Vlies en Brood zoier Bi
BABYTEILTJES
Spoorlijn 's-Bosch-Lage ZwaSuwe.
Eerste Boekhouder
GEM. LICHT- EN WATERBEDRIJVEN WAALWIJK.
AU BON MARCHÉ
Verdeeling der auto's.
2 ZWARTBONTE
VAARSEN
DE A.S. MISSIE.
OFFICIEELE BONNENLIJST
MEDEDEELING
MET „SERIUS" HONDENBROOD EN
„FELIX" VLEES IN BLIK BLIJVEN
UW DIEREN LEVENSLUSTIG EN FIT.
VERKRIJGBAAR BIJ: C. P. VAN EET EN
GROOTESTRAAT 298 - WAALWIJK.
HET ADRES IN HENGELSPORT ARTIKELEN.
HEBT GIJ ZIEKE HUISDIEREN,WIJ HEBBEN
PRIMA GENEESMIDDELEN VAN DE FIRMA
B O G E N A.
ÖPROEP aan de ingezetenen van Waalwijk.
VRIJ VAN PUNTEN.
KAATSHEUVEL.
DINSDAG 15 OCTOBER 1946.
LOSSE NUMMERS 10 CENT.
69e JAARGANG No. 82.
Waaiwijksche en Langstiraatsche Courant verschijnt Dinsdag en Donderdag
Personenvervoer door de Langstraat.
Adres der Kamer van
Koophandel enFabrieken
in de Langstraat.
Protest-vergadering van
den Fabrikantenkring
Langstraat.
Tribunalen worden
tegengewerkt.
Mededeeiingen aan inzenders
van Berichten en Verslagen
Ons worden meermalen verslagen,
berichten enz. aangeboden, die men
dan tegelijk of tevoren (tan dag
bladen zendt, zonder dat men reke_
ning lioudt met onze verschijn,
dagen.
liet' komt herhaaldelijk voor dat
dezelfde stukken dan reeds dagen
tevoren elders worden opgenomen
en wij dus na moeten komen met
't zeilde, wat natuurlijk met het
oog op onze actualiteit niet ge_
wenscht ist
Het is natuurlijk mogelijk dat
berichten niet kunnen wachten,
maar meestal presseert het niet zoo,
dat ze niet tegelijk gepubliceerd
zouden kunnen worden.
Stelt men prijs op opname in ons
blad, dat toch in Waalwijk en de
Langstraat vrijwel huis voor huis
komt, dan gelieve men rekening te
houden met onze verschijndagen,
anders zal men in de toekomst te_
leurstelling moeten ondervinden.
REDACTIE.
HOTEL VERWIEL.
Naar wij vernemen zal het alom
bekende hotel Verwiel, dat bijna
één en een kwarteeuw in handen
was van vier «generaties der fami
lie Verwiel, met ingang van 15 Oc
tober overgaan in exploitatie bij
den heer Italiaander te Amsterdam.
WVO—W SC
A.s. Zondag is WSC te gasft bij
WVO in Oosterhout en kan zich dus
voorbereiden op een fanatieken
wedstrijd.
Tot heden is het nog al voor den
wind gegaan, maar dit mag ni'et
tot zelfoverschatting leiden.
Speciaal in de toekomstige zware
uitwedstrijden zal het devies blijven
gelden: Vechten tot het laatste
oogeublik. Al schijnt een partij ge_
wonnen, de laatste minuten kan
nog van alles gebeuren. Waar een
groote overwinning in het zicht lig1!,
inoe,t ze ook zoo groot mogelijk be
haald worden.
WSC-ers, laat U dus niet van den
goeden weg'afleiden; geeft U weer
tot en met een succes is verzekerd.
Het tweede elftal van WSC ont
vangt de dito van RAC uit Reijen.
Dit wordt een pre.ttige, sportieve
wedstrijd, waar de krachten elkaar
niet zullen ontloopen. Denkt nu
eens om het doorzetten, speciaal
wat de voorhoede betreft.
WSC 3 bindt om 12 uur den strijd
aan tegen Baardwijk 2. Baardwijk
schijnt heel wat in zijn mars te
hebben, maar-eigen terrein en om
geving zal od* wel een rol spelen.
WSC 4 gaat voor den eersten wed
strijd Baardwijk 3 bezoeken. Twee
elftallen, die elkander nog niet ont_
moet hebben. Jongens, toonit uw
beste zijde.
Programma voor Zondag 13 Oct.
Ie Klasse. District IV.
HelmondLONGA
NO ADNAC
VVVHelmondia
Baronie DNL—Willem II
RKTVVVlissingen
le Klasse. District VI.
PSVEindhoven
MVV—Sitt. Boys
MauritsBleijerheide
Sportcl. EmmaLimburgia
JulianaBrabantla
2e Klasse B.
Tivoli—DESK
KolpingSchijndel
TOP—Woensel
RACGeel Bruin Mulo
ZwaluwDe Valk
3e Klasse B.
TaxandriaHaarsteeg
SCBSt. Mich-Gestel
BoxtelVlijm. Boys
O Dl— ODC
ZaïtbommelBest Vooruit
3'e Klasse C.
WVO—WSC
SCO—Sarto
NeveloDongen
Baardwij kOi st erwij k
HieronyinusRWB
3e Klasse I).
BSCBoeimeer
RoosendaalSET
GudokKaaische Boys
RKCPCP
Rood WitGroep Wit
4e Klasse D.
KorvelRKDVC
VelocitasVeersche Boys
Uno AnimoHeusden
Wit Zwart—RKSFV
Reserve 2e klasse D.
RBC 2Hero 2
DESK 2Baronie DNL 2
WSC 2—RAC 2
RWB 2—Alliance 2
SET 2—RKC 2
Bij deze betuig tk mijn hartelijken
dank voor de vele blijken van deel
neming ondervonden bij het over
lijden en de begrafenis van mijn
Innig geliefden man
ADRIANUS VAN DEN MAAGDENBERG.
Wed' v. d. Maagdenberg-
v. d. Berg.
Waalwijk, October 1946.
VERMIST:
de staartpluim afgesneden, gebrand
in de horen A. D. B.
Adres: A. DE BIE, SPRANG A378.
Zooals bekend geacht mag wor
den, wordt vanaf 24 October tot
J November in de vier parochies
onzer gemeente een H. Missie ge
predikt.
Het is 12 jaar geleden sinds de
laatste H. Missie en er is sinds
dien heel wat gebeurd.
We hebben mobilisatie geliad,
daarna een afschuwelijke oorlog en
tenslotte een bevrijding, die in elk
opzicht anders was dan we gehoopt
en verwacht hadden. We hebben
in den oorlog veel dingen geleerd
die toen toelaatbaar waren, waar
van we echter, al zijn ze in den
grond verkeerd, na afloop moeilijk
konden scheiden. We weten het, op
het terrein der moraliteit van de
jeugd, vrouwelijk 'zoowel als man
nelijk, is veel fout gegaan; de
arbeidzaamheid, rechtvaardigheid,
eerlijkheid, onderlinge liefde, gods
dienstzin, kortom, dat' alles heeft
veel geleden en er is veel kapot
geslagen in tie maatschappij, in ie
der mensch, in ieder gezin, waarop
onze voorouders en wij zelf vroeger
zoo prat gingen.
Het wordt hoog tijd dat wij lot
bezinning en tot inkeer komen, en
daartoe is de Missie een beproefd
middel. Wij zullen dan weer eens
door de missie-predikers met klem
gewezen worden op onze plichten
jegens God, de menschen en de
maatschappij, op onze tekortkomin
gen, op het vele dat is teloor gel
gaan, op het kwaad dat zich in
eiken vorm naar voren dringt en
op de middelen tot herstel die de
H. Kerk ons biedt.
Katholieken van Waalwijk, de
dagen van 24 October tot 3 Novem
ber vragen ieders vollen sleun en
medewerking. De vereenigingen en
openbare vermakelijkheden, de fa.
brikanten, kortom, allen zullen liet
hunne bijdragen om deze Missie
dagen te houden in de gewenschte
sfeer en om iedereen gelegenheid te
geven deel te nemen aan de onder
richtingen en oefeningen dier gees
telijke dagen, want de parochianen
van Waalwijk hebben steeds hun
medeleven en volgzaamheid betoond
bij alles wat tot liun zielelieid dooi
de geestelijkheid is voorbereid.
Dat zal ook thans weer ongetwij_
feld liet geval zijn, opdat de resul
taten van deze geestelijke hernieu
wing en zuivering voor de paro_
chie's en dus voor de gelieele ge
meente zoo zegenrijk mogelijk zul
len zijn.
voor de tweede helft van de 11de periode 1946 (13 t.m. 26 October.
Elk der volgende bonnen geeft recht op het koopen van
Bonkaarten KA, KB, KC 610
Bonkaarten KD, KE, 610.
610 t.m. 614 brood
615 brood
618 boter enz.
619 boter enz.
628 boter
620 Algemeen
621 Algemeen
622 Algemeen
B 28 Reserve
C 28 Reserve
B 29 Reserve
800 gram brood
400 gram brood
125 gram boter
125 gram marg.
of 100 gram vet.
250 gram. marg.
of 200 gr. vet
200 gr. kaas (waar
van 100 gr. korst-
looze kaas)
250 gr. zachte zeep
100 gram bloem
1600 gram brood
800 gram brood
100 gr. kaas (waar
van 50 gr. korst-
looze kaas)
110, UI brood
118 boter enz.
119 boter enz.
120 algemeen
121 Algemeen
i) 28 Reserve
E 28 Reserve
D 29 Reserve
E 29 Reserve
800 gram brood
250 gram boter
125 gr. margarine
of 1UÜ gram vet
100 gram kaas
(waarvan 50 gram
korstlooze kaas)
250 gr. zachte zeep
800 gram brood
250 gram rijst
kindermeel of
kinderbiscuits
100 gram bloem
300 gram bloem
Bonkaarten LA, LB, LC 610
537 vleesch 100 gr. vleesch
538 vleesch 400 gram vleesch
A 10 melk 4 liter melk
B 10, C 10 melk 7 liter melk
Bonkaarten LD, LE 610
037, 038 vleesch 100 gram vleesch
D 10, E 10 melk 12 liter melk
Tabakskaarten, enz.
T 51 2 rantsoenen tabaksart.
V 52, 200 gram chocolade
en|of suikerw.
X 51 2 rantsoenen tabaksart.
X 52 200 gr. chocolade
eniof suikerw.
Voor de week van 20 t.m. 26 October zullen nog bonnen worden
aangewezen voor tabak, suiker en thee.
Deze week is wederom 100 gram vleesch extra beschikbaar, zoo
dat men in totaal 500 gram per veertien dagen ontvangt.
Op de bonnen voor kaas wordt voor de helft korstlooze kaas af
geleverd.
Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Vrijdag 11 October a.s.
worden gebruikt, met uitzondering van de bonnen voor vleesch en
melk, waarop eerst met ingang van Maandag 14 October a.s. mag
worden gekocht.
OFFICIEELE PUBLICATIE.
DISTRIBUTIE VAN SCHOENEN.
8 October. De Directeur van den Distributiekring 251 Waalwijk
maakt bekend
In het tijdvak van 14 t.m. 19 October 1946 zal in de gemeenten
van den Distributiekring Waalwijk op de vastgestelde plaatsen
volgens onderstaanden rooster de uitreiking plaats vinden van
schoenenbonnen aan, personen, die in het bézit zijn van een Tweede
Distributiestamkaart (TD), waarvan het nummer als laatste cijfer
het voor de maand October aangewezen cijfer 0 draagt, mits deze
personen den leeftijd van 10 maanden hebben bereikt en sinds 1
Januari 1945 geeq bon voor gewone c.q. beroepsschoenen hebben
ontvangen.
Kinderen geboren na 31 Mei 1944, die den leeftijd van 10 maan
den hebben bereikt komen eveneens voor een schoenenbon in aan
merking, mits zij nog geen bon hebben ontvangen, ook al is het
laatste cijfer van hun TD niet aangewezen.
Overgelegd dient te worden de Tweede Distributiestamkaart (TD)
met het bijbehoorende inlegvel.
Uitreikingsschema
NIEUWKUIK
Maandag 14 Oct. van 9.00'—10.00 .uur voor alle letters.
HAARTSTEEG
14 Oct. van 10.30—11.30 uur voor alle letters.
14 Oct. van 13.00—16.00 uur voor alle letters.
15 Oct. van 9.00—12.30 uur voor alle letters.
15 Óct. van 13.30—15.30 uur voor alle letters.
Maandag
VLIJMEN
Maandag
DRUNEN
Dinsdag
HEUSDEN
Dinsdag
WASPIK
Woensdag 16 Oct. van 9.00—12.00 uur voor alle letters.
SPRANG-CAPELLE
a) Gebouw Christelijke Belangen voor de huisnummers A, B,
C 1 t.m. 35 en D 1 t.m. 115:
Donderdag 17 Oct. van 9.00—12.00 uur.
b) Café P. Pruijssers voor de overige huisnummers:
Woensdag 16 Oct. van 13.30—15.30 uur.
KAATSHEUVEL
Donderdag 17 Oct. van 13.00—16.00 uur de letters A t.m. K,
Vrijdag 18 Oct. van 9.00—12.30 uur de letters L t.m. Z.
ST. JOACHIMSMOER
Vrijdag 18 Oct. van 14.00—15.30 ,uur voor alle letters.
LOON-OP-ZAND
Zaterdag
WAALWIJK
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
19 Oct. van 9.00—11.00 uur voor alle letters.
17 Oct. van 8.30—12.00 uur de letters A t.m. J.
18 Oct. van 8.30—12.00 uur dé letters K t.m. T.
19 Oct. van 8.30—11.00 uur de letters U t.m. Z.
Voorts wordt de aandacht van belanghebbenden erop gevestigd,
dat bezitters van stamkaarten met een der eindcijfers 3, 9, 6, 1 of
8, waarop nog geen schoenenbon is ontvangen, alsnog gedu
rende bovenstaande uitreiking in het bezit van den gewenschten bon
kunnen worden gesteld. Na 19 October zal zulks onder geen voor
waarde meer mogelijk zijn.
EERST OP 12 OCTOBER SUIKERBON.
De suikerbon voor de periode van 13—26 October zal nieft op 10 maar
op 17 October worden bekend gem aakt.
HET RANTSOEN BOTER, VET EN MARGARINE.
Nu reeds gedurende twee 14-daag sclie perioden liet aandeel van de
boter in het' rantsoen voedingsvettenn is verhoogd, om de krappe mar
garinepositie 'te ontlasten, zal voor de periode van 13 t.m. 26 October
margarine, boter en vet weer in de oude verhouding worden verstrekt.
MEER BORRELS In AANTOCHT.
Naar verluidt zullen binnenkort de vergunninghouders op basis van
80 pCt. van hun vooroorlogsclien o mzclt worden bevoorraad. Het is de
bedoeling in Februari van het volgend jaar 100 pCt. te verstrekken en
in April daaropvolgend liet rantsoen 'tot' 120 pCt. op te voeren. Daarna
zal het borreltje vrij komen.
TWINTIG NIEUWE
Het centraal distributiekantoor
October de volgende bonnen van
605, VB 605, VC 605, VD 605, VE
B en C, elk ter waarde van 5' pu
ter waarde van 1 punt.
Hel ligt in de bedoeling in de
een beperkt aantal textielpunten g
bevolking in de gelegenheid te st'e
reeds geldige, gespaarde en nog 1e
groote stukken aan te schaffen. II
geldig verklaarde punten van de
«SSüsSi.:
VERLENGING
TEXTIELPUNTEN.
deelt mede, dat met ingang van 7
de in omloop zijnde textielkaart VA
605 geldig worden de letterbonnen
ntende nummers 121 t/m 130 elk
eerste maanden van 1947 wederom
eldig te verklaren, ten einde de
llen mot gebruikmaking van. de
sparen punten ook zoogenaamde
Ierbij zij opgemerkt, dat de reeds
textielkaart geldig blijven.
SUIKERBON.
Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat de voor suiker ol'
jam aangewezen bonnen 606 en 106 suiker" en 607, 107 en 108 Al
gemeen" geldig blijden tot en met 19 October a.s.
SCHOENFABRIEK vraagt:
Alleen prima krachten komen in aanmerking. Zelfstandige positie.
Brieven onder opgave van genoten opleiding, huidige werkkring en
verlangd salaris onder no. 1544, bureau van dit biad.
VAN DE
Met ingang van 3 October worden tot nadere aankondiging de
gassperuren opgeheven zoodat vanaf genoemden datum weer den
geheelen dag gas ter beschikking is.
In aansluiting op het persbericht over de verruiming van de gas-
en electriciteitsrantsoenen geven wij hieronder nog enkele nadere
toelichtingen.
De nieuwe rantsoenen zijn als volgt
Gas voor koken.
Gezin van 2 personen 54 m3 per periode
Voor elk gezinslid meer: 6 m3 per periode.
Electriciteit ol gas voor verlichting
Rantsoen per maand.
kWh. m3 gas.
45 26
40 24
30 21
25 19
20 15
Maand
Januari en December.
Februari en November
Maart en October
April en September
Mei t/m. Augustus
Bijzonderheden.
Gas en electriciteit voor do industrie, voor ruimteverwarming, voor
zieken etc. kan worden aangevraagd ten kantore onzer bedrijven
Stationsstraat 45, van 9 12.30 uur. Tevens kunnen daar alle nadere
iniichtingan over de rantsoeneering van gas en electriciteit worden
aangevraagd.
De Directeur,
P. G. VAN VLIET.
BjMWBaaS» VOOR HOND EN KAT MÊÊÊÊÊBÊÊm
Personen die in verbinding willen komen door correspondentie
met militairen in Indië,
en daarmee onze soldaten 'n welkome afleiding bezorgen, worden beleefd
verzocht hun adres op te geven bij 't Secretariaat „Katholiek Thuisfront"
D1NI LEENHEERS, Grootestraat 345, WAALWIJK
JAN VAN HILST, Laageinde 69. WAALWIJK.
De Echo van het Zuiden
Hoofdredacteur-Uitgever: JAN TlELEN
Abonnementsprijs15 cent per week; 1.95 per kwartaal. Drukker: Waaiwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen.
Door de Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Noord-Brabant,
Kantoor Waalwijk, is liet volgende
adres gericht tot de gemeente-be
sturen gelegen aan de spoorlijn
■'slieriogenbosch—Lage Zwaluwe, be
treffende liet personen-vervoer der
Ned. Spoorwegen door de Lang
straat
Met groote belangstelling slaat
onze Kamer de ontwikkeling gade,
welke het personenvervoer in de
Langstraat doormaakt. Wij hebben
bier speciaal op het oog het ver_
voer, dat verzorgd wordt door de
Nederlandsche Spoorwegen.
Toen bij de bevrijding van ons
Vaderland «1e spoorlijn 's-Hertogen_
boschLage Zwaluwe zoodanig ver"
meiigd bleek, dat van een herstel
op korten termijn geen sprake kon
zijn, hebben de Spoorwegen, door
miodel van z.g. spoorbussen (in
werkelijkheid vrachtauto's, waar.
van meerdere zelfs veewagens)
voorzien in de dringende behoefte
aan reisgelegenheid. Is dit vervoer
gaandeweg met de toeneming van
de behoefte intenser geworden, wer_
kelijke verbetering van reisgelegeiC
heid zoowel wat betreft den duur
van de ritten en de verbinding met
andere lijnen als ten aanzien van
liet gebezigde materieel is er niet
gekomen.
Wij koesterden intusschen de stel
lige verwachting, dat met' het ge_
reed komen van het herstel van de
spoorlijn, tevens het normale per
sonenvervoer langs den rails zou
terugkceren. Reeds thans, nu deze
lijn van Vlijmen tot LageZwa
luwe geheel hersteld is, zou dit
personenvervoer wederom kunnen
worden ingelegd, om zoodra het
viaduct nabij 's_Hertogenbosch weer
in gel»ruik kan worden genomen
bet vervoer als voorheen te her
vatten.
Bij herhaling heeft onze Kamer
deze vervoersaangelegenheid; zoo
wel bij den Minister van Verkeer
en Energie, als bij de Spoorwegen
zelf ter sprake gebracht, doch de
door ons verlangde, beslist nood
zakelijke verbetering werd niet be
reikt. Nog onlangs richtte onze Ka
mer zich tot de Spoorwegen, om
althans de lijn VlijmenLage_Zwa-
luwe wederom dooiêpersonentreinen
te doen berijden. Het afwijzende
antwoord dat wij hierop ontvingen,
was njet alleen teleurstellend, maar
het verontrust ons ook ten zeerste
en is oorzaak dat wij meenen de?e
materie onder de bijzondere aan
dacht van de gemeentebesturen in
de Langstraat te moeten brengen.
In dit schrijven lezen wij op de
eerste plaats, dat voorloopig van
treinverkeer voor het vervoer van
personen op het baanvak *'s_IIerto_
genboschLage.Zwaluwe geen spra_
ke is. Als motief wordt aangegeven
de precaire materieelpositie. waar
mede dc Spoorwegen nog te kam
pen hebben. Wij kunnen niet ont
kennen dat de materieelpositie van
onze Spoorwegen nog zeer precair
is, doch wij zijn tevens van oor
deel, dat het beschikbare materieel
wel veel rationecler verdeeld kan
worden. Indien alleen op de spits
uren, b.v. des morgens en 's avonds
in de Langstraat ecnige treinen zou
den worden ingelegd, ZOU slechts
weinig materieel aan andere lijnen
behoeven te worden onttrokken.
Dut dit onttrekken van eenig mate-
rieel op sommige secundaire tra!
jecten in het westen des lands in
tusschen geen enkel reëel bezwaar
kan opleveren, weet ieder die het
spoorwegverkeer in dit deel des
lands bewust gadeslaat.
Op de tweede plaats blijkt uit 't
bovengenoemd schrijven, dal de
Spoorwegen van plan zijn in No
vember a.s. met echte autobussen,
i.e. opleggers, het traject tc gaan
berijden. Zou het gebruik van
„echte" autobussen een winst mo
gen beteckencn, dat liét z.g. opleg
gers batreft, doet die winst in een
ernstige teruggang veranderen. Wij
herinneren ons nog levendig, dat
einde 194.> en begin 1916 de thans
in gebruik zijnde vrachtauto's ver_
groot waren niet aanhangwagens"
waardoor het verkeer in de be
bouwt'e kommen voor velen, vooral
voor dc wielrijders, tot een benau
wenis werd gemaakt. De herade
ming die wij gevoelden toen deze
aanhangwagens verdwenen, zal
thans door een nieuw verkeersmon_
ster. dat wel op groote rechte wegen
uitstekende diensten kan bewijzen,
doch dat in de smalle kronkelige
straten in de bebouwde kommen
van de Langstraat niet thuis hoort',
in een nieuwe benauwenis worden
omgezet. Aan de winst van het
meer leonfortabrlo wordt de veilig
heid van reiziger en verkeer opgei
offrrd, terwijl hen vervoer zelf i.e.
snelheid van reizen en betere ver!
bindingen, er niets door wordt ver"
beterd. E n reis van b.v. Waalwijk
naar het wesfon des land zal ook
dan nog evenals uians zes acht
uren duren; alleen treinverkeer kan
hier de oplossing bengen.
Tenslotte brengt liet- schrijven de
„verblijdende" tijding, dat ook de
Spoorwegen lidi voorbeeld van de
Ii.B.A. gaat volgen en deze bussen
zullen bemannen met conductrices.
Met vele anderen lieeft onze Kamer
destijds bij de directie der B.B.A.'
verzi/t aangeteekend tegen het in
dienst nemen van conductrices, dit
zoowel om sociale redenen als op
grond van economische overwegin_
gen. De onverzettelijkheid van de
B.B.A. echter heeft voor de Spoor
wegen klaarblijkelijk gr lot er aan
trekkelijkheid dan de meening van
ons Bïabantsche volk, dat cie vr-mw
be,tei' op haar plaats acht in het
huishouden ol' in sperfiek vrouw?,
lijken arbeid, dan als conducteur
in een autobus.
Wij meenen met het bovenstaan
de Uw College voldoende l'e hebben
aangetoond, dat voor de Langstraat
gevaar dreigt. Wij vertrouwen dan
ook, dat U met ons krachtig zult
protesteeren bij die instanties, van
wie wij mogen verwachten dat zij
te dezen de belangen ook van onze
streek zullen behartigen. Hierbij
denken wij op de eerste plaats aan
den Minister van Verkeer en Ener
gie en de Directie der Nederland
sche Spoorwegen, doch ook de steun
van het Provinciaal Bestuur zal
hier van bdleekenis zijn.
De Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Noord-Bra
bant, kantoor Waalwijk.
Wij kunnen hieraan toevoegen
dat ook de vereeniging „Waalwijks
Belang" opnieuw een adres terzake
heeft gericht tot dc Ned. Spoorwe
gen en een afschrift aan den Mi
nister van Verkeer en Energie heeft
gezonden.
Donderdagavond had de Fabri
kant en-kring Langstraat een spe
ciale vergadering belegd terzake de
plannen van de Ned. Spoorwegen
met het personen_vervoer door de
Langstraat.
De voorzitter, dc heer J. v. Hees_
been, opende de vergadering die liij
nog drukker verwacht had, maar
daarom behoeft ons protest niet
minder krachtig en waardig te zijn,
zoo zeide hij.
Meermalen is aangedrongen op
spoedig herstel van de spoorlijn
's-BoschLage_Zwaluwe, maar als
men ziet hoe aan 't viaduct bij Den
Bosch gewerkt wordt, dan zou men
moeten concludeeren dat' dit herstel
zooveel mogelijk wordt gesaboteerd.
Na liet herstel van de Moerdijk-
brug heeft de Kamer van Koop
handel aangedrongen op opening
der lijn Lagc_Zwaluwe—Waalwijk,
omdat onze industrieelen en han
delslieden naar het Westen zouden
kunnen reizen, doch tevergeefs.
Ook de Fabrikantenkring, een der
grootste belanghebbenden, moert zoo
veel mogelijk bijdragen tot berei
king van dit doel. De Perschef der
Ned. Spoorwegen heeft in een tele
gram verklaard dat deze protest
vergadering voorbarig is, want dat
er ten deze nog geen beslissing 'is
genomen. De beslissing is mogelijk
niet genomen, daar gaat het ook
niet om, 't gaat over het feit dat
er nog geen trein loopt en daar
tegen ons protest.
Wij zijn niet gediend met bussen.
Als men naar Den Haag moet, dan
is men liefst 8 uur onderweg en dat
kan ook niet anders over die smalle
kronkelwegen in de Langstraat1 en
dat zal met die groote opleggers nog
veel erger en gevaarlijker worden.
Die bussen doen over de 29>/2, K.M.
van Waalwijk naar Lage-Zwaluwé
liefst 2 uur en wat zal dat worden
in den winter met' sneeuw en ijs;
dan is er absoluut geen zekerheid
als men motor- en bandenpecli daar
nog bij voegt.
Wij moeten blijven hameren om
treinverkeer tc krijgen. Een mot'ief
beet nog dat er- geen materieel is;
dat is er wel als men 'in 't Westen
kijkt, daar Ioopen treintjes genoeg
met nog geen 10% bezetting èn zou
er dan geen enkel treinstel voor ons
over zijn; al was het dan maar op
de spitsuren, want wij beschikken
over geen enkel vervoermiddel naar
'i Westen en Noorden; daar hebben
ze wel trein en blok_taxi's, die we
hier absoluut missen.
Na een 2-jarige lijdensweg moe
ten wij nu nog gedaan zien te krij_
gén dat' wc op de spitsuren ten_ j
minste een personen-trein krijgen
voor onze dringende zakenrelaties; j
ook voor den weder_opbouw is dit j
dringend noodig. Want tal van men-
schen uit liet Westen denken er niet
over om naar de Langstraat te ko-
incn voor zaken, om de miserabele
verbindingen. Het zakenleven lijdt
er geweldig onder.
Het groot." punt voor de industrie
is, dat hot zakenleven op zekere en
snelle manier in de groote steden,
bij de rijksburcairx, de groote havens i
kan komen en er tijd heeft om
zaken t'e doen en op denzelfden dag
terug te kunnen keeren. Dat is voor
ons de ciuintenssens van deze aan
gelegenheid.
Dhr. Weimekes van Kaatsheuvel
merkte nog op, dat de Ned. .Spoor
wegen in haar pers-medcdeelingen
zeggen„Iloe incer treinenhoe
meer' welvaart in het land". Maar
waarvoor mag die welvaart dan
niet komen in de Langstraat, maar
wel elders, temeer nu er telkens ge-
gerepareerde locomotieven de werk_
plaatsen te Tilburg en elders ver
laten en daar zullen toch ook voor
ons wel enkele wagons aan te ver
binden zijn
De heele vergadering is hel' vol
komen eens met Iie4 betoog van den
voorzitter en het voorstel van' 't
bestuur om een krachtig en waar
dig protest' te zenden aan de Ne
derlandsche Spoorwegen, den Raad
van Ministers, den Minister van
Verkeer en Energie, Gedeputeerde
Staten van Noord-Brabant* en de
Kamerleden.
Opgemerkt' wordt nog dat 't meer
interne vervoer door de plaatsen in
de Langstraat uitstekend geschiedt
en kan geschieden door de B.B.A.
en dal' het niet uitgesloten is dat
de Ned. Spoorwegen buiten de spits_
uren nog bussen kan laten loopen"
Ter sprake kwam nog de speciale
mededeeling van de Ned. Spoor
wegen dat de nieuwe bussen „uit
sluitend ingericht zouden worden
met conductrices", een onhandige
opmerking en een onverstandige
daad, zouden we zeggen, waar de
directie goed weet of weten moet dat'
men in Brabant vrijwel algemeen
gekant is tegen deze nieuwigheid,
die de meisjes onttrekt' aan haar
eelit vrouwelijke taak die haar
overal roept en baar phiatst in
mannen_werk, waar ze niet* thuis
hooren
Deze vergadering was een duide
lijke demonstratie van den onver-
zetfelijken wil der Langstratcrs
„personen_vervoer per trein door
de Langstraat".
In de vergadering van den Fabri_
kantenkring „Langstraat" 1.1. DonI
derdagavond en waarvan men de
behandeling der kwestie „Personen
vervoer per trein" elders kan lezen,
werd door den voorzitter nog ter
sprake gebracht' het vraagstuk der
verdceling van auto's, die alle per_
ken van rechtvaardigheid en bill
lijkheid tc buiten gaat.
Hoewel Brabant verreweg het
groot-ste velies aan auto's had, n.l.
64% tegen b.v. Noord-Holland 50%,
krijgt N_H. 18.04% en BraBant
9.01% van de ingevoerde auto's toe
gewezen, hoewel wij recht hebben
op een veel grooter percentage.
Noord-Holland krijgt op 1 zware
wagen 2 lichte toegewezen, terwijl
Brabant en Limburg op 1 zware
3 lichte moeten accepteeren. De ver_
deeling is zeer onevenredig, want
wij hebben recht op veel meer wa
gens, omdat wij veel grooter ver
lies, geleden hebben; en die er zijn,
zijn nog zeer slecht. Eerst namen
de Duitscliers ongeveer alles mee
en 'daarna hebben we de rest af
gestaan aan het Militair Gezag en
daarvan zijn later de meeste in liet
Westen terecht gekomen, waar de
goede wagens gebleven waren.
Daarenboven is de toestand der
verkeersmogelijkheden hier veel
slechter. In het Westen heeft meii
treinen, trams, bussentaxie's, en
deze laatste kan men hier niet' krij_
gen voor de meest dringende zaken!
gevallen; alleen voor zieken-ver_
voer en van boven komen er plenty.
Op dit terrein moet grooter per
centage voor óns beschikbaar ko
men.
Daarenboven moeten wij protes
teeren tegen de geheimzinnigheid
der verdeeling; 't is toch één pu
blieke zaak en dan heeft het pu
bliek recht om te weten wal' er
gebeurt.
De aanvragen gaan naar de Ver-
keers-inspectie, die zendt ze naar
de Kamer vafi Koophandel, die een
urgentie_lijst' opmaakt en inzendt,
maar practisch houdt men daar
absoluut geen rekening mee. Hoe
't gaat weet men niet, maar ver
keerd gaat 't zeker.
Zoo kreeg in Tilburg een klein
textiel-handelaart'je die niets had
aangevraagd, twee zware auto's
toegewezen
We moeten, zoo zegt de voorzitter,
alles dóen ook in deze zaak wat
mogelijk is, zoowel als in die van 't
personen-vervoer; 't kan misschien
lang'duren, maar ten slotte moeten
we succes hebben, waar 't geen we
vragen billijk, rechtvaardig en
noodzakelijk is.
Besloten werd ten deze een adres
te richten aan den Minister van
Verkeer en Energie, met een af
schrift aan de Verkcers-inspectie.
Ook zal voor beide adressen
steun gevraagd worden bij de Mid
denstands-organisaties.
Felle aanklacht van mr. Holla.
Doelbewuste sabotage van de
werkzaamheden der tribunalen, zoo
klonk de felle aanklacht van mr.
H. B. S. Holla uit VugJit, den voor
zitter van het Bossche Tribunaal op
een te Utrecht gehouden persconl'e_
renitio van de G.O.I.W.N., welke
conferentie stond onder voorzitter
schap van dr. ir. N. A. J. Voorhoeve
uit Gcldrop.
Mr. Holla hield een uitvoerige
technische beschouwing over liet
probleem der vrijlating en de hou
ding Van den Hoogen Raad tijdens
de bezetting. In 94 kampen waren
100.000 gedetineerden ondergebracht
later tot 70.000 verminderd. Het feit
deed zich voor, dat de tribunalen
niet op toeren kwamen en volgens
de verklaring van mr. Holla doel
bewust ook niet op toeren gebracht
zijn. Door gebrek aan apparatuur
en door gebrek aan dossiers zijn
door de tribunalen slechts 9.500 ge_
vallen behandeld. Hiervan heeft
tribunaal in 's-Hertogenbosch, dat
zich zelf op gang heeft gebracht,
meer dan 2000 gevallen verwerkt.
Van de 19 'tribunalen zijn er tri_
bunaalkamers, die nu nog steeds
niet werken, omdat zij geen enkele
gelegenheid kragen eën apparaat
op te bouwen en andere die nog
steeds eenmaal per maand werken
wagens gebrek aan dossiers.
Door de G-.O.I.W.N. en do tribu
nalen is aan de regeering de sug
gestie gegeven om de vrijlating te
laten doorgaan, doch evenzoo de
berechting en deze in handen t'e
laten van de daartoe in het leven
geroepen rechterlijke colleges en de
buitenvervolgingssitelling door den
proc.-fiscaal te doen ophouden. De
vrijlating zou kunnen doorgaan, in
afwachting van de berechting die
Hoor de tribunalen in een half jaar
kon worden beëindigd. Door mr.
Holla is als voorzitter van het tri
bunaal te 's-Bosch in Augustus 1945
het voorstel aan de .regeering ge
daan om de 10.300 gevallen, dié toen
bet kamp Vught bevolkten te revi_
seeren, hetgeen dat nog voor Octo
ber van dat jaar zou zijn vol
bracht. Dit voorstel is echter af
gewezen.
De tibunalen hebben reeds in to
taal millioerien guldens verbeurd
verklaard, maar er is geen instan
tie welke de gelden in ontvangst
kan nemen, evenmin als er een in
stantie is aangewezen, welke de
intorneering ten uitvoer legt. Mr.
Holla noemde dit alles een doel
bewuste sabotage van de werkzaam
beden der tribunalen. Van de door
bet Bijz. Gerechtshof uitgesproken
doodstraffen is in meer dan 50 pet.
der gevallen gratie verleend. Dan
is hrtt beter de doodstraf af te
schaffen.
Doctoren en Kerken hebben door
hun bovengrondsch verzet stuwing
gegeven aan het ondergrondsch ver
zet'; hetzelfde aldus mr. Holla, had
verwacht mogen worden van de
rechterlijke macht. Deze is echter
als zoodanig in gebréke gebleven
en daartegen niet opgetreden.
VELDMAARSCHALK SMUTS.
Veldmaarschalk Smuts heeft voor
het eerste bezoek, dat hij sedert 13
jaar aan Nederland brengt, den
tocht van Parijs gemaakt in het
vliegtuig, dat anders speciaal voor
veldmaarschalk Montgomery ge
reserveerd is.
Tijdens het bezoek heeft H. M.
den 76_jarigen veldmaarschalk liet I
Grodtkruis in de orde van den Ne
derlandschen Leeuw toegekend.
Dit was niet de eenige onderschei
ding, want des avonds heeft prof.
Cleveringa tijdens een ofl'icieele
bijeenkomst in kasfteel oud Wasse
naar mcdedeelinlg er van gedaan,
dat de Leidsche Universiteit Smuts
benoemd heeft ,tot; doctor honoris
causa in de reehsgelcerdheid.
Na zijn bezoek op het paleis
Soestdijk sprak de veldmaarschalk
in Den Haag op een persconferentie
over de naaste toekomst der wereld.
Hij bleek „als niet", pessimistisch
gestemd over de Parijsche confc_
rckitie en wees er op, dat de oplos
sing van moeilijkheden meestal niet
van de groóten, maar van de klein
tjes komt.
Smuts zag voor Nederland een
prachtige taak om Europa in een
bepaalde richting te leiden.
Generaal Smuts heeft Donder
dag Zeeland bezocht, speciaal Wal
cheren. Hij werd overal zeer en('liou
siast ontvangen, vooral in Middel
burg, uit welke plaalts liij stamt.
Vrijdag verscheen liij in de ge
combineerde Eerste en Tweede Ka
mer. waar hij enthousiast werd ont_ j
vangen en een belangrijke redë j
hield.
KONINGIN VERWERPT VERZOEK j
VAN SEYSS.
H.M. de Koningin heeft' besloten,
het verzoek om interventie, gedaan j
door den verdediger van dr. Seyss i
Inquart niet in overweging te nemen.
De geallieerdo bestuursraad te j
Berlijn lieeft' de verzoeken om gra_
tie ten behoeve van Goering, BorI j
mann, Frick, Rosenberg, Streicher,
Jodl, Keitel en von Neurath afge- j
wezen.
KORTE BERICHTEN.
Graaf Marchant d'Ausembourg
is veroordeeld tot 15 jaar, hoewel
de procureur-fiscaal bij 't Bijzon
der Gerechtshof en ook bij 't llof
van Cassatie de doodstraf hadden
geëischt.
In de Britsche zone van
Duitschland zijn 16 oorlogsmisda
digers ter dood gfcbracht', onder
anderen de commandant en 10 an
dere schuldig verklaarde leden van
de leiding van het concentratie
kamp 1e Neuengamme.
Vanuit Engeland worden bij de
Grafische Industrie in Nederland
tal van pogingen gedaan tot het
j plaatsen van g rooit e drukwerk_of_
i ders, speciaal boeken, maar ook an
der werk. Hoewel een paar firma's
contracten hebben afgesloten, kun_
j nen de meesten niet meedoen door
gebrek aan papier, machines enz.
en talrijke orders uit eigen land.
De voorstellen omtrent Triest
en de onschendbaarheid van Alba
nië zijn op de vredesconferentie
aangenomen.
Ten aanzien van Triest zeide
Molotofdat de jonge Slavische
democratieën elkaar noodig hadden
en dat dc oude democratieën tracht
ten de Slavische stoten te isoleeren.
Alle moeilijkheden, aldus Molotov,
zouden gemakkelijk worden opge
lost, wanneer de conferentie er toe
zou kunnen hesluiten Triëst op de,
zelfde wijze te organiseCren als in
dertijd Danzig.
Op het Watérlooplcin te Am
sterdam is een man aangehouden,
die aan een Hilversummer een val-
schen schoenenbon had verkocht.
De man had nog een paar valsche
bonnen bij zich en wees op zijn
beurt zijn leverancier aan. Deze
bleek nog veertig zulke bonnen te
bezitten en vertelde dat hij die in
Brabant kocht. Daar wordt nu ver
der gespeurd.
—i De drie prinsesjes zullen
bruidsmeisje zijn bij het huwelijk
van jkvr. S. C. Feith en jhr. ir.
J. Röell te Hilversum.
58 Y21 Minuut deed een Londen_
sche firma over het' „bouwen" van
een aLluminiuin huis. Dat is een
record in de bouwerij.
Het vredes-verdrag met Italië
is op de conferentie te Parijs aan.
genomen'.
Het aantol dooden bij den
vliegtuigramp in Apeldoorn is ge_
atégen tot 24.
De slachtoffers zijn onder groote
deelneming l.I. Vrijdag ter aarde
besteld.
Op dc Nijmeegsche kennis
werd verleden week een man uit de
z.g. rupsbaan geslingerd. In hoogst
ernst'ige toestand moest hij in het
ziekenhuis worden opgenomen.
H. M. de Koningin lieeft 1.1.
Donderdag Noord-Limbuiirg bezocht.
Mgr. Sepinac, aartsbisschop van
Zagreb, is veroordeeld tot 16 jaar
dwangarbeid, verlies van rechten
geduende 5 jaar en inbeslagname
van al zijn goederen.
Zijn verdediger had in een krach
tig pleidooi op vrijspraak aange
drongen, wijl de beschuldigingen
valsch waren en de bisschop enorm
veel illegaal werk heeft gedaan.
In Amsterdam is een lascli-
apparaat ontploft, waarbij 3 ar
beiders werden gedood.
DE SALARISSEN VAN HET
RIJKSPERSONEEL.
Na langdurige besprekingen werd
111 de op 4 October gehouden ver
gadering der salariscommissie over
eenstemming verkregen om teen t de
voorstellen van het kabinet, aan
gevuld door een suggestie van de
rugceringsdelegalie in de commissie.
Naar nader wordt vernomen is 't'
de bedoeling, dat het netto_salaris
van iedcren ambtenaar dus het
salaris, dat hij na alle aftrek uit
eindelijk in handen krijgt niet
10 procent wordlt verhoogd.
Voorts stelde de Regeering vol
komen gelijkheid tussclien de sa
larissen van gehuwden en onge_
huwden voor, met dien verstande,
dat voor ongeliuwden 5 pet. van 't
salaris in een spaarfonds wordt* ge
stort, dalt wordt uitgekeerd hij hul
welijk. Het wordt afgetrokken tot
dc ambtenaar 35 jaar is, maar het
inmiddels gespaarde bedrag blijft
steeds voor hem staan, ook al huwt
hij na het bereiken van dien leef
tijd.
Evenals in het wefsonwcrp-Drees
inzake den kinderbijslag, is ook
hier voorgesteld den kinderbijslag
voor studeerende kinderen door te
betalen tot den 21_jarlgen leeftijd.
Wat dc pensdoenkorting aangaat
De 4y2 pet. kort'ing voor eigen
pensioen blijft gehandhaafd. De 5>/2,
[procent voor gezinspensioen (we
duwen en weezen) komt evenwel
te vervallen, welk voordeeltje in
bovengenoemde 10 pet. ligt opge
sloten.
J>zc regeling zou, zoo wordt ver
nomen, per 1 October j.l. ingaan.
K.V.P. KRIJGT PRESIDIUM
VAN DRIE MAN.
Air. E. gassen, Den Bosch, C.
Matser, Arnhem en W. Andriesscn,
Utrecht, zullen in de toekomst het
presidium van de K.V.P. vormen,
meldde de Tijd. Te Amersfoort zal
een kaderdag gehouden worden,
welke gewijd zal zijn aan het In
donesische vraagstuk.