iVJxun J^Letstmis 1 1 1 H i! HI DIENSTBODE NET DAGMEISJE EEN NET PERSOON CHEFFIN Flinke DIENSTBODE B. van Leest Is dit iets voor U? a „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" KERSTMIS en NIEUWJAAR v, d, Ven's Kleding-Winkel Meisje of 'o Huishoudster Voor 19 49 „DE BIEB" heeft het. flinke partij Schaarhout 'n perceel heide of moeras Grotestraat 171, Drunen, Stoomwassorij B. A. v. d. BERG. Firma J. A. DIRK SE ENKELE KINDERRIJWIELEN 2e-hands Damesrijwielen Tevens een prima Motor D. K.W. DE NIEUWSTE RADIO'S THAS-jas. DE ZWARTE RIDDER. Voor CORSETTEN BUIKBANDEN ELASTIEKEN KOUSEN BREUKBANDEN STEUNZOLEN „DE BIEB" Americ.p/astic Voor PLUSFOURS (9 tot 14 j.) en PANTALONS naar Grotestraat 178 WAALWIJK. OVERHEMDEN' los boord v/a. f8.45 Met vaste boord v/a. f5.95 Maagversterkendt Slijmafdrijvende Pillar JONGGEHUWDEN. GEVRAAGD- GEVRAAGD per 1 Januari FLINKE voor dag en nacht. GEVRAAGD: W. H,f MOOLENSCHOT GEVRAAGD. of Wed. z. k. gevraagd Mevr. A.Y Liempt-v. d. Berg Kantooragenda's Zakagenda's Succes-agenda's PARTICULIER Schoenhersteller is Depothouder voor DRUNEN e.o. MEUBEL- EN B E D D E N M A G AZIJ N HOGEHAM 149 Tel. 100 DONGEN TE KOOP: van 7 tot 1 2 jaar. vanaf f 30. 98 cc. RIJWIELHANDEL A. KIVITS LAAGEINDE WAALWIJK. 5-lamps Super vanaf f225.— RADIO-HANDEL EN REPARATIEINRICHTING W. BRASPENNING, Mr. v. Coothstraat 3 WAALWIJK. GEVRAAGD VOOR DIRECT: boven de 16 jaar, VOOR MAGAZIJNWERK en BEZORGDIENST. Fa. KOLSTEREN-LAGARDE DANSSCHOOL KEES VAN KOOTEN Danscursus voor beginners, Cursus voor de Samba (duur 5 lessen.) Aanvang Donderdag 6 Januari om 9 uur. EEN WITTE KERST. was geen p voor hem. Vughtaralraat 25 - Den Bosch VOOR een ruime sorteering van KAARTEN EN BOEKJES met enkele en dubbele tekst. Markt 11. WAALWIJK HET ENIOE LANQSTRAATSE BEDRIJF voor LICHTDRUK STENCILDRUK OFFSETDRUK FOTOCOPIEËN Laageinde 83 te Waalwijk Tel. 211. van L. J. Q ROOT EN DORST Pharm. Fabriek - Utrecht. EIST DIT Zuiveren 't Bloed, ver drijven gal en slijm en be vorderen de goede stoel gang. fabrieksmerk Bij hoofdpijn zo vaak 't gevolg van trage ontlasting kunnen zij niet genoeg wor den aanbevolen. Zij munten uitdoor hunnezachtewerking, zonder kramp of enige nade lige gevolgen, zodat men in staat blijft zijn gewone bezig heden te verrichten. Prijs per doos met gebruiks aanwijzing 43 cent. Bij hardnekkige verstopping gebruike men onze URBANUS PILLEN Eist vooral merk „GROOTENDORST" Wacht U voor namaak. Op het kasteel Öouvigne te Gin- neken wordt van 14—16 Januari EEN"CURSUS GEGEVEN VOOR ONGGEHUWDEN onder leiding van de Z,E. Hooggel! Heer Prof. VLER1CK, met mede werking van een Arts en een ver pleegster. Daar alie belangrijke kwestle's betreffende het jonge gezin bespro ken worden, zullen deze dagen voor U zeer vruchtbaar zijn. Inlichtingen Kasteel Bouvigne Ginneken. voor kleine afd. vrouwel. pers. Leeftijd niet ben. 30 jaar. leiding kunnen geven. Vakbei geen vereiste. Brieven onder No. 2701 Bureau van dit blad. Dr. GERLACH, C 156 CapelleN.-B. Sprangsestr KAATSHEUVEL Bij twee bejaarde menschen een Huiselijk verkeer. Adres: W. F. AARTSEN, Hoogen Steenweg te Loon-op-Zand tegen half Januari in gezin metdj-ie kinderen, waarvan twee schoolgaand Grote was b litenshuis. Grotestraat 281 WAALWIJK. Markt 11. WAALWIJK TE KOOP zeer geschikt voor boonstaken. Adres: Westeinde 52, WAALWIJK vraagt TE KOOP Brieven met opgave van ligging en prijs onder No. 2703 bur. v. d. bi- 2 PERSOONS GEZONDHEIDSMATRASSEN II. 33,70 2 PERSOONS IJZEREN LEDIKANTEN mot gezondheidsmatras II. 70.— 2 PERSOONS BEDSTELLEN In vlokken, kapok en binnenvoering vanaf II. 75.— Koopt Uw RADIO bij den man Die hem straks ook repareren kan. Grotestraat 199 201 WAALWIJK. ZAAL „THALIA" WAALWIJK. Vanaf heden l NSCH RIJ VIN G voor onze welke aanvangt op Donderdag 6 Januari om 7 uur (duur lölessen- Tevens INSCHRIJVING voor onze speciale Uitsluitend zi] die zich minstens een week van te voren laten inschrijven aan de zaal kunnen deelnemen. Mooi die sneeuw, maar koud, als je er door moet. Mooi en warm is het gehuld in zo'n stevige Fa. JAN VAN MIL, Grootestr. 243, Waalwijk Fa. H. VERHULS1Markt 5, Den Bosch Fa. |AN VAN OLPHEN, Veemarkt 34, Breda KERSTNUMMER Naar het voorbeeld der Oud-Verbonders, die geduren de vierduizend lange jaren vol verlangen uitzagen en verzuchtten naar de komst van de Verwachte der volke ren, gaan wij met de liturgie van de H. Kerk datzelfde ver langen her-beleven. Daar is reden voor. Denkt u eens in, dat Christus niet was geko men, wat zou èr dan van de mens en de menselijke samen leving zijn terecht gekomen? De verschrikkelijke toe stand van de wereld in die dagen geeft ons nu nog het antwoord. De mensen leefden volgens de drang van hun ge vallen en bedorven natuur, zonder enige rem van gebo den of geweten, met gevolg, dat niet velen zich onbeperkt veroorloofden, wat de begeer te hun ingaf en de andere millioenen weerloze slaven waren. Toen kwam Kerstmis. Jezus werd geboren. Dat betekent God de Zoon nam de mense lijke natuur aan. Door dit wereldgebeuren kwam Chris tus de menselijke natuur te „hulp. Hier ligt het uitgangs punt van het herstel en de op heffing tot een hogere-staat. De mens is tot hoger din gen geroepen dan om louter op aarde te zijn en te leven tussen de redeloze schepse len. Daarom kan zijn leven hier als voorbereiding op het andere al zo mooi en schoon zijn. Apparuit benignitas et hu- manitas zegt de Apostel Pau- lus tot Titus. De goedertieren heid en de menselijkheid (mensenliefde) hebben zich geopenbaard. Dat gebeurde met Kerstmis. Door de men selijke natuur aan te nemen heeft het Woord Gods de mensheid opgeheven. Hij heeft die humanitas veredeld. In de persoon van Christus toont die humanitas zich in haar schoonste gedaante. Christus was menselijk in de beste zin van het woord, schoon, heerlijk, aantrekkelijk en navolgenswaardig. Door onze hergeboorte in Christus door het H. Doopsel worden wij opgeheven tot de bovennatuur en kunnen ook wij werken doen, die op de Zijne gelijken. Juist in haar sociale verhoudingen heeft onze hedendaagse wereld zo sterk behoefte aan goedertie renheid en menselijkheid in Christelijke zin. (Die Chris telijke humanitas is iets an ders dan het humanisme, dat uitgaat van de natuurlijke goedheid van de mens, met voorbijzien van erfzonde en bovennatuur). Laten we.toch goed zijn, laten we t.och men selijk zijn zoals het Kind van Bethlehem het ons geleerd heeft. Eens zal dat Kindje van Bethlehem komen, niet in een kribbe, maar op een troon van wolken. Dan zal Het ons komen testen op onze goed heid en onze menselijkheid, zoals Het ons die kwam aan leren in Bethlehem. En nu is het wel heel opvallend, dat de enige vorm, die volgens het schriftuurwoord wordt aan gelegd bij dat voor eeuwig beslissend onderzoek, doet denken aan kerstgavenIk had honger en gij hebt me gespijsd. Ik had dorst en gij hebt me gelaafd. Ik v/as naakt, en gij hebt me gekleed. Treed binnen in de vreugde van uw Heer. Geve God, dat wij 't Kerst kind daar terugvinden ter wille van onze christelijke goedheid en menselijkheid, betoond niet alleen in het particuliere leven, maar ook in zijn sociale verhoudingen. R. K. W. Het zijn nu de donkere da gen voor Kerstmis. IVJaar onze straten zijn licht van de helle Kerst-étalages en vol met mensen die alles gaan kopen voor het naderende feest. En met Kerstmis zal op de overvloedige tafels der rij ken, bruin gebraden gevogel te zijn en parelende wijn, en op andere tafels zullen de- schalen vol zijn met warm, geurig worstenbrood, 's Nachts zijn er wellicht Christmas- balls, en party's en fuiven en feestjes. Dagen van te voren prijken in de kranten de advertenties met dure kertstgeschenken, kostbare kerstdranken, en •gelegenheden waar het gedu rende de Kerstdagen goed zal zijn te verblijven. In alle winkels is er een schitterende kerstboom en stemmig rood licht en baar dige kerstmannen prijken èr en rode klokken hangen er boven imitatie-sneeuw. Men stuurt elkaar prent briefkaarten met weer dat kerstmannetje er op en weer die klokken en in gouden let ters „Gelukkig Kerstfeest"; en men geeft elkander ge schenkjes in wit vloeipapier met een rood lintje. Men eet plumpudding, Weihnachtsbrot en kerstkrans, men kust on der de mistletoe, men och men doet alles om het zo gezellig mogelijk te maken, en voor een deel ook zeker terecht. Maar ik vraag U, betekent het Kerstfeest niet meer dan een dankbaar reclame-mid del, niet meer dan een titel om te feesten? Neen, antwoord me nog niet. Afgaande op de uiterlijk heden zoudt ge misschien neen zeggen en te hard een oordeel vellen over de we reld. Ik wil U eerst wijzen op de kerken in de Kerst nacht, liefst op de klooster kerken, waar alle sentimen tele gevoelsgodsdienst vreemd is. Daar moet ge in de Kerst- nacht gaan luisteren naar de Kerst-metten en naar de nachtmis om 12 uur, naar de mannelijke blijheid die er klinkt: „Sta op, schud af het stof, Jeruzalem, kleed U in feestelijke kleren. Leg af den ouden mens. Een nieuw krea- tuur worde nog eens gemaakt o kristen". Luister naar de schone li turgische gebeden en laat hun betekenis op U inwerken. En dan denkt ge niet aan sneeuw en zilveren klokke- slag, aan kerstboom en aan lichtjes. Dan denkt ge enkel aan een kind, dat, arm, ons het rijke leven bracht; dan denkt ge aan God, die uit liefde een behoeftig mens werd; aan een meisje van blinkend witte reinheid, die Zijn moeder werd en aan een eenvoudige heilige man, die haar zuiverheid en haar Kind beschermde. Dan zijt ge verneugd om dit blije weten; dan hebt ge geen behoefte aan de roman tiek van de Kerstnacht,v maar ziet ge de betekenis van deze nacht als alles-, werelden en hemelen, omvattend. We leven zo oppervlakkig, zo zonder enig dieper begrip van de dingen en gebeurtenis sen, wier belangrijkheid wij afmèten naar onze emoties. En dan is Kerstmis niet meer dan een schone legende, die even ontroert, dan een lied dat even nog een kleine in druk in ons achter laat. Maar wanneer wij met de kerk dieper trachten door te dringen in de betekenis van het Kerstfeest, dan worden er ons vergezichten geopend van hemelse schoonheid, dan spreekt een pasgeboren Kind ons van vertrouwen en van de overwinning op de dood, van vrede, van liefde en lou ter goedheid. Eerst dan kan men spreken van een Kerstfeest, dat niet vrolijk, maar zalig is, zoals ons Brabantse volk het elkan der nog toewenst. Dan vraagt men zich niet af gelijk een dichter deed: „Heeft het nut te lijden in een stal? „Zal Uw komst het mens dom nog wel baten?" Dan [gelooft men onvoor waardelijk in de genade die ons in de Kerstnacht wordt geschonken. Dan is men ver heugd, niet om de goede ga ven die* op onze tafels staan, niet om het oude decorum, eigen aan het Kerstfeest, maar omdat Christus weer goed heid bracht en vrede aan alle mensen die van goeden wille zijn. Goddelijk Kerstkind, ook wij zijn van goede wil; maar de wereld is zo rot en de om standigheden dringen zich zo aan ons op, dat wij onze ogen niet altoos kunnen richten op U; dat wij zelfs vergeten dat we op U kunnen vertrouwen. Wij willen goed zijn, Ker stekind^ wij willen dat allen goed zijn, heel de wereld. Dat voor iedereen het licht van Uwen Kerstnacht zal schij nen. Wij vragen U dat Gij de hoop op vrede die nog stil leeft in onze harten vervult, en de wereld de rust en de vrede geeft van het geloof in U. Schenk die ons dierbaar zijn en alle, alle andere men sen, het licht van Uw genade; laat hun Kerstfeest zalig zijn. We naderen Kerstmis; en naargelang we dichter bij dit Hoogfeest komen, neemt het oude verhaal weer duidelijker omlijnde vormen aan. We zien de H. Familie weer door de straten van Bethlehem gaan, we horen hen weer vragen om onderdak. We horen, ook het afwijzende antwoord, tel ken^ opnieuw. Er was geen plaats voor God, die geboren ging wor den. In de Advent van het jaar 1948 klopte God ook aan bij het Pallais Chaillot in Parijs en Hij vroeg om opgenomen, om erkend te worden. Bijna alle bewoners van dit paleis hebben geweigerd. Er was geen plaats voor God! Het zou belachelijk zijn als het niet zo tragisch was: God werd in het. geding gebracht. Over Hem die 't al regeert ging een stelletje waanwijzen, mensen die op eigen kracht vertrouwend de wereld wil len herstellen, debatteren; zij gingen beraadslagen of het wel dienstig zou zijn Hem te erkennen; of het niet beter zou, zijn „objectief" te blijven en de werkelijkheidszin te betrachten. God werd in het geding gebracht als gold het de erkenning van een staat, of een verzoek om interventie. De dwazen, zij meenden 't zonder God te kunnen bol werken; louter op eigen kracht vertrouwen zij, een handjevol kwajongens, die wel kunnen praten, maar nooit tot resultaat komen wanneer God niet met hen meewerkt, 'n ^.rmzalig hoop je mensen, dat 'zijn bestaan en alles aan God dankt, vond 't beter bij de werkelijkheid te blijven én over God niet te praten. Men wilde God op straat zetten; in dit edel ge zelschap was geen plaats voor Hem. Toen was Nederland groot. Toen stelde Pater de Beau fort, onze Nederlandse afge vaardigde, te goed bijna voor een dergelijk gezelschap, God keihard als een werkelijkheid, en België steunde hem over tuigd. Pater de Beaufort heeft 't pleit niet kunnen winnen. Men had God nu eenmaal niet nodig. Men weigerde Hem en de goddelijke oorsprong van de mens te erkennen. Men noemde zelfs zijn1 naam niet in de plechtige verklaring van de rechten van de mens. God werd op straat gezet. België, Amerika en enkele Z.-Amerikaanse Staten steun den het Nederlandse voorstel, maar zij verloren de strijd met God als inzet. Rusland en z'n Slavische satellieten boden de meeste tegenstand; van hen is het te begrijpen en te verklaren. Maar Frankrijk vroeg het voorstel terug te nemen; men bereikte over God toch geen overeenstemming. Engeland dat te pas en te onpas het „God save the king" zingt, bleef neutraal; men bleef er buiten, het liet' Engeland koud. God had afgedaan als wer kelijkheid, leefde slechts in de subjectieve verbeelding van mensen zonder werke lijkheidszin. En van deze mannen die wel „werkelijkheidszin" bezit ten (dat hebben ze al jaren trachten te tonen, al hebben we er nog steeds geen resul tanten van gezien), va|n dit verachtelijk hoopje domme politici zou het heil van de wereld afhangen. Wanneer men God niet ér- kent zoals deze heren, en en kel vertrouwt op het succes dat de UNO nog steeds voor de eerste maal moet boeken, dan willen wij wel geloven, dat de toekomst zo zwart wordt ingezien. Maar God is geen realiteit en meer nog bestaat Hij dan het Pallais Chaillot en al de genen die het er enkele maan den goed hebben gehad en er ondanks grote sommen gelds en 50 millioen woorden spre ken, niets hebben bereikt. God bestaat, en wisten we niet dat Hij liefde was, we zouden Hem te goed vinden voor de heren van de UNO. Maar Hij zal lachen met hun dom, klein menselijk gedoe en als 't Hem te gortig wordt zet Hij een punt achter de zielloze klucht, die het ver gaderen van verenigde vol ken betekent, wanneer men Hem niet erkent als de oor sprong van alle leven. Kerstverhaal van Willem van Heeswijk. Verlaten en stil ligt de wij de, witte vlakte. De avond hemel is een zwart kussen, volgeprikt met kleine, blik kerende diamanten. Stil is het hieromtrent, slechts even huilt in de verte bij de donkere rand waar het bos begint, een hongerige wolf. Op een heel verre hof stede blaft een hond. Een koude vrieswind huilt in de knersende takken van een eenzame boom. Verstijfd is alles van de kou en doods en grauw is deze afgelegen wereld. Verstijfd lijkt ook de doffe galop van een paard op de bevroren sneeuw. Lang duurt het nog voordat een zwarte massa zich losmaakt uit de donkerte. Het is een ruiter, zwart op een gitzwart paard. Zwart is zijn mantel, zwart zijn kuras, zwart de golvende pluim op zijn dof-blinkende helm. Man en paard zijn een onheilspellend beeld, dat past in de grauwe doodsheid van dit landschap. De ruiter heeft haast, zijn zilveren sporen drijft hij in de hijgende flanken van zijn paard, als v/ilde hij weg uit deze grauwheid van zwart en wit, die somber en droef is als een kerk op Allerzielen. Maar neen, deze somberte is ,hem lief; hij vluchtte voor de zon en de bloemen rond zijn ouderlijk kasteel; hij vluchtte voor de blijheid en de lach die er klonken; hij vluchtte voor .de goedheid en de liefde die hij er vond. Dood wilde hij zijn voor het blijde leven, hij wilde don-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1948 | | pagina 5