iSwifa OPRUIMING jm Maar VOLKSBELANG is UW BELANG. OPRUIMING. MOTORSCHIPPER en MACHINIST PERSONEEL in alle afdelingen. Prima THUISSTIKSTERS KANTOORBEDIENDE, UW CORSET WAALWIJK Grotestraat 192 MEVROUW HEEFT EEN BINNENPRETJE. WAALWIJK beschaafde dame, EEN GEROUTINEERDE ALFONS ROXS DAMES! versleten Maatcorsetten Prijzen vanaf f 20.— Prima KOPMACHINE Hei enorme succes van onze BALANS is bij de Huismoeders van Waalwijk en Omsireken 'i gesprek van de dag Helaas waren binnen enkele uren verschillende koopjes uitverkocht. Hoe kan het anders. Er zijn natuurlijk nog geen grote voorraden zoals U dat van VOLKSBELANG van voor den oorlog gewoon zijt. Daarom zijn wij. dagelijks er op uit nieuwe koopjes op de kop te tikken Wij ontvingen deze week o.a. Verkoop vanaf Zaterdag 24 Januari. Houdt vooral gedurende de opruiming steeds onze etalages in het oog. U vindt altijd nieuwe koopjes. NOG SLECHTS 2 WEKEN WIEGEN voor de helft van de prijs. Wollen tafelkleden van 89.50 voor 59 50 Wollen divankleden van 1 59.- voor 79.50 Alle etalage's geven SPECIALE KOOPJES. WfL ms 1 GEVRAAGD: Gevraagd op Schoenfabriek EEN OPZOLER, EEN GLaDDER, DOORNAAIER &NIJDER. GEVRAAGD: DINSDAG 27 JANUARI 1948. LOSSE NUMMERS 10 CENT. 71e JAARGANG No. 8. Waalwijksche en Langstraatsche Courant verschat Dinsdag en Donder aag STILLE NATIONALISATIE BEDREIGT DE VERVOERDERS. GEMEENTERAAD WASPIK. De industrialisatie van Brabant. vraagt voor die als zelfstandige corsetière de .verkoop van maatcorsetten op zich kan nemen. Reflectanten, die bereid zijn voor eigen rekening een maand lang in Amsterdam een cursus te volgen ter opleiding in de verkoop en in het centrum van de plaats wonen, gelieven zich schrifte lijk met de Directie in verbinding te stellen - Van Baerlestraat 154-156 - Amsterdam. Tel. 22948-92054. Voor onmiddellijk GEVRAAGD eventueel vrouwelijk, liefst op de hoogte van importzaken Bij voorkeur practijk in stenografie. Schoenfournituren - WAALWIJK. 2e Zeine 6a, Waalwijk. Iedere Dinsdag van 1 1 tot 4 uur. Practische kennis van Auto's of Landbouwtractoren voor iedereen U leert hoe de auto en zijn on- derdeelen in elkaar zit. Geen droge motortheorie, maar een voor ieder begrijpelijke schriftelijke cursus, ver schaft U aangename winteravonden en geeft U zekerheid in technische situaties. Voor landbouwers spe ciale vervolgcursus Landbouwtractoren. Lesgeld Fl. 1.25 per week. Vraagt gratis prospectus BUREAU P. A. K.Jacob Marisstr. 83, AMSTERDAM-W. Te koop z.g.a.n. Merk Purkoff. Adres te bevragen Bureau van dit blad. ALTIJD GOEDKOOPER duurt onze Allicht! Er is voor haar een feest op komst. Een koop- feest. In gedachten ziet zij zich morgen al uit die zaak komen. Gehuld in een bontmantel. En U kunt er van verzekerd zijn, dat zij daarvenukt van daan zal gaan. Een elegante dame. die overal bewonderd wordt. Zult U die dame zijn? Ge feliciteerd! Uw keus was af. Natuurlijk, dat kon ook niet anders. U kocht Uw mante TILBURG HEUVELSTRAAT 44, TEL 4944-43 EINDHOVEN If STATIONSPLEIN 6. TEL 3869 BREDA I1NDSTRAAI 14. IEL 7«S« Jjl voor een vrachtboot van de binnen- beurtvaartdienst. Brieven onder letter A. bureau van dit blad. Adres bevragen Bureau van dit blad. GEVRAAGD VOOR DIRECT: P. BREKELMANS. Schoenfabriek Marktstraat 22 Kaatsheuvel A. M. MOLENSCHOT, Schoenfabriek, Dongensestraat Kaatsheuvel. De Echo van het Zuiden Hoofdredacteur-Uitgever J AN TIELEN Abonnementsprijs 15 cent per week, 1.95 per kwartaal Drukker: Waalwijkse Stoomdrukkerij Ant. Tielen Mén schrijft ons: Minister Vos op het oorlogspad. Wat wil de W. A. G. De Heer Vos, Minister van Verkeer en Waterstaat, bekend uit het kabinet Schermerhorn om zijn Nationalisatieplannen, heeft de strijdbijl opgegraven en is weer op het oorlogspad getogen. Ditmaal heeft hij als proefko nijn de vervoerders uitgekozen, waarmede deze belangrijke scha kel in het economische leven al lerminst gediend is. Propageerde hij destijds zijn' „labour-ideeën' openlijk en met veel bravour, thans volgt hij een andere taktiek. Zijn ontwerp Wet Autovervoer- Goederen bevat geen enkele maal dit voor iedere vrije Nederlander misselijk makende woord, doch voor degene die tussen de regels door kan lezen bestaat er geen twijfel over, dat hier getracht wordt een van onze nijverste en initiatiefrijkste groep middenstan ders de nek om te draaien. Zeker de vervoerders hebben zelf om eenWet gevraagd, doch niet om deze Wet, welker grondgedachte ligt in de Wet Autovervoer Per sonen, die voor de autobushou ders zulke funeste gevolgen heeft gehad. Met dit gevaar voor ogen protesteren thans de goederen vervoerders tegen een wetsont werp, waarbij den Minister alle macht wordt verleend om op grond van een niet omschreven en vage uitdrukking als „algemeen vervoerbelang" iedere bonafide vervoerder uit te schakelen; de ongeregelde vervoerders zelfs zonder enige schadevergoeding. Deze wet is in haar geheel van een huivering-wekkende vaag heid, welke weinig goedsvvoor- spelt. Wat is Algemeen vervoerbe lang? Afgaande op de W.A.P. heeft het er alles van weg, dat men ten departemente hieronder verstaat A.T.O.-belang. En als we de ver schijnselen in de vervoerswereld bekijken, wordt deze mening nog versterkt. Waarom b.v. kreeg de A.T.O. een eigen deviezen-pot om zelf standig nieuwe wagens en banden te kopen en kregen de vervoer ders dure afgejakkerde dumpwa gens en is het nog steeds een hek sentoer voor hen om een band machtig te worden? Waarom kreeg de A.T.O. 3 a 4 maal zoveel materiaal als vóór 1940, terwijl de particuliere ver voerder nog beknibbeld wordt op 1 ton, welke hij boven zijn voor oorlogse tonnage uitkomt? Waarvoor is het nodig, dat het staatsbedrijf A.T.O. zich gaat toe leggen op ongeregeld vervoer, om daarmee de particulier te becon curreren, tegen dikwijls beneden kostprijs liggende tarieven, terwijl de A.T.O. voor de oorlog Afhaal- en Besteldienst der N.S. was? Deze vage begripsaanduiding Algemeen vervoersbelang is een der grootste bezwaren tegen de Wet, waarbij nog komt, dat in het ontwerp te veel wordt over gelaten aan nadere uitvoering bij algemene maatregel van bestuur. Zo wordt er b.v. een landelijke adviescommissie ingesteld, voor de lijn en bodediensten, terwijl haar taak wordt geregeld bij al gemene maatregel van bestuur. De algemene richtlijnen voor de taak van deze adviescommissie dienen in de Wet te worden vast gesteld. Het gevaar is anders niet denkbeeldig, dat het met deze commissie gaat als met de com missie van Breen ingesteld bij de W.A.P. Deze is thans zover ge vorderd, dat er hoegenaamd geen particuliere autobuslijnen meer bestaan en nagenoeg alles in har den is van de A.T.O. of een ba rer dochterondernemingen. Bovendien is het de vraag of j deze commissie de grote hoeveel- i heid aanvragen met de nodige spoed zal kunnen behandelen en S of één landelijke Commissie vol doende inzicht zal bezitten in de bijzondere omstandigheden van meer locale aard. Het ware derhalve gewenst, dat meerdere vergiinningencommissies in het leven geroepen werden, i welke de aanvragen in haar dis- trict behandelen. De beschikking over de ver- j gunningen voor het ongeregeld j vervoer wordt in handen gelegd van de betrokken Rijksinspecteur, i weliswaar bijgestaan door een ad viescommissie, doch ook voor de ze commissie is het gewenst, dat zij haar grondslag vindt in de Wet. Dat deze vergunning-verle ning in handen van één persoon ligt is al evenmin ideaal, aange zien dit gemakkelijk aanleiding kan worden tot handelingen, wel ke niet geheel in overeenstemming zijn met wat de eerlijkheid eist. Ook de aard dezer vergunnin gen ontmoet zeer grote bezwaren, hem een vergunning verleend zal worden. Is het een wonder, dat de vervoerders hun zonen niet op leiden in hun bedrijf en zeggen: „het zal mijn- tgd wel duren"? Deze Wet biedt de vervoerders geen enkele bescherming. Integen deel, zij hangt als een zwaard van Damocles boven hun hoofden. In het korte bestek van dit artikel, kunnen niet alle bezwaren behan deld worden, doch wij moeten nog wijzen op één groot gevaar, waar bij ook het bedrijfsleven ten nauw ste betrokken is. In vervoer-des- kundige kringen is algemeen aan vaard een stelling: vrije keuze voor de verlader van het ver voermiddel, dat hij voor zijn trans porten wil uitkiezen. De Minister heeft op deze vrije keuze een eigen visie, want hij stelt eerst de tarieven vast (niet op uitsluitend kostprijs, doch mo gelijk ook op zijn coördinatieba sis), bepaalt daarna de capaciteit der vervoerstakken, ook op zijn coördinatiebasis en zegt daarna tegen de verlader: „kies maar uit". Wat er onder deze omstandighe den van de „vrije" keuze voor de verlader terecht zal komen, laat zich denken. Het zal zijn als de vrije keuze van de veroordeelde, tegen wie wordt gezegd: „gij moogt kiezen, of gij wilt worden het is een soort vestigmgs-ver- -- u i. 1 j I doodqeschoten of met, maar wan- gunning met een beperkte looptijd y -kt i i noor no noon IriMt. wnrnt. ete OB- van 10 jaar. Na deze periode moet de vergunning opnieuw worden aangevraagd. Hiermede vervalt de bestaans zekerheid van iedere vervoerder. Want wie zegt, dat bij deze nieu we aanvrage de C.V.G., op insti gatie van de Minister, op grond van het vage „Algemeen Vervoer belang", niet een aantal vergun ningen niet meer zal verlengen? Dit is niet alleen voor de onder nemers zelf funest, maar wat ge schiedt er dan met hun personeel enz.? En wat voor zekerheid heb ben de kinderen van de vervoer ders. Voor deze laatsten is er nog een ander bezwaar, want de ver gunningen zijn niet overdraag baar, zodat de zoon van de ver voerder maar moet afwachten of neer ge neen kiest, wordt ge op gehangen". De „vrije" keuze van de ver lader is bij de Coördinatieplannen van de Ministér een farce, om geen sterker woord te gebruiken. De vervoerders, die er zich wel van bewust zijn, dat hier,een aan slag gepleegd wordt op hun be staan, hebben een grote actie te gen de Wet op touw gezet. In spoedvergaderingen hebben zij de nodige gelden voor deze actie bijeengebracht. Zij vragen bij deze actie mede de steun van het publiek tegen een Wet, die fataal moet zijn voor het bedrijfs leven. Want wat er vandaag ge schiedt met de vervoerders, kan morgen overkomen aan de rest van het bedrijfsleven. Nieuwjaarsrede Burgemeester. Na de gemeenteraad en in de gemeenteraad heel de Waspikse bevolking een Zalig en Gelukkig Nieuwjaar gewenst te hebben, her dacht hij met enkele woorden de geboorte van Prinses Maria Chris tina en het feit dat H.M. de Ko ningin na een korte tijd van rust weer het bewind in handen kon nemen en hij hoopte dat zij nog vele' jaren deze verantwoordelijke taak zou vervullen en in de beste welstand dit jaar haar zeldzame vorstenjubileum kon vieren. Vervolgens gaf hij een over zicht van de loop der bevolking van de gemeente Waspik. Op 31 December '46 bedroeg het aantal inwoners 3226 in to taal. Door geboorte en vestiging was het aantal respectievelijk met 107 en 200, dus met 307 personen in totaal toegenomen. Door overlijden en vertrek wa ren er echter resp. 43 en 158 in totaal 201 afgegaan, zodat het be volkingsaantal met 106 is ver meerderd. Het bevolkingsaantal bedroeg nu dus 3332 personen. De gezondheidstoestand van de bevolking was gunstig. De over bruggingsregeling en het Burger- GEMEENTERAAD VAN WASPIK ÏS UITERMATE GUL. Beroep op Waspikse meisjes. De raad van de gemeente Waspik heéït zich in de j.l. Woensdag gehouden openbare vergadering uitermate gul getoond. Met alle subsidies, die B. en W. voorstelden toe te kennen, ging men zonder meer accoord. Bovendien hield de voorzitter, Burgemeester Couwenberg *een belangrijke nieuwjaarsrede, waarin hij een overzicht gaf van wat er in het afgelopen jaar is gebeurd, terwijl hij verschillende toezeggingen deed voor 1948. lijk Armbestuur hadden goed ge functioneerd, terwijl er 17 perso nen in overheidszorg waren. Hij memoreerdé o.m. het weer in bedrijf stellen van de Chroom- lederfabriek „Waspik", die mo- menteel aan 35 mensen werk ver- j schafte, terwijl dit aantal binnen j korte tijd zou worden uitgebreid, j Er was echter over het alge- j meen weinig medewerking bij het verkrijgen van ruimte voor de in dustrie. Het plan van de Kerkvaartse haven zou nog in het voorjaar worden uitgevoerd, terwijl de bei de havens dit jaar zouden worden uitgebaggerd. In totaal waren aan Waspik in 1947 30 woningen toegewezen; binnen afzienbare tijd zouden en kele blokken hiervan gereed zijn. Wat 1948 zou brengen was moeilijk te voorspellen; een feit stond echter vast, dat men een buitengewoon moeilijke tijd tege moet zou gaan. Maar in èen groot Godsvertrouwen mocht men er het beste van verwachten. De heer Brokx wenste namens de gehele raad en de hele ge meente de Burgemeester én zijn gezin een gelukkig nieuwjaar ,en hoopte dat in de gemeenteraad en In de onlangs verschenen bro chure, die handelt over Brabants welvaartsplan, staat ook o.m. een prae-advies van de hand van Drs. M. H. Moonen, de directeur van het economisch technisch in- j stituut te Tilburg en een zoon van i wijlen oud-burgemeester Moonen. In dit prae-advies wordt de in- dustrialisatie van Brabant aan een beschouwing onderworpen op i grond van de bevolkingsaanwas j en uitvoerig gaat hij iri op de rol 1 die de provincie te spelen heeft j bij de industrialisatie. Het rijk j dient de plannen te ontwerpen, maar de uitvoering hiervan moet voorzover zij de provincies rhkeh, aan de provincies worden over gelaten; deze zijn immers het best bekend met de toestanden en de behoeften van het eigen gewest. Van de andere kant pleit drs. Moonen voor een vermindering van dc zeggingsschap van minder grote en minder belangrijke licha men. Indien kan worden aangeno men dat de industrialisatie het enige middel is om de bevolkings overschotten in Noord-Brabant van levensonderhoud te voorzien, dan is het zijns inziens onjuist dat de beslissende uitspraken inzake het aanwijzen, het bouwrijp ma ken en het in eigendom hebben van industrieterreinen aan de ge meenten worden overgelaten. Wanneer zij, zo vervolgt drs. Moonen, niet finantieel krachtig genoeg zijn, of wanneer zij hun standpunt niet in de gemeente sfeer brengen, maar slechts in de kléine sfeer van hun beperkt grondgebied laten afspelen, dan zou het kunnen zijn, dat wat pro vinciaal algemeen als nastrevens waard wordt gezien daardoor niet tot stand komt. In hoeverre drs. Moonen gelijk heeft staat niet aan ons te be oordelen, maar duidelijk is dat de zo noodzakelijke industriespréiding regionaal het best geleid kan worden, om een wilde industrie vestiging te voorkomen. Maar o.i. moet uitbreidingsmo gelijkheid van bestaande bedrijven vooropstaan en streek-eigen in dustrie bevorderd worden, zowel in 't belang van personeel als van producent en consument. de gemeente dezelfde eensgezind heid zou blijven heersen als tot nu toe het geval was geweest. Nadat de heren v. Dongen, Brokx en de Glas als leden van het burgerlijk armbestuur waren beëdigd, werden de notulen on veranderd vastgesteld en ver schillende ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen. De gemeenterekening 1945 sloot wat betreft de gewone dienst met aan uitgaven 194805.36 en aan inkomsten 174298.48, en wat betreft de kapitaaldienst met aan uitgaven 173977.75 en aan in komsten 165000.35. Aangaande het nadelig slot op de gewone dienst van 20,506.48 merkte de voorzitter op dat men hierover niet somber gestemd be hoefde te zijn, dit zou nog wel meevallen. De raad besloot tot voorlopige vaststelling. Subsidies. Verschillende subsidies werden vervolgens toegekend, zo een sub sidie van 2.— per kind per jaar aan de bewaarscholen in deze ge meente; een jaarlijkse subsidie van 350.aan het Wit-Gele Kruis afd. Waspik; 250.aan de Harmonie „Virtus nobilitat ar- tem"; aan de Vereniging „Neder land en Oranje" een subsidie van 787.50, dit mede in verband met de a.s. feestelijkheden; aan de R.K. Landbouwschool te Raams- donk en de R.K. Lgnd-r en Tuin bouwschool te Breda een subsidie KORTE BERICHTEN. Engeland en Frankrijk zijn het er over eens geworden Ne derland, België en Luxemburg uit te nodigen tot een politiek ver drag, dat zou kunnen worden be schouwd als een uitbreiding van het indertijd te Duinkerken tussen Frankrijk en Engeland gesloten verdrag. Er is vorig jaar op Lange- wijk dertig millioen kilo gele kool verbouwd erj er is geen mens die ze wil eten. Ze gaat nu weg als groenvoer voor 100 per 100 kg, 34' deel is al door 't warme weer verrot. Oostenrijk, Duitsland en Frankrijk nemen niets af. De Palestina-commissie van de Verenigde Naties bereikte j.l. Dinsdagavond in het algemeen overeenstemming over de kwestie, dat een internationale strijdkracht nodig is om de verdeling van Pa lestina met geweld te verwerkelij ken. Het m.s. „Johan van Olden- barneveldt" is op 16 Januari van Tandjong Priok vertrokken met het eerste grote contingent demo- biliserenden naar Nederland. Aan boord bevinden zich- militairen van het KNIL, voor een groot deel met hun vrouwen en kinderen, het O.V.W.-bataljon „Zeeland" (2-14 R.I.) en een kleine groep mari niers. Het totaal aantal kilometers dat de K.L.M.-toestellen gevlogen hebben steeg van 17.724.328 km. in 1946 tot 24.500.000 km. in '47. M.a.w. in 1947 vloog de K.L.M. 70 maal de afstand aardemaan. In Mierlo werde en 60-jarige boer W. v. B. bewusteloos met ren schotwond gevonden. Zijn jongere broer, waarmee hij in on min verkeerde, is gearresteerd. Door sneeuw verblind, reed de heer D. Slap met z'n echtge note, zoontje en schoonouders in de Voorhaven te .Schoonhoven. Hij zelf en z'n schoonouders kon den zich redden. De vrouw en 't kind verdronken. De ministers stellen thans voor een belasting van 45 op gewone bioscoopuitvoeringen in t' algemeen. Voor films van opvoe ding en voorlichting, dus met journal of culturele en weten schappelijke films 35 De prij zen, die toch met 12 zouden moeten verlaagd worden, kunnen nu gehandhaafd blijven. Wat de „levende kunst" be treft, kunnen sommige onder 20% andere moeten onder die van bi oscoopvoorstellingen worden ge steld. Maar hier gelden geen prijs- voorschriften, dus deze entréeprij- zen mogen verhoogd worden. De ingangsdatum is 1 April a.s. van 10.per leerling uit deze gemeente; een subsidie van 25 aan de Ned. vereniging v. brand weer-Commandanten; en dan ten slotte een subsidie van 525. zijnde 350 verpleegdagen van 1.50 voor het mooie werk van de R.K. Gezinszorg. Naar aanlei ding hiervan drukte de voorzitter er zijn spijt over uit dat niet één Waspiks meisje bij de Gezinszorg werkzaam was; hij concludeerde hieruit dat onder de Waspikse meisjes blijkbaar weinig idealisme en weinig sociaal gevoel aanwe zig was. Hij sprak de hoop uit dat er spoedig een kentering in de mentaliteit van verschillende Waspikse meisjes zou komen en dat meerderen zich voor dit groot se en ideale werk beschikbaar zouden stellen. De raad machtigde vervolgens B. en W. een kasgeldlening aan te gaan tot een bedrag van ma ximaal 200.000.terwijl de vergoeding voor de bijzondere scholen op 12.per leerling werd bepaald. De begroting van het Burger lijk Armbestuur voor 1948 werd tot een bedrag van 12690.50 goedgekeurd; men had 3350. i subsidie gevraagd.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1948 | | pagina 1