De Echo van het Zuiden
TE SNEL?
W. S.
um
-LIÜI.LI i I LJLjjbfaE
Hoort U daar reeds onder?
MEUBEL- EN BEDDENMAGAZI.
Fa. J. DIRKSE
LEVEN WIJ
Zij was de vrouw
van een dictator.
toen zei loesje
NEDERLANDSE ASSOCIATIE
VOOR PRACTIJKEXAMENS
Margarine op het brood?",
riep Moeder verbaasd.
Kinderen zijn kieskeurig. Ze weten, wat lekker
'is! Trouwens, het hele gezin houdt van
Blue Band. En de voedingswaarde? Kijk
maar eens naar de stevige, gezonde kinderen,
die Blue Band eten. 't Is gemaakt uit koste-
lijke, natuurlijke vetten en bevat bovendien
de „zonneschijn"-vitaminen A en D. Die
vitaminen bouwen het beenderstelsel op en
vergroten onze weerstand tegen ziekten/
Vraag steeds blue band altijd vers
LICHTDRUK
GRATIS BISCUITS
BIJ KOFFIE of THEE
GRATIS 50 GRAM OVERHEERLIJKE BISCUITS
B O N V R IJ BISCUIT^, BESCHUIT en KOEK.
DEZE RECLAME IS GELDIG IN ALLE FILIALEN TOT 14 OCT.
PROT. LANDBOUWHUISHOUDSCHOOL
SPRANG-CAPELLE.
EEN VERSTELCURSUS.
Cjefrkakm kastm (jeid..
731 Coöperatieve
Boerenleenbanken
Door onze groie sortering
Groeit onze klantenkring nog stee
Practijkexamens
Moderne Bedrijfsadministratie
No. 81 Donderdag 7 October 1948
HET ENIGE
LANGSTRAATSE BEDRIJF
VOOR:
STENCILDRUK
OFFSETDRUK
FOTOCOPIEËN
Laageinde 83 te Waalwijk
Tel. 211.
tegen 5 pCt. Zonder borgen
voor elk doel. Vrijbl. voorw.
SCHRIJFT ALLEN. Br. porto antw.
Spaarcred. Inst. Mathen.weg 110
Rotterdam-W. Wij verleenden reeds
HONDERDDUIZENDEN GULDENS
BI| AANKOOP VAN: IEDER PAKJE AVEHA KOFFIE INHOUD 250 GRAM
OF: IEDER PAKJE AVEHA THEE INHOUD 100 GRAM
AVEHA KOFFIE STEEDS VERS GEBRAND UIT EIGEN BRANDERIJ.
AVEHA THEE DE GEURIGSTE, DE KRACHTIGSTE.
STEEDS VOLOP VO&RRAAD.
INGELEGDE HARING
HARING IN TOMATENSAUS
BELEGEN VOLVETTE MEIKAAS
HEERLIJKE PUDDINGSAUS
GEHAKT
per stuk 1 O ct.
per blik 60 ct.
per 100 gram 23 ct.
per fles 54 ct.
per blik van 200 gram 52 ct.
Bij voldoende deelname begint op Dinsdag 12
Oct. a.s. des morgens van 10.45 tot 1 2.45 uur
Willen allen, die hieraan wensen deel te nemen»
12 October om kwart voor elf op school aanwezig
zijn. (Ook. zij, die zich nog niet opgaven.)
Maar de kosten zijn altijd minder bij
de Coöperatieve Boerenleenbank.
Want daar wegen de belangen van
de leden zwaarder dan de winst.
En voorop staat:
Soliditeit door eigen beheer.
Spaar - Voorschot - Deviezenbank
en Girokantoor
De eigen bank
hand
Aangesloten bij de Coöperatieve
Centrale Raiffeiscn-Bank te Utrecht
Hooge Ham 149. Tel. 100.
DONG
Regeringsgecommitteerde:
Dr. S. ELZINGA
Boekhouden
Handelscorrespondentie
Overdag op 14 en 15 December
Op 10, 11 eft- 12 Januari des avonds alleen Boek
houden en Handelscorrespondentie.
Inschrijfbiljetten verkrijgbaar: Deurloostraat 122,
Ajnsterdam-Zuid en bij de boekhandel.
Aanmelding tot 30 October resp. 15 November a.s.
EXAMEN SPREEKVAARDIGHEID VREEMDE
TALEN: NOVEMBER A.S.
Aanmelden tot 15 October.
Luchtmonsters, zoals wij ze heden
ten dage kunnen zien.
Regelmatig dringen er berichten
tot ons door over reusachtige
vliegtuigen, die in het buitenland
op stapel worden gezet, Vlieg-
„monsters", een woord dat wij bij
deze toestellen wel mogen gebrui
ken. Immers de afn^tingen en ac
comodate zijn van die aard, dat
het eenvoudige woord vliegtuig
niet meer de juiste benaming
schijnt
Reeds voor de oorlog en men
kan wel zeggen, sedert het begin
van de vliegerij, heeft men veel
aandacht besteed aan het vervoer
van personen en vracht. Tijdens
de jongste oorlog, die zich nage
noeg over de gehele wereld uit
strekte, kwam men al spoedig
voor de noodzaak te staan om
over zeer grote afstanden troepen
te verplaatsen om gewonden naar
veiliger oorden te transporteren.
Men is toen begonnen met het
construeren van vliegtuigen, die
aan alle gestelde eisen zouden vol
doen.
Vooral -in de U.S.A. ontdekte
men al spoedig de ontzaglijke
voordelen, die bij de constructie
van deze yliegschepen naar vo
ren kwamen.
Tweehonderd passagiers.
In het begin gebruikte men de
ze monsters bij het vervoer van
groenten en fruit van Californië
naar de overige staten van Ame1
rika, doch al spoedig ging men
over tot de bouw van vliegtuigen,
die geschikt zouden zijn voor
transatlantische tochten, zowel
vanuit Amerika als vanuit het
vaste land van Europa.
Hun afmetingen en accomo
date doen ons ongetwijfeld
denken aan de vervoerscapa
citeit van de middel-grote oce
aanstomers. Want wat dunkt U
bijvoorbeeld van een toestel, dat
in staat is 200 en zelfs meer pas
sagiers te vervoeren Toestellen
uitgerust met een boven- en be-
nedendek voor de onderkomens;
wandelgangen, bars, recreatieza
len en eetkamers? Toestellen, die
hoog over ons heen snellen in de
stratosfeer en nog hoger, uitge
rust met motoren van om en nabij
de 3000 pk of met schroef-turbi-
nes en straalaandrijving? En zo
heel lang zal het niet meer duren,
'want er zijn reeds enkele van de
ze monsterluchtschepen gereed,
anderen in vergevorderde staat
van bouw en weer anderen in
aanbouw.
Waarlijk, een nieuw tijdperk
der „super-verkeersvliegtuigen" is
in aantocht en zij zullen over en
kele maanden of jaren de „Sky-
masters" en „Constallations" gaan
vervangen ja, dan zullen deze
toestellen weer tot de midden
klasse behoren en zullen er tot
nu toe ondenkbare toestellen door
het luchtruim suizen. Vliegende
vleugels en andere machines in
alle schiep onmogelijke variëteiten
zullen boven onze hoofden voort
ijlen met honderden passagiers,
vracht en luchtpost aan boord
naar alle continenten. Enorme af
standen kunnen dan in een stuk
worden afgelegd. Twintig, vijf-en-
twintig en meerdere uren zullen
de passagiers in de lucht vertoe
ven; ontzaglijke landingsterreinen
zullen nodig zijn, evenals vlieg-
bootbases, daar deze luchtmonsters
veilig moeten kunnen landen en
stijgen.
De tijd zal ons leren, wanneer
deze vliegschepen op volle toeren
zullen draaien. Zeer veel perso
neel zal nodig zijn en tienduizen
den zullen hun werkkring bij de
luchtvaart vinden. De passagier
zal zich liever per vliegtuig laten
eervoeren dan per mailboot. Kort
om, er zal een nieuw tijdperk in
de nog zo jonge luchtvaart-ge
schiedenis zijn ingeluid. Het be
hoeft nauwelijks betoog, dat voor
al de Verenigde Staten en Enge
land zeer productief zijn in het
fabriceren van deze enorme vlieg
schepen.'
Grootste landvliegtuig
ter wereld.
In de Verenigde Staten heeft
men het 't verst gebracht met de
constructie der monstervliegtui
gen. Zij «worden gebouwd voor
diverse luchtvaartmaatschappijen,
welke voor het merendeel grote
bestellingen in de U.S.A. hebben
lopen. Nemen we bijvoorbeeld de
K.L.M. Deze maatschappij die
zeer zeker tot een der modernste
•luchtvaartmaatschappijen gere
kend kan worden, heeft reeds
grote bestellingen in de U.S.A.
gedaan en heeft er nog verschei
dene lopen.
Boven alles domineert de ont
zagwekkende Hughes H.-4, een
vliegboot die in staat is 750 pas
sagiers te vervoeren en daarmede
het grootste toestel is, dat tot nop
toe in de grote vliegtuigfabrieken
is vervaardigd. Het is een enorm
toestel met een vleugelwijdte van
92 meter en een'romplengte van
ruim 67 meter. De acht motoren
leveren samen een vermogen van
24.000 pk. De diameter van de
vierbladige schroeven bedraagt
5.23 meter. Het vliegend personeel
heeft in de bestuurderscocpit een
zeer ruim en comfortabel verblijf
en er bevinden zich daar weinig
instrumenten. Men moet echter
niet vergeten, dat alle instrumen
ten in achtvoud voorkomen in
verband met de 8 motoren maar
deze zijn apart op een afzonder
lijk instrumentenpaneel voor de
werktuigkundige aangebracht. De
besturing van een dergelijk ge
vaarte begint dus zeer veel gelij
kenis te vertonen met die welke
gebruikelijk is op mail-schapen.
Geen luchtje scheppen.
Het reizen per vliegtuig over
grote wateroppervlaktes is en
blijft aan een groot handicap on
derhevig. Een luchtreiziger zal de
bekoring van het zilte nat, waar
boven hij voortsnelt, niet van na
bij kunnen ondergaan, zoals dit
bij een mail-boot het geval is. Een
„luchtje scheppen" is niet moge
lijk en dus zal de luchtvaart er
steeds op uit zijn, om haar passa
giers zo veel als in haar vermo
gen ligt, in dit opzicht tegemoet
te. komen en de service tot het
hoogste op te voeren, zodat de
vluchten de passagiers niet lang
en zwaar zullen vallen. Derhalve
streeft zij naar een comfortabele
luxe voor al haar reizigers, want
klassen, zoals die bij de scheep
vaart en de spoorwegen bestaan,
kent de luchtvaart niet.
Een vliegboot is dus meer in
staat al datgene te bieden waar
naar de luchtreiziger verlangt, dan
een landvliegtuig in het algemeen.
Zo zullen er in de nabije toe
komst enorme toestellen langs het
uitspansel voortsnellen, continen
ten met elkaar verbindend en tien
duizenden reizigers vervoerend.
Mogen zij ook de volkeren der
aarde dichter tot elkaar brengen,
tot heil der mensheid.
De weduwe van de duce
heeft een restaurant geopend.
„Op mijn knieën smeek ik je,
mij al het kwaad te willen verge
ven, dat ik jou zonder opzet heb
aangedaan. Je weet, dat jij de
enige vrouw bent geweest, die ik
werkelijk heb liefgehad
Ziehier de laatste, schriftelijke
boodschap van Benito Mussolini,
die hij in de nacht van 26 April
1945 nog vluchtig met potlood
aan zijn vrouw richttehoe
wel het zijn vriendin Clara Petac-
ci is geweest, die hem enkele uren
later vrijwillig in de dood bege
leidde.
Aan dit krabbeltje, dat mis
schien nog eens historische bete
kenis zal krijgen, moesten wij
denken, toen dezer dagen werd
medegedeeld, dat Rachele Musso
lini, de weduwe van de Duce, de
memoires van haar echtgenoot op
papier had gezet en het manus
cript voor een niet onbelangrijk
bedrag had verkocht aan 'n Ame
rikaans uitgever. Wanneer de be
langstelling voor het leven van
de fascistische leider even groot
is als voor dat van Ciano, wiens
dagboek een reusachtige oplage
beleefde, dan zal het zeker een
bestseller worden.
Geen „landsvrouwe".
Maar door het boek wordt ook
nog eens de aandacht gevestigd
op Rachele, of beter „Donna Ra
chele", zoals zij niet alleen gedu
rende het fascistische bewind,
maar ook nog heden ten dage
door vele Italianen wordt ge
noemd. De titel „Donna" verkreeg
zij, toen haar echtgenoot de hoog
ste politieke onderscheiding in
Italië, de „Annunziata'-orde kreeg
welke beiden tot neef en nicht
van de koning maakte. Maar dat
is inmiddels ook alhistorie
geworden.
Reeds in 1912 speelde Rachele
een belangrijke rol in het leven
van onze toen nog onafhankelijke
socialist. „Ik heb vele vrou\ven
bemind", schreef de excentrieke
Benito kort voor de eerste wereld
oorlog uit de gevangenis van For-
li, „doch laat deze jeugdige lief
desavonturen verdwijnen achter
het grijze gordijn der vergetel
heidIk bemin nu nog uit
sluitend mijn Rachele, en ook zij
heeft mij lief."
Inderdaad, zij heeft de Duce
steeds liefgehad, al leefde zij soms
wat eenzaam in haar appartemen
ten te Milaan, terwijl haar echt
genoot koningen van advies dien
de, ministers benoemde, politici
en journalisten, vrienden en par
tijgenoten ontving en met zijn te
genstanders in Italië korte metten
maakte. Signora Mussolini was
er nooit bij. Zij had geen belang
stelling voor-de „job" van lands
vrouwe. En het Italiaanse volk
liet haar dan ook geheel met rust
toen het uur der bevrijding was
gekomen en de partisanen hun
bijltjesdag vierden.
Men belemmert haar ook thans
niet een restaurant, dat zij op 't
eilandje Ischia heeft geopend, te
exploiteren. Men ziet haar zelf de
kamers doen en de was ophangen,
serveren en, zo nodig, de gasten
te woord staan, alsof zij nooit an
ders had gedaan.
Zij kent dit vak. Toen de va
der van Mussolini, die dorps
schoolmeester en tevens hoefsmid
was, in 1905 een herberg buiten
Forli opende, nam hij namelijk als
kamermeisje een jonge weduwe in
dienst, die soms door haar doch
ter Rachele werd geassis
teerd. Hier luisterde het destijds
17-jarige meisje naar de verhalen
die haar gewezen onderwijzer Be
nito Mussolini, na zijn verblijf in
Zwitserland waar hij geduren
de vier jaren niet minder dan elf
keer werd gearresteerd -wist te
vertellen. In deze herberg begon
hun liefde.
Als schoolmeester was Benito
met zijn zeven jaar jongere leer
linge helemaal niet tevreden ge
weest. Zo luchtte hij eens zijn
hart in een brief aan haar moe
der: „Rachele is onuitstaanbaar".
Maar daar denkt Mussolini-op-
vrijers-voeten niet aan. En toen
hij enkele jaren later, in 1912, uit
Oostenrijk verbannen, naar Forli
teugkeerde, schreef hij de reeds
aangehaalde brief uit de gevan
genis.
Ongetwijfeld had Mussolini's
huishouden zijn goede en slechte
tijden, maar vast staat, dat Ra
chele Mussolini een gelukkiger le
ven zou hebben gehad (en achter
af vele Italianen met haar) in
dien haar man maar een eenvou
dig dorpsschoolmeester was ge
bleven
LAND- EN TUINBOUW.
BLOEMBOLLEN VOOR CUL
TUUR IN GLAZEN.
Hoewel nog wat vroeg, om nu
reeds bovenstaand onderwerp te
behandelen, kan het voor de lief
hebber toch wel nuttig zijn reeds
hiervan kennis te nemen. Immers
het grote genot om straks zelf
bloembollen irf bloei te hebben,
wanneer de gehele natuur nog
sluimert en het er dus buiten on
behaaglijk uitziet, is toch wel van
groot belang.
Wij willen dan ook eens stil
staan, wat noodzakelijk is om tot
dit doel te kunnen geraken. Aller
eerst krijgen we dan het in bloei
trekken, dit kan op verschillende
manieren gebeuren, maar een van
de meest interessante is wel de
cultuur op glazen.
Men kan daarbij het gehele
groeiproces volgen, n.l. eerst de
ontwikkeling der wortels, daarna
de groei van de z.g. neus en ten
slotte het bloeien zelf. Hoewel hH
niet onmogelijk is ook andere ge
wassen op glazen met water in
bloei te trekken, wordt de hya
cinth er toch het allermeest voor
gebruikt.
De bollen moeten van prima
kwaliteit zijn, kleinere bollen doen
het ook wel, maar de trosjes wor
den dan te los en te ijl; een hija-
cinth op een glas moet de volle
rijkdom laten zien, waarover de
beste van haar geslacht beschik
ken. Het opzetten der bollen ge
schiedt begin October, dan is het
de beste tijd, en vroeger is niet
aan te bevelen, dit kan soms na
delig zijn.
Ontvangt men de bollen vroeger
dan het tijdstip van opzetten, dan
bewaart men ze in 'n koele plaats
b.v. in de kelder. Nooit op een
warme plaats, want daarmee ver
traagt men de ontwikkeling van
de bloem. Wanneer de bollen cp
de glazen worden gezet, moet de
afstand tussen water en bol ui
terst gering zijn, n.l. niet meer
dan 2 of 3 m.m. Verder plaatsen
we de bollen in een donkere, dra-
ge en vooral koele ruimte, b.v.
een kelder.
Beschikken we over geen kel
der, dan kunnen we even goed in
een donkere koele kast ons doel
bereiken. De bollen controleren
we geregeld, soms wat water bij
vullen, of verversen. Wanneer
mogen nu de hyacinthen in het
licht Pas dan als de bloemknop
boven de bol is. Betasten we de
neus voorzichtig tussen duim en
vinger, dan voelen we, als de
bloem ver genoeg is, juist boven
de bol een kleine holte. Dart mo
gen de hyacinthen in het licht en
in de verwarmde kamer en is mis
lukken zo goed als uitgesloten.
We willen evenwel nogmaals op
merken: zet uw hyacinthen nooit
te vroeg in het licht en in de
warmte.
Zoals wij reeds eerder hebben
meegedeeld, kunnen ook andere
bolgewassen op gla'zen met water
in bloeit rekken. Crocussen doen
het uitstekend en er zijn zeifs
speciale glaasjes voor in den
handel. Crocussen moet men zo
lang in een koude onverwarmde
kamer houden, totdat de bloem
knop tussen de blaadjes zichtbaar
is. Ook korte stevige tulpen en
narcissen kan men op glazen in
bloei trekken. De behandeling is
gelijk aan die van de hyacinth.
Evenwel zijn crocussen mooier in
bakjes met water en grint, tulpen
en narcissen fraaier in potten.
Doch over deze cultuur en soor
ten een volgende keer.
Het aantal stakende mijnwer
kers in Frankrijk wordt op 300000
geschat.
In België zal geen volks
stemming gehouden worden
over de terugkèer van koning
Leopold.
Op ll en 12 December zal
in „Tivoli" te LItrecht een con
gres van de K.V.P. worden ge
houden. De partijraad zal op 12
November bijeenkomen.
De Europese graanpro-
ductie over 1948 is bijna op
't vooroorlogse peil en er is
'n record-mais-oogst in Ame
rika.
President Truman heeft
Marshall die te Parijs ver
toefde, naar Amerika terug
geroepen in verband met de
internationale toestand.
NEDERLAND KRIJGT
DIAMANTEN TERUG.
Het militair bestuur van
Hessen heeft aan Nederland
een aantal diamanten overge
maakt, die tijdens de oorlog
door de bezetter in Nederland
ontvreemd werden en in 1945
te Friedbërg ontdekt werden.
Naar nader wordt verno
men betreft het hier een par
tij van ongeveer 430 karaat,
die eei^ waarde vertegenwoor
digt van 100.000150.000 gul
den. Een deel van de diaman
ten is voorts nog Belgisch be
zit en zal aan België overge
maakt worden.
OVERVAL OP POSTKAN
TOOR TE VEGHEL.
Bandieten hebben Dinsdagavond
tussen 7 en 8 uur kans gezien een
overval te plegen op het plaatse
lijk postkantoor.
Terwijl de directeur, de heer
Papine, zich in de aan 't kantoor
grenzende keuken bevond, dron
gen de bandieten bij hem binnen.
Hij werd geslagen en moe:, on
der bedreiging met een revolver
de sleutels afgeven, waarmede de
rovers de brandkast openden en
daaruit voor een waarde van
7000 stalen.
De directeur hoorde de „heren"
per auto vertrekken.
SIGARETTEN IN ZES
PRIJSKLASSEN.
Sigaretten van 42, 48 en 60
cent zullen in de tot dusver
bestaande kwaliteiten en hoe
veelheden (uitmakende 60
procent der totale productie)
in de handel blijven, terwijl
de overige 40 pCt. thans in
drie prijsklassen t.w. van 72,
84 en 96 cent afgeleverd mo
gen worden, welke laatste
prijsklasse tot dusverre niet
bestond.
GROOT APPèL
KATH. MIDDENSTAND.
Naar wordt vernomen ligt»
het in de bedoeling van de
R.K. Middenstandsbond in 't
Bisdom Den Bosch, omvatten
de 115 afdelingen, op Zondag
14 November een groots op
gezet middenstandsappèl te
organiseren.
In Den Bosch, Eindhoven.
Tilburg, Nijmegen en Hel
mond, benevens in een 16-tal
gewestelijke kringen, zullen
dan op hetzelfde uur massa
bijeenkomsten worden gehou
den.
SCHOONHEID EN CHARME
IN DE R.A.I.
Op Dinsdag 26 October om
11 uur zal onder de titel „Fi
garo" een grote tentoonstel
ling worden georganiseerd in
het R.A.I.-gebouw te Amster
dam in samenwerking met de
Vrije Nederl. Kappersbond, de
Ned. Vereniging van onder
nemers in het Kappersbedrijf
en de Stichting Technische
Kappersclubs. De expositie
duurt tot en met 30 October.
Er staan 7 kapcursussen op
het program, waarvoor meer
dan 3000 aan geldprijzen
beschikbaar is gesteld.
WASPIK.
Propaganda-dag T.B.C.-
bestrijdingi
Zaterdag j.l. hielden de plaatse
lijke T.B.C.-verenigingen een pro-
paganda-dag. Hieraan werd op de
eerste plaats medewerking ver
leend door de postduivenver. „De
Reisduif" die een concours had ge
organiseerd. De opbrengst kwam
geheel ten goede aan de T.B.C.-
verenigingen. Des avonds had in
de zaal van v. Iersel een amuse
mentsavond plaats, welke geheel
verzorgd werd door plaatselijke
krachten.
GETROUWD
CHRIST LAMMERS
Sergt. K.N.I.L.
en
CATHARINA DE MAN
die mede namens familie hartelijk
danken voor de belangstelling bij
hun huwelijk ondervonden.
Kaatsheuvel, 5 Oct. '48.
Bij mijn vertrek naar Indië roep
ik allen een hartelijk vaarwel en
tot weerziens toe.
CHRIST LAMMERS
Sergt. K.N.I.L.
Kaatsheuvel, 8 Oct. '48.