an cent en hooger nieuwe zegels zullen worden uitgegeven, waarop alleen de waarde-aanduiding zal voorkomen. De directeur-generaal der posterijen, telegrafie en telefonie is belast met de uitvoering van deze beschikking. Zij treedt in werking op den dag ha rer afkondiging. Van bevoegde zijde maakt men ei ons op opmerkzaam, dat in alle ande- dere door Duitsche troepen bezette ge bieden de postzegels vervangen zijn door andere, met den opdruk „Besetz- tes Gebiet". Hier in Nederland heeft men echter een eigen Nederlandschen postzegel laten bestaan, die echter in zooverre van den vroegeren afwijkt, dat voortaan alleen de waarde wordt aangegeven. Dit is een uitzonderlijke regeling, ook wanneer men een verge lijking treft met hetgeen in den vori- gen wereldoorlog in dit opzicht placht te geschieden. In dit geval is ten aan zien van Nederland bijzondere tege moetkomendheid betoond. DE VERDUISTERING. I11 het belang van de naleving van de bepalingen ten aanzien van de ver duistering: Zonsondergang 27 Sept.: 7 u. zo. Zonsopgang 28 Sept.: 7. u. 35 m. mmmmmmmmmmmmmm Abonneert U op U is en blijft dan steeds vol komen op de hoogte van het geen ge in dezen tijd weten moet betreffende distributie, luchtbescherming, enz. enz. f 1.25 p. kwart. - 10 ct. p. week FRANSCHEN HOUDEN STAND IN DAKAR. „Woensdagochtend duurde de strijd Om Dakar nog steeds voort", aldus luidt een communiqué van 't Fransche ministerie van Buitenlandsche Zaken te Vichy. Het departement spreekt tevens categorisch de geruchten tegen, dat de Engelschen Dakar binnenge drongen zijn en de stad zich zou heb ben overgegeven. Bijzonderheden over de jongste gevechtshandelingen voor Dakar zijn echter te Vichy nog niet ontvangen. Van officieele zijde werd te Vichy voorts medegedeeld, dat ex- generaal de Gaulle zich teruggetrok ken en de leiding der operaties aan de Britsche strijdkrachten heeft overge laten. De represaille-maatregelen der Fran- schen duren eveneens voort, want Woensdag, zoowel 's ochtends als des middags, is Gibraltar opnieuw door Fransche vliegtuigen gebombardeerd. Omtrent den middag-aanval meldt het D.N.B. uit Algeciras, dat te 2.45 u. eenige afdeelingen Fransche machines talrijke bommen van groot kaliber op de vesting en de haveninstallaties wierpen. De aanval, die in golven ge schiedde, was na twee uur nog niet ten einde. Een Fransch vliegtuig is door de Britsche luchtdoelartillerie neergeschoten, maar de bemanning wist zich met behulp van valschermen te redden. Woensdagavond werd officieel te Vichy medegedeeld, dat vrij sterke es kaders Fransche bommenwerpers, ge ëscorteerd door jachtformaties, op 24 September boven Gibraltar 100 ton bommen hebben uitgeworpen. Het ar senaal, de pieren en de op de reede liggende schepen werden gebombar deerd. De Britsche slagkruiser „Re nown" werd getroffen en heeft de ha ven moeten verlaten. Alle I' ransche vliegtuigen keerden op hun bases te rug. DE AANVAL OP DAKAR r GESTAAKT. Officieel is te Londen bekend ge maakt, zoo meldt United Press, dat alle strijdkrachten van Engeland en den voormaligen Franschen generaal De Gaulle uit Dakar zijn teruggetrokken, daar men erkent, dat slechts door een grooten slag de overwinning te beha- len is. Ook een D.N.B.-telegram uit New- York meldde, dat de Britsche regee ring heeft ingezien, dat de val van Da kar niet te bereiken is zonder „groote gevechtshandelingen zoodat zij ge dwongen was de aanvallen te staken. LONDENS GASFABRIEK GEBOMBARDEERD. - Duitsche formaties gevechtsvliegtui gen zijn Donderdagmiddag voortge gaan met militaire doelen in Zuid-En- geland te bestoken. Naar het D.N.B. verneemt, werd een hoogoven bij Mid- lesborough met bommen van het zwaar ste kaliber aangevallen. Kort na elkaar explodeerden zij in de hoogovens. Bo vendien zijn, naar verder vernomen wordt, de haveninstallaties bij Whitby met bommen van het midden-kaliber het doel van een succesvollen aanval geweest. De ontploffingen veroorzaak ten zware branden. Er ontstonden luchtgevechten, waarbij, naar tot dus verre bekend is, de Engelschen twee Hurricane-jagers verloren. In den nacht van 25 op 26 Septem ber en vervolgens in de prille ochtend uren zijn de aanvallen van de Duitsche gevechtsvliegers voornamelijk op ha venwerken en gasfabrieken in Londen gericht geweest. In de gasfabrieken van Backton en Bromley ontstonden zwa- Er was eens een hopman in Vught „Roode Ster" sprak hij „smaakt mij geducht. En niet duur ook, zoo'n pak Van die prima tabak! v Kolossaal, wat 'n heerlijke lucht!'"

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1940 | | pagina 2