Ilan Zeildoek tot Alaminiim
SCHILDER
EEN HALFWAS.
ER BIEOT ZICH MK
WERKSTER
Notaris A. Schaap
EEN ADVERTENTIE
1
3
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 14 MAART 1949
3
vakbekwaam
L. VAN LOON
Stencilmachine
f80.-
„SPRANG (N.B.)"
Sprang (N.-8
Spaat boekjes
Boekjes loopende rekening
Voorschotboekjes
moeten Dinsdag 22 Maart
a.s. van 9'/2 12, 11 /2 5
en van 7 9 worden aan
geboden voor
bijschrijving van rente.
HET BESTUUR.
EEN NETDAGMEISJE
in dit blad heeft voor eenieder groote waarde,
omdat dit blad in Waalwijk, de Langstraat en
omgeving ALGEMEEN gelezen wordt.
nen heeft hier echter niet lang
plezier van, want 5 min. later
maakt v. Loon voor Waalwijk
gelijk, 22. Hierna wordt het
elftal van Drunen gewijzigd. De
doelman gaat naar voren en weet
in de laatste minuten zijn ploeg
met een formidabel hard schot
wederom de leiding te bezorgen,
2-3. Vlak hierop fluit de scheids
rechter in deze spannende en in
goede verstandhouding gespeelde
wedstrijd voor de laatste maal en
heeft Drunen verdiend met 23
gewonnen.
VLIJMEÏN.
Voetbal.
De Vlijmense Boys die 6 Maart
de beslissing in Kaatsheuvel te
gen Korvel Tilburg verloren, zul
len nu in de degradatie-wedstrij
den de strijd moeten aanbinden
tegen O.S.S. uit Oss, Uno Animo
Loonopzand en Zaltbommel. Een
zwaar program, maar bij alle in
spanning is alles mogelijk.
WAALWIJK.
HOCKEY.
Zondag 13 Maart.
Heren: Mep III-Waalwijk I, 2—4
(rest van gestaakte wedstrijd.)
Waalwijk IMep III, 42.
De gestaakte wedstrijd Mep III
Waalwijk I van 27 Febr. j.l.
werd gisteren in Waalwijk voort
gezet, welk gedeelte voor geen
van beide ploegen nog enig re
sultaat opbracht. Het was een tas
ten en zoeken en veel missen van
ballen, wat misschien wel enigs
zins lag aan de gewijzigde op
stelling, waarmee Waalwijk in het
veld kwam.
De tweede wedstrijd was span
nender. De spelers schenen zich
op hun oude plaatsen beter thuis
te voelen en reeds in de eerste 5
minuten werd door Waalwijk's
linksbinnen op fraaie wijze ge
scoord. Kort daarop kwam de ge
lijkmaker. Waalwijk kwam lang
zamerhand meer in de aanval en
we zagen verschillende gevaarlijke
situaties voor het Mep-doel, uit
één waarvan onze linksbinnen
nogmaals de keeper het nakijken
gaf.
Het eerste gedeelte van de 2de
helft gaf weer ditzelfde spelbeeld
en wéér was het Waalwijk dat
spoedig kans zag het vijandelijk
doel met een strak schot te door
boren.
Uit een corner voor het Waal
wijk-doel ontstond een tegenpunt
en nadat Waalwijk de stand op
42 had gebracht, kregen we nog
een kwartier sterk emotieloos spel
te zien, doordat beide ploegen
waarschijnlijk uitgespeeld waren.
Dames: Waranda I—Waalwijk I
0—5.
De dames bevochten in Oos
terhout een 50 overwinning op
de hekkensluiter Waranda. Onze
dames beschikten over een betere
techniek en in de eerste helft
werd de Oosterhoutse keeper
tweemaal gepasseerd.
Na de rust, toen bijna voortdu
rend op de vijandelijke helft werd
gespeeld, scoorde Waalwijk nog
driemaal, zodat 50 de eindstand
was.
PAARDENSPORT.
Spoorzoeken door de W.R. en
J.V. „Rossiant".
Zaterdagmiddag werd door
de W.R. en J.V. „Rossiant"
een, volgens het programma
vastgestelde, onderlinge wed
strijd georganiseerd, zoge
naamd spoorzoeken.
In een vooraf bekend ge
maakt parcours stonden di
verse vlaggen tamelijk ver
borgen opgesteld, die door de
deelnemers opgespoord moes
ten worden. In het mooie,
maar dicht beboste terrein
was het een lang niet ge
makkelijke opgave, de vele
en vaak listig weggezette
vlaggen niet onopgemerkt
voorbij te rijden.
Dê middag had, begunstigd
door mooi voorjaarsweer, een
geanimeerd verloop.
Na afloop begaven de rui
ters zich naar de manege,
waar de heer S. Vermeulen
een thee aanbood. De organi
sator van deze middag, dhr.
Fr. Hoffmans, ging over tót 't
uitreiken van de prijzen die
door hem zelf ter beschikking
waren gesteld. Bij de uitslag
bleek, dat verschillende rui
ters de opgaven te licht ge
schat hadden, waardoor zij
vele vlaggen misten.
De uitslagen waren als
volgt:
1. Dhr. W. v. Haren op „Da-
ria D".
2. Mej. M. Timmermans op
„Cupra".
3. Dhr. H. Pessers op „Pal-
mo".
4. Dhr. Jac. Gragtmans op
N.N.
5. Mej. A. van Loon op „Ro-
sario".
6. Mej. L. Timmermans op
„Cupra".
7. Dhr. J. van Dommelen op
„Silver-Brown".
8. Mr. C. Verhoeven op „Ca-
poilli".
9. Mevr. A. Eibers op „Pal-
mo".
Op Zondag 27 Maart na
middag 2 uur zal een volgens
het winterprogramma vastge
stelde lichte Cross-Country
verreden worden, nabij „De
achterste Hoeve" op ?t land
goed van de N.V. Noord-Bra-
band. Levensverzekeringmaat
schappij te Waalwijk,
Op deze Cross Country zal
de Rij- en Jachtvereniging
„Diana" uit Dongen worden
uitgenodigd, en 't beloofd vast
een spannende middag voor
ruiters en publiek te worden.
WAALWIJKSE LANDE
LIJKE RIJVERENIGING
„PRINSES IRENE".
Cross-Country.
Zondag 20 Maart a.s. des
namiddags om 2 uur zal bo
vengenoemde vereniging een
Cross Country organiseren,
waarbij de rijvereniging „De
Echo" uit Drunen wordt uit
genodigd.
De organisator de hèer M.
van Dalen, commandant dier
vereniging, zal met grote aan
dacht een parcours uitzetten
op het landgoed van de heer
P. J. v. Schijndel nabij „De
Roestelberg".
Na afloop prijsuitreiking aan
de manege door de voorzitter
de heer S. J. Vermeulen.
SCHAKEN.
Op Woensdag 9 Maart werd
de jaarlijkse algemene ver
gadering van de Waalwijkse
Schaakclub gehouden. In zijn
openingswoord wees de voor
zitter de heer M. C. Goud-
berg, met voldoening op de
gestadige groei van de vereni
ging, welke thans 33 leden
telt. Toch zou het aantal le
den nog groter kunnen zijn.
In het bijzonder moet ge
tracht worden jeugdige leden
aan te trekken. Wat de pres
taties betreft, het eerste tien
tal dat vorig jaar het afde
lingskampioenschap behaal
de, moet ditmaal met een
meer bescheiden plaats op de
ranglijst genoegen nemen.
Kleinigheden spelen hierbij
vaak een grote rol en de voor
zitter meende dan ook dat van
een daling van het spelpeil
in vergelijking tot het vorige
seizoen niet kon worden ge
sproken. Het tweede team had
veel met onvolledigheid te
kampen en kon daardoor
slechts matige resultaten be
reiken. De onderlinge winter-
wedstrijden hadden een vlot
verloop en zijn nu ongeveer
geëindigd, zodat een aanvang
kan worden gemaakt met de
promotie- en degradatiewed
strijden, om uit te maken
welke spelers volgend seizoen
in een hogere of lagere groep
zullen uitkomen.
Door plotselinge ziekte van
de secretaris kon een formeel
jaarverslag niet worden uit
gebracht.
Uit het overzicht van de
penningmeester bleek, dat de
financiële positie van de ver
eniging gezond w.as.
Bij de bestuursverkiezing-
werden de aftredende be
stuursleden, de heren M. C.
Goudberg, Drs. A. S. Vader
en F. A. van Tienhoven met
grote meerderheid van stem
men herkozen.
Met betrekking tot de on
derlinge voor j aars wedstrijd,
werd na enige discussie be
sloten tot het spelen van een
halve competitie in twee ge-
lij kwaardige groepen, om al
dus de minder sterke schakers
in de gelegenheid te stellen
ook eens tegen de hoger «ge
plaatste spelers uit te komen.
Na de rondvraag, waarvan
verscheidene leden gebruik
maakten om nadere inlichtin
gen te vragen of nieuwe voor
stellen naar voren te brengen,
werd de goed bezochte ver
gadering door de voorzitter
gesloten.
Woensdag a.s. speelt het
tweede team van de Waal
wijkse Schaakclub zijn laatste
competitiewedstrijd van dit
seizoen en wel tegen de
Schaakvereniging uit St. Mi
chielsgestel. De wedstrijd
wordt gespeeld in De Twee
Kolommen en vangt aan om
8 uur.
Het eerste tiental speelt
Zaterdagmiddag a.s. zijn laat
ste competitie-wedstrijd te
's-Hertogenbosch tegen het
eerste tiental van de Schaak
vereniging Hertogstad.
BILJARTEN.
In café Jac. Passier vindt
hedenavond om 7 uur het be
langrijke treffen plaats tussen
„Ons Genoegen 1" en K.O.T. 1
uit Kaatsheuvel. Twee rivalen
die elkaar geen duimbreedte
toegeven. Gezien de samen
stelling der viertallen kunnen
wij bij voorbaat verzekerd
zijn van spannende partijen.
Zij komen als volgt tegen el
kaar:
P. v. HuitenJ. v. d. Kaa
C. VerhagenW. Kamp
J. de GraaffH. Snoeren
Jac. Passier—Jac. Verhiel
Aan spanning zal het niet
ontbreken.
Deze wedstrijd wordt ge
speeld voor de competitie v. d.
Ned. B. B., district „De Lang
straat". Er wordt gespeeld
kader 35/2.
In Griekenland werden de
laatste 50 dagen tenminste 6000
guerillastrijders buiten gevecht
gesteld. Van hen waren 3227 ge
vangen genomen, voor zover ze
zich niet hadden ovérgegeven.
WAAGHALZERIJ
VAN 2 FIETSENMAKERS.
GEBRS. WRIGHT BOUWDEN NOG GEEN VLIE
GEND HOTEL
Een vreemdsoortig toest el was 't, dat die ochtend van de
17e December 1903 aan 't strand bij Kitty Hawk (aan
de Westkust van Amerika) stond opgesteld. Twee bo
ven elkaar gelegen, met doek overspannen vleugels en
daartussen een klein m otortje, dat door middel van een
soort rijwielketting twee aan de achterkant van de vleu
gels aangebrachte prop ellers voortbewoor dit midden
stuk verbonden aan een „neus", bestaande uit twee ho
rizontale kleine vleugels en aan een staart van twee ver
ticaal draaiende vlakken, ziedaar de „vliegmachine" waar
mede Orville„Wright als eerste mens om 5 minuten over
half tien de lucht in gin g. Zes personen waren getuige
van dit hisorisch moment.
Reeds lang waren Wilbur en
Orville Wright in hun woon
plaats Dayton aan het experi
menteren met zweefvliegtuigen.
Daarom vond iedereen in 't stad
je hen „dwaze waaghalzen". Tot
dat één van hen op 't idee kwam
een toestel te bouwen, dat door
middel van machinaal voortbe
wogen propellers de lucht in
moest. Toen waren het in de ogen
van hun omgeving „volslagen idi
oten Alleen de kinderen uit de
buurt geloofden aan de Wrights
en hun plannen en het donkere
rijwielzaakje zag bijna iedere dag
een grote schare bewonderaars,
die maar niet ophield met vragen
en zeuren om het „vliegtuig" te
magen zien.
TAYLOR „DE DERDE".
Eerst knutselden de gebroeders
nog in hun vrije uren, maar lang
zamerhand namen hun experimen
ten zoveel tijd in beslag, dat er
een mannetje bij moest komen om
de klanten in de rijwielzaak te
bedienen. Dat mannetje was
Charles Taylor, een monteur van
het stedelijke electriciteitsbedrijf.
Taylor pakte de dingen direct
flink aan en al spoedig hadden
de gebroeders naar de zaak totaal
geen omkijken meer. Naar harte
lust werd op het zolderkamertje
geknutseld en geëxperimenteerd.
Tijdschriften en artikelen, voor
zover ze maar enigszins verband
hielden met propellers, machines
en aeronautics, moesten zorgvul
dig worden bestudeerd. Totdag op
een dag het besluit viel om een
vlieg„machine" te bouwen.
Achtereenvogens kregen tien
firma's aanzegging een zeer lich
te 12 p.k. motor, die nog aan an
dere speciale eisen moest voldoen
te construeren. Zonder resultaat.
Het kon niet meenden de firma's.
Taylor werd er bij gehaald en
toen hem de zaak werd uitgelegd,
zei hij droogweg „nou, dat zal
ik dan wel doen." „Maar waar
wou je de machines voor al dat
ingewikkelde constructiewerk dan
vanddan halen „Wacht maar
af", antwoordde Taylor, draaide
zich om en liet de verbaasde ge
broeders staan.
DE MOTOR LIEP
„Mijn enige ervaring met ben
zinemotoren, was een poging in
1901 om een kapotte auto te re
pareren", verklaarde Taylor 46
jaar later aan een reporter van
het Amerikaanse weekblad „Col
lier's". Ondanks dat kwam de
motor er. Het was een viercylin-
der, eenvoudig en licht. Waar
kennis en ervaring ontbraken,
moesten vindingrijkheid en ge
zond verstand 't doen. De ge
broeders Wright waren enthousi
ast. De motor liep zonder man
keren.
Intussen was iedereen in het
stadje op de hoogte van de nieu
we plannen. De rijwielzaak trok
veel bekijks en dat was maar
goed ook, want 't geld voor de
kostbare experimenten moest er
gens vandaan komen. Begin De
cember was het toestel klaar.
Bijna dag en nacht hadden de
drie mannen er koppig aan ge
werkt. Er was van alle kanten
heftige critiek losgebarsten, maar
de zwijgzame broers hadden zich
er niets van aangetrokken. Zij
wilden experimenteren en in de
eerste plaats voor zichzelf. Dat
er later iets groots uit zou kun
nen groeien, de omwenteling in
het wereldverkeer, daar dachten
Orville en Wilbur niet aan. Ze
hadden pleizier in vliegen, daar
om moesten ze de lucht in.
DE LUCHT IN.
17 December was dé grote dag.
Taylor moest op de zaak passen
en bleef dus thuis. Per trein ging
't toestel naar Kitty Hawk.
Vroeg in de ochtend stond het
startklaar op 't strand. Vierman
nen moesten de vleugels in balans
houden toen Orville „instapte
dat wil zeggen: naast de motor
midden op de onderste vleugels
ging liggen. De motor werd aan
geslagen en toen de propellers
zonder haperen één a twee minu
ten hadden gedraaid, lieten de
helpers de vleugels los. Langzaam
rolde het wieltje de korte rail af.
Steeds meer snelheid kreeg t toe
stel, totdat het, vlak voor het
einde van de rail, los kwam. Het
was toen precies 5 minuten over
half tien. Een fotograaf, die op
z'n eigen houtje meegekomen was
vereeuwigde dit ogenblik.
Wat onvast in z'n beweging
steeg het toestel vrij steil tot on
geveer 3 a 4 meter, om plotseling
omlaag te duiken en 35 meter na
het opstijgpunt op z'n landings
sleeën aan de grond te komen.
De eerste vlucht in de geschiede
nis was volbracht.
Nog drie maal ging die dag 't
toestel de lucht in. De tweede
vlucht, door Wilbur uitgevoerd,
kwam ongeveer 60 meter ver, en
de derde, waarbij Orville weer de
stuurstok hanteerde, bracht het
ongeveer tot dezelfde afstand.
Maar het record van die dag
kwam te staan op naam van Wil
bur, toen aan het eind van de
vierde vlucht de afstand tussen
opstijgpunt en landing 284 meter
bleek te bedragen. Hij was toen
59 seconden onafgebroken in de
lucht geweest.
Aan het eind van de dag ver
zond Orville een telegram aan
zijn vader, die bisschop van de
„Kerk der Geloofsbroeders" in
Dayton was, van de volgende in
houd „Maakte vandaag twee
vluchten tegen 40 Km. wind.
Breng pers op de hoogte. Ben
met Kerstmis thuis. Veel liefs.
Orville".
Dat was alles. Bij thuiskomst
werd zelfs tegen de getrouwe
Taylor weinig ophef van het ge
beurde gemaakt. „Het ging goed
en je motor liep zonder manke
ren", zeiden de broers. Taylor
was tevreden.
i
GELD VERDIENEN.
Een paar jaar van verbeterin
gen en verdere proefnemingen
volgden. Pas in 1906 kwam bij de
Wrights het denkbeeld op om
met het bouwen van vliegtuigen
geld te verdienen. In 1907 sloot
't leger een contract af en spoe
dig volgden een paar particulie
ren. Totdat in 1909 de oprich
ting van de „Wrights vliegtuig
maatschappij" haar beslag kreeg.
Later kwam Glenn Curtin er bij
en de matschappij, die nu „Cur
tin Wright Corporation" ge
naamd is, was in de jongste oor
log de grootste producent op
luchtvaartgebied. Ruim 26.000
vliegtuigen en 143.000 vliegtuig
motoren verlieten in de oorlogs
jaren de reusachtige fabrieks
complexen, die in nog geen 40
jaar uit een klein, stoffig rijwiel-
werkplaatsje waren gegroeid.
Na 46 jaar van vliegtuigbouw
ziet de vergelijking er nu als
volgt uit
Machines van 12 tot 5000
paardekracht.
Afstand van 40 m. tot 20.000
kilonieter non stop.
Snelheid van 50 km. per uur
tot sneller an 't geluid.
Hoogte van 3 tot 20.000 meter.
Laadge wicht van één man tot
59.000 pond.
Wilbur stierf in 1912. De
broers waren erg aan elkaar ge
hecht en drie jaar later verkocht
Orville de fabriek aan Glenn
Curtin. Nog jaren leefde hij, bij
na door iedereen vergeten, totdat
hij eind Januari vorig jaar zijn
broer in het graf volgde. Alleen
Taylor leeft nog. Hij is nu ruim
80 jaar en teert in zijn eenvoudig
huisje aan de Westkust nog op
z'n oude herinneringen.
Noch voor Wilbur, noch voor
Orville is ooit een gedenkteken
opgericht. Het is te hopen dat de
wereld desondanks deze pioniers
dér luchtvaart niet zal vergeten.
ËEN UITSTEKEND
GESLAAGDE
BENELUX-CONFERENTIE
IN DEN HAAG.
De Economische Unie tus
sen België, Nederland en Lu
xemburg zal op 1 Juli 1950
tot stand komen. Van 1 Juli
1949 af zal sprake zijn van
een „voor-Unie". Dit is de
kern van het Zondagochtend
gepubliceerde protocol der
Eenelux-conferentie, waarin
voorts nog het volgende wordt
vermeld: België en Luxem
burg zullen Nederland cre-
dieten verlenen, opdat Neder
land in staat zal zijn het stel
sel van de „voor-Unie" in te
voeren. Een ministeriële com
missie wordt ingesteld, welke
zich in het bijzonder met het
monetaire probleem zal bezig
houden. Ten aanzien van de
inwisselbaarheid van gulden
en franc en ten aanzien van
de landbouwpolitiek worden
nadere voorstellen ingewacht.
België, Nederland en Luxem
burg zullen voorts hun inves
teringen coördineren, zij zul
len de unificatie van de ac
cijnzen voltooien. De grens
controle wordt vereenvou
digd. De waterwegenkwestie
wordt door een speciale com
missie onmiddellijk in studie
genomen. Een gedetailleerd
plan kan over enige tijd van
de vergadering van de voor
zitters van de verschillende
adviesraden worden verwacht
waarin wordt aangegeven hoe
de periode van de „voor-Unie"
in de practijk moet zijn.
De distributie in ons land
zal tegeh 't einde van 't jaar
worden afgeschaft en de
prijsstelling en controle op
1 Juli a.s.
GOOI UW
BRANDSTOFFENKAART
NIET WEG.
De brandstoffenkaart TA
806 moet zorgvuldig bewaard
blijven. De mogelijkheid be
staat, dat van deze kaart nog
gebruik zal worden gemaakt.
Zij, die niet meer in het bezit
van de kaart zijn, moeten
hiervan vóór 25 Maart a.s. bij
de distributiedienst opgave
doen.
Het vragen van deze opgave
heeft uitsluitend ten doel, het
C.D.K. gelegenheid te geven
het aantal vermiste kaarten
vast te stellen. Aan het ver
strekken van een opgave kan
derhalve geen recht op ver
goeding worden ontleend.
PAUS PIUS XII.
2 Maart 1939 werd de toen
malige Kardinaal Pacelli op
zijn 63ste verjaardag tot Paus
gekozen. Zaterdag 12 Maart
was het tien jaar geleden dat
in de St. Pieter te Rome de
plechtige kroning plaats vond.
Op 3 April a.s. hoopt de
H. Vader zijn 50-jarig Pries
terfeest te vieren.
OPBOUW DER KATH.
UNIVERSITEIT.
De architecten ir. J. A. van der
Laan te Leiden en Irs. J. G. Deur
en C. Pouderoyen te Nijmegen
hebben in overleg met prof. Ir. J.
Granpré Miloère een plan ont
worpen waar de Kath. Univer
siteit en al wat daar bij behoort
in het plan van de wederopbouw
en de uitbreiding van Nijmegen
hun plaats zullen vinden. Daar
naast is aan de architect Ir. J.
van der Laan de opdracht ver
strekt een voorlopig plan te ont
werpen voor het gebouwencom
plex op het landgoed Heyendaal,
hetwelk onlangs door de St. Rad-
boudstichting is aangekocht.
JONGE TILRURGENAAR
ROOFDE 180.000
TEXTIELPUNTEN.
Rechercheurs uit Tilburg en
Amsterdam hebben 3 mannen
gearresteerd: een Tilburge-
naar en twee Amsterdammers
die zich respectievelijk heb
ben schuldig gemaakt aan
diefstal en heling van 180.000
textielpunten. Van deze buit
zijn tot nu toe 135.000 cou
pures teruggevonden. De dief
stal is in de nacht van 4 op
5 Maart gepleegd bij de N.V.
Tilko te Tilburg. De Tilbur-
genaar, de hoofdschuldige, en
zijn medeplichtigen hebben
bekend. Eén van de Amster
dammers weigert echter nog
te verklaren, aan wie hij de
door hem gekochte 35.000
punten Tater heeft verkocht.
Toen de rechercheurs tot de
ontdekking kwamen, dat de
inbreker Zaterdag j.l. naar
naar Amsterdam was ver
trokken, wachttep zij zijn
thuiskomst af.
Dinsdagavond werd hij ge-
DISTRIBUTIEK RING TILBURG.
Officiële Publicatie Nr. 948.
Uitreiking bonkaarten 905, extiel kaarten VA 905 en MD 905-906-
907-1908 voor a.s. moeders.
De Directeur van de Distributiekring Tilburg maakt het volgen
de bekend
De uitreiking van bovengenoemde kaarten vindt plaats als volgt:
Gemeente Waalwijk: 14 tot en met 19 Maart 1949,
21 tot en met 24 Maart 1949.
Gemeente Kaatsheuvel: 14 tot en met 19 Maart 1949.
Gemeente Loonpzand: 21 tot en met 22 Maart 1949.
Voor deze uitreiking moeten worden overgelegd de distributie
stamkaarten met bijbehorende inwisselingsbon 903 en voor de MD
905 enz. het inlegvel CA of CB.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat bovenstaande data af
wijken van de op de bonkaarten 903 aangegeven data.
Tilburg, 9 Maart 1949.
De Directeur van de Distributiekring Tilburg,
G. V. B. KEVENAAR.
aresteerd. Hij gaf de inbraak
toe, ook de andere drie, en
bekende dat hij de punten in
Amsterdam aan de man had
gebracht. Volgens hem waren
het er wel 219.000.
HOLLAND—BELGIë.
Het verkeer van en naar 't
Olympisch Stadion was dit
maal vlot geregeld, integen-
stelling tot de vorige keer,
toen alles hopeloos misliep. Er
zijn 410 Nederlandse en 104
Belgische autobussen geteld
en 10370 personenwagens.
Prof. Snapper, eertijds
één der bekendste Nederland
se internisten te Amsterdam
en 20 jaar lang hoogleraar in
de interne geneeskunde aan
de Amsterdamse Universiteit
en thans verbonden aan een
ziekenhuis te New-York en
de Columbia Universiteit te
New-York, is speciaal per
vliegtuig naar Nederland ge
vlogen om NederlandBelgië
te zien.
Prof. Snapper was vroeger
internationaal voetbal-scheids
rechter.
JE ZULT ER IETS VAN
KRIJGEN.
Erfenis van 13 millioendie
niet doorgaat.
Nadat de oud-mijnwerker Die
trich gedurende drie maanden in
de mening had geleefd, dat hij de
erfgenaam was van een in Ame
rika overleden bloedverwant, die
13 millioen dollar naliet, is hem
gisteren medegedeeld, dat hij op
deze nalatenschap geen rechten
kan doen gelden.
Deze nalatenschap was hem
toegewezen ingevolge 'n naams-
vergissing.
BELGISCHE ONDER
SCHEIDING VOOR
Dr. W. DREES.
De Nederlandse minister
president, dr. W. Drees, heeft
Vrijdagmiddag uit handen
van zijn Belgische collega, de
heer P. H. Spaak, het groot
lint van de Leopolds-orde ont
vangen.
WAALWIJK.
ZEGENING DER
KLOKKEN.
Zondagmiddag werden de
twee nieuwe klokken te v.m.
Besoijen door Zijne Hoogw.
Excellentie Mgr. Hendrikx,
vicaris van het Bisdom Den
Bosch, plechtig ingezegend.
Voor de kerk waren de
nieuwe klokken aan een ver
sierde klokkenstoel opgehan
gen.
Mgr. Hendrikx werd geas
sisteerd door de Zeereerw.
Heer Pastoor Kemps en Su-
rig, Pastoor Verhagen en Pas
toor Ras. De plechtigheid,
waarbij vele parochianen te
genwoordig waren, werd be
sloten met een kort Lof.
GEVRAAGD:
en
Schildersbedrijf
Besoijensestr. 110 WAALWIJK
AANGEBODEN
Grotestraat 377 WAALWIJK
Coöp. Boerenleenbank
EEN NETTE
voor de schoonmaaktijd.
Alleen voor Waalwijk.
Brieven onder No. 2808 bureau
van dit blad.
GEVRAAGD te Kaatsheuvel
in een klein gezin Goed loon.
Te bevragen Bureau van dit blad
TE WAALWIJK
zal bij inzet op Dinsdag 22 Maart
1949 en bij toeslag op Dinsdag
29 Maart 1949, telkens om 6 uur
precies des avonds
PUBLIEK VERKOPEN
in het koffiehuis van de heer
J. VAN DER MEIJS te Besoijen
ten verzoeke van mejuffrouw
J. van Heijst aldaar
DUBBEL WOONHUIS met erf
en tuin aan het Westeinde 31
en 31a te Waalwijk, kad. ge
meente Besoijen Sectie D 881,
882 en 883, groot tezamen 4
aren 73 centiaren.
Verhuurd aan J. de Roon voor
3.25 en P. Treffers voor 1.75
beiden per week.
Aanvaarding in genot en las
ten bij de betaling der koopsom
17 Mei 1949.
ABONNEERT U OP
DE ECHO VAN HET ZUIDEN