Binnenlandsch Nieuws.
„Voor de belofte van trouw, mij
in dit belangrijke uur namens de
Nederlandsche nationaal-socialisten
gezonden, betuig ik u mijn harte-
lijken dank. Ik verbind daaraan mijn
groeten en mijn beste wenscben voor
uw verderen arbeid in dienst van
onze gemeenschappelijke idee.
w.g.) ADOLF HITLER".
NIEUWE REGELING VOOR DE
PRIJZEN VAN ZUIVELVRUCHTEN.
De prijs van consumptiemelk
in de groote steden 18 cent,
elders resp. 17, 16 en 15 cent.
Boterprijs voor het geheele land
2.60 per kilogram.
Er is een nieuwe regeling van de
zuivelprijzen vastgesteld.
De reden hiervan is in de eerste
plaats te zoeken in de noodzakelijk
heid, dat de boeren voor hun produc
ten prijzen ontvangen, welke een ver
goeding voor de gemaakte productie
kosten en een redelijke belooning be-
teekenen. Geconstateerd moet wor
den, dat alle kosten, welke de veehou
ders moeten maken, zijn gestegen.
Hierbij beeft men te denken aan de
prijzen, welke zij moeten betalen vooi
veevoeder, kunstmest, materialen,
enz., alsook aan de arbéidsloonen. Bo
vendien is de melkproductie ten ge
volge van de omstandigheid, dat
krachtvoeder slechts in beperkte ma
te beschikbaar is, verminderd, zoodat
de productiekosten per eenheid be
langrijk zijn gestegen.
De betaling van betere prijzen aan
de boeren voor hun producten kan
slechts worden mogelijk gemaakt,
wanneer ook de consumenten hoogc-
re prijzen voor de zuivel gaan beta
len. Voorts moet de melk langs den
kortsten weg van den producent via
de melkinrichtingen naar den ver
bruiker worden gebracht, opdat zoo
weinig mogelijk onkosten ontslaan.
Hierbij zullen nog maatregelen wor
den getroffen, krachtens welke de
handel een redelijke belooning krijgt
voor hel werk,, dat bij verricht om de
melk van den producent naar den
consument te brengen.
De thans vastgestelde prijzen vooi
melk, boter, kaas en andere zuivel
producten gelden voor zomer- en win
termaanden gelijkelijk.
Gestandaardiseerde en taptemelk.
Voor de consumptiemelkprijzen,
door de verbruikers te betalen, is het
land verdeeld in vijf groepen van ge
meenten. Voor elke groep zijn atzon-
dcrlijk prijzen vastgesteld. Dat in de
groote gemeenten de verbruikers een
hoogcren prijs moeten betalen dan el
ders, vloeit onvermijdelijk voort uit
de omstandigheid, dat het distributie
apparaat daar duurder is dan in de
kleinere plaatsen. Daarbij moet men,
wat de groote steden aangaat, in aan
merking nemen, dat de boeren in den
omtrek daarvan onder betrekkelijk
ongunstige omstandigheden werken,
die ertoe leiden, dat hun voor de melk
een wat hoogerc prijs behoort te wor
den betaald dan elders in het land.
Het zoogenaamd wettelijk gebied,
dat reeds eerder bestond en waarin
zich de drie groote steden bevinden,
is thans gesplitst in twee groepen van
gemeenten.
In de eene groep, o.a. döor de gioo-
te steden gevormd, wordt de prijs van
losse consumptiemelk van zestien op
achttien cent gebracht. In de overige
gemeenten van het wettelijk gebied
wordt deze prijs op zeventien cent ge
steld.
Het land buiten liet wettelijk gebied
is in de nieuwe regeling in drie groe
pen van gemeenten verdeeld. In de
eerste groep biervan, waartoe de ste
den Arnhem, Nijmegen en Maastricht
met haar randgemeenten behooren,
geldt voortaan een straatprijs van ze
ventien cent: Deze prijs is zestien cent
in de, door andere steden boven twin
tig duizend inwoners gevormde, twee
de groep van bet buitenwettelijk ge
bied. In de derde groep, waartoe de
rest van dit gebied behoort, is de prijs
vijftien cent.
Deze prijzen betreffen gestandaar-'
diseerde melk van 2Vz procent vet.
Voor de taptemelk wordt de prijs
tien cent in de groote steden en de
overige gemeenten in de eerste groep,
negen cent in de rest van bel wette
lijk en in de eerste groep van het bui
tenwettelijk gebied en acht en zeven
cent respectievelijk in de tweede en
de derde groep van laatstgenoemd ge
bied.
Boter en kaas.
Betreft het bovenstaande de melk,
een ander voorbeeld van nieuwe prij
zen, die de verbirikers zullen moeten
betalen, vormt de boterprijs, welke
voortaan in de prijsklasse 1 (zkb-bo-
ter) 2,60 per kilogram bedraagt te
gen 2,34 vroeger.
Anders dan bij de melk, gelden de
prijzen van boter en kaas voor bel
geheele land gelijkelijk.
Wat kaas betreft, mocht men vol
gens de vroegere regeling niet meer
dan den prijs van 9 Mei 1940, ver
meerderd met een zeker bedrag, in re
kening brengen. Overtredingen van.
dien regel waren uiteraard moeilijk
te constateeren. Daarom zijn nu voor
alle soorten kaas vaste prijzen vast
gesteld.
Boeren, handelaars en winkeliers.
De prijzen, waartegen de fabrieken
haar producten mogen verkoopen, zijn
verhoogd, waardoor zij aan de boeren
meer voor bun melk zullen kunnen
betalen. Dit is, zooals hierboven uit
eengezet, dringend noodig. De prijzen,
welke aan de boeren kunnen woeden
uitbetaald, varieeren iets, al naar ge
lang de geleverde melk kan worden
gebruikt als consumptiemelk of in de
fabriek tot boter, kaas en andere
melkproducten wordt verwerkt.
Voorts zal er naar worden ge
streefd, dat de fabrieken in de zomer
maanden een zekere reserve vormen,
zoodat zij in den winter een wat hoo
gcren melkprijs zullen kunnen beta
len..
Doordat de prijzen, welke de pro
ducenten (fabrieken, enz.) mogen
vragen, en de winkelverkoopprijzen
zijn vastgesteld, zijn tevens de marges
voor handelaars en winkeliers vast
gelegd. Dezen zullen aan die marges
voldoende moeten hebben. Voor de
toekomstige bepaling van de hoogte
der marge zal de noodzakelijkheid,
om het door tusschenhandel en het
kleine bedrijf gevormde, distributie
apparaat te verbeteren, den doorslag
moeten geven.
Controle op bedrijfsresultaten van
fabrieken en melkinrichtingen.
Aangezien de prijzen stijgen, zal
van de bestaande voorraden een hef-
fing plaats vinden, opdat niet den
houders dier voorraden plotseling
groote, ongemotiveerde voordeden in
den schoot vallen.
DE VORDERING VAN METALEN.
Nederlandsche cultuurwaarden
worden ontzien.
Van de zijde van het departement
van opvoeding, wetenschap en cul
tuurbescherming wijst men op de uit
zonderingsbepalingen, welke in de ar
tikelen 4 en 5 van de verordening van
den Rijkscommissaris voor het bezet-
te Nederlandsche gebied betreffende
de inlevering van metalen, nr. 108/
1941, zijn opgenomen.
De uitvoering van de geheele ver
ordening is aan de Nederlandsche au
toriteiten opgedragen, dus ook het
nemen van beslissingen omtrent deze
uitzonderingen, hetgeen zal geschie
den door een spe.ciale organisatie van
deskundigen, door bovengenoemd de
partement ingesteld onder leiding van
den onder-voorzitter van de rijkscom
missie van advies inzake de musea.
Het is in volledige overeenstemming
met de wenscben van de bezettings
autoriteiten, dat bij deze beslissingen
wordt uitgegaan van de gedachte, dat
Nederlandsche cultuurwaarden moe
ten worden ontzien en gespaard.
Men wachte dus ten opzichte van
de uitvoering van de verordening zon
der zich onnoodig te verontrusten de
weldra te verschijnen uitvoeringsbe
palingen en de daarna van de zijd®
van bovengenoemd departement te
geven uiteenzettingen af.
AFBEELDINGEN LEVENDE LEDEN
VAN HET HUIS VAN ORANJE.
Het rijkscommissariaat maakt be
kend
Wilhelmina van Oranje-Nassau, die
naar bet vijandelijke buitenland ge
vlucht is, beeft zich thans aan de zij
de der Sovjets geplaatst.
De rijkscommissaris voor de bezet
te Nederlandsche gebieden beeft daar
om gelast dat afbeeldingen van eiken
aard van de levende leden van het
Huis van Oranje-Nassau uit alle over
heidsgebouwen en gebouwen van
openbare dienst, uit alle openbare en
bijzondere scholen, openbare inrich
tingen en bedrijven, en over het alge
meen uit alle gebouwen, welke voor
openbare doeleinden gebruikt wor
den, verwijderd moeten worden.
MISBRUIKEN BIJ HET VERHUREN
VAN HUIZEN.
Sleutelgelaen z(jn verboden.
Het komt den laatsten tijd herhaal
delijk voor, dat wanneer woningen te
huur worden gevraagd, men daarbij
een bepaald bedrag als belooning voor
het aanbieden van de woning in het
vooruitzicht stelt. Deze sleutelgelden,
welke men zich nog uit de laatste ja
ren van den vorigen oorlog zal herin
neren, varieeren van 2.50 tot 25
en zijn in sommige gevallen nog be
langrijk hooger. Dergelijke aanbiedin
gen worden zelfs openlijk in adver
tenties gedaan.
De gemachtigde voor de prijzen ves
tigt er de aandacht op, dat deze han
delwijze in strijd is met het Huurprijs-
besluit 1940 en wordt beschouwd als
prijsovertreding. Zoowel degene, die
sleutelgeld aanbiedt als bij, die het
aanneemt, zijn evenals tusschenperso-
nen, zooals woningbureaux, straf
baar.
De inspecteurs voor de prijsbeheer-
sching zullen streng optreden tegen
deze misbruiken, die in den grond een
ontduiking zijn van de bepalingen,
die huurprijsverhooging verbieden.
Dit geldt ook voor de gevallen, waar
in de verbuurder de eisch van over
neming van de inboedel als voorwaar
de voor het aangaan van de huurover
eenkomst stelt. Ook hier begaan zoo
wel de verhuurder als de huurder een
strafbaar feit.
DE VERPLICHTING TOT HET
LEVEREN VAN DIENSTEN.
De vergoeding voor de inkwar-
tieringskosten.
Zooals men weet kunnen bewoners
van het bezette Nederlandsche gebied,
door den directeur van het desbetref
fende gewestelijke arbeidsbureau wor
den verplicht diensten op een nader
aan te wijzen plaats te verrichten.
Voor zooveel noodig kunnen zij bij
inwoners in of in de nabijheid van de
plaats, waar de dienst moet worden
verricht, worden ingekwartierd.
De secr. gen. van sociale zaken
heeft thans, blijkens een publicatie in
de Staatscourant van gisteren, de
vergoeding voor de kosten van in
kwartiering (kost en inwoning) vast
gesteld op 1.75 per etmaal.
TEGEN OVERBODIG STICHTEN
EN UITBREIDEN VAN BEDRIJVEN.
Wanneer in bedrijfstakken nieuwe
bedrijven worden gesticht of de be
staande bedrijven worden uitgebreid,
zal dat in bet algemeen een achteruit
gang van de bezetting voor de overige
bedrijven met zich brengen. De moei
lijkheden, die thans reeds voor be
paalde bedrijven uit de geringe bezet
ting voortvloeien, zullen in dit geval
nog grooter worden.
In dit verband is verboden:
1. Het vestigen van een industri
eel bedrijf zonder vergunning van den
secretaris-generaal van Handel, Nij
verheid en Scheepvaart. Onder indu-
strieele bedrijven worden verstaan be
drijven, waarin fabrieksmatige of
overwegend machinale productie
plaats vindt, terwijl onder vestiging
wordt verstaan het aanvangen of doen
aanvangen van het voortbrengen ot
bewerken van goederen.
2. Het uitbreiden van een industri
eel bedrijf zonder vergunning van den.
secretaris-generaal. Onder uitbreiding
moet hier worden verstaan het ver-
grooten of doen vergrooten van de
productiecapaciteit.
<1. Het gaan maken in een indu
strieel bedrijf van producten, welke
op het tijdstip van de inwerkingtre
ding van bet bedrijfsvergunningenbe-
sluit niet tot de normale in dat bedriji
voortgebrachte of bewerkte goederen
behooren.
4. Het vestigen van een handels
bedrijf zonder vergunning, waarbij
onder het vestigen moet worden ver
staan het aanvangen of doen aanvan
gen van het verhandelen van goe 'e-
ren.
5. Het gaan verhandelen in een
handelsbedrijf van andere goederen
dan op bet tijdstip van de inwerking
treding van het bedrijfsvergunningen-
besluit in het algemeen in soortgelij
ke bedrijven worden verhandeld.
Uitzonderingen moeten worden
aangevraagd.
BEPERKING GEBRUIK
ELECTRICITEIT EN GAS.
Van 1 Juli moet gebruik met 25 pet.
worden verminderd.
Het is noodzakelijk gebleken met
ingang van* 1 Juli de gas- en electrici-
teitsrantsoeneering te verscherpen.
Met ingang van genoemden datum
zullen derhalve de rantsoenen gas en
electriciteit voor alle gebruikers wor
den verlaagd van 100% tot 75% van
het verbruik in de overeenkomstige
perioden van het vorige jaar met dien
verstande, dat de minimum rantsoe
nen voor gas ad 60 m3 en voor elec-
triscb koken ad 150 kWh per periode
ongewijzigd blijven. De minimum
rantsoenen electriciteit voor verlich
ting en huishoudelijke doeleinden
(behalve koken) worden voor de
eerstvolgende drie perioden met 20%
verlaagd.
Van de veriaging van het rantsoen
van 100% tot 75% zijn bedrijven van
openbaar nut en openbare verkeers-
bedrijven uitgezonderd, benevens na
der aan te wijzen bedrijven, werk
zaam voor de voedselvoorziening. Het
rantsoen voor deze bedrijven blijft
bepaald op 100%.
Voor verbruikers voor industrieele
doeleinden kunnen afwijkingen van
de hierboven genoemde percentages,
zoowel naar boven als naar beneden,
worden vastgesteld.
Aanvragen van industrieele bedrij
ven tot een hooger rantsoen gas en
(of) èlectriciteit dienen te worden ge
richt tot de betrokken gas- en (of)
electriciteitsbedrijt. Men wordt ver
zocht het indienen van dergelijke aan
vragen zoo veel mogelijk te beperken,
daar slechts in zeer dringende geval
len tot rantsoeneeringsverhooging zal
kunnen worden overgegaan.
Kort samengevat komt het boven
staande in het algemeen hierop neer,
dat een ieder van 1 Juli af, ongeacht
het feit of al dan niet meteropneming
heeft plaats gehad, zijn verbruik met
25 procent dient te verminderen.
Een ieder wordt dan ook in zijn
eigen belang aangeraden de meest
mogelijke zuinigheid met gas en elec
triciteit te betrachtên aangezien an
ders de rantsoeneering verder zal
moeten worden verscherpt.
NIEUWE TAXI-TARIEVEN
VOOR HET GEHEELE LAND.
Met ingang van heden zijn de tarie
ven voor huurauto's bindend voorge
schreven voor het geheele land. Deze
tarieven zijn vastgesteld door den se
cretaris-generaal van het departement
van Waterstaat na overleg met den
gemachtigde voor de prijzen.
De nieuwe tarieven inaken een on
derscheid tusschen gemeenten boven
50.000 inwoners en gemeenten tot
50.000 inwoners.
In de grootere gemeenten is het ta
rief voor stadsritten vastgesteld op
0.20 per km; de eerste aanslag be
draagt 0.50, waarvoor 1 km. wordt
gereden. Dit geldt voor auto's met
taxameter. Auta's zonder taxameter
mogen 0.30 per km. berekenen met
een minimum van 0.75 per rit. Bui-
tenritten, waarvan de bestemming is
gelegen op meer dan 10 km. van de
gemeentegrens, kosten 0.15 per km.,-
waarbij men echter den terugrit, ook
indien deze leeg wordt gereden, moet
betalen.
Stadsritten in gemeenten met min
der dan 50.000 inwoners kosten 0.30
per km. met een minimum van 0.75
per rit. Voor buitenritten geldt het
zelfde tarief als dat der grootere ge
meenten.
Ten gevolge van den gestegen ben
zineprijs wordt op de -bovengenoem
de tarieven voor het voorkomen en
rijden een opslag van 10 pet. gelegd.
Deze opslag wordt echter niet bere
kend over de wacbttarieven. De ver
goeding voor „voorrijden" is in alle
tarieven inbegrepen. Hiervoor mogen
dus geen extrakosten in rekening wor
den gebracht. Voor wachten mag
0.10 per 4 minuten worden bere
kend.
Nieuw voor ons land is een ver
hoogd nachttarief. Tusschen 22 uur
en 4 uur worden alle prijzen met 50
pet. verhoogd.
Prijsaanduiding.
De gemachtigde voor de prijzen
heeft bepaald, dat in huurauto's op
duidelijke zichtbare en leesbare wijze
het ver.voertarief moet worden aan
gebracht.
VOORWAARDEN VERKRIJGEN
VAN FIETSBANDEN VERZWAARD.
Personen, die van openbaar ver
voermiddel gebruik kunnen ma
ken, komen niet in aanmerking.
Regeling aanvragen.
De Secretaris-Generaal van het De
partement van Handel, Nijverheid en
Schtepvaarl maakt inzake de distribu
tie van rijwielbanden het volgende
bekend
Aangezien voor hen, "die werkzaam
zijn in vitale diensten en bedrijven,
voor zoover het gebruik van rijwielen
beslist noodzakelijk is, zoo lang mo
gelijk banden beschikbaar dienen te
blijven, moeten thans de voorwaar
den, om voor een band in aanmerking
te komen, strenger worden gesield
dan tot dusverre bet geval was.
In verband hiermede wordt de
eisch, dat men ten minste vijf kilome
ter moet verwijderd wonen van de
plaats, waar men zijn werkzaamhe
den verricht of van de school, waar
men de lessen volgt, in dier voege aan
gevuld, dat thans personen, die ge
bruik kunnen maken van een open
baar vervoermiddel (trein, tram of
bus) in het algemeen niet meer voor
een bon voor een rijwielband in aan
merking komen. Slechts indien de af
stand van de woning tot de naast bij-
zijnde trein-, tram- of bushalte, ver
meerderd met den afstand van de hal
te waar men den trein, de tram of de
bus verlaat tot het werk, meer be
draagt dan 5 kilometer (voor kinde
ren beneden 10 jaar 3 kilometer),
kan afgifte van bonnen worden over
wogen.
Indien dus b.v. iemand vier kilo
meter van het dichtstbijzijnde stati
on verwijderd woont en de afstand
van het eindpunt van den trein tot
het werk of de school twee kilometer
bedraagt, kan hij voor een bon in aan
merking komen. Het spreekt echter
vanzelf, dat geen bon kan worden af
gegeven, indien de afstand van de wo
ning tot het station, of van het eind
punt tot aan het werk nog gedeelte
lijk per tram of bus kan worden afge
legd.
Personen, die vijf kilometer of in£er
van hun werk wonen en die niet van
een openbaar vervoermiddel gebruik
kunnen maken, blijven in aanmerking
komen voor bonnen.
De afstand van ten minste vijftien
kilometer, die personen in de uitoefe
ning van hun beroep of bedrijf dage
lijks in doorsnede moeten afleggen,
om een bon te kunnen verkrijgen, is
thans tot twintig kilometer verhoogd.
Bovendien zullen, indien het mogelijk
is, voor de uitoefening van de werk
zaamheden gebruik te maken van een
openbaar vervoermiddel, aan betrok
kenen geen bonnen meer worden ver
strekt. Het bovenstaande is ook van
toepassing bij aanvragen voor be-
drijfsfietsen.
Met nadruk wordt er de aandacht
op gevestigd, dat aan bovenstaande
vindt in de tragische omstandigheid, «jat het in
<lc ure des gevaars door zijn regeering werd
verlaten en nu uit eigen beweging, ja, tegen
degenen, die gevlucht zijn, de kracht moet ont
plooien, die noodlg is 0111 het voortbestaan van
«lit volk te waarborgen. Dit volk, dat zulk een
grootc geschiedenis achter zich heeft, dat zulke
groote eigenschappen in zich draagt, is te goed,
veel te goed oin in den chaos onder te gaan.
Onmiddellijk nadat het begin van den oorlog
tegen de bolsjewisten bekend geworden was, heb
ik Adolf Hitler, dien wij Nederlandsche natio-
naal-socialisten, erkennen als den van God ge
geven Germaanschen leider, een telegram gezon
den. Het is mij een voorrecht hier te kunnen
melden, dat ik liet volgende telegrafische ant
woord heb ontvangen
WMj weten allen waarom het gaat I Indien het
monsterachtige bondgenootschap tusschen kapita
listische, Joodsche en bolsjewistische machten -
of persoonlijker gezegd, tusschen Churchill, Roo
sevelt en Stalin er in mocht slagen de over
winning te behalen,, dan zou ons land en ons
volk op de volgende wijze te gronde gaan:
1. Wij zouden worden uitgehongerd door de
blokkade, die Europa moet afsluiten van «1e we-
i«eldvoorraden aan levensmiddelen en grondstof
fen en wel in nauwe samenwerking met het
Sovjet-Russische blok in het Oosten.
2. Daarna zou Nederland het slngveld worden
tusschen de Angelsaksische en de Duitschc mo
gendheid, zoodat geen steen op den anderen ge
laten zou worden.
3. Tenslotte zou Engeland zich na de over
winning op zijn eiland terugtrekken en Europa
overlaten aan den bolsjewistisclien chaos, waarin
iedere vorm van godsdienst en Europeesche cul
tuur te gronde zou gaan.
De overwinning van de Duitschc wapenen be-
teckent de mogelijkheid tot ophouw van een
nieuw Europa, waarin de volken in vrede en
samenwerking met' elkander kunnen leven.
Wij bezweren thans ons volk te kiezen: „\oor
Hitler in zijn roeping voor het Duitsclie volle,
vóór de Germaansche volken, dus ook vóór ons
volk, ja, vóór geheel Europa", of „vóór Stalin
in zijn roeping voor den duivel".
De keus is niet moeilijk voor den rechtscha
pene. Wij, omle nationaal-socialisten hebben die
keus reeds jaren geleden gedaan omdat wij de
Europeesche roeping van Duitschland en zijn
Fiilirer begrepen.
U, mijnheer de rijkscommissaris, zult verwon
derd zijn, dat nog niet het geheele Nederlandsche
volk dit inziet. De oorzaak hiervan ligt eigenlijk
hierin, dat dit volk zoo trouw en zoo fatsoenlijk
is. dat er nog velen zijn die nog steeds niet kun
nen gelooven, dat zij sedert jaren stelselmatig
belogen en bedrogen zijn door degenen, die zij
steeds vertrouwden. Langzaam maar zeker dringt
dit inzicht toch tot hen door en met dit ontwaken
komt de verontwaardiging over zooveel slecht
heid en den wil tot samenwerking met ons.
Tienduizenden marcheeren reeds in onze ge
lederen.
Ik geel' u de verzekering: het Nederlandsche
volk doet meel Maar twintig jaar stelselmatige
vergiftiging kunnen niet in een paar mtfandcn
krachteloos worden gemaakt.
Wij zijn er trots op, dat vele duizenden onzer
volksgenootcn in de „Standarte Westland" van
de S.S. en het nationaal-socialistische autocorps
deelnemen aan den veldtocht tegen de bolsjewis
ten. Nederland is althans vertegenwoordig«l. Da
gelijks smart het ons, dat niet een goed georga
niseerd, goed geoefend Nederlandsch leger onder
flinke leiding naast het Duitschc, Roemecnsche
en Finsche leger kan staan. Gods wegen zijn on
doorgrondelijk. Maar gelukkig is het toch zoover
gekomen, dat er in het Nederlandsche volk een
kern gebouwd is, die volkomen begrip heeft voor
«1e worsteling tusschen de goede en «1e duivelsche
machten.
In naam van deze steeds meer groeiende, steeds
kreehtigcr kern van het Nederlandsche volk zeg
ik u, mijnheer de rijkscommissaris: het Duit
sclie volk kan op ons rekenen als op zijn trouw-
stcn broeder.
llouzec 1
Ook de rede van Ir. Mussert werd herhaaldelijk
door houzeegcroep en blijken van instemming
onderbroken.
Nadat de N.S.B.-leider het podium had ver
laten, werd hij door den rijkscommissaris met
een handdruk gecomplimenteerd.
De muziekkapel van het Duitsclie arbeidsfront
zet dan het Nederlandsche dankgebed „\N 'lt
heden nu treden" uit Valerius' Gedecnkeklnnck,
in, dat staande door alle aanwezigen werd mede-
gezongen.
Hierna sprak General-Komniissar Schmidt een
kort sluitingswoord: Wij hebben zooeven liet lied
onzer vaderen gezongen, het Nederlandsche dank
gebed. Bidden wij God dat hij onze troepen
zegene, zoolang die in de lucht, op het water
«mi op het land strijden. Wij kunnen deze bijeen
komst echter niet besluiten zonder een groet aan
onzen Fiihrer.
Dan worden «1e vanen geheven, «Ie schoppen
van de mannen van den Arbeidsdienst worden
aan den schouder gebracht en een driewerf „Sieg
Heil" weerklinkt over «1e hoofden van de dui-
zenden, die 'met enthousiasme en groote belang
stelling de bijeenkomst hadden bijgewoond, waar
een zoo belangrijk en waarschuwend woord to«
het Nederlandsche volk werd gericht.
Evenals voor den aanvang der massa-bijeen
komst had ook thans weer de politie op voor
treffelijke wijze het intense verkeer geregeld,
zoodat dit zonder eenige stoornis verliep.
i