De Echo van het Zuiden TE SNEL? W. S. um -LIÜI.LI i I LJLjjbfaE Hoort U daar reeds onder? MEUBEL- EN BEDDENMAGAZI. Fa. J. DIRKSE LEVEN WIJ Zij was de vrouw van een dictator. toen zei loesje NEDERLANDSE ASSOCIATIE VOOR PRACTIJKEXAMENS Margarine op het brood?", riep Moeder verbaasd. Kinderen zijn kieskeurig. Ze weten, wat lekker 'is! Trouwens, het hele gezin houdt van Blue Band. En de voedingswaarde? Kijk maar eens naar de stevige, gezonde kinderen, die Blue Band eten. 't Is gemaakt uit koste- lijke, natuurlijke vetten en bevat bovendien de „zonneschijn"-vitaminen A en D. Die vitaminen bouwen het beenderstelsel op en vergroten onze weerstand tegen ziekten/ Vraag steeds blue band altijd vers LICHTDRUK GRATIS BISCUITS BIJ KOFFIE of THEE GRATIS 50 GRAM OVERHEERLIJKE BISCUITS B O N V R IJ BISCUIT^, BESCHUIT en KOEK. DEZE RECLAME IS GELDIG IN ALLE FILIALEN TOT 14 OCT. PROT. LANDBOUWHUISHOUDSCHOOL SPRANG-CAPELLE. EEN VERSTELCURSUS. Cjefrkakm kastm (jeid.. 731 Coöperatieve Boerenleenbanken Door onze groie sortering Groeit onze klantenkring nog stee Practijkexamens Moderne Bedrijfsadministratie No. 81 Donderdag 7 October 1948 HET ENIGE LANGSTRAATSE BEDRIJF VOOR: STENCILDRUK OFFSETDRUK FOTOCOPIEËN Laageinde 83 te Waalwijk Tel. 211. tegen 5 pCt. Zonder borgen voor elk doel. Vrijbl. voorw. SCHRIJFT ALLEN. Br. porto antw. Spaarcred. Inst. Mathen.weg 110 Rotterdam-W. Wij verleenden reeds HONDERDDUIZENDEN GULDENS BI| AANKOOP VAN: IEDER PAKJE AVEHA KOFFIE INHOUD 250 GRAM OF: IEDER PAKJE AVEHA THEE INHOUD 100 GRAM AVEHA KOFFIE STEEDS VERS GEBRAND UIT EIGEN BRANDERIJ. AVEHA THEE DE GEURIGSTE, DE KRACHTIGSTE. STEEDS VOLOP VO&RRAAD. INGELEGDE HARING HARING IN TOMATENSAUS BELEGEN VOLVETTE MEIKAAS HEERLIJKE PUDDINGSAUS GEHAKT per stuk 1 O ct. per blik 60 ct. per 100 gram 23 ct. per fles 54 ct. per blik van 200 gram 52 ct. Bij voldoende deelname begint op Dinsdag 12 Oct. a.s. des morgens van 10.45 tot 1 2.45 uur Willen allen, die hieraan wensen deel te nemen» 12 October om kwart voor elf op school aanwezig zijn. (Ook. zij, die zich nog niet opgaven.) Maar de kosten zijn altijd minder bij de Coöperatieve Boerenleenbank. Want daar wegen de belangen van de leden zwaarder dan de winst. En voorop staat: Soliditeit door eigen beheer. Spaar - Voorschot - Deviezenbank en Girokantoor De eigen bank hand Aangesloten bij de Coöperatieve Centrale Raiffeiscn-Bank te Utrecht Hooge Ham 149. Tel. 100. DONG Regeringsgecommitteerde: Dr. S. ELZINGA Boekhouden Handelscorrespondentie Overdag op 14 en 15 December Op 10, 11 eft- 12 Januari des avonds alleen Boek houden en Handelscorrespondentie. Inschrijfbiljetten verkrijgbaar: Deurloostraat 122, Ajnsterdam-Zuid en bij de boekhandel. Aanmelding tot 30 October resp. 15 November a.s. EXAMEN SPREEKVAARDIGHEID VREEMDE TALEN: NOVEMBER A.S. Aanmelden tot 15 October. Luchtmonsters, zoals wij ze heden ten dage kunnen zien. Regelmatig dringen er berichten tot ons door over reusachtige vliegtuigen, die in het buitenland op stapel worden gezet, Vlieg- „monsters", een woord dat wij bij deze toestellen wel mogen gebrui ken. Immers de afn^tingen en ac comodate zijn van die aard, dat het eenvoudige woord vliegtuig niet meer de juiste benaming schijnt Reeds voor de oorlog en men kan wel zeggen, sedert het begin van de vliegerij, heeft men veel aandacht besteed aan het vervoer van personen en vracht. Tijdens de jongste oorlog, die zich nage noeg over de gehele wereld uit strekte, kwam men al spoedig voor de noodzaak te staan om over zeer grote afstanden troepen te verplaatsen om gewonden naar veiliger oorden te transporteren. Men is toen begonnen met het construeren van vliegtuigen, die aan alle gestelde eisen zouden vol doen. Vooral -in de U.S.A. ontdekte men al spoedig de ontzaglijke voordelen, die bij de constructie van deze yliegschepen naar vo ren kwamen. Tweehonderd passagiers. In het begin gebruikte men de ze monsters bij het vervoer van groenten en fruit van Californië naar de overige staten van Ame1 rika, doch al spoedig ging men over tot de bouw van vliegtuigen, die geschikt zouden zijn voor transatlantische tochten, zowel vanuit Amerika als vanuit het vaste land van Europa. Hun afmetingen en accomo date doen ons ongetwijfeld denken aan de vervoerscapa citeit van de middel-grote oce aanstomers. Want wat dunkt U bijvoorbeeld van een toestel, dat in staat is 200 en zelfs meer pas sagiers te vervoeren Toestellen uitgerust met een boven- en be- nedendek voor de onderkomens; wandelgangen, bars, recreatieza len en eetkamers? Toestellen, die hoog over ons heen snellen in de stratosfeer en nog hoger, uitge rust met motoren van om en nabij de 3000 pk of met schroef-turbi- nes en straalaandrijving? En zo heel lang zal het niet meer duren, 'want er zijn reeds enkele van de ze monsterluchtschepen gereed, anderen in vergevorderde staat van bouw en weer anderen in aanbouw. Waarlijk, een nieuw tijdperk der „super-verkeersvliegtuigen" is in aantocht en zij zullen over en kele maanden of jaren de „Sky- masters" en „Constallations" gaan vervangen ja, dan zullen deze toestellen weer tot de midden klasse behoren en zullen er tot nu toe ondenkbare toestellen door het luchtruim suizen. Vliegende vleugels en andere machines in alle schiep onmogelijke variëteiten zullen boven onze hoofden voort ijlen met honderden passagiers, vracht en luchtpost aan boord naar alle continenten. Enorme af standen kunnen dan in een stuk worden afgelegd. Twintig, vijf-en- twintig en meerdere uren zullen de passagiers in de lucht vertoe ven; ontzaglijke landingsterreinen zullen nodig zijn, evenals vlieg- bootbases, daar deze luchtmonsters veilig moeten kunnen landen en stijgen. De tijd zal ons leren, wanneer deze vliegschepen op volle toeren zullen draaien. Zeer veel perso neel zal nodig zijn en tienduizen den zullen hun werkkring bij de luchtvaart vinden. De passagier zal zich liever per vliegtuig laten eervoeren dan per mailboot. Kort om, er zal een nieuw tijdperk in de nog zo jonge luchtvaart-ge schiedenis zijn ingeluid. Het be hoeft nauwelijks betoog, dat voor al de Verenigde Staten en Enge land zeer productief zijn in het fabriceren van deze enorme vlieg schepen.' Grootste landvliegtuig ter wereld. In de Verenigde Staten heeft men het 't verst gebracht met de constructie der monstervliegtui gen. Zij «worden gebouwd voor diverse luchtvaartmaatschappijen, welke voor het merendeel grote bestellingen in de U.S.A. hebben lopen. Nemen we bijvoorbeeld de K.L.M. Deze maatschappij die zeer zeker tot een der modernste •luchtvaartmaatschappijen gere kend kan worden, heeft reeds grote bestellingen in de U.S.A. gedaan en heeft er nog verschei dene lopen. Boven alles domineert de ont zagwekkende Hughes H.-4, een vliegboot die in staat is 750 pas sagiers te vervoeren en daarmede het grootste toestel is, dat tot nop toe in de grote vliegtuigfabrieken is vervaardigd. Het is een enorm toestel met een vleugelwijdte van 92 meter en een'romplengte van ruim 67 meter. De acht motoren leveren samen een vermogen van 24.000 pk. De diameter van de vierbladige schroeven bedraagt 5.23 meter. Het vliegend personeel heeft in de bestuurderscocpit een zeer ruim en comfortabel verblijf en er bevinden zich daar weinig instrumenten. Men moet echter niet vergeten, dat alle instrumen ten in achtvoud voorkomen in verband met de 8 motoren maar deze zijn apart op een afzonder lijk instrumentenpaneel voor de werktuigkundige aangebracht. De besturing van een dergelijk ge vaarte begint dus zeer veel gelij kenis te vertonen met die welke gebruikelijk is op mail-schapen. Geen luchtje scheppen. Het reizen per vliegtuig over grote wateroppervlaktes is en blijft aan een groot handicap on derhevig. Een luchtreiziger zal de bekoring van het zilte nat, waar boven hij voortsnelt, niet van na bij kunnen ondergaan, zoals dit bij een mail-boot het geval is. Een „luchtje scheppen" is niet moge lijk en dus zal de luchtvaart er steeds op uit zijn, om haar passa giers zo veel als in haar vermo gen ligt, in dit opzicht tegemoet te. komen en de service tot het hoogste op te voeren, zodat de vluchten de passagiers niet lang en zwaar zullen vallen. Derhalve streeft zij naar een comfortabele luxe voor al haar reizigers, want klassen, zoals die bij de scheep vaart en de spoorwegen bestaan, kent de luchtvaart niet. Een vliegboot is dus meer in staat al datgene te bieden waar naar de luchtreiziger verlangt, dan een landvliegtuig in het algemeen. Zo zullen er in de nabije toe komst enorme toestellen langs het uitspansel voortsnellen, continen ten met elkaar verbindend en tien duizenden reizigers vervoerend. Mogen zij ook de volkeren der aarde dichter tot elkaar brengen, tot heil der mensheid. De weduwe van de duce heeft een restaurant geopend. „Op mijn knieën smeek ik je, mij al het kwaad te willen verge ven, dat ik jou zonder opzet heb aangedaan. Je weet, dat jij de enige vrouw bent geweest, die ik werkelijk heb liefgehad Ziehier de laatste, schriftelijke boodschap van Benito Mussolini, die hij in de nacht van 26 April 1945 nog vluchtig met potlood aan zijn vrouw richttehoe wel het zijn vriendin Clara Petac- ci is geweest, die hem enkele uren later vrijwillig in de dood bege leidde. Aan dit krabbeltje, dat mis schien nog eens historische bete kenis zal krijgen, moesten wij denken, toen dezer dagen werd medegedeeld, dat Rachele Musso lini, de weduwe van de Duce, de memoires van haar echtgenoot op papier had gezet en het manus cript voor een niet onbelangrijk bedrag had verkocht aan 'n Ame rikaans uitgever. Wanneer de be langstelling voor het leven van de fascistische leider even groot is als voor dat van Ciano, wiens dagboek een reusachtige oplage beleefde, dan zal het zeker een bestseller worden. Geen „landsvrouwe". Maar door het boek wordt ook nog eens de aandacht gevestigd op Rachele, of beter „Donna Ra chele", zoals zij niet alleen gedu rende het fascistische bewind, maar ook nog heden ten dage door vele Italianen wordt ge noemd. De titel „Donna" verkreeg zij, toen haar echtgenoot de hoog ste politieke onderscheiding in Italië, de „Annunziata'-orde kreeg welke beiden tot neef en nicht van de koning maakte. Maar dat is inmiddels ook alhistorie geworden. Reeds in 1912 speelde Rachele een belangrijke rol in het leven van onze toen nog onafhankelijke socialist. „Ik heb vele vrou\ven bemind", schreef de excentrieke Benito kort voor de eerste wereld oorlog uit de gevangenis van For- li, „doch laat deze jeugdige lief desavonturen verdwijnen achter het grijze gordijn der vergetel heidIk bemin nu nog uit sluitend mijn Rachele, en ook zij heeft mij lief." Inderdaad, zij heeft de Duce steeds liefgehad, al leefde zij soms wat eenzaam in haar appartemen ten te Milaan, terwijl haar echt genoot koningen van advies dien de, ministers benoemde, politici en journalisten, vrienden en par tijgenoten ontving en met zijn te genstanders in Italië korte metten maakte. Signora Mussolini was er nooit bij. Zij had geen belang stelling voor-de „job" van lands vrouwe. En het Italiaanse volk liet haar dan ook geheel met rust toen het uur der bevrijding was gekomen en de partisanen hun bijltjesdag vierden. Men belemmert haar ook thans niet een restaurant, dat zij op 't eilandje Ischia heeft geopend, te exploiteren. Men ziet haar zelf de kamers doen en de was ophangen, serveren en, zo nodig, de gasten te woord staan, alsof zij nooit an ders had gedaan. Zij kent dit vak. Toen de va der van Mussolini, die dorps schoolmeester en tevens hoefsmid was, in 1905 een herberg buiten Forli opende, nam hij namelijk als kamermeisje een jonge weduwe in dienst, die soms door haar doch ter Rachele werd geassis teerd. Hier luisterde het destijds 17-jarige meisje naar de verhalen die haar gewezen onderwijzer Be nito Mussolini, na zijn verblijf in Zwitserland waar hij geduren de vier jaren niet minder dan elf keer werd gearresteerd -wist te vertellen. In deze herberg begon hun liefde. Als schoolmeester was Benito met zijn zeven jaar jongere leer linge helemaal niet tevreden ge weest. Zo luchtte hij eens zijn hart in een brief aan haar moe der: „Rachele is onuitstaanbaar". Maar daar denkt Mussolini-op- vrijers-voeten niet aan. En toen hij enkele jaren later, in 1912, uit Oostenrijk verbannen, naar Forli teugkeerde, schreef hij de reeds aangehaalde brief uit de gevan genis. Ongetwijfeld had Mussolini's huishouden zijn goede en slechte tijden, maar vast staat, dat Ra chele Mussolini een gelukkiger le ven zou hebben gehad (en achter af vele Italianen met haar) in dien haar man maar een eenvou dig dorpsschoolmeester was ge bleven LAND- EN TUINBOUW. BLOEMBOLLEN VOOR CUL TUUR IN GLAZEN. Hoewel nog wat vroeg, om nu reeds bovenstaand onderwerp te behandelen, kan het voor de lief hebber toch wel nuttig zijn reeds hiervan kennis te nemen. Immers het grote genot om straks zelf bloembollen irf bloei te hebben, wanneer de gehele natuur nog sluimert en het er dus buiten on behaaglijk uitziet, is toch wel van groot belang. Wij willen dan ook eens stil staan, wat noodzakelijk is om tot dit doel te kunnen geraken. Aller eerst krijgen we dan het in bloei trekken, dit kan op verschillende manieren gebeuren, maar een van de meest interessante is wel de cultuur op glazen. Men kan daarbij het gehele groeiproces volgen, n.l. eerst de ontwikkeling der wortels, daarna de groei van de z.g. neus en ten slotte het bloeien zelf. Hoewel hH niet onmogelijk is ook andere ge wassen op glazen met water in bloei te trekken, wordt de hya cinth er toch het allermeest voor gebruikt. De bollen moeten van prima kwaliteit zijn, kleinere bollen doen het ook wel, maar de trosjes wor den dan te los en te ijl; een hija- cinth op een glas moet de volle rijkdom laten zien, waarover de beste van haar geslacht beschik ken. Het opzetten der bollen ge schiedt begin October, dan is het de beste tijd, en vroeger is niet aan te bevelen, dit kan soms na delig zijn. Ontvangt men de bollen vroeger dan het tijdstip van opzetten, dan bewaart men ze in 'n koele plaats b.v. in de kelder. Nooit op een warme plaats, want daarmee ver traagt men de ontwikkeling van de bloem. Wanneer de bollen cp de glazen worden gezet, moet de afstand tussen water en bol ui terst gering zijn, n.l. niet meer dan 2 of 3 m.m. Verder plaatsen we de bollen in een donkere, dra- ge en vooral koele ruimte, b.v. een kelder. Beschikken we over geen kel der, dan kunnen we even goed in een donkere koele kast ons doel bereiken. De bollen controleren we geregeld, soms wat water bij vullen, of verversen. Wanneer mogen nu de hyacinthen in het licht Pas dan als de bloemknop boven de bol is. Betasten we de neus voorzichtig tussen duim en vinger, dan voelen we, als de bloem ver genoeg is, juist boven de bol een kleine holte. Dart mo gen de hyacinthen in het licht en in de verwarmde kamer en is mis lukken zo goed als uitgesloten. We willen evenwel nogmaals op merken: zet uw hyacinthen nooit te vroeg in het licht en in de warmte. Zoals wij reeds eerder hebben meegedeeld, kunnen ook andere bolgewassen op gla'zen met water in bloeit rekken. Crocussen doen het uitstekend en er zijn zeifs speciale glaasjes voor in den handel. Crocussen moet men zo lang in een koude onverwarmde kamer houden, totdat de bloem knop tussen de blaadjes zichtbaar is. Ook korte stevige tulpen en narcissen kan men op glazen in bloei trekken. De behandeling is gelijk aan die van de hyacinth. Evenwel zijn crocussen mooier in bakjes met water en grint, tulpen en narcissen fraaier in potten. Doch over deze cultuur en soor ten een volgende keer. Het aantal stakende mijnwer kers in Frankrijk wordt op 300000 geschat. In België zal geen volks stemming gehouden worden over de terugkèer van koning Leopold. Op ll en 12 December zal in „Tivoli" te LItrecht een con gres van de K.V.P. worden ge houden. De partijraad zal op 12 November bijeenkomen. De Europese graanpro- ductie over 1948 is bijna op 't vooroorlogse peil en er is 'n record-mais-oogst in Ame rika. President Truman heeft Marshall die te Parijs ver toefde, naar Amerika terug geroepen in verband met de internationale toestand. NEDERLAND KRIJGT DIAMANTEN TERUG. Het militair bestuur van Hessen heeft aan Nederland een aantal diamanten overge maakt, die tijdens de oorlog door de bezetter in Nederland ontvreemd werden en in 1945 te Friedbërg ontdekt werden. Naar nader wordt verno men betreft het hier een par tij van ongeveer 430 karaat, die eei^ waarde vertegenwoor digt van 100.000150.000 gul den. Een deel van de diaman ten is voorts nog Belgisch be zit en zal aan België overge maakt worden. OVERVAL OP POSTKAN TOOR TE VEGHEL. Bandieten hebben Dinsdagavond tussen 7 en 8 uur kans gezien een overval te plegen op het plaatse lijk postkantoor. Terwijl de directeur, de heer Papine, zich in de aan 't kantoor grenzende keuken bevond, dron gen de bandieten bij hem binnen. Hij werd geslagen en moe:, on der bedreiging met een revolver de sleutels afgeven, waarmede de rovers de brandkast openden en daaruit voor een waarde van 7000 stalen. De directeur hoorde de „heren" per auto vertrekken. SIGARETTEN IN ZES PRIJSKLASSEN. Sigaretten van 42, 48 en 60 cent zullen in de tot dusver bestaande kwaliteiten en hoe veelheden (uitmakende 60 procent der totale productie) in de handel blijven, terwijl de overige 40 pCt. thans in drie prijsklassen t.w. van 72, 84 en 96 cent afgeleverd mo gen worden, welke laatste prijsklasse tot dusverre niet bestond. GROOT APPèL KATH. MIDDENSTAND. Naar wordt vernomen ligt» het in de bedoeling van de R.K. Middenstandsbond in 't Bisdom Den Bosch, omvatten de 115 afdelingen, op Zondag 14 November een groots op gezet middenstandsappèl te organiseren. In Den Bosch, Eindhoven. Tilburg, Nijmegen en Hel mond, benevens in een 16-tal gewestelijke kringen, zullen dan op hetzelfde uur massa bijeenkomsten worden gehou den. SCHOONHEID EN CHARME IN DE R.A.I. Op Dinsdag 26 October om 11 uur zal onder de titel „Fi garo" een grote tentoonstel ling worden georganiseerd in het R.A.I.-gebouw te Amster dam in samenwerking met de Vrije Nederl. Kappersbond, de Ned. Vereniging van onder nemers in het Kappersbedrijf en de Stichting Technische Kappersclubs. De expositie duurt tot en met 30 October. Er staan 7 kapcursussen op het program, waarvoor meer dan 3000 aan geldprijzen beschikbaar is gesteld. WASPIK. Propaganda-dag T.B.C.- bestrijdingi Zaterdag j.l. hielden de plaatse lijke T.B.C.-verenigingen een pro- paganda-dag. Hieraan werd op de eerste plaats medewerking ver leend door de postduivenver. „De Reisduif" die een concours had ge organiseerd. De opbrengst kwam geheel ten goede aan de T.B.C.- verenigingen. Des avonds had in de zaal van v. Iersel een amuse mentsavond plaats, welke geheel verzorgd werd door plaatselijke krachten. GETROUWD CHRIST LAMMERS Sergt. K.N.I.L. en CATHARINA DE MAN die mede namens familie hartelijk danken voor de belangstelling bij hun huwelijk ondervonden. Kaatsheuvel, 5 Oct. '48. Bij mijn vertrek naar Indië roep ik allen een hartelijk vaarwel en tot weerziens toe. CHRIST LAMMERS Sergt. K.N.I.L. Kaatsheuvel, 8 Oct. '48.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1948 | | pagina 3