Vlies en Brood zoier Bi BABYTEILTJES Spoorlijn 's-Bosch-Lage ZwaSuwe. Eerste Boekhouder GEM. LICHT- EN WATERBEDRIJVEN WAALWIJK. AU BON MARCHÉ Verdeeling der auto's. 2 ZWARTBONTE VAARSEN DE A.S. MISSIE. OFFICIEELE BONNENLIJST MEDEDEELING MET „SERIUS" HONDENBROOD EN „FELIX" VLEES IN BLIK BLIJVEN UW DIEREN LEVENSLUSTIG EN FIT. VERKRIJGBAAR BIJ: C. P. VAN EET EN GROOTESTRAAT 298 - WAALWIJK. HET ADRES IN HENGELSPORT ARTIKELEN. HEBT GIJ ZIEKE HUISDIEREN,WIJ HEBBEN PRIMA GENEESMIDDELEN VAN DE FIRMA B O G E N A. ÖPROEP aan de ingezetenen van Waalwijk. VRIJ VAN PUNTEN. KAATSHEUVEL. DINSDAG 15 OCTOBER 1946. LOSSE NUMMERS 10 CENT. 69e JAARGANG No. 82. Waaiwijksche en Langstiraatsche Courant verschijnt Dinsdag en Donderdag Personenvervoer door de Langstraat. Adres der Kamer van Koophandel enFabrieken in de Langstraat. Protest-vergadering van den Fabrikantenkring Langstraat. Tribunalen worden tegengewerkt. Mededeeiingen aan inzenders van Berichten en Verslagen Ons worden meermalen verslagen, berichten enz. aangeboden, die men dan tegelijk of tevoren (tan dag bladen zendt, zonder dat men reke_ ning lioudt met onze verschijn, dagen. liet' komt herhaaldelijk voor dat dezelfde stukken dan reeds dagen tevoren elders worden opgenomen en wij dus na moeten komen met 't zeilde, wat natuurlijk met het oog op onze actualiteit niet ge_ wenscht ist Het is natuurlijk mogelijk dat berichten niet kunnen wachten, maar meestal presseert het niet zoo, dat ze niet tegelijk gepubliceerd zouden kunnen worden. Stelt men prijs op opname in ons blad, dat toch in Waalwijk en de Langstraat vrijwel huis voor huis komt, dan gelieve men rekening te houden met onze verschijndagen, anders zal men in de toekomst te_ leurstelling moeten ondervinden. REDACTIE. HOTEL VERWIEL. Naar wij vernemen zal het alom bekende hotel Verwiel, dat bijna één en een kwarteeuw in handen was van vier «generaties der fami lie Verwiel, met ingang van 15 Oc tober overgaan in exploitatie bij den heer Italiaander te Amsterdam. WVO—W SC A.s. Zondag is WSC te gasft bij WVO in Oosterhout en kan zich dus voorbereiden op een fanatieken wedstrijd. Tot heden is het nog al voor den wind gegaan, maar dit mag ni'et tot zelfoverschatting leiden. Speciaal in de toekomstige zware uitwedstrijden zal het devies blijven gelden: Vechten tot het laatste oogeublik. Al schijnt een partij ge_ wonnen, de laatste minuten kan nog van alles gebeuren. Waar een groote overwinning in het zicht lig1!, inoe,t ze ook zoo groot mogelijk be haald worden. WSC-ers, laat U dus niet van den goeden weg'afleiden; geeft U weer tot en met een succes is verzekerd. Het tweede elftal van WSC ont vangt de dito van RAC uit Reijen. Dit wordt een pre.ttige, sportieve wedstrijd, waar de krachten elkaar niet zullen ontloopen. Denkt nu eens om het doorzetten, speciaal wat de voorhoede betreft. WSC 3 bindt om 12 uur den strijd aan tegen Baardwijk 2. Baardwijk schijnt heel wat in zijn mars te hebben, maar-eigen terrein en om geving zal od* wel een rol spelen. WSC 4 gaat voor den eersten wed strijd Baardwijk 3 bezoeken. Twee elftallen, die elkander nog niet ont_ moet hebben. Jongens, toonit uw beste zijde. Programma voor Zondag 13 Oct. Ie Klasse. District IV. HelmondLONGA NO ADNAC VVVHelmondia Baronie DNL—Willem II RKTVVVlissingen le Klasse. District VI. PSVEindhoven MVV—Sitt. Boys MauritsBleijerheide Sportcl. EmmaLimburgia JulianaBrabantla 2e Klasse B. Tivoli—DESK KolpingSchijndel TOP—Woensel RACGeel Bruin Mulo ZwaluwDe Valk 3e Klasse B. TaxandriaHaarsteeg SCBSt. Mich-Gestel BoxtelVlijm. Boys O Dl— ODC ZaïtbommelBest Vooruit 3'e Klasse C. WVO—WSC SCO—Sarto NeveloDongen Baardwij kOi st erwij k HieronyinusRWB 3e Klasse I). BSCBoeimeer RoosendaalSET GudokKaaische Boys RKCPCP Rood WitGroep Wit 4e Klasse D. KorvelRKDVC VelocitasVeersche Boys Uno AnimoHeusden Wit Zwart—RKSFV Reserve 2e klasse D. RBC 2Hero 2 DESK 2Baronie DNL 2 WSC 2—RAC 2 RWB 2—Alliance 2 SET 2—RKC 2 Bij deze betuig tk mijn hartelijken dank voor de vele blijken van deel neming ondervonden bij het over lijden en de begrafenis van mijn Innig geliefden man ADRIANUS VAN DEN MAAGDENBERG. Wed' v. d. Maagdenberg- v. d. Berg. Waalwijk, October 1946. VERMIST: de staartpluim afgesneden, gebrand in de horen A. D. B. Adres: A. DE BIE, SPRANG A378. Zooals bekend geacht mag wor den, wordt vanaf 24 October tot J November in de vier parochies onzer gemeente een H. Missie ge predikt. Het is 12 jaar geleden sinds de laatste H. Missie en er is sinds dien heel wat gebeurd. We hebben mobilisatie geliad, daarna een afschuwelijke oorlog en tenslotte een bevrijding, die in elk opzicht anders was dan we gehoopt en verwacht hadden. We hebben in den oorlog veel dingen geleerd die toen toelaatbaar waren, waar van we echter, al zijn ze in den grond verkeerd, na afloop moeilijk konden scheiden. We weten het, op het terrein der moraliteit van de jeugd, vrouwelijk 'zoowel als man nelijk, is veel fout gegaan; de arbeidzaamheid, rechtvaardigheid, eerlijkheid, onderlinge liefde, gods dienstzin, kortom, dat' alles heeft veel geleden en er is veel kapot geslagen in tie maatschappij, in ie der mensch, in ieder gezin, waarop onze voorouders en wij zelf vroeger zoo prat gingen. Het wordt hoog tijd dat wij lot bezinning en tot inkeer komen, en daartoe is de Missie een beproefd middel. Wij zullen dan weer eens door de missie-predikers met klem gewezen worden op onze plichten jegens God, de menschen en de maatschappij, op onze tekortkomin gen, op het vele dat is teloor gel gaan, op het kwaad dat zich in eiken vorm naar voren dringt en op de middelen tot herstel die de H. Kerk ons biedt. Katholieken van Waalwijk, de dagen van 24 October tot 3 Novem ber vragen ieders vollen sleun en medewerking. De vereenigingen en openbare vermakelijkheden, de fa. brikanten, kortom, allen zullen liet hunne bijdragen om deze Missie dagen te houden in de gewenschte sfeer en om iedereen gelegenheid te geven deel te nemen aan de onder richtingen en oefeningen dier gees telijke dagen, want de parochianen van Waalwijk hebben steeds hun medeleven en volgzaamheid betoond bij alles wat tot liun zielelieid dooi de geestelijkheid is voorbereid. Dat zal ook thans weer ongetwij_ feld liet geval zijn, opdat de resul taten van deze geestelijke hernieu wing en zuivering voor de paro_ chie's en dus voor de gelieele ge meente zoo zegenrijk mogelijk zul len zijn. voor de tweede helft van de 11de periode 1946 (13 t.m. 26 October. Elk der volgende bonnen geeft recht op het koopen van Bonkaarten KA, KB, KC 610 Bonkaarten KD, KE, 610. 610 t.m. 614 brood 615 brood 618 boter enz. 619 boter enz. 628 boter 620 Algemeen 621 Algemeen 622 Algemeen B 28 Reserve C 28 Reserve B 29 Reserve 800 gram brood 400 gram brood 125 gram boter 125 gram marg. of 100 gram vet. 250 gram. marg. of 200 gr. vet 200 gr. kaas (waar van 100 gr. korst- looze kaas) 250 gr. zachte zeep 100 gram bloem 1600 gram brood 800 gram brood 100 gr. kaas (waar van 50 gr. korst- looze kaas) 110, UI brood 118 boter enz. 119 boter enz. 120 algemeen 121 Algemeen i) 28 Reserve E 28 Reserve D 29 Reserve E 29 Reserve 800 gram brood 250 gram boter 125 gr. margarine of 1UÜ gram vet 100 gram kaas (waarvan 50 gram korstlooze kaas) 250 gr. zachte zeep 800 gram brood 250 gram rijst kindermeel of kinderbiscuits 100 gram bloem 300 gram bloem Bonkaarten LA, LB, LC 610 537 vleesch 100 gr. vleesch 538 vleesch 400 gram vleesch A 10 melk 4 liter melk B 10, C 10 melk 7 liter melk Bonkaarten LD, LE 610 037, 038 vleesch 100 gram vleesch D 10, E 10 melk 12 liter melk Tabakskaarten, enz. T 51 2 rantsoenen tabaksart. V 52, 200 gram chocolade en|of suikerw. X 51 2 rantsoenen tabaksart. X 52 200 gr. chocolade eniof suikerw. Voor de week van 20 t.m. 26 October zullen nog bonnen worden aangewezen voor tabak, suiker en thee. Deze week is wederom 100 gram vleesch extra beschikbaar, zoo dat men in totaal 500 gram per veertien dagen ontvangt. Op de bonnen voor kaas wordt voor de helft korstlooze kaas af geleverd. Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Vrijdag 11 October a.s. worden gebruikt, met uitzondering van de bonnen voor vleesch en melk, waarop eerst met ingang van Maandag 14 October a.s. mag worden gekocht. OFFICIEELE PUBLICATIE. DISTRIBUTIE VAN SCHOENEN. 8 October. De Directeur van den Distributiekring 251 Waalwijk maakt bekend In het tijdvak van 14 t.m. 19 October 1946 zal in de gemeenten van den Distributiekring Waalwijk op de vastgestelde plaatsen volgens onderstaanden rooster de uitreiking plaats vinden van schoenenbonnen aan, personen, die in het bézit zijn van een Tweede Distributiestamkaart (TD), waarvan het nummer als laatste cijfer het voor de maand October aangewezen cijfer 0 draagt, mits deze personen den leeftijd van 10 maanden hebben bereikt en sinds 1 Januari 1945 geeq bon voor gewone c.q. beroepsschoenen hebben ontvangen. Kinderen geboren na 31 Mei 1944, die den leeftijd van 10 maan den hebben bereikt komen eveneens voor een schoenenbon in aan merking, mits zij nog geen bon hebben ontvangen, ook al is het laatste cijfer van hun TD niet aangewezen. Overgelegd dient te worden de Tweede Distributiestamkaart (TD) met het bijbehoorende inlegvel. Uitreikingsschema NIEUWKUIK Maandag 14 Oct. van 9.00'—10.00 .uur voor alle letters. HAARTSTEEG 14 Oct. van 10.30—11.30 uur voor alle letters. 14 Oct. van 13.00—16.00 uur voor alle letters. 15 Oct. van 9.00—12.30 uur voor alle letters. 15 Óct. van 13.30—15.30 uur voor alle letters. Maandag VLIJMEN Maandag DRUNEN Dinsdag HEUSDEN Dinsdag WASPIK Woensdag 16 Oct. van 9.00—12.00 uur voor alle letters. SPRANG-CAPELLE a) Gebouw Christelijke Belangen voor de huisnummers A, B, C 1 t.m. 35 en D 1 t.m. 115: Donderdag 17 Oct. van 9.00—12.00 uur. b) Café P. Pruijssers voor de overige huisnummers: Woensdag 16 Oct. van 13.30—15.30 uur. KAATSHEUVEL Donderdag 17 Oct. van 13.00—16.00 uur de letters A t.m. K, Vrijdag 18 Oct. van 9.00—12.30 uur de letters L t.m. Z. ST. JOACHIMSMOER Vrijdag 18 Oct. van 14.00—15.30 ,uur voor alle letters. LOON-OP-ZAND Zaterdag WAALWIJK Donderdag Vrijdag Zaterdag 19 Oct. van 9.00—11.00 uur voor alle letters. 17 Oct. van 8.30—12.00 uur de letters A t.m. J. 18 Oct. van 8.30—12.00 uur dé letters K t.m. T. 19 Oct. van 8.30—11.00 uur de letters U t.m. Z. Voorts wordt de aandacht van belanghebbenden erop gevestigd, dat bezitters van stamkaarten met een der eindcijfers 3, 9, 6, 1 of 8, waarop nog geen schoenenbon is ontvangen, alsnog gedu rende bovenstaande uitreiking in het bezit van den gewenschten bon kunnen worden gesteld. Na 19 October zal zulks onder geen voor waarde meer mogelijk zijn. EERST OP 12 OCTOBER SUIKERBON. De suikerbon voor de periode van 13—26 October zal nieft op 10 maar op 17 October worden bekend gem aakt. HET RANTSOEN BOTER, VET EN MARGARINE. Nu reeds gedurende twee 14-daag sclie perioden liet aandeel van de boter in het' rantsoen voedingsvettenn is verhoogd, om de krappe mar garinepositie 'te ontlasten, zal voor de periode van 13 t.m. 26 October margarine, boter en vet weer in de oude verhouding worden verstrekt. MEER BORRELS In AANTOCHT. Naar verluidt zullen binnenkort de vergunninghouders op basis van 80 pCt. van hun vooroorlogsclien o mzclt worden bevoorraad. Het is de bedoeling in Februari van het volgend jaar 100 pCt. te verstrekken en in April daaropvolgend liet rantsoen 'tot' 120 pCt. op te voeren. Daarna zal het borreltje vrij komen. TWINTIG NIEUWE Het centraal distributiekantoor October de volgende bonnen van 605, VB 605, VC 605, VD 605, VE B en C, elk ter waarde van 5' pu ter waarde van 1 punt. Hel ligt in de bedoeling in de een beperkt aantal textielpunten g bevolking in de gelegenheid te st'e reeds geldige, gespaarde en nog 1e groote stukken aan te schaffen. II geldig verklaarde punten van de «SSüsSi.: VERLENGING TEXTIELPUNTEN. deelt mede, dat met ingang van 7 de in omloop zijnde textielkaart VA 605 geldig worden de letterbonnen ntende nummers 121 t/m 130 elk eerste maanden van 1947 wederom eldig te verklaren, ten einde de llen mot gebruikmaking van. de sparen punten ook zoogenaamde Ierbij zij opgemerkt, dat de reeds textielkaart geldig blijven. SUIKERBON. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat de voor suiker ol' jam aangewezen bonnen 606 en 106 suiker" en 607, 107 en 108 Al gemeen" geldig blijden tot en met 19 October a.s. SCHOENFABRIEK vraagt: Alleen prima krachten komen in aanmerking. Zelfstandige positie. Brieven onder opgave van genoten opleiding, huidige werkkring en verlangd salaris onder no. 1544, bureau van dit biad. VAN DE Met ingang van 3 October worden tot nadere aankondiging de gassperuren opgeheven zoodat vanaf genoemden datum weer den geheelen dag gas ter beschikking is. In aansluiting op het persbericht over de verruiming van de gas- en electriciteitsrantsoenen geven wij hieronder nog enkele nadere toelichtingen. De nieuwe rantsoenen zijn als volgt Gas voor koken. Gezin van 2 personen 54 m3 per periode Voor elk gezinslid meer: 6 m3 per periode. Electriciteit ol gas voor verlichting Rantsoen per maand. kWh. m3 gas. 45 26 40 24 30 21 25 19 20 15 Maand Januari en December. Februari en November Maart en October April en September Mei t/m. Augustus Bijzonderheden. Gas en electriciteit voor do industrie, voor ruimteverwarming, voor zieken etc. kan worden aangevraagd ten kantore onzer bedrijven Stationsstraat 45, van 9 12.30 uur. Tevens kunnen daar alle nadere iniichtingan over de rantsoeneering van gas en electriciteit worden aangevraagd. De Directeur, P. G. VAN VLIET. BjMWBaaS» VOOR HOND EN KAT MÊÊÊÊÊBÊÊm Personen die in verbinding willen komen door correspondentie met militairen in Indië, en daarmee onze soldaten 'n welkome afleiding bezorgen, worden beleefd verzocht hun adres op te geven bij 't Secretariaat „Katholiek Thuisfront" D1NI LEENHEERS, Grootestraat 345, WAALWIJK JAN VAN HILST, Laageinde 69. WAALWIJK. De Echo van het Zuiden Hoofdredacteur-Uitgever: JAN TlELEN Abonnementsprijs15 cent per week; 1.95 per kwartaal. Drukker: Waaiwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen. Door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noord-Brabant, Kantoor Waalwijk, is liet volgende adres gericht tot de gemeente-be sturen gelegen aan de spoorlijn ■'slieriogenbosch—Lage Zwaluwe, be treffende liet personen-vervoer der Ned. Spoorwegen door de Lang straat Met groote belangstelling slaat onze Kamer de ontwikkeling gade, welke het personenvervoer in de Langstraat doormaakt. Wij hebben bier speciaal op het oog het ver_ voer, dat verzorgd wordt door de Nederlandsche Spoorwegen. Toen bij de bevrijding van ons Vaderland «1e spoorlijn 's-Hertogen_ boschLage Zwaluwe zoodanig ver" meiigd bleek, dat van een herstel op korten termijn geen sprake kon zijn, hebben de Spoorwegen, door miodel van z.g. spoorbussen (in werkelijkheid vrachtauto's, waar. van meerdere zelfs veewagens) voorzien in de dringende behoefte aan reisgelegenheid. Is dit vervoer gaandeweg met de toeneming van de behoefte intenser geworden, wer_ kelijke verbetering van reisgelegeiC heid zoowel wat betreft den duur van de ritten en de verbinding met andere lijnen als ten aanzien van liet gebezigde materieel is er niet gekomen. Wij koesterden intusschen de stel lige verwachting, dat met' het ge_ reed komen van het herstel van de spoorlijn, tevens het normale per sonenvervoer langs den rails zou terugkceren. Reeds thans, nu deze lijn van Vlijmen tot LageZwa luwe geheel hersteld is, zou dit personenvervoer wederom kunnen worden ingelegd, om zoodra het viaduct nabij 's_Hertogenbosch weer in gel»ruik kan worden genomen bet vervoer als voorheen te her vatten. Bij herhaling heeft onze Kamer deze vervoersaangelegenheid; zoo wel bij den Minister van Verkeer en Energie, als bij de Spoorwegen zelf ter sprake gebracht, doch de door ons verlangde, beslist nood zakelijke verbetering werd niet be reikt. Nog onlangs richtte onze Ka mer zich tot de Spoorwegen, om althans de lijn VlijmenLage_Zwa- luwe wederom dooiêpersonentreinen te doen berijden. Het afwijzende antwoord dat wij hierop ontvingen, was njet alleen teleurstellend, maar het verontrust ons ook ten zeerste en is oorzaak dat wij meenen de?e materie onder de bijzondere aan dacht van de gemeentebesturen in de Langstraat te moeten brengen. In dit schrijven lezen wij op de eerste plaats, dat voorloopig van treinverkeer voor het vervoer van personen op het baanvak *'s_IIerto_ genboschLage.Zwaluwe geen spra_ ke is. Als motief wordt aangegeven de precaire materieelpositie. waar mede dc Spoorwegen nog te kam pen hebben. Wij kunnen niet ont kennen dat de materieelpositie van onze Spoorwegen nog zeer precair is, doch wij zijn tevens van oor deel, dat het beschikbare materieel wel veel rationecler verdeeld kan worden. Indien alleen op de spits uren, b.v. des morgens en 's avonds in de Langstraat ecnige treinen zou den worden ingelegd, ZOU slechts weinig materieel aan andere lijnen behoeven te worden onttrokken. Dut dit onttrekken van eenig mate- rieel op sommige secundaire tra! jecten in het westen des lands in tusschen geen enkel reëel bezwaar kan opleveren, weet ieder die het spoorwegverkeer in dit deel des lands bewust gadeslaat. Op de tweede plaats blijkt uit 't bovengenoemd schrijven, dal de Spoorwegen van plan zijn in No vember a.s. met echte autobussen, i.e. opleggers, het traject tc gaan berijden. Zou het gebruik van „echte" autobussen een winst mo gen beteckencn, dat liét z.g. opleg gers batreft, doet die winst in een ernstige teruggang veranderen. Wij herinneren ons nog levendig, dat einde 194.> en begin 1916 de thans in gebruik zijnde vrachtauto's ver_ groot waren niet aanhangwagens" waardoor het verkeer in de be bouwt'e kommen voor velen, vooral voor dc wielrijders, tot een benau wenis werd gemaakt. De herade ming die wij gevoelden toen deze aanhangwagens verdwenen, zal thans door een nieuw verkeersmon_ ster. dat wel op groote rechte wegen uitstekende diensten kan bewijzen, doch dat in de smalle kronkelige straten in de bebouwde kommen van de Langstraat niet thuis hoort', in een nieuwe benauwenis worden omgezet. Aan de winst van het meer leonfortabrlo wordt de veilig heid van reiziger en verkeer opgei offrrd, terwijl hen vervoer zelf i.e. snelheid van reizen en betere ver! bindingen, er niets door wordt ver" beterd. E n reis van b.v. Waalwijk naar het wesfon des land zal ook dan nog evenals uians zes acht uren duren; alleen treinverkeer kan hier de oplossing bengen. Tenslotte brengt liet- schrijven de „verblijdende" tijding, dat ook de Spoorwegen lidi voorbeeld van de Ii.B.A. gaat volgen en deze bussen zullen bemannen met conductrices. Met vele anderen lieeft onze Kamer destijds bij de directie der B.B.A.' verzi/t aangeteekend tegen het in dienst nemen van conductrices, dit zoowel om sociale redenen als op grond van economische overwegin_ gen. De onverzettelijkheid van de B.B.A. echter heeft voor de Spoor wegen klaarblijkelijk gr lot er aan trekkelijkheid dan de meening van ons Bïabantsche volk, dat cie vr-mw be,tei' op haar plaats acht in het huishouden ol' in sperfiek vrouw?, lijken arbeid, dan als conducteur in een autobus. Wij meenen met het bovenstaan de Uw College voldoende l'e hebben aangetoond, dat voor de Langstraat gevaar dreigt. Wij vertrouwen dan ook, dat U met ons krachtig zult protesteeren bij die instanties, van wie wij mogen verwachten dat zij te dezen de belangen ook van onze streek zullen behartigen. Hierbij denken wij op de eerste plaats aan den Minister van Verkeer en Ener gie en de Directie der Nederland sche Spoorwegen, doch ook de steun van het Provinciaal Bestuur zal hier van bdleekenis zijn. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noord-Bra bant, kantoor Waalwijk. Wij kunnen hieraan toevoegen dat ook de vereeniging „Waalwijks Belang" opnieuw een adres terzake heeft gericht tot dc Ned. Spoorwe gen en een afschrift aan den Mi nister van Verkeer en Energie heeft gezonden. Donderdagavond had de Fabri kant en-kring Langstraat een spe ciale vergadering belegd terzake de plannen van de Ned. Spoorwegen met het personen_vervoer door de Langstraat. De voorzitter, dc heer J. v. Hees_ been, opende de vergadering die liij nog drukker verwacht had, maar daarom behoeft ons protest niet minder krachtig en waardig te zijn, zoo zeide hij. Meermalen is aangedrongen op spoedig herstel van de spoorlijn 's-BoschLage_Zwaluwe, maar als men ziet hoe aan 't viaduct bij Den Bosch gewerkt wordt, dan zou men moeten concludeeren dat' dit herstel zooveel mogelijk wordt gesaboteerd. Na liet herstel van de Moerdijk- brug heeft de Kamer van Koop handel aangedrongen op opening der lijn Lagc_Zwaluwe—Waalwijk, omdat onze industrieelen en han delslieden naar het Westen zouden kunnen reizen, doch tevergeefs. Ook de Fabrikantenkring, een der grootste belanghebbenden, moert zoo veel mogelijk bijdragen tot berei king van dit doel. De Perschef der Ned. Spoorwegen heeft in een tele gram verklaard dat deze protest vergadering voorbarig is, want dat er ten deze nog geen beslissing 'is genomen. De beslissing is mogelijk niet genomen, daar gaat het ook niet om, 't gaat over het feit dat er nog geen trein loopt en daar tegen ons protest. Wij zijn niet gediend met bussen. Als men naar Den Haag moet, dan is men liefst 8 uur onderweg en dat kan ook niet anders over die smalle kronkelwegen in de Langstraat1 en dat zal met die groote opleggers nog veel erger en gevaarlijker worden. Die bussen doen over de 29>/2, K.M. van Waalwijk naar Lage-Zwaluwé liefst 2 uur en wat zal dat worden in den winter met' sneeuw en ijs; dan is er absoluut geen zekerheid als men motor- en bandenpecli daar nog bij voegt. Wij moeten blijven hameren om treinverkeer tc krijgen. Een mot'ief beet nog dat er- geen materieel is; dat is er wel als men 'in 't Westen kijkt, daar Ioopen treintjes genoeg met nog geen 10% bezetting èn zou er dan geen enkel treinstel voor ons over zijn; al was het dan maar op de spitsuren, want wij beschikken over geen enkel vervoermiddel naar 'i Westen en Noorden; daar hebben ze wel trein en blok_taxi's, die we hier absoluut missen. Na een 2-jarige lijdensweg moe ten wij nu nog gedaan zien te krij_ gén dat' wc op de spitsuren ten_ j minste een personen-trein krijgen voor onze dringende zakenrelaties; j ook voor den weder_opbouw is dit j dringend noodig. Want tal van men- schen uit liet Westen denken er niet over om naar de Langstraat te ko- incn voor zaken, om de miserabele verbindingen. Het zakenleven lijdt er geweldig onder. Het groot." punt voor de industrie is, dat hot zakenleven op zekere en snelle manier in de groote steden, bij de rijksburcairx, de groote havens i kan komen en er tijd heeft om zaken t'e doen en op denzelfden dag terug te kunnen keeren. Dat is voor ons de ciuintenssens van deze aan gelegenheid. Dhr. Weimekes van Kaatsheuvel merkte nog op, dat de Ned. .Spoor wegen in haar pers-medcdeelingen zeggen„Iloe incer treinenhoe meer' welvaart in het land". Maar waarvoor mag die welvaart dan niet komen in de Langstraat, maar wel elders, temeer nu er telkens ge- gerepareerde locomotieven de werk_ plaatsen te Tilburg en elders ver laten en daar zullen toch ook voor ons wel enkele wagons aan te ver binden zijn De heele vergadering is hel' vol komen eens met Iie4 betoog van den voorzitter en het voorstel van' 't bestuur om een krachtig en waar dig protest' te zenden aan de Ne derlandsche Spoorwegen, den Raad van Ministers, den Minister van Verkeer en Energie, Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant* en de Kamerleden. Opgemerkt' wordt nog dat 't meer interne vervoer door de plaatsen in de Langstraat uitstekend geschiedt en kan geschieden door de B.B.A. en dal' het niet uitgesloten is dat de Ned. Spoorwegen buiten de spits_ uren nog bussen kan laten loopen" Ter sprake kwam nog de speciale mededeeling van de Ned. Spoor wegen dat de nieuwe bussen „uit sluitend ingericht zouden worden met conductrices", een onhandige opmerking en een onverstandige daad, zouden we zeggen, waar de directie goed weet of weten moet dat' men in Brabant vrijwel algemeen gekant is tegen deze nieuwigheid, die de meisjes onttrekt' aan haar eelit vrouwelijke taak die haar overal roept en baar phiatst in mannen_werk, waar ze niet* thuis hooren Deze vergadering was een duide lijke demonstratie van den onver- zetfelijken wil der Langstratcrs „personen_vervoer per trein door de Langstraat". In de vergadering van den Fabri_ kantenkring „Langstraat" 1.1. DonI derdagavond en waarvan men de behandeling der kwestie „Personen vervoer per trein" elders kan lezen, werd door den voorzitter nog ter sprake gebracht' het vraagstuk der verdceling van auto's, die alle per_ ken van rechtvaardigheid en bill lijkheid tc buiten gaat. Hoewel Brabant verreweg het groot-ste velies aan auto's had, n.l. 64% tegen b.v. Noord-Holland 50%, krijgt N_H. 18.04% en BraBant 9.01% van de ingevoerde auto's toe gewezen, hoewel wij recht hebben op een veel grooter percentage. Noord-Holland krijgt op 1 zware wagen 2 lichte toegewezen, terwijl Brabant en Limburg op 1 zware 3 lichte moeten accepteeren. De ver_ deeling is zeer onevenredig, want wij hebben recht op veel meer wa gens, omdat wij veel grooter ver lies, geleden hebben; en die er zijn, zijn nog zeer slecht. Eerst namen de Duitscliers ongeveer alles mee en 'daarna hebben we de rest af gestaan aan het Militair Gezag en daarvan zijn later de meeste in liet Westen terecht gekomen, waar de goede wagens gebleven waren. Daarenboven is de toestand der verkeersmogelijkheden hier veel slechter. In het Westen heeft meii treinen, trams, bussentaxie's, en deze laatste kan men hier niet' krij_ gen voor de meest dringende zaken! gevallen; alleen voor zieken-ver_ voer en van boven komen er plenty. Op dit terrein moet grooter per centage voor óns beschikbaar ko men. Daarenboven moeten wij protes teeren tegen de geheimzinnigheid der verdeeling; 't is toch één pu blieke zaak en dan heeft het pu bliek recht om te weten wal' er gebeurt. De aanvragen gaan naar de Ver- keers-inspectie, die zendt ze naar de Kamer vafi Koophandel, die een urgentie_lijst' opmaakt en inzendt, maar practisch houdt men daar absoluut geen rekening mee. Hoe 't gaat weet men niet, maar ver keerd gaat 't zeker. Zoo kreeg in Tilburg een klein textiel-handelaart'je die niets had aangevraagd, twee zware auto's toegewezen We moeten, zoo zegt de voorzitter, alles dóen ook in deze zaak wat mogelijk is, zoowel als in die van 't personen-vervoer; 't kan misschien lang'duren, maar ten slotte moeten we succes hebben, waar 't geen we vragen billijk, rechtvaardig en noodzakelijk is. Besloten werd ten deze een adres te richten aan den Minister van Verkeer en Energie, met een af schrift aan de Verkcers-inspectie. Ook zal voor beide adressen steun gevraagd worden bij de Mid denstands-organisaties. Felle aanklacht van mr. Holla. Doelbewuste sabotage van de werkzaamheden der tribunalen, zoo klonk de felle aanklacht van mr. H. B. S. Holla uit VugJit, den voor zitter van het Bossche Tribunaal op een te Utrecht gehouden persconl'e_ renitio van de G.O.I.W.N., welke conferentie stond onder voorzitter schap van dr. ir. N. A. J. Voorhoeve uit Gcldrop. Mr. Holla hield een uitvoerige technische beschouwing over liet probleem der vrijlating en de hou ding Van den Hoogen Raad tijdens de bezetting. In 94 kampen waren 100.000 gedetineerden ondergebracht later tot 70.000 verminderd. Het feit deed zich voor, dat de tribunalen niet op toeren kwamen en volgens de verklaring van mr. Holla doel bewust ook niet op toeren gebracht zijn. Door gebrek aan apparatuur en door gebrek aan dossiers zijn door de tribunalen slechts 9.500 ge_ vallen behandeld. Hiervan heeft tribunaal in 's-Hertogenbosch, dat zich zelf op gang heeft gebracht, meer dan 2000 gevallen verwerkt. Van de 19 'tribunalen zijn er tri_ bunaalkamers, die nu nog steeds niet werken, omdat zij geen enkele gelegenheid kragen eën apparaat op te bouwen en andere die nog steeds eenmaal per maand werken wagens gebrek aan dossiers. Door de G-.O.I.W.N. en do tribu nalen is aan de regeering de sug gestie gegeven om de vrijlating te laten doorgaan, doch evenzoo de berechting en deze in handen t'e laten van de daartoe in het leven geroepen rechterlijke colleges en de buitenvervolgingssitelling door den proc.-fiscaal te doen ophouden. De vrijlating zou kunnen doorgaan, in afwachting van de berechting die Hoor de tribunalen in een half jaar kon worden beëindigd. Door mr. Holla is als voorzitter van het tri bunaal te 's-Bosch in Augustus 1945 het voorstel aan de .regeering ge daan om de 10.300 gevallen, dié toen bet kamp Vught bevolkten te revi_ seeren, hetgeen dat nog voor Octo ber van dat jaar zou zijn vol bracht. Dit voorstel is echter af gewezen. De tibunalen hebben reeds in to taal millioerien guldens verbeurd verklaard, maar er is geen instan tie welke de gelden in ontvangst kan nemen, evenmin als er een in stantie is aangewezen, welke de intorneering ten uitvoer legt. Mr. Holla noemde dit alles een doel bewuste sabotage van de werkzaam beden der tribunalen. Van de door bet Bijz. Gerechtshof uitgesproken doodstraffen is in meer dan 50 pet. der gevallen gratie verleend. Dan is hrtt beter de doodstraf af te schaffen. Doctoren en Kerken hebben door hun bovengrondsch verzet stuwing gegeven aan het ondergrondsch ver zet'; hetzelfde aldus mr. Holla, had verwacht mogen worden van de rechterlijke macht. Deze is echter als zoodanig in gebréke gebleven en daartegen niet opgetreden. VELDMAARSCHALK SMUTS. Veldmaarschalk Smuts heeft voor het eerste bezoek, dat hij sedert 13 jaar aan Nederland brengt, den tocht van Parijs gemaakt in het vliegtuig, dat anders speciaal voor veldmaarschalk Montgomery ge reserveerd is. Tijdens het bezoek heeft H. M. den 76_jarigen veldmaarschalk liet I Grodtkruis in de orde van den Ne derlandschen Leeuw toegekend. Dit was niet de eenige onderschei ding, want des avonds heeft prof. Cleveringa tijdens een ofl'icieele bijeenkomst in kasfteel oud Wasse naar mcdedeelinlg er van gedaan, dat de Leidsche Universiteit Smuts benoemd heeft ,tot; doctor honoris causa in de reehsgelcerdheid. Na zijn bezoek op het paleis Soestdijk sprak de veldmaarschalk in Den Haag op een persconferentie over de naaste toekomst der wereld. Hij bleek „als niet", pessimistisch gestemd over de Parijsche confc_ rckitie en wees er op, dat de oplos sing van moeilijkheden meestal niet van de groóten, maar van de klein tjes komt. Smuts zag voor Nederland een prachtige taak om Europa in een bepaalde richting te leiden. Generaal Smuts heeft Donder dag Zeeland bezocht, speciaal Wal cheren. Hij werd overal zeer en('liou siast ontvangen, vooral in Middel burg, uit welke plaalts liij stamt. Vrijdag verscheen liij in de ge combineerde Eerste en Tweede Ka mer. waar hij enthousiast werd ont_ j vangen en een belangrijke redë j hield. KONINGIN VERWERPT VERZOEK j VAN SEYSS. H.M. de Koningin heeft' besloten, het verzoek om interventie, gedaan j door den verdediger van dr. Seyss i Inquart niet in overweging te nemen. De geallieerdo bestuursraad te j Berlijn lieeft' de verzoeken om gra_ tie ten behoeve van Goering, BorI j mann, Frick, Rosenberg, Streicher, Jodl, Keitel en von Neurath afge- j wezen. KORTE BERICHTEN. Graaf Marchant d'Ausembourg is veroordeeld tot 15 jaar, hoewel de procureur-fiscaal bij 't Bijzon der Gerechtshof en ook bij 't llof van Cassatie de doodstraf hadden geëischt. In de Britsche zone van Duitschland zijn 16 oorlogsmisda digers ter dood gfcbracht', onder anderen de commandant en 10 an dere schuldig verklaarde leden van de leiding van het concentratie kamp 1e Neuengamme. Vanuit Engeland worden bij de Grafische Industrie in Nederland tal van pogingen gedaan tot het j plaatsen van g rooit e drukwerk_of_ i ders, speciaal boeken, maar ook an der werk. Hoewel een paar firma's contracten hebben afgesloten, kun_ j nen de meesten niet meedoen door gebrek aan papier, machines enz. en talrijke orders uit eigen land. De voorstellen omtrent Triest en de onschendbaarheid van Alba nië zijn op de vredesconferentie aangenomen. Ten aanzien van Triest zeide Molotofdat de jonge Slavische democratieën elkaar noodig hadden en dat dc oude democratieën tracht ten de Slavische stoten te isoleeren. Alle moeilijkheden, aldus Molotov, zouden gemakkelijk worden opge lost, wanneer de conferentie er toe zou kunnen hesluiten Triëst op de, zelfde wijze te organiseCren als in dertijd Danzig. Op het Watérlooplcin te Am sterdam is een man aangehouden, die aan een Hilversummer een val- schen schoenenbon had verkocht. De man had nog een paar valsche bonnen bij zich en wees op zijn beurt zijn leverancier aan. Deze bleek nog veertig zulke bonnen te bezitten en vertelde dat hij die in Brabant kocht. Daar wordt nu ver der gespeurd. —i De drie prinsesjes zullen bruidsmeisje zijn bij het huwelijk van jkvr. S. C. Feith en jhr. ir. J. Röell te Hilversum. 58 Y21 Minuut deed een Londen_ sche firma over het' „bouwen" van een aLluminiuin huis. Dat is een record in de bouwerij. Het vredes-verdrag met Italië is op de conferentie te Parijs aan. genomen'. Het aantol dooden bij den vliegtuigramp in Apeldoorn is ge_ atégen tot 24. De slachtoffers zijn onder groote deelneming l.I. Vrijdag ter aarde besteld. Op dc Nijmeegsche kennis werd verleden week een man uit de z.g. rupsbaan geslingerd. In hoogst ernst'ige toestand moest hij in het ziekenhuis worden opgenomen. H. M. de Koningin lieeft 1.1. Donderdag Noord-Limbuiirg bezocht. Mgr. Sepinac, aartsbisschop van Zagreb, is veroordeeld tot 16 jaar dwangarbeid, verlies van rechten geduende 5 jaar en inbeslagname van al zijn goederen. Zijn verdediger had in een krach tig pleidooi op vrijspraak aange drongen, wijl de beschuldigingen valsch waren en de bisschop enorm veel illegaal werk heeft gedaan. In Amsterdam is een lascli- apparaat ontploft, waarbij 3 ar beiders werden gedood. DE SALARISSEN VAN HET RIJKSPERSONEEL. Na langdurige besprekingen werd 111 de op 4 October gehouden ver gadering der salariscommissie over eenstemming verkregen om teen t de voorstellen van het kabinet, aan gevuld door een suggestie van de rugceringsdelegalie in de commissie. Naar nader wordt vernomen is 't' de bedoeling, dat het netto_salaris van iedcren ambtenaar dus het salaris, dat hij na alle aftrek uit eindelijk in handen krijgt niet 10 procent wordlt verhoogd. Voorts stelde de Regeering vol komen gelijkheid tussclien de sa larissen van gehuwden en onge_ huwden voor, met dien verstande, dat voor ongeliuwden 5 pet. van 't salaris in een spaarfonds wordt* ge stort, dalt wordt uitgekeerd hij hul welijk. Het wordt afgetrokken tot dc ambtenaar 35 jaar is, maar het inmiddels gespaarde bedrag blijft steeds voor hem staan, ook al huwt hij na het bereiken van dien leef tijd. Evenals in het wefsonwcrp-Drees inzake den kinderbijslag, is ook hier voorgesteld den kinderbijslag voor studeerende kinderen door te betalen tot den 21_jarlgen leeftijd. Wat dc pensdoenkorting aangaat De 4y2 pet. kort'ing voor eigen pensioen blijft gehandhaafd. De 5>/2, [procent voor gezinspensioen (we duwen en weezen) komt evenwel te vervallen, welk voordeeltje in bovengenoemde 10 pet. ligt opge sloten. J>zc regeling zou, zoo wordt ver nomen, per 1 October j.l. ingaan. K.V.P. KRIJGT PRESIDIUM VAN DRIE MAN. Air. E. gassen, Den Bosch, C. Matser, Arnhem en W. Andriesscn, Utrecht, zullen in de toekomst het presidium van de K.V.P. vormen, meldde de Tijd. Te Amersfoort zal een kaderdag gehouden worden, welke gewijd zal zijn aan het In donesische vraagstuk.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1946 | | pagina 1